Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:48
En de releasedatum is 1 april?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PepieNL schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:54:
Specs gelekt op reddit?
https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/wquIgGJS5r

Groot bed.. 2 versies, kan geupgrade worden.. Meerdere camera's (zelfs bij de hotend lol).. 10w en 40w laser.. Touchscreen.. Veel soorten luchtfilters.. 1000mm/s speed..
En veel meer.
korreltje zout?
Reddit; Kilootje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:16
Iemand moet wel héél veel moeite hebben gedaan om dit te verzinnen, inclusief de FAQs die te lezen zijn....
Je weet het zeker tegenwoordig nooit...

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:17
Ben nu wel getriggered door het idee van een hotend camera 🤗😀
Maar hoe bescherm je zoiets..

[ Voor 20% gewijzigd door PepieNL op 20-03-2025 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik vind die 4k Birds-Eye camera best wel heeeeeel ongeloofwaardig... Maar ok. We gaan het zien
PepieNL schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:01:
Ben nu wel getriggered door het idee van een hotend camera 🤗😀
Maar hoe bescherm je zoiets..
Ik meen me te herinneren dat een andere printer al zoiets heeft, is gewoon een camera gemikt op de nozzle, om te kijken wat er uit komt.

Overigens op 1080p? Lijkt me ook niet heel erg nodig, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Zo'n camera op laser cutters is niet vreemd. Resolutie is hoog, maar voor de rest redelijk normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:12:
Zo'n camera op laser cutters is niet vreemd. Resolutie is hoog, maar voor de rest redelijk normaal
4k bird's eye & 1080p op de nozzle? Ik druk op X.

Maar goed, de prijs die in die reddit draad wordt genoemd is 2500-2900 dollar, dus wss hetzelfde hier. Bin't ne hoop knaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
Oef. Da's een serieus beessie - als het waar is. Maar de geruchten gingen als sterk daarover. Ik gebruik mijn P1S te weinig voor zo'n investering, maar die AMSjes klinken wel heel goed!

Edit: vraag me overigens - net als de hele reddit community naar 't schijnt - wel af of een laser + 3d printer niet vragen om problemen is. brandgevaar + giftige dampen + allemaal troep en roet die je print kunnen vern**ken...

[ Voor 38% gewijzigd door Mday op 20-03-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als het klopt is het inderdaad een serieus ding. We gaan kijken, nog een weekje. Maar voorlopig heb ik andere prioriteiten. En ik zou sowieso minimaal een half jaar de kat uit de boom kijken, want een hele nieuwe machine met allerlei nieuwe technieken die zonder kinderziektes uit de fabriek rolt zou een unicum in de geschiedenis van de productie zijn... :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 13-09 12:56
Mday schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 20:56:
vraag me overigens - net als de hele reddit community naar 't schijnt - wel af of een laser + 3d printer niet vragen om problemen is. brandgevaar + giftige dampen + allemaal troep en roet die je print kunnen vern**ken...
Laser engraving en cutting laat nog al wat particles rondvliegen.
Kijk naar diverse video's van laser printers die al wat langer 'in productie' zijn die ramen zijn onderhand matglas geworden ...
Maar aan de andere kant: ik heb nog niet gehoord dat dat invloed zou hebben op de levensduur van de cutter ...
Ik denk dus, dat dat wel mee valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Laser engraving en cutting laat nog al wat particles rondvliegen.
Kijk naar diverse video's van laser printers die al wat langer 'in productie' zijn die ramen zijn onderhand matglas geworden ...
Maar aan de andere kant: ik heb nog niet gehoord dat dat invloed zou hebben op de levensduur van de cutter ...
Ik denk dus, dat dat wel mee valt.
Je laser & snij-apparaat gaat daar idd wel mee om kunnen gaan. Je 3D printer echter niet, gok ik zo.

Het lijkt mij, vanuit dat perspectief, niet een hele goede combinatie. Maar we gaan het zien, over een jaar of 3-5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
MC Taz Man schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:10:
[...]

Je laser & snij-apparaat gaat daar idd wel mee om kunnen gaan. Je 3D printer echter niet, gok ik zo.

Het lijkt mij, vanuit dat perspectief, niet een hele goede combinatie. Maar we gaan het zien, over een jaar of 3-5.
Geen idee, het motion systeem kan er tegen, dat is het zelfde.
Je printhead vervang je voor laser, dus zit op dat moment niet in de printer.
Ik neem aan dat je buildplate ook vervangen wordt voor iets anders.
Wat zou er precies niet tegen kunnen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou het mogelijk zijn om een soort stofzuiger te monteren aan zo'n laserkop, net als bij een cirkelzaag bv, zodat je alles/de meeste troep afzuigt?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
mphilipp schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:39:
Zou het mogelijk zijn om een soort stofzuiger te monteren aan zo'n laserkop, net als bij een cirkelzaag bv, zodat je alles/de meeste troep afzuigt?
Nee.
Reden is simpel, er zit juist het omgekeerde al in.
Er staat een air compressor lucht te blazen over de gegraveerde lijn zodat troep wegblaast en belangrijker vlammen en verspreiding van smeulend (vast) materiaal worden voorkomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzfbkRSSFylJP-TX0-9FeOoEF9Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0eEjZAUKZVYSsQq0s5aOimAC.jpg?f=user_large
afbeelding gejat van google ter illustratie

[ Voor 16% gewijzigd door Zilverdael80 op 21-03-2025 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Nee.
Reden is simpel, er zit juist het omgekeerde al in.
Er staat een air compressor lucht te blazen over de gegraveerde lijn zodat troep wegblaast en belangrijker vlammen en verspreiding van smeulend (vast) materiaal worden voorkomen.
[Afbeelding]
afbeelding gejat van google ter illustratie
Maar (ik ben eigenwijs) dan zou je aan de ene kant een blazer kunnen doen en aan de andere kant een afzuiger :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S2K
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 15:09

S2K

Het lijkt wel of ze naar Snapmaker https://www.snapmaker.com/en-EU hebben gekeken, dat is ook een 3D printer, cutter en laser engraver. Het leek me geen goede optie, het is lastig om voor alle 3 die functies de beste optie te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er zijn volgens mij meer pogingen gedaan om zoiets te maken. Je moet je bij zulke producten ook niet voorstellen dat je de beste lasercutter/engraver en/of snijplotter hebt. Ik denk dat het voornamelijk een 3D printer is, met als extra functies de laser en de snijplotter. Leuk voor iemand die dat af en toe doet of wil ruiken aan die hobby. Ik denk dat het een leuke uitbreiding is. Voor wie professioneel aan de gang gaat met lasers zijn er legio professionele apparaten, maar voor een hobbyist, die geen hele werkplaats heeft voor 3 of 4 grote machines is dit een prima oplossing.

