Afhankelijk of toegang van buiten af een vereiste is, kan je de Printer in Lan-Mode zetten. Zo lang je dan op het zelfde netwerk zit, kan je met enkel de access code van de printer er printjes naartoe sturen.streamnl schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:56:
***members only***
Bij ons op het werk hebben we de 2 ultimakers 3+ mogen updaten naar 2 Bambu Lab X1 met zo’n bak bovenop. Als het goed is… komen ze komende week binnen. Wat ik gezien heb, gaan we met een hoop zaken er op vooruit.
Nu heb ik mijn e-mail gebruikt (Streamnl+bambu@werk.nl) voor de app op mijn MacBook. In Outlook heb ik een regel aangemaakt dat wanneer hierop een mail komt, mijn directe collega’s die ook krijgen. Het wachtwoord (speciaal voor de printers) heb ik ze ook gemaild.
Dan kunnen wij allemaal de 2 machines gebruiken op 1 account. Dan hoef je niet elkaar telkens af te melden. En… zijn ze niet afhankelijk van mij wanneer er een code wordt gemaild.
Dit lijkt te werken maar wat zie ik over het hoofd . Kan dat niet gemakkelijk?
***members only***
Als ik het goed begrijp, lukt zoiets niet met de BambuLap. Nu moet de stl file naar mij (of naar mijn collega’s) gestuurd worden zodat een van ons de file via de app het weer naar de printers kan sturen.
Wederom, kan dat niet gemakkelijker?
Vreemd probleem met mijn X1C vandaag. Ik had gisteren ABS geprint, en wilde vandaag een nieuwe print draaien. Ik kreeg toen een HMS_0300-0100-0001-0003 "The heatbed temperature is abnormal; the heater is over temperature" - maar het is specifiek tijdens het homen (bewegen) van het bed. Dat doet mij vermoeden dat het geen probleem is van het heatbed maar een draadbreuk naar de thermistor toe.
Helaas zal ik in beide gevallen zowel het heatbed als de aansturing moeten vervangen, omdat ik een Kickstarter versie hebt die waarschijnlijk een V2 heatbed heeft.
Heeft iemand wel eens geprobeerd om alleen de (kabel) van de thermistor te vervangen? Ik vind het een beetje overdreven om zoveel onderdelen te vervangen voor alleen een draadbreuk ergens.
Helaas zal ik in beide gevallen zowel het heatbed als de aansturing moeten vervangen, omdat ik een Kickstarter versie hebt die waarschijnlijk een V2 heatbed heeft.
Heeft iemand wel eens geprobeerd om alleen de (kabel) van de thermistor te vervangen? Ik vind het een beetje overdreven om zoveel onderdelen te vervangen voor alleen een draadbreuk ergens.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Kan je niet beter een case openen bij customer service? Wie weet kunnen zij jou met wat testjes in de eerste plaats de juiste oorzaak aangeven en de juiste manier om dit te repareren?Sebazzz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:57:
Misschien heb ik een verkeerd beeld van de customer service, maar als je het niet probeert... Bambu Lab maakt niet echt knutsel machines, dus ik denk ook niet dat heel veel mensen zelf zomaar reparaties proberen uit te voeren.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ga ik ook wel doen, maar met een responsetijd van drie weken wil ik alvast inlichtingen doen en kijken wat ik zelf kan doen.mphilipp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:12:
[...]
Kan je niet beter een case openen bij customer service? Wie weet kunnen zij jou met wat testjes in de eerste plaats de juiste oorzaak aangeven en de juiste manier om dit te repareren?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ja alleen Creality's zijn wel echte werkpaarden als je weet wat je doet. De componenten (steppers en alu frames bijv) zijn niet slecht. Bij ons staat de hele makerspace vol met CR-10's (wat weer een prusa i3 kloon is)mphilipp schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 15:25:
[...]
Creality daarentegen is een klassieke Chinese copy-cat, die een succesvol ontwerp van een concurrent namaakt en aan alles kanten kosten bespaart. Daarom is het steeds 'net-niet'. Als je daarmee kunt werken, is dat prima. Maar een Bambu machine is inderdaad meer een Apple ervaring en alles werkt in principe gewoon. Ben alleen benieuwd of ze dat gaan volhouden als iedereen hun H2D vol laserpuin blaast...
Het punt is, het is niet van 'het werkt gewoon'. Ze hebben alles tot in de puntjes getuned. Aangepaste headbeds, aangepaste nozzles, aangepaste fankoeling, raspberry eraan met klipper firmware die ook helemaal uitgetuned is. Zij halen dus hun neus op voor Bambu want 'daar kan je niks aan aanpassen'. Ja, nouja dat is nou precies waarom ik hem gekocht heb. Mijn hobby is niet knutselen aan de 3D printer, het is het printen van dingen. Laat anderen de lastige shit maar uitvogelen.
Voor hen is het meer beide. Ze draaien echt produktie met die dingen. Ze hebben ook zo eentje met een lopende band als printbed zodat je oneindig lange dingen kan printen en daar komen hele zwaarden zo in een keer uit. Indrukwekkend. Maar ik hoor stiekem ook wel een hoop gevloek en ik zie bordjes met "niet aankomen, bezig met reparatie".
Dusja helemaal eens, Bambu is gewoon de Apple van 3D printen. En Creality is... meer de Arch Linux denk ik
Meestal wat viezigheid aan de printkop,MikeyMan schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:39:
Ik ben een bakje aan het printen voor in een keukenlade... Maar zie nu het volgende:
[Afbeelding]
Wat is dit precies? Hechtings issue met de printplaat?
Waarschijnlijk valt het zo niet meer op in de volgende lagen
'Iedereen is gelijk, maar sommigen zijn meer gelijk dan anderen',. -George Orwell
Oh aan de printkop... Dan daar ook maar eens naar kijken.bdevogt schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:07:
[...]
Meestal was viezigheid aan de printkop,
Waarschijnlijk valt het zo niet meer op in de volgende lagen
Rechtsonder was ie ook krom, dus maar ff opnieuw begonnen na een schoonmaakbeurt van de plaat. Lijkt beter te gaan, maar dat kan ook zijn omdat het filament een beetje doorgelopen was.
Grootste probleem met Creality is dat dat bedrijf nog nooit van quality control heeft gehoord. Het is dus gewoon een gok wat je gaat krijgen, qua kwaliteit van de hardware.Llopigat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:49:
[...]
Ja alleen Creality's zijn wel echte werkpaarden als je weet wat je doet. De componenten (steppers en alu frames bijv) zijn niet slecht. Bij ons staat de hele makerspace vol met CR-10's (wat weer een prusa i3 kloon is)
Het punt is, het is niet van 'het werkt gewoon'. Ze hebben alles tot in de puntjes getuned. Aangepaste headbeds, aangepaste nozzles, aangepaste fankoeling, raspberry eraan met klipper firmware die ook helemaal uitgetuned is. Zij halen dus hun neus op voor Bambu want 'daar kan je niks aan aanpassen'. Ja, nouja dat is nou precies waarom ik hem gekocht heb. Mijn hobby is niet knutselen aan de 3D printer, het is het printen van dingen. Laat anderen de lastige shit maar uitvogelen.
Voor hen is het meer beide. Ze draaien echt produktie met die dingen. Ze hebben ook zo eentje met een lopende band als printbed zodat je oneindig lange dingen kan printen en daar komen hele zwaarden zo in een keer uit. Indrukwekkend. Maar ik hoor stiekem ook wel een hoop gevloek en ik zie bordjes met "niet aankomen, bezig met reparatie".
Dusja helemaal eens, Bambu is gewoon de Apple van 3D printen. En Creality is... meer de Arch Linux denk ik
Je hebt evenveel kans op de beste printer, als een nachtmerrie van vage problemen. En alles wat er tussenin zit.
Dat gezegd, is het natuurlijk wél een bedrijf wat zorgt voor enorme innovaties op het gebied van de fabricage kosten. Dat is, imo, óók innovatie. Mede dankzij Creality, zijn 3D printers vele malen goedkoper geworden.
Duidelijk. Ik vraag me echt af wat het enorme prijsverschil rechtvaardigt tussen deze BL en bv de Creality K2 Plus combo? Ruim €700 verschil (€2235 VS €1499) is imho vrij fors.S_tef schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 00:03:
[...].
Ik snap dat je krijgt wat je betaald en misschien is het bij Bambu ook niet allemaal even kwalitatief, maar ik vind dat Creality zich premium voor doet maar dat het dat toch eigenlijk net niet is.
Keep rolling sixes!
