Wanneer gebruiken jullie auto bed level etc? Voor elk printje? Het kost namelijk bij kleine printjes vrij veel tijd en vraag me af in hoeverre dat nou echt nodig is.
Ik print vrijwel altijd direct zonder bed leveling. Tenzij ik de printer heb verplaatst, of iets heb bijgesteld. Gaat eigenlijk altijd goed. Alleen voor prints die perfect moeten zijn en die ik met 0.08mm doe ik een bed leveling.
Alleen voor grote oppervlakte, of als ik zeker wil zijn dat het goed hecht. Ik print bijna exclusief ABS, en dat trekt nog wel eens krom van het bed af als je er verkeerd naar kijkt. Dan is die paar minuten het wel snel waard.sOid schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 09:58:
Wanneer gebruiken jullie auto bed level etc? Voor elk printje? Het kost namelijk bij kleine printjes vrij veel tijd en vraag me af in hoeverre dat nou echt nodig is.
Zo lang je de printer trouwens niet uit zet met de schakelaar achterop, onthoud hij je laatste mesh. Als je niet te grof omgaat met je plates is opnieuw levelen dan totaal niet nodig. Klein grut en test printjes heb ik dan al snel van t'zal wel goed zijn.
Dank! @Ischium interessant over in/uitschakelen. Daar was ik niet van op de hoogte. Ik schakelde het ding steeds uit met de knop achterop, maar vroeg me wel af wat nou eigenlijk de beste manier is.
Gaat 'ie zelf uit na X tijd zonder printjob? (P1S in mijn geval.)
* sOid heeft net eerste TPU-printje gestart. Ben benieuwd!
[ Voor 13% gewijzigd door sOid op 02-03-2024 11:11 ]
Ik heb gisteren de Sunlu s2 besteld, deze is nu in de aanbieding voor 55 bij Amazon. Inmiddels zit in deze versie ook een fan.Beekforel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:24:
Heb helaas weer gebroken filament ergens in de AMS. Dit is wat ouder filament en ik vermoed iets vochtig.
Er zijn best wat AMS accessoires voor extra silca etc., gaat mij dit helpen? Of kan ik toch beter investeren in een droger?
Na een paar minuten niks doen gaat de mainboard fan uit en gaat hij in een soort slaap stand. Vlugge google geeft aan dat hij dan ongeveer 8w idle verbruikt. Achter op uit zetten kan uiteraard geen kwaad, maar of het nodig of de beste manier is hangt denk ik heel erg af van hoeveel/hoe vaak je print.sOid schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:07:
Dank! @Ischium interessant over in/uitschakelen. Daar was ik niet van op de hoogte. Ik schakelde het ding steeds uit met de knop achterop, maar vroeg me wel af wat nou eigenlijk de beste manier is.
Die paar euro op jaarbasis is het voor mij dubbel en dwars waard om vanaf overal en nergens een print te kunnen starten. Mijn X1C staat op de zaak, niks zo makkelijk als s'avonds thuis nog een printje starten, en hem s'ochtends als je binnen komt van de buildplate kunnen plukken. (Dat is een van de redenen dat ik voor een Bambu ben gegaan, cloud printing)
[ Voor 3% gewijzigd door Ischium op 02-03-2024 11:37 ]
Ik zet mijn P1S ook uit maar niet met de schakelaar achterop maar via homewizard energy socket.
In rust gebruikt hij 7 watt. Mijn printer gaat automatisch uit nadat hij 2 uur minder dan 8 watt verbruikt. Wil ik op afstand toch mijn printer gebruiken dan kan ik hem via de energy socket van homewizard ook weer aanzetten.
Tot nu toe nog geen problemen met het printen gehad.
In rust gebruikt hij 7 watt. Mijn printer gaat automatisch uit nadat hij 2 uur minder dan 8 watt verbruikt. Wil ik op afstand toch mijn printer gebruiken dan kan ik hem via de energy socket van homewizard ook weer aanzetten.
Tot nu toe nog geen problemen met het printen gehad.
Ik heb een probleem met de onderkant van een print, die door een support gesteund wordt, en laat hierbij 3 afdrukken zien van hetzelfde onderdeel, alles geprint met ABS
Op de linker print ziet het er nog acceptabel uit, en die had een ondersteuning met een 'tree'
De volgende is identiek, maar het kamertje is daar verwijderd, de support was "normal, auto', en het resultaat slechter. Dit is ook met ABS, maar een ander kleur filament, dat geeft wat duidelijker foto's.
De rechter is een afgeknotte test print, deze keer met een inwendige Brim, en ook een support op 'normaal, auto', maar met een interne Brim. Het resultaat is nog slechter, en er was helemaal geen support!
Nog even nagetrokken, maar die support was wèl gespecificeerd; zou dit komen door de inwendige Brim?
Hoe dan ook, hoe verbeter ik dit? Het hoeft niet geweldig qua oppervlakte, maar wel wat netter graag dan nu. De rest van het onderdeel is prima. Wat afmetingen betreft, de diameter is 31mm.
Op de linker print ziet het er nog acceptabel uit, en die had een ondersteuning met een 'tree'
De volgende is identiek, maar het kamertje is daar verwijderd, de support was "normal, auto', en het resultaat slechter. Dit is ook met ABS, maar een ander kleur filament, dat geeft wat duidelijker foto's.
De rechter is een afgeknotte test print, deze keer met een inwendige Brim, en ook een support op 'normaal, auto', maar met een interne Brim. Het resultaat is nog slechter, en er was helemaal geen support!
Nog even nagetrokken, maar die support was wèl gespecificeerd; zou dit komen door de inwendige Brim?
Hoe dan ook, hoe verbeter ik dit? Het hoeft niet geweldig qua oppervlakte, maar wel wat netter graag dan nu. De rest van het onderdeel is prima. Wat afmetingen betreft, de diameter is 31mm.
:strip_exif()/f/image/TNcUPbjzq1LsfloBmYEK7j3t.jpg?f=fotoalbum_large)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Beetje cross-posten, maar dit is te belangrijk om alleen in de open source 3D printen topic te laten staan: AnyCubic 3D printers zijn blijkbaar gehackt via hun internet verbinding. Bambu wordt niet genoemd natuurlijk, en ik wil ook geen paniek zaaien. Maar een beetje awareness is nooit weg.
Dit is denk ik de reden dat Bambu Lab zo hevig encrypted is. Hopelijk hebben 'wij' geen zwakheden waardoor een of andere onverlaat foute code kan plaatsen en/of onze machines kan slopen.
Dit is denk ik de reden dat Bambu Lab zo hevig encrypted is. Hopelijk hebben 'wij' geen zwakheden waardoor een of andere onverlaat foute code kan plaatsen en/of onze machines kan slopen.
[ Voor 20% gewijzigd door SA007 op 02-03-2024 18:48 . Reden: Oeps verkeerde link ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ook met support zijn dit soort zwevende gaten lastig goed te krijgen. Wat ik meestal doe is twee cut-extrudes maken zodat je eerst rechte lijnen kan printen alvorens de cirkel walls erop te printen. Voor de diepte van de cut-extrude feature kies ik de layer height bijv. 0.2mm. Mijn ervaring is dat zonder dit trucje de cirkel walls vaak niet goed hechten aan de rest van de print.Naalroc schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:45:
Ik heb een probleem met de onderkant van een print, die door een support gesteund wordt, en laat hierbij 3 afdrukken zien van hetzelfde onderdeel, alles geprint met ABS
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Ik heb de standaard silica zakjes in de AMS en die helpen idd nauwelijks. In huis is het zo'n 60% vochtigheid, binnen de AMS zo'n 47% (ik heb er zo'n Xiaomi sensor in zitten om het bij te houden).Beekforel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:24:
Heb helaas weer gebroken filament ergens in de AMS. Dit is wat ouder filament en ik vermoed iets vochtig.
Er zijn best wat AMS accessoires voor extra silca etc., gaat mij dit helpen? Of kan ik toch beter investeren in een droger?
Volgens mij komt het ook doordat de AMS niet luchtdicht genoeg is. Er zitten best grote gaten in.
Ik heb inderdaad ook wel vaak breuken trouwens. En de AMS (en de printer zelf) is niet bepaald handig voor het verwijderen ervan. Dat is nog wel iets dat (flink) verbeterd kan worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 02-03-2024 12:31 ]
Het is een aardige klus inderdaad. En de hele boel ligt stil als het mis is met het filament wat op dat geladen was. Onhandig.Llopigat schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:30:
[...]
Ik heb de standaard silica zakjes in de AMS en die helpen idd nauwelijks. In huis is het zo'n 60% vochtigheid, binnen de AMS zo'n 47% (ik heb er zo'n Xiaomi sensor in zitten om het bij te houden).
Volgens mij komt het ook doordat de AMS niet luchtdicht genoeg is. Er zitten best grote gaten in.
Ik heb inderdaad ook wel vaak breuken trouwens. En de AMS (en de printer zelf) is niet bepaald handig voor het verwijderen ervan. Dat is nog wel iets dat (flink) verbeterd kan worden.
