WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Karp schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:15:
Ik heb wat bakjes (gridfinity) geprint voor gebruik binnen. Denk aan bureaulades, hobbyspullen, etc. Dat doe ik in PLA of PLA matte. Gaat prima. (Heel blij mee zelfs)

Nu wil ik wat bakjes voor gereedschap, ijzerwaren, DIY-projectjes, etc. Ik ga het niet buiten laten staan, maar het krijgt wel iets meer te verduren. Kom ik weg met PLA/PLA+, of kan ik beter kijken naar ander materiaal? Wat denken jullie?

Op zich ben ik wel heel blij met PLA, en dan kan ik met 2 printers tegelijk productie draaien.
Voor wat "zwaarder" spul zoals steeksleutels en dergelijk ga ik wat anders doen dan Gridfinity.

ik ben bezig mijn gereedsschapswagen in te delen en ga hiervoor drawer-dividers printenzodat ik met multiplex of wat rest plaatmateriaal flexibel vakken kan gaan maken.

Om het even bij 3d printen an sich te houden: ik ga dit doen in PLA want dit heeft minder te lijden op deze manier.

zoiets:
https://www.thingiverse.com/thing:4340710

Nou ben ik niet zo handig met aanpassen van ontwerpen, dus ik zoek nog ff een metrische variant.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 17:39
Wat ik nog niet (zelf) gevonden heb - maar wellicht wel hier een antwoord voor is..
Als ik via de ams2pro print (met de (door rfid) herkende rollen van BL) zie je binnen Bambustudio (en/of op het device zelf) de 'status' van de rol en het filament (hoeveel er al gebruikt is).
Maar nergens zie ik een estimate qua gewicht.
Ik heb zelf wel wat van die "meters" geprint zodat ik dit ongeveer weet, maar hoe weet ik exact of de hoeveelheid filament die op de rol zit, genoeg zou zijn voor een print?

http://specs.tweak.to/5253

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Sjowhan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:54:
Wat ik nog niet (zelf) gevonden heb - maar wellicht wel hier een antwoord voor is..
Als ik via de ams2pro print (met de (door rfid) herkende rollen van BL) zie je binnen Bambustudio (en/of op het device zelf) de 'status' van de rol en het filament (hoeveel er al gebruikt is).
Maar nergens zie ik een estimate qua gewicht.
Ik heb zelf wel wat van die "meters" geprint zodat ik dit ongeveer weet, maar hoe weet ik exact of de hoeveelheid filament die op de rol zit, genoeg zou zijn voor een print?
Kort door de boch, zonder de spoel er uit te halen en te wegen, niet. Gezien de AMS geen weegschaal ingebouwd heeft. Hij meet hoeveel er ongeveer op een rol zit door de tijd tussen twee reads van de rfid tag te timen. (weinig filament = kleinere diameter = sneller draaien) Daar is dat dansje voor dat hij een heel stuk doorvoert en terug draait als je een (nieuwe) rol in de AMS mikt.

Zelfs met wegen is hoeveel er exact over is op een rol is naar mij ogen toch altijd tot op een paar meter gokken. Van rol tot rol wil het gewicht van de spoel zelf ook wel eens verschillen. Dus echt betrouwbaar het nogsteeds niet.

Voor rollen met rfid tags is het iets minder flexibel, maar in principe is de roll-over functie van de AMS uitermate geschikt voor dat "ga ik het net wel, net niet halen" probleem. Met rfid tags moet het geloof ik exact dezelfde kleur zijn, maar zelf gebruik ik die niet en zeg ik gewoon tegen de AMS "ja, zelfde kleur" en pakt hij gewoon vrolijk de volgende rol als er eentje op is.

[ Voor 24% gewijzigd door Ischium op 15-05-2026 12:43 ]

Ischium schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 12:31:
[...]
Zelfs met wegen is hoeveel er exact over is op een rol is naar mij ogen toch altijd tot op een paar meter gokken. Van rol tot rol wil het gewicht van de spoel zelf ook wel eens verschillen. Dus echt betrouwbaar het nogsteeds niet.
Ik denk dat er geen enkele methode 100% betrouwbaar is. Er zit inderdaad nooit exact dezelfde hoeveelheid op een rol. Maar met wegen heb je in ieder geval een hele aardige indicatie. Ik heb er nog niet naar gekeken, maar in Bambu Studio zit inmiddels ook een filament manager (of is dat nu nog alleen de Bèta?).
Ik gebruik momenteel BamBuddy voor het monitoren van mijn printjobs en die heeft een companion app SpoolBuddy. Dat is ook een stukje hardware in de vorm van een rfid tagreader en weegschaal. Zo kun je ook niet-Bambu spools bijhouden door er een tag op te plakken en die steeds uit te lezen en de spool te wegen voordat je 'm in de AMS stopt. Ik wil dat ook gaan bouwen; het is door de tag reader een makkelijkere manier om je inventory bij te houden, waardoor je het ook echt gaat gebruiken. Ik heb ooit een appje voor de smartphone gedownload, maar dat is toch echt iets waar je nog teveel moeite voor moet doen.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:05
Nieuwe (beta) firmware is uit voor de X2D.
Voor mij het belangrijkste: noise cancellation on Z

maar lijkt nog niet te werken op homing

[ Voor 18% gewijzigd door rinkel op 16-05-2026 09:45 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:18
Nu al een aantal keer dat er iets geprint is van Makerworld vanuit Bambu Handy app waarbij de supports echt afschuwelijk te verwijderen waren. Met als bonus kleine objecten die 10x heel dicht op elkaar waren geprint. Dat kan handiger :X (referentie: tree support met Cura die je zo wegbreekt)

* Rukapul gaat een extra set tangetjes bestellen.

edit: en natuurlijk een keer de 2e nozzle van de X2D met ander materiaal proberen voor de supports

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 17-05-2026 10:09 ]

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02:51
Rukapul schreef op zondag 17 mei 2026 @ 10:08:
Nu al een aantal keer dat er iets geprint is van Makerworld vanuit Bambu Handy app waarbij de supports echt afschuwelijk te verwijderen waren. Met als bonus kleine objecten die 10x heel dicht op elkaar waren geprint. Dat kan handiger :X (referentie: tree support met Cura die je zo wegbreekt)

edit: en natuurlijk een keer de 2e nozzle van de X2D met ander materiaal proberen voor de supports
Ja de cloud slicer is echt niet erg goed; ook al wat problemen mee gehad.

Ik heb besloten dat ik die niet meer ga gebruiken; het is een kleine moeite om het op m'n PC te doen.
En aangezien dat zo'n beetje de enige meerwaarde nog is van de cloud (voor camera/etc heb ik wel een VPN naar huis) voor mij, denk ik dat ik naar LAN-mode ga en OrcaSlicer ga gebruiken met alle huidige drama.

• rinkel

PLA met PETG supports gaat prima out-of-the-box, andersom wat lastiger.
PETG wil minder koeling, dus als je de PLA supports gaat blazen wordt het PETG broos.
Het beste is dan ook om alleen de interface-layer van het supportmateriaal te printen.

Op de Bambu wiki staat een artikel over de instellingen.
Ik heb zelf 2 filamenten aangemaakt: Support-PLA en Support-PETG. Daarbij liggen de temperaturen en koeling zo dicht mogelijk bij elkaar.
Ik zie op YT allemaal filmpjes dat BL weer eens "oh zo slecht" is en de usual suspects van Open Source kruisvaarders hebben hun vlaggen weer eens opgetuigd...

Wa's gebeurt? Heb geen zin om door uren aan onzin heen te moeten ploeteren om er weer eens achter te komen dat men zwaar overdrijft...

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:35
Cloud bypass werkt niet meer = huilie huilie. En ipv hun BL printer te verkopen en een switch te maken is het lucratiever om er filmpjes over te maken en met tegenzin BL te blijven gebruiken.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:44

Illusion

(the art of)

MC Taz Man schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:30:
Ik zie op YT allemaal filmpjes dat BL weer eens "oh zo slecht" is en de usual suspects van Open Source kruisvaarders hebben hun vlaggen weer eens opgetuigd...

Wa's gebeurt? Heb geen zin om door uren aan onzin heen te moeten ploeteren om er weer eens achter te komen dat men zwaar overdrijft...
ik denk dat deze post van @rinkel goed samenvat:

rinkel in "Mogelijke vendor lock in met Bambu Printers"

Gaat er niet zozeer om dat iets niet meer werkt, maar dat ze nu dreigen een cease and decist te sturen over AGPL code.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Illusion schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:51:
[...]

ik denk dat deze post van @rinkel goed samenvat:

rinkel in "Mogelijke vendor lock in met Bambu Printers"

Gaat er niet zozeer om dat iets niet meer werkt, maar dat ze nu dreigen een cease and decist te sturen over AGPL code.
Dank. Ik had op TwiX gezien dat OrcaSlicer géén cease & desist had gekregen, enkel een fork daar van. Ah, check. Ik zie dat BL zelf aangeeft dat het idd om een fork gaat, die doet alsof het BS is, om gebruik te kunnen maken van de BL cloud... Lijkt me idd een no-no.
JorneB schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:43:
Cloud bypass werkt niet meer = huilie huilie. En ipv hun BL printer te verkopen en een switch te maken is het lucratiever om er filmpjes over te maken en met tegenzin BL te blijven gebruiken.
En natuurlijk BL als de slechterik af te schilderen :')

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:52
MC Taz Man schreef op zondag 17 mei 2026 @ 11:59:
[...]