Helemaal mee eens. Creality is zeker niet slecht, maar eigenlijk zijn het printers voor mensen die weten wat ze doen. Je kunt ze op zich ook makkelijk zelf repareren, demonteren, upgraden, etc. En ze zijn veel verkocht, dus er is een behoorlijke community die je kan helpen. Dat is ook iets waar ik naar kijk als ik zoiets koop. Ik heb ooit een Ender 3 gehad, en je kunt van alles vinden op internet. Prima ding.Llopigat schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:49:
[...]
Ja alleen Creality's zijn wel echte werkpaarden als je weet wat je doet. De componenten (steppers en alu frames bijv) zijn niet slecht. Bij ons staat de hele makerspace vol met CR-10's (wat weer een prusa i3 kloon is)
[knip]
Mijn hobby is niet knutselen aan de 3D printer, het is het printen van dingen. Laat anderen de lastige shit maar uitvogelen.
[knip]
Die hobbyisten die daar rondlopen moeten eigenlijk het verschil leren tussen de hobby en het printen. Knutselen aan een 3D printer is leuk hoor; ik heb het ook even gedaan, net als dat ik vroegâh zelf mijn computers in elkaar zette en heeel vroeger elk weekend mijn brommer uit elkaar haalde. Maar [ouwe lul alert]die tijd heb ik gehad[/ouwe lul alert]. Ik vind het veel leuker om leuke dingen te printen en straks ook leren om bv met Fusion wat te ontwerpen dan dat ik dat ding weer uit elkaar heb liggen. Ik heb ook maar één printer, dus het is dan ook niet handig om teveel te rommelen. De neus ophalen vind ik de verkeerde houding. Er is genoeg plaats voor beide varianten van de hobby. Nadeel voor ons nerds is dat er heel veel mensen aan 3D printen beginnen die geen idee hebben waar ze aan beginnen en ons gek maken met hun n00b vragen. Nouja...voordeel is weer dat de hobby voor velen bereikbaar wordt, en dat vind ik een heel goede ontwikkeling.
En daarom is het heel goed dat er bedrijven als Bambu Lab bestaan, want met het gevaar voor fanboy te worden versleten, denk ik dat de kans groot is dat ze aan boord blijven met een Bambu Lab printer. Koop je een Creality oid, heb je kans dat ze uit frustratie na een half jaar weer afhaken. Niet gegarandeerd, maar je bent gewoon meer op jezelf aangewezen, waar Bambu een mooi ecosysteem heeft opgebouwd. En dat kan ik ook van Prusa zeggen. Met een Prusa heb je ook meer kans op succes. Kost allemaal alleen wat meer geld.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Tsja...die verschillen heb je met auto's ook. Ze hebben allemaal 4 wielen, wat stoelen en een motor, maar toch zijn ze er vanaf €20.000 tot ettelijke miljoenen. Wat is het verschil tussen een Dacia en een Mercedes?Isheara schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:11:
[...]
Duidelijk. Ik vraag me echt af wat het enorme prijsverschil rechtvaardigt tussen deze BL en bv de Creality K2 Plus combo? Ruim €700 verschil (€2235 VS €1499) is imho vrij fors.
Ik denk persoonlijk dat de Bambu wat geavanceerder is, er meer ontwikkeling achter zit en meer actieve ontwikkeling en ondersteuning vanuit het bedrijf. Er komen regelmatig firmware updates uit voor de X1C bijvoorbeeld. En de support is langzaam, maar actief. Daar zal zo'n beetje het verschil in zitten. Maar eigenlijk moet je die twee dan maar tegenover elkaar zetten gedurende een half jaar ofzo en dezelfde dingen mee doen. Kijken wat het verschil is. Dan weet je het. Kijken welke reviewer dat gaat doen...
Recent update gedaan naar Bambu Handy V3 en Bambu Studio V2, nu is het zo dat ik geen prints meer kan starten via de Handy app van files die op mijn SD-kaart staan. Iemand dit probleem ook?
Kan er niets over vinden en een recente hotfix van de app verhelpt het probleem niet.
Kan er niets over vinden en een recente hotfix van de app verhelpt het probleem niet.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Uhm je vergelijkt nu een X1c kloon met de H2D... Niet heel eerlijk, vind je wel? Je moet je K2 vergelijken met de X1c combo, welke €1.422,51 kost.Isheara schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:11:
[...]
Duidelijk. Ik vraag me echt af wat het enorme prijsverschil rechtvaardigt tussen deze BL en bv de Creality K2 Plus combo? Ruim €700 verschil (€2235 VS €1499) is imho vrij fors.
De X1c is dus én goedkoper, én de QC is wél aanwezig. Voordelen van de K2 zijn een grotere plaat & display in de AMS kloon.
Persoonlijk zal ik elke keer kiezen voor de niet-Creality, tenzij het een nóg slechter merk is. Die 10cm extra op de printplaat... Tja, heb ik niet nodig. Ga ik wél van genieten met de H2D, maar goed.
Als je het dan alsnog met de H2D wil gaan vergelijken; de H2D heeft 2 nozzles, een filament droger ingebouwd in de AMS & wél QC. Die 2e nozzle alleen is, imo, het meergeld al waard. Dan krijg je er nog een gratis filament droger bij ook.
2 nozzles snap ik, of dat in de praktijk enorm veel voordelen gaat opleveren voor de huis, tuin en keuken hobbyist valt te bezien. De filament droger is leuk, maar doet weinig als je regelmatig van filament wisselt in de AMS en/of vrijwel uitsluitend met PLA print is dat dan nog steeds een noodzaak? Voor €50-€100 heb je een prima droger.
Nogmaals, ik begrijp dat er hier een aantal mensen anti-Creality zijn, maar ik vind €700 nogal wat.
Bovendien vind ik de X1C kloon vergelijking beetje krom, waarom is deze H2D niet te vergelijken met de K2?
Nogmaals, ik begrijp dat er hier een aantal mensen anti-Creality zijn, maar ik vind €700 nogal wat.
Bovendien vind ik de X1C kloon vergelijking beetje krom, waarom is deze H2D niet te vergelijken met de K2?
Keep rolling sixes!
Nou, de K2 Plus lijkt wel een beetje tussen de X1C en de H2D in te zitten. Misschien wat spionage toegepast, want zij hebben ook een servomotor, meerdere AI camera's en een active chamber heater. Verder idd wel single nozzle, maar het lijkt er wel een beetje op verder. En natuurlijk 350 in het vierkant.MC Taz Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:44:
[...]
Uhm je vergelijkt nu een X1c kloon met de H2D... Niet heel eerlijk, vind je wel? Je moet je K2 vergelijken met de X1c combo, welke €1.422,51 kost.
Toch denk ik ook wel dat de H2D nét iets geavanceerder is en men daar wat actiever aan ontwikkeld. Maar goed, niet iedereen wil €2k investeren in een 3D printer...
Tja, je kan idd gewoon een trabant kopen en alle andere (vele malen betere) merken negeren. Zo'n beetje elk merk is betrouwbaarder dan Creality. En let op; Ik heb het over het bedrijf, niet hun printers. Als je geluk hebt, krijg je een wereld apparaat. Daar moet je echter wel geluk voor hebben. Bij zo'n beetje elk ander merk is dat niet het geval.Isheara schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:51:
2 nozzles snap ik, of dat in de praktijk enorm veel voordelen gaat opleveren voor de huis, tuin en keuken hobbyist valt te bezien. De filament droger is leuk, maar doet weinig als je regelmatig van filament wisselt in de AMS en/of vrijwel uitsluitend met PLA print is dat dan nog steeds een noodzaak? Voor €50-€100 heb je een prima droger.
Dat in dit Bambulab topic de voorkeur voor velen uit gaat naar een Bambulab printer, lijkt me overigens volledig logisch en te verwachten
Er zitten inderdaad een aantal features op die niet voor iedereen even belangrijk zijn. Als je alleen PLA/PETG print, heeft die heater in de printer geen of weinig waarde. Maar het is dan ook een printer die (volgens mij) gericht is op de geavanceerde gebruiker die ook technische materialen print.Isheara schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:51:
Voor de minder veeleidende gebruiker denk ik dat er over een poosje een P1S variant van de H2D komt. Ik denk dan ook dual nozzle, maar dan niet met de laser mogelijkheden (ook geen upgrade pad) en zonder de heater (misschien wel upgradable). En aangezien de AMS2 de toevoeging Pro heeft, zou het logisch zijn als er ook een non-pro AMS2 komt. Dus zonder heater. Ik heb bv al een filament droger, dus die AMS Pro zou voor mij ook overbodig zijn.
