Bing
Dat is Bambu’s variant op pressure advance calibratie.bing69 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 09:53:
het zal vast vaker gevraagd zijn maar kan het niet terug vinden, wat betekenen die K nummers??
[Afbeelding]
https://wiki.bambulab.com...mbu-studio/calibration_pa
Ik gebruik hem zelf niet, maar de extrusion multiplier en pressure advance van OrcaSlicer zelf.
Niet geheel onterecht om dit niet op een filament te calibreren maar ook op AMS positie, gezien het ook veel te maken heeft met PTFE lengte voordat je bij de printkop bent.
- Edit: pressure advance is als je extrusion multiplier goed is, en vlakken goed uitgevuld worden, maar de plekken waar de printkop van richting veranderd / een bocht maakt, zoals aan de randen van een uitgevuld vlak (mits je geen concentric gebruikt). Hij gaat dan iets eerder of iets later meer extruden. Zodat het filament er op het juiste moment is.
Dit heeft te maken met de vertragingen en versnellingen die de printkop doet, en de lengte van het filament tussen printkop en tandwielen, en elasticiteit van het filament.
Veel mensen die flow calibratie doen met de bekende vierkantjes kennen de ruwe randen (van de uitvulling binnen de walls) wel.
[ Voor 41% gewijzigd door _eLMo_ op 05-04-2025 10:04 ]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
/
Weet iemand hoe het zit met het aansluiten van 2 AMS units aan de H2D? Aangezien je, als ik het goed begrijp de AMS maar aan 1 nozzle kunt aansluiten (en het filament voor de 2e nozzle dus vanuit de zij-aanvoer moet komen). Als je 2 AMS modules hebt, kun je dan 1 op elke nozzle aansluiten?
Wat ik er van begrepen heb, kan je een AMS op elke nozzle aansluiten. De printer doet zelf bepalen welke AMS links/rechts zit, door het filament te laden tot de run-out sensor.Igor92 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:37:
In verband met een zakenreis (en het moeten maken van een keuze tussen welk model) helaas de pre-order van de H2D ook gemist. Dus ook aan het wachten totdat ze weer op voorraad zijn.
/
Weet iemand hoe het zit met het aansluiten van 2 AMS units aan de H2D? Aangezien je, als ik het goed begrijp de AMS maar aan 1 nozzle kunt aansluiten (en het filament voor de 2e nozzle dus vanuit de zij-aanvoer moet komen). Als je 2 AMS modules hebt, kun je dan 1 op elke nozzle aansluiten?
We gaan het zien
Klopt. Je moet ook eigenlijk dat apparaat erbij hebben, of 'm naar buiten kunnen laten venten.HSlegend schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:00:
[...]
Blijft wel dat de prijs van een alleskunner redelijk duur is en ik van mening ben dat het toch niet ideaal is om rookontwikkeling in je 3d printer te hebben.
Maar als ie klaar is met z'n laser, laat ie je wachten tot ie de rook heeft afgezogen. Ik zag dat bij een filmpje op de display staan. Hij telt dan af tot het moment dat hij vindt dat het veilig is. Vandaar al die sensoren.
Ik zou die purifier erbij moeten hebben, maar dat is weel >€600 extra...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Gaat om een inlay voor een keukenkast.
De zijkant zakt wat in.
:strip_exif()/f/image/MLlIKATteiqIqEvf1gQBwv3i.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZrpR8jJhUGGWrpVQRKDkw9zg.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is dit met een föhn wel weer recht te breien, maar handig is anders...
Heb geprobeerd wat supports bij te voegen, maar de tree doet niet genoeg, en de normal past niet op de print.
Tree:
:strip_exif()/f/image/maBPAyaqmBdwjWD7Cutqwe4x.png?f=user_large)
Die wordt vrij smal in de slicer...
Normal:
:strip_exif()/f/image/oJBfEmP14yqmNyHTVeoHi37B.png?f=user_large)
Op zich ziet dat er beter uit, maar dan krijg ik een error dat het niet past...
Iemand een gouden tip?
Wanden dikker? Op zich niet nodig voor het uiteindelijke resultaat
Langzamer printen?
Verkeerd materiaal? Gebruik nu bambu basic pla.
[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 05-04-2025 14:08 ]
Ik snap computers, het is alleen jammer dat ze mij niet helemaal begrijpen.
Je kunt inderdaad op elke nozzle een AMS toevoegen. In de aanvoer op de printer zit voor beide nozzles een Filament buffer.Igor92 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:37:
In verband met een zakenreis (en het moeten maken van een keuze tussen welk model) helaas de pre-order van de H2D ook gemist. Dus ook aan het wachten totdat ze weer op voorraad zijn.
/
Ik had de foto’s BL gestuurd om ze te informeren. Kreeg deze reply:mphilipp schreef op donderdag 3 april 2025 @ 20:16:
[...]
Hij kan niet zien dat de rol op is omdat het filament nog niet langs de sensor is gekomen. Dat verrotte stuk plakband houdt het tegen.