Ik denk dat de silica in de AMS het filament droog houdt, als het er droog in gaat.
Overigens, ik heb nu een rol of 8 in mijn machine verbruikt, maar nog nooit een draad gebroken; hoofdzakelijk ABS, maar ook PLA en PETG.
Overigens, ik heb nu een rol of 8 in mijn machine verbruikt, maar nog nooit een draad gebroken; hoofdzakelijk ABS, maar ook PLA en PETG.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Wat gevoeliger filament (TPU, Nylon, etc) gaat bij mij eerst door de droger (of wordt vanuit de droger gebruikt in het geval van TPU). In de AMS heb ik twee van die extra bakjes met silica geplaatst tussen de feeders, en in het midden van de rollen geprinte bakjes met silicagel. De goedkope hygrometer die ik in de AMS heb hangen geeft meestal ergens tussen de 10% en 20% relatieve luchtvochtigheid aan sinds de silica, daarvoor meestal meer rond de 40%.
Mijn eerste TPU print is vanmiddag erg goed gelukt
Nieuw filament (Sunlu TPU 95A) in een P1S.
Eindelijk een van m'n grote klusfrustraties opgelost. Ik heb een fantastische Festool bouwzuiger en een prima Makita bovenfrees, maar de afzuigslang past niet goed op de frees. Deze adapter past perfect en maakt ook gebruik van het vergrendelingsmechanisme op de slang.
Niet langer een half passend adapertje met ducttape aan de frees ghetto'en!
Eindelijk een van m'n grote klusfrustraties opgelost. Ik heb een fantastische Festool bouwzuiger en een prima Makita bovenfrees, maar de afzuigslang past niet goed op de frees. Deze adapter past perfect en maakt ook gebruik van het vergrendelingsmechanisme op de slang.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5hcezJgKduMccd8Kv9ZaMti0.jpg?f=user_large)
[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 02-03-2024 18:18 ]
Heel nice! Waarom TPU voor deze? bij Printables is-ie PETG. Sowieso wil ik TPU proberen een keer, goed om te zien dat dat ook prima gaat bij de P1S.sOid schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 18:16:
Mijn eerste TPU print is vanmiddag erg goed geluktNieuw filament (Sunlu TPU 95A) in een P1S.
[Afbeelding]
off-topic: wat is het typenummer van die festool
ontopic: mijn zending is de grens over, dus die louche toko heeft hem netjes overhandigd

Wat extra flexibiliteit is hierbij prettig. Zo'n lang rigide stuk werkt veel minder fijn. De 'zuigmond' op de slang is ook van iets flexibel rubber ipv hard plastic. Let wel op dat je geen TPU in je AMS doet.Mday schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 19:11:
[...]
Heel nice! Waarom TPU voor deze? bij Printables is-ie PETG. Sowieso wil ik TPU proberen een keer, goed om te zien dat dat ook prima gaat bij de P1S.
Ik heb een CTL MINI. Fantastisch ding. Alleen het handmatig inschakelen vind wat minder slim uitgedacht.off-topic: wat is het typenummer van die festool
Bed level doe ik alleen als ik de printplaat verwijderd heb. Pak tegenwoordig gewoon de prints van de plaat af wanneer ze afgekoeld zijn.
Zet mijn printer altijd uit als de prints klaar zijn. Eerder waren er meldingen van machines die na een update uit zichzelf begonnen te printen waarbij sommige systemen beschadigd raakten. Inmiddels opgelost maar icm de idle power consumption voor mij reden genoeg hem uit te zetten.
De tip over cut extrudes pas ik zelf ook toe, werkt goed. Ik begreep dat prusa slicer dit ook kan doen indien je het model niet zelf gemaakt hebt. Misschien orca ook?
Ben recent begonnen met silica korrels in de ams maar kom niet onder de 40% RH uit. Heeft iemand overigens een aanbeveling voor een shop om silica te kopen? Had wat bij ali besteld maar een deel van de korrels is gebroken dus ze kunnen door de gaatjes in mijn silica houder vallen.
Liefst zonder kleur, begreep dat sommige kleurstoffen schadelijk zijn voor mens & milieu.
Zet mijn printer altijd uit als de prints klaar zijn. Eerder waren er meldingen van machines die na een update uit zichzelf begonnen te printen waarbij sommige systemen beschadigd raakten. Inmiddels opgelost maar icm de idle power consumption voor mij reden genoeg hem uit te zetten.
De tip over cut extrudes pas ik zelf ook toe, werkt goed. Ik begreep dat prusa slicer dit ook kan doen indien je het model niet zelf gemaakt hebt. Misschien orca ook?
Ben recent begonnen met silica korrels in de ams maar kom niet onder de 40% RH uit. Heeft iemand overigens een aanbeveling voor een shop om silica te kopen? Had wat bij ali besteld maar een deel van de korrels is gebroken dus ze kunnen door de gaatjes in mijn silica houder vallen.
Liefst zonder kleur, begreep dat sommige kleurstoffen schadelijk zijn voor mens & milieu.
[ Voor 7% gewijzigd door HSlegend op 02-03-2024 23:43 ]
Op aanraden van BizzieBis eerder in dit topic haal ik deze bij 123-3d. Veruit het goedkoopste wat ik gevonden heb en werkt helemaal super in combinatie met deze boxes. Voorzichtig een hoekje af knippen, bakjes vol gieten, en de rest bewaren in een lucht-dichte pot voor de volgende ronde.HSlegend schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:41:
[ Voor 13% gewijzigd door Ischium op 03-03-2024 00:28 ]
Ik gebruik de plug van HomeWizard zodat ik de printer remote aan en uit kan zetten. (En als bonus kan zien wat het energieverbruik is.)HSlegend schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 23:41:
Ik gebruik deze silica gel. Als ie groen wordt door opgenomen vocht ff 3 uur op 70 graden in de oven voor nieuwe ronden. Ik droog mijn filament tegenwoordig in de sunlu S4 zodat ik 4 spoelen (toevallig zelfde aantal als 1 ams) tegelijk kan drogen en dan houd ik de boel een paar weken tussen de 10 en 25% vochtigheid. Tegen die tijd zijn de korrels weer groen en begint het circus weer opnieuw.
Pla(+), PETG, ABS, ASA, PC, of CF filaments geven geen problemen. (TPU moet ik nog eens proberen).
Bekijk Silica Gel Oranje 2-5mm 1Kg op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
[ Voor 4% gewijzigd door pboelhouwer op 03-03-2024 00:39 ]
Ik lees hier dat velen er veel aan doen om de luchtvochtigheid heel laag te houden. Ik doe er nauwelijks iets aan en ondervind geen problemen tijdens printen.
Het is pas een probleem als je heel veel verschillende fillamenten print en dus een aantal rollen een aantal maanden geopend op de plank laat liggen. Ook wat meer exotrische filamenten dan PLA hebben de neiging om mee vocht op te nemen.Bz schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:32:
Ik lees hier dat velen er veel aan doen om de luchtvochtigheid heel laag te houden. Ik doe er nauwelijks iets aan en ondervind geen problemen tijdens printen.
Maar de doorsnee niet-power user heeft geen droger nodig nee.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Die zakjes zijn single use, kan je net zo goed deze bij de action kopen. heel stuk goedkoper (maar gebruik zelf dit soort meuk nooit)Ischium schreef op zondag 3 maart 2024 @ 00:24:
[...]
Op aanraden van BizzieBis eerder in dit topic haal ik deze bij 123-3d. Veruit het goedkoopste wat ik gevonden heb en werkt helemaal super in combinatie met deze boxes. Voorzichtig een hoekje af knippen, bakjes vol gieten, en de rest bewaren in een lucht-dichte pot voor de volgende ronde.
Iets meer geld heb je korrels die je kan hergebruiken door ze even in de magnetron / oven de steken.
Voordat ik van die mechanische luchtontvochtigers gebruikte had ik ook die zakjes in die plastic bakjes in het huis staan (Ik probeer mijn luchtvochtigheid thuis rond de 45% te houden,). Mij viel op dat het vocht dat onderin de bak zat (wel op water leek) een erg hoog zuur gehalte had. Of het corrosief is voor plastic, weet ik niet maar ik weet wel dat ik altijd mijn handen waste na het gebruik er van omdat ze toch wat apart aanvoelde.Zilverdael80 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:04:
[...]
Die zakjes zijn single use, kan je net zo goed deze bij de action kopen. heel stuk goedkoper (maar gebruik zelf dit soort meuk nooit)
Iets meer geld heb je korrels die je kan hergebruiken door ze even in de magnetron / oven de steken.
Ik zou dat spul dus ook nooit in een printer en of AMS gebruiken.
Offtopic, maar waarom? Ik krijg al droge ogen als ik het leespboelhouwer schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:42:
[...]
(Ik probeer mijn luchtvochtigheid thuis rond de 45% te houden,).