Kijk, de H2D is een flagship, dus dat is altijd een all-singing-all-dancing apparaat. Ook een beetje een technology demonstrator. Kijk eens wat wij kunnen... En daaronder krijg je dan de minder glamoreuze modellen, die gewoon wel dezelfde of bijna dezelfde kwaliteit leveren.
Die €700 is de flagship premie. De prijs om the latest and greatest te hebben.Nogmaals, ik begrijp dat er hier een aantal mensen anti-Creality zijn, maar ik vind €700 nogal wat.
"net" "iets"mphilipp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:51:
[...]
Nou, de K2 Plus lijkt wel een beetje tussen de X1C en de H2D in te zitten. Misschien wat spionage toegepast, want zij hebben ook een servomotor, meerdere AI camera's en een active chamber heater. Verder idd wel single nozzle, maar het lijkt er wel een beetje op verder. En natuurlijk 350 in het vierkant.
Toch denk ik ook wel dat de H2D nét iets geavanceerder is en men daar wat actiever aan ontwikkeld. Maar goed, niet iedereen wil €2k investeren in een 3D printer...
Maar idd, vele mensen zullen dat geld niet uit willen geven. Maar koop dan in hemelsnaam een printer van een fatsoenlijk merk. Qidi, Elegoo, Prusa, Sovol, Voron, Anycubic, etc, etc, etc.
Vooral de nieuwste Elegoo schijnt HELE hoge ogen te gooien, voor 300 euro.
Ik kom regelmatig in dit forum als niet-Bambu-fanboy, ik heb een P1S, maar ook een Voron, een Prusa Frankenstein-Mini en een Prusa Core OneIsheara schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:51:
Deze vier printers zijn allen erg verschillend, de P1S is de goedkoopste (Mini neem ik even niet mee) maar doet zijn werk elke keer weer prima. Ik heb nooit problemen met die printer. De Voron is mijn sleutel printer en de Core One heb ik nog maar net. Dus als ik even snel iets moet printen pak ik toch (nog) meestal de P1S.
Met creality heb ik alleen maar gedoe gehad, en ik ben redelijk handig, ik heb immers een Voron gebouwd.
Dus voor mij nooit meer een Creality, al was de Ender een oud ding.
Ik vind dan ook een K2 totaal niet te vergelijken met een H2D, die H2D is veel geavanceerder, maar dat wil niet zeggen dat de K2 een slechte printer is, ik hoor redelijke verhalen en misschien heeft Creality dit keer wel een goede printer gemaakt.
Maar als je het prijsverschil te groot vindt, ga dan voor de K2, gelukkig is er die keuze.
Ik heb ook even gekeken naar de H2D, maar ben voor de Core One gegaan, die is echt veel minder geavanceerd dan de H2D, maar wel makkelijk te repareren en dat vind ik belangrijk.
[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 30-03-2025 19:50 ]
YouTube: Fix your Bambulab X1C/P1P faulty bed! #3dprinting #Sebazzz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 12:57:
Vreemd probleem met mijn X1C vandaag. Ik had gisteren ABS geprint, en wilde vandaag een nieuwe print draaien. Ik kreeg toen een HMS_0300-0100-0001-0003 "The heatbed temperature is abnormal; the heater is over temperature" - maar het is specifiek tijdens het homen (bewegen) van het bed. Dat doet mij vermoeden dat het geen probleem is van het heatbed maar een draadbreuk naar de thermistor toe.
Ik had hetzelfde probleem. Tijdens het homen kreeg ik deze error code. Stukje plakband heeft het verholpen. Een jaar geleden heb ik dit gedaan en tot nu toe geen enkele error melding meer. Intussen heb ik de kabel wel thuis liggen als hij het echt niet meer doet.
Had een interessante discussie op TwiX daarnet, ben benieuwd wat hier de meningen zijn... Zou BL een waarschuwing/opmerking moeten geven mbt de geprinte fietshelm?
Zal, in de meeste gevallen, lang zo veilig niet zijn als gekochte helmen, lijkt me. Aan de andere kant; logisch nadenken & eigen verantwoordelijkheid zijn óók dingen.
Zal, in de meeste gevallen, lang zo veilig niet zijn als gekochte helmen, lijkt me. Aan de andere kant; logisch nadenken & eigen verantwoordelijkheid zijn óók dingen.
Het hele idee dat je een schoen kan printen is tot daaraan toe, maar een fietshelm gaat met gestrekt been in op legio veiligheidsvoorschriften en tests waar fabrikanten met pijn en moeite aan moeten voldoen. Zodra ik de helm in de marketingfilm zag dacht ik 'dat het kán wil niet zeggen dat je het moet doen'...MC Taz Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:40:
Had een interessante discussie op TwiX daarnet, ben benieuwd wat hier de meningen zijn... Zou BL een waarschuwing/opmerking moeten geven mbt de geprinte fietshelm?
Zijn error gaat over mesh leveling of heb ik iets te snel een TLDW gedaan?ATL schreef op zondag 30 maart 2025 @ 20:50:
[...]
YouTube: Fix your Bambulab X1C/P1P faulty bed! #3dprinting #
Ik had hetzelfde probleem. Tijdens het homen kreeg ik deze error code. Stukje plakband heeft het verholpen.
Ik ben inderdaad benieuwd of Bambu iets gedaan heeft met de kritiek dat de X1C wat bepaalde reparaties betreft absoluut onmogelijk is. Dat wil zeggen: de halve printer moet gestript voor iets simpels.rinkel schreef op zondag 30 maart 2025 @ 19:45:
[...]
Ik heb ook even gekeken naar de H2D, maar ben voor de Core One gegaan, die is echt veel minder geavanceerd dan de H2D, maar wel makkelijk te repareren en dat vind ik belangrijk.
Die Vector3D gast gaat binnenkort een tear-down doen. Hij kreeg de H2D met het verzoek 'm uit elkaar te halen (!) dus wie weet willen ze laten zien dat deze juist wel te repareren is...
Vanmiddag eindelijk de X1C zijn 'grote beurt' gegeven. Was al de hele week aan het zeuren dat die lead screws gesmeerd moesten worden, maar ik had geen zin. Ik doe dan meteen ook de geleiders van de gantry schoonmaken en voorzien van een dun laagje olie en de carbon rods schoonmaken. De belts waren erg vies; komt altijd een hoop zwarte troep vanaf. Zal wel een combi zijn van slijtage en troep van het printen.
Daarna doe ik dan altijd even een device test en de calibratie routine draaien. Aangezien ik X1Plus draai, doe ik ook even een bed level check (laatste was in december gedaan) en de afstelling was weer een beetje verlopen. Dus weer even ouderwets met een papiertje in de weer geweest en na 5 minuten was de boel weer helemaal vlak.
Daarna doe ik dan altijd even een device test en de calibratie routine draaien. Aangezien ik X1Plus draai, doe ik ook even een bed level check (laatste was in december gedaan) en de afstelling was weer een beetje verlopen. Dus weer even ouderwets met een papiertje in de weer geweest en na 5 minuten was de boel weer helemaal vlak.
Oh dat had ik niet begrepen, dit is een fanboi topic en al het andere is slecht… beetje Samsung VS Apple? Enige onpartijdigheid en objectiviteit zou best kunnen, toch? Bashen van andere merken als iemand een serieuze vraag stelt zou fijn zijn, maar ik begrijp dat ik dan op een ander forum moet kijken….jammer….advies was wenselijk, maar hier zitten blijkbaar alleen BL fans.MC Taz Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:58:
[...]Dat in dit Bambulab topic de voorkeur voor velen uit gaat naar een Bambulab printer, lijkt me overigens volledig logisch en te verwachten
Keep rolling sixes!
Eerder andersom, je vraagt (oprecht) wat de duurdere prijs rechtvaardigd over een goedkopere creality printer, en als hij je die redenen vervolgens geeft ga je hem lopen bashen 'omdat dat voor pla hobby gebruikers onzin is'.Isheara schreef op maandag 31 maart 2025 @ 01:09:
[...]
Oh dat had ik niet begrepen, dit is een fanboi topic en al het andere is slecht… beetje Samsung VS Apple? Enige onpartijdigheid en objectiviteit zou best kunnen, toch? Bashen van andere merken als iemand een serieuze vraag stelt zou fijn zijn, maar ik begrijp dat ik dan op een ander forum moet kijken….jammer….advies was wenselijk, maar hier zitten blijkbaar alleen BL fans.![]()
Dat die extra's/functies die prijs voor jou niet rechtvaardigen is prima, maar dat doet niet onder aan dat dat extra functies zijn die de H2D (voor een meerprijs) bied over een ander merk.
