PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Time-lapses maken 🤯😄Oxigeon schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:35:
[...]
Leuk wat ben je van plan? Moet zelf ook eens kijken naar zoiets. Wel leuk om dat fatsoenlijk te doen. Als je de optie aanvinkt bij Bambu Lab krijg je vanalles op je prints wat je niet wil hebben.
Ik heb ooit fotografie gestudeerd. Ik beleef nu veel plezier aan 3d modelen én printen. Ik wil eens kijken of ik dat samen kan brengen. Toffe dingen bedenken, ontwerpen, printen én vastlegggen.
Mijn Textured PEI Plate heeft wat leftovers/residu van een print met PETG. Met dreft krijg ik dit niet 'schoon', de vuiligheid blijft zichtbaar zitten..
Wat kan ik dan gebruiken? Ik lees gebruik van alcohol of aceton? Wil de plate niet beschadigen, dus wellicht hebben jullie een oplossing?
[ Voor 6% gewijzigd door Sjowhan op 03-04-2026 10:41 ]
http://specs.tweak.to/5253
Deze werken hier echt top, gewoon i.c.m. dreft en warm water. Daarvoor bleef er bij mij ook altijd residue achter.Sjowhan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 10:41:
Ik zou op Makerworld rond gaan kijken/zoeken (of printables of andere equivalent hiervan...) . Gok overigens dat je de aanbieding op Amazon besteld hebt (16,54 voor 2kg)
Mijn Textured PEI Plate heeft wat leftovers/residu van een print met PETG. Met dreft krijg ik dit niet 'schoon', de vuiligheid blijft zichtbaar zitten..
Wat kan ik dan gebruiken? Ik lees gebruik van alcohol of aceton? Wil de plate niet beschadigen, dus wellicht hebben jullie een oplossing?
[Afbeelding]
Oh top, voor alle platen?Axel schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 12:27:
[...]
Deze werken hier echt top, gewoon i.c.m. dreft en warm water. Daarvoor bleef er bij mij ook altijd residue achter.
Ik had al een schuurspons (sponskant) geprobeerd, maar dat bood eigenlijk ook niet echt een oplossing om dit soort residu's weg te halen. Misschien dat deze wel goed helpt
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Print momenteel alleen met supertack plate maar mijn ervaring is dat die lastiger schoon te krijgen is dan de standaard textured plate. Dus zou niet weten waarom het daarmee niet werktSjowhan schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:11:
[...]
Oh top, voor alle platen?
Ik had al een schuurspons (sponskant) geprobeerd, maar dat bood eigenlijk ook niet echt een oplossing om dit soort residu's weg te halen. Misschien dat deze wel goed helpt
Ah goed punt. Voor nu is het residu wel weg (gisteren gebruikt) maar goed om hier rekening mee te houden.theguyofdoom schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:29:
Een wonderspons is een polijstmiddel, dat is mogelijk niet zo goed voor het textured gedeelte van Textured PEI…
ik heb met exact dit filament dit geprint:Karp schreef op donderdag 2 april 2026 @ 13:48:
Ik keek al uit naar deze bestelling!
eSUN PLA+ bone white. Iemand aanraders voor skeletten of andere bot-achtige prints? Daar schijnt hij goed voor te zijn!
[Afbeelding]
wel iets nabewerkt met een wash van waterverf om de eentonige kleur te breken
Trouwens, volgens mij zegt Bambu dat je er met staalwol op mag om hem weer op te ruwen dus een normale schuurspons lijkt me ook wel okay.Sjowhan schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:08:
[...]
Ah goed punt. Voor nu is het residu wel weg (gisteren gebruikt) maar goed om hier rekening mee te houden.
Met die groffe kant heb ik anders mjjn hele plate verpewsttheguyofdoom schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:48:
[...]
Trouwens, volgens mij zegt Bambu dat je er met staalwol op mag om hem weer op te ruwen dus een normale schuurspons lijkt me ook wel okay.
Gaaf!Gh0stw4lk3r schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:26:
[...]
ik heb met exact dit filament dit geprint:[Afbeelding]
Bij mij komt inkt en verf altijd tussen de layer lines 😑
Voor mijn vrouw moest ik enkele tenen van een olifantenskelet printen (don't ask whyGh0stw4lk3r schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:26:
[...]
Nice, staat dit model online?Gh0stw4lk3r schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 12:26:
[...]
https://www.thingiverse.com/thing:1962784
Top, dank je wel! Leuk vakantie projectjeGh0stw4lk3r schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:47:
ik heb hem ooit van thingiverse gehaald lang geleden, maar heb hem gevonden
https://www.thingiverse.com/thing:1962784
Als ik het in de reviews zie kan deze op de P2S aangesloten worden. Maar ik ben benieuwd of ik dan ook nog de originele AMS kan gebruiken? Of moet ik hem dan losstaand gewoon als droger gaan gebruiken. In de toekomst wil ik graag een 2e AMS er aanhangen maar als dit ook een mogelijke oplossing zou zijn scheelt dit weer.
Is dat niet een kit om je Bambu AMS versie 1 te verbouwen tot één die kan drogen?S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:21:
Hier ook problemen met de paasprintjesIk denk dat mijn filament te vochtig is. Nu wil ik de volgende aanschaf doen om deze aan te sluiten aan de printer: SUNLU dryer
Ik heb echt geen ideetheguyofdoom schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:25:
[...]
Is dat niet een kit om je Bambu AMS versie 1 te verbouwen tot één die kan drogen?
Dus na een maandje printen.... begint het nu pas te komen.
Volgens mij is de onderkant van de plaatjes de Bambu AMS versie 1 (die kon geen filament drogen). Dus dan is dit Sunlu-ding een soort vervangende kap die de verwarming voor z'n rekening neemt. Dus zonder zo'n unit is het alleen een "hoed" als ik het goed begrijp.
Dank voor het meekijken. Dit is dit ook wat chatgpt zegt maar ik wilde toch even checken door het filmpje. Deze kan dus niet op de AMS lite die bij de P2S zit, wel op andere modellen. Dus als ik deze koop heb ik een losse droger voor 4 rollenEn deze versie kan ook niet als standalone droger. Dus op naar de S4 variant om al die spaghetti te op te lossen.theguyofdoom schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:33:
[...]
Volgens mij is de onderkant van de plaatjes de Bambu AMS versie 1 (die kon geen filament drogen). Dus dan is dit Sunlu-ding een soort vervangende kap die de verwarming voor z'n rekening neemt. Dus zonder zo'n unit is het alleen een "hoed" als ik het goed begrijp.
