Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Warping viel (voor een bescheiden formaat print) nog best mee bij mij. Wel het bed naar iets van 100 graden gezet, en heel langzaam geprint, zeker in de eerste lagen. Anders ging het niet goed nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:35
MC Taz Man schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Nee, drogen is onzin voor je Poly ASA. Tot je het BL spul hebt gedroogd, weet je het zin, of onzin, daarvan nog niet :P

Misschien komt dat spul wel uit een enorm vochtige omgeving.
Volgens mij zorgt vochtig filament voor andere symptomen, niet warpen, voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

Volgens mij zorgt vochtig filament voor andere symptomen, niet warpen, voor zover ik weet.
Heb 0 ervaring met ASA en nagenoeg 0 met ABS, maar drogen kan sws niet heel veel kwaad, lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]
Kweenie...ik lees meer slechte ervaringen met BL ASA van mensen die met Poly ASA goed kunnen printen. Maar inderdaad qed :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Sinds een kleine maand ook de A1 aangeschaft en de eerste rollen filament zijn al op haha. Ga mezelf de komende tijd vooral bezighouden met het onder de knie krijgen van Fusion en verdiepen in filament.

Wel heb ik een vraag, ik krijg best vaak de melding de resonantiefrequentie van de X-as niet goed is. Nou ben ik al een keer bezig geweest deze aan te draaien maar daar is geen beweging in te krijgen. Iemand die weet hoe ik dat kan oplossen of voorkomen? :)

Als het regent in mei, dan is april voorbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:06
aDutchCow schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:24:
... de melding de resonantiefrequentie van de X-as niet goed is. Nou ben ik al een keer bezig geweest deze aan te draaien maar daar is geen beweging in te krijgen. Iemand die weet hoe ik dat kan oplossen of voorkomen? :)
Bedoeling is de schroef eerst een stukje losdraaien, dan de kop een paar maal over de rails trekken, en schroef weer vast draaien, klemvast is goed genoeg. Vervolgens een volledige printer calibratie doorlopen.

Zie de handleiding op de Bambu Lab wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
Hakker schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 14:50:
[...]

Doet heel veel denken aan BLLED Daarmee kan je echter wel 24v LED strip gebruiken.
Zelfde idee, ja. Alleen dan zonder buck converter en grotere antenne. Maar ik heb geen landhuis (helaas), dus een ESP32 zonder antenne heeft zat bereik. En ik heb geen mooie connectoren, gewoon alles direct op het bordje gesoldeerd.

Wat bedoel je met "kan je echter wel 24v LED strip gebruiken"?
Ik had alleen witte LED strip van 12V en 24V liggen. RGB was 5V en aangezien ESP32 ook op 5V werkt, leek het me wel handig.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 17:30

Bz

Xyphoid schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 04:29:
[...]

Wat bedoel je met "kan je echter wel 24v LED strip gebruiken"?
Ik had alleen witte LED strip van 12V en 24V liggen. RGB was 5V en aangezien ESP32 ook op 5V werkt, leek het me wel handig.
Je kunt ook een ESP8266 nemen. Die is goedkoper. Zie ook hier https://makerworld.com/en...m=search#profileId-172931. Alle ESP werken overigens op 3.3v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52
MC Taz Man schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:27:
Heb 0 ervaring met ASA en nagenoeg 0 met ABS, maar drogen kan sws niet heel veel kwaad, lijkt me
FWIW: Recent nog met BBL ABS geprint dat al weken in de AMS stond met 30% luchtvochtigheid (print niet zo heel vaak). Printte zonder problemen.

@mphilipp Dat vastlopen bij mij komt vrij zeker niet door color changes oid, zoals ik zei was het een print van in totaal 16 uur en het was in een enkele kleur. Vermoed zelf dat er gewoon bij het oprollen in de fabriek iets misgaat af en toe, maar zal weinig zin hebben om daar iets over te zeggen bij BBL. Het was ook gewoon filament op spoel, dus geen navulling waarbij je mss zelf nog iets raars zou kunnen doen.

PythonAMS lijkt interessant, zeker de ondersteuning voor actieve luchtontvochtiging want ik krijg momenteel de luchtvochtigheid in mijn AMS niet lager dan 30% met silicaat. Maar best prijzig alles bij elkaar, vraag me af of je niet zoiets kan ombouwen: https://www.ggmgastro.com...ogkast-10-roosters-dghb10 Is goedkoper, meer vermogen en groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
men drogers zijn er te koop voor een fractie van die prijs, een Sunlu kost minder dan €70 en ik kocht hem in een aanbieding voor minder dan €50 dit jaar. Let op wat er komt als Black Friday aanbiedingen. November staat voor de deur, en bij sommigen, incl Bambu is Black Friday de hele maand of meer!
Als je meer rollen tegelijk wilt doen dan zijn daarvoor ook betere oplossingen, en als je voedsel drogers wilt gebruiken, ook dan kan je veel goedkoper terecht.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Naalroc schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:02:
men drogers zijn er te koop voor een fractie van die prijs, een Sunlu kost minder dan €70 en ik kocht hem in een aanbieding voor minder dan €50 dit jaar. Let op wat er komt als Black Friday aanbiedingen. November staat voor de deur, en bij sommigen, incl Bambu is Black Friday de hele maand of meer!
Als je meer rollen tegelijk wilt doen dan zijn daarvoor ook betere oplossingen, en als je voedsel drogers wilt gebruiken, ook dan kan je veel goedkoper terecht.
Ik ben daar dus niet zo zeker over als jij bent als je het echt gaat uitrekenen. Als je naar de PythonAMS kijkt dan heb je daar eigenlijk minimaal 2 PolyDryer's voor nodig. Die zijn EUR 90 per stuk (want je kan de dock niet los kopen voor zover ik zie), dus dat is ook al EUR 180 totaal. En een Sunlu is leuk voor 1 spoel maar dan heb je dus geen BBL AMS functionaliteit en als je er 4 zou willen ter equivalent van een AMS ben je ook EUR 200 kwijt.

Daarom zat ik verder te kijken, droogkasten bestaan al heel lang en is niet nieuws voor 3D printing. Er bestaan ook redelijk betaalbare droogkasten voor DSLR camera's, maar die gaan vaak niet lager dan 25% omdat dat weer slecht is voor de camera's. Vandaar dat ik dus naar andere kant en klare kasten zat te kijken waar je evt gewoon een gehele AMS in kwijt kan zonder veel geknutsel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:13
Bz schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:14:
[...]

Je kunt ook een ESP8266 nemen. Die is goedkoper. Zie ook hier https://makerworld.com/en...m=search#profileId-172931. Alle ESP werken overigens op 3.3v.
Ik heb deze. Had ik nog paar van liggen.

Ik gebruik de Vin pin. Daar kan 5V op. Las ergens dat de max van Vin op 15V zit, maar dat ga ik niet testen...
De rest van de pinnen werken op 3.3V.

[ Voor 14% gewijzigd door Xyphoid op 21-10-2024 00:26 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Heb inmiddels een maand of 2 mijn A1 combo, maar werd vanochtend voor het eerst verrast door een mislukte print. Orientatie zoals op de foto, iemand die weet waarom ik zo'n vreemd printvlak krijg? Is dit een layer adhesion probleem? Zo ja, wat kan ik er aan doen?
Materiaal is PLA, verder de standaard settings van Bambu Studio gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNFbyddqOETiUZreWz5SbBLnoh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vpqHMhuICVPKKs9bbPyP5eHG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
JWolken schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 11:28:
Heb inmiddels een maand of 2 mijn A1 combo, maar werd vanochtend voor het eerst verrast door een mislukte print. Orientatie zoals op de foto, iemand die weet waarom ik zo'n vreemd printvlak krijg? Is dit een layer adhesion probleem? Zo ja, wat kan ik er aan doen?
Materiaal is PLA, verder de standaard settings van Bambu Studio gebruikt.