En verder wacht ik gewoon even af hoe en wat ze precies gemaakt hebben. Iedereen (incl.mijzelf0 waren ook sceptisch over de X1C Kickstarter, en dat is best meegevallen kunnen we stellen. Wie weet hebben ze een paar slimme dingen bedacht. En even een paar maanden wachten tot de echte praktijkervaringen los komen voordat je bestelt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:51

chromeeh

the Gnome

N.a.v. van mijn eerdere vraag over een extra AMS plaatsen;
Gaat het bovenste werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GfpZvAxSJFfXgCD0pdwNf_vsS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIkZ136O5OmHbxbinkMs3L2O.jpg?f=fotoalbum_large

De 4-in-1 adapter kent geen logica (geen HAL sensor zoals de filament buffer heeft)
terwijl de AMS Hub er per feed er 1 heeft;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klQuUH56b3GDqOCSOjp2wuXxta4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qKAC15BGFP7z157Q7QJHR2uZ.jpg?f=user_large

Wat gebeurd er met de 4-in-1 adapter oplossing als AMS 1 unload, en AMS 2 een load doet?
Komt het filament elkaar tegen in de 4-in-1 :?
(Aangezien de Hub elke feed apart ziet met een sensor)

Misschien denk ik te moeilijk, maar geen zin om eerst een 4-in-1 te kopen om vervolgens nog weer te moeten vervangen door een hub -O-

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
mphilipp schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:23:
Er zijn volgens mij meer pogingen gedaan om zoiets te maken. Je moet je bij zulke producten ook niet voorstellen dat je de beste lasercutter/engraver en/of snijplotter hebt. Ik denk dat het voornamelijk een 3D printer is, met als extra functies de laser en de snijplotter. Leuk voor iemand die dat af en toe doet of wil ruiken aan die hobby. Ik denk dat het een leuke uitbreiding is. Voor wie professioneel aan de gang gaat met lasers zijn er legio professionele apparaten, maar voor een hobbyist, die geen hele werkplaats heeft voor 3 of 4 grote machines is dit een prima oplossing.

En verder wacht ik gewoon even af hoe en wat ze precies gemaakt hebben. Iedereen (incl.mijzelf0 waren ook sceptisch over de X1C Kickstarter, en dat is best meegevallen kunnen we stellen. Wie weet hebben ze een paar slimme dingen bedacht. En even een paar maanden wachten tot de echte praktijkervaringen los komen voordat je bestelt....
En daarom zou ik het een minpunt vinden. Voor het aankoopbedrag wil ik max. rendement wat betreft 3d printen. Geen geneuzel van lasersnijden waar je indirect voor betaald en het toch niet gebruikt. Nog steeds mijn mening :P

Wat betreft de ''stofzuiger'', dat is geen nieuw idee. Elke lasersnijder heeft in principe een stevige afzuiging met filterbox.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
chromeeh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:20:

[Afbeelding]

De 4-in-1 adapter kent geen logica (geen HAL sensor zoals de filament buffer heeft)
[Afbeelding]

Wat gebeurd er met de 4-in-1 adapter oplossing als AMS 1 unload, en AMS 2 een load doet?

Misschien denk ik te moeilijk, maar geen zin om eerst een 4-in-1 te kopen om vervolgens nog weer te moeten vervangen door een hub -O-
Ja werkt perfect, de AMS 1 unload terug tot de AMS, dan load AMS 2. Bij de buffer met electronica hoeft hij maar terug te trekken tot de buffer.

Ik heb twee AMS staan met deze 4-in-1 splitter tussen, geen problemen. Switched perfect van filament, ik gebruik zelf OrcaSlicer, geen idee of die magie doet, maar lijkt me niet. Zorg er wel voor dat je een PTFE tube cutter hebt, want de overgangen moeten (ook bij buffer) zo glad en soepel mogelijk zijn om problemen te voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door _eLMo_ op 21-03-2025 11:48 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
FSSF schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:43:
[...]
En daarom zou ik het een minpunt vinden. Voor het aankoopbedrag wil ik max. rendement wat betreft 3d printen. Geen geneuzel van lasersnijden waar je indirect voor betaald en het toch niet gebruikt. Nog steeds mijn mening :P
Prima, maar voor jou is er de H2D 'basic' zonder die shit. En volgens de gelekte specs is dat ook echt anders dan de 'all singing, all dancing' H2D, want die heeft een vaste, ingebouwde afzuiger en als je de basic versie uitbreidt met laser, krijg je er een losse unit bij.

In principe is het voor mij helemaal geen optie, want ik heb geen buitenraam in mijn kantoor. Er zit nog een loggie tussen mijn kantoor en buiten. Dus dat wordt best ingewikkeld om die afzuiging daar te krijgen. Hoewel ik een keer heb gezien dat iemand een afzuiger van een (modelbouw) spuitcabine uit liet komen in een emmer/doos met filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Zou een oudere wifi antenne van een oudere laptop bijvoorbeeld, met langere draad, de wifi problemen van mijn P1S kunnen verhelpen? Of denken jullie misschien van dat is geen goed idee? Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:35
chromeeh schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:20:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het ook met een 4 in 1 geprinte adapter, paar pc4-M10 koppelingen via amazon voor 10 euro en klaar.
Het werkt tot nu toe prima, geen problemen. De adapter printen ging vanaf mobiel niet goed, via bambu studio op de pc wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:37
johan501 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:39:
Zou een oudere wifi antenne van een oudere laptop bijvoorbeeld, met langere draad, de wifi problemen van mijn P1S kunnen verhelpen? Of denken jullie misschien van dat is geen goed idee? Thanks! :)
Waarom geen extra wifi punt maken in de buurt van je printer als je wifi ontvangst daar slecht is.
Als die wel goed is dan lijkt het een probleem met het wifi kaartje in de printer en zou ik een ticket aanmaken bij Bambu.