De antwoorden zijn hier meer dan redelijk, en niemand zegt hier dan Bambu perfect is. Maar bang-for-your-buck krijg je wel bij Bambu. De Prusa XL waar ik naar zat te kijken kan na 1.5 jaar nogsteeds niet echt lekker ABS printen, en dat voor 2x de prijs van een H2D. (Na een hoop mods en extra geld kan het, maar sleutelen aan printers heb ik zakelijk geen tijd voor, zeker niet als ik óók nog 2k€ op zak kan houden.)
Ik gun het Prusa van harte, zeker na het hele 3rd-party lockdown debakel van bambu, maar ABS is voor mij een vereiste, en dan valt de XL toch gewoon af.
[ Voor 5% gewijzigd door Ischium op 31-03-2025 02:19 ]
Oops, doublepost
[ Voor 96% gewijzigd door Ischium op 31-03-2025 01:54 ]
Dat hangt nou echt helemaal af van wat je wil printen. Maak je vaak gebruik van multicolour, apart support materiaal of twee materialen door elkaar heen? Dan ishet super handig omdat het een heleboel poep en tijd bespaart. Doe je dat maar heel af en toe dan is dat voordeel minder relevant ja.Isheara schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:51:
2 nozzles snap ik, of dat in de praktijk enorm veel voordelen gaat opleveren voor de huis, tuin en keuken hobbyist valt te bezien.
En de droger, die zit in de AMS Pro (en HT) en de Pro is helemaal niet veel duurder dan de gewone AMS. Zou ik zeker die pro pakken als ik nu zou kopen. Maar dit staat helemaal los van de H2D.
Ik geef aan dat ik zijn/haar gebash op Creality een beetje sneu vind, in meerdere Posts….komt beetje over als fanboi….ik zie nog steeds geen argumenten waarom BL zo geweldig is en €700 meerprijs rechtvaardigt…daar ben ik nog steeds oprecht benieuwd naar…kom eens met argumenten ipv meningen en persoonlijke voorkeur met oogkleppen….
En sorry… lasermodule in hetzelfde apparaat? Ehhhhh wat?
[ Voor 8% gewijzigd door Isheara op 31-03-2025 02:19 ]
Keep rolling sixes!
Die redenen heb ik al gegeven, blijkbaar zijn die niet (goed) binnengekomen:Isheara schreef op maandag 31 maart 2025 @ 02:17:
Ik geef aan dat ik zijn/haar gebash op Creality een beetje sneu vind, in meerdere Posts….komt beetje over als fanboi….ik zie nog steeds geen argumenten waarom BL zo geweldig is en €700 meerprijs rechtvaardigt…daar ben ik nog steeds oprecht benieuwd naar…kom eens met argumenten ipv meningen en persoonlijke voorkeur met oogkleppen….
En dat jij mijn mening over Creality "gebash"vindt, kan. Heb ik geen boodschap aan. Dat ik een "fanboi" zou zijn, kan. Geen idee. Ik heb echter wel een hele sloot aan merken gegeven die zeker een waardig alternatief kunnen zijn voor BL printers, al naar gelang je eisen en budget.MC Taz Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:44:
[...]
Als je het dan alsnog met de H2D wil gaan vergelijken; de H2D heeft 2 nozzles, een filament droger ingebouwd in de AMS & wél QC. Die 2e nozzle alleen is, imo, het meergeld al waard. Dan krijg je er nog een gratis filament droger bij ook.
Het mag algemeen bekend zijn dat Creality verre van het meest precieze en consistente merk is. Daar klagen vele mensen over, ook vele YT'ers die printers van hun krijgen. Ook ik heb deze ervaring. Mijn mening is hier op gebaseerd.MC Taz Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 18:03:
[...]
"net" "iets"
Maar idd, vele mensen zullen dat geld niet uit willen geven. Maar koop dan in hemelsnaam een printer van een fatsoenlijk merk. Qidi, Elegoo, Prusa, Sovol, Voron, Anycubic, etc, etc, etc.
Vooral de nieuwste Elegoo schijnt HELE hoge ogen te gooien, voor 300 euro.
Letterlijk wat ik aangaf. Plus dé redenen dat ik dat ding ga kopenLlopigat schreef op maandag 31 maart 2025 @ 02:16:
[...]
Dat hangt nou echt helemaal af van wat je wil printen. Maak je vaak gebruik van multicolour, apart support materiaal of twee materialen door elkaar heen? Dan ishet super handig omdat het een heleboel poep en tijd bespaart. Doe je dat maar heel af en toe dan is dat voordeel minder relevant ja.
En de droger, die zit in de AMS Pro (en HT) en de Pro is helemaal niet veel duurder dan de gewone AMS. Zou ik zeker die pro pakken als ik nu zou kopen. Maar dit staat helemaal los van de H2D.
Dat spul is echter zo duur, dat k er nog steeds niet geprint heb. Geen zin om meer dan de helft van het geprinte materiaal als fila-poep weg te kunnen gooien.
Ook multi-kleur prints doe ik met enige regelmaat, vaak 2 kleuren, wat de dubbele nozzle ook weer te rechtvaardigen maakt hier
Jij noemt het bashen, ik noem het kritiek vanuit praktijkervaring.Isheara schreef op maandag 31 maart 2025 @ 02:17:
Ik geef aan dat ik zijn/haar gebash op Creality een beetje sneu vind, in meerdere Posts….komt beetje over als fanboi….
Volgens mij zijn er genoeg argumenten voorbij gekomen. Dat jij daar geen boodschap aan hebt is een ander verhaal. Kijk, als de extra features van de H2D voor jou niet van belang zijn, maar jij wilt gewoon een 350x350x350 printer, ga dan gewoon voor die Creality. Ik denk dat de meeste mensen hier hun 3D print reis zijn begonnen met een Creality. Vanuit die ervaring koesteren zij vaak geen heel warme gevoelens meer over het merk.ik zie nog steeds geen argumenten waarom BL zo geweldig is en €700 meerprijs rechtvaardigt…daar ben ik nog steeds oprecht benieuwd naar…kom eens met argumenten ipv meningen en persoonlijke voorkeur met oogkleppen….
Je hoeft de laser niet te nemen, hè...En sorry… lasermodule in hetzelfde apparaat? Ehhhhh wat?
Just to be sure, heb je gezien dat het helm ontwerp diverse tests/certificeringen heeft ondergaan?MC Taz Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:40:
Uiteraard hangt het wel allemaal af van het de materialen die men vervolgens gebruikt.
Het is wel een mooie vooruitgang denk ik, als de mensen dit soort zaken thuis zelf kunnen maken MITS de kwaliteit en veiligheid gewaarborgd blijft.
"The bicycle helmet has undergone and passed the tests related to stability, strength, impact absorption, and field of vision as specified in GB 811-2022 (which is equivalent to EN 1078)."
Het testdocument is te downloaden / in te zien onderaan de Makerworld post.
https://makerworld.com/en/models/1239093-cloudshield
Cool, nee had ik niet gezien. Dank voor de extra infosmoken schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:42:
[...]
Just to be sure, heb je gezien dat het helm ontwerp diverse tests/certificeringen heeft ondergaan?
Uiteraard hangt het wel allemaal af van het de materialen die men vervolgens gebruikt.
Het is wel een mooie vooruitgang denk ik, als de mensen dit soort zaken thuis zelf kunnen maken MITS de kwaliteit en veiligheid gewaarborgd blijft.
"The bicycle helmet has undergone and passed the tests related to stability, strength, impact absorption, and field of vision as specified in GB 811-2022 (which is equivalent to EN 1078)."
Het testdocument is te downloaden / in te zien onderaan de Makerworld post.
https://makerworld.com/en/models/1239093-cloudshield
Toch met extra features komt onvermijdelijke complexiteit. Neem bijvoorbeeld dat schakelmechnisme tussen hotends. Het kan oh-zo-repareerbaar worden gemaakt maar dit soort complexiteit hou je toch.mphilipp schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:27:
[...]
Ik ben inderdaad benieuwd of Bambu iets gedaan heeft met de kritiek dat de X1C wat bepaalde reparaties betreft absoluut onmogelijk is. Dat wil zeggen: de halve printer moet gestript voor iets simpels.
Iemand hier ervaring mee en een antwoord op?MC Taz Man schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:44:
[...]