Wat print je? Want PLA basic/matte kan echt wel wat hebben. Mijn printer (A1) staat hier bij 60%-65% vochtigheid en heb het PLA gewoon ‘open’ opgeslagen liggen. Nooit problemen met prints. Het enige dat ik droog (met een Sunlu S2) is PLA-wood, PLA-silk en PETG. (En ik twijfel of het bij Silk ook nodig is, maar omdat dit tot nu toe vrij grote prints waren, better safe then sorry, vooralsnog haha)S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:21:
Hier ook problemen met de paasprintjesIk denk dat mijn filament te vochtig is. Nu wil ik de volgende aanschaf doen om deze aan te sluiten aan de printer: SUNLU dryer
Als ik het in de reviews zie kan deze op de P2S aangesloten worden. Maar ik ben benieuwd of ik dan ook nog de originele AMS kan gebruiken? Of moet ik hem dan losstaand gewoon als droger gaan gebruiken. In de toekomst wil ik graag een 2e AMS er aanhangen maar als dit ook een mogelijke oplossing zou zijn scheelt dit weer.
[ Voor 5% gewijzigd door JustRob op 05-04-2026 21:47 ]
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Bij de P2S Combo kreeg je de AMS 2 Pro. De AMS Lite is voor de A1-serie VZIW, en daar hangen je spoelen in de open lucht, en past niet op niet-A-serie.S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]
Dank voor het meekijken. Dit is dit ook wat chatgpt zegt maar ik wilde toch even checken door het filmpje. Deze kan dus niet op de AMS lite die bij de P2S zit, wel op andere modellen. Dus als ik deze koop heb ik een losse droger voor 4 rollenEn deze versie kan ook niet als standalone droger. Dus op naar de S4 variant om al die spaghetti te op te lossen.
De AMS 2 Pro kan drogen.
Ik zit met bambu pla filament met een P2S. De laatste tijd steeds vaker loopt het vast op spaghetti en klonten. Nozzle is schoon, plaat is gereinigd en kalibratie opnieuw gedaan. Een nieuwe rol ging wel goed, en als ik de temperatuur omhoog doe zoals ik die bij sparkle filament doe gaat het ook goed. Dus de aanname is dat de open spoolen te vochtig zijn.JustRob schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:45:
[...]
Wat print je? Want PLA basic/matte kan echt wel wat hebben. Mijn printer (A1) staat hier bij 60%-65% vochtigheid en heb het PLA gewoon ‘open’ opgeslagen liggen. Nooit problemen met prints. Het enige dat ik droog (met een Sunlu S2) is PLA-wood, PLA-silk en PETG.
Toch nog een geslaagd printje voor het eieren zoeken met de nieuwe spool:
[ Voor 15% gewijzigd door S.McDuck op 05-04-2026 22:46 ]
Die Sunil droger is voor de AMS (eerste gen). Je vervangt de kap van de AMS door deze droger. De AMS kun je gewoon blijven gebruiken. Hoe ik dat weet? Ik heb deze zelf.S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:21:
[ Voor 4% gewijzigd door L.N. op 05-04-2026 23:07 ]
Staat erbij:S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 21:21:
Over dit item
【Gelijktijdig printen en drogen】Upgrade uw AMS (Gen 1) voor continu printen tijdens het drogen van filament.
Ok, dus het past wel op de ams 2 pro?L.N. schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:03:
[...]
Die Sunil droger is voor de AMS (eerste gen). Je vervangt de kap van de AMS door deze droger. De AMS kun je gewoon blijven gebruiken. Hoe ik dat weet? Ik heb deze zelf.
[Afbeelding]
Zou je dan deze aanraden of een standalone S4? Als starter lijkt het me handig om om tijdens het printen te drogen. Maar je leest overal dat dit overdreven is omdat filament al droog moet zijn als je begint.
Een AMS Pro 2 kan al drogen he. Daar moet je niks meer aan ombouwen. PLA mag je niet drogen tijdens het printen ivm heatcreep. Gewoon vooraf drogen en dan printen.S.McDuck schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:35:
[...]
Ok, dus het past wel op de ams 2 pro?
Zou je dan deze aanraden of een standalone S4? Als starter lijkt het me handig om om tijdens het printen te drogen. Maar je leest overal dat dit overdreven is omdat filament al droog moet zijn als je begint.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Nouja, ik heb in iedergeval mijn antwoord van sunlu official:Broodro0ster schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:55:
[...]
Een AMS Pro 2 kan al drogen he. Daar moet je niks meer aan ombouwen. PLA mag je niet drogen tijdens het printen ivm heatcreep. Gewoon vooraf drogen en dan printen.
🚨To clarify: The AMS Heater is specifically designed to work with the original AMS system only. It is not compatible with the AMS 2 Pro. Dus ik koop een losse droger
Dank allemaal!
Sowieso is PLA niet supergevoelig voor vocht. Kan zijn dat je een rol hebt die af fabriek al lekker vochtig is (ask me how I know), maar doorgaans heb ik weinig of nooit last van vocht in mijn PLA. Ik heb nog steeds een paar rollen die geruime tijd open bloot in het rek liggen en ik merk er niets van.Broodro0ster schreef op zondag 5 april 2026 @ 23:55:
[...]
PLA mag je niet drogen tijdens het printen ivm heatcreep. Gewoon vooraf drogen en dan printen.
Maar om alles uit te sluiten is het denk ik wel goed om het in ieder geval in een afgesloten zak te bewaren. Dan kan er in ieder geval niets meer bij. Zo'n zakje korreltjes erbij is nog beter.
Ik heb zelf het geduld niet om alles te drogen enzo. Lui...
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Je kunt ook nog kijken naar de Eibos Filament Dryer. Die werkt met de AMS en AMS2PRo (daarvoor moet je wel een adapter printen)S.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:13:
[...]
Nouja, ik heb in iedergeval mijn antwoord van sunlu official:
🚨To clarify: The AMS Heater is specifically designed to work with the original AMS system only. It is not compatible with the AMS 2 Pro. Dus ik koop een losse droger![]()
Dank allemaal!
Gebruik zelf de Tetras. Voordeel is dat je elke spool afzonderlijk kunt drogen en de temperatuur kunt instellen tov de Sunlu die de gehele ruimte in 1x droogt en je dus geen PLA en PETG tegelijk kunt drogen.
Daarbij heeft hij per spool ook een automatische klep om het vocht er uit te laten.
https://shop.eibos3d.com/...ent-dryer-series-x-tetras
Ik print al 6 jaar en ik heb nog rollen (Prusament) liggen die 6 jaar oud zijn. Nooit bewaard in een zak ofzo. PLA doet het gewoon nog prima. PETG heb ik overlaatst gebruikt en moest de droger in.mphilipp schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:13:
[...]
