just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Veel kleur in 1 en de zelfde print zal ik niet gebruiken.
Nu zit ik dus nog wel te twijfelen tussen de Bambu A1 en de Ender-3 V3 KE.
Wie kan me een goede rede geven om voor de A1 te gaan en niet voor Ender-3 V3 KE
En waar kan ik deze dan het beste bestellen?
Ben nog behoorlijk groen wat 3D printen betreft

[ Voor 6% gewijzigd door Mojo-45 op 11-08-2024 19:49 ]
Simpelste reden is dat de software van Bambu veel volwassener is en dat je dus minder aan het instellen/afstellen zal zijn als bij de Ender. Ik kom af van Tevo/Ender/RatRig en sinds ik naar mijn Bambu over ben heb ik eigenlijk nooit meer 'gezeur' met printen.Mojo-45 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:41:
Ik ben van plan om een A1 (niet de mini) zonder AMS aan te schaffen.
Wie kan me een goede rede geven om voor de A1 te gaan en niet voor Ender-3 V3 KE
Ik zou doorbijten en de AMS bijbestellen. Het is super handig om niet steeds van kleur te moeten wisselen.Mojo-45 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:41:
Ik ben van plan om een A1 (niet de mini) zonder AMS aan te schaffen.
En waar kan ik deze dan het beste bestellen?
De vraag is welke hobby je wil. Wil je als hobby 3D printen dan koop je de Bambu, wil je als hobby de 3D printer, dan koop je de Ender.Mojo-45 schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:41:
De Bambu is een stuk gereedschap om zonder veel issues je gedownloade of zelf ontworpen objecten te printen, en de Enders en Sovol's e.d. zijn hobbyprojecten op zichzelf. Je bent daarmee veel bezig met de printer (afstellen, caliberen, levellen, modificeren) en soms lukt het tussendoor om er eens iets schappelijks uit te krijgen.
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Ik zou zelf een A1 mini doen als het goedkoop moet en een P1S als je wat verder door wilt sparen. Dat is meer future-proof als je wat exotischere materialen wilt printer later. AMS heb je alleen nodig als je veel multicolor print en ik zelf doe dat bijvoorbeeld nooit, want ik print voornamelijk functionele prints. Wil je poppetjes enzo printen kan een AMS wel handig zijn.3_s schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 07:05:
[...]
Ik zou doorbijten en de AMS bijbestellen. Het is super handig om niet steeds van kleur te moeten wisselen.
Een AMS is niet alleen handig voor multicolor. Maar ook als je vaak van materiaal wisselt, of juist nooit wisselt en je rollen goed op wil maken.chaoscontrol schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:50:
[...]
Ik zou zelf een A1 mini doen als het goedkoop moet en een P1S als je wat verder door wilt sparen. Dat is meer future-proof als je wat exotischere materialen wilt printer later. AMS heb je alleen nodig als je veel multicolor print en ik zelf doe dat bijvoorbeeld nooit, want ik print voornamelijk functionele prints. Wil je poppetjes enzo printen kan een AMS wel handig zijn.
Ook worden de rollen droog gehouden.
Ikzelf print vanalles en vind het juist zalig dat mijn meest gebruikte rollen altijd gereed staan in de AMS.
Volgens mij hebben we hier ooit ook besloten dat het een luiheidsdingetje is.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
dat is exact wat ik wilde zeggenSacreBleu schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 10:14:
[...]
Een AMS is niet alleen handig voor multicolor. Maar ook als je vaak van materiaal wisselt, of juist nooit wisselt en je rollen goed op wil maken.
Ook worden de rollen droog gehouden.
Ikzelf print vanalles en vind het juist zalig dat mijn meest gebruikte rollen altijd gereed staan in de AMS.
Maar met AMS is hij nu dacht ik 500€ en zonder 350€ maar de KE is maar 250€.
Ik wil gewoon leuke gevonden en zelf ontworpen objecten gemakkelijk kunnen printen zonder veel gedoe.
Ben maar een amateurtje.
Het moet wel leuk blijven en zo als elke bij elke Nederlander, niet te veel pijn doen in mijn portemonnee
Het kan prima zonder AMS. Iets meer werk om filament te wisselen, maar velen van ons wisten jarenlang niet anders.Mojo-45 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:11:
[...]
Ik wil gewoon leuke gevonden en zelf ontworpen objecten gemakkelijk kunnen printen zonder veel gedoe.
Ben maar een amateurtje.
Het moet wel leuk blijven en zo als elke bij elke Nederlander, niet te veel pijn doen in mijn portemonnee
Ja dat dacht ik ook, maar met alle frustratie en de twee printers die niet te duur waren heb ik toch een smak geld weggegooid (aan een Ender 5 Pro en een Neptune 4 Pro). Ik had gewoon direct de X1C moeten kopen zoals ik uiteindelijk gedaan heb.Mojo-45 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:11:
[...]
Ben maar een amateurtje.
Bespaar jezelf die frustratie, koop gewoon meteen een Bambu. AMS is wel heel erg makkelijk maar niet strikt noodzakelijk denk ik.
Die €100 is de aanschaf meer dan waard. Zoals je aangeeft is de Ender maar €250. Je krijgt dan ook naar waarde een product. Waar je mogelijk genoeg tijd aan kwijt bent.Mojo-45 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:11:
[...]
Ben maar een amateurtje.
Voor die €350 heb je bij Bambu een wereld deal. Dat is niet alleen omdat dit een Bambu topic is want een Prusa kan ik ook aanraden maar daar betaal je de hoofdprijs voor.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Ik heb dit model, wat maar "lelijk" blijft printen.. ik heb al verschillende settings in Bambu Studio geprobeerd maar ik vind het resultaat niet mooi..
Twijfelde of het misschien aan de printer lag (P1S) dus een even hoog blok geprint, die komt er gewoon netjes uit..
Dus het ligt aan mijn model / slicer settings, maar ik kom er niet echt achter hoe.. iemand tips?
:strip_exif()/f/image/Ns9MTMc3zf5zTZ1a6OpqmACm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qNDFAEVP0MwPopdxcLm9CrQ7.jpg?f=fotoalbum_large)
Eventueel je settings en de .stl delen? Dan kan er advies gegeven worden.Richard89 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:32:
Iemand die mij misschien in de goeie richting kan helpen, als dit mogelijk is?
Ik heb dit model, wat maar "lelijk" blijft printen.. ik heb al verschillende settings in Bambu Studio geprobeerd maar ik vind het resultaat niet mooi..
Twijfelde of het misschien aan de printer lag (P1S) dus een even hoog blok geprint, die komt er gewoon netjes uit..
Dus het ligt aan mijn model / slicer settings, maar ik kom er niet echt achter hoe.. iemand tips?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat komt omdat je het gat er in hebt.Richard89 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar stopt de printer even met printen en dat zie je dan als ribbeltjes in de print.
Je kan support aanzetten en veel support printen om het gat beter op te vullen.
