Jullie zullen de mail ook wel gehad hebben maar BL heeft net twee nieuwe typen flex TPU geintroduceerd, TPU 85A / TPU 90A. De 95A was er al maar deze zijn nog een stuk flexibeler. Ik ben benieuwd, want ik had net een rol 95A binnen gekregen. Die is al wat bijzonder (moet echt per se gedroogd worden van tevoren). Maar de nieuwe filamenten hebben helemaal bijzondere instructies:
https://wiki.bambulab.com...-acc/filament/tpu-85a-90a
Ze raden aan om een speciale printkop voor TPU bij te houden en bovendien zijn er allemaal mitsen en maren. Waaronder dat je de zachtste soort 85A niet op de A-serie kan printen en dat je minimaal een 0,6mm nozzle moet gebruiken.
Ze komen ook met allerlei waarschuwingen:
TPU filament is prone to the following problems:
1. Under extrusion (Nozzle clogging, loading resistance, filament slipping)
2. Extruder clogging (Filament bending, causing a clog in the extruder gear; disassemble the extruder and remove the clogged filament)
3. Stringing and oozing (You can use a larger diameter hotend, fine-tune the retraction settings, further dry the filament, and apply post-processing to the model)
Aangezien Bambu normaal de nadruk legt op hoe makkelijk het allemaal wel niet is, zal het nu echt wel lastig worden

Ik ben benieuwd. Ik heb een rol 90A besteld en een paar printkoppen om het te proberen, want ik wilde nou juist net in de flex materialen duiken, om wat dingen te maken die je kan dragen. Ik heb het tot nu toe met PLA gedaan (het minst buigbaar, nog minder dan PETG) en dan moet ik elk dingetje echt exact op maat maken, dat wordt irritant.
Ik heb alleen de 85A niet genomen want die is vreemd genoeg alleen maar in cyaan en oranje beschikbaar

Niet in zwart.
Gaan jullie ook met flex aan de slag? En zijn er mensen die ervaring hebben met het al langer bestaande 95A? Die heb ik zelf binnen maar nog niet gebruikt.
[
Voor 11% gewijzigd door
Llopigat op 13-03-2025 19:44
]