[Afbeelding]
Als je doelt op de traptreden: dit is normaal bij hele vlakke hellingen; schuine vertikale vlakken moeten nou eenmaal gesliced worden in plakjes van jouw ingestelde layer height.

Als je doelt op de hobbels en de wormen aan de rand: heb je je filament gedroogd (ondanks dat PLA redelijk ongevoelig -kan- zijn voor luchtvochtigheid) en voor dit filament de automatische (of handmatige) flow-calibraties uitgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
Nee, ik heb dit filament niet gedroogd. Het zit inmiddels een week of 2 open en bloot op mijn AMS lite, maar dat geldt ook voor de andere 3 rollen en ik heb nog niet eerder dit probleem gehad (ook niet met deze specifieke rol).
Flow calibraties staan standaard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimlie
Die bobbels midden in kunnen volgens mij ook komen doordat de laag te dun en/of niet voldoende ondersteund is van onder. Soms krijg je daardoor ook gaten zoals bv hier

De traptreden kan je misschien enigszins oplossen door een kleinere (of variabele) layer height te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWolken
Onvoldoende support zou inderdaad wel kunnen ja. Had een lage infil (uit m'n hoofd 10%) en dat zorgt natuurlijk voor een gebrek aan fatsoenlijke support bij een vrijwel horizontaal vlak. Traptreden interesseren me in dit deel van de print niet, deze zijde zit uit het zicht.

Al met al ga ik eens terug naar de tekentafel. De gebruikte oriëntatie was achteraf sowieso niet doordacht m.b.t. sterkte, dus moet 'm al anders oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Nee, drogen is onzin voor je Poly ASA. Tot je het BL spul hebt gedroogd, weet je het zin, of onzin, daarvan nog niet :P

Inderdaad...ik heb voor het eerst maar eens de filament dry functie van de X1C gebruikt en die twee BL ASA spools een nachtje laten drogen en nu gaat ie een heel stuk beter. Alleen ik dat een paar objecten van de print alsnog aan het warpen zijn en eentje al heeft losgelaten. Dat is wel beter dan voorheen, maar nog geen sigaar dus. Hebben ze een filament fabriek in een tropisch regenwoud ofzo? :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:19:
[...]

Inderdaad...ik heb voor het eerst maar eens de filament dry functie van de X1C gebruikt en die twee BL ASA spools een nachtje laten drogen en nu gaat ie een heel stuk beter. Alleen ik dat een paar objecten van de print alsnog aan het warpen zijn en eentje al heeft losgelaten. Dat is wel beter dan voorheen, maar nog geen sigaar dus. Hebben ze een filament fabriek in een tropisch regenwoud ofzo? :+
Of in een aquarium, of zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijft bijzonder dat blijkbaar het ene merk filament gevoeliger is voor vocht. Ik heb hier een rol ABS liggen die al zeker 3/4 jaar gewoon zo in het rek ligt. NIet in plastic of wat dan ook. En ik kan daar gewoon goed mee printen. Zo ook die PolyLite ASA. Zit toch verschil in samenstelling denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 17:30

Bz

grote blij! zojuist een 2de AMS besteld tijdens de Black Friday sale. En dat op basis van punten. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
mphilipp schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:19:
[...]
.................... Alleen ik dat een paar objecten van de print alsnog aan het warpen zijn en eentje al heeft losgelaten. ...........
Ik heb dat warpen (losbuigen van het eind van een voorwerp) ook een paar maal gehad met ABS, bij relatief erg lange voorwerpen, en dat opgelost dooreen binnen èn een buiten Brim toe te passen, èn de afstand voorwerp brim op 0 te zetten, en dat heeft het voor mij opgelost. Is ietsje lastiger om de brim er af te peuteren, en zelfs wat lastiger om het van de plaat te krijgen, maar met lange voorwerpen kan je makkelijk de plaat buigen om het onderdeel los te krijgen. Werkt voor mij (bij eSun-ABS op Bambu settings)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Naalroc schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:50:
[...]
Ik heb dat warpen (losbuigen van het eind van een voorwerp) ook een paar maal gehad met ABS, bij relatief erg lange voorwerpen, en dat opgelost dooreen binnen èn een buiten Brim toe te passen, èn de afstand voorwerp brim op 0 te zetten, en dat heeft het voor mij opgelost. Is ietsje lastiger om de brim er af te peuteren, en zelfs wat lastiger om het van de plaat te krijgen, maar met lange voorwerpen kan je makkelijk de plaat buigen om het onderdeel los te krijgen. Werkt voor mij (bij eSun-ABS op Bambu settings)
Het probleem met ABS is het krimpen van het materiaal. Hoe hoger en langer het voorwerp is, des te sneller gaat het warpen, en het eventueel delamineren van de layers.
De krachten van deze krimp zijn best groot, als je alleen brims toevoegd en probeert het voorwerp zo goed mogelijk te laten plakken aan het bed, des te groter is de kans het het delamineert, dus layers die loslaten.

Je kunt uiteraard brims en dergelijke toevoegen, wat ook helpt, maar het meeste resultaat krijg je als de chamber hoger is dan 45 graden, dan kimpt ABS minder.

Overigens print eSun ABS vrij gemakkelijk (voor ABS), het is dan ook ABS+ (dacht ik?), welke ook een keerzijde heeft. Ik heb ooit een lijstje in het filament-topic gepost met temperatuur bestendigheid.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 21-10-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ja, het is ABS+ , dat klopt.
En hoewel ik een metertje in de kast heb liggen weet ik nu zo uit mijn hoofd niet precies wat de temp. is. Na wat meer printen, dus na een uur of meer zit die dacht ik wel tegen de 40° aan. Hoe kan je dat beïnvloeden? Die temperatuur is toch het gevolg van met name het hete bed?
De printer staat in een kast, met dicht bij de achterkant, maar (expres) nièt er op aangesloten, een matige afzuiging.
Overigens heb ik gelukkig nooit last gehad van delaminatie ondanks lange voorwerpen. Vorige week een paar maal 251 mm lengte, gewoon overdwars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Naalroc schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:31:
Ja, het is ABS+ , dat klopt.
En hoewel ik een metertje in de kast heb liggen weet ik nu zo uit mijn hoofd niet precies wat de temp. is. Na wat meer printen, dus na een uur of meer zit die dacht ik wel tegen de 40° aan. Hoe kan je dat beïnvloeden? Die temperatuur is toch het gevolg van met name het hete bed?
De printer staat in een kast, met dicht bij de achterkant, maar (expres) nièt er op aangesloten, een matige afzuiging.
Overigens heb ik gelukkig nooit last gehad van delaminatie ondanks lange voorwerpen. Vorige week een paar maal 251 mm lengte, gewoon overdwars.
40 graden is opzich al prima. Ik start mijn ABS/ASA prints meestal rond de 41 a 42 graden, dat is ongeveer 30 minuten voorverwarmen op de P1S, bij de Voron duurt het langer (grotere kast, maar die gaat automatisch printen als de chamber boven de 45 graden komt)

Dit komt inderdaad van het bed. Wat nog kan helpen is om het bed iets lager te zetten tijdens het opwarmen, precies voor de aux-fan en deze zachtjes aanzetten, ongeveer 20 a 30%.
De fan aan de achterkant uiteraard volledig uit.

De kast zal ook zeker helpen! Verder alle gaten zoveel mogelijk dicht maken.
En deur dicht laten tijdens de print, niet eventjes spieken ;)

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 21-10-2024 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
rinkel schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:41:
[...]
De kast zal ook zeker helpen! Verder alle gaten zoveel mogelijk dicht maken.
En deur dicht laten tijdens de print, niet eventjes spieken ;)
Dit is trouwens ook enorm aan te raden omdat ABS echt ongelofelijk goor ruikt tijdens het printen. Denk aan smeltende legoblokjes. Vaak het koolfilter vervangen (y)

Ik begin er niet meer aan, voor mij alleen PLA en soms PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Llopigat schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 23:59:
[...]