Sowieso is PLA niet supergevoelig voor vocht. Kan zijn dat je een rol hebt die af fabriek al lekker vochtig is (ask me how I know), maar doorgaans heb ik weinig of nooit last van vocht in mijn PLA. Ik heb nog steeds een paar rollen die geruime tijd open bloot in het rek liggen en ik merk er niets van.
Maar om alles uit te sluiten is het denk ik wel goed om het in ieder geval in een afgesloten zak te bewaren. Dan kan er in ieder geval niets meer bij. Zo'n zakje korreltjes erbij is nog beter.
Ik heb zelf het geduld niet om alles te drogen enzo. Lui...
Ik heb overigens maar 1 rol PLA gehad die ik moest drogen en dat was Filamentum. Die ging gewoon al vanaf het begin niet top.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus-E V2 + V3 | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Maar waarom wil je nog een heater toevoegen aan een AMS 2 Pro die al verwarming heeft ingebouwd? Ik snap het niet zo goed?S.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 00:13:
[...]
Nouja, ik heb in iedergeval mijn antwoord van sunlu official:
🚨To clarify: The AMS Heater is specifically designed to work with the original AMS system only. It is not compatible with the AMS 2 Pro. Dus ik koop een losse droger![]()
Dank allemaal!
Omdat sommige PLA spaghetti blijft worden, ook na drogen in de AMS. Alle andere stappen zijn doorgenomen: nozzle, plaat, flow, kailbratie...en alle berichten die ik lees geven aan wat dan overblijft is te vochtige PLA.Broodro0ster schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:14:
[...]
Maar waarom wil je nog een heater toevoegen aan een AMS 2 Pro die al verwarming heeft ingebouwd? Ik snap het niet zo goed?
new_guy schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:31:
Dan blijft de vraag, waarom gebruik je de AMS zelf niet om te drogen?
The devil is in the details.
En wat gaat een ander device doen wat de ams niet kan..? Gadgets kopen is altijd gaaf. Maar volgens stellen we hier de vraag of dat wel de oplossing gaat zijn voor het probleem.Hahn schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:40:
[...]
Dat doet 'ie volgens mij wel, aangezien 'ie letterlijk "ook na drogen in de AMS" zegt?
Dat is een andere vraag dan wat je net stelde. @S.McDuck is blijkbaar in de veronderstelling dat de AMS 2 Pro niet genoeg kan drogen in zijn geval, en denkt dat een extra droger voor betere resultaten zal zorgen.new_guy schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:44:
[...]
En wat gaat een ander device doen wat de ams niet kan..? Gadgets kopen is altijd gaaf. Maar volgens stellen we hier de vraag of dat wel de oplossing gaat zijn voor het probleem.
Wat @mphilipp en @JustRob al zeggen, PLA is zelden te nat, het neemt weinig vocht op in vergelijking met bijvoorbeeld PETG of TPU.S.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:29:
[...]
Omdat sommige PLA spaghetti blijft worden, ook na drogen in de AMS. Alle andere stappen zijn doorgenomen: nozzle, plaat, flow, kailbratie...en alle berichten die ik lees geven aan wat dan overblijft is te vochtige PLA.
Het kan zeker voorkomen dat PLA nat is, maar dit komt echt niet veel voor.
De AMS2 staat bekend als een prima droger, ik zou die Sunlu lekker laten staan, die is ook meer bedoeld voor de ouder AMS, die niet kan drogen.
Ik heb dat ook gehad. En dat waren zelfs een aantal rollen Sunlu denk ik. Had ik al vaker gekocht, maar deze batch was gewoon slecht. Broos en printen ging niet goed. Toen toch maar even gedroogd en de problemen waren over.Broodro0ster schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:14:
[...]
Ik heb overigens maar 1 rol PLA gehad die ik moest drogen en dat was Filamentum. Die ging gewoon al vanaf het begin niet top.
Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL
Droog het filament eens voor 24h op 50C. Als het daarna nog steeds hetzelfde is, dan ligt het volgens mij niet meer aan de vochtigheid. Of het is slecht filament of er is iets anders mis.S.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 09:29:
[...]
Omdat sommige PLA spaghetti blijft worden, ook na drogen in de AMS. Alle andere stappen zijn doorgenomen: nozzle, plaat, flow, kailbratie...en alle berichten die ik lees geven aan wat dan overblijft is te vochtige PLA.
Een partial clog kan ook, maar dan heb je het wellicht met alle filamenten. Maar een paar cold pulls doen kan zeker geen kwaad.
Van silk te printen kan je ook viezigheid in de extruder gears krijgen. Die kan je ook eens schoonmaken.
Ik zal nog een een coldpull doen en een extra verwarmingsrondje.Broodro0ster schreef op maandag 6 april 2026 @ 18:34:
[...]
Droog het filament eens voor 24h op 50C. Als het daarna nog steeds hetzelfde is, dan ligt het volgens mij niet meer aan de vochtigheid. Of het is slecht filament of er is iets anders mis.
Een partial clog kan ook, maar dan heb je het wellicht met alle filamenten. Maar een paar cold pulls doen kan zeker geen kwaad.
Van silk te printen kan je ook viezigheid in de extruder gears krijgen. Die kan je ook eens schoonmaken.
Zijn deze inzetbussen ook ergens per stuk te koop? Of moet ik altijd een doos kopen met X verschillende maten waar ik na X jaar de halve zooi kan weggooien omdat ik ze nooit gebruik?
Oh, crap... Helemaal vergetenS.McDuck schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:16:
[...]
Ik zal nog een een coldpull doen en een extra verwarmingsrondje.
Een goedkope soldeerbout is prima, maar je moet recht drukken. Daar heb je speciale apparaatjes voor waar je de soldeerbout in zet. Ook is het het beste om een speciale soldeertip te nemen die precies in de schroefdraad past. Zodat de warmte efficient overgedragen wordt. En een soldeerbout waar je de temperatuur in kan stellen zodat je niet al te hard gaat.Oxigeon schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:23:
Ik wil nu een bestand gaan printen. Deze heeft onderstaande materialen nodig. Maar nu is eigenlijk mijn vraag. Hoe krijg ik doe heated inzetbus of hoe je zoon ding ook noemt in het Nederland nu in de Pla gedraait. Is het gewoon een kwestie van de soldeerbout erin steken en verwarmen en in de print drukken? Zoja... kan dit met elke soldeerbout? Ik heb er geen thuis. Is dan een goedkoop ding van de lidl gewoon prima?
Zijn deze inzetbussen ook ergens per stuk te koop? Of moet ik altijd een doos kopen met X verschillende maten waar ik na X jaar de halve zooi kan weggooien omdat ik ze nooit gebruik?
[Afbeelding]
Die inzetbusjes kosten verrekte weinig, maar je kan ze op ali per 10 ofzo kopen als je wil, voor een euro of twee.
