• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:26

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Karp schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:15:
Ik heb wat bakjes (gridfinity) geprint voor gebruik binnen. Denk aan bureaulades, hobbyspullen, etc. Dat doe ik in PLA of PLA matte. Gaat prima. (Heel blij mee zelfs)

Nu wil ik wat bakjes voor gereedschap, ijzerwaren, DIY-projectjes, etc. Ik ga het niet buiten laten staan, maar het krijgt wel iets meer te verduren. Kom ik weg met PLA/PLA+, of kan ik beter kijken naar ander materiaal? Wat denken jullie?

Op zich ben ik wel heel blij met PLA, en dan kan ik met 2 printers tegelijk productie draaien.
Voor wat "zwaarder" spul zoals steeksleutels en dergelijk ga ik wat anders doen dan Gridfinity.

ik ben bezig mijn gereedsschapswagen in te delen en ga hiervoor drawer-dividers printenzodat ik met multiplex of wat rest plaatmateriaal flexibel vakken kan gaan maken.

Om het even bij 3d printen an sich te houden: ik ga dit doen in PLA want dit heeft minder te lijden op deze manier.

zoiets:
https://www.thingiverse.com/thing:4340710

Nou ben ik niet zo handig met aanpassen van ontwerpen, dus ik zoek nog ff een metrische variant.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:02
Wat ik nog niet (zelf) gevonden heb - maar wellicht wel hier een antwoord voor is..
Als ik via de ams2pro print (met de (door rfid) herkende rollen van BL) zie je binnen Bambustudio (en/of op het device zelf) de 'status' van de rol en het filament (hoeveel er al gebruikt is).
Maar nergens zie ik een estimate qua gewicht.
Ik heb zelf wel wat van die "meters" geprint zodat ik dit ongeveer weet, maar hoe weet ik exact of de hoeveelheid filament die op de rol zit, genoeg zou zijn voor een print?

http://specs.tweak.to/5253

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Sjowhan schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 11:54:
Wat ik nog niet (zelf) gevonden heb - maar wellicht wel hier een antwoord voor is..
Als ik via de ams2pro print (met de (door rfid) herkende rollen van BL) zie je binnen Bambustudio (en/of op het device zelf) de 'status' van de rol en het filament (hoeveel er al gebruikt is).
Maar nergens zie ik een estimate qua gewicht.
Ik heb zelf wel wat van die "meters" geprint zodat ik dit ongeveer weet, maar hoe weet ik exact of de hoeveelheid filament die op de rol zit, genoeg zou zijn voor een print?
Kort door de boch, zonder de spoel er uit te halen en te wegen, niet. Gezien de AMS geen weegschaal ingebouwd heeft. Hij meet hoeveel er ongeveer op een rol zit door de tijd tussen twee reads van de rfid tag te timen. (weinig filament = kleinere diameter = sneller draaien) Daar is dat dansje voor dat hij een heel stuk doorvoert en terug draait als je een (nieuwe) rol in de AMS mikt.

Zelfs met wegen is hoeveel er exact over is op een rol is naar mij ogen toch altijd tot op een paar meter gokken. Van rol tot rol wil het gewicht van de spoel zelf ook wel eens verschillen. Dus echt betrouwbaar het nogsteeds niet.

Voor rollen met rfid tags is het iets minder flexibel, maar in principe is de roll-over functie van de AMS uitermate geschikt voor dat "ga ik het net wel, net niet halen" probleem. Met rfid tags moet het geloof ik exact dezelfde kleur zijn, maar zelf gebruik ik die niet en zeg ik gewoon tegen de AMS "ja, zelfde kleur" en pakt hij gewoon vrolijk de volgende rol als er eentje op is.

[ Voor 24% gewijzigd door Ischium op 15-05-2026 12:43 ]

Pagina: 1 ... 140 141 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.