Wel vaker gelezen dat gebruikers vreemde problemen met de wifi verbinding hadden en bleek het een stukje hardware in de printer te zijn die problemen gaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
Er zijn wat pics gedropt op reddit; door Bambu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iSq9yVcnkI4X0ldbjKCvcUMu7W4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zq8aS8IvsVUaz967YGTmHmH2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 107% gewijzigd door PepieNL op 22-03-2025 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
bdevogt schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:33:
Wilde vandaag extra AMS bestellen via Bambu shop zie ik de dat er een minimaal een maand levertijd is,
dacht probeer het via 123 staat er daar ook een melding dat er leveringsproblemen zijn.

Zou er naast een nieuwe Printer ook een AMS V2 uitkomen ?
Gisteren een AMS erbij besteld, de verwachtte verzendingsdatum is nu 18 april, dus 4 weken wachten.
Ik dacht dat ie voorheen goedkoper was maar daar kan ik mij in vergissen de prijs is nu €329 incl. verzenden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pedro_Newbie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:47:
[...]

Gisteren een AMS erbij besteld, de verwachtte verzendingsdatum is nu 18 april, dus 4 weken wachten.
Ik dacht dat ie voorheen goedkoper was maar daar kan ik mij in vergissen de prijs is nu €329 incl. verzenden
Persoonlijk had ik nog ff gewacht, op de AMS2... Mogelijk dat er dan een hoop AMS'en op MP verschijnen. Heel misschien, als ik mijn lieftallige echtgenote kan overtuigen, de mijne ook :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
MC Taz Man schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Persoonlijk had ik nog ff gewacht, op de AMS2... Mogelijk dat er dan een hoop AMS'en op MP verschijnen. Heel misschien, als ik mijn lieftallige echtgenote kan overtuigen, de mijne ook :P
Ik heb de ontwikkelingen totaal niet gevolgd dus een AMS2 is mij dan ook niet bekend, is daar iets over online te vinden? Wat zou deze AMS2 meer of beter kunnen?
De huidige AMS staat als pre-order/ presale, dus ik ga ervan uit dat het de pre-order van de AMS2 is 🤣 ( dromen mag altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pedro_Newbie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:11:
[...]

Ik heb de ontwikkelingen totaal niet gevolgd dus een AMS2 is mij dan ook niet bekend, is daar iets over online te vinden? Wat zou deze AMS2 meer of beter kunnen?
De huidige AMS staat als pre-order/ presale, dus ik ga ervan uit dat het de pre-order van de AMS2 is 🤣 ( dromen mag altijd)
Nog niets over bekend, vrijdag, uit m'n hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
MC Taz Man schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:34:
[...]

Nog niets over bekend, vrijdag, uit m'n hoofd.
Ja dat is de H2D toch?

Als er veel AMS-en op MP komen kan ik wellicht ook nog een derde aanschaffen 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pedro_Newbie schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:37:
[...]

Ja dat is de H2D toch?

Als er veel AMS-en op MP komen kan ik wellicht ook nog een derde aanschaffen 😀
Yep, maar daar komt een nieuwe AMS bij, mensen gaan upgraden, dit, dat :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MikeOO schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:48:
[...]

Waarom geen extra wifi punt maken in de buurt van je printer als je wifi ontvangst daar slecht is.
Als die wel goed is dan lijkt het een probleem met het wifi kaartje in de printer en zou ik een ticket aanmaken bij Bambu.

Wel vaker gelezen dat gebruikers vreemde problemen met de wifi verbinding hadden en bleek het een stukje hardware in de printer te zijn die problemen gaf.
Stelde andere ook al voor, heb alleen al 2 routers. 1 main beneden en een 2e boven. Ze gebruiken beide de Asus mesh netwerk feature. Tussen deze 2e wifi router en de P1S zitten "maar" 3 muren en zijn geen dragende muren. Ook zijn er al genoeg wifi routers hier om ons heen. Iemand stelde ook nog voor om een 2.4ghz only gast netwerk te maken en die voor de p1s te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Alle specs lijken nu zo'n beetje wel gelekt te zijn, zowel op Reddit als op het BambuLab forum zelf.
Er komen 2 nieuwe AMS-en aan, beiden met heater functie, 1 met 4 rollen en 1 met twee, die op een hogere temperatuur kan droger (tot 85 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:37
johan501 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Stelde andere ook al voor, heb alleen al 2 routers. 1 main beneden en een 2e boven. Ze gebruiken beide de Asus mesh netwerk feature. Tussen deze 2e wifi router en de P1S zitten "maar" 3 muren en zijn geen dragende muren. Ook zijn er al genoeg wifi routers hier om ons heen. Iemand stelde ook nog voor om een 2.4ghz only gast netwerk te maken en die voor de p1s te gebruiken.
Soms kan 1 muur al voldoende zijn. Hangt sterk af wat voor muren het zijn en vloeren. Wifi wordt snel verstoord en ook de omliggende wifi routers van je buren storen. Check dus ook eens of je niet allemaal op hetzelfde Wifi kanaal aan het uitzenden bent. Aanpassen naar een andere kanaal kan soms ook helpen.

Via een app op je telefoon kun eenvoudig zien welke kanalen er worden gebruikt en hoe sterk het signaal bij je printer is.

En een wifi AP kan zeker geen kwaad als het bereik niet voldoende is. Maar soms kan het al helpen als je router iets verplaats of wat hoger plaats (lees: ipv op de vloer hoger op de muur) om het signaal te verbeteren.

Kun je bv ook prima met de APP dan bekijken of het signaal beter wordt als je ze verplaatst heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johan501
  • Niet online
MikeOO schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:29:
[...]

Soms kan 1 muur al voldoende zijn. Hangt sterk af wat voor muren het zijn en vloeren. Wifi wordt snel verstoord en ook de omliggende wifi routers van je buren storen. Check dus ook eens of je niet allemaal op hetzelfde Wifi kanaal aan het uitzenden bent. Aanpassen naar een andere kanaal kan soms ook helpen.

Via een app op je telefoon kun eenvoudig zien welke kanalen er worden gebruikt en hoe sterk het signaal bij je printer is.

En een wifi AP kan zeker geen kwaad als het bereik niet voldoende is. Maar soms kan het al helpen als je router iets verplaats of wat hoger plaats (lees: ipv op de vloer hoger op de muur) om het signaal te verbeteren.

