Acties:
  • +3 Henk 'm!
iMars schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Edit:
Blijft het trouwens op dezelfde plek zo lelijk printen? Zo ja, dan kan je filament uitsluiten omdat deze op de eerste gedeelte goed print, terwijl het daarvoor slecht printe op het laatste gedeelte.

Ben wel benieuwe naar het object en de slicer settings...
Dit is ook een belangrijke. Mocht dat het geval zijn, raad ik je aan om ff alle onderhoudsstappen te doen.

Wij doen maandelijks, of 2-maandelijks deze stappen (muv koolstoffilter):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YVft9JBWiyt37X8zFqL5hV4V8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6ILKPk9tlQoKX1PRwBkmpnIc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:27

dj_dysaster

Stoom \o/

De printer is inmiddels klaar. Deze keer wel volgens het verwachtte resultaat. Nog even een fototje van de 4 pogingen, van links naar rechts. De meest linker is op 3/4 begonnen met matig printen, de tweede is helemaal slecht, de derde (na 8 uur drogen in de X1C) begon ook slecht, dus print gestopt. De vierde (na nog eens 12 uur drogen) is aardig goed.

Het lijkt dus toch aan vochtig filament te liggen, weer een wijze les. De wand is overigens 4mm breed van het kapje. 3 lagen wanddikte, 25% infill. Bedankt voor jullie hulp!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/RynZ4j6/Afbeelding-van-Whats-App-op-2024-07-30-om-11-30-40-4452695d.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welk merk filament is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 13:56
dj_dysaster schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:35:
De printer is inmiddels klaar. Deze keer wel volgens het verwachtte resultaat. Nog even een fototje van de 4 pogingen, van links naar rechts. De meest linker is op 3/4 begonnen met matig printen, de tweede is helemaal slecht, de derde (na 8 uur drogen in de X1C) begon ook slecht, dus print gestopt. De vierde (na nog eens 12 uur drogen) is aardig goed.

Het lijkt dus toch aan vochtig filament te liggen, weer een wijze les. De wand is overigens 4mm breed van het kapje. 3 lagen wanddikte, 25% infill. Bedankt voor jullie hulp!

[Afbeelding]
Bedankt voor de opvolging! Zoals ik ernaar kijk lijkt het wel een deel van de spoel die overdadig vochtig is/was. Als het een z- hoogte is die de printkop in de war bracht oid dan was de derde poging niet slecht begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

Het was een proefrolletje Bambu PLA die bij de printer zat. Toen ik de printer net had prima mee geprint, een maand niet gebruikt (de rol in het AMS gelaten, dat gaan we dus niet meer doen :) ) en vervolgens bovenstaand resultaat.
Mday schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:47:
Bedankt voor de opvolging! Zoals ik ernaar kijk lijkt het wel een deel van de spoel die overdadig vochtig is/was. Als het een z- hoogte is die de printkop in de war bracht oid dan was de derde poging niet slecht begonnen.
Ik denk het ook inderdaad. Hoewel ik het ergens nog gek vind dat de print wel prima begon. Eens kijken of het probleem weg blijft bij een paar dingen die ik te printen heb de komende dagen. Dan zal dit rolletje ook wel op zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Overigens zie ik geen issue met dingen in de AMS laten zitten, dat zou een droogbox móeten zijn juist (iig mag het niet vochtiger worden en is het altijd beter dan open buiten de AMS bewaren). Dus het zit/zat al in de spoel, denk ik. Ja of er is iets mis in de AMS, soms kunnen die out-of-the-box droogzakjes verzadigd raken maar dan zou het niet zo'n vaart lopen als er niet iets supernats in ligt ofzo.

Ik heb er een hygrometer in gezet samen met van die siliciumkorrelhoudertjes, die geeft nu 35% aan, was ooit 20. Tijd voor nieuwe korrels en zakjes, denk ik dan :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mday op 30-07-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22-09 11:48
Mday schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:40:
Overigens zie ik geen issue met dingen in de AMS laten zitten, dat zou een droogbox móeten zijn juist (iig mag het niet vochtiger worden en is het altijd beter dan open buiten de AMS bewaren). Dus het zit/zat al in de spoel, denk ik. Ja of er is iets mis in de AMS, soms kunnen die out-of-the-box droogzakjes verzadigd raken maar dan zou het niet zo'n vaart lopen als er niet iets supernats in ligt ofzo.

Ik heb er een hygrometer in gezet samen met van die siliciumkorrelhoudertjes, die geeft nu 35% aan, was ooit 20. Tijd voor nieuwe korrels en zakjes, denk ik dan :)
Die heb ik er ook in zitten maar zit tussen de 10% en 14% max.
Zodra deze hoger gaat, vervang ik de korrels.

Ok zit sommige filament er al 2 maanden in, en geen probleem

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-09 15:14
Het is gelukt :-)

Deze had een "platte" kant, maar ik heb m gesliced, copy gemaakt en gedraaid.. toen op het bed tegen elkaar gezet en samengevoegd. ik heb m eerst rechtop gezet, dit bleek net zo makkelijk zodat ik niet hoefde te klooien met het precies op elkaar leggen. dank allen voor de tips!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XDMpcA40yf5vK2nFWC8dHFnGTPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TykqihfI5qD0isfbIzK0Ksu9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:05
dj_dysaster schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 11:55:
[...]

Het was een proefrolletje Bambu PLA die bij de printer zat. Toen ik de printer net had prima mee geprint, een maand niet gebruikt (de rol in het AMS gelaten, dat gaan we dus niet meer doen :) ) en vervolgens bovenstaand resultaat.

[...]

Ik denk het ook inderdaad. Hoewel ik het ergens nog gek vind dat de print wel prima begon. Eens kijken of het probleem weg blijft bij een paar dingen die ik te printen heb de komende dagen. Dan zal dit rolletje ook wel op zijn. :)
Ik heb met het Bambu filament geen problemen gehad tot ik die 2 rolletjes bijgeleverd PLA ging proberen, die gaven beide wat kleine problemen. Volgens mij ligt het dus ook aan die demo rolletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hercul3s schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:21:
[...]
Ik heb met het Bambu filament geen problemen gehad tot ik die 2 rolletjes bijgeleverd PLA ging proberen, die gaven beide wat kleine problemen. Volgens mij ligt het dus ook aan die demo rolletjes.
Meestal is één van die rolletjes support filament, en niet geschikt om mee te printen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hercul3s
mphilipp schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:30:
[...]

Meestal is één van die rolletjes support filament, en niet geschikt om mee te printen.
Dit waren groen en oranje PLA, support zat er ook bij maar zit nog dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dj_dysaster

dj_dysaster

Stoom \o/

Ik heb de rest van het rolletje gisteren opgeprint. Geen problemen meer gehad. Vandaag komt er een rol Sunlu PETG om eens mee te testen of dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:28

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Is dit ook vocht in het filament?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w5WDv1dtm7g4V1QWlx4Qzvk9zSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rXDWu7xyKdqFgMoAPho4ytR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NaA-YDP9ov_9coAuqL07E8yWxmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pC5idbdCUUr4EK4fs0qL810R.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

dragonhaertt

@_'.'

Is dat de onderkant van je print?

Ziet er uit als slechte bed adhesion, probeer hem eens goed schoon te maken (IPA) en je zou een raft kunnen toepassen

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

dragonhaertt schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:15:
[...]

Is dat de onderkant van je print?

Ziet er uit als slechte bed adhesion, probeer hem eens goed schoon te maken (IPA) en je zou een raft kunnen toepassen
Klopt is de onderkant van mijn print. ik had deze schoongemaakt met dreft. De smooth plate bij mij heeft ook een hele lelijke afdruk van een vorige print er in zitten die ik er niet uit krijg.

Ik zal wel even wat IPA halen :)

[ Voor 3% gewijzigd door mydogisgone op 01-08-2024 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hercul3s
mydogisgone schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Klopt is de onderkant van mijn print. ik had deze schoongemaakt met dreft. De smooth plate bij mij heeft ook een hele lelijke afdruk van een vorige print er in zitten die ik er niet uit krijg.

Ik zal wel even wat IPA halen :)
Ziet er meer uit als bed adhesion issue idd. Ik zou hem evt ook met een brim printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yelti
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-07 13:48
Als de hoeken krullen, kan het ook zijn dat de aux fan te hard staat.
Zeker het geval bij petg en het standaard profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Yelti schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:21:
Als de hoeken krullen, kan het ook zijn dat de aux fan te hard staat.
Zeker het geval bij petg en het standaard profiel
Gewoon PLA :) geen gekkigheid oid.

Maar ik zal de plate eerst eens cleanen en met een brim printen

[ Voor 11% gewijzigd door mydogisgone op 01-08-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:31

BioHazard

*\o/*

Ik heb bij al mijn PLA profiles de AUX fan helemaal uitgezet, dit heeft veel PLA warping problemen opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:39
Teveel glans?

