Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ischium schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:22:
[...]

Part fan is wel degelijk de fan bij je hotend. Als je hem los hebt getrokken en hij nu niet meer aan wil zou ik als eerste kijken of je de connector er wel goed terug in hebt gestoken, en/of je hem niet per ongeluk beschadigd hebt.

(en zitten twee fans in je Hotend, eentje voor de Heatbreak, zodat je filament niet in je bowden smelt en vast loopt, die draait altijd. En de part-cooling fan die je kan besturen, degene die je voorop ziet zitten)
Ah vandaar, dank.

Er is nu een print bezig en als ik 'm handmatig inschakel dan gaat 'ie automatisch weer uit. Maar even de print afwachten en het daarna onderzoeken.

Lijkt vooralsnog geen negatief effect op printjes te hebben (3 dingen met PLA geprint zonder die fan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Dat klopt, en is een beetje stom gedaan van Bambu. Als je je model sliced bepaalt BambuStudio aan de hand van je Snelheid en Layertime of/hoe veel part cooling je nodig hebt. Dit word weg geschreven in de .gcode. Dus je kan de part-cooling fan dan aan zetten, maar bij de eerst volgende layer of snelheid change, leest de printer uit de Gcode dat de fan uit moet, en zet hij hem weer op 0%... -O-

Waarom hij de fanspeed niet daadwerkelijk overruled als je het specifiek aanpast is mij ook een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ischium schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:38:

Waarom hij de fanspeed niet daadwerkelijk overruled als je het specifiek aanpast is mij ook een raadsel.
Of een waarschuwing weergeeft oid. Suf...

Kan ik 'm wel op een of andere manier handmatig testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ischium schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:38:
Omdat je dan waarschijnlijk een grote rommelprint krijgt en Bambu de schuld geeft :+

De beste manier om die part cooling fan te 'bedienen' is om een custom profile te maken met daarin de juist settings voor het materiaal dat je op dat moment gebruikt. Maar de settings die hij default gebruikt zijn volgens mij toch niet verkeerd?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Maar de settings die hij default gebruikt zijn volgens mij toch niet verkeerd?
Nee, werkt allemaal prima. Maar omdat ik 'm per ongeluk dus los trok wil ik graag verifiëren dat het ding het nog doet. Vraag me af hoe ik dat het beste kan testen als het overrulen tijdens een print niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

mphilipp schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 13:49:
[...]

Omdat je dan waarschijnlijk een grote rommelprint krijgt en Bambu de schuld geeft :+
Die gedachte snap ik helemaal van bambu, maar geef ons dan ook niet de illusie dat we hem wel kunnen bedienen. :+
De beste manier om die part cooling fan te 'bedienen' is om een custom profile te maken met daarin de juist settings voor het materiaal dat je op dat moment gebruikt. Maar de settings die hij default gebruikt zijn volgens mij toch niet verkeerd?
Zelfs met abs staat de cooling fan (soms) zachtjes te blazen bij mij, zeker overhangs tikt hij hem omhoog. Dus tenzij @sOid PEEK of iets dergelijks aan het printen is lijkt het mij dat de part fan op 0% blijft staan idd misschien een teken dat er wat mis kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

@sOid Speciaal voor jou een printje gestart om te kijken. De fan zou wel degelijk moeten gaan draaien als je hem aan zet tijdens het printer. Na een paar seconden (overhang) en bij een layer change doet de printer weer wat hij zelf wil, maar tot de volgende gcode instructie zegmaar doet hij wat ik aangeef op het schermpje.

Als hij dat bij jou niet doet, zou ik de connector idd nog een keer controleren zodra je print klaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ischium schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 14:13:
@sOid Speciaal voor jou een printje gestart om te kijken. De fan zou wel degelijk moeten gaan draaien als je hem aan zet tijdens het printer. Na een paar seconden (overhang) en bij een layer change doet de printer weer wat hij zelf wil, maar tot de volgende gcode instructie zegmaar doet hij wat ik aangeef op het schermpje.

Als hij dat bij jou niet doet, zou ik de connector idd nog een keer controleren zodra je print klaar is.
Dank voor het checken! Plugje zat er niet goed in. Erg priegelen, maar hij doet het nu weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Eigenlijk raar dat de printer niet in de gaten heeft dat een (redelijk cruciale) fan niet is aangesloten of stuk is. Ik kan mij herinneren dat een Prusa Mk3 dat checkt met het opstarten. Is ook niet zo moeilijk met PWM fans. Je geeft ze een signaal en kijkt dan of er een (bijbehorend) toerental wordt teruggegeven. Ik weet trouwens niet of dat specifiek voor PWM fans is, maar ik meen dat je zoiets bij een fan kunt monitoren. Best een simpele check, maar blijkbaar niet geïmplementeerd. Zou wel leuk zijn als ie dat deed eigenlijk.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
mphilipp schreef op zondag 25 februari 2024 @ 00:21:
Eigenlijk raar dat de printer niet in de gaten heeft dat een (redelijk cruciale) fan niet is aangesloten of stuk is. Ik kan mij herinneren dat een Prusa Mk3 dat checkt met het opstarten. Is ook niet zo moeilijk met PWM fans. Je geeft ze een signaal en kijkt dan of er een (bijbehorend) toerental wordt teruggegeven. Ik weet trouwens niet of dat specifiek voor PWM fans is, maar ik meen dat je zoiets bij een fan kunt monitoren. Best een simpele check, maar blijkbaar niet geïmplementeerd. Zou wel leuk zijn als ie dat deed eigenlijk.
KIS ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ja helemaal mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Bij mij wordt het niet werken van de hotend fan wel degelijk gedetecteerd. Ik had laatst een filament jam en de connector van die fan zat er niet goed op, en ik kreeg gelijk een waarschuwing.

Het was wel alleen een waarschuwing en hij probeerde wel te printen. Maar hij detecteerde het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:33
Net ook de A1 refund ontvangen, helaas geen woord over de voucher. @sOid heb jij direct de voucher ontvangen?

Mijn printer was 16 februari aangekomen bij het warehouse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
iets idioots: mijn toolbaar in studio is verdwenen, en ik weet niet hoe die terug te krijgen, de wiki is onbruikbaar zoals gewoonlijk, want er is ook geen fatsoenlijke zoekfunktie; niet alleen de toolbar is verdwenen, het hele 2/3 deel rechts is weg, en blanco.
Wie kan me op weg helpen; ik heb niets bijzonders gedaan waardoor dit verdwenen is.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:33
TommyknockerNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:53:
Net ook de A1 refund ontvangen, helaas geen woord over de voucher. @sOid heb jij direct de voucher ontvangen?

sOid in "Bambu Lab 3D Printers"

Ik wacht ook met smart: T&T geeft aan dat mijn pakketje "de grens over is". Zal wel goedkomen. Ben vooral benieuwd of de refund voor de extra accesoires die ik mee teruggestuurd heb ook verrekend gaat worden.