Kun je bv ook prima met de APP dan bekijken of het signaal beter wordt als je ze verplaatst heb.
Dat was wat ik al geprobeerd had, kon maar eventjes niet meer herinneren wat ik al geprobeerd had. Was dus het kanaal. 8)7

Oh thanks! Daar heb ik niet bij still gestaan. De 2 router is ongeveer 10 cm van de grond af. Verplaatsen zou nog eventjes moeten wachten helaas, maar dat hou ik zeker in gedachten om later te doen! Mogelijk ophangen op Multiboard dat ik aan de muur heb hangen vlak naast de router.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 12:29
johan501 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Ik kon alleen via mijn separate 2.4GHz netwerk verbinden met mijn P1S. Unieke SSID geven aan je 2.4GHz netwerk zou de oplossing kunnen zijn indien je nu je 5GHz en 2.4GHz nog niet gescheiden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
deDenDen schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:04:
[...]

Ik kon alleen via mijn separate 2.4GHz netwerk verbinden met mijn P1S. Unieke SSID geven aan je 2.4GHz netwerk zou de oplossing kunnen zijn indien je nu je 5GHz en 2.4GHz nog niet gescheiden hebt.
Geen enkel probleem op mijn P1P met een 2,4 én 5GHz netwerk met dezelfde naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Geen enkel probleem op mijn P1P met een 2,4 én 5GHz netwerk met dezelfde naam.
Mijn KS X1c had daar ook problemen mee, 2.4GHz only. Mijn huidige (garantie dingetje) blijkbaar niet, kwam ik laatst achter. TP-Link Deco firmware update had 5GHz aangezet op m'n Domotica netwerk, de eikels :')

Ah well, 5GHz weer uitgezet, gewoon omdat dat ook werkt. Netwerk is toch alleen maar bedoelt voor m'n domotica en 2.4GHz werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:52
Ah ja, je kan op het eerste plaatje op https://bambulab.com/en/h2d ook best goed de zwaluwstaart zien waar je 'm in moet schuiven of op moet klikken.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar de nieuwe AMS, het Heating is not drying plaatje. Zouden ze een solid state membraan erin hebben dat actief ontvochtigt? Dat lijkt me echt tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zsub schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:22:
Ah ja, je kan op het eerste plaatje op https://bambulab.com/en/h2d ook best goed de zwaluwstaart zien waar je 'm in moet schuiven of op moet klikken.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar de nieuwe AMS, het Heating is not drying plaatje. Zouden ze een solid state membraan erin hebben dat actief ontvochtigt? Dat lijkt me echt tof.
Tja, wat betreft dat drogen vind ik het een beetje overdreven :')... Ik doe de aanname dat (verreweg) de meeste filament drogers al de vochtige lucht afvoeren, maar ok. Blijft marketing & hype creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 23:15
MC Taz Man schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Tja, wat betreft dat drogen vind ik het een beetje overdreven :')... Ik doe de aanname dat (verreweg) de meeste filament drogers al de vochtige lucht afvoeren, maar ok. Blijft marketing & hype creëren.
Mijn Sunlu werkt beter als het deksel een stukje open staat :) word niks afgevoerd bij veel vd goedkope drogers hoor

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:20:
[...]

Mijn Sunlu werkt beter als het deksel een stukje open staat :) word niks afgevoerd bij veel vd goedkope drogers hoor
Wow... Zo'n basisprincipe gewoon niet doen :'). Ah well, hopelijk doet dit andere fabrikanten van drogers hun shit aanpassen dat het wél klopt volgens de natuurkunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor de mensen die een H2D willen kopen voor de laser... Wel ff opletten welke materialen je gebruikt:
ABS: avoid at all costs. emits hydrogen cyanide gas, which is highly toxic even in small amounts

PVC: this will literally kill you

releases chlorine gas, and is corrosive to both your lungs and the printer

Fiberglass/ carbon fiber : just don’t

PTFE: can also kill you releases, fluorine gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:13:
Voor de mensen die een H2D willen kopen voor de laser... Wel ff opletten welke materialen je gebruikt:
Volgens de 'gelekte' specs zit er een afzuigverhaal bij. Lijkt mij duidelijk dat je echt aan actieve afzuiging moet doen bij lasercutting/engraving. En 3D printen eigenlijk ook.

Maar misschien is afwachten wat ze morgen precies gaan aankondigen wel beter. Al die mensen die op voorhand al een heel verhaal klaar hebben ben ik een beetje wars van. Waarschijnlijk alleen voor de kliks of om interessant te doen aangezien het een hot topic is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:52
MC Taz Man schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:34:
[...]

Nee ik bedoel ontvochtigen door actief de waterdamp via een membraan naar buiten te transporteren zoals cnc kitchen liet zien in een wat oudere video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:46:
[...]

Volgens de 'gelekte' specs zit er een afzuigverhaal bij. Lijkt mij duidelijk dat je echt aan actieve afzuiging moet doen bij lasercutting/engraving. En 3D printen eigenlijk ook.

Maar misschien is afwachten wat ze morgen precies gaan aankondigen wel beter. Al die mensen die op voorhand al een heel verhaal klaar hebben ben ik een beetje wars van. Waarschijnlijk alleen voor de kliks of om interessant te doen aangezien het een hot topic is.
Dit soort zaken zijn meer waarschuwend, dan wat anders. Bepaalde materialen leveren gewoon bepaalde gassen op, onder bepaalde omstandigheden. Dat is gewoon natuurkunde.

Zelfde als ABS printen; dat levert formaldehyde gas op. Kankerverwekkend. Feit. Hoeveelheden kunnen we over debatteren, maar ventilatie vindt elk zinnig persoon noodzakelijk.

Lijkt me niet meer dan zinnig om 3D print mensen, waar je van aan mag nemen dat ze geen tot weinig laser-ervaring hebben, op voorhand al waarschuwt voor die bepaalde materialen en hun gassen.

De persoon op TwiX die ik linkte doet dat, zonder er een drama van te maken. Op YT zullen er ongetwijfeld velen volgen die het voor de kliks doen, met heel veel clickbait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MC Taz Man schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:13:
[...]
Zelfde voor diverse soorten vinyl idd.

Wij hebben een enorme lasercutter op de makerspace en daar hebben we speciale extractor filters voor gebouwd om de buurt niet te vergiftigen. En dan NOG zijn we extreem behoedzaam in welke materialen we toestaan. Bovenstaande zijn uitgesloten. Inderdaad zonder filter lasersnijden is echt gekkenwerk (y) Want al het materiaal dat je "wegsnijdt" komt zo verdampt en verbrand in de lucht terecht.