Ik heb onlangs een rol Sunlu PLA Silk Rainbow 01 cadeau gekregen. Nog niet eerder mee geprint. Eerst de twee flow calibrations gedaan, vervolgens een calibratiering voor snelheden en wat kleurverlopende Benchys.

Toen gelezen dat een zeer lage printsnelheid van 50 a 60 mm/sec het 'beste' resultaat geeft, dus dit gaan aanhouden voor mijn volgende print. Rainbow kleuren, dus de keuze voor een Unicorn was snel gemaakt.
Ik vind het resultaat mooi, ben blij dat het zo gelukt is, maar ergens vind ik het vooral bijzonder glanzend. Veel te glanzend om Silk genoemd te kunnen worden.

Voortaan toch maar hogere snelheden aanhouden om minder glans te krijgen? Riskeer ik dan niet slechtere layer adhesion? Suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26kOULwQbPC3htc1UuV5_LSXFXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Drc1duzEAxHH1guCJM4bqfTR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8x3TTyJ_k2bQEahL-zeP5FcN9q4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJwFsrDqMV6YmQsbJmJkMT4U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgozm_EBOZyoVQFCfmNAFLcoc1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mFsuN92hJ2lXDG7M1oXpRMRk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FQcvoTm6aGf2jJYd21nn6_bmM4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1J3AvgFQjZIy6VXfG9h5FfvQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sriDo5ngY1DHvETJREnia6m8rIc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk7PTT9Tar6lIU5matsXIjcm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bUM-FvmsXlxpehRWe_l6AGAuN6E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5b2FXJOBEd7YIyUAAUomCPQv.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeSeBM3zYihC9_se2q9exmDXbdk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qYYU5i1BIkiLVeCD0JofCmJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0huqmcaByaa7SoL0ltAi2csDaKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcV3Z9siYK4Cta7WxFKwetKa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG9EOAmwumbsKOCNAsF5FGBi7oc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TukgSFazD9525FHkiFASmfTq.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JorneB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:44:
Toen gelezen dat een zeer lage printsnelheid van 50 a 60 mm/sec het 'beste' resultaat geeft, dus dit gaan aanhouden voor mijn volgende print. Rainbow kleuren, dus de keuze voor een Unicorn was snel gemaakt.
Ik vind het resultaat mooi, ben blij dat het zo gelukt is, maar ergens vind ik het vooral bijzonder glanzend. Veel te glanzend om Silk genoemd te kunnen worden.
Als je uit gaat van het standaard 'PLA Silk' profiel van Bambu Studio, zie je al dat ie uit zichzelf al langzamer print dan normaal PLA. Ik heb altijd goede resultaten met Silk PLA op basis van dat standaard PLA Silk profiel. Glans kan ook veroorzaakt worden door een hogere nozzle temp. Maar in jouw geval is het denk ik de snelheid.

Probeer eens iets kleins (filament swatch bv) met dat PLA Silk profiel en misschien een beetje spelen met de temps en bekijk het verschil.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:18
JorneB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:44:
Teveel glans?

Ik heb onlangs een rol Sunlu PLA Silk Rainbow 01 cadeau gekregen. Nog niet eerder mee geprint. Eerst de twee flow calibrations gedaan, vervolgens een calibratiering voor snelheden en wat kleurverlopende Benchys.

Voortaan toch maar hogere snelheden aanhouden om minder glans te krijgen? Riskeer ik dan niet slechtere layer adhesion? Suggesties?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik vind jouw prints eigenlijk erg goed gelukt.
Silk filamenten staan volgens mij zo goed als altijd gelijk aan glans. Vandaar ook het advies om traag en warm te printen. Je kan de nozzle temp verlagen om minder glans te hebben en/of de printsnelheid verhogen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Neu, een combinatie (of tenminste een van) bed adhesion en temperatuur.
De print laat los, komt omhoog en de nozzle komt er tegenaan.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
Bedankt voor het meedenken heren, word gewaardeerd. Zal het volgende bolvormige object eens op 80mm/sec printen, dan zal het er hopelijk minder nat uitzien.

Zojuist ook benieuwd geworden naar wat de setting Fuzzy Skin zou gaan uithalen met de outer wall in PLA Silk. Iemand daar toevallig ervaring mee? :)

Edit: Gevonden, Dat word nog best mooi.

[ Voor 6% gewijzigd door JorneB op 01-08-2024 13:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JorneB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:49:
Bedankt voor het meedenken heren, word gewaardeerd. Zal het volgende bolvormige object eens op 80mm/sec printen, dan zal het er hopelijk minder nat uitzien.

Zojuist ook benieuwd geworden naar wat de setting Fuzzy Skin zou gaan uithalen met de outer wall in PLA Silk. Iemand daar toevallig ervaring mee? :)

Ik print Silk altijd bewust op 50mm/s op outer wall. Nadeel van hoger is dat het niet overal consistent is. Stel je gaat overal voor 150~200, zul je altijd zien dat er delen zijn waar het minder snel gaat (omdat het gewoon niet kan)... dan krijg glimmend en minder glimmend door elkaar heen. (niet mooi)

Slice het met de gewenste instelling, en kijk daarna naar de print snelheid in het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/orcaslicer-speed-preview-does-not-match-v0-dhgcola4tgnb1.jpg?width=1851&format=pjpg&auto=webp&s=4c5c590416ca8b4fd0744bb2b4ec51d74e1bf05d
(schaamteloos van internet geplukt).

Als je ziet dat er plekken zijn waar het toch langzamer print dan je opgegeven snelheid,... krijg je glans en matte afwerking door elkaar heen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
iMars schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

Ik print Silk altijd bewust op 50mm/s op outer wall. Nadeel van hoger is dat het niet overal consistent is. Stel je gaat overal voor 150~200, zul je altijd zien dat er delen zijn waar het minder snel gaat (omdat het gewoon niet kan)... dan krijg glimmend en minder glimmend door elkaar heen. (niet mooi)

Slice het met de gewenste instelling, en kijk daarna naar de print snelheid in het overzicht:
[Afbeelding]
(schaamteloos van internet geplukt).

Als je ziet dat er plekken zijn waar het toch langzamer print dan je opgegeven snelheid,... krijg je glans en matte afwerking door elkaar heen
Bedankt voor de tip! Moet nog even wennen aan alle mogelijkheden van de slicer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JorneB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Bedankt voor de tip! Moet nog even wennen aan alle mogelijkheden van de slicer :)
Wen er maar aan ... Slicer settings is vaker de reden van een slechte print dan de printer van vandaag de dag. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Nieuw product? nog weinig info!

BIQU Panda Revo Hotend

Bambu P1P/P1S owners! This is for you! We're honored to bring you BIQU’s new collaborations with E3DOnline and Bondtech!

Collaborating with Bondtech, the BIQU Panda CHT Hotend is equipped with genuine Bondtech CHT nozzles to give you an even higher flowrate while still maintaining high-quality extrusion benifiting from Bondtech's patented Core Heating Technology.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2D4abN8h4bIDv8a6hkjmMyjIl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pxdu9JfkiHi9bFMFkGmyhFno.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjWJAKl0BTkShFGcaTWgrANyTHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fu9jFg84x5e84NUwFzo5meAo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
my_fiero schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:35:
ik heb bij sommige gezien dat de printer aangeeft hoeveel filament er nog op de rol zit.
bij mij laat hij dit (nog) niet zien.
Gekeken waar ik dat zou kunnen instellen, maar ik zie het niet. :?

Iemand een tip waar ik dat aan/uit kan zetten?

[Afbeelding]
Mag ik je vragen waar en welke lagers je besteld hebt voor AMS drawer stacker?? Mijne zijn helaas te groot

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Hmm nu een print aan het maken met ABS. Maar de ABS support lijkt tijdens het printen uit elkaar te vallen.
Komt echt rechtstreeks uit de verpakking van Bambu.

Gaat dit goed komen of kan ik hem beter afbreken?

Net afgebroken. Werd echt 1 groot zooitje. Heeft iemand een tip hiervoor? Ik heb de support op standaard settings staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oWqDJ2kuqEfnosvHR9OB5pouByU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I69p3fex6zdc4eenLXZo5V3K.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door mydogisgone op 01-08-2024 22:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:20
mydogisgone schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:12:
Hmm nu een print aan het maken met ABS. Maar de ABS support lijkt tijdens het printen uit elkaar te vallen.
Komt echt rechtstreeks uit de verpakking van Bambu.

Gaat dit goed komen of kan ik hem beter afbreken?

Net afgebroken. Werd echt 1 groot zooitje. Heeft iemand een tip hiervoor? Ik heb de support op standaard settings staan.