Het systeem werkt perfect, maar er moet geen plakband aan het eind zitten. Afgelopen week nog met wat PETG rollen de wisseltruuk gedaan. Geen Bambu filament, dus geen plakband :
Ze bieden me ook een nieuwe spoel aan, wat weer erg vriendelijk is. Had niet gehoeven, maar sla het ook niet af:)We are aware of this problem and apologize for the tape causing this issue. We are taking corrective action on this issue.
We discovered an issue where the tape was incorrectly applied to some batches of filament during production. The tape covering the end of the filament strand was incorrectly applied. In rare cases, the tape could disconnect from the cardboard spool and be pulled by the filament.
We corrected this issue in late 2024, and the new configuration in production will not do this. However, residual inventory supplies may still have this issue, and this spool seems to be from an older batch.
Als je met de support paint tool vanaf boven af support weg poetst tot dat het wel past? Dan heb je het minimale stuk unsupported, maar wel over de hele breedte.MikeyMan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:35:
Ik heb een kleine uitdaging met een print.
De zijkant zakt wat in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb geprobeerd wat supports bij te voegen, maar de tree doet niet genoeg, en de normal past niet op de print.
Tree:
[Afbeelding]
Normal:
[Afbeelding]
Iemand een gouden tip?
Langzamer printen?
Oh kun je daar ook mee weghalen. Even checken.Ischium schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 17:28:
[...]
Als je met de support paint tool vanaf boven af support weg poetst tot dat het wel past? Dan heb je het minimale stuk unsupported, maar wel over de hele breedte.
Langzamer printen lijkt ook wel te helpen overigens. Duurt alleen helemaal een baard op 50%
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 05-04-2025 17:37 ]
Je kunt je support first layer expansion op 0 zetten, aangezien je print zelf op de plaat past zou de classic support op die manier ook moeten passen.MikeyMan schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:35:
Ik heb een kleine uitdaging met een print.
De zijkant zakt wat in.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tree:
[Afbeelding]
Normal:
[Afbeelding]
Iemand een gouden tip?
Langzamer printen?
Enig idee hoe deze optie in het nederlands heet? En in welke tab deze zit? Zie zo gauw geen optie die erop lijkt.HSlegend schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:26:
[...]
Je kunt je support first layer expansion op 0 zetten, aangezien je print zelf op de plaat past zou de classic support op die manier ook moeten passen.
edit: ah... Uitzetting van de beginlaag...
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-04-2025 08:59 ]
Voor wie geen Duits beheerst is er een hele irritante (AI?) nasynchronisatie track in het Engels.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Fucking irritante stem idd, maar mijn Duits is helaas niet goed genoegmphilipp schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:33:
Dit is de eerste nuttige video die ik zie over de laserfunctionaliteit van de H2D. Deze meneer heeft ruime ervaring met lasers en heeft de H2D eens aan de tand gevoeld. Ik denk dat hier de meeste vragen wel beantwoord worden, en ook hoe zo'n laser het 3D printen kan aanvullen.
[YouTube: Bambulab H2D | LASER im 3D Drucker?! DRECK? Leistung? Sicherheit?]
Voor wie geen Duits beheerst is er een hele irritante (AI?) nasynchronisatie track in het Engels.
[ Voor 44% gewijzigd door SA007 op 07-04-2025 19:09 ]
14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)
Nee, hub is niet nodig. Stroom gaat in de eerste AMS (wss je Pro), PTFE naar de 2e nozzle, de printer zelf doet het filament inladen tot de nozzle & laat de sensor aangeven op welke nozzle welke AMS is aangesloten.arjandijk162 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:35:
Ik heb mn H2d gisteren binnengekregen en zie dat de oude AMS van de X1 compatible is. Als ik de tweede AMS op de tweede extruder wil aansturen, moet ik dan de AMS kabel in de AMS Pro stoppen of heb ik een hub nodig?
Best cool systeem
Ik heb m zojuist aangesloten, hij is nu de eerste twee AMS test aan het printen. Cool systeem inderdaad. Het nu een paar pogingen gedaan met externe spool, maar dat is erg veel handmatig gedoe. Nu even testen met twee AMS en dan beslissen of ik nog een AMS erbij moet regelen.... nu zit de X1 zonder AMSMC Taz Man schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:05:
[...]
Nee, hub is niet nodig. Stroom gaat in de eerste AMS (wss je Pro), PTFE naar de 2e nozzle, de printer zelf doet het filament inladen tot de nozzle & laat de sensor aangeven op welke nozzle welke AMS is aangesloten.
Best cool systeem
Persoonlijk zou ik idd gaan sparen voor een derde AMS, ivm het enorme gemak van die dingen. Maar dat ben ikarjandijk162 schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:14:
[...]
Ik heb m zojuist aangesloten, hij is nu de eerste twee AMS test aan het printen. Cool systeem inderdaad. Het nu een paar pogingen gedaan met externe spool, maar dat is erg veel handmatig gedoe. Nu even testen met twee AMS en dan beslissen of ik nog een AMS erbij moet regelen.... nu zit de X1 zonder AMS
Maar eigenlijk is het wel raar dat je handmatig dan een nieuwe rol erin moet doen. Waarom kan je niet gewoon een andere rol selecteren die in de AMS zit?
