Ik heb dus een beetje in een opwelling een Bambu A1 gekocht, ik had sowieso nog veel print files die wilde hebben + er komen zoveel meer bij. Maar nu kriebelt het wel om zelf ook weer wat te gaan ontwerpen. In een ververleden voor school wel eens in AutoCAD gewerkt... maar wat is een goede (basic) editor om Bambu-compatible files in te maken en is er nog iets belangrijks voor de workflow die ik moet weten? Ik gok dat het bestand uiteindelijk instellingen heeft voor de printer (temperatuur enzo)?!
Meestal maak je iets in een generiek formaat (STL is de standaard). De printer-specifieke instellingen komen er pas bij in de slicer.iAR schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:19:
Ik heb dus een beetje in een opwelling een Bambu A1 gekocht, ik had sowieso nog veel print files die wilde hebben + er komen zoveel meer bij. Maar nu kriebelt het wel om zelf ook weer wat te gaan ontwerpen. In een ververleden voor school wel eens in AutoCAD gewerkt... maar wat is een goede (basic) editor om Bambu-compatible files in te maken en is er nog iets belangrijks voor de workflow die ik moet weten? Ik gok dat het bestand uiteindelijk instellingen heeft voor de printer (temperatuur enzo)?!
Het resultaat is dat je vrijwel ieder 3D pakket kan gebruiken.
Daar even een vraagje over, in FreeCad en Fusion (en ook in TinkerCad, dacht ik?) kan je exporteren naar een .3MF bestand.Noxious schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:30:
[...]
Meestal maak je iets in een generiek formaat (STL is de standaard). De printer-specifieke instellingen komen er pas bij in de slicer.
Is het dan beter om te exporteren als .STL als je BambuStudio als slicer gebruikt?
Top. Dan is de vraag nog welk pakket: Chat adviseert Fusion (gratis) of SketchUp en vindt Tinkercad te simpel...Noxious schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:30:
[...]
Meestal maak je iets in een generiek formaat (STL is de standaard). De printer-specifieke instellingen komen er pas bij in de slicer.
Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur. Ik ben tijd geleden in OnShape begonnen en kan daar redelijk mee uit de voeten. Anderen zweren weer bij Fusion. Probeer er zelf een paar uit
The devil is in the details.
Tinkercad FTWHahn schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:46:
Iedereen heeft zo z'n eigen voorkeur. Ik ben tijd geleden in OnShape begonnen en kan daar redelijk mee uit de voeten. Anderen zweren weer bij Fusion. Probeer er zelf een paar uit
Ik denk dat je in 3MF misschien wat meer mogelijkheden hebt (delen apart kleuren of als losse modellen aanmerken) maar ik weet er het fijne niet van. Als ik losse modellen wil dan exporteer ik ze altijd los van elkaar.NaN schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:54:
[...]
Daar even een vraagje over, in FreeCad en Fusion (en ook in TinkerCad, dacht ik?) kan je exporteren naar een .3MF bestand.
Is het dan beter om te exporteren als .STL als je BambuStudio als slicer gebruikt?
Ja keuzes keuzes.. Ik gebruikte ooit veel TinkerCAD en da's voor simpele dingen prima en lekker snel. Soms gebruik ik OpenSCAD met templates voor bijv. Gridfinity boxes. Ik heb een poosje FreeCAD en Blender geprobeerd maar daar ben ik te dom voor. Bij Fusion zijn veel mensen sip dat je OG source files in de cloud 'gelocked' zijn. Het is zoeken wat er fijn werkt denk ik.iAR schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:24:
[...]
Top. Dan is de vraag nog welk pakket: Chat adviseert Fusion (gratis) of SketchUp en vindt Tinkercad te simpel...
Mijn meest cursed setup is soms SketchUp 8 uit 2012 gebruiken met een very outdated en half-broken STL import-/export-plugin die vervolgens 9001 errors genereerd bij import in Bambu Studio (maar de software kan die semi-fixen en soms is het dan bruikbaar). Helaas heb ik wat CAD betreft twee linkerhanden dus ik behelp mij ook maar xD
De nieuwste FreeCad versies maken enorme sprongen in bruikbaarheid voor 'normale' mensen. Ik heb lang de 0.2x versies geprobeerd, dat was echt niks, maar 1.0 en zeker 1.1 zijn een hoop beter.
