Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:11
Mday schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:29:
[...]

Los van het feit dat het waar is wat je zegt, even gewoon uit nieuwsgierigheid: is PETG niet al voldoende?
Het zou moeten lukken, maar PETG flexed wel makkelijk waardoor de houder misschien wat meer gaat wiebelen dan gewenst. Maar PETG kan wel prima buiten gebruikt worden en ik denk dat het niet zal vervormen door de zon in buitenlucht.
Als je toch een rol filament moet kopen omdat je enkel PLA hebt, dan zou ik PETG skippen. Zo'n rol PC/PA CF komt wel vaker van pas als je eens iets moet printen dat erg sterk of hittebestendig moet zijn.
Als je geen harderende nozzle/gears hebt, dan zou ik PC nemen. Heb je wel een hardened nozzle/gears, dan kun je PA CF of PC CF gebruiken.

In een auto kan het helaas wel vervormen. Ik had zelf een magsafe houder gemaakt voor mijn vorige wagen. In september gemaakt en ergens in juni is die vervormd geraakt tijdens de hittegolf. Daarna opnieuw gedaan in PC en geen problemen mee gehad.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:52

kaanmijo

Picobello B.V.

Broodro0ster schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:15:
[...]

Lekker! Ik heb gisteren melding gekregen dat mijn X1C met AMS verzonden is. Hoelang heb jij moeten wachten tot de levering eenmaal het pakket verzonden was?
Donderdagavond laat besteld, vrijdagmiddag verzonden en gisterenmiddag bezorgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-06 20:59
Maar da's een P1S he, maakt best wel uit. Ik moest drie weken op mijn X1C Combo wachten. (9 feb geleverd :) en sindsdien vrijwel 24/7 aan het printen met tot nu toe alleen één fail bij printen van de Pastamatic, waarbij ik denk dat de indeling van build plate debet was en niet de printer zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
kaanmijo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:46:
[...]

Donderdagavond laat besteld, vrijdagmiddag verzonden en gisterenmiddag bezorgd :)
Thanks! Met een beetje geluk zie ik hem dan morgen :D
Zsub schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:08:
Maar da's een P1S he, maakt best wel uit. Ik moest drie weken op mijn X1C Combo wachten. (9 feb geleverd :) en sindsdien vrijwel 24/7 aan het printen met tot nu toe alleen één fail bij printen van de Pastamatic, waarbij ik denk dat de indeling van build plate debet was en niet de printer zelf).
Ik heb zondagavond laat besteld. Er stond shipped voor 21 februari, maar gisteren is het pakket al opgehaald door DHL en heeft zich vannacht al doorheen Duitsland bewogen.

Fijn om te horen dat je er tevreden van bent! Ik hoop ook dat ik versteld zal staan. Voorlopig enkel ervaring met Prusa machines, maar ik kom wat capaciteit te kort momenteel.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
Broodro0ster schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:23:
[...]

Thanks! Met een beetje geluk zie ik hem dan morgen :D

[...]

Ik heb zondagavond laat besteld. Er stond shipped voor 21 februari, maar gisteren is het pakket al opgehaald door DHL en heeft zich vannacht al doorheen Duitsland bewogen.

Fijn om te horen dat je er tevreden van bent! Ik hoop ook dat ik versteld zal staan. Voorlopig enkel ervaring met Prusa machines, maar ik kom wat capaciteit te kort momenteel.
Ik heb een Ender 5 Pro en had een Elegoo Neptune 4 Pro, maar wat een wereld van verschil is de X1C. Da's echt als een waterkoker, kan je maar heel weinig aan fout doen heb ik het gevoel. Prusa's nog geen ervaring mee. Als, dan zou ik een 5-kops XL willen, maar die is nog eens zo duur en werkt nog niet per se super zag ik in de reviews. Tenzij jij nog een aanbeveling hebt voor een aanvullende Prusa machine gaat de Ender denk ik een ZeroG Mercury One.1 worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Zsub schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:30:
[...]

Ik heb een Ender 5 Pro en had een Elegoo Neptune 4 Pro, maar wat een wereld van verschil is de X1C. Da's echt als een waterkoker, kan je maar heel weinig aan fout doen heb ik het gevoel. Prusa's nog geen ervaring mee. Als, dan zou ik een 5-kops XL willen, maar die is nog eens zo duur en werkt nog niet per se super zag ik in de reviews. Tenzij jij nog een aanbeveling hebt voor een aanvullende Prusa machine gaat de Ender denk ik een ZeroG Mercury One.1 worden.
Mijn Prusa MK3s was echt top vond ik. Maar in het huidige landschap wat traag.
De MK4 vind ik wel een mooie machine nu firmware met input shaper er is. 2-3 zo snel als de MK3s en met de 0.9° steppers en Nextruder, zijn de printjes echt zeer mooi van kwaliteit. Zo'n strakke layers heb ik nog niet gezien.

De MMU2 was niet zo succesvol. De MMU3 lijkt een stuk beter te zijn, maar nog niet beschikbaar voor de MK4. En de AMS lijkt bij velen wel goed te bevallen.

De XL had ik in preorder staan en ik zie heel veel mooie prints op internet, maar dan ook weer issues als ik youtube mag geloven. Gezien de hoge prijs heb ik maar gecancelled en de X1C besteld.
Voor de XL moet je toch echt wel een business hebben die de meerwaarde er kan uithalen of je moet een grote enthusiast zijn met een groot budget.

Het liefst van al zou ik eigenlijk alle aangehaalde machines willen hebben en er ervaring mee willen opdoen. Maar helaas rijkt m'n budget zo ver niet. Eerst maar die X1C zien terug te verdienen :+

Over de ZeroG Mercury One.1 kan ik niks zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wanneer ik de fans via de Home Assistant integratie stop en weet start gaan ze op volle snelheid draaien en dit neemt dan niet meer af.

Is dit normaal gedrag en zou ik hier iets aan kunnen doen?

Ik wil eigenlijk een automation maken die de printer pauzeert en de fans uitschakelt wanneer ik gebeld wordt via bijvoorbeeld Teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 21:20
Mday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:30:
[...]

Ja, same here, hoewel de return al is aangemeld. Ik heb niks anders dan een verhuisdoos. Ze doen het er maar mee. Ik zorg ervoor dat het netjes verpakt wordt en verzonden. Er komt nog een instructie onze kant op mbt de verzending zelf begreep ik.

Mh ik zit zo erg te twijfelen om nú een P1S te bestellen en hopen dat ze die 86 euro met terugwerkende kracht kunnen refunden… dadelijk is ie out of stock en tegen de tijd dat ik instructie krijg en ze hem eindelijk hebben ontvangen is het alweer maart…
Nou ik weet niet wat jij voor doos hebt gebruikt maar een verhuisdoos is echt veel te klein.. ik moet opzoek naar wat groters .. en dan te bedenken dat ik meestal de dozen bewaar... grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:44
Ik heb nu al twee keer een update op mijn A1 recall support ticket gekregen met iets in de trant van ‘oh we zien dat je filament had meebesteld maar dat is lastig te retourneren ik hoop dat je dat oké vind…’ en dan niets meer.

Ja joh, prima, die spoel is allang op joh, geef me de return instructies nou maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:23
Beekforel schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 18:14:
Wanneer ik de fans via de Home Assistant integratie stop en weet start gaan ze op volle snelheid draaien en dit neemt dan niet meer af.

Is dit normaal gedrag en zou ik hier iets aan kunnen doen?

Ik wil eigenlijk een automation maken die de printer pauzeert en de fans uitschakelt wanneer ik gebeld wordt via bijvoorbeeld Teams.
Blijven ze op volle snelheid draaien?
Of is dat een laag zo?
Ik weet als je printer wisselt van kleur bijv (als je dat gebruikt) dan kijkt ie per kleurwissel weer naar welke fanspeed er gebruikt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Nederlandhc schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:40:
[...]

