Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
smoken schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 15:12:
Edit: reeds weg

Mocht er iemand op zoek zijn naar reusable spoelen van Bambu Lab. Ik heb er 14 klaar liggen om verzonden te worden. Kosten: verzendkosten

Stuur even een dm bij interesse.
Wordt alleen als 1 pakket verzonden (dus eerste reactie is “winnaar”)

Aangezien het geen verkoop is leek het me niet nodig om het in vraag en aanbod te plaatsen.
Shit, te laat!

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

_eLMo_ schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:05:
Die pikkels op 1e foto is random seams, tweede foto lijkt verkeerde pressure advance te zijn.
Geen random seam, want de daadwerkelijke seam zie je over de hele hoogte lopen. Wellicht wat vocht? Omdat er duidelijk even wat minder filament geextrueerd is op die spots.

Voor de bovenkant zou je nog ironing kunnen toepassen als het echt mooi glad moet. Maar het oogt al wat ruw, wat inderdaad pressure advance of over extrusie kan zijn.
DeGroteMuis schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Ik zag het gisteravond laat, maar dat gaat zoals ik het interpreteer om boost tokens om uit te delen, niet zoals jij in je screenshot ontvangen boosts. Dat blijft gewoon zo.

Linkje: https://blog.bambulab.com...eering-and-design-effort/

Edit: Jouw model is dus wel simpel als je het vergelijkt met hun over de top blog criteria, net als veel functionele 3d prints, hoe nuttig ook. Dus mensen die jouw model boosten, krijgen mogelijk minder boost tokens om uit te delen. Slechte zaak vind ik. Zeker als het ook 0 tokens kan betekenen. Dit model is een praktische die ik geboost had en hoewel ze ook zeggen dat boost tokens voortaan op maandag komen, nog geen tokens gezien.
Nog even hierop terugkomende, ik moest opeens denken aan de paperclip.

"Ja leuk idee knul, maar het is zoiets eenvoudigs, dat kan je in een kwartiertje tekenen. Maar 1 kleur gebruikt, geen bewegende delen, geen spectaculair ontwerp. Dus de boost tokens kun je op je buik schrijven." :P

[ Voor 52% gewijzigd door _ferry_ op 09-03-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik heb vandaag voor het eerst 3 boosts tegelijk ontvangen om weg te geven. Zoveel heb ik er nog nooit gekregen... Ik vind mezelf niet bepaald in de categorie "boost moeilijke designs" vallen, maar misschien is het algoritme minder simpel dan dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:31
MC Taz Man schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:25:
[...]

Kan kloppen, ligt aan een aantal zaken... Ook je buildplate is gewoon een consumable. Dus wordt de vraag; Hoeveel uur gebruik je deze al?

Voorbeeld; Mijn buildplate gaat nu zo'n 5000 uur mee (weet het niet precies, ivm vervangende printer, huidige 3600+ uur) en begint ook wat vaker hechtingsproblemen te vertonen.
Ik kom niet in de buurt van 1000+ uren. Ik
Ben nu begonnen met het een keer goed schoonmaken met alcohol, tot nu toe helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 17:35
chippie777 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Ik kom niet in de buurt van 1000+ uren. Ik
Ben nu begonnen met het een keer goed schoonmaken met alcohol, tot nu toe helpt dat.
Ik las dacht ik ergens gelezen te hebben dat je papier gebruikte om hem af te drogen.
Gebruik dan zeker geen keukenrol of zoiets daar zitten vaak toevoegingen in.
Gebruik dus alleen papier zonder toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Mojo-45 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Zoals......???

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Pak gewoon een rol keukenpapier en denk er niet zo over na. Welke vorm van ‘bij volle maan met het door elven besprenkelde water’ gereinigd papier is ook niet ideaal, want dat wordt super snel zacht en slap en laat dus vrij snel deeltjes achter op je plaat. Moet je weer een katoenen doek gebruiken volgens die groep…

Voor de een werkt kraanwater, voor de ander werkt alcohol en weer iemand anders zweert bij nooit schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@lolgast dat dacht ik ook, want ik doe niet anders dan keukenrol papier gebruiken, tot volle tevredenheid ;)
Dacht niet dat er papier was zonder 'toevoegingen'....

[ Voor 20% gewijzigd door Naalroc op 10-03-2025 18:58 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Hechtingsproblemen kun je oplossen met haarlak (= lijmsoort) en een build plate kun je poetsen met wasmiddel. Uiteindelijk slijt zoiets inderdaad.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:45
--

nvm

[ Voor 100% gewijzigd door bszz op 10-03-2025 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 18:30
lolgast schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Pak gewoon een rol keukenpapier en denk er niet zo over na. Welke vorm van ‘bij volle maan met het door elven besprenkelde water’ gereinigd papier is ook niet ideaal, want dat wordt super snel zacht en slap en laat dus vrij snel deeltjes achter op je plaat. Moet je weer een katoenen doek gebruiken volgens die groep…

Voor de een werkt kraanwater, voor de ander werkt alcohol en weer iemand anders zweert bij nooit schoonmaken
Hierop aanhakend, ik ben pas verhuist naar een klushuis. Printer even ergens neergezet en toen ik ging printen zag ik pas hoeveel stof er op de buildplate zat. Echt geen probleem gehad met hechting. Meteen een goed moment om wat onderhoud te plegen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
lolgast schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:46:
[...]

Gebruik geen kraanwater want in kraanwater zit kalk en na lang genoeg met kraanwater te hebben schoongemaakt ontstaat en een kalklaagje op je print bed ..🤣🤣

Gek he vanmorgen werd ik wakker en had een hele natte onderbroek en had raar gedroomd . >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wim62 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Gebruik geen kraanwater want in kraanwater zit kalk en na lang genoeg met kraanwater te hebben schoongemaakt ontstaat en een kalklaagje op je print bed ..🤣🤣
Waterontharder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
wim62 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:15:
[...]

Gek he vanmorgen werd ik wakker en had een hele natte onderbroek en had raar gedroomd . >:)
Ik maak mijn printbed al jarenlang schoon met water+dreft, echt nooit, maar dan ook nooit problemen gehad met kalk. Afwasmiddel is een zeer goede ontvetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Ik maak mijn printbed al jarenlang schoon met water+dreft, echt nooit, maar dan ook nooit problemen gehad met kalk. Afwasmiddel is een zeer goede ontvetter.
Ja, maar kalk is geen vet. Dus da's niet de reden waarom je geen problemen hebt :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, maar hij droogt het plaatje natuurlijk heel goed af, met dat speciale keukenpapier met chemische toevoegingen, en alle kalk, die er toch al niet op zat, is verdwenen.
Laten we maar weer ' on-topic' gaan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 15:56
Helaas kan in LAN only mode geen verbinding krijgen met mijn P1S printer.

