Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Broodro0ster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:25:
[...]

En wat is het probleem precies? De print die loslaat van de plaat?
Ja, en dan neemt ie of mee in zijn pad of hij stoot hem aan de kant.

Ik ben nu mijn PLA even extra aan het drogen zodat ik vanavond weer even goed kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:07
erikafoort schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Ja, en dan neemt ie of mee in zijn pad of hij stoot hem aan de kant.

Ik ben nu mijn PLA even extra aan het drogen zodat ik vanavond weer even goed kan testen.
Heb je de plaat goed gewassen met warm water en dreft? En de aux fan uitgezet?
Hoe zien de first layers er uit?

[ Voor 4% gewijzigd door Broodro0ster op 13-03-2024 10:05 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:04

SambalBij

We're all MAD here

Gizz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:36:
Op basis van Printer Network Ports meen ik op te maken dat alleen poort 80/443/8080 open moeten staan om remote te kunnen printen. Hoe nu verder?
Dat is een andere conclusie dan die ik trek wanneer ik naar die pagina kijk?
Hoe kom je bij alleen maar 80/443/8080? Er worden op die pagina toch meer poorten vermeld?
O.a. achter de mqtt poort tcp/8883 staat vermeld 'Remote printer control/print' dus dat ie zonder die poort open niet wil printen via de cloud zou ik me kunnen voorstellen :)

Maar goed, school setting met X1E's; waarom uberhaupt dan een cloud connectie?
Dat ding is toch júist geschikt gemaakt om beter LAN only te kunnen printen? Dan maakt de slicer direct via het LAN verbinding met de printers, zonder heel die cloud nodig te hebben?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Gizz schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:36:
Weet iemand meer over de netwerkconnectiviteit van de Bambu's met de cloud?

Wij hebben de volgende situatie:
  • Twee X1E's via UTP verbonden aan schoolnetwerk
  • Network test op printer zegt alles okay
  • Hangen we aan dezelfde UTP-kabel een laptop, dan hebben we ook internetconnectiviteit (poort 80/443/8080)
  • Domeinen - *.bambulab.com en - *.amazonaws.com zijn niet geblokkeerd in de firewall
  • Gaan we printen, dan zegt de slicer dat alle printers offline zijn
Laten we de printers verbinden via een hotspot op onze telefoon, dan zijn de printers wel online in de cloud en kunnen we printen :?

Op basis van Printer Network Ports meen ik op te maken dat alleen poort 80/443/8080 open moeten staan om remote te kunnen printen. Hoe nu verder?
Volgens mij is mqqt ook nodig.
Je kunt ook alles openzetten in die lijst en dan 1 per 1 poorten beginnen dicht zetten tot het niet meer werkt.

[ Voor 5% gewijzigd door Broodro0ster op 13-03-2024 10:29 ]

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

SambalBij schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:11:
[...]

Dat is een andere conclusie dan die ik trek wanneer ik naar die pagina kijk?
Hoe kom je bij alleen maar 80/443/8080? Er worden op die pagina toch meer poorten vermeld?
Er worden meer poorten vermeld, maar niet alles lijkt mij nodig. Voor zover ik weet (maar kan nu de bron niet vinden) werkt de Bambu Studio via de http API.
O.a. achter de mqtt poort tcp/8883 staat vermeld 'Remote printer control/print' dus dat ie zonder die poort open niet wil printen via de cloud zou ik me kunnen voorstellen :)
Remote print staat ook als functionaliteit achter de http API. Ik kan me voorstellen dat je ook via MQTT printjes kunt starten of updates wil krijgen (heb ik thuis ook binnen mijn smarthome), maar het is een onlogisch protocol om als noodzakelijke functionaliteit te hebben als je al een mooie http-verbinding hebt :)
Maar goed, school setting met X1E's; waarom uberhaupt dan een cloud connectie?
De voordelen, als het werkt, zijn er natuurlijk wel; collega's vinden het fijn om bijvoorbeeld thuis te kunnen checken of een print goed gelukt is. Of om een nieuwe print te starten.

Ik zal onze ICT-afdeling eens vragen wat meer poorten open te zetten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 13:34

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Ijsklont schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:10:
Nadat mijn oude Creality CR-6se poef zij en magische rook ontsnapte, heb ik maar mijzelf een upgrade kado gedaan in de vorm van een P1S + AMS.

[Afbeelding]

Ben enorm tevreden hoe deze out of the box werkt en de eerste prints komen er mooi vanaf 😁

Op het moment van schrijven worden de dry pods voor de AMS geprint. Iemand tips welke silica gel bolletjes ik het beste hiervoor kan gebruiken?
Ik heb ook zo'n BROR rek (weliswaar de diepere variant) van IKEA voor mijn X1C, maar dan met metalen legplanken. Die zijn niet bijzonder stevig, te merken aan het wiebelen tijdens het printen (op normale snelheid). Het dragen van het gewicht lijkt op zich geen probleem te zijn, gelukkig. Hoe zijn jouw ervaringen met de houten legplanken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

fanatic_david schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Ik heb ook zo'n BROR rek (weliswaar de diepere variant) van IKEA voor mijn X1C, maar dan met metalen legplanken. Die zijn niet bijzonder stevig, te merken aan het wiebelen tijdens het printen (op normale snelheid). Het dragen van het gewicht lijkt op zich geen probleem te zijn, gelukkig. Hoe zijn jouw ervaringen met de houten legplanken?
Die kasten zijn populair :D
Ik heb zelf ook de diepe variant voor de P1S.
De printer zelf staat op een houten plank, de AMS op een metalen plank er boven. Dat voelt prima stevig aan.
Bij bepaalde bewegingen (hoge snelheid gyroid infill) staat de hele kast wel een beetje te bewegen (staat niet aan de muur vast gezet) maar het is niet dat het allemaal rammelt of uit elkaar lijkt te trillen. Ander kun je altijd nog anti-vibratie pootjes kopen of printen voor het ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Laatst online: 11:32
SambalBij schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Die kasten zijn populair :D
Ik heb zelf ook de diepe variant voor de P1S.
De printer zelf staat op een houten plank, de AMS op een metalen plank er boven. Dat voelt prima stevig aan.
Bij bepaalde bewegingen (hoge snelheid gyroid infill) staat de hele kast wel een beetje te bewegen (staat niet aan de muur vast gezet) maar het is niet dat het allemaal rammelt of uit elkaar lijkt te trillen. Ander kun je altijd nog anti-vibratie pootjes kopen of printen voor het ding :)
Thanks voor de link/reminder, ik had die dingen in mijn mandje liggen om mee te bestellen maar alsnog niet gedaan. Raar dat ik enorm bezig ben met 3D printen en dan alsnog níet bedenk om die dingen gewoon te printen. Nouja, mijn TPU is onderweg, komt goed!

Edit
Please work please work please work ik haat dhl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3aw1_q_NF4o9EL1R5LZ3JBJiP0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLRNiP3T6hPlnA4aulS1K7b1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Mday op 13-03-2024 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Mday schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:53:
[...]

Please work please work please work ik haat dhl
[Afbeelding]
Ouch ja dat ziet er idd wel uit als wat we van DHL gewend zijn... :o

Geloof dat het spul wel goed verpakt zit; zolang je geen glasscherven hoort bij het weer rechtop zetten van de doos... Onderin zit geloof ik voornamelijk schuim en filament spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dat gedoe met PETG en hechting door te lage bedtemperatuur waar ik het gisteren over had: ik ben vermoedelijk achter een deel van de oorzaak.

Ik startte het printje direct op de P1S, vanaf de SD-kaart. Hij selecteerde AMS slot 1 waar PETG in zit. Maar: ik heb het idee dat hij presets niet onthoudt en daardoor standaard met PLA-settings gaat printen. Echt suf. Benieuwd of een van jullie mijn hypothese kan verifiëren.