Ik snap dat het automatisch gaat als je exact dezelfde rol er in hebt zitten maar als kleur niet uitmaakt kan een andere kleur toch ook gewoon?
Anyway, nadat ik een andere kleur erin had gedaan ging de printer weer netjes verder. Afgezien van de kleur kan je niet zien dat de print tussentijds gestopt is.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik zou zeggen, doe een feature request op de Git. Ervaring leert dat ze dit soort feature requests regelmatig implementeren.thijsco19 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:49:
Gisteren bij een print raakte het filament op. Keurig een melding via de app gekregen.
Maar eigenlijk is het wel raar dat je handmatig dan een nieuwe rol erin moet doen. Waarom kan je niet gewoon een andere rol selecteren die in de AMS zit?
Ik snap dat het automatisch gaat als je exact dezelfde rol er in hebt zitten maar als kleur niet uitmaakt kan een andere kleur toch ook gewoon?
Anyway, nadat ik een andere kleur erin had gedaan ging de printer weer netjes verder. Afgezien van de kleur kan je niet zien dat de print tussentijds gestopt is.
Helaas. Zou mooi zijn, maar dan moet je dat steeds per print aangeven, want je wisselt natuurlijk wel eens een rol, dus hij kan er niet zomaar vanuit gaan dat je ipv de blauwe PLA matt naar gele PLA silk wil. Dus je zou dan per print aan moeten geven dat je nu restjes wil opmaken en dat ik gewoon van rol 1 naar 2 mag.thijsco19 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:49:
Gisteren bij een print raakte het filament op. Keurig een melding via de app gekregen.
Zou wel een leuke feature request zijn. Tijdelijke groepering van spools in de AMS.
Ja, logisch dat je dat per print aan moet gevenmphilipp schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:11:
[...]
Helaas. Zou mooi zijn, maar dan moet je dat steeds per print aangeven, want je wisselt natuurlijk wel eens een rol, dus hij kan er niet zomaar vanuit gaan dat je ipv de blauwe PLA matt naar gele PLA silk wil. Dus je zou dan per print aan moeten geven dat je nu restjes wil opmaken en dat ik gewoon van rol 1 naar 2 mag.
Zou wel een leuke feature request zijn. Tijdelijke groepering van spools in de AMS.
Een melding "Joh, je filament is op, wil je de rol vervangen, of kiezen uit de rest in de AMS?" zou handig zijn, voor die edge-cases.
Ik bedoel meer dat als je de melding krijgt dat de rol filament op is je kan kiezen tussen nieuwe rol erin doen of verder gaan met rol naar keuze. (Waarbij je dan alleen maar een rol kan kiezen die van hetzelfde type is (onafhankelijk van kleur).
Zoals hierboven gezegd wordt.
En ja, zal vast niet vaak gebeuren maar het is ook een best simpele optie dat je eigenlijk verwacht dat het er al standaard in zit.
[ Voor 20% gewijzigd door thijsco19 op 07-04-2025 13:30 ]
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Kan ook. Ik dacht te misschien moeilijk...voor als je bewust kleine beetjes wil opmaken zou zo'n optie handig zijn ipv 3x te worden onderbroken om een andere rol aan te wijzen.thijsco19 schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:29:
@mphilipp Zoals jij het nu zegt is het een stuk ingewikkelder.
Ik bedoel meer dat als je de melding krijgt dat de rol filament op is je kan kiezen tussen nieuwe rol erin doen of verder gaan met rol naar keuze. (Waarbij je dan alleen maar een rol kan kiezen die van hetzelfde type is (onafhankelijk van kleur).

Is dit normaal? Ik heb namelijk niets ingesteld verder. Er ontstaat nu ook een vage plek daar. Ik ben vooral bang voor schade aan de nozzle.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Het top laag van de plate is er bij af (mooi glad op het wipe stukje), machine heeft ~430 uur werk tijd gehad, en kan niet zeggen dat de nozzle er minder om isMimiix schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:41:
Het valt me op dat mijn P1S de nozzle lijkt te wipen op de buildplate aan de "onderkant":
[Afbeelding]
Is dit normaal? Ik heb namelijk niets ingesteld verder. Er ontstaat nu ook een vage plek daar. Ik ben vooral bang voor schade aan de nozzle.
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Is geen "wipen", maar daar parkeert 'ie de kop idd aan het begin, om te wachten om op temperatuur te komen.Mimiix schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:41:
Het valt me op dat mijn P1S de nozzle lijkt te wipen op de buildplate aan de "onderkant":
[Afbeelding]
Same bij mijn X1's. Beide over de 3.500 uren heen, nog nooit een nozzle hoeven te wisselen.chromeeh schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:44:
[...]
