Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 13:56
Lars Kremers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van wat grotere hoeveelheden 2 componenten epoxy op een 3D print? Oorspronkelijk bestond m'n monster uit 96 onderdelen die nu inmiddels bijna allemaal aan elkaar vast zitten. Voor wat versterking zou ik deze van een laag willen voorzien.

Ik ben de coating van XTC-3D al tegengekomen, maar dit wordt wel een prijzige aangelegenheid met die hoeveelheden.
[Afbeelding]
Whaaat haha vet hoor. Enige wat in mijn opkomt voor een uniforme beschermlaag is het HVLP spuiten, lijkt me. Geen ervaring met epoxy spuiten though en of dat uberhaupt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ziet er uit als iets dat bruikbaar is in een filmscene. Wat zouden de alternatieven zijn? Volgens mij CGI en papier-maché. Ik denk dat zo'n project niet anders dan duur kan zijn. Alleen al al het plastic materiaal zal dat moeten zijn geweest.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Lars Kremers
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55
bvsteyn schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Geen ervaring met epoxy, maar wat een gave print is dat! Wauw! _/-\o_
Het je Luban gebruikt om het in delen te kunnen printen? Daar zitten de nodige uurtjes printen en materiaal in! Ben wel benieuwd naar wat details. ;)
Haha, ja hier zitten al de nodige uren in. Ik denk dat er nu 21KG Sunlu filament in zit, in totaal waren dit minimaal 6 weken fulltime printen met een 0.6mm nozzle. De ontwerper van de T-rex had de onderdelen zelf al opgesplitst, dus dus dit was niet meer nodig. Alle onderdelen zijn met 0% infill geprint met 3 wall loops. Voor het printen heb ik destijds m'n nieuwe X1C op de proef gesteld, in totaal 2 "gefaalde" prints die niet eens door de printer kwamen. Dit project was ondenkbaar geweest met m'n oude Ender 3 printer.

De onderdelen zijn net zoals de ontwerper met een 3D pen en een soldeerbout aan elkaar vast gemaakt. Bij
kleine of fragiele onderdelen heb ik ook secondelijm gebruikt. Uiteindelijk zullen alle groter overgebleven onderdelen met 2K lijm aan elkaar vast worden gemaakt.

Begin van de puzzel van de schedel: (niet alle onderdelen staan op deze foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-Fi4JRFXYhSfXEbMt5CSqLzE9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFnV8YOXrXfEN3Ng3iKVYYmQ.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkaak in losse onderdelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCirapAumtO-FMmt14nbAsGxfmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs3kBIw8gcIKnNPIqKOip8gH.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder wat info:
https://www.tussockgamecreations.com/about-1
https://www.reddit.com/r/...3d_printing_a_full_scale/
https://www.tussockgamecr...page/penny-skull-3mf-file

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Laatst online: 09-08 07:45

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

@Lars Kremers Sorry dat is de verkeerde kleur, ik had bone white besteld. Kan je een nieuwe printen ... :+ >:) ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lars Kremers
InflatableMouse schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:04:
@Lars Kremers Sorry dat is de verkeerde kleur, ik had bone white besteld. Kan je een nieuwe printen ... :+ >:) ;)
Aiiii stop maar, begin maar helemaal opnieuw. Ik heb ongeveer 9 euro per kilo betaald voor m'n Sunlu PLA en PLA+, dat is toch een leukere prijs bij deze hoeveelheden haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lars Kremers
Jerie schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:44:
Ziet er uit als iets dat bruikbaar is in een filmscene. Wat zouden de alternatieven zijn? Volgens mij CGI en papier-maché. Ik denk dat zo'n project niet anders dan duur kan zijn. Alleen al al het plastic materiaal zal dat moeten zijn geweest.
Ik denk dat ik nu tegen de 250 euro zit incl. het kopen van het model van 40 dollar. Tot nu toe niets van te zeggen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Oeps, staffelkorting was ik vergeten mee te nemen. Valt me dan nog mee. Misschien kun ne dat andere dat je overwoog ook met staffelkorting aanschaffen?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-09 15:14
Lars Kremers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van wat grotere hoeveelheden 2 componenten epoxy op een 3D print? Oorspronkelijk bestond m'n monster uit 96 onderdelen die nu inmiddels bijna allemaal aan elkaar vast zitten. Voor wat versterking zou ik deze van een laag willen voorzien.

Ik ben de coating van XTC-3D al tegengekomen, maar dit wordt wel een prijzige aangelegenheid met die hoeveelheden.
[Afbeelding]
Allemaggies.. lol wat een ding joh!
Ik gebruik zelf uv resin die iets goedkoper is als XTC 3d, deze :
https://www.bol.com/nl/nl...e-mengen/9300000127454090

Wellicht dat dat een optie is?
Eén potje zal wel niet genoeg zijn hèhè.
Heb er nu een aantal geprobeerd en deze bevalt goed, vrij vloeibaar en weinig tot geen luchtbelletjes na uitharding.
Prima uit te smeren met goedkope kwastjes.
Je hebt wel een uv lamp nodig, of een mooi zomer zonnetje

[ Voor 8% gewijzigd door PepieNL op 20-08-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:46
Vandaag een nieuwe P1S (met AMS) binnengekregen.
Eerste indruk: print prima, maar..... wat een herriebak!
Ik heb de snelheden terug gebracht naar max 100 / 50 mm/s, max accel op 2000 en de chamber fan op 20% gezet.

Mijn Voron is nu ineens echt fluisterstil vergeleken met de P1S.
Ik denk niet dat ik deze printer dagelijks ga gebruiken., alleen als ik een multi kleur print nodig heb.

Printkwaliteit is overigens prima, en print heel betrouwbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 20-08-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:48
rinkel schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:08:
Ik heb de snelheden terug gebracht naar max 100 / 50 mm/s, max accel op 2000 en de chamber fan op 20% gezet.

Ik denk niet dat ik deze printer dagelijks ga gebruiken., alleen als ik een multi kleur print nodig heb.

De p1s is idd niet de stilte, de a1 zijn een stuk stiller.
Maar heb er zelf geen last van, h3b ze op zolder staan.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wel laatste firmware er al op? (Al is de stillere firmware tegenwoordige waarschijnlijk al een fabrieks-af ding.)

En vooral de fans maken een hoop lawaai, het schudden met infill ook wel.
Maar de aux fan kan sowieso een stuk zachter, 10-20% bij PLA is prima. Voorkom je ook mee dat de ene zijde van een grote print teveel koeling krijgt.
De chamber fan kan ook omlaag, heeft ook niet heel veel nut meer als je bij PLA toch het beste het deksel of deur op een kier zet.
En er is nog een fan op het moederbord, die hoor je ook behoorlijk en sommige vervangen die door een stiller model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:27
_ferry_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

Wel laatste firmware er al op? (Al is de stillere firmware tegenwoordige waarschijnlijk al een fabrieks-af ding.)

