Zijn manier is de enige juiste manier, en daar kan ik me nogal aan irriteren.
Ik mis proper printing nog op het lijstje
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Moet zeggen dat het al een tijdje erg stil is in 3dprinting-youtube-land. Ik denk dat er weinig nieuws te vertellen is. Al zal het morgen wel losbarsten met reviews van de nieuwe X2D.
"Shill" Fauxhammer heeft em al aangekondigd:
[ Voor 26% gewijzigd door rinkel op 13-04-2026 13:40 ]
Smaken verschillen natuurlijk. Je moet ook bij Slant 3d ervanuit gaan dat alles wat hij verteld is om mensen bij te brengen hoe ze dingen aan kunnen leveren voor hun print farm.FRANQ schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:04:
Slant 3D vind ik altijd erg dwingend overkomen.
Zijn manier is de enige juiste manier, en daar kan ik me nogal aan irriteren.
Ik zie dat ook niet als tips voor hun print farm, maar gewoon hoe je dingen beter/anders kunt ontwerpen.
mphilipp in "Bambu Lab 3D Printers"Ik mis proper printing nog op het lijstje
rinkel schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:38:
zoals @mphilipp al zegt: MyTechFun is er wel eentje om te volgen.
Moet zeggen dat het al een tijdje erg stil is in 3dprinting-youtube-land. Ik denk dat er weinig nieuws te vertellen is. Al zal het morgen wel losbarsten met reviews van de nieuwe X2D.
"Shill" Fauxhammer heeft em al aangekondigd:
[YouTube: Bambu's "NeXt Printer" Review - For Normal Everyday Printer Users]
Ik ben, gebaseerd op de teasers van BL, redelijk pre-teleurgesteld. Had gehoopt op een nozzle changer, maar lijkt een dual-nozzle te gaan worden.
Ah well, scheelt wel weer geld uit geven
Ik had dit wel verwacht eigenlijk, alleen dan geen soort halve dual, want een van de twee lijkt bowden te zijn.MC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:18:
[...]
Ross
Heerlijke man, lekker droge humor...
Ik ben, gebaseerd op de teasers van BL, redelijk pre-teleurgesteld. Had gehoopt op een nozzle changer, maar lijkt een dual-nozzle te gaan worden.
Ah well, scheelt wel weer geld uit geven
Ik kijk morgen even wat reviews af, ben vooral benieuwd naar geluidsnivo, want de P1 maakt herrie. Ik ga m denk ik wel bestellen om mijn P1 te vervangen.
Ik print bijna nooit multi color, dan print ik liever losse onderdelen in kleur.
[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 13-04-2026 14:50 ]
Als je geen multi-materiaal/kleur print, koop dan de P2s... Die's, als ik het goed begrijp, een heel stuk stiller dan de P1/X1 serie en sws een heel stuk beter.rinkel schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:49:
[...]
Ik had dit wel verwacht eigenlijk, alleen dan geen soort halve dual, want een van de twee lijkt bowden te zijn.
Ik kijk morgen even wat reviews af, ben vooral benieuwd naar geluidsnivo, want de P1 maakt herrie. Ik ga m denk ik wel bestellen om mijn P1 te vervangen.
Ik print bijna nooit multi color, dan print ik liever losse onderdelen in kleur.
Tenzij morgen natuurlijk blijkt dat de X2 een hoop voordelen biedt tov de P2
Ik gebruik de 2e nozzle voor supports (op de h2d). Dat werkt echt goed.MC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:57:
[...]
Als je geen multi-materiaal/kleur print, koop dan de P2s... Die's, als ik het goed begrijp, een heel stuk stiller dan de P1/X1 serie en sws een heel stuk beter.
Tenzij morgen natuurlijk blijkt dat de X2 een hoop voordelen biedt tov de P2We gaan het zien
Fair enough... Wat print je er mee?rinkel schreef op maandag 13 april 2026 @ 15:09:
[...]
Ik gebruik de 2e nozzle voor supports (op de h2d). Dat werkt echt goed.
Tsjaa...was een nozzle changer op een X niet een beetje wishful thinking? Dan krijg je een nóg kleiner printbed. En afgaande op de reacties op de H2C leek 'iedereen' een beetje teleurgesteld in die paar mm die eraf gingen. In mijn optiek een beetje gezeur om het gezeur, want er blijft meer dan genoeg over plus dat je de plaat ook vol kunt proppen met verschillende onderdelen. Soms heb je van die projecten van Makerworld met 3 plates, en dan kun je met de H2D/C de plaat vol leggen met verschillende delen.MC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:18:
[...]
Ik ben wel erg benieuwd naar wat er komt en wat het toevoegt. Er is maar een kleine prijsrange over in het huidige aanbod en dan had ik een P2D met dual nozzle logischer gevonden. Maar goed, ik ben niet de marketing goeroe van Bambu Lab. En ben ook niet op zoek naar een nieuw machine. De H2C voldoet nog steeds heel erg goed.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Waarom zou je in hemelsnaam wat mms verliezen? Je kan er gewoon voor kiezen om de printer die paar mm die je nodig hebt breder te maken.mphilipp schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:48:
[...]
Tsjaa...was een nozzle changer op een X niet een beetje wishful thinking? Dan krijg je een nóg kleiner printbed. En afgaande op de reacties op de H2C leek 'iedereen' een beetje teleurgesteld in die paar mm die eraf gingen. In mijn optiek een beetje gezeur om het gezeur, want er blijft meer dan genoeg over plus dat je de plaat ook vol kunt proppen met verschillende onderdelen. Soms heb je van die projecten van Makerworld met 3 plates, en dan kun je met de H2D/C de plaat vol leggen met verschillende delen.
Ik ben wel erg benieuwd naar wat er komt en wat het toevoegt. Er is maar een kleine prijsrange over in het huidige aanbod en dan had ik een P2D met dual nozzle logischer gevonden. Maar goed, ik ben niet de marketing goeroe van Bambu Lab. En ben ook niet op zoek naar een nieuw machine. De H2C voldoet nog steeds heel erg goed.