En zorg ook voor droge rollen materiaal.
Dus in een droger doen voor een uur of 6.
Niet rechtstreeks uit de verpakking daar zit altijd vocht in.
Ik heb het als project opgeslagen, denk dat je dan alles kunt zien? https://filebin.net/v4azadlcobh01hrlSacreBleu schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:41:
[...]
Eventueel je settings en de .stl delen? Dan kan er advies gegeven worden.
Thanks, ik heb ze ook met support geprint maar dan zit ik weer met het probleem dat in het gat teveel support blijft zitten, waardoor het gat niet rond genoeg is (er moet een rietje doorheen). dus toen zonder support geprobeerd..3dmazter schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:41:
[...]
Dat komt omdat je het gat er in hebt.
Daar stopt de printer even met printen en dat zie je dan als ribbeltjes in de print.
Je kan support aanzetten en veel support printen om het gat beter op te vullen.
En zorg ook voor droge rollen materiaal.
Dus in een droger doen voor een uur of 6.
Niet rechtstreeks uit de verpakking daar zit altijd vocht in.
Filament drogen zou nog een goeie kunnen zijn, dat doe ik eigenlijk nooit maar heb normaal ook geen issues met afwerking van prints.. heb geen droger maar las hier ook al dat je t in de oven kunt doen evt. misschien toch maar eens kijken (al heb ik het met meerdere kleuren)
Dan nog even de vraag van waar ik deze het best zou kunnen aanschaffen, ik had hem hier https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/products/a1 gezien.Zsub schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:25:
[...]
Ja dat dacht ik ook, maar met alle frustratie en de twee printers die niet te duur waren heb ik toch een smak geld weggegooid (aan een Ender 5 Pro en een Neptune 4 Pro). Ik had gewoon direct de X1C moeten kopen zoals ik uiteindelijk gedaan heb.
Bespaar jezelf die frustratie, koop gewoon meteen een Bambu. AMS is wel heel erg makkelijk maar niet strikt noodzakelijk denk ik.
Ja, ik heb 'm ook gewoon direct bij Bambu gekocht, geen klachten overMojo-45 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:27:
[...]
Dan nog even de vraag van waar ik deze het best zou kunnen aanschaffen, ik had hem hier https://eu.store.bambulab.com/nl-nl/products/a1 gezien.
Met dit weer is het vaak vrij vochtig en dat trekt in de rollen.Richard89 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:59:
[...]
Thanks, ik heb ze ook met support geprint maar dan zit ik weer met het probleem dat in het gat teveel support blijft zitten, waardoor het gat niet rond genoeg is (er moet een rietje doorheen). dus toen zonder support geprobeerd..
Filament drogen zou nog een goeie kunnen zijn, dat doe ik eigenlijk nooit maar heb normaal ook geen issues met afwerking van prints.. heb geen droger maar las hier ook al dat je t in de oven kunt doen evt. misschien toch maar eens kijken (al heb ik het met meerdere kleuren)
Na het drogen in een ziplock zak met een silica zakje erbij om ze droog te houden.
Thanks!3dmazter schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:38:
[...]
Met dit weer is het vaak vrij vochtig en dat trekt in de rollen.
Na het drogen in een ziplock zak met een silica zakje erbij om ze droog te houden.
Drogen kan sowieso geen kwaad, heb het nog ff met 3 kleuren totaal nu getest maar allemaal precies op hetzelfde stukje dat t lelijk wordt.. dus het komt door mn model, vraag me alleen af of support toevoegen aan de binnenkant van het gat zeg maar, mijn problemen oplost met de lelijke buitenkant rondom het gat?
Zelfs het wisselen van filament is met een Bambu net iets makkelijker dan met een Ender. Je hoeft alleen maar op unload te klikken en de printer verwarmt de printkop, snijdt het filament en geeft aan wanneer je het filament eruit kunt halen. Laden gaat net zo makkelijk.THM0 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:22:
[...]
Het kan prima zonder AMS. Iets meer werk om filament te wisselen, maar velen van ons wisten jarenlang niet anders.
Bij de Ender e.d. moet je dat allemaal handmatig doen. Wel echt een first world problem uiteraard, maar het maakt het zoveel makkelijker, voor niet zo heel veel meer geld.
En belangrijke vraag, in welk stand print je hem.Richard89 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 13:32:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelf zou ik hem op zijn zijkant printen.
Het gat moet hij op zich prima zonder support kunnen printen maar op zijn kant kan hij dan goed de klem printen.
Bij de AMS-lite valt het droog houden van het filament weg, inderdaad.
Volgens mij zijn er wel enclosures te vinden/printen waardoor het wel afgesloten blijft.SacreBleu schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:59:
[...]
Bij de AMS-lite valt het droog houden van het filament weg, inderdaad.
Klopt, ik weet alleen niet of dat voldoende is. Ik heb zelf geen AMS-lite om het te proberen.Hercul3s schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 08:06:
[...]
Volgens mij zijn er wel enclosures te vinden/printen waardoor het wel afgesloten blijft.
Ja ik print 'm inderdaad al op zn zijkant, zodat de klem goed geprint kan worden en het gat kan zonder support geprint.MikeOO schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 07:23:
[...]
En belangrijke vraag, in welk stand print je hem.
Zelf zou ik hem op zijn zijkant printen.
Het gat moet hij op zich prima zonder support kunnen printen maar op zijn kant kan hij dan goed de klem printen.
Daarnaast ben ik nog op zoek naar wat generieke beginners tips met betrekking tot het hebben van een printer, maar in mijn zoektocht vind ik voornamelijk tips met betrekking tot het printen zelf... Iemand die me kan vertellen wat voor randvoorwaarden er aan de hobby kleven?
- Ruimte die ik op het oog heb is mijn thuiskantoor, kan ik dan gewoon printen tijdens het thuiswerken of is dit een probleem i.v.m. geluid, geur, schadelijke dampen (enkel met PLA/PETG)?
- Is drogen van filament een must? Of is het gewoon proberen en kijken hoe het gaat?
- Als ik daadwerkelijk een eigen design wil gaan printen, wat heb ik dan nodig? Uiteraard een PC met een CAD pakket als Fusion 360, maar verder?
- Om te printen heb ik filament nodig. Enig idee hoe snel je daar doorheen werkt? M.a.w. hoe veel rollen gebruik je per week bij full time printen? Ik snap dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is, maar ik heb werkelijk geen idee en ik wil graag een schatting een kunnen maken van recurring costs.