Printer is verbonden met een "IoT wifi netwerk" dat geen online toegang heeft. Printer staat ingesteld op LAN Only mode en heeft vast IP adres ingesteld op router. Als ik dan vervolgens in Bambu Studio de printer wil toevoegen middels IP adres en access code zie ik aantal seconden vermelding dat er verbinding wordt gemaakt met printer, scherm sluit zich daarna vanzelf zonder toevoeging van printer.

Ik heb al een ticket bij Bambu aangemaakt voor issue. Hun suggestie was om de lokale instellingen in de configuratie map op de laptop te verwijderen of om v1.9.7.52 van Studio te installeren omdat LAN only mode hier blijkbaar een ander communicatieprotocol gebruikt. Maar in deze versie kan ik alleen met een "pincode" (en dus geen access code) verbinding maken. En volgens mij krijgt de printer juist geen pincode omdat het IoT netwerk geen online toegang heeft.

Iemand tips om LAN only op mijn P1S werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rafvhoof schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:00:

Printer is verbonden met een "IoT wifi netwerk" dat geen online toegang heeft. Printer staat ingesteld op LAN Only mode en heeft vast IP adres ingesteld op router. Als ik dan vervolgens in Bambu Studio de printer wil toevoegen middels IP adres en access code zie ik aantal seconden vermelding dat er verbinding wordt gemaakt met printer, scherm sluit zich daarna vanzelf zonder toevoeging van printer.

Ik heb al een ticket bij Bambu aangemaakt voor issue. Hun suggestie was om de lokale instellingen in de configuratie map op de laptop te verwijderen of om v1.9.7.52 van Studio te installeren omdat LAN only mode hier blijkbaar een ander communicatieprotocol gebruikt. Maar in deze versie kan ik alleen met een "pincode" (en dus geen access code) verbinding maken. En volgens mij krijgt de printer juist geen pincode omdat het IoT netwerk geen online toegang heeft.

Hier liep ik ook tegenaan, ik had het MAC adres in de router geen internet toegang gegeven dmv "parental control". Maar dan is na een tijdje de verbinding weg.

In de DNS queries zie ik dat hij eigenlijk alleen een NTP server aanroept (of hij pakt nog servers op ip adres, maar dat kan ik niet verifiëren).

Blijkbaar heeft ie dat nodig, en is het helaas niet zo lan-only als dat je zou denken of verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:39
Mojo-45 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:45:
[...]

Ik las dacht ik ergens gelezen te hebben dat je papier gebruikte om hem af te drogen.
Gebruik dan zeker geen keukenrol of zoiets daar zitten vaak toevoegingen in.
Even de verpakkingen hier bekeken, 100% cellulose allemaal volgens de labels. Misschien in de war met tissues en zakdoekjes met balsam en aloe vera en zo? Zelf gebruik ik liever microvezeldoeken, een borstel en dreft, maar da's mijn voorkeur

Het schijnt sowieso te wisselen wat werkt, maar zeker met de standaard structured plate zou ik het eerder zoeken in borstelen of schrobben met een sopje, bij gebruik van alcohol als schoonmaakspul zorgen dat de plaat ook echt afgekoeld is, of misschien het filament zelf. Sommige soorten / merken PLA blijven bij mij ook vaker slecht plakken bij 55 op de standaard plaat, maar 0 problemen bij 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeGroteMuis
_ferry_ schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:00:
[...]

Geen random seam, want de daadwerkelijke seam zie je over de hele hoogte lopen. Wellicht wat vocht? Omdat er duidelijk even wat minder filament geextrueerd is op die spots.

Voor de bovenkant zou je nog ironing kunnen toepassen als het echt mooi glad moet. Maar het oogt al wat ruw, wat inderdaad pressure advance of over extrusie kan zijn.
Ik denk idd flow en pressure advance calibration. Zelf ook eenzelfde soort resultaat gehad met de eerste 3DJake PCTG prints, op het standaardprofiel. Na flow calibration een strakkere bovenkant, na pressure advance tuning ook die puntjes opgelost.
Nog even hierop terugkomende, ik moest opeens denken aan de paperclip.

"Ja leuk idee knul, maar het is zoiets eenvoudigs, dat kan je in een kwartiertje tekenen. Maar 1 kleur gebruikt, geen bewegende delen, geen spectaculair ontwerp. Dus de boost tokens kun je op je buik schrijven." :P
Hahaha, ik zie het al voor me. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:31
Update mbt de hechtingsproblemen: na alle reacties gelezen te hebben (en soms een glimlach niet kon onderdrukken) heb ik de buildplate ook eens met alcohol schoongemaakt. Tot nu print ik zonder problemen, niks komt los. Zal ongetwijfeld een combinatie zijn van schoonmaken en soort model dat ik print.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

rafvhoof schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:00:

Ik heb hier mijn P1S (met laatste firmware) op LAN only draaien, in een apart IoT netwerk.
Het hangt af van je firewall of je dat voor elkaar kan krijgen.
In mijn geval heb ik een opnsense firewall. Ik was ergens een artikel tegengekomen, waarbij aangegeven werd dat het UDP broadcast verkeer op poort 2021 geforward moet worden tussen de netwerken.
Op de opnsense firewall is hier ene aparte service voor, UDP Broadcast relay.
Het is broadcast verkeer, dus alleen maar UDP2021 openzetten tussen de netwerken is niet genoeg, de firewall moet dat verkeer dus opvangen en in het andere netwerk weer uitzenden.

Ik heb helaas geen idee hoe je dat op andere firewalls doet, maar misschien kom je hiermee verder in je zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-09 15:56
GeleFles schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Ik heb hier mijn P1S (met laatste firmware) op LAN only draaien, in een apart IoT netwerk.
Het hangt af van je firewall of je dat voor elkaar kan krijgen.
In mijn geval heb ik een opnsense firewall. Ik was ergens een artikel tegengekomen, waarbij aangegeven werd dat het UDP broadcast verkeer op poort 2021 geforward moet worden tussen de netwerken.
Op de opnsense firewall is hier ene aparte service voor, UDP Broadcast relay.
Het is broadcast verkeer, dus alleen maar UDP2021 openzetten tussen de netwerken is niet genoeg, de firewall moet dat verkeer dus opvangen en in het andere netwerk weer uitzenden.

Ik heb helaas geen idee hoe je dat op andere firewalls doet, maar misschien kom je hiermee verder in je zoektocht.
Dank voor de tip! Ga ik eens opzoeken of ik iets in mijn Unifi router kan aanpassen (en zo ja hoe...). Op eerste oog wordt alles toegestaan tussen de subnets, maar wie weet kan ik het zo oplossen.

Ga ook nog eens de P1S toch op "standaard" subnet zetten om te zien of het daarmee wel lukt. Weet ik in elk geval of het aan de verschillende subnets ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 14:17

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

rafvhoof schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 20:22:
[...]