Was idd behoorlijk wishful thinking
PETG met PLA support, PLA met PETG support. Voor ASA en PC moet ik nog iets zien te vinden.
PLA support filament van Bambu mislukt bij mij altijd.
Probeer supports zoveel mogelijk te vermijden, maar als het nodig is is dit een goed combi. De interface layer is dan 0. Je ziet dan bijna niet dat er supports gebruikt zijn.
Ik bedoelde meer; wat voor modellen? Veel details, of vooral praktisch?rinkel schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:05:
[...]
PETG met PLA support, PLA met PETG support. Voor ASA en PC moet ik nog iets zien te vinden.
PLA support filament van Bambu mislukt bij mij altijd.
Probeer supports zoveel mogelijk te vermijden, maar als het nodig is is dit een goed combi. De interface layer is dan 0. Je ziet dan bijna niet dat er supports gebruikt zijn.
Kan. Maar dan introduceren ze nóg een chassis/platform. Maakt het allemaal niet overzichtelijker en ook niet goedkoper. Misschien maakt het geen moer uit, maar het lijkt mij niet handig. Dan worden ze net als Creality met een verwarrende lineup. Dat dreigt het nu toch al te worden. Wat wordt precies de toegevoegde waarde van de X2C?MC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:04:
[...]
Je kan er gewoon voor kiezen om de printer die paar mm die je nodig hebt breder te maken.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
We gaan het zien, ben er ook heeeeeeeel benieuwd naar. Maar BL kennende, kunnen ze wel een usecase neerzettnmphilipp schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:10:
[...]
Kan. Maar dan introduceren ze nóg een chassis/platform. Maakt het allemaal niet overzichtelijker en ook niet goedkoper. Misschien maakt het geen moer uit, maar het lijkt mij niet handig. Dan worden ze net als Creality met een verwarrende lineup. Dat dreigt het nu toch al te worden. Wat wordt precies de toegevoegde waarde van de X2C?
Dus vandaar dat ik dit filmpje even deel. Oorspronkelijk zag ik dit filpmje, maar dat was een praatje van 15 jaar geleden (en wat langer). Deze is recenter en sluit misschien beter aan op wat er momenteel omgaat op dit gebied.
Ik heb een P2S met AMS 2 Pro. Al vele mooie PLA en PETG prints gemaakt. Nu wil ik echter met "TPU for AMS" gaan printen ( https://eu.store.bambulab.com/nl/products/tpu-for-ams ). Deze is 18 uur gedroogd in de AMS en ik ben klaar om op print te drukken...
Nu komt echter de twijfel, klopt het dat ik verder niks anders aan hoef te doen? Dus daadwerkelijk door de AMS heen laten lopen? En dus niet het dakje open en rechtstreeks in de toolhead?
Bambulab beschrijft veel in de Wiki, maar met name over alle scenario's waarop je wel van alles moet doen. External spoel, feed rechtstreeks in de toolhead etc... En ja ik ben bang om nu iets te slopen
Volgens BL; je kan gewoon gaan printennew_guy schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:09:
Ik kan het niet met zekerheid vinden, dus vandaar mijn vraag hier.
Ik heb een P2S met AMS 2 Pro. Al vele mooie PLA en PETG prints gemaakt. Nu wil ik echter met "TPU for AMS" gaan printen ( https://eu.store.bambulab.com/nl/products/tpu-for-ams ). Deze is 18 uur gedroogd in de AMS en ik ben klaar om op print te drukken...
Nu komt echter de twijfel, klopt het dat ik verder niks anders aan hoef te doen? Dus daadwerkelijk door de AMS heen laten lopen? En dus niet het dakje open en rechtstreeks in de toolhead?
Bambulab beschrijft veel in de Wiki, maar met name over alle scenario's waarop je wel van alles moet doen. External spoel, feed rechtstreeks in de toolhead etc... En ja ik ben bang om nu iets te slopen
Je hoeft sws niet bang te zijn, want meer dan een verstopte nozzle ga je niet krijgen. Gewoon gaan met die banaan dus.
Eigenlijk vanalles, veel op verzoek, dat zijn vaak modellen van Printables en andere sites, of onderdelen die stuk zijn gegaan, die teken ik dan na en ontwerp ze in Freecad.MC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:07:
[...]
Ik bedoelde meer; wat voor modellen? Veel details, of vooral praktisch?
Maar ook een Voron, Prusa Mini Bear (mini Mk3, met veel zelf ontworpen mods) in t verleden.
Nu een Heat-insert press van onderdelen die ik nog over had (staat op t andere forum).
Ik print wel eens detail in kleur, maar dan liever 2 kleuren als t kan, bijvoorbeeld tekst-bordjes. De AMS gebruik ik meer vanuit handigheid, dus kiezen vanuit de slicer en voor overspoelen bij bijna lege spoelen.
Multi kleur vind ik te traag en, in mijn geval, teveel afval.
En na al die jaren ben ik de prullen (en dan tegenwoordig in kleur) wel zat eigenlijk. Voor dat je het weet staat je huis vol met plastic rommel die je niet nodig hebt.
De eerste keer is het "Ow wauw", maar die tijd heb ik wel gehad.
De zelfgeschilderde bouwwerkjes die ik hier voorbij zie komen vind ik wel heel cool.
[ Voor 15% gewijzigd door rinkel op 13-04-2026 19:29 ]
Thanks..! Ik heb op print gedrukt, ben benieuwd naar het resultaat over een uurtje.MC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:24:
[...]
Volgens BL; je kan gewoon gaan printen
Je hoeft sws niet bang te zijn, want meer dan een verstopte nozzle ga je niet krijgen. Gewoon gaan met die banaan dus.
Was meer voor jouw ervaringenrinkel schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:24:
[...]