[ Voor 23% gewijzigd door bszz op 26-02-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Naalroc schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:14:
iets idioots: mijn toolbaar in studio is verdwenen, en ik weet niet hoe die terug te krijgen, de wiki is onbruikbaar zoals gewoonlijk, want er is ook geen fatsoenlijke zoekfunktie; niet alleen de toolbar is verdwenen, het hele 2/3 deel rechts is weg, en blanco.
Wie kan me op weg helpen; ik heb niets bijzonders gedaan waardoor dit verdwenen is.
Sorry, maar even een screenshot toegevoegd. Hoop dat dit helpt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgTH1bHjguskaoOSckIUXbqUGb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EI5ghCFN9FhUHWIdvnlGosBF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:19:
[...]

Sorry, maar even een screenshot toegevoegd. Hoop dat dit helpt.

[Afbeelding]
Zo zie het er op een Mac standaard uit, soort van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bRpk1KXd9dWMZOMTE2v0F4Ecp_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G27NiqQUHEtbFNy8phWDHSTv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, niet echt, want daa zie je wel degelijk de toolbar, bovenin, die begint met het vierkante blokje, en dàt zie ik ook niet.
En jij hebt dark mode aan staan, wat je kunt instellen bij het "file" pijltje, helemaal links boven. Toch?

Edit: en ik heb natuurlijk wel (een aantal malen) op prepare gedrukt...... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Naalroc op 26-02-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-06 12:44
Ik moet nog mijn verzendlabel überhaupt ontvangen. Vind het nu wel vervelend zo, heb allemaal printprojecten die stilliggen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:17:
Nee, niet echt, want daa zie je wel degelijk de toolbar, bovenin, die begint met het vierkante blokje, en dàt zie ik ook niet.
En jij hebt dark mode aan staan, wat je kunt instellen bij het "file" pijltje, helemaal links boven. Toch?

Edit: en ik heb natuurlijk wel (een aantal malen) op prepare gedrukt...... ;)
Ik zie nu wat je bedoelt. Heb gekeken, maar kan nergens een optie vinden voor het aan-/uitzetten hiervan. Ik ga er momenteel van uit dat het een toetsencombinatie is die je per ongeluk gebruikt hebt (iets als <CTRL>+c).

Mogelijk dat je de combi kan vinden in Prusa Slicer. Orca heeft het iig niet in de documentatie staan die ik zo snel kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
TommyknockerNL schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:53:

Jup. Direct ontvangen. Maar ik heb hier verschillende ervaringen over gelezen. Ik had betaald via PayPal, wellicht maakt dat nog uit.

Ik ben intussen deze AMS Riser voor m'n P1S aan het aan het printen. Monsterklus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
MC Taz Man schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:43:
[...]

Ik zie nu wat je bedoelt. Heb gekeken, maar kan nergens een optie vinden voor het aan-/uitzetten hiervan. Ik ga er momenteel van uit dat het een toetsencombinatie is die je per ongeluk gebruikt hebt (iets als <CTRL>+c).

Mogelijk dat je de combi kan vinden in Prusa Slicer. Orca heeft het iig niet in de documentatie staan die ik zo snel kon vinden.
Ik ben er uit: ik had natuurlijk Studio al upteen keer opnieuw gestart en dan naar 'prepare' gegaan, wat dus niet wekte.
maar als je als een complete beginneling eerst klikt op 'New project'> 'çreate new project' en dàn naar 'prepare ' links boven,, dàn krijg je het normale blanco werkplaat, compleet met toolbar.
Werkt weer, maar ben daar wel een tijd mee aan het zoeken geweest en in cirkeltjes rond gedraaid, zoals dat dan gaat..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Ik ben er uit: ik had natuurlijk Studio al upteen keer opnieuw gestart en dan naar 'prepare' gegaan, wat dus niet wekte.
maar als je als een complete beginneling eerst klikt op 'New project'> 'çreate new project' en dàn naar 'prepare ' links boven,, dàn krijg je het normale blanco werkplaat, compleet met toolbar.
Werkt weer, maar ben daar wel een tijd mee aan het zoeken geweest en in cirkeltjes rond gedraaid, zoals dat dan gaat..... :X
Dafuq??? Verre van logisch. Ben benieuwd waar dat vandaan komt. Prusa, of BL.

Ah well, goed om te lezen dat het weer werkt d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:26:
[...]
Maar moet je dat nu elke keer weer doen? Want dat is niet normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, gelukkig niet; nu werkt het weer als het hoort, heb al diverse andere delen gemaakt.
Geen idee hoe dit is gekomen, maar de kat zal stiekem wel over het keyboard hebben gelopen of zo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik moet wel zeggen dat het erg frustrerend is hoe gehandicapt LAN Only mode is. Ze willen echt dat je hun cloud service gebruikt. Bambu Handy app is volledig onbruikbaar (terwijl dat prima zou kunnen op hetzelfde LAN), Bambu Studio vergeet constant de printer, willekeurige fouten met uploaden van file over LAN, de naam van de printer is onmogelijk aan te passen etc.

Ik baal hier toch wel van, aangezien ik liever geen gebruik maak van een (Chinese) cloudservice. Nog even los van ongewenste OTA updates en de mogelijkheid (/waarschijnlijkheid) dat ik op deze manier een backdoor introduceer in m'n LAN. Ik vrees dat ik het anders moet gaan oplossen, bijvoorbeeld door de P1S in een apart VLAN te zetten zodat 'ie in ieder geval niet bij de rest van m'n LAN kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:24:
Ik moet wel zeggen dat het erg frustrerend is hoe gehandicapt LAN Only mode is. Ze willen echt dat je hun cloud service gebruikt. Bambu Handy app is volledig onbruikbaar (terwijl dat prima zou kunnen op hetzelfde LAN), Bambu Studio vergeet constant de printer, willekeurige fouten met uploaden van file over LAN, de naam van de printer is onmogelijk aan te passen etc.

