Heb je de reserve hotend nog die bij je printer zat?Naalroc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:08:
@SambalBij Jouw tip uitgevoerd, en na hot end op 270° gezet te hebben, via het paneeltje die stappen gezet; hij voert de draad een klein stukje aan, maar dan begint hij te ratelen, en dat is ook te zien aan het gele tandwiel dat staat te trillen: hij wil wel aandrijven, maar kennelijk slipt hij over de draad. Ik heb die draad uiteindelijk met een punttang, net boven de extruder aangedrukt, maar er zit absoluut geen transport van de draad in, hij gaat het hotend niet in, en er komt nauwelijks iets uit: misschien 5 mm in totaal, elke keer.
Blijft de vraag he het hotend zo verstopt kan zitten, terwijl de mee geleverde naald er wel diep in gaat?
Overigens, die filmpjes zijn heel instructief, alleen heeft mijn printer weer totaal andere stekkertjes. Dàt type heb ik nog niet eerder gezien, maar dat ter zijde.
What's next?
Indien ja: vervang de huidige hotend eens met die reserve en test nogmaals (let op: printer uitzetten voordat je kabels loshaalt).
Het kan zijn dat je hotend verbogen is, en er daarom een blokkade is qua filament doorvoer.
Ik ga eerst nog eens een paar van de procedures doorvoeren die je eerder gelinkt had, maar waaraan ik nog niet was toegekomen; en nee, het lijkt me onwaarschijnlijk dat het hotend verbogen is, maar daar kijk ik nog wel naar; eerst maar eens een sleuteltje warm stoken, en van boven in het hotend steken; Ziet er niet al te technisch uit, maar goed, als het werkt.....smoken schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:15:
[...]
Heb je de reserve hotend nog die bij je printer zat?
Indien ja: vervang de huidige hotend eens met die reserve en test nogmaals (let op: printer uitzetten voordat je kabels loshaalt).
Het kan zijn dat je hotend verbogen is, en er daarom een blokkade is qua filament doorvoer.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Allen dank voor het mee denken, en het helpen aandragen van oplossingen!
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Klopt, de connectors zijn verschillend tussen de P1-serie en X1 serie. Bij de P1 zitten thermistor en heat cartridge op 1 connector, bij de X1 zijn dat twee stekkers.Naalroc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:08:
Overigens, die filmpjes zijn heel instructief, alleen heeft mijn printer weer totaal andere stekkertjes. Dàt type heb ik nog niet eerder gezien, maar dat ter zijde.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xUkERJcJUoRFxmOCENz0h5oD.webp?f=user_large)
De andere zijn voor de fan, extruder enz.Naalroc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:34:
Maar van die rechtse stekker type heb ik er in totaal 4, en niet meer die witte JST uitvoering
Het is inderdaad verwarrend in de filmpjes want van sommige hebben ze gewoon de X1 versie gebruikt en geen aparte gemaakt voor de P1 serie.
Kleine support in de gleuf een optie?
Waarom is anders oriënteren geen optie? Is namelijk, ben ik bang, je enige oplossing. Zonder supports, iig.sOid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:41:
Printvraagje. Ik heb een ontwerp met een gleufje (om vervolgens later wat in te schuiven). Maar door de overhang gaan er 'draadjes' loshangen.
Kan ik hier iets mee qua instellingen, of komt dit echt aan op nabewerking? Het object anders oriënteren is geen optie.
[Afbeelding]
Kan je het niet rechtopstaand printen?sOid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:41:
Printvraagje. Ik heb een ontwerp met een gleufje (om vervolgens later wat in te schuiven). Maar door de overhang gaan er 'draadjes' loshangen.
Kan ik hier iets mee qua instellingen, of komt dit echt aan op nabewerking? Het object anders oriënteren is geen optie.
[Afbeelding]
En anders als je een AMS hebt, supports er tussen gooien en PETG als interface layer gebruiken met 0mm distance en 0mm spacing op de interface layers. En genoeg flushen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Is het je eigen ontwerp?sOid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:41:
[Afbeelding]
Dan kun je namelijk de vorm van de gleuf aanpassen naar een driehoek, waardoor je dan wel een goed printbaar object krijgt. Je moet daarvoor natuurlijk ook het ontwerp van hetgeen in de gleuf geschoven wordt aanpassen.
:strip_exif()/f/image/4j9IhmCzmeS8JVZgM8gb3Ae6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is het volledige ontwerp. Misschien kan staand printen wel, maar dan heb ik vermoedelijk wel supports nodig aan de achterkant? Auto-orient van Bambu Studio plaatst 'm ook zo plat. Maar geen idee hoe betrouwbaar die functie is.
@Magnatic Nee dit is niet mijn eigen ontwerp. Al kwam ik er met dit testprintje al achter dat het niet helemaal aan m'n eisen voldoet en ik vermoedelijk wel een eigen ontwerp ga maken. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met driehoek. Bedoelje een 'hap' uit de zijkant zoals |< en dan wat erin wordt geschoven <__> ?
Edit: het gaat trouwens om dit ontwerp https://www.thingiverse.com/thing:5199641, voor wie het kan boeien
[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 08-03-2024 14:54 ]
Ik zou 'm persoonlijk zo printen:sOid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:51:
@jj85 @MC Taz Man @Broodro0ster @Magnatic
[Afbeelding]
Dit is het volledige ontwerp. Misschien kan staand printen wel, maar dan heb ik vermoedelijk wel supports nodig aan de achterkant? Auto-orient van Bambu Studio plaatst 'm ook zo plat. Maar geen idee hoe betrouwbaar die functie is.
@Magnatic Nee dit is niet mijn eigen ontwerp. Al kwam ik er met dit testprintje al achter dat het niet helemaal aan m'n eisen voldoet en ik vermoedelijk wel een eigen ontwerp ga maken. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met driehoek. Bedoelje een 'hap' uit de zijkant zoals |< en dan wat erin wordt geschoven <__> ?
Edit: het gaat trouwens om dit ontwerp https://www.thingiverse.com/thing:5199641, voor wie het kan boeien
:fill(white):strip_exif()/f/image/uy3RsWB2rsczWyyCV3B0Kw5l.png?f=user_large)
Met brim & supports voor die 2 plekken. Ook zou ik dan op 50% (Silent) snelheid pinten. Heb je de meeste kans op een goed resultaat.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
No worries, here to helpsOid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:07:
@MC Taz Man @Broodro0ster Ah top, dank voor de tips. Ik leer graag van jullie
Nog een tip, als je zelf wil gaan ontwerpen op lekker laag instap-niveau; tinkercad. Gebruik ik voor al mijn designs, werkt perfect.