Via de Bambu Studio app gaat het inmiddels wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Broodro0ster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Yes, lekker door het sopje heen met de zachte kant van zo een klein sponsje.
Schone theedoek afgedroogd (Volgende keer met papier)

Ik ga vanavond printen, dus even kijken wat er gebeurd met de eerste lagen. Zal de opname aan zetten.

Aux fan heb ik aan laten staan, vanaf het begin dat ik deze printer heb, op de de standaard instellingen.
Ik zal hem zo meteen uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

sOid schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:08:
Ik startte het printje direct op de P1S, vanaf de SD-kaart. Hij selecteerde AMS slot 1 waar PETG in zit. Maar: ik heb het idee dat hij presets niet onthoudt en daardoor standaard met PLA-settings gaat printen. Echt suf. Benieuwd of een van jullie mijn hypothese kan verifiëren.
Was dat een gcode bestand wat eerder door je slicer al op de SD kaart gezet is?
Dan is wat er gebeurde denk ik wel logisch.
De slicer genereert die gcode op basis van de settings en profielen, en de geslicede print. Dat is ook het moment dat bepaald wordt welke printsnelheden, flowrates, temperaturen en fansnelheden e.d. er gebruikt gaan worden.
Dus wanneer je een print sliced op basis van PLA settings, dan staat er ergens in de gcode een commando 'bed op 55C'.
Stop je daarna PETG in het ding, dan verandert er niks aan wat er reeds in die gcode staat, en gaat hij dus nog steeds naar 55C, en gaat hij nog steeds printen met de snelheden en flowrates van het moment van slicen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:08:
Dat gedoe met PETG en hechting door te lage bedtemperatuur waar ik het gisteren over had: ik ben vermoedelijk achter een deel van de oorzaak.

Via de Bambu Studio app gaat het inmiddels wel goed.
Ik print áltijd vanuit óf BS, of Handy, nooit vanaf SD kaart... Eén keer gedaan (toen er cloud issues waren)... Niet optimaal :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
SambalBij schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:56:
[...]

Was dat een gcode bestand wat eerder door je slicer al op de SD kaart gezet is?
Dan is wat er gebeurde denk ik wel logisch.
Ja. Het ging zelfs om een bestand (benchy) die er door Bambu op is gezet. Het is ook niet per se onlogisch nu ik er over nadenk, maar het zou wel fijn zijn als je op 't schermpje een melding zou krijgen oid. Is niet het eerste waar mensen aan denken namelijk.
De slicer genereert die gcode op basis van de settings en profielen, en de geslicede print. Dat is ook het moment dat bepaald wordt welke printsnelheden, flowrates, temperaturen en fansnelheden e.d. er gebruikt gaan worden.
Dus wanneer je een print sliced op basis van PLA settings, dan staat er ergens in de gcode een commando 'bed op 55C'.
Stop je daarna PETG in het ding, dan verandert er niks aan wat er reeds in die gcode staat, en gaat hij dus nog steeds naar 55C, en gaat hij nog steeds printen met de snelheden en flowrates van het moment van slicen.
Thanks, leerzaam. Gaat niet helemaal op voor mijn verhaal (want standaard Bambu ontwerpje) maar die zullen ze vermoedelijk ook wel hebben ingesteld op PLA inderdaad.
MC Taz Man schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:01:
[...]

Ik print áltijd vanuit óf BS, of Handy, nooit vanaf SD kaart... Eén keer gedaan (toen er cloud issues waren)... Niet optimaal :')
Nee is het ook verre van. Maar ik dacht: prima manier om te testen of plate schoon is, want benchy staat gewoon op dat ding. Bleek ik hiermee dus mijn eigen test te saboteren :+

Meteen een ander vraagje. Heb net voor het eerst een rol filament op laten gaan tijdens het printen. Semi-bewust. Ik was benieuwd hoe dat allemaal zou gaan. Print werd keurig gepauzeerd. Het reststukje uit AMS gehaald, dat ging prima. Ik heb een rol van exact hetzelfde filament teruggeplaatst in hetzelfde slot op de AMS en ingevoerd. AMS leek 'm te pakken, maar duwt 'm niet door naar de printhead.

Heb geprobeerd dat handmatig te doen maar kreeg veel weerstand en wou niets slopen. Ook uiteraard geprobeerd om handmatig te loaden via de settings. Maar zonder succes.

Wat is hierbij het juiste stappenplan?

(Ja ik weet dat ik 'auto swap' kan laten doen door 2 dezelfde typen filament in het AMS te stoppen vóór het printen, maar ik was juist benieuwd wat er zou gebeuren als dat niet zo zou zijn :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

sOid schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:08:
[...]

Ja. Het ging zelfs om een bestand (benchy) die er door Bambu op is gezet. Het is ook niet per se onlogisch nu ik er over nadenk, maar het zou wel fijn zijn als je op 't schermpje een melding zou krijgen oid. Is niet het eerste waar mensen aan denken namelijk.
Die zijn allemaal voor PLA gesliced idd... De bestandsnaam van dat ding is '3DBenchy by Creative Tools_PLA.gcode' ;)
Meteen een ander vraagje. Heb net voor het eerst een rol filament op laten gaan tijdens het printen. Semi-bewust. Ik was benieuwd hoe dat allemaal zou gaan. Print werd keurig gepauzeerd. Het reststukje uit AMS gehaald, dat ging prima. Ik heb een rol van exact hetzelfde filament teruggeplaatst in hetzelfde slot op de AMS en ingevoerd. AMS leek 'm te pakken, maar duwt 'm niet door naar de printhead.

Heb geprobeerd dat handmatig te doen maar kreeg veel weerstand en wou niets slopen. Ook uiteraard geprobeerd om handmatig te loaden via de settings. Maar zonder succes.

Wat is hierbij het juiste stappenplan?

(Ja ik weet dat ik 'auto swap' kan laten doen door 2 dezelfde typen filament in het AMS te stoppen vóór het printen, maar ik was juist benieuwd wat er zou gebeuren als dat niet zo zou zijn :))
Ik heb het 1 keer zien/laten gebeuren. Dat ging toen heel simpel. Ik hoefde niks uit de AMS terug te halen btw; hij printte door tot het filament tot in de extruder op was. Toen een melding via de slicer dat het filament op was. Nieuwe spool er in, uiteindje zoals normaal in de AMS steken (waarna hij dat ook netjes 'aanpakte' zoals normaal) en daarna op de Device pagina in de slicer bij de AMS settings op 'retry' klikken. Toen spoelde hij zelf het filament weer netjes door de tube naar de extruder, en ging vrolijk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
SambalBij schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:18:
[...]

Die zijn allemaal voor PLA gesliced idd... De bestandsnaam van dat ding is '3DBenchy by Creative Tools_PLA.gcode' ;)
Ohhh lol. Ik heb nooit het geduld gehad om te wachten tot die tekst naar links scrollde. Ik zag 'benchy' en deed meteen 'klik' :+
[...]

Ik heb het 1 keer zien/laten gebeuren. Dat ging toen heel simpel. Ik hoefde niks uit de AMS terug te halen btw; hij printte door tot het filament tot in de extruder op was. Toen een melding via de slicer dat het filament op was. Nieuwe spool er in, uiteindje zoals normaal in de AMS steken (waarna hij dat ook netjes 'aanpakte' zoals normaal) en daarna op de Device pagina in de slicer bij de AMS settings op 'retry' klikken. Toen spoelde hij zelf het filament weer netjes door de tube naar de extruder, en ging vrolijk verder.
Ok, dit klinkt anders dan hoe het net bij mij is gegaan. Het laatste stukje filament zat vast aan de spoel waardoor de printer 'vastliep'. Hij kon het laatste restje dus niet netjes van de spoel trekken. Intussen dus wel alles netjes kunnen unloaden maar nieuw filament pakt 'ie niet.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Hmm... Welke foutmelding gaf hij precies? Dat het filament op was, of dat het vast zat? Die laatste had ik ook al wel eens toen een rol in de knoop zat...
En van de week een hoop issues met filament wat steeds op diverse plekken brak tijdens printen of tijden wisselen...