Overigens vraag ik me af hoe ze dat met zo'n kleine module gaan doen? Onze cutter heeft een behoorlijke laserbuis erin zitten en die komt al met moeite door dikker hout heen. Met een halfgeleider LED kan je hooguit wat graveren. Edit: Volgens die leak zou er een optie zijn voor een 40W halfgeleider laser? Ik moet het nog zien... Die van 10W is al veel voor halfgeleider. Als ik het google zie ik inderdaad wel 40W halfgeleider lasers maar voor prijzen van > 10k$ en bovendien veel groter dan in zo'n printkop gaat passen.

[ Voor 16% gewijzigd door Llopigat op 24-03-2025 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 24 maart 2025 @ 23:06:
[...]
De persoon op TwiX die ik linkte doet dat, zonder er een drama van te maken. Op YT zullen er ongetwijfeld velen volgen die het voor de kliks doen, met heel veel clickbait.
Het was ook meer een algemene opmerking eigenlijk. We hebben alleen maar een paar plaatjes en zogenaamde gelekte specs, waarvan we niet weten of ze echt kloppen. Ik wacht gewoon tot 3u vanmiddag.

Als er idd echt een lasercutter in zit, moeten ze wel iets verdomd geniaals hebben bedacht, want daar komt idd een hoop rommel vanaf. Een kerel liet zien wat voor afzuiging er op zijn lasercutter zit en dan praat je niet meer over de luidruchtige aux fan van de X1C... :+ Dus ik ben erg benieuwd. Hoewel het leuk speelgoed zou zijn, denk ik niet dat ik aan dat lasergedoe moet beginnen, want ik moet dan echt eea verbouwen hier om de afzuiging naar buiten te laten gaan.

Maar ik wacht af wat het uiteindelijk wordt en wat de praktijkervaringen er over te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weten we eigenlijk al hoe de boel wordt gepresenteerd vanmiddag? Is dat een "papieren" aankondiging op de site, of krijgen we een YT livestream, of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:03:
Weten we eigenlijk al hoe de boel wordt gepresenteerd vanmiddag? Is dat een "papieren" aankondiging op de site, of krijgen we een YT livestream, of zo?
Ik heb mij ingeschreven voor updates, dus ik ga het horen denk ik. Youtube vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 13:03:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/ready-to-ship-at-launch-just-got-this-via-mail-this-should-v0-6x07ee9pntqe1.png?auto=webp&s=768fa67016bb2109a575564f4c9f55fe5ef91b3d

https://www.reddit.com/r/...h_just_got_this_via_mail/

over anderhalf uur :)

[ Voor 18% gewijzigd door Mday op 25-03-2025 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, die had ik ook al. Maar daar wordt niet verteld hoe de presentatie is... Dat was nou net mijn vraag :P Niet wanneer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeke1989
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:36
Ik kom al op de bestelpagina terecht:
https://eu.store.bambulab...&from=home_web_h2d_detail

Prijzen:
H2D: €1.930,92
H2D Combo: €2.235,96
H2D Laser: €2.846,04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:20
Jammer genoeg geen Losse AMS nog

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 13:29
Weinig meerwaarde voor mij t.o.v. de X1C, behalve de dubbele kop. Toch verleidelijk, want leuk nieuw speelgoed :P :*) .

[ Voor 13% gewijzigd door FSSF op 25-03-2025 15:10 ]

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:25
Juist die dubbele kop zal ontzettend veel 'waste' besparen, dacht ik zo. Maar dat is vooral belangrijk voor diegenen die poppetjes en sleutelhangers maken; niet mijn stuff....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 23:15
FSSF schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:09:
Weinig meerwaarde voor mij t.o.v. de X1C, behalve de dubbele kop. Toch verleidelijk, want leuk nieuw speelgoed :P :*) .
Die active chamber heating wil ik wel heel graag. ASA wil nog eens warpen bij bepaalde modellen nu. En een stuk groter printvolume, maargoed dat ga ik weinig gebruiken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:00
Pimmeke1989 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:03:
Ik kom al op de bestelpagina terecht:
https://eu.store.bambulab...&from=home_web_h2d_detail

Prijzen:
H2D: €1.930,92
H2D Combo: €2.235,96
H2D Laser: €2.846,04
en met alle toeters en bellen €3.557,81 EUR

Ik zou liegen als ik zeg dat ik het niet wil hebben, maar is dan echt alleen om het hebben. Denk eerlijk gezegd niet dat ik er werk voor heb (boven mijn X1C).
Misschien wel een extra AMS2 want die wilde ik al langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er op zich wel cool uit. Ik meen dat de nieuwe AMS een stuk sneller is, maar helaas (denk ik) nog steeds dat vreselijke systeem met die rolletjes, dus nog steeds de beperking op welke spools je kunt gebruiken. Verwarming erin is leuk, maar ik geef persoonlijk de voorkeur aan een losse droger. Spul dat je absoluut tijdens het printen nog moet drogen is niet waarmee ik werk, en zo kan ik drogen onafhankelijk van wat er op dat moment geprint wordt.

Ik ben benieuwd naar de praktijkervaringen met de afzuiging. Ik zag dat lasersnijden in multiplex behalve rook en ook een vettige substantie met roet achterlaat. Het lijkt er dan op dat afzuigen alleen niet voldoende is. Maar goed, de komende dagen zullen de videos met reviews wel uit embargo komen, dus veel kijkplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
Op Youtube zijn zojuist ook reviews vrijgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:13:
Juist die dubbele kop zal ontzettend veel 'waste' besparen, dacht ik zo. Maar dat is vooral belangrijk voor diegenen die poppetjes en sleutelhangers maken; niet mijn stuff....
Voor mij juist handig voor supports met support filament, want je hoeft niet elke laag te wisselen bij ronde modellen, en je hebt geen vervuiling / contaminatie van de twee filamenten die soms zorgt voor mindere layer adhesion.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FSSF schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:09:
Juist die dubbele kop is voor mij ven enorme waarde. Deels voor multi-kleur, maar vooral voor supports op m'n mini's. Heb wel wat PVA, maar durf dat momenteel niet te gebruiken, ivm kosten. Dat spul is verre van goedkoop en om nou meer dan de helft weg te gooien aan fila-poep