(Schaamteloze zelfpromotie) Je kan mijn publieke designs hier zien: https://www.printables.com/@MCTazMan/models
:strip_exif()/f/image/SAdERw2bRQAAqSRpDp3iFPwl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben enorm tevreden hoe deze out of the box werkt en de eerste prints komen er mooi vanaf 😁
Op het moment van schrijven worden de dry pods voor de AMS geprint. Iemand tips welke silica gel bolletjes ik het beste hiervoor kan gebruiken?
[ Voor 10% gewijzigd door Ijsklont op 08-03-2024 15:13 ]
Thanks. Onlangs al even mee gespeeld, maar liep snel grenzen van de software aan. Ben dus bezig met Fusion 360 en heb daar al wat dingetjes in ontworpen. Ik zal binnenkort wat posten.MC Taz Man schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:09:
[...]
No worries, here to help
Nog een tip, als je zelf wil gaan ontwerpen op lekker laag instap-niveau; tinkercad. Gebruik ik voor al mijn designs, werkt perfect.
Ga ik een blik op werpen, leuk!(Schaamteloze zelfpromotie) Je kan mijn publieke designs hier zien: https://www.printables.com/@MCTazMan/models
:fill(white):strip_exif()/f/image/guaF8fLfhhAXuFDvjfkevIWU.png?f=user_large)
Ik doe weinig spannends met settings e.d..
NVM, blijkbaar te maken met de 'By layer' vs. 'By object' sequence setting.. Mag dus niet pauzeren met 'By object'.
[ Voor 16% gewijzigd door Chief_GG op 08-03-2024 15:32 ]
Zou het fase-mode kunnen zijn? Gewoon een gokje, want ik heb geen idee.Chief_GG schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:29:
Enige idee waarom ik geen pauze kan toevoegen? (A1 Mini, Bambuslicer)
[Afbeelding]
Ik doe weinig spannends met settings e.d..
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Enter 3D-prints!
Daarnaast heb ik via Home Assistant een functie toegevoegd die een tekst weergeeft om het pakketje neer te zetten. Handig als ik niet thuis ben.
Het printje (PETG) is wat grof (iets bijgeschuurd). Met de kennis van de afgelopen weken had ik het wellicht anders geprint. Maar het werkt allemaal perfect.
Het ontwerp uit Fusion 360.
:strip_exif()/f/image/oXhmhWPW1nNHn1Y0L3B8mE7n.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lSobTAotOGxdJ745zGrBXRV2.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0HoO5zdPn18Gzjxau35U7kb9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0e4zcs5bx6lDin5OAnuTFQ4z.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dsjBSjRvPKYuXZxcg0E5N9BG.jpg?f=user_large)
Ik denk dat ik nog een frontje ga maken voor 't ding.
Wat! Lachen!sOid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:40:
Ok, wel leuk om deze even te delen dan (@MC Taz Man). Ik heb wat e-ink pricetags (zie ook Electronic Shelf Labels, reverse engineering en hergebruik) die ik aanstuur met Home Assistant. Ik vond 't leuk om zo'n ding te gaan gebruiken als 'dynamisch naambordje' bij de voordeur. Maar: op de plek waar ik er een wou plaatsen is niet zo veel ruimte. Daarnaast zit er een (Reolink) deurbel.
Enter 3D-prints!Ik heb dus deze 'wedge' ontworpen om het ding op te monteren. De afstand en hoek komt precies overeen met die van de deurbel. Daarnaast heb ik in Home Assistant wat automations gemaakt; 3x per dag (ochtend, middag, avond) komt er een semi-willekeurige begroeting op te staan. Normaliter staat hier mijn straat + huisnummer op, maar die heb ik weggelakt.
Daarnaast heb ik via Home Assistant een functie toegevoegd die een tekst weergeeft om het pakketje neer te zetten. Handig als ik niet thuis ben.
Het printje (PETG) is wat grof (iets bijgeschuurd). Met de kennis van de afgelopen weken had ik het wellicht anders geprint. Maar het werkt allemaal perfect.
Het ontwerp uit Fusion 360.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk dat ik nog een frontje ga maken voor 't ding.
Check ff topic waar ik hierboven naar link, daar vind je alle info. Die pricetags zijn niet zo gek duur, maar je hebt wel een gateway nodig en iets om het aan te sturen (kan vaak via gateway maar meer mogelijkheden met Home Assistant).Mday schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:55:
[...]
Wat! Lachen!Hoeveel kost zo'n e-inkding? Wordt dat niet gejat ook... Ja zonder camera eronder natuurlijk wel
En nee ben niet bang voor diefstal oid. Sowieso een vrij veilige buurt, maar de pricetag klikt ook goed vast.
Ja, zoiets bedoel ik. Maar het gaat eigenlijk om de bovenkant. Die moet zwevend geprint worden in het huidige ontwerp.sOid schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:51:
@jj85 @MC Taz Man @Broodro0ster @Magnatic
Als je er zoiets als hieronder van maakt met een hoek van 45 graden, dan is het prima printbaar.
1
2
| / /_ |
Als het niet heel glad hoeft te zijn kun je ook tree supports plaatsen en na het afbreken hiervan met een schuurpapiertje de rand bijwerken (zou met minimaal 3 wall lines printen als je gaat schuren)
![]() | ![]() | ![]() |
1/2e foto's, print by object gedaan:
De linker ging redelijk goed, misschien een beetje stringing of is dat overextrusion?
Rechter uiteraard iets fout gegaan. Enig idee waardoor?
Zie vaak een sliert tussen prints hangen of vanaf de nozzle naar de laatste print. Is dit stringing of overextrusion?
Heb het idee dat het fout gaat door bovenstaande en niet door het loskomen van de print.
3e foto is de meest recente poging; leek goed te gaan en kijk de laatste paar minuten weg en kom terug naar een video met lege plaat.. Is daar dus fout gegaan met een hele lading filament sliert erbij. Misschien iets te maken met de bridge daar?
Check even of je nozzle schoon is en niet verstopt is met een stukje metaal ofzo, intern. Voer wat filament erdoorheen.Chief_GG schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:38:
Gaat helaas niet helemaal lekker met de eSun PETG. Al een paar prints mislukt tijdens het printen zelf..
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
1/2e foto's, print by object gedaan:
De linker ging redelijk goed, misschien een beetje stringing of is dat overextrusion?
Rechter uiteraard iets fout gegaan. Enig idee waardoor?
Zie vaak een sliert tussen prints hangen of vanaf de nozzle naar de laatste print. Is dit stringing of overextrusion?