[Afbeelding]
Volgens mij gebruik je dat bambu support materiaal enkel voor de interface layer. Dus de 'toplaag' van de support structure vlak voordat hij het object er overheen print.

Hier onder het kopje support filament:
https://wiki.bambulab.com/en/software/bambu-studio/support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
bing69 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:11:
[...]

Mag ik je vragen waar en welke lagers je besteld hebt voor AMS drawer stacker?? Mijne zijn helaas te groot
Ik heb deze gekocht bij ali :*)

https://nl.aliexpress.com...0trd&gatewayAdapt=glo2nld

Let op dat je de 608 2RS Premium kiest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tTgoqENNlshNtx62ZXOdTJLFMqw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XcjwXxpaDKJyD8saaktE6Dp5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdj
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-09 10:56
Gisteren de Eibos EasyDry dilament dryer binnen gekregen.
Had nog wat oude rollen PETG liggen die nooit goed opgeborgen zijn dus die zaten vol water.

Erg tevreden met de dryer. Lekker simpel, 1 dial om het type filament in te stellen (dus eigenlijk temperatuur) en verder geen poespas. Heb hem met een smartplug aan Home Assistant gehangen zodat ik de dryer bijvoorbeeld na 2 uur automatisch uit kan zetten.

(voor PETG drogen verbruikt hij zo'n 36W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Nu online
Thanks, dacht dat mijn bestelde en geleverde niet pasten. Maar dat doen ze wel, keek :( niet goed.

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Igor92 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 23:19:
[...]

Volgens mij gebruik je dat bambu support materiaal enkel voor de interface layer. Dus de 'toplaag' van de support structure vlak voordat hij het object er overheen print.

Hier onder het kopje support filament:
https://wiki.bambulab.com/en/software/bambu-studio/support
Hoe kan ik dat dan instellen?

Zo? Dus voor de base de normale ABS en de interface de support ABS?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpARQ9_baNyhjzhudY15IvFg22Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TXKJewdfnr7XbSPhJZZEdohc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 17:40

watercoolertje

Untertitel

mydogisgone schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:48:
[...]
Dus voor de base de normale ABS en de interface de support ABS?
Exact, je ziet dat je dan alleen een laagje ABS-support print als tussenlaag tussen de support en het object waarvan het los moet breken.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

watercoolertje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:59:
[...]
Exact, je ziet dat je dan alleen een laagje ABS-support print als tussenlaag tussen de support en het object waarvan het los moet breken.
Haha ik was er echt van overtuigd dat dit dus in zijn geheel met support filament moest. Weer wat geleerd dus :)

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
watercoolertje schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:59:
[...]
Ik wist het eerst ook niet, en vond het spul al erg duur. Maar aangezien je het steeds maar voor een klein beetje gebruikt, vallen de kosten wel weer mee. Je doet er heel erg lang mee iig.

Alleen zou het wel leuk zijn als Bambu Studio iets van intelligentie ingebouwd kreeg en bv vraagt als je support filament hebt en je gaat iets slicen, dat ie de settings verandert/een voorstel doet. Er zitten allerhande waarschuwingen in voor van alles en nog wat, maar hiet zegt ie niets van. Er zijn ook talloze mensen die gewoon dingen gaan printen met dat spul...Studio zwijgt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

mphilipp schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Ik wist het eerst ook niet, en vond het spul al erg duur. Maar aangezien je het steeds maar voor een klein beetje gebruikt, vallen de kosten wel weer mee. Je doet er heel erg lang mee iig.

Alleen zou het wel leuk zijn als Bambu Studio iets van intelligentie ingebouwd kreeg en bv vraagt als je support filament hebt en je gaat iets slicen, dat ie de settings verandert/een voorstel doet. Er zitten allerhande waarschuwingen in voor van alles en nog wat, maar hiet zegt ie niets van. Er zijn ook talloze mensen die gewoon dingen gaan printen met dat spul...Studio zwijgt... :+
Ach aldoende leert men :) maar als het alleen om een laagje gaat, dan gaat dat support filament lang mee idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
icegodd schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:04:
Nieuw product? nog weinig info!

BIQU Panda Revo Hotend

Bambu P1P/P1S owners! This is for you! We're honored to bring you BIQU’s new collaborations with E3DOnline and Bondtech!

Collaborating with Bondtech, the BIQU Panda CHT Hotend is equipped with genuine Bondtech CHT nozzles to give you an even higher flowrate while still maintaining high-quality extrusion benifiting from Bondtech's patented Core Heating Technology.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die heb ik in een van mijn X1C's zitten... werkt prima! d:)b
Bij mij zit er een Revo Obxidian in :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:20:
[...]
Die heb ik in een van mijn X1C's zitten... werkt prima! d:)b
Bij mij zit er een Revo Obxidian in :o
Ik heb er ook naar gekeken...alleen die prijs... :X
Momenteel heb ik 0.2, 0.4, 0.6 en 0.8 nozzles van Bambu en het is wel fijn om zo nu en dan te kunnen wisselen. Een grote print met weinig detail kan lekker snel met 0.6 of 0.8 en wat meer detail met een 0.2 is ook wel eens nodig/leuk. En die prijzen van de Bambu hotend zijn nog zodanig dat je zonder leeg te lopen de hele serie kunt kopen. Maar als ik een hotend koop en een 0.4 en 0.8 nozzle (high flow, gehard staal) kom je alweer over de €200.
Ik moet er nog even over nadenken. Nozzle swaps gaan véél sneller en zonder dat je de bedrading steeds moet losmaken. Dat is op de X1C wel even een gedoe. Niet moeilijk, maar je moet het wel even netjes doen. Zo'n Revo stimuleert om vaker te wisselen.

Werkt het ook goed? Highflow is ook echt highflow?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Ik heb er ook naar gekeken...alleen die prijs... :X
Momenteel heb ik 0.2, 0.4, 0.6 en 0.8 nozzles van Bambu en het is wel fijn om zo nu en dan te kunnen wisselen. Een grote print met weinig detail kan lekker snel met 0.6 of 0.8 en wat meer detail met een 0.2 is ook wel eens nodig/leuk. En die prijzen van de Bambu hotend zijn nog zodanig dat je zonder leeg te lopen de hele serie kunt kopen. Maar als ik een hotend koop en een 0.4 en 0.8 nozzle (high flow, gehard staal) kom je alweer over de €200.
Ik moet er nog even over nadenken. Nozzle swaps gaan véél sneller en zonder dat je de bedrading steeds moet losmaken. Dat is op de X1C wel even een gedoe. Niet moeilijk, maar je moet het wel even netjes doen. Zo'n Revo stimuleert om vaker te wisselen.

Werkt het ook goed? Highflow is ook echt highflow?
Ja, maar ik heb niet veel getunde profielen voor HF, gebruik gewoon lekker de default profiles... het lekkere is, als je dan ludricious aan zet (166%) print ie met dezelfde kwaliteit :o Waar je dan wel op moet letten is de airflow voor koeling. Met warmere dagen merk ik dat de ludricious mode wordt beperkt door de koeling, niet flow.

Dus gewoon lekker standaard allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatman
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56
rutgerdj schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:03:
Had nog wat oude rollen PETG liggen die nooit goed opgeborgen zijn dus die zaten vol water.

Erg tevreden met de dryer. Lekker simpel, 1 dial om het type filament in te stellen (dus eigenlijk temperatuur) en verder geen poespas. Heb hem met een smartplug aan Home Assistant gehangen zodat ik de dryer bijvoorbeeld na 2 uur automatisch uit kan zetten.

Ik heb nu een ruime week ook een Eibos in gebruik maar let op!
De sticker bij mij om de dialknop is verkeerd. TPU en PETG is verwisseld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOTPZNPIbL83O4ug8hGVEJCg2bE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFGNWudrgRqcWq863Lu82fM9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn00uZpCqra_Rzgw1t-4lBCiWPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59DgXcptrmAEkdPGN7poVXdk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:30
Hatman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die standaard meter die er in zit uithalen en vervangen door een goede met temp en vochtigheid meter. Upgrade/hack die relatief weinig kost en je veel meer controle geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
rutgerdj schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:03:

Mh 50 euro is best te doen nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdj
Hatman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou je het zegt, dat is bij mij ook het geval... 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iMars schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 10:11:
[...]

Het is computer gebonden... Op mn Mac Mini is er niks aan de hand, op mijn MacBook Pro zegt ie ASA ipv Generic PLA ...
[YouTube: Orca Slicer issues - PLA/ASA]

Heel bijzonder, beide Mac's up2date en de laatste Orca Slicer... Maar weer verder werken op de mini vandaag :+

[...]