Of je voor de A1 of de A1 Mini gaat is afhankelijk van wat je denkt te gaan printen. Ik ken Mini eigenaren die uitstekend uit de voeten kunnen met hun Mini, voor de rest zijn de verschillen klein. Het voordeel van de A1 is dat je build plates van de P1 en X1 kunt gebruiken, de Mini heeft (uiteraard) een ander formaat. Maar dat en het build volume is ook het enige wat ik kan bedenken dat anders is tussen de A1 en A1 Mini.JWolken schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:54:
Ik wil graag in de 3D print hobby springen en wordt door iedereen die ik spreek aangeraden om voor Bambu Lab te kiezen. Nu heb ik de verschillende modellen naast elkaar gezet en twijfel ik (i.v.m. budget) uiteindelijk nog over de A1 en de A1 mini. Is het verschil enkel de build volume? En zo ja, is die extra ruimte 150 euro extra waard?
Daarnaast ben ik nog op zoek naar wat generieke beginners tips met betrekking tot het hebben van een printer, maar in mijn zoektocht vind ik voornamelijk tips met betrekking tot het printen zelf... Iemand die me kan vertellen wat voor randvoorwaarden er aan de hobby kleven?
- Ruimte die ik op het oog heb is mijn thuiskantoor, kan ik dan gewoon printen tijdens het thuiswerken of is dit een probleem i.v.m. geluid, geur, schadelijke dampen (enkel met PLA/PETG)?
- Is drogen van filament een must? Of is het gewoon proberen en kijken hoe het gaat?
- Als ik daadwerkelijk een eigen design wil gaan printen, wat heb ik dan nodig? Uiteraard een PC met een CAD pakket als Fusion 360, maar verder?
- Om te printen heb ik filament nodig. Enig idee hoe snel je daar doorheen werkt? M.a.w. hoe veel rollen gebruik je per week bij full time printen? Ik snap dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is, maar ik heb werkelijk geen idee en ik wil graag een schatting een kunnen maken van recurring costs.
- Mijn A1 staat 'gewoon' in de woonkamer, bij gebrek aan een betere plek, en qua lawaai en geur valt het heel erg mee. Je hoort de fans e.d. wel, en zeker PLA ruik je wel een beetje, maar met goede ventilatie merk je dat eigenlijk niet. Een Bambu heeft ook een stille modus, dus als je in een videocall zit ofzo kun je die even aanzetten. Maar imo is dat niet eens nodig
- PETG moet je wel drogen en droog bewaren, PLA is niet zo moeilijk, dat kun je meestal wel gewoon uit de doos gebruiken. Drogen kan met een simpele doos over je build plate, in de oven, in een goedkope voedseldroger of een 'speciale' filamentdroger. Het is maar net hoeveel je er aan uit wil geven
- Je hebt een slicer nodig als Bambu Studio, en je moet de modellen exporteren als .stl bestand, Tinkercad kan dit, en FreeCAD ook, van de software die jij noemt weet ik het niet, maar ik vermoed van wel
- Daar kun je eigenlijk geen echt antwoord op geven, ik verbruik +/- 1 rol per maand, maar ik print voornamelijk relatief kleine dingen. En dan ook nog eens met verschillende materialen (PLA/TPU/PETG)
Ligt er aan wat je wil gaan printen, wil je mini figures printen of prullenbakken?JWolken schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 10:54:
Ik wil graag in de 3D print hobby springen en wordt door iedereen die ik spreek aangeraden om voor Bambu Lab te kiezen. Nu heb ik de verschillende modellen naast elkaar gezet en twijfel ik (i.v.m. budget) uiteindelijk nog over de A1 en de A1 mini. Is het verschil enkel de build volume? En zo ja, is die extra ruimte 150 euro extra waard?
Heb je de ruimte nodig? Dan lijkt het me handig, niet? dan niet.
Dat is echt je eigen afweging.
Geen probleem mijns inziens. Die van mij staat ook naast mijn thuiswerkplek. Geen last van geuren of dampen.• Ruimte die ik op het oog heb is mijn thuiskantoor, kan ik dan gewoon printen tijdens het thuiswerken of is dit een probleem i.v.m. geluid, geur, schadelijke dampen (enkel met PLA/PETG)?
De één zet van wel, de ander van niet.• Is drogen van filament een must? Of is het gewoon proberen en kijken hoe het gaat?
Ik droog mijn PLA nooit, ligt gewoon in een kast, tot nu toe nooit last gehad van vochtige rollen in de ruim 10 jaar dat ik een 3D printer heb
Fusion 360 is nogal een learning curve.• Als ik daadwerkelijk een eigen design wil gaan printen, wat heb ik dan nodig? Uiteraard een PC met een CAD pakket als Fusion 360, maar verder?
Simpele ontwerpen zijn ook te maken met Tinkercad iets minder pittig om mee te beginnen.
Verder heb je een slicer nodig, b.v. Bambu Studio
Ook dit is heel persoonlijk, als ik volle platen met mini's stamp heb ik soms 4 kilo in een week verstookt.
Bij mij is het aantal rollen "ontploft", want ik ben helemaal gek geworden op deze (nu officieel uit de hand gelopen) "hobby" en heb inmiddels zo'n 100 rollen filement liggen. Met name omdat er dan verschillende mogelijkheden qua kleuren en materialen zijn.
Nu gebruik ik ongeveer 1-2 rollen per week met veel verschillende projecten.
Het filement van Bambu Lab is overigens heel goed. De nieuwe High Flow PETG is echt geweldig. Grootste nadeel is: Veel out-of-stocks.
Overigens waren de eerste prints voornamelijk tools voor de printer (PFTE tube remover, poop shoot, AMS holder, tool trays, etc, etc
Ik heb gekozen voor de Bambu Lab X1C met name vanwege de maximale flexibiliteit.
Voor mij was de AMS belangrijk, want dat is echt verschrikkelijk eenvoudig. Zelfs als je geen multi-color prints doet, is het opslaan in de AMS en vandaar uit kunnen printen zonder continue rollen te hoeven verwisselen echt een verademing. Er staan inmiddels 3 AMS'en en voornamelijk omdat ik eenvoudigweg geen plek heb voor een 4e
Als je de mogelijkheid hebt zou ik *echt* voor de A1 gaan. Dan heb je maximaal build volume.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je iets met een beetje omvang wil gaan printen (bijv. een respooler), dan moet je met de A1 mini wel vaak een stuk meer puzzelen.
http://www.deyterra.com
[pedantic mode]Is het niet zo dat OracSlicer een fork is van Bambu Studio? Bambu Studio is gebasseerd op Prusa Slicer én SuperSlicer (ook een fork van Prusa Slicer). Ze komen inderdaad allemaal uiteindelijk wel van PrusaSlicer (die weer van Slic3r afkomstig is), maar ik meen dat Bambu ook naar SuperSlicer heeft gekeken.[/pedantic mode]rally schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:12:
Ik ben over gegaan op Orca Slicer omdat deze aanzienlijk stabieler is dan de Bambu Lab slicer (beide zijn forks van de Prusa slicer overigens).
Uiteindelijk is het allemaal Open Source, dus ze lenen regelmatig features van elkaar.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Waarin is Orca Slicer precies stabieler? Ikzelf heb met Bambu Studio geen issues. Maar ik ben wel benieuwd of Orca iets weet te bieden waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.rally schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:12:
Ik ben over gegaan op Orca Slicer omdat deze aanzienlijk stabieler is dan de Bambu Lab slicer (beide zijn forks van de Prusa slicer overigens).