En natuurlijk BL als de slechterik af te schilderen :')
Als je het bericht/reacties op de FP leest, dat zijn ze idd heel slecht... Wordt er wel een beetje moe van die lui.

Wil je het niet, koop/gebruik het dan niet. simpel, maar dat is lastig bij ze.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53
Renegade666 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:20:
[...]

Als je het bericht/reacties op de FP leest, dat zijn ze idd heel slecht... Wordt er wel een beetje moe van die lui.

Wil je het niet, koop/gebruik het dan niet. simpel, maar dat is lastig bij ze.
Zo simpel is dat niet. Ik had mijn p1s al voordat de beperkingen kwamen en daar gaat het volgens mij om. Ik vind het een terecht punt van "die lui"
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Zo simpel is dat niet. Ik had mijn p1s al voordat de beperkingen kwamen en daar gaat het volgens mij om. Ik vind het een terecht punt van "die lui"
BL is nooit open geweest, altijd beperkt. Ze zijn hier altijd heel open en duidelijk over geweest. De "beperking", als ik het nu goed begrijp, is dat BL niet wil dat een programma wat zij niet gemaakt hebben doet alsof zij het wél gemaakt hebben en toegang krijgt tot hun cloud.

Lijkt me logisch. Of vind jij het OK dat mensen zich voordoen als jou om dingen te gebruiken die van jou zijn, zonder jouw toestemming?

• Renegade666
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 12:55:
[...]

Die beperkingen moet ik nog tegenkomen dan blijkbaar. Ik gebruik mijn P1S precies zo zoals ik 3 jaar terug ook deed.

Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

• jenk
Mijn bigtreetech panda touch screen werkte perfect, nu kan ik er niets meer mee. Vind ik toch wel een beperking. Ook dat ik de de bambu app niet kan gebruiken in lan mode vind ik een beperking. Dat alles via de cloud moet terwijl mijn printer naast mijn pc staat is van de zotte. Alles onder het mom van veiligheid. Wat volgt? Straks een maandelijks abbonement bij BL om op mijn eigen printer te kunnen printen? Als er geen aanpassing vanuit BL komt wordt mijn volgende printer geen BL meer.
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:11:
Mijn bigtreetech panda touch screen werkte perfect, nu kan ik er niets meer mee. Vind ik toch wel een beperking. Ook dat ik de de bambu app niet kan gebruiken in lan mode vind ik een beperking. Dat alles via de cloud moet terwijl mijn printer naast mijn pc staat is van de zotte. Alles onder het mom van veiligheid. Wat volgt? Straks een maandelijks abbonement bij BL om op mijn eigen printer te kunnen printen? Als er geen aanpassing vanuit BL komt wordt mijn volgende printer geen BL meer.
Tja, dit was allemaal, op de Panda Touch na, bekend. Al vanaf de KS. Dit is ook allemaal heeeeeeeeel breed besproken op YT, door vele mensen, in vele videos.

Dat een 3rd party apparaat niet langer werkt na een update van de software van de makers... Tja. Niet leuk voor degene die dat gekocht hebben, maar BL heeft nooit ook maar gehint op het feit dat ze dat soort apparaten zouden blijven ondersteunen.

BL is gewoon niet open. Nooit geweest, zullen ze wss ook nooit worden. Dat dit een "beperking" oplevert, kan zijn. Is hun keuze. Jij hebt de keuzen om door die bedrijfsstrategie te kiezen voor een ander merk.

Head's up; Hou er wel rekening mee dat ook Prusa, ondanks alle poeha van Josef, meer en meer gaat richting een (deels) gesloten ecosysteem. Ook bij hen zul je meer en meer beperkingen tegenkomen. Andere merken lijken me een betere match voor jou.

• Noxious
Niet open zijn is natuurlijk prima. Een licentie als AGPL niet respecteren is wel problematisch. Da's overigens geen nieuws, dat doen ze al jaren niet.

Ergens is het apart dat Bambu Studio gebaseerd is op een slicer met AGPL licentie als ze deze plannen al lang hadden; het was wachten tot dat escaleerde (door een deels ongerelateerde issue).

• Renegade666
Serieus? iets wat een 3rth party is, en nooit officieel ondersteuning had.. Het andere is logisch, wat de bambu servers is de proxy, dus als je die niet hebt, kun je idd niks naar printer sturen. Hier is btw wel een alternatief voor..

Maar beide een non-issue voor mij..

• Renegade666
Noxious schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:23:
Niet open zijn is natuurlijk prima. Een licentie als AGPL niet respecteren is wel problematisch. Da's overigens geen nieuws, dat doen ze al jaren niet.

Ergens is het apart dat Bambu Studio gebaseerd is op een slicer met AGPL licentie als ze deze plannen al lang hadden; het was wachten tot dat escaleerde (door een deels ongerelateerde issue).
Was het niet zo, alles wat onder die licentie valt, gewoon open is? maar dat hun eigen dingen closed is?

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18

Er staan veel slecht printbare modellen op hoor. Heel erg zonde van de tijd en moeite soms.

• Noxious
Renegade666 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:29:
[...]

Was het niet zo, alles wat onder die licentie valt, gewoon open is? maar dat hun eigen dingen closed is?
Nou niet helemaal. AGPL is sterk CopyLeft tot het punt dat eventuele plugins of cloud services waarmee het interact ook open source dienen te zijn.

De constructie van Bambu is dat ze hun proprietary code als een plugin laden om te proberen dat te omzeilen (en hun cloud is sowieso gesloten); maar dat is dus niet legitiem volgens de licentie.

Waar het nu escaleerde is dat iemand een fork maakte van het open source deel van Bambu's slicer, en omdat daar de plugin API enz. in zit kan deze ook communiceren met de Bambu cloud - dat was volgens Bambu een bewuste 'hack' met 'reverse engineering' ondanks dat het gewoon een fork is van hun eigen AGPL gelicendeerde fork van PrusaSlicer (wat weer een fork is van Slic3r).

Dat is uiteraard onzin, en Bambu ging al jaren de fout in met hun methode - maar om nu te dreigen een ander aan te klagen over open code is waarom dat eerste dus nu ook escaleert.

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 16:06

Arfman

Drome!

De hele saga omtrent de OrcaSlicer fork, de cease and desist vanuit Bambu, het negeren van de AGPL, het sterkt mij des te meer dat ik blij ben dat ik niet voor een BL printer ben gegaan. Als je dit soort bedrijven hun gang laat gaan is er over een tijd geen enkele vorm van concurrentie meer en is alles proprietary closed source.

Dan kunnen de printjes nog zo mooi/makkelijk zijn, in de lange run is dit het niet waard. Erg jammer, want ik zat echt te twijfelen om een mooie P1S op de kop te tikken voor weinahg een tijd geleden met AMS.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• rinkel
Noxious schreef op zondag 17 mei 2026 @ 13:43:
[...]

Nou niet helemaal. AGPL is sterk CopyLeft tot het punt dat eventuele plugins of cloud services waarmee het interact ook open source dienen te zijn.

De constructie van Bambu is dat ze hun proprietary code als een plugin laden om te proberen dat te omzeilen (en hun cloud is sowieso gesloten); maar dat is dus niet legitiem volgens de licentie.

Waar het nu escaleerde is dat iemand een fork maakte van het open source deel van Bambu's slicer, en omdat daar de plugin API enz. in zit kan deze ook communiceren met de Bambu cloud - dat was volgens Bambu een bewuste 'hack' met 'reverse engineering' ondanks dat het gewoon een fork is van hun eigen AGPL gelicendeerde fork van PrusaSlicer (wat weer een fork is van Slic3r).

Dat is uiteraard onzin, en Bambu ging al jaren de fout in met hun methode - maar om nu te dreigen een ander aan te klagen over open code is waarom dat eerste dus nu ook escaleert.
Dit dus.

Alle code van BambuSlicer valt onder de AGPL licentie. Dit beketent dat alle code moet worden gepubliceerd en mag worden aangepast.
Wat Jarczak Pawel heeft gedaan, is een stuk code -dat dus al gepupliceerd was- van de github van BumbuSlicer gekopieerd en in zijn fork verwerkt (dus niet eens iets aangepast). Dat mag dus volgens de AGPL licentie, dat is gewoon toegestaan.

Bambu heeft zelf ooit gekozen om een fork te maken van PrusaSlicer (welke gepubliceerd is onder de AGPL licentie), dit zijn dan de consequenties.