Ideale range voor thuis zou tussen 40-60% zijn. Waarbij dus het center op 50% ligt. Bij mij gaat vochtiger uit op 45% en aan op 50% dus hij varieert er ergens tussen. (onder de 40% krijg je idd een droge beksOid schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:52:
[...]
Offtopic, maar waarom? Ik krijg al droge ogen als ik het lees
Nee! Deze zakjes moet je absoluut NIET in je ams stoppen! Daar sloop je gegarandeerd je ams mee, en waarschijnlijk ook je printer!Zilverdael80 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:04:
[...]
Die zakjes zijn single use, kan je net zo goed deze bij de action kopen. heel stuk goedkoper (maar gebruik zelf dit soort meuk nooit)
Die zakjes van de action zijn een soort zout korrels (calciumchloride), wat met het opnemen van vocht smelt en een soort olie vormt.
Het laatste wat je wil is turbo-zoute olie in je ams wat al je filament, printplaatjes en kabels aantast. Staat je ams boven op je printer, dan is er nog eens kans dat het daar in lekt en alles in je printer compleet vernachelt. (Als kortsluiting in de ams je moederbord in je printer niet al gefrituurd heeft)
Klopt ja. Ik dacht ook altijd dat dit gewoon standaard korrels waren. Heb ze destijds bij mijn filament in de zak gedaan maar in de loop der tijd is er inderdaad allerlei kledder uit gekomen en daarmee heb ik mijn favoriete filament (dat je niet meer kan kopenIschium schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:44:
[...]
Nee! Deze zakjes moet je absoluut NIET in je ams stoppen! Daar sloop je gegarandeerd je ams mee, en waarschijnlijk ook je printer!
Die zakjes van de action zijn een soort zout korrels (calciumchloride), wat met het opnemen van vocht smelt en een soort olie vormt.
Het laatste wat je wil is turbo-zoute olie in je ams wat al je filament, printplaatjes en kabels aantast. Staat je ams boven op je printer, dan is er nog eens kans dat het daar in lekt en alles in je printer compleet vernachelt. (Als kortsluiting in de ams je moederbord in je printer niet al gefrituurd heeft)
Ik wou dat ik toen je waarschuwing had gezien!
Vanmiddag toch eens geprobeerd of het drogen van silica echt werkt. En ja hoor, het werkt echt! De gel uit de AMS zakte in gewicht van 70g naar 60g in 90 minuten op 70°C en naar 58g nog een uur later. De andere silica beads zakten van 60g naar 58g en vervolgens naar 52g. De silicagel in de AMS gelegd en voor het eerst sinds weken staat het thermometer icoontje weer in het groen.
Een beetje sullig onderzoekje, maar het geeft me wel een warm gevoel.
Een beetje sullig onderzoekje, maar het geeft me wel een warm gevoel.
En toen ging het ineens heel snel: Terugbetaling ontvangen voor zowel printer als accesoires, vandaag voucher ontvangen en gelijk de P1S besteld 🙂
Naar welk icoontje refereer je nu? Waar, in Studio? of?Bz schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:05:
........................ en voor het eerst sinds weken staat het thermometer icoontje weer in het groen.
......................
In studio en in de app bij de AMS. En in de interface van mijn home automation systeem.
[ Voor 6% gewijzigd door Bz op 04-03-2024 18:02 ]
Dat inimini icoontje rechts onder je AMS-spul op de Device pagina van Bambu Studio.Naalroc schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:45:
[...]
Naar welk icoontje refereer je nu? Waar, in Studio? of?
Ahh, dat dingetje, net onder je 4de spoel vlakje, nooit gezien.sOid schreef op maandag 4 maart 2024 @ 19:35:
[...]
Dat inimini icoontje rechts onder je AMS-spul op de Device pagina van Bambu Studio.
Dank je wel
Edit: en je kunt er nog op klikken ook, voor zinvolle info......
[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 04-03-2024 21:36 ]
Ik heb nu dus juist die korrels van de action in de AMS zitten via geprinte containers. Deze korrels zitten er nu bijna 2 maanden in ongeveer en ik kan niet zeggen dat ik iets gemerkt heb, maar ik ga ze later vandaag direct vervangen voor slica korrels.Ischium schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:44:
[...]
Nee! Deze zakjes moet je absoluut NIET in je ams stoppen! Daar sloop je gegarandeerd je ams mee, en waarschijnlijk ook je printer!
Mijn luchtvochtigheid in de AMS is wel uitstekend sinds het gebruik van deze korrels maar als er kans is om je AMS en/of printer te vernachelen dan haal ik ze er heel snel weer uit
Dank voor je bericht!
Leuk dat Bambu Filament Membership, maar dat kun je alleen krijgen als je je printer via Bambu koopt. Maar wij hebben X1E's die niet via Bambu te bestellen zijn, ze verwijzen daarvoor zelf door naar resellers
Iemand al ervaring met membership krijgen bij een printer die niet bij Bambu gekocht is, heeft het zin om daarvoor in de pen te klimmen?
edit: toch maar een ticket ingeschoten bij Bambu nadat de chatbot mij niet kon helpen. Zal een update delen in dit topic als ik meer weet.

Iemand al ervaring met membership krijgen bij een printer die niet bij Bambu gekocht is, heeft het zin om daarvoor in de pen te klimmen?
edit: toch maar een ticket ingeschoten bij Bambu nadat de chatbot mij niet kon helpen. Zal een update delen in dit topic als ik meer weet.
[ Voor 16% gewijzigd door Gizz op 05-03-2024 11:52 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ik heb al een beetje zitten zoeken, maar weet eigenlijk ook niet goed hoe ik het moet noemen.. wie weet kan iemand mij hier helpen.
:strip_exif()/f/image/nwqw2qtkZdny1sdnVLCJg4k7.jpg?f=fotoalbum_large)
Soms is het het mooist, als hij alle lijnen achter elkaar door print, maar zoals hierboven kun je goed zien dat hij het in delen doet, het hoekje en dat stuk in het midden komt hij later op terug en wordt dan geprint.
Soms, is dit goed terug te zien in je top layer, zit er net ff een verschil in met de rest, kun je in bambu studio ergens aangeven dat hij het gewoon in 1 keer moet printen van boven naar beneden zeg maar? Dank!
:strip_exif()/f/image/nwqw2qtkZdny1sdnVLCJg4k7.jpg?f=fotoalbum_large)
Soms is het het mooist, als hij alle lijnen achter elkaar door print, maar zoals hierboven kun je goed zien dat hij het in delen doet, het hoekje en dat stuk in het midden komt hij later op terug en wordt dan geprint.
Soms, is dit goed terug te zien in je top layer, zit er net ff een verschil in met de rest, kun je in bambu studio ergens aangeven dat hij het gewoon in 1 keer moet printen van boven naar beneden zeg maar? Dank!
@Gizz Heeft geen zin. De X1E koop je via het reseller kanaal, daar krijg je ook garantie afhandeling en dergelijke.
Filament Membership is alleen voor het retail kanaal.
Filament Membership is alleen voor het retail kanaal.
Er zijn uiteraard verschillende type korrels, die de Action ongetwijfeld ook verkoopt. Mijn post ging uiteraard specifiek over de calciumchloride variant. Misschien heb jij gewoon de 'goede' variant en is er niks aan de hand, of zit ik er naast met wat Zilverdael80 gelinkt heeft. Maar wilde iig de waarschuwing geven dat je goed moet uitkijken wat je in je ams stopt qua vocht absorbers.daan1211 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 09:09:
[...]
Ik heb nu dus juist die korrels van de action in de AMS zitten via geprinte containers. Deze korrels zitten er nu bijna 2 maanden in ongeveer en ik kan niet zeggen dat ik iets gemerkt heb, maar ik ga ze later vandaag direct vervangen voor slica korrels.
Mijn luchtvochtigheid in de AMS is wel uitstekend sinds het gebruik van deze korrels maar als er kans is om je AMS en/of printer te vernachelen dan haal ik ze er heel snel weer uit![]()
Dank voor je bericht!
@MasterMaceMichu als dat zo is, valt me dat wel tegen. Als we de printers direct bij Bambu hadden kunnen bestellen, dan hadden we dat gedaan. Beetje flauw dat je bij de duurste printers van Bambu gewoon de volle mep moet betalen voor filament omdat Bambu ervoor kiest een printer niet op te nemen in het webshop-aanbod 
Voor ik je bericht zag had ik toch al een ticket ingeschoten bij Bambu. Zal hun reactie hier delen, ook als het gewoon een bevestiging is dat we pech hebben.
Dat we niet tevreden zijn met de enige Nederlandse reseller van de X1E helpt ook niet mee. Nog steeds is onze order niet compleet qua filament, terwijl we begin december(!) besteld hebben. Krijg ook geen updates vanuit hun kant, moet er steeds achteraan bellen.
Voor ik je bericht zag had ik toch al een ticket ingeschoten bij Bambu. Zal hun reactie hier delen, ook als het gewoon een bevestiging is dat we pech hebben.
Dat we niet tevreden zijn met de enige Nederlandse reseller van de X1E helpt ook niet mee. Nog steeds is onze order niet compleet qua filament, terwijl we begin december(!) besteld hebben. Krijg ook geen updates vanuit hun kant, moet er steeds achteraan bellen.