Bij mij is het aantal rollen "ontploft", want ik ben helemaal gek geworden op deze (nu officieel uit de hand gelopen) "hobby" en heb inmiddels zo'n 100 rollen filement liggen. Met name omdat er dan verschillende mogelijkheden qua kleuren en materialen zijn.
Nu gebruik ik ongeveer 1-2 rollen per week met veel verschillende projecten.
Het filement van Bambu Lab is overigens heel goed. De nieuwe High Flow PETG is echt geweldig. Grootste nadeel is: Veel out-of-stocks.
Overigens waren de eerste prints voornamelijk tools voor de printer (PFTE tube remover, poop shoot, AMS holder, tool trays, etc, etc)
Ik heb gekozen voor de Bambu Lab X1C met name vanwege de maximale flexibiliteit.
Voor mij was de AMS belangrijk, want dat is echt verschrikkelijk eenvoudig. Zelfs als je geen multi-color prints doet, is het opslaan in de AMS en vandaar uit kunnen printen zonder continue rollen te hoeven verwisselen echt een verademing. Er staan inmiddels 3 AMS'en en voornamelijk omdat ik eenvoudigweg geen plek heb voor een 4e
Als je de mogelijkheid hebt zou ik *echt* voor de A1 gaan. Dan heb je maximaal build volume.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je iets met een beetje omvang wil gaan printen (bijv. een respooler), dan moet je met de A1 mini wel vaak een stuk meer puzzelen.
@mphilipp Oh, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar ze zijn inderdaad "nauw verwant" aan elkaarSacreBleu schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 12:22:
[...]
Waarin is Orca Slicer precies stabieler? Ikzelf heb met Bambu Studio geen issues. Maar ik ben wel benieuwd of Orca iets weet te bieden waar ik zelf nog niet aan heb gedacht.
Ik heb een aantal projecten waarbij Bambu Studio *altijd* crashed en Orca Slicer niet.
Het gaat dan (onder andere) om deze projecten:
Pistaccio Bowl 2.5
Obelix
Ik heb het met meer projecten, maar deze waren het frustrerends. Had ik _net_ de kom ingekleurd en aangepast ga ik een test slice doen, crashed Bambu
Uiteraard was ik dan weer zo onhandig om vergeten te saven (eigen schuld, maar maakte het niet geiniger)
Dat de AMS Lite geen enclosure heeft is juist leuk, want dan kun je hem zelf printen: https://makerworld.com/en...m=search#profileId-398821JWolken schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:42:
Dank voor de antwoorden, ik ga weer even verder nadenken over de gewone A1 of de mini. Goed om te horen dat er verder in elk geval geen blockers zijn voor mij. AMS was ik inderdaad wel al van plan, alleen jammer dat die van de A-serie niet ook gelijk werkt als droogkamer. Voor PETG prints zal ik dus wat meer moeite moeten doen.
Pas ervaring met twee rollen PETG, Bambu Green en Translucent Purple. Beide rollen hebben nu 7 weken in de AMS Lite gehangen, in een hobbykamer met raam altijd open, en zijn nu zo goed als op, kartonnen rol is zichtbaar. Geen print problemen mee ervaren.
Mijn ervaring is juist dat kwaliteit na circa 1 maand toch echt wel slechter werd. Aantal uur in een droger en toen werd het een stuk beter. Zal dus heel sterk van de (lokale) vochtomstandigheden afhangen.JorneB schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:17:
Volgens mij kun je je PETG prima in een kartonnen doos met een vochtvreterzakje bewaren. Eigenlijk net zoals Bambu het aanleverd, maar dan zonder de plastic zak. Beter is gewoon lekker doorprinten.
Pas ervaring met twee rollen PETG, Bambu Green en Translucent Purple. Beide rollen hebben nu 7 weken in de AMS Lite gehangen, in een hobbykamer met raam altijd open, en zijn nu zo goed als op, kartonnen rol is zichtbaar. Geen print problemen mee ervaren.
Vooral dus zelf ondervinden wat goed werkt. En ja, het is ook ergens een goed excuus om toch nog maar dat ene printje aan te zetten
De A1 met AMS besteld en nu maar wachten tot hij af geleverd word.
Als het aam het model zou liggen dan zou je dit ook in je slicer moeten terugzien nadat deze gesliced is.Richard89 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 09:15:
[...]
Ja ik print 'm inderdaad al op zn zijkant, zodat de klem goed geprint kan worden en het gat kan zonder support geprint.
Je zou nog kunnen proberen om het rechtop te printen en kijken of het dan ook daar fout gaat.
Of je knipt het model eens in tweeën met de slicer en print je alleen het laatste stuk om te zien of het dan ook fout gaat.
Anders ga je toch denken dat er ergens een foute instelling in je slicer staat waardoor hij dit zo print. Het rechte blokje wordt mogelijk toch net anders gesliced/geprint waardoor een betreffende instelling dan niet actief is.
Check ook eens goed of de juiste printer/nozzle/diameter en filament allemaal goed staan.
Zeker als het een bestaand model betreft wil hij nog wel eens andere instellingen pakken.
En anders eens een andere slicer als test proberen zodat je kunt uitsluiten of het dan wel goed gaat.
En in de software kun je na het slicen nog rechtsboven kijken per laag wat de snelheid is en dergelijke. Misschien zie je daar gekke dingen in. Bijvoorbeeld dat die lelijke lagen op een veel hogere snelheid geprint worden, of minder infill bevatten.
Zo had ik laatst een voorwerp waar 2 van de 4 hoeken heel lelijk waren. Soort onderextrusie. Bleek dat de 2 goede hoeken ook het punt waren waar de infill begon. De andere 2 stopte de infill net voor de hoek. Daardoor trok het filament wat naar binnen. Infill iets aangepast, zodat het in beide hoeken uitkwam, en voila, goede hoeken. (Extra perimeters was waarschijnlijk ook een oplossing, maar ik wilde juist niet zoveel perimeters ivm tijd/materiaal).
Edit, wat grappig, ik heb net een print klaar met een vergelijkbare fail;
:strip_exif()/f/image/CfHhel7eZsK5kwJefKKlv4rP.jpg?f=fotoalbum_large)
De overhang boven die groef steekt al te ver uit, vervolgens gaat hij een aantal bochten om en zie je het nog steeds te ver uitsteken. En zelfs in de eerste millimeters op het vlak wat volgt maar je niet meer op de foto ziet zie je het nog een beetje maar ebt het weg.