Maar de aux fan kan sowieso een stuk zachter, 10-20% bij PLA is prima. Voorkom je ook mee dat de ene zijde van een grote print teveel koeling krijgt.
De chamber fan kan ook omlaag, heeft ook niet heel veel nut meer als je bij PLA toch het beste het deksel of deur op een kier zet.
En er is nog een fan op het moederbord, die hoor je ook behoorlijk en sommige vervangen die door een stiller model.
Even nieuwsgierig; waar heb jij de aux en chamber fan (%) dan op staan bij het printen met PLA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bvsteyn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:01:
[...]

Even nieuwsgierig; waar heb jij de aux en chamber fan (%) dan op staan bij het printen met PLA?
Volgens mij staat de kamer fan op 70 of 80 (ook standaard?)
De aux staat op 10, gewoon om wat flow te houden boven en onder het bed. Maar of je daar nou 10 of 40 in zet maakt volgens mij ook niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday

'
Yep. Hoewel: heb je de testbenchy van de SD kaart geprint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
[...]

De printer vroeg om een update, die heb ik erop gezet. Nu is ie weer bij.
Ik heb de fans op 10% (aux) en 40% (chamber) gezet, vooral die chamber fan is een bladblazer!
Wat mij eigenlijk vooral opvalt is het lawaai dat de motoren maken. Op mijn Voron draaien deze op 64 microsteps, die zijn echt vele malen stiller.
Mday schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:28:
[...]

'
Yep. Hoewel: heb je de testbenchy van de SD kaart geprint?
Daar was ik mee begonnen ja, ik had bijna oordoppen nodig in mijn kantoortje :D
Vervolgens zelf een benchy gesliced, met mijn aanpassingen komt deze dan op 58 minuten (speed + accell aangepast), en de aux+chamber aangepast in de filament settings.
Dat scheelt al flink, maar die motoren zijn gewoon luidruchtig.
Door het terugregelen van de acceleratie is het ook een stuk minder knallen.

Hij -kan- heel snel, maar of ik dat ook wil is een tweede.

Nu mn eerste multi-color-calicat.... gaat tot nu toe helemaal goed. Wat dat betreft is het zeker een goede printer.

Fotootje van mijn setup:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DotESvrrrGu38lMviMEXO-eR5ns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeSku1Ydo3w8TOkhyy04YzVi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 20-08-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
_ferry_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Volgens mij staat de kamer fan op 70 of 80 (ook standaard?)
De aux staat op 10, gewoon om wat flow te houden boven en onder het bed. Maar of je daar nou 10 of 40 in zet maakt volgens mij ook niet heel veel uit.
Jij hebt een p1s, niet? Ik heb een X1 Carbon en tot op heden nog niet gespeeld met de fan percentages. Iemand met eenzelfde apparaat die hier al wat ervaring mee heeft opgedaan? Zo ja, welke fan settings pas je toe wanneer je PLA print?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rinkel
[...]

Ok, ik neem mijn stelling terug...

Ik dacht dat "noice cancelation calibration" onderdeel was van de eerste calibratie. Ik heb deze noise-calibratie net nogmaals opnieuw gedaan: dag en nacht verschil !

Nu is het een prima redelijk stille printer, nog niet zo stil als de Voron, maar het komt zeker in de buurt. Wat een verademing!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:49
bvsteyn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:58:
[...]

Jij hebt een p1s, niet? Ik heb een X1 Carbon en tot op heden nog niet gespeeld met de fan percentages. Iemand met eenzelfde apparaat die hier al wat ervaring mee heeft opgedaan? Zo ja, welke fan settings pas je toe wanneer je PLA print?
Aux fan op 0%, chamber rond de 30% of hoger als de interne temperatuur boven de 38C komt. Deurtje op een kier (5cm) vanaf 38c. Bedtemp op 60C (textured plate)

Zo nooit last van vervormingen of loslaten van de print.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
MasterMaceMichu schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:38:
[...]

Aux fan op 0%, chamber rond de 30% of hoger als de interne temperatuur boven de 38C komt. Deurtje op een kier (5cm) vanaf 38c. Bedtemp op 60C (textured plate)

Zo nooit last van vervormingen of loslaten van de print.
Dank! Ben nu aan het printen en heb voor het eerst de fan setting aangepast. Voor nu nog even voorzichtig, maar ga denk ik wat meer experimenteren. Kamer temperatuur is nu 36 graden met de chamber fan op 60%. Aux fan staat op 50%. Bed temp is 55 graden (pla+ op textured plate). Het apparaat is al een stuk stiller! 8)

Kan dus nog wat verder tweaken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:43
bvsteyn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:37:
[...]

Dank! Ben nu aan het printen en heb voor het eerst de fan setting aangepast. Voor nu nog even voorzichtig, maar ga denk ik wat meer experimenteren. Kamer temperatuur is nu 36 graden met de chamber fan op 60%. Aux fan staat op 50%. Bed temp is 55 graden (pla+ op textured plate). Het apparaat is al een stuk stiller! 8)

Kan dus nog wat verder tweaken :*)
Let op met de AUX fan en PLA, aan de gekoelde zijde van je print kan deze daardoor loskomen... Over het algemeen kan de AUX fan gewoon uit met PLA, zeker als je je deurtje openhoudt en de glazen deksel eraf laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Capa schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Let op met de AUX fan en PLA, aan de gekoelde zijde van je print kan deze daardoor loskomen... Over het algemeen kan de AUX fan gewoon uit met PLA, zeker als je je deurtje openhoudt en de glazen deksel eraf laat.
Had de aux fan op default staan sinds ik de printer heb staan en al meerdere prints gedaan. Geen enkele keer is het los gekomen door de aux fan. Heb nu ook de glazen plaat erop liggen en de deur dicht. Dus voor alsnog geen enkel issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
bvsteyn schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:17:
[...]

Had de aux fan op default staan sinds ik de printer heb staan en al meerdere prints gedaan. Geen enkele keer is het los gekomen door de aux fan. Heb nu ook de glazen plaat erop liggen en de deur dicht. Dus voor alsnog geen enkel issue.
Volgens mij moet PLA goed kunnen afkoelen, dit kan op meerdere manieren
deur en deksel open, fans uit (behalve part cooling)
deur en deksel dicht, fans aan

of alles open met de fans aan.

Vooral die chamber fan zet ik zo laag mogelijk.
In mijn Voron heb ik geen chamber fan, dus staat de deur altijd open als ik PLA print.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 21-08-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 09:50
Hoe werkt de Lan-only mode met een A1?
Bij die optie staat een code maar die is 8 cijfers groot.
In Bambu Studio kan ik er maar 6 cijfers in kwijt.

Of staat de pincode soms ergens anders?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 22:36
my_fiero schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:35:
ik heb bij sommige gezien dat de printer aangeeft hoeveel filament er nog op de rol zit.
bij mij laat hij dit (nog) niet zien.
Gekeken waar ik dat zou kunnen instellen, maar ik zie het niet. :?