In al die gevallen kon ik de print redden middels die retry knop.
Afbeeldingslocatie: https://cdn-forum.bambulab.com/original/3X/2/e/2ef662f4b240b65d0abe0bb173d70d8333f8428e.png
(Helemaal rechts)

Als je daar op klikt, doet ie dan iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@SambalBij Ik weet helaas niet meer welke foutmelding 'ie gaf. Niet echt op gelet, aangezien ik dacht: dit zal vast de foutmelding zijn die bij het wisselen van een rol hoort. Ik denk inderdaad het laatste, dat 'ie vast zat.

Al een paar keer geprobeerd op retry te klikken en ook om handmatig de rol te laden, maar zonder succes. De nozzle wordt na retry wel opgewarmd tot 250grd maar dan gebeurt er verder niets. Het bed blijft wel netjes warm op 70grd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Geeft hij op dat plaatje zoals hierboven een van die filament lijnen dikgedrukt weer? Ik had het zelf van de week toen dat filament brak dat die lijn helemaal links (van de External spool) dikgedrukt was. Dat gebeurde omdat er nog wel filament in de extruder zat, maar niet in de AMS. Dan gaat hij er van uit dat er filament buiten de AMS om geladen is, en dan doet ie ook niks. Ook niet printen omdat dat niet het juiste filament is.
Wat je zou kunnen proberen is kijken als je de tube loshaalt bij de extruder, of daar nog een stukje filament in steekt. Je zei al dat je een stuk filament had teruggehaald richting AMS, het kan zijn dat de boel door de spanning ergens gebroken is en er nog een stuk in de tube of de kop zit.

Zit daar inderdaad nog wat, dan dat er ook uit halen. (En als het vast zit en je het er niet uit kunt trekken, dan de filament knipper met de hand indrukken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@SambalBij Nee, hij geeft dit weer. Dat klopt ook want er is dus niks geladen. Het gaat dus om die PETG-rol die ik wil laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQS3-5rcuU4IxrFplhXW8KVamyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPDOCjsOm7oTYshIlzTqfUx3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk ook niet dat er nog iets in zit, aangezien het unloaden van het reststukje zonder problemen ging. Maar ik kan het even proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 13-03-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

@sOid Hmm dan ben ik ook wel bijna door m'n suggesties heen...
Laatste wat je nog zou kunnen proberen, is om het filament eens uit de AMS te halen, en dan retry te kiezen. Misschien dat hij dan wel door krijgt dat het op is, waarna je daarna wel weer kunt laden en doorgaan...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@SambalBij Ah kijk. Toch een foutmelding kunnen vinden. Ik zie zo snel niet wat het inhoudt. En handmatig tool head sensor triggeren kan volgens mij niet via rol in AMS? Ik krijg iig weerstand als ik de filament er handmatig doorheen probeer te duwen. Ik wil natuurlijk niets slopen…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0vgdmfU1w4wpp02uly7R6t7HKs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/k4rvnjchzMtE6Qh2yZNMHyOW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Handmatig helemaal doorduwen gaat denk ik niet. Je kunt het wellicht doorduwen tot aan de motor onderin de AMS. Achterop de printer zit dat verbindingskastje waar de AMS op aangesloten zit. De uitgaande tube daarvan zou je eens naar binnen (dat kastje in) kunnen duwen. Het kan zijn dat de AMS dan het filament gaat doorschuiven. (Dat is wat dat kastje doet, telkens als die veer wordt ingedrukt de AMS triggeren een stukje door te spoelen)

Anders misschien de rol even uit de AMS halen, aan de external spoolholder hangen en handmatig invoeren? Gezien die foutmelding lijkt hij wel vergeten te zijn dat hij vanuit de AMS aan het printen was, en verwacht nu handmatig filament. (En anders op die manier een kort stukje van een meter ofzo van de rol halen en handmatig invoeren, en eens zien wat hij doet als dat op is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Broodro0ster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:05:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PfwQWYN8bAjnT15e_cCZaRhhzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oSxIDaSAxEBPNVy9XaQ8lK1M.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eNFef6XlnWpgmNM3AExegmNqRDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FfSRhFqZBYD6EvG889Ft6jt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-5JygQBTgQHy-RSx2eMRwEjV1E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtA8H5ihMCsZ7QCglvvBBlX9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTupp8hsbzZcBzlxYHtR2bg2x6o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bb4ySsa7oQMLSkjO7cmjhKHK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBRMIqrJkwvIveSYP0XK1O8q6xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEgRLqWEVyW1tRS6FrUOhmPg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IE5ZUiTVmLFTFMw9OANFhbIVMOM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XGBAx9B8QwwwxdJzOWrRzCYN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8h5tE193xNHG98MwEScAzWxMdok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45RzM8HK4D4gTdtm6fniExNg.jpg?f=fotoalbum_large

Met een 0.6 Nozzle (er in gezet om te testen na de blob, deze is nieuw)

Op de tweede foto lijkt er een bultje op te zitten maar dat is echt alleen de foto.

Op de één na laatste foto zie ik wel wat dingetjes maar ik kan niet goed inschatten hoe belangrijk deze zijn.
Rechtsboven bij de boeg zit een open stukje.
Linksonder zie ik dat de lagen niet lekker aansluiten. Dat is tussen de 3e en vierde laag.

Op de laatste foto zit dat weer niet.

Bijna vergeten; Device self test uitgevoerd (voordat ik deze benchy ging printen)..

Ik hoop dat iemand wat meer hier over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:39
sOid schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:40:
@SambalBij Ah kijk. Toch een foutmelding kunnen vinden. Ik zie zo snel niet wat het inhoudt. En handmatig tool head sensor triggeren kan volgens mij niet via rol in AMS? Ik krijg iig weerstand als ik de filament er handmatig doorheen probeer te duwen. Ik wil natuurlijk niets slopen…

[Afbeelding]
Ik heb niet alle berichten gelezen, maar start je toevallig een print vanuit Bambu Studio en heb je het vinkje "use AMS" uitgezet? Indien dat het geval is, gaat de printer ervan uit dat je vanuit de spoelhouder wilt printen en gaat de AMS niet gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Shit, helemaal opgezet, ding doet het, maar de AMS is hartstikke offline. Alle kabeltjes kloppen... argh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
erikafoort schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:17:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Met een 0.6 Nozzle (er in gezet om te testen na de blob, deze is nieuw)

Op de tweede foto lijkt er een bultje op te zitten maar dat is echt alleen de foto.

Op de één na laatste foto zie ik wel wat dingetjes maar ik kan niet goed inschatten hoe belangrijk deze zijn.
Rechtsboven bij de boeg zit een open stukje.
Linksonder zie ik dat de lagen niet lekker aansluiten. Dat is tussen de 3e en vierde laag.

Op de laatste foto zit dat weer niet.

Bijna vergeten; Device self test uitgevoerd (voordat ik deze benchy ging printen)..

Ik hoop dat iemand wat meer hier over kan zeggen.
Het is lastiger te zien op een textured plate, maar die first layer ziet er wel goed uit.
Hoe warm is jouw bed, nozzle temp, aux fan en welk filament is het?
Plaat is ook gewassen met warm water en dreft he?

Als dat allemaal goed is en het blijft problemen geven, dan zou ik een keer met staalwol 0000 op de buildplate zitten...