Het top laag van de plate is er bij af (mooi glad op het wipe stukje), machine heeft ~430 uur werk tijd gehad, en kan niet zeggen dat de nozzle er minder om is
Nou, hij wiped 'm wel hoor. Kijk maar eens goed. Hij gaat naar die plek en gaat een paar keer heen en weer. Ik meende ook dat het was om het laatste beetje aangekoekte filament weg te poetsen.MC Taz Man schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:45:
[...]
Is geen "wipen", maar daar parkeert 'ie de kop idd aan het begin, om te wachten om op temperatuur te komen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Het is hier inmiddels al gezegd, maar dit staat ook op de site van Bambu zelf benoemd:Mimiix schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:41:
[Afbeelding]
https://eu.store.bambulab.../bambu-textured-pei-plateBefore auto-leveling, it is necessary to repeatedly rub the nozzle in the special wiping area of the build plate to completely remove any residual material at the tip of the nozzle. The coating in the special-designed wiping area will gradually become worn over time. This is normal and does not affect print quality or nozzle lifetime, so there is no need to worry about any quality issues.
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Even voor je nagevraagd: 16:00uMC Taz Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:39:
Hmm... @smoken Enig idee hoe laat we kunnen bestellen? Ik wil niet wéér achter het net vissen
Maar ik zou voor de zekerheid al wat eerder starten met refreshen, just to be sure
(en ik heb meteen gevraagd of ze dit ook op de website duidelijker kunnen maken)
Dank, maar blijkbaar wordt er iemand verkeerd ingelicht:smoken schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:49:
[...]
Even voor je nagevraagd: 16:00u
Maar ik zou voor de zekerheid al wat eerder starten met refreshen, just to be sure
(en ik heb meteen gevraagd of ze dit ook op de website duidelijker kunnen maken)
:strip_exif()/f/image/cdrkvjXUOjg7htbLFTSk2jAZ.png?f=user_large)
Ah well, 16:00 aanhouden dan maar
Wij zijn GMT +2 (zomertijd)MC Taz Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:53:
[...]
Dank, maar blijkbaar wordt er iemand verkeerd ingelicht:
[Afbeelding]
Ah well, 16:00 aanhouden dan maar
22:00 GMT+8 - 6 uur = 16:00u
Ik had sowieso een kleine spool (250g) met nog wat erop. Volgens Studio was er maar iets van 60g nodig voor die schattige paashaasjes. Print is klaar, maar de rol is op, precies op het moment dat ie de laatste actie moet doen: filament snijden en het restje uitpoepen. Maar nét voordat ie dat gaat doen, glipt het einde van de rol door de sensor en gaat ie eeuwig staan wachten tot er weer filement is.
Ik heb dus een andere rol gepakt en die zover doorgeduwd tot de sensor weer tevreden was en hij zijn verhaal kon afmaken.
Soms zijn automatische processen best dom...er zou een klein stukje intelligentie in kunnen zitten dat als ie ziet dat het 'filament out' alarm afgaat op dat moment, hij gewoon stopt en de print succesvol verklaard. Fringe situatie natuurlijk, maar goed...ik moest er wel om lachen.
Nee, het probleem zijn niet de systemen, maar:mphilipp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:23:
Gisteren door het oog van de naald gekropen
Ik had sowieso een kleine spool (250g) met nog wat erop. Volgens Studio was er maar iets van 60g nodig voor die schattige paashaasjes. Print is klaar, maar de rol is op, precies op het moment dat ie de laatste actie moet doen: filament snijden en het restje uitpoepen. Maar nét voordat ie dat gaat doen, glipt het einde van de rol door de sensor en gaat ie eeuwig staan wachten tot er weer filement is.
Ik heb dus een andere rol gepakt en die zover doorgeduwd tot de sensor weer tevreden was en hij zijn verhaal kon afmaken.
Soms zijn automatische processen best dom...er zou een klein stukje intelligentie in kunnen zitten dat als ie ziet dat het 'filament out' alarm afgaat op dat moment, hij gewoon stopt en de print succesvol verklaard.
Wij mensen kunnen logisch en creatief nadenken, computers niet. Die doen gewoon hun programma afdraaien en kunnen dus niet ad-hoc reageren op nieuwe situaties. Probleem is dat mensen ook niet alle situaties van tevoren kunnen bedenken, of in kunnen programmeren.Fringe situatie natuurlijk, maar goed...ik moest er wel om lachen.
Irritant, maar zul je altijd houden. Plus dat het de firmware behoorlijk groter maakt, wat de boel weer trager maakt.
I know... Ze kunnen niet overal rekening mee houden. Grappig is het wel.MC Taz Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:33:
[...]
Irritant, maar zul je altijd houden. Plus dat het de firmware behoorlijk groter maakt, wat de boel weer trager maakt.
Dat swsmphilipp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:59:
[...]
I know... Ze kunnen niet overal rekening mee houden. Grappig is het wel.