Eigenlijk vanalles, veel op verzoek, dat zijn vaak modellen van Printables en andere sites, of onderdelen die stuk zijn gegaan, die teken ik dan na en ontwerp ze in Freecad.
Maar ook een Voron, Prusa Mini Bear (mini Mk3, met veel zelf ontworpen mods) in t verleden.
Nu een Heat-insert press van onderdelen die ik nog over had (staat op t andere forum).
Ik print wel eens detail in kleur, maar dan liever 2 kleuren als t kan, bijvoorbeeld tekst-bordjes. De AMS gebruik ik meer vanuit handigheid, dus kiezen vanuit de slicer en voor overspoelen bij bijna lege spoelen.
Multi kleur vind ik te traag en, in mijn geval, teveel afval.
En na al die jaren ben ik de prullen (en dan tegenwoordig in kleur) wel zat eigenlijk. Voor dat je het weet staat je huis vol met plastic rommel die je niet nodig hebt.
De eerste keer is het "Ow wauw", maar die tijd heb ik wel gehad.
De zelfgeschilderde bouwwerkjes die ik hier voorbij zie komen vind ik wel heel cool.
Ik print weinig miniatuur. Als het een keer voorkomt dan doe ik dit op de Voron, of soms op de P1.MC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 19:33:
[...]
Was meer voor jouw ervaringen. Ik vond de H2D die ik had verre van het detail-niveau van de X1c. Hoe ervaar jij dat? Ik print, qua details dan, vooral D&D minis. Vooral die van MZ4250.
Het schijnt dat Prusa's het beste zijn in Mini's. Volgens mij heeft Lost In Tech daar ooit iets over gepost.
Ik heb wel het idee dat het beter is om een kleinere printer te hebben voor miniaturen.
Ik vind de H2D vooral fijn stil, zeker vergeleken met de P1. Bij de Voron hoor je vooral de steppers, net als bij de Core One het geval was (heb ik niet meer)
Ik had de Voron vooral voor ASA/ABS/PC ingericht, kamer werd 60 graden, maar nu ik de H2D heb gebruik ik die daarvoor. Al moet ik zeggen dat ik nog maar weinig ASA print, sinds de Voron klaar is.
(Misschien dat ik wat onderdelen ga herprinten op de H2D)
[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 13-04-2026 20:15 ]
Meh, X1c doet perfect minis printen voor D&D, plus dat ik niet veel te veel wil betalen voor een Prusa. Blijf liever in een gebruikersvriendelijk ecosysteem.rinkel schreef op maandag 13 april 2026 @ 20:13:
[...]
Ik print weinig miniatuur. Als het een keer voorkomt dan doe ik dit op de Voron, of soms op de P1.
Het schijnt dat Prusa's het beste zijn in Mini's. Volgens mij heeft Lost In Tech daar ooit iets over gepost.
Ik heb wel het idee dat het beter is om een kleinere printer te hebben voor miniaturen.
Ik vind de H2D vooral fijn stil, zeker vergeleken met de P1. Bij de Voron hoor je vooral de steppers, net als bij de Core One het geval was (heb ik niet meer)
Ik had de Voron vooral voor ASA/ABS/PC ingericht, kamer werd 60 graden, maar nu ik de H2D heb gebruik ik die daarvoor. Al moet ik zeggen dat ik nog maar weinig ASA print, sinds de Voron klaar is.
(Misschien dat ik wat onderdelen ga herprinten op de H2D)
/slightly offtopicMC Taz Man schreef op maandag 13 april 2026 @ 21:55:
[...]
Meh, X1c doet perfect minis printen voor D&D, plus dat ik niet veel te veel wil betalen voor een Prusa. Blijf liever in een gebruikersvriendelijk ecosysteem.
Pff, het is al zeker 20 jaar geleden dat ik D&D heb gespeeld maar de vele mini's die voorbij komen en vooral de schilderingen laten het wel weer kriebelen hoor. Er is nu zoveel meer mogelijk dan dat er toen was.
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Je weet dat je dat gratis kan spelen, toch? Hier iig het GoT topic: MC Taz Man in "Het grote Dungeons & Dragons topic"ShadowBumble schreef op maandag 13 april 2026 @ 22:13:
[...]
/slightly offtopic
Pff, het is al zeker 20 jaar geleden dat ik D&D heb gespeeld maar de vele mini's die voorbij komen en vooral de schilderingen laten het wel weer kriebelen hoor. Er is nu zoveel meer mogelijk dan dat er toen was.
Mijn vraag aan jullie: weten jullie of er in Bambu Studio een mogelijjkheid is om op een simpele manier in te stellen dat die bijv. op 40% snelheid print?
Nu staan er bij het kopje snelheid super veel instellingen, maar kan je ook ergens simpel aangeven ik wil op 40% snelheid printen?
Eigenlijk hetzelfde wat je hieronder ziet
:strip_exif()/f/image/pp5gnQnGH7jfLTHVQpkeXxfo.png?f=user_large)
Het handigst is om dit bij de "Volumetric speed" in te stellen bij je filament.Edje6 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:17:
Ik heb veel getest gedaan rondom mijn "strings" probleem en ben erachter gekomen dat de snelheid naar 50% (Stilte) brengen uiteindelijk een goed resultaat geeft.
Mijn vraag aan jullie: weten jullie of er in Bambu Studio een mogelijjkheid is om op een simpele manier in te stellen dat die bijv. op 40% snelheid print?
Nu staan er bij het kopje snelheid super veel instellingen, maar kan je ook ergens simpel aangeven ik wil op 40% snelheid printen?
Eigenlijk hetzelfde wat je hieronder ziet
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een nozzle van 0.4mm en 0.2 layer hoogte kom je bij 100mm/s op ongeveer 8mm3/s
[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 14-04-2026 13:33 ]
Maar wat ik bedoel is:
is er ergens een simpele instelling die de "totale" printsnelheid ineens naar bijv 40% kan brengen.