Naast het feit dat Bambu dit nooit gaat winnen, als het ooit tot een rechtzaak komt, is de fork inmiddels al meer dan 3700 geforked.
BambuLab kan natuurlijk de authenticatie weer aanpassen, maar dan valt het deel in de slicer weer onder de AGPL licentie en zijn ze verplicht het te publiceren.

Dit allemaal gezegd hebbende, ik gebruik mijn Bambu printers naar volle tevredenheid (naast mijn Voron). En gebruik ook Bambu Studio, maar wissel een beetje tussen developer modus en normaal.
Ik prefereer Orca, omdat ik die ook gebruik voor mijn Voron.

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 17-05-2026 14:55 ]

• rinkel
Ik snap overigens wel waarom Bambu dit doet.
Ze hebben in het verleden problemen gehad met printopdrachten die ten onrechte naar printers werden gestuurd en hebben nog steeds dagelijks te maken met veel foute printopdrachten. Ze willen dus de poorten dicht houden.

Er zijn echter ook andere wegen te bewandelen, kijk eens naar Prusa. Default LAN, maar cloud kan ook, het een sluit het ander niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 17-05-2026 14:52 ]

Mijn bigtreetech panda touch screen werkte perfect, nu kan ik er niets meer mee. Vind ik toch wel een beperking.
Nouja...de nuance die Bambu Lab in die zaak aanbrengt is dat zij BTT hebben gewaarschuwd dat de methode die zij gebruiken om de info op dat schermpje te krijgen straks niet meer werkt. BTT ging toch door, met het resultaat dat jij nu met een waardeloos product zit. Dat is naar mijn mening niet de schuld van Bambu Lab, maar van de koppigheid van BTT.

En iedereen kan we wat van vinden dat zij niet willen dat hun cloud servers door van alles en nog wat wordt ge/misbruikt, maar het zijn HUN servers. Zij hebben aangegeven dat ze heel veel ongewenst verkeer kregen op hun servers, mega veel connects van één app bijvoorbeeld. Dus zijn ze de boel gaan dichtgooien. Dat viel niet zo goed, dus hebben ze die connect app ingesteld. Ook niet ideaal; ik had veel liever gezien dat ze gaan werken met apps die zich aanmelden voor een API key en dan 'beloven' dat zij zich aan de richtlijnen houden vwb connecties etc. Dan kun je een slechte app uitsluiten en kan de rest gewoon werken zoals het moet.
Maar ja, ik denk dat Bambu Lab inderdaad liever heeft dat je gewoon netjes Bambu Studio gebruikt en via de cloud. Of ze je willen bespioneren betwijfel ik, maar de data die ze verzamelen is erg handig voor product ontwikkeling. Ze weten precies wat iedereen print, afmetingen, materialen etc. Handig voor product ontwikkeling.

Voorlopig boeit het hele verhaal mij niet zo. Mensen die roepen dat we straks allemaal opgelsoten zitten en alleen Bambu filament mogen gebruiken mogen van mij blijven roepen. Ik wens hen een Creality toe :+
Ik had voor de gein, om te kijken hoe dat werkt in de praktijk LAN & DEV mode ingeschakeld en Bambuddy in gebruik genomen. Bevalt prima. Ik gebruik sowieso de Handy app niet om prints te starten/slicen. En tegenwoordig kan Bambuddy dat ook zag ik. Dan moet je Bambu Studio/Orcaslicer headless in een Docker draaien. Klinkt best ingewikkeld, maar als je overal vanaf wil zijn ook een oplossing.

En mocht Bambu Lab echt evil worden, is het gauw afgelopen met ze denk ik. Maar voorlopig wordt elke stap van ze door al die roeptoeters heerlijk overdreven, alsof je niets meer kan. Nou, dat is dus niet waar.

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 16:06

Arfman

Drome!

mphilipp schreef op zondag 17 mei 2026 @ 15:39:
En mocht Bambu Lab echt evil worden, is het gauw afgelopen met ze denk ik. Maar voorlopig wordt elke stap van ze door al die roeptoeters heerlijk overdreven, alsof je niets meer kan. Nou, dat is dus niet waar.
Bambu lab _is_ al evil, alleen zien sommige mensen dat nog niet. Er zijn al stevige verdachtmakingen geweest dat bij elke print er bepaalde GCode werd geupload (of de volledige) bijvoorbeeld.

Zolang mensen zoals jij blijven roepen dat het allemaal wel meevalt, zal BL steeds de grens iets blijven opschuiven, totdat je dus op het compleet gesloten ecosysteem zit wat je als voorbeeld geeft. Als je bedrijven de kans geeft om meer geld te verdienen en het product op minder manier te kunnen gebruiken zullen ze dat echt niet nalaten. Dat mensen dat, na jaren van enshittificatie, nog steeds niet inzien, vind ik behoorlijk naief.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• jenk
[...]

Nouja...de nuance die Bambu Lab in die zaak aanbrengt is dat zij BTT hebben gewaarschuwd dat de methode die zij gebruiken om de info op dat schermpje te krijgen straks niet meer werkt. BTT ging toch door, met het resultaat dat jij nu met een waardeloos product zit. Dat is naar mijn mening niet de schuld van Bambu Lab, maar van de koppigheid van BTT.

En iedereen kan we wat van vinden dat zij niet willen dat hun cloud servers door van alles en nog wat wordt ge/misbruikt, maar het zijn HUN servers. Zij hebben aangegeven dat ze heel veel ongewenst verkeer kregen op hun servers, mega veel connects van één app bijvoorbeeld. Dus zijn ze de boel gaan dichtgooien. Dat viel niet zo goed, dus hebben ze die connect app ingesteld. Ook niet ideaal; ik had veel liever gezien dat ze gaan werken met apps die zich aanmelden voor een API key en dan 'beloven' dat zij zich aan de richtlijnen houden vwb connecties etc. Dan kun je een slechte app uitsluiten en kan de rest gewoon werken zoals het moet.
Maar ja, ik denk dat Bambu Lab inderdaad liever heeft dat je gewoon netjes Bambu Studio gebruikt en via de cloud. Of ze je willen bespioneren betwijfel ik, maar de data die ze verzamelen is erg handig voor product ontwikkeling. Ze weten precies wat iedereen print, afmetingen, materialen etc. Handig voor product ontwikkeling.

Voorlopig boeit het hele verhaal mij niet zo. Mensen die roepen dat we straks allemaal opgelsoten zitten en alleen Bambu filament mogen gebruiken mogen van mij blijven roepen. Ik wens hen een Creality toe :+
Ik had voor de gein, om te kijken hoe dat werkt in de praktijk LAN & DEV mode ingeschakeld en Bambuddy in gebruik genomen. Bevalt prima. Ik gebruik sowieso de Handy app niet om prints te starten/slicen. En tegenwoordig kan Bambuddy dat ook zag ik. Dan moet je Bambu Studio/Orcaslicer headless in een Docker draaien. Klinkt best ingewikkeld, maar als je overal vanaf wil zijn ook een oplossing.

Als er in lan mode nu geen restricties waren wat betreft de camera en de bambu app op dan zou ik een tevreden gebruiker zijn. Het slaat nergens op dat die niet werken in lan mode. Ze willen gewoon dat je via de cloud werkt en zeker bij een chinees bedrijf dat door hun overheid gecontroleerd wordt vind ik dat niet wenselijk. Als dit niet gaat veranderen ga ik in de toekomst voor een tool changer bij een concurrent want die printers worden ook steeds beter. BL heeft nog hardwarematig een voorsprong, maar de concurrentie zit ook niet stil.
jenk schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:26:
[...]
Als er in lan mode nu geen restricties waren wat betreft de camera en de bambu app op dan zou ik een tevreden gebruiker zijn.
Welke camera werkt niet in LAN mode? Die van mij wel.
De Handy app niet, maar die heb ik niet nodig, want ik heb dat Bambuddy verhaal.

Arfman schreef op zondag 17 mei 2026 @ 16:23:
[...]
Bambu lab _is_ al evil, alleen zien sommige mensen dat nog niet. Er zijn al stevige verdachtmakingen geweest dat bij elke print er bepaalde GCode werd geupload (of de volledige) bijvoorbeeld.
Verdachtmakingen kan ik niets mee. Er wordt als 20 jaar geroepen dat Huawei spioneert via haad routers en andere netwerkapparatuur, maar daar is ook nog nooit enig bewijs voor geleverd.
Dus ja, als iemand allerlei dingen verzint die Bambu Lab zou kunnen doen, kan ik daar niet veel mee als ze dat nog niet aan het doen zijn. Een van de verdachtmakingen die ik steeds hoor is dat ze de mogelijkheid hebben om alleen Bambu Lab filament toe te staan. Nouja, zoiets is al eens eerder geprobeerd en als je wilt weten welk bedrijf dat was, moet je in het faillisementsregister kijken :+
Sowieso kunnen ze niets als ik in de LAN/DEV mode zit, want ik kan dan elke slicer gebruiken die ik wil. Dat kan in de cloud mode ook al, alleen moet je dan of via de connect app werken, of gcode uploaden via een usbstick.
Ja, in theorie kunnen ze van alles. Vraag is alleen of een bedrijf zo dom is om dat ook daadwerkelijk te gaan doen. Ze verkopen nu al een shitload aan filament, want het spul is vrijwel permanent uiitverkocht. En ik denk dat zelfs de meest doorgewinterde Bambu Fanboy dat niet zal pikken. Vanaf dat moment verkopen ze niets meer natuurlijk. Ik zie ook totaal geen winst in zo'n plan, alleen maar nadeel.