( model: https://makerworld.com/en/models/93704#profileId-101155 )
[ Voor 33% gewijzigd door _ferry_ op 14-08-2024 08:59 ]
Niet dat het heel belangrijk is, maar ik vroeg het mij gewoon af. For science...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Als het toevallig deze zijn: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_detailsmphilipp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 01:50:
Ik ben bezig een paar dryboxen te maken en momenteel worden wat onderdelen geprint. Het komt in zo'n kunststof 'creal box' van Amazon. Ik heb een paar van die hygrometers besteld die er in moeten komen. Terwijl de printer bezig is, douw ik voor de gein zo'n meter in die doos die luchtdicht is/zou moeten zijn en een doosje dessincant erin. Na een poosje staat ie op 20% en lager gaat ie niet. Ik denk: misschien heeft dat ene doosje alles geabsorbeerd en kan ie niet meer. Dus ik pleurt er nog een doosie in...nix. Het blijft 20%. Kan het lager? Is 20% een soort ondergrens wat die korrels kunnen absorberen?
Niet dat het heel belangrijk is, maar ik vroeg het mij gewoon af. For science...
Bij mij gaan deze ook niet lager dan 20%, ligt aan de nauwkeurigheid van de meter ben ik bang
Bing
Die gebruik ik ook een die zakt tot 10%. Was wel een enkele versie.bing69 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:19:
[...]
Als het toevallig deze zijn: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Bij mij gaan deze ook niet lager dan 20%, ligt aan de nauwkeurigheid van de meter ben ik bang
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Bij beide staat Vochtigheid 10% -99% dus mogelijk klopt de 20% wel met de werkelijkheid
Meetbereik luchtvochtigheid: 10%-99%, nauwkeurigheid luchtvochtigheidsmeting: ± 5% tot 10% (bij een kamertemperatuur van 25 graden CelsiusMikeOO schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:30:
[...]
Die gebruik ik ook een die zakt tot 10%. Was wel een enkele versie.
https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Bij beide staat Vochtigheid 10% -99% dus mogelijk klopt de 20% wel met de werkelijkheidwant de 10% moet hij dus wel kunnen aangeven.
Bing
Echt een verademing na 6 jaar Ender 3!
Toch wel spijt dat ik geen AMS erbij heb gekocht, de prijs los is echt bizar hoog!
voor een paar euro meer heb je een A1 Mini + AMS lite.
Die heb ik, en ik heb ook een paar vierkante, en ze staan beide braaf op 20%...bing69 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:19:
[...]
Als het toevallig deze zijn: https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
In mijn eerste AMS (1,5 maand in gebruik nu) is hij nu aan het oplopen naar 21% en is een groot deel van de korrels in de extra containers dan ook groen aan het uitslaan ten teken dat ze "vol" zitten.
Overgens zijn de korrels opnieuw te gebruiken door ze even een tijd in de oven te verwarmen.
:strip_exif()/f/image/ZReqSyXhfVmU7wyNKNBX7ikG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ifqU1inwLAnFqbmFgDNH60kn.jpg?f=fotoalbum_large)
Doe je dat toch?Rascal schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:28:
voor een paar euro meer heb je een A1 Mini + AMS lite.
Ach, het zijn goedkope pruldingen. Verwacht er geen hoge precizie van:bing69 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 07:46:
[...]
Meetbereik luchtvochtigheid: 10%-99%, nauwkeurigheid luchtvochtigheidsmeting: ± 5% tot 10% (bij een kamertemperatuur van 25 graden Celsius
:strip_exif()/f/image/h2sFXNBTxCZoUoGj6B1EbnMB.jpg?f=fotoalbum_large)
Drie stuks in zo'n box gegooid zonder korreltjes en dan afgesloten. Kijken of het echt luchtdicht is. Ze blijven allemaal wel stabiel, maar toch anders, ook de temperatuur.
:strip_exif()/f/image/HG2NDv0xzxP5poLeqCOTAo1x.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is in de box met inmiddels 2 containertjes met dessincant, maar de vochtigheid gaat niet verder omlaag. Het was dus rond de 60%, net als bij die andere, alleen bij deze heb ik dus die korrels gedaan. Toen de ene op 20% stond, heb ik er een containertje korrels bij gedaan en nog een metertje, maar het blijft 20%
Die ene in het bovenste plaatje met de temp op 27.5 klopt dus niet. Alle andere zeggen 26.6 of 26.8. Dus die ene zegt gewoon 1 graad te hoog. Vochtigheid komt overeen.
Dus ik ben geneigd mee te gaan in je hypothese dat 20% de cap is voor deze pruldingen. AMS staat nu ook op 1 druppel zeg maar.
[ Voor 6% gewijzigd door Mday op 15-08-2024 13:31 ]
Het is relatieve luchtvochtigheid en is dus relatief aan de temperatuur. Bij verschillende temperaturen is 20% dus een andere 'hoeveelheid' luchtvochtigheid.mphilipp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 12:42:
Vochtigheid komt overeen.
Niet dat dat hier uitmaakt.
[ Voor 6% gewijzigd door chaoscontrol op 15-08-2024 14:54 ]
Inderdaad. Ik zei dat het niet superbelangrijk was. Ik had ook niet de illusie dat ik een preciesieinstrument had gekocht voor die paar euro. Maar het verbaasde mij gewoon dat ze zo vast bleven staan op 20%Vesper64 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:55:
Ik zou er niet zo precies naar kijken. 20 en lager is goed. Als het oploopt, check je je dessicant korrels. Luchtvochtigheid meten is lastig en wordt onder de 40% steeds onnauwkeuriger.
Volgende stap is een filamentdroger. Ik heb nu zoveel filament en hoewel ik er eerst nooit aan deed (en ook nergens last van had) denk ik dat het goed is om op te letten. PLA lijkt niet erg gevoelig, maar PETG en TPU wel. Bovendien blijk thet zo te zijn dat ook al zie je het niet in de kwaliteit van de print, de sterkte van de print schijnt er wel degelijk door te worden aangetast.
Ik heb nu een hele rits van die roze en groene containertjes geprint en een stel van die Ikea diepvrieszakken besteld. Ik ga straks als ik die droger heb, alles drogen en vervolgens in die zakken bewaren met zo'n containertje erbij. Printen doe ik dan vanuit zo'n drybox.
Normaal gesproken heb ik met PLA helemaal nergens last van. Een keer heb ik een hele slechte batch van eSun gehad. Die waren net vermicelli. Ik ga die ook weggooien, want ik heb al een paar keer mijn AMS moeten openschroeven om stukjes weg te halen. Echt waardeloos. En ik heb meer eSun, waar ik dan helemaal geen last van heb.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Ja, maar deze lijkt op meerdere plaatsen op de rol gebroken. Dus ik neem geen risico meer. Leergeld.BM schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:43:
PLA wat extreem makkelijk breekt wil (iig bij mij) ook nog wel eens baat hebben bij een paar uur in de drogerIk heb een paar rollen die echt al jaar of 6 oud zijn (gekocht bij 1e 3d printer), en die breken idd al als je er naar kijkt, maar na paar uur in droger was daar toch best weer mee te printen.