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PepieNL schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:22:
Op Youtube zijn zojuist ook reviews vrijgekomen.
Linkjes graag, ga ik die vanavond bekijken :D En ja, ben lui :P Plus dat ik nu geen tijd heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16:00
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Linkjes graag, ga ik die vanavond bekijken :D En ja, ben lui :P Plus dat ik nu geen tijd heb
https://youtu.be/dYJNZ4euuFk?si=HLAWZ4Av4pKe1H5G

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Need it, Make it heeft er ook een: hier
Net als Frankly Build: hier

Wat een gi-gan-tische verpakking!!! Komt op een pallet...zorg maar voor een aardige buurman voor het uitpakken en neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
Rethink Personal Manufacturing?
Voor die prijs?
Sorry, die gasten hebben hun product IMO véél te hoog geprijsd.
Dit zijn geen hobby prijzen meer. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:41

BioHazard

*\o/*

Zilverdael80 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:15:
Voor die prijs?
Moet zeggen dat ik het eigenlijk wel mee vind vallen qua prijs. Puur dan de normale printer+AMS combo, heb ik het niet over de maxed out laser variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53
2 kleuren zijn voor mij eigenlijk wel genoeg voor 90% van mijn prints. Ik laat deze echter gaan, voor mij te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sinds een maandje ook een bambu staan. Een A1 minu. Beetje impuls aankoop, moet ik eerlijk bekennen. Maar heb er meer lol van dan ik dacht.

Ontwerpen kon ik helemaal nog niet, maar met de eerste tien tutorials kom je al best een eind met fusion. Wel een vrij steile leercurve. Meestgebruikte functie momenteel is het repareren van gesloopt speelgoed van mn driejarige :P

Begonnen met een rol zwart en wit PLA. Maar begin al snel nieuwschierig te worden naar andere materialen en kleuren/AMS. En een wat grotere unit. Hobby erbij voor de regenachtige dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik denk dat de uitvoering van het wisselsysteem voor de spuitmonden wel in orde is. En voor €2200 denk ik dat de prins van het basismodel nog wel oké is. Zeker niet goedkoop, maar ook niet te duur. Ik weet echter niet of ik heel snel €1300 extra zou betalen voor iets wat ook los beschikbaar is voor minder of een vergelijkbaar bedrag. Want het oppervlak van de laser of snijtafel kan heel makkelijk worden nagedaan met een goedkope portaal CNC met de juiste gereedschappen.

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 25-03-2025 16:35 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:26:
Ik denk dat de uitvoering van het wisselsysteem voor de spuitmonden wel in orde is. En voor €2200 denk ik dat de prins van het basismodel nog wel oké is. Zeker niet goedkoop, maar ook niet te duur. Ik weet echter niet of ik heel snel €1300 extra zou betalen voor iets wat ook los beschikbaar is voor minder of een vergelijkbaar bedrag. Want het oppervlak van de laser of snijtafel kan heel makkelijk worden nagedaan met een goedkope portaal CNC met de juiste gereedschappen.
Voor de mensen die een hele werkplaats tot hun beschikking hebben zullen losse componenten uiteraard een betere oplossing zijn. Dit is duidelijk een machine voor mensen die nog altijd voornamelijk 3D printen, en daarbij af en toe een keer willen lasersnijden/graveven en vinylsnijden. Wie dat professioneel gaat doen, heeft andere eisen, en (hopelijk) ook meer ruimte voor al die losse apparaten.

Ook al is het ombouwen van de machine relatief makkelijk, je wil dat niet 3x per dag moeten doen. En wie weet is het weer een soort van entry-drug om je aan het lasercutten te zetten, zodat je later alsnog een los apparaat koopt omdat je meer wilt.
Op het printvlak is zo te zien ook best wel wat verbeterd. Ik durf nog niet te zeggen of dat genoeg om het te zien als een upgrade van de X1C of P1S. Dat moet iedereen zelf bepalen. Ze hebben duidelijk erg goed nagedacht over het multi-material en multi-color printen, hoewel dat nog een beetje geploijst zal worden denk ik.

Prijs is een stuk hoger, hoewel je je oude AMS zou kunnen houden, dan doet het niet zoveel pijn... :+ Maar voor €800 meer heb je ook wel wat meer als een X1C Combo vind ik. De dual nozzle, verwamde kamer en de verbeterde AMS zijn toch wel duidelijk zaken die zo'n prijs rechtvaardigen. Heb je geen behoefte aan die features, is er de P1S/X1C of een ander merk als je alleen een groter buildvolume had gewild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Whoa. Dat ding is friggin huuuge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:21

thijsco19

KTM 990 SMT

YouTube: What I Learned from 300 Hours with the Bambu Lab H2D 3D Printer
Hier ook nog een goede review. Niet van een specifieke 3d printer kanaal maar wel van iemand die inmiddels een aantal 3d printers heeft gereviewed. Daarnaast maakt hij daadwerkelijk functionele en machine onderdelen met zijn 3d printer.

Na een paar minuten is het voor mij duidelijk dat dit echt een typische Bambu Lab product is. Praktisch kant en klaar en voor iemand die een product wilt dat gewoon werkt.
Prijs lijkt mij redelijk. Prijzig maar voor een all in one apparaat, die toch ook een aantal mooie features heeft, niet gek.

Maar serieus, dat ding is inderdaad groot.

[ Voor 8% gewijzigd door thijsco19 op 25-03-2025 17:38 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@mphilipp Weet je wat ik hier zo krom aan vindt? De omvang van de bouwplaat is te klein om er zelfs maar een kwart plaat onder te gooien. De meerwaarde van de laser is echt enorm beperkt door het kleine oppervlak, tenzij je alleen maar iets wil graveren op een werkstukje dat je al met een andere machine in een vorm hebt gemaakt. De laser werkt niet op plastic. Over het sleepmes kan ik zo 1-2-3 niet oordelen, maar ook daar lijkt me dat die beter af is met een CNC portaalfrees met verwisselbare gereedschappen. Wat mij betreft echt weggegooid geld.

[ Voor 10% gewijzigd door ocf81 op 25-03-2025 17:43 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 07:29
Absurd trouwens dat de verzending 190 euro is en naar Duitsland 75. Dat gaat toch helemaal nergens meer over? Waar halen ze die bedragen vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Rabbitto schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:54:
Absurd trouwens dat de verzending 190 euro is en naar Duitsland 75. Dat gaat toch helemaal nergens meer over? Waar halen ze die bedragen vandaan?
Als je pakketje te groot wordt gaan er gewoon andere tarieven gelden. Niks raars aan, lijkt me?

