Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:08
Ik zie het nu ook. Dat is irritant, zeg. Ga gelijk maar een ticket openen om deze wijziging ongedaan te maken.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07 14:08
Naalroc schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 09:34:
IK heb het over Bambu Studio, en kijk er nooit naar op de tel. dus dat weet ik niet hoe het daar gaat.
Heb er met versie 1.9.5.51 geen last van!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowrider84
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:24
Ik vraag me al een tijd af waarom ze het herspoelen niet hebben voorzien in de AMS. Soortgelijk aan de mogelijkheid om spoelen te drogen adhv heated bed.

Zolang het niet door Bambu ondersteund wordt, zou ik dit zelf wel niet direct gaan doen omdat dit op termijn toch wel schade/extra slijtage kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
flowrider84 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Ik vraag me al een tijd af waarom ze het herspoelen niet hebben voorzien in de AMS. Soortgelijk aan de mogelijkheid om spoelen te drogen adhv heated bed.

Zolang het niet door Bambu ondersteund wordt, zou ik dit zelf wel niet direct gaan doen omdat dit op termijn toch wel schade/extra slijtage kan geven.
Dat sws idd. Maar het kán. Hopelijk gaat BL hier iets mee doen, als ze genoeg hier op gewezen worden O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Naalroc schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:02:
[...]

Dat heb ik de laatste paar dagen ook gemerkt, maar dat niet gelinkt aan die update. Maar nu je het zegt.... idd, dit is nog nooit eerder gebeurd
Er staat het volgende:
[Afbeelding]
Maar 1 klikje op het pijltje er voor, en hij gaat weer aan de slag (gelukkig)
Update op mijn ticket vanuit BL:
"This message is reported when studio is on but not in operation.This is unrelated to the functionality of the printer.I will check with my R&D colleague to see if it can be turned off,once my R&D colleague replies, I will contact you here immediately."

Het is dus een Studio ding, als die lang geen input krijgt, stopt hij de stream.

Aangegeven dat veel users hier over klagen en het echt een veel gebruikte functie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-07 21:32
Je vraag heeft weinig te maken met dit topic, wellicht is het MME kroegtopic of eventueel een eigen topic een betere plek voor je vraag

[ Voor 83% gewijzigd door _ferry_ op 31-08-2024 20:08 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@_ferry_ Ik heb hier gezocht:

Modding, mechanica en elektronica

maar kan daar geen kroeg topic ontdekken.
Dus waar staat dat dan wel? Ik vind zo'n simpele vraag niet een eigen topic waard, en dacht dat de reparatie van een BambuLab print, waarover dit ging, eigenlijk wel hierboven paste, maar goed, ik wil het wel opnieuw plaatsen, maar niet waar het dan ook weer verwijderd gaat worden.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Naalroc schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:34:
@_ferry_ Ik heb hier gezocht:

Modding, mechanica en elektronica

maar kan daar geen kroeg topic ontdekken.
Dus waar staat dat dan wel? Ik vind zo'n simpele vraag niet een eigen topic waard, en dacht dat de reparatie van een BambuLab print, waarover dit ging, eigenlijk wel hierboven paste, maar goed, ik wil het wel opnieuw plaatsen, maar niet waar het dan ook weer verwijderd gaat worden.
Hij was een beetje weggezakt in de lijst, en de naam dekt de lading ook niet helemaal meer gezien de huidige activiteiten binnen dit subforum;
De EL-kroeg - Deel 4

Maar er is waarschijnlijk geen topic over 3d print-pennen, wel recent iemand die ervaring zocht met betrekking tot het nabewerken/herstellen:
3D-nabewerkingstool, ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:38
Wel interessant, het nodige uitstoot van 3d printers:

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
_ferry_ schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:47:
[...]

Hij was een beetje weggezakt in de lijst, en de naam dekt de lading ook niet helemaal meer gezien de huidige activiteiten binnen dit subforum;
De EL-kroeg - Deel 4

Maar er is waarschijnlijk geen topic over 3d print-pennen, wel recent iemand die ervaring zocht met betrekking tot het nabewerken/herstellen:
3D-nabewerkingstool, ervaringen?
Ik heb het daar dus maar geplaatst: voor de geïnteresseerden, zie Naalroc in "3D-nabewerkingstool, ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar zijn al best veel studies naar gedaan, kan deze zo snel even vinden: https://www.rivm.nl/publi...n-materialen-en-producten.

Ik ben van mening dat je sowieso alijtd moet luchten/ventileren. En iemand met 1 a 2 printers (PLA/PETG) zal wel los lopen. Zodra je serieus gaat printen (meerdere printers en printers die bijna 24/7 printen) moet je sowieso afzuiging hebben.

Er zijn ook genoeg filters te vinden zoals de Nevermore filter.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@iMars

WEl wat een oude test, maar altijd goed om te weten.

Waar het mij ook voornamelijk even om ging, dat een gesloten printer niet beter is dan een open systeem als het gaat om uitstoot. Wat bij ABS dus wel een dingetje is.

Ik print voornamelijk PLA en af en toe PETG, en het raam staat op een kier en er staat een luchtreiniger achter de printers, dus valt "mee". maar ga toch even kijken als ik iets kan maken dat het meer gesloten kan worden en met betere afzuiging.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Er is een apart topic over 3D printen en onze gezondheid.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Thx. had ikk nog niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool, die had ik ook niet gezien d:)b

Mijn printers staan op zolder aan weerszijde bij een raam die altijd op kantelstand staat om te luchten. En print zelf voornamelijk PLA. Zodra ik ASA/ABS ga printen en het is een lange print, probeer ik er niet continu bij te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ik heb in m'n X1C een Bentobox staan en dat scheelt echt een hoop. Uiteraard wel regelmatig de Activated Carbon vervangen, maar daar heb ik genoeg van in huis...

Daarnaast heb ik achter de printer een Ikea Fornuftig staan en een grote Winix luchtfilter unit.
Houdt de boel aardig schoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvh0712
  • Laatst online: 16-07 21:41
Valt me wel op dat, volgens de luchtmeter van Ikea, PETG HF de meeste fijn stof genereerd. De printer staat in aan aparte ruimte met daarnaast de meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuoNYq5plENlGbJYSfkJOY70xGI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ngc0w85aHLA1YC2ZaQzlDe1E.png?f=fotoalbum_large

Dus gewoon altijd maar goed luchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-07 09:13
mvh0712 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:06:
Valt me wel op dat, volgens de luchtmeter van Ikea, PETG HF de meeste fijn stof genereerd. De printer staat in aan aparte ruimte met daarnaast de meter.