Ik baal hier toch wel van, aangezien ik liever geen gebruik maak van een (Chinese) cloudservice. Nog even los van ongewenste OTA updates en de mogelijkheid (/waarschijnlijkheid) dat ik op deze manier een backdoor introduceer in m'n LAN. Ik vrees dat ik het anders moet gaan oplossen, bijvoorbeeld door de P1S in een apart VLAN te zetten zodat 'ie in ieder geval niet bij de rest van m'n LAN kan.
Met alle vormen van respect, maar dit had bekend mogen zijn. Hier is vanaf dag -14 al veel over gezegd. De mensen die de eerste machines hadden om de kickstarter te hypen benoemde dit al. Imo, mag dit gewoon als een bekend feit gezien.

Dat gezegd hebbende, heb ik hier alle niet essentiële meuk in een apart (domotica) VLAN staan. No way dat ik mijn verwarming, gordijnen en printer in hetzelfde netwerk wil hebben als mijn computers.

Wil je dat niet, zul je óf een andere printer moeten kopen, óf voor de X1e moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Met alle vormen van respect, maar dit had bekend mogen zijn. Hier is vanaf dag -14 al veel over gezegd. De mensen die de eerste machines hadden om de kickstarter te hypen benoemde dit al. Imo, mag dit gewoon als een bekend feit gezien.

Dat gezegd hebbende, heb ik hier alle niet essentiële meuk in een apart (domotica) VLAN staan. No way dat ik mijn verwarming, gordijnen en printer in hetzelfde netwerk wil hebben als mijn computers.

Wil je dat niet, zul je óf een andere printer moeten kopen, óf voor de X1e moeten gaan.
Ik zeg nergens dat het niet bekend zou zijn; maar bij mij was het niet bekend. Ik zag een mogelijkheid voor LAN Only staan, zonder dat daarbij duidelijk werd gemaakt dat bepaalde functionaliteiten dan niet meer werken (en de belangrijkste functionaliteiten met gebreken werken).

Wellicht had ik hier beter in moeten duiken en niet de marketingpraat direct moeten geloven. Voor mij is het verder geen dealbreaker overigens, maar jammer (en onnodig) vind ik het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Ik zeg nergens dat het niet bekend zou zijn; maar bij mij was het niet bekend. Ik zag een mogelijkheid voor LAN Only staan, zonder dat daarbij duidelijk werd gemaakt dat bepaalde functionaliteiten dan niet meer werken (en de belangrijkste functionaliteiten met gebreken werken).
Fair enough.
Wellicht had ik hier beter in moeten duiken en niet de marketingpraat direct moeten geloven. Voor mij is het verder geen dealbreaker overigens, maar jammer (en onnodig) vind ik het wel.
Joh, die fout maken we allemaal wel een keer. Ik vele malen, ik ben gewoon niet zo slim 😂... Anyway, ik kan je wel vertellen dat een VLAN, imo, een goede oplossing is voor alle netwerk-zorgen. Toen ik hoorde van de (toen nog) onmogelijkheid om géén cloud te gebruiken, heb ik mijn hele netwerk-config aangepakt en alle domotica naar het gast-VLAN verplaatst. Wilde ik al een tijd doen en dit was gewoon dé perfecte trigger.

Nadeel is wel, als je dat als nadeel ziet, dat je stream in BS met vertraging gaat. Moet eerst via het internet, om daarna pas bij mijn computer aan te komen. Voor mij is dat geen enkel probleem, maar ik snap dat het voor sommigen een issue kan zijn wanneer ze heel snel willen reageren op eventuele print-problemen. We hebben het hier over seconden, maar zo snel als onze printers zijn kan dat een ding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:47:
Joh, die fout maken we allemaal wel een keer. Ik vele malen, ik ben gewoon niet zo slim 😂... Anyway, ik kan je wel vertellen dat een VLAN, imo, een goede oplossing is voor alle netwerk-zorgen. Toen ik hoorde van de (toen nog) onmogelijkheid om géén cloud te gebruiken, heb ik mijn hele netwerk-config aangepakt en alle domotica naar het gast-VLAN verplaatst. Wilde ik al een tijd doen en dit was gewoon dé perfecte trigger.
offtopic:
Heb je wellicht nog een goede tutorial in de aanbieding mbt VLANs? Staat op m'n todo om eens in de te duiken, maar mocht je een goede suggestie hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:56:
[...]

offtopic:
Heb je wellicht nog een goede tutorial in de aanbieding mbt VLANs? Staat op m'n todo om eens in de te duiken, maar mocht je een goede suggestie hebben...
CCNA ;) Ik heb "gewoon" een router, met een gescheiden 'gast'-netwerk, wat technisch een VLAN zou moeten zijn. Ik geloof ook dat het een VLAN is (ipv enkel een andere IP range), want Fritz!Box. Daar heb ik alle domotica ingehangen.

Als je een échte echte VLAN wil, heb je een programmeerbare switch nodig en ik ben dan meteen zo'n idioot die Cisco zegt :+. "Beetje" overkill wellicht, maar dan heb je wel de volle 100% controle over je netwerk.

Ooit ga ik hier een Cisco netwerk neerplempen. Dikke glas-backbone, dedicated switch per verdieping, etc. Ooit ben ik ook miljonair :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:02
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:42:
[...]

Mee eens. Ik heb dat interview gezien tussen de Bambu Lab CEO en CNC Kitchen. Die sprak daar over LAN mode etc, dus ik dacht dat ik prima de printer gebruiken in LAN only mode. 2 weken geleden heb ik mijn X1C gekocht. Heerlijk apparaat, maar de LAN only mode doet niet wat ik er van verwachte. Ik had gehoopt dat alles gewoon werkte zoals via de cloud, maar dan met een LAN i.p.v. WAN verbinding. Helaas werkte maar de helft van features op de LAN.
Ik gebruik voorlopig wel de cloud service voor het gemak, maar als LAN only mode even goed werkt als de cloud mode, dan ga ik wel switchen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Fair enough.

[...]

Ja ik moet hiervoor nog het een en ander uitzoeken. Want ik ben bang dat bepaalde koppelingen met m'n lokale Home Assistant kunnen omvallen. Best een complexe materie, dat VLAN-gebeuren. Maar goed, ik ben niet bang voor een uitdaging ;)
Nadeel is wel, als je dat als nadeel ziet, dat je stream in BS met vertraging gaat. Moet eerst via het internet, om daarna pas bij mijn computer aan te komen. Voor mij is dat geen enkel probleem, maar ik snap dat het voor sommigen een issue kan zijn wanneer ze heel snel willen reageren op eventuele print-problemen. We hebben het hier over seconden, maar zo snel als onze printers zijn kan dat een ding zijn.
Thanks, goed om te weten!