Hetzelfde wat je dus doet je als je de instelling Stille modus aanzet
Staat op het eerste tabblad bij instellingen van je filament.Edje6 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:44:
Kan nergens vinden wat je bedoeld.
Maar wat ik bedoel is:
is er ergens een simpele instelling die de "totale" printsnelheid ineens naar bijv 40% kan brengen.
Hetzelfde wat je dus doet je als je de instelling Stille modus aanzet
Dat is het simpelst om de max snelheid in te regelen, dat doe je dan per filament. Bijvoorbeeld TPU kan niet zo snel geprint worden als PLA, etc.
Iets vergelijkbaars als die stille modus om even de snelheid aan te passen tijdens printen, zoals in Klipper, is er niet.
Als je in bambu studio naar prepare gaat druk je op de ... bij je filament:Edje6 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 13:44:
Kan nergens vinden wat je bedoeld.
:strip_exif()/f/image/xsiJW4QbbmWChRUEKc9CrzKT.jpg?f=fotoalbum_medium)
dit opent een nieuw venster en als je daar iets naar beneden scrollt zie je het volgende staan waar je het kan aanpassen:
:strip_exif()/f/image/ymyoY0pwtjA6ikY6QKiRv04p.jpg?f=fotoalbum_medium)
Geen niks het heeft mij ook echt best wel lang geduurd voor ik dit vond, uiteindelijk ben ik "modifier cubes" gaan gebruiken voor het aanpassen van snelheden op de initiele lagen, zodat je controle hebt over wel stukje van de print je langzamer wilt hebben.
3DPrinterMike heeft een heeeeeel goed punt; een X2D heeft (wss) een kleiner bed dan de X/P1 & P2 series, want dubbele nozzle.. Dus die paan mm die je nodig hebt om de kast breder te maken, raak je ook kwijt aan de dubbele nozzle. Maw; met de "oude" formfactor is BL fucked, qua groottemphilipp schreef op maandag 13 april 2026 @ 17:10:
[...]
Kan. Maar dan introduceren ze nóg een chassis/platform. Maakt het allemaal niet overzichtelijker en ook niet goedkoper. Misschien maakt het geen moer uit, maar het lijkt mij niet handig. Dan worden ze net als Creality met een verwarrende lineup. Dat dreigt het nu toch al te worden. Wat wordt precies de toegevoegde waarde van de X2C?
Ik heb liever dat ze het bed dezelfde grootte houden, dan kan ik mn oude plates gebruiken.MC Taz Man schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:33:
[...]
3DPrinterMike heeft een heeeeeel goed punt; een X2D heeft (wss) een kleiner bed dan de X/P1 & P2 series, want dubbele nozzle.. Dus die paan mm die je nodig hebt om de kast breder te maken, raak je ook kwijt aan de dubbele nozzle. Maw; met de "oude" formfactor is BL fucked, qua grootte
[YouTube: The Bambu Lab X2D is Coming....But Why?]
Maar goed, ik ben een van de weinige mensen die geen grote printer willen (zeg ik met een H2D...)
Eigenlijk wil ik een A1 Mini in een behuizing met de overige specs van de H2D.
Nee nee, met 256ˆ3 ben ik ook blijrinkel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:43:
[...]
Ik heb liever dat ze het bed dezelfde grootte houden, dan kan ik mn oude plates gebruiken.
Maar goed, ik ben een van de weinige mensen die geen grote printer willen (zeg ik met een H2D...)
Eigenlijk wil ik een A1 Mini in een behuizing met de overige specs van de H2D.
Eventueel maken ze de behuizing aan beide kanten breder, om de 256ˆ3 te behouden op de plaat, en X2S/C in de toekomst mogelijk te maken op hetzelfde platform. Krijg je 4 productielijnen; A, P, X & H. Heel goed te overzien, lijkt me.
Hell, Creality maakt om de 3,256 weken een nieuwe productielijn. Klaagt ook niemand over (wel over de nieuwe producten, uiteraard, maar niet de nieuwe productielijnen). Andere fabrikanten hebben sws al meer lijnen dat BL momenteel heeft.
Zou me niets verbazen als dat de usecase blijkt. Iets groter, met alle functies van de H-lijn, maar dan kleiner.
eigenlijk hoop ik op full linear rails, zoals op de Voron, een grotere part blazer, zoals op de H2D en Prusa's. En ook het ventilatiesysteem van de H2 serie.MC Taz Man schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:52:
[...]
Nee nee, met 256ˆ3 ben ik ook blij. Heeeeeeeeeel eventueel 300ˆ3. Wmb mag de kast dus ook gewoon groter worden, om de dubbele nozzle alle ruimte te geven.
Eventueel maken ze de behuizing aan beide kanten breder, om de 256ˆ3 te behouden op de plaat, en X2S/C in de toekomst mogelijk te maken op hetzelfde platform. Krijg je 4 productielijnen; A, P, X & H. Heel goed te overzien, lijkt me.
Hell, Creality maakt om de 3,256 weken een nieuwe productielijn. Klaagt ook niemand over (wel over de nieuwe producten, uiteraard, maar niet de nieuwe productielijnen). Andere fabrikanten hebben sws al meer lijnen dat BL momenteel heeft.
Zou me niets verbazen als dat de usecase blijkt. Iets groter, met alle functies van de H-lijn, maar dan kleiner.
Dat maakt ze een stuk stiller.
Maar ach, mijn P1 gaat sowieso vervangen worden denk ik. Even de reviews afwachten zometeen. Ben toch wel benieuwd.
Ross heeft z'n filmpje al klaar staan in de première & hij is altijd lekker kritischrinkel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:59:
[...]
eigenlijk hoop ik op full linear rails, zoals op de Voron, een grotere part blazer, zoals op de H2D en Prusa's. En ook het ventilatiesysteem van de H2 serie.