[ Voor 6% gewijzigd door Ischium op 08-04-2025 15:08 ]
Je kan valsspelen door voor de print te starten een andere kleur rol in te stellen als dezelfde kleur/rol waar je de print mee start; dan pikt de auto-refill het gewoon op terwijl het toch twee verschillende kleuren zijn.thijsco19 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:49:
Toegegeven een vraag welke rol je als alternatief wilt gebruiken i.p.v. handmatig wisselen (eventueel beperkt tot exact hetzelfde materiaal i.v.m. slicing/gcode) zou wel mooi zijn
Inderdaad een heel nuttige video, maar de "eerste nuttige video" vind ik wel wat overdreven. Hij heeft wel wat temperende opmerkingen rondom de ophef rondom het schoonmaken na het laseren, maar afgezien daarvan worden de inzichten van anderen grotendeels gedeeld door deze meneer.mphilipp schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:33:
Dit is de eerste nuttige video die ik zie over de laserfunctionaliteit van de H2D. Deze meneer heeft ruime ervaring met lasers en heeft de H2D eens aan de tand gevoeld. Ik denk dat hier de meeste vragen wel beantwoord worden, en ook hoe zo'n laser het 3D printen kan aanvullen.
[YouTube: Bambulab H2D | LASER im 3D Drucker?! DRECK? Leistung? Sicherheit?]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
:strip_exif()/f/image/nhNgtO5hir5RgI1JiKWLioDq.png?f=user_large)
Was wel even zweten. Heel de dag geen pepernoot te doen op werk, Klokslag 4 uur: Komen er 8 lastige klanten tegelijk binnen in de winkel, gaat de telefoon ook nog over...
Voor zover ik weet is hij de eerste of een van de eersten die zo diep op dat laserverhaal ingaat. Hij heeft nog een video van een uur over de H2D zelf.ocf81 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:11:
[...]
Inderdaad een heel nuttige video, maar de "eerste nuttige video" vind ik wel wat overdreven. Hij heeft wel wat temperende opmerkingen rondom de ophef rondom het schoonmaken na het laseren, maar afgezien daarvan worden de inzichten van anderen grotendeels gedeeld door deze meneer.
De andere videos die ik zag langs komen waren meer algemeen en nog geen echte reviews. Sommigen vond ik ook wel slecht voorbereid. Dus vandaar dat ik die Duitse meneer wat grondiger en serieuzer vond dan de rest.
Ik vond dit persoonlijk ook de meest informatieve review tot nog toe specifiek voor het laser deel.mphilipp schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:31:
[...]
Voor zover ik weet is hij de eerste of een van de eersten die zo diep op dat laserverhaal ingaat. Hij heeft nog een video van een uur over de H2D zelf.
De andere videos die ik zag langs komen waren meer algemeen en nog geen echte reviews. Sommigen vond ik ook wel slecht voorbereid. Dus vandaar dat ik die Duitse meneer wat grondiger en serieuzer vond dan de rest.
Heb hem ook intern even gedeeld. Dank je voor het delen hier!
Volledig kunnen betalen uit MakerWorld tegoed! (inmiddels door aan het sparen voor misschien de versie met laser voor in de toekomst)
/f/image/KV1mVlhXEp1tJTGnTS2xWXj6.png?f=fotoalbum_large)
Is dat wel zo? Was altijd al €2199 toch voor de combo althans..Ischium schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:57:
Hey! Facking zuur, prijzen van de H2D zijn vanmorgen omhoog gegaan met (bijna?) 100 euro.
2239, in belasting. Die 2199 is ex.colorsone schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:52:
[...]
Is dat wel zo? Was altijd al €2199 toch voor de combo althans..
Ah oke, ik koop belastingvrij op Bambu vandaar..
We hebben hier (helaas) niet maar 1.85% btw. 21% over 2199 = 461.79€. Dus dat dat ex. btw was is klopt dan sowieso niet. Dan zou dat 2660 inc. moeten zijn.
Ik zat er wel ook (een beetje) naast, ik dacht dat de price increase van 2189>2235, en dat iemand het had over 150 euro shipping ipv 190 die ik zag. = samen 86€ increase, maar dat was niet naar Nederland. Dus het werkelijke verschil is 'maar' 36€ meer.
Maar Dubbel dan nog... Kijk ik hier nu thuis. Zie ik weer 2199 staan?!
/f/image/QE0B3SBwuAI4o7yCVH1Qfr2S.png?f=fotoalbum_large)
Tel daarbij de NL BTW op, (netto x 1,21) en je zit op €2235,96 dat is de prijs die @Igor92 hierboven ook liet zien.
Simpel, en tòch eenvoudig....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Voor zover ik weet is het altijd 190 euro verzendkosten geweest... Die 150 was altijd "Verzendkosten voor EU* ", met de opmerking dat deze per land verschillen, te berekenen bij checkout, etc.Ischium schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:52:
[...]
We hebben hier (helaas) niet maar 1.85% btw. 21% over 2199 = 461.79€. Dus dat dat ex. btw was is klopt dan sowieso niet. Dan zou dat 2660 inc. moeten zijn.