Nog even een ontopic vraagje over printen. In hoeverre is het veilig om een print te pauzeren? Kan ik dat probleemloos doen en dan bijvoorbeeld 6 uur later weer de print hervatten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:30:
[...]
Ik had gehoopt dat alles gewoon werkte zoals via de cloud, maar dan met een LAN i.p.v. WAN verbinding. Helaas werkte maar de helft van features op de LAN.
Ik gebruik voorlopig wel de cloud service voor het gemak, maar als LAN only mode even goed werkt als de cloud mode, dan ga ik wel switchen.
Volgens mij hebben ze dat ook aangegeven. Als je naar LAN mode gaat, kun je inderdaad een aantal functies niet meer gebruiken. Je enige optie is straks de speciale firmware te downloaden die je in staat stelt om Plus 1 firmware te installeren. Volgens mij heb je dan een modus waarin je wel alle functies kunt gebruiken zonder dat er van alles de cloud in gaat.

Maar ja...die cloud afhankelijkheid is een ding geweest dat onlosmakelijk met Bambu Lab is verbonden. Koop dat ding dan niet als dat een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:31:
[...]
Nog even een ontopic vraagje over printen. In hoeverre is het veilig om een print te pauzeren? Kan ik dat probleemloos doen en dan bijvoorbeeld 6 uur later weer de print hervatten?
Ja hoor. Bij mij heeft ie een keer de halve nacht op pauze gestaan. Ging daarna vrolijk door. Bed blijft warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
mphilipp schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Volgens mij hebben ze dat ook aangegeven. Als je naar LAN mode gaat, kun je inderdaad een aantal functies niet meer gebruiken. Je enige optie is straks de speciale firmware te downloaden die je in staat stelt om Plus 1 firmware te installeren. Volgens mij heb je dan een modus waarin je wel alle functies kunt gebruiken zonder dat er van alles de cloud in gaat.

Maar ja...die cloud afhankelijkheid is een ding geweest dat onlosmakelijk met Bambu Lab is verbonden. Koop dat ding dan niet als dat een probleem is.
Toen Stephan hem aansprak over cloud the features gaf ie als antwoord: maar we hebben ook lan only mode. Op basis van dat gesprek heb ik dan ook de X1C gekocht. Toen kreeg ik wat meer sympathie voor het merk.
Ik doe ook geen geheime dingen met mijn X1C, maar ik zou het fijn vinden om niet afhankelijk te moeten zijn van de cloud.
Verder is het een prachtig apparaat.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:04
[...]
Dat zou moeten werken, maar waarom zou je hem zo lang willen pauzeren?

Ik heb het zelf gehad dat een rol PLA+ op was en ik x uur laten een nieuw gehaalde (zelfde) rol er weer in heb gedaan en hij verder ging zonder problemen. (X1C met AMS)

*Offtopic op eerdere vraag*
Van 1 (V)LAN naar een ander (V)LAN routeren gaat traditioneel via een router (OSi layer 3 device) maar je hebt ook (layer 3) switches die inter-(V)LAN kunnen routeren. Je kan dan ook aangeven middels regels welke kant het eventueel wel en niet op mag praten en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Ja ik moet hiervoor nog het een en ander uitzoeken. Want ik ben bang dat bepaalde koppelingen met m'n lokale Home Assistant kunnen omvallen. Best een complexe materie, dat VLAN-gebeuren. Maar goed, ik ben niet bang voor een uitdaging ;)
Als je de home assistant via internet kan benaderen, dan moet het goed gaan. Immers, in mijn situatie, gaat de communicatie zo:

Domotica VLAN <-> Router <-> Internet <-> Router <-> Thuisnetwerk

Alles wat ik via het internet kan benaderen, kan ik in dat VLAN gooien.
[...]

Thanks, goed om te weten!
No worries
pboelhouwer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:56:
[...]

*Offtopic op eerdere vraag*
Van 1 (V)LAN naar een ander (V)LAN routeren gaat traditioneel via een router (OSi layer 3 device) maar je hebt ook (layer 3) switches die inter-(V)LAN kunnen routeren. Je kan dan ook aangeven middels regels welke kant het eventueel wel en niet op mag praten en wat.
Precies waarom ik Cisco aanraad. Die switches hebben (beperkte) router software die dit soort dingen af kunnen vangen. Op alle lagen, uit m'n hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:23
sOid schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:03:

Ik ben intussen deze AMS Riser voor m'n P1S aan het aan het printen. Monsterklus :+
Waarom kom ik nou naar dit topic toe? :X :+
Dat ziet er heel gaaf uit, weer wat te doen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:24:

Als je een échte echte VLAN wil, heb je een programmeerbare switch nodig en ik ben dan meteen zo'n idioot die Cisco zegt :+. "Beetje" overkill wellicht, maar dan heb je wel de volle 100% controle over je netwerk.
Ja samen met de CIA / NSA, de AIVD, de BSD en Mossad heb je dan inderdaad 100% controle over je netwerk. ;)
Ik zou niemand Cisco aanraden, helemaal niemand. Wel PFSense of OPNSense en dan heb je ook 100% volledige controle over je netwerk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dehardstyler schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ja samen met de CIA / NSA, de AIVD, de BSD en Mossad heb je dan inderdaad 100% controle over je netwerk. ;)
Ik zou niemand Cisco aanraden, helemaal niemand. Wel PFSense of OPNSense en dan heb je ook 100% volledige controle over je netwerk. :)
_O- en jij denkt dat de rest van de netwerkapparatuur geen backdoors heeft _O-

Lekker naïef. Maar sws zwaar offtopic hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:21:
[...]

_O- en jij denkt dat de rest van de netwerkapparatuur geen backdoors heeft _O-

Lekker naïef. Maar sws zwaar offtopic hier
Ik denk dat PFSense en OPNSense geen backdoors hebben inderdaad. Uiteraard wel bugs, maar geen hardcoded SSH passwords die jaar in jaar uit in Cisco producten gevonden worden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
pboelhouwer schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 11:56:
[...]

Dat zou moeten werken, maar waarom zou je hem zo lang willen pauzeren?
'T ding staat momenteel in een kamer naast mijn slaapkamer. En maakt meer herrie dan me lief is, mede door de tijdelijke tafel die resoneert. Er komt nog een definitieve plek voor, maar eerst de zolder verbouwen. Vandaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:14:
[...]