Zo'n setje bijvoorbeeld kan je gebruiken om het te monteren: https://es.aliexpress.com/item/1005008086167973.html Dit is wel een goedkope ali versie. Je kan natuurlijk ook betere kopen.
Als je denkt dat je een vast genoege hand hebt dan kan je gewoon de bout (zelfs met temp. regeling) + tips kopen voor een tientje. De slider is een stuk of 30 euro. De inserts kosten een paar euro. Je kan de tips ook los kopen maar dan moet je weer opletten of ze op je soldeerbout passen.
Als het maar 1x vast moet en daarna nooit meer los kan je het ook gewoon op de ghetto manier doen. Net iets te nauw maken voor de schroef en hem er in draaien zodat hij in het plastic bijt. Gaat opzich prima maar je moet hem niet te hard vast draaien (dan draai je hem dol) en als je hem er meerdere keren in/uit draait dan draai je de in het plastic gemaakte schroefdraad ook tot pulp. Die inserts zijn perfect voor als het los en vast moet kunnen, en het kan nog een hoop meer kracht verdragen ook.
[ Voor 13% gewijzigd door Llopigat op 06-04-2026 23:22 ]
Aah kijk. Ik zie alleen dat ik op ali weer verschillende diktes van die inserts kan kopen en weer andere lengtes dan aangegeven wordt. Nu maakt de lengte volgens mij niet veel uit. Als de schroefdraad maar dezelfde diameter heeft. Maar qua dikte moet hij natuurlijk wel hetzelfde zijn ongeveer dan die voorgeschreven inserts van Ruthex (lijkt me).Llopigat schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:18:
[...]
Een goedkope soldeerbout is prima, maar je moet recht drukken. Daar heb je speciale apparaatjes voor waar je de soldeerbout in zet. Ook is het het beste om een speciale soldeertip te nemen die precies in de schroefdraad past. Zodat de warmte efficient overgedragen wordt. En een soldeerbout waar je de temperatuur in kan stellen zodat je niet al te hard gaat.
Die inzetbusjes kosten verrekte weinig, maar je kan ze op ali per 10 ofzo kopen als je wil, voor een euro of twee.
Zo'n setje bijvoorbeeld kan je gebruiken om het te monteren: https://es.aliexpress.com/item/1005008086167973.html Dit is wel een goedkope ali versie. Je kan natuurlijk ook betere kopen.
Als je denkt dat je een vast genoege hand hebt dan kan je gewoon de bout + tips kopen voor een tientje. De slider is een stuk of 30 euro. De inserts kosten een paar euro.
Als het maar 1x vast moet en daarna nooit meer los kan je het ook gewoon op de ghetto manier doen. Net iets te nauw maken voor de schroef en hem er in draaien zodat hij in het plastic bijt. Gaat opzich prima maar je moet hem niet te hard vast draaien (dan draai je hem dol) en als je hem er meerdere keren in/uit draait dan draai je de in het plastic gemaakte schroefdraad ook tot pulp. Die inserts zijn perfect voor als het los en vast moet kunnen, en het kan nog een hoop meer kracht verdragen ook.
Die inserts zijn meestal gewoon open aan de onderkant dus de schroef gaat er doorheen. De lengte zou dus niet zoveel uit moeten maken als hij maar niet langer is dan het origineel (want dan past hij misschien niet netjes verzonken in het ontwerp)Oxigeon schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:24:
[...]
Aah kijk. Ik zie alleen dat ik op ali weer verschillende diktes van die inserts kan kopen en weer andere lengtes dan aangegeven wordt. Nu maakt de lengte volgens mij niet veel uit. Als de schroefdraad maar dezelfde diameter heeft. Maar qua dikte moet hij natuurlijk wel hetzelfde zijn ongeveer dan die voorgeschreven inserts van Ruthex (lijkt me).
En ja qua dikte (hoever de uitsteeksels gaan) moet het wel redelijk overeenkomen. Ik weet niet of dat zo is. Je kan wel de STL een beetje bewerken maar dat is wel gedoe ja. Maar je kan die van Ruthex misschien ergens kopen en een soldeerbout+tips goedkoop van ali halen. De tips zijn gewone M bout formaten dus een soldeerbout tip van M3 formaat moet ook gewoon in die ruthex M3 passen enzovoorts voor de andere formaten.
Als je zelf ook ontwerpt kan ik heel erg aanraden om met die inserts te leren werken. Maakt je spulletjes een heel stuk professioneler en steviger.
[ Voor 9% gewijzigd door Llopigat op 06-04-2026 23:30 ]
Je kan ze idd met een gewone soldeerbout erin duwen. Doordat er een gat in de print zit gaat het meestal wel goed en recht en heb je een "press" niet nodig. Ik doe het al jaren zonder (een Voron heeft heel veel inserts).Oxigeon schreef op maandag 6 april 2026 @ 23:24:
[...]
Aah kijk. Ik zie alleen dat ik op ali weer verschillende diktes van die inserts kan kopen en weer andere lengtes dan aangegeven wordt. Nu maakt de lengte volgens mij niet veel uit. Als de schroefdraad maar dezelfde diameter heeft. Maar qua dikte moet hij natuurlijk wel hetzelfde zijn ongeveer dan die voorgeschreven inserts van Ruthex (lijkt me).
Ik heb wel speciale inzet tips voor de soldeerbout. Ik heb ze van CNC Kitchen (de youtuber), dat zijn allemaal goede spullen en zo support ik zijn youtube kanaal ook nog een beetje. Ik vind alleen de inserts daar wel erg duur.
Overigens komt M2 niet zoveel voor bij 3d prints, het is meestal M3.
[ Voor 3% gewijzigd door rinkel op 06-04-2026 23:59 ]
Ter toevoeging op bovenstaande.Oxigeon schreef op maandag 6 april 2026 @ 22:23:
Ik wil nu een bestand gaan printen. Deze heeft onderstaande materialen nodig. Maar nu is eigenlijk mijn vraag. Hoe krijg ik doe heated inzetbus of hoe je zoon ding ook noemt in het Nederland nu in de Pla gedraait. Is het gewoon een kwestie van de soldeerbout erin steken en verwarmen en in de print drukken? Zoja... kan dit met elke soldeerbout? Ik heb er geen thuis. Is dan een goedkoop ding van de lidl gewoon prima?
[Afbeelding]
Je kan ze ook op een lange bout draaien en de insert verwarmen met een aansteker alvorens erin te duwen. Als t echt een eenmalig projectje is. M2 is wel echt klein!
Ik gok dat ik beter een soldeerbout bij de lidl kan pakken dan. Dan weet ik zeker dat ik mijn vingers niet verbrand. Moet alleen even kijken hoe "spits" de punt is of die uberhaubt in een m2 pastJampot007 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:45:
[...]