En check voor de zekerheid ook even jouw filament. Een paar terug op een andere printer had ik net hetzelfde issue. Om dan na een uur troubleshooten te zien dat ik perongeluk PETG had geladen i.p.v. PLA. PETG printen met PLA temps, komt ook zo snel los...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Broodro0ster schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Het is lastiger te zien op een textured plate, maar die first layer ziet er wel goed uit.
Hoe warm is jouw bed, nozzle temp, aux fan en welk filament is het?
Plaat is ook gewassen met warm water en dreft he?

Als dat allemaal goed is en het blijft problemen geven, dan zou ik een keer met staalwol 0000 op de buildplate zitten...

En check voor de zekerheid ook even jouw filament. Een paar terug op een andere printer had ik net hetzelfde issue. Om dan na een uur troubleshooten te zien dat ik perongeluk PETG had geladen i.p.v. PLA. PETG printen met PLA temps, komt ook zo snel los...
Ik zal volgende tests inderdaad op een andere plaat doen.
Yes, netjes sopje en zo.
Alles standaard Bambu Lab instellingen, BL filament uit de AMS.

Zojuist de benchy helemaal rechts vooraan gezet (koeling).

Maar ik denk dat ik wat verder ben met de oorzaak vinden. Ik heb de laatste benchy op de schuifmaat gelegd en wat mij eerder nog niet opgevallen was, deze warpt als een dolle. De twee eerder benchys van vanmorgen ook gecontroleerd, en jahoor ook krom. Daar lijkt mij dan het probleem te zitten.

Nu nog vinden hoe dat op te lossen..... :) :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX4Hk__8q0B6Zhy-yXO3xzOd_7U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XwfMCT0bpbHwziEtNGmGsNG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 19:56
erikafoort schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:49:
[...]
Maar ik denk dat ik wat verder ben met de oorzaak vinden. Ik heb de laatste benchy op de schuifmaat gelegd en wat mij eerder nog niet opgevallen was, deze warpt als een dolle. De twee eerder benchys van vanmorgen ook gecontroleerd, en jahoor ook krom. Daar lijkt mij dan het probleem te zitten.

En je buildplate zelf?
Is die krom?
Welke kant trekt krom? Bij de fan? Dan die wellicht eens helemaal uit zetten en (als je die hebt) open deur printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:53:
[...]

En je buildplate zelf?
Is die krom?
Welke kant trekt krom? Bij de fan? Dan die wellicht eens helemaal uit zetten en (als je die hebt) open deur printen?
Buildplate, ik moet even bedenken hoe ik dat ga controleren.

Ik heb de benchys verplaatst op de buildplate met zelfde resultaat.
Ook bij de eerdere prints (begin deze week) had ie overal dezelde kuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 19:56
erikafoort schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:07:
[...]

Buildplate, ik moet even bedenken hoe ik dat ga controleren.

Ik heb de benchys verplaatst op de buildplate met zelfde resultaat.
Ook bij de eerdere prints (begin deze week) had ie overal dezelde kuren.
Lineaal op verschillende punten haaks op de buildplate zetten
Zaklampje er achter houden, als er licht onderdoor komt is die krom.
zie Youtube begin van dit filmpje

Normaliter zou auto bed leveling dit toch grotendeels moeten oplossen, maar met de eerdere bambu units bleek dit toch ook wel een issue had ik begrepen.

Voor de grap kan je in bambu studio je model ook eens draaien op de buildplate zodat hij gespiegeld geprint wordt, kijken waar dan de 'kromming' zit.

Zoals ik het nu zie denk ik dat óf je plaat krom is, óf je fan te hard staat te blazen.
Die aux fan heb je volgens mij helemaal niet nodig bij PLA en / of PETG
(maar daar ben ik niet 100% zeker van, ik heb geen enclosure en een P1P dus niet eens een aux fan)

[ Voor 5% gewijzigd door Zilverdael80 op 14-03-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
erikafoort schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 09:49:
[...]

Ik zal volgende tests inderdaad op een andere plaat doen.
Yes, netjes sopje en zo.
Alles standaard Bambu Lab instellingen, BL filament uit de AMS.

Zojuist de benchy helemaal rechts vooraan gezet (koeling).

[Afbeelding]
Warping gebeurd ook bij teveel koeling. Heb je de aux fan uitgezet?
En al een keer de first layer speed omlaag gezet? 45mm/s walls en 70mm/s infill zou ik eens proberen.
In Orca slicer heb je ook de mogelijk om kiezen voor full fan speed by layer xxx. Als je die op 4 zet, heb je de eerste 3 lagen ook minder koeling en betere hechting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Zucht... de AMS krijgt geen power. Geen LEDS, geen reactie. Heb de binnenkant van de AMS gecheckt per instructie van bambu maar anders dan de connectors beetje pielen helemaal niets. Mijn vermoeden is dat de stroomtoevoer nul is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:01

watercoolertje

Untertitel

Mday schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:20:
Zucht... de AMS krijgt geen power. Geen LEDS, geen reactie. Heb de binnenkant van de AMS gecheckt per instructie van bambu maar anders dan de connectors beetje pielen helemaal niets. Mijn vermoeden is dat de stroomtoevoer nul is...
Die kabel naar die verdeler op de achterkant ook even gecheckt? De kabel van de AMS omdraaien (dus wat nu in de AMS zit in de printer en andersom)?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
watercoolertje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:23:
[...]

Die kabel naar die verdeler op de achterkant ook even gecheckt? De kabel van de AMS omdraaien (dus wat nu in de AMS zit in de printer en andersom)?
yeah. Ik wil met een multimeter de kabel doormeten maar geen idee welke instelling ik dat ding moet zetten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
Zilverdael80 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:13:
[...]

Lineaal op verschillende punten haaks op de buildplate zetten
Zaklampje er achter houden, als er licht onderdoor komt is die krom.
zie Youtube begin van dit filmpje

Normaliter zou auto bed leveling dit toch grotendeels moeten oplossen, maar met de eerdere bambu units bleek dit toch ook wel een issue had ik begrepen.

Voor de grap kan je in bambu studio je model ook eens draaien op de buildplate zodat hij gespiegeld geprint wordt, kijken waar dan de 'kromming' zit.

Zoals ik het nu zie denk ik dat óf je plaat krom is, óf je fan te hard staat te blazen.
Die aux fan heb je volgens mij helemaal niet nodig bij PLA en / of PETG
(maar daar ben ik niet 100% zeker van, ik heb geen enclosure en een P1P dus niet eens een aux fan)
Daarom had ik hem ook helemaal rechtsvoor gezet, zo ver weg als mogelijk van de fan. Deurtje/glazen plaat open.

Ik heb nog wat ouwe benchies erbij gepakt, deze zijn allemaal kaars- en kaarsrecht.

Nu even werken en dan ga ik straks weer meten.
Meten is weten :) :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 10:49
Mday schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:32:
[...]

yeah. Ik wil met een multimeter de kabel doormeten maar geen idee welke instelling ik dat ding moet zetten :+
https://www.klium.nl/blog/multimeter-gebruiken/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
[...]

https://wiki.bambulab.com...hooting/ams-power-failure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25
[...]

Maak even een fotootje van je multimeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikafoort
  • Niet online
erikafoort schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:43:
[...]

Daarom had ik hem ook helemaal rechtsvoor gezet, zo ver weg als mogelijk van de fan. Deurtje/glazen plaat open.

Ik heb nog wat ouwe benchies erbij gepakt, deze zijn allemaal kaars- en kaarsrecht.

Nu even werken en dan ga ik straks weer meten.
Meten is weten :) :) :) :) :)
Dat werken kan straks ook nog :) :) :) :) :) :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Em1YSf6XVHYS9Yf5Guw-4WMCDvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUUJ4DMcIhTxkiMLjCOi9dqi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjnhHSBzCz_kvlLGKmw1YeB9EzU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/il3awjfE2noU748RGhhE6P4P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewV0H4VNhrLs2wqRQUudur3QZ0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8LaXdNS3MG3UizDG96mmw0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yIqc5k17_DN2ebuW_is3Ka30TQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAkn4LBOlpn0DyEiAjWVYV6L.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb diverse keren gemeten, met en zonder buildplate, PEI en Engineering plate. Niet overal een foto van gemaakt.