Waarom kom ik nou naar dit topic toe? :X :+
Dat ziet er heel gaaf uit, weer wat te doen. :P
Dan drop ik deze magnetic poop chute ook maar even. https://makerworld.com/en/models/201311#profileId-221690

Ben ik momenteel aan het printen (niet genoeg filament om verder te gaan met die riser).

Sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Dan drop ik deze magnetic poop chute ook maar even. https://makerworld.com/en/models/201311#profileId-221690

Ben ik momenteel aan het printen (niet genoeg filament om verder te gaan met die riser).

Pheww lucky me, die heb ik gelukkig al! :D
Maar waar ik wel benieuwd naar ben: hoe ga je de verlichting doen met die riser? En hoe doe je het nu?

Ik heb nu nog dat simpele LED lampje wat je deels moest printen. Maar de performance er van is niet zo best, en ik heb toevallig van het weekend mijn P1P naar P1S geupgrade, dus nu past dat lampje helemaal niet meer.

Zit nu te twijfelen om een kleinere versie te printen of om maar gelijk een hele LED strip rondom te doen.

Hoe ben jij dit van plan? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:06

Bz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Pheww lucky me, die heb ik gelukkig al! :D
Maar waar ik wel benieuwd naar ben: hoe ga je de verlichting doen met die riser? En hoe doe je het nu?

Ik heb nu nog dat simpele LED lampje wat je deels moest printen. Maar de performance er van is niet zo best, en ik heb toevallig van het weekend mijn P1P naar P1S geupgrade, dus nu past dat lampje helemaal niet meer.

Zit nu te twijfelen om een kleinere versie te printen of om maar gelijk een hele LED strip rondom te doen.

Hoe ben jij dit van plan? :)
Er zit een speciaal stukje (met anti glare van TPU) voor het plaatsen van een LED-stripje in die riser.

Nu maak ik alleen gebruik van de standaard brakke P1S-verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik wil die AMS riser ook graag printen. Dan kan de top open met lange PLA prints en heb ik een plek om mijn buildplates op te bergen. Maar of ik nu 2kg filament wil tegenaan gooien...
Zal eerst eens kijken waar ik goedkoop filament kan vinden voor zo'n projectjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:16:
Ik wil die AMS riser ook graag printen. Dan kan de top open met lange PLA prints en heb ik een plek om mijn buildplates op te bergen. Maar of ik nu 2kg filament wil tegenaan gooien...
Zal eerst eens kijken waar ik goedkoop filament kan vinden voor zo'n projectjes.
Welk model? FF kijken of ik het voor minder kan configureren O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Dank voor je reactie! Goede tip! :)
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:13:
[...]

Er zit een speciaal stukje (met anti glare van TPU) voor het plaatsen van een LED-stripje in die riser.

Nu maak ik alleen gebruik van de standaard brakke P1S-verlichting.
Ahh kijk aan, dus dan is dat ook gelijk geregeld. Nog meer motivatie om de riser te gaan printen. :D Print je het in PETG/ASA/ABS voor de warmte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:18:
[...]

Welk model? FF kijken of ik het voor minder kan configureren O-)
De originele V1.3 geloof ik zonder al te veel toeters en bellen. Schuifje voor wat toebehoren en een slot voor buildplates is prima voor mij.
Ik denk dat ik het in ASA of PETG wil gaan printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:16:
Ik heb vorige keer tijdens een goede aanbieding 10KG gerecycled PETG gekocht van Sunlu voor 9 euro per kilo. Dit is echt helemaal prima, en net zo goed als het gewone filament wat ze verkopen. Wel is het alleen verkrijgbaar in zwart, omdat het natuurlijk een mix is van allemaal kleuren. Dus ze kunnen alleen poep bruin of zwart maken. :+

Dit kan ik zeker aanraden in ieder geval. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik merk dat de poop erg makkelijk blijft hangen. Ik dacht eerst dat ik het ei van Columbus had met eentje die door een gat in de tafel naar een zak of doos gaat die je daaronder plaatst. Maar dat bleek niet ideaal. De poop vindt steeds weer iets om aan te blijven haken. Nu maar een traditionele schute, lijkt op dat wat jij laat zien, maar dan uit één stuk zonder magneetjes. Hij is wel lekker breed, dus er is minder kans dat ze blijven hangen.

Het blijkt nog een ingewikkeld ding, zo'n poop chute :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:24:
[...]

De originele V1.3 geloof ik zonder al te veel toeters en bellen. Schuifje voor wat toebehoren en een slot voor buildplates is prima voor mij.
Ik denk dat ik het in ASA of PETG wil gaan printen.
Heb je een link? Ik gebruik geen riser en er zijn er legio :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Ik merk dat de poop erg makkelijk blijft hangen. Ik dacht eerst dat ik het ei van Columbus had met eentje die door een gat in de tafel naar een zak of doos gaat die je daaronder plaatst. Maar dat bleek niet ideaal. De poop vindt steeds weer iets om aan te blijven haken. Nu maar een traditionele schute, lijkt op dat wat jij laat zien, maar dan uit één stuk zonder magneetjes. Hij is wel lekker breed, dus er is minder kans dat ze blijven hangen.

Het blijkt nog een ingewikkeld ding, zo'n poop chute :+
Ik heb van 't weekend de A1 mini wiper besteld en https://www.printables.co...ozzle-wiper-with-a1-brush geprint. Ben benieuwd of dat het probleem dat af en toe filament aan de nozzle blijft hangen ná het wipen op lost. Hoop het.

Verder heb ik een poop-bucket aangepast en geprint: https://www.printables.co...bambulab-x1p1-poop-bucket

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Heb je een link? Ik gebruik geen riser en er zijn er legio :')
Het is deze: https://makerworld.com/en/models/19535#profileId-19420

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
dehardstyler schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 13:22:

[...]

Ahh kijk aan, dus dan is dat ook gelijk geregeld. Nog meer motivatie om de riser te gaan printen. :D Print je het in PETG/ASA/ABS voor de warmte?
Nah gewoon PLA. Zo warm wordt het allemaal niet aan de buitenkant van dat ding. Maar ik ben nog wel een beetje een 3D print-noob, dus wellicht krijg ik hier spijt van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:14:
[...]

Ben bang dat daar niet heel veel aan te optimaliseren is :X Succes er mee ;)
Nee, klopt. Gewoon goedkoop filament vinden dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik zou ook zeker PETG willen aanbevelen, en dat kost toch niks meer?
En ook ABS is helemaal niet zo duur, laatst 5 rollen voor €17 zoveel/stuk incl post van eSUN, en die zijn nu bijna op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:14:
En ook ABS is helemaal niet zo duur, laatst 5 rollen voor €17 zoveel/stuk incl post van eSUN, en die zijn nu bijna op.
Beetje jammer van de giftige dampen die daar van af komen. Ik hou het liever bij PLA en PETG.

