Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:37
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Flauw :P Ooit via een firmware update 4/4? O-)
Geen idee of dat technisch mogelijk is tbh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:47:
[...]

En qua functionaliteit is die HT echt wel top!!
85 graden voor technical filaments ...
Klopt, maar ergens houdt ons geld ook op :P Tenzij jij ons gaat sponseren natuurlijk... Of BL & dan wil ik best een review van 2+ uur op YT zetten O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:48:
[...]

Klopt, maar ergens houdt ons geld ook op :P Tenzij jij ons gaat sponseren natuurlijk... Of BL & dan wil ik best een review van 2+ uur op YT zetten O-)
hahaha, snap ik volkomen hoor!
En van belang is ook: wat heb je "nodig" wat niet ... en/of wat is interessant qua ROI en wat niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:55:
[...]

hahaha, snap ik volkomen hoor!
En van belang is ook: wat heb je "nodig" wat niet ... en/of wat is interessant qua ROI en wat niet ...
Ja, ja, bla, bla... Nu met je chef praten voor die promotie machine :P

Maar serieus; Idd. We denken er over om de laser versie te nemen, aangezien de YTers al aangegeven hebben dat de upgrade wss duurder gaat zijn dan de meerprijs bij aanschaf. Kan je hier licht op werpen, bij toeval?

En komt er een 10W -> 40W upgrade kit? Of is dat heel simpel een nieuwe laser-unit kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:58:
[...]

Ja, ja, bla, bla... Nu met je chef praten voor die promotie machine :P

Maar serieus; Idd. We denken er over om de laser versie te nemen, aangezien de YTers al aangegeven hebben dat de upgrade wss duurder gaat zijn dan de meerprijs bij aanschaf. Kan je hier licht op werpen, bij toeval?

En komt er een 10W -> 40W upgrade kit? Of is dat heel simpel een nieuwe laser-unit kopen?
Ik weet de definitieve prijzen nog niet, maar op basis van wat ik weet gaat de upgrade zeker een stukje prijziger zijn dan direct aanschaffen.

Dit aangezien de upgrade niet enkel de laser unit betreft, maar ook aanpassingen aan de printer waaronder de luchtpomp (die bij achteraf plaatsen extern is terwijl hij in de H2DL netjes ingebouwd is).

“ De H2D Laser Full Combo heeft een ingebouwde luchtpomp en luchtbuis aan de achterkant van de printer en is vooraf voorzien van een Vogelperspectief camera. De deur aan de voorzijde, de linker- en rechterzijramen en de bovenklep zijn allemaal voorzien van laserbescherming. De verpakking bevat een lasermodule, een snijmodule, een rookafvoerpijp en de bijbehorende adapter, evenals een noodstopknop.

We zijn van plan om een laserupgradeset uit te brengen voor de niet-laserversie van H2D. De upgradeset wordt naar verwachting in juni uitgebracht en zal ook instructievideo's over installatie bevatten om gebruikers te helpen de upgrade gemakkelijk uit te voeren.

Het is van belang om te weten dat de luchtpomp in de upgradeset een externe luchtpomp is, deze heeft een andere installatiestructuur dan de ingebouwde luchtpomp in de volledige set. Bij gebruik dient de pomp extern te worden geïnstalleerd en wordt dan via een luchtslang op de machine aangesloten”

En de 40w is een compleet andere unit dan de 10w, voor zover ik nu weet is dat een aparte aanschaf indien je eerst voor de 10w variant kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:12

Sebazzz

3dp

Ik had gehoopt dat de AMS HT direct gevoed kom worden maar kennelijk moet je de AMS hun daarvoor vervangen. Jammer :/

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mday schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:37:
Mh, ik schrok wel van de prijs voor de AMS HT. Kan je net zo goed voor een AMS 2 Pro gaan. Wat natuurlijk volkomen de bedoeling is.
Nee, de AMS HT en AMS2 Pro zijn 2 verschillende dingen. De HT kan tot een hogere temp verhitten, wat voor bepaalde filamenten nodig is. Daarom kan ie maar één spool aan; het is voor uitzonderlijke materialen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo, de notificatie voor de laser-versie toch maar aangezet 😂... Morgen m'n X1c ff fotograferen voor marktplaats. Mocht iemand interesse hebben, gaat weg met 1 AMS :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:23:
Zo, de notificatie voor de laser-versie toch maar aangezet 😂... Morgen m'n X1c ff fotograferen voor marktplaats. Mocht iemand interesse hebben, gaat weg met 1 AMS :D
Ik zou die AMS houden. Kun je op elke nozzle een AMS aansluiten... 8)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 21:13:
[...]
Kun je ons een foto sturen van hoe de build-plate van de printer er in gaat? In de X1 is dat nogal... Iffy, qua uitlijning. Ik heb er geen problemen mee, maar goed.
Ik heb ooit dit dingetje geprint om de buildplate op de X1C netjes uit te lijnen als je 'm erin stopt. Werkt als een speer. Lijkt erop dat Bambu daar goed naar gekeken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:25
Hier de Laser versie vanmiddag ge-preorderd, levering stond toen op einde April. Hopelijk is het begin April :P.
Word mijn eerste Bambu, heb nu een K1.

In een review zag ik dat het aanbevolen was de AMS op de rechter Nozzle aan te sluiten. Maar als je dan gebruik wilt maken van het snel "swappen" dan moet je dus of een sidespool hebben voor de andere nozzle, een ams ht of nog een ht toch? Jammer dat je in 1 AMS niet 2 nozzles kan voeden. Side spool zie ik niet echt zitten en gelijk 2 AMSén vind ik ook al zoiets.

Weet niet of ik de laser veel ga gebruiken, maar diverse accessoires lijken me wel "leuk", ook om eens wat te spelen met graveren. Zonder laser upgraden lijkt me kostbaar en lelijk qua integratie.

[ Voor 16% gewijzigd door S_tef op 25-03-2025 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat Bambu Lab eigenlijk zou moeten aanraden, is dat je een brandblusser naast je machine moet hebben. Ik wil er eigenlijk ook een aanschaffen, want ook al is een 3D printer tegenwoordig aardig goed beveiligd, het blijft een ding met hoge temperaturen. En als je er ook nog mee gaat lasercutten is de kans op een fikkie groter. Een schuimblussertje van 3L kost nog geen €70. Lijkt mij een goede investering. Ik heb sowieso al een rookmelder in mijn kantoortje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
Hier ook rookmelder en ook gewoon een 6 liter brandblusser in kantoor.
Ben niet echt van plan om triplex oid echt te cutten, meer eens proberen met graveren in aluminum ofzo? Hopelijk valt de stank mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Ik zou die AMS houden. Kun je op elke nozzle een AMS aansluiten... 8)
Heb er 2, 1 blijft :D
mphilipp schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:37:
Wat Bambu Lab eigenlijk zou moeten aanraden, is dat je een brandblusser naast je machine moet hebben. Ik wil er eigenlijk ook een aanschaffen, want ook al is een 3D printer tegenwoordig aardig goed beveiligd, het blijft een ding met hoge temperaturen. En als je er ook nog mee gaat lasercutten is de kans op een fikkie groter. Een schuimblussertje van 3L kost nog geen €70. Lijkt mij een goede investering. Ik heb sowieso al een rookmelder in mijn kantoortje.
Zit een brandblusser in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
S_tef schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:33:
Hier de Laser versie vanmiddag ge-preorderd, levering stond toen op einde April. Hopelijk is het begin April :P.