[Afbeelding]

Huh. Ik wist niet dat IKEA luchtmeters had. Interesting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:32
Kreeg via marktplaats verzoek om een logo te printen, wat goed gelukt is.

Had wel de design tijd onderschat, had de jpeg ingeladen in de software inkscape. Maar na de automatische kleurherkenning vielen er nog gaten tussen de verschillende lijnen. De grijze schaduwen/lijnen waren namelijk niet erg duidelijk en vooral niet volledig doorgetrokken, dus uiteindelijk nog met de hand wat dingen aangepast. Daarna de SVG's ingeladen in de slicer en de kleuren ingesteld.

Op zich is het er mooi uitgekomen maar had een klein probleem met de ironing van de bovenste laag (zwart) die net niet helemaal goed gegaan lijkt te zijn. Iemand een idee hoe dat kan? Kan de nozzle verstopt raken oid? Gebruikte bambu basic PLA voor de hele print met instellingen. In de slicer preview kan ik zien dat de A het laatste deel is dat ironing kreeg. Ironing op de rest van het oppervlak was eigenlijk gewoon perfect.

Op zich zie je het niet vanaf wat verder en het was al een stuk beter dan zonder ironing. Dus ik heb besloten het wel op te sturen (had ook geen hoog bedrag gevraagd).

Instellingen (Orca) voor ironing waren
-all top surfaces
-rectilinear pattern
-65 mm/s (30 vind ik vaak mooier, maar dat had aan alleen ironing 4 uur toegevoegd aan de print)
-22% ironing flow
-0.15 mm line spacing
- angle -1 degree

Logo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zw_aQ4oUfCr51-wonYYZbMxVMtQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lSBP6KqxdK3YzOriOWGFxSFV.jpg?f=user_large

Resultaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLAjhjvdAouf5A1UZ4j-EMvRriQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2SEzomtHogJz0XwYIUYuNiu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMYZs1NvlNwc5hkaGiiAeT1s4Qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NguUb6K8LbhuVwydIviz0eiD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvh0712
Mday schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:09:
[...]

Huh. Ik wist niet dat IKEA luchtmeters had. Interesting.
Ik gebruik deze: https://www.ikea.com/nl/n...eitsensor-smart-00498231/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@HSlegend Wat voor Top Surface heb je gebruikt? Ik vind 'Hilbert Curve' het mooiste resultaat opleveren.

Gezien de strakheid van de rest van het logo, zie ik ook geen oplossing voor dat stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
rinkel schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 22:23:
Aangezien ik wat onderdelen voor de Voron wil printen (Extruder, Clockwork), heb ik wat materialen getest: ASA en PC.

ASA gaat eigenlijk wel verbazingwekkend goed. Alle delen zijn er tot nu behoorlijk goed uitgekomen. De chamber temperatuur komt ruim boven de 40 graden, dus dat is prima.
Ik heb de ASA onderdelen op de smooth-pei geprint (na eerst op de textured pei), dan sluiten ze mooier aan.
Prima gelukt.
Heb hier ook nog een rol ASA liggen maar durf het eigenlijk niet zo goed te gebruiken ivm alle nieuws over fumes en mensen die klagen over warping.

Gebruik jij gewoon het standaard ASA profiel + open room of is er meer nodig voor succes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
MasterMaceMichu schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:29:
@HSlegend Wat voor Top Surface heb je gebruikt? Ik vind 'Hilbert Curve' het mooiste resultaat opleveren.

Gezien de strakheid van de rest van het logo, zie ik ook geen oplossing voor dat stukje.
Met ironing komt er nog een extra laagje (2x) met kleine hoogte over je print heen, dus ik denk dat de reguliere top surface weinig uitmaakt. Maar om je vraag te beantwoorden, het was monotonic line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ik zie toch echt verschil tussen monotonic en Hilbert. Ook diverse tutorials geven dit aan. Keertje zelf proberen, anders, want YMMV!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:40
HSlegend schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:34:
[...]

Heb hier ook nog een rol ASA liggen maar durf het eigenlijk niet zo goed te gebruiken ivm alle nieuws over fumes en mensen die klagen over warping.

Gebruik jij gewoon het standaard ASA profiel + open room of is er meer nodig voor succes?
Voor ASA gebruik ik meestal de Voron, daar zit een filter in (nevermore) die laat ik altijd nog even doorblazen totdat het bed is afgekoeld.
Bed laten afkoelen bij ASA is ook nodig omdat het model nog kan warpen tijdens het afkoelen.

Ik heb nog niet zo heel veel ASA geprint op de Bambu, die heb ik nog niet zo lang, maar tot nu toe gaat ASA en PC eigenlijk best goed. De kamer blijft behoorlijk op temperatuur, zo'n 40 a 45 graden.
Ook hier is het belangrijk het model op de plaat te laten afkoelen, en gebruik ik magigoo (op de Voron niet echt nodig)
Daarnaast laat ik de kamer altijd op temperatuur komen voordat ik print, tot ongeveer 40 graden, half uurtje voorverwarmen. Meteen het nadeel van de P1S: geen kamertemperatuurmeter, die mis ik wel.

En dan de dampen, ja dat is wel een dingetje op de Bambu. Er zit wel een koolstoffilter in, maar die blaast naar buiten en moet dus tijdens het printen uit, anders teveel luchtstroom = warpen.
Wat ik nu doe is de exhaust-fan uit en zet deze zachtjes aan als de print klaar is en wat harder als de plaat rond de 40 a 50 graden is, om de dampen te filteren.
Perfect is het niet, maar tot nu toe werkt het redelijk.
Als je met ABS gaat printen dan merk je meteen of het goed werkt, dat stinkt stukken meer dan ASA.

ASA printen kan op de P1S en doet het ook best goed. Maar ik print toch liever PLA of PETG als het even kan, maar ik vind de mogelijkheid dat het kan wel zo prettig.
Alleen zo jammer dat PETG zo enorm glimmend is, ASA print veel mooier.

Ik gebruik het standaard filament-profiel van ASA. Wel print ik altijd met de settings van Silent, die heb ik in een eigen print profiel gezet:

Outer wall 100
Inner wall 150
Small perimeters 50%
Sparse infill 135
Internal solid infill 125
Top surface 100
Gap infill 125

Edit:
En uiteraard de acceleratie terug gezet, max 5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mvh0712 schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:06:

[Afbeelding]

Zou je wat meer meetpunten willen delen dan 3x1 materiaal? Meer datapunten maakt het betrouwbaarder.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvh0712
Jerie schreef op maandag 2 september 2024 @ 19:16:
[...]