Dit is trouwens ook enorm aan te raden omdat ABS echt ongelofelijk goor ruikt tijdens het printen. Denk aan smeltende legoblokjes. Vaak het koolfilter vervangen (y)

Klopt ja.
Al moet ik zeggen dat ASA echt een enorme verbetering is.
Ik print danook geen ABS meer, alleen ASA, als ik dit soort materiaal nodig heb (lees: Voron onderdelen)

Ik vind PETG het meest prettige materiaal, (het uiteindelijke resultaat dan, printen is wel lastiger dan PLA) omdat het wat zachter is dan PLA. Al print ik meestal PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
[...]

- ABS echt ongelofelijk goor ruikt tijdens het printen
Ventileren (ramen open)!!!!, maar het geldt ook beetje voor PLA/PETG. Het is niet meteen schadelijk/ziekte maar op lange termijn wel.
- koolfilter vervangen
Van X1C is zinloos>te klein en slecht voor binnenkamer(printer) temperatuur (ABS 7(8)7 )
- alleen PLA en soms PETG.
Helaas heeft ABS te veel goeie eigenschappen tov PLA/PETG. (ASA is minder schadelijk* dan ABS maar het is ook duurder...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
[...]

Schromelijk overdrijven is ook een kunst.
bovendien schreef ik al dat er een afzuiging op zit (naar buiten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:11
MC Taz Man schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:41:
[...]

Ja? Is atm nog niet bekend (bij ons, mogelijk dat @smoken uit de school wil klappen?)
Helaas moeten we nog even wachten op de officiële release :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan1211
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18-09 09:14
Vandaag een tweede AMS besteld voor bij mijn P1S.
Nu vroeg ik me af of er hier meer mensen zijn die twee (of meerdere?) AMS'en gebruiken zonder de AMS Hub.
Ik ben van plan deze te gaan gebruiken met een geprinte y-splitter met daarin 3x een PTFE tube aansluiting.
Spaar je toch mooi 50 euro uit denk ik dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
daan1211 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:09:
Nu vroeg ik me af of er hier meer mensen zijn die twee (of meerdere?) AMS'en gebruiken zonder de AMS Hub.
Ik ben van plan deze te gaan gebruiken met een geprinte y-splitter met daarin 3x een PTFE tube aansluiting.
Nee, ik zo even hard op dat dat niet gaat werken... maar ik zou zeggen: proof me otherwise :+ :Y)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 21:59
Het kan ook met de 4-in-1 splitter van Bambu, zo heb ik gelezen tijdens verkenningen naar de nog aan te schaffen 2e AMS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kan inderdaad gewoon. je kunt ook voor het mooie de Y splitter van Bambu Lab zelf gebruiken, maar dat moet je zelf weten. Maakt niets uit denk ik. Hier een knowledge artikel van Bambu zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan1211
Ik wilde eigenlijk de 4-in-1 splitter van Bambu gaan gebruiken, dat is dezelfde als op de A1 en A1 mini met AMS lite als ik het goed heb, maar helaas was deze out of stock.

Ik ga het in ieder geval proberen met de bestelde ptfe connectoren en heb er alle vertrouwen in nadat ik het artikel bij Bambu zelf heb gelezen.

Als ik het binnen heb zal ik een update geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Had van de week net gezien dat bij de standaard bambu splitter het volgende staat, onderaan de pagina:
€6,09 EUR

Back in stock before Nov 4th

Volgende week dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:25
mphilipp schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:44:
[...]

Kan inderdaad gewoon. je kunt ook voor het mooie de Y splitter van Bambu Lab zelf gebruiken, maar dat moet je zelf weten. Maakt niets uit denk ik. Hier een knowledge artikel van Bambu zelf.
Wat is dan eigenlijk het voordeel van de hub?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
Hercul3s schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:22:
[...]

Heb er tijd geleden wat over zitten lezen, conclusie was dat de 4-in-1 precies hetzelfde doet als de Hub, ervaringen zijn dat ie zelfs nog betrouwbaarder werkt, en dat voor een fractie van de prijs.

Geen hub meer kopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hercul3s schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:22:
[...]
Geen idee. Dat ding doet blijkbaar niets bijzonders. Het is geen stroombron en volgens mij heeft Bambu dat ook wel door. Ze kunnen 'm net zo goed schrappen en je vertellen hoe je die splitter moet plaatsen om 'm als vervanger van de hub te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dit aankaarten op het Bambu forum?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Laatst online: 18:25
mphilipp schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:44:
[...]

Geen idee. Dat ding doet blijkbaar niets bijzonders. Het is geen stroombron en volgens mij heeft Bambu dat ook wel door. Ze kunnen 'm net zo goed schrappen en je vertellen hoe je die splitter moet plaatsen om 'm als vervanger van de hub te gebruiken.
Goed punt. Nu ik er wat beter naar kijk is het volgens mij een ‘gewone’ hub met een interne splitter die de bestaande unit vervangt. Het zal dus vooral een esthetisch ding zijn.

Edit:

Hier wordt aangegeven dat de hub 4 sensoren heeft voor elk van de filament poorten en dat zonder de hub het filament langer en verder teruggetrokken wordt het AMS in.

Bron: https://forum.bambulab.co...-instead-of-ams-hub/95935

[ Voor 18% gewijzigd door Hercul3s op 24-10-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:36
Hey allen! ik zit al een tijdje naar Bambu printers te kijken om mijn Ender 3 S1 te upgraden. Nu twijfel ik nog steeds tussen een A1 of P1S, beide met AMS. Ik heb al teveel review gelezen en gezien maar met name het geluid vind ik lastig te bepalen. Ik heb met enige regelmaat hoge objecten waarbij de stabiliteit van een core xy fijn kan zijn. De mogelijkheid om bijvoorbeeld ASA te printen is fijn maar geen absolute must.

Ik zie online dat met name de P1S serieus veel geluid maakt, al zou dit afgenomen moeten zijn met update waarbij noice cancelling mogelijk is. Kan iemand iets aangeven hoe het geluid van de A1 of P1S zich bijvoorbeeld verhoud tot een Ender 3 S1?

De 3 S1 staat in m'n werkkamer naast de slaapkamer en kan ik horen als ik ga slapen, maar niet zo luid dat het hinderlijk is. De P1S heeft mijn voorkeur, maar als deze serieus luid gaat zijn kan ik beter voor een A1 gaan vermoed ik... Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Ik heb de A1 Mini en De P1S + AMS.

De A1 Mini is enorm veel stiller. De P1S maakt vooral een bonkend geluid dat ik door het hele gebouw heen hoor (het dreunt door) ook na de nieuwe noise cancelling functie. Het ligt aan de kop als die aan het uiteinde van de beweging komt en de andere kant op gaat. Ik heb hem al op schuim + kurk gezet maar het helpt niet zo.

De AMS is ook vrij luidruchtig maar dat is een hoger geluid dat niet echt door een muur heen dringt, laat staan je door het hele gebouw hoort.

De A1 mini doet dat niet, wellicht doordat hij iets langzamer is of dat de kop lichter is, ik weet het niet.

De Ender heb ik nooit gehad dus daar kan ik niet mee vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-09 09:16
tweakertjee schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:07:
Hey allen! ik zit al een tijdje naar Bambu printers te kijken om mijn Ender 3 S1 te upgraden. Nu twijfel ik nog steeds tussen een A1 of P1S, beide met AMS. Ik heb al teveel review gelezen en gezien maar met name het geluid vind ik lastig te bepalen. Ik heb met enige regelmaat hoge objecten waarbij de stabiliteit van een core xy fijn kan zijn. De mogelijkheid om bijvoorbeeld ASA te printen is fijn maar geen absolute must.

Ik zie online dat met name de P1S serieus veel geluid maakt, al zou dit afgenomen moeten zijn met update waarbij noice cancelling mogelijk is. Kan iemand iets aangeven hoe het geluid van de A1 of P1S zich bijvoorbeeld verhoud tot een Ender 3 S1?

