• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:36
Zo, eerste PLA benchy geprint op de X2D, print is zeer goed, vergelijkbaar met de H2D, maar beter dan de P1S. Alleen de boeg is wat ingedeukt, te weinig koeling, maar komt waarschijnlijk omdat ik de aux fan wat terug had gezet vanwege geluid.
De bouwkwaliteit is wel een stuk minder dan de H2D, dat vind ik wel jammer, had liever iets meer betaald en een kleinere H2S gekocht.
Ik ga nu even de bowden nozzle testen, uiteindelijk heb ik de dual nozzle voor supports gekozen.

[ Voor 16% gewijzigd door rinkel op 18-04-2026 15:23 ]

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArFn7i38el8hxJICej1bV5TRAXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM545CeuMlwaQQjEF9Rj5yo7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q009ZCa3p4dGyMqPZXY3WXFHzII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeGJ1molXe329NwtY3bahaDV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qEi8Nb4LK_wqq45PxGfVoSOLAA0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPwG6S8ApCyqRyFigPDoY4Fb.jpg?f=fotoalbum_tile
Houten zeil-Benchy, JorneB variant.
Twee verschillende kleuren Jayo Wood PLA, goed gedroogd in AMS HT.
Nog steeds tevreden met de X1C :)

• gevoelig
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:12
MikeOO schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 07:03:
[...]

Ik reining mijn plaat hooguit een keer in de 2 maanden 8) IPA is ook niet nodig hoor. Beetje afwasmiddel en even goed schoonmaken ermee en dan lekker heet water om het afwasmiddel er weer af te spoelen. Droogmaken met een droge doek en meer is niet nodig.

Als het niet hecht zou ik toch een een first layer test printen om te zien of je bed wel goed level is.
Je zou dan toch eens opnieuw een calibratie moeten uitvoeren en als hij klaar is printer uitzetten en weer aan.

Lost dat het niet op dan kun je nog een stap verder gaan bij bepaalde printers om je bed zelf te controleren of deze level is. Automatische bedlevel is mooi maar kan niet alles opvangen.

Ik heb pas gelden mijn bed eens gecontroleerd aangezien bepaalde hoek bij een volle print niet goed werd geprint en middels deze stappen gecontroleerd en er was een aardig verschil.
Bed goed ingesteld, nieuwe calibratie en probleem opgelost. ;)
Die schoonmaak "stempel" icm met IPA. Wasmiddel kan prima en heb ik ook wel gedaan, maar is veel meer gedoe. IPA kost bijna niks en loste iig mijn hechting problemen met PETG op. Tot nu toe heb ik overigens eigenlijk alleen PETG geprint.

Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Hahn schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 22:53:
Daarom gebruik ik de ene kant van de plaat voor PETG en de andere voor PLA :P
Hoe hou je dat bij? 8)7 Met stift of zo markeren?

Ik gok maar welke kant ik deze keer ga gebruiken.

Terwijl ik 2 PEI-platen heb.. .Hmm, dan zou ik de 1 voor PLA kunnen gebruiken en de ander voor PETG. Maar meestal gooi ik de boel weer door elkaar. Meestal omdat ik DOORRRR wil printen en de plaat met print uit de printer haal, om af te laten koelen en ondertussen weer een nieuwe print wil starten. Eh... daarom, dus.

[ Voor 16% gewijzigd door NaN op 18-04-2026 18:11 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

JorneB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:09:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Houten zeil-Benchy, JorneB variant.
Twee verschillende kleuren Jayo Wood PLA, goed gedroogd in AMS HT.
Nog steeds tevreden met de X1C :)
Wauw, dat ziet er ECHT mooi uit! Heeft u daar een linkje van?

• JorneB
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
NaN schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:02:
[...]

Wauw, dat ziet er ECHT mooi uit! Heeft u daar een linkje van?
Het bootje zelf komt van Makerworld, genaamd "String Sailboat"
Het houteffect heb ik zelf toegevoegd, en nog niet gedeeld.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

JorneB schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:13:
[...]

Het bootje zelf komt van Makerworld, genaamd "String Sailboat"
Het houteffect heb ik zelf toegevoegd, en nog niet gedeeld.
Thanks, in ieder geval ge-bookmarked!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45
NaN schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:01:
[...]

Hoe hou je dat bij? 8)7 Met stift of zo markeren?

Ik gok maar welke kant ik deze keer ga gebruiken.

Terwijl ik 2 PEI-platen heb.. .Hmm, dan zou ik de 1 voor PLA kunnen gebruiken en de ander voor PETG. Maar meestal gooi ik de boel weer door elkaar. Meestal omdat ik DOORRRR wil printen en de plaat met print uit de printer haal, om af te laten koelen en ondertussen weer een nieuwe print wil starten. Eh... daarom, dus.
Ik print zelden met PETG, dus ik laat de plaat altijd hetzelfde, tenzij ik een keer met PETG print. En de PETG-kant heeft een beetje vlekken, doordat PETG wat hardnekkiger is om te verwijderen, waardoor ik die kant ook herken :+

Maar om jezelf te helpen zou je bijvoorbeeld in een hoek een sticker of een stipje ofzo op één kant kunnen doen, als teken dat het de PETG- of PLA-kant is.

The devil is in the details.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Hahn schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 18:17:
[...]

Ik print zelden met PETG, dus ik laat de plaat altijd hetzelfde, tenzij ik een keer met PETG print. En de PETG-kant heeft een beetje vlekken, doordat PETG wat hardnekkiger is om te verwijderen, waardoor ik die kant ook herken :+

Maar om jezelf te helpen zou je bijvoorbeeld in een hoek een sticker of een stipje ofzo op één kant kunnen doen, als teken dat het de PETG- of PLA-kant is.
Yep, dat lijkt mij ook de goede manier, dat stipje... :*)

Thanks!
Pagina: 1 ... 138 139 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.