[ Voor 22% gewijzigd door Gizz op 05-03-2024 11:58 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Been there, got the t-shirt...
Dit is hun verkoop model, blijkbaar...
Aan de andere kant: filament waar de korting voor geldt is nauwelijks beschikbaar... (alhoewel dat iets beter lijkt te gaan)
Dit is hun verkoop model, blijkbaar...
Aan de andere kant: filament waar de korting voor geldt is nauwelijks beschikbaar... (alhoewel dat iets beter lijkt te gaan)
Dat is fysiek niet mogelijk, had hij het gat links gevult, had het gat rechts gezeten. De printer moet kiezen of hij links of rechts verder gaat bij een splitsing in je model/laag. Je kan wel het model tijdens het slicen draaien om er zo voor te zorgen dat hij langere stukken in een keer pakt. (ongeveer 90 graden tegen de klok in dunk mij het beste)Richard89 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:51:
Ik heb al een beetje zitten zoeken, maar weet eigenlijk ook niet goed hoe ik het moet noemen.. wie weet kan iemand mij hier helpen.
[Afbeelding]
Monotonic infill nemen dan. Dan gaat hij normaal aan 1 stuk door zonder gaten te laten opliggen.Richard89 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:51:
[Afbeelding]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Heb ff door BS gekeken, maar kan die optie niet vinden. Waar zie je die?Broodro0ster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:04:
[...]
Monotonic infill nemen dan. Dan gaat hij normaal aan 1 stuk door zonder gaten te laten opliggen.
Thanks, dan bedoel je denk ik Internal solid infill pattern? die staat standaard op rectilinear, maar dat lijkt hier niet aan de orde. de infill is 15% in dit geval, maar hij print 5 lagen in het geheel. ik ga eens kijken wat hij doet als ik m op 100% zet.Broodro0ster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:04:
[...]
Monotonic infill nemen dan. Dan gaat hij normaal aan 1 stuk door zonder gaten te laten opliggen.
ik snap niet goed dat hij bijv. het hoekje die had doorgeprint maar dan stopt en eerst ergens anders verder gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Richard89 op 05-03-2024 12:17 ]
Dat staat hier:MC Taz Man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:12:
[...]
Heb ff door BS gekeken, maar kan die optie niet vinden. Waar zie je die?
/f/image/bg3Li5v3Nflsa5RpVJiAN7jQ.png?f=fotoalbum_large)
Ja, klopt. Het gaat hier over solid infill. Die voorkomt na de eerste laag en voor de laatste laag.Richard89 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:14:
[...]
Thanks, dan bedoel je denk ik Internal solid infill pattern? die staat standaard op rectilinear, maar dat lijkt hier niet aan de orde. de infill is 15% in dit geval, maar hij print 5 lagen in het geheel. ik ga eens kijken wat hij doet als ik m op 100% zet.
ik snap niet goed dat hij bijv. het hoekje die had doorgeprint maar dan stopt en eerst ergens anders verder gaat.
Dat is net het verschil tussen monotonic en rectilinear. Rectilinear werkt in blokjes en monotonic gaat netjes van de ene kant naar de andere.
Rectilinear ziet er minder mooi uit op de bovenste en onderste laag. Het print iets sneller, maar het is verwaarloosbaar. Maar solid infill zie je normaal niet, dus op zich speelt het niet veel rol als rectilinear aanstaat.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Dank, ik keek bij de infill.
Dit heb ik hier ook zo ingesteld (monotonic) en alsnog krijg ik hetzelfde gedrag. Ik stoor me er niet aan, maar goed.
Zonet even iets gesliced en als ik naar layer 2 ga, dan vult hij met monotonic netjes diagonaal van rechts naar links.MC Taz Man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:38:
[...]
Dank, ik keek bij de infill.
Dit heb ik hier ook zo ingesteld (monotonic) en alsnog krijg ik hetzelfde gedrag. Ik stoor me er niet aan, maar goed.
Als ik monotonic line of rectilinear kies, dan zie je hem in blokjes werken. In monotonic line zit iets meer structuur dan in rectilinear. Maar ik snap nog steeds niet goed waarom monotonic line de default top infill is terwijl monotonic mooiere resultaten geeft.
De printer recallretourtm is aangekomen op bestemming in Duitsland!
ben benieuwd of het allemaal in ordnung gaat zijn.

Vraagje; Heb de A1 Mini met textured plate. Tot nu toe PLA geprint, gaat prima.
Nu wil ik PETG gaan proberen en heb een rol van eSun gekocht. Lees nu veel over lijmstiften gebruiken voor PETG, maar over het algemeen staat hier niks bij of voor smooth plates en voor textured plates dat lijmstiften (algemeen, niet PETG specifiek) niet nodig is.
Dus, textured plate > PETG, lijmstift gebruiken?
(en kan elke lijmstift, heb nog een 5-10 jaar oude plakstift van Bison liggen.. 🤔)
Nu wil ik PETG gaan proberen en heb een rol van eSun gekocht. Lees nu veel over lijmstiften gebruiken voor PETG, maar over het algemeen staat hier niks bij of voor smooth plates en voor textured plates dat lijmstiften (algemeen, niet PETG specifiek) niet nodig is.
(en kan elke lijmstift, heb nog een 5-10 jaar oude plakstift van Bison liggen.. 🤔)
Op de textured heb je juist géén lijm nodig.Chief_GG schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:40:
Vraagje; Heb de A1 Mini met textured plate. Tot nu toe PLA geprint, gaat prima.
[edit]
FF snel opgezocht, ligt er blijkbaar aan welke textured plate je hebt. Deze heb je bijv. wél lijm nodig. Kijk dus ff op de site/wiki van BL. Vind je sheet & daar staat bij of je wel/geen lijm nodig hebt.
[ Voor 19% gewijzigd door MC Taz Man op 05-03-2024 16:03 ]
Ik heb bij mijn P1S alleen de standaard meegeleverde PEI plaat, dat is meen ik genoemd de Engineering plate.
Ik heb ook bij de aanschaf een kleine verpakking lijm mee laten komen, maar die zit nog dicht. Nooit gebruikt, voor ABC, PETG en PLA.
Trouwens met mijn Ender 3V2 heb ik ook nooit lijm, of welk ander middel gebruikt, gewoon de glasplaat goed schoon houden met alcohol, en met de PEI plaat met warm water en Dreft.
Werkt prima voor mij, en geen geklieder met lijm of wat dan ook.
Een enkele keer komt er iets los, en dat is dan eigenschuld, bv door te weinig bodem oppervlak, en de Brim vergeten. Op dat moment maak ik dan ook gelijk de plaat schoon, verder niks...
Ik heb ook bij de aanschaf een kleine verpakking lijm mee laten komen, maar die zit nog dicht. Nooit gebruikt, voor ABC, PETG en PLA.
Trouwens met mijn Ender 3V2 heb ik ook nooit lijm, of welk ander middel gebruikt, gewoon de glasplaat goed schoon houden met alcohol, en met de PEI plaat met warm water en Dreft.
Een enkele keer komt er iets los, en dat is dan eigenschuld, bv door te weinig bodem oppervlak, en de Brim vergeten. Op dat moment maak ik dan ook gelijk de plaat schoon, verder niks...
Hmmm, volgens de BL site is het de "Bambu getextureerd PEI plaat (inbegrepen)". Klinkt somewhat hetzelfde als de "Bambu Dual-Sided Textured PEI Plate". Hoewel er bij mij wel wat goud-tinten inzitten, lijkt het wel een heel stuk donkerder. Vermoed wel dat ze hetzelfde zijn, lijkt me vreemd als ze aparte plates hebben die ze meeleveren met printers vs los verkopen.MC Taz Man schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:57:
[...]
Op de textured heb je juist géén lijm nodig.
[edit]
FF snel opgezocht, ligt er blijkbaar aan welke textured plate je hebt. Deze heb je bijv. wél lijm nodig. Kijk dus ff op de site/wiki van BL. Vind je sheet & daar staat bij of je wel/geen lijm nodig hebt.
Zo'n engineering plate is volgens mij ook wel heel wat anders.Naalroc schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:12:
Ik heb bij mijn P1S alleen de standaard meegeleverde PEI plaat, dat is meen ik genoemd de Engineering plate.
https://wiki.bambulab.com...d-on-a-textured-pei-plateWhat materials can be printed on a textured PEI plate?
The textured PEI plate is capable of printing a wide range of materials such as PLA, PETG, and TPU without the need for glue. After printing, it is recommended to allow the build plate to cool down completely before removing the printed model. To maintain optimal adhesion, it is advised to clean the build plate using warm water and regular soap.
Ook weer lekker tegenstrijdige informatie dus..
Verschil zit hem vooral in de printer, PETG (en andere de andere filamenten waar wel glue wordt geadviseerd) is namelijk niet heel blij met tocht. En de A1 (mini) is uiteraard een open printer. Dus, koude lucht langs het heatbed = failed print.Chief_GG schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:46:
[...]