Ah, als ie al stuk op de rol zit zou ik er inderdaad ook geen tijd en moeite meer in steken neemphilipp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:58:
[...]
Ja, maar deze lijkt op meerdere plaatsen op de rol gebroken. Dus ik neem geen risico meer. Leergeld.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Welke droger ga je halen? Ik merk dat ik steeds meer struggles heb met PETG en dat sla ik gewoon open op, hangend aan een rekkie. Zal nooit helpen natuurlijk.mphilipp schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:40:
[...]
Inderdaad. Ik zei dat het niet superbelangrijk was. Ik had ook niet de illusie dat ik een preciesieinstrument had gekocht voor die paar euro. Maar het verbaasde mij gewoon dat ze zo vast bleven staan op 20%
Volgende stap is een filamentdroger. Ik heb nu zoveel filament en hoewel ik er eerst nooit aan deed (en ook nergens last van had) denk ik dat het goed is om op te letten. PLA lijkt niet erg gevoelig, maar PETG en TPU wel. Bovendien blijk thet zo te zijn dat ook al zie je het niet in de kwaliteit van de print, de sterkte van de print schijnt er wel degelijk door te worden aangetast.
Ik heb nu een hele rits van die roze en groene containertjes geprint en een stel van die Ikea diepvrieszakken besteld. Ik ga straks als ik die droger heb, alles drogen en vervolgens in die zakken bewaren met zo'n containertje erbij. Printen doe ik dan vanuit zo'n drybox.
Normaal gesproken heb ik met PLA helemaal nergens last van. Een keer heb ik een hele slechte batch van eSun gehad. Die waren net vermicelli. Ik ga die ook weggooien, want ik heb al een paar keer mijn AMS moeten openschroeven om stukjes weg te halen. Echt waardeloos. En ik heb meer eSun, waar ik dan helemaal geen last van heb.
Ik zat te denken aan de Sunlu Filadryer S4. Die is wel wat groter, maar dat is juist handig (als je de plek ervoor hebt). En ik vind 'm eigenlijk best voordelig (per te drogen rol), want de meeste die maar één rol tegelijk kunnen drogen, kosten rond de €80-€100. Dan is er een die voor €140 vier rollen kan drogen voordeliger.Mday schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:44:
[...]
Welke droger ga je halen? Ik merk dat ik steeds meer struggles heb met PETG en dat sla ik gewoon open op, hangend aan een rekkie. Zal nooit helpen natuurlijk.
En de Sunlu komt ook best goed uit de reviews.
[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 15-08-2024 20:58 ]
Zou op zich een welkome toevoeging zijn aan de S4, een motortje zodat de spoelen langzaam draaien.
Moet je daar behoorlijk kracht voor uitoefenen of zou dat erg gemakkelijk moeten gaan.
Heb wel wat filmpjes daar over bekeken daar gaat het allemaal vrij gemakkelijk zo te zien maar bij mij niet.
hij zit behoorlijk vast en ben bang dat als ik meer kracht ga uitoefen de zaak kapot trek.
Er zit een ringetje om de PTFE buis heen. Dat druk je naar beneden terwijl je tegelijk de PTFE makkelijk uit het koppelstukje haalt.Mojo-45 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:54:
Hoe maak je (makkelijk) een PTFE buis los van de extruder?
Moet je daar behoorlijk kracht voor uitoefenen of zou dat erg gemakkelijk moeten gaan.
Heb wel wat filmpjes daar over bekeken daar gaat het allemaal vrij gemakkelijk zo te zien maar bij mij niet.
hij zit behoorlijk vast en ben bang dat als ik meer kracht ga uitoefen de zaak kapot trek.
PETG in de open lucht zal inderdaad niet goed helpen met vochtigheid.Mday schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:44:
[...]
Welke droger ga je halen? Ik merk dat ik steeds meer struggles heb met PETG en dat sla ik gewoon open op, hangend aan een rekkie. Zal nooit helpen natuurlijk.
Zelf tijdje terug de Space Pi Plus van Creality gekocht en doet prima zijn werk. Gekocht mede op basis van deze vergelijking.
Het kan zijn dat je eerst de PTFE tube naar beneden moet drukken voor je het eruit kan trekken, beiden terwijl je dat ringetje indrukt uiteraard. Als je een verstopping hebt in je extruder kan het haast onmogelijk zijn om de PTFE tube te verwijderen terwijl de extruder nog in elkaar zit, dat heb ik vorige week nog gehadMojo-45 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 08:54:
Hoe maak je (makkelijk) een PTFE buis los van de extruder?

Verstopping kan nog niet geval zijn want ik heb nog niks geprint.Mikey! schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:23:
[...]
Het kan zijn dat je eerst de PTFE tube naar beneden moet drukken voor je het eruit kan trekken, beiden terwijl je dat ringetje indrukt uiteraard. Als je een verstopping hebt in je extruder kan het haast onmogelijk zijn om de PTFE tube te verwijderen terwijl de extruder nog in elkaar zit, dat heb ik vorige week nog gehad
Gisteravond de is de A1 bezorgd en heb ik hem in elkaar gezet.
De combo nog niet aan gesloten dus alleen de spool houder er bovenop gezet en PTFE buis er aan gezet.
Wil namelijk vandaag eerst even het mee geleverde stukje PLA Basic proberen.
En ik kom nu steeds uit bij een P1S of een K1 Max.
De laatste vooral vanwege de grotere afmetingen, de eerste vooral omdat het "just works".
Wat is jullie mening?
Tja, het bekende verhaal. Ik kwam van een CR20Pro af en heb daardoor de basis geleerd. Veel afstellen etc etc. Sinds een maandje of 4 heb ik de X1C. Gewoon een printer waar je alleen wat naar toe hoeft te sturen en gaan met die printer. Af en toe wat onderhoud (heb in die 4 mnd toch alweer 700 uur gedraaid) en door gaan.IJskonijn22 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:21:
Ik ben een beetje aan het orienteren wat voor eerste printer ik eventueel zou willen...
De laatste vooral vanwege de grotere afmetingen, de eerste vooral omdat het "just works".
Wat is jullie mening?
Bing
Heb geen moment spijt gehad van een P1S, en ook niet van de A1 en dat heeft ook veel te maken met Bambu als support/fabrikant. Ik heb wel een tikje spijt gehad van de Ender omdat bij issues ik het vooral bij de community moest halen en heb daardoor gewoon geen goed gevoel bij Creality - en ik had best wel wat issues. Die pijn voelde wat 'zachter' omdat de prijs ook navenant was. Dus in dit geval € = proportioneel aan 'kwaliteit', zou ik zeggen.IJskonijn22 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:21:
Ik ben een beetje aan het orienteren wat voor eerste printer ik eventueel zou willen...
Wat is jullie mening?
Bij mij heeft Creality een vieze smaak achtergelaten. Welliswaar, dit was op een Ender 3 V2.IJskonijn22 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:21:
Wat is jullie mening?