In een review zag ik dat het aanbevolen was de AMS op de rechter Nozzle aan te sluiten. Maar als je dan gebruik wilt maken van het snel "swappen" dan moet je dus of een sidespool hebben voor de andere nozzle, een ams ht of nog een ht toch? Jammer dat je in 1 AMS niet 2 nozzles kan voeden. Side spool zie ik niet echt zitten en gelijk 2 AMSén vind ik ook al zoiets.

Weet niet of ik de laser veel ga gebruiken, maar diverse accessoires lijken me wel "leuk", ook om eens wat te spelen met graveren. Zonder laser upgraden lijkt me kostbaar en lelijk qua integratie.
Lol, die laser kan ik momenteel helemaal niet bestellen 😂... Krijg hier te zien dat de pre-order op 8 april begint. Hoe heb jij dat gedaan? En wat was de uiteindelijke prijs in BTW & verzenden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
Ja, bij de launch was die te preorderen en stond levering op 25 april. Mja eerst zien.

2799 + 200 euro verzending. Die verzending vind ik wel vies. En dan ook nog die speciale plaat niet kunnen meebestellen, stond in m'n mandje maar werd eruit geknikkerd omdat OOS. Dus als die terug is mag je m lekker voor de volle pond afrekenen ipv 20% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 31-08 10:18
Ben enorm aan het loeren naar die AMS pro. Vooral vanwege het drogen super interessant. Én het is een AMS. Mocht ik ooit toch voor een h2d gaan hoef ik niet voor de combo te gaan.

Wacht effe. Wat is dit dan? Een AMS upgrade kit?
https://eu.store.bambulab.com/products/ams-2-pro-upgrade-kit

[ Voor 24% gewijzigd door Mday op 26-03-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mday schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:48:
Ben enorm aan het loeren naar die AMS pro. Vooral vanwege het drogen super interessant. Én het is een AMS. Mocht ik ooit toch voor een h2d gaan hoef ik niet voor de combo te gaan.

Wacht effe. Wat is dit dan? Een AMS upgrade kit?
https://eu.store.bambulab.com/products/ams-2-pro-upgrade-kit
Ik snap niet echt waar dat voor is... Compatibiliteit met de X/P-serie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:17
De nieuwe van Bambu is erg tof! Mooi om te zien dat ze de kast zelf fiks hebben verbeterd tov de X1/P1.
Fans, filters en toegang daartoe. AMS met zn bowden tubes ook verbeterd. Mooi!

Die laser.. tja.. het zal voor enkelen wel een hebbedingetje zijn maar mijns inziens moet je dat lekker gescheiden houden van een printer, koop dan een losse van xtool ofzo.. als je dat zo graag in huis wilt hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door PepieNL op 26-03-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 19:45
MC Taz Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:25:
[...]

Ik snap niet echt waar dat voor is... Compatibiliteit met de X/P-serie?
Overview

AMS 2 Pro Upgrade Kit 1 with Filament Buffer:For X1/P1 printer owners that only plan to connect one AMS 2 Pro.
AMS 2 Pro Upgrade Kit 2 with AMS Hub:For X1/P1 printer owners that plan to connect more than one AMS 2 Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weet iemand trouwens wat Bambulab heeft gedaan dat Nathan Builds Robots zo'n intense en irrationele haat richting hun heeft ontwikkeld? Ik heb afgehaakt toen die gozer enorm butthurt was dat hij geen review-printer kreeg een hele tijd terug :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:18:
Weet iemand trouwens wat Bambulab heeft gedaan dat Nathan Builds Robots zo'n intense en irrationele haat richting hun heeft ontwikkeld? Ik heb afgehaakt toen die gozer enorm butthurt was dat hij geen review-printer kreeg een hele tijd terug :')
Zich heel vervelend opstellen om een klein beetje en zeer terechte kritiek. Maar hij is echt niet de enige die deze behandeling krijgt van BL. Zowat iedereen die zich kritisch uitlaat gaat op de zwarte lijst.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:20:
[...]

Zich heel vervelend opstellen om een klein beetje en zeer terechte kritiek. Maar hij is echt niet de enige die deze behandeling krijgt van BL. Zowat iedereen die zich kritisch uitlaat gaat op de zwarte lijst.
Lijkt me meer aan de hand te zijn. Er zijn zat andere YT'ers die veel kritiek hebben gehad, die ook gewoon nog review machines krijgen. CNCKitchen bijvoorbeeld, of 3d Printing Nerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:24:
[...]

Lijkt me meer aan de hand te zijn. Er zijn zat andere YT'ers die veel kritiek hebben gehad, die ook gewoon nog review machines krijgen. CNCKitchen bijvoorbeeld, of 3d Printing Nerd.
CNCKitchen is nooit echt kritisch geweest op BL. 3D Printing Nerd doet betaalde content en is geen betrouwbare bron van informatie als het om reviews gaat. Die zal nooit écht kritisch zijn.

Ik heb het op echt kritische mensen die wel een punt hadden. Grant Posner / 3D Musketeers is ook op dat lijstje gezet omdat ie problemen met support en problemen met de machines uitgebreid documenteerde.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
@smoken Ik ben even in de war met de 'AMS 2 Upgrade kits' - er staat bij de AMS 2 Pro dat de upgrade kit 'een must have' is voor X/P printers. en op de bestelpagina van die upgrade kit staat 'als je één AMS2 Pro hebt dan is de adapter niet nodig'

In short, als ik een AMS 2 Pro bestel voor mijn P1S, kan ik dan álles doen (printen, drogen) met de AMS 2 out of the box of heb ik daar een adaptertje voor nodig? Even los van de firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:29:
[...]

CNCKitchen is nooit echt kritisch geweest op BL. 3D Printing Nerd doet betaalde content en is geen betrouwbare bron van informatie als het om reviews gaat. Die zal nooit écht kritisch zijn.

Ik heb het op echt kritische mensen die wel een punt hadden. Grant Posner / 3D Musketeers is ook op dat lijstje gezet omdat ie problemen met support en problemen met de machines uitgebreid documenteerde.
Tja, natuurlijk is Nathan óók geen betrouwbare bron, aangezien hij een extreem eenzijdig verhaal ophangt.

Plus als ik de reacties onder z'n laatste video zie, vergelijkt hij de max BL printer/laser, met een iets wat onvergelijkbaar is. Geeft bij mij ook meteen alarmbellen mbt betrouwbaarheid.

Uiteindelijk blijft het YT, betrouwbaarheid is extreem iffy. Zie bijv. die hoax van Mark Rober met de Tesla self-drive van even terug. En dat schijnt een betrouwbare YT'er geweest te zijn. Linus Tech Tips... 'nuff said, denk ik :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

MC Taz Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:02:
[...]

Tja, natuurlijk is Nathan óók geen betrouwbare bron, aangezien hij een extreem eenzijdig verhaal ophangt.

Plus als ik de reacties onder z'n laatste video zie, vergelijkt hij de max BL printer/laser, met een iets wat onvergelijkbaar is. Geeft bij mij ook meteen alarmbellen mbt betrouwbaarheid.