Daar waar er uberhaupt een streepje licht doorkomt (foto2) lijkt het veel erger als het is. De zaklamp geeft een BERG met licht.

Ik trek de conclusie dat het niet het bed is ;-)

Dan denk ik toch dat ik verder moet gaan testen met de koeling ofzo. Anders zou ik het niet meer weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Heb 'm, dank voor de hulp. Multimeter op gelijkstroom 20V, twee pinnetjes in de GND en 24V female gepropt want mijn MM pinnen kwamen niet ver genoeg, kabel in de printer en de pinnetjes doorgemeten: 0.0. Heb de MM getest op een 9v batterij die vol zit, dus MM werkt.

Dus óf de kabel is kapotstuk, of de voeding vanuit de Printer doet het niet....

[ Voor 13% gewijzigd door Mday op 14-03-2024 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, dat denk ik niet, want je hebt de verkeerde voltage stand gekozen; ik vermoed dat de volgende staand dan 200 V moet zijn, dus deze kiezen, in elk geval hoger dan de 20 V die je nu hebt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
@Mday Je zou 24V moeten meten, dus is de setting 'gelijkstroom 20V' wel de juiste?
Daarna kun je ook nog een keer meten op de kabel die uit de printer komt en naar de filament buffer gaat (4 pins)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Oké, probeer ik het nog eens. @jj85 ja dat is de kabel die ik meet.

Nope, geen enkele respons. 0.0 op de meter. Hoe weet ik nu of het de kabel is of de voeding...?

[ Voor 43% gewijzigd door Mday op 14-03-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@Mday Je kunt proberen de kabel door te meten. Zet hem op weerstand/ohm.
Als je de beide probes tegen elkaar houdt, moet de weerstandswaarde naar 0 gaan.

Nu pak je aan beide kanten van de kabel de bij elkaar horende pinnen en meet ze door. Dit zou ook 0 ohm moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Crap, de kabel lijkt het te doen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T_M4Eo6VwLZ2d-IcZoq19Pv0RMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnSKYetBcSs0PlbOJYkk20EC.jpg?f=fotoalbum_large

Kunnen doormeten en de matchende kleurtjes gaat de weerstand idd naar 0. De pinnetjes eronder geven alleen nul als ze gekruist worden… dus rechtsonder naar linksonder en vise versa

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:01

watercoolertje

Untertitel

Mday schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:53:
Kunnen doormeten en de matchende kleurtjes gaat de weerstand idd naar 0. De pinnetjes eronder geven alleen nul als ze gekruist worden… dus rechtsonder naar linksonder en vise versa
Zojuist even voor je doorgemeten, die onderste zijn inderdaad gekruist dus je kabel lijkt me in orde (helaas).

Had je deze pagina al gezien?
https://wiki.bambulab.com...hooting/ams-power-failure

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mday
Thanks all! erg gewaardeerd jullie hulp. @watercoolertje ja dat is de pagina die ik volg. Heb ook de hele AMS uit elkaar geplukt (met dikke tegenzin) maar dat lijkt niet het probleem te zijn. Dan maar ticket inschieten bij Bambu... Echt beetje verdrietig.

Ik heb nu even de boel zonder AMS aangesloten, kijken of hij het uberhaupt doet, maar dat ziet er gelukkig goed uit. Dan maar effe geen AMS.

Edit:
Ohcomeonjimcarry.gif

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF-zMpf6nqW9bg9ha9ubYK2-2aE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pq6qW7I5W7zupyxOodR5b9J7.jpg?f=fotoalbum_large
De connector zat niet aangesloten. Zo lullig, ik heb heel die AMS uit elkaar gehaald ook… Maargoed, hij werkt! Denk ik. Heel blij. Nogmaals dank allen!

[ Voor 41% gewijzigd door Mday op 14-03-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38
Heeft iemand ervaring met het Belgische fablabfactory.com? Ik zie dat een X1 met AMS zo'n 130 euro goedkoper is dan in NL. Zit er nog een addertje onder het gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
arjandijk162 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:15:
Heeft iemand ervaring met het Belgische fablabfactory.com? Ik zie dat een X1 met AMS zo'n 130 euro goedkoper is dan in NL. Zit er nog een addertje onder het gras?
Staat: VAT excluded, dus zonder BTW...
Site ziet er wel legit out, zou die CNC's ook wel willen maar die knoppen doen het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09 12:58
Iemand ervaring met devil design (PLA) rollen in de AMS?
Print prima (zwart komt er wel mat uit, zou glimmend mooier vinden), maar na afloop krijg ik elke keer een filament retract error. Kan dit alleen oplossen door de rollers in de ams handmatig even te draaien want die lijken klem te zitten. Vervolgens 'resume' en dan licht aan het filament te trekken tijdens het begin van de retract.

De rol lijkt maar net in de ams te passen qua hoogte maar ik lees ook ergens dat dit filament meer wrijving zou hebben in de ptfe tube, alhoewel dat laatste me vrij apart lijkt. Had dit issue niet toen ik van de externe spoel printe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-10 11:15

delorean7

Let's take the Aston toni

Prutsers eindelijk doorgekomen met refund en voucher (had ik al gezegd dat zeuren op de livechat helpt?). En nu? P1S stock helemaal op…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:38
Mday schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 18:54:
[...]

Staat: VAT excluded, dus zonder BTW...
Site ziet er wel legit out, zou die CNC's ook wel willen maar die knoppen doen het niet.
prijs in NL waar ik mee vergelijk zijn ook ex btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

arjandijk162 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:53:
[...]

Dan is die in Nederland helemáál te duur? ;)
Ding kost bij die Belgen €1279 ex, wat inclusief 21% dan €1547,59 wordt...
Maar bij Bambulab kost hij (op dit moment) €1524,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:15
HSlegend schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:38:
Iemand ervaring met devil design (PLA) rollen in de AMS?
Print prima (zwart komt er wel mat uit, zou glimmend mooier vinden), maar na afloop krijg ik elke keer een filament retract error. Kan dit alleen oplossen door de rollers in de ams handmatig even te draaien want die lijken klem te zitten. Vervolgens 'resume' en dan licht aan het filament te trekken tijdens het begin van de retract.

De rol lijkt maar net in de ams te passen qua hoogte maar ik lees ook ergens dat dit filament meer wrijving zou hebben in de ptfe tube, alhoewel dat laatste me vrij apart lijkt. Had dit issue niet toen ik van de externe spoel printe.
Gebruik dit merkt vrijwel altijd maar dan met PET-G, print geen PLA ;) .
Geen problemen met de rollen maar moet er wel bij vermelden dat ik de AMS aangepast hebt naar Hydra Mod dus mogelijk dat het daarmee te maken heeft.

Je kunt dan bv de achterste rollen verplaatsen waardoor de rol weer lager komt te zitten. Als je de deksel dicht doet dan zou je moeten kunnen zien of de rol tegen de deksel aanloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmm... Bambu PVA... Voor zover ik zo snel kan zien, niet slim om met dezelfde nozzle als PLA te gebruiken...

Toolchanger incoming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
arjandijk162 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 23:53:
[...]
Ik denk het niet.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
SambalBij schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:17:
Gezien die foutmelding lijkt hij wel vergeten te zijn dat hij vanuit de AMS aan het printen was,
Late reactie, maar een paar drukke dagen gehad ;)

Het lijkt hier inderdaad wel op. Uiteindelijk heb ik nog wat zitten googelen en kwam erachter dat hij een soort auto recovery heeft als je de printer met de knop uitschakelt. Dus dat heb ik gedaan, opnieuw ingeschakeld en printen hervat.