Inmiddels kan het zijn dat Creality heel veel beter is geworden.
Voor nu houd ik aan:
* Wil je knutselen aan de printer, dan kies je Creality.
* Wil je printen, dan is het Bambu of Prusa.
En dat vraag je in een Bambu groepje?
Tsja...ik heb alleen ervaring met een Ender 3 en 5. Beiden prima printers. Je ziet wel eens mensen die hun Ender helemaal perfect hebben afgesteld (en niet eens helemaal gemod) en daar hele mooie prints uit krijgen. Voor een mooie print heb je natuurlijk ook geen carbon rods en Lidar nodig. Het maakt het leven wel wat makkelijker. Het klopt op zich wel dat je met een minder geavanceerde printerr beter de techniek leert. Maar niet iedereen heeft daar behoefte aan. Het helpt natuurlijk wel om een beetje de basics te kennen en te snappen hoe eea in elkaar zit. Maar ja...met een Bambu (en Creality ook natuurlijk) heb je een enorme community die je kan helpen.
Persoonlijk zou ik zeggen: ga voor Bambu. Die leveren naar mijn idee de meeste bang for the buck. Realiseer je wel dat een Bambu Lab het printen makkelijker maakt, maar het 3D printen an sich (nog) geen probleemloze bezigheid is. Er zijn meer variabelen dan Bambu in een paar sensoren kan stoppen. Je ziet dan ook bv boze reacties op Makerworld als iemand een model probeert te printen en dat mislukt. Dan geven ze de schuld aan de ontwerper, maar negeren die 250 man die het ding probleemloos hebben geprint. Dan blijkt het iets als voichtig filament, ontbreken van een brim of supports oid te zijn. Niet elk printje dat online staat komt met een volledige handleiding, dus een beetje kennis is nooit weg.
Om je op weg te helpen zijn er veel instructie en zelf-hulp videos van bv Teaching Tech en Thomas Sandlarerererer (ik kan zijn naam nooit onthouden). De moeite waard om te checken.
Ik heb ook lang gekeken en getwijfeld. Uiteindelijk ben ik voor een A1 mini gegaan om een aantal redenen:IJskonijn22 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:21:
Wat is jullie mening?
* Bambulabs print gewoon zonder gedoe, prima als een instapprinter
* De A1 (non-mini) was toendertijd niet leverbaar, de P1 vond ik al 'oud' en de meerwaarde vond ik het niet waard ten opzichte van de A1.
* Als je een A1 mini koopt, kun je die later altijd nog wegzetten als tweede printer. En later als 3d printen echt je hobby wordt, weet je beter wat je wil.
Nu met de A1 mini mis ik de grote buildplate niet eens.. Mensen praten veel over de build plate size maar ik vind het persoonlijk leuker om snel kleine dingen te printen, ipv de hele dag dat lawaai maar aan te horen/te moeten timen wanneer je gaat slapen.
Dus als je het mij vraagt, neem de makkelijke en kleine A1 mini en koop later een ander model als je meer bekend bent met printen.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Gezien dat degene de K1 MAX overwoog om het print volume. (Oftewel, de kans is groot dat er bij deze persoon wél behoefte is om grote dingen te printen). Denk ik dat het advies voor een A1 Mini afvalt.Fordox schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:17:
[...]
Ik heb ook lang gekeken en getwijfeld. Uiteindelijk ben ik voor een A1 mini gegaan om een aantal redenen:
* Bambulabs print gewoon zonder gedoe, prima als een instapprinter
* De A1 (non-mini) was toendertijd niet leverbaar, de P1 vond ik al 'oud' en de meerwaarde vond ik het niet waard ten opzichte van de A1.
* Als je een A1 mini koopt, kun je die later altijd nog wegzetten als tweede printer. En later als 3d printen echt je hobby wordt, weet je beter wat je wil.
Nu met de A1 mini mis ik de grote buildplate niet eens.. Mensen praten veel over de build plate size maar ik vind het persoonlijk leuker om snel kleine dingen te printen, ipv de hele dag dat lawaai maar aan te horen/te moeten timen wanneer je gaat slapen.
Dus als je het mij vraagt, neem de makkelijke en kleine A1 mini en koop later een ander model als je meer bekend bent met printen.
Mijn advies daarin is dat mensen voor hun eerste printer zich blind kunnen staren op print volume. Dat deed ik zelf eerder ook.SacreBleu schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:35:
[...]
Gezien dat degene de K1 MAX overwoog om het print volume. (Oftewel, de kans is groot dat er bij deze persoon wél behoefte is om grote dingen te printen). Denk ik dat het advies voor een A1 Mini afvalt.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Echter mijn laatste print had wat foutjes. Ik vraag mij af wat de oorzaak zou kunnen zijn. Het betreft het volgende model:
https://makerworld.com/en/models/441014
Ik heb dit geprint met basic PLA white van Bambu Labs wat ik kort voor het printen uit de verpakking heb gehaald. Het betreft een sample rol die bij de printer zat.
Ik heb de bambu labs wiki bekeken en zou dit "Bad overhang quality" zijn of te vochtig filament? Iemand een idee?
:strip_exif()/f/image/ZKU7ViUk0JaSNJauXxmXvwVR.jpg?f=fotoalbum_large)
Xbox
Ik dacht hetzelfde maar in de reacties op Makerworld geeft de maker aan dat het zonder supports geprint kan worden.. misschien nog maar eens met proberen.BM schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:55:
Dat ziet er uit als een print die zonder supports sowieso wel een uitdaging is. Stevige overhangs
[ Voor 3% gewijzigd door Mahoek op 16-08-2024 15:59 ]
Is het een symmetrisch model? Zo ja, heb je het ook aan de andere kant?Mahoek schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:59:
[...]
Ik dacht hetzelfde maar in de reacties geeft de maker op Makerworld aan dat het zonder supports geprint kan worden.. misschien nog maar eens met proberen.
Als je het niet aan de andere kant hebt, zou ik het model eens een kwart slag draaien, mogelijk heb je de AUX-fan nodig om dat stukje netjes te printen.
Ja, symmetrisch idd. De andere kant ziet er wel goed beter uit! Aux fan stond op 70% volgens mij en het is hier ook wel redelijk warm in de kamer.. misschien speelt dat ook nog een rol?SacreBleu schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:00:
[...]
Is het een symmetrisch model? Zo ja, heb je het ook aan de andere kant?
Als je het niet aan de andere kant hebt, zou ik het model eens een kwart slag draaien, mogelijk heb je de AUX-fan nodig om dat stukje netjes te printen.
Ik proef hier lichte voorkeur voor de bambu printers in een bambu topic hahaha.
Nog even een toelichting voor het build volume: Ik verwacht ook prints te gaan maken in het automotive gebied, vandaar dat mij een grotere printer erg handig lijkt.