Iemand een tip waar ik dat aan/uit kan zetten?

[Afbeelding]
Weet niet of jij het met drie AMS'en kunt gebruiken maar heb vandaag een houder met magneten gemaakt zodat het deksel open blijft staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJbaaiYb7CniWW-PWwOUUCFG30U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMnAD7BybqSBTJn9FGtQ671N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qipZ57KDKEdtATJEqiw4X1qslv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YhdTUH6deOngd1E1pKAEHNl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTUPh1oTQQ7Dh8O0CmkfbvMbZpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvhYJ2jGV2xuSJ5BrN9Chdoz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2cJWNbUNT1_559coiH2UyNpKcg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qlPmYDn7pjYtvNQjn4fCYza3.jpg?f=fotoalbum_large

Bing

• rinkel
my_fiero schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:35:
ik heb bij sommige gezien dat de printer aangeeft hoeveel filament er nog op de rol zit.
bij mij laat hij dit (nog) niet zien.
Gekeken waar ik dat zou kunnen instellen, maar ik zie het niet. :?

Iemand een tip waar ik dat aan/uit kan zetten?
Dit misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hc1VCQfQ0NTBks0nnpxshxvixZI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jBzzNX8m2PoTg8GPCa6CPffN.png?f=fotoalbum_large

• Mday
Pfoe tis wel strontvervelend dat die Eibos Easdry geen temperatuurmeter heeft. beetje raar dat je maar moet hopen dat die potmeter enigszins klopt. Temperatuurmetertje is al onderweg maar goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:48
bing69 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Weet niet of jij het met drie AMS'en kunt gebruiken maar heb vandaag een houder met magneten gemaakt zodat het deksel open blijft staan:

[Afbeelding]
Super netjes gedaan,

Zeker handig voor de bovenste _/-\o_

heb je een link :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
my_fiero schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:11:
[...]

Super netjes gedaan,

Zeker handig voor de bovenste _/-\o_

heb je een link :)
Je hebt een pb

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 16:11
Heeft iemand ervaring met Glow-in-the-Dark filament in combinatie met een standaard RVS nozzle zoals op de A1 en A1 Mini?

Voor veelvuldig gebruik wordt een gehard stalen nozzle aangeraden, maar hoe nadelig is het printen van 1 rol/1 kg met een RVS nozzle?

Ik zat te denken aan het glow-filament van Polymaker of Bambu om eventueel wat dingetjes mee te printen voor Halloween.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:48
AlbAlb2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:54:
Heeft iemand ervaring met Glow-in-the-Dark filament in combinatie met een standaard RVS nozzle zoals op de A1 en A1 Mini?

Voor veelvuldig gebruik wordt een gehard stalen nozzle aangeraden, maar hoe nadelig is het printen van 1 rol/1 kg met een RVS nozzle?

Ik zat te denken aan het glow-filament van Polymaker of Bambu om eventueel wat dingetjes mee te printen voor Halloween.
Zal wel werken, maar zal sneller slijten. Glow filament is best grof. Ook kun je ams lite niet gebruiken.

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31
AlbAlb2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:54:

Mijn advies: koop een hardened steel hotend.
Na 1 rol Glow is je stainless steel zeer waarschijnlijk geen 0.4mm meer.

En na die rol Glow laat je de hardened steel hotend gewoon zitten.
Want die is goed voor alles :-)

[ Voor 7% gewijzigd door smoken op 23-08-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smoken schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Mijn advies: koop een hardened steel hotend.
Na 1 rol Glow is je stainless steel zeer waarschijnlijk geen 0.4mm meer.

En na die rol Glow laat je de hardened steel hotend gewoon zitten.
Want die is goed voor alles :-)
Dit dus. Imo is er geen enkele reden meer dat bedrijven géén hardened steel nozzles standaard meeleveren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
MC Taz Man schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Dit dus. Imo is er geen enkele reden meer dat bedrijven géén hardened steel nozzles standaard meeleveren...
Mh, goed dat jullie het zeggen. Ik heb er hier nog een liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbAlb2
Bedankt voor de reacties.

Toen ik een half jaar geleden mijn A1 Mini bestelde wist ik nog niet zo veel van 3D-printers.

In de veronderstelling dat de nozzle een slijtend onderdeel zou zijn heb ik toen meteen een extra 0,4mm RVS nozzle erbij gekocht. Met de kennis van nu had dat dus beter een gehard stalen nozzle kunnen zijn.

Maar goed, mocht de RVS nozzle die er nu in zit en ca. 200 uur gebruikt is minder goede resultaten gaan geven na het verwerken van een rol Glow-PLA dan heb ik al een vervanging liggen.
Ik kan de ene RVS nozzle dan blijven gebruiken voor Glow-PLA en de andere RVS nozzle voor al het andere.

Nieuwe PTFE tube heb ik ook liggen, mocht dat ook snel slijten door Glow-PLA.

Overigens ben ik erg tevreden met de kleine Bambu. De rest van het gezin vindt het ook een leuk ding en maakt er graag gebruik van. De "Mini" blijkt voor ons gebruik ook groot genoeg.

Gisteravond toevallig de eerste echte misprint: beetje spaghetti doordat een relatief smalle, hoge print bijna op het laatst los is gekomen of aangetikt door de nozzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
Inhakend hierop, is een 0.4mm gehard stalen nozzle dan de juiste keuze of is het beter om voor een grotere te gaan? De Bambu Lab website geeft aan dat CF/GF filamenten beter met een 0.6mm nozzle geprint kunnen worden, maar dat lijkt me voor gewone PLA/PETG juist weer wat lomp en dus zou ik continu moeten wisselen afhankelijk van mijn print..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
AlbAlb2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:22:

Ik kan de ene RVS nozzle dan blijven gebruiken voor Glow-PLA en de andere RVS nozzle voor al het andere.
Uiteraard kun je dit doen/proberen, maar hou er rekening mee dat de nozzle size (0.4mm) die in je slicer staat dan niet meer overeenkomt met de werkelijkheid. Dit omdat het Glow filament de nozzle diameter zal vergroten door slijtage.

En hiermee kloppen flow en dergelijke niet meer, hetgeen resulteert in een niet goed eind resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
JWolken schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:31:
Inhakend hierop, is een 0.4mm gehard stalen nozzle dan de juiste keuze of is het beter om voor een grotere te gaan? De Bambu Lab website geeft aan dat CF/GF filamenten beter met een 0.6mm nozzle geprint kunnen worden, maar dat lijkt me voor gewone PLA/PETG juist weer wat lomp en dus zou ik continu moeten wisselen afhankelijk van mijn print..
Ligt er helemaal aan wat je wilt.
Er zijn filament die gewoon echt niet lekker werken met een 0.4mm nozzle, welke dat zijn staat duidelijk bij de filamenten aangegeven. Het gaat dan met name om de fibers in het filament, als die te dik zijn .. passen ze niet door het 0.4mm gaatje :)

Dus, print je over het algemeen PLA/PETG waar details belangrijk zijn:
0.4mm hardened steel en voor erbij een 0.6mm hardened steel die je dan af en toe zal moeten installeren.