Blijven ze op volle snelheid draaien?
Of is dat een laag zo?
Ik weet als je printer wisselt van kleur bijv (als je dat gebruikt) dan kijkt ie per kleurwissel weer naar welke fanspeed er gebruikt moet worden.
Het gekke is dat ze idd op volle snelheid blijven draaien, tot einde print. Ik heb ze handmatig teruggezet en dat ging wel goed.

Zou handig zijn als ik het via HA kan aansturen maar dat lijkt niet te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Beekforel schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:45:
[...]

Het gekke is dat ze idd op volle snelheid blijven draaien, tot einde print. Ik heb ze handmatig teruggezet en dat ging wel goed.

Zou handig zijn als ik het via HA kan aansturen maar dat lijkt niet te kunnen.
Kan nu niet bij HA, maar geloof dat je in de Call Service hoek moet kijken, zeggen dat je een Fan wil aansturen, en dan krijg je de optie om een percentage te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45
Mday schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:27:
Ik heb nu al twee keer een update op mijn A1 recall support ticket gekregen met iets in de trant van ‘oh we zien dat je filament had meebesteld maar dat is lastig te retourneren ik hoop dat je dat oké vind…’ en dan niets meer.

Ja joh, prima, die spoel is allang op joh, geef me de return instructies nou maar.
Ik heb al een label met retourinstructie gehad maar de vraag in hetzelfde ticket of ik mijn (ongebruikte) nozzles e.d. die ik net had besteld ook kan retourneren blijft hardnekkig onbeantwoord. Ik denk er nu over de gok maar te nemen en ze mee terug te sturen met de printer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ischium schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:58:
[...]

Kan nu niet bij HA, maar geloof dat je in de Call Service hoek moet kijken, zeggen dat je een Fan wil aansturen, en dan krijg je de optie om een percentage te zetten.
Ah, slim, dan kan het denk ik wel via HA. Ik zal het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Zondagavond rond middernacht mijn X1C besteld en vandaag werd die al geleverd ondanks dat er rond 21 februari werd aangegeven *O*
Vanavond eens bekijken hoe alles werkt, calibreren en dan wat printjes vergelijken tegenover de MK3S.

Welke filamenten hebben jullie eigenlijk bij de X1C gehad? Ik heb zwart CF PLA, groen basic PLA en PLA support materiaal gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
Ik had dezelfde filamenten inderdaad. Ik vraag me wel af wat het nut van dat support materiaal is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

Zsub schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:39:
Ik had dezelfde filamenten inderdaad. Ik vraag me wel af wat het nut van dat support materiaal is :D
Het hecht (praktisch) niet met PLA dus je hoeft het niet los te breken.

Heb het zelf weggegooit omdat ik te weinig houders had voor filament en ik dacht het er later wel weer op te krijgen, nou nee dus :(

Daarnaast zou je met die 250gram ook heeeeeel lang kunnen doen omdat de printer dat dus enkel gebruikt voor het stukje tussen je object en de support in, dus 99% van de support wordt gewoon met standaard PLA geprint, en dan een laagje van dit spul, en daarna het object wat je daadwerkelijk wilt printen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-06 22:19
watercoolertje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:49:
Daarnaast zou je met die 250gram ook heeeeeel lang kunnen doen omdat de printer dat dus enkel gebruikt voor het stukje tussen je object en de support in, dus 99% van de support wordt gewoon met standaard PLA geprint, en dan een laagje van dit spul, en daarna het object wat je daadwerkelijk wilt printen.
Is dat echt zo? ik had niet de indruk als je naar de plaatjes kijkt van een opbouw van ondersteuningen; maar ik heb het ook nog nooit gebruikt. Vond het vreemd dat dit alleen maar te gebruiken is met PLA, wat ik nog niet gedaan heb: tot nog toe alleen ABS en PETG.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

Naalroc schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:42:
[...]

Is dat echt zo? ik had niet de indruk als je naar de plaatjes kijkt van een opbouw van ondersteuningen; maar ik heb het ook nog nooit gebruikt. Vond het vreemd dat dit alleen maar te gebruiken is met PLA, wat ik nog niet gedaan heb: tot nog toe alleen ABS en PETG.
Heb het toevallig opgezocht voordat ik de rol los ging halen, heb het niet gebruikt dus kan het niet uit eerste hand vertellen maar zo begreep ik het van andere verhalen.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Vind dat spul niet bijzonder lekker werken. Gebruik nu PETG als laatste laag van de support als ik met PLA print (en andersom), dat werkt, wat mij betreft, veel beter.

Ik kreeg het niet verwijderd van de print zonder dat het toch best flinke delen achter liet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:31

BM

Moderator Spielerij
watercoolertje schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:46:
[...]

Heb het toevallig opgezocht voordat ik de rol los ging halen, heb het niet gebruikt dus kan het niet uit eerste hand vertellen maar zo begreep ik het van andere verhalen.
Volgens mij is dat 'gewoon' instelbaar in Bambu Studio, of je support volledig met materiaal X wilt, of alleen de laatste paar lagen voor het contactoppervlak.

Heb tijdje terug toevallig ook PETG als support gebruikt voor een PLA print, en dat was inderdaad maar 1 laag op het allerlaatst, en verder alles in PLA. Dat zal voor PLA Support materiaal vast niet anders werken :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farscape2
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

BM schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Volgens mij is dat 'gewoon' instelbaar in Bambu Studio, of je support volledig met materiaal X wilt, of alleen de laatste paar lagen voor het contactoppervlak.

Heb tijdje terug toevallig ook PETG als support gebruikt voor een PLA print, en dat was inderdaad maar 1 laag op het allerlaatst, en verder alles in PLA. Dat zal voor PLA Support materiaal vast niet anders werken :)
Dat is het zeker, onder Support > Support/Raft Interface.

En inderdaad voor PLA Support materiaal wil je dat ook enkel als interface gebruiken, het is veel te duur voor de gehele support structuren. Ik gebruik als ik supports nodig heb zelf PLA als ik in PETG print of andersom, levert veel betere surfaces op tov van de Top/Bottom Z Distance hoger te zetten.

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Fly-guy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:55:
Vind dat spul niet bijzonder lekker werken. Gebruik nu PETG als laatste laag van de support als ik met PLA print (en andersom), dat werkt, wat mij betreft, veel beter.

Ik kreeg het niet verwijderd van de print zonder dat het toch best flinke delen achter liet.
Dit was ik ook van plan te doen.

Ik heb de X1C trouwens gekregen met firmware 1.06. Best nog niet updaten zeker?
Weet trouwens iemand het verschil tussen de Smooth PEI sheet en de High Temperature sheet?

Ik heb de textured PEI sheet er bij besteld en cool/engineering plate bij de printer gekregen. Ik print sommige onderdelen ook wel graag op een vlakke sheet i.p.v. de textured sheet, maar ik blijf graag wel van glue stick af tenzij voor exotische filamenten. Nu weet ik niet goed welke van die 2 plates ik nog moet bijbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:57:
[...]
Ik heb de textured PEI sheet er bij besteld en cool/engineering plate bij de printer gekregen. Ik print sommige onderdelen ook wel graag op een vlakke sheet i.p.v. de textured sheet, maar ik blijf graag wel van glue stick af tenzij voor exotische filamenten. Nu weet ik niet goed welke van die 2 plates ik nog moet bijbestellen.
Op de textured plate en de high temp plate kun je zonder glue stick werken. Temp staat standaard op 55C voor die plates, maar die mag ook 65C worden voor nóg betere hechting. Beide zijn volgens mij voor alle materialen geschikt, waar de high temp plate glad is.

Ik heb ipv de high temp plate van Bambu die funky plates van Ali E besteld met die patroontjes. Ook leuk, werkt in principe hetzelfde.

Alle bovenstaande plates goed afwassen met wat warm water en afwasmiddel. Geen alcohol oid gebruiken, dat is niet nodig en werkt soms alleen maar tegen je. Als je bv ABS/ASA print, de plate na het printen (met een doekje) uit de printer halen en ergens neerzetten om af te koelen. Je hoort het dan knisperen alsof je popcorn aan het maken bent :+ Laat vanzelf los als het afgekoeld is. Ik denk dat dat beter is ivm kromtrekken enzo.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
mphilipp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Op de textured plate en de high temp plate kun je zonder glue stick werken. Temp staat standaard op 55C voor die plates, maar die mag ook 65C worden voor nóg betere hechting. Beide zijn volgens mij voor alle materialen geschikt, waar de high temp plate glad is.