De 3 S1 staat in m'n werkkamer naast de slaapkamer en kan ik horen als ik ga slapen, maar niet zo luid dat het hinderlijk is. De P1S heeft mijn voorkeur, maar als deze serieus luid gaat zijn kan ik beter voor een A1 gaan vermoed ik... Thanks!
Ik heb jaren met een Ender gezeten in eenzelfde situatie als jou, in een werkkamer naast de slaapkamer.
Mijn A1 (mini) is een heel stuk stiller ook al werkt deze harder.
Van de fans tot mechanische geluiden mbt de motoren/rails zijn zeker aanwezig maar een heel stuk minder hoorbaar dan de Ender en zeker niet storend.

Van de Ender hoorde ik de fans nog als de deur van de kamer dicht zat. De A1 (mini) hoor je niet meer in dezelfde situatie.
De grotere A1 maakt iets meer geluid dan de mini, groter bed betekend meer afstand dus tja..

Naar wat ik van kennissen mee krijg is ook deze nog steeds geen hinder mbt geluid.
Het type infill kan ook heel wat verschil maken weet ik uit ervaring.
Geen ervaring met de P1S maar wat ik zo lees en mee krijg via youtube maakt die aanzienlijk meer geluid.

[ Voor 6% gewijzigd door PepieNL op 24-10-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:42
my_fiero schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 10:58:
Ik heb nu onder tussen 3x een AMS en moet zeggen supper !!!!!!!
Welke ophangbeugels heb jij geprint? En hoe vul je de ams bij? Moet je ze eruit tillen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:15

_Eend_

🌻🇺🇦

tweakertjee schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:07:

Ik heb een A1 en heb hiervoor een Ender 3 (2019 model, dacht ik) gehad. Beide printers staan in een kastje in mijn woonkamer. De Ender 3 is al vrij stil vergeleken met de P1S, (een collega van mij heeft een P1S en ik schrok een beetje van de herrie) maar de Ender gebruikte ik nooit snachts. Want ook met het kastdeurtje dicht was hij vrij goed hoorbaar, ook met het 'stille' main board.

De A1 hoor je bijna niet, je hoort af en toe de fan tekeer gaan, maar dat is het wel zo'n beetje. En zelfs dat geluid valt wel mee, vergelijkbaar met de fan van een stevige laptop. Verder maakt de calibratie voor elke print een hoop lawaai, maar dat duurt een paar seconden. Er zit ook een stille modus op, maar die heb ik 1x gebruikt om het te proberen, maar de extra tijd die een print dan kost weegt niet op tegen het iets lagere geluidsniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
_Eend_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Ik heb een A1 en heb hiervoor een Ender 3 (2019 model, dacht ik) gehad. Beide printers staan in een kastje in mijn woonkamer. De Ender 3 is al vrij stil vergeleken met de P1S, (een collega van mij heeft een P1S en ik schrok een beetje van de herrie) maar de Ender gebruikte ik nooit snachts. Want ook met het kastdeurtje dicht was hij vrij goed hoorbaar, ook met het 'stille' main board.

De A1 hoor je bijna niet, je hoort af en toe de fan tekeer gaan, maar dat is het wel zo'n beetje. En zelfs dat geluid valt wel mee, vergelijkbaar met de fan van een stevige laptop. Verder maakt de calibratie voor elke print een hoop lawaai, maar dat duurt een paar seconden. Er zit ook een stille modus op, maar die heb ik 1x gebruikt om het te proberen, maar de extra tijd die een print dan kost weegt niet op tegen het iets lagere geluidsniveau.
Ja he, ik wist echt niet dat de A1 Mini zo stil was.

Ik denk er ook over om een A1 te halen voor erbij (ik heb al een P1S + AMS en een A1 Mini 8) )

De mini gebruik ik momenteel voor 0,1mm prints (0,2mm nozzle) die vaak de hele nacht duren want dat duurt meteen 4x zo lang. Als er een A1 mini bij komt dan wordt die voor 0,6mm denk ik. Maargoed momenteel heb ik het geld niet. Ondanks dat er weer een aanbieding is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:58
Kettingspanner schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:18:
[...]

Welke ophangbeugels heb jij geprint? En hoe vul je de ams bij? Moet je ze eruit tillen?
Deze heb ik geprint.

https://www.printables.co...-ams-drawer-stacker/files

Werkt SUPER! bijvullen ook heel gemakkelijk

gewoon naar voren trekken en dan kantelt hij omlaag (kan niet vallen) klep open en wisselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:06

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

my_fiero schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:18:
[...]

Deze heb ik geprint.

https://www.printables.co...-ams-drawer-stacker/files

Werkt SUPER! bijvullen ook heel gemakkelijk

gewoon naar voren trekken en dan kantelt hij omlaag (kan niet vallen) klep open en wisselen
wat is de hoogte van 2 van die AMS bakken boven elkaar? :)

Nvm. Staat in de plaatjes. Helaas te hoog voor mijn situatie. :(

[ Voor 7% gewijzigd door mydogisgone op 25-10-2024 11:40 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• PepieNL
Llopigat schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 00:54:
[...]

Ja he, ik wist echt niet dat de A1 Mini zo stil was.
Ik denk er ook over om een A1 te halen voor erbij (ik heb al een P1S + AMS en een A1 Mini 8) )
Ik zit eraan te denken om een kale A1 erbij te halen om naast mn A1 mini met AMS lite te zetten.
Heb mn Creality Ender weggegeven en heb dus geen mogelijkheid meer om een groot print oppervlak te printen.
Niet dat ik een groot bed echt mis.. maar het opent wel wat mogelijkheden en twee bedslingers met uitwisselbare parts is toch wel erg tof :*)

Terug naar de hobby.. mn huidig project loopt op zn einde.
Ik wil hem nog een wash geven en wat details highlighten her en der maar het schiet alweer op.
Dit is geprint op de A1 mini met zn kleine bedje, bijna 60 onderdelen.
Duurde zo'n 177 uur om te printen met een custom profiel van Gambody.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCK907V48V-sG4nOrAGOjvChl5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOHhfnO6Mj97XyhbBkxCaZog.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NcAKHJs88TaHjgP1t1DBAFLxwz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0Ye1quj7vkbsH5u2rS7utLl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door PepieNL op 25-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb geen aandelen, maar voor wie geïnteresseerd is in een Sunlu filament dryer: bij Amazon is de S4 in de aanbieding voor €129. Dat maakt 'm prijstechnisch nóg interessanter vind ik.
linke soep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQep1fLYvaza4RHqblT_AiWgl10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWBeF8p2KdZ6nBs8TygvG4Jp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakertjee
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:36
Llopigat schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:44:
De A1 Mini is enorm veel stiller. De P1S maakt vooral een bonkend geluid dat ik door het hele gebouw heen hoor (het dreunt door) ook na de nieuwe noise cancelling functie. Het ligt aan de kop als die aan het uiteinde van de beweging komt en de andere kant op gaat. Ik heb hem al op schuim + kurk gezet maar het helpt niet zo.
_Eend_ schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:05:
[...]
PepieNL schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:42:
[...]
Van de fans tot mechanische geluiden mbt de motoren/rails zijn zeker aanwezig maar een heel stuk minder hoorbaar dan de Ender en zeker niet storend.