Hmmm, volgens de BL site is het de "Bambu getextureerd PEI plaat (inbegrepen)". Klinkt somewhat hetzelfde als de "Bambu Dual-Sided Textured PEI Plate". Hoewel er bij mij wel wat goud-tinten inzitten, lijkt het wel een heel stuk donkerder. Vermoed wel dat ze hetzelfde zijn, lijkt me vreemd als ze aparte plates hebben die ze meeleveren met printers vs los verkopen.
[...]
Zo'n engineering plate is volgens mij ook wel heel wat anders.
[...]
https://wiki.bambulab.com...d-on-a-textured-pei-plate
Ook weer lekker tegenstrijdige informatie dus..
Dat gezegd hebbende: ik gooi zelf de temp nog een paar graden omhoog (75 graden) en print dan PETG op mijn A1 Mini zonder lijm.
Aha, good to know! Mijn zorg was nog niet eens een mislukte print maar meer een kapotte platesmoken schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:55:
[...]
Verschil zit hem vooral in de printer, PETG (en andere de andere filamenten waar wel glue wordt geadviseerd) is namelijk niet heel blij met tocht. En de A1 (mini) is uiteraard een open printer. Dus, koude lucht langs het heatbed = failed print.
Dat gezegd hebbende: ik gooi zelf de temp nog een paar graden omhoog (75 graden) en print dan PETG op mijn A1 Mini zonder lijm.

Morgen maar even een kleine print in een hoekje doen als test zonder lijm
Ik heb tot dit weekend enkel PLA geprint (50+ printjes), plaat was nog perfect, nu heb ik dus wat dingen geprint in PETG en jawel de plaat is nu lelijk, of dat gevolgen heeft weet ik niet echt. Maar je ziet een lichte grijze waas waar die PETG geprint is geweest, het komt er ook erg moeilijk af vergeleken met PLA vind ik.Chief_GG schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:44:
[...]
Aha, good to know! Mijn zorg was nog niet eens een mislukte print maar meer een kapotte plate![]()
Ik ga dus nog maar aan 1 kant van mijn plaat met PETG printen. En de andere kant hou ik voor PLA.
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik ga er in mijn reactie wel van uit dat je de gouden textured plate hebt. Mocht dat niet zo zijn: misschien kun je een foto van de Plate delen?Chief_GG schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:44:
[...]
Aha, good to know! Mijn zorg was nog niet eens een mislukte print maar meer een kapotte plate![]()
Ik heb de gouden textured plate voor mijn X1C en daar blijft PETG als een malle aan kleven. Heb al gehad dat mijn stuk brak bij het loshalen als het dunne printjes zijn.
Wat ik nu doe is Instanet op mijn textured plate spuiten. Dan komt PETG beter los. Hou 1 kant voor Instanet/PETG en de andere kant voor PLA.
Ook op de coldplate gebruik ik Instanet voor PLA prints. Dat is veel minder gedoe dan lijm en laat geen markeringen na op de prints.
Wat ik nu doe is Instanet op mijn textured plate spuiten. Dan komt PETG beter los. Hou 1 kant voor Instanet/PETG en de andere kant voor PLA.
Ook op de coldplate gebruik ik Instanet voor PLA prints. Dat is veel minder gedoe dan lijm en laat geen markeringen na op de prints.
smoken schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:52:
[...]
Ik ga er in mijn reactie wel van uit dat je de gouden textured plate hebt. Mocht dat niet zo zijn: misschien kun je een foto van de Plate delen?
:strip_exif()/f/image/uOCvU7oAEkJK6xciWU1zoTtE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lTcA0zR8mICYNlkxIpqTq4iK.jpg?f=fotoalbum_large)
Onderaan de pagina staat er "Wat zit er in de doos" wel de gold plate, maar zoals je kan zien op de foto's mijn verwarring qua kleur
Je plate is beschadigd of brak je print omdat het teveel kracht kostte om los te krijgen?Broodro0ster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:03:
Ik heb de gouden textured plate voor mijn X1C en daar blijft PETG als een malle aan kleven. Heb al gehad dat mijn stuk brak bij het loshalen als het dunne printjes zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Chief_GG op 05-03-2024 18:31 ]
Ik heb de zwarte dubbelzijdige
Werkt perfect. PETG & PLA zonder lijm.
Alles wat mét lijm moet, doe ik op mijn Engineering Plate. Wil niet kutten met lijm op de textured plate.

Alles wat mét lijm moet, doe ik op mijn Engineering Plate. Wil niet kutten met lijm op de textured plate.
De plaat was gelukkig niet beschadigd. Het koste wel veel kracht om de print los te halen.Chief_GG schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:22:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onderaan de pagina staat er "Wat zit er in de doos" wel de gold plate, maar zoals je kan zien op de foto's mijn verwarring qua kleur
[...]
Je plate is beschadigd of brak je print omdat het teveel kracht kostte om los te krijgen?
Met m’n Prusa textured plate komt het helemaal los na het afkoelen, maar op de gouden Bambu niet icm PETG.
Zelfs PLA blijf kleven na het afkoelen bij mij, maar komt wel iets makkelijker los dan PETG.
De engineering Plate is trouwens een mooie om PETG op te printen zonder lijm of instanet. Komt helemaal los als het afgekoeld is. Met pla werkt het ook prima. Gewoon af en toe wassen onder de kraan.
[ Voor 8% gewijzigd door Broodro0ster op 05-03-2024 19:08 ]
Sheet een klein beetje buigen en dan komt het bij mij altijd zo losBroodro0ster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:03:
Zo ook altijd goed vast maar deze manier werkt altijd bij mij en anders als de plaat koud is komt het zo los.
Is wel een golder plate van Ali.
En dat dan het beste als de boel is afgekoeld.MikeOO schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:50:
[...]
Sheet een klein beetje buigen en dan komt het bij mij altijd zo los![]()
Zo ook altijd goed vast maar deze manier werkt altijd bij mij en anders als de plaat koud is komt het zo los.
Dit is inderdaad de gold plate. Zou dus zonder lijm moeten kunnen, mits je de temp wat omhoog gooit en zorgt dat er geen tocht is.Chief_GG schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:22:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[...]
Je plate is beschadigd of brak je print omdat het teveel kracht kostte om los te krijgen?
[ Voor 11% gewijzigd door smoken op 06-03-2024 10:04 ]
Laat je de plate wel goed afkoelen dan (en dan bedoel ik echt koud worden)?Broodro0ster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:03:
Want bij mij persoonlijk komt PETG gewoon volledig los van de plate na afkoelen.
Dat is dan wel Bambu Lab PETG, daar kan uiteraard verschil in zitten.
Zelfs na het afkoelen plakt PLA er nog goed op. Buigen doe ik en dan hoor je het goed loskomen.MikeOO schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:50:
[...]
Sheet een klein beetje buigen en dan komt het bij mij altijd zo los![]()
Met mijn Prusa sheets komt het helemaal los na het afkoelen, dus er zit verschil tussen de merken.
Misschien moet ik ook maar eens een chinese plaat proberen want de Bambu textured vind ik wat te grof.
Ja, ik laat het volledig afkoelen. Soms ga ik pas na 6h mijn prints er af halen, dan is de plaat op kamertemperatuur. Het was trouwens ook Bambu PETG (oranje).smoken schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:06:
[...]
Laat je de plate wel goed afkoelen dan (en dan bedoel ik echt koud worden)?
Want bij mij persoonlijk komt PETG gewoon volledig los van de plate na afkoelen.
Dat is dan wel Bambu Lab PETG, daar kan uiteraard verschil in zitten.
[ Voor 28% gewijzigd door Broodro0ster op 06-03-2024 10:11 ]
Om ook maar een duit in het zakje te doen; ik heb intussen 2 rollen Creality PETG geprint op de standaardplaat van de P1S zonder lijm of iets dergelijks. Allemaal prima gegaan en kwam gemakkelijk los, ook als de plaat nog wat warm was.
Standaard Generic PETG-profiel in Bambu Studio voor gebruikt.
Standaard Generic PETG-profiel in Bambu Studio voor gebruikt.
Nou, de AMS Riser waar ik in dit topic eerder naar verwees is intussen klaar. De basis is PETG, 'anti glare gasket' is TPU en de oranje accenten zijn PLA.
Mijn eerste bevindingen:
Hier wat fotootjes en een screenshotje van de camera. Ja dat is de reflectie van een fietswiel in de deur
:strip_exif()/f/image/x3WYxbQliOIxySVGAJXVI4MI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iy8sFj3qtuq691qLq7RKpZ1y.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn eerste bevindingen:
- Het verhogen van de AMS is erg prettig. Veel beter zicht op de print.
- De LED-strip die rondom is bevestigd zou er in mijn ogen standaard op moeten zitten. Het is een wereld van verschil.
- Edit: gebruik deze strip op eigen risico. Trekt mogelijk een te hoge amperage.
- De extra opslag in de riser is mooi meegenomen en het geheel is goed uitgedacht.