[ Voor 9% gewijzigd door MC Taz Man op 27-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Beetje jammer van de giftige dampen die daar van af komen. Ik hou het liever bij PLA en PETG.
Ik weet het niet zeker hoor, maar ik vermoed dat dit ook weer overdreven is, net als het asbest verhaal.
Maar goed, ik heb wèl preventieve maatregelen genomen, want de printer staat in een kast, met een ventilator die vlak bij de uitlaat van de printer aanzuigt, dus niet direct op de printer, want voor ABS staat de externe ventilator altijd uitgeschakeld. Mijn externe ventilator voert af naar buiten, en de ventilator èn de printer ztaan achter een tussenstekker, (ook al omdat ik door die kast niet makkelijk bij de printer schakelaar kan komen op de handige plek op de achterkant!) dus als ik de printer aanzet, dan gaat àltijd óók de ventilator draaien.

En echt, ik heb nog nooit iets geroken, en ik weet wèl hoe brandende ABS ruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Aangezien die prints vol van de supports zitten, heb ik niet veel zin om dit in PETG te printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:14:
Ik zou ook zeker PETG willen aanbevelen, en dat kost toch niks meer?
Waarom? Wat is het voordeel van PETG boven PLA voor zo'n riser?
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:22:
Aangezien die prints vol van de supports zitten, heb ik niet veel zin om dit in PETG te printen.
Ik kreeg specifiek supportfilament bij mijn P1S. Het lijkt er dus op dat je een ander filament kan gebruiken voor supports. Al weet ik nog niet hoe (en dan heb je alsnog verspilling door filament swaps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:31:
[...]

[...]

Ik kreeg specifiek supportfilament bij mijn P1S. Het lijkt er dus op dat je een ander filament kan gebruiken voor supports. Al weet ik nog niet hoe (en dan heb je alsnog verspilling door filament swaps).
Als je ABS of exotische filamenten wil printen, dan heb je het graag 50-60°C in de enclosure. De onderkant van de riser komt in contact met die temperaturen dus PLA zou wel kunnen vervormen.

Ja, ik print zelf ook PLA met PETG supports of omgekeerd, maar enkel als het echt vlak is. Als de supports schuin oplopen, moet je elke layer een swap gaan doen en dan loopt de waste en printtijd enorm op. Je moet ook best veel purgen als je material changes doet of de layer adhession kan er onder lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Broodro0ster schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:41:
[...]

Als je ABS of exotische filamenten wil printen, dan heb je het graag 50-60°C in de enclosure. De onderkant van de riser komt in contact met die temperaturen dus PLA zou wel kunnen vervormen.
Ok thanks voor de input. Ik kan die wijziging nog maken; heb tot nu toe alleen kleinere onderdelen van 't ding in PLA geprint. De lades enzo.

Is het verstandig om PETG (als base) en PLA (lades etc) te combineren? Of past het dan niet goed doordat beide materialen net anders 'werken' (zowel bij het printen als in gebruik daarna door temperatuur en luchtvochtigheid)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:56:
[...]

Ik weet het niet zeker hoor, maar ik vermoed dat dit ook weer overdreven is, net als het asbest verhaal.
Maar goed, ik heb wèl preventieve maatregelen genomen, want de printer staat in een kast, met een ventilator die vlak bij de uitlaat van de printer aanzuigt, dus niet direct op de printer, want voor ABS staat de externe ventilator altijd uitgeschakeld. Mijn externe ventilator voert af naar buiten, en de ventilator èn de printer ztaan achter een tussenstekker, (ook al omdat ik door die kast niet makkelijk bij de printer schakelaar kan komen op de handige plek op de achterkant!) dus als ik de printer aanzet, dan gaat àltijd óók de ventilator draaien.

En echt, ik heb nog nooit iets geroken, en ik weet wèl hoe brandende ABS ruikt...
Nee, het is zeker niet overdreven. Je moet óók niet denken dat je na 1 ABS printje meteen vergevorderde longkanker hebt, uiteraard.

Maar wat wel heel belangrijk om te realiseren is, is dat er formaldehyde gassen gevormd worden door het printen van ABS. Dit is een bekende kankerverwekker.

Simpel te voorkomen door goede afzuiging. Niet moeilijk, wel iets om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Warmte bestendigheid, die warmte in de printer moet ergens naar toe, en naar boven is de logische richting. Petg is ook mechanisch sterker, en zal bij warmte dus minder gauw gaan vervormen.
Overigens werk ik wel liever met PLA dan met PETG, maar die ABS is me totaal niet tegen gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
MC Taz Man schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:59:
[...]

Nee, het is zeker niet overdreven. Je moet óók niet denken dat je na 1 ABS printje meteen vergevorderde longkanker hebt, uiteraard.

Maar wat wel heel belangrijk om te realiseren is, is dat er formaldehyde gassen gevormd worden door het printen van ABS. Dit is een bekende kankerverwekker.

Simpel te voorkomen door goede afzuiging. Niet moeilijk, wel iets om te doen.
Is de koolstoffilter niet voldoende (anders dan een goed geventileerde ruimte?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mday schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:21:
[...]

Is de koolstoffilter niet voldoende (anders dan een goed geventileerde ruimte?)
Daar zijn de meningen over verdeeld. Probleem is vooral hoe deze geïmplementeerd is, schijnbaar.

Maw; geen idee, ik neem er geen risico's mee. Maar dat komt vooral door m'n toch al niet heel goede longen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsCold
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 27-02-2024

*knip, spammert...

[ Voor 80% gewijzigd door F_J_K op 28-02-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
nvt wegens spam :X

[ Voor 81% gewijzigd door Naalroc op 29-02-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 07:22
sOid schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:39:
[...]

De opvangbank is wel erg klein en zal zo vol zitten.

Zelf net een veel grotere geprint en tijdens een print ging de printer op pause omdat hij de poop niet meer kwijt kon. Bleek de bak vol te zitten en bleef het hangen.Was 2 kleuren print met veel wissels maar toch.

Mooi dat de printer dat ziet maar wel iets om rekening mee te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MikeOO schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 07:54:
[...]

De opvangbank is wel erg klein en zal zo vol zitten.

Zelf net een veel grotere geprint en tijdens een print ging de printer op pause omdat hij de poop niet meer kwijt kon. Bleek de bak vol te zitten en bleef het hangen.Was 2 kleuren print met veel wissels maar toch.