Heb het idee dat het fout gaat door bovenstaande en niet door het loskomen van de print.
3e foto is de meest recente poging; leek goed te gaan en kijk de laatste paar minuten weg en kom terug naar een video met lege plaat.. Is daar dus fout gegaan met een hele lading filament sliert erbij. Misschien iets te maken met de bridge daar?
Monkey business: pay peanuts, get monkeys
Je hebt zo te zien net de discussie van een paar dagen geleden gemist.Ijsklont schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:10:
Op het moment van schrijven worden de dry pods voor de AMS geprint. Iemand tips welke silica gel bolletjes ik het beste hiervoor kan gebruiken?
Net uit de verpakking betekend (helaas) niet dat het droog is/zou moeten zijn. Hoe filament gemaakt wordt neemt het sowieso een bad rechtstreeks uit de extruder om het af te koelen. Afhankelijk van wat er met een rol gedaan word voordat ze het vacuum verpakken kan het al enorm nat zijn zonder dat je daar als gebruiker enige invloed over hebt gehad. (zeker een euro-knallertje eSun geloof ik nooit dat ze die eerst door de droger halen voordat het verpakt wordt)Chief_GG schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:38:
Gaat helaas niet helemaal lekker met de eSun PETG (2 dagen uit verpakking). Al een paar prints mislukt tijdens het printen zelf..
Zelf toch even drogen kan best wel wonderen doen.
Ben hier een tijdje mee bezig geweest. 2 Cold pulls gedaan en met de unclog pin beetje lopen porren.Monkeydancer schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:40:
[...]
Check even of je nozzle schoon is en niet verstopt is met een stukje metaal ofzo, intern. Voer wat filament erdoorheen.
Heb nu ook gezien dat het filament nog wel eens wilt omkrullen en aan de nozzle wilt vastpakken en dan een lusje maakt.. Zal vast de reden zijn, maar de oorzaak daarvan..?
Wat ik ook merk is dat het filament ook soms langzaam aan eruit blijft komen zonder dat er actief ge-extrude wordt, is dat normaal? (ook wel eens gezien met PLA), Indicatie van te hoge nozzle temp misschien?
Ja was ik ook al een beetje bang voor..Ischium schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 19:51:
[...]
Je hebt zo te zien net de discussie van een paar dagen geleden gemist.
[...]
Net uit de verpakking betekend (helaas) niet dat het droog is/zou moeten zijn. Hoe filament gemaakt wordt neemt het sowieso een bad rechtstreeks uit de extruder om het af te koelen. Afhankelijk van wat er met een rol gedaan word voordat ze het vacuum verpakken kan het al enorm nat zijn zonder dat je daar als gebruiker enige invloed over hebt gehad. (zeker een euro-knallertje eSun geloof ik nooit dat ze die eerst door de droger halen voordat het verpakt wordt)
Zelf toch even drogen kan best wel wonderen doen.
Hoor af en toe een knetter wat volgens mij ook indicatie is van vocht.
Zat al te kijken naar een Sunlu S1 of misschien S2 drogertje (nu in de aanbiedidng op AMZ). Enig ervaring?
Gister nog wel een post gelezen op reddit van iemand die het had getest; werkt prima, maar 30 uur later uit de droger en het gaf weer hetzelfde stringing resultaat.. Vroeg me af of het dan wel de moeite is en of het echt werkt.
Zat zelf ook te denken OF het wel werkt, er zitten zoveel rijen op een rol, is het niet behoorlijk afgesloten na de eerste (of twee) rij waardoor de warme lucht er niet echt bij kan om te drogen?
Ha. Had ik eerder moeten wetendelorean7 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:05:
Voor de mensen die (net als ik) al weken aan het wachten waren op de recall van de A1 (verzendlabel en instructies). Even kort contact gezocht via de chat in de ochtend en toen kreeg ik binnen een uur de handel doorgestuurd.
:strip_exif()/f/image/6KrLz9AF9jQzG5pyjBIAQqLG.jpg?f=fotoalbum_medium)
Edit:
Ok, ik heb een vraag aan de P1S/X1C bezitters;
Vanmiddag die enclosure kit geinstalleerd op mijn P1P. Daar zit ook netjes het glazen deurtje bij.
Die zit aan de scharnieren geschroefd met rubbertjes en schroeven met een grote platte kop.
Wat me niet duidelijk was uit de installatieinstructies, is aan welke kant van de deur, binnen of buiten, die rubbertjes moeten?
Doe ik ze aan de binnenkant dus tussen de deur en het metaal van het scharnier, óf doe ik ze aan de buitenkant tussen de deur en de schroefkop
Zitten nu aan de binnenzijde, maar kan iemand die al een apparaat heeft met af-fabriek het deurtje eens kijken en zien hoe om dat vast hoort te zitten?
Edit2:
Laat maar.... https://wiki.bambulab.com...ce/replace-the-front-door
Natúúrlijk moeten ze aan de buitenkant alleen maar omdat ik ze net aan de binnenkant heb gedaan...

Edit3:
Nice, dat ziet er uit als een mooie poep-emmer, die gaan we maar eens printen!MC Taz Man schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 15:09:
[...]
(Schaamteloze zelfpromotie) Je kan mijn publieke designs hier zien: https://www.printables.com/@MCTazMan/models
[ Voor 51% gewijzigd door SambalBij op 09-03-2024 21:26 ]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Ben eigenlijk gewoon op zoek naar een glad bed.. alleen vind ik 40eu voor het origineel best aan de prijs.. en volgens mij zijn hier op tweakers mensen ook tevreden over de ali sheets.. iemand linkjes naar sheets die jullie zelf hebben? Dank.!

[ Voor 95% gewijzigd door Naalroc op 11-03-2024 09:23 ]
Is hier te zien:
[ Voor 25% gewijzigd door MC Taz Man op 11-03-2024 22:39 ]
Wel vanavond voor het eerst tegen een verkeerd gewikkelde spoel aangelopen waardoor de AMS niet meer functioneerde. Ik heb de spoel handmatig een flink end afgewikkeld en weer omgewikkeld en nu heb ik lig mijn print kunnen afmaken. Het probleem is echter nog niet opgelost. Had ik het filament ook gewoon kunnen doorknippen en opnieuw kunnen laden?
Ik heb een verzameling van verschillende plates van hiero vandaan:Richard89 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 21:43:
Ik zie door alle Ali aanbod het bomen door het bos niet meer..