Ik heb ipv de high temp plate van Bambu die funky plates van Ali E besteld met die patroontjes. Ook leuk, werkt in principe hetzelfde.

Alle bovenstaande plates goed afwassen met wat warm water en afwasmiddel. Geen alcohol oid gebruiken, dat is niet nodig en werkt soms alleen maar tegen je. Als je bv ABS/ASA print, de plate na het printen (met een doekje) uit de printer halen en ergens neerzetten om af te koelen. Je hoort het dan knisperen alsof je popcorn aan het maken bent :+ Laat vanzelf los als het afgekoeld is. Ik denk dat dat beter is ivm kromtrekken enzo.
Ik had een spoel in ABS geprint, die knapte er in één keer vanaf, schrok me wezenloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
mphilipp schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Ik ben vertrouwd met de textured en smooth PEI plates van op mijn Prusa MK3S en weet waar ik me aan mag verwachten met de textured sheet.
Maar ik wil ook een smooth sheet zoals de Prusa smooth PEI sheet voor PLA waar ik geen textured finish wil. Bambu heeft een High Temperature en een Smooth PEI plate waarbij gluestick niet nodig is voor PLA. Maar ik snap niet zo goed het verschil tussen die plates en even Googlen geeft ook niet direct een antwoord...
Er staat bij de high temperature ook Smooth PEI tussen haakjes, maar de foto's zijn wel anders.

EDIT: hier de linkjes naar de 2 plates
https://eu.store.bambulab...al-sided-smooth-pei-plate
https://eu.store.bambulab...bu-high-temperature-plate

[ Voor 9% gewijzigd door Broodro0ster op 14-02-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik ben voorlopig zwaar onder de indruk van de X1C. Ik had Orca slicer al klaar staan om PA en flowrate te caliberen, maar dacht toch maar eens de automatische tools te gebruiken in Bambu Studio. Tot mijn verbazing zijn de resultaten erg goed. De prints komen er beter uit als uit mijn MK3 met de kwaliteitsprofielen.

De print snelheid is dan dubbel zo snel voor grotere objecten. Voor kleine objecten is er amper verschil.

Ik ga dit weekend nog even een manuele calibratie doen, maar ik durf bijna te stellen dat het niet echt veel meer beter kan worden. Het is nagenoeg perfect zo.

Toen ik de Voron cube aan het printen was, was die losgekomen. Geen idee waarom, maar ik kreeg netjes een melding op m'n telefoon dat het was mis gegaan.
Toch wel fijn als dit zo plug and play zonder met een Raspberry pi + docker containers aan de slag te moeten gaan om dit zelf te hosten voor de Prusa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Farscape2 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:45:
[...]

Dat is het zeker, onder Support > Support/Raft Interface.

........................
Dat klopt :*)
Ik wist niet wat dit betekende, en terwijl de printer nu bezig is, dit even bekeken; Op die genoemde plek kan ik nu A1, of A2 kiezen, en dat terwijl hij aan het printen is van spoel locatie A1, en A2 leeg is, maar A3 en A4 wèl een filament geladen hebben.
Dus nu snap ik er nog minder van omdat je kunt kiezen voor een lege locatie, maar niet voor 1 van de 2 andere, gevulde locaties. Rara :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Farscape2
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Farscape2

I'm a banana!

Naalroc schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:47:
[...]
Ik wist niet wat dit betekende, en terwijl de printer nu bezig is, dit even bekeken; Op die genoemde plek kan ik nu A1, of A2 kiezen, en dat terwijl hij aan het printen is van spoel locatie A1, en A2 leeg is, maar A3 en A4 wèl een filament geladen hebben.
Dus nu snap ik er nog minder van omdat je kunt kiezen voor een lege locatie, maar niet voor 1 van de 2 andere, gevulde locaties. Rara :?
Huh, dat is apart te noemen. ik heb in de tijd met mijn P1P nog nooit gezien dat ik een leeg AMS slot kon kiezen, voor supports of materiaal :?

AMD Ryzen 9 9800X3D | Sapphire Pure Radeon RX 9070 XT | LG OLED48CX6LB | Marantz NR1608 | Panasonic DP-UB824 | Nvidia Shield TV Pro

Naalroc schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 23:47:
[...]
Misschien even een AMS sync doen? Op een of andere rare manier is ie (in ieder geval bij mij) heel vaak 'kwijt' wat er precies in de AMS zit. Dat kan soms komen omdat je een 3MF van Makerworld hebt geladen waarin de spools van de maker zitten. In die gevallen moet je sowieso even syncen om je eigen inhoud te krijgen. Maar soms is de AMS zelf ook vergeten dat bij een bepaalde (niet-Bambu) spool een andere preset hoort. In die gevallen moet je even kijken in het 'Device' tab, dan zie je soms dat ie het bijwerkt, maar soms ook niet. Dan moet je het zelf weer even kiezen.
Maar in het hoofdscherm van Bambu Studio zit vlak boven het deel waar je de 4 AMS slots ziet een knopje (links van het tandwieltje) om een re-sync te doen van de AMS. Ik druk er tegenwoordig iedere keer op als ik een model geladen heb, want ik heb iets te vaak gemerkt dat ie de boel weer 'vergeten' was.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• Naalroc
@Farscape2 Het is toch echt het geval, en ik zal het laten zien in de 2 volgende schermopnamen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yrwhA3Vdzt7nprkjCfiB2bYZn58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Flfl2R8ZagTXmaifKYgJKwks.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpIAL4XgQyl8zNmss9-HzcgG9Mw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bwUW6s0Gy4lrQXgmmRuYr57i.png?f=user_large
@mphilipp Waar in dit scherm kan ik die "hoofdscherm van Bambu Studio zit vlak boven het deel waar je de 4 AMS slots ziet een knopje (links van het tandwieltje) om een re-sync te doen van de AMS. "info vinden dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_ttRkUUCuHn13qpoqqLWTuMMHU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eRf2p17BFUkIoeCj9iY8vcH8.png?f=fotoalbum_large
Ikheb eeb resynch gedaan, maar dan geeft hij toch verkeerde info, want in A1 zit BambuABS, 2 is leeg, 3 is eSUN-ABS, en 4 is Jupiter PLA
Hij doet dus maar wat.......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LrGDHoJyvAXHXJnLNr0Yp-yXF9s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OGuqYn2kkub2V35A5yEfuLMb.png?f=user_large

Naalroc schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:49:
@mphilipp Waar in dit scherm kan ik die "hoofdscherm van Bambu Studio zit vlak boven het deel waar je de 4 AMS slots ziet een knopje (links van het tandwieltje) om een re-sync te doen van de AMS. "info vinden dan?
Eerste tabje (prepare) en dan hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLmjcj8RwJWAZ1awcI43BWqsYVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I7paj1fMoOoclIVgIBHddrN3.png?f=user_large
En ik kies dan altijd 'resync' in de popup.

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 15-02-2024 10:57 ]

• Broodro0ster
Hier gaat het ook niet altijd goed heb ik gisteren al gemerkt. Als mijn computer in slaap gegaan is, mag ik Bambu studio herstarten. Hij dan vaak dat er nog een print job bezig is terwijl die al lang klaar is.

De AMS opnieuw syncen of K waardes er in zetten is soms ook nodig.

• Naalroc
mphilipp schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:57:
[...]

Eerste tabje (prepare) en dan hier:
[Afbeelding]
En ik kies dan altijd 'resync' in de popup.
Bedankt, ik had je verkeerd begrepen, maar juist op dat punt al wel een recync gedaan...