Ging op zich prima, maar... Hij pakte geen filament :+ Hij heeft dus het laatste stukje alle printbewegingen gemaakt zonder daadwerkelijk te printen :+

Nou ja, vaag probleem. Het was een testje. Een volgende keer moet ik gewoon meteen die nieuwe rol in de AMS doen als ik verwacht dat 'ie meer filament nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Late reactie, maar een paar drukke dagen gehad ;)

Het lijkt hier inderdaad wel op. Uiteindelijk heb ik nog wat zitten googelen en kwam erachter dat hij een soort auto recovery heeft als je de printer met de knop uitschakelt. Dus dat heb ik gedaan, opnieuw ingeschakeld en printen hervat.

Ging op zich prima, maar... Hij pakte geen filament :+ Hij heeft dus het laatste stukje alle printbewegingen gemaakt zonder daadwerkelijk te printen :+

Nou ja, vaag probleem. Het was een testje. Een volgende keer moet ik gewoon meteen die nieuwe rol in de AMS doen als ik verwacht dat 'ie meer filament nodig heeft.
Vind het maar een vreemd verhaal. Hier regelmatig gehad dat filament op was tijdens een print, gewoon nieuwe rol er in en op "retry" drukken op het scherm. Wat jij beschrijft is niet normaal gedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:35
MC Taz Man schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 16:52:
Hmm... Bambu PVA... Voor zover ik zo snel kan zien, niet slim om met dezelfde nozzle als PLA te gebruiken...

Toolchanger incoming?
Waarom niet? Er staat dat je het gewoon in de AMS kan gebruiken, mits goed gedroogd en de luchtvochtigheid in de AMS onder de 20% is.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:33:
[...]

Waarom niet? Er staat dat je het gewoon in de AMS kan gebruiken, mits goed gedroogd en de luchtvochtigheid in de AMS onder de 20% is.
Probleem zijn de temperaturen. Wanneer je een enkele nozzle gebruikt en filamenten hebt met behoorlijk verschillende temps, krijg je een hogere kans op verstoppingen.

Ook laten verschillende materialen verschillende resten achter. Wat ook weer kan zorgen voor verstoppingen.

Maar goed, we gaan het zien. We printen ook (semi-)moeiteloos PETG en PLA in dezelfde print. *

* - Ik heb (nog) geen ervaring met het printen met PVA... Heb een rol, maar vind 'm te duur om te gebruiken ivm alle afval die een filament change met zich mee brengt :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 09:19:
[...]

Vind het maar een vreemd verhaal. Hier regelmatig gehad dat filament op was tijdens een print, gewoon nieuwe rol er in en op "retry" drukken op het scherm. Wat jij beschrijft is niet normaal gedrag
Ja ik begrijp 'm ook niet helemaal. Iets om in de gaten te houden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Hoe bewaren jullie trouwens aangebroken rollen filament?

Nvm, in dit topic eea gevonden :)

[ Voor 28% gewijzigd door sOid op 16-03-2024 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001

BM

Moderator Spielerij
Praktisch vraagje :)

Ik probeer een dingetje te printen waar wat tekst op staat, helemaal prima, werkt als een malle.
Totdat de tekst letters bevat met puntjes er boven (i en j dus). Deze zijn te klein, en worden door de slicer dus weggemoffeld.
Zie:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oI5dWPiak0lNTA1afSsVyFLGJc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AhkbcvExsV94XpenmTnZ0Hxu.png?f=fotoalbum_large

Ik moet de Wall Generator al op Arachne zetten om de letters uberhaupt geprint te krijgen, Classic kan daar al helemaal niks meer mee, maar de puntjes zijn dus nog wel een dingetje. De puntjes zijn overigens daadwerkelijk smaller dan de nozzle (0,35mm zo ongeveer). Ik kan er uiteraard een 0.2 nozzle inzetten, maar dan gaat de printtijd van 00:32 naar 1:40, en aangezien ik er uiteindelijk best een aantal nodig heb doe ik dat liever niet :p

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

BM schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:35:

Ik probeer een dingetje te printen waar wat tekst op staat, helemaal prima, werkt als een malle.
Totdat de tekst letters bevat met puntjes er boven (i en j dus). Deze zijn te klein, en worden door de slicer dus weggemoffeld.
Zie:[Afbeelding]

Ik moet de Wall Generator al op Arachne zetten om de letters uberhaupt geprint te krijgen, Classic kan daar al helemaal niks meer mee, maar de puntjes zijn dus nog wel een dingetje. De puntjes zijn overigens daadwerkelijk smaller dan de nozzle (0,35mm zo ongeveer). Ik kan er uiteraard een 0.2 nozzle inzetten, maar dan gaat de printtijd van 00:32 naar 1:40, en aangezien ik er uiteindelijk best een aantal nodig heb doe ik dat liever niet :p
Als de de wall generation op Classic zet, kan je proberen om 'detect thin walls" aan te zetten in de strenght tab. Of anders de Linewidth iets omlaag te doen, met 0.02 ofzo.

Anders misschien alleen de puntjes iets groter maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
BM schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 11:35:

Zie:[Afbeelding]

ik dacht effe dat dit een joker was van een spelletje ofzo waar de speler al zijn punten kwijtraakt B) :+ _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Groter of bold font had je vast zelf ook al bedacht neem ik aan? :+
Of misschien geïnverteerd, dus een zwarte laag, en daar dan met oranje juist de silhouetten van de letters op printen in de laag er na.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 16-03-2024 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietstasss
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:17
Ben vrij groot fan van de PETG-CF van Bambu lab, voornamelijk omdat 't mooi mat print, en natuurlijk de sterkte.
Helaas erg slecht verkrijgbaar, dus toch maar 's op zoek naar een andere fabrikant.

Zijn er aanraders hiervoor? Liefst vind 'k een fabrikant/leverancier/merk welke goed leverbaar is in NL en ook goed werkt met de standaard Bambu profielen.
Zou daarnaast mooi zijn als 'ie geen karton spoelen gebruikt (i.v.m. AMS) en eventueel ook meerdere typen filament in hetzelfde merk/leverancier heeft, zoals PLA, PETG, PETG-CF, Nylon, etc.

Iemand tips en ervaringen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 17:30

Bz

Zie hier https://gathering.tweaker...ist_messages/2222704/last

[ Voor 7% gewijzigd door Bz op 17-03-2024 17:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Ok, ik loop tegen iets heel vervelends aan met mijn X1C. Vanmorgen vanuit huis een printje van 6 uur gestuurd naar de printer op de zaak. Die is ondertussen lang klaar. En nu kan ik niet nog een print starten vanuit huis. :(

Iemand tips? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ischium schreef op maandag 18 maart 2024 @ 00:14:
Ok, ik loop tegen iets heel vervelends aan met mijn X1C. Vanmorgen vanuit huis een printje van 6 uur gestuurd naar de printer op de zaak. Die is ondertussen lang klaar. En nu kan ik niet nog een print starten vanuit huis. :(

2e printer kopen?

Waarom kan je geen nieuwe print starten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO

Zeker, eerst even je reactie een keer nalezen als je klaar bent. Dan snap je denk ik ook wel dat wij niet snappen wat je bedoelt >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:17

3_s

Even over en weer rijden om de eerste print eraf te halen? Of ander een robotarm bijkopen, dat je het vanop afstand kan doen 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:14

Met een custom gcode de print naar buiten rammen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 16:56

Collega vragen om het eraf te halen?

Ik doe het andersom, ik print vanaf de zaak naar de printer thuis en vraag altijd de kinderen of mijn vrouw het er even af te halen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Fietstasss schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:24:
Ben vrij groot fan van de PETG-CF van Bambu lab, voornamelijk omdat 't mooi mat print, en natuurlijk de sterkte.
Helaas erg slecht verkrijgbaar, dus toch maar 's op zoek naar een andere fabrikant.