Dat is voor mij ook de way to go! Ik wil niet alle kleuren in mijn Prepare tabblad, alleen de kleuren die ik gebruik. In de tijd dat ik 4x AMS aangesloten had, zag je soms 16 kleuren/materialen, terwijl je een 2-kleur object ging printen. Dat kon mijn OCD/ADHD niet handlen :+

Edit:
MBP even herstart, en nog steeds dezelfde issues :|
BambuStudio laat het wel goed zien ... Even Orca maar opnieuw installeren...
Even mezelf quoten... Orca gedelete op mijn Mac, en opnieuw gedownload, geen verandering...
Dus wat rigoureuser,... met AppZapper alle cache en gelinkte bestanden gezocht en ook verwijderd (wat je verwacht te gebeuren als je het delete) en daarna opnieuw geinstalleerd en ja,.. opgelost _/-\o_
Ik zie weer PLA ipv ASA :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Nieuwe print gemaakt. Helaas niet gelukt zoals ik zou willen. De laag support abs is niet goed gegaan.

Heeft iemand nog tips? Of beter pva gebruiken voor de support?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXFlawU5cZA_enBP_A6-jqPUVv0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNY1BokdP2HCwHwiAZkrc6pH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
mydogisgone schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 08:51:
Nieuwe print gemaakt. Helaas niet gelukt zoals ik zou willen. De laag support abs is niet goed gegaan.

Heeft iemand nog tips? Of beter pva gebruiken voor de support?
PVA is niet geschikt voor de hogere temperaturen, dus niet als support voor ABS.
Heb je de Top en Bottom Z-distance (van support) wel op 0 gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

JorneB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

PVA is niet geschikt voor de hogere temperaturen, dus niet als support voor ABS.
Geen idee. Ik heb dat verder standaard gelaten in bambu studio. Zal vanavond nog eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JorneB
JorneB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:49:
...

Voorbeeldje geprint:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hgq4rorlHL955EZXqPpeaG0Qt8M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dm0Whpfz01IGCWh88KW3PY4V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFn93wCukLHTo_faZt8u1dYLZQk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdrAFigzErc0sYjxgUHbqPeg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/peOBrGKItBFoqHEivzn-YPY-f_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7KEonUyg1d1D3GLuIQ7RDt3M.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9To-ij_UCVQsfZ3RJ5odBMEj2ag=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUIt908edwBdPSMVTn4rQDU1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q66y95Xu5z4HWeNWlKbQPzD-aI4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKFSWdM1exX1t3RqOrOaNRXU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nugmqZmW3odI_mUyV-Th7Md8bFA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CMhn9H3NTiDTLviM4koSCQEa.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
mydogisgone schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Geen idee. Ik heb dat verder standaard gelaten in bambu studio. Zal vanavond nog eens kijken.
En als je geen apart support materiaal gebruikt maar gewoon abs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

JorneB schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Ik heb deze settings ingesteld staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91U6K7_YUDN8m4H2d5QPesi9VDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WYX712NJ5Ozurf6n1a2mMW57.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/edygFCx14Hg4ABsE8DrmxdXRKQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qDJYYKpjbCK1RnhrJ8u90jse.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JorneB
mydogisgone schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 13:42:
[...]

Ik heb deze settings ingesteld staan....
Je Bottom Z distance staat nog op 0,08 ipv 0.
Dat heeft het volgende gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VG6k51OLU2siynQtfbbxXX5rbOU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WLqBwJyVjhb7n3QIxg9gq2VN.jpg?f=user_large

Bovenaan deze link (Bambu Lab Wiki) staan twee vooringestelde profielen (3mf) voor supports. Download het bovenste profiel (normal supports), open het in BL Studio, en voeg daarna je te printen model toe. Zo weet je in ieder geval zeker dat je support settings kloppen. Persoonlijk zou ik dan een verkleinde variant van je model proberen te printen, ivm verspilling, of zelfs een ander modelletje. Klein strookje zwart ABS, daarop support, en daarop weer ABS, puur om te testen. Of dit kleine test model.

[ Voor 17% gewijzigd door JorneB op 04-08-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

JorneB schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

Je Bottom Z distance staat nog op 0,08 ipv 0.
Dat heeft het volgende gevolg:

[Afbeelding]

Bovenaan deze link (Bambu Lab Wiki) staan twee vooringestelde profielen (3mf) voor supports. Download het bovenste profiel (normal supports), open het in BL Studio, en voeg daarna je te printen model toe. Zo weet je in ieder geval zeker dat je support settings kloppen. Persoonlijk zou ik dan een verkleinde variant van je model proberen te printen, ivm verspilling, of zelfs een ander modelletje. Klein strookje zwart ABS, daarop support, en daarop weer ABS, puur om te testen. Of dit kleine test model.
Thanks voor de info. Hier kan ik echt wat mee. Ik zal kijken of ik een klein model kan printen en kijken wat er dan gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart H.
  • Laatst online: 26-06 13:44
Ik wil graag een design lamp maken. Helaas had de print (links afgebeeld) erg veel verticale en horizontale strepen welke nogal in het oog springen, zeker met een felle lamp aan de binnenkant.

Nadien heb ik de doorsnede rechts geprint en daarbij de fuzzy skin setting gebruikt (op waarden 0.1/0.1). Hierdoor verdwijnen de lijnen volledig, maar het liefst print ik ook in een gladde textuur zonder streepvorming.

Kunnen die strepen op een of andere manier verholpen worden met behulp van Bambu Studio?

Ik heb een X1C en het gebruikte filament is hun Basic PLA Blue 10601 (welke trouwens een erg mooie diepe kleur heeft).
De wand van het getoonde model is 1.5 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rJR9iNq2EfAerb2JHTxYqALHvTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AAQwjJ5aK7uUmKwbbDUu3o6k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Lennart H. schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 21:11:
Kunnen die strepen op een of andere manier verholpen worden met behulp van Bambu Studio?
Niet echt volgens mij. Wat wel erg helpt is printen op een glad printbed en dan zorgen dat de laag die je wil zien onderop ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorneB
...de print (links afgebeeld) erg veel verticale en horizontale strepen welke nogal in het oog springen,... Kunnen die strepen op een of andere manier verholpen worden met behulp van Bambu Studio?
Die strepen komen van de infill structuur. Je zou een ander infill type kunnen proberen, maar beter is om de Outer Wall te verdikken. Dus meer Wall Loops. Dat camoufleert de infill beter, maar houd natuurlijk wel ook meer licht tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Ik wil graag een design lamp maken. Helaas had de print (links afgebeeld) erg veel verticale en horizontale strepen welke nogal in het oog springen, zeker met een felle lamp aan de binnenkant.

Nadien heb ik de doorsnede rechts geprint en daarbij de fuzzy skin setting gebruikt (op waarden 0.1/0.1). Hierdoor verdwijnen de lijnen volledig, maar het liefst print ik ook in een gladde textuur zonder streepvorming.

Ik heb een X1C en het gebruikte filament is hun Basic PLA Blue 10601 (welke trouwens een erg mooie diepe kleur heeft).
De wand van het getoonde model is 1.5 mm.

[Afbeelding]
Heb je de layer height op zijn laagst staan? Dus 0,08 bij de 0,4 nozzle?

Verder heb ik eens gezien dat je de wall volgorde kan veranderen naar Outer wall first en dat dat beter resultaat zou moeten geven. Zelf nog geen ervaring mee, maar wellicht dat het helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdj
Hoe slaan jullie je filament op? Bijvoorbeeld PETG moet droog blijven natuurlijk.

Ik heb zelf van die vacuüm zakjes waar ik spools in bewaar. Nu zie ik online mensen dessicant bakjes printen en die in het midden van de spool doen. Maar het lijkt me dat dat niet zoveel zin heeft gezien het midden van de spool afgesloten wordt van de rest als je het vacuüm trekt..

Misschien beter om dan zon bakje gewoon naast de spool in een vacuüm zak te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:25

ja3

Bij mij lijkt het beste te werken om het gewoon in een willekeurige bak te leggen en dan als ik ga printen het in de droger te stoppen. Dan hoef ik me verder niet zo'n zorgen te maken. Vacuum zakjes raken hier toch weer snel hun vacuum kwijt (paar weken) waardoor ik ze niet meer gebruik (ESUN).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 17:40

watercoolertje

Untertitel

rutgerdj schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:55:
Nu zie ik online mensen dessicant bakjes printen en die in het midden van de spool doen. Maar het lijkt me dat dat niet zoveel zin heeft gezien het midden van de spool afgesloten wordt van de rest als je het vacuüm trekt..

Misschien beter om dan zon bakje gewoon naast de spool in een vacuüm zak te doen?
Ik gebruik meerdere bakken met afsluitrubbers in de deksel, maar als ik zakjes zou gebruiken zou ik ze niet vacuüm zuigen, maar gewoon bakje(s) silica erbij doen. De AMS of elke afsluitbare bak waarin het bewaard wordt is ook nooit vacuüm.