Zou je wat meer meetpunten willen delen dan 3x1 materiaal? Meer datapunten maakt het betrouwbaarder.
De printer staat geen serie productie te draaien ... maar deze bijvoorbeeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xEsFKKmLro9gj76PNV78thTKy-8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Lb0R5YmFToGvDIgjGBttCG5N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Totaal offtopic, maar gebruik jij Home Assistant? En zo ja, welke zigbee integratie gebruik jij?
Ik krijg 'm met m'n ZHA niet gekoppeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
mvh0712 schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:10:
[...]

De printer staat geen serie productie te draaien ... maar deze bijvoorbeeld.

[Afbeelding]
Zojuist een uur met PLA geprint, val me reuze mee!! Start om 9 uur en stop om 10.10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVuq_v1IYqMieX9gFSzw_FeD1q4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TgKeIz4RTkYDHLxJ9oQ8jFMS.png?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
iMars schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 09:28:
[...]

Totaal offtopic, maar gebruik jij Home Assistant? En zo ja, welke zigbee integratie gebruik jij?
Ik krijg 'm met m'n ZHA niet gekoppeld...
Ja dit is Home Assistant maar niet via ZHA. Ik gebruik Zigbee2MQTT en een sonoff ZBdongle-P dongle. ZHA gaf mij teveel problemen zoals snel lege batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
bing69 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:16:
[...]

Zojuist een uur met PLA geprint, val me reuze mee!! Start om 9 uur en stop om 10.10
[Afbeelding]
Oh dat is inderdaad wel een verschil. Wellicht dat de luchtbeweging anders is bij mij, minder gunstig voor de meter? Ik zal de meter eens op een andere plek zetten waar ik denk dat deze niet direct in de flow staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
mvh0712 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:55:
[...]

Ja dit is Home Assistant maar niet via ZHA. Ik gebruik Zigbee2MQTT en een sonoff ZBdongle-P dongle. ZHA gaf mij teveel problemen zoals snel lege batterijen.
Print je ook met een X1C ?? Ik meet overigs met de Ikea VINDSTYRKA en grieken in Homey.
Mijn meter stond hier, overigens in een afgesloten berging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rj9KuCS4zAECak8UDi0FXsdPYaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p5uaYyHfjpghpeszJZbUBcVv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door bing69 op 03-09-2024 11:46 ]

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
HSlegend schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:22:
Kreeg via marktplaats verzoek om een logo te printen, wat goed gelukt is.

Had wel de design tijd onderschat, had de jpeg ingeladen in de software inkscape. Maar na de automatische kleurherkenning vielen er nog gaten tussen de verschillende lijnen. De grijze schaduwen/lijnen waren namelijk niet erg duidelijk en vooral niet volledig doorgetrokken, dus uiteindelijk nog met de hand wat dingen aangepast. Daarna de SVG's ingeladen in de slicer en de kleuren ingesteld.

Op zich is het er mooi uitgekomen maar had een klein probleem met de ironing van de bovenste laag (zwart) die net niet helemaal goed gegaan lijkt te zijn. Iemand een idee hoe dat kan? Kan de nozzle verstopt raken oid? Gebruikte bambu basic PLA voor de hele print met instellingen. In de slicer preview kan ik zien dat de A het laatste deel is dat ironing kreeg. Ironing op de rest van het oppervlak was eigenlijk gewoon perfect.

Op zich zie je het niet vanaf wat verder en het was al een stuk beter dan zonder ironing. Dus ik heb besloten het wel op te sturen (had ook geen hoog bedrag gevraagd).

Instellingen (Orca) voor ironing waren
-all top surfaces
-rectilinear pattern
-65 mm/s (30 vind ik vaak mooier, maar dat had aan alleen ironing 4 uur toegevoegd aan de print)
-22% ironing flow
-0.15 mm line spacing
- angle -1 degree

Logo
[Afbeelding]

Resultaat

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoeveel top surfaces gebruik je voordat je ironing erover gaat?

@mvh0712
Hoe print PETG-HF ?
Ik vind het glimmende van PETG meestal niet zo mooi, daarom print ik vaak met ASA (alsmede de temp resistant), maar het lijkt erop dat PETG-HF wat minder glimt, klopt dit?

Ik kwam eroverigens net achter dat een hidden feature van PrusaSlicer ook in Orca zit, en wellicht ook in Bambu Studio: Het tekeken van een rechte lijn bij seam-painting
- Linker muis ingedrukt houden op beginpunt
- Alt toets indrukken en loslaten
- Linker muis loslaten
- linkermuis op eindpunt

Voila: rechte seam lijn.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 03-09-2024 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvh0712
bing69 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 11:40:
[...]

Print je ook met een X1C ?? Ik meet overigs met de Ikea VINDSTYRKA en grieken in Homey.
Mijn meter stond hier, overigens in een afgesloten berging:

[Afbeelding]
Ik print met een P1S en de meter stond links vooraan naast de printer. De luchtstroom is wel die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh0712
rinkel schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:27:
[...]

@mvh0712
Hoe print PETG-HF ?
Ik vind het glimmende van PETG meestal niet zo mooi, daarom print ik vaak met ASA (alsmede de temp resistant), maar het lijkt erop dat PETG-HF wat minder glimt, klopt dit?
Mijn ervaring met PETG en ook de Bambu printer P1S is nog beperkt maar tot nu toe print het prima deze PETG-HF. Ik had nog een beetje Sunlu PETG (Generic PETG profile) en daar zag ik nog wel wat stringing ook na het drogen. Bij de PETG-HF nog niet gezien. Ik print op een PEI plaat en zit vast als een huis. Beide alleen in de kleur zwart en ja de PETG-HF is iets matter maar met licht vanuit de juiste hoek zie je direct een glimmetje.

Het model is op dit moment niet in de buurt en een slechte foto kan je hier zien :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
mvh0712 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:33:
[...]

Mijn ervaring met PETG en ook de Bambu printer P1S is nog beperkt maar tot nu toe print het prima deze PETG-HF. Ik had nog een beetje Sunlu PETG (Generic PETG profile) en daar zag ik nog wel wat stringing ook na het drogen. Bij de PETG-HF nog niet gezien. Ik print op een PEI plaat en zit vast als een huis. Beide alleen in de kleur zwart en ja de PETG-HF is iets matter maar met licht vanuit de juiste hoek zie je direct een glimmetje.