Uiteindelijk blijft het YT, betrouwbaarheid is extreem iffy. Zie bijv. die hoax van Mark Rober met de Tesla self-drive van even terug. En dat schijnt een betrouwbare YT'er geweest te zijn. Linus Tech Tips... 'nuff said, denk ik :D.
Er zijn hier twee dingen die je uit elkaar moet houden: De manier waarop hij presenteert en de inhoud van zijn analyse. Nathan is een eikel met een ego van heb ik jou daar en soms zegt hij ook enorm flauwe dingen die daaruit voortkomen. Ik heb daarom niet per se een enorme waardering voor hem. Echter, zijn technische analyse is doorgaans echt zeer goed is en ik kan hem niet op vaak betrappen op fouten op dat vlak. Zijn kritiek als het gaat om puur technische aspecten van de machines die hij bekijkt is daarom ook valide.

Al met al is Nathan dus een redelijk betrouwbare bron. De vergelijking met andere youtubers die jij hier noemt gaat echt helemaal mank omdat er bij Nathan geen sprake is van misleiding of belangenconflicten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mday schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:45:
@smoken Ik ben even in de war met de 'AMS 2 Upgrade kits' - er staat bij de AMS 2 Pro dat de upgrade kit 'een must have' is voor X/P printers. en op de bestelpagina van die upgrade kit staat 'als je één AMS2 Pro hebt dan is de adapter niet nodig'

In short, als ik een AMS 2 Pro bestel voor mijn P1S, kan ik dan álles doen (printen, drogen) met de AMS 2 out of the box of heb ik daar een adaptertje voor nodig? Even los van de firmware update.
ah, omdat ik al een AMS heb en ik ze beide wil gaan gebruiken, dan is het volgende van toepassing:
2.Kunnen printers uit de X1-serie en P1-serie de AMS 2 Pro gebruiken?
X1-serie en P1-serie met AMS 2 Pro: als je alleen de automatische invoerfunctie gebruikt, heb je alleen een 6-polige kabel nodig voor stroomvoorziening. Er is dan geen externe voedingsadapter nodig. Als je echter de droogfunctie wilt gebruiken, moet je een externe voedingsadapter op de AMS 2 Pro aansluiten.

De AMS 2 Pro is compatibel met printers uit de X1/P1-serie voor het printen met meerdere materialen. De filamentdroogfunctie voor deze oudere generatie machines wordt eind april via een OTA-update beschikbaar gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:18:
Ik heb die gast altijd al een beetje vervelend gevonden. Nog voordat ie iets met Bambu Lab ging doen had ie wel eens een review waarvan ik dacht 'gooi maar in mijn pet'. En toen had ie op een gegeven moment een test van een Bambu Lab tov een Creality waarin ie de ene keer wél iets zinnigs had en op andere punten de plank missloeg, en toen ben ik eigenlijk maar gestopt om naar zijn content te kijken. Het kwam een beetje op mij over alsof ie persé Creality naar voren wil schuiven. Ik kreeg zelf het idee alsof hij een Creality fan is, al dan niet betaald.

Nou is het echt niet zo dat ik alleen maar naar een hoera verhaal wil kijken, maar het moet (op mij) wel een beetje serieus overkomen. Daarom kijk ik best veel van die reviews en dan kun je daar vanzelf een soort grootste gememe deler uit halen. En dan merk je dat de ene reviewer ergens iets van zegt, wat de rest niet opmerkt. Maar het is net als bij die gast van Design, build and test (oid), die gewoon een soort persoonlijke vendetta heeft tegen iets/iemand/een bedrijf. En daar heb ik geen zin in om mijn tijd mee te verdoen.

Ik weet niet of BL persé mensen boycot. Voorlopig hebben ze allemaal gesproken over de ophef met de firmware en de zogenaamde security maatregelen. En voorlopig waren dit alleen nog maar de 'first look' video's. Ze gaven allemaal aan dat er nog échte reviews komen omdat er nog veel getest moet worden. En daar zullen ongetwijfeld de negatieve punten ook ter sprake komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:29:
[...]
Ja, die had wel een punt, maar ik vond wel dat ie het allemaal vreselijk opblies. Je kunt bij letterlijk elk product/bedrijf wel een paar customer service cases vinden waar het niet goed gaat. En soms ontspoort het compleet. Ik heb wel eens posts van mensen gezien die enorme problemen met Prusa hadden, of problemen die veel mensen ondervonden die maar niet gefixt werden. Is dan het merk slecht? Nee, maar blijkbaar is er een groep die problemen ondervindt die misschien niet heel groot is, maar wél heel vokaal.
Het leek er voor mij een beetje op alsof die Musketeer dude elke week weer een of ander Bambu Lab probleem vond waar ie dan een half uur over aan het ranten was. Alsof elke Bambu Lab printer elk moment kan exploderen. Nou, ik weet toevallig dat dat niet zo is :+

Het is een beetje de menier hoe je iets presenteert. Die mevrouw van Radar op TV kan ook zo bloedfanatiek zijn en ook al heeft ze vaak/altijd een punt, je kunt ook overdrijven en blijven bijten...
Ik kan mij voorstellen dat Bambu Lab dan geen zin heeft om voor $5000 handel aan die persoon te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
Krijg net een mail van Bambu dat bestelling verzonden is, mja natuurlijk alleen de pla en de rest van de rommel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:51:
[...]
Lol, die laser kan ik momenteel helemaal niet bestellen 😂... Krijg hier te zien dat de pre-order op 8 april begint. Hoe heb jij dat gedaan?
Ik denk dat de eerste batch 'op' is. Want volgens mij kon je 'm eerder nog gewoon bestellen, en nu ineens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

mphilipp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:39:
[...]

Ja, die had wel een punt, maar ik vond wel dat ie het allemaal vreselijk opblies. Je kunt bij letterlijk elk product/bedrijf wel een paar customer service cases vinden waar het niet goed gaat. En soms ontspoort het compleet. Ik heb wel eens posts van mensen gezien die enorme problemen met Prusa hadden, of problemen die veel mensen ondervonden die maar niet gefixt werden. Is dan het merk slecht? Nee, maar blijkbaar is er een groep die problemen ondervindt die misschien niet heel groot is, maar wél heel vokaal.
Het leek er voor mij een beetje op alsof die Musketeer dude elke week weer een of ander Bambu Lab probleem vond waar ie dan een half uur over aan het ranten was. Alsof elke Bambu Lab printer elk moment kan exploderen. Nou, ik weet toevallig dat dat niet zo is :+

Het is een beetje de menier hoe je iets presenteert. Die mevrouw van Radar op TV kan ook zo bloedfanatiek zijn en ook al heeft ze vaak/altijd een punt, je kunt ook overdrijven en blijven bijten...
Ik kan mij voorstellen dat Bambu Lab dan geen zin heeft om voor $5000 handel aan die persoon te sturen.
Tja, als je een voorkeursbehandeling krijgt omdat je een YT-kanaal hebt met meer dan een X-aantal abonnees, dan is de wereld wel erg krom. En de problemen die hij had met zijn BL-printers waren ook gewoon problemen die anderen hadden. Daar kwam nog eens het verhaal rondom zijn medewerking aan het vervaardigen van de aangepaste firmware overheen en toen was alles over.
Dat is gewoon BL die het verhaal wil controleren, en niks anders. En dat is wat mij betreft foute boel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:43

Mitchell

Ondertitel

H2D is mij te duur en heb er geen plek voor, dus dat wordt hem niet, haha. Die AMS 2 Pro lijkt me wel wat though. Wil sowieso ooit eens een tweede AMS halen en deze voor 50 euro meer (vergeleken met de AMS 1) is een beetje een no-brainer.