Uhm je vergelijkt nu een X1c kloon met de H2D... Niet heel eerlijk, vind je wel? Je moet je K2 vergelijken met de X1c combo, welke €1.422,51 kost.
De X1c is dus én goedkoper, én de QC is wél aanwezig. Voordelen van de K2 zijn een grotere plaat & display in de AMS kloon.
Persoonlijk zal ik elke keer kiezen voor de niet-Creality, tenzij het een nóg slechter merk is. Die 10cm extra op de printplaat... Tja, heb ik niet nodig. Ga ik wél van genieten met de H2D, maar goed.
Mijn vraag lijkt een beetje onder te sneeuwen onder de vlokken van de H2D.
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Ongetwijfeld, maar ik zag alweer vragen van iemand of die helm ook in PLA geprint kan worden....smoken schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:42:
[...]
Dan heb je het niet helemaal begrepen zeg maar

Ik heb het niet helemaal bestudeerd en ik maak mij er eerlijk gezegd ook helemaal niet druk om. Ik rijd motor en zorg dat ik altijd de juiste spullen aan heb, maar er zijn er genoeg die denken dat een helm uit China van €50, een paar stevige bergschoenen en wat klushandschoenen voldoende zijn. Dus als ik dat extrapoleer schat ik dat er best wel wat mensen die zo'n helm printen dit niet met de juiste materialen gaan doen, waardoor de beschermingswaarde nihil is. Er staat hopelijk een disclaimer bij
Tuurlijk. Dat is ook het punt niet. Alles kan kapot. Maar waar je bij een Prusa heel makkelijk van alles kunt repareren, is dat bij de X1C juist niet heel handig gedaan. Het ontwerp is geoptimaliseerd op productie en niet op repareerbaarheid (door de klant). Nou is er wel eea verbeterd en hebben ze eea aan procedures bedacht, maar het ontwerp verander je niet. Dus hopelijk hebben ze bij de H2D daar wat meer rekening mee gehouden.Sebazzz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 08:57:
[...]
Toch met extra features komt onvermijdelijke complexiteit. Neem bijvoorbeeld dat schakelmechnisme tussen hotends. Het kan oh-zo-repareerbaar worden gemaakt maar dit soort complexiteit hou je toch.
ATGATT FTWmphilipp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:51:
[...]
Ongetwijfeld, maar ik zag alweer vragen van iemand of die helm ook in PLA geprint kan worden....
Dan heb je het niet helemaal begrepen zeg maar![]()
Ik heb het niet helemaal bestudeerd en ik maak mij er eerlijk gezegd ook helemaal niet druk om. Ik rijd motor en zorg dat ik altijd de juiste spullen aan heb, maar er zijn er genoeg die denken dat een helm uit China van €50, een paar stevige bergschoenen en wat klushandschoenen voldoende zijn. Dus als ik dat extrapoleer schat ik dat er best wel wat mensen die zo'n helm printen dit niet met de juiste materialen gaan doen, waardoor de beschermingswaarde nihil is. Er staat hopelijk een disclaimer bij

Het probleem met mensen die hem in PLA printen lost zichzelf vanzelf op wanneer ze het wél doen en het biedt niet de juiste beschermingmphilipp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:51:
[...]
Ongetwijfeld, maar ik zag alweer vragen van iemand of die helm ook in PLA geprint kan worden....
Dan heb je het niet helemaal begrepen zeg maar![]()
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Dat is nu weer net niet zo aardig.....MaD_co schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:07:
[...]
Het probleem met mensen die hem in PLA printen lost zichzelf vanzelf op wanneer ze het wél doen en het biedt niet de juiste bescherming

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Printen in PVA misschien zelfs nog wel beter danMaD_co schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:07:
[...]
Het probleem met mensen die hem in PLA printen lost zichzelf vanzelf op wanneer ze het wél doen en het biedt niet de juiste bescherming
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Ideaal als het regentFSSF schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:02:
[...]
Printen in PVA misschien zelfs nog wel beter dan
Hier staat een leuke n=1 foto: https://x.com/PendergastBen/status/1906481364138131647
Na 5.5 uur laseren, weinig/geen vuiligheid
Een mooi rondje in de volle zon en dan is de pasvorm wel 100%MaD_co schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:07:
[...]
Daarom ben ik geïnteresseerd in lange termijn reviews, liefst van een beetje betrouwbare personen. Random foto's van Reddit of X heb je in principe niet veel aan. Kan voor zowel goede als slechte ervaringen nep zijn. Mensen doen alles voor de clicks...MC Taz Man schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:23:
Hier staat een leuke n=1 foto: https://x.com/PendergastBen/status/1906481364138131647
Maar dat laseren rotzooi geeft, is ontegenzeggelijk waar. Maar dit is ook geen heavy duty productie laser. Dus voor incidenteel gebruik, en dan braaf schoonmaken. Use case voor zo'n handstofzuigertje.
We gaan het zien idd.mphilipp schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:51:
[...]
Daarom ben ik geïnteresseerd in lange termijn reviews, liefst van een beetje betrouwbare personen. Random foto's van Reddit of X heb je in principe niet veel aan. Kan voor zowel goede als slechte ervaringen nep zijn. Mensen doen alles voor de clicks...
Maar dat laseren rotzooi geeft, is ontegenzeggelijk waar. Maar dit is ook geen heavy duty productie laser. Dus voor incidenteel gebruik, en dan braaf schoonmaken. Use case voor zo'n handstofzuigertje.
Ikzelf wacht met smart op de snijder/plotter als losse aanschaf
Losse snijplotters zijn ook niet echt duur, en veel veelzijdiger: deze bvMC Taz Man schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:54:
[...]
Ikzelf wacht met smart op de snijder/plotter als losse aanschafGaat met heel veel lol opleveren met D&D. Lekker mini's & kaarten printen op dat ding.
Snijdt op max. 33cm x 3.6m! voor nog geen €300. Inderdaad, apart apparaat en andere software, meer je kunt denk ik universele consumables gebruiken en vinyl op rol bv.
Ik had hetzelfde error als jij. Deze fix heeft het voor mij verholpen.Sebazzz schreef op zondag 30 maart 2025 @ 22:17:
[...]
Zijn error gaat over mesh leveling of heb ik iets te snel een TLDW gedaan?
Ik twijfel of ik wel in het juiste forum zit met mijn onderstaande vraag.
De laatste tijd heb ik vaak van dit soort oneffenheden in mijn prints.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iFst6re1mNREq9ixn0JWpdSk.jpg?f=user_large)
Het zijn ook wel eens lusje. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, vocht misschien?
Dit is geprint met bambulab PLA basic op een A1 printer met de standaard instellingen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/iFst6re1mNREq9ixn0JWpdSk.jpg?f=user_large)
Het zijn ook wel eens lusje. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn, vocht misschien?
Dit is geprint met bambulab PLA basic op een A1 printer met de standaard instellingen.
Altijd op dezelfde locatie van de print? Of van het bed?Mojo-45 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:41:
Ik twijfel of ik wel in het juiste forum zit met mijn onderstaande vraag.
[Afbeelding]
Altijd op dezelfde locatie van de print? Of van het bed?
[/quote]
Dat durf ik zo niet te zeggen maar ik heb nog een zelfde print lopen kijken of het weer gebeurd.
Maak dan wel een foto van het object op de plaat.
[/quote]
Dat durf ik zo niet te zeggen maar ik heb nog een zelfde print lopen kijken of het weer gebeurd.
Ik zou sws ander filament, plaatsing & printplaat testen. Kijken of dat iets uit maakt.Mojo-45 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:03:
Altijd op dezelfde locatie van de print? Of van het bed?
[/quote]
[b]
Ik zou sws ander filament, plaatsing & printplaat testen. Kijken of dat iets uit maakt.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VV52EEXBB6agYF1WuaT0QaaC.jpg?f=user_large)
Het gebeurt inderdaad op de zelfde punten in de tweede print
Grijs was de eerste print en zwart de tweede en dit is ook bambu PLA basic
Het gebeurt links achter op de plaat
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CfEkZXFdZJHZzq4naBGRUCOz.jpg?f=user_large)
Dan kan je nog een andere locatie en andere printplaat (achterkant bijv.) proberen.Mojo-45 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:53:
[...]
[Afbeelding]
Het gebeurt inderdaad op de zelfde punten in de tweede print
Grijs was de eerste print en zwart de tweede en dit is ook bambu PLA basic
Het gebeurt links achter op de plaat
[Afbeelding]
Zelfde hoogte en zelfde effect, ik zou eens kijken wat er daar in de slicer gebeurt. Misschien is dat het punt waar de laag begint of stopt, of de wall erg dun is, de infill anders is of de kop veel bewegingen maakt oid.