Er zijn trouwens wel spoelen met (enkele) kleine gaatjes in de binnenkant van de spoel dus daar zou het nog iets van effect kunnen hebben. met z'n bakje in het midden.
ja3 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 14:13:
Bij mij lijkt het beste te werken om het gewoon in een willekeurige bak te leggen en dan als ik ga printen het in de droger te stoppen. Dan hoef ik me verder niet zo'n zorgen te maken. Vacuum zakjes raken hier toch weer snel hun vacuum kwijt (paar weken) waardoor ik ze niet meer gebruik (ESUN).
Klinkt mij juist als meer werk (en energieverspilling), en spontaan printen is er dan ook niet echt bij als je de rol eerst moet drogen.

[ Voor 26% gewijzigd door watercoolertje op 06-08-2024 14:19 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
Iemand ervaring met goede TPU? Wil me er toch aan wagen maar vind die bij BambuLab wel erg aan de prijs (€45).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:53
@Hercul3s
Polymaker ene optie? heeft 123-3d wel

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• my_fiero
Hoe slaan jullie je filament op? Bijvoorbeeld PETG moet droog blijven natuurlijk.

Ik heb zelf van die vacuüm zakjes waar ik spools in bewaar. Nu zie ik online mensen dessicant bakjes printen en die in het midden van de spool doen. Maar het lijkt me dat dat niet zoveel zin heeft gezien het midden van de spool afgesloten wordt van de rest als je het vacuüm trekt..

ik gebruik soortgelijke als deze (kan de exacte niet vinden)

https://www.printables.co...a-box-for-filament-spools

klem je gewoon tussen de spoel, eventueel meerdere.
en dan in een vacum zak.

ok met het drogen van een rol filament laat ik deze er tussen zitten zodat de korrels weer als nieuw zijn

Gevonden:

https://makerworld.com/en/models/458423#profileId-366490

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1YR06nPAatf9YgHBm-AJL2cxXhI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4M0tPNmX8nJHycKtyIjrh12.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door my_fiero op 06-08-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:03

_Eend_

🌻🇺🇦

Hercul3s schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:09:
Iemand ervaring met goede TPU? Wil me er toch aan wagen maar vind die bij BambuLab wel erg aan de prijs (€45).
Ik heb Ninjatek Cheetah waar ik voor een rol van 500 gram +/- €40 heb betaald bij 123-3D en ik heb een rol Overture TPU, €23 voor een rol van 1 kg. Op mijn A1 merk ik weinig verschil tussen die twee.

Linkjes:
- https://www.amazon.nl/OVE...al-Accuracy/dp/B08X6FN3K9 (nu €29,99 :/
- https://www.123-3d.nl/Nin...0117505-i2268-t93007.html (uitverkocht)

TPU is gewoon een duurder materiaal, al weet ik niet waarom

[ Voor 27% gewijzigd door _Eend_ op 06-08-2024 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Nu online

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58C1LmKOhIjIs2nESnUYcvg_i9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7br79YKWKNhZarpmNTG1Cy6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik sla ze met vier rollen en een autodroogzak op in boxen van bv de Action

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:51
Hier gaan de rollen in een ikea doos (doorzichtig) met een houder waar flink wat silica korrels inzitten. Werkt tot op heden prima.
Droog nieuwe rollen altijd voor ik ze voor de eerste keer gebruik, daarna in ams of in ikea bak en tot op heden geen probleem met printen

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BizzieBis
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 17:16
Ik stop al mijn rollen in hersluitbare zakjes van de Appie. De 4.5liter zakken zijn een mooie maat. Klein zakje silica korrels er bij en zoveel mogelijk lucht er uit drukken voordat ik ze dichtmaakt zorgt er voor dat ik nooit problemen met filament heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsOlBTVb1hn-8kCXrolGl4qzKt4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mEMk6XXCIIRiXsw5lsCIW6Lc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:29

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:42

dragonhaertt

@_'.'

Ikea heeft vergelijkbare zakjes, kleur gecodeerd met dubbele seal.
Die dingen zijn echt super. Sluiten een stuk beter af dan 'normale' zakjes.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:29
Sinds begin van dit jaar zelf ook een mooie P1S met AMS printer. Ben nu aan het experimenteren met het gebruik van PLA als support voor PETG print. Als testprint hiervoor dit model geprint (met instellingen zoals beschreven op Makerworld), maar op de overgangslagen krijg ik een slechte hechting van de PETG.

Tips om dit te verbeteren? PETG heeft uitgebreid in droger gezeten, dus zeker niet vochtig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dj5bUuqPrSl-NZziTfBkz062PyI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3kfoSZDiglYPsIKCEDJZn9P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ys1lB7eQWHK8rFObpDSx6aItXj4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXSHsdjJsEqjfyvugFu8xXB0.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Nu online
rafvhoof schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:00:
Sinds begin van dit jaar zelf ook een mooie P1S met AMS printer. Ben nu aan het experimenteren met het gebruik van PLA als support voor PETG print. Als testprint hiervoor dit model geprint (met instellingen zoals beschreven op Makerworld), maar op de overgangslagen krijg ik een slechte hechting van de PETG.

Tips om dit te verbeteren? PETG heeft uitgebreid in droger gezeten, dus zeker niet vochtig.
[Afbeelding][Afbeelding]
Kom er steeds meer achter nadat de originele ondersteuningsmateriaal gebruikt had en daarna met PLA en PETG als ondersteunig dat eigenlijk de ondersteuning van hetzelfde materiaal mij het beste bevalt.

Bing

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bing69 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:35:
[...]
Kom er steeds meer achter nadat de originele ondersteuningsmateriaal gebruikt had en daarna met PLA en PETG als ondersteunig dat eigenlijk de ondersteuning van hetzelfde materiaal mij het beste bevalt.
Het is een beetje een mixed bag. De ene keer kijk je naar de supports en ze laten al probleemloos los; de andere keer moet je ze met gewel eraf halen en blijft de interface layer gedeeltelijk achter. Ik kan er geen pijl op trekken.
Het kan liggen aan de samenstelling van het filament; de kleur kan ook een rol spelen. Ik heb een paar keer dat PLA support spul gebruikt en ik ben daar toch wel erg tevreden over. Wat er niet meteen vanaf gaat, is met een klein mesje makkelijk te verwijderen. Niet door te snijden, maar met het puntje eraf te wippen. Ik gebruik het bij modellen die echt mooi moeten zijn en waar supports op zichtbare plekken zitten, of juist helemaal ergens verstopt waar je er slecht bij kunt.

Maar in principe geldt het voor alles wat 3D printers aangaat...de ene keer gaat het probleemloos, de andere keer heb je ineens loslatende prints of weetik wat. Ik denk niet dat er mensen zijn die 100% goede resultaten hebben. Er gaat altijd wel ergens wat mis. Ik bedoel dan niet altijd bij elke print, maar gewoon dat er altijd iets geks kan gebeuren. Al is het met de Bambu's eigenlijk overwegend een positieve ervaring. En dat is juist het misleidende voor de absolute beginner. Die hoort al die hoera-verhalen over Bambu Lab en denkt dan dat het net een inkjet is. Maar helaas....het 3D printen an sich is niet altijd eenvoudig, al is de leercurve bij Bambu niet zo steil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
rafvhoof schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:00:

Dit is zeer waarschijnlijk het gevolg van niet voldoende purgen na het wisselen van materiaal. Er blijft dan nog wat PLA achter in de printkop dat zich vermengt met de PETG die daardoor minder goed hecht.
Je zult dus het purge volume van PLA naar PETG moeten verhogen. (van PETG naar PLA kan zo te zien hetzelfde blijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand bekend met de Python AMS upgrade/ombouw? Dit is van de maker van de Hydra mod voor de AMS, maar dit gaat verder: je hele AMS moet uit elkaar... :o

deze video laat trouwens een extra feature zien van Python: je kunt 2 Bambu Lab printers tegelijk voeden, door 1 van de slots aan te wijzen als externe spool.

Alles staat op Makerworld, en is in principe gratis, hoewel donaties welkom zijn. De enclosure is een aparte print en daar moet je dan plexiglas voor kopen. De dxf files zijn beschikbaar. Er is ook een active heated variant beschikbaar, waar je dan heater elementen voor moet kopen. Ik geloof dat je er een PolyDryer voor moet gebruiken, maar eigen knutsels zullen ook wel kunnen denk ik.