Ben eigenlijk gewoon op zoek naar een glad bed.. alleen vind ik 40eu voor het origineel best aan de prijs.. en volgens mij zijn hier op tweakers mensen ook tevreden over de ali sheets.. iemand linkjes naar sheets die jullie zelf hebben? Dank.!
https://super3d.aliexpress.com/store/1494743
Ook met motiefjes erg goede plates, goede adhesion, geen enkel probleem.
Zelfde geldt voor deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003040505738.html
Al heeft die store geen smooth, maar ook geen enkel probleem met deze plates.
Eigenlijk heb ik gewoon teveel plates
[ Voor 18% gewijzigd door Nitai op 12-03-2024 07:14 ]
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Is een optie inderdaad. Als het filament op is dan gaat hij op pauze en kun je het filament opnieuw invoeren en weer starten en dan gaat hij verder waar hij gebleven is.bszz schreef op maandag 11 maart 2024 @ 23:49:
Heb inmiddels al weer een paar dagen een P1S combo en kan niet anders zeggen dan dat ik het toch wel een waardevolle upgrade vind tov de A1: De gesloten kamer en het bed dat alleen langs de z-as beweegt.
Wel vanavond voor het eerst tegen een verkeerd gewikkelde spoel aangelopen waardoor de AMS niet meer functioneerde. Ik heb de spoel handmatig een flink end afgewikkeld en weer omgewikkeld en nu heb ik lig mijn print kunnen afmaken. Het probleem is echter nog niet opgelost. Had ik het filament ook gewoon kunnen doorknippen en opnieuw kunnen laden?
.
Let wel, je kunt ook een optie aanzetten dat hij vanzelf doorgaat met printen met de volgende spool van dezelfde kleur.
Maakt voor dit verhaal verder niet uit maar dan weet je dat dit ook mogelijk is
[ Voor 3% gewijzigd door MikeOO op 12-03-2024 07:42 ]
Ik heb laatst voor het eerst dat automatisch doorgaan geprobeerd, werkte super! Enige is wel dat je hoogstwaarschijnlijk wil zorgen dat je twee spoelen van tenminste dezelfde fabrikant wil gebruiken. Ik wisselde van de witte van het ene merk naar de witte van de andere, halverwege een maan-print en daar zag je echt heel erg duidelijk een kleurverschil helaas. Dus die print was alsnog misluktMikeOO schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 07:41:
[...]
Is een optie inderdaad. Als het filament op is dan gaat hij op pauze en kun je het filament opnieuw invoeren en weer starten en dan gaat hij verder waar hij gebleven is.
.
Let wel, je kunt ook een optie aanzetten dat hij vanzelf doorgaat met printen met de volgende spool van dezelfde kleur.
Maakt voor dit verhaal verder niet uit maar dan weet je dat dit ook mogelijk is

Sterker nog, zelfs met dezelfde fabrikant wil je dit geintje alleen uithalen met filament uit dezelfde batch. Ik heb dit ook een paar keer gedaan met Bone White van eSun, verschillende batches. Duidelijk verschil.Zsub schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Ik heb laatst voor het eerst dat automatisch doorgaan geprobeerd, werkte super! Enige is wel dat je hoogstwaarschijnlijk wil zorgen dat je twee spoelen van tenminste dezelfde fabrikant wil gebruiken. Ik wisselde van de witte van het ene merk naar de witte van de andere, halverwege een maan-print en daar zag je echt heel erg duidelijk een kleurverschil helaas. Dus die print was alsnog mislukt
Helaas is het fabriceren van filament geen exacte wetenschap.
Klopt en zelfs als ze gelijk zijn kun je soms de overgang ook nog wel terug zien.Zsub schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 10:07:
[...]
Ik heb laatst voor het eerst dat automatisch doorgaan geprobeerd, werkte super! Enige is wel dat je hoogstwaarschijnlijk wil zorgen dat je twee spoelen van tenminste dezelfde fabrikant wil gebruiken. Ik wisselde van de witte van het ene merk naar de witte van de andere, halverwege een maan-print en daar zag je echt heel erg duidelijk een kleurverschil helaas. Dus die print was alsnog mislukt
Beste blijft om bij grote prints er voor te zorgen dat er genoeg op de spool zit. Hiermee voorkom meer problemen en de restjes kun je altijd weer voor kleine prints / test prints gebruiken
Of gewoon geen fuck geven om de lijnMikeOO schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:40:
[...]
Klopt en zelfs als ze gelijk zijn kun je soms de overgang ook nog wel terug zien.
Beste blijft om bij grote prints er voor te zorgen dat er genoeg op de spool zit. Hiermee voorkom meer problemen en de restjes kun je altijd weer voor kleine prints / test prints gebruiken
Dat hangt dan weer af of het een functionele print is of dat het om kwaliteit gaat
Blijkbaar is mijn spool eSun PLA+ wit een beetje overmatig broos, want het spul is inmiddels, tijdens een 9 uur durende print die nog een uurtje ofzo moet, al 4 keer gebroken...
Twee keer dat hij bij een wissel nog wel afknipte, maar daarna niet het hele stuk meer kon terugspoelen omdat het daarbij ergens in de tube brak. Dan een melding dat hij niet kon retracten, en de kans om dat zelf op te lossen en verder te gaan (tube loshalen bij de extruder en het losse stuk zelf er uit trekken)
Andere 2 keer blijkbaar ergens bovenaan (in de AMS?) gebroken, en dan gaat ie in de 'filament op' stand. In plaats van te knippen bij de wissel en daar te falen, heeft ie dat tijdig door en extrude alles wat nog in de tube zit in het afvoerputje, waarna hij een melding dat de boel op is met de optie om opnieuw te laden....
Alleen geen idee waarom die spoel nou zo broos is... Is er wel een die ik heb herspoeld van de eSun wc-rol naar een Bambu herbruikbare spoel... Kan dat de oorzaak zijn? Vochtig zou het niet moeten zijn, spoel heb ik pas net en zit in een AMS die tot in de kleinstje hoekjes vol zit met silicagel...
Ik ben daarom ook gekapt met her-spoelen. Die oude rollen van o.a. 123-3d die niet passen in de AMS heb ik opgemaakt op de externe spoelhouder.
Je zou het vast dubbel kunnen doen, van karton naar een tussenspoel, en dan naar de uiteindelijke spoel. Maar dat kost mij teveel werk, en zal vast ook weer nadelen hebben met teveel heen en weer buigen.