De hoeken zijn ook niet echt mooi, is er een calibratie aan voorafgegaan?
Ik heb even test blokje van de zelfde hoogte op precies de zelfde plek op de plaat gezet en geprint._ferry_ schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:05:
Zelfde hoogte en zelfde effect, ik zou eens kijken wat er daar in de slicer gebeurt. Misschien is dat het punt waar de laag begint of stopt, of de wall erg dun is, de infill anders is of de kop veel bewegingen maakt oid.
Deze kwam er goed uit.
Ik heb geen stroom kalibratie vooraf gedaan het snelle trillen doet hij altijd vooraf.
Vermoedt dat het dus iets is in de slicer die op die punten een misrekening maakt of zo iets.
Ik zal de machine is helemaal opnieuw kalibreren en daarna het object nog eens printen.
Draai het object eens een kwartslag in de slicer en kijk of de afwijking mee verhuist of op dezelfde plek blijftMojo-45 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 16:16:
[...]
Ik heb even test blokje van de zelfde hoogte op precies de zelfde plek op de plaat gezet en geprint.
Deze kwam er goed uit.
Ik heb geen stroom kalibratie vooraf gedaan het snelle trillen doet hij altijd vooraf.
Vermoedt dat het dus iets is in de slicer die op die punten een misrekening maakt of zo iets.
Ik zal de machine is helemaal opnieuw kalibreren en daarna het object nog eens printen.
De hoeken puilen nogal naar buiten, voor zover ik het kan zien op de wazige fotos. Dus ik zou dan eerst de flow en k-factor eens controleren.
Heb op mijn P1S lelijke bridging, losse draadjes aan de onderkant en een bubbelig uiterlijk aan de 'binnenkant' van de print.
Heeft iemand hier een gouden tip voor?
Gebruik classic supports, aux fan aan op 40%, bambu's pla basic. Heb beide wall generators geprobeerd en zowel inner/outer/inner als inner/outer volgorde.
:strip_exif()/f/image/hhTrJgOCeuCPMAoQUV6EiF49.jpg?f=fotoalbum_large)
Gebruik classic supports, aux fan aan op 40%, bambu's pla basic. Heb beide wall generators geprobeerd en zowel inner/outer/inner als inner/outer volgorde.
:strip_exif()/f/image/hhTrJgOCeuCPMAoQUV6EiF49.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nKzybRlvCMEBGCCYegMljpQv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door HSlegend op 01-04-2025 20:40 ]
Ik gebruik altijd Tree Slim, auto supports, bijtekenen waar nodig, 0.32mm top Z afstand om de supports goed te kunnen verwijderen.HSlegend schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 20:39:
Heb op mijn P1S lelijke bridging, losse draadjes aan de onderkant en een bubbelig uiterlijk aan de 'binnenkant' van de print.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder is meer koeling beter voor bridging, uiteraard. Dus daar kan je mee spelen. En dan natuurlijk ook nog de oriëntatie. Ik zou gokken om het model verticaal op de plaat te plaatsen, redelijk dicht bij de Aux, Aux op 100%.
Is er al iets bekend over de nieuwe AMS2 icm een P1S?
Ik heb gehoord dat dit kan met een firmware update, is hier al iets over bekend?
Ik zit eraan te denken mijn huidige AMS te vervangen voor de AMS2 (de AMS gaat dan op marktplaats, ik heb er maar 1 nodig handig...)
Ik heb gehoord dat dit kan met een firmware update, is hier al iets over bekend?
Ik zit eraan te denken mijn huidige AMS te vervangen voor de AMS2 (de AMS gaat dan op marktplaats, ik heb er maar 1 nodig handig...)
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 01-04-2025 21:49 ]
"Nodig"... Sure, "Handig"... ookrinkel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:11:
Ik zit eraan te denken mijn huidige AMS te vervangen voor de AMS2 (de AMS gaat dan op marktplaats, ik heb er maar 1 nodig)
Maar idd, zou met een firmware update komen. 1.07.00.00 lijkt momenteel de laatste te zijn
Ja die firmware update komt eind April. Alleen voor de A-serie komt die pas in Q3. Wat sowieso al opmerkelijk is want de "grote" AMS werd door de A-serie tot nu toe helemaal niet ondersteund!rinkel schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:11:
Het staat trouwens duidelijk op hun produktpagina: https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/products/ams-2-pro
[ Voor 8% gewijzigd door Llopigat op 02-04-2025 07:49 ]
Ik ben wel benieuwd hoe "nodig" nodig die firmware update is als je droog functie niet (wilt) gebruiken:
Bij de AMS2 staat in de product beschrijving:
"De AMS 2 Pro is compatibel met de X1/P1-serie printers voor multi-materiaal printen.
De filamentdroogfunctie voor deze oudere generatie machines zal worden gerealiseerd via een OTA-update tegen het einde van April"
Zoals ik 'm lees kun je de AMS gebruiken as is, en de droog functie later.
Maar we gaan het meemaken, als het goed is, is Bambu nu mijn AMS2 aan het inpakken
"De AMS 2 Pro is compatibel met de X1/P1-serie printers voor multi-materiaal printen.
De filamentdroogfunctie voor deze oudere generatie machines zal worden gerealiseerd via een OTA-update tegen het einde van April"
Maar we gaan het meemaken, als het goed is, is Bambu nu mijn AMS2 aan het inpakken
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Vraagje... Ik wil het standaard koolstoffilter in mijn X1C graag vervangen door iets beters. Een vriend van mij in de VS gebruikt het Voxel X-filter. Verzendkosten naar Nederland zijn indrukwekkend... Ik kan echter geen goed en betaalbaarder alternatief vinden. Hebben jullie suggesties?
Voxel schrijft op het forum van Bambu dat je ze kunt benaderen voor een shipping discount.IMirjamI schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:13:
Vraagje... Ik wil het standaard koolstoffilter in mijn X1C graag vervangen door iets beters. Een vriend van mij in de VS gebruikt het Voxel X-filter. Verzendkosten naar Nederland zijn indrukwekkend... Ik kan echter geen goed en betaalbaarder alternatief vinden. Hebben jullie suggesties?
(Post van December 2024)
Weet niet of het dan wel interessant wordt.
Wat ik wel bijzonder interessant vind, ik heb precies de zelfde luchtkwaliteit meter als welke hun op de before en after foto's gebruiken.
Vandaag eens checken of het idd klopt
Zelf makenIMirjamI schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:13:
moet je wel investeren in een berg actiefkool en hepa filters maar dan heb je hetzelfde en 10.000+ printuren aan filters.
Ik kan je vertellen dat hij gewoon werktchromeeh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:10:
Ik ben wel benieuwd hoe "nodig" nodig die firmware update is als je droog functie niet (wilt) gebruiken:
Wel zie je bijvoorbeeld dat hij de Firmware versie niet kan op halen en blijft op allemaal 0en staan. Verder valt het mij op dat de ledjes per spoel standaard uit zijn ook al zit er een spoel in. Hij gaat nu allen branden bij een spoel in gebruik (en geen heartbeat).
Ik had vanochtend exact hetzelfde!11D schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:34:
Dit is wel jammer. BL rol is op, maar in plaats van dat ie overgaat naar een tweede rol, loopt de ams vast door een stuk van de kartonnen rol met plakband 😕.
Hij kan niet zien dat de rol op is omdat het filament nog niet langs de sensor is gekomen. Dat verrotte stuk plakband houdt het tegen.11D schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:34:
Dit is wel jammer. BL rol is op, maar in plaats van dat ie overgaat naar een tweede rol, loopt de ams vast door een stuk van de kartonnen rol met plakband 😕.
Het systeem werkt perfect, maar er moet geen plakband aan het eind zitten. Afgelopen week nog met wat PETG rollen de wisseltruuk gedaan. Geen Bambu filament, dus geen plakband
Tsja, ik vind het wel jammer. Een groot voordeel van de ams was nu juist dat je je spoelen perfect op zou moeten kunnen maken én niet hoeft in te grijpen om te wisselen. Dus wel jammer dat het precies niet werkt met hun eigen filamenten.
Voor een positievere noot wilde ik graag wat recente projecten delen (aangezien we volgens mij geen 'deel je niet-nuttige 3d prints' topic hebben).