Dat maakt ze een stuk stiller.
Maar ach, mijn P1 gaat sowieso vervangen worden denk ik. Even de reviews afwachten zometeen. Ben toch wel benieuwd.
Laten we even afwachten wat ze geproduceerd hebben. Ik heb nu te weinig info om iets te kunnen concluderen. Meestal denkt BL wel goed na over hun apparaten, dus ik denk dat het allemaal anders is dan wij denkenMC Taz Man schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 14:33:
[...]
3DPrinterMike heeft een heeeeeel goed punt; een X2D heeft (wss) een kleiner bed dan de X/P1 & P2 series, want dubbele nozzle.. Dus die paan mm die je nodig hebt om de kast breder te maken, raak je ook kwijt aan de dubbele nozzle. Maw; met de "oude" formfactor is BL fucked, qua grootte
Doorgaans wel idd, maar wilde het wel ff kwijtmphilipp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 15:10:
[...]
Laten we even afwachten wat ze geproduceerd hebben. Ik heb nu te weinig info om iets te kunnen concluderen. Meestal denkt BL wel goed na over hun apparaten, dus ik denk dat het allemaal anders is dan wij denken
[ Voor 34% gewijzigd door MC Taz Man op 14-04-2026 16:02 ]
Saving grace is dat 'ie niet duur is. Sterker nog, gewoon goedkoop. Dat maakt het een "Ik ben niet teleurgesteld, maar had meer verwacht"-printer
Ik vind het echt een prima eerlijke review, goed punt ook wat hij maakt over de heater, alles wijst erop dat er gewoon een aparte heater komt voor de P2S aangezien de mounting points er letterlijk al inzitten, er zit wel heel veel overlap met de nieuwste iteratie van de P2S.MC Taz Man schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:01:
Fauxhammer begint zo, prijs is 849 eurovoor de combo. 649 voor de printer... Wow...
[YouTube: Bambu's "NeXt Printer" Review - For Normal Everyday Printer Users]
En waarschijnlijk zoals hij al aangeeft zal als bambu het niet doet gaat er wel een derde partij zijn die het gaat aanbieden.
[ Voor 8% gewijzigd door ShadowBumble op 14-04-2026 17:28 ]
Ja, waarom zou je nu nog een P2S kopen? Voor die €100 heb je nu een heater en die tweede nozzle. Ook al is ie beperkt in gebruik, het komt altijd van pas. Maar een vreemde move. Waarom niet gewoon een P2D gemaakt? Waarom zo dom nostalgisch over de X serie? Nu hebben ze net als Creality een verwarrende lineup. Wat moet je nu kiezen? Hoe leg je dit uit aan mensen die nog niet zoveel weten over 3D printen? Het verschil tussen direct drive en bowden is juist iets dat gevorderden snappen. Maar dit is geen machine voor gevorderden... Vreemde beslissing eerlijk gezegd. Maar goed, ik ben geen marketing deskundige, dus wie weet snap ik het gewoon niet.MC Taz Man schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 16:36:
Saving grace is dat 'ie niet duur is. Sterker nog, gewoon goedkoop. Dat maakt het een "Ik ben niet teleurgesteld, maar had meer verwacht"-printer
Joh, ik had mijn laatste X1c zo'n maand of zo, toen de P2S uit kwam... Zó genaaid ben je nietgoodfella schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:37:
Ik heb de P2S combo 1.5m maand. Ik heb een dubbelgevoel nu 😂
LotgenootMC Taz Man schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:46:
[...]
Joh, ik had mijn laatste X1c zo'n maand of zo, toen de P2S uit kwam... Zó genaaid ben je niet
Yep. Ik laat deze aan mij voorbij gaan. Te weinig om voor te upgreden. Mocht er een nozzle changer komen, ben ik eventueel geïnteresseerd. Mocht die komen, verwacht ik dat ergens in november, of zo.
Oh nou hier niet hoor ben super tevreden met mijn P2S, en ik ben het stiekem ook echt wel eens met de review, waarom zou je de X2D kopen.goodfella schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:37:
Ik heb de P2S combo 1.5m maand. Ik heb een dubbelgevoel nu 😂
- De P2S is een goedkopere variant maar zonder (nu nog) heating echter de mounting holes en alles zit al in je P2S dus de kans is zeer groot dat er een heater aankomt hetzij van Bambu of een 3rd party
Die extra support nozzle is leuk maar in de praktijk heb je daar niks aan tenzij je supports met een veel goedkoper filament zou willen printen, maar of je daar nu echt de kosten mee opvangt.
Misschien was de H2D een soort stop-gap omdat de H2C niet op tijd af was. Het is dat de H2 serie net iets meer te bieden heeft qua formaat en betere printkwaliteit (fijnere belts), maar anders had de H2D niet heel veel bestaansrecht. Het is een mooie techniek natuurlijk, maar die 2 nozzles bieden alleen maar waarde als je die tweede voor support of hooguit 2 kleurenprint of meer kleuren, maar met 1 hoofdkleur. Dan scheelt het wat, maar je gaat er de oorlog niet mee winnen.ShadowBumble schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:49:
Oh nou hier niet hoor ben super tevreden met mijn P2S, en ik ben het stiekem ook echt wel eens met de review, waarom zou je de H2D kopen.
Jammer dat we geen inzicht hebben in de verkoopcijfers. Ik zou wel eens willen weten wat er zoal verkocht wordt.
Wie is Thomas? En het zou handig zijn als je een link deelt als je benoemt dat iemand een review online heeft gezetrinkel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:38:
Thomas heeft ook een review online gezet
The devil is in the details.
Niet noodzakelijk de prijs, maar wel ander materiaal. PET als interface voor een PLA print (en vice versa) werkt heerlijk, maar het swappen kost bij een beetje uitgebreide print met interfaces op veel verschillende hoogtes, gewoon enorm veel tijd. Daar is zo'n extra nozzle echt wel heel fijnShadowBumble schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:49:
Die extra support nozzle is leuk maar in de praktijk heb je daar niks aan tenzij je supports met een veel goedkoper filament zou willen printen, maar of je daar nu echt de kosten mee opvangt.