Het model is op dit moment niet in de buurt en een slechte foto kan je hier zien :-)
Soort zijdeglans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvh0712
Ja, geen verkeerd vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Zojuist een print met Esun Petg gemaakt.
Start om 13h50 met de meter links voor
Om 14h10 de meter aan de achterzijde met de uitstroom geplaatst.
Om 14h35 de meter in de ruimte geplaatst en luchtreiniger bij de printer aan gezet.
om 15h05 print stop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAQqwKHjZje2rOqWIrVSeiKbJNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GJP0W0232JgoIDDzC6mPNwTb.png?f=fotoalbum_large

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
btw mocht iemand (rond 's-Hertogenbosch zou helemaal mooi zijn) nog een paar originele bambu spoelen over hebben dan hou ik me aanbevolen.
Nl. als ik een spoel leeg print wordt hij weer door de zelfde vervangen maar mijn extra rollen kan ik niet kwijt...

Bing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-07 21:18
Nu een weekje in het bezit van een A1 met Ams-lite maar wat is dat een verademing tegen over de geeetech i3 pro b. 1 mislukt printje gehad maar dat was mijn eigen schuld door een vuile buildplate, even met alcohol erover heen en het probleem was opgelost.
Ik hou de geeetech er wel bij als knutsel project en dan kan ik met de A1 upgrades printen.

Zo blij dat ik de overstap heb gemaakt naar de bambu Lab , wil niks anders meer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 21-07 09:13
Dancis schreef op woensdag 4 september 2024 @ 09:20:
Nu een weekje in het bezit van een A1 met Ams-lite maar wat is dat een verademing tegen over de geeetech i3 pro b. 1 mislukt printje gehad maar dat was mijn eigen schuld door een vuile buildplate, even met alcohol erover heen en het probleem was opgelost.
Ik hou de geeetech er wel bij als knutsel project en dan kan ik met de A1 upgrades printen.

Zo blij dat ik de overstap heb gemaakt naar de bambu Lab , wil niks anders meer!
Keep in mind dat alcohol goed werkt voor 'even vlug' maar dat schoonmaken met dreft, de zachte kant van een spons en wat lauwwarm water het beste werkt (raak het oppervlak erna ook niet aan). Hoeft niet na elke print maar als je het tegenkomt en alcohol niet werkt dan is bovenstaand 9/10 keer de oplossing :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!
bing69 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 15:10:
Zojuist een print met Esun Petg gemaakt.
Start om 13h50 met de meter links voor
Om 14h10 de meter aan de achterzijde met de uitstroom geplaatst.
Om 14h35 de meter in de ruimte geplaatst en luchtreiniger bij de printer aan gezet.
om 15h05 print stop
Nog maar een keer: er is een apart topic "3D printen en onze gezondheid"

Misschien handiger om dergelijke posts daar te plaatsen, zo hebben ook niet Bambu bezitters er wat aan.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:36
Iemand ervaring met gekochte files vanaf Gambody.com ?
Ze hebben wat settings voor Bambu printers gepubliceerd, ik vroeg me af hoe strikt dit is :)
https://share.gambody.com/Bambu%20Studio%20Ge%20Settings.pdf

Ik heb naast de standaard profielen namelijk nooit zo heel veel in de settings gerommeld behalve layerhoogtes, supports en her en der een brim ofzo :)
Kan deze sheet ook wel een beetje als inleiding daarvoor gaan gebruiken natuurlijk.. ik bedoel, iemand daar bij Gambody zal er vast wel goed over nagedacht hebben anders publiceer je zoiets niet.

Ik heb daar zojuist een model gekocht van Sauron waar ik eens lekker de tijd voor ga nemen..
Bestaat uit +/- 60 onderdelen en bijna 40cm hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mjlAEDQlNmyzUhfd2Btv9NnEfE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yRQZS4suWtj4EVXfiYb7bV7K.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door PepieNL op 06-09-2024 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
PepieNL schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:12:
Iemand ervaring met gekochte files vanaf Gambody.com ?
Ze hebben wat settings voor Bambu printers gepubliceerd, ik vroeg me af hoe strikt dit is :)
https://share.gambody.com/Bambu%20Studio%20Ge%20Settings.pdf

Ik heb naast de standaard profielen namelijk nooit zo heel veel in de settings gerommeld behalve layerhoogtes, supports en her en der een brim ofzo :)
Kan deze sheet ook wel een beetje als inleiding daarvoor gaan gebruiken natuurlijk.. ik bedoel, iemand daar bij Gambody zal er vast wel goed over nagedacht hebben anders publiceer je zoiets niet.

Ik heb daar zojuist een model gekocht van Sauron waar ik eens lekker de tijd voor ga nemen..
Bestaat uit +/- 60 onderdelen en bijna 40cm hoog.

[Afbeelding]
Ik heb laatst R2D2 en BD-1 gekocht. En R2 heb ik geprint met de settings van prusa zover nodig. deels is is via mijn eigen settings gegaan. Dus je kunt het als leidraad idd gebruiken, en kijken waar je uit komt.

En sauron met 60 onderdelen.. veel kleine stukjes of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
Renegade666 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:15:
[...]

Ik heb laatst R2D2 en BD-1 gekocht. En R2 heb ik geprint met de settings van prusa zover nodig. deels is is via mijn eigen settings gegaan. Dus je kunt het als leidraad idd gebruiken, en kijken waar je uit komt.

En sauron met 60 onderdelen.. veel kleine stukjes of niet?
Ah kijk.. mooi om te horen.
Ja ivm al die punten.. wordt anders echt een ramp met supports als het niet in zoveel parts kwam.
Plus keuze uit meerdere poses, handjes, wel of geen cloak etc
Heb de files net één voor één in Studio geopend, alle parts passen gelukkig op mn A1 mini _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpRFpoOlwf8uEgJdWbNwmKQMPfs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZpvNdpITE1UJ4bcM0NDGKeCl.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door PepieNL op 06-09-2024 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Damn, dat had zeker in minder onderdelen gekund in mijn ogen... veel suc6, ben benieuwd naar het einde resultaat :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:45
De ontwikkeling gaat door met de Open Source firmware en nu komt er tzt ook een expansion board aan wat weer extra mogelijkheden met zich meebrengt.

https://www.hackster.io/n...vel-da99505c5a22?sfnsn=mo

Nodig niet echt maar wel leuk om te lezen hoe ze steeds wat verder gaan en er steeds meer opties bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, gisteren een print gedaan op de A1 (mijn oudste), ging prima.
Daarna de volgende aan geslingerd, beginnen te eten, en kwam weer boven, 1 dikke bende in de hotend...
Grootste gedeelde er af kunnen halen, maar denk, fuck it, vandaag niet.
Dus uit gezet.