Ter toevoeging op bovenstaande.
Je kan ze ook op een lange bout draaien en de insert verwarmen met een aansteker alvorens erin te duwen. Als t echt een eenmalig projectje is. M2 is wel echt klein!
Wat ik zelf vind is dat je bij een niet goed passende soldeerbout de insert er snel scheef insmelt. Als je een lang boutje erin draait dan kan je aan het boutje heel goed zien of die enigzins recht zit en nog wat corrigerenOxigeon schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:17:
[...]
Ik gok dat ik beter een soldeerbout bij de lidl kan pakken dan. Dan weet ik zeker dat ik mijn vingers niet verbrand. Moet alleen even kijken hoe "spits" de punt is of die uberhaubt in een m2 past
Nog beter; YouTube: A Better Tool For Heat Set Inserts?
[ Voor 9% gewijzigd door Jampot007 op 07-04-2026 13:24 ]
Zo te zien heeft de lidl soldeerbout wel een punt, en anders kun je die altijd halen bij bv de hornbach oid.Oxigeon schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:17:
[...]
Ik gok dat ik beter een soldeerbout bij de lidl kan pakken dan. Dan weet ik zeker dat ik mijn vingers niet verbrand. Moet alleen even kijken hoe "spits" de punt is of die uberhaubt in een m2 past
Waar ik zelf vooral last van had met een normale punt, is dat de punt in de insert vast bleef zitten. Dus dan heb je de insert er mooi in, trek je de insert er weer uit.Jampot007 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:23:
[...]
Wat ik zelf vind is dat je bij een niet goed passende soldeerbout de insert er snel scheef insmelt. Als je een lang boutje erin draait dan kan je aan het boutje heel goed zien of die enigzins recht zit en nog wat corrigeren
Nog beter; YouTube: A Better Tool For Heat Set Inserts?
Wat @rinkel ook al zei, als de punt in de insert gaat heb je kans dat de punt vast komt te zitten. Insert wordt steeds warmer, meer materiaal smelt en voor je het weet is je print verpest als je de bout terug trekt en de insert plus wat materiaal meeneemt. Ik heb een Dremel soldeerbout op gas en dan gebruik ik een ronde punt die niet in de insert past. Vervolgens druk ik de insert erin tot er nog ongeveer 1 mm uitsteekt. Vervolgens pak ik iets van metaal, bijv een los stanleymesje en druk daarmee de insert de laatste mm naar binnen. Omdat het stanleymesje vlak is gaat de insert ook niet scheef en zit mooi gelijk met het oppervlak.Oxigeon schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:17:
[...]
De grote vraag is: ga je dit vaker doen? Dan is misschien een betere combinatie de moeite (geld) waard.ninjazx9r98 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 19:58:
[...]
Wat @rinkel ook al zei, als de punt in de insert gaat heb je kans dat de punt vast komt te zitten. Insert wordt steeds warmer, meer materiaal smelt en voor je het weet is je print verpest als je de bout terug trekt en de insert plus wat materiaal meeneemt. Ik heb een Dremel soldeerbout op gas en dan gebruik ik een ronde punt die niet in de insert past. Vervolgens druk ik de insert erin tot er nog ongeveer 1 mm uitsteekt. Vervolgens pak ik iets van metaal, bijv een los stanleymesje en druk daarmee de insert de laatste mm naar binnen. Omdat het stanleymesje vlak is gaat de insert ook niet scheef en zit mooi gelijk met het oppervlak.
Zoals ik al eerder postte heeft CNC kitchen mooie setjes voor aardig wat verschillende soldeerbouten.
Maar volgens mij zijn er ook wel goedkope complete setjes te krijgen, dus inclusief heat-insert punten,
Bijvoorbeeld zoiets
[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 07-04-2026 20:39 ]
Heb mijn Voron ruim een jaar geleden met deze manier gebouwd en daarna ook nog een aantal andere dingen. Bevalt tot nu toe prima en gaat probleemloos. Kan echter geen kwaad om eens naar die opties te kijken. Die pers komt op dit moment over als een beetje overkill vergeleken met mijn eigen methode maar je weet nooit wat er in de toekomst nog geprint gaat worden waar het wel handig kan zijn.rinkel schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 20:33:
[...]
De grote vraag is: ga je dit vaker doen? Dan is misschien een betere combinatie de moeite (geld) waard.
Zoals ik al eerder postte heeft CNC kitchen mooie setjes voor aardig wat verschillende soldeerbouten.
Maar volgens mij zijn er ook wel goedkope complete setjes te krijgen, dus inclusief heat-insert punten,
Bijvoorbeeld zoiets
2 nozzles, zoals bij de H2D... Lijkt me geen nozzle changer, die ik graag wil
[ Voor 65% gewijzigd door MC Taz Man op 10-04-2026 17:09 ]
Zou het? geen A2 ?MC Taz Man schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 17:07:
Krijg net een mailtje binnen, die mij doet zeggen; X2c incoming
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Met een double nozzle ? en de manier hoe Xcellence is geschreven, neuh ik denk inderdaad de X2c teaser
"Allow me to shatter your delusions of grandeur."
Was mij niet eens opgevallen. Maar A2 met dual nozzle voor betaalbare prijs hebben we denk ik meer aanShadowBumble schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:57:
[...]
Met een double nozzle ? en de manier hoe Xcellence is geschreven, neuh ik denk inderdaad de X2c teaser
Panasonic 55FZ804 | Marantz Cinema 30 | nvidia shield | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 4x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Bambulab heeft al eerder aangekondigd dat de A1 de laagste bedslinger zou zijn. Dus verwacht geen A2 eerlijk gezegd. Of ze moeten een open versie van een xy-core maken, maar qua prijs zal dat denk ik niet veel schelen met de P2S. Nog even los dat je dat ding dan geschikt moet maken voor de AMS lite omdat je er niks ‘op’ kan zetten.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ze hebben ook tijdens de kickstarter van de X1C gezegd no bedslingers. Een jaar later hebben ze een bedslinger gereleased. Ze volgen de markt. Als er genoeg vraag naar is, dan zullen ze het wel uitbrengen.JustRob schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 19:56:
[...]
Bambulab heeft al eerder aangekondigd dat de A1 de laagste bedslinger zou zijn. Dus verwacht geen A2 eerlijk gezegd. Of ze moeten een open versie van een xy-core maken, maar qua prijs zal dat denk ik niet veel schelen met de P2S. Nog even los dat je dat ding dan geschikt moet maken voor de AMS lite omdat je er niks ‘op’ kan zetten.
[ Voor 4% gewijzigd door ATL op 10-04-2026 20:17 ]
Ik denk eerder een X2D, aangezien het geen Changer is, zoals bij de H2C. Maar een Double is zoals bij de H2D...ShadowBumble schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 18:57:
[...]