Fallout power armor helm
:strip_exif()/f/image/Qn8h49iupJbom0ToZlAXXwRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z5r2WkAjRIwBX6RTCVGadKIO.jpg?f=fotoalbum_large)
Pokemon lamp en twee gieters
:strip_exif()/f/image/ba0nDlievmXYvMvK5VZvvgeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Kirby luchtbevochtiger (moet de bevochtiger zelf nog even bestellen bij ome ali)
:strip_exif()/f/image/tfPn9ASCx70u3GR1pysq1xqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het glow in the dark filament voor de kristallen is leuk, maar ik vind het lastig deze goed te 'laden' terwijl hij vrij dicht bij het raam staat.
Voor een positievere noot wilde ik graag wat recente projecten delen (aangezien we volgens mij geen 'deel je niet-nuttige 3d prints' topic hebben).
Fallout power armor helm
:strip_exif()/f/image/Qn8h49iupJbom0ToZlAXXwRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z5r2WkAjRIwBX6RTCVGadKIO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ba0nDlievmXYvMvK5VZvvgeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Kirby luchtbevochtiger (moet de bevochtiger zelf nog even bestellen bij ome ali)
:strip_exif()/f/image/tfPn9ASCx70u3GR1pysq1xqV.jpg?f=fotoalbum_large)
Het glow in the dark filament voor de kristallen is leuk, maar ik vind het lastig deze goed te 'laden' terwijl hij vrij dicht bij het raam staat.
Ziet er goed uit, maar is die lamp geen "Plants vs Zombies" ipv Pokemon?HSlegend schreef op donderdag 3 april 2025 @ 23:20:
Tsja, ik vind het wel jammer. Een groot voordeel van de ams was nu juist dat je je spoelen perfect op zou moeten kunnen maken én niet hoeft in te grijpen om te wisselen. Dus wel jammer dat het precies niet werkt met hun eigen filamenten.
Fallout power armor helm
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
exact de zelfde elende hier al een paar keer gehad.11D schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Echt DOM van BL om het zo vast te plakken, geeft alleen problemen en doet de AMS functie teniet.
Wie bedenkt deze BLUNDER!!!
Gelukkig met Extrudr geen probleem gehad.
Dan heb ik gisteren geluk gehad11D schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:34:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij mij is het plakbandje blijven zitten en het filament is netjes losgeschoten

Ik heb dat letterlijk nog nooit meegemaakt... Denk dat het een productiefout is in die rollen
Op Reddit komt dit probleem vaak voorbij, de reactie van bambulab vond ik ook een beetje laks hierin.
Onderlaats hebben ze de manier van tapen iets aangepast waardoor het nu opgelost zou moeten zijn.
Snap eerlijk gezegd waarom de tape ineens nodig is terwijl alle andere filament merken al jarenlang het filament door een gaatje rijgen om te starten.
Bambulab koopt het filament ook in bij een derden wat het misschien lastig maakt om hier snel wat aan te kunnen doen
Onderlaats hebben ze de manier van tapen iets aangepast waardoor het nu opgelost zou moeten zijn.
Snap eerlijk gezegd waarom de tape ineens nodig is terwijl alle andere filament merken al jarenlang het filament door een gaatje rijgen om te starten.
Bambulab koopt het filament ook in bij een derden wat het misschien lastig maakt om hier snel wat aan te kunnen doen
Kijk, dit is weer een voorbeeld van de nieuwe groep kopers die Bambu Lab al een poosje probeert te lokken naar haar producten. Ik zag al eerder dat ze hun printers 'uitdeelden' aan mensen met creatieve hobbies: houtbewerking, modelmakers en andere knutselaars. Nu sturen ze ook de H2D rond en die groep klanten kijkt heel anders tegen de printers aan als wij. Deze meneer bijvoorbeeld is een modelmaker en die wordt helemaal enthousiast van de H2D met de lasertoestand enzo. Hij kan nu veel meer leuke dingen maken voor zijn grote hobby:
Uiteraard dezelfde zorg over het schoonhouden van het ding, maar als je maar een kleine werkplaats hebt, is het wel zo fijn om een alles in 1 apparaat te hebben die ook nog makkelijk te bedienen is. En blijkbaar is de software voor de laser en de cutter makkelijker dan wat er normaal bij die dingen wordt geleverd.
Hier zie je aan dat Bambu Lab echt niet gek is zoals sommige reviewers lijken te willen beweren met uitspraken als 'niemand heeft om deze machine gevraagd'. Er is duidelijk een markt hiervoor. Alleen moeten de die hard 3D print nerds nog leren dat de markt groter is dan zij . En natuurlijk dat een bedrijf als Bambu Lab niet helemaal gek is en zomaar iets in elkaar prutst in de hoop dat mensen het gaan kopen. Ik kan mij zo voorstellen dat ze enig onderzoek hebben gedaan. En ik denk dat ze ook erg goed gekeken hebben om hun klantenkring uit te breiden in de breedte, niet alleen de diepte.
Wordt tijd dat ze ook een resin printer gaan maken....
Uiteraard dezelfde zorg over het schoonhouden van het ding, maar als je maar een kleine werkplaats hebt, is het wel zo fijn om een alles in 1 apparaat te hebben die ook nog makkelijk te bedienen is. En blijkbaar is de software voor de laser en de cutter makkelijker dan wat er normaal bij die dingen wordt geleverd.
Hier zie je aan dat Bambu Lab echt niet gek is zoals sommige reviewers lijken te willen beweren met uitspraken als 'niemand heeft om deze machine gevraagd'. Er is duidelijk een markt hiervoor. Alleen moeten de die hard 3D print nerds nog leren dat de markt groter is dan zij . En natuurlijk dat een bedrijf als Bambu Lab niet helemaal gek is en zomaar iets in elkaar prutst in de hoop dat mensen het gaan kopen. Ik kan mij zo voorstellen dat ze enig onderzoek hebben gedaan. En ik denk dat ze ook erg goed gekeken hebben om hun klantenkring uit te breiden in de breedte, niet alleen de diepte.
Er is ook een pea-shooter variant, maar dit is de belsprout!TomBraamhaar schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 07:37:
[...]
Ziet er goed uit, maar is die lamp geen "Plants vs Zombies" ipv Pokemon?
Dat 'hoekje' dat je krijgt wanneer je filament door het gaatje leidt zorgt voor een knik in het filament, die gaat ook niet door de ptfe tube van de ams. Op zich is het tapen een goed idee, alleen blijkt het in praktijk minder goed te werken. Ik zorg eigenlijk dat ik altijd voor de wissel het filament handmatig afknip maar is minder 'druk print en kom terug als het klaar is'.Rascal schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:06:
Op Reddit komt dit probleem vaak voorbij, de reactie van bambulab vond ik ook een beetje laks hierin.
Dat wist ik niet, even gegoogled, maar ze lijken wel veel op elkaar.HSlegend schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:32:
[...]
Er is ook een pea-shooter variant, maar dit is de belsprout!
FF een nuancemphilipp schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:30:
Kijk, dit is weer een voorbeeld van de nieuwe groep kopers die Bambu Lab al een poosje probeert te lokken naar haar producten. Ik zag al eerder dat ze hun printers 'uitdeelden' aan mensen met creatieve hobbies: houtbewerking, modelmakers en andere knutselaars. Nu sturen ze ook de H2D rond en die groep klanten kijkt heel anders tegen de printers aan als wij. Deze meneer bijvoorbeeld is een modelmaker en die wordt helemaal enthousiast van de H2D met de lasertoestand enzo. Hij kan nu veel meer leuke dingen maken voor zijn grote hobby:
[YouTube: This thing makes me BETTER - Bambu Lab H2D]
Maw; Iedereen zit in z'n bubbel en zal in die richting denken, doen & praten.
Heb je de AMS2 al binnen?chromeeh schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:10:
Die van mij komt, als het goed is, vanavond.
Die van mij ookrinkel schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:59:
[...]
Heb je de AMS2 al binnen?
Die van mij komt, als het goed is, vanavond.

Hey @smoken kan je niet iets regelen voor een trouwe BL KS klant?

Ik weet niet of dat waar is. Misschien ben ik niet typisch, maar ik vind het op zich wel interessant om mee te kunnen spelen. Voordat ik een 3D printer had, maakte ik ook niet zomaar dingen. Ja, heel af en toe een schaalmodel (hoewel dat een hele oude hobbty is, die ik de laatste jaren niet meer bedrijf). Maar sinds ik een 3D printer heb, maak ik allerlei dingen en wil ik ook zelf kunnen ontwerpen.MC Taz Man schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:37:
[...]
De gemiddelde 3D print persoon is totaal niet geïnteresseerd in lasers, plotters, etc.