Niet de moeite waard voor een upgrade vanaf een P2S wellicht. Maar met een P1S begint het bij mij nu wel te jeuken
[ Voor 9% gewijzigd door CrashOverDrive op 14-04-2026 18:15 ]
€100 is best snel terugverdiend hoor. Dat is niet veel voor een heater en die (beperkte) extra nozzle. Best grappig dat Bambu Lab zich hiermee weer zelf klem zet. Eerst toen de X1C er was en de P2S kwamt, die eigenlijk hetzelfde was, maar goedkoper. Het is dat ze dat kötschermpje erop hadden gedaan, anders was er geen reden om de X1C nog te kopen. En nu doen ze het omgekeerde: een X2D, die identiek is aan de P2S, maar met een heater en extra nozzle voor maar €100 meer... Als ik voor de keuze stond, zou ik dus de P2S overslaan. Voor zo'n kleine meerprijs is het wel handig natuurlijk. Al was het niet voor support, zullen er best prints zijn waar het helemaal niet zo gek is om met de twee nozzles te printen. Zeker niet als het nog een beetje getweaked wordt.ShadowBumble schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:49:
Niet genoeg reden om te upgraden natuurlijk, maar daar zijn nieuwe modellen zelden voor bedoeld.
Thomas is een bekende naam hier dacht ik:Ook cnc kitchen:dus, GT1.5 belts, dat is wel een pluspunt t.o.v. de P2Hahn schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:09:
[...]
Wie is Thomas? En het zou handig zijn als je een link deelt als je benoemt dat iemand een review online heeft gezet
GT1.5 belts, alleen dat al zou ik het waard vinden, maar dat ben ik danCrashOverDrive schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:13:
[...]
Niet noodzakelijk de prijs, maar wel ander materiaal. PET als interface voor een PLA print (en vice versa) werkt heerlijk, maar het swappen kost bij een beetje uitgebreide print met interfaces op veel verschillende hoogtes, gewoon enorm veel tijd. Daar is zo'n extra nozzle echt wel heel fijn
Niet de moeite waard voor een upgrade vanaf een P2S wellicht. Maar met een P1S begint het bij mij nu wel te jeuken
X2DShadowBumble schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 17:49:
[...]
Oh nou hier niet hoor ben super tevreden met mijn P2S, en ik ben het stiekem ook echt wel eens met de review, waarom zou je de H2D kopen.
- De P2S is een goedkopere variant maar zonder (nu nog) heating echter de mounting holes en alles zit al in je P2S dus de kans is zeer groot dat er een heater aankomt hetzij van Bambu of een 3rd party
Onderstussen heeft Stefan ook z'n review online:
Dat is natuurlijk ook waar als ik kijk wat er inmiddels in mijn P2S Combo zit, had die 100 Euro inderdaad niet uitgemaakt op de initiele aankoop, maar ook inderdaad niet upgracde waardig, misschien vanaf de P1 wel weer.mphilipp schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:14:
[...]
€100 is best snel terugverdiend hoor. Dat is niet veel voor een heater en die (beperkte) extra nozzle.
Niet genoeg reden om te upgraden natuurlijk, maar daar zijn nieuwe modellen zelden voor bedoeld.
Euh ja aangepast oopsMC Taz Man schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:21:
[...]
X2DH2D is z'n grote broertje.
Onderstussen heeft Stefan ook z'n review online: [YouTube: Bambu Lab X2D Review: Affordable Dual-Nozzle Printing, with a Catch]
[ Voor 25% gewijzigd door ShadowBumble op 14-04-2026 18:24 ]
Tenzij je handelt, niet echt. Filament wordt ook steeds goedkoper, dus moet je er veel filament doorheen jagen vóór je die 100 euro terug hebt.
Neemt niet weg dat de X2D technisch natuurlijk superieur is aan de P2S.
Ik had nog nooit gehoord van Thomas, en sowieso is niet iedereen hier een vaste bezoeker die met de wereld van 3d printen bekend is.rinkel schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 18:18:
[...]
Thomas is een bekende naam hier dacht ik:
[YouTube: Bambu's ruthless push for dominance: The X2D is just too good for its price]
Ook cnc kitchen:
[YouTube: Bambu Lab X2D Review: Affordable Dual-Nozzle Printing, with a Catch]
dus, GT1.5 belts, dat is wel een pluspunt t.o.v. de P2
Thanks voor de video's
The devil is in the details.
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ja same hier. Zit al tijdje met een P2S in het winkelmandjeRenegade666 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 19:39:
Moet eerlijk zeggen, best verast over de prijs. Misschien toch de p1s verkopen, en x2d er in
Straks zou dat ook voor de H2C komen. Ik ben benieuwd hoe die er dan uit gaat zien, want dat met maar 2 AMS units ga je de oorlog niet winnen met een H2C. De PTFE switcher die ik nu gebruik kan 4 units aan en je moet het welliswaar handmatig omschakelen, maar dat is net een schakelaar die je omzet, en dan ook even op de printer zelf zorgen dan die AMS unit aan de andere nozzle toegewezen is. Dat zou die automaat allemaal voor je doen, maar dan moet je ook minimaal een 4-in-2-uit moeten hebben. Ik ben benieuwd...
[edit]
Ik zie nu in een andere review van de X2D dat er toch op deze machine de 'precision bett' zit, waardoor je veel minder/geen vfa hebt. Dan is eigenlijk de P2S overbodig geworden, want met de X2D heb je alles wat de P2S heeft (op 20mm bed na), plus een heater, de exhaust filter, een tweede nozzle en een beter printsysteem. What's not to like?