Ik zat er wel ook (een beetje) naast, ik dacht dat de price increase van 2189>2235, en dat iemand het had over 150 euro shipping ipv 190 die ik zag. = samen 86€ increase, maar dat was niet naar Nederland. Dus het werkelijke verschil is 'maar' 36€ meer.
Maar Dubbel dan nog... Kijk ik hier nu thuis. Zie ik weer 2199 staan?!
[Afbeelding]
Dus € 190 voor de HD2 Combo en € 200 voor de HD2 Laser full combo (en maar € 16 voor P1P, P1S, P1S Combo, X1C en X1C Combo)
Zal dat het wel geweest zijn dan, net als de duitse 19% vs. nederlandse 21% btw. Ik lig er verder ook niet wakker van, die 4 tientjes is ook een druppel op een gloeiende plaat bij zo'n bedrag. Hij is besteld, en nu komen de meest stresvolle dagen van heel de H2D ownership: Als die F5 knop het nou maar niet begeeft totdat hij binnen is.MC Taz Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:03:
[...]
Voor zover ik weet is het altijd 190 euro verzendkosten geweest... Die 150 was altijd "Verzendkosten voor EU* ", met de opmerking dat deze per land verschillen, te berekenen bij checkout, etc.
Ik ken het 😂 Ben nu ook al aan het kijken naar m'n T&T code 😂...Ischium schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:28:
[...]
Zal dat het wel geweest zijn dan, net als de duitse 19% vs. nederlandse 21% btw. Ik lig er verder ook niet wakker van, die 4 tientjes is ook een druppel op een gloeiende plaat bij zo'n bedrag. Hij is besteld, en nu komen de meest stresvolle dagen van heel de H2D ownership: Als die F5 knop het nou maar niet begeeft totdat hij binnen is.
Ah well, met de KS was het veel erger. Nu is het max weken, toen moesten we 2 maanden wachten uit m'n hoofd.
Mijn filament & AMS zijn verzonden (tracking binnen). Mijn H2D nog niet, jullie wel al een tracking?
Tracking wel, nog niet verzonden. Maar ik was heul dicht op 16:00 uur, toen de printers nog gewoon in stock waren. Niet lang daarna was het "wordt op 18 april verzonden, naar verwachting".Igor92 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:33:
Ik was €205,00 euro aan verzenden kwijt (denk extra voor de AMS)? Inderdaad wel echt een fors bedrag, Zeker omdat je het pas bij het afrekenen ziet. (Al mag ik niet klagen, onder aan de streep 0 euro afgerekend).
Mijn filament & AMS zijn verzonden (tracking binnen). Mijn H2D nog niet, jullie wel al een tracking?
Het probleem met de verzendkosten is dat deze zowel op gewicht, als volume worden berekend. Ga je iets over één van beiden, gaan je kosten exponentieel omhoog.
Ook grappig:
:strip_exif()/f/image/ThTo17BShQ22sjPEdgftrIO0.png?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door MC Taz Man op 08-04-2025 21:44 ]
Als ik de H2D nu toe voeg zie ik mijn m'n mandje H2D AMS Combo / Standard / ETD: ship around April.18, terwijl mijn bestelling dat laatste niet heeft. Dus hopelijk val ik nog onder de 'direct beschikbaar' orders.
Die track en trace is voor alleen je vision encoder.
YepPedro_Newbie schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:46:
Door wie wordt er eigenlijk geleverd, DHL?
SameIschium schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:48:
Geen T&T hier. Direct 16:00 in mijn mandje gegooid, maar 16:13 was mijn order pas afgerond door werk.
Als ik de H2D nu toe voeg zie ik mijn m'n mandje H2D AMS Combo / Standard / ETD: ship around April.18, terwijl mijn bestelling dat laatste niet heeft. Dus hopelijk val ik nog onder de 'direct beschikbaar' orders.
Nah. Het nut van dat ding is sws twijfelachtig. Ik ga eerst een tijd zonder & dan pas mét printen. Kijken of de mini's er beter van worden.[...]
Die track en trace is voor alleen je vision encoder.Zal dat zuur zijn.
Ik had mijn bevestigingsmail om 16:07 binnen, ik moest zo'n 75 kortingscodes invullen dus dat duurde evenMC Taz Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:37:
[...]
Tracking wel, nog niet verzonden. Maar ik was heul dicht op 16:00 uur, toen de printers nog gewoon in stock waren. Niet lang daarna was het "wordt op 18 april verzonden, naar verwachting".
Het probleem met de verzendkosten is dat deze zowel op gewicht, als volume worden berekend. Ga je iets over één van beiden, gaan je kosten exponentieel omhoog.
Ook grappig:
[Afbeelding]
Had achteraf ook die vision encoder bij moeten bestellen. Maar volgens mij stond die bij mij niet op voorraad..
Moet ik toch echt ook eens dieper in duiken, die punten. 75x40€ tikt best aan! Ik maak maak/print best wel wat, maar bijna alles daarvan is one off spul voor werk, of zo turbo-niche dat er überhaupt nog maar minder dan 100 van in omloop zijn in de EU. (naast het feit dat het sowieso eigenlijk maar een tijdelijke oplossing is) Dat die dingen uploaden nutteloos voelt.Igor92 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:03:
[...]