Zijn er aanraders hiervoor? Liefst vind 'k een fabrikant/leverancier/merk welke goed leverbaar is in NL en ook goed werkt met de standaard Bambu profielen.
Zou daarnaast mooi zijn als 'ie geen karton spoelen gebruikt (i.v.m. AMS) en eventueel ook meerdere typen filament in hetzelfde merk/leverancier heeft, zoals PLA, PETG, PETG-CF, Nylon, etc.

Iemand tips en ervaringen hiervoor?
Ik gebruik veel Polymaker, heeft veel opties, print erg goed en is niet bijster duur (via 3DJake) en heb direct van dit soort units geprint om de rollen in de AMS te stoppen. Werkt uitstekend.

Ik heb nu de P1S een tijdje in gebruik, en ik moet zeggen, ik ben er erg blij mee!
- Print out-of-the-box geweldige kwaliteit
- Ja, hij is luider dan de A1, helaas. Maar op zich niet onlogisch, want het plaatstaal is een klankkast. Noisecanceling en dat ding op een plaat mdf met eronder een antivibratiemat helpt al een hoop. Overigens is de SD-kaart benchy ook een bekende boosdoener voor herriebewegingen, schijnbaar.
- De interne connector van de AMS zat niet aangesloten, wat me enigszins nerveus maakt over de QA in het algemeen. Ik heb nog niets gemerkt verder maar de eerste ervaring was niet denderend

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mday schreef op maandag 18 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Ik gebruik veel Polymaker, heeft veel opties, print erg goed en is niet bijster duur (via 3DJake) en heb direct van dit soort units geprint om de rollen in de AMS te stoppen. Werkt uitstekend.

Ik heb nu de P1S een tijdje in gebruik, en ik moet zeggen, ik ben er erg blij mee!
- Print out-of-the-box geweldige kwaliteit
- Ja, hij is luider dan de A1, helaas. Maar op zich niet onlogisch, want het plaatstaal is een klankkast. Noisecanceling en dat ding op een plaat mdf met eronder een antivibratiemat helpt al een hoop. Overigens is de SD-kaart benchy ook een bekende boosdoener voor herriebewegingen, schijnbaar.
- De interne connector van de AMS zat niet aangesloten, wat me enigszins nerveus maakt over de QA in het algemeen. Ik heb nog niets gemerkt verder maar de eerste ervaring was niet denderend
Ik moet zeggen dat dit letterlijk de eerste keer is dat ik problemen lees over de QA van BL. Dus ik zou me daar voorlopig nog geen zorgen om maken.

De A1 problematiek is overigens geen QA probleem, aangezien dit probleem pas voorkomt na een tijdje geprint te hebben. Da's dus "gewoon" een ontwerpfout. Gebeurt helaas.

Dat gezegd hebbende, moeten we met z'n allen natuurlijk wél heel kritisch blijven. Slaafs een merk volgen is nooit goed (zei de Apple gebruiker :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

MC Taz Man schreef op maandag 18 maart 2024 @ 06:45:
[...]

2e printer kopen?

Waarom kan je geen nieuwe print starten?
Met een extra printer maak ik het probleem alleen maar erger, dan kan ik twee keer zoveel prints niet starten als er bij bijde nog wat op de buildplate staat. Dat is dubbel zo veel wat ik dan niet kan printen. :p
3_s schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:15:
[...]

Even over en weer rijden om de eerste print eraf te halen? Of ander een robotarm bijkopen, dat je het vanop afstand kan doen 8).
Dan wil ik wel zo'n echte! En geen speelgoed dingetje. Fel oranje en 5 ton aan force. O+
MADG0BLIN schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Collega vragen om het eraf te halen?

Ik doe het andersom, ik print vanaf de zaak naar de printer thuis en vraag altijd de kinderen of mijn vrouw het er even af te halen. :D
Om half een snachts liggen m'n collegas ook gewoon in hun bed. :D Luie honden. -O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:26
Ischium schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:06:
[...]

Met een extra printer maak ik het probleem alleen maar erger, dan kan ik twee keer zoveel prints niet starten als er bij bijde nog wat op de buildplate staat. Dat is dubbel zo veel wat ik dan niet kan printen. :p

[...]
Zo geredeneerd is de oplossing nogal simpel: weg met die printer! Geen buildplate waar iets op kan staan wat in de weg staat van een nieuwe print. Als je te beroerd bent daarvoor zelf even naar de zaak te rijden wil ik 'm wel ophalen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mh, daarnet een printje gestart in PETG (Bambu Basic) en halverwege maar gestopt omdat de nozzle niet goed schoon was gemaakt en hij legde lijntjes gewoon mis. De infill ging volgens mij ook te snel (en retraction werkte niet goed? ) want er zaten allemaal dotjes op. Wel jammer want ik vertrouw een beetje op de standaard settings van Bambu studio. Misschien temperatuur wat hoger?

Ik ben ondertussen maar een calibratie aan het draaien, kijken of ik daar wat wijzer van wordt. Nu mis ik de automagische calibratie van de A1 wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-10 17:26

Fordox

00101010

Ik heb ook issues an het wisselen van printmateriaal.. Ik ga van petg naar PLA maar om de X tijd krijg ik opeens een blob in mn print van mn oude materiaal, of dat de boel niet lekker wil extruden uit de nozzle.
Echt heel irritant
(gaat over een a1 mini). Als iemand een tip heeft, graag.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Oh, interesting. Mijn k-factor zat op 0.015 maar ik denk dat dat zeker naar 0.04 mag…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ar2jPfv4jjx7BnvNotnC1gB5gXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRY7DrgwMkb4dL3mkldLAXPp.jpg?f=fotoalbum_large

Well, there's your problem:
https://www.reddit.com/r/..._use_grid_infill_or_your/

Dubbelgecheckt of mijn printje grid was; was cubic, maar doet exact hetzelfde, heel goed te zien in de slicer: Die infill wordt op dezelfde layer kruislings kriskros gelegd, waardoor hij door reeds gelegde lijntjes beukt met een hete nozzle. Resultaat, blobjes, rommeltjes en rare oneven lagen. De K-factor aanpassing heeft denk ik wel geholpen met de blobjes, maar memo aan mezelf: geen grid/cubic infill meer (voor PETG?).

[ Voor 36% gewijzigd door Mday op 18-03-2024 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
Mday schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:28:
maar memo aan mezelf: geen grid/cubic infill meer (voor PETG?).
Ik print alleen maar met PET-G en gebruik gewoon grid infill zonder problemen, eigenlijk nooit problemen met welke soort infill dan ook. ;)

Mogelijk je temp waardes gaan afstellen voor het betreffende filament. Print Tower wil daarbij helpen.
Elk merk heeft zijn eigen waardes en 5 graden meer/minder kan soms al het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:08
Ik moet nu toch ook de pei plaat schoon gaan maken. Er blijft haast niets meer opzitten. Sinds aanschaf geen probleem en heb ik zo goed mogelijk geprobeerd om de pei plaat niet aan te raken maar ik zal hem nu toch echt moeten schoonmaken.
Even voor de duidelijkheid: Schoonmaken doen we met een sopje met afwasmiddel? (Ik neem aan dat je niet alleen puur het afwasmiddel moet gebruiken) Drogen het liefst met papier wat niet pluist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chippie777 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:30:
Ik moet nu toch ook de pei plaat schoon gaan maken. Er blijft haast niets meer opzitten. Sinds aanschaf geen probleem en heb ik zo goed mogelijk geprobeerd om de pei plaat niet aan te raken maar ik zal hem nu toch echt moeten schoonmaken.
Even voor de duidelijkheid: Schoonmaken doen we met een sopje met afwasmiddel? (Ik neem aan dat je niet alleen puur het afwasmiddel moet gebruiken) Drogen het liefst met papier wat niet pluist?
Lauw water, dreft (en ja, merk ís belangrijk), en afwassen maar. Ik gebruik een afwasborstel op mijn textured sheet en een sponsje op mijn smooth sheet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-10 14:25