De vraag is wat je aan Chat (ik neem aan ChatGPT) hebt gevraagd? Ik zou namelijk de vraag stellen om alle voor- en nadelen naast elkaar te zetten van Fusion, Sketchup, Onshape en Tinkercad en daarbij heel duidelijk uitleggen wat je ervaring tot nu toe is en dat mee te nemen in het advies.iAR schreef op maandag 27 april 2026 @ 16:24:
[...]
Top. Dan is de vraag nog welk pakket: Chat adviseert Fusion (gratis) of SketchUp en vindt Tinkercad te simpel...
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Onshape/Fusion is een beetje tzelfde. Freecad is moeilijker en onhandiger maar je kan er meer mee dan de gratis versies van Fusion/Onshape.
Tinkercad is handig voor hele simpele beugeltjes ofzo, bij complexere objecten heb je er niks aan.
SketchUp en Blender zijn eigenlijk niet geschikt, als je er al handig mee bent kan je het gebruiken. Maar zou die 2 programma's afraden als je juist iets wilt leren specifiek voor te 3D printen objecten.
Tips:
- Kijk is naar Shapr3D, ik denk haast het meest intuitieve programma voor 'noobs'
- Kijk is naar Solidworks for Makers, meest uitgebreide/professionele maar niet gratis.
- Kijk is naar Alibre Design, de basisversie is 250 euro eenmalige aanschaf. Geen verplicht abonnementsmodel zoals Solidworks/Fusion/Onshape
Tinkercad is handig voor hele simpele beugeltjes ofzo, bij complexere objecten heb je er niks aan.
SketchUp en Blender zijn eigenlijk niet geschikt, als je er al handig mee bent kan je het gebruiken. Maar zou die 2 programma's afraden als je juist iets wilt leren specifiek voor te 3D printen objecten.
Tips:
- Kijk is naar Shapr3D, ik denk haast het meest intuitieve programma voor 'noobs'
- Kijk is naar Solidworks for Makers, meest uitgebreide/professionele maar niet gratis.
- Kijk is naar Alibre Design, de basisversie is 250 euro eenmalige aanschaf. Geen verplicht abonnementsmodel zoals Solidworks/Fusion/Onshape
Ik heb ondertussen toch best complexe dingen ontworpen met Tinkercad
Maar voor echt ontwerpen zijn andere programma's wel beter inderdaad. Elke keer als ik denk ik ga nu eens een echt programma gebruiken probeer ik eerst Tinkercad en kom er altijd wel mee uit
Maar voor echt ontwerpen zijn andere programma's wel beter inderdaad. Elke keer als ik denk ik ga nu eens een echt programma gebruiken probeer ik eerst Tinkercad en kom er altijd wel mee uit
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
Inderdaad. Ik wil een 2.8" schermpje gaan gebruiken, dat lijkt mij net iets fijner kijken. Zou ook mooi zijn als die functies gecombineerd kunnen worden, maar het geheugen op die bordjes is niet heel groot, dus dat zal wel lastig worden.Pedro_Newbie schreef op maandag 27 april 2026 @ 13:12:
Dat kleine schermpje heb ik ook gemaakt maar dan met een 1.9" schermpje, res. 240x280.
De maker had speciaal voor mij een aangepaste firmware gemaakt vanwege de afwijkende resolutie.
Persoonlijk vind ik het schermpje eigenlijk te klein, ik had liever het display gehad zoals b.v. de SpoolEase console die gebruikt en dan misschien beide schermpjes in één behuizing combineren.
[edit]
Als beide projecten de code open source maken, kun je misschien met een beetje hulp van Claude een integratie bakken...
[ Voor 8% gewijzigd door mphilipp op 27-04-2026 19:39 ]
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Het zou wel fijn zijn als je mensen goed voorlicht. STL was de standaard, maar inmiddels is STEP het formaat waar je mee voor de dag wil komen en dat bij nieuwe uploads ook het meest wordt gebruikt. Met het gebruik van STEP wordt detailverlies in het model voorkomen.Noxious schreef op maandag 27 april 2026 @ 15:30:
[...]
3MF is een goed formaat voor dingen die al door de slicer zijn gehaald, omdat de instellingen dan worden meegegeven. Nadeel van 3MF is dat het nog steeds een op polygonen gebaseerd bestandsformaat is.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.