Print je meer Fiber Reinforced filaments en/of PLA/PETG waarbij de nadruk ligt op de sterkte van het geprinte deel: dan is zou ik het omdraaien (dus 0.6mm standaard installeren en 0.4 indien nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlbAlb2
smoken schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:32:
[...]
Uiteraard kun je dit doen/proberen, maar hou er rekening mee dat de nozzle size (0.4mm) die in je slicer staat dan niet meer overeenkomt met de werkelijkheid. Dit omdat het Glow filament de nozzle diameter zal vergroten door slijtage.

En hiermee kloppen flow en dergelijke niet meer, hetgeen resulteert in een niet goed eind resultaat.
Ik snap het.
Op Youtube zag ik een filmpje waarbij duidelijk werd dat de slijtage ook voort komt uit het slepen van de nozzle over het geprintte object.

Op hun site schrijft Bambu:

"Note: A hardened nozzle is required when printing regularly."

Als ik dat interpreteer als "meer dan 1 rol" dan valt het wellicht mee met de slijtage.
Ik verwacht namelijk niet dat mijn dochters voor meer dan 1 rol ideeën hebben :-)

Ik zie het dan maar als een experiment waar ik één nozzle aan onderwerp terwijl ik de andere nozzle "gaaf" houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Volgens mij is glow-in-the-dark een van de meest destructieve filamenten die er zijn, dat ga je denk ik snel merken. Ik zou meteen de wielen vervangen door hard staal.
Ik dit heb een tijdje met een 0.4 (harde) nozzle geprint, dat ging wel goed. Hout-filament zou ik niet meer met een 0.4 nozzle doen, dat verstopt de nozzle heel snel.

Bij de A serie is het wisselen van nozzle toch een fluitje van een cent? zou gewoon een hardened nozzle erin stoppen.

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 23-08-2024 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolken
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10-2024
smoken schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:35:
[...]

Ligt er helemaal aan wat je wilt.
Er zijn filament die gewoon echt niet lekker werken met een 0.4mm nozzle, welke dat zijn staat duidelijk bij de filamenten aangegeven. Het gaat dan met name om de fibers in het filament, als die te dik zijn .. passen ze niet door het 0.4mm gaatje :)

Dus, print je over het algemeen PLA/PETG waar details belangrijk zijn:
0.4mm hardened steel en voor erbij een 0.6mm hardened steel die je dan af en toe zal moeten installeren.

Print je meer Fiber Reinforced filaments en/of PLA/PETG waarbij de nadruk ligt op de sterkte van het geprinte deel: dan is zou ik het omdraaien (dus 0.6mm standaard installeren en 0.4 indien nodig)
Logisch!

Lijkt mij dat je CF/GF filamenten voornamelijk gebruikt vanwege de mechanische eigenschappen, en voor detailwerk je eerder grijpt naar goedkope PLA/PETG waar een hardened nozzle niet nodig is. In dat geval zou de standaard RVS 0.4mm in combinatie met een hardened 0.6mm prima zijn. Dan dus wel wisselen bij ander materiaal, maar dat is niet zo'n hele grote uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JWolken schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Logisch!

Lijkt mij dat je CF/GF filamenten voornamelijk gebruikt vanwege de mechanische eigenschappen, en voor detailwerk je eerder grijpt naar goedkope PLA/PETG waar een hardened nozzle niet nodig is. In dat geval zou de standaard RVS 0.4mm in combinatie met een hardened 0.6mm prima zijn. Dan dus wel wisselen bij ander materiaal, maar dat is niet zo'n hele grote uitdaging.
Niet een hele grote uitdaging, nee. Maar ik ben lui. Ergo; gehard staal. Waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan?

Overigens moet je er rekening mee houden dat CF, TPU, etc. niet in de AMS kunnen/horen. TPU omdat het heel moeilijk door de PTFE gaat op die lengte, CF, glow in the dark, etc.vanwege de slijtage op de PTFE buizen.

Geen idee of dit ook geldt voor de AMS-lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbAlb2
rinkel schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:56:
Volgens mij is glow-in-the-dark een van de meest destructieve filamenten die er zijn, dat ga je denk ik snel merken. Ik zou meteen de wielen vervangen door hard staal.
Bij de A1 / A1 Mini zijn die wielen standaard al van gehard staal.
Bij de A serie is het wisselen van nozzle toch een fluitje van een cent? zou gewoon een hardened nozzle erin stoppen.
Ik denk dat het vooral voor messing nozzles een probleem is (nog zachter dan RVS).

En zoals ik hier boven al aangaf, voor die ene rol wil ik het experiment met de RVS nozzle wel aangaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
AlbAlb2 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:06:
[...]

Ik denk dat het vooral voor messing nozzles een probleem is (nog zachter dan RVS).
Goed punt idd, RVS is natuurlijk harder dan messing, dat zou wel een aantal prints goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rinkel schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:15:
[...]

Goed punt idd, RVS is natuurlijk harder dan messing, dat zou wel een aantal prints goed moeten gaan.
Ligt er aan welk materiaal je gebruikt. Niet alle filamenten zorgen voor dezelfde slijtage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zijn er in dit topic Bambu Cool Plate en High Temp Plate gebruikers?
Ik heb hier 5x coolplate sticker en 2x High temp sticker waar ik absoluut niks mee doe.

Voor de liefhebber, gratis ophalen of tegen verzendkosten opsturen :)

Stuur me maar een DM :) ze zijn inmiddels al gereserveerd :)

[ Voor 7% gewijzigd door iMars op 25-08-2024 13:35 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
In Bambu Studio blijft mijn venster om filament presets in te schakelen gewoon leeg, ook na herinstallatie van Bambu Studio (versie 1.9.3.50, Win11). Er zou ook een melding voor een config update moeten zijn verschenen i.v.m. het PETG-HF profiel maar die melding heb ik zeker ook nooit gezien. Herkent iemand dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub5miu6r61eU4fXIX6rkZ9GOvGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3DLqgrMS16HiTa7Es0rlSUCL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:10

_Eend_

🌻🇺🇦

Zijn er hier mensen met een A1 of A1 Mini die ATA filament gebruiken? Ik heb nog wel eens wat problemen met bed adhesion en warping, terwijl ik met filament (PLA, PETG en TPU) van andere merken totaal geen problemen heb. TPU hecht soms zelfs te goed aan het bed. Ik gebruik de standaard meegeleverde Textured PEI plate en heb al het eea. aangepast , zoals de First Layer Speed verlagen van 50 mm/s naar 20 mm/s, zoals ATA al aangeeft op haar site.