Van de Ender hoorde ik de fans nog als de deur van de kamer dicht zat. De A1 (mini) hoor je niet meer in dezelfde situatie. De grotere A1 maakt iets meer geluid dan de mini, groter bed betekend meer afstand dus tja..
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Het blijft lastig maar zojuist de A1 + AMS lite besteld :) Dan weet ik sowieso dat het geluid niet storend gaat zijn. Mocht ik in de toekomst functionaliteit missen kan ik altijd nog upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-09 16:46

Solid Seal

3D Printer N00b

PepieNL schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Ik zit eraan te denken om een kale A1 erbij te halen om naast mn A1 mini met AMS lite te zetten.
Heb mn Creality Ender weggegeven en heb dus geen mogelijkheid meer om een groot print oppervlak te printen.
Niet dat ik een groot bed echt mis.. maar het opent wel wat mogelijkheden en twee bedslingers met uitwisselbare parts is toch wel erg tof :*)

Ik wil hem nog een wash geven en wat details highlighten her en der maar het schiet alweer op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
HOLY PEPIERONIE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23-08 12:56
Weet niet of het concreet de bedoeling is, maar is er iemand geinteresseerd om een AMS te kopen om samen de 10% extra te pakken? :) ik heb even gekeken, dan kom je op zo'n 240 euro per stuk :)

Stuur even een PB, als je interesse hebt. Voor eventueel ophalen, ik zit in Nijmegen :), anders splitten we de verzendkosten binnen NL weer.

Modbreak:Nee dat is niet de bedoeling, lees de FAQ over inkoopacties.

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 28-10-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
Nu geeft de vochtigheid meter van de AMS 4 aan wil ik binnen kort de korrels gaan vervangen.

Is er ook een optie om dit te hergebruiken zoals Vochtvreter® Auto. Als deze te vochtig om dit in de magnetron te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Evertt schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:11:
Nu geeft de vochtigheid meter van de AMS 4 aan wil ik binnen kort de korrels gaan vervangen.

Is er ook een optie om dit te hergebruiken zoals Vochtvreter® Auto. Als deze te vochtig om dit in de magnetron te leggen.
Ik gebruik al een tijd die oranje korrels, dus met kleur indicator, in de AMS, die kun je in de oven leggen en veranderen dan weer van kleur voor hergebruik.
Werkt zelfs veel beter dan dat standaard spul.
Ik heb er wel bakjes voor geprint.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 27-10-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Evertt schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:11:

De zakjes die er bij zitten afaik niet. (Let er ook op dat die na lange tijd kunnen gaan lekken met vieze smurrie tot gevolg)
Maar als je silica of kleikorrels gebruikt wel. Zie o.a. YouTube: Don’t use desiccant bags unless you do this!

[ Voor 7% gewijzigd door _ferry_ op 27-10-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb iets geprint van Makersworld, en ondanks dat het er op stond als een .stl/cad file voor de download, kwam er toch een .3mf file voor de dag. Daar houd ik helemaal niet van omdat het de plaat op jouw pc veranderd, maar toch maar afgedrukt.
Nadien de goede filamenten zoals die in mijn AMS zitten er weer op gekregen, maar bij het afdrukken komen er toch veel meer test 'draden' te voorschijn, weet niet hoe je die test lijntjes moet noemen die de Bambu maakt, direct voordat hij aan de feitelijke afdruk begint.
Maar hij maakt nu, opeens veel meer test lijntjes, en ik zie nu dat hij op een kale plaat sommige van deze lijntjes zelfs nog toont, maar er liggen er nog meer op, ook rechts en rechts-achter op de plaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuCPZ8RepOY1aj36Ok45a1xoOic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mc4nKeO7eV2V5OQJx1hfxlwj.png?f=fotoalbum_large
Hoe kom ik van die rommel af, die met dat Makers-bestand is geïntroduceerd. :(
De foto toont een screenshot van de onderkant van het werkvlak van de printer, hij maakt nu dus dèze lintjes en meer!
Wat hij Altijd deed, is 1 enkele lijn helemaal vooraan op de plaat, en dan helemaal rechts, ongeveer 1 cm omhoog; ook deze lijn is nog te zien op het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:30

ja3

Bij mijn weten is dat afhankelijk van de geselecteerde printer. Deze lijntjes zijn heel normaal voor als de X1C is geselecteerd (en werken ook goed voor de Flow Dynamics Calibration). Je kunt dit ook uitzetten door Flow Dynamics Calibration uit te zetten bij het starten van de print.

PS Denk dat je ook een lesje Bambu Studio kunt gebruiken want ik vind die bestanden heel handig kun je direct zien met welke printer, welke filamenten de maker dit succesvol heeft geprint.

[ Voor 25% gewijzigd door ja3 op 27-10-2024 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
rinkel schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:40:
[...]

Ik gebruik al een tijd die oranje korrels, dus met kleur indicator, in de AMS, die kun je in de oven leggen en veranderen dan weer van kleur voor hergebruik.
Werkt zelfs veel beter dan dat standaard spul.
Ik heb er wel bakjes voor geprint.
U bedoelt deze? https://www.amazon.nl/Dro...absorberend/dp/B0781BJXWN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Naalroc Ik zou de schuld omtent de lijntjes niet bij het bestandsformaat leggen, maar bij de maker van het bestand. (en misschien ook wel Makerworld)
Op zich zou 3MF een verbetering moeten zijn. Het 3MF formaat is heel geschikt voor 3D-printen omdat dit formaat, wanneer deze mogelijkheden goed worden benut, het mogelijk maakt om samenstellingen te maken en deze te annoteren met informatie zoals geschikte filamenttypen en kleurinformatie. Helaas zijn slicers echt slecht in het lezen en verwerken van dit soort informatie. Idealiter maakt men gebruik van STEP, maar helaas zijn de mogelijkheden om met STEP-bestanden om te gaan heel basaal en word tesselatie vaak verkeerd toegepast en wordt materiaalinformatie niet ingeladen. STL is echt zoooo 1999.

[ Voor 19% gewijzigd door ocf81 op 27-10-2024 20:12 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@ocf81 Deze reactie helpt mij 0 % verder!
Het geeft geen oplossing, maar alleen informatie waarop ik helemaal niet zit te wachten. Mijn routines zijn overhoop gegooid door het gebruik van deze .3mf file, en ik wil graag terug naar wat ik had.
En als .stl bestanden ouderwets zijn, so be it, dan ben ik dat ook, graag; ik was me er overigens niet van bewust dat er in 1999 al 3D printers bestonden voor amateur gebruik.

Aan alle andere gebruikers hier: jullie adviezen en het wijzen in de juiste richting voor een oplossing van mijn probleempje wordt erg op prijs gesteld. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Naalroc Het zou wel handig zijn als je een link naar het betreffende bestand kan geven, zodat we ook een idee hebben waar we het over hebben. Je vraag is incompleet.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Sinny schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:53:
Weet niet of het concreet de bedoeling is, maar is er iemand geinteresseerd om een AMS te kopen om samen de 10% extra te pakken? :) ik heb even gekeken, dan kom je op zo'n 240 euro per stuk :)

Stuur even een PB, als je interesse hebt. Voor eventueel ophalen, ik zit in Nijmegen :), anders splitten we de verzendkosten binnen NL weer.
Tempting, ik zit erg in dubio....Ik verwacht dat er bij de introductie van de nieuwe printer ook een nieuwe AMS komt en hoop dat die backwards compatible is.....en hopelijk met geïntegreerde droger....

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:23:
Ik heb iets geprint van Makersworld, en ondanks dat het er op stond als een .stl/cad file voor de download, kwam er toch een .3mf file voor de dag. Daar houd ik helemaal niet van omdat het de plaat op jouw pc veranderd, maar toch maar afgedrukt.
Nadien de goede filamenten zoals die in mijn AMS zitten er weer op gekregen, maar bij het afdrukken komen er toch veel meer test 'draden' te voorschijn, weet niet hoe je die test lijntjes moet noemen die de Bambu maakt, direct voordat hij aan de feitelijke afdruk begint.
Maar hij maakt nu, opeens veel meer test lijntjes, en ik zie nu dat hij op een kale plaat sommige van deze lijntjes zelfs nog toont, maar er liggen er nog meer op, ook rechts en rechts-achter op de plaat.
[Afbeelding]
De foto toont een screenshot van de onderkant van het werkvlak van de printer, hij maakt nu dus dèze lintjes en meer!
Wat hij Altijd deed, is 1 enkele lijn helemaal vooraan op de plaat, en dan helemaal rechts, ongeveer 1 cm omhoog; ook deze lijn is nog te zien op het plaatje.
Aangezien we het bestand niet hebben, schieten we in het donker met antwoorden. Dat gezegd, heb je je eigen plaat wel geselecteerd in BS? Die wil nog wel eens veranderen door een 3MF.