Ik had mijn bevestigingsmail om 16:07 binnen, ik moest zo'n 75 kortingscodes invullen dus dat duurde even![]()
Had achteraf ook die vision encoder bij moeten bestellen. Maar volgens mij stond die bij mij niet op voorraad..
Tja, ik moet zeggen dat sinds de wijzigingen van BL in het beleid, ik nog maar zelden een boost krijg. Dus of het nog nut heeft...Ischium schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:27:
[...]
Moet ik toch echt ook eens dieper in duiken, die punten. 75x40€ tikt best aan! Ik maak maak/print best wel wat, maar bijna alles daarvan is one off spul voor werk, of zo turbo-niche dat er überhaupt nog maar minder dan 100 van in omloop zijn in de EU. (naast het feit dat het sowieso eigenlijk maar een tijdelijke oplossing is) Dat die dingen uploaden nutteloos voelt.
Vervolgens hot end en extruder volledig uit elkaar mogen peuteren. Idem voor de twee opvolgende pogingen, dan word je vrij snel saggerijnig, wat een gepruts met die extruder.
Reden onbekend... eerder zonder problemen met dit filament geprint en print nu ook weer gewoon prima.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
De lidar op de X1c is er enkel voor de eerste laag. That's it. Doet helemaal niets tijdens het printen.FSSF schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:36:
Print van ca. 10 uur. Begin ging goed dus vervolgens van huis weg gegaan. Bij terugkomst stond de printer lucht te printen. Nee werkt echt altijd feilloos dat Lidar![]()
Vervolgens hot end en extruder volledig uit elkaar mogen peuteren. Idem voor de twee opvolgende pogingen, dan word je vrij snel saggerijnig, wat een gepruts met die extruder.
Reden onbekend... eerder zonder problemen met dit filament geprint en print nu ook weer gewoon prima.
[Afbeelding]
Jij heb het, hoop ik, over de AI van de camera. Die is, idd, verre van perfect.
Ohja, dat dus dan... In ieder geval de faalcontrole, die op ''hoog'' staat ingesteld.MC Taz Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:38:
[...]
De lidar op de X1c is er enkel voor de eerste laag. That's it. Doet helemaal niets tijdens het printen.
Jij heb het, hoop ik, over de AI van de camera. Die is, idd, verre van perfect.
Eerste laag ging overigens linksachter ook mis, kwam los van het bed. Geen melding van gekregen. Nu is het top dat je bij de X1C even aanklikt welke print die moet overslaan van de serie en dan lekker door gaat.
Edit: dat je bij modellen die niet de volledig hoogte in beslag nemen nog steeds geen gebruik mag maken van de print plaat links voor vind ik ook nog steeds raar...
[ Voor 11% gewijzigd door FSSF op 08-04-2025 22:43 ]
Check (voor de volgende keer) ook even bij de invoer bij je AMS. Ik had een tijdje terug een stukje vuil embedded in het filament (hard wit stukje in zwart ABS) waardoor hij het filament niet door het gaatje van de AMS kreeg. Heb ik ook even mee lopen stoeien voordat er achter kwam dat het niet aan de hot-end kant lag.FSSF schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:36:
Print van ca. 10 uur. Begin ging goed dus vervolgens van huis weg gegaan. Bij terugkomst stond de printer lucht te printen. Nee werkt echt altijd feilloos dat Lidar![]()
[Afbeelding]
Omdat dat niet zo zeer met de hoogte te maken heeft, maar omdat daar de filament cutter zit. Als je daar mid print komt met de toolhead knipt hij je filament door en print je ook midden in de lucht.FSSF schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:41:
[...]
Edit: dat je bij modellen die niet de volledig hoogte in beslag nemen nog steeds geen gebruik mag maken van de print plaat links voor vind ik ook nog steeds raar...
De exclusion zone kan je uit zetten, maar niet op een per-print basis, en alleen als je geen AMS gebruikt.
https://wiki.bambulab.com.../print-volume-limitations.
Eerder gelezen over die filamentknipper, '' die zit toch gewoon op de printkop zelf...''Ischium schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:48:
[...]
Omdat dat niet zo zeer met de hoogte te maken heeft, maar omdat daar de filament cutter zit. Als je daar mid print komt met de toolhead knipt hij je filament door en print je ook midden in de lucht.![]()
De exclusion zone kan je uit zetten, maar niet op een per-print basis, en alleen als je geen AMS gebruikt.
https://wiki.bambulab.com.../print-volume-limitations.

Bij mij voelt het onder aan de streep redelijk onveranderd. Het platform groeit nog, er komen meer en meer gebruikers. En ik heb het gevoel dat Makerworld exclusive modellen ook wel eerder onder de aandacht komen.MC Taz Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:34:
[...]