Snellere filament changes, een ceramic inlet, dus geen problemen meer met abrasive filaments en filament drying.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mhh hoe langer ik kijk naar de H2D hoe meer ik 'm eigenlijk wil omruilen voor mijn P1S...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdevogt
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 23:20
S_tef schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:41:
Krijg net een mail van Bambu dat bestelling verzonden is, mja natuurlijk alleen de pla en de rest van de rommel :(
ik net ook mail,
maar gelukkig ook de AMS2 en de adapter

'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:50:
[...]
Tja, als je een voorkeursbehandeling krijgt omdat je een YT-kanaal hebt met meer dan een X-aantal abonnees, dan is de wereld wel erg krom.
Dat is onzin. Ik heb reviews gezien van YT kanalen die maar een handvol abonnees hadden. Je hoeft er zo te zien echt geen 100.000 te hebben.
Daar kwam nog eens het verhaal rondom zijn medewerking aan het vervaardigen van de aangepaste firmware overheen en toen was alles over.
Kan ik mij niets bij voorstellen, want Teaching Tech en 3d printing nerd hebben ook meegewerkt en zelfs het gesprek met Dr.Tao op gang gebracht. Dus dat argument koop ik niet.

Maar goed, uiteindelijk is het mensenwerk en wie iets krijgt zal wel door mensen op de marketingafdeling bepaald worden. Geen idee of daar een hele harde company policy aan hangt en/of er zwarte lijsten zijn. Maar zoals je zelf al zei heeft ie een enorm ego en wie weet heeft ie op zijn 'eigen' manier met BL gecommuniceerd en daarmee geen vrienden gemaakt. Je weet het niet. Maar ik kan mij daar wel iets bij voorstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Mitchell schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:54:
...
Wil sowieso ooit eens een tweede AMS halen en deze voor 50 euro meer (vergeleken met de AMS 1) is een beetje een no-brainer.

Snellere filament changes, een ceramic inlet, dus geen problemen meer met abrasive filaments en filament drying.
Dan moet je er nog wel de AMS 2 Pro Switching Adapter bij kopen van € 25,59 dus het prijsverschil wordt dan ~ € 75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Nu online
De eerste AMS-en en X1's zijn al verschenen op marktplaats, ik neem aan dat de kans groot is dat een van de hier aanwezige tweakers de schuldige zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pedro_Newbie schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:53:
De eerste AMS-en en X1's zijn al verschenen op marktplaats, ik neem aan dat de kans groot is dat een van de hier aanwezige tweakers de schuldige zijn :)
Nog niet, moet nog foto's maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:02:
[...]

Dat is onzin. Ik heb reviews gezien van YT kanalen die maar een handvol abonnees hadden. Je hoeft er zo te zien echt geen 100.000 te hebben.

[...]

Kan ik mij niets bij voorstellen, want Teaching Tech en 3d printing nerd hebben ook meegewerkt en zelfs het gesprek met Dr.Tao op gang gebracht. Dus dat argument koop ik niet.

Maar goed, uiteindelijk is het mensenwerk en wie iets krijgt zal wel door mensen op de marketingafdeling bepaald worden. Geen idee of daar een hele harde company policy aan hangt en/of er zwarte lijsten zijn. Maar zoals je zelf al zei heeft ie een enorm ego en wie weet heeft ie op zijn 'eigen' manier met BL gecommuniceerd en daarmee geen vrienden gemaakt. Je weet het niet. Maar ik kan mij daar wel iets bij voorstellen.
En als ik het mij goed herinner, was Angus VER van positief over BL toen. BL is met hem in gesprek gegaan (op stream ook) en heeft toen veel aangepast, of uitgelegd. Angus is nog steeds niet positief over BL hun beleid mbt privacy, maar wel over hoe zij met kritiek omgegaan zijn toen.

Ik denk dat BL's reactie vooral afhankelijk is van hoe de YT'ers hen benaderen. Als dat agressief/negatief is, zullen ze wss ook minder positief reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit is een aardige review en vergelijking met de XL. Ik had eerlijk gezegd een andere uitkomst verwacht...

Toch wel een beetje geshokeerd dat de XL nog zoveel print-quality issues heeft.
De HD2 heeft ook een issue met pressure advance calibration, maar dat was zelf op te lossen door manual calibration en BL is zelf ook aan de gang om dit op te lossen. Klinkt als iets dat met een update gefixt kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Voor zij die willen overstappen naar de H2D, maar hun printprofielen niet kwijt willen raken; De json's zijn te editten in kladblok, relevante zaken wijzigen, opslaan & importeren.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5WOXIo0FLXRAF9tZERr0WCQ1A4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gawGfaDy1FAR6VoGHCEHbuzS.png?f=fotoalbum_large

Meer heb ik niet gewijzigd & import ging goed (na het toevoegen van de printer).
mphilipp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:21:
Dit is een aardige review en vergelijking met de XL. Ik had eerlijk gezegd een andere uitkomst verwacht...
[YouTube: Which is the best multi-head printer for you? Bambu H2D vs. Prusa XL]
Toch wel een beetje geshokeerd dat de XL nog zoveel print-quality issues heeft.
De HD2 heeft ook een issue met pressure advance calibration, maar dat was zelf op te lossen door manual calibration en BL is zelf ook aan de gang om dit op te lossen. Klinkt als iets dat met een update gefixt kan worden.
Deze was de review die mij over de rand duwde om écht geen XL te willen. Naast de prijs, ook nog dit & het feit dat ik een alles-in-1 oplossing wil (dus niet ook nog een enclosure moeten kopen, shit zelf in elkaar zetten, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncan_R
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 12:19

Duncan_R

www.motor-forum.nl

Vind alles in 1's niet echt fijn. Zeker iets als een laser zou ik liever in mijn schuur zetten ivm die al eerder genoemde dampen die er vanaf komen. Maar de nieuwe AMS is wel een verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smoken Vraagje; Zit de uitgang van de poop-shoot op dezelfde locatie als die van de X1? Ivm mijn opvang-unit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:16:
@smoken Vraagje; Zit de uitgang van de poop-shoot op dezelfde locatie als die van de X1? Ivm mijn opvang-unit
Nee. Kijk maar:

(hij begint op het juiste moment in de video)

[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 26-03-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hulde aan u, duidelijk... Nieuwe ontwerpen & printen dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 19:45
Oei, een AMS HT filament dryer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Hmm, moeilijk hoor. Ben al tijden in de markt voor een grotere printer, en na alle Bambu controversie een tijd terug meer gaan gaan leunen naar een Prusa XL. Zeker nu de H2D nou weer niet super veel groter print dan de P1/X1. Maar Clough42 en Robert Cowan's vergelijkingen doen te schaal toch weer tippen naar Bambu... Snelheid boeit me niet zo, de print kwaliteit en accuracy zijn gewoon ondermaats fabriek af bij de XL. Allemaal wel op te lossen/verbeteren met mods en upgrades, maar dat is nou juist waar ik vanaf wil. (Mijn Ender 5 Plus wil ik juist om die reden vervangen) Plus dat de XL zelfs met enclosure eigenlijk gewoon nog steeds niet geschikt is voor abs, waar ik voor zo'n 90% van de tijd mee print.