[ Voor 19% gewijzigd door mphilipp op 14-04-2026 22:34 ]
Helemaal happy mee, denk alleen wel dat ik nog even een langere powerkabel moet halen ( lees opzoeken uit die doos me snoeren in de schuur
Als print profiel heb ik Generic Pla aangevinkt. Iemand enig idee hoe dit los kan raken verder? Zoals gezegd, het is me nooit eerder gebeurd
Edit: ik heb nog 2x geprobeerd. Elke keer laten de print los als ze ongeveer op 85% zijn. Heb nog 2 profielen geprobeerd, esun pla+ en bambu basic.
Heb de plaat met wat warm water en dreft schoon gemaakt. Heb geen idee waar het aan ligt.
[ Voor 18% gewijzigd door Oxigeon op 14-04-2026 23:54 ]
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Enclosed, verwarmde kamer, vernieuwd luchtfiltratie systeem, precision belt dus minder tot geen vfa's, lichtere toolhead dus minder gedans en gebonk én een extra nozzle dedicated voor support materiaal !
Erg gaaf. Grote kans dat dit m'n A1's gaat vervangen.
[ Voor 15% gewijzigd door PepieNL op 15-04-2026 00:03 ]
Uitgaande van de prijsverschillen tussen de andere modellen, had ik bedacht dat een X2 €799 zou moeten kosten en een X2 Combo €1099. Dan zit ie ongeveer in het midden. Maar naa, ze maken de X2 €110 duurder dan de P2S en de combo zelfs maar €100. Dat is raar. Met mijn 'voorspelling' had er om en nabij de €300 tussen gezeten. En de stap van de X2D naar de H2S is €520. Bij alle modellen zit er echt een paar honderd euro tussen. Nu ga je iemand vragen te kiezen tussen twee machines waar het prijsverschil minimaal is. En de 'duurdere' is duidelijk de betere deal.
Ik gok dat ze de lagere modellen als de A1 er langzaamaan gaan uitwerken. Ze bestaan al lang en denk dat ze de productondrsteuning over een X aantal jaar willen laten vallen. Zou dat niet een reden kunnen zijn ?mphilipp schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:40:
Die prijs is echt het meest bizarre aan de X2D. Staat totaal niet in verhouding tot de rest van de lineup. Toen de geruchten van zo'n X2 begonnen (waar ik overigens helemaal niets van geloofde) ben ik gaan kijken aan welke prijs je dan moest denken. Want ik dacht aanvankelijk dat er geen plaats was voor de X2 in de lineup, prijstechnisch gezien.
Uitgaande van de prijsverschillen tussen de andere modellen, had ik bedacht dat een X2 €799 zou moeten kosten en een X2 Combo €1099. Dan zit ie ongeveer in het midden. Maar naa, ze maken de X2 €110 duurder dan de P2S en de combo zelfs maar €100. Dat is raar. Met mijn 'voorspelling' had er om en nabij de €300 tussen gezeten. En de stap van de X2D naar de H2S is €520. Bij alle modellen zit er echt een paar honderd euro tussen. Nu ga je iemand vragen te kiezen tussen twee machines waar het prijsverschil minimaal is. En de 'duurdere' is duidelijk de betere deal.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je wil.mphilipp schreef op woensdag 15 april 2026 @ 00:40:
Die prijs is echt het meest bizarre aan de X2D. Staat totaal niet in verhouding tot de rest van de lineup. Toen de geruchten van zo'n X2 begonnen (waar ik overigens helemaal niets van geloofde) ben ik gaan kijken aan welke prijs je dan moest denken. Want ik dacht aanvankelijk dat er geen plaats was voor de X2 in de lineup, prijstechnisch gezien.
Deze printer wordt denk ik in de markt gezet als 'budget engineering instap printer'. Je kan er wat engineering filaments mee printen; en omdat die duur zijn heb je een 2e kop voor support materiaal - die is een stuk minder precies want bowden; maar dat maakt daarvoor minder uit.
De rest van de feature verschillen wijzen er m.i. vooral op dat het engineering-gericht is; waar de P2S meer een reguliere printer is voor de serieuzere hobbyist.
Je zou kunnen proberen om het profiel van ESUN te gebruiken hiervoor binnen bambulab.Oxigeon schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 21:12:
Eventjes een vraagje. Ik heb een aantal maanden een A1. Eigenlijk nooit problemen gehad. Heb altijd zwarte (en ook andere kleuren) van Bambu Lab gehad. Zojuist heb ik 2 rollen fillament van Amazon binnen gekregen (esun pla). Na een uurtje printen heb ik al mijn 3 items die hij aan het printen was los liggen op de plaat. Nu kan ik voorstellen dat als er 1 los is alles los laat.
Als print profiel heb ik Generic Pla aangevinkt. Iemand enig idee hoe dit los kan raken verder? Zoals gezegd, het is me nooit eerder gebeurd
Edit: ik heb nog 2x geprobeerd. Elke keer laten de print los als ze ongeveer op 85% zijn. Heb nog 2 profielen geprobeerd, esun pla+ en bambu basic.
Heb de plaat met wat warm water en dreft schoon gemaakt. Heb geen idee waar het aan ligt.
Directe link naar de downloadpagine : https://www.esun3d.com/zl...3NzYyMzIwODYkajM1JGwwJGgw
Ik heb hier rollen witte Pla-light van ESun hier liggen, en met het profiel gaat het best oké.
http://specs.tweak.to/5253
Gisteren de mail over de X2D. Inmiddels zo'n 300 uur verder op mijn P2S maar als ik dit had geweten had ik even gewacht. Het is toch niet alleen support? Je kunt ook makkelijker multi-color printen?Noxious schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:21:
[...]
Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je wil.
Deze printer wordt denk ik in de markt gezet als 'budget engineering instap printer'. Je kan er wat engineering filaments mee printen; en omdat die duur zijn heb je een 2e kop voor support materiaal - die is een stuk minder precies want bowden; maar dat maakt daarvoor minder uit.
