Iemand bekend met de Python AMS upgrade/ombouw? Dit is van de maker van de Hydra mod voor de AMS, maar dit gaat verder: je hele AMS moet uit elkaar...
deze video laat trouwens een extra feature zien van Python: je kunt 2 Bambu Lab printers tegelijk voeden, door 1 van de slots aan te wijzen als externe spool.
Alles staat op
Makerworld, en is in principe gratis, hoewel donaties welkom zijn. De
enclosure is een aparte print en daar moet je dan plexiglas voor kopen. De dxf files zijn beschikbaar. Er is ook een active heated variant beschikbaar, waar je dan heater elementen voor moet kopen. Ik geloof dat je er een PolyDryer voor moet gebruiken, maar eigen knutsels zullen ook wel kunnen denk ik.
Wijzigingen/verbeteringen tov standaard AMS
- Compatible with all types of spools and sizes, up to around 80 mm wide.
- All spool diameters fit, from tiny sample spools up to 210 mm diameter spools.
- External spool function (bypasses the AMS) possible for all four spool slots.
- Actively heated enclosure with up to four heaters (optional).
- No need for spool weights.
- No need to rely on roller grip or worry about stuck spools.
- High torque self-centering double helical gears.
- No support for RFID tags.
- PTFE Load Buttons to both save the funnels and improve ergonomics (optional, it's a separate download).
Het mooie van deze oplossing is dat je gewoon alle spools kunt gebruiken; groot, klein, karton, extra breed, whatever. Voor de mensen met een printfarm is een versie in ontwikkeling die 3Kg spools aan kan.
De spools worden niet meer rondgedraaid door de rollertjes, wat nog al eens voor problemen zorgt als ie even niet soepel loopt. De spool zit op een as in een gelagerde spoolholder. Een hexical gear drijft dat grote tandwiel aan zodat ie genoeg kracht heeft om de spools te laten draaien. En omdat ze soepel lopen op die as en de lagers, zul je denk ik niet snel last hebben met oververhitte motoren (tenzij het filemant in de knoop raakt natuurlijk).
En je hoeft niet meer bang te zijn voor kartonnen spools of om te spoolen naar iets anders. Het scheelt echt wel een hoop gedoe denk ik zo. Het is alleen even een operatie: je AMS moet open om je feeders eruit te halen en het mainboard. Door de constructie van Python is het alleen niet meer mogelijk om de RFID functie te gebruiken. De spools zitten wat verder uit elkaar en er zitten maar 2 bordjes in een AMS voor 4 spools. Als er nou voor elk slot een apart printje was, dan had je dat gewoon kunnen overzetten. Ook is het kabeltje niet lang genoeg. Er wordt wel aan gewerkt, maar ik denk dat de maker het niet heel hoog op het lijstje heeft staan. Voor mij persoonlijk is het geen punt; ik heb haast geen Bambu filament, want het is altijd op en ik heb ook goede resultaten met andere merken. Minor nuisance zou ik zeggen.
Is iemand hier al bekend met dit fenomeen? Meningen? Mij lijkt het wel wat eigenlijk. Je krijgt tegenwoordig alleen nog maar kartonnen spools en die geven dan zogenaamd weer problemen in de AMS. En dat respoolen is ook een groot fiasco. Ik heb al 2 van die rotdingen geprint, maar echt ideaal vind ik het niet.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.