Iemand al meer gevonden over hoe dat maximale printbed benutten werkt? Dat dual vs both nozzle snap ik nog niet helemaal. Ik begrijp dat de linker nozzle niet helemaal rechts komt, maar als je het hele bed wil benutten krijg je dus ergens een seam van waar hij van nozzle wisselt? Ben je alsnog ruimte kwijt aan een wipe tower neem ik aan? En moet je idealiter weer twee dezelfde kleuren in beide nozzles hebben. (Wat je met auto-refil nu al weer merkt dat 2 rollen toch nooit echt exact hetzelfde zijn)

[ Voor 9% gewijzigd door Ischium op 26-03-2025 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ischium schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:47:
Iemand al meer gevonden over hoe dat maximale printbed benutten werkt? Dat dual vs both nozzle snap ik nog niet helemaal. Ik begrijp dat de linker nozzle niet helemaal rechts komt, maar als je het hele bed wil benutten krijg je dus ergens een seam van waar hij van nozzle wisselt? Ben je alsnog ruimte kwijt aan een wipe tower neem ik aan? En moet je idealiter weer twee dezelfde kleuren in beide nozzles hebben. (Wat je met auto-refil nu al weer merkt dat 2 rollen toch nooit echt exact hetzelfde zijn)
Ergens in deze video staat je antwoord:

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik begrijp van het verhaal van Joel dat de 10W laser niet echt geweldig is. Te zwak om zelfs maar hout of bamboe te snijden. In de specs staat dat ie 5mm plywood kan snijden, maar Joel zegt dat ie voor bamoe langzamer moest snijden en dat daardoor het brandalarm af ging in de printer. Teveel rook, omdat ie langzaam door dat hout moet fikken. Is zo'n 10W laser speelgoed? De 40W laser is een heeeeel stuk duurder (+ €700).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

10watt is geen speelgoed, maar wel erg licht als je regelmatig wil gaan snijden. Het is meer voor graveren, en zo nu en dan wat licht snijwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:53
en heb je gezien welk onderhoud je moet doen na het laseren https://wiki.bambulab.com...enance/period-maintenance
De plaatjes die je ziet is bij een 10w laser
combinatie laser en 3dprinten lijkt me eigenlijk geen beste keus.

[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 26-03-2025 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Vergt zoals ik al vermoede dus idd enige truuckerij om de volledige buildplate te benutten en levert het bekende 'dipje' op verticaal, niet echt ideaal voor 25mm extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:11:
en heb je gezien welk onderhoud je moet doen na het laseren https://wiki.bambulab.com...enance/period-maintenance
Dat was inderdaad al aangegeven door een aantal mensen die lasercutters gebruiken. Ik zat dan ook te wachten op opmerkingen van de reviewers, maar aangezien wat er tot nu toe geproduceerd is alleen maar 'first look' videos zijn en ze eigenlijk allemaal voornamelijk het 3D printen hebben belicht, denk ik dat het straks bij de 'echte' reviews aan bod komt. Hoop ik tenminste... :+

Dat gezegd hebbende: als je echt veel aan de gang gaat met lasercutten moet je natuurlijk gewoon een dedicated lasercutter kopen. Sowieso is de buildplate niet echt groot genoeg om grote werkstukken te maken. En je moet steeds de boel ombouwen, dus dat houdt ook een beetje tegen om het dagelijks te doen denk ik. Zoals ik al eerder zei is het meer om je een beetje te laten ruiken aan het lasercutten/graveren. Ook de snijplotter is beperkt. Het lijkt erop dat het een beetje mikt op de cosplay mensen die veel van dit soort dingetjes nodig hebben. Je zou zeggen dat ze erover hebben nagedacht, dus er zal wel een bepaalde vraag naar zijn.
En voor die €600 extra heb je dus een lasermodule en snij/penplotter om mee te spelen. Op zich geen slechte deal vind ik. Alleen zou ik die externe air purifier erbij moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:16:
Nee die zit een stukje hoger.
En sowieso wil je je opvangbakje anders plaatsen, anders zit ie voor een fan/ventilatie opening :)

(edit ... zie nu dat ik te laat was en het antwoord reeds gegeven was .. nou ja, nu weet je het 2x)

[ Voor 10% gewijzigd door smoken op 26-03-2025 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

mphilipp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:59:
[...]

Dat was inderdaad al aangegeven door een aantal mensen die lasercutters gebruiken. Ik zat dan ook te wachten op opmerkingen van de reviewers, maar aangezien wat er tot nu toe geproduceerd is alleen maar 'first look' videos zijn en ze eigenlijk allemaal voornamelijk het 3D printen hebben belicht, denk ik dat het straks bij de 'echte' reviews aan bod komt. Hoop ik tenminste... :+
Ik zag op FB al foto’s geplaatst met veel stof en rotzooi na 3x de laser te gebruiken, het kwam overal terecht in de H2D. Kan het alleen niet meer vinden helaas. Algemene reacties waren, dan haal je er toch een doekje over? Ik vraag mij af in hoeverre het je 3D prints beïnvloed…

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Nitai schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:16:
[...]

Ik zag op FB al foto’s geplaatst met veel stof en rotzooi na 3x de laser te gebruiken, het kwam overal terecht in de H2D. Kan het alleen niet meer vinden helaas. Algemene reacties waren, dan haal je er toch een doekje over? Ik vraag mij af in hoeverre het je 3D prints beïnvloed…
Dat spul gaat echt overal in- en opzitten. Als je op die onderhoudspagina kijkt zie je wat je allemaal schoon moet maken. Echt een flinke klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
geen promos

[ Voor 83% gewijzigd door Intergalactic op 27-03-2025 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mh. Een gemiddelde P1S verkoopt nog prima voor 700-800 euro.

Hou me tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mday schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:29:
Mh. Een gemiddelde P1S verkoopt nog prima voor 700-800 euro.
Ehhh? Terwijl ie nieuw iets meer dan €800 is? Lijkt mij een beetje te hoog gegrepen. Ik zou juist een X1C plaatsen in de 700-800. Maar als je dat voor een tweedehands P1S kan krijgen, go ahead :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nitai schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 18:16:
[...]
Dan toch maar zo'n klein stofzuigertje kopen :+
Of alleen metaal graveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

mphilipp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:23:
[...]

Dan toch maar zo'n klein stofzuigertje kopen :+
Of alleen metaal graveren.
Ik heb een 1064nm graveer dingetje voor metaal, en geloof me, metaal deeltjes wil je nog minder graag door heel je machine hebben dan hout/plastic. Het gaat net zo door heel de machine zitten als hout of plastic deeltjes, maar dan met extra kortsluiting in je electronica en als een soort schuurpapier tussen allerlei bewegende delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Mitchell schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:54:
H2D is mij te duur en heb er geen plek voor, dus dat wordt hem niet, haha. Die AMS 2 Pro lijkt me wel wat though. Wil sowieso ooit eens een tweede AMS halen en deze voor 50 euro meer (vergeleken met de AMS 1) is een beetje een no-brainer.

Abrasive filaments hebben niet alleen nadelen met de originele inlet natuurlijk. Ook de tandwielen, PTFE buisjes enz krijgen het zwaarder te verduren.