Dank voor de tip! Ga ik eens opzoeken of ik iets in mijn Unifi router kan aanpassen (en zo ja hoe...). Op eerste oog wordt alles toegestaan tussen de subnets, maar wie weet kan ik het zo oplossen.

Ga ook nog eens de P1S toch op "standaard" subnet zetten om te zien of het daarmee wel lukt. Weet ik in elk geval of het aan de verschillende subnets ligt.
Ook ik ben recent overgestapt op LAN Only mode, met mijn X1 Carbon in een aparte IoT VLAN, en dat alles in een UniFi-gebaseerd netwerk. Na wat zaken geprobeerd te hebben (zonder succes) ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat het met de huidige beta-versie van OrcaSlicer wel werkt, dus nu gebruik ik die in plaats van BambuStudio.

Ik heb andere workarounds gezien die ik zelf niet geprobeerd heb, zoals:
  • een script dat je moet uitvoeren op Windows alvorens BambuStudio te openen die de SSDP pakketjes zou spoofen (simpel uitgedrukt)
  • een docker container die SSDP pakketjes zou moeten relayen tussen 2 VLANs
In dit issue op GitHub werden workarounds besproken alvorens OrcaSlicer met een oplossing kwam.

[ Voor 7% gewijzigd door fanatic_david op 13-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk staat ál mijn domotica in een apart VLAN, inclusief m'n printer. Ik gebruik dus gewoon nog BS, want werkt. :D

Hoop dat voor zij die dit niet willen er snel updates voor de alternatieven uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 17:35
DeGroteMuis schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 16:15:
[...]

Even de verpakkingen hier bekeken, 100% cellulose allemaal volgens de labels. Misschien in de war met tissues en zakdoekjes met balsam en aloe vera en zo? Zelf gebruik ik liever microvezeldoeken, een borstel en dreft, maar da's mijn voorkeur

Het schijnt sowieso te wisselen wat werkt, maar zeker met de standaard structured plate zou ik het eerder zoeken in borstelen of schrobben met een sopje, bij gebruik van alcohol als schoonmaakspul zorgen dat de plaat ook echt afgekoeld is, of misschien het filament zelf. Sommige soorten / merken PLA blijven bij mij ook vaker slecht plakken bij 55 op de standaard plaat, maar 0 problemen bij 60.
Ik bedoelde inderdaad met toevoegingen balsam parfum ...
Mijn vrouw had ook een keer een keukenrol met lotion of zo iets op gehangen en ik gebruikte die voor mijn bril en schermen schoon te maken. Dat was geen succes werd eerder erger dan beter.
Vandaar mijn suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Jullie zullen de mail ook wel gehad hebben maar BL heeft net twee nieuwe typen flex TPU geintroduceerd, TPU 85A / TPU 90A. De 95A was er al maar deze zijn nog een stuk flexibeler. Ik ben benieuwd, want ik had net een rol 95A binnen gekregen. Die is al wat bijzonder (moet echt per se gedroogd worden van tevoren). Maar de nieuwe filamenten hebben helemaal bijzondere instructies: https://wiki.bambulab.com...-acc/filament/tpu-85a-90a

Ze raden aan om een speciale printkop voor TPU bij te houden en bovendien zijn er allemaal mitsen en maren. Waaronder dat je de zachtste soort 85A niet op de A-serie kan printen en dat je minimaal een 0,6mm nozzle moet gebruiken.

Ze komen ook met allerlei waarschuwingen:
TPU filament is prone to the following problems:

1. Under extrusion (Nozzle clogging, loading resistance, filament slipping)
2. Extruder clogging (Filament bending, causing a clog in the extruder gear; disassemble the extruder and remove the clogged filament)
3. Stringing and oozing (You can use a larger diameter hotend, fine-tune the retraction settings, further dry the filament, and apply post-processing to the model)
Aangezien Bambu normaal de nadruk legt op hoe makkelijk het allemaal wel niet is, zal het nu echt wel lastig worden :) Ik ben benieuwd. Ik heb een rol 90A besteld en een paar printkoppen om het te proberen, want ik wilde nou juist net in de flex materialen duiken, om wat dingen te maken die je kan dragen. Ik heb het tot nu toe met PLA gedaan (het minst buigbaar, nog minder dan PETG) en dan moet ik elk dingetje echt exact op maat maken, dat wordt irritant.

Ik heb alleen de 85A niet genomen want die is vreemd genoeg alleen maar in cyaan en oranje beschikbaar :? Niet in zwart.

Gaan jullie ook met flex aan de slag? En zijn er mensen die ervaring hebben met het al langer bestaande 95A? Die heb ik zelf binnen maar nog niet gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Llopigat op 13-03-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
DarkChylde schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:14:
ben aan het printen met de elegoo pla plus. Maar tot nu toe al een aantal fails,
Wat bedadhesion problemen die ik op kon lossen door brim aan te zetten.
Maar er lijken ook wat layer adhesion problemen en wat blobjes te zijn.

Ik weet niet of layer adhesion de juiste term is, maar de lagen hechten niet waardoor het in de eerste 10 minuten fout loopt. En als ik kijk hoe de eerste lagen geprint worden, dan zie ik wat kleine blobjes op het printbed in de print. Na de vakantie maar een keer een calibratie door lopen.

Ben nu dezelfde print met esun+ aan het doen en die ziet er tot nu probleemloos uit.
Zijn er hier nog mensen die specifieke setting voor Elegoo+ gebruiken? ik gebruikte de esun pla+
Om mezelf even te quoten. Ik wilde een paar beugels voor de sonos printen.
en dit met een net uit de vacuum verpakking witte pla+ van elegoo geprobeerd.
Dit ging meerdere keren fout. Slechte bedadhesion. En instelling voor het filament leken in het geheel niet goed. Bed ook schoongemaakt met dreft en daarna nog met alcohol gewiped ;-)

Geen soelaas.
Even zitten zoeken naar een profiel en dit gevonden:
https://makerworld.com/en...oo-pla-calibrated-profile

Dit werkt top.
Er is een maar. Ik heb een A1 en het lukte me maar niet om een custom filament aan te maken.
Uiteindelijk voor elkaar gekregen in studio. Maar de printer ziet het niet en pakt de standaard settings voor die AMS positie.
Het lijkt erop dat je met de A1 niet een custom filament naar de printer kunt laden.
Je kunt hem ook niet kiezen bij je ams wanneer je print met bambu studio (macos).

Met orcaslicer is het uiteindelijk gelukt. Om een of andere reden pakt hij wel de filament settings bij het model van makerworld. Daar het model verwijderd en de nieuwe erin geladen.

Nu staat hij vrolijk te printen. Misschien dat iemand anders nog iets aan bovenstaande info heeft.
Ik stond op het punt om de rollen elegoo weg te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door DarkChylde op 13-03-2025 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
DarkChylde schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 19:51:
[...]