Vandaag het geheel deels afgehaald, met als gevolg, hele hotend maar uit elkaar gehaald. Dus de hele kop moet uit elkaar.. (top design..) maar die troep zit dan ook echt overal, in elk naadje wat bedenken kan.
Meeste is er wel af, maar deels krijg ik er niet uit.. dus maar nieuwe besteld.

moet eerlijk zeggen, dit had wel anders in elkaar gemogen. De swap van de nozzle heerlijk makkelijk, maar de rest niet. Dan heb ik toch liever 2 schroefjes om de nozzle te wisselen zoals de P1S, want dan haal je het er af, en zit alles op, zet je er nieuwe in, en weer klaar, zonder alles uit elkaar te moeten halen.

En weet iemand wat voor materiaal het zwarte plaatje is waar de verwarming/clip aanhangt?
Ik heb die ook los gemaakt van de clip, en lijkt dat er allemaal vezel los komen.

Nu eerst maar wachten dat DHL een beetje opschiet, duurt altijd lang met die lui. Zover is DE niet..

[ Voor 4% gewijzigd door Renegade666 op 08-09-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vraag; net de maandelijkse onderhoud gedaan en ik vroeg me af of iemand hier ook iets op de stalen rods doet? Ze zouden af en toe ingevet/geolied moeten, maar geen idee waarmee.

Als iemand een linkje heeft? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:37:
Vraag; net de maandelijkse onderhoud gedaan en ik vroeg me af of iemand hier ook iets op de stalen rods doet? Ze zouden af en toe ingevet/geolied moeten, maar geen idee waarmee.

Stalen rods? Je bedoelt de schroefdraden? Die kan je invetten met siliconenvet, er zitten een paar zakjes bij meegeleverd.

Bij mijn P1S zijn de rods van carbon fiber. Die hoef je niet in te vetten, alleen stofvrij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op zondag 8 september 2024 @ 14:21:
[...]

Stalen rods? Je bedoelt de schroefdraden? Die kan je invetten met siliconenvet, er zitten een paar zakjes bij meegeleverd.

Bij mijn P1S zijn de rods van carbon fiber. Die hoef je niet in te vetten, alleen stofvrij te maken.
Nee, daadwerkelijk de stalen rods, bovenin, in de Y-as.

De lead-screws doe ik met SuperLube van 123 3D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ook Superlube, 51004 Multifunctionele olie met PTFE
Bij https://super-lube.eu/nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik kan IIG niet zeuren over slechte hechting met PEI plate en PETG...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuWW2ydSqiHTgHomFWVhENfikB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFVvz2V1UCCtzReFN1KlEYrx.jpg?f=fotoalbum_large
En ik heb hem maar 1x met wat IPA schoongemaakt :+

(Heb er nu een laagje 3Dlac op gedaan, een laagje lijm/haarspray zorgt schijnbaar voor een tussenlaag je die zorgt dat PETG en PEI niet zo extreem meer aan elkaar hechten)

[ Voor 15% gewijzigd door _ferry_ op 08-09-2024 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
_ferry_ schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:54:
[Afbeelding]

(Heb er nu een laagje 3Dlac op gedaan, een laagje lijm/haarspray zorgt schijnbaar voor een tussenlaag je die zorgt dat PETG en PEI niet zo extreem meer aan elkaar hechten)
Petg hecht als een malle. Ik ben nu een lange print aan t doen, 22uur. Nu maar hopen dat ik m straks makkelijk los krijg.
Ik had er eigenlijk wat magigoo op moeten doen…
Nog 20 uur…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Nu online
MC Taz Man schreef op zondag 8 september 2024 @ 13:37:

Naaimachine olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

rinkel schreef op zondag 8 september 2024 @ 19:15:
[...]

Petg hecht als een malle. Ik ben nu een lange print aan t doen, 22uur. Nu maar hopen dat ik m straks makkelijk los krijg.
Ik had er eigenlijk wat magigoo op moeten doen…
Nog 20 uur…
Ja inderdaad, het versmelt zowat met elkaar. Een tijd terug 3DLAC gebruikt voor ASA. Daarna kwam het altijd goed los. Toen een aantal grotere PLA prints gedaan, laatste restjes 3DLAC zijn toen waarschijnlijk geabsorbeerd. Nu dus weer een dun laagje aangebracht. Zal straks vast wel weer lossen zoals voorheen.
Op de plaat heb ik een markering gezet welke zijde ingespoten is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb nooit problemen gehad met het loslaten van PETG, maar ik hen dan ook altijd gewacht tot de plaat helemaal koel was. Dan laat het vanzelf los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Snik :( 2 kleuren prints de prullebak in na 30 uur... De ene met layer shift en ging op plekken de verkeerde kleur te printen. Dat was de 2de faal van dat model. De eerste ging de prime tower er vandoor en ook layer shift. (1000 kleur changes is niet echt goed iets blijkbaar..)

De ander was opzich prima, maar omdat de eerste dus mislukt was, kan ik er niks mee...

Ga nu alles in 1 kleur printen met de A1 en spuit hem wel.

De P1S met de falen moet ik maar even nakijken..

Toch maar eens sparen voor een Prusa XL, hoef ik ook geen rol aan drollen weg te gooien :(

Wel jammer dat dan je opdrachten zo falen, kost allemaal tijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
_ferry_ schreef op zondag 8 september 2024 @ 18:54:
[Afbeelding]

Print alleen maar met PETG en komt hier altijd prima los.

Plaat maak ik schoon met afwasmiddel en heet water, meer niet. Gebruik nooit IPA hiervoor op PEI sheet.