En de snelle changes dat is wel heel fijn maar het is ook wel iets om mee op te passen. Ik heb nu al vaak dat het filament ergens binnenin de AMS afbreekt. Als er ruwer mee omgegaan wordt, gebeurt dat natuurlijk ook vaker.

Ik zit niet echt te wachten om mijn AMS te upgraden eigenlijk, maar ik denk wel dat ik er een AMS HT bij neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
mphilipp schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 21:22:
[...]

Ehhh? Terwijl ie nieuw iets meer dan €800 is? Lijkt mij een beetje te hoog gegrepen. Ik zou juist een X1C plaatsen in de 700-800. Maar als je dat voor een tweedehands P1S kan krijgen, go ahead :+
ha, ja ik kwam tot dezelfde conclusie - maar marktplaats heeft genoeg combo's staan waar gretig op geboden wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mday schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:47:
[...]

ha, ja ik kwam tot dezelfde conclusie - maar marktplaats heeft genoeg combo's staan waar gretig op geboden wordt...
Prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 11:32
rinkel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:11:
OK duidelijk GEEN laser voor mij.
Wat ziet dat eruit,
Eigenlijk zijn het ook 2 totaal verschillende "hobby's" niets met elkaar te maken vind ik.
De snij plotter kan wel een toegevoegde waarde zijn, voor stikkers o.i.d. op je 3D print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:12

Sebazzz

3dp

my_fiero schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:20:
[...]

Eigenlijk zijn het ook 2 totaal verschillende "hobby's" niets met elkaar te maken vind ik.
De snij plotter kan wel een toegevoegde waarde zijn, voor stikkers o.i.d. op je 3D print.
En daar heb je als het goed is niet de laser-editie voor nodig.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mday schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:47:
[...]

53k??? 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Marktplaats, ondertussen het afvoerputje van particulier handelend Nederland. Het is schering en inslag met tuig wat zich maar niet kan gedragen, oa door dit soort achterlijke biedingen.

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 07:20:
[...]

OK duidelijk GEEN laser voor mij.
Wat ziet dat eruit,
Het plotter gebeuren ben ik ook zeer geïnteresseerd in... Ben heel benieuwd of & hoe ik dat voor D&D kan gebruiken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rascal
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:56
Ik hoop dat je die plotter module later ook voor een schappelijk bedrag op de H2D kan zetten

Lijkt mij ook best een leuke toevoeging zonder teveel rommel (rook) en ombouwen (afvoer)
Daarnaast ben ik heel benieuwd wat mensen allemaal gaan verzinnen met de Laser en plotter module op makerworld en Maker Suite. kan zomaar zijn dat dit voor hobbyisten met een ander merk laser ook leuk gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rascal schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:37:
Ik hoop dat je die plotter module later ook voor een schappelijk bedrag op de H2D kan zetten

Lijkt mij ook best een leuke toevoeging zonder teveel rommel (rook) en ombouwen (afvoer)
Daarnaast ben ik heel benieuwd wat mensen allemaal gaan verzinnen met de Laser en plotter module op makerworld en Maker Suite. kan zomaar zijn dat dit voor hobbyisten met een ander merk laser ook leuk gaat worden!
Nah ja, men maakt (hier ook) een "enorm drama" (ik hou ook van overdrijven) over al dat ombouwen voor het laseren... Van wat ik er van begrepen heb, is het eenmalig een behoorlijk/enorm karwei. Daarna is het enkel een gevalletje van; laser-module plaatsen, bak plaatsen, gaan met die banaan.

Al dat afvoer geneuzen en extra meuk, buiten bak & laser zelf, lijken me zaken die je gewoon permanent aan de machine kan laten hangen.

Maar ik kan het natuurlijk ook vaudt hebben :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 13-09 12:56
MC Taz Man schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Nah ja, men maakt (hier ook) een "enorm drama" (ik hou ook van overdrijven) over al dat ombouwen voor het laseren... Van wat ik er van begrepen heb, is het eenmalig een behoorlijk/enorm karwei. Daarna is het enkel een gevalletje van; laser-module plaatsen, bak plaatsen, gaan met die banaan.

Al dat afvoer geneuzen en extra meuk, buiten bak & laser zelf, lijken me zaken die je gewoon permanent aan de machine kan laten hangen.

Naar de laser toe is niet zo veel werk ...
Terug daarintegen? pfoejo! Eerst even alles uit elkaar trekken en schoonmaken, klik dan weer als 3D printer in elkaar knutselen. Thanks but no thanks.
Hoeft schijnbaar niet elke keer, maar ik zou het risico niet nemen, je bent letterlijk hout/plastic/whatever aan het wegbranden, die residuen blijven toch ergens in je printer hangen.
Ik zou iig geen bakvorm uitstekertjes meer printen zonder een complete schoonmaakactie als ik zo'n printer had.

Voor minder (€499 creality Falcon A1) (tegenover €+610 voor laser addon bij de H2D) heb je een complete dedicated laser engraver
Lekker gescheiden houden, is veiliger én goedkoper.

[ Voor 19% gewijzigd door Zilverdael80 op 27-03-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zilverdael80 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:56:
[...]

Naar de laser toe is niet zo veel werk ...
Terug daarintegen? pfoejo! Eerst even alles uit elkaar trekken en schoonmaken, dan weer als 3D printer in elkaar knutselen. Thanks but no thanks. Voor minder (€499 creality Falcon A1) (tegenover €+610 voor laser addon bij de H2D) heb je een complete dedicated laser engraver
Eens, maar wilde het ietwat relativeren :P

Angus van Teaching Tech (uit m'n hoofd) heeft btw veel gesproken over goedkope(re) laser apparaten. Hij was verre van te spreken over die dingen. Persoonlijk zou ik voor een laser apparaat hoger inzetten dan de eerste de beste budget ding. En sowieso komt er in mijn huis geen Creality apparaat meer. Die toko heeft nog nooit van Quality Control gehoord en elke aanschaf bij hen is een gok. Nee, dank je.

Ik denk, maar kan het op geen enkele manier onderbouwen, dat een fatsoenlijk laser-apparaat ongeveer hetzelfde geprijsd zal zijn als de H2D, op dezelfde specs. Dus 10W, 30x30cm oppervlakte. Wat ik gisteren ff snel gevonden had op Google, doet met dat geloven.

Alles wat ik vond was duurder, maar ook meteen betere specs, dus een eerlijke vergelijking was het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nu die Nathan Build Robots bekeken... Hij bitchet over de prijs, en vergelijkt die met Ender 3's :') en andere budget modellen en printers met lagere specs :')... En natuurlijk enkel de hoogste prijs pakken...

Afgezien van zijn enorme vooringenomenheid & haat richting BL, had hij wel een paar interessante punten. Beetje jammer dat zijn toon en insteek. Maakt het voor mij erg lastig om hem serieus te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
MC Taz Man schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:03:
[...]

Eens, maar wilde het ietwat relativeren :P

Angus van Teaching Tech (uit m'n hoofd) heeft btw veel gesproken over goedkope(re) laser apparaten. Hij was verre van te spreken over die dingen. Persoonlijk zou ik voor een laser apparaat hoger inzetten dan de eerste de beste budget ding. En sowieso komt er in mijn huis geen Creality apparaat meer. Die toko heeft nog nooit van Quality Control gehoord en elke aanschaf bij hen is een gok. Nee, dank je.