Daarnaast; heb je je eigen presets wel geselecteerd? Ook die worden gewijzigd door de 3MF.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7-V1Ru_G4dVFBe-0SSTfL86MI4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pnx18H9mzdQSRyo0Fv0qBoEm.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47mSXsGMKo4xyh5WLCDpjl36N60=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Pr0HGEZUyK5cMNs3R2n6HBEE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 18:34
[Afbeelding]
Ik vermoed dat je het 'verkeerde' printerprofiel geselecteerd hebt linksboven in Bambu Studio. X1C ipc P1S(?).

Die pakt hij namelijk over uit de 3mf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dank voor de behulpzame reacties!
@ocf81 Het betreft dit onderdeeltje, dat ik gisteren voor iemand anders even afgedrukt had:
https://makerworld.com/en...m=search#profileId-524119

@MC Taz Man Ja dat had ik wel goed gedaan, zie hier de 2 shots van mijn printplaat , deze maal de hele plaat, met tekst links, en mijn instellingen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLGfes37tWYoYqD6IU8WioGEi80=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hXlm3WhKHzE4ks5IIzLwes1A.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEL_xp0zJFrfJHCoq6Bso1uzQxY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1arMkX5QL7Yp9m3mgVTlvdeC.png?f=user_large

dus daar zit het probleem niet, dacht ik, of je moet hier meer zien dan ik opmerk...

@jj85 Dàt is inderdaad verkeerd hier, de X1C stond hier nu geselecteerd, maar dat had ik niet gedaan, en nooit opgemerkt, dat dit veranderd was, kennelijk door dat .3mf bestand!
En inderdaad, NU is mijn printplaat oppervlak op mijn scherm weer 'schoon' en heb er alle vertrouwen in dat dit het probleem was en nu is opgelost.
Mijn weerzin tegen de .3mf files te gebruiken van anderen is nu alleen maar groter geworden!

Maar allen bedankt voor het mee denken, en @jj85 bedankt voor de oplossing. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@Naalroc De maker van dat ontwerp heeft een .3mf ingediend bij Makerworld, dus dat was sowieso al het bestandsformaat dat je zou krijgen. Ik kan het op de een of andere manier niet verkrijgen, dat zal wel met de blokkering van domeinen van 3e partijen te maken hebben, maar het kan zijn dat de maker zijn printinstellingen in het 3MF-bestand heeft meegegeven.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat zal best, maar mijn punt was o.a. dat deze website aangeeft dat je dat .stl kunt downloaden, en als je dat selecteert, dan verwacht ik dan ook dat je die krijgt, maar niet dus, je krijgt een .3mf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hbf361coDwh807t8LTZe7cX_KS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oVpKWjJbxtWqiHhIqYvhKHen.png?f=fotoalbum_large

Dat had ik wel gezien maar zag geen andere optie om dit bestand dan even voor een kennis te drukken, en dus OK geklikt...
Genoeg hierover nu, bedankt voor het mee denken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Sorry, maar dan heb je echt met je neus gekeken. Er staat STL/CAD, maar dat is een categorieomschrijving. De 3MF in die uitklaplijst is de 3MF die Makerworld genereert. Als je de bestanden zelf bekijkt zie je dat het bestand dat de maker gedeeld heeft een 3MF-bestand is.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 27-10-2024 22:53 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Pffff.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch niet zo moeilijk? Download de 3MF, open in BS en doe dan een export as STL. Maar liefst 4x klikken ofzo en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
mphilipp schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:00:
[...]

Toch niet zo moeilijk? Download de 3MF, open in BS en doe dan een export as STL. Maar liefst 4x klikken ofzo en je probleem is opgelost.
Nee, dat was het probleem dus niet, dat bestandje is prima afgedrukt, maar het laat instellingen achter op mijn machine die ik helemaal niet wil, en niet wist hoe daar vanaf te komen, en dat lijkt nu opgelost, want die .3mf file had mijn printer type gewijzigd naar een X1 terwijl ik een P1S heb.
Die oplossing kwam van jj81, hierboven al genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zo te zien lijkt het mij dat je nog wel wat te leren hebt over 3D-printers en de software die daar bij komt kijken. Ik wens je veel succes bij deze reis!

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Klopt, en ik ben het ook met je onderschrift eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Op een gegeven moment wordt je gewoon waar iedereen je reeds van beschuldigde ;)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 16:42
PepieNL schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:50:
[...]

Super mooi geworden, meer als een week aan het printen. Gok met de 0,4 mm nozzle?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• THM0
Naalroc schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 23:20:
Klopt, en ik ben het ook met je onderschrift eens.
Ik snap echt je frustratie over antwoorden waar je weinig aan hebt, maar als je houding is ‘het werkt niet zoals ik het logisch vind dus het is ruk’ dan wordt dit een frustrerende hobby voor je…

De 3mf file omvat zowel een model als printerinstellingen. In vind dat persoonlijk ook niet geheel logisch want waarom zou ik instellingen willen voor een printer die ik niet heb, alleen omdat de modelmaker die printer toevallig wél heeft; ik wil instellingen voor supports etc, niet voor de hardware. Maar er zal ongetwijfeld een voordeel aan zitten wat ik nog niet ontdekt heb; dat ik het niet snap maakt het niet direct een domme oplossing.

Als je die 3mf opent moet je vervolgens de instellingen aanpassen naar jouw printer en sheet en filament etc. Als je Bambu Lab vervolgens afsluit en verder niks opslaat zijn die settings ook weer weg. Wel even opletten welke OK knoppen je precies aanklikt in het proces want je wordt wel gevraagd of je de aangepaste instellingen wilt opslaan (maar dacht dat het dan in een nieuw profiel komt).

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• PepieNL
lekrutes schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:31:
[...]

Super mooi geworden, meer als een week aan het printen. Gok met de 0,4 mm nozzle?
Thanks!
Klopt, met 0,4 nozzle op 0,12 layerhoogte duurde het 177 uur.

Ik had nog lager kunnen gaan met die nozzle en heb hier zelfs een 0,2 mm nozzle liggen maar op deze schaal vond ik het dik prima na wat testprints enne sja.. vond het lang genoeg duren.
Snelheid van de outer en inner wall is vrij laag gehouden via het Gambody profiel en ik heb de settings op wat kleine dingen na helemaal aangehouden van ze; heb er geen moment spijt van.. kwaliteit hoor!

Het is ook direct het grootste model wat ik ooit geprint heb op welke printer dan ook.
Grappig dat dit op de kleinste bambu geprint. De parts pastte net op de mini zn bedje, het was net mogelijk.
Vooral de cloak is zo immens groot en complex, alleen die bestaat al uit 9 onderdelen.
Die foto met sauron op de mini laat wel zien hoe groot dit object is geworden, het is 40cm hoog en bijna net zo breed door de cloak en bodemplaat.

Heb gisteren de laatste hand eraan gelegd, washes gedaan en daarna wat highlights.
Zn armor was lastiger als in eerste instantie verwacht. Je moet oppassen dat het geen blikken harnas wordt maar donker en uitgebrand/aangetast door inmense hitte/magie.
Donker staal.. was moeilijker als verwacht. Ik heb weer een hoop geleerd in ieder geval.

Zo staat het er nu bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eF-s5wqzeKzmUpMeh6qliWidxdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drQW8c6RncS8eADrSHbW5P27.jpg?f=fotoalbum_large

Om een idee vd schaal te geven :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ww1ARi-q1OQ5a7e64uk5szYG0w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/uG3uu1RvPba104VsJq1ZmX2R.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door PepieNL op 28-10-2024 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lekrutes
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 16:42
Echt super vet geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

PepieNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Thanks!