Als de print klaar is buig ik de PEI plaat een klein beetjes en komt het altijd zo los.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:41
Ik print momenteel veel PETG op de PEI build plate, het allergoedkoopste zwarte PETG dat ik kon vinden op AliX, Jayo filament van omgerekend 6,90 euro per kilo, en bevalt prima. Hecht goed aan de build plate, maar laat wel een waas achter, dus resten. De volgende prints gaan steeds vaster zitten, en na vier maal op hetzelfde stuk te printen moet ik het echt schoonmaken om problemen te voorkomen. Wel een aanrader dat spul, print heerlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0MvXflJUIo9cD3poqmNVL8jSYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRFXxaWTkNQOpeTiL4fs34p8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZMBgpaEswhNQ6atTmWz4V5XvgI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2dEfrX8c4EKrEwSNKKfpjJU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z-65pBbEdH8gz42G2Mill4Elw4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIbD3FIwcFjZ6j4pt6kI8zuK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFk5O31loVAoEN2CJV5cdEMnB0Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9QYWf1vmxqCpBUWK6wEUzxz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtBPMsxk71Y8VwXJBkwQrLy9EDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIUYUDRFsgfu6d00Tmz6W2Xs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ptLpmjO6U9iMrVU0BgWxPQkRRNA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D8JeYxWX2wRkAS1P5UzpRkoO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yxg7VrCxKmTTeP3EJ0LTzGC7SmM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlwNpBWZz42ep7JOEqqacxoJ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 96% gewijzigd door JorneB op 09-09-2024 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dit was met Bambu PETG, en buigen was echt geen optie, het was een soort deksel en die boog gewoon mee. Ik heb ook andere PETG rollen, en ik had wel het idee dat die makkelijker los kwamen. Tijdens het afkoelen hoor je het dan al los breken.
De nieuwe print met een laagje 3DLAC kwam wel gewoon los na afkoelen en wat buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
_ferry_ schreef op maandag 9 september 2024 @ 08:15:
Dit was met Bambu PETG, en buigen was echt geen optie, het was een soort deksel en die boog gewoon mee. Ik heb ook andere PETG rollen, en ik had wel het idee dat die makkelijker los kwamen. Tijdens het afkoelen hoor je het dan al los breken.
De nieuwe print met een laagje 3DLAC kwam wel gewoon los na afkoelen en wat buigen.
Ik heb ook meerdere soorten PETG en het valt me ook op dat PETG van Bambu veel sterker hecht dan anderen. Ik ga voortaan ook 3dlac of magigoo gebruiken bij dit filament.
Nog 6 uur printen en dan weet ik of ie makkelijk los komt. Nu de vraag, eerst laten afkoelen of niet?
Bij ABS/ASA popt ie altijd los van t bed, met ander PETG ook, even afwachten of dit hier ook t geval is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-07 10:51
Petg moet je echt laten afkoelen, dan komt het wel los.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozijnpak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-04 17:43
JorneB schreef op maandag 9 september 2024 @ 07:44:
Ik print momenteel veel PETG op de PEI build plate, het allergoedkoopste zwarte PETG dat ik kon vinden op AliX, Jayo filament van omgerekend 6,90 euro per kilo, en bevalt prima. Hecht goed aan de build plate, maar laat wel een waas achter, dus resten. De volgende prints gaan steeds vaster zitten, en na vier maal op hetzelfde stuk te printen moet ik het echt schoonmaken om problemen te voorkomen. Wel een aanrader dat spul, print heerlijk.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Wauw, vet, waar heb je dat model gedownload/gekocht?
Het glimmende van de PETG past wel goed bij zo'n alien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
  • Laatst online: 17:41
rozijnpak schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:10:
[...]

Wauw, vet, waar heb je dat model gedownload/gekocht?
Het glimmende van de PETG past wel goed bij zo'n alien.
Model komt van Makerworld, maar is op elke website met 3D modellen wel te vinden. Zoek naar "Alien Birth". Prima schaalbaar model, genoeg details aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-07 15:08
Ik heb mn A1 afgelopen weekend meegenomen naar een markt in het dorp en heeft toen met het sdslot tegen mn bagagedrager geduwd, waardoor de SD kaart is afgebroken. Het slot lockt nu niet meer, en ik heb m nog even een paar uur kunnen gebruiken door een ander kaartje met een blokje vast te duwen.

Nu zie ik geen kaartje meer in de settings als ik met de hand het kaartjes erin duw.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Heb van Bambu een handleiding hoe het mainboard te vervangen, maar zie nergens een los mainboard, zou een nieuw SD slot kunnen solderen, maar dat is met die kleine pinnentjes nogal een gepriegel.

Sta open voor suggesties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:33
arjandijk162 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:29:
Ik heb mn A1 afgelopen weekend meegenomen naar een markt in het dorp en heeft toen met het sdslot tegen mn bagagedrager geduwd, waardoor de SD kaart is afgebroken. Het slot lockt nu niet meer, en ik heb m nog even een paar uur kunnen gebruiken door een ander kaartje met een blokje vast te duwen.

Nu zie ik geen kaartje meer in de settings als ik met de hand het kaartjes erin duw.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Heb van Bambu een handleiding hoe het mainboard te vervangen, maar zie nergens een los mainboard, zou een nieuw SD slot kunnen solderen, maar dat is met die kleine pinnentjes nogal een gepriegel.

Sta open voor suggesties
Zou in eerste instantie sowieso de printer openschroeven om te kijken wat precies de schade is. Zie je duidelijk vervorming aan het SD slot kan je alleen die vervangen. Is een stuk PCB afgebroken zal je een heel nieuw mainboard moeten kopen.

En in de tussentijd 'gewoon' via wifi printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusader1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:04
Zsub schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:04:
[...]

Zou in eerste instantie sowieso de printer openschroeven om te kijken wat precies de schade is. Zie je duidelijk vervorming aan het SD slot kan je alleen die vervangen. Is een stuk PCB afgebroken zal je een heel nieuw mainboard moeten kopen.

Kan dat dan? Ik dacht dat hij via wifi ook het bestand eerst download naar de SD kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crusader1978 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:18:
[...]

Kan dat dan? Ik dacht dat hij via wifi ook het bestand eerst download naar de SD kaart.
Gewoon proberen, merk je snel genoeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:05
Volgens de FAQ van bambu kan het niet:

Can the A1 print without a microSD card & use only Bambu Studio/Handy?
No, the A1 does not have built-in memory, so you must insert a microSD card to send a print. The printer comes pre-installed with a 32 GB microSD card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
zou een nieuw SD slot kunnen solderen, maar dat is met die kleine pinnentjes nogal een gepriegel.
Het zijn maar 8 pinnetjes; je zou ook elk eiland via een draad naar buiten kunnen begeleiden en daar op een hubje solderen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sta open voor suggesties
Zou ook even contact opnemen met Bambu support, vraag wat het kost voor een replacement part (zie het niet 1-2-3 terug op de bambu site).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Vanochtend, printer aan, geen verbinding met de printer vanuit Orca.
Na een tijdje wachten, wel weer verbinding.

Nu net probeerde ik een printopdracht te sturen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TT4GlEku6_veAy5UVc-8ER9KtnQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rf8jKsN37vlIgU8Vnbewd1MF.png?f=user_large

En nu kan ook geen printer meer gevonden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 10-09-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
rinkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:05:

[Afbeelding]
Ze hebben problemen met de cloud services. Klik maar op de blauwe link in je screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
jj85 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:10:
[...]