Dat heeft wel geholpen, maar vooral langwerpige prints blijven warpen. En ik kan zelfs direct nadat de print klaar is de prints zo van het bed aftikken..

Een collega met een Bambu P1 heeft ook ATA filament gekocht en die heeft deze problemen helemaal niet, en die gebruikt het standaard 'Generic PLA' profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:49
Print eens een temp tower dan weet je gelijk op welke temp het filament het beste print .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
_Eend_ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:44:
Zijn er hier mensen met een A1 of A1 Mini die ATA filament gebruiken? Ik heb nog wel eens wat problemen met bed adhesion en warping, terwijl ik met filament (PLA, PETG en TPU) van andere merken totaal geen problemen heb. TPU hecht soms zelfs te goed aan het bed. Ik gebruik de standaard meegeleverde Textured PEI plate en heb al het eea. aangepast , zoals de First Layer Speed verlagen van 50 mm/s naar 20 mm/s, zoals ATA al aangeeft op haar site.

Dat heeft wel geholpen, maar vooral langwerpige prints blijven warpen. En ik kan zelfs direct nadat de print klaar is de prints zo van het bed aftikken..

Een collega met een Bambu P1 heeft ook ATA filament gekocht en die heeft deze problemen helemaal niet, en die gebruikt het standaard 'Generic PLA' profiel.
Ik ga net toevallig dit filament op de bambu (P1S) proberen.
Wat ik altijd doe is met een sopje de printplaat schoonmaken. dit helpt meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

rinkel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Wat ik altijd doe is met een sopje de printplaat schoonmaken. dit helpt meestal wel.
Ah, vergeten te vermelden, maar dat heb ik al meerdere keren gedaan in de tussentijd. Sowieso staat de printer in een kast en raak ik de printplaat niet aan. Dat is wel het voordeel van lage adhesie: je tikt het er zo af..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
_Eend_ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Ah, vergeten te vermelden, maar dat heb ik al meerdere keren gedaan in de tussentijd. Sowieso staat de printer in een kast en raak ik de printplaat niet aan. Dat is wel het voordeel van lage adhesie: je tikt het er zo af..
De spoel van ata is van karton en gebruik ik adapter-ringen zodat ze in de AMS kunnen. Helaas is de spoel van ATA net te breed. Ik kan het dus niet testen. (ik heb geen losse spoelhouder, nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
rinkel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:58:
[...]

Met Esun Petg geen last maar met Bambu Petg HF last van dat (veel kleine stukjes) het los liet van het blad, direct aan het begin. Opgelost door voor de eerste keer spray te gebruiken en dat loste het perfect op. Normaal niet nodig maar nu na dik 700 uur printen de eerste keer!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

wim62 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:17:
Print eens een temp tower dan weet je gelijk op welke temp het filament het beste print .
Een temptower ben ik nu weer aan het printen, vorige keer werd het ding van het bed geschud, maar toen had ik ook de printplaat niet schoongemaakt.

edit: Ik had het verkeerde bericht gequote 8)7

Iets met te veel dingen tegelijk bezig zijn :X

[ Voor 45% gewijzigd door _Eend_ op 25-08-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

rinkel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

De spoel van ata is van karton en gebruik ik adapter-ringen zodat ze in de AMS kunnen. Helaas is de spoel van ATA net te breed. Ik kan het dus niet testen. (ik heb geen losse spoelhouder, nog)
Dan had je beter een refill kunnen kopen denk ik? die zou je zo op een bambu-rol moeten kunnen doen vziw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
_Eend_ schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Dan had je beter een refill kunnen kopen denk ik? die zou je zo op een bambu-rol moeten kunnen doen vziw.
Ik heb 2 printers (+1 in een kast in de garage), ik had dus al een aardige voorraad (20 rollen?) voordat ik de Bambu kocht.
Ik zit eraan te denken om voortaan refils van Bambu te halen, deze zijn niet echt duur, maar dan heb ik ook aardig wat lege spoelen nodig.

Overigens ben ik nu wat spoel ringen aan t printen (voor die kartonnen spoelen). Op de Bambu print ik met Colorfabb PHA. Daar moet ik elke 1 a 2 prints de plaat afwassen, anders blijft het niet plakken. Bij andere merken ook geen last van.
Ik herken nu dus wat je zegt.

Edit
Gebroken filament in de AMS, precies bij de hoofdmotor. Was wel wat gepruts, maar gelukt.
Nu eens met ABS proberen te printen. Ben nu aan het timen hoe lang het duurt voordat de chamber temperatuur is, boven de 40 graden.

Tot nu toe valt me dit reuze mee eigenlijk, 15 minuten aan t opwarmen: 40 graden.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat de chamber al 28 graden was.

De eerste ASA print wordt een toolhead (Stealthburner) voor de Voron. Reserve onderdeel.
Moest wel even wat dingen aanpassen aan de Printer- en Filament gcode om de fans uit te laten.

Edit
De ASA print is klaar. Print kwaliteit is heel goed. Half uurtje voorverwarmen was genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l36YWM2ElcCVG3HZ9L06Wio5-aI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvcrgz2S3tq47r2uVIBTddKK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik was alleen vergeten de sheet weer naar textured te zetten, dus printte iets te hoog (0.04mm volgens de gcode)

Net nog een ASA printje gedaan op de smooth pei, maar die is wel een beetje gewarped helaas.

[ Voor 72% gewijzigd door rinkel op 25-08-2024 23:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-09 19:49
Heb hier de knoop maar door gehakt!

Ben al een tijdje aan het prutsen met 3D printers , zo heb ik een easythreed x1 gratis opgehaald omdat deze kapot zou zijn maar bleek dus achteraf een te zwakke adapter te zijn waardoor hij het niet deed en ook heb ik een geeetech i3 pro B waarvan ik het frame nu aan het vervangen ben voor een aluminium frame en nog wat upgraden.

De a1 met ams-lite is besteld , zat eerst te twijfelen om voor de mini te gaan maar de grotere buildplate is toch wel handig.