Om mezelf even te quoten. Ik wilde een paar beugels voor de sonos printen.
en dit met een net uit de vacuum verpakking witte pla+ van elegoo geprobeerd.
Dit ging meerdere keren fout. Slechte bedadhesion. En instelling voor het filament leken in het geheel niet goed. Bed ook schoongemaakt met dreft en daarna nog met alcohol gewiped ;-)

Geen soelaas.
Even zitten zoeken naar een profiel en dit gevonden:
https://makerworld.com/en...oo-pla-calibrated-profile

Dit werkt top.
Er is een maar. Ik heb een A1 en het lukte me maar niet om een custom filament aan te maken.
Uiteindelijk voor elkaar gekregen in studio. Maar de printer ziet het niet en pakt de standaard settings voor die AMS positie.
Het lijkt erop dat je met de A1 niet een custom filament naar de printer kunt laden.
Je kunt hem ook niet kiezen bij je ams wanneer je print met bambu studio (macos).

Met orcaslicer is het uiteindelijk gelukt. Om een of andere reden pakt hij wel de filament settings bij het model van makerworld. Daar het model verwijderd en de nieuwe erin geladen.

Nu staat hij vrolijk te printen. Misschien dat iemand anders nog iets aan bovenstaande info heeft.
Ik stond op het punt om de rollen elegoo weg te doen.
Zit ik er nu helemaal naast of:
De fillament (en overige print settings) worden toch gewoon gebruikt bij het slicen (aanmaken van de Gcode)?
Die Gcode wordt doorgestuurd naar je printer. Het selecteren van je filament/AMS positie na het slicen en net voor het doorsturen naar je printer is toch enkel om de juiste "spool"/AMS positie te selecteren?
De printer haalt de print settings uiteindelijk uit de gcode, niet uit het wel of niet bestaan van een filament profile in de printer zelf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Is deze hier al voorbij gekomen?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/zeufhmur1ooe1.png
Bron

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:38
Mijn Wolverine project is ook klaar. Op naar de volgende.. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRBW80CyeeLVN4TlRyb_bUkI7UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/atz7Aa3Isl2l9EEkCS8pFUep.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH4egMzR5qa6gvPiwPAVAwQmmxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LWfxIsMRkQ7qk7OlyjUolzUD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzrBMFANwpazW-03CscaZyXdic0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvuJBODKvgISyAXEr034UZ1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kexFvub1nzrv4cs-JNShdAtb870=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8hphUVobsiowZLvpGcskxBo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bvsteyn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Indrukwekkend! Petje af, ziet er mooi uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 10:57
TravockMD schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Zit ik er nu helemaal naast of:
De fillament (en overige print settings) worden toch gewoon gebruikt bij het slicen (aanmaken van de Gcode)?
Die Gcode wordt doorgestuurd naar je printer. Het selecteren van je filament/AMS positie na het slicen en net voor het doorsturen naar je printer is toch enkel om de juiste "spool"/AMS positie te selecteren?
De printer haalt de print settings uiteindelijk uit de gcode, niet uit het wel of niet bestaan van een filament profile in de printer zelf.
Mogelijk doe ik daar iets fout. Volgens mij kies ik bij het slicen geen filament.
Met een AMS kun je meerdere filamenten hebben, dus welk pakt hij dan bij het slicen?
Ik ging ervan uit dat het aangepast werd op het moment dat ik filament kies bij het versturen naar printer.

Ga er wel even verder mee experimenteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-09 09:17
bvsteyn schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:05:
Mooi man, ziet er weer top uit!
Ik ben op zoek naar een Galactus stl die het waard is om mee aan de slag te gaan maar het is niet veel soeps wat ik vind.
Als je aanbevelingen hebt hoor ik het graag 😉

Ben zelf de laatste maanden niet zozeer voor mezelf bezig geweest; maar ben een berg kadootjes aan het printen en verven voor een hele reeks kinderverjaardagen in de familie kringen.
Zal ze binnenkort eens samen op een foto zetten, tis een vrolijk boeltje geworden 😀
iMars schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:59:
Is deze hier al voorbij gekomen?
Die gaat al even rond. Geen idee of het een echte leak is of niet.
Aankondiging zou Q1 moeten zijn, dus bambu heeft nog een paar weekjes voor het grote nieuws.
Ben heel benieuwd!

[ Voor 9% gewijzigd door PepieNL op 14-03-2025 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:38
PepieNL schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Mooi man, ziet er weer top uit!
Ik ben op zoek naar een Galactus stl die het waard is om mee aan de slag te gaan maar het is niet veel soeps wat ik vind.
Als je aanbevelingen hebt hoor ik het graag 😉

Ben zelf de laatste maanden niet zozeer voor mezelf bezig geweest; maar ben een berg kadootjes aan het printen en verven voor een hele reeks kinderverjaardagen in de familie kringen.
Zal ze binnenkort eens samen op een foto zetten, tis een vrolijk boeltje geworden 😀

[...]

Die gaat al even rond. Geen idee of het een echte leak is of niet.
Aankondiging zou Q1 moeten zijn, dus bambu heeft nog een paar weekjes voor het grote nieuws.
Ben heel benieuwd!
Deze kwam ik tegen op cults: https://cults3d.com/en/3d...lvt2UG6Z79hiXlzH6V1Uv49DA

Wicked studios heeft ook een bust en een diorama met galactus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OK, dit is interessant... https://x.com/YGK3D/status/1900565480013742258/photo/1 2 koppen :D
Ben zelf benieuwd of er een AMS per kop aangesloten kan worden. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 00:29:
OK, dit is interessant... https://x.com/YGK3D/status/1900565480013742258/photo/1 2 koppen :D

[...]

Ben zelf benieuwd of er een AMS per kop aangesloten kan worden. We gaan het zien.
Assumption: ik denk het wel, als in, je wil in een kop een bepaald materiaal kunnen preloaden terwijl een andere gebruikt wordt, daar zit je tijdswinst,... anders zie ik het nut er niet 1-2-3 van in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:08
Bijna kan het barbecue seizoen weer beginnen! Daarom heb ik ook maar gelijk een collectie hamburger persen getekend. https://makerworld.com/en...lection#profileId-1231647

En ja voedselveiligheid blijft echt een dingetje. Maar ik plet de hamburgers altijd tussen 2 velletjes vershoud folie. Zo blijft de hamburger ook niet plakken aan de pers :D (En ja op mijn bedrijf heb ik professionele pletters maar die zijn best duur ;) )

Er komen nog meer variaties aan! _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door KevinSetz op 16-03-2025 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KevinSetz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:39:
Bijna kan het barbecue seizoen weer beginnen! Daarom heb ik ook maar gelijk een collectie hamburger persen getekend. https://makerworld.com/en...lection#profileId-1231647
Prachtig! Zet ze ook even in het speciale topic om je ontwerpen te delen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07:08
mphilipp schreef op zondag 16 maart 2025 @ 15:37:
[...]