Hopelijk print 'ie beter dan de H2D, maar we gaan het zien
/f/image/EEbYWpNL5mXl4GjfpSzudfr6.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd hoe dit dan in de slicer wordt ingesteld. Bowden heeft veel meer retraction e.d. nodig.
[ Voor 9% gewijzigd door rinkel op 10-04-2026 23:57 ]
Oh, ik hoop dat dit niet waar is... Direct Drive is zo veel beter dan bowden... Sowieso geen flexibele filamenten meer in de niet-direct drive nozzle...rinkel schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 23:49:
Het lijkt erop dat die 2e nozzle via een bowden wordt geladen. Dat verklaart ook dat uitgelekte plaatje met die externe extruder op de achterkant van de behuizing.
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd hoe dit dan in de slicer wordt ingesteld. Bowden heeft veel meer retraction e.d. nodig.
Als je goed naar het filmpje kijkt, zie je maar 1 set gears en alleen direct boven de vaste nozzle.MC Taz Man schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:10:
[...]
Oh, ik hoop dat dit niet waar is... Direct Drive is zo veel beter dan bowden... Sowieso geen flexibele filamenten meer in de niet-direct drive nozzle...
:strip_exif()/f/image/7fS1ZzgYtKC6UqJ4V1ReNnao.png?f=user_large)
Ik vind het ook wel jammer eigenlijk, al is 2 nozzles beter dan 1, voornamelijk voor support materiaal, daar gebruik ik de 2e nozzle ook het meest voor op de H2D.
Ik kreeg die paar frames maar niet in beeld, dank. Hopen dat ze liegen, maar gezien het feit dat ze dat nog nooit gedaan hebben, ga ik daar niet van uitrinkel schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 00:23:
[...]
Als je goed naar het filmpje kijkt, zie je maar 1 set gears en alleen direct boven de vaste nozzle.
[Afbeelding]
Ik vind het ook wel jammer eigenlijk, al is 2 nozzles beter dan 1, voornamelijk voor support materiaal, daar gebruik ik de 2e nozzle ook het meest voor op de H2D.
Ik wil juist meer nozzles voor meer kleuren... Hopen dan maar dat er ook een X2C uit gaat komen. Een changer...
- Wanneer doen jullie onderhoud ?
- Nu heb ik voor de eerste paar keer onderhoud natuurlijk de bijgeleverde tubes maar wat gebruiken jullie daarvoor ?
- En kan het kwaad om er af en toe gewoon de stofzuiger erdoorheen te halen voor alle losse prulletjes filament die soms overal liggen
Hij geeft bij 400 of 500 uur een melding voor onderhoud. Bijgeleverde tubes is wel genoeg voor de eerste 1000 uur of meer. Naaimachine olie is gewoon goed genoeg, het is dun en komt overal tussen. Het wordt niet zwaar belast met veel stof, daar gaat het juist van kapot (werk in de landbouw, dan leer je wel hoe je moet smeren. Ook te veel smeren kan nadelig zijn).ShadowBumble schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:17:
Zo inmiddels begin ik de 200 uur aan te tikken met prints, dus misschien wordt het langzamerhand even tijd om na te denken voor wat TLC voor de printer etc.
- Nu heb ik voor de eerste paar keer onderhoud natuurlijk de bijgeleverde tubes maar wat gebruiken jullie daarvoor ?
- En kan het kwaad om er af en toe gewoon de stofzuiger erdoorheen te halen voor alle losse prulletjes filament die soms overal liggen
Juist goed schoon houden is goed onderhoud. Zorgen dat er geen stof of kleine stukjes rondslingeren, daar kan het juist sneller van slijten (als het ergens tussen komt).
Oh super dankjewel, dan ga ik er gewoon wat vaker even de kleine hand stofzuiger doorheen halen, ik veegde het nu veel met de hand weg etc maar je ziet toch her en der nog wat klein grut liggen. En dan wacht ik gewoon de melding af er is geen reden inderdaad om teveel onderhoud te doenErwinN174 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:29:
[...]
Hij geeft bij 400 of 500 uur een melding voor onderhoud. Bijgeleverde tubes is wel genoeg voor de eerste 1000 uur of meer. Naaimachine olie is gewoon goed genoeg, het is dun en komt overal tussen. Het wordt niet zwaar belast met veel stof, daar gaat het juist van kapot (werk in de landbouw, dan leer je wel hoe je moet smeren. Ook te veel smeren kan nadelig zijn).
Juist goed schoon houden is goed onderhoud. Zorgen dat er geen stof of kleine stukjes rondslingeren, daar kan het juist sneller van slijten (als het ergens tussen komt).
Mijn P2S gaf een paar dagen geleden na 250 uur aan dat ik de rods van olie en vet moest voorzien. Dus dat is wat eerder dan 400-500 uurErwinN174 schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:29:
[...]
Hij geeft bij 400 of 500 uur een melding voor onderhoud. Bijgeleverde tubes is wel genoeg voor de eerste 1000 uur of meer. Naaimachine olie is gewoon goed genoeg, het is dun en komt overal tussen. Het wordt niet zwaar belast met veel stof, daar gaat het juist van kapot (werk in de landbouw, dan leer je wel hoe je moet smeren. Ook te veel smeren kan nadelig zijn).
Printen gaat prima! Maar de AMS 2 (met uiteraard de meest actuele firmware) komt tot nu toe vrij buggy over qua RFID:
AMS bevat een rol cyaan PLA in slot 3. Ik voeg in slot 4 een rol wit PETG toe: wordt door de AMS herkend als nóg een keer de rol cyaan PLA, met hetzelfde serienummer. PETG verwijderd, opnieuw toegevoegd en toen werd hij wel juist herkend.
Twee printjes later werd elk rol die ik in de AMS stak helemaal niet meer herkend, ongeacht het slot. Er bleef dan een vraagteken bij staan. Dit waren rollen die eerder wel gewoon goed geregistreerd werden. Rollen die al in het apparaat zaten voordat dit euvel speelde werden wel herkend, maar als ik die eruit haalde en weer in de AMS stak leverde dat ook een vraagteken op. Rollen verwijderen en opnieuw plaatsen hielp niet. Een powercycle hielp niet (ook niet met de optie aan dat hij rollen opnieuw moet registreren bij het opstarten). Rollen werden pas weer geregistreerd toen ik alle rollen uit de AMS verwijderde en vervolgens een powercycle deed.
Geen gigantische problemen, maar dat ik binnen 5 printjes nu al 2x heb dat de AMS 2 aan het spoken is, dat komt wel een beetje knullig over. Ik herken dit ook niet van mijn (beperkte) ervaring met de eerste generatie AMS'en op mijn werk die we in combinatie met twee X1E's gebruiken.