En daardoor viel bij mij de k1 max dus ook op. Plus dus een vergelijkbaar geprijsde P1S
Welja, als ik naar een Opel dealer ga zal ik niet snel het advies krijgen om naar de Peugeot dealer om de hoek te gaan.IJskonijn22 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:02:
Allen bedankt voor de reacties!
Nog even een toelichting voor het build volume: Ik verwacht ook prints te gaan maken in het automotive gebied, vandaar dat mij een grotere printer erg handig lijkt.
En daardoor viel bij mij de k1 max dus ook op. Plus dus een vergelijkbaar geprijsde P1S
Daarnaast, veel van de mensen die hier actief zijn hebben al een Creality gehad. Het advies is dus niet helemaal ongefundeerde bias.
Dit betekent niet dat Creality slechte meuk is, er zijn mensen die lang plezier ermee hebben en ook fantastische prints krijgen.
Zou kunnen, maar dan zou ik 'm inderdaad een kwartslag draaien zodat beide overhangs profiteren van die aux fan, nu komt die niet bij het stukje wat je nu op de foto hebt staan.Mahoek schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:02:
[...]
Ja, symmetrisch idd. De andere kant ziet er wel goed beter uit! Aux fan stond op 70% volgens mij en het is hier ook wel redelijk warm in de kamer.. misschien speelt dat ook nog een rol?
Xbox
Als je voor automotive parts gaat maken, moet je ook serieus kijken naar hoe je beoogde printer met excotische materialen om kan gaan. PLA is leuk voor prototype, maar je zult al gauw met ABS/ASA/Nylon/PC aan de gang moeten. Ik zou daar ook goed naar kijken. En als je de business eventueel ooit gaat uitbreiden, kom je denk ik ook wel aan een resin printer. Die kan objecten met meer detail en glad oppervlak zonder nabewerking produceren.IJskonijn22 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:02:
Allen bedankt voor de reacties!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZrgfmQWArxdLETSVOtOwWEMZ.jpg?f=user_large)
Had van tevoren wel eerst een bed leveling laten doen.
Iemand een idee waar dit door komt?
Had ik ook de avond ervoor gedaan en dit was de eerste print daar na.MasterMaceMichu schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:50:
Zou om te beginnen je build plate schoonmaken met warm water en zeepsop.
Had warm water met afwas middel gebruikt.
Heeft er dus alleen maar 1 nacht ongebruikt op gelegen voor de print.
Ik doe meestal net voor het printen even af met een beetje alcohol , dan weet ik zeker dat ik een goede hechting hebt .
Heb nog wel een flesje alcohol 96% van de trekpleister staan.
Maak hem daar in het vervolg voor ik iets ga printen wel even mee schoon.
:strip_exif()/f/image/TiNvNc9KUiarKbA4YAKeTTzX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dorHKRtwtrvKNqrqEWeZzqFy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GygKMMW0uIigjKO4J6SVRUk1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DDXIemUTONj7mrCjXB3i33uI.jpg?f=fotoalbum_large)
Knap staaltje werk van je bambu inderdaad!bvsteyn schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:00:
Vandaag de laatste hand gelegd aan een stukje jeugdsentiment ...Bebop (TMNT). Geprint met de X1C met 0.4 nozzle en 0.08 layer heigt. Ben verrast door de details die zichtbaar zijn in de print. Het is niet perfect maar ben tevreden, want dit had ik met mijn Ender 3 niet voor elkaar gekregen. Volgende print wordt Leonardo (TMNT) maar dan met de 0.2 nozzle en 0.06 mm laaghoogte. Eens kijken wat we daar mee kunnen bereiken.
Die aders 'poppen' er echt uit valt me op.
Schilderwerk is dik in orde man!
Had misschien nog wat washes kunnen gebruiken bij de gouden ketting en de spikes om wat diepte en schaduw te accentueren (en dan via highlights weer terug brengen) maar dan verlies je wel je cartoony look.
Bewust een keuze geweest van je, vermoed ik dan ook 😁
Ik zie subtiele highlights, niet teveel en 'overdone' en een mooi drybrushed six pakje zeg.
Dat leren jasje is te bizar, erg knap gedaan..tis echt een ingevette leren jack geworden.
Spijkerbroek is ook super gelukt.
Erg knap gedaan, ik kijk uit naar je Leonardo!
[ Voor 11% gewijzigd door PepieNL op 17-08-2024 21:07 ]
Dank voor je complimenten! Het was verleidelijk om meer washes te doen, maar wil het niet teveel doorvoeren. Soms is 'less' ook goed genoeg. Dit was voor mij de eerste keer dat ik een aan een print op dergelijke schaal heb geschilderd. Eerder alleen het looney tunes diorama (eerder gepost hier) en spiderman chibi geschilderd:PepieNL schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:58:
[...]
Knap staaltje werk van je bambu inderdaad!
Die aders 'poppen' er echt uit valt me op.
Schilderwerk is dik in orde man!
Had misschien nog wat washes kunnen gebruiken bij de gouden ketting en de spikes om wat diepte en schaduw te accentueren (en dan via highlights weer terug brengen) maar dan verlies je wel je cartoony look.
Bewust een keuze geweest van je, vermoed ik dan ook 😁
Ik zie subtiele highlights, niet teveel en 'overdone' en een mooi drybrushed six pakje zeg.
Dat leren jasje is te bizar, erg knap gedaan..tis echt een ingevette leren jack geworden.
Spijkerbroek is ook super gelukt.
Erg knap gedaan, ik kijk uit naar je Leonardo!
:strip_exif()/f/image/w4Fh1X3l5UnG9iHTjUjkAKnw.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben zelf ook tevreden over het resultaat. Dus dat is wat telt..
Voor veelvuldig gebruik wordt een gehard stalen nozzle aangeraden, maar hoe nadelig is het printen van 1 rol/1 kg met een RVS nozzle?
Ik heb op Youtube wel reviews hierover gezien en met een messing nozzle kan het met sommige filamenten na 100 gram al tot zichtbare slijtage voeren.
Ik zat te denken aan het glow-filament van Polymaker of Bambu om eventueel wat dingetjes mee te printen voor Halloween.
Ik ben de coating van XTC-3D al tegengekomen, maar dit wordt wel een prijzige aangelegenheid met die hoeveelheden.
:strip_exif()/f/image/acZByq2CL3jjJNoWb40H3dzz.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen ervaring met epoxy, maar wat een gave print is dat! Wauw!Lars Kremers schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:16:
Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van wat grotere hoeveelheden 2 componenten epoxy op een 3D print? Oorspronkelijk bestond m'n monster uit 96 onderdelen die nu inmiddels bijna allemaal aan elkaar vast zitten. Voor wat versterking zou ik deze van een laag willen voorzien.
Ik ben de coating van XTC-3D al tegengekomen, maar dit wordt wel een prijzige aangelegenheid met die hoeveelheden.
[Afbeelding]
Het je Luban gebruikt om het in delen te kunnen printen? Daar zitten de nodige uurtjes printen en materiaal in! Ben wel benieuwd naar wat details.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.