Prachtig! Zet ze ook even in het speciale topic om je ontwerpen te delen.
Ga ik doen! ga ze even eerst allemaal uit printen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een "analyse" van de nieuwe printer lekken...

Zoals gewoonlijk, een hoop speculatie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 12:56

En ja voedselveiligheid blijft echt een dingetje. Maar ik plet de hamburgers altijd tussen 2 velletjes vershoud folie. Zo blijft de hamburger ook niet plakken aan de pers :D (En ja op mijn bedrijf heb ik professionele pletters maar die zijn best duur ;) )

Mooi spul! ga zelf niet zo lekker op dat AI plaatje...

Daarnaast heb ik zelf een keer punten aftrek gekregen omdat een print profile geen foto maar een render was dus hier pas ik in het vervolg zelf ook wat beter op!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:59

Geboost, leuk ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk ben ik, ivm voedselveiligheid, behoorlijk tegen dat soort modellen. Je kan waarschuwen wat je wil, men leest die toch niet.

Maar goed, mooi ontwerp, dat wel :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeGroteMuis
KevinSetz schreef op zondag 16 maart 2025 @ 20:26:
[...]

Ga ik doen! ga ze even eerst allemaal uit printen O+
Tip als je niet wil dat je model verwijderd wordt: Voeg de foto's van de uiteindelijke prints ook ff toe aan je model pagina, zoals je hem nu hebt staan heb je wel een stevige kans op verwijdering, want je afbeelding is geen afbeelding van het model en lijkt er ook niet erg op. Bij je printprofielen hoor je al een foto van het daadwerkelijk geprinte model te hebben, bij modellen zelf mag je wel een render of andere afbeelding gebruiken om de aandacht te trekken, maar moeten ook daadwerkelijke foto's van je model staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 10:51

chromeeh

the Gnome

Een vraag voor de AMS specialisten :)

Heb al zitten zoeken maar kan niet een 100% antwoord vinden;
Kan ik een langer stuk PTFE slang plaatsen tussen de AMS en de filament buffer?

Ik heb een P1S met AMS in een stelling kast staan en zou t.z.t. een 2e AMS er bij willen zetten (ja ik heb dan een buffer hub nodig, I know), maar dat zou betekenen dat ik m'n AMS een kwart slag zou moeten draaien en dan is de huidig PTFE slang net te kort.

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
chromeeh schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 09:31:

Ik heb een P1S met AMS in een stelling kast staan en zou t.z.t. een 2e AMS er bij willen zetten (ja ik heb dan een buffer hub nodig, I know), maar dat zou betekenen dat ik m'n AMS een kwart slag zou moeten draaien en dan is de huidig PTFE slang net te kort.
Specialist ben ik niet, maar ik heb een tweede AMS met een langere PTFE en dat werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 05:53

Je kunt er prima een stukje langer PTFE voor pakken. Je hebt overigens niet per se een AMS hub nodig, PTFE 4-in-1 adapter werkt ook prima, dan moet je wel de huidige filament buffer laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat kan zeker. Het filament stopt met laden door sensoren buiten de AMS om. Ik gok zowel in de buffer, als in de printkop.

Persoonlijk heb ik wél de 4-in-1 hub, maar dat was vóór ik wist dat dat niet nodig was :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
Vandaag een print van bijna 9 uur op de P1S op werk. Deze is zojuist na 5 uur gestopt, precies toen ik een half uur niet in de buurt was uiteraard.

Geloof niet dat een collega er aan gezeten heeft, printkop stond nog direct boven de print. Als melding heb ik enkel ''print canceled'', ook geen mogelijkheid tot hervatten.

Kan even geen foto`s uploaden, hoewel dat vermoedelijk toch niet meer duidelijkheid geeft. Iemand enig idee of dezelfde problemen vandaag?

[ Voor 13% gewijzigd door FSSF op 18-03-2025 14:24 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:10
FSSF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:13:
Geloof niet dat een collega er aan gezeten heeft, printkop stond nog direct boven de print. Als melding heb ik enkel ''print canceled'', ook geen mogelijkheid tot hervatten.
Het schijnt vaker voor te komen met de nieuwste versie van de firmware. IN het bambulab forum wordt er redelijk over geklaagd.
Mogelijk dat het te maken heeft met de kwaliteit/ouderdom van de SD kaart, want daarop wordt alles gebufferd.
Uitschakelen van de timelapse opnames schijnt ook te helpen.

Firmware 1.7.0.0 van ca december 2024
https://forum.bambulab.co...ut-why-and-by-what/118998
https://forum.bambulab.co...g-ready-to-print/66057/31

[ Voor 14% gewijzigd door OverTheTop op 18-03-2025 15:03 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OverTheTop schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Het schijnt vaker voor te komen met de nieuwste versie van de firmware. IN het bambulab forum wordt er redelijk over geklaagd.
Mogelijk dat het te maken heeft met de kwaliteit/ouderdom van de SD kaart, want daarop wordt alles gebufferd.
Uitschakelen van de timelapse opnames schijnt ook te helpen.
Ah, mooi dan dat ik de nieuwe FW nog niet geïnstalleerd heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
Had m`n bericht al ge-edit naar ''geen sd kaart in gebruik'' omdat ik op Google ook wat berichten tegen kwam over een SD kaart.

Blijkt dat er in een P1S standaard wel een SD kaartje zit dus, wel nog steeds voorzien van het originele afdek plakbandje. Timelaps staat nooit aan.

Of het dus daadwerkelijk aan de SD kaart of de firmware lag zal een raadsel blijven blijkbaar. Poging twee dan maar. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik zie dat Bambu Lab nu ook de Cyberbricks heeft gelanceerd. Een poosje terug op een 3D print beurs stond Dr.Tao al bij een stand waar van alles rondreed aan RC speelgoed, en nu is het via Kickstarter gelanceerd. Ziet er geinig uit. Lijkt op Lego Mindstorm:

[ Voor 10% gewijzigd door mphilipp op 18-03-2025 15:43 ]

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-09 09:35
FSSF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:13:
Vandaag een print van bijna 9 uur op de P1S op werk. Deze is zojuist na 5 uur gestopt, precies toen ik een half uur niet in de buurt was uiteraard.