De rest van de feature verschillen wijzen er m.i. vooral op dat het engineering-gericht is; waar de P2S meer een reguliere printer is voor de serieuzere hobbyist.
Over de timing en prijs. Ik vind het wel slim van ze. Natuurlijk halen ze hun huidige lijn op dit moment wat door elkaar waardoor het nu wat onlogisch lijkt maar met het ook op de concurrentie hebben ze straks een heldere line-up van budget tot professional met steeds kleine prijsincrementen en enorm veel waar voor je geld.
Als ze de oude ranges ook nog wat aanhouden bieden ze ook nog mogelijkheden voor mensen die bepaalde features nodig hebben maar niet het geld hebben voor de nieuwere varianten.
Overigens mooi om te zien dat ik hier kwam met de gedachte wat nieuws te melden maar dat dat natuurlijk al lang en breed was gedaan.
Buiten is het koud en guur. Gisteren was het warmer dan vandaag. Maar dat kan ook aan mij liggen...
Dat kan inderdaad, maar de kwaliteit van de bowden nozzle is wel duidelijk wat slechter als ik reviews bekijk (bijv van CNCKitchen op YT).gevoelig schreef op woensdag 15 april 2026 @ 08:16:
[...]
Gisteren de mail over de X2D. Inmiddels zo'n 300 uur verder op mijn P2S maar als ik dit had geweten had ik even gewacht. Het is toch niet alleen support? Je kunt ook makkelijker multi-color printen?
Je hebt minder waste (geen filament swap) met twee kleuren, maar nog wel een purge tower om de druk goed te houden.
Hier ook een P2S gebruiker. Ik wil al een poosje een 2e AMS, maar die lijken permanent uitverkocht. Ik speelde even met het idee om de X2D combo aan te schaffen, en de P2S los te verkopen voor hopelijk €450 ofzo
Met de korting die je op de AMS krijgt in de combi maakt dat bijna het verschil goed; heb ik een kleine upgrade voor zo'n €150 (+ prijs AMS) en een 2e AMS. En wel leverbaar haha.
Voor support materiaal, stukjes tekst/logo's met een andere kleur in een print (behuizingen etc), en de technische filamenten die warmte vereisen is het echt wel een mooie upgrade die X2D
Klopt allemaal wat je zegt. Maar door het prijsverschil zou ik een X2D kopen ipv een P2S. Al was het alleen al om die precisie snaar op de gantry. De P2S heeft namelijk nog wel last van VFA; de X2D - net als de H2 serie - niet of nauwelijks. En dan de heater en de externe fan maakt het voor die €100 meer een redelijk onweerstaanbaar alternatief.Noxious schreef op woensdag 15 april 2026 @ 07:21:
[...]
Het ligt er natuurlijk ook helemaal aan wat je wil.
Het maakt niet uit waar ie primair voor bedoeld is. De prijs maakt 'm interessant(er). Het is de omgekeerde situatie tussen de X1C en de P2S. Velen vroegen zich af of de X1C nog wel de moeite waard was, omdat de P2S aanzienlijk goedkoper was en op het schermpje en ik geloof de standaard hardened nozzle identiek aan elkaar qua printkwaliteit en snelheid. Daarom namen een hoop het vervelende schermpje voor lief.
Je levert niets in als je de X2D kiest ipv de P2S. Je hebt alleen maar meer mogelijkheden. En ja, die rechternozzle geeft niet dezelfde printkwaliteit, maar de P2S heeft 'm niet... En ik denk wel dat er wat getuned wordt. Zowel door Bambu via firmware en door gebruikers die settings vinden waardoor het verschil minder wordt. Het is niet alsof bowden printers ineens slecht zijn. We hebben jarenlang niet veel beter gehad...
Het is mij de meerwaarde van het upgraden niet waard, maar als ik een 2e printer zou kopen, dan waarschijnlijk wel deze - of over een half jaar tot een jaar de P3S die dan veel van deze features weer heeft
Als ik nu de in de markt was geweest, had ik zeker de X2D gekocht. Maar ik kan nog wel wat jaartjes vooruit met mijn P2S combo
[ Voor 10% gewijzigd door Axel op 15-04-2026 09:55 ]
Alleen al die GT1.2 belt is die 100 euro al waard, vind ik.mphilipp schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:36:
[...]
Klopt allemaal wat je zegt. Maar door het prijsverschil zou ik een X2D kopen ipv een P2S. Al was het alleen al om die precisie snaar op de gantry. De P2S heeft namelijk nog wel last van VFA; de X2D - net als de H2 serie - niet of nauwelijks. En dan de heater en de externe fan maakt het voor die €100 meer een redelijk onweerstaanbaar alternatief.
Het maakt niet uit waar ie primair voor bedoeld is. De prijs maakt 'm interessant(er). Het is de omgekeerde situatie tussen de X1C en de P2S. Velen vroegen zich af of de X1C nog wel de moeite waard was, omdat de P2S aanzienlijk goedkoper was en op het schermpje en ik geloof de standaard hardened nozzle identiek aan elkaar qua printkwaliteit en snelheid. Daarom namen een hoop het vervelende schermpje voor lief.
Je levert niets in als je de X2D kiest ipv de P2S. Je hebt alleen maar meer mogelijkheden. En ja, die rechternozzle geeft niet dezelfde printkwaliteit, maar de P2S heeft 'm niet... En ik denk wel dat er wat getuned wordt. Zowel door Bambu via firmware en door gebruikers die settings vinden waardoor het verschil minder wordt. Het is niet alsof bowden printers ineens slecht zijn. We hebben jarenlang niet veel beter gehad...
De H2D heeft deze ook en heeft echt een stuk minder last van VFA dan mijn P1S.
Ik heb echt gewacht op bevestiging van deze belt voordat ik op de koop-knop heb gedrukt.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.