Hier wat fotootjes en een screenshotje van de camera. Ja dat is de reflectie van een fietswiel in de deur
:strip_exif()/f/image/x3WYxbQliOIxySVGAJXVI4MI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iy8sFj3qtuq691qLq7RKpZ1y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5oX9NQokvfl9gQer9Tl3ROeU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 08-03-2024 12:02 ]
Idd, meer licht is nooit weg, maar heb je geen last van het licht in je ogen?
Ik heb eens een riser, of een afzonderlijke verlichting (weet niet meer precies), waarbij dat 'probleem' was ondervangen door een soort verticale jaloezie aan de zijkanten te plaatsen, waardoor het licht wel naar beneden scheen, maar niet omhoog, of naar voren.
Maar als je dit geen probleem vindt, des te beter.
Die riser ziet er toch prima uit zo!
Zelf heb ik geen extra verlichting in de machine, omdat mijn P1S in een gesloten kast staat, en die van boven al led strips heeft zitten, rondom (in die kast dus). Maar toch denk ik er nog steeds over om extra verlichting in de machine te maken met led strips.
Ik heb eens een riser, of een afzonderlijke verlichting (weet niet meer precies), waarbij dat 'probleem' was ondervangen door een soort verticale jaloezie aan de zijkanten te plaatsen, waardoor het licht wel naar beneden scheen, maar niet omhoog, of naar voren.
Maar als je dit geen probleem vindt, des te beter.
Die riser ziet er toch prima uit zo!
Zelf heb ik geen extra verlichting in de machine, omdat mijn P1S in een gesloten kast staat, en die van boven al led strips heeft zitten, rondom (in die kast dus). Maar toch denk ik er nog steeds over om extra verlichting in de machine te maken met led strips.
Nee totaal niet. LED-stripje is met tie-wraps bevestigd op het frame, onder een hoek naar beneden gericht. Daar bovenop zit een TPU gasket (geen idee wat het NLse woord is) juist om te voorkomen dat het licht storend is.Naalroc schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 17:28:
Idd, meer licht is nooit weg, maar heb je geen last van het licht in je ogen?
Blokkeert de AMS het licht niet dan? Voor het geld hoef je het iig niet te latenZelf heb ik geen extra verlichting in de machine, omdat mijn P1S in een gesloten kast staat, en die van boven al led strips heeft zitten, rondom (in die kast dus). Maar toch denk ik er nog steeds over om extra verlichting in de machine te maken met led strips.
nee, mijn AMS staat naast de printer, geen ruimte er boven.sOid schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:36:
[...]
Blokkeert de AMS het licht niet dan? Voor het geld hoef je het iig niet te latenIk heb in de post hierboven naar AlieEpress gelinkt. Kost een paar euro en maakt gebruik van het plugje van de standaardverlichting. De plakstrip is wel meh dus bevestigen met tie-wraps is wel aan te raden.
Hmm dat trucje moet je me toch eens leren dan...Broodro0ster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:03:
Ik heb de gouden textured plate voor mijn X1C en daar blijft PETG als een malle aan kleven.
Ik weet niet waar hij bij mij nu last van heeft, maar de eerste laag PETG vast laten zitten is een lastige opgave lijkt het af en toe...
Ene keer gaat het prima, andere keer is het ineens drama..
Outlines gaan nog wel goed, maar de gesloten onderlaag wordt zo af en toe een dikke kloterige brij...
Gisteren een onderdeel aan het printen; onderste laag van de support:
:strip_exif()/f/image/ZyBJ9zSTrex9wKiovhIygxxm.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik denk ik doe eens een flow rate calibratie vanuit Orcaslicer; maar dat is met meteen het eerste vakje al drama...
Plaat goed schoongemaakt (geprobeerd met zowel water en afwasmiddels, als ook met IPA)
Nozzle helemaal goed volledig schoongemaakt aan de buitenkant (Dremel met staalborsteltje)
Eerste vakje van de calibratieprint gaat zo:
:strip_exif()/f/image/TkZdXuRbuQPyrYEeKSme0Yki.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dikke brij, meteen weer klonten die aan de nozzle blijven hangen...
Geen idee wat ik nou verkeerd doe... De rol eSun PETG woont al een tijdje in de AMS, die in alle hoekjes en gaatjes vol staat met bakjes silicagel; vochtigheid in het ding blijft rond de 20%
Edit:
Als je er maar genoeg lagen overheen print dan begraaft ie het voor het grootste deel wel;
:strip_exif()/f/image/aZWhy7J9bV2TgBZFKHKRFEXJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 06-03-2024 21:11 ]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
[quote]sOid schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:40:
Nou, de AMS Riser waar ik in dit topic eerder naar verwees is intussen klaar. De basis is PETG, 'anti glare gasket' is TPU en de oranje accenten zijn PLA.
Gave upgrade! Na jouw post heb ik me er verder in verdiept en besloten dat ik deze ook ga maken voor mijn X1C. Ideaal om wat meer zicht te hebben en meer plek voor accessoires/parts/plates.
Vraagje: Voor de P1S/P1P is een extra ledstrip makkelijk aan te sluiten. Voor zover ik weet bij de X1C niet. Bestaat er een oplossing dat de extra ledstrip op de controls aangesloten wordt van de printer (dus software matig te bedienen is)? Of moet je werken met een losse voeding voor de extra led?
Gave upgrade! Na jouw post heb ik me er verder in verdiept en besloten dat ik deze ook ga maken voor mijn X1C. Ideaal om wat meer zicht te hebben en meer plek voor accessoires/parts/plates.
Vraagje: Voor de P1S/P1P is een extra ledstrip makkelijk aan te sluiten. Voor zover ik weet bij de X1C niet. Bestaat er een oplossing dat de extra ledstrip op de controls aangesloten wordt van de printer (dus software matig te bedienen is)? Of moet je werken met een losse voeding voor de extra led?
een paar mogelijkheden. is de plaat de juiste temperatuur. is de plaat schoon. is het filament heet genoeg.SambalBij schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:05:
[...]
Hmm dat trucje moet je me toch eens leren dan...
Ik weet niet waar hij bij mij nu last van heeft, maar de eerste laag PETG vast laten zitten is een lastige opgave lijkt het af en toe...
Oh heel Nice! Dan denk dat ik die ook ga maken. Moet nog even ergens TPU en PETG vandaan halen, PLA genoegsOid schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 16:40:
Mijn eerste bevindingen:Of er nadelen aan zitten en of het de filamentkosten en tijdsinvestering waard is, weet ik nog niet. Een van de grotere onderdelen (print van 13u) is niet helemaal lekker gegaan; is ietwat kromgetrokken (daarom sluit hoekje vooraan niet goed aan). Weet niet precies waarom.
- Het verhogen van de AMS is erg prettig. Veel beter zicht op de print.
- De LED-strip die rondom is bevestigd zou er in mijn ogen standaard op moeten zitten. Het is een wereld van verschil.
- De extra opslag in de riser is mooi meegenomen en het geheel is goed uitgedacht.
Hier wat fotootjes en een screenshotje van de camera. Ja dat is de reflectie van een fietswiel in de deur![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt er op dat het toch het filament zelf was...Bz schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:04:
[...]
een paar mogelijkheden. is de plaat de juiste temperatuur. is de plaat schoon. is het filament heet genoeg.
Plaat was echt goed schoon; zowel getest met heet water en afwasmiddel (droogdeppen met schoon tork papier) als ook met IPA. Temperatuur denk ik ook goed; niet anders dan eerder. Weet ze even niet uit mijn hoofd meer, maar dacht bed 80-85C, nozzle 255C...
Later nog opnieuw getest met andere rol; eSun PETG transparant oranje, en dat ging wel goed met verder dezelfde settings.
Wellicht dat grijze tóch te vochtig of iets? AMS vol silica houdt natuurlijk wel de lucht in het ding droog, maar het is ook weer geen actieve droger die echt het vocht uit de PETG trekt denk ik...
Hoe oud is de spoel/ hoe lang is hij al uit de verpakking?SambalBij schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:31:
[...]
Lijkt er op dat het toch het filament zelf was...
Plaat was echt goed schoon; zowel getest met heet water en afwasmiddel (droogdeppen met schoon tork papier) als ook met IPA. Temperatuur denk ik ook goed; niet anders dan eerder. Weet ze even niet uit mijn hoofd meer, maar dacht bed 80-85C, nozzle 255C...
Later nog opnieuw getest met andere rol; eSun PETG transparant oranje, en dat ging wel goed met verder dezelfde settings.
Wellicht dat grijze tóch te vochtig of iets? AMS vol silica houdt natuurlijk wel de lucht in het ding droog, maar het is ook weer geen actieve droger die echt het vocht uit de PETG trekt denk ik...
Maand of 3; begin december gekocht.Mday schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:40:
[...]
Hoe oud is de spoel/ hoe lang is hij al uit de verpakking?
Overigens gelijk gekocht met die oranje spoel die wel goed ging.