Wijzigingen/verbeteringen tov standaard AMS
  • Compatible with all types of spools and sizes, up to around 80 mm wide.
  • All spool diameters fit, from tiny sample spools up to 210 mm diameter spools.
  • External spool function (bypasses the AMS) possible for all four spool slots.
  • Actively heated enclosure with up to four heaters (optional).
  • No need for spool weights.
  • No need to rely on roller grip or worry about stuck spools.
  • High torque self-centering double helical gears.
  • No support for RFID tags.
  • PTFE Load Buttons to both save the funnels and improve ergonomics (optional, it's a separate download).
Het mooie van deze oplossing is dat je gewoon alle spools kunt gebruiken; groot, klein, karton, extra breed, whatever. Voor de mensen met een printfarm is een versie in ontwikkeling die 3Kg spools aan kan.
De spools worden niet meer rondgedraaid door de rollertjes, wat nog al eens voor problemen zorgt als ie even niet soepel loopt. De spool zit op een as in een gelagerde spoolholder. Een hexical gear drijft dat grote tandwiel aan zodat ie genoeg kracht heeft om de spools te laten draaien. En omdat ze soepel lopen op die as en de lagers, zul je denk ik niet snel last hebben met oververhitte motoren (tenzij het filemant in de knoop raakt natuurlijk).
En je hoeft niet meer bang te zijn voor kartonnen spools of om te spoolen naar iets anders. Het scheelt echt wel een hoop gedoe denk ik zo. Het is alleen even een operatie: je AMS moet open om je feeders eruit te halen en het mainboard. Door de constructie van Python is het alleen niet meer mogelijk om de RFID functie te gebruiken. De spools zitten wat verder uit elkaar en er zitten maar 2 bordjes in een AMS voor 4 spools. Als er nou voor elk slot een apart printje was, dan had je dat gewoon kunnen overzetten. Ook is het kabeltje niet lang genoeg. Er wordt wel aan gewerkt, maar ik denk dat de maker het niet heel hoog op het lijstje heeft staan. Voor mij persoonlijk is het geen punt; ik heb haast geen Bambu filament, want het is altijd op en ik heb ook goede resultaten met andere merken. Minor nuisance zou ik zeggen.

Is iemand hier al bekend met dit fenomeen? Meningen? Mij lijkt het wel wat eigenlijk. Je krijgt tegenwoordig alleen nog maar kartonnen spools en die geven dan zogenaamd weer problemen in de AMS. En dat respoolen is ook een groot fiasco. Ik heb al 2 van die rotdingen geprint, maar echt ideaal vind ik het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mphilipp schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:40:
Iemand bekend met de Python AMS upgrade/ombouw? Dit is van de maker van de Hydra mod voor de AMS, maar dit gaat verder: je hele AMS moet uit elkaar... :o
[YouTube: Python AMS - Ultimate Bambu Lab AMS - Showcase Video]
deze video laat trouwens een extra feature zien van Python: je kunt 2 Bambu Lab printers tegelijk voeden, door 1 van de slots aan te wijzen als externe spool.

Alles staat op Makerworld, en is in principe gratis, hoewel donaties welkom zijn. De enclosure is een aparte print en daar moet je dan plexiglas voor kopen. De dxf files zijn beschikbaar. Er is ook een active heated variant beschikbaar, waar je dan heater elementen voor moet kopen. Ik geloof dat je er een PolyDryer voor moet gebruiken, maar eigen knutsels zullen ook wel kunnen denk ik.

Wijzigingen/verbeteringen tov standaard AMS
  • Compatible with all types of spools and sizes, up to around 80 mm wide.
  • All spool diameters fit, from tiny sample spools up to 210 mm diameter spools.
  • External spool function (bypasses the AMS) possible for all four spool slots.
  • Actively heated enclosure with up to four heaters (optional).
  • No need for spool weights.
  • No need to rely on roller grip or worry about stuck spools.
  • High torque self-centering double helical gears.
  • No support for RFID tags.
  • PTFE Load Buttons to both save the funnels and improve ergonomics (optional, it's a separate download).
Het mooie van deze oplossing is dat je gewoon alle spools kunt gebruiken; groot, klein, karton, extra breed, whatever. Voor de mensen met een printfarm is een versie in ontwikkeling die 3Kg spools aan kan.
De spools worden niet meer rondgedraaid door de rollertjes, wat nog al eens voor problemen zorgt als ie even niet soepel loopt. De spool zit op een as in een gelagerde spoolholder. Een hexical gear drijft dat grote tandwiel aan zodat ie genoeg kracht heeft om de spools te laten draaien. En omdat ze soepel lopen op die as en de lagers, zul je denk ik niet snel last hebben met oververhitte motoren (tenzij het filemant in de knoop raakt natuurlijk).
En je hoeft niet meer bang te zijn voor kartonnen spools of om te spoolen naar iets anders. Het scheelt echt wel een hoop gedoe denk ik zo. Het is alleen even een operatie: je AMS moet open om je feeders eruit te halen en het mainboard. Door de constructie van Python is het alleen niet meer mogelijk om de RFID functie te gebruiken. De spools zitten wat verder uit elkaar en er zitten maar 2 bordjes in een AMS voor 4 spools. Als er nou voor elk slot een apart printje was, dan had je dat gewoon kunnen overzetten. Ook is het kabeltje niet lang genoeg. Er wordt wel aan gewerkt, maar ik denk dat de maker het niet heel hoog op het lijstje heeft staan. Voor mij persoonlijk is het geen punt; ik heb haast geen Bambu filament, want het is altijd op en ik heb ook goede resultaten met andere merken. Minor nuisance zou ik zeggen.

Is iemand hier al bekend met dit fenomeen? Meningen? Mij lijkt het wel wat eigenlijk. Je krijgt tegenwoordig alleen nog maar kartonnen spools en die geven dan zogenaamd weer problemen in de AMS. En dat respoolen is ook een groot fiasco. Ik heb al 2 van die rotdingen geprint, maar echt ideaal vind ik het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBDLkQB_RDWTcQVI-xQXc7_kFt4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4LzO6AUHPbCw5obuGXCDCMv.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben er een aan het bouwen... maar niet voor de Bambu,... maar als 5 spoel houder voor mn MMU3 :+

Edit: ik ga niet de electronica erin zetten, niet de tandwielen enzo, puur alleen zodat ik makkelijk en mooi 5 spoelen kan plaatsen.

Ik had overigens de Printables link gebruikt. (Persoonlijke voorkeur, vind dat makkelijker werken).

De laatste twee houders worden nu geprint, daarna kijken welke achterkant ik erop ga zetten, dan de zijpanelen en klaar :) (heb al een een donatie gedaan, is mooi werk, print mooi, past goed in elkaar)

Nog meer edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myVojw1G-HzZVa4Fu1f6-Yam3to=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8DRLVtsPNOzZH1Z34jcQvGhp.png?f=fotoalbum_large
Als je goed naar de rechter spool kijkt, zie je daar een dubbele ptfe tube. De X1C print via de Python AMS (linker spool) en de P1 maakt gebruik van de extra tube zodat het niks anders dan een spoolhouder is :o

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 08-08-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 12:58
mphilipp schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:40:
[...] De spool zit op een as in een gelagerde spoolholder. Een hexical gear drijft dat grote tandwiel aan zodat ie genoeg kracht heeft om de spools te laten draaien. En omdat ze soepel lopen op die as en de lagers, zul je denk ik niet snel last hebben met oververhitte motoren [...]
Ik vind deze nogal vreemd overkomen.
Bij het unloaden lijkt het me helemaal niet ondenkbaar dat de spoel niet meedraait (wat je op het filmpje wel ziet) en het filament dus gruwelijk los om te spoel komt te liggen met daarop alle mogelijke problemen van dien. Dat is waar de AMS voor zorgt door de rollers te laten draaien en ontbreek hier.

Had de tandwielen niet gezien, daar draait de spoel kennelijk op

[ Voor 3% gewijzigd door Zilverdael80 op 09-08-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Filament vraagje:
Ik krijg zeer goede resultaten met Bambu filament. nog nooit is een model mislukt..
De 123-3d jupiter serie PLA werkt redelijk, maar soms gaat t mis, zonder echte reden lijkt. een exacte herprint en het werkt wel..

De ABS van 123-3d jupiter is ook een wisselend succes, al moet ik hierbij wel zeggen dat ik minder ervaring heb met andere ABS filamenten.

Aangezien bambu filament altijd uitverkocht is, en de levertijd netto ongeveer een week wil ik toch liever ander filament kopen. Met welk filament (PLA, ABS, PETG) hebben jullie goede ervaring?

Printer is een P1S met AMS, filament is droog, vochtigheid in AMS <20%

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signum666
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:05

https://www.thingiverse.com/thing:743280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rafvhoof
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:29
OverTheTop schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:31:
[...]

Dit is zeer waarschijnlijk het gevolg van niet voldoende purgen na het wisselen van materiaal. Er blijft dan nog wat PLA achter in de printkop dat zich vermengt met de PETG die daardoor minder goed hecht.
Je zult dus het purge volume van PLA naar PETG moeten verhogen. (van PETG naar PLA kan zo te zien hetzelfde blijven)
Flushing volumes stonden al op 800, beide richtingen op. Kan het in de slicer niet hoger zetten dan 999, maar beide zijn al hoog. Temperatuur misschien? Nu hier de standaard temperatuur voor genomen (220 PLA en 255 PETG).
mphilipp schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:43:
[...]