Ik denk, maar kan het op geen enkele manier onderbouwen, dat een fatsoenlijk laser-apparaat ongeveer hetzelfde geprijsd zal zijn als de H2D, op dezelfde specs. Dus 10W, 30x30cm oppervlakte. Wat ik gisteren ff snel gevonden had op Google, doet met dat geloven.

Alles wat ik vond was duurder, maar ook meteen betere specs, dus een eerlijke vergelijking was het niet.
Dat schoonmaken is echt wel een issue, als je ziet wat je allemaal schoon moet maken, da's echt wel een klus.
Als je echt wilt laseren zou ik naar iets van bijvoorbeeld xTool kijken, kost je €950,00 voor de 10w laser, 40w is meteen wel wat duurder, €1999,00, maar daar zit dan wel weer afzuiging en filter bij (combo).

Ik zal die versie van de H2D niet kopen, ik vind het te veel geld, maar als je 1x per jaar iets te laseren hebt en die schoonmaak niet erg vind, prima..
MC Taz Man schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 16:11:
Nu die Nathan Build Robots bekeken... Hij bitchet over de prijs, en vergelijkt die met Ender 3's :') en andere budget modellen en printers met lagere specs :')... En natuurlijk enkel de hoogste prijs pakken...

Afgezien van zijn enorme vooringenomenheid & haat richting BL, had hij wel een paar interessante punten. Beetje jammer dat zijn toon en insteek. Maakt het voor mij erg lastig om hem serieus te nemen.
Ik neem Nathan altijd met een korrel zout, maar vind z'n videos altijd wel leuk, heerlijke warboel, niet zo gepolijst.
En de printers die Bambu naar hem stuurt raken altijd kwijt bij de pakketdienst :P

[ Voor 23% gewijzigd door rinkel op 27-03-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
Weet iemand misschien al of die dubbele nozzles op de H2D met grote temperatuurverschillen ten opzichte van elkaar kunnen functioneren? Kan het op de website zo niet vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Deze is hilarisch:

Gewoon alleen al de eerste 25 seconden... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Die is echt geweldig, vooral die eerst 25 seconden.
Zal even geen spoilers geven...

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 27-03-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsider
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:35
MC Taz Man schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:12:
[...]

Marktplaats, ondertussen het afvoerputje van particulier handelend Nederland. Het is schering en inslag met tuig wat zich maar niet kan gedragen, oa door dit soort achterlijke biedingen.

/rant
Let op dat er ook de laatste maanden heel erg veel oplichters actief zijn, en daar een heleboel mensen intrappen, en dus hun geld kwijt zijn. Er is daarna ook een heel aantal van die mensen actief geworden, om andere oplichters dwars te zitten op marktplaats.
Ik heb een tijd een advertentie actief gehad op marktplaats met mijn eigen setup, niet om te verkopen, maar om te waarschuwen. Daar heb ik wel zoveel reacties op gehad, van bedankjes, maar ook heel veel mensen die dus al opgelicht waren.
En helaas ook nog van mensen, die ondanks de duidelijke tekst van mij, om ze te waarschuwen, gewoon niet lezen, en nog steeds verwachten voor een veel te laag bedrag een p1s combo te kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Nu online
MC Taz Man schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:51:
[...]

Persoonlijk had ik nog ff gewacht, op de AMS2... Mogelijk dat er dan een hoop AMS'en op MP verschijnen. Heel misschien, als ik mijn lieftallige echtgenote kan overtuigen, de mijne ook :P
De AMS heb ik maar gecanceld en bestel maar de AMS 2 Pro met adapter, het verschil is maar € 66 en is sneller leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Pedro_Newbie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:56:
[...]

De AMS heb ik maar gecanceld en bestel maar de AMS 2 Pro met adapter, het verschil is maar € 66 en is sneller leverbaar.
En je krijgt een veel betere AMS, no brainer eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:45:
[...]

Het is in geen enkel geval een "enorm" karwei, want de buis gaat best makkelijk om de adapter :)

Dat gezegd hebbende: het beste is wel om te zorgen dat de ventilatiebuis of verwijderd wordt tijdens het printen met low-temp materiaal of in ieder geval zo ligt dat er geen obstructie in de airflow is. Als de purifier is aangesloten, dan dient de ventilatiebuis hiervan verwijderd te zijn bij het printen.

Bij low-temp prints gaat namelijk de kamer fan aan en de lamellen open, als de luchtstroom geblokkeerd wordt, dan loopt de temp op en kan er heat creep ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
JorneB schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:59:
Weet iemand misschien al of die dubbele nozzles op de H2D met grote temperatuurverschillen ten opzichte van elkaar kunnen functioneren? Kan het op de website zo niet vinden.
Yes, dat kan.
Wel even opletten dat er geen grote verschillen zijn in bed-temp tussen de 2 filamenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Dat gezegd hebbende: het beste is wel om te zorgen dat de ventilatiebuis of verwijderd wordt tijdens het printen met low-temp materiaal of in ieder geval zo ligt dat er geen obstructie in de airflow is. Als de purifier is aangesloten, dan dient de ventilatiebuis hiervan verwijderd te zijn bij het printen.
Dat is eigenlijk best jammer, want het leek mij wel fijn om die purifier ook bij 3D prints aan te hebben ivm alle nariigheid van bv ABS/ASA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Dat is eigenlijk best jammer, want het leek mij wel fijn om die purifier ook bij 3D prints aan te hebben ivm alle nariigheid van bv ABS/ASA.
Maar dat zijn nou net géén low-temp filamenten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:26:
[...]

Het is in geen enkel geval een "enorm" karwei, want de buis gaat best makkelijk om de adapter :)

Bij low-temp prints gaat namelijk de kamer fan aan en de lamellen open, als de luchtstroom geblokkeerd wordt, dan loopt de temp op en kan er heat creep ontstaan.
Semi in het verlengde... Zijn er (voor zover bekend/je mag zeggen) plannen om de plotter/cutter module ook als (losse) upgrade aan te bieden? Ivm onder andere D&D heb ik hier heeeeeeeeeel veel interesse in.

Die laser kan me, persoonlijk, niet boeien, maar het betere teken & snij werk dan weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:10:
[...]

Maar dat zijn nou net géén low-temp filamenten :P
I know...maar gezien mijn setup hier zou het prettig zijn als ik niet elke keer slangemens moet spelen om die slang eraf te halen. Dat is best lastig met mijn atletische postuur... :+
Die purifier is toch een afzuigding? Of is het passief en moet de fan op de printer het werk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:11:
[...]
Semi in het verlengde... Zijn er (voor zover bekend/je mag zeggen) plannen om de plotter/cutter module ook als (losse) upgrade aan te bieden? Ivm onder andere D&D heb ik hier heeeeeeeeeel veel interesse in.

Die laser kan me, persoonlijk, niet boeien, maar het betere teken & snij werk dan weer wel
Check! Laser is op zich leuk (denk ik) maar als ik elke keer dat ding moet gaan poetsen na gebruik, denk ik dat ik oversla. Ik zit nu al heel de week tegen een onderhoudsmelding aan te hikken waar ik geen zin in heb. Dus aan de ene kant verleidelijk. Toch maar eens kijken wat de echte reviews over een wat langere periode te melden hebben.