Ik had nog lager kunnen gaan met die nozzle en heb hier zelfs een 0,2 mm nozzle liggen maar op deze schaal vond ik het dik prima na wat testprints enne sja.. vond het lang genoeg duren.
Snelheid van de outer en inner wall is vrij laag gehouden via het Gambody profiel en ik heb de settings op wat kleine dingen na helemaal aangehouden van ze; heb er geen moment spijt van.. kwaliteit hoor!

Het is ook direct het grootste model wat ik ooit geprint heb op welke printer dan ook.
Grappig dat dit op de kleinste bambu geprint. De parts pastte net op de mini zn bedje, het was net mogelijk.
Vooral de cloak is zo immens groot en complex, alleen die bestaat al uit 9 onderdelen.
Die foto met sauron op de mini laat wel zien hoe groot dit object is geworden, het is 40cm hoog en bijna net zo breed door de cloak en bodemplaat.

Heb gisteren de laatste hand eraan gelegd, washes gedaan en daarna wat highlights.
Zn armor was lastiger als in eerste instantie verwacht. Je moet oppassen dat het geen blikken harnas wordt maar donker en uitgebrand/aangetast door inmense hitte/magie.
Donker staal.. was moeilijker als verwacht. Ik heb weer een hoop geleerd in ieder geval.

Zo staat het er nu bij:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw wat mooi! En dat heb je met een A1 mini geprint? Is dat met AMS? Naast de cola fles zie ik 3? verschillende kleuren? (ik ben een leek met 3d printen...)
Je kan met een klein bed van 18x18 dus nog best een groot ding printen...

Ik zit er aan te denken om ook een A1 mini aan te schaffen. Alleen zit ik nog even te kijken of er nog een leuke black friday aanbieding aan zit te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:20
kaasaanfiets schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Wauw wat mooi! En dat heb je met een A1 mini geprint? Is dat met AMS? Naast de cola fles zie ik 3? verschillende kleuren? (ik ben een leek met 3d printen...)

Ik zit er aan te denken om ook een A1 mini aan te schaffen. Alleen zit ik nog even te kijken of er nog een leuke black friday aanbieding aan zit te komen.
Alsof de huidige aanbiedingen nog niet genoeg zijn... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PepieNL
kaasaanfiets schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

Deze reus is niet in één deel zomaar vanaf een printer gekomen en zeker niet door een AMS ingekleurd.
Het zijn bijna 60 onderdelen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhzj0D6WUNkyRYF9IRQ-SkvtwNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P1F1ywPcYyeZcbcjs6qnSMFJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle onderdelen zijn geprint met een A1 mini, vervolgens nabewerkt, geprimed en geschilderd.
Dat is voor mij en anderen hier in dit topic de hobby, het printen is maar een onderdeel vd hobby.
Er is geen AMS aan te pas gekomen, allemaal handwerk ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s0gPxltLhYoqmy8i9l4KgWorpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIqqOxSHLqYaADLcQzmo0iKO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3sED9I8sag2TUHYRZIXc0ulAFyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U37iJKoXvvyxx35oMG9Fv1o7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door PepieNL op 28-10-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:05

Boullie

Da Bulster

@PepieNL Ziet er goed uit
Waar vul jij de delen tussen de prints mee? Ik heb namelijk nogal vaak dat ik ze niet goed dicht krijg en ze nogal duidelijk zichtbaar op de modellen aanwezig zijn. Op jouw print zie ik dit helemaal niet meer.

Boullie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
Boullie schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:54:
@PepieNL Ziet er goed uit
Waar vul jij de delen tussen de prints mee? Ik heb namelijk nogal vaak dat ik ze niet goed dicht krijg en ze nogal duidelijk zichtbaar op de modellen aanwezig zijn. Op jouw print zie ik dit helemaal niet meer.
De cloak heb ik met Vallejo Puty gedaan:
https://www.bol.com/nl/nl...y-filler/9200000120798760
Ontzettend spijt van gehad; echt niet aan te raden. Dit spul blijft elastisch en krimpt.. :(
Heeft me veel tijd gekost om die zooi goed te krijgen.

Doorgaans gebruik ik deze twee :
Milliput :
https://www.bol.com/nl/nl...-filler/9300000005486725/

UV hars :
https://www.bol.com/nl/nl...e-mengen/9300000127454090

[ Voor 3% gewijzigd door PepieNL op 28-10-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:36
Ik heb sinds vrijdag de Qidi Plus 4, wat een upgrade na een Ender 3 (v2)
Nu had ik wel dat er een paar prints mis gingen, bleek dat het bed niet helemaal level was.
Na een Z_TILT_ADJUST dit opgelost.
Nu doet klipper voor elke print een Mesh uit zich zelf (zag dit niet in de G Code staan vanuit de slicer)
Kan je ook ergens toevoegen dat hij die tilt adjust doet voor elke mesh?
Om zeker te zijn dat het bed recht is?

En nog een vraag, er zit een lightbar aan de voorkant, maar deze verlicht niet de hele printer van binnen.
Iemand ervaring met het toevoegen van licht om de rest ook te verlichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Laatst online: 18:05

Boullie

Da Bulster

Thanks.
Hars is besteld en de Milliput heb ik volgens mij zelfs liggen 8)7 . Ga het daar eens mee proberen als ik weer een projectje heb.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Laatst online: 20-09 15:42
Reveal! schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:22:
Ik heb sinds vrijdag de Qidi Plus 4, wat een upgrade na een Ender 3 (v2)
Nu had ik wel dat er een paar prints mis gingen, bleek dat het bed niet helemaal level was.
Na een Z_TILT_ADJUST dit opgelost.
Nu doet klipper voor elke print een Mesh uit zich zelf (zag dit niet in de G Code staan vanuit de slicer)
Kan je ook ergens toevoegen dat hij die tilt adjust doet voor elke mesh?
Om zeker te zijn dat het bed recht is?

En nog een vraag, er zit een lightbar aan de voorkant, maar deze verlicht niet de hele printer van binnen.
Iemand ervaring met het toevoegen van licht om de rest ook te verlichten?
Je bent verdwaald, je zit in het Bambu Lab topic ;)
Ik denk dat je beter hier je vraag kan stellen: Open Source 3D Printing - Deel 3

Edit: foutje, bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door Capa op 28-10-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reveal!
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:36
Capa schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat je beter hier je vraag kan stellen: [3D Printen] Centraal filament topic
Oeps in de verkeerde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

rafvhoof schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Alsof de huidige aanbiedingen nog niet genoeg zijn... ;)
Tenopzichte van de normale prijs (iets van 203 euro?) van de A1 mini kan je dat niet een aanbieding noemen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Capa schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:01:
[...]

Ik denk dat je beter hier je vraag kan stellen: [3D Printen] Centraal filament topic
Wat heeft de vraag met filament te maken dan? Ik zou eerder Open Source 3D Printing - Deel 3 als suggestie doen.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 28-10-2024 14:23 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Laatst online: 20-09 15:42
ocf81 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:23:
[...]

Wat heeft de vraag met filament te maken dan? Ik zou eerder Open Source 3D Printing - Deel 3 als suggestie doen.
Kut, verkeerde topic gecopy/paste |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
PepieNL schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:54:
[...]

Thanks!

Zo staat het er nu bij:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi werk. Ben nu zelf ook weer met een groter project bezig. Moet nog één onderdeel van het figuur dat ik aan het printen ben en hij is nu al 212,7 uur bezig. Dat laatste onderdeel is nu net gestart en heeft zo'n 36,8 uur nodig. Moet dan nog wel de base printen en daar gaan ook nog wel de nodige uurtjes in zitten.

Print dan wel alles met een 0.2 nozzle en op 0,06 mm layer height. Het printen is voor mij eigenlijk ook een noodzakelijk kwaad. Het schilderen is inmiddels wel mijn eigenlijke hobby.