Ik heb nog nooit problemen gehad met herspoelen. Plus dat volgens mij je logica niet klopt. Juist op het (van origine) binneste filament zou de meeste kracht moeten zitten, wat het juist dunner maakt, niet dikker.Ischium schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:36:
Naar mijn idee komt het omdat met omspoelen, je het filament 'binnenstebuiten' weer terug op de rol doet. Je begint op de oude spoel met filament wat het minst gebogen zit (grotere diameter) en propt dat met een scherpe boog terug op de kleinste diameter van je nieuwe rol. (en viceversa) Er staat dus dubbel zo veel spanning op, en dat breekt inplaats van buigt als het (extra) droog is.
Ik ben daarom ook gekapt met her-spoelen. Die oude rollen van o.a. 123-3d die niet passen in de AMS heb ik opgemaakt op de externe spoelhouder.
Je zou het vast dubbel kunnen doen, van karton naar een tussenspoel, en dan naar de uiteindelijke spoel. Maar dat kost mij teveel werk, en zal vast ook weer nadelen hebben met teveel heen en weer buigen.
Daarnaast is het extra gebogen enkel van invloed (áls het überhaupt een factor is) wanneer je filament al heel lang op die spoel zit. Wat bij kwaliteitsfilament niet zo zou moeten zijn.
Maar goed. Juist om afbrekend filament (en andere issues) ben ik gestopt met b-merken. Koop nu alleen nog maar eSun en Bambulab. Nooit problemen met eSun, maar de laatste tijd vaak problemen met BL spoelen
Print moet nog een half uurtje, denk dat ik daarna die rol maar opgeef...
Ben daar al bijna 4 maanden "lid" maar nooit gekocht, want ze hebben niks....
In the past, filament discounts were exclusive to members. We hope that more people can enjoy them. Therefore, we have now decided to remove the membership restrictions starting from March 13th and open up the filament discount benefits to everyone, adopting a straightforward approach by "calling a spade a spade".
What This Means for You
Buy More, Save More: Enjoy discounts on PLA Basic, PLA Matte, PETG Basic, PETG Translucent (new), and ABS. Get as low as US$19.99/roll for filament with spool and US$16.99/roll for refill, and there are no quantity limits on the purchase of filaments. Check the prices in your local currencies.
Trials of new filaments: By subscribing to Bambu Lab's newsletter, you'll become eligible to participate in trials of new filaments, getting the chance to try them before their official launch.
Being Truly Eco-Friendly
Environmental protection is something we care deeply about. We encourage you to continue using your finished master spool by reloading it with a new refill. In real terms, people now pay less for daily filaments than ever before and receive much more.
Expanded Refill Color Variants: We are in the process of completing refill options for all colors of PLA Basic and PLA Matte. Additionally, you can expect to see more options for cosmetic PLA and carbon fiber reinforced materials in the near future.
Happy 3D printing! If you have any questions about the filament, do not hesitate to contact us.
Warm regards,
Bambu Lab Team
Klinkt toch een beetje spannendVochtig zou het niet moeten zijn
Silicagel is ook niet goed in drogen, eerder in het drooghouden van. Drogen gaat een stuk beter bij verhoogde temperaturen.
Misschien het proberen waard
Snap het idd van de silica voor wat betreft drogen vs drooghouden; vandaar mijn gevoel van 'zou niet moeten'... Die rol is nieuw uit de doos gehaald, herspoeld, en in de AMS gestopt...
Helaas is filament verre van droog, uit de doos. Je zou het hopen, maar helaas.SambalBij schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:02:
Ja wellicht.. Ik heb nog los zo'n droog-doos van Sovol... Denk dat ik de rol daar straks maar eens een paar uurtjes in stop...
Snap het idd van de silica voor wat betreft drogen vs drooghouden; vandaar mijn gevoel van 'zou niet moeten'... Die rol is nieuw uit de doos gehaald, herspoeld, en in de AMS gestopt...
Ik zou het drogen zeker proberen. Dat werkte bij mij redelijk met het d-merk spul. Kon na het drogen precies 1 print(s) doen
En zeker is eSun niet 100% goed, maar beter dan de budget meuk die je bijv. op Amazon vindt voor 15/kg
Sinds gisteren werkt m'n P1S ineens niet meer lekker. Er blijft niets meer plakken aan de plate. Maakt niet uit welk filament ik kies en of ik met/zonder brim print.
Ik heb net een testje gedaan met PETG en een standaard benchy, met dit als resultaat na een stuk of 20 layers.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pRHsftZrwvS2pwysoT81obA7.jpg?f=user_large)
Enig idee wat ik moet doen? De plate is goed schoon (schoongemaakt met isopropyl-alcohol). En het testlijntje gaat wel gewoon goed.
Lekker schrobben met je borstel, alle meuk goed uit te groeven poetsen.
Level je voor de print? anders dat ook een keertje doen.
En de meest domme vraag: heb je de juiste buildplate geselecteerd in bambu studio?
Ja ik level sowieso elke keer als het ding uit heeft gestaan, en vaak ook bij een filament wissel. De juiste buildplate is geselecteerd
Ik ben nu voor de zekerheid even een full calibration aan het doen. Misschien maakt dat nog iets uit!
Alcohgol werkt hier perfect, tot het niet meer werkt. Alcohol is enkel en alleen handig voor het verwijderen van het vet van je vingers op de plaat.Zilverdael80 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:33:
Niet schoonmaken met alcohol maar drupje dreft en warm water.
Lekker schrobben met je borstel, alle meuk goed uit te groeven poetsen.
Level je voor de print? anders dat ook een keertje doen.
En de meest domme vraag: heb je de juiste buildplate geselecteerd in bambu studio?
Zodra dat niet meer werkt, idd . Dreft is King. Lauw water, schrobben. Zorg er wel voor dat je afwasbak goed schoon is, zodat je je probleem niet erger maakt.
Toevallig had ik gisteren een nieuwe spoel eSun PLA waarvan het filament brak toen ik het losmaakte van de rol. Dat ging vrij makkelijk.helaas....Het boog ook niet maar brak gelijk.MC Taz Man schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:45:
[...]
Ik heb nog nooit problemen gehad met herspoelen. Plus dat volgens mij je logica niet klopt. Juist op het (van origine) binneste filament zou de meeste kracht moeten zitten, wat het juist dunner maakt, niet dikker.
Daarnaast is het extra gebogen enkel van invloed (áls het überhaupt een factor is) wanneer je filament al heel lang op die spoel zit. Wat bij kwaliteitsfilament niet zo zou moeten zijn.
Maar goed. Juist om afbrekend filament (en andere issues) ben ik gestopt met b-merken. Koop nu alleen nog maar eSun en Bambulab. Nooit problemen met eSun, maar de laatste tijd vaak problemen met BL spoelen
Hoe vaak doe je dat, met zo'n sopje?MC Taz Man schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:43:
[...]