Het is een beetje een mixed bag. De ene keer kijk je naar de supports en ze laten al probleemloos los; de andere keer moet je ze met gewel eraf halen en blijft de interface layer gedeeltelijk achter. Ik kan er geen pijl op trekken.
Het kan liggen aan de samenstelling van het filament; de kleur kan ook een rol spelen. Ik heb een paar keer dat PLA support spul gebruikt en ik ben daar toch wel erg tevreden over. Wat er niet meteen vanaf gaat, is met een klein mesje makkelijk te verwijderen. Niet door te snijden, maar met het puntje eraf te wippen. Ik gebruik het bij modellen die echt mooi moeten zijn en waar supports op zichtbare plekken zitten, of juist helemaal ergens verstopt waar je er slecht bij kunt.

Maar in principe geldt het voor alles wat 3D printers aangaat...de ene keer gaat het probleemloos, de andere keer heb je ineens loslatende prints of weetik wat. Ik denk niet dat er mensen zijn die 100% goede resultaten hebben. Er gaat altijd wel ergens wat mis. Ik bedoel dan niet altijd bij elke print, maar gewoon dat er altijd iets geks kan gebeuren. Al is het met de Bambu's eigenlijk overwegend een positieve ervaring. En dat is juist het misleidende voor de absolute beginner. Die hoort al die hoera-verhalen over Bambu Lab en denkt dan dat het net een inkjet is. Maar helaas....het 3D printen an sich is niet altijd eenvoudig, al is de leercurve bij Bambu niet zo steil.
PLA support werkt inderdaad erg goed. Rest eigenlijk ook geen vinger tussen te krijgen. Leercurve is inderdaad bij Bambu Lab (gelukkig) een stuk lager. Daardoor dus sneller mogelijkheid om je bezig te houden met deze dingen in plaats van de "basis" (levelling build plate, nozzle temperature, flow rate, ...). Nadeel is daarmee wel weer dat je de basis minder goed kent... En voor dit soort problemen (hechting support...) op te lossen is juist weer een goede basiskennis nodig 8)7.

[ Voor 2% gewijzigd door rafvhoof op 09-08-2024 14:10 . Reden: extra opmerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prein2 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:02:
Filament vraagje:
Ik krijg zeer goede resultaten met Bambu filament. nog nooit is een model mislukt..
De 123-3d jupiter serie PLA werkt redelijk, maar soms gaat t mis, zonder echte reden lijkt. een exacte herprint en het werkt wel..

De ABS van 123-3d jupiter is ook een wisselend succes, al moet ik hierbij wel zeggen dat ik minder ervaring heb met andere ABS filamenten.

Aangezien bambu filament altijd uitverkocht is, en de levertijd netto ongeveer een week wil ik toch liever ander filament kopen. Met welk filament (PLA, ABS, PETG) hebben jullie goede ervaring?

Tja, ik ben geen fan van 123-3d jupiter…
Is het 1 rol? Dan kan je net pech gehad hebben, zijn het meerdere? Dan kan het ruk zijn, of verkeerde slicing settings.

Zou zeggen koop eens een rolletje PolyLite ASA, print dat met de default PolyLite ASA profiel wat in de printer zit, en kies voor de strong profile (die print langzamer dan de default profiel). Kans kan zijn dat je te snel print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik doe de spoel na het printen in zo’n vacuüm zak, en ja, dat zijn er veel _O-
Maak er een gewoonte van, want als je het een keer verzuimd, mag je het daarna alsnog allemaal doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
  • Nu online
Filament vraagje:

Goede ervaringen met Esun, zijn ook profielen voor te downloaden. Echter ik zweer toch bij Bambu, geen omkijken naar en als je er een aantal te gelijkertijd koopt heb je voldoende voorraad. En als refill de goedkoopste tot nu toe.

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Filament vraagje:

Ik zweer bij Sunlu filament.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• my_fiero
ik blijf bij bambu, maar als er geen voorraad is ga ik over naar extrudr.

https://www.extrudr.com/shop-eu/collection/filament/

Die heeft ook de settings voor de BL printer

https://www.extrudr.com/shop-eu/page/material-profiles/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
my_fiero schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:02:
ik blijf bij bambu, maar als er geen voorraad is ga ik over naar extrudr.

https://www.extrudr.com/shop-eu/collection/filament/

Die heeft ook de settings voor de BL printer

https://www.extrudr.com/shop-eu/page/material-profiles/
Extrudr NX2 print zooooo mooi en helemaal niet duur. Ik haal m’n zwart daar (meestal gelijk per 50 rollen ofzo). En ik gebruik nog steeds de Generic PLA voor Extrudr en print super mooi.

Mijn merken, in willekeurige volgorde, zijn: Extrudr, Polymaker (PolyTerra), eSun, Bambulab, Aurapol, Azure, Prusament.

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
Vandaag de laatste hand gelegd aan mijn eerste grote print. Gestart met printen op een Ender 3 S1 pro. Maar dat duurde veel te land, dus na de aanschaf van de X1 carbon kwam er ineens vaart in het printen. Meeste tijd heeft gezeten in het schilderen/airbrushen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci3gJJHkXU4WljMEnFcmIjFRgno=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkIazV50lXaMuV1mFuZgixbB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwecjhaf6DH3xI9IssfRRYoBg10=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYVVhfxKONReeK85WgDeqqbm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hey70XsKmUvpFE__1_z29KNbRhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c6C0d4ku8cTrkc0Xd8wiOlj0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrgifFYhyB3hKpcr6POtDJmvq8Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YA5RkFuZH6l3JsnGpTriGsBH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:53
Super strak man. Voor het spuien alles geschuurd? Ziet er zo lijnloos uit namelijk😁

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:57
bvsteyn schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:46:
Vandaag de laatste hand gelegd aan mijn eerste grote print. Gestart met printen op een Ender 3 S1 pro. Maar dat duurde veel te land, dus na de aanschaf van de X1 carbon kwam er ineens vaart in het printen. Meeste tijd heeft gezeten in het schilderen/airbrushen.
Gaaf zeg! Wel te zien hoeveel je bent bezig geweest met nabewerking en het verven van de modelletjes.
Erg mooi geworden joh! Mag je trots op zijn.

Je opmerking is wel herkenbaar, deze machines printen sneller dan we kunnen verven.
Met de Ender ben je nu eenmaal meer bezig met het printen an sich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
Renegade666 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:33:
Super strak man. Voor het spuien alles geschuurd? Ziet er zo lijnloos uit namelijk😁
Dank! Idd zit er wat voorbewerking in. Na het printen eerst in automotive plastic putty gezet. Hierdoor worden de meeste oneffenheden en zichtbare lijnen weggewerkt. Daarna opschuren en eventueel met vuller de grootste plekken behandelen. Daarna in regulaire primer van de aldi zetten en verven. Het is niet het leukste werk, maar geeft wel het mooiste eindresultaat.
PepieNL schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:25:
[...]

Gaaf zeg! Wel te zien hoeveel je bent bezig geweest met nabewerking en het verven van de modelletjes.
Erg mooi geworden joh! Mag je trots op zijn.

Je opmerking is wel herkenbaar, deze machines printen sneller dan we kunnen verven.
Met de Ender ben je nu eenmaal meer bezig met het printen an sich.
Dank! Ja, het niet meer handmatig hoeven levelen en aanpassen van de settings van de Ender is een verademing! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Whooopsss … it happens to the “best” :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrsW7GskuKAuP-m3NJyB3w0Lpuo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xUkMPVJhljaFzIhBQWaRqxLL.jpg?f=user_large

Build plate lag niet goed (achterin zat ie op het plastic ipv ertussen)… gevolg, geen goede z-offset en amper adhesion |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Nu online
iMars schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:13:
Whooopsss … it happens to the “best” :+
[Afbeelding]

Build plate lag niet goed (achterin zat ie op het plastic ipv ertussen)… gevolg, geen goede z-offset en amper adhesion |:(
Gelukkig een aanwijsbare reden en de komende tijd zal je er op letten dat de build plate goed ligt.. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd

Nieuws

Stratasys Sues China-Based Bambu Lab Over 3D Printing Tech
Stratasys Ltd. filed sued multiple Chinese companies alleging they infringed its patents by creating and selling 3D printers under the Bambu Lab label.
https://news.bloomberglaw...lab-over-3d-printing-tech (paywall 💩)

PDF: https://insight.rpxcorp.com/litigation_documents/15797607
23. On August 23, 2016, the United States Patent Office (USPTO) duly and lawfully
issued United States Patent No. 9,421,713, entitled “Additive Manufacturing Method For Printing
Three-Dimensional Parts With Purge Towers.”
39. On March 14, 2017, the United States Patent Office (USPTO) duly and lawfully
issued United States Patent No. 9,592,660, entitled “Heated Build Platform And System For ThreeDimensional Printing Methods.”
55. On June 30, 2009, the United States Patent Office (USPTO) duly and lawfully
issued United States Patent No. 7,555,357, entitled “Method For Building Three-Dimensional
Objects With Extrusion-Based Layer Deposition Systems.”
71. On October 27, 2015, the United States Patent Office (USPTO) duly and lawfully
issued United States Patent No. 9,168,698, entitled “Three-Dimensional Printer With Force
Detection.”