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:11
Naalroc schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Bedankt, ik had je verkeerd begrepen, maar juist op dat punt al wel een recync gedaan...
Wat zie je in dit venster staan? Hier staat als het goed is hetgeen dat in je AMS zit (na een (re)sync)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX-5cbhkvvnq4bliScJsx_xoE54=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JWyIXogYrMYi1ECIGbmMLQlK.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 15-02-2024 12:45 ]

• Naalroc
Dan zie ik dus dit, wat helemaal fout is dus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OirZ3TMCBgPzblEpsFDcAgQ3OP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MeyGHPahDIlsXxpL4snfwiMx.png?f=user_large
Zoals eerder geschreven zit in A1 bambu-ABS
in A2 niks
in A3eSUN_abs,
en in A4 Jupiter-PLA

• jj85
@Naalroc Misschien rare vraag: Staat de printer wel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Naalroc schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:58:
Dan zie ik dus dit, wat helemaal fout is dus

[Afbeelding]
Zoals eerder geschreven zit in A1 bambu-ABS
in A2 niks
in A3eSUN_abs,
en in A4 Jupiter-PLA
Heb je aangegeven op de printer zelf dat dat de materialen zijn die in op de AMS zitten? Want alleen in Bambu's eigen filament zitten Rfid-tags. Zonder de printer specifiek te vertellen wat je er aan hebt gehangen kan je syncen wat je wilt, maar weet hij niet ineens magisch dat het eSUN-abs of PLA is.

Edit voor de duidelijkheid: De functie heet 'Sync', maar het is feitelijk 'vraag aan de printer welke materialen daar staan ingesteld'. Als je Bambu's eigen filament met Rfid-tag gebruikt vult hij dat automatisch voor je in, anders moet je op het pennetje tikken op het schermpje van de printer en daar aangeven wat je er aan hebt gehangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ischium op 15-02-2024 13:55 ]

• Naalroc
@jj85ja zeker, hij is aan het printen , zie screenshot hierboven op10:49

@Ischium nee, dat heeft hij zelf bedacht; ik heb weleens aangegeven dat in A3 die eSUN spoel zat (op de manier die je beschreef) , en dat gaf hij toen ook correct aan, maar dat hij nu in alle 4 de locaties Bambu-ABS aangeeft heeft hij zeker zelf bedacht, maar dat is nu niet mijn probleem.
Laat dit maar rusten voor nu.
Bedankt voor de input.

• jj85
@Naalroc Geen idee of je wel kan syncen tijdens het printen ;-)
Krijg je toevallig nog een foutmelding na het drukken op resync?
Bijv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhOnLnsdXygMOtj14KuloA1UkEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/os0S9QQIf5mlJdQpuUXXGy9Y.png?f=user_large
BM schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 16:39:
[...]
Anders zou elke print met dat support materiaal gruwelijk lang gaan duren door de vele filamentwissels. Dat is ook niet iets waar je heel blij van wordt.

Doorgaans moet ik zeggen dat supports erg makkelijk te verwijderen zijn. Misschien dat ik dat spul een keer gebruik bij een print waarbij je de supports op een plek hebt waar elk plekje opvalt en de print lelijk maakt. Maar meestal vind ik het wel meevallen.

• Naalroc
jj85 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 15:35:
@Naalroc Geen idee of je wel kan syncen tijdens het printen ;-)
Krijg je toevallig nog een foutmelding na het drukken op resync?
Bijv
[Afbeelding]
Nee, geen foutmeldingen.

• Naalroc
Iets heel anders: ik heb een paar onderdelen een aantal keer gewijzigd, en uiteindelijk het juiste exemplaar afgedrukt, maar kan nergens de juiste file terug vinden van dat onderdeel. Mogelijk heb ik de verkeerde file na al dat wijzigen opgeruimd, dus de verkeerde file verwijderd (??).

Nu heb ik net ontdekt op de telefoon (die ik hiervoor niet zo vaak gebruik!) dat ern een historie is, en dat je van daaruit datzelfde onderdeel nog eens kunt printen, en dat werkt perfect. Maar de prepare en de review tabbladen op de PC blijven bank. Op "Device" zie je wel de normale voortgang, inclusief de timelapse.

Nu is mijn vraag: kan ik ook de file , dus het .stl bestand terug krijgen, want dat is er natuurlijk om te kunnen printen, het moet ergens inde pc of in de telefoon opgeslagen zijn; of ergens in de cloud??
wie kan mij hier op weg helpen?

• jj85
@Naalroc Staan als het goed is als 3mf files op je SD-kaartje, mogelijk in mapje cache. In een computer steken en eraf halen/kopieren.

• Naalroc
Dat kaartje zit er nieuw in, af fabriek, en ik heb het nog niet aan geraakt, dus geen idee, maar ga het er nu uithalen en bekijken...

• Naalroc
Ja, er is een "cache" bestand dat alle prints heeft bewaard, maar als .GCODE
Tot 23 januari 2024 staan er uitsluitend deze GCODE's in opgeslagen, maar na deze datum ook .3mf files en .bbl files.
De .3mf bestand soorten ken ik, maar van de .BBL files zie ik niets.
Helaas zijn er geen .stl files te zien, en daarin kan ik wijzigingen aanbrengen en opslaan.
Kan je vanuit de .GCODE bestanden ook terug naar .STL? Of gewoon een fileconverter zoeken op het net?dat dus gedaan, maar geen bruikbare resultaten gevonden; de file werd wel geconverteerd, maar dan weer te groot om te openen.
Het lijkt er op dat ik gewoon alles opnieuw moet gaan doen, om het oude onderwerp te reconstrueren.... :(

• jj85
Naalroc schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:01:
Ja, er is een "cache" bestand dat alle prints heeft bewaard, maar als .GCODE
Tot 23 januari 2024 staan er uitsluitend deze GCODE's in opgeslagen, maar na deze datum ook .3mf files en .bbl files.
De .3mf bestand soorten ken ik, maar van de .BBL files zie ik niets.
Kan je die 3mf niet gewoon openen in Bambu Studio? Als dat lukt kan je vanuit daar het model als stl exporteren.

• isman
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-04 10:30
Hallo allen,

Ik heb een vraag over Super Lube 21030.
is deze ook te gebruiken op de rails/geleiders van de A1 mini?

Er zijn mensen hier die het gebruiken, alleen weet ik niet met welke Bambu lab model.

Alvast bedankt.

Correct me if iam wrong, don't just me with the name NoOb

• Naalroc
jj85 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:12:
[...]

Kan je die 3mf niet gewoon openen in Bambu Studio? Als dat lukt kan je vanuit daar het model als stl exporteren.
Ik kan het niet alleen openen, maar ook printen...
Maar exporteren is er niet bij, bijna alles is grijs in de 'export' zie plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FN3i2USwhgUzWNm-yauCRNGZVY8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ppKbHO6xEirekL2wamQLJiZY.png?f=user_large

• jj85
Naalroc schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 21:30:
[...]
Ik kan het niet alleen openen, maar ook printen...
Maar exporteren is er niet bij, bijna alles is grijs in de 'export' zie plaatje

[Afbeelding]
Denk dat je onder Prepare moet zijn, rechts op het model klikken en dan Export.

• Naalroc
@jj85 Edit: denk dat ik het gevonden heb, dat ga ik morgen even in meer detail bekijken!
Dank zo ver.

[ Voor 92% gewijzigd door Naalroc op 15-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Ik heb gisteren mijn filamenten en accessories ook binnen gekregen. Onderandere Bambu PETG en de geelachtige textured sheet.
Ik moest nog wat zaken in PETG printen, dus gisterenavond en vannacht wat printjes gedaan. Ik had verwacht dat mijn PETG printjes vanzelf zouden loskomen na het afkoelen van de plaat zoals op de Prusa machines, maar ze blijven erg hard kleven. De prime lines zijn een hell om te verwijderen. De geprinte objecten komen half los na het flexen van de plaat, maar 1 onderdeeltje is kapot gegaan toen ik het er af trok omdat het toch nog hard kleefde.