Oranje heeft na openen en kort gebruiken voornamelijk verder in een ziplock zak met dessicant zakje doorgebracht, maar de grijze spoel is wat meer uit de verpakking geweest en was inmiddels ook al bijna op.
(Hoewel ook die na gebruik en uit de AMS halen weer terug gaat in een ziplock zak... Doe ik eigenlijk met alle spoelen, ook PLA)
[ Voor 10% gewijzigd door SambalBij op 07-03-2024 09:07 ]
Misschien de first layer infill wat trager zetten. Ik durf soms wel eens aan 60mm/s m'n first layer infill te doen afhankelijk van de vorm.SambalBij schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:05:
[...]
Hmm dat trucje moet je me toch eens leren dan...
Outlines gaan nog wel goed, maar de gesloten onderlaag wordt zo af en toe een dikke kloterige brij...
Gisteren een onderdeel aan het printen; onderste laag van de support:
[Afbeelding]
Ik denk ik doe eens een flow rate calibratie vanuit Orcaslicer; maar dat is met meteen het eerste vakje al drama...
Plaat goed schoongemaakt (geprobeerd met zowel water en afwasmiddels, als ook met IPA)
Nozzle helemaal goed volledig schoongemaakt aan de buitenkant (Dremel met staalborsteltje)
Eerste vakje van de calibratieprint gaat zo:
[Afbeelding]
Dikke brij, meteen weer klonten die aan de nozzle blijven hangen...
Geen idee wat ik nou verkeerd doe... De rol eSun PETG woont al een tijdje in de AMS, die in alle hoekjes en gaatjes vol staat met bakjes silicagel; vochtigheid in het ding blijft rond de 20%
Edit:
Als je er maar genoeg lagen overheen print dan begraaft ie het voor het grootste deel wel;
[Afbeelding]
Je toevallig ook niet aan de infill overlap geweest he? Want het lijkt wel alsof de infill niet aan de binnenste perimeter hecht.
Ik heb enkel nog maar Bambu en Prusament PETG gebruikt, dus geen idee in hoeverre het filament dat je gebruikt een factor is.
[ Voor 5% gewijzigd door Broodro0ster op 07-03-2024 09:23 ]
Thanks! Aantal kleine prints gedaan, tot nu toe gaat het goed zonder lijm. Heb beide 75 en daarna 70 graden (de standaard) geprobeerd, nog geen verschil gezien hierin.smoken schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:04:
[...]
Dit is inderdaad de gold plate. Zou dus zonder lijm moeten kunnen, mits je de temp wat omhoog gooit en zorgt dat er geen tocht is.
Voor mijn beter begrijpen; Hoe zou dat verschil moeten maken? Meer of minder adhesion tijdens printen or voor loslaten specifiek?
Mijn theorie (geen ervaring verder): Groter verschil in temperatuur (van 75 naar 20 graden) is groter verschil in hoeveel iets krimpt en dus meer kans dat het los schiet/laat?Chief_GG schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:16:
[...]
Hoe zou dat verschil moeten maken? Meer of minder adhesion tijdens printen or voor loslaten specifiek?
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ehm, volgens mij is dat nagenoeg hetzelfde. Zie deze tutorial; kwestie van klepje openen, standaardverlichting unpluggen en de nieuwe LED-strip inpluggenRejoen in "Bambu Lab 3D Printers"Rejoen schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:45
Overigens is alles te bedienen zoals met de stockverlichting. Zowel via Bambu Studio/app als op de machine zelf.
[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 07-03-2024 09:22 ]
TPU was het goedkoopst op eBay (500gr Sunlu). PETG heb ik op Amazon gekocht; Creality. Maar eigenlijk heb ik daar niet echt research naar gedaan en vermoedelijk is daar een beter alternatief voor.Mday schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:22:
[...]
Oh heel Nice! Dan denk dat ik die ook ga maken. Moet nog even ergens TPU en PETG vandaan halen, PLA genoeg
Edit: Ho, ik bedoelde TPU en niet PLA (cc @Mday )
[ Voor 6% gewijzigd door sOid op 07-03-2024 11:21 ]
Huh. Ik keek even op Makerworld en kwam de puzzle maker tegen:
https://makerworld.com/en...elPuzzleMaker?from=banner
Eigenlijk best wel lachen! Wel een simpel plaatje uploaden zoals het voorbeeld.
https://makerworld.com/en...elPuzzleMaker?from=banner
Eigenlijk best wel lachen! Wel een simpel plaatje uploaden zoals het voorbeeld.
Had 'm van de week ook gezien ja, geinig alleen niks voor mij.. wel leuk dat ze blijven vernieuwen en nieuwe functies toevoegen!
Eerste defect met mijn P1S: de filament is gebroken IN de extruder, er gaat geen draad de printkop in, maar kennelijk wil hij het ook niet transporteren, er 'lekt' wel wat filament uit de printkop, dus het lijkt me geen verstopping. helaas kan je het waarschuwings bericht nit kopiëren, "check if there is filament broken in the extruder"JA dus, maar dan?
Hoe ik nu dat stukje filament er uit krijg?
Moet die hele kop uit elkaar,?
Je zou 'm kunnen opwarmen tot de print temperatuur en handmatig filament feeden. Als het echt niet verstopt is, komt het op die manier goed.Naalroc schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:09:
Eerste defect met mijn P1S: de filament is gebroken IN de extruder, er gaat geen draad de printkop in, maar kennelijk wil hij het ook niet transporteren, er 'lekt' wel wat filament uit de printkop, dus het lijkt me geen verstopping. helaas kan je het waarschuwings bericht nit kopiëren, "check if there is filament broken in the extruder"JA dus, maar dan?
DAt werkt niet, had ik al geprobeerd, want tijdens het opwarmen en verdere preparatie maakt die kop snelle bewegingen naar de voorkant, is niet te volgen, en dan krijgt hi weer geen voeding en dus een uitval, en terug op startpunt. Kon dat maar wat jij zegt....
Next..
Next..
Tuurlijk kan dat wel gewoon. In de bambu-app tik je onder de device tab op het groene printer icoontje, daar krijg je de opties om temperatuur van de nozzle (en het bed) in te stellen, de print kop te bewegen, en filament to pushen of retracten.Naalroc schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:40:
DAt werkt niet, had ik al geprobeerd, want tijdens het opwarmen en verdere preparatie maakt die kop snelle bewegingen naar de voorkant, is niet te volgen, en dan krijgt hi weer geen voeding en dus een uitval, en terug op startpunt. Kon dat maar wat jij zegt....
Next..
Gebruik je LAN-mode kan het op het schermpje van de printer zelf 99% gegarandeerd ook, maar ik heb geen p1, dus weet niet welk (sub-) menu ze daar zitten.
Het kan zijn dat je eerst moet homen voordat de printer feed/retract commandos uitvoert. En zorg dat hij op temperatuur is voordat je extrude/retract uiteraard.
[ Voor 3% gewijzigd door Ischium op 07-03-2024 23:36 ]
Bedankt voor de tips: ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met het bedienen van dat kleine schermpje, en doe alles via de PC, maar die staat in een andere ruimte; was al van plan om de printer naar de pc te slepen, dan kan ik de filmpjes in de wiki zien, naast de printer, dan.
Maar het kan dus ook middels de telefoon, ook daar heb ik óók geen ervaring mee, maar die kan natuurlijk wèl naar de printer locatie.
Volgens de filmpjes/wiki kan er een stukje filament dwars voor de extruder zitten, dan moet die wel uit elkaar, maar is te doen.
Mijn probleem is groter gemaakt door de afstand tussen printer en PC, en de krappe kast waar hij in staat. Prima als alles werkt, maar zodra er iets aan gesleuteld moet worden, is die locatie een drama.
Ik ga er morgen mee aan de slag....
Edit: toch gelijk maar gedaan, temperatuur op 270, en dat doet hij dan gewoon, maar ik kan er geen filament doordrukken, ik stuit op een harde stop, en kan er maar 3 cm draad indrukken, vanaf de koppeling, dus het punt waarop de draad in de printkop verdwijnt. kan drukken wat ik wil, maar geen beweging in te krijgen; en ik weet wel hoeveel druk je maar op een draad hoef te zetten, als mijn ervaring met de Ender3 maatgevend mag zijn.
Morgen dus..
Maar het kan dus ook middels de telefoon, ook daar heb ik óók geen ervaring mee, maar die kan natuurlijk wèl naar de printer locatie.
Volgens de filmpjes/wiki kan er een stukje filament dwars voor de extruder zitten, dan moet die wel uit elkaar, maar is te doen.
Mijn probleem is groter gemaakt door de afstand tussen printer en PC, en de krappe kast waar hij in staat. Prima als alles werkt, maar zodra er iets aan gesleuteld moet worden, is die locatie een drama.
Edit: toch gelijk maar gedaan, temperatuur op 270, en dat doet hij dan gewoon, maar ik kan er geen filament doordrukken, ik stuit op een harde stop, en kan er maar 3 cm draad indrukken, vanaf de koppeling, dus het punt waarop de draad in de printkop verdwijnt. kan drukken wat ik wil, maar geen beweging in te krijgen; en ik weet wel hoeveel druk je maar op een draad hoef te zetten, als mijn ervaring met de Ender3 maatgevend mag zijn.