Zijn dit soort foutjes gebruikelijk, of heb ik een gare AMS 2?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
200 uur? Je hebt 'm dus een week?ShadowBumble schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 12:17:
Zo inmiddels begin ik de 200 uur aan te tikken met prints, dus misschien wordt het langzamerhand even tijd om na te denken voor wat TLC voor de printer etc.
Ik doe elke 2 maanden het volledige onderhoud. In essentie, de volgende punten:
Micro Lidar Schoonmaken indien melding
Camera Schoonmaken indien slecht beeld
Deur + Bovenkant glas Schoonmaken
Uitzuigen
Extruder assembley Controle + schoonmaken indien vies
Hotend Silicon Sock Controle + vervangen indien broos/stuk
Filament snijder Controle + vervangen indien stuk
Nozzle Wiper Controle + vervangen indien stuk
Part cooling fan Controle + schoonmaken indien vies
Dessicant AMS Drogen
Activated Carbon Air Filter Controle + vervangen indien doorzichtig
PTFE tube Controle + vervangen indien broos/stuk
Stalen Y-axis and Z-axis linear rods Ollien indien piept (grote fles)
Idler Pully + X-as Carbon Rod + riem vast maken Schoonmaken met IPA Alcohol
Idler Pully Oliën (vaker bij piepen/klikken) (Pen)
Z-as Schroeven Invetten https://www.123-3d.nl/Sup...-Lube-Vet-i1467-t242.html
Ik weet niet of je 'm kan resetten of kan downgraden qua firmware, maar zo ja, zou ik dat proberen.Gizz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:19:
Zelf heb ik de AMS 2 Pro zo'n 6 weken, en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad. Het werkt beter, makkelijker en sneller dan ik had verwacht zelfs
Met mijn AMS 1 had ik dit ook, na uit elkaar halen bleek het printplaatjes wat aan weerskanten de rollen uitlas los te zitten. Wellicht is dat bij jou ook.....Gizz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:19:
Sinds gisteren een P2S in gebruik thuis, als versterking naast mijn zwaar gemodificeerde Ender 3 Pro uit 2019
Printen gaat prima! Maar de AMS 2 (met uiteraard de meest actuele firmware) komt tot nu toe vrij buggy over qua RFID:
AMS bevat een rol cyaan PLA in slot 3. Ik voeg in slot 4 een rol wit PETG toe: wordt door de AMS herkend als nóg een keer de rol cyaan PLA, met hetzelfde serienummer. PETG verwijderd, opnieuw toegevoegd en toen werd hij wel juist herkend.
Twee printjes later werd elk rol die ik in de AMS stak helemaal niet meer herkend, ongeacht het slot. Er bleef dan een vraagteken bij staan. Dit waren rollen die eerder wel gewoon goed geregistreerd werden. Rollen die al in het apparaat zaten voordat dit euvel speelde werden wel herkend, maar als ik die eruit haalde en weer in de AMS stak leverde dat ook een vraagteken op. Rollen verwijderen en opnieuw plaatsen hielp niet. Een powercycle hielp niet (ook niet met de optie aan dat hij rollen opnieuw moet registreren bij het opstarten). Rollen werden pas weer geregistreerd toen ik alle rollen uit de AMS verwijderde en vervolgens een powercycle deed.
Geen gigantische problemen, maar dat ik binnen 5 printjes nu al 2x heb dat de AMS 2 aan het spoken is, dat komt wel een beetje knullig over. Ik herken dit ook niet van mijn (beperkte) ervaring met de eerste generatie AMS'en op mijn werk die we in combinatie met twee X1E's gebruiken.
Bing
Tuurlijk is dat niet normaal. Herkennen van Bambu filament gaat bij mij altijd feilloos. Ik denk dat ik het één of twee keer heb gehad dat ie iets niet herkende, maar dan biedt je het nog een keer aan en dan gaat het weer goed. Misschien zitten de RFID dingetjes niet goed, stekkertje los oid. Maar ik zou gewoon een ticket inschieten bij BL en dan hoor je vanzelf wel wat je moet doen.Gizz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:19:
Ik ga er tenminste van uit dat je de boel al een keer helemaal uit en aan hebt gehad enzo.
Nee dat ook weer niet, ik dacht al dat ik veel geprint had maar je hebt altijd meer mensen denk dat er nu 7 rollen ofzo pas doorheen zijn
Nu ff focussen op de Freecad tips uit het andere topics voor het volgende projectje
Je hebt een gare AMS 2 denk ik zo. Heb sinds paar weken de P2S combo en ook bij mij werkt het perfect. Ik heb er bijna altijd wel 4 rollen inzitten.Zijn dit soort foutjes gebruikelijk, of heb ik een gare AMS 2?
Zoals anderen al zeiden, heb je wss een gare AMS. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt. Niet bij mijn AMS'en, AMS2'en, of mijn AMS HT (welke ik zelden gebruik, toegegeven)Gizz schreef op zaterdag 11 april 2026 @ 14:19:
Sinds gisteren een P2S in gebruik thuis, als versterking naast mijn zwaar gemodificeerde Ender 3 Pro uit 2019
edit: nou, dat gaat ook niet echt soepel. Nadat ik eerst verplicht een foto moest toevoegen om verder te kunnen met het indienen van mijn ticket (ik heb maar een 'sorry no photo'' geupload, want ik heb geen screenshots gemaakt van de AMS-status toen het probleem zich voordeed) kom ik nu ondanks meerdere pogingen niet verder in het scherm waar de logs toegevoegd worden:
/f/image/KsQy6PyvceIgFPv9nCL479UO.png?f=fotoalbum_large)
Hier blijft hij minuten lang op staan.
Fijn dat ik de full beta-test-experience krijg binnen 2 dagen en anderen nergens last van hebben. Iemand moet het doen
Misschien moet ik nu een ticket indienen om te melden dat het indienen van een ticket niet lukt omdat het ticket-indien-onderdeel van hun app vastloopt in een verplichte stap.
edit 2: ook na een powercycle van zowel telefoon als P2S blijft de app hangen in de stap Add logs. Ik geef het op en hoop dat mijn AMS 2 zich voortaan normaal gedraagt.
[ Voor 85% gewijzigd door Gizz op 12-04-2026 11:23 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb de Bambulab H2D nu 1,5 jaar en heb sinds 2 maanden ineens heel veel last van stringing + pluisjes op bepaalde prints.
Ik heb de nozzles al compleet vervangen, heb al contact gehad met Bambulab maar krijg met hun tips/tricks het nog steeds niet onder controle, hopelijk heeft iemand van jullie nog wat tips:
Standaard vraag: heb je filament al eens goed gedroogd? Is het Bambu eigen filament? Of ander merk?Edje6 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:17:
Wie kan mij helpen?:
Ik heb de Bambulab H2D nu 1,5 jaar en heb sinds 2 maanden ineens heel veel last van stringing + pluisjes op bepaalde prints.