Heb jullie ervaring met aftermarket textured plates waarbij PETG niet zo hard blijft kleven? De textuur van de Bambu plaat is ook erg ruw. Eigenlijk ben ik opzoek naar de Prusa textured. plate die op een Bambu past :D
Daar komt een PETG print vanzelf lost eens afgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 12:04

Fordox

00101010

Pakje de buildplate wel uit je printer en buig je de plate dan? Dat werkt voor mij prima met petg

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 19:05

SambalBij

We're all MAD here

Mijn ervaring met die goudkleurige Bambu textured PEI plate en eSun PETG is dat zodra de plate redelijk is afgekoeld je de print er eigenlijk zo vanaf pakt.

Is die plate misschien vies of ergens nog mee gecoat? Keer goed afwassen eerst?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed wassen lost vaak een hoop problemen op met die buildplates. En gewoon warm water en zeep gebruiken. Blijf weg met die isoproplyl!

Ik heb de 'gouden' textured plate van Bambu en zo'n funky plate van Ali met die patroontjes en die doen het prima met alleen een beetje zeep af en toe. Prints plakken als een dolle en laten weer los als afgekoeld of even flexen met de plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mh. Nog steeds niks met de A1 recall. Had wat dat betreft net zo goed door kunnen printen. @sOid heb jij je geld al terug?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mday schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:29:
Mh. Nog steeds niks met de A1 recall. Had wat dat betreft net zo goed door kunnen printen. @sOid heb jij je geld al terug?
Nope…

Maar ik begreep dat het t/m gisteren Chinees Nieuwjaar was. Dus wellicht dat het daarom allemaal zo traag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:34:
[...]
Nope…

Maar ik begreep dat het t/m gisteren Chinees Nieuwjaar was. Dus wellicht dat het daarom allemaal zo traag gaat.
Ach...jullie hebben (nog) geen klagen. Ik heb een half jaar op mijn geld moeten wachten toen ik de XL pre-order cancelde. En toen kreeg ik het, en een paar weken later kwam er wéér een mail om mijn bankgegevens. Toen heb ik maar - eerlijk als ik ben - gezegd dat ik het geld al had ontvangen. Waarschijnlijk is die administratie bij Prusa een beetje een rommeltje en ze hadden het misschien niet eens door gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
mphilipp schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Ach...jullie hebben (nog) geen klagen. Ik heb een half jaar op mijn geld moeten wachten toen ik de XL pre-order cancelde. En toen kreeg ik het, en een paar weken later kwam er wéér een mail om mijn bankgegevens. Toen heb ik maar - eerlijk als ik ben - gezegd dat ik het geld al had ontvangen. Waarschijnlijk is die administratie bij Prusa een beetje een rommeltje en ze hadden het misschien niet eens door gehad.
Iedereen heeft recht op zijn eigen leed ;)

Ik heb ook nog PayPal aankoopbescherming dus als het te lang duurt ga ik die route wel op.

Baal er vooral van dat ik nog geen 24uur gebruik heb kun maken van dat ding. Maar goed, allemaal klein zeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Broodro0ster schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:40:

Heb jullie ervaring met aftermarket textured plates waarbij PETG niet zo hard blijft kleven? De textuur van de Bambu plaat is ook erg ruw. Eigenlijk ben ik opzoek naar de Prusa textured. plate die op een Bambu past :D
Daar komt een PETG print vanzelf lost eens afgekoeld.
Ik heb hetzelfde, ik moet PETG er zo snel mogelijk vanaf halen, anders zit het vast.
Grotere objecten kan ik met het flexen van de plaat wel los krijgen, maar die lijntjes en kleine dingen, muurvast.

Daarom print ik PETG nooit als ik er niet ben, of in ieder geval bij het eind er ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Nou heb ik sinds een paar weken een (tweedehands) P1P, en gisteren de daarvoor bestelde AMS binnengekregen.
Ben nu wat aan het printen, vanaf een redelijk vergevorderde eSun spoel (plastic nog, geen karton)
Denk dat er nog 2 of 3 lagen ofzo op zitten... Nu heeft ie al zeker een keer of 6 tijdens dat printen het filament in de knoop getrokken. Het lijkt alsof hij door het gepulseerde ipv geleidelijke afspoelen die wraps filament te veel los schudt, en vervolgens door het trekken bij het afspoelen die wraps onder elkaar door trekt... Met als gevolg een mooie mastworp op de spoel, die hij vast trekt... En dan stopt, het filament afknipt en terug de AMS in spoelt, en het opnieuw probeert... En daarbij de knoop nóg vaster trekt...
Als ik met de hand af en toe de spoel wat vooruit draai dan blijft het wel goed gaan, maar op deze manier gaat ie niet zonder interventie het einde van de print halen... (En zit ik dus nog 2,5 uur aan die spoel te rammelen...)

Doe ik nou iets verkeerd?

Edit:
Dit dus;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4vdZbmHWJqkr5ofAiqN_osW_pQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmCrBE3IrNAYvhWsT3hb2aUi.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 16% gewijzigd door SambalBij op 16-02-2024 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SambalBij schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:15:
Nou heb ik sinds een paar weken een (tweedehands) P1P, en gisteren de daarvoor bestelde AMS binnengekregen.
Ben nu wat aan het printen, vanaf een redelijk vergevorderde eSun spoel (plastic nog, geen karton)
Denk dat er nog 2 of 3 lagen ofzo op zitten... Nu heeft ie al zeker een keer of 6 tijdens dat printen het filament in de knoop getrokken. Het lijkt alsof hij door het gepulseerde ipv geleidelijke afspoelen die wraps filament te veel los schudt, en vervolgens door het trekken bij het afspoelen die wraps onder elkaar door trekt... Met als gevolg een mooie mastworp op de spoel, die hij vast trekt... En dan stopt, het filament afknipt en terug de AMS in spoelt, en het opnieuw probeert... En daarbij de knoop nóg vaster trekt...
Als ik met de hand af en toe de spoel wat vooruit draai dan blijft het wel goed gaan, maar op deze manier gaat ie niet zonder interventie het einde van de print halen... (En zit ik dus nog 2,5 uur aan die spoel te rammelen...)

Doe ik nou iets verkeerd?

Edit:
Dit dus;
[Afbeelding]
Nope, dit is niet iets wat jij doet (tenzij je rare dingen doet met je filament), noch iets wat de AMS doet. Deze rol is gewoon fucked.

Herspoelen een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Ja dat kan ik idd wel doen. Ik had inmiddels vooruitlopend op de AMS wel al een respooler geprint, om vanaf de kartonnen spoelen naar de AMS spoelen te kunnen overzetten.
(Waarna ik er achter kwam dat je van die eSun kartonnen spoelen voorzichting de zijkanten af kunt halen, waarna de middenrol precies om het midden van de splitsbare Bambu spoel past :))

Heb als ik het bekijk het idee dat het laatste stuk wat er nog op die spoel zit nu te los zit, daardoor schuiven de loops over elkaar heen, en die trekt ie vast.

Wat doet hij eigenlijk als het filament nu op is? (Of als ik hem nu zou doorknippen bijvoorbeeld)
Heb ik dan een optie om een andere spoel in de AMS te laden, of breekt hij dan de boel af omdat hij dat laatste stuk filament nergens meer heen kan spoelen?

Ik weet het, beginnersvragen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SambalBij schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:37:
Ja dat kan ik idd wel doen. Ik had inmiddels vooruitlopend op de AMS wel al een respooler geprint, om vanaf de kartonnen spoelen naar de AMS spoelen te kunnen overzetten.
(Waarna ik er achter kwam dat je van die eSun kartonnen spoelen voorzichting de zijkanten af kunt halen, waarna de middenrol precies om het midden van de splitsbare Bambu spoel past :))

Heb als ik het bekijk het idee dat het laatste stuk wat er nog op die spoel zit nu te los zit, daardoor schuiven de loops over elkaar heen, en die trekt ie vast.
Dat kan idd, wanneer de spoel niet lekker loopt in de AMS.
Wat doet hij eigenlijk als het filament nu op is? (Of als ik hem nu zou doorknippen bijvoorbeeld)
Heb ik dan een optie om een andere spoel in de AMS te laden, of breekt hij dan de boel af omdat hij dat laatste stuk filament nergens meer heen kan spoelen?
Dan vraagt 'ie idd om een nieuwe spoel. Afknippen is gewoon een reële optie.
Ik weet het, beginnersvragen ;)
Zo leer je ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Even de rol uit de AMS genomen en stukje met de hand wat loops van de rol gehaald, daarvan zat er toch eentje tegendraads :P
(Beetje zo'n oud telefoonsnoer wat halverwege ineens van spiraalrichting veranderd)

Waarschijnlijk toch ergens een keer het uiteinde laten schieten ofzoiets en daarmee de boel in de knoop gedraaid... Hij was nu telkens die knoop een stukje aan het doorschuiven, maar lijkt nu beter te gaan nu ik die twist heb ontward.