Kan even geen foto`s uploaden, hoewel dat vermoedelijk toch niet meer duidelijkheid geeft. Iemand enig idee of dezelfde problemen vandaag?
Hetzelfde ook 2 keer op de p1s gehad, met een redelijk lange print.
Daarna de SD kaart opnieuw geformatteerd en de print ging weer goed. 2 keer sinds november vorig jaar, op 600+ uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
mphilipp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:42:
Ik zie dat Bambu Lab nu ook de Cyberbricks heeft gelanceerd. Een poosje terug op een 3D print beurs stond Dr.Tao al bij een stand waar van alles rondreed aan RC speelgoed, en nu is het via Kickstarter gelanceerd. Ziet er geinig uit. Lijkt op Lego Mindstorm:
[YouTube: CyberBrick: Build smarter. Code freer. Share globally.]
besteld, jammer genoeg maar 1 kit per gebruiker ....
Had graag een combo van C en D gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En eerste plaatje, om de hype nóg hyperiger te maken, van de nieuwe extruder:
https://bambulab.com/en/h2d

Afbeeldingslocatie: https://cdn1.bambulab.com/pre-launch/h2d/img/dialog-18bc9467097f5.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:16:
Ik zag gisteren een filmpje van YGK3D die, zoals waarschijnlijk half Reddit enzo, dat plaatje heeft geanalyseerd. Ik heb verder geen info gelezen, dus waarschijnlijk is dit oud nieuws voor wie alles volgt :+

Hij ziet van alles op die ene foto en de H2D lijkt een multifunctionele machine te worden:
  • 3D printer
  • Lasercutter
  • Snijplotter
Ik ben benieuwd. We moeten gewoon nog een dag of 10 wachten en dan weten we het. Die gast van het filmpje zegt dat er waarschijnlijk 2 uitvoeringen komen: een met alleen 3D print functionaliteit en een 'all singing, all dancing' versie. Ik denk dat als het klopt dat er een verwisselbare toolhead op zit, je gewoon die lasercutter toolhead kunt bestellen en erop zetten. En de bijbehorende afzuigmeuk en afscherming voor de laser. Maar goed, we gaan het zien. Ik ben daar toch niet in geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Ik zag gisteren een filmpje van YGK3D die, zoals waarschijnlijk half Reddit enzo, dat plaatje heeft geanalyseerd. Ik heb verder geen info gelezen, dus waarschijnlijk is dit oud nieuws voor wie alles volgt :+
[YouTube: Bambu's Big Leak - H2D Details Revealed]
Hij ziet van alles op die ene foto en de H2D lijkt een multifunctionele machine te worden:
  • 3D printer
  • Lasercutter
  • Snijplotter
Ik ben benieuwd. We moeten gewoon nog een dag of 10 wachten en dan weten we het. Die gast van het filmpje zegt dat er waarschijnlijk 2 uitvoeringen komen: een met alleen 3D print functionaliteit en een 'all singing, all dancing' versie. Ik denk dat als het klopt dat er een verwisselbare toolhead op zit, je gewoon die lasercutter toolhead kunt bestellen en erop zetten. En de bijbehorende afzuigmeuk en afscherming voor de laser. Maar goed, we gaan het zien. Ik ben daar toch niet in geïnteresseerd.
Is een ander plaatje, lijkt me... Die op de BL site is van de extruder zelf, waar een goed oog (dus niet het mijne) ziet dat de koolstof rails er niet meer zijn... BL gaat blijkbaar lineair :D

https://x.com/3DPBelgian/status/1902025313443258460

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:06:
[...]
Is een ander plaatje, lijkt me...
Klopt, sorry, ik was wat onduidelijk. Hij heeft dat 'gelekte' plaatje bekeken. Na die zogenaamde lek heeft Bambu ineens zelf een soort adventskalender op de site gezet en gaan ze elke keer een stukje onthullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:15:
[...]

Klopt, sorry, ik was wat onduidelijk. Hij heeft dat 'gelekte' plaatje bekeken. Na die zogenaamde lek heeft Bambu ineens zelf een soort adventskalender op de site gezet en gaan ze elke keer een stukje onthullen.
Nah ja, ik denk verre van "in ene"... Denk dat dit gewoon gepland was. Mogelijk ook de "lekken". Die lui daar zijn koning in het kweken van Hype.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:17
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:38:
[...]

Nah ja, ik denk verre van "in ene"... Denk dat dit gewoon gepland was. Mogelijk ook de "lekken". Die lui daar zijn koning in het kweken van Hype.
Sommige dingen zijn gepland ... andere totaal niet ....
Hoe dan ook, 25 maart 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 12:56
mphilipp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:42:
[YouTube: CyberBrick: Build smarter. Code freer. Share globally.]
Ik snap niet zo goed waarom een miljoenenbedrijf als bambulab dit via kickstarter moet doen?

Wel erg gave setjes! wanneer ze in de normale store staan zal ik er zeker een paar kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07:35

nielsvv

100% Afol

Ik wil binnenkort een print opstarten die 2d7u in beslag gaat nemen (asa & 0.08 layer height). Als infill gebruik ik gyroid. Maar als ik zie hoe de printkop vibreert bij gyroid, zeker bij wat hogere snelheden, ben ik bang dat na die 2 dagen mijn printer wel voor de sloop is.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Gaat over een x1c.

Bricklink Store - Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:37
nielsvv schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:25:
Ik wil binnenkort een print opstarten die 2d7u in beslag gaat nemen (asa & 0.08 layer height). Als infill gebruik ik gyroid. Maar als ik zie hoe de printkop vibreert bij gyroid, zeker bij wat hogere snelheden, ben ik bang dat na die 2 dagen mijn printer wel voor de sloop is.

Ik gebruik hier op meerdere printers altijd alleen maar Gyroid, meerdere Bambu's, Enders en Elegoo's.
Moet zeggen dat ik niet heb gemerkt dat ze uitzonderlijk snel slijten.

Ik zeg; lekker doen. (Al doe ik alles wel op de normale stand en niet sport of Ludi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF

´´Toevallig´´ vandaag voor de verandering een print gedaan met gyroid infill. Trilt inderdaad behoorlijk. Mogelijk dat dat ook de link is tussen het spontaan stoppen van de print...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:16:

[Afbeelding]
Ben allang blij dat het geen rods meer zijn, maar een (hopelijk goede) lineair rails!
Ik blijf rustig vanaf de zijlijn kijken naar deze ontwikkelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
mphilipp schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:00:
[...]
  • 3D printer
  • Lasercutter
  • Snijplotter
Kan ik me niet voorstellen. All die all-in-one dingen zijn m.i. geen succes en zijn goed in alles net niet kunnen. Ik hoop het van niet dus in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik print nagenoeg 100% gyroid & al zo'n 5000 uren... Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:56:
[...]

Ik print nagenoeg 100% gyroid & al zo'n 5000 uren... Geen enkel probleem.
@nielsvv Wat @MC Taz Man zegt, zou geen issue mogen zijn. Als een printer dat al niet kan printen...
Heb je een bed slinger (A1), of een CoreXY (P1/X1)? Bij een bedslinger ben ik niet bang voor de printkop, maar meer voor wat er op je bed ligt. Hoe meer massa het heen en weer moet slingeren, des te meer issue kan het geven... met nadruk op kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
iMars schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:02:
[...]