Dus nu is het wachten tot ie geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo-45
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21-09 09:50

Ik zie je bericht een beetje laat maar ik zie met ATA filament verschil bij het printen afhankelijk is van de kleur.
Heb 2 rollen ATA 1 zwart en 1 geel allebei op een kartonnen spoel. Passen verder goed op mijn AMS lite.
Met zwart heb ik eigenlijk nooit problemen terwijl geel nog wel een van het bed wil los raken vooral op smalle en puntige uiteinden.
Weet niet of dit kan want ik ben nog vrij nieuw met 3D printen.
Heb eigenlijk nog niks veranderd aan de standaard instellingen alleen dat ik generiek PLA filament gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:06
Iemand hier ervaring met 3d geprintte spools? Werken deze goed en breken ze niet makkelijk als je de rol filament vervangt? Ik heb nog heel veel filament liggen van 123-3d dat niet in de AMS past dus vraag me af of deze 3d geprintte spools goed werken of dat ik voor nu even een bestelling moet doen bij bambu met spooled filament. Ze hebben jammer genoeg amper kleuren beschikbaar met spoel :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
hollandje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:44:
Iemand hier ervaring met 3d geprintte spools? Werken deze goed en breken ze niet makkelijk als je de rol filament vervangt? Ik heb nog heel veel filament liggen van 123-3d dat niet in de AMS past dus vraag me af of deze 3d geprintte spools goed werken of dat ik voor nu even een bestelling moet doen bij bambu met spooled filament. Ze hebben jammer genoeg amper kleuren beschikbaar met spoel :/
als je nog spools moet hebben mag je de lege van mij hebben, dan zit je zeker goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
my_fiero schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

als je nog spools moet hebben mag je de lege van mij hebben, dan zit je zeker goed
Dat zou geweldig zijn, ik stuur je een dm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:54
Als er meer mensen zijn met lege bambu spools zijn. Ik heb ook wel interesse in een paar.
Formfutura past niet in een AMS Lite (en normale AMS ook niet dacht ik) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hortz schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:11:
Als er meer mensen zijn met lege bambu spools zijn. Ik heb ook wel interesse in een paar.
Je kan ze online bestellen he ;) met en zonder filament :+

Ik heb op een gegeven moment denk 100 stuks ofzo besteld. Elk rol Polymaker die ik heb, spoel ik om naar BL spool. (kartonnen zijkant eraf, adapter erin, spool (brede kant) erin, omdraaien, andere kartonnen kant eraf en dan andere bl spool erin)...

Kwalitatief Uitermate Teleurstellende klus, maar nooit problemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
iMars schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Ik heb op een gegeven moment denk 100 stuks ofzo besteld. Elk rol Polymaker die ik heb, spoel ik om naar BL spool. (kartonnen zijkant eraf, adapter erin, spool (brede kant) erin, omdraaien, andere kartonnen kant eraf en dan andere bl spool erin)...

Als je ze met filament besteld is met spoel 3 euro duurder dan zonder spoel.
De herbruikbare spoel is 14 euro, dat is 11 euro duurder...
Helaas is filament met spoel heel vaak uitverkocht.
Het zijn hele mooie spoelen moet ik zeggen, klikt fijn in- en uitelkaar.

Ik heb er ook aan zitten denken om de polymaker spoelen om te zetten, maar vond het teveel werk. Ik gebruik nu geprinte adapterringen, gaat ook prima.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 26-08-2024 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bing69
Heb goede ervaringen met deze https://makerworld.com/en...m=search#profileId-105962
Gebruik deze dus voor de refils

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin537
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:49
iMars schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Je haalt dus eigenlijk de zijkanten van de kartonnen spoel af waarbij je het midden ("het wc-rolletje") behoud en de BL rol past hier doorheen?

Bij een andere rol had ik iets vergelijkbaars geprobeerd door de zijkanten er af te halen en het opgerolde filament van de rol af naar de BL rol te duwen, maar dat was uiteraard één groot fiasco omdat in eerste instantie alleen de buitenste windingen naar beneden schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 20:51
Elpenoor schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 06:55:
In Bambu Studio blijft mijn venster om filament presets in te schakelen gewoon leeg, ook na herinstallatie van Bambu Studio (versie 1.9.3.50, Win11). Er zou ook een melding voor een config update moeten zijn verschenen i.v.m. het PETG-HF profiel maar die melding heb ik zeker ook nooit gezien. Herkent iemand dit probleem?

[Afbeelding]
Ik kreeg vandaag een nieuwe release voorgeschoteld en las in de release notes dat probleem af en toe voor kon komen. Het zou dus met 1.9.4 opgelost moeten zijn.

https://wiki.bambulab.com...elease/release-note-1-9-4

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Mojo-45 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Ik zie je bericht een beetje laat maar ik zie met ATA filament verschil bij het printen afhankelijk is van de kleur.
Heb 2 rollen ATA 1 zwart en 1 geel allebei op een kartonnen spoel. Passen verder goed op mijn AMS lite.
Met zwart heb ik eigenlijk nooit problemen terwijl geel nog wel een van het bed wil los raken vooral op smalle en puntige uiteinden.
Weet niet of dit kan want ik ben nog vrij nieuw met 3D printen.
Heb eigenlijk nog niks veranderd aan de standaard instellingen alleen dat ik generiek PLA filament gebruik.
Ik heb de problemen met oranje en olifantgrijs. Ik heb ook nog een rol donkerblauw die ik nog niet heb geprobeerd, maar het is een poging waard om te kijken of het dan minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
check inbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rozijnpak
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 12:37

Toevallig heb ik ook een rol ATA gekocht, zwart PLA, maar ik heb een P1S. Ik heb geen issues. Op hun site staat wel de temperatuur voor de nozzle en het bed (225° en 60° meen ik) en die heb ik voor de zekerheid wel zo ingesteld, en idd de eerte laag naar 20 mm/s, hoewel ik me afvraag hoeveel dat laatste echt uitmaakt.
rinkel schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Ik had dus per ongeluk een hele spoel ipv alleen refill besteld. Diameter was hetzelfde als de BL-spoel, dus ik dacht dat ik hem wel zo op die spoel kon leggen ipv terugsturen. Maar dat lukte dus niet vanwege de dikte ;)
Heb twee avonden handmatig filament zitten wikkelen omdat ik de ATA-spoel al uit elkaar gehaald had. Les geleerd :p
hollandje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:44:
Ik heb een spoel geprint, voelt degelijker aan dan de standaard spoelen. Kost wel een berg filament waardoor mijn groene rol opmaakte en alsnog een lege spoel over had :p

Heb verder trouwens een berg plezier van m'n printer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:25

ja3

Mijn PETG geprinte spoel was direct gesmolten in de Sunlu S4 (@ 50 graden). Weet niet of dat wat zegt over zelf spoelen printen of over de gekke temperatuur in de S4. Sindsdien ga ik alleen maar verder met de officiele spoelen.

[ Voor 3% gewijzigd door ja3 op 26-08-2024 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 11:30

Guldan

Thee-Nerd

Petg wat amelt bij 50graden. Je zou eerder zeggen dat het pla was.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Guldan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:20:
Petg wat amelt bij 50graden. Je zou eerder zeggen dat het pla was.
Dacht ik ook. Ik droog mijn pla op 55 zonder problemen. Petg moet dat makkelijk aankunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-09 11:30

Guldan

Thee-Nerd

Ik heb petg gebruikt in een print waar pla zacht werd en dat ging gewoon goed.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Aangezien ik wat onderdelen voor de Voron wil printen (Extruder, Clockwork), heb ik wat materialen getest: ASA en PC.

ASA gaat eigenlijk wel verbazingwekkend goed. Alle delen zijn er tot nu behoorlijk goed uitgekomen. De chamber temperatuur komt ruim boven de 40 graden, dus dat is prima.
Ik heb de ASA onderdelen op de smooth-pei geprint (na eerst op de textured pei), dan sluiten ze mooier aan.
Prima gelukt.