Inderdaad, zo leer je :D

[ Voor 3% gewijzigd door SambalBij op 16-02-2024 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:29
Fly-guy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:13:
[...]
Ik heb hetzelfde, ik moet PETG er zo snel mogelijk vanaf halen, anders zit het vast.
Grotere objecten kan ik met het flexen van de plaat wel los krijgen, maar die lijntjes en kleine dingen, muurvast.

Daarom print ik PETG nooit als ik er niet ben, of in ieder geval bij het eind er ben.
Herken ik totaal niet. Ik print alleen maar PET-G en op Ali-PEI golden sheet.
Prints laten vanzelf los als de plaat koud is en anders de plaat even eraf halen en plaat een beetje buigen.

Voor de lijntjes etc werkt een Bambus Scraper prima en vliegt het eraf.

Anders een keer de kalibratie opnieuw uitvoeren en printer een keer herstarten. Mogelijk lost dat je probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MikeOO schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 07:58:
[...]

Herken ik totaal niet. Ik print alleen maar PET-G en op Ali-PEI golden sheet.
Prints laten vanzelf los als de plaat koud is en anders de plaat even eraf halen en plaat een beetje buigen.

Voor de lijntjes etc werkt een Bambus Scraper prima en vliegt het eraf.

Anders een keer de kalibratie opnieuw uitvoeren en printer een keer herstarten. Mogelijk lost dat je probleem op.
Heb de printer al een tijdje een het laatste al meerdere keren gedaan.
Misschien ligt het aan mijn ali plaatje, wat verder perfect presteert, dus neem het maar voor lief. Het te er wel af te krijgen, maar met moeite, zeker/juist als het koud geworden is.

Maar PETG van verschillende merken plakken allemaal "te goed" op mijn textured pei plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:38
Fly-guy schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 15:55:

Na jaren met een Ender 3 pro geprint te hebben, ben ik nu overgestapt naar een P1S. Wat een verschil! Ik heb echt met veel plezier heel veel geleerd door het printen met de Ender maar wat ik nu ervaar is dat ik echt aan het printen ben ipv aan het afstellen!
Ik heb nu aardig wat geprint met supports, en sommige onderdelen hadden behoorlijk wat supports. Sommige gingen er makkelijker af dan andere maar op een gegeven moment voel je dat wel aan je vingers. Ik gebruik nu werkhandschoenen van de action. Werkt perfect, je hebt grip genoeg en geen last van je vingertoppen. En voor 99 cent per stuk is het no brainer. :-)

https://www.action.com/nl...rckmann-werkhandschoenen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fly-guy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:16:
[...]
Heb de printer al een tijdje een het laatste al meerdere keren gedaan.
Misschien ligt het aan mijn ali plaatje, wat verder perfect presteert, dus neem het maar voor lief. Het te er wel af te krijgen, maar met moeite, zeker/juist als het koud geworden is.

Maar PETG van verschillende merken plakken allemaal "te goed" op mijn textured pei plaat.
Heb je de BL textured sheet, bij toeval? Die werkt perfect voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MC Taz Man schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Heb je de BL textured sheet, bij toeval? Die werkt perfect voor mij.
Ali, misschien dat het daar aan ligt. Maar echt boeien doet het niet ik ben toch aanwezig als de print klaar is. Gewoon op tijd weghalen en er is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:29
Fly-guy schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:15:
[...]

Ali, misschien dat het daar aan ligt. Maar echt boeien doet het niet ik ben toch aanwezig als de print klaar is. Gewoon op tijd weghalen en er is geen probleem.
Die plaat die ik gebruik komt ook van Ali dus daar zit niet echt een verschil in. Misschien een keer goed schoonmaken met heet water en beetje afwasmiddel. Mogelijk zit er iets op wat zorg voor die extra hechting nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeOO schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Die plaat die ik gebruik komt ook van Ali dus daar zit niet echt een verschil in. Misschien een keer goed schoonmaken met heet water en beetje afwasmiddel. Mogelijk zit er iets op wat zorg voor die extra hechting nu.
Tenzij jullie beiden jullie platen bij dezelfde verkoper hebben gekocht, of dat ze uit dezelfde fabricage batch komen, kan er een enorm verschil tussen de 2 platen zitten.

Ali is leuk, maar er zit met grote regelmaat enorme kwaliteitsverschillen tussen producten. Ook van dezelfde leverancier. Ik zou dus heel voorzichtig zijn met concluderen dat "komt ook van ali, is dus goed".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MikeOO schreef op zondag 18 februari 2024 @ 07:36:
[...]

Ik was 'm regelmatig, dus dat is het niet.

Moet er gewoon op tijd bij zijn, anders moet ik werken om het los te krijgen. Is geen probleem, wel opmerkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Fly-guy schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:13:
[...]

Gisteren nog even PETG (Prusament) op de engineering plate geprint zonder gluestick, maar wel met 80°C bedtemp. Wel eerst gewassen met dreft.
Dat ging perfect en de print lagen gewoon los op de plaat eens afgekoeld. De engineering plate doet me denk aan de Prusa Satin plate als ik er PETG op print.

EDIT: lijkt ook prima te gaan voor PLA zonder gluestick op de engineering plate als je 60°C bedtemp instelt.

[ Voor 7% gewijzigd door Broodro0ster op 18-02-2024 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm... Moet mijn AMS internal filament hub vervangen (mag ook wel na zo veel uren gebruik), maar meen me te herinneren dat de KS AMS versie significant anders is dan de retail... Weet iemand of dit ook geldt voor de AMS internal filament hub? @smoken bijvoorbeeld? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 19 februari 2024 @ 13:37:
Hmm... Moet mijn AMS internal filament hub vervangen (mag ook wel na zo veel uren gebruik), maar meen me te herinneren dat de KS AMS versie significant anders is dan de retail... Weet iemand of dit ook geldt voor de AMS internal filament hub? @smoken bijvoorbeeld? O-)
Wat is een KS AMS? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:42
Kickstarter, dat is de eerste versie toen Bambu via een Kickstarter actie de X1C aan het ontwikkelen was :) . De hardware van deze units verschilt op verschillende punten van de huidige productieversie (X1C is verder doorontwikkelt adhv de leerpunten van de kickstarter versie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bloodhoundje schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:17:
Kickstarter, dat is de eerste versie toen Bambu via een Kickstarter actie de X1C aan het ontwikkelen was :) . De hardware van deze units verschilt op verschillende punten van de huidige productieversie (X1C is verder doorontwikkelt adhv de leerpunten van de kickstarter versie. :)
Ah...soms is het heel simpel.
Maar inderdaad, er zijn een aantal versies van de AMS in omloop. Dat merkte ik toen ik dragers wilde printen om de AMS aan de muur te bevestigen boven de printer. Lekker handig voor als je door het raampje wilt kijken of iets in de printer wil doen. Toen bleek dat er zeker 3 varianten zijn vwb de gaten in de onderkant waar die steun in wil haken. De ene heeft er 2, de ander 3, en de formaten zijn anders.
Intern zullen ze ook wel eea aanpassen door voortschrijdend inzicht. Maar ik neem aan dat de hubs e.d. uitwisselbaar zijn, of zij weten automatisch adhv jouw serienummer welke ze moeten sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:26:
[...]