Ik heb de nozzles al compleet vervangen, heb al contact gehad met Bambulab maar krijg met hun tips/tricks het nog steeds niet onder controle, hopelijk heeft iemand van jullie nog wat tips:
[Afbeelding]
Je zal toch wat meer informatie moeten geven. Je zegt 'bepaalde prints', wat voor prints zijn dat? En welk materiaal print je mee? Heb je al gespeeld met deur open, deur dicht, temperatuur, luchtvochtigheid, drogen van filament, etc etc etc?Edje6 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:17:
Wie kan mij helpen?:
[Afbeelding]
Deur open/dicht heb ik nooit mee gespeeld, wat zijn daar de voor-nadelen van?
Temperatuur ben ik gezakt tot 195 gr, kan nog is proberen op 190 gr. Drogen ook al gedaan, soms komt de Filament nieuw uit de doos en dan heb ik nog problemen.
Zijn vaak prints met kleine objecten (zie onderstaande afbeelding)
Filament nieuw uit doos is geen garantie dat het perfect droog isEdje6 schreef op zondag 12 april 2026 @ 14:54:
Ik heb alleen gek genoeg problemen met de kleur wit en print altijd met het merk Kexcelled.
Deur open/dicht heb ik nooit mee gespeeld, wat zijn daar de voor-nadelen van?
Temperatuur ben ik gezakt tot 195 gr, kan nog is proberen op 190 gr. Drogen ook al gedaan, soms komt de Filament nieuw uit de doos en dan heb ik nog problemen.
Zijn vaak prints met kleine objecten (zie onderstaande afbeelding)
[Afbeelding]
De stringing is zo te zien alleen waar veel retracties zijn (de pilaren). Heb je al eens een stringing test geprint? Misschien moet je je retractie settings een beetje aanpassen.
Iemand een idee waar ik die QR code kan vinden??
Bing
Op het scherm van je X1C? Als je uitlogt op de printer, dan moet je hem weer koppelen en als het goed is krijg je dan een QR code. Althans, zo gaat dat op de P1S, als ik het me goed herinner.bing69 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:18:
Heb een probleempje met het koppelen van de X1C met de Iphone app. Moet een QR code scannen maar het menu een paar keer doorlopen maar kan geen QR code vinden. Op de Ipad en Mac werkt het gelukkig nog wel goed.
Mijn app op de iPhone geeft dat de laatste weken vaker aan. Als ik dan de app hard afsluit (en weer start) is hij weer gekoppeld.bing69 schreef op zondag 12 april 2026 @ 19:18:
Heb een probleempje met het koppelen van de X1C met de Iphone app. Moet een QR code scannen maar het menu een paar keer doorlopen maar kan geen QR code vinden. Op de Ipad en Mac werkt het gelukkig nog wel goed.
Wat zijn jullie favoriete social media accounts (youtube? instagram?) met 3d printen in een hoofdrol?
Voor mij (in willekeurige volgorde):Karp schreef op maandag 13 april 2026 @ 08:54:
Ik wil wat meer content tot me nemen!
Wat zijn jullie favoriete social media accounts (youtube? instagram?) met 3d printen in een hoofdrol?
3d printing nerd
The next Layer
Ivan Miranda (Beetje ADHD zoals hij door zijn topics heen gaat)
Made with Layers (Thomas Sanladerer)
Maker's Muse
Slant 3D
Functional Print Friday
Too Tall Toby
Teaching Tech Helaas gestopt en weer terug naar zijn oude baan: Les geven
TNL vind ik inmiddels net iets te hard affiliate marketenge-flopt schreef op maandag 13 april 2026 @ 09:21:
[...]
Voor mij (in willekeurige volgorde):
3d printing nerd
The next Layer
Ivan Miranda (Beetje ADHD zoals hij door zijn topics heen gaat)
Made with Layers (Thomas Sanladerer)
Maker's Muse
Slant 3D
Functional Print Friday
Too Tall Toby
Teaching Tech Helaas gestopt en weer terug naar zijn oude baan: Les geven
CNC Kitchen - YouTube is zeer in-depth, Clough42 - YouTube laat heel gedetailleerd zijn werkproces zien (maar is ook meer algemeen machining) en voor de beste reviews Aurora Tech - YouTube.
[ Voor 4% gewijzigd door Zsub op 13-04-2026 10:35 ]
Ik wil een H2C gaan bestellen maar ben benieuwd hoe die bezorgd wordt, mijn p2s kwam gewoon met DHL maar de H2 serie is aanzienlijk groter en zwaarder en word op een kleine pallet geleverd.
De vraag is omdat de straat hier aan 1 kant ttijdelijk afgesloten is en vrachtwagens er niet door kunnen komende weken, maar bezorgbusjes van diverse diensten kunnen gelukkig achteruit de straat uit.
Dus als het per vrachtwagen komt moet ik nog even wachten met bestellen helaas..
Ook MyTechFun is erg leerzaam. Hij doet vooral erg wetenschappelijke tests met filamenten, een beetje zoals CNC Kitchen.
En als laatste is I build a thing erg interessant. Deze meneer is werkzaam bij een onderzoeksinstituut of universiteit en heeft de beschikking over hele leuke apparaten zoals electronenmicroscopen enzo. Hij kan daarmee filamenten onderzoeken. Hij heeft een paar video's gemaakt over CF filamenten die erg interessant zijn.
Ik zou het uitstellen. Net als de H2C komt ie op een kleine pallet en tenzij je een eind wil sjouwen is het denk ik beter te wachten tot de wagen bij jou voor de deur kan komen. Bij mij (flat 20e verdieping) stond ie voor de deur met een palletwagentje en reed 'm zelfs voor mij naar binnen.wowgrunn schreef op maandag 13 april 2026 @ 10:50:
Ik heb even een vraagje aan de bezitters van een H2 serie printer..
Ik wil een H2C gaan bestellen maar ben benieuwd hoe die bezorgd wordt, mijn p2s kwam gewoon met DHL maar de H2 serie is aanzienlijk groter en zwaarder en word op een kleine pallet geleverd.
De vraag is omdat de straat hier aan 1 kant ttijdelijk afgesloten is en vrachtwagens er niet door kunnen komende weken, maar bezorgbusjes van diverse diensten kunnen gelukkig achteruit de straat uit.
Dus als het per vrachtwagen komt moet ik nog even wachten met bestellen helaas..
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Voor leveringen of de blije update dat je een printer hebt besteld: Bambu Lab bestel- en levertijden topic.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
/f/image/hTePueQYlrDjhnkDce1JbXbw.png?f=fotoalbum_large)