Ze hebben problemen met de cloud services. Klik maar op de blauwe link in je screenshot
Ik heb nog niet zo lang de Bambu, maar dit is toch wel apart, je kan niet printen omdat Bambu een probleem heeft met zn services.
Ik snap hoe dit werkt, maar die afhankelijkheid vind ik toch wel een dingetje.
Misschien toch maar lan mode gebruiken.
Nu maar even via de sdkaart

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 10-09-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Zsub schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:04:
[...]

Heb ik gedaan, aan de metalen cover van de sd kaar zie je wat verbogen onderdelen, waardoor hij waarschijnlijk niet meer lockt. Daaronder kun je niet gemakkelijk kijken zonder het metaal weg te knippen.
Crusader1978 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:18:
[...]

Nee, helaas, niks te printen zonder SD
PepieNL schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:45:
[...]

Het zijn maar 8 pinnetjes; je zou ook elk eiland via een draad naar buiten kunnen begeleiden en daar op een hubje solderen oid.
Heb nu op Amazon een SD extension besteld, als ik dat zonder solderen kan laten werken is het mooi, anders is dat iig de weg, voordat ik het hele mainboard moet vervangen
iMars schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 12:49:
[...]

Zou ook even contact opnemen met Bambu support, vraag wat het kost voor een replacement part (zie het niet 1-2-3 terug op de bambu site).
Ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:02

_Eend_

🌻🇺🇦

Ah, de bambuwiki lag/ligt er ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:05:

[Afbeelding]

En nu kan ook geen printer meer gevonden worden.
De wolk is stuk... De lucht is strakblauw...

https://x.com/BambulabGlobal/status/1833464612114862515

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 20-07 07:15
De aanhouder wint ...
Net na 4 uur proberen en etteren een printje in de wolk kunnen persen. Printer staat nu weer zijn ding te doen..
Beetje jammer deze downtime

Overigens is hun 'eigen' status pagina redelijk goed bijgehouden
https://status.bambulab.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rinkel schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:12:
[...]

Ik heb nog niet zo lang de Bambu, maar dit is toch wel apart, je kan niet printen omdat Bambu een probleem heeft met zn services.
Ik snap hoe dit werkt, maar die afhankelijkheid vind ik toch wel een dingetje.
Misschien toch maar lan mode gebruiken.
Nu maar even via de sdkaart
Wel/geen LAN mode is niet relevant in deze. Je kan, indien je printer dat ondersteund, gewoon vanaf SD kaart printen als de wolk huilt. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet heel erg.

Zolang ik maar kan printen, is het enkel irritant als het niet kan vanaf m'n luie stoel. Aan de andere kant is het ook goed voor m'n beweging om een keer vaker naar de printer te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:39:
De aanhouder wint ...
Net na 4 uur proberen en etteren een printje in de wolk kunnen persen. Printer staat nu weer zijn ding te doen..

Hey baas, morgen liggen we er eventjes uit. 10 minuutjes maar hoor :+

Toch mooi, de 'cloud'. Ofwel, de computer van een ander. Ik volg het gerelateerde OSH/FOSS project dan ook met veel interesse.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:05
Hier kan ik de prints weer starten via de cloud :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:33
arjandijk162 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:40:
[...]

Heb ik gedaan, aan de metalen cover van de sd kaar zie je wat verbogen onderdelen, waardoor hij waarschijnlijk niet meer lockt. Daaronder kun je niet gemakkelijk kijken zonder het metaal weg te knippen.
[...]
Je kan wss nog wel zien of je SD kaartje er volledig in schuift en netjes parallel aan de PCB zit.
arjandijk162 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 13:40:
[...]
Heb nu op Amazon een SD extension besteld, als ik dat zonder solderen kan laten werken is het mooi, anders is dat iig de weg, voordat ik het hele mainboard moet vervangen
[...]
Ik gok dat zo'n extension niet gaat werken als een normaal kaartje ook niet werkt. Lijkt me iig extreem onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zsub schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:22:
[...]

Je kan wss nog wel zien of je SD kaartje er volledig in schuift en netjes parallel aan de PCB zit.

[...]

Ik gok dat zo'n extension niet gaat werken als een normaal kaartje ook niet werkt. Lijkt me iig extreem onwaarschijnlijk.
Ligt er natuurlijk aan... Je zou de connectie van de extension aan de printer kant kunnen forceren door bijv. lijm, of iets dergelijks. Als die connectie goed is & niet meer los gaat, kan je de andere kant gebruiken voor je SD kaart...

ik zou die moeite wss niet nemen, maar ik ben dan ook liever lui dan moe :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
MC Taz Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:26:
[...]

Ligt er natuurlijk aan... Je zou de connectie van de extension aan de printer kant kunnen forceren door bijv. lijm, of iets dergelijks. Als die connectie goed is & niet meer los gaat, kan je de andere kant gebruiken voor je SD kaart...

ik zou die moeite wss niet nemen, maar ik ben dan ook liever lui dan moe :D
Welke moeite zou je wel doen? Ben ook liever lui
Zsub schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:22:
[...]

[...]

Dat lijkt goed te gaan, misschien een pinnetje verbogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Zilverdael80 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:39:
De aanhouder wint ...

Zolang de cloud problemen geeft zou je deze manier kunnen proberen
YouTube: Continue to print during Bambu Lab Cloud Outtage #BambuLab

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjandijk162 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:31:
[...]

Welke moeite zou je wel doen? Ben ook liever lui
Als eerste mijn lieftallige echtgenote vragen of zij de boel kan solderen (zij's electrotechnicus, ik slechts IT'er, nooit solderen kunnen leren). Werkt dat niet/wil ze niet -> Nieuw moederbord er in :D
[...]