Ah...soms is het heel simpel.
Maar inderdaad, er zijn een aantal versies van de AMS in omloop. Dat merkte ik toen ik dragers wilde printen om de AMS aan de muur te bevestigen boven de printer. Lekker handig voor als je door het raampje wilt kijken of iets in de printer wil doen. Toen bleek dat er zeker 3 varianten zijn vwb de gaten in de onderkant waar die steun in wil haken. De ene heeft er 2, de ander 3, en de formaten zijn anders.
Intern zullen ze ook wel eea aanpassen door voortschrijdend inzicht. Maar ik neem aan dat de hubs e.d. uitwisselbaar zijn, of zij weten automatisch adhv jouw serienummer welke ze moeten sturen.
Beide moet je niet aannemen :P De 1st stage feeders in de AMS verschilt enorm tussen de verschillende AMS versies. Zelfs zoveel dat er een nieuw moederbord nodig is voor de KS AMS versie. Iets wat zeker niet automatisch wordt meegestuurd als je zo'n ding besteld. Staat er gelukkig wel duidelijk bij, op de productpagina, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:35:
Beide moet je niet aannemen :P De 1st stage feeders in de AMS verschilt enorm tussen de verschillende AMS versies. Zelfs zoveel dat er een nieuw moederbord nodig is voor de KS AMS versie.
Klopt inderdaad. Er is een of andere (minder bekende) Youtuber die daar last van had en ondanks de nieuwe feeder allerlei vreemde problemen had. Pas na een hele tijd kwamen ze erachter dat ie ook een nieuw bord nodig had.

Maar de feeder zelf is 'schroef compatible' toch? De nieuwe past ook in de oude?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:39:
[...]

Klopt inderdaad. Er is een of andere (minder bekende) Youtuber die daar last van had en ondanks de nieuwe feeder allerlei vreemde problemen had. Pas na een hele tijd kwamen ze erachter dat ie ook een nieuw bord nodig had.

Maar de feeder zelf is 'schroef compatible' toch? De nieuwe past ook in de oude?
Dat laatste wel idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Zucht. M'n geretourneerde A1 is 9 feb aangekomen bij Bambu. Maar nog steeds compleet niets gehoord. Ik ben niet de enige, als ik de verschillende draadjes op Reddit en Bambu Forums lees.

Begint intussen wel erg irritant te worden. Prima als het allemaal wat langer duurt, maar communiceer erover! Dit hele debacle begint wel een zure nasmaak te krijgen zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:26:
Zucht. M'n geretourneerde A1 is 9 feb aangekomen bij Bambu. Maar nog steeds compleet niets gehoord. Ik ben niet de enige, als ik de verschillende draadjes op Reddit en Bambu Forums lees.

Begint intussen wel erg irritant te worden. Prima als het allemaal wat langer duurt, maar communiceer erover! Dit hele debacle begint wel een zure nasmaak te krijgen zo.
Ze zijn zelf nog aan het uitvogelen wat ze nu precies moeten doen. Is ook hun eerste keer.
Communiceren is inderdaad belangrijk, maar wellicht hebben ze op dit moment niets anders te melden dan 'nog even geduld aub'. En dan krijg je dáár weer 10.000 reacties op. Dus ja...je kunt het nooit goed doen denk ik. Bij Prusa moest je maanden wachten tussen de updates over de status van de XL. Ook zoiets. Ik denk dat ze liever niets melden dan 'nog even wachten'.

In feite weet je wat er gebeurt: de boel is opgestuurd en zij zoeken een oplossing. Stating the obvious helpt ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 20-02-2024 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Nog geen 2 weken en dan al klagen? Vind ik ernstig voorbarig bij, in essentie nog een, startup. Ze verkopen nog geen 5 jaar hun producten en zijn enorm populair met hun verschillende modellen. Die A1 serie is ook enorm veel gekocht. Zal me niets verbazen als we het hier hebben over tien-, honderduizenden, of zelfs miljoenen. Daarvan zal een enorm groot deel teruggestuurd worden, mede dankzij de terugroepactie die BL (oa) via YouTubers enorm aan de klok heeft gehangen.

Ik denk dat ze momenteel ietwat druk zijn, denk je ook niet?

Ben vooral benieuwd naar 1) het vervolg en 2) wat ze aan gaan geven hoe dit in de toekomst te voorkomen.

Dit is niet hun eerste probleem met communicatie en elke keer bewezen ze te willen te verbeteren. Hopelijk ook dit keer en hopelijk kunnen ze dat (weer?) waarmaken.

Als ze na jaar 5 nog steeds dit soort opstart-ziekten vertonen, mag iedereen los gaan. Zal ik zeker ook doen. Maar op dit moment zijn dit de groeipijnen die je kan verwachten bij een (te) jong bedrijf wat in ene enorm moet groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:18:
[...]

Ze zijn zelf nog aan het uitvogelen wat ze nu precies moeten doen. Is ook hun eerste keer.
Communiceren is inderdaad belangrijk, maar wellicht hebben ze op dit moment niets anders te melden dan 'nog even geduld aub'. En dan krijg je dáár weer 10.000 reacties op. Dus ja...je kunt het nooit goed doen denk ik. Bij Prusa moest je maanden wachten tussen de updates over de status van de XL. Ook zoiets. Ik denk dat ze liever niets melden dan 'nog even wachten'.

In feite weet je wat er gebeurt: de boel is opgestuurd en zij zoeken een oplossing. Stating the obvious helpt ook niet.
Ik heb toevallig een werkverleden in crisiscommunicatie. En hoewel het daarbij vooral grootschalige incidenten in de buitenruimte (branden, overstromingen etc) betrof, gaan diezelfde principes hier ook op. Iets communiceren, al is het alleen maar "We zijn er mee bezig maar het is complex, we vragen om jullie begrip" of "Je printer is succesvol ontvangen en wordt nu geïnspecteerd". Dit is véél beter dan helemaal niets laten horen. Je kweekt echt onbegrip door er niet over te communiceren.

Dat het voor hun nieuw is vind ik ook geen sterk argument; ze kunnen prima een communicatiespecialist inhuren die op strategisch niveau de te volgen communicatielijnen kan bepalen. Daarnaast is het bij het afhandelen van de tickets ook prima mogelijk om customer service-medewerkers in te zetten die niet alle ins en outs van de geleverde printers hebben.

Ik heb een tijdje geleden de fantastische podcast De man en de maan geluisterd. Het hele afhandelen van het A1-printerverhaal wekt bij mij ook sterk de indruk dat er een cultuurclash is tussen wat 'wij' in het Westen verwachten en 'zij' in China gewend zijn om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
MC Taz Man schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Nog geen 2 weken en dan al klagen?
Ik klaag vooral omdat het zo stil blijft. Niet alleen bij mij, maar dit is iets dat ik overal lees. Nogmaals: alle begrip als het langer duurt omdat het mogelijk een enorme klus is. Maar communicéér hierover. Al is het een simpele blogpost. Dit kost nauwelijks tijd terwijl je er wel begrip mee kan kweken. Klanten voelen zich dan meer gehoord in plaats van de huidige situatie waarbij het oorverdovend stil blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:47:
[...]

Ik klaag vooral omdat het zo stil blijft. Niet alleen bij mij, maar dit is iets dat ik overal lees. Nogmaals: alle begrip als het langer duurt omdat het mogelijk een enorme klus is. Maar communicéér hierover. Al is het een simpele blogpost. Dit kost nauwelijks tijd terwijl je er wel begrip mee kan kweken. Klanten voelen zich dan meer gehoord in plaats van de huidige situatie waarbij het oorverdovend stil blijft.
Dat geeft bij mij juist aan dat ze geleerd hebben van het té vroeg een blogpost posten, vóór ze een echte reactie op het probleem klaar hadden.