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Mday schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:28:
Oh, interesting. Mijn k-factor zat op 0.015 maar ik denk dat dat zeker naar 0.04 mag…

[Afbeelding]

Well, there's your problem:
https://www.reddit.com/r/..._use_grid_infill_or_your/

Dubbelgecheckt of mijn printje grid was; was cubic, maar doet exact hetzelfde, heel goed te zien in de slicer: Die infill wordt op dezelfde layer kruislings kriskros gelegd, waardoor hij door reeds gelegde lijntjes beukt met een hete nozzle. Resultaat, blobjes, rommeltjes en rare oneven lagen. De K-factor aanpassing heeft denk ik wel geholpen met de blobjes, maar memo aan mezelf: geen grid/cubic infill meer (voor PETG?).
Cubic zorgt ook voor meer interne stress. Gyroid is tot nu toe de fijnste voor mij persoonlijk. Heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad :)

Verder gebruik je de verkeerde waarden voor je PA test. Je zou moeten beginnen met 0.02 tot 0.04

Alles wat daarbuiten ligt komt vrijwel niet voor.

Gebruik steps van 0.005 ofzo. Dan krijg je de beste resolutie. Want een verschil tussen 0.03 en 0.04 is bijvoorbeeld al immens.

[ Voor 11% gewijzigd door Ohmarinus op 19-03-2024 09:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Ohmarinus schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:16:
[...]
Cubic zorgt ook voor meer interne stress. Gyroid is tot nu toe de fijnste voor mij persoonlijk. Heb er werkelijk nog nooit problemen mee gehad :)
Ja ik snap niet dat dat soort dingen standaard zo ingesteld staan.

De standaard supports zijn ook veel verkwistender en lastiger te verwijderen dan de tree-style. Ja, het is wel de veiligste optie (je moet soms de base van de tree style supports verbreden anders komen ze los) maar ze laten ook veel meer randjes achter op je designs.

[ Voor 16% gewijzigd door Llopigat op 19-03-2024 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 18:11
Iemand dit filament wel eens gekocht en gebruikt ICM de AMS?

Jayo (https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A16P6SN9RQS8IL&th=1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boullie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11

Boullie

Da Bulster

Richard89 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:54:
Iemand dit filament wel eens gekocht en gebruikt ICM de AMS?

Jayo (https://www.amazon.nl/gp/...?smid=A16P6SN9RQS8IL&th=1)
Zelf geen ervaring mee maar zie online wel dat de spools moeten passen in de AMS. Kunnen wel wat issues hebben qua rollen(is ring voor te krijgen) en het is karton wat niet aanbevolen wordt ivm kartonstof.
Als de rol bijna leeg is willen ze(bij mij Sunlu rollen) vaak niet meer goed oprollen en daarvoor heb ik deze geprint en gevuld met 5ct stukken.

Boullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Boullie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:05:
[...]
Zelf geen ervaring mee maar zie online wel dat de spools moeten passen in de AMS. Kunnen wel wat issues hebben qua rollen(is ring voor te krijgen) en het is karton wat niet aanbevolen wordt ivm kartonstof.
Als de rol bijna leeg is willen ze(bij mij Sunlu rollen) vaak niet meer goed oprollen en daarvoor heb ik deze geprint en gevuld met 5ct stukken.
Ja jammer dat steeds meer merken op karton overstappen. Ik hoop dat dit een beetje teruggedrongen wordt nu Bambu steeds populairder wordt.

Het stof is inderdaad een punt zelfs als je de ringen gebruikt (en ik heb daar ook niet zo'n zin in eigenlijk, die verschillen ook weer per merk). Ik koop momenteel de merken die nog plastic doen. Dat kan je toch recyclen en zoveel filament koop ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Ja jammer dat steeds meer merken op karton overstappen. Ik hoop dat dit een beetje teruggedrongen wordt nu Bambu steeds populairder wordt.

Het stof is inderdaad een punt zelfs als je de ringen gebruikt (en ik heb daar ook niet zo'n zin in eigenlijk, die verschillen ook weer per merk). Ik koop momenteel de merken die nog plastic doen. Dat kan je toch recyclen en zoveel filament koop ik niet.
Zou het prima vinden, als je ff een gaatje in het karton maken zodat ik die op de BL spoel kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:52:
[...]

Zou het prima vinden, als je ff een gaatje in het karton maken zodat ik die op de BL spoel kan doen.
Oh ja het overzetten naar een bambulab rol heb ik nooit geprobeerd eigenlijk. Gaat dat een beetje? Je moet het binnenin wel vastzetten volgens mij want hij moet via de rol terug kunnen trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door Llopigat op 19-03-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Oh ja het overzetten naar een bambulab rol heb ik nooit geprobeerd eigenlijk. Gaat dat een beetje? Je moet het binnenin wel vastzetten volgens mij want hij moet via de rol terug kunnen trekken.
eSun Bone White net binnen & dat was een ellende. Wel strak genoeg om de BL spoel, maar kreeg de spoel maar niet parallel. Uiteindelijk dus maar handmatig geherspoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:02
Llopigat schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:56:
[...]

Yup, heb nu zeven spoelen overgezet met 'n Pastamatic, werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Zsub schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:05:
[...]
Yup, heb nu zeven spoelen overgezet met 'n Pastamatic, werkt prima!
Oh maar dan moet je ze helemaal omspoelen toch? Daar heb ik absoluut geen zin in :) Met name omdat ik al vaker heb gehad dat het niet netjes is opgespoeld (bijvoorbeeld doordat het is afgebroken en teruggesprongen) en dan vast komt te zitten tijdens het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:28:
[...]

Oh maar dan moet je ze helemaal omspoelen toch? Daar heb ik absoluut geen zin in :) Met name omdat ik al vaker heb gehad dat het niet netjes is opgespoeld (bijvoorbeeld doordat het is afgebroken en teruggesprongen) en dan vast komt te zitten tijdens het printen.
Dat is, denk ik, echt een PEBCAK geval... Ik heb al een behoorlijk aantal spoelen geherspoeld van karton naar BL/plastic. Geen één van die filamenten braken af door het herspoelen.

Heb het ook geprobeerd met dit model, maar op de één of andere manier krijg ik die niet goed aan de praat... Ongetwijfeld PEBCAK :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:34:
[...]

Dat is, denk ik, echt een PEBCAK geval... Ik heb al een behoorlijk aantal spoelen geherspoeld van karton naar BL/plastic. Geen één van die filamenten braken af door het herspoelen.

Heb het ook geprobeerd met dit model, maar op de één of andere manier krijg ik die niet goed aan de praat... Ongetwijfeld PEBCAK :')
Oh nee dat waren dus voorgemaakte spoelen. Ik heb nog nooit iets omgespoeld. Maar die braken al af dus tijdens het printen omdat er iets dubbel lag.

Maargoed het punt is, ik heb gewoon helemaal totaal geen zin in gedoe. Daarom heb ik juist een Bambulab gekocht, ik wil printen, niet met de printer bezig zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb wel een aantal spoelen ge-herspoeld, maar dat waren de brede 123-3D spoelen.
Kartonnen spoelen worden hier niet omgespoeld: gewoon stak isolatie tape erom heen trekken, en dan werkt het prima, en kan het ook niet stoffen....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-10 18:11
Boullie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:05:
[...]

Voor die prijs de gok genomen.. print wel een ring / tape m wel af. Hou jullie wel even op de hoogte hier..
Pagina: 1 ... 46 ... 116 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.