Morgen dus..
[ Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 08-03-2024 00:12 ]
Heb je hier iets aanNaalroc schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:09:
https://wiki.bambulab.com...scode/0700_2000_0002_0004
https://wiki.bambulab.com...bleshooting/extruder-clog
Je kan in BambuStudio gewoon de temperatuur instellen. Heb je geen telefoon, of scherm op de printer, voor nodig:Naalroc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:01:
Bedankt voor de tips: ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met het bedienen van dat kleine schermpje, en doe alles via de PC, maar die staat in een andere ruimte; was al van plan om de printer naar de pc te slepen, dan kan ik de filmpjes in de wiki zien, naast de printer, dan.
Morgen dus..
:fill(white):strip_exif()/f/image/imXX6xlTyXBjIZTLYILB3D6N.png?f=user_large)
Je kan dan ook beginnen met laden van filament, maar dat kan het beste bij de printer.
Goed om te horen dat het werkt!Chief_GG schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:16:
[...]
Thanks! Aantal kleine prints gedaan, tot nu toe gaat het goed zonder lijm. Heb beide 75 en daarna 70 graden (de standaard) geprobeerd, nog geen verschil gezien hierin.
Voor mijn beter begrijpen; Hoe zou dat verschil moeten maken? Meer of minder adhesion tijdens printen or voor loslaten specifiek?
Qua temperatuur: hogere temp = meer adhesion en je hebt wat meer "marge" indien er toch wat tocht/koele omgevingslucht in de ruimte zou zijn.
Filament gewoon doordrukken gaat inderdaad niet.Naalroc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 00:01:
Morgen dus..
Je moet de nozzle eerst warmstoken, wat je al hebt gedaan. Daarna filament er in steken tot hij niet meer verder gaat. Filament zit dan, als het goed is, precies tegen/tussen de wielen van de extruder.
Daarna via de software (Handy app, studio) of via het display met de hand extruden.
Via de display zijn dat de controls die boven 'E' staan. Die kiezen en dan naar beneden drukken, dan zou hij het filament moeten 'aanpakken' en vervolgens verder door de extruder en de hotend leiden.
:strip_exif()/f/image/ITXHYQuQvyTpJOe0qyBUGCCk.jpg?f=fotoalbum_medium)
YouTube: Remove the clog in extruder[b]Naalroc in "Bambu Lab 3D Printers"
Morgen dus..
Bij mij zat er een tijdje geleden ook een stukje filament vast in de extruder. Met dit filmpje was het super makkelijk om uit elkaar te halen. Volgens mij komt het ook van de Wiki van Bambulab zoals eerder gepost.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Thanks de reactie en voor de info maar ik weet niet zo goed welke ledstrip ik dan kan nemen. Ik wil uiteraard niet mijn printer kapotmaken door een te zware uitvoering ledstrip te monteren. Heb jij/ iemand anders daar nog ideeen over?sOid schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:19:
[...]
Ehm, volgens mij is dat nagenoeg hetzelfde. Zie deze tutorial; kwestie van klepje openen, standaardverlichting unpluggen en de nieuwe LED-strip inpluggenhttps://support.th3dstudi...ng-kit-installation-info/
Overigens is alles te bedienen zoals met de stockverlichting. Zowel via Bambu Studio/app als op de machine zelf.
Goed, de filmpjes gevolgd, en uit de extruder een klein schraapseltje gehaald, dat gemaakt moet zijn door een slippend aandrijfwieltje; dacht dat dit de oorzaak was, maar bleek later niet zo te zijn. De zaak weer in elkaar gezet, ging prima allemaal. Hotend opgestookt, en de naald voor de nozzle er een paar maal diep ingedrukt. Geprobeerd een klein onderdeeltje te maken , met bambuLab filament, maar hij gaat door alle bewegingen, maar er komt geen filament uit de extruder (die wel heet is!) Weer de naald er in, maar geen resultaat. bij het neerleggen van de test strip, langs de voorkant meen ik het slippen van de extruder te horen, maar niet zeker hiervan, omdat dat ding allerlei geluiden maakt. Laden en unladen gaat door het hele programma, maar bij het laden moet hij eerst een purge cycle doen, maar er komt niets uit. Geen foutmeldingen. De hele heisa weer uit elkaar gehad, maar niks bijzonders, anders dan dat er geen filament uit de extruder blijft komen, en ondanks dat de naald er wel diep in gaat. Ik ga nu nog de tip van @SambalBij uitvoeren en meld me wel weer. Ochtendje bezig... geen succes so far.
Valide punt. Ik ben er net even in gedoken en wellicht ben ik wat te voorbarig geweest met de aanschaf van die goedkope strip op AliExpress. Ik lees wisselende verhalen; veel mensen zeggen dat het prima werkt (ook na langdurig gebruik) maar ik lees ook geruchten (daar blijft het ook bij; ik zie geen concrete ervaringen) over gefrituurde chipjes door te hoge power draw van dit soort strips die worden aangesloten met de JST-connector.Rejoen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 10:50:
[...]
Thanks de reactie en voor de info maar ik weet niet zo goed welke ledstrip ik dan kan nemen. Ik wil uiteraard niet mijn printer kapotmaken door een te zware uitvoering ledstrip te monteren. Heb jij/ iemand anders daar nog ideeen over?
Volgens Bambu kan die poort 5V*0.3A aan, terwijl veel van die strips 5V*2.5A zijn. Bij mijn strip is het niet helemaal duidelijk wat het gebruikte amperage is. Ik heb al even gezocht hoe ik dit kan meten, maar dat lijkt niet gemakkelijk te zijn als je alleen een multimeter hebt. Mocht iemand weten hoe ik dit kan doen, dan hoor ik dat graag even.
Er zijn wel wat aftermarket-oplossingen zoals de BLED Controller (dit moet wel een Tweaker zijn trouwens
Ik ga toch maar voor de 'better safe than sorry'-aanpak en koppel de strip voorlopig even los. Wellicht dat ik een gewone USB-ledstrip aanschaf die op de interne USB-poort aangesloten kan worden en 1.5A trekt. Helaas lukt het dan niet meer om de XTouch daarop aan te sluiten, en verlies ik de functionaliteit om de verlichting via de apps aan te sturen.
[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 08-03-2024 12:13 ]
https://wiki.bambulab.com...eck-which-part-is-cloggedNaalroc schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 11:51:
Goed, de filmpjes gevolgd, en uit de extruder een klein schraapseltje gehaald, dat gemaakt moet zijn door een slippend aandrijfwieltje; dacht dat dit de oorzaak was, maar bleek later niet zo te zijn. De zaak weer in elkaar gezet, ging prima allemaal. Hotend opgestookt, en de naald voor de nozzle er een paar maal diep ingedrukt. Geprobeerd een klein onderdeeltje te maken , met bambuLab filament, maar hij gaat door alle bewegingen, maar er komt geen filament uit de extruder (die wel heet is!) Weer de naald er in, maar geen resultaat. bij het neerleggen van de test strip, langs de voorkant meen ik het slippen van de extruder te horen, maar niet zeker hiervan, omdat dat ding allerlei geluiden maakt. Laden en unladen gaat door het hele programma, maar bij het laden moet hij eerst een purge cycle doen, maar er komt niets uit. Geen foutmeldingen. De hele heisa weer uit elkaar gehad, maar niks bijzonders, anders dan dat er geen filament uit de extruder blijft komen, en ondanks dat de naald er wel diep in gaat. Ik ga nu nog de tip van @SambalBij uitvoeren en meld me wel weer. Ochtendje bezig... geen succes so far.
@SambalBij Jouw tip uitgevoerd, en na hot end op 270° gezet te hebben, via het paneeltje die stappen gezet; hij voert de draad een klein stukje aan, maar dan begint hij te ratelen, en dat is ook te zien aan het gele tandwiel dat staat te trillen: hij wil wel aandrijven, maar kennelijk slipt hij over de draad. Ik heb die draad uiteindelijk met een punttang, net boven de extruder aangedrukt, maar er zit absoluut geen transport van de draad in, hij gaat het hotend niet in, en er komt nauwelijks iets uit: misschien 5 mm in totaal, elke keer.
Blijft de vraag he het hotend zo verstopt kan zitten, terwijl de mee geleverde naald er wel diep in gaat?
Overigens, die filmpjes zijn heel instructief, alleen heeft mijn printer weer totaal andere stekkertjes. Dàt type heb ik nog niet eerder gezien, maar dat ter zijde.
What's next?
Blijft de vraag he het hotend zo verstopt kan zitten, terwijl de mee geleverde naald er wel diep in gaat?
Overigens, die filmpjes zijn heel instructief, alleen heeft mijn printer weer totaal andere stekkertjes. Dàt type heb ik nog niet eerder gezien, maar dat ter zijde.
What's next?
Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.