Mooi dat de printer dat ziet maar wel iets om rekening mee te houden ;)
Ach, ik vind het geen probleem ‘m regelmatig te legen. Juist met dit ontwerp gaat dat gemakkelijk :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:33
Vanochtend mijn voucher ontvangen, nu de P1S combo bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThatsCold schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:40:
Will this filament work in my AMS? https://dwdev.se/
What are the specified diameters?
Don't know if it's still updated, but here's a spreadsheet with filament compatibility: https://docs.google.com/s...edit?pli=1#gid=1679778390

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-06 07:22
sOid schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:09:
[...]

Ach, ik vind het geen probleem ‘m regelmatig te legen. Juist met dit ontwerp gaat dat gemakkelijk :)
Gaat er meer om met een lange print en je bent er niet bij je er dus rekening mee moet houden dat de printer kan stoppen. Vooral als je niet thuis bent en hij dus uren op pauze staat is zonde.

Dus meer als tip >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
TommyknockerNL schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:30:
Vanochtend mijn voucher ontvangen, nu de P1S combo bestellen.
Net weer een update gekregen dat ik over 3 dagen weer een update ga krijgen! *O* -O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakOverflow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:56

TweakOverflow

Wubbalubbadubdub!

Na jaren lang een Ender 3 v2 gebruikt te hebben, heb ik vandaag toch maar de knoop doorgehakt en een P1S combo gekocht. Wel jammer dat het bestelproces omslachtiger is als je ook PLA wil kopen. Ik kan niet wachten tot ie binnen is :D

Weddings are basically funerals with cake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zojuist de AMS Internal Hub Unit vervangen... Hopelijk lost dat het probleem van het afbreken van filament in de hub op. Was lekker makkelijk, met de handleiding er bij.

• sOid
  • Niet online
Een memorabel moment! De eerste serieuze print fuck-up.
Niet letten op de temperatuur; zag dat het fout ging en heb de printer gestopt. Hij is hier dus al afgekoeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V95v3XWAvfV-UWt01KEFG3t17u8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QUKNS9PnWK6a4fIIgptiDkQc.png?f=fotoalbum_large

Ik begrijp niet zo goed waarom. Het zijn letterlijk 2 plaatjes, plat op het heatbed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-gllrcfE70O5kH-a2F2jzO0q68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1qHOpUgvQ4xoU9sJS3EEHFp.jpg?f=fotoalbum_large

Ben 't nu opnieuw aan het printen met een outer brim. Wellicht maakt dat nog uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:06

Bz

In mijn ervaring is het wassen van de plaat vaak de oplossing. En soms als ik te snel na ABS print en de kamer te warm is. Als ik dan de deur open laat krijg ik zoiets.

• sOid
  • Niet online
@Bz Ik ben een noob; wat bedoel je met 1assen? Of is het een typo en bedoel je wassen? :D

Haha typo dus. Dank. Ik ga zo wat groots printen en zal de plaat eerst goed schoonmaken.

[ Voor 35% gewijzigd door sOid op 29-02-2024 20:19 ]

• Naalroc
DAt is bij mij altijd de oplossing; en een outerbrim help gewoon, als het voorwerp een relatief klein oppervlak heeft, maar dàt is bij jou niet het geval, dat is groot zat!
Maar een brim kan hier wèl helpen om de plaat vlak te houden, want ik zie van de eerste plaat dat de punten opgetrokken zijn, komt misschien door een te warm bed; wat voor materiaal is dit? PLA om te beginnen neem ik aan? Maar hoe dan ook, een brim zal hier helpen om de plaat vlak te houden.

• sOid
  • Niet online
Naalroc schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 20:34:
DAt is bij mij altijd de oplossing; en een outerbrim help gewoon, als het voorwerp een relatief klein oppervlak heeft, maar dàt is bij jou niet het geval, dat is groot zat!
Precies, dat was ook mijn beredenatie :)
Maar een brim kan hier wèl helpen om de plaat vlak te houden, want ik zie van de eerste plaat dat de punten opgetrokken zijn, komt misschien door een te warm bed; wat voor materiaal is dit? PLA om te beginnen neem ik aan? Maar hoe dan ook, een brim zal hier helpen om de plaat vlak te houden.
Nee dat is een beetje vertekenend. Het zijn echt twee platte stukjes plastic :) PLA inderdaad. En ook PLA dat ik al eerder met deze instellingen heb gebruikt.

Hoe dan ook; printje is zojuist succesvol voltooid. Met brim.

Nu net deze aan gezet. Eerste grote onderdeel van die AMS riser die ik eerder postte. Ga 'm voor de zekerheid toch maar in PETG printen. Ben benieuwd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Msi2Kekczf_UaDGsTh9Pe1fmrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0y3stYcoN1QiHJYm058FLMD.jpg?f=fotoalbum_large

• Naalroc
En hier, vanwege de hoogte, zou ik zeker een outer-brim toepassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
Ik heb eindelijk mijn label binnen! P1S here I come.

@sOid tevreden tot dusver?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mday schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 11:29:
Ik heb eindelijk mijn label binnen! P1S here I come.

@sOid tevreden tot dusver?
Zeker! Maar mijn enige referentiemateriaal is minder dan 24 uur met de A1 ;) Verder ben ik een noob op het gebied van 3D-printen.

Hij is wel een stuk luidruchtiger dan de A1 trouwens. Maar dat kan ook nog komen door mijn tijdelijke opstelling waardoor het geluid door de tafel wordt versterkt.

Een paar must-have upgrades imho:
Naalroc schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 21:36:
En hier, vanwege de hoogte, zou ik zeker een outer-brim toepassen
Had al op print gedrukt, maar is perfect gegaan zonder outer brim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
sOid schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Zeker! Maar mijn enige referentiemateriaal is minder dan 24 uur met de A1 ;) Verder ben ik een noob op het gebied van 3D-printen.

Hij is wel een stuk luidruchtiger dan de A1 trouwens. Maar dat kan ook nog komen door mijn tijdelijke opstelling waardoor het geluid door de tafel wordt versterkt.

Een paar must-have upgrades imho:[...]

Goeie, thanks! Wel jammer dat ie luider is, hou Reddit al een tijdje in de gaten of het nou wel of niet minder herrie is. Maar ik ga sowieso een rubber mat + stoeptegel eronder zetten, de aux fan op 70% en wellicht een muffler erop.