Alcohgol werkt hier perfect, tot het niet meer werkt. Alcohol is enkel en alleen handig voor het verwijderen van het vet van je vingers op de plaat.
Zodra dat niet meer werkt, idd . Dreft is King. Lauw water, schrobben. Zorg er wel voor dat je afwasbak goed schoon is, zodat je je probleem niet erger maakt.
Ik heb precies hetzelfde gehad. De truc is inderdaad wat @MC Taz Man ook al zegt; goed schoonmaken, maar niet met alleen IPA.sOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 16:30:
Enig idee wat ik moet doen? De plate is goed schoon (schoongemaakt met isopropyl-alcohol). En het testlijntje gaat wel gewoon goed.
Wat bij goed helpt is schoonmaken met warm water en afwasmiddel. Met een schoon, nieuw schuursponsje goed schoon wassen. (En of het op den duur kwaad kan voor de PEI laag weet ik niet, maar ik heb ook gewoon de groene/grove kant van het sponsje gebruikt. Niet enorm hard geboend daarmee, maar toch meer dan alleen er lafjes overheen vegen
Daarna goed afspoelen, en droog deppen met schoon papier.
En hoe vaak? Elke paar dagen/week; maar ik print ook weer niet 24x7... In ieder geval zodra je het idee krijgt dat het minder goed gaat hechten; wanneer de purge lijn niet lekker meer plakt over de hele lengte ofzoiets.
Ik vind dat ook een beetje zonde van de Indian Pale Ale eigenlijkSambalBij schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:02:
[...]
Ik heb precies hetzelfde gehad. De truc is inderdaad wat @MC Taz Man ook al zegt; goed schoonmaken, maar niet met alleen IPA.
Ok, thanks! Schoonmaken it is.Wat bij goed helpt is schoonmaken met warm water en afwasmiddel. Met een schoon, nieuw schuursponsje goed schoon wassen. (En of het op den duur kwaad kan voor de PEI laag weet ik niet, maar ik heb ook gewoon de groene/grove kant van het sponsje gebruikt. Niet enorm hard geboend daarmee, maar toch meer dan alleen er lafjes overheen vegen)
Daarna goed afspoelen, en droog deppen met schoon papier.
En hoe vaak? Elke paar dagen/week; maar ik print ook weer niet 24x7... In ieder geval zodra je het idee krijgt dat het minder goed gaat hechten; wanneer de purge lijn niet lekker meer plakt over de hele lengte ofzoiets.
Vorige week gelukkig een nieuwe voorraad schuursponsjes gehaald
Maar de plaat gaat daar wel geweldig van plakkensOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Ik vind dat ook een beetje zonde van de Indian Pale Ale eigenlijk
Op het moment dat ik 2 adhesie fouten achter elkaar heb. 1 kan nl gewoon een oepsje van mij zijn.
Nou... Da's geen biersOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Ik vind dat ook een beetje zonde van de Indian Pale Ale eigenlijk
ik wilde de extra aansluiting achterop de AMS, die bedoeld is voor diasy-chaining meerdere AMS-en, gebruiken om 24 V DC af te tappen voor een LED strip (ook op 24 V natuurlijk) Ik heb geen idee waar deze te kopen, anders dan een kabel bij BL te bestellen en die te amputeren; kost meer aan porto dan de kabel...
Google heeft me niet geholpen
Bijvoorbeeld https://www.onlinekabelsh...voedingsadapter-0-15.html
Al zijn er wel varianten van met schuine hoekjes en uitsteekseltjes waardoor ze niet altijd 1 op 1 passen. Even goed op letten dus welke layout ze hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 12-03-2024 17:44 ]
Niet de gangbare pcie 6-pins helaas, die is veel groter uitgevoerd en past hier niet in. Als ik zoek op mini pcie 6pins kom ik wel wat kabels tegen die een stuk kleiner lijken dan normale pcie 6pins en mogelijk wel passen (mbt formaat)._ferry_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:41:
Het zijn van die molex 6-pin atx stekkers die bijvoorbeeld ook voor GPU's en moederborden worden gebruikt.
Bijvoorbeeld https://www.onlinekabelsh...voedingsadapter-0-15.html
Al zijn er wel varianten van met schuine hoekjes en uitsteekseltjes waardoor ze niet altijd 1 op 1 passen. Even goed op letten dus.
Maar of die gaten overeen komen, denk het niet, op de bambu zit het hoekje:
1: linksonder 2: linksonder 3: rechtsonder
4: linksonder 5: linksonder 5: linksonder
Bij normale 6-pins is het veel meer random waar de hoekjes zitten (soms meerdere hoekjes per pin en soms geen hoekjes).
[ Voor 20% gewijzigd door watercoolertje op 12-03-2024 17:50 ]
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Interessante oplossing. Hou je ons op de hoogte?Naalroc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:38:
Wie weet wat de juiste benaming is voor de 6 polige stekker die op de AMS en de printer past, en of die ergens te koop is, anders dan aangegoten aan een snoer/kabel bij BambuLab?
ik wilde de extra aansluiting achterop de AMS, die bedoeld is voor diasy-chaining meerdere AMS-en, gebruiken om 24 V DC af te tappen voor een LED strip (ook op 24 V natuurlijk) Ik heb geen idee waar deze te kopen, anders dan een kabel bij BL te bestellen en die te amputeren; kost meer aan porto dan de kabel...
Google Lens werkt voor dit soort dingen trouwens vaak verbazingwekkend goed.
Als je weet wat de plus en min is hoef je misschien ook niet alle 6 de pins te hebben? Maar enkel die 2 toch? Dat is misschien nog wel te doen met jumperkabels oid (let op die zijn ook niet geschikt voor meerdere ampere, maar als je goede hebt is 1A wel te doen, op 24V is dat alsnog 24watt)?Naalroc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:38:
Wie weet wat de juiste benaming is voor de 6 polige stekker die op de AMS en de printer past, en of die ergens te koop is, anders dan aangegoten aan een snoer/kabel bij BambuLab?
[ Voor 4% gewijzigd door watercoolertje op 12-03-2024 17:52 ]
Als het kleiner is dan mini-fit, is het misschien micro-fit?watercoolertje schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 17:44:
[...]
Niet de gangbare pcie 6-pins helaas, die is veel groter uitgevoerd en past hier niet in. Als ik zoek op mini pcie 6pins kom ik wel wat kabels tegen die een stuk kleiner lijken dan normale pcie 6pins en mogelijk wel passen (mbt formaat).