@nielsvv Wat @MC Taz Man zegt, zou geen issue mogen zijn. Als een printer dat al niet kan printen...
Heb je een bed slinger (A1), of een CoreXY (P1/X1)? Bij een bedslinger ben ik niet bang voor de printkop, maar meer voor wat er op je bed ligt. Hoe meer massa het heen en weer moet slingeren, des te meer issue kan het geven... met nadruk op kan ;)
Gaat blijkbaar gewoon inderdaad lang goed. Toch zal het een feit zijn dat met vol gas snelheid printen gyroid meer slijtage toebrengt dan een raster patroontje. Of dat die grens van merkbare verschillen bij 10.000 uur of bij 50.000 uur ligt is gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44

_Eend_

🌻🇺🇦

FSSF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:33:
[...]

Kan ik me niet voorstellen. All die all-in-one dingen zijn m.i. geen succes en zijn goed in alles net niet kunnen. Ik hoop het van niet dus in ieder geval.
Een 3d printer verschilt niet zoveel van die andere dingen, zeg ik met mijn boeren verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FSSF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:15:
[...]

Gaat blijkbaar gewoon inderdaad lang goed. Toch zal het een feit zijn dat met vol gas snelheid printen gyroid meer slijtage toebrengt dan een raster patroontje. Of dat die grens van merkbare verschillen bij 10.000 uur of bij 50.000 uur ligt is gissen.
"vol gas" is nogal relatief bij onze printers :P Ik print bijna nooit boven "normal", vaak zelfs op silent ivm kwaliteit van m'n D&D minis. Ik ga dus geen uitspraken doen voor de hogere snelheden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14-09 16:27
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:05:
[...]

"vol gas" is nogal relatief bij onze printers :P Ik print bijna nooit boven "normal", vaak zelfs op silent ivm kwaliteit van m'n D&D minis. Ik ga dus geen uitspraken doen voor de hogere snelheden :D
Deze snelheden waar jullie over praten. Zijn dit instellingen die ik in de printer zelf moeten aanpassen (A1 mini)?

Of die ik in kan stellen via BambuStudio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
_Eend_ schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 21:57:
[...]

Een 3d printer verschilt niet zoveel van die andere dingen, zeg ik met mijn boeren verstand.
Ze hebben allemaal een Y, X en Z as inderdaad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
Rotinomm schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:24:
[...]

Deze snelheden waar jullie over praten. Zijn dit instellingen die ik in de printer zelf moeten aanpassen (A1 mini)?

Geen idee met de A1. Zal ook wel gewoon in Bambu Studio -> apparaat, te wijzigen zijn. Met de P1s en de X1C heb je in ieder geval nog een standje sport(133%) en turbo(166%) o.i.d. Staat hier als het soort filament het toelaat regelmatig op 166% snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
[...]

Je kunt zelf een bestaand printer profiel aanpassen, snelheid naar supersloom, alles op 20 bijvoorbeeld, en dan opslaan als profiel: sloom.
Dit kan in elke slicer, met elke printer.

Issie wel lekker stil !

Ik vind bijvoorbeeld de acceleraties standaard veel te aggressief, enorm gebonk, dan maar wat langer wachten op een print. Ik heb alles onder de 5000 gezet. Maar misschien merk je dit op een A1 wat minder dan op een P1S.

[ Voor 21% gewijzigd door rinkel op 18-03-2025 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Geen idee of het bij de A1 (mini) ook kan. Bij de X/P1 modellen kan je dit instellen onder het Device tabblad, bij het icoon van een snelheidsmeter.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-forum.bambulab.com/original/2X/f/f494d7df38d52cf861f31f353db959e645a6099e.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HSlegend
  • Laatst online: 30-08 22:43
Rascal schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:09:
[...]

Ik snap niet zo goed waarom een miljoenenbedrijf als bambulab dit via kickstarter moet doen?

Wel erg gave setjes! wanneer ze in de normale store staan zal ik er zeker een paar kopen!
Zelfde als elk bedrijf dat kickstarters doet:
-geen (dure) lening nodig, ook niet afhankelijk van overtuigen van personen bij de bank of idee X wel of niet goed is
-weinig financieel risico bij het bedrijf want geld is binnen voor de productie start
-goede inschatting van hoeveelheid interesse = benodigde productie

Overigens vind ik het nog steeds niet echt consumentenvriendelijk, ik heb zelf heel weinig kickstarters gesteund. Ik lees graag eerst reviews voordat ik iets koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Laatst online: 30-08 22:43
Is het mogelijk om de naam van een timelapse automatisch aan te passen naar iets als 'printbestand_plaat_datum'?
Ik zie nu alleen de datum in de bestandsnaam, de preview toont het einde van de print - waarop meestal niets te zien is omdat mijn prints niet zichtbaar zijn als de plaat helemaal naar beneden is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 17:38:
[...]
Uiteraard is dit gepland. Als je weetik hoe lang de ontwikkeling van die printer geheim kunt houden (behalve dan dat men een naam wist en wat patent aanvragen), ga je mij niet vertellen dat je een dag of 10 vòòr de lancering ineens wél een lek hebt. Dit is alleen maar goed voor de hype. Gebeurt toch met zo'n beetje alle tech producten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HSlegend schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:16:
[...]
Zelfde als elk bedrijf dat kickstarters doet:
Je vergeet er één:
de hype die rondom Kickstarters wordt gemaakt. Je hebt gewoon een hoop extra promotie.

Hoewel ik dit 'project' wel vertrouw, heb ik het - door schade en schande - niet zo op crowdfunding acties. Ik heb er een aantal gesteund en sommigen moeten nog steeds iets leveren. Je kunt aan de actie onmogelijk zien of het te vertrouwen is. Om dezelfde reden heb ik indertijd de Bambu Lab Kickstarter niet gesteund. Het leek gewoon te mooi om waar te zijn. In dit geval bleek het uiteindelijk allemaal ok, maar daar is geen garantie voor en ik ga gewoon niet honderden of duizenden in iets vaags steken.

Maar goed...offtopic allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FSSF schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:33:
[...]
Alles is onmogelijk totdat het gedaan wordt :+
Ik wacht gewoon af. We hebben allemaal al een 3D printer, dus we hoeven niet morgen te bestellen. Gewoon even een paar maandjes afwachten wat de ervaringen zijn, en sowieso tot de eerste kinderziektes eruit zijn. Want die zullen er ongetwijfeld zijn.