Dus het is niet in steen gegoten dat iemand die een 3D printer heeft helemaal niets te maken wil hebben met lasers en cutters. Dat valt nog te bezien. Zeker de mensen die schaalmodellen maken, rc spullen, cosplay kostuums en allerhande andere knutselaars zijn denk ik wel degelijk geïntersseerd om dingen te kunnen graveren of snijden met lasers en/of stickers uit te snijden.
Ik snap niet waar dat dogmatische vandaan komt. Alsof iemand zijn horizon niet kan willen verbreden. Als je iets niet hebt, of een bepaalde mogelijkheid niet hebt, denk je niet na over die dingen. Maar zodra die deur open gaat, kom je ineens op tal van toepassingen.
Maar goed, zo kijk ik er tegenaan. Misschiein ben ik apart.
Niet apart, de minderheid. Analogie; Verreweg de meeste mensen die TTRPG's spelen, spelen alleen D&D. Echter zijn er nog miljoenen mensen wereldwijd die andere TTRPG's spelen. Dat is enkel de minderheid. That's it.mphilipp schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:17:
[...]
Ik weet niet of dat waar is. Misschien ben ik niet typisch, maar ik vind het op zich wel interessant om mee te kunnen spelen. Voordat ik een 3D printer had, maakte ik ook niet zomaar dingen. Ja, heel af en toe een schaalmodel (hoewel dat een hele oude hobbty is, die ik de laatste jaren niet meer bedrijf). Maar sinds ik een 3D printer heb, maak ik allerlei dingen en wil ik ook zelf kunnen ontwerpen.
Dus het is niet in steen gegoten dat iemand die een 3D printer heeft helemaal niets te maken wil hebben met lasers en cutters. Dat valt nog te bezien. Zeker de mensen die schaalmodellen maken, rc spullen, cosplay kostuums en allerhande andere knutselaars zijn denk ik wel degelijk geïntersseerd om dingen te kunnen graveren of snijden met lasers en/of stickers uit te snijden.
Ik snap niet waar dat dogmatische vandaan komt. Alsof iemand zijn horizon niet kan willen verbreden. Als je iets niet hebt, of een bepaalde mogelijkheid niet hebt, denk je niet na over die dingen. Maar zodra die deur open gaat, kom je ineens op tal van toepassingen.
Ik heb bijv. geen enkele interesse in lasers. Plotten en snijden had ik nog nooit over nagedacht, tot ik de H2D zag & me realiseerde dat ik daar D&D battle maps mee kan maken.
Dus ja, deze printer gaat zeker voor vele mensen (in aantallen) hun horizon verbreden. Echter zal dat (gok ik zo) de minderheid blijven.
Ik heb het tape probleem 2x gehad, met bijde rollen die bij de printer kwamen. Verder met geen enkel ander merk het 'knik probleem' gehad, en er gaat toch wel een rolletje of 5 per maand doorheen hier.HSlegend schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:35:
[...]
Dat 'hoekje' dat je krijgt wanneer je filament door het gaatje leidt zorgt voor een knik in het filament, die gaat ook niet door de ptfe tube van de ams. Op zich is het tapen een goed idee, alleen blijkt het in praktijk minder goed te werken. Ik zorg eigenlijk dat ik altijd voor de wissel het filament handmatig afknip maar is minder 'druk print en kom terug als het klaar is'.
De AMS2 is binnen, alleen zit daar geen buffer bij. Ik had wel de upgrade-kit besteld, maar die is dus nog niet geleverd. Kan m dus nog niet aansluiten.
Bij de AMS1 zat deze er wel bij volgens mij.
Edit
Ik had natuurlijk een combo, daar zat de buffer bij.
Edit
[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 04-04-2025 20:14 ]
Dus... Ik heb meer PTFE tube en een extra data kabel voor nog meer AMS'en welke ik niet per se in m'n stelling passen...
Ook kwam er na het hele ombouwen filament uit gaten en kieren waar het zeker niet uit moest komen, maar dankzij een YT video is dat gefixed
Alleen even een nieuwe poop shute printen, omdat welke ik had net niet meer past.
Ook een setje anti vibratie voetjes geïnstalleerd
Pfff dat is een wereld van verschil qua geluid (Ik heb m'n printer in een stelling kast staan)
Ook kwam er na het hele ombouwen filament uit gaten en kieren waar het zeker niet uit moest komen, maar dankzij een YT video is dat gefixed

Alleen even een nieuwe poop shute printen, omdat welke ik had net niet meer past.
Ook een setje anti vibratie voetjes geïnstalleerd
Pfff dat is een wereld van verschil qua geluid (Ik heb m'n printer in een stelling kast staan)
Hier ook de AMS 2 pro vandaag binnen gekregen, zou woensdag al komen maar toen was ik nog even op vakantie dus heb 'm vandaag laten komen.rinkel schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 19:31:
De AMS2 is binnen, alleen zit daar geen buffer bij. Ik had wel de upgrade-kit besteld, maar die is dus nog niet geleverd. Kan m dus nog niet aansluiten.
Edit
Aangesloten op de X1C met de 4-in-1 PTFE adapter. Gelukkig had ik destijds 4 meter PTFE tube besteld want de bijgeleverde tube was net even te kort voor waar ik de AMS 2 wilde plaatsen.
De 4-in-1 adapter werkt perfect en dat scheelt behoorlijk in de kosten als je al een buffer had van de combo
:strip_exif()/f/image/RcrnrasLKMdRPpfNAO5NzqLA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f8py321HjZVeEJ5PsK0tLFSC.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: Top Bambu Studio 2.0 Features That Actually Matter
Dit is echt een interessante toevoeging, heb hier regelmatig last van gehad. Had niet door dat het een software issue was. Ben benieuwd of andere mensen hier ook last van hadden.
Dit is echt een interessante toevoeging, heb hier regelmatig last van gehad. Had niet door dat het een software issue was. Ben benieuwd of andere mensen hier ook last van hadden.
Dat denk ik niet hoor, ik 'maak' ook pas veel dingen sinds ik mijn P1S heb. En ik ontwerp nu zelfs mijn eigen dingen. Met een laser / cutter kunnen spelen zou zeker meer 'projecten' tot gevolg hebben.mphilipp schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:17:
[...]
Blijft wel dat de prijs van een alleskunner redelijk duur is en ik van mening ben dat het toch niet ideaal is om rookontwikkeling in je 3d printer te hebben.
Ik had mijn AMS verkocht en heb de buffer meegegeven omdat ik dacht dat die bij de AMS hoorde.Pedro_Newbie schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:43:
[...]
Hier ook de AMS 2 pro vandaag binnen gekregen, zou woensdag al komen maar toen was ik nog even op vakantie dus heb 'm vandaag laten komen.
Aangesloten op de X1C met de 4-in-1 PTFE adapter. Gelukkig had ik destijds 4 meter PTFE tube besteld want de bijgeleverde tube was net even te kort voor waar ik de AMS 2 wilde plaatsen.
De 4-in-1 adapter werkt perfect en dat scheelt behoorlijk in de kosten als je al een buffer had van de combo
Helaas pindakaas, de set is nu nog in Duitsland, maar daar zit ook een poweradapter bij voor de droger.
Een vraagje voor de AMS 2 pro bezitters:
Welke firmware wordt er aangegeven voor je AMS 2 pro?
Ik heb youtube filmpjes gezien waarin de AMS 2 firmware na het aansluiten automatisch geupdate wordt omdat er een nieuwe versie online gevonden is.
Mijn AMS 2 pro doet dat niet en als firmware wordt er aangeven dat het versie 00.00.00.00 is.
Mijn "oude" AMS heeft firmware 00.00.06.44.
Is er een manier om een AMS 2 update te forceren?
Welke firmware wordt er aangegeven voor je AMS 2 pro?
Ik heb youtube filmpjes gezien waarin de AMS 2 firmware na het aansluiten automatisch geupdate wordt omdat er een nieuwe versie online gevonden is.
Mijn AMS 2 pro doet dat niet en als firmware wordt er aangeven dat het versie 00.00.00.00 is.
Mijn "oude" AMS heeft firmware 00.00.06.44.
Is er een manier om een AMS 2 update te forceren?
:strip_exif()/f/image/7NqfxalrUQ8MTMGy8MGaBKof.jpg?f=fotoalbum_large)
3 nachtjes slapen nog .....MC Taz Man schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 12:10:
ik moet tot dinsdag wachten tot ik kan pre-orderen
....
Hey @smoken kan je niet iets regelen voor een trouwe BL KS klant?
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.