Eigenlijk leidt die laser best af van de rest van de machine. Het is misschien geen revolutionaire 3D printer, maar er zit echt wel wat extra techniek in die de moeite waard is. Maakt natuurlijk niets uit dat een dual nozzel setup al eerder is vertoond. Alles wat we zien (ook in andere printers) is al een keer eerder vertoond. Het gaat om de juiste implementatie en de combinatie van nieuwe features en verbeteringen. De extra precisie bv is zo'n verbetering. Een van de videos liet een print zien waar het detail echt op een nivo is wat je niet vaak ziet bij een FDM printer. Dat zal te danken zijn aan dat funky calibratie-sheet en de camera. Ook fijne tanden op de belts dragen daaraan bij. Sommigen 'klagen' over het formaat, maar de buildplate is maar 4cm kleiner dan de Prusa XL. Het verschil tov de X1C is echt fors. Verder zijn er tal van 'quality of life' upgrades gedaan die je - als je al een tijdje een X1C of P1S gebruikt - kan waarderen. Of het de forse prijs waard is moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Je krijgt er wel degelijk wat voor, maar het is een flinke aderlating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@smoken Vraag; Gaat BL bij 3d Printopia in A'dam zijn? https://printed-amsterdam.com/ Jullie staan niet op de site & het is wel een goede (gok ik zo) mogelijkheid om de printers te showen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
mphilipp schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 10:51:
[...]

Zoals @MC Taz Man al aangeeft zijn dit geen low-temp filamenten.

Qua ventilatie betekend dit dat er interne ventilatie is, en de lamellen van de afzuiging gesloten zijn ook om te zorgen dat de kamertemperatuur stabiel is en de heater niet voor niets aan het werk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 11:11:
[...]

Eerlijk gezegd totaal geen idee van.
Zal eens kijken of ik info kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
MC Taz Man schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 12:59:
@smoken Vraag; Gaat BL bij 3d Printopia in A'dam zijn? https://printed-amsterdam.com/ Jullie staan niet op de site & het is wel een goede (gok ik zo) mogelijkheid om de printers te showen
Heb net even gekeken en ziet er op zich interessant uit!
Geen idee of onze marketing dept. door ze benaderd is, ik heb het nagevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 09:04
S_tef schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 23:33:
Waarom heb je geen interesse in de K2Plus, als je van een K1 komt? Ben oprecht benieuwd...was je toch niet tevreden over de Creality?

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net ff lopen spelen met BS & het valt me op dat de H2D langzamere default instellingen heeft voor 0.08mm layer height, dan de X1c. Ben benieuwd waarom dit is? Is dit voor betere kwaliteit, of dat de 0.08 snelheden eigenlijk gewoon te hoog waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
Isheara schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:37:
[...]

Waarom heb je geen interesse in de K2Plus, als je van een K1 komt? Ben oprecht benieuwd...was je toch niet tevreden over de Creality?
Voordat ik de K1 Max kocht getwijfeld tussen deze en de X1C, buildvolume en prijs heeft me richting de K1 getrokken. Het was/is mijn eerste printer.
Achteraf lichte spijt, AMS lijkt me zo prettig. Al is het al voor alle halve rollen (nja 10-20% er nog op), die ik niet op kan maken als ik s'nachts print. Met AMS kun je automatisch naar de volgende rol als die leeg is.

Creality vind ik zo'n typisch Chinees net niet product, het gaat was mis op de details. Ik vind Creality een beetje de Xiaomi van 10 jaar geleden met telefoons en Bambu de Apple/Samsung qua afwerking / details.
K1:
- Bed slecht qua stijfheid
- Deur sluit niet fatsoenlijk, mist vergrendeling of magneet
- Verlichting gaat niet automatisch aan en uit
- Standaard spool aan achterkant
- Slechte wifi (ja staat nog steeds op m'n lijstje om cat kabel te trekken)
- Brakke firmware, camera werkt regelmatig niet en dan moet je het ding weer uit en aan zetten
- Slicer echt ruk qua interface/ux, versie 4 vond ik redelijk prettig werken maar vanaf versie 5 vind ik het echt ruk.
- Onderdelen duur, laatst had ik blob of death, via amazon nieuwe unicorn nozzle + headsink gekocht voor 45 euro, Bambu kost die 20 euro, ook toolhead cover voor 50 euro. Originele niet te krijgen alleen "gare" vervanger van Creality
- Frame niet mega stevig
- Vergeet ik nog iets?

Ik weet ook niet of Creality het AMS gedeelte goed voor elkaar heeft, Bambu heeft inmiddels een hoop ervaring hiermee. Ook de dual nozzle bij Bambu spreekt me aan en heb ook gewacht op dit model, anders had ik al eerder een X1C gekocht.

Bij Bambu natuurlijk ook een hoop aan de hand met de "locked" firmware etc, maar ik vind dat ze wel een mooie stap hebben gemaakt met de H2D.

Ik snap dat je krijgt wat je betaald en misschien is het bij Bambu ook niet allemaal even kwalitatief, maar ik vind dat Creality zich premium voor doet maar dat het dat toch eigenlijk net niet is.

[ Voor 7% gewijzigd door S_tef op 29-03-2025 00:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S_tef schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:03:
[...]
Ik snap dat je krijgt wat je betaald en misschien is het bij Bambu ook niet allemaal even kwalitatief, maar ik vind dat Creality zich premium voor doet maar dat het dat toch eigenlijk net niet is.
Creality is dan ook gewoon een copy-cat bedrijf. Is op zich niets mis mee, maar je moet ook geen hoge verwachtingen hebben van hun producten. Bambu Lab lijkt toch echt iets goeds te willen ontwerpen, verbeteren ook constant aan de producten en je kunt ook zien dat ze daarwerkelijk luisteren naar de kritiek en, voor zover dat binnen hun eigen policy past, ook de juiste verbeteringen doorvoeren.

Creality daarentegen is een klassieke Chinese copy-cat, die een succesvol ontwerp van een concurrent namaakt en aan alles kanten kosten bespaart. Daarom is het steeds 'net-niet'. Als je daarmee kunt werken, is dat prima. Maar een Bambu machine is inderdaad meer een Apple ervaring en alles werkt in principe gewoon. Ben alleen benieuwd of ze dat gaan volhouden als iedereen hun H2D vol laserpuin blaast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bij ons op het werk hebben we de 2 ultimakers 3+ mogen updaten naar 2 Bambu Lab X1 met zo’n bak bovenop. Als het goed is… komen ze komende week binnen. Wat ik gezien heb, gaan we met een hoop zaken er op vooruit.

Nu heb ik mijn e-mail gebruikt (Streamnl+bambu@werk.nl) voor de app op mijn MacBook. In Outlook heb ik een regel aangemaakt dat wanneer hierop een mail komt, mijn directe collega’s die ook krijgen. Het wachtwoord (speciaal voor de printers) heb ik ze ook gemaild.

Dan kunnen wij allemaal de 2 machines gebruiken op 1 account. Dan hoef je niet elkaar telkens af te melden. En… zijn ze niet afhankelijk van mij wanneer er een code wordt gemaild.
Dit lijkt te werken maar wat zie ik over het hoofd . Kan dat niet gemakkelijk?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als ik het goed begrijp, lukt zoiets niet met de BambuLap. Nu moet de stl file naar mij (of naar mijn collega’s) gestuurd worden zodat een van ons de file via de app het weer naar de printers kan sturen.

Wederom, kan dat niet gemakkelijker?

Meer dan ik dacht...

Pagina: 1 ... 97 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.