Denk dat je idd gelijk hebt met dat dit een cultuur ding is. Wij hier in het westen zijn gewend om continu maar BS van bedrijven voorgeschoteld en gevoerd te krijgen. Geen idee hoe dat in Azië/China gaat, maar heb het idee dat het daar een stuk minder is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
sOid schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Dit is véél beter dan helemaal niets laten horen. Je kweekt echt onbegrip door er niet over te communiceren.
Tuurlijk. Alles kan beter. Maar het is ook een beetje 'cultuur' bij ons om de dagen te tellen tussen dat je iets besteld hebt en je het ontvangt. Of het nu een Van Moof fiets is of een Bambu Lab, er worden kilometers topic gevuld/vervuild met posts over dat iemand er een besteld heeft en vraagt aan anderen wanneer ie dan kan komen. Echt om dol van te worden, want het ding komt niet sneller en de ervaringen van anderen hoeven niet van toepassing te zijn op die van jou. Maar goed, zal wel aan mij liggen.
Dat krijg je nu hier ook een beetje. Je weet al dat ie ontvangen is. En als je verwacht dat je dan direct een nieuwe krijgt opgestuurd, moet je jezelf ook even achter het oor krabben. Dat is onrealistisch.

Dus ja, niet communiceren is misschien niet het beste, maar heb aub ook een beetje realistische verwachtingen. Het is nl geen zakje pinda's dat je terugstuurt.

Overigens is in de luchtvaart het crisisscenario als volgt: aviate, navigate, communicatie :+ Dus eerst je toestel weer onder controle krijgen, dan op koers zetten naar veiligheid en dán pas gaan lullen met de toren en/of passagiers. Maar dat zijn andere omstandigheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnepaneelxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-06 09:20
Is er nog ergens een leuk aanbieding om een x1 carbon met AMS of een P1S met AMS te kunnen scoren?

5740wp 30gr Noord | 4815wp 35gr Oost | 2140wp 10gr Oost | 4800wp 30gr Zuid | 3645wp 8gr Zuid | 5760wp 35gr West | 1215wp 5gr Zuid | Totaal 28115WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Als iemand nog belang heeft bij de 'Engine Model Component Kit-005' van Bambu (de Harley Davidson V twin motor), laat het mij dan weten. Op een of andere manier heeft de demente ik deze kit besteld ipv de schroefjes en moertjes voor de Jet Engine... |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zj5S9_1pvJrYjtdyY3K-A0j0AMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2hPVyhK6qzeB7XvF78Textm.jpg?f=fotoalbum_large
Het bestaat uit wat schroefjes, veertjes en een motortje met een USB aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Update: vanmorgen de refund en kortingscode (€86) van Bambu ontvangen. Ik heb direct een P1S combo besteld. (cc @Mday)

• Mday
Nice @sOid! benieuwd naar je P1S combo. Ik heb een financiele meevaller gehad dus ik denk dat ik ook een Combo erbij doe :9 Benieuwd naar je ervaring t.o.v. de A1.

Ik heb ook een update gekregen vanmiddag! Daarin schreven ze: We gaan er zo snel mogelijk mee bezig!

-O- dat wist ik al.

mompelt iets over wel of niet communiceren wel zo fijn is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45
sOid schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:16:
Update: vanmorgen de refund en kortingscode (€86) van Bambu ontvangen. Ik heb direct een P1S combo besteld. (cc @Mday)
Top,Die van mij heb ik gisteren verstuurd, omdat er kennelijk twee weken nodig waren een antwoord te krijgen op de vraag wat ik met mijn extra accesoires kon doen. :( Anyway, ik klaag niet maar heb gewoon te weinig geduld om te wachte tot ik ook een P1S met AMS kan bestllen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
  • Laatst online: 07-06 10:06
Intruder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:51:
Ik heb vandaag een bambu x1c met ams besteld, als het goed is dan komt deze begin febrauri ergens binnen.

Na enkele jaren toch redelijk veel gedoe te hebben gehad met mijn oude creality ender 3 s1 hoop ik dat dit voor mij een ommekeer is. Ik gebruikte de creality bijna nooit meer vanwege het continue opnieuw moeten tunen van de printer (met name de Z offset wat een ramp). Verder was hij gewoon te traag, ik had geen zin meer om 8-12 uur te moeten wachten op een simpele koptelefoon standaard bijvoorbeeld, of 4-5 uur voor een makita gereedschaps dock.

Ik gok dat ik de bambu erg veel ga gebruiken en hoop relatief weinig te hoeven tunen, ik begrijp dat 3d printen nog ver verwijderd is van de gemakzucht van een simpele inkjet printer, maar hoop dat de x1c een stuk dichter bij komt dat mijn oude creality.
Na even te moeten hebben wachten op het leveren van de X1C was het afgelopen week dan eindelijk zo ver. Korte samenvatting: wat een genot! Ik heb in één week meer geprint dan in de jaren daarvoor met de oude Creality. Alleen nog maar PLA geprint, maar het ding werkt gewoon! Geen gezeur, geen gedoe. Prints waarbij ik voorheen erg veel problemen had, hoef ik nu niet meer over na te denken, ze printen gewoon.

Wel gaaf! Want nu kan ik gaan testen met andere materialen, voorheen durfde ik dit absoluut niet aan.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-06 21:20

Hmmm stemt niet hoopvol... ik heb vandaag chef inpak gespeelt en de boel richting Duitsland gestuurd. Twijfel nog of ik een p1s ga bestellen. Aangezien ik niet heel veel print.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
DvD77 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Hmmm stemt niet hoopvol... ik heb vandaag chef inpak gespeelt en de boel richting Duitsland gestuurd. Twijfel nog of ik een p1s ga bestellen. Aangezien ik niet heel veel print.
Lees ook mijn update even ;) sOid in "Bambu Lab 3D Printers"

Vandaag is de P1S Combo bezorgd. Gisteren in de ochtend besteld. Ging erg snel dus en is nu aan het printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Heb weer een update ontvangen, nu met instructies om de sd kaart te formatteren.
Jaja, prima, allang gedaan joh.

Iemand een idee wat ik met de tools moet doen die ik erbij kreeg? Die PEI plate en de tubes smeermiddel en zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mday schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 09:59:

Iemand een idee wat ik met de tools moet doen die ik erbij kreeg? Die PEI plate en de tubes smeermiddel en zo?
Ivm retourneren bedoel je? Ik heb alles teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Hmm. Als ik in BambuStudio kijk, zie ik 3 fans staan. Van Aux en Cham weet ik wat het is. Maar wat is de Part fan? Die blijft namelijk op 0% staan bij mij. Ook in de printer zelf kan ik 'm niet ontdekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3tlskhV-UsylM-a8jH4HwBhoDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vqasULM11jZP3eSi8GK6ORJ8.jpg?f=user_large

Ik dacht in eerste instantie aan de fan bij het hot end gebeuren, maar dat blijkt de Control board fan te zijn die je niet zelf kan bedienen. Ben wel benieuwd hoe je kan controleren of die goed werkt; ik trok 'm net per ongeluk los bij het verwijderen van de front cover. (Ik ging ervan uit dat het een vergelijkbaar ding was als bij de A1 waar er niet nog een snoertje aan vast zat :X)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

sOid schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 12:05:
Hmm. Als ik in BambuStudio kijk, zie ik 3 fans staan. Van Aux en Cham weet ik wat het is. Maar wat is de Part fan? Die blijft namelijk op 0% staan bij mij. Ook in de printer zelf kan ik 'm niet ontdekken.

[Afbeelding]

Ik dacht in eerste instantie aan de fan bij het hot end gebeuren, maar dat blijkt de Control board fan te zijn die je niet zelf kan bedienen. Ben wel benieuwd hoe je kan controleren of die goed werkt; ik trok 'm net per ongeluk los bij het verwijderen van de front cover. (Ik ging ervan uit dat het een vergelijkbaar ding was als bij de A1 waar er niet nog een snoertje aan vast zat :X)
Part fan is wel degelijk de fan bij je hotend. Als je hem los hebt getrokken en hij nu niet meer aan wil zou ik als eerste kijken of je de connector er wel goed terug in hebt gestoken, en/of je hem niet per ongeluk beschadigd hebt.

(en zitten twee fans in je Hotend, eentje kleintje voor de Heatbreak (Bambu noemt dat de Hotend Fan), zodat je filament niet in je bowden smelt en vast loopt, die draait altijd. En de grote part-cooling fan die je kan besturen, degene die je voorop ziet zitten)

[ Voor 9% gewijzigd door Ischium op 24-02-2024 13