Dus noem mij maar naïef, maar ik ben voorlopig nog erg tevreden met mijn H2C. Wat en of ik hierna nog iets anders koop, weet ik niet. Het hoeft van mij ook helemaal geen Bambu Lab te zijn. Ik zit niet vast aan het merk. Zij maken gewoon de dingen die ik graag wil, en als op enig moment een andere fabrikant komt met iets dat beter is (voor mij), kan ik overwegen om dat te kopen. Die lock-in bestaat helemaal niet.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:59
Never mind..

[ Voor 99% gewijzigd door Naalroc op 18-05-2026 22:23 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 10:17
Iemand die toevallig een tip heeft?

Zojuist heb ik de xyz assen etc schoongemaakt en opnieuw olie + vet gedaan.
Daarna wilde ik een kalibratie doen, maar krijg nu elke keer de melding "Homing z-axis failed".

Online kan ik nog niet zo snel de oplossing vinden. één van jullie een tip?
Betreft een P2S
edit:
hij lijkt inmiddels verder te gaan nadat ik deze stappen gedaan heb:
https://wiki.bambulab.com/en/x1/troubleshooting/homing-z-axis-failed_part-unit-interference
Laten we het hopen :D

Helaas te vroeg gejuicht. nu liep die vast op het bed leveling

[ Voor 40% gewijzigd door stomley op 18-05-2026 21:13 ]

stomley schreef op maandag 18 mei 2026 @ 20:17:
Iemand die toevallig een tip heeft?

Zojuist heb ik de xyz assen etc schoongemaakt en opnieuw olie + vet gedaan.
Daarna wilde ik een kalibratie doen, maar krijg nu elke keer de melding "Homing z-axis failed".

Online kan ik nog niet zo snel de oplossing vinden. één van jullie een tip?
Betreft een P2S
edit:
hij lijkt inmiddels verder te gaan nadat ik deze stappen gedaan heb:
https://wiki.bambulab.com/en/x1/troubleshooting/homing-z-axis-failed_part-unit-interference
Laten we het hopen :D

Helaas te vroeg gejuicht. nu liep die vast op het bed leveling
Wanneer er een Z-faal is, is er vaak iets wat het bed tegen houdt. Draai de calibratie & kijk mee met de camera, indien mogelijk.

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-06 10:17
MC Taz Man schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:28:
[...]

Wanneer er een Z-faal is, is er vaak iets wat het bed tegen houdt. Draai de calibratie & kijk mee met de camera, indien mogelijk.
Ja ik kon dus niets geks vinden. Daarnaast deed handmatig alles het wel + de home knop deed ook gewoon zijn ding.

Inmiddels waren we dus stapje verder, maar nu loop die vast op het automatisch levelen.
Morgen maar weer eens verder kijken.

Dit is beetje de reden dat ik altijd op kijk tegen onderhoud, want daarna werkt niks meer.
stomley schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:45:
[...]

Ja ik kon dus niets geks vinden. Daarnaast deed handmatig alles het wel + de home knop deed ook gewoon zijn ding.

Inmiddels waren we dus stapje verder, maar nu loop die vast op het automatisch levelen.
Morgen maar weer eens verder kijken.

Dit is beetje de reden dat ik altijd op kijk tegen onderhoud, want daarna werkt niks meer.
Hier nergens last van & ik doe met regelmaat het onderhoud. Elke 2 maanden. Heb je ook de idler pully tension gedaan? Ook die doe ik elke 2 maanden... Hell, dit is mijn lijstje:
BambuLab 3D PrinterMicro LidarSchoonmaken indien melding
BambuLab 3D PrinterCameraSchoonmaken indien slecht beeld
BambuLab 3D PrinterDeur + Bovenkant glasSchoonmaken
BambuLab 3D PrinterUitzuigen
BambuLab 3D PrinterExtruder assembleyControle + schoonmaken indien vies
BambuLab 3D PrinterHotend Silicon SockControle + vervangen indien broos/stuk
BambuLab 3D PrinterFilament snijderControle + vervangen indien stuk
BambuLab 3D PrinterNozzle WiperControle + vervangen indien stuk
BambuLab 3D PrinterPart cooling fanControle + schoonmaken indien vies
BambuLab 3D PrinterDessicant AMSDrogen
BambuLab 3D PrinterActivated Carbon Air FilterControle + vervangen indien doorzichtig
BambuLab 3D PrinterPTFE tubeControle + vervangen indien broos/stuk
BambuLab 3D PrinterStalen Y-axis and Z-axis linear rodsOllien indien piept (grote fles)
BambuLab 3D PrinterIdler Pully + X-as Carbon Rod + riem vast makenSchoonmaken met IPA Alcohol
BambuLab 3D PrinterIdler PullyOliën (vaker bij piepen/klikken) (Pen)
BambuLab 3D PrinterZ-as SchroevenInvetten  https://www.123-3d.nl/SuperLube-Super-Lube-Vet-i1467-t242.html
Grappige vergelijking tussen de U1, H2C & XL. Ik ben heel erg NIET te spreken over de kwaliteit van de prints. Geen van de prints, maar blijkbaar heb ik hele hoge eisen :')

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 13:47
Ik heb nu een probleem bij mijn X2D, weet iemand hoe dit verschijnsel heet zodat ik het kan oplossen? Ik heb echt geen idee met welke settings ik moet beginnen. En dan heb ik het over het gebeuren linksboven en rechtsonder in de hoeken :(Foto

Als het regent in mei, dan is april voorbij

rinkel schreef op zondag 17 mei 2026 @ 14:51:
Ik snap overigens wel waarom Bambu dit doet.
Ze hebben in het verleden problemen gehad met printopdrachten die ten onrechte naar printers werden gestuurd en hebben nog steeds dagelijks te maken met veel foute printopdrachten. Ze willen dus de poorten dicht houden.

Er zijn echter ook andere wegen te bewandelen, kijk eens naar Prusa. Default LAN, maar cloud kan ook, het een sluit het ander niet uit.
Ja, ze hadden het anders kunnen doen, maar ze hebben gekozen voor cloud printing. Mijn idee is dat ze dat gebruiken om waardevolle info over het gebruik van de printers te verzamelen, zodat ze heel precies kunnen inschatten hoe hun printers precies gebruikt worden. Dus in hun optiek is het werken in LAN mode niet heel voordelig voor hen. Het was nooit een probleem, totdat mensen hadden uitgevogeld hoe Bambu zijn printers aanstuurt en dat je die MQTT data kunt uitlezen en terugsturen om de printer te bedienen. Toen vonden ze het gehobby niet leuk meer en hebben toen de boel afgesloten.
Dat hebben ze dan wel op een beetje suffe nanier gedaan. Dat had beter gekund, zonder die achterlijke Bambu Connect App. Maar ja, eenmaal die weg ingeslagen en ze laten het zo. Misschien zagen zij dat 98% van de klanten braaf Bambu Slicer gebruikt, dus boeien wat men roept... :+
Nu is het een beetje een ander verhaal. Hoe het precies zit begrijp ik ook niet helemaal, maar wel dat die gast eigenlijk gewoon probeert om de beveiliging van Bambu Lab te omzeilen. Wat je dan ook van de Bambu Lab methodiek vindt, ik vind dat je dan ook sportief moet zijn als je 'betrapt' wordt. Wat wil je nou eigenlijk bereiken? Dat Bambu Lab akkoord gaat met iemand die in hun ogen oneigenlijk gebruik maakt van hun infrastructuur? Want je mag natuurlijk doen met die printer wat jij zelf wil, maar je gaat nu een bedrijf dwingen om jou te laten doen wat jij wil op hun servers. Dat licentiegedoe is eigenlijk een side-issue. Bambu vindt het niet leuk als iemand code gaat uitbrengen die (in hun ogen) misbruik maakt van hun infra. Is dat dan ok? Want die toegang tot hun infra is nu juist wat zij wilden beperken. Dat is tenminste wat zij een poos terug claimden.

En de vraag is ook wat wil men nou? Waarom willen ze persé afdwingen dat wat zij doen toegestaan moet worden? Als je zo tegen die verplichte cloud bent (die helemaal niet verplicht is), verkoop die Bambu Lab dan en koop een open source printer en ga daar lekker op kloten.