Maar of die gaten overeen komen, denk het niet, op de bambu zit het hoekje:
1: linksonder 2: linksonder 3: rechtsonder
4: linksonder 5: linksonder 5: linksonder
Bij normale 6-pins is het veel meer random waar de hoekjes zitten (soms meerdere hoekjes per pin en soms geen hoekjes).
https://www.molex.com/en-...tors/micro-fit-connectors
Bed levelen gaat goed (als in: nozzle tikt bed op verschillende plekken aan etc) en de eerste paar lagen ook. Ik print nu met PETG waar ik al bijna 2kg mee heb geprint zonder problemen. Nozzle temp 220, bed temp 55grd (generic PETG profiel). En dit is dus altijd goed gegaan.
Iemand nog alternatieve suggesties om dit probleem te troubleshooten?
[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 12-03-2024 18:53 ]
Heb je de juiste plate geselecteerd? Niet perongeluk de cool plate of iets? Ziet er op je foto hierboven toch uit als de gouden textured PEI plate?
Bij mij gaat ie met PETG naar 255C nozzle en 80C bed.
[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 12-03-2024 19:17 ]
Hoe kan ik trouwens die temperaturen überhaupt permanent aanpassen? Want ik zie nergens een optie om profielen te bewerken. En als ik bij Generic PETG kijk (waar ik dus bijna 2kg succesvol mee heb geprint) staat er Nozzle temp max 270, min 220. Bed temp kan ik nergens invullen.
Ik ben nu wat verschillende calibration-dingen aan het doen.
Overigens ben ik niet de enige met vreemde hechtingsproblemen (en dan heb ik het niet over relaties
Tldr; opborstelen met fijn staalwol (#000 of #0000) schijnt een permanente fix te zijn.
De bed temps staan (hier) direct onder die recommended nozzle temp...?sOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:21:
@SambalBij @Naalroc Het gaat om Creality PETG. Maar gisteren had ik ook problemen met Bambu PLA Tough. En ja, juiste plate is geselecteerd.
Hoe kan ik trouwens die temperaturen überhaupt permanent aanpassen? Want ik zie nergens een optie om profielen te bewerken. En als ik bij Generic PETG kijk (waar ik dus bijna 2kg succesvol mee heb geprint) staat er Nozzle temp max 270, min 220. Bed temp kan ik nergens invullen.
/f/image/7CwOtsyQg6dV6bkpeo0bXQgt.png?f=fotoalbum_medium)
(Dit is Bambu Studio; Gebruik zelf normaal Orcaslicer, maar staat ook daar op dezelfde plek)
Je kunt bij wijzigen overigens niet die system presets aanpassen/overschrijven. Wel opslaan als user preset, die je dan vervolgens kunt selecteren.
[ Voor 6% gewijzigd door SambalBij op 12-03-2024 19:27 ]
Ik gebruik trouwens de macOS app. Misschien ligt het daar aan; ik las dat er bepaalde functionaliteiten alleen in Windows werken. Maar dit is wel heel basic...
Oh jezus, wat a) dom van mij en b) onlogisch van Bambu.Naalroc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:31:
Klik op het potloodje, rechts naast het filament type
Ik zit steeds filament profiles te wijzigen op de Device tab bij AMS settings. Zou veel logischer zijn als je daar hetzelfde schermpje kreeg
Je moet dan dus eerst bij de AMS settings de globale setting kiezen (merk of generic en type filament,) daarna op de Prepare tab die settings syncen, en dán kun je vervolgens per slot eventueel een custom user profile kiezen...
Snapt u het nog
[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 12-03-2024 19:38 ]
DjeezSambalBij schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:37:
Ja en om het nóg verwarrender te maken; bij die AMS settings kun je alleen de system profiles kiezen, en dus niet je aangepaste user profiles.
Je moet dan dus eerst bij de AMS settings de globale setting kiezen (merk of generic en type filament,) daarna op de Prepare tab die settings syncen, en dán kun je vervolgens per slot eventueel een custom user profile kiezen...
Snapt u het nog![]()
Is dat in die andere slicer die jij gebruikt beter?
Orca is iets universeler en ondersteunt meer 3rd party merken printers (zoals mijn Sovol SV06)
Ik vind van wel omdat je daar ook de K factor voor filamenten kunt meegeven.sOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:40:
[...]
Djeez
Is dat in die andere slicer die jij gebruikt beter?
Wat jouw problemen met PETG betreffen. Probeer eens 250C en 80C bed temp. Durf te wedden dat dat een stuk beter zal gaan.
Dat kan in de Bambu Studio ookBroodro0ster schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:58:
[...]
Ik vind van wel omdat je daar ook de K factor voor filamenten kunt meegeven.
Ga ik proberen. Blijft echter wel raar dat ik hiervoor dus met de standaardinstellingen nooit problemen heb gehad.Wat jouw problemen met PETG betreffen. Probeer eens 250C en 80C bed temp. Durf te wedden dat dat een stuk beter zal gaan.
Ik vind het wel vaag dat jouw installatie andere standaard instellingen heeft dan hier bij mij.sOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:17:
[...]
Ga ik proberen. Blijft echter wel raar dat ik hiervoor dus met de standaardinstellingen nooit problemen heb gehad.
Bij mij (zowel in Bambu Studio als ook in Orca) zijn die 255 nozzle en 80 bed juist de standaard instellingen voor het Generic PETG profiel…
Welke printer heb jij? Misschien dat daar nog verschil uit komt in de profielen, hoewel ik dat ook niet zou verwachten…
:fill(white):strip_exif()/f/image/7tDpA5npBEPg1oLQtEva5jDl.png?f=user_large)
en ik kan me niet herinneren dat ik dit heb veranderd...
Ja, voor je hele AMS slot. Maar niet per filament profiel voor zover ik weet. Ik vind dat laatste net iets intuïtiever. Dan hoef ik mijn filament profiel te kiezen en staat alles goed ipv nog in het andere tab de juiste settings te laden.
Tot je een printje laad vanuit de makerworld, en al je ams profiles weer door de war staan. En dan doe je sync from AMS en dan staan je filament settings weer op de default settings in plaats van je eventuele eigen aangepaste profiel. Super handigSambalBij schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:37:
Ja en om het nóg verwarrender te maken; bij die AMS settings kun je alleen de system profiles kiezen, en dus niet je aangepaste user profiles.
Snapt u het nog![]()

Ik heb een P1S met de laatste versie van Bambu Studio. Standaard 0.4 nozzle, mocht dat nog uitmaken.SambalBij schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:21:
[...]
Ik vind het wel vaag dat jouw installatie andere standaard instellingen heeft dan hier bij mij.