Tja, ik moet zeggen dat sinds de wijzigingen van BL in het beleid, ik nog maar zelden een boost krijg. Dus of het nog nut heeft...
Ik heb vooral mazzel gehad, 2x wat gewonnen bij contests en op socials wat filmpjes gehad die redelijk viral waren. Je moet dus vooral een beetje mazzel hebben dat je een 'catchy' design (toegankelijk voor veel mensen) plaatst, en dat je een beetje wordt meegenomen in de algoritmes. (En onderbouwing uit winnen bij contests, en social media helpt hier natuurlijk heel erg bij).
Ik zou nog steeds zeggen dat het de moeite waard is. Maar ga er niet vanuit dat elk design even succesvol is. Gewoon blijven delen (goed voor de comunity, goed voor jou..)

Of het model eens opnieuw slicen, wellicht ergens een glitch in de G code?
Nope, hier mijn AMS en filament onderweg, van de printer nog geen tracking nummer gekregen helaas.MC Taz Man schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:06:
Soort van irritant... De Vision Encoder is onderweg, maar de printer nog niet verstuurdIemand al wel info over de printer?
Meerdere prints gemaakt vandaag (iets met familie, Pasen, decoratie etc.)
Wil een print welke ik vanochtend(!) gesliced en naar de printer gestuurd heb nogmaals printen....
Print blijft hangen op "Loading filament" ....
Model opnieuw gedownload, gesliced, verstuurd naar de printer en loop nu wel
Printer vroeg wel om een firmware update, deze maar even afgewezen uiteraard....
Verdorie wil een printje starten. niet m'n hele setup opnieuw afstellen

Misschien wel de enige...chromeeh schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:25:
Ok ik kan niet de enigste zijn die hier vandaag tegen aan liep;
Dat staat er ook?

Na het opnieuw slicen gingen de printjes wel goed in ieder geval
De printkop / toolhead en het filament-knipper-indruk-uitsteeksel zitten op een vaste hoogte, het printbed laten zakken heeft dus nul effectFSSF schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:03:
[...]
Desalniettemin, zolang je niet op volledig hoogte in die hoek print kan de printplaat toch gewoon een stukje zakken tijdens het eventueel knippen...
*edit: natuurlijk wel als je daar wilt printen natuurlijk

[ Voor 10% gewijzigd door Mikey! op 10-04-2025 13:08 ]
Had verwacht achteraf de 21% korting wel te kunnen krijgen, maar helaas, dat willen ze niet doen. Wel erg zuur, had van BL verwacht dat ze wel een stuk coulanter zouden zijn. 😔
Terugsturen en opnieuw bestellen?11D schreef op donderdag 10 april 2025 @ 13:57:
Dinsdag h2d, and en vision encoder plate besteld, maar die laatste 4 min later in een apart winkelwagentje, onder het netwerk zo traag was en het niet lukte om de plate bij de printer zelf te krijgen.
Had verwacht achteraf de 21% korting wel te kunnen krijgen, maar helaas, dat willen ze niet doen. Wel erg zuur, had van BL verwacht dat ze wel een stuk coulanter zouden zijn. 😔

Grappig, nog geen 2 minuten geleden keek ik nog op naar de order. App nog iemand een screenshot als grapje van dat ik me net zo voel zoals de status van mijn order "status: onvervuld". Leg mijn telefoon neer, en prompt gaat hij af dat ik mail heb. De e-mail: Je order is verzonden.
Vervoerder is DB Schenker bij mij. Nooit van gehoord.
Same same...Ischium schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:58:
Zo juist Track&Trace gekregen voor de H2D.
[Afbeelding]
Grappig, nog geen 2 minuten geleden keek ik nog op naar de order. App nog iemand een screenshot als grapje van dat ik me net zo voel zoals de status van mijn order "status: onvervuld". Leg mijn telefoon neer, en prompt gaat hij af dat ik mail heb. De e-mail: Je order is verzonden.
Niiice, Shipping weight al gezien?
YepIschium schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:16:
[...]
Niiice, Shipping weight al gezien?![]()
spoiler:Total Weight 57.15 KGS. Holy shit!
:strip_exif()/f/image/8nlLDOlb2Mng9DUVPNJuZV3F.png?f=user_large)
Om Mauler te quoten; Holy crap.
DB Schenker is na DHL de grootste vervoerder in Duitsland...Ischium schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:58:
Zo juist Track&Trace gekregen voor de H2D.
[Afbeelding]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ja, maar daar woon ik nietGaryu schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:22:
[...]
DB Schenker is na DHL de grootste vervoerder in Duitsland...
Ik ben deze & volgende week vrijIgor92 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:19:
Hier ook verzonden! Inderdaad, ik schrok ook van dat gewicht! Nu hopen dat het een beetje vlotjes gaat! Wil wel thuis zijn met de bezorging met dat gewicht.

DB staat voor Deutsche Bahn, de Duitse NS zeg maar. Schenker is een bedrijf dat zij hebben overgenomen. Het is de logistieke tak van Deutsche Bahn.Ischium schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:58:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.