• Noxious
Ik zal er tenzij er nieuwe ontwikkelingen zijn hierna over ophouden, maar dit is een goede video die de licentie-issue uitlegt en hoe het probleem zich nu ontwikkeld (YouTube: Bambu Lab's AGPL Problem Just Got Worse) - het ziet er voor Bambu niet heel rooskleurig uit en dit zou best wel eens impact kunnen gaan hebben op de werking van de software:
Noxious schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 08:54:
[...]
het ziet er voor Bambu niet heel rooskleurig uit en dit zou best wel eens impact kunnen gaan hebben op de werking van de software:
Nou...dat valt ook wel weer mee. De organisatie die AGPL handhaaft, doet dit niet met rechtszaken, ,maar met geduld en correspondentie waarin ze je verzoeken toch echt te voldoen aan de voorwaarden. Dat is een proces dat jaren kan duren. Zo te zien heeft Bambu tijd genoeg om een andere oplossing te vinden voor dit probleem. Ik zou zeggen: trek een blik Chineesjes open en zet ze aan het werk om een AGPL compiiant oplossing te bedenken die alsnog hun eigen belang ondersteunt.
Het is dus niet zo dat Bambu nu verwikkeld raakt in een of andere rechtszaak. Volgens mij is het management van Bambu Lab nogal reactief, en hebben ze gedacht even snel van dit nare probleem af te zijn door een dreigende brief te sturen. Helaas pakte dat anders uit, maar voorlopig is het drama echt niet zo groot als al die roeptoeters willen doen geloven. Leuk om Bambu uit te dagen, maar ik denk dat ze inmiddels (en voordien ook al wed ik) ook al weten hoe de fork in de steel zit. Ergens in de loop van dit jaar zullen ze wel met een re-write komen die het probleem oplost. Want wat ik begrijp hebben ze dus een closed source component dat heel intensief gebruik maakt van een open source component en daarmee dus afhankelijk is van dat component. Als Bambu dat component vervangt door een eigen versie en die ook closed source maakt, zou het probleem opgelost zijn. Of denk ik nu te simplistisch?

Dit doet mij denken aan een zaak die heel lang geleden speelde. Apple diende toen een aanklacht in tegen Microsoft omdat zij vonden dat het een kopie was van MacOS. Als reactie daarop kwam Xerox met de claim dat juist Apple het van hen had afgekeken. Dus als Microsoft aangeklaagd moest worden, moest Apple dat ook. Heel grappig. Of het echt een zaak was weet ik niet, maar ik vond het toen wel komisch.

• Noxious
mphilipp schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 09:46:
[...]

Zo te zien heeft Bambu tijd genoeg om een andere oplossing te vinden voor dit probleem. Ik zou zeggen: trek een blik Chineesjes open en zet ze aan het werk om een AGPL compiiant oplossing te bedenken die alsnog hun eigen belang ondersteunt.

[...]
Dat zou waarschijnlijk voor Bambu de beste oplossing zijn ja; maar dat heeft alsnog impact op de software (dingen gaan vroeg of laat veranderen) m.i..

Oh als toevoeging/verduidelijking:
Want wat ik begrijp hebben ze dus een closed source component dat heel intensief gebruik maakt van een open source component en daarmee dus afhankelijk is van dat component. Als Bambu dat component vervangt door een eigen versie en die ook closed source maakt, zou het probleem opgelost zijn. Of denk ik nu te simplistisch?
Daar komt het een beetje op neer; behalve dat het open source component in dit geval de volledige slicer is; makkelijk 90%+ van de software. Ze zullen 'from scratch' een andere slicer moeten schrijven, of een andere basis vinden om te gebruiken, of hun code/API alsnog open moeten maken.

[ Voor 39% gewijzigd door Noxious op 19-05-2026 10:32 ]

Noxious schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Daar komt het een beetje op neer; behalve dat het open source component in dit geval de volledige slicer is; makkelijk 90%+ van de software. Ze zullen 'from scratch' een andere slicer moeten schrijven, of een andere basis vinden om te gebruiken, of hun code/API alsnog open moeten maken.
Lijkt me niet, daar de slicer gewoon werkt zonder dat stukje software. Enige wat de slicer dan niet kan, is verbinden met de cloud, wat geen essentiële functie van de slicer is.

• Noxious
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:36:
[...]

Lijkt me niet, daar de slicer gewoon werkt zonder dat stukje software. Enige wat de slicer dan niet kan, is verbinden met de cloud, wat geen essentiële functie van de slicer is.
Ja maar een van Bambu's selling points is dat ze die cloud connectie hebben; daarom hebben ze in feite twee keuzes:
1. Het cloud gedeelte (plugin, API's, cloud services) ook open source maken
2. Stoppen met het gebruik van PrusaSlicer/Slic3r en een eigen slicer schrijven
Noxious schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 10:51:
[...]

Ja maar een van Bambu's selling points is dat ze die cloud connectie hebben; daarom hebben ze in feite twee keuzes:
1. Het cloud gedeelte (plugin, API's, cloud services) ook open source maken
2. Stoppen met het gebruik van PrusaSlicer/Slic3r en een eigen slicer schrijven
Nee, hun selling point is dat ze een cloud dienst hebben, waar je eventueel mee kan verbinden. Dat hoeft niets te maken te hebben met de slicer. Sterker nog, het feit dat je de slicer in "LAN" modus kan zetten en deze nog (bijna) volledig werkt, geeft al aan dat de cloud-connectie los staat van de software.

Althans, zo interpreteer ik hun woorden tot op heden.

• JustRob
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-06 17:02
MC Taz Man schreef op maandag 18 mei 2026 @ 22:54:
Grappige vergelijking tussen de U1, H2C & XL. Ik ben heel erg NIET te spreken over de kwaliteit van de prints. Geen van de prints, maar blijkbaar heb ik hele hoge eisen :')

[YouTube: BEST "Zero Waste" Multi-Color 3D Printer | XL vs H2C vs U1]
Wow, mijn A1 print nog netter dan dit..

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

• rinkel
MC Taz Man schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:21:
[...]

Nee, hun selling point is dat ze een cloud dienst hebben, waar je eventueel mee kan verbinden. Dat hoeft niets te maken te hebben met de slicer. Sterker nog, het feit dat je de slicer in "LAN" modus kan zetten en deze nog (bijna) volledig werkt, geeft al aan dat de cloud-connectie los staat van de software.

Althans, zo interpreteer ik hun woorden tot op heden.
Maar omdat de slicer onder de AGPL valt kunnen ze de boel in de cloud dus niet helemaal dichtzetten op deze manier, dan zullen ze closed software moeten gebruiken.
De gekozen oplossing is in mijn ogen ook geen goede.

Toch zal Bambu iets gaan doen, een "Cease and Desist" heeft inmiddels geen zin meer, de aanpassing is al over het gehele internet, 4500 forks inmiddels.

[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 19-05-2026 11:38 ]

JustRob schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:34:
[...]

Wow, mijn A1 print nog netter dan dit..
Ah, ligt dus niet aan mij. Mooi... Precies dé reden dat ik mijn H2D heb weggedaan. Dit soort "kwaliteit".
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:35:
[...]
Maar omdat de slicer onder de AGPL valt kunnen ze de boel in de cloud dus niet helemaal dichtzetten op deze manier, dan zullen ze closed software moeten gebruiken.
Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar je kunt best een closed source component (als in: onderdeel van de software) hebben die een keer een aanroep doet naar iets dat open source is. Maar als het helemaal met elkaar verweven is, wordt het een ander verhaal. Dus als jouw printroutine bij wijze van spreken closed source is, en die roept 1x de open source library aan om connectie te maken en die daarna niet meer nodig heeft, zou het ok zijn. Maar kan zijn dat ik het niet goed begrepen heb.

Maar goed, ingewikkeld verhaal. We gaan zien wat eruit komt. Maar ik denk dat er een beetje meer herrie wordt gemaakt dan noodzakelijk. Ze zijn niet het eerste bedrijf dat dit doet en zeker niet de laatste. Er wordt nu gedaan alsof ze een misdaad tegen de menselijkheid begaan...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:26
Zijn er hier ervaringen met ASA en dan specifiek het vastlopen van het filament in de hotend? Zelfs met een nieuw hotend heb ik prints die mislukken omdat er geen filament uit de nozzle komt.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De huidige versie is al publiek beschikbaar onder AGPL. Je zal dan de code die al beschikbaar is onder die licentie moeten vervangen met iets dat niet op dezelfde manier communiceert met de server, anders kan je alsnog zeggen dat je jouw code op AGPL hebt gebaseerd.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 13:05

chromeeh

the Gnome

Misschien begrijp ik het verkeerd, en iemand hier het wel:
Gisteravond een print gestart met PLA Zwart in slot A4 (ik heb 2 AMS'en)
In de 2e AMS een volle rol PLA Zwart gedaan (Slot B4), maar hij stond vanochtend doodleuk te wachten op PLA Zwart? :? (Auto refill stond aan)

Hij is dus niet automatisch door gegaan met de nieuwe rol, of werkt dit alleen binnen de zelfde AMS?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• rinkel
[...]