Bij mij (zowel in Bambu Studio als ook in Orca) zijn die 255 nozzle en 80 bed juist de standaard instellingen voor het Generic PETG profiel…
Welke printer heb jij? Misschien dat daar nog verschil uit komt in de profielen, hoewel ik dat ook niet zou verwachten…
Het is zo te zien ook printer gerelateerd...Naalroc schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:30:
Bij mij dus weer niet, zie mijn screenshot:
[Afbeelding]
en ik kan me niet herinneren dat ik dit heb veranderd...
Mijn info van de temps (bed op 80C) haalde ik net uit Bambu studio.
Daar in had ik nog een P1P geconfigureerd staan. (Zie je ook in die profielnaam - 'Generic PETG @BBL P1P')
Echter inmiddels identificeert mijn P1P zich als P1S, en als ik díe selecteer heb ik inderdaad ineens ook een bed temp van 70C ipv 80C.
(Klinkt op zich logisch, P1S zal minder warmte verliezen lijkt me?)
Ja die is idd ook heel fijn..._ferry_ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:38:
[...]
Tot je een printje laad vanuit de makerworld, en al je ams profiles weer door de war staan. En dan doe je sync from AMS en dan staan je filament settings weer op de default settings in plaats van je eventuele eigen aangepaste profiel. Super handig
Download een 3mf van makerworld; heb je ineens profielen van een X1C of een A1 ofzoiets... En dan kies je je eigen printer en build plate, zijn ineens je kleuren in je objects weg enzo...
[ Voor 26% gewijzigd door SambalBij op 12-03-2024 20:43 ]
sOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 19:21:
@SambalBij @Naalroc Het gaat om Creality PETG. Maar gisteren had ik ook problemen met Bambu PLA Tough. En ja, juiste plate is geselecteerd.
Ik ben nu wat verschillende calibration-dingen aan het doen.
Overigens ben ik niet de enige met vreemde hechtingsproblemen (en dan heb ik het niet over relaties). Zie https://forum.bambulab.co...ld-plate-anymore/41772/78
Tldr; opborstelen met fijn staalwol (#000 of #0000) schijnt een permanente fix te zijn.
/f/image/sYxjOGPBNrntGL48WBYxzhDr.png?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat je, vóór je je sheet permanent beschadigt, eerst andere temperaturen moet proberen & je filament een uur of 8 op 55 graden drogen in een over. Allemaal goedkopere opties dan een nieuwe sheet moeten kopen
Morgen eens spelen met de PETG-settings. En het zou inderdaad ook goed kunnen dat de vochtigheid van het PETG-filament icm lagere bedtemperatuur nu voor problemen zorgt.
Dank voor de input allemaal
Dit zijn mijn standaard PETG temps:sOid schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:31:
Ik heb net m'n eerste PLA-printje na het schoonmaken gedaan, en dat ging gewoon weer zoals het hoort.
Morgen eens spelen met de PETG-settings. En het zou inderdaad ook goed kunnen dat de vochtigheid van het PETG-filament icm lagere bedtemperatuur nu voor problemen zorgt.
Dank voor de input allemaal
:fill(white):strip_exif()/f/image/dNSz5EHAlge3N7q33aMm0rqg.png?f=user_large)
Denk dat die van jou ernstig te laag zijn... Sws voor het bed.
Lekker geprint de afgelopen tijd, iets van 475+ uurtjes zonder echte problemen.
Vooral veel PLA van Bambu zelf en wat oude rollen van 123-3D opgemaakt.
Een paar (grotere) PETG prints gemaakt als laatste voordat ik vorige week een blob kreeg. Waarschijnlijk omdat de print niet goed plakte aan de plaat en de nozzle alles ging meenemen in zijn pad.
Deze verwijderd zonder zichtbare schade voor de nozzle en het bed lekker op te warmen. Toen ging de blob er snel af.
Tot op heden geen succesvolle prints meer gehad.
Van alles geprobeerd....
ISO
Plaat afgewassen.
Filament, van BL zelf.
Andere nozzle er in gezet (wel even een .6 omdat die ik had liggen)
Andere plaat erin gelegd (nu ligt er de PEI van BL zelf in), was de cool plate van BL.
Bed tramming gedaan.
Ik wijzig zo min mogelijk aan de instellingen zoals bed en nozzle temps.
De PETG kwam uit de droger (Sunlu S2), ik heb nu de PLA in de droger zitten en dan vanmiddag weer testen daarmee.
Tot nu is alles wat ik geprobeerd heb zonder resultaat en ik wil graag weer gaan printen ;-)
[ Voor 21% gewijzigd door erikafoort op 13-03-2024 05:22 ]
En wat is het probleem precies? De print die loslaat van de plaat?erikafoort schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 05:16:
Ik heb precies dezelfde problemen.
Lekker geprint de afgelopen tijd, iets van 475+ uurtjes zonder echte problemen.
Vooral veel PLA van Bambu zelf en wat oude rollen van 123-3D opgemaakt.
Een paar (grotere) PETG prints gemaakt als laatste voordat ik vorige week een blob kreeg. Waarschijnlijk omdat de print niet goed plakte aan de plaat en de nozzle alles ging meenemen in zijn pad.
Deze verwijderd zonder zichtbare schade voor de nozzle en het bed lekker op te warmen. Toen ging de blob er snel af.
Tot op heden geen succesvolle prints meer gehad.
Van alles geprobeerd....
ISO
Plaat afgewassen.
Filament, van BL zelf.
Andere nozzle er in gezet (wel even een .6 omdat die ik had liggen)
Andere plaat erin gelegd (nu ligt er de PEI van BL zelf in), was de cool plate van BL.
Bed tramming gedaan.
Ik wijzig zo min mogelijk aan de instellingen zoals bed en nozzle temps.
De PETG kwam uit de droger (Sunlu S2), ik heb nu de PLA in de droger zitten en dan vanmiddag weer testen daarmee.
Tot nu is alles wat ik geprobeerd heb zonder resultaat en ik wil graag weer gaan printen ;-)
Wij hebben de volgende situatie:
- Twee X1E's via UTP verbonden aan schoolnetwerk
- Network test op printer zegt alles okay
- Hangen we aan dezelfde UTP-kabel een laptop, dan hebben we ook internetconnectiviteit (poort 80/443/8080)
- Domeinen - *.bambulab.com en - *.amazonaws.com zijn niet geblokkeerd in de firewall
- Gaan we printen, dan zegt de slicer dat alle printers offline zijn
Op basis van Printer Network Ports meen ik op te maken dat alleen poort 80/443/8080 open moeten staan om remote te kunnen printen. Hoe nu verder?
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.