Dat lijkt goed te gaan, misschien een pinnetje verbogen
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Helaas, verlenger brengt geen soelaas, moet waarschijnlijk gaan solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Ander issues: Ik heb op mn X1c een probleem met de AMS. Ik kan wel printen met een losse spool maar de AMS geeft problemen. ALs ik filament plaats wordt het een stukje doorgetrokken, als ik het handmatig doorduw wordt het tot de extruder geduwd, maar ook dan krijg je een melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4e0C71n28XuArGbjv-gW2okY4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNmjm8aLStqaYPeph7gUQ52I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b-UCfpWw2Ev1qjO3CR0svtIC3E0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ae3g521pCwZFa4Q4tJgkmksr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjandijk162 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:40:
Ander issues: Ik heb op mn X1c een probleem met de AMS. Ik kan wel printen met een losse spool maar de AMS geeft problemen. ALs ik filament plaats wordt het een stukje doorgetrokken, als ik het handmatig doorduw wordt het tot de extruder geduwd, maar ook dan krijg je een melding.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op alle 4 de locaties? Kan namelijk zijn dat er ergens in de PTFE tubes wat filament vast zit

• MikeOO
arjandijk162 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Check ook even of de spoel niet klem zit met de deksel van de AMS. Soms is de spoel net te hoog en klemt hij de spoel net een beetje waardoor het er ook niet kan worden ingevoerd.

• arjandijk162
MC Taz Man schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:46:
[...]

Op alle 4 de locaties? Kan namelijk zijn dat er ergens in de PTFE tubes wat filament vast zit
Alles gecheckt en ze zijn allemaal vrij. Het probleem is ontstaan toen de extruder verstopt is geraakt. Die heb ik vrij gemaakt, maar de problemen vanaf de AMS blijven bestaan. Het lijk alsof het filament niet wordt voorgegeven vanuit de preload bij de spoel, naar onderin de ams

• arjandijk162
MikeOO schreef op woensdag 11 september 2024 @ 07:27:
[...]

Check ook even of de spoel niet klem zit met de deksel van de AMS. Soms is de spoel net te hoog en klemt hij de spoel net een beetje waardoor het er ook niet kan worden ingevoerd.
ik ga nog even een paar andere spoelen proberen

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-07 15:34
Weet niet of het hier mag/kan geplaatst worden.

nee, daar hebben we vraag en aanbod voor ;)

[ Voor 58% gewijzigd door _ferry_ op 11-09-2024 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arjandijk162
arjandijk162 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:40:
[...]

Alles gecheckt en ze zijn allemaal vrij. Het probleem is ontstaan toen de extruder verstopt is geraakt. Die heb ik vrij gemaakt, maar de problemen vanaf de AMS blijven bestaan. Het lijk alsof het filament niet wordt voorgegeven vanuit de preload bij de spoel, naar onderin de ams
Met support van Bambulabs gezien dat de Hall sensor van de extruder bleef hangen. Hier zat nog een klein stukje filament in. Weggehaald en probleem opgelost.

Mbt de SD kaart van de A1: Bambu gaan me een nieuw mainboard sturen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
arjandijk162 schreef op woensdag 11 september 2024 @ 13:48:
[...]
Mbt de SD kaart van de A1: Bambu gaan me een nieuw mainboard sturen
Gratis? Dat is wel heel nice dan. Niet veel bedrijven zijn zo coulant _/-\o_

• arjandijk162
Llopigat schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:42:
[...]

Gratis? Dat is wel heel nice dan. Niet veel bedrijven zijn zo coulant _/-\o_
Daar lijkt het op. Wellicht vinden ze me met twee printers een goede klant

• rinkel
Mijn printer, P1S, geeft verticale lijnen op horizontale vlakken. Ik heb hierop gezocht en las dat meer mensen hier last van hebben en dat dit minder wordt als je sneller print.
Ja ik heb een snelle printer, maar vanwege geluid en sterkte van het geprinte voorwerp (zie cnc-kitchen) wil ik graag wat langzamer printen. De lijnen (VFA?) worden sterker als ik onder de 150 mm/s print, ik print graag op 80 a 100 mm/s.
Ik heb al behoorlijk wat verschillende tests gedaan, verschillende profielen, snelheden, calibratie, ander filament.
Ik heb ook een VFA calibratie vanuit Orca gedaan. Daar is het patroon veel minder aanwezig, als ik de snelheid kies waar de minste lijnen zijn, komen ze wel terug op mijn testprints.

Het patroon komt overigens precies overeen met de nokjes op de GT2 belt. Het lijkt dus mechanisch te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muby5JCZcGg3AD9TtKRDxY0b2nQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qH1Lnl7IJyLkDeDWLzxXonsx.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dit patroon ook terugkomen op een benchy. Vooral meer zichtbaar bij glimmend PLA.

Ik heb de printer nu ongeveer een week, dus slijtage zal het vast niet zijn.
De extruder is al uit elkaar geweest vanwege een blokkade. Ook daar niets te vinden.

Ik zal straks nog even de belt-spanning opnieuw afstellen en een printer calibratie doen.
Ik kan ook nog eens proberen te printen zonder AMS.
Iemand nog een idee?

Edit,
Net belt-tension en calibratie gedaan. Dit heeft wel iets geholpen, maar het is nog niet weg.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 12-09-2024 10:07 ]

• Vesper64
  • Niet online
rinkel schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:01:
Mijn printer, P1S, geeft verticale lijnen op horizontale vlakken. Ik heb hierop gezocht en las dat meer mensen hier last van hebben en dat dit minder wordt als je sneller print.
Ja ik heb een snelle printer, maar vanwege geluid en sterkte van het geprinte voorwerp (zie cnc-kitchen) wil ik graag wat langzamer printen. De lijnen (VFA?) worden sterker als ik onder de 150 mm/s print, ik print graag op 80 a 100 mm/s.
Ik heb al behoorlijk wat verschillende tests gedaan, verschillende profielen, snelheden, calibratie, ander filament.
Ik heb ook een VFA calibratie vanuit Orca gedaan. Daar is het patroon veel minder aanwezig, als ik de snelheid kies waar de minste lijnen zijn, komen ze wel terug op mijn testprints.

Het patroon komt overigens precies overeen met de nokjes op de GT2 belt. Het lijkt dus mechanisch te zijn.

[Afbeelding]

Je ziet dit patroon ook terugkomen op een benchy. Vooral meer zichtbaar bij glimmend PLA.

Ik heb de printer nu ongeveer een week, dus slijtage zal het vast niet zijn.
De extruder is al uit elkaar geweest vanwege een blokkade. Ook daar niets te vinden.

Ik zal straks nog even de belt-spanning opnieuw afstellen en een printer calibratie doen.
Ik kan ook nog eens proberen te printen zonder AMS.
Iemand nog een idee?

Edit,
Net belt-tension en calibratie gedaan. Dit heeft wel iets geholpen, maar het is nog niet weg.
Ik zou voorstellen de buitenste laag eerst en op hoge snelheid te printen en de binnenste lagen op je gewenste snelheid. Kijken of dat het gewenste resultaat geeft.
Pagina: 1 ... 66 ... 108 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.