[ Voor 63% gewijzigd door icegodd op 10-08-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
icegodd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:20:
Stratasys Sues China-Based Bambu Lab Over 3D Printing Tech
Wie hebben ze nog meer aangeklaagd? Ik zie nl allemaal dingen die er al lang waren en zeker niet uniek voor Bambu Lab printers. Die purge towers zaten al lang in Prusa Slicer bv.

Of hebben al die andere fabrikanten licenties gekocht bij Stratasys?

[edit]
Ik heb een poging gedaan om die PDF met de aanklacht te lezen. Lastig leesvoer. Maar het is wel een heel breed verhaal. Patent 713 beschrijft het 3D printen in het algemeen en ze beschuldigen BL ervan het schenden van dat patent ook nog aan te moedigen bij hun partners en gebruikers...Nouja zeg...
En ze klagen ook over de beveiliging. Wat dat in de aanklacht doet is mij een raadsel.

Dit is volgens mij zo'n rechtszaak waar het de aanklager gewoon gaat om een schikking, want dit ziet er naar uit dat het jaren en jaren kan gaan duren. Dan is het goedkoper om een paar miljoen of wat dan ook af te schrijven en er vanaf te zijn. Hele nare zaak dit. Niet omdat het Bambu Lab betreft. Nou...eigenlijk wél. Want het is zo willekeurig. Ze kunnen ook zo Prusa aanklagen, of Creality. Maar nee, ze pakken Bambu Lab. Wat hebben zij nou bijzonder gedaan tov die andere bedrijven die al 10 jaar die dingen verkopen die hun patenten schenden?

[ Voor 52% gewijzigd door mphilipp op 10-08-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
mphilipp schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Wie hebben ze nog meer aangeklaagd? Ik zie nl allemaal dingen die er al lang waren en zeker niet uniek voor Bambu Lab printers. Die purge towers zaten al lang in Prusa Slicer bv.

Of hebben al die andere fabrikanten licenties gekocht bij Stratasys?

[edit]
Ik heb een poging gedaan om die PDF met de aanklacht te lezen. Lastig leesvoer. Maar het is wel een heel breed verhaal. Patent 713 beschrijft het 3D printen in het algemeen en ze beschuldigen BL ervan het schenden van dat patent ook nog aan te moedigen bij hun partners en gebruikers...Nouja zeg...
En ze klagen ook over de beveiliging. Wat dat in de aanklacht doet is mij een raadsel.

Dit is volgens mij zo'n rechtszaak waar het de aanklager gewoon gaat om een schikking, want dit ziet er naar uit dat het jaren en jaren kan gaan duren. Dan is het goedkoper om een paar miljoen of wat dan ook af te schrijven en er vanaf te zijn. Hele nare zaak dit. Niet omdat het Bambu Lab betreft. Nou...eigenlijk wél. Want het is zo willekeurig. Ze kunnen ook zo Prusa aanklagen, of Creality. Maar nee, ze pakken Bambu Lab. Wat hebben zij nou bijzonder gedaan tov die andere bedrijven die al 10 jaar die dingen verkopen die hun patenten schenden?
Is die toko ook een speler op de markt of gewoon een beetje de patentroll uit aan het hangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:04

SambalBij

We're all MAD here

mphilipp schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:55:
Maar nee, ze pakken Bambu Lab. Wat hebben zij nou bijzonder gedaan tov die andere bedrijven die al 10 jaar die dingen verkopen die hun patenten schenden?
Ik denk dat Bambu de eerste is die het 3D printen én bruikbaar, én betaalbaar hebben gekregen, en daarmee zichzelf net iets verder boven het maaiveld hebben uitgestoken dan de concurrentie?

Een goede, plug en play, één druk op de knop CoreXY printer voor een prijs waar je bij bijvoorbeeld Prusa nét een schamele bedslinger voor koopt...
Of bij Bambu een kwalitatief goede bedslinger, waar je voorheen een brandgevaarlijke, one hung lo chinese rammelbak voor kocht... (Okay, die A1 had dan een issue met een kabel, maar dat hebben ze dan ook vrij rigoureus opgepakt en ge-callbackt...)
Mday schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

Is die toko ook een speler op de markt of gewoon een beetje de patentroll uit aan het hangen?
Het is wel een 3D printer fabrikant, maar eigenlijk niet in 'onze' markt... Het is er een uit de categorie professioneel spul wat allemaal 'prijs op aanvraag' kost...
(Denk aan een $45000 voor een 30x30x25 build volume FDM printer..)

Edit:

Waarschijnlijk beginnen te veel bedrijven door te krijgen dat je met een X1C of de iets meer professioneel gerichte X1E voor nog geen 20% van de prijs van de goedkoopste Stratasys, je toch heel schappelijke (en waarschijnlijk zelfs betere) prints kunt krijgen?

[ Voor 11% gewijzigd door SambalBij op 10-08-2024 16:19 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icegodd
Mday schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:11:
[...]

• Stratasys 3D printers, prijs: Get a quote
  • Thingiverse
  • Ultimaker (as such Cura)
  • MakerBot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SambalBij schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:14:
Ik denk dat Bambu de eerste is die het 3D printen én bruikbaar, én betaalbaar hebben gekregen, en daarmee zichzelf net iets verder boven het maaiveld hebben uitgestoken dan de concurrentie?
Nou...Prusa heeft behoorlijk wat printers verkocht hoor. Joe liep altijd als de koning van de 3D printers rond op beurzen. Een beetje met de rebellenclub mentaliteit omdat ze van de reprap beweging komen. Ik bedoel dat niet negatief of denigrerend, maar er hangt altijd wel zo'n air rond Prusa. Een beetje als Apple. En totdat Bambu Lab kwam, was Prusa toch ook wel een printer waarbij alles toch redelijk goed werkte. Er zit best een aardig zelftest systeem in en als je problemen hebt, kun je een mens bellen om je te helpen. Wat dat betreft had ik die rechtszaak dan al een paar jaar geleden verwacht.

Ik ben uiteraard geen jurist, en zeker niet rond VS (patent)wetgeving. Ik kan mij echter niet aan de indruk onttrekken dat men gaat vragen wat er zo bijzonder of anders is aan Bambu Lab? Ja, ze maken het bereikbaar, maar waarom nú pas een zaak aanspannen tegen een 3D printer fabrikant. Prusa is immers ook al een paar jaar bezig om richting professionele markt te gaan. Er was ook een Youtuber die stelde dat de Prusa XL eigenlijk een hele goedkope pro-machine is. Zou men bang zijn dat Bambu straks met een pro-serie komt die hen pas écht gaat bedreigen? Want blijkbaar vinden ze Prusa geen bedreiging, ook al is die al jaren openlijk bezig met de pro markt.

[edit]
Zou natuurlijk ook kunnen dat ze - in het kader van de cash-grab - verwachten dat Prusa niet zoveel geld in kas heeft. Ze hebben het best moeilijk gehad met de vertragingen rondom de XL en de daaropvolgende problemen omdat ie eigenlijk alsnog te vroeg op de markt gezet is. Dat vreet aan je resources.
Maar ik blijf erbij dat de rechter zomaar zou kunnen zeggen dat ze hun patenten te lang niet verdedigd hebben en dat ze hun kans voorbij hebben laten gaan. Dit is precies de reden dat je soms rechtszaken ziet tegen hele onschuldige mensen die uit onwetendheid een copyright of patent geschonden hebben. Maar de rechthebbenden moeten optreden omdat je anders geen kans meer maakt als er echt een serieuze schending is. Maar goed...we laten het wel door de rechters en jury toetsen. Kijken wat er komt...

[ Voor 20% gewijzigd door mphilipp op 11-08-2024 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepieNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:57
icegodd schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 16:30:
[...]
  • Stratasys 3D printers, prijs: Get a quote
  • Thingiverse
  • Ultimaker (as such Cura)
  • MakerBot
Blijkbaar zit het ook achter https://www.reddit.com/r/3Dprinting/ , of anders zijn er een paar keiharde fanboys bezig met een moderator jasje aan.
Leden worden permabanned als ze een topic starten over deze rechtzaak..
https://www.reddit.com/r/..._stratasys_legal_attacks/

[ Voor 7% gewijzigd door PepieNL op 11-08-2024 10:03 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 114 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.