Heb hem zojuist verzonden maar vond die PostNL toko best wel louche. Hij is niet verzekerd verzonden met dit label of wel... Hoop dat het goedkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:33
Mijn A1 is begin deze week afgeleverd in Duitsland. Krijg ik vandaag wederom een e-mail over de terugroepactie en hoe dat in gang te zetten..... Eventjes afwachten maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:05
Ik heb net mailtje ontvangen over welke keuze ik wil maken.

Ik heb gekozen voor optie 2, dat ze reservebed opsturen. En je krijgt een voucher. Ondertussen blijf ik printen. Wat is de kans dat er iets gebeurd. Vrijwel nihil imo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
sOid schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:33:
[...]

Een paar must-have upgrades imho:[...]

Mijn referentie is de stock Ender 3 pro. Daarmee vergeleken is de P1S zeker niet luider. Het geluid stoort mij (nog) niet.

Ik zou trouwens wel terughoudend zijn met verschillende aanpassingen. Zie daarvoor de waarschuwingen in de wiki van Bambulab:

https://wiki.bambulab.com/en/general/bambu-mods-to-avoid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:36
Let wel even op met die cable organizer, het AMS is nogal picky qua route van de ptfe die achterlangs loopt.
Vaak gaat het goed alleen hier heb ik er 1 waarbij ik het AMS niet op de printer kan zetten, dan krijg ik retract/feed errors.

Ook een tip voor de poop chute, dit lijkt mij een vrij kleine ;) het ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel kleurwisselingen je gaat doen maar persoonlijk zou ik kijken naar een grotere als deze https://makerworld.com/en/models/45526#profileId-47259

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
chippie777 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:49:
[...]
Ik zou trouwens wel terughoudend zijn met verschillende aanpassingen. Zie daarvoor de waarschuwingen in de wiki van Bambulab:

https://wiki.bambulab.com/en/general/bambu-mods-to-avoid
Ah thanks, die wiki-pagina kende ik nog niet. Het zijn allemaal mods die ik toch niet van plan was, maar goed om te weten!
Nederlandhc schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:54:
[...]

Let wel even op met die cable organizer, het AMS is nogal picky qua route van de ptfe die achterlangs loopt.
Vaak gaat het goed alleen hier heb ik er 1 waarbij ik het AMS niet op de printer kan zetten, dan krijg ik retract/feed errors.
Hij maakt bij mij met deze cable organizer dezelfde route alleen tegen de case aan ipv los erachter. So far so good :)
Ook een tip voor de poop chute, dit lijkt mij een vrij kleine ;) het ligt er natuurlijk helemaal aan hoeveel kleurwisselingen je gaat doen maar persoonlijk zou ik kijken naar een grotere als deze https://makerworld.com/en/models/45526#profileId-47259
Haha voor mij voldoet het prima. Heb daarnaast liever eentje die ik gemakkelijk kan verwijderen en legen dan zo'n grote waarbij dat lastiger is. Het ontwerp waarnaar ik link is echt heel slim; zit ook prima vast met magneetjes (ik heb 10x3mm magneten gebruikt).

Maar goed, er is sowieso een poop chute beschikbaar voor alle mogelijke wensen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
bszz schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:42:
Mijn A1 is begin deze week afgeleverd in Duitsland. Krijg ik vandaag wederom een e-mail over de terugroepactie en hoe dat in gang te zetten..... Eventjes afwachten maar weer.
Ik heb deze mail ook ontvangen, terwijl mijn retourproces al helemaal is afgerond. Ik denk dat ze de mail hebben gestuurd naar alle accounts die een A1 hebben gekocht, zonder daarbij te kijken wat de status van het retourproces is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Ja, heb dezelfde mail ontvangen. Denk dat het een bulkmailing is waarbij ze nogmaals wat strikter erop wijzen dat je onder alle omstandigheden de A1 niet moet gebruiken tot vervanging van heatbed / retour.

@Erebus1 het is ook geen 'reservebed' - het is echt een vervanging en ongeacht je keuze is het volgens hen beter om te kappen met gebruik. Kans is klein, sure, en ik denk ook dat de mijne nog prima 1000 uur zonder omkijken had door kunnen printen maar ik ga het lot niet opzoeken (overigens twijfel ik over of een brand en/of schadeclaim aan je inboedel als gevolg van zo'n defect na een recall verzekeringstechnisch wel standhoud, maar dat terzijde)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
@Mday Als ik het goed heb begrepen is het probleem bij de A1, dat de kabel van de verwarming van het heatbed kortsluiting kan maken in de tule die er is aangegoten, daar waar hij het bed verlaat.
Als daar intern sluiting in kan komen, en er is sluiting tussen de fase en de aarde, dan vliegt de zekering er uit, MITS je een goed geaard stopcontact gebruikt. Verder is er dan niets aan de hand, anders dan dat je de machine DAN dus niet meer moet gebruiken.
Echter, als je een niet-geaard stopcontact gebruikt onder deze condities, dan komt het frame van de gehele machine oner 230 Volt spanning te staan, en is het dus gevaarlijk om er bij in de buurt te komen.
althans, zo is het als ik het begrijp.

Als ik zo'n machine had, en ik weet dat mijn stopcontact deugdelijk geaard is, dan zou ik zelf de machine gewoon gebruiken. Die aarde zit er niet voor niets, en die kan zijn werk doen indien nodig.
Disclaimer: Maar dit is natuurlijk geen aanbeveling van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:42

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Heb helaas weer gebroken filament ergens in de AMS. Dit is wat ouder filament en ik vermoed iets vochtig.

Er zijn best wat AMS accessoires voor extra silca etc., gaat mij dit helpen? Of kan ik toch beter investeren in een droger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Beekforel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:24:
Heb helaas weer gebroken filament ergens in de AMS. Dit is wat ouder filament en ik vermoed iets vochtig.

Er zijn best wat AMS accessoires voor extra silca etc., gaat mij dit helpen? Of kan ik toch beter investeren in een droger?
Het kan sws geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:20

watercoolertje

Untertitel

Beekforel schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 08:24:

Meer silica gaat vooral helpen het droog houden maar betwijfel of je echt vocht wat al in het filament zelf ontrekt.

Drogen kan je in verschillende printers en/of ovens doen. En als het goed droog is zou het ook goed droog moeten blijven in een AMS met een beetje (onverzadigde) silica.

Wat is de LV in de AMS (als je dat kan meten)? Bij mij is het tussen de 25 en 28% afhankelijk van de temperatuur (21 tot 26 graden).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Pagina: 1 ... 43 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.