PC ging ook wel, iets lastiger, daar moest ik echt wel plakspul gebruiken.
Warping was, dus door het plakspul, minimaal, maar ook stom vergeten dat je dit nooit op smooth pei moet printen.. dom dom.. De plaat is nog zeker wel bruikbaar, maar je ziet doordat PC meer lift, er een relief in de plaat is ontstaan.

Dus prima voor ASA, PC ga ik nog eens proberen op de textured, maar ik vind de texture van deze plaat iets te grof, ik denk dat ik een andere textured pei ga aanschaffen.

Maar tot nu toe, vergeleken met de Voron Trident, echt een hele goede printer.
Ik print echter heel langzaam op de P1S, ik vind dat gebonk door hoge acceleratie maar niks; alles op iets minder dan de helft gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Gerritjuh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:32:
[...]

Ik kreeg vandaag een nieuwe release voorgeschoteld en las in de release notes dat probleem af en toe voor kon komen. Het zou dus met 1.9.4 opgelost moeten zijn.

https://wiki.bambulab.com...elease/release-note-1-9-4
Yes - deze update heeft het opgelost _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58
Ik probeer al een tijd een print van een zelfontworpen lopende band goed uit de printer te krijgen. Elke keer als ik een print doe komen er ergens wel iets van artifacts die leiden tot foutieve prints. In veel gevallen lijkt het materiaal aan de printkop op te hopen om daarna ergens gedurende de print voor problemen te zorgen. ls ik maar 3-4 segmenten print (ook rechtopstaand zoals in onderstaande afbeelding) dan is er geen probleem maar bij 'grotere' prints gaat het steevast mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PjPhOMxmUogYwr6vtMpLfO_bMcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dk2hMb5GyU7OnvrGALrBx2JZ.jpg?f=user_large

Ik:
- print op een X1C
- heb de print nu getest met ASA, ABS, ABS-GF, PETG en PETG-HF
- droog de filaments voor gebruik en ze zitten tijdens het printen in een AMS met extra desiccant
- Nozzle en sock schoongemaakt voor de print
- filaments door de flow-rate en flow-dynamics calibration gehaald

De laatste paar prints zijn allemaal in BBL PETG en PETG-HF, vooral met deze laatste had ik betere hoop maar helaas.

Als ik kijk naar het gesliced model zie ik niets afwijkens qua speeds, temps etc. wat dit zou kunnen verklaren.

Iemand hier nog suggesties, want ik weet het even niet meer 8)7

tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Sander0105 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:21:
Ik probeer al een tijd een print van een zelfontworpen lopende band goed uit de printer te krijgen. Elke keer als ik een print doe komen er ergens wel iets van artifacts die leiden tot foutieve prints. In veel gevallen lijkt het materiaal aan de printkop op te hopen om daarna ergens gedurende de print voor problemen te zorgen. ls ik maar 3-4 segmenten print (ook rechtopstaand zoals in onderstaande afbeelding) dan is er geen probleem maar bij 'grotere' prints gaat het steevast mis.

[Afbeelding]

Ik:
- print op een X1C
- droog de filaments voor gebruik en ze zitten tijdens het printen in een AMS met extra desiccant

De laatste paar prints zijn allemaal in BBL PETG en PETG-HF, vooral met deze laatste had ik betere hoop maar helaas.

Als ik kijk naar het gesliced model zie ik niets afwijkens qua speeds, temps etc. wat dit zou kunnen verklaren.

Ja, ken dit probleem. Ik heb het idee dat het met de fans te maken heeft, en de orientatie op de build plate. Heb je geprobeerd het een kwartslag te draaien? Kijken of het probleem op dezelfde plek gebeurt? Wel een vervelende verspillende test om te doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• my_fiero
hollandje schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:58:
[...]

Dat zou geweldig zijn, ik stuur je een dm!
Is verzonden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• my_fiero
Is verzonden ;)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bvsteyn
bvsteyn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:00:
Vandaag de laatste hand gelegd aan een stukje jeugdsentiment ...Bebop (TMNT). Geprint met de X1C met 0.4 nozzle en 0.08 layer heigt. Ben verrast door de details die zichtbaar zijn in de print. Het is niet perfect maar ben tevreden, want dit had ik met mijn Ender 3 niet voor elkaar gekregen. Volgende print wordt Leonardo (TMNT) maar dan met de 0.2 nozzle en 0.06 mm laaghoogte. Eens kijken wat we daar mee kunnen bereiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En de print is klaar...duurt beduidend langer,maar het resultaat mag er zijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D1kGJTYTgrZI84RLaMyuWkHZCt4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/icJEaIpjLzins5GLUKm1Dt4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZlRszj7ToMtNAPZDx9117xzNYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QNL1EqdnX8ri8R6KUWceh7cZ.jpg?f=fotoalbum_large

Nu in de primer zetten en gaan schilderen....(maar eerst tijd vinden om dat te doen... 8) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
bvsteyn schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
En de print is klaar...duurt beduidend langer,maar het resultaat mag er zijn!
Wow.. Wat mooi!

Ik denk dat ik toch ook maar voor een 0,2mm nozzle ga op mijn P1S.

Ik heb er al een A1 mini voor, speciaal voor highres, maar daar mis ik vaak weer de multicolor optie :( Juist als je tekst in een ontwerp wil stoppen heb je resolutie tekort.

Had je niet ziekelijk veel support nodig hier?

[ Voor 5% gewijzigd door Llopigat op 29-08-2024 10:32 ]

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:36
Sander0105 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:21:

[Afbeelding]

Ik:
- print op een X1C

Heb je de rol in een droger of in de oven gedroogd?
Silica trekt bijna geen vocht uit de plastic.
Dat moet je met warmte doen.
Daarna bewaren in luchdichte bak of zak met silica om ze droog te houden.

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:58
3dmazter schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:56:
[...]

Heb je de rol in een droger of in de oven gedroogd?
Silica trekt bijna geen vocht uit de plastic.
Dat moet je met warmte doen.
Daarna bewaren in luchdichte bak of zak met silica om ze droog te houden.
Ik droog de rollen eerst in een SunluS2 voordat ze naar de AMS overgaan. De Silica in de AMS is puur om het vochtgehalte (of het gebrek eraan ;) ) op peil te houden

tja...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Ik gebruikte eerst ringen voor de kartonnen spoelen, maar toch besloten lege bambu spoelen te printen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rECAz8ihBTeQl-WW5Rif32G7BQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2hW5ta9DlgB1YbdxDp0c7LL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aLpCgLZOtwr4OTSJlB2LiKjZYgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eS7fwRjjVoywqjQ5b9eVW67z.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn niet zo stevig als de originele, maar dat scheelt weer filament.

Voelde een beetje tricky de eerste keer, maar nu inmiddels 4 spoelen vervangen.
Nu nog meer printen...