Een CNC kniefreesmachine vervoeren vanaf de fabrikant kost je zo €500, als het niet €1000 is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:36:
@mphilipp De omvang van de bouwplaat is te klein om er zelfs maar een kwart plaat onder te gooien.
Wat is een kwart plaat? :?

Voor de snijplotter lijkt het mij ook vrij klein. Die dingen zijn meestal gemaakt om van rollen te kunnen uitsnijden. Nu kun je eigenlijk alleen relatief kleine figuurtjes doen of enkele letters voor als je belettering wil doen van iets. Zoals ik al zei: voor wie daar een beetje mee wil spelen. Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-09 07:29
ocf81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:55:
[...]

Als je pakketje te groot wordt gaan er gewoon andere tarieven gelden. Niks raars aan, lijkt me?

Een CNC kniefreesmachine vervoeren vanaf de fabrikant kost je zo €500, als het niet €1000 is.
Ik vind het wel vreemd als er zulke drastische verschillen zitten in de tarieven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Wat is een kwart plaat? :?

Voor de snijplotter lijkt het mij ook vrij klein. Die dingen zijn meestal gemaakt om van rollen te kunnen uitsnijden. Nu kun je eigenlijk alleen relatief kleine figuurtjes doen of enkele letters voor als je belettering wil doen van iets. Zoals ik al zei: voor wie daar een beetje mee wil spelen. Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee.
Dit is klussersjargon. (sorry) Een "volle plaat" is 244 x 122 cm, ofwel 8 bij 4 voet. Een kwart plaat is 4 bij 2 voet, ofwel 122 x 61 cm. Tegenwoordig wordt het formaat van 10 bij 4 voet ook wel wat populairder, maar dat is nog lang niet de nieuwe standaard.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Rabbitto schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:56:
[...]

Ik vind het wel vreemd als er zulke drastische verschillen zitten in de tarieven.
In het transportwezen zijn er drie maten die leidend zijn voor de kosten van je transport: transportafstand, gewicht en omvang. Er is ook nog zoiets als "dimensioneel gewicht", wat dus over de verhouding tussen die twee gaat. In principe is gewicht en afstand leidend bij het berekenen van transportkosten, maar een relatief licht pakket voor zijn omvang krijgt een toeslag vanwege de omvang. Hoeveel H2D's passen er in een vrachtwagen in vergelijking met X1's of P1's? En tevens is het gewicht ook nog eens hoger.
BTW, probeer maar eens een pakketje van meer dan 20 kilo te versturen. Je zal er snel achter komen dat je dan opeens relatief veel gaat betalen bij een DHL, FedEx of UPS. Je moet dan eerder naar transportbedrijven/expediteurs gaan kijken. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de bezorging van omvangrijke zaken bij een bouwmarkt. Dat begint bij de Gamma bij €30 en bij de Hornbach begint dat ergens bij de €80, geloof ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wow, ff snel rondgekeken op YT (nog geen filmpje aangeraakt) & Uncle Jesse heeft er geen één... Gemiste kans, imo. Als fabrikant wil je toch weten wat er snel stuk kan gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:11:
Wow, ff snel rondgekeken op YT (nog geen filmpje aangeraakt) & Uncle Jesse heeft er geen één... Gemiste kans, imo. Als fabrikant wil je toch weten wat er snel stuk kan gaan?
Jesse maakt dingen stuk, maar voor de eventuele demontage en analyse moet je bij Vector 3D zijn.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voorlopig een hard pass hier :+

Ik ben wel nieuwsgierig naar of er hier gegadigden zijn die de combo met laser gaan nemen?
Persoonlijk zou ik dat al helemaal niet doen, en gescheiden houden van elkaar.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
ocf81 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 17:36:
@mphilipp Weet je wat ik hier zo krom aan vindt? De omvang van de bouwplaat is te klein om er zelfs maar een kwart plaat onder te gooien. De meerwaarde van de laser is echt enorm beperkt door het kleine oppervlak, tenzij je alleen maar iets wil graveren op een werkstukje dat je al met een andere machine in een vorm hebt gemaakt. De laser werkt niet op plastic. Over het sleepmes kan ik zo 1-2-3 niet oordelen, maar ook daar lijkt me dat die beter af is met een CNC portaalfrees met verwisselbare gereedschappen. Wat mij betreft echt weggegooid geld.
Ja, dat bedacht ik me dus ook - ik werk graag met hout en keek toch met een schuin oog naar de lasersnijder/etser, maar kom nu tot de conclusie dat al mijn houtwerk groter is dan 300*300 en ik er dus geen enkele homemade snijplank in kan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zilverdael80 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:15:
Voor die prijs?
Mhwahh, koop een racefiets, (e-)mountainbike, fotocamera, horloge of weet ik het wat voor de hobby, en je zit ook in dat soort prijzen.

Je moet er alleen wel een usecase voor hebben.
Ik heb bijvoorbeeld een losse vinylplotter, kostte iets van 200€, maar kan je dus ook combineren in deze printer.
(Al kan ik met die plotter wel _fors_ grotere dingen uitsnijden, en is alleen de hoogte een beperking, de lengte rolt er doorheen)
Dus ja, ik zie er wel usecases voor. Al zou het ook niet direct mijn machine zijn ondanks dat ik van alles maak en bouw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:27
mphilipp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:58:
Need it, Make it heeft er ook een: hier
Net als Frankly Build: hier

Wat een gi-gan-tische verpakking!!! Komt op een pallet...zorg maar voor een aardige buurman voor het uitpakken en neerzetten.
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het ECHT geen overbodige luxe is om deze printer met 2 personen uit te pakken en te installeren. Na een weekje heb ik hem op mijn werktafel gezet, dat was een heerlijke oefening voor de beenspieren :)

Maar okay, ik kan me weer vertonen in hier in het topic.
De afgelopen weken even wat stiller geweest in aanloop naar de launch vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 18:52:
[...]

Voorlopig een hard pass hier :+

Ik ben wel nieuwsgierig naar of er hier gegadigden zijn die de combo met laser gaan nemen?
Persoonlijk zou ik dat al helemaal niet doen, en gescheiden houden van elkaar.
Nou, hier overwegen we dat serieus. FF kijken wanneer, maar later upgraden gaat wss veel duurder zijn dan de extra kosten nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:56:
[...]

Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat het ECHT geen overbodige luxe is om deze printer met 2 personen uit te pakken en te installeren. Na een weekje heb ik hem op mijn werktafel gezet, dat was een heerlijke oefening voor de beenspieren :)

Maar okay, ik kan me weer vertonen in hier in het topic.
De afgelopen weken even wat stiller geweest in aanloop naar de launch vandaag.
Kun je ons een foto sturen van hoe de build-plate van de printer er in gaat? In de X1 is dat nogal... Iffy, qua uitlijning. Ik heb er geen problemen mee, maar goed.

Iets anders wat ik uit de filmpjes al haal als potentiële upgrade; een splitter voor de PTFE van de TPU/rechter nozzle AMS-aansluitingen... Gaat dat mogelijk zijn, zoals met de splitter voor AMS/externe spoel op m'n X1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie net dat die externe air purifier €619 kost. Is veel geld, maar ik zag een filmpje van iemand die er een liet zien van $1500 die voor een lasercutter was gemaakt. Je moet dat ding dan alsnog naar buiten laten venten, dus 100% is het niet.

Maar nu heb ik een paar first look filmpjes bekeken en ik denk dat ze wel weer een hele goede machine hebben gebouwd. Zo te zien ook goed gekeken naar het commentaar dat gebruikers hebben, zoals de nozzle cleaner en de guides voor de build plate. Ook de bereikbaarheid van de feeder tubes in de AMS zijn écht wel een quality of life upgrade.

Ik vond de review van die Clough42 en CNCKitchen eigenlijk wel de beste. Clough42 had de focus op het gewoon gebruiken van het apparaat. Dat is een mooie insteek, want dat is feitelijk de defining feature van de Bambu Lab machines. Andere reviewers zijn meer op de techniek gefocusd en dat is ook leuk (we zijn nerds tenslotte), maar voor niet-nerds zijn ze gewoon goed en makkelijk te gebruiken.
Apart dat hij zei dat ie de Prusa XL geen fijne machine vond. Ik wist wel dat er aanloopproblemen waren, maar ik dacht dat deze inmiddels wel opgelost waren.
Grappig dat BL zo'n zelfde vent heeft bovenop de machine als de Prusa Core One, alleen is de BL vent automatisch.

Ik ben benieuwd of ik rustig kan slapen vanavond... :+ Waarom is Sinterklaas nog zo ver weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:13:
[...]

Kun je ons een foto sturen van hoe de build-plate van de printer er in gaat? In de X1 is dat nogal... Iffy, qua uitlijning. Ik heb er geen problemen mee, maar goed.

Iets anders wat ik uit de filmpjes al haal als potentiële upgrade; een splitter voor de PTFE van de TPU/rechter nozzle AMS-aansluitingen... Gaat dat mogelijk zijn, zoals met de splitter voor AMS/externe spoel op m'n X1?
Hopelijk kun je iets inschatten op basis van deze foto’s?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX-ofmc7QowN60fPD4nOpoLKklE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtP4npqCE3DXsap7ds7ojpDl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWhjbO5SE_U6531T44r-LhRdi3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Nmi4E3sgYKhTm5LbLUaf2jx.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf vind ik deze uitlijnen véél prettiger dan de x1 serie. Nog geen misalignment gehad.

Qua splitter: geen idee, ga ik eens navragen

[ Voor 11% gewijzigd door smoken op 25-03-2025 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:21:
[...]

Hopelijk kun je iets inschatten op basis van deze foto’s?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelf vind ik deze uitlijnen véél prettiger dan de x1 serie. Nog geen misalignment gehad.

Qua splitter: geen idee, ga ik eens navragen
Perfect, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh & @smoken nog iets... Er kunnen AMS'en aangesloten worden op elke nozzle... Kunnen er ook 4 AMS'en per nozzle aangesloten? Lekker 32 kleuren printen :D

Ik had al wel 24 gehoord, maar niemand die uit kon leggen hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mh, ik schrok wel van de prijs voor de AMS HT. Kan je net zo goed voor een AMS 2 Pro gaan. Wat natuurlijk volkomen de bedoeling is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:28:
Oh & @smoken nog iets... Er kunnen AMS'en aangesloten worden op elke nozzle... Kunnen er ook 4 AMS'en per nozzle aangesloten? Lekker 32 kleuren printen :D

Ik had al wel 24 gehoord, maar niemand die uit kon leggen hoe.
"Wat is het maximumaantal AMS 2 Pro- en AMS HT-units dat de H2D ondersteunt? Hoeveel kleuren kunnen ermee worden geprint?
De H2D ondersteunt het gelijktijdig aansluiten van maximaal 4 AMS 2 Pro units en 8 AMS HT units, in totaal dus 12 units met 24 slots.

Omdat H2D een printer met twee hot-ends is en in het meest extreme geval alle AMS-printers op één hot-end kunnen worden aangesloten, terwijl de andere hot-end een externe spoelhouder gebruikt, ondersteunt deze printer maximaal 25 kleuren."

[ Voor 18% gewijzigd door smoken op 25-03-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:42:
[...]

"Wat is het maximumaantal AMS 2 Pro- en AMS HT-units dat de H2D ondersteunt? Hoeveel kleuren kunnen ermee worden geprint?
De H2D ondersteunt het gelijktijdig aansluiten van maximaal 4 AMS 2 Pro units en 8 AMS HT units, in totaal dus 12 units met 24 slots.

Omdat H2D een printer met twee hot-ends is en in het meest extreme geval alle AMS-printers op één hot-end kunnen worden aangesloten, terwijl de andere hot-end een externe spoelhouder gebruikt, ondersteunt deze printer maximaal 25 kleuren."
Flauw :P Ooit via een firmware update 4/4? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mday schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:37:
Mh, ik schrok wel van de prijs voor de AMS HT. Kan je net zo goed voor een AMS 2 Pro gaan. Wat natuurlijk volkomen de bedoeling is.
149 vs 349 vind ik persoonlijk een behoorlijk verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:46:
[...]

149 vs 349 vind ik persoonlijk een behoorlijk verschil.
En qua functionaliteit is die HT echt wel top!!
85 graden voor technical filaments ...
Pagina: 1 ... 96 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.