Hier alvast een voorproefje..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5-AdGXzUHFlD9Luiud5nqBcHG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nQZLkAUOdjoTFL2vasTYv6w.jpg?f=fotoalbum_large

Heb nog wel een uitdaging, want tijdens het printen van het bovenlichaam had ik een verstopping in mijn nozzle en heb toen de printer moeten stoppen. Had namelijk geen nieuwe nozzles in huis en ik kreeg de nozzle niet meer aan de praat. Dus toen ik reserve nozzle in huis had ben ik gestart met het printen van het bovenste stuk van het bovenlichaam en heb ik dat erop gelijmd. Op bovenstaande foto zie je de lijn, maar verwacht dit met een milliput papje (vermengd met alcohol) wel weg te kunnen werken. Nog niet eerder gedaan, maar da's een leuke uitdaging.. 8)

Leerzame hobby dit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb uiteindelijk deze losse korrels besteld die ik in een geprint bakje doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Naalroc schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 20:22:
@ocf81 Deze reactie helpt mij 0 % verder!
Het geeft geen oplossing, maar alleen informatie waarop ik helemaal niet zit te wachten. Mijn routines zijn overhoop gegooid door het gebruik van deze .3mf file, en ik wil graag terug naar wat ik had.
En als .stl bestanden ouderwets zijn, so be it, dan ben ik dat ook, graag; ik was me er overigens niet van bewust dat er in 1999 al 3D printers bestonden voor amateur gebruik.

Aan alle andere gebruikers hier: jullie adviezen en het wijzen in de juiste richting voor een oplossing van mijn probleempje wordt erg op prijs gesteld. ;)
Als je een 3mf bestand importeerd heb je altijd grote kans dat je ook instellingen meepakt. Ik gebruik ook altijd liever mn eigen instellingen, oa omdat te snel printen het object vaak erg slap maakt indien je geen Bambu filament gebruikt (te herkennen aan matte finish)

Ik selecteer dan het object, rechter muisknop, exporteer als STL, vervolgens sluit ik Orca af zonder op te slaan en laad ik de stl los in.

Als je de 3mf inmiddels heb opgeslagen wordt volgens mij de settings in de cloud overschreven.
Ik maak regelmatig backups van mijn json bestanden en heb ooit geprobeerd er 1 terug te lezen, maar nog niet gelukt.

Wat je nog zou kunnen proberen is een oude 3mf van de sd-kaart weer in Bambu/Orca kunnen inladen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daan1211
daan1211 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:56:
Ik wilde eigenlijk de 4-in-1 splitter van Bambu gaan gebruiken, dat is dezelfde als op de A1 en A1 mini met AMS lite als ik het goed heb, maar helaas was deze out of stock.

Ik ga het in ieder geval proberen met de bestelde ptfe connectoren en heb er alle vertrouwen in nadat ik het artikel bij Bambu zelf heb gelezen.

Als ik het binnen heb zal ik een update geven :)
Inmiddels de AMS ontvangen gisteren (Sneller dan gewend aangezien de printers bij mij aanzienlijk langer duurde).
Ik heb nu de PTFE tubes via een Y-splitter verbonden met aan beiden ingangen een tube connector en bij de uitgang hetzelfde. Werkt voor nu allemaal perfect, dus die 50 euro van de AMS Hub lijkt hiermee mooi uitgespaard gebleven.

De tweede AMS wordt gewoon via daisy-chaining verbonden met de eerse AMS, geen kabel naar de printer dus, misschien was dit algemeen al bekend maar ik had me niet echt verdiept in de bekabling & aansluitingen :+

Mocht iemand met hetzelfde vraagstuk als mij zitten, dan kan ik bij deze bevestigen dat je de Hub niet per sé nodig hebt. Volgensmij heb je de Hub niet eens nodig als je 4 AMS units zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daan1211 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:44:
[...]

Inmiddels de AMS ontvangen gisteren (Sneller dan gewend aangezien de printers bij mij aanzienlijk langer duurde).
Ik heb nu de PTFE tubes via een Y-splitter verbonden met aan beiden ingangen een tube connector en bij de uitgang hetzelfde. Werkt voor nu allemaal perfect, dus die 50 euro van de AMS Hub lijkt hiermee mooi uitgespaard gebleven.

De tweede AMS wordt gewoon via daisy-chaining verbonden met de eerse AMS, geen kabel naar de printer dus, misschien was dit algemeen al bekend maar ik had me niet echt verdiept in de bekabling & aansluitingen :+

Mocht iemand met hetzelfde vraagstuk als mij zitten, dan kan ik bij deze bevestigen dat je de Hub niet per sé nodig hebt. Volgensmij heb je de Hub niet eens nodig als je 4 AMS units zou willen gebruiken.
*O* Dank voor de info *O*

Ik heb de hub gekocht bij de vorige kortingsactie, ga die dus blijven gebruiken, maar dit is hele goede info voor nieuwe mensen _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
bvsteyn schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:05:
[...]

Mooi werk. Ben nu zelf ook weer met een groter project bezig. Moet nog één onderdeel van het figuur dat ik aan het printen ben en hij is nu al 212,7 uur bezig. Dat laatste onderdeel is nu net gestart en heeft zo'n 36,8 uur nodig. Moet dan nog wel de base printen en daar gaan ook nog wel de nodige uurtjes in zitten.

Print dan wel alles met een 0.2 nozzle en op 0,06 mm layer height.
Oh shit man, dat zijn pas serieuze uren haha! Nee dat gaat me echt te ver :P
Ik heb een 0,2 nozzle liggen maar deze pak ik enkel incidenteel voor kleinere objecten, de extra tijd die erbovenop komt is echt niet mis. Ik gebruik een halve-meter-regel, zijn op die afstand geen layerlines te zien vind ik het wel prima.
Maar toch, binnenkort wil ik het toch eens doen, niet zo'n groot ding als sauron.. maar een figuur van rond de 20cm... en eenmalig, gewoon om de nozzle eens echt te testen.
[...]

Het printen is voor mij eigenlijk ook een noodzakelijk kwaad. Het schilderen is inmiddels wel mijn eigenlijke hobby.
Jep jep, zekers!
[...]

Hier alvast een voorproefje..
[Afbeelding]

Heb nog wel een uitdaging, want tijdens het printen van het bovenlichaam had ik een verstopping in mijn nozzle en heb toen de printer moeten stoppen. Had namelijk geen nieuwe nozzles in huis en ik kreeg de nozzle niet meer aan de praat. Dus toen ik reserve nozzle in huis had ben ik gestart met het printen van het bovenste stuk van het bovenlichaam en heb ik dat erop gelijmd. Op bovenstaande foto zie je de lijn, maar verwacht dit met een milliput papje (vermengd met alcohol) wel weg te kunnen werken. Nog niet eerder gedaan, maar da's een leuke uitdaging.. 8)

Leerzame hobby dit!
Gaaf! En gedurft hoor, al dat haar :)
Ken het figuur niet, maar succes ermee joh!
Naar dat de print gefailed was maar zo te zien is het te redden.
Alcohol toevoegen aan milliput? Nooit van gehoord, interessant! Ik ga er eens op inlezen, succes man!

Leerzaam is het zeker! Elk project leer je wel weer wat nieuws _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door PepieNL op 30-10-2024 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
@bvsteyn blastaar?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:16
PepieNL schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:21:

Gaaf! En gedurft hoor, al dat haar :)
Ken het figuur niet, maar succes ermee joh!
Naar dat de print gefailed was maar zo te zien is het te redden.
Alcohol toevoegen aan milliput? Nooit van gehoord, interessant! Ik ga er eens op inlezen, succes man!

Leerzaam is het zeker! Elk project leer je wel weer wat nieuws _/-\o_
Als je een stukje gekneed milliput in isopropyl alcohol doet dan lost de milliput op tot een papje. Dat papje kan je dan met een kwast aanbrengen op oneffenheden of bijvoorbeeld het wegwerken van layer lines.

Zie als voorbeeld dit filmpje (van minuut 2:38) van Groundeffected (schitterende kerel trouwens!):
Pagina: 1 ... 70 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.