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 29-08-2024 15:04 ]

rinkel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:02:
Ik gebruikte eerst ringen voor de kartonnen spoelen, maar toch besloten lege bambu spoelen te printen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze zijn niet zo stevig als de originele, maar dat scheelt weer filament.

Voelde een beetje tricky de eerste keer, maar nu inmiddels 4 spoelen vervangen.
Nu nog meer printen...
Met nieuwe rollen kan je brede behangerstape om de filmament doen (voor diegene die zich er niet comfortabel bij voelen). Ik heb momenteel altijd wel een paar lege BL spoelen liggen, om nou tig van die spoelen te printen, ieder z'n ding ;)

• rinkel
iMars schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:12:
[...]

Met nieuwe rollen kan je brede behangerstape om de filmament doen (voor diegene die zich er niet comfortabel bij voelen). Ik heb momenteel altijd wel een paar lege BL spoelen liggen, om nou tig van die spoelen te printen, ieder z'n ding ;)
Ik heb om de meeste kartonnen spoelen nog een geprinte ring, dat werkt ook prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWDTeBXgKREnw6hZCaJMXAcfjzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDoULPOQgxRWMl3lZza9Da1R.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb oud wit filament liggen dat ik toch niet meer ergens anders voor gebruik (spoelen hoeven niet zo mooi te zijn)
Voor de meest gebruikte spoelen print ik een spoel, daarnaast kan ik dan de refills kopen, die zijn vaker op voorraad.

[ Voor 22% gewijzigd door rinkel op 29-08-2024 17:46 ]

• Llopigat
  • Niet online
Let op met de laatste update van Bambu Studio. Deze heeft een heel vervelende bug (of functie?) waarbij hij steeds de videostream stopt van mijn P1S.

Er staat dan "Temporarily closed for no activity" of zoiets. Erg vervelend want meestal laat ik het op een apart scherm open staan zodat ik er een oogje op kan houden. Volgens mij is de timeout 10 minuten.

• rinkel
Llopigat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:49:
Let op met de laatste update van Bambu Studio. Deze heeft een heel vervelende bug (of functie?) waarbij hij steeds de videostream stopt van mijn P1S.

Er staat dan "Temporarily closed for no activity" of zoiets. Erg vervelend want meestal laat ik het op een apart scherm open staan zodat ik er een oogje op kan houden. Volgens mij is de timeout 10 minuten.
OrcaSlicer is ook nog een optie

Je kunt je profielen en printers gewoon kopieren.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 29-08-2024 18:20 ]

• Llopigat
  • Niet online
rinkel schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

OrcaSlicer is ook nog een optie

Je kunt je profielen en printers gewoon kopieren.
Ah maar het probleem is niet de slicer maar de camera view.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
Llopigat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:31:
[...]

Wow.. Wat mooi!

Ik denk dat ik toch ook maar voor een 0,2mm nozzle ga op mijn P1S.

Ik heb er al een A1 mini voor, speciaal voor highres, maar daar mis ik vaak weer de multicolor optie :( Juist als je tekst in een ontwerp wil stoppen heb je resolutie tekort.

Had je niet ziekelijk veel support nodig hier?
Valt mij 100% mee. Heb nu wat support settings gevonden die voor mij goed werken, waardoor het weghalen van de supports ook eenvoudig gaat.

Dit is de hoeveelheid support alleen voor het bovenlichaam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gEnd_QTxUfuLMdqwNTxHFc9CwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkCeLvaKSWXYlnaRyRuv4FaO.jpg?f=fotoalbum_large

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09 18:26
Llopigat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:30:
[...]

Ah maar het probleem is niet de slicer maar de camera view.
Maar die bekijk je toch in de slicer?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
SacreBleu schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:32:
[...]
Maar die bekijk je toch in de slicer?
Nee, dat is in de device manager. Is een ander tabje, wel in hetzelfde programma maar het heeft niets met de slicing functionaliteit te maken. De slicer is de software die de bewegingen van de kop uitrekent voor elke "slice". En die camerafunctie is heel erg Bambu specifiek.

Maar ik wil ook helemaal niet van slicer veranderen want die van Bambu is verder prima. Ik denk dat ik de oudere versie gewoon installeer.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Llopigat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:49:

Dat heb ik de laatste paar dagen ook gemerkt, maar dat niet gelinkt aan die update. Maar nu je het zegt.... idd, dit is nog nooit eerder gebeurd
Er staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUBcgolpMPlGpt15aEj6QcNXnas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WlLY5eqiAVqjVqlVrdvn3LVm.png?f=user_large
Maar 1 klikje op het pijltje er voor, en hij gaat weer aan de slag (gelukkig)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Naalroc
Llopigat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:35:
[...]
Maar ik wil ook helemaal niet van slicer veranderen want die van Bambu is verder prima. Ik denk dat ik de oudere versie gewoon installeer.
Of even je beklag gaan doen, dan veranderen ze het misschien over een paar maanden (of zo) :?
:X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Llopigat
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:02:
[...]
Maar 1 klikje op het pijltje er voor, en hij gaat weer aan de slag (gelukkig)
Ja klopt maar je moet dat elke 10 minuten doen. En ik heb mijn muis/toetsenbord normaal niet aan die computer zitten. Maar 1 van de schermen zit er wel altijd aan, dus daar kan ik het mooi mee in de gaten houden. Maar nu moet ik elke keer alles overzetten om te klikken en dan houdt hij er na 10 minuten weeer mee op :'(

Ik ga het proberen met de vorige versie iig. Klagen kan ook idd, ik snap ook niet waarom ze dit doen. Maar idd het kan nog wel even duren. Volgens mij is het met de versie x.x.3.51 gekomen, want vorige week heb ik het niet gemerkt (toen ik nog x.x.3.50 had).

[ Voor 15% gewijzigd door Llopigat op 29-08-2024 21:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Klopt wel, want ik heb die update begin deze week gedaan, enkele dagen nadat hij uitkwam, waarvoor ik een melding kreeg van deze nieuwe update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
Geen update dan voor mij, die functie moet gewoon altijd aan blijven als je daarvoor kiest.
Zeker als de printer en computer niet in dezelfde ruimte staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09 18:26
Llopigat schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:35:
[...]

Nee, dat is in de device manager. Is een ander tabje, wel in hetzelfde programma maar het heeft niets met de slicing functionaliteit te maken. De slicer is de software die de bewegingen van de kop uitrekent voor elke "slice". En die camerafunctie is heel erg Bambu specifiek.

Dat klopt allemaal, maar hoe bekijk jij je stream dan?
Ikzelf gebruik of Bambu Handy als ik niet achter de PC zit of Bambu Studio als ik wel achter de PC zit.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
IK heb het over Bambu Studio, en kijk er nooit naar op de tel. dus dat weet ik niet hoe het daar gaat.

Pagina: 1 ... 65 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.