En je bent niet verplicht om al die extra's te installeren. Tenminste, als de vermoedens van die gast kloppen. Dan zou je ook gewoon de basisversie die alleen 3D printer is kunnen kopen. Misschien later uitbreidbaar met een van die andere toolheads. Wie weet. Nog een dag of 10 en we weten het. Tot nu toe heeft Bambu Lab steeds de juiste keuzes gemaakt, dus ik kan mij niet voorstellen dat ze ook hier niet heel goed over hebben nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 10:51

chromeeh

the Gnome

Gisteren aan het knutselen geweest met de PTFE vanaf de AMS naar de printer toe, eerste feed poging ging prima, 2e ging fout. Ik had van een ander projectje nog een stuk PTFE liggen, met een iets kleinere binnen diameter dan welke Bambu hanteert.

Wel geleerd hoe makkelijk het klemmetje werkt aan de AMS kant *O*
Heb inmiddels ook een nette standaard voor de AMS, die als deze een broertje of zusje krijgt kunnen mooi in het stapelbed :)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Discussie over opbergen van filament verplaatst naar [3D Printen] Centraal filament topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chromeeh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:09:
Gisteren aan het knutselen geweest met de PTFE vanaf de AMS naar de printer toe, eerste feed poging ging prima, 2e ging fout. Ik had van een ander projectje nog een stuk PTFE liggen, met een iets kleinere binnen diameter dan welke Bambu hanteert.
Gewoon 2 meter bestellen bij de ptfe tube shop. Altijd goed om op voorraad te hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07:16
chromeeh schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 10:09:
Heb inmiddels ook een nette standaard voor de AMS, die als deze een broertje of zusje krijgt kunnen mooi in het stapelbed :)
dit is wat ik heb , SUPER handig.
Heel erg blij mee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frbS-LQHuDSxiBqMh5EyhGSizjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E2nblsnV3jup7sRCL6SgPB1h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pclqbuwpydpF4AsS0fmCzC_stQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dkDwyJDibw5f4i2wvQOyn3U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmNboQz5jkCB56jU-cq6PKP6SfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3JceRY3O5dxkiUPcuasG6K3p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door my_fiero op 20-03-2025 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En daarmee alle links in mijn notificaties verneukt :P

Ah well, ruimt wel lekker op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de nieuwe afbeelding is gedropt... Dit keer een servo... Kan iemand die wél iets snapt van elektronica mij uitleggen wat hier goed/slecht/revolutionair aan is?
Afbeeldingslocatie: https://cdn1.bambulab.com/pre-launch/h2d/img/dialog-2d946c27aac7a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MC Taz Man schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:08:
En de nieuwe afbeelding is gedropt... Dit keer een servo... Kan iemand die wél iets snapt van elektronica mij uitleggen wat hier goed/slecht/revolutionair aan is?
[Afbeelding]
Het enige wat mij echt opvalt is de as met kartels (die ook nog getordeerd zijn, om het moeilijk te maken ofzo :P En een klein PCB met waarschijnlijk iets van een positiesensor voor feedback om bijvoorbeeld vibratie of overshoot te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Het enige wat mij echt opvalt is de as met kartels (die ook nog getordeerd zijn, om het moeilijk te maken ofzo :P En een klein PCB met waarschijnlijk iets van een positiesensor voor feedback om bijvoorbeeld vibratie of overshoot te meten.
OK... Paars... :P

Snap werkelijk bijzonder weinig hier aan :D. Ah well, blij dat ik in de IT zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Nu online
_ferry_ schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:11:
[...]

Ik moet denken aan een startmotor (Wikipedia: Bendix drive).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Nu online
MC Taz Man schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:08:
[Afbeelding]
Stepper vs servo...
Ik ben ook geen expert, maar er zijn een aantal verschillen.
Servo's hebben meer koppel en zijn sneller dan steppers.

Servo's geven ook feedback over waar ze zijn. Dat is niet het geval bij een stepper.
Je kunt dit vergelijken met de feedback van een fan met 4 aansluitingen, 1 daarvan geeft terug hoe snel de fan draait (Tachometer). Een servo geeft de precieze locatie van de as terug.

Kort door de bocht: Servo's zijn dus eigenlijk beter dan steppers.

[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 20-03-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:32:
[...]

Stepper vs servo...
Ik ben ook geen expert, maar er zijn een aantal verschillen.
Servo's hebben meer koppel en zijn sneller dan steppers.

Servo's geven ook feedback over waar ze zijn. Dat is niet het geval bij een stepper.
Je kunt dit vergelijken met de feedback van een fan met 4 aansluitingen, 1 daarvan geeft terug hoe snel de fan draait (Tachometer). Een servo geeft de precieze locatie van de as terug.

Kort door de bocht: Servo's zijn dus eigenlijk beter dan steppers.
Eindelijk iemand die Nederlands praat /Tony Stark meme

Dank, heldere uitleg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En ik denk dat ze een combinatie van beide hebben gemaakt, dus een stepper waar meteen een sensor in zit die weet in welke stand hij staat. Stel dat je 20 stapjes moet draaien, dan kan je dat maar met een bepaalde snelheid doen, anders heb je kans dat het er bijvoorbeeld maar 19 zijn bij te hoge acceleratie, of 21 als je te snel stopt (de massa die beweegt schiet nog even door., en kan niet instant stilstaan).
Door de sensor kun je dat bewaken. Of bijvoorbeeld na stroomuitval snel weer weten waar je gebleven was.

Maargoed, dat is nog even speculeren :P

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 20-03-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 20:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Stepper kan overigens ook feedback geven over positie (of is het dan automatisch een servo?), een zogeheten closed loop Stepper maar dat is dus niet standaard. In dat geval kan je beter gelijk voor een servomotor gaan.

Voor zover ik weet worden er in de meeste 3d printer open loop steppers gebruikt. Deze kunnen natuurlijk hun positie verliezen met bijvoorbeeld als gevolg onder extrusie.

Servomotoren hebben daar geen last van vanwege de close loop aansturing.
Tevens hebben servomotoren een hogere koppel bij hogere snelheden.
En kunnen servomotoren geavanceerder worden aangestuurd.

Nadeel is dat ze een stuk duurder zijn.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerste review versies zijn gespot, op FB dus waarheidsgehalte: "kilootje zout"...

https://x.com/3DPBelgian/status/1902768896995701068

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:17
Er zijn al maanden diverse versies in omloop onder reviewers en 'influencers', waarbij ik begrijp dat er nog erg laat voor de release-teasers nieuwste versies van de H2D werden verstuurd. Eerste versies hadden alleen maar de print functionaliteit.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-09 09:17
Specs gelekt op reddit?
https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/wquIgGJS5r

Groot bed.. 2 versies, kan geupgrade worden.. Meerdere camera's (zelfs bij de hotend lol).. 10w en 40w laser.. Touchscreen.. Veel soorten luchtfilters.. 1000mm/s speed..
En veel meer.
korreltje zout?
Pagina: 1 ... 95 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.