Ik heb net even snel de demo van Bambuddy bekeken. Dat ziet er idd erg mooi uit.
Dit werkt dus met de dev mode?
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:47:
[...]
Ik heb net even snel de demo van Bambuddy bekeken. Dat ziet er idd erg mooi uit.
Dit werkt dus met de dev mode?
Ja, dan kan ie de printer bedienen.
Ik vind het ook wel mooi spul. Momenteel heb ik het een beetje druk, maar zodra die periode voorbij is, wil ik gaan kijken of ik zo'n SpoolBuddy kan bouwen. Dan kan ik op eenvoudige manier filament inventory bijhouden. Werkt met RFID tags en een weegschaal.

• rinkel
mphilipp schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 22:29:
[...]

Ja, dan kan ie de printer bedienen.
Ik vind het ook wel mooi spul. Momenteel heb ik het een beetje druk, maar zodra die periode voorbij is, wil ik gaan kijken of ik zo'n SpoolBuddy kan bouwen. Dan kan ik op eenvoudige manier filament inventory bijhouden. Werkt met RFID tags en een weegschaal.
Ik moest even een plekje zoeken voor de Docker, maar het is gelukt en het draait.
Ik had net mijn printers weer naar BambuSlicer gezet en dus niet in Dev modus.
Dat wordt dus de volgende stap.
rinkel schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:10:
[...]
Ik moest even een plekje zoeken voor de Docker, maar het is gelukt en het draait.
Ik had net mijn printers weer naar BambuSlicer gezet en dus niet in Dev modus.
Dat wordt dus de volgende stap.
Bambu Studio werkt prima als je printer in DEV/LAN mode draait. Daar werk ik nl ook mee, geen enkel probleem.

• rinkel
mphilipp schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 23:16:
[...]

Bambu Studio werkt prima als je printer in DEV/LAN mode draait. Daar werk ik nl ook mee, geen enkel probleem.
Nadeel is dat je de instellingen zoals filamenten kwijt raakt als je uitlogd, ze staan onder je gebruikernummer-folder, gelukkig kun je ze kopieren.
Moest even zoeken aangezien ik net ben overgestapt van Windows naar Linux. Maar ik heb ze gevonden en ze zijn nu allemaal zichtbaar onder OrcaSlicer.

Nice

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_cM9N1THDlmySsUMGjlv3VIaxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C7xfJNtHnN0nP0v8etk7hy3l.png?f=fotoalbum_large

Nu nog even uitzoeken hoe het werkt :P

Dat bijhouden van filament is ook mooi, nu nog 60 spoelen invoeren :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSQRAaINw9W3TNQ1Si7a6vGVtC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxzI3epebQsAHltLL6SJILq9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door rinkel op 19-05-2026 23:42 ]

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-06 22:22
Ik ben inmiddels eigenaar van een Bambu Lab A1 met AMS. Echter lukt het niet om de kalibratie te voltooien en krijg ik de melding 0300-4002 "afdrukken gestopt omdat automatisch bed nivelleren mislukt is'. De melding verschijnt om het moment dat de nozzle helemaal achterin de plaat zit, waarbij die wel heel erg dicht op de rand de bouwplaat aanraakt.

Ook maakt die vrij veel herrie tijdens de kalibratie terwijl de Y-as naar het uiteinde wordt gebracht. De bouwplaat zit goed en heb ook een nieuwe firmware geïnstalleerd. Ondertussen heb ik ook al meerdere keren een nieuwe verbinding met de wifi en de app moeten maken.

Klinkt dit bekend bij iemand? Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt dus hoop op een makkelijke oplossing vanuit hun.
Kemania_11 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 19:25:
Ik ben inmiddels eigenaar van een Bambu Lab A1 met AMS. Echter lukt het niet om de kalibratie te voltooien en krijg ik de melding 0300-4002 "afdrukken gestopt omdat automatisch bed nivelleren mislukt is'. De melding verschijnt om het moment dat de nozzle helemaal achterin de plaat zit, waarbij die wel heel erg dicht op de rand de bouwplaat aanraakt.

Ook maakt die vrij veel herrie tijdens de kalibratie terwijl de Y-as naar het uiteinde wordt gebracht. De bouwplaat zit goed en heb ook een nieuwe firmware geïnstalleerd. Ondertussen heb ik ook al meerdere keren een nieuwe verbinding met de wifi en de app moeten maken.

Klinkt dit bekend bij iemand? Ik heb inmiddels een ticket aangemaakt dus hoop op een makkelijke oplossing vanuit hun.
Klinkt alsof je niet alle schroeven/vervoer dingen hebt verwijdert.

• Kemania_11
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-06 22:22
Ik heb nog maar eens nader naar de opbouw stappen gekeken. Twee schroeven onder Y-axis zaten er niet ver genoeg in, terwijl ik ze gisteren echt niet verder kreeg. Maar nu gaat het al een stuk beter! Suf suf suf, straks hopelijk de eerste print eruit krijgen.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:06

Oxigeon

En zo is dat!

Kemania_11 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 20:05:
Ik heb nog maar eens nader naar de opbouw stappen gekeken. Twee schroeven onder Y-axis zaten er niet ver genoeg in, terwijl ik ze gisteren echt niet verder kreeg. Maar nu gaat het al een stuk beter! Suf suf suf, straks hopelijk de eerste print eruit krijgen.
Mijn eerste reactie zou ook zijn dat er nog ergens wat schuim/schroefjes zaten die eruit moesten.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• ATL
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

ATL

aDutchCow schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 00:11:
Ik heb nu een probleem bij mijn X2D, weet iemand hoe dit verschijnsel heet zodat ik het kan oplossen? Ik heb echt geen idee met welke settings ik moet beginnen. En dan heb ik het over het gebeuren linksboven en rechtsonder in de hoeken :([Afbeelding: Foto]
Het lijkt erop dat de hoeken van je print loslaat van de buildplate. Zijn je parts gewarped. Als dat zo is, dan kan lijm of andere hechtmiddelen zoals 3dlac of Dimafix helpen.
Lol, 3D printers worden, effectief, mogelijk illegaal in Californië en andere staten:

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-06 17:00

TTLCrazy

Listen to Frankie

Tja, Amerika, ze denken zo te kunnen voorkomen dat er wapens worden geprint o.a. Alsof die dingen nu al niet wijd verkrijgbaar zijn. Ik ben ook benieuwd hoe ze dat allemaal willen tegenhouden. Er staan nu al honder duizenden 3d printers in Californië neem ik aan. Onbegonnen zaak, niet dat dat ze tegen zal houden...

Dat land wordt steeds gekker lijkt wel.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

TTLCrazy schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:11:
Tja, Amerika, ze denken zo te kunnen voorkomen dat er wapens worden geprint o.a. Alsof die dingen nu al niet wijd verkrijgbaar zijn. Ik ben ook benieuwd hoe ze dat allemaal willen tegenhouden. Er staan nu al honder duizenden 3d printers in Californië neem ik aan. Onbegonnen zaak, niet dat dat ze tegen zal houden...

Dat land wordt steeds gekker lijkt wel.
Ze kunnen het ook gewoon doen, zoals hier; Wapens printen is verboden. Klaar. Dat de printer een wapen kan printen, is niet relevant.

• JustRob
ATL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:01:
[...]

Het lijkt erop dat de hoeken van je print loslaat van de buildplate. Zijn je parts gewarped. Als dat zo is, dan kan lijm of andere hechtmiddelen zoals 3dlac of Dimafix helpen.
En een brim aan je print toevoegen bij de hoeken

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-06 13:47
ATL schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:01:
[...]

Thanks voor je tip, dan zal inderdaad ook een optie zijn. Voor nu ben ik het konijnenhol van kalibratie ingedoken. Ik denk dat ik met mijn A1 gewoon een beetje verwend was. Die heb ik nooit hoeven te kalibreren en die kocht ik toen deze al een tijdje uit was.

Gelukkig maken ze mij de pis niet lauw dus ik bijt mezelf erin vast tot ik het opgelost heb maar damn wat veel variabelen. Ik heb respect voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat de printers van tegenwoordig vrij makkelijk zijn :P

Als het regent in mei, dan is april voorbij

• Renegade666
MC Taz Man schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:13:
[...]

Ze kunnen het ook gewoon doen, zoals hier; Wapens printen is verboden. Klaar. Dat de printer een wapen kan printen, is niet relevant.
Waarom printen XD hier in nl halen de jeugd uit de bijlmer ze gewoon bij de winkel XD

• Noxious
aDutchCow schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:48:
[...]

Thanks voor je tip, dan zal inderdaad ook een optie zijn. Voor nu ben ik het konijnenhol van kalibratie ingedoken. Ik denk dat ik met mijn A1 gewoon een beetje verwend was. Die heb ik nooit hoeven te kalibreren en die kocht ik toen deze al een tijdje uit was.

Gelukkig maken ze mij de pis niet lauw dus ik bijt mezelf erin vast tot ik het opgelost heb maar damn wat veel variabelen. Ik heb respect voor de mensen die ervoor gezorgd hebben dat de printers van tegenwoordig vrij makkelijk zijn :P
Dit heb je vast al vaker gelezen maar voor de zekerheid, je bed goed wassen met afwasmiddel en wat lauwwarm water kan ook een flink verschil maken met hechting.
TTLCrazy schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:11:
Tja, Amerika, ze denken zo te kunnen voorkomen dat er wapens worden geprint o.a. Alsof die dingen nu al niet wijd verkrijgbaar zijn.
Ja, ik denk dat geprinte wapens niet het grootste wapen-gerelateerde probleem is in de VS. Maar in het kader van symboolpolitiek en 'we snappen er niets van, dus doen we maar wat' is het heel erg nuttig.

Overigens worden 3D printers niet illegaal met die wet. De wet behelst het implementeren van een controlesysteem op wat er geprint wordt. Ziet dat er uit als een (onderdeel van een) wapen, moet de printer weigeren. Kan natuurlijk omzeild worden door je printer niet te updaten (het zou in de firmware moeten zitten), maar dan is je printer pas illegaal.
Inderdaad een belachelijk verhaal, maar aangezien politici nergens wat vanaf weten, was wel te verwachten dat ze dit zouden goedkeuren. Het klinkt namelijk voor de leek alsof ze echt iets doen dat zoden aan de dijk zet.

Punt is natuurlijk dat een 3D geprint wapen niet te traceren is. Er staan geen nummers in, dus je kunt nooit dat wapen aan iemand koppelen. Maar goed, dat geldt ook voor de illegale wapenmarkt. En als ik er iemand mee doodschiet, kiep ik dat wapen meteen in de rivier ofzo, zodat niemand 'm meer kan vinden. Al met al doet het niets voor de veiligheid, maar gaat het wel onze hobby verstoren. Hoewel ik niet zie gebeuren dat die controletoestanden ook voor ons gaan gelden. Kan zomaar een geo-controlled feature worden.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Had iemand al eens https://wiki.openbambu.org/ bezocht? Ik kwam dat toevallig tegen en het lijkt me wel nuttige informatie voor BL gebruikers.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18
ocf81 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:06:
Had iemand al eens https://wiki.openbambu.org/ bezocht? Ik kwam dat toevallig tegen en het lijkt me wel nuttige informatie voor BL gebruikers.
Wordt veel gelinkt in handleidingen enzo. Wel praktisch!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:24
Ik kan dit filmpje aanraden.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

• rinkel
Aardig filmpje, maar dit is verre van Jailbreaking, dit is gewoon standaard Bambuddy...
(Dat inderdaad heel fijn werkt als je in LAN mode draait.)

Iets geheel anders,
Ik gebruik nu Orca 2.4.0-dev (nightly) omdat die de ondersteuning heeft voor de X2D, maar daar zit nog wel een bugje in: De optie om bedleveling uit te voeren voor een print mist nog. Die is er wel als ik voor de H2D kies.

Bug gemeld op github.

[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 21-05-2026 12:54 ]

Mijn hemel wat omslachtig... En dan ook nog beweren "you don't have to give up any convenience"... Dude heeft duidelijk al tijden niet meer met BS gewerkt.

Dat gezegd, prima alternatief voor zij die in LAN modus willen werken. Kost mij veel te veel extra stappen (ben lui), dus ik blijf gewoon bij BS.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:13
mphilipp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 09:59:
[...]

Overigens worden 3D printers niet illegaal met die wet. De wet behelst het implementeren van een controlesysteem op wat er geprint wordt. Ziet dat er uit als een (onderdeel van een) wapen, moet de printer weigeren. Kan natuurlijk omzeild worden door je printer niet te updaten (het zou in de firmware moeten zitten), maar dan is je printer pas illegaal.
Inderdaad een belachelijk verhaal, maar aangezien politici nergens wat vanaf weten, was wel te verwachten dat ze dit zouden goedkeuren. Het klinkt namelijk voor de leek alsof ze echt iets doen dat zoden aan de dijk zet.
In principe is dit natuurlijk hetzelfde dat de meeste "gewone" printers geen geld kunnen printen. De grote kasten op het werk zetten er vaak een tekst doorheen. Helpt het 100%, nee maar de ergste impuls haal je er wel mee weg.
MC Taz Man schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 13:07:
[...]
Mijn hemel wat omslachtig... En dan ook nog beweren "you don't have to give up any convenience"... Dude heeft duidelijk al tijden niet meer met BS gewerkt.
Dat gezegd, prima alternatief voor zij die in LAN modus willen werken. Kost mij veel te veel extra stappen (ben lui), dus ik blijf gewoon bij BS.
Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik werk wel met Bambuddy. Ik weet niet wat er omslachtig is (behalve dan misschien het installeren van dat spul), maar ik werk gewoon nog steeds met Bambu Studio. Het enige dat je in LAN/DEV mode 'mist' is Bambu Handy. Daar staat tegenover dat je Bambuddy ook wel remote kunt benaderen op dezelfde manier waarop je andere webapplicaties die je lokaal hebt draaien kunt ontsluiten.

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-06 12:38
Net Orcaslicer gedownload van de Github van Orcaslicer zelf (de .exe versie).
Kan nu weer printen op mijn Bambulab X1C. De printer laadt nu ook gewoon op de Device tab (wat Bambu studio niet automatisch meer deed). En camera kwaliteit is minder blokkerig (nog steeds wel, maar dat ligt aan de camera).
Wat is nou het verschil met de versie die Rossmann aanbiedt op zijn Github?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• rinkel
Xyphoid schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 17:56:
Net Orcaslicer gedownload van de Github van Orcaslicer zelf (de .exe versie).
Kan nu weer printen op mijn Bambulab X1C. De printer laadt nu ook gewoon op de Device tab (wat Bambu studio niet automatisch meer deed). En camera kwaliteit is minder blokkerig (nog steeds wel, maar dat ligt aan de camera).
Wat is nou het verschil met de versie die Rossmann aanbiedt op zijn Github?
Verbinding maken met de servers van BambuLab

• Xyphoid
rinkel schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 18:15:
[...]

Verbinding maken met de servers van BambuLab
Maar bij deze officiële versie ben ik ook niet ingelogd bij Bambulab. Ik heb de printer in LAN only mode staan.

Of maakt de slicer in de achtergrond toch verbinding met Bambulab?

A.I. zegt:
You only need the Rossmann/FULU fork if:
You want:
  • newer locked-down printer support
  • bypasses for Bambu Connect restrictions
  • experimental networking behavior
Otherwise official Orca is simpler and more stable.

Dus ik ga er van uit dat er helemaal geen data naar Bambulab gaat via de slicer.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Kettingspanner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:05
mphilipp schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:21:
Nog een leuk projectje gemaakt: Project Aura. Een crowdsourcing project op Makerworld.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een sensorbox met environmental sensors. Kern is een ESP32 bordje met 4.3" touchscreen en een Sensirion SEN66 multisensor die van alles meet (VOC's, PM1-10) en je kunt het uitbreiden met formalehyde sensors en/of een CO sensor. Dat zijn wel weer dure sensors, maar als je dat nodig hebt... Het zijn allemaal industriele sensors, dus geen rommel. Koppelt aan Home Assistant, web interface e.d. echt leuk spul, en er wordt actief aan ontwikkeld.
Leuk!

Ik heb het ook gebacked. Heb jij het kleine scherm? Vond het lastig om alle onderdelen te vinden in de EU. Jij een goede supplier gevonden waar het merendeel in een keer te bestellen is?
mphilipp schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 15:23:
[...]

Ik heb het filmpje niet gezien, maar ik werk wel met Bambuddy. Ik weet niet wat er omslachtig is (behalve dan misschien het installeren van dat spul), maar ik werk gewoon nog steeds met Bambu Studio. Het enige dat je in LAN/DEV mode 'mist' is Bambu Handy. Daar staat tegenover dat je Bambuddy ook wel remote kunt benaderen op dezelfde manier waarop je andere webapplicaties die je lokaal hebt draaien kunt ontsluiten.
De manier waarop deze meneer een print naar de printer gestuurd krijgt. Gaat veel makkelijker via BS, imo.
MC Taz Man schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:54:
[...]
De manier waarop deze meneer een print naar de printer gestuurd krijgt. Gaat veel makkelijker via BS, imo.
Ok, ik werk idd met Bambu Studio, en ik weet niet hoe het met Orca gaat. Ik nam aan, dat als de printer in LAN mode staat, het 'vanzelf' goed zou komen. Ik ga het voor de gein eens proberen.

Kettingspanner schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 00:38:
Ik heb het ook gebacked. Heb jij het kleine scherm? Vond het lastig om alle onderdelen te vinden in de EU. Jij een goede supplier gevonden waar het merendeel in een keer te bestellen is?
Ja, ik heb het 'kleine' scherm. Groot genoeg vind ik, maar als je het aan de muur hebt hangen, is de grote misschien beter.
Onderdelen vinden is inderdaad een dingetje. Ik kreeg van AliExpress 2 fake componenten. Zogenaamde Adafruit printjes, maar ze deden niets, behalve het groene ledje laten branden. elukkig had Kiwi de spullen inmiddels wel, dus kon ik ze daar bestellen. Maar het is lastig inderdaad. Geen leverancier gevonden die alles heeft. Hij had wel een adresje in Duitsland die een bundel verkoopt, maar die had ook geen voorraad meer.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-06 16:59

Ankh

.Howdy

Ik heb al enige tijd een P1S en print er lekker op los. Maar nu heb ik sinds een paar weken last van een geluid, wat lijkt op een aanlopende lager van een fan. Enkel is het niet de Part, Aux of Chamber fan, die kan je testen.

Nu lees ik hier dat er een MC Board fan is: https://wiki.bambulab.com/en/filament-acc/acc/fans

Enkel als ik dan bij de replacement guide kijk, dan zie ik geen fan: https://wiki.bambulab.com/en/p1/maintenance/mc-board

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:59
Als je hier
https://wiki.bambulab.com/en/p1/manual/kind-reminder-for-P1P-enclosure

kijkt dan zie je op het 2e plaatje van boven dat die fan naast het MC board zit, niet er op, er is ook een purchase link

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• rinkel
Xyphoid schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:38:
[...]

Maar bij deze officiële versie ben ik ook niet ingelogd bij Bambulab. Ik heb de printer in LAN only mode staan.

Of maakt de slicer in de achtergrond toch verbinding met Bambulab?

A.I. zegt:
You only need the Rossmann/FULU fork if:
You want:
  • newer locked-down printer support
  • bypasses for Bambu Connect restrictions
  • experimental networking behavior
Otherwise official Orca is simpler and more stable.

Dus ik ga er van uit dat er helemaal geen data naar Bambulab gaat via de slicer.
Dat is juist het hele punt.
Als je in DEV/LAN modus draait heb je geen toegang tot Bambu cloud, de originele Orca werkt dan prima.
Alleen als je wel cloud wil en Orca wil gebruiken, dan heb je die fork nodig, want standaard Orca kan geen verbinding opbouwen met Bambu cloud.

Dus, die fork kan wel verbinding maken met Bambu-cloud, standaard OrcaSlicer kan geen verbinding maken met Bambu-cloud.

Maar met Bambuddy heb je eigenlijk die cloud niet meer nodig, vind ik.
Het enige is SSL, Bambuddy ondersteund alleen SSL met een reverse proxy, daar moet ik nog iets op vinden.
Maar misschien moet ik het gewoon bij VPN houden.

[ Voor 11% gewijzigd door rinkel op 22-05-2026 11:11 ]

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-06 16:59

Ankh

.Howdy

Naalroc schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:45:
Als je hier
https://wiki.bambulab.com/en/p1/manual/kind-reminder-for-P1P-enclosure

kijkt dan zie je op het 2e plaatje van boven dat die fan naast het MC board zit, niet er op, er is ook een purchase link
Top, dank dan ga ik daar toch even naar snuffelen. Heb naar mijn idee garantie, dus ze mogen een nieuwe opsturen maar goed.
rinkel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Als je in DEV/LAN modus draait heb je geen toegang tot Bambu cloud, de originele Orca werkt dan prima.
Alleen als je wel cloud wil en Orca wil gebruiken, dan heb je die fork nodig, want standaard Orca kan geen verbinding opbouwen met Bambu cloud.

Dus, die fork kan wel verbinding maken met Bambu-cloud, standaard OrcaSlicer kan geen verbinding maken met Bambu-cloud.

Het enige is SSL, Bambuddy ondersteund alleen SSL met een reverse proxy, daar moet ik nog iets op vinden.
Kan je in BB je eigen SSL configureren? If so, gewoon een Let's Encrypt erop gooien. Helemaal makkelijk als je al ergens een domein hebt lopen. Zo doe ik dat met mijn FoundryVTT. Heb een domeinnaam (dnd.domein), daar pleur ik een LE op, ik kopieer de LE info naar Foundry & verwijs de DNS naar m'n Foundry server.

Nadeel; "mag" je elke 3 maanden doen :')

• rinkel
MC Taz Man schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 13:41:
[...]

Kan je in BB je eigen SSL configureren? If so, gewoon een Let's Encrypt erop gooien. Helemaal makkelijk als je al ergens een domein hebt lopen. Zo doe ik dat met mijn FoundryVTT. Heb een domeinnaam (dnd.domein), daar pleur ik een LE op, ik kopieer de LE info naar Foundry & verwijs de DNS naar m'n Foundry server.

Nadeel; "mag" je elke 3 maanden doen :')
Nee, volgens mij niet, voor Bambuddy ga ik een reverse proxy opzetten in Nginx, die gebruikt ook Let's Encrypt.
Bijna alle SSL certificaten krijgen een korte einddatum. Meeste gaan nu naar een half jaar en volgens mij dit jaar nog naar 2 maanden.

Maar aan de andere kant... VPN is ook prima

[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 22-05-2026 14:22 ]

• Noxious
rinkel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 14:21:
[...]

Nee, volgens mij niet, voor Bambuddy ga ik een reverse proxy opzetten in Nginx, die gebruikt ook Let's Encrypt.
Bijna alle SSL certificaten krijgen een korte einddatum. Meeste gaan nu naar een half jaar en volgens mij dit jaar nog naar 2 maanden.

Maar aan de andere kant... VPN is ook prima
Als alternatief kun je mogelijk op je toestel een eigen root vertrouwen en op basis daarvan een lang geldig certificaat uitgeven.

• Xyphoid
rinkel schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Ah, zo! Dan had ik dat door elkaar gehaald.

Maar of je nou wel of niet alleen LAN mode wil, zou ik Orca Slicer installeren. Veel beter dan BambuStudio (v.w.b. printer laden en camera).

• rinkel
Noxious schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 18:00:
[...]

Als alternatief kun je mogelijk op je toestel een eigen root vertrouwen en op basis daarvan een lang geldig certificaat uitgeven.
Ik heb het inmiddels draaien via nginx en let's encrypt. In nginx kun je met een druk op de knop het certificaat vernieuwen en ik kan mn bambuddy nu overal benaderen, ook waar mn VPN niet werkt (werk)
Pfff...denk ik 'laat ik ook maar eens Orca Slicer proberen', ondersteunt ie de H2C niet eens...wa's dat nou voor een fork?

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01:11
Tjah, de H2C is een zeer complexe machine. Komt hopelijk nog want ik vind Bambu studio een dikke downgrade.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025

• rinkel
mphilipp schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:14:
Pfff...denk ik 'laat ik ook maar eens Orca Slicer proberen', ondersteunt ie de H2C niet eens...wa's dat nou voor een fork?
De X2D zit er ook nog maar net in, maar wordt ook nog niet volledig ondersteund, daar missen ook nog wat dingetjes.
Broodro0ster schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 00:26:
Tjah, de H2C is een zeer complexe machine. Komt hopelijk nog want ik vind Bambu studio een dikke downgrade.
Ja, dat snap ik, maar Bambu Lab heeft toch alles al bedacht? Blijkbaar wijkt Orca inmiddels een beetje meer af van Bambu dan je zou verwachten. Het is eigenlijk ooit begonnen als een fork van Bambu Slicer en SuperSlicer. Als ik het mij goed herinner.

• JustRob
Hoe langer ik in dit topic zit, hoe meer ik tot de conclusie kom dat als je eigenlijk alleen maar PLA dingen print en heel af en toe een PETG dingetje, de A1 eigenlijk by far de beste prijs/kwaliteit oplossing is. Het ding kost geen drol, heeft amper kalibratie nodig, spare parts zijn voor een appel en een ei te krijgen en onderhoud stelt echt niks voor.

Ik hoop stiekem dat ze ooit met een open XY printer komen als opvolger in dezelfde prijsklasse, aangezien ze hebben aangegeven nooit meer een bedslinger te maken.

• rinkel
rinkel schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:52:
[...]

De X2D zit er ook nog maar net in, maar wordt ook nog niet volledig ondersteund, daar missen ook nog wat dingetjes.
Ik kom er net achter (via github ticket) dat het weggooien van version.txt de printer wel goed aanmaakt.
Dus mijn issue is verholpen in Orca.

Overigens staat het verhaal over Orca nu ook op de voorpagina:
review: Bambu Lab schiet zichzelf in de voet met aanval op opensourceslicer

[ Voor 25% gewijzigd door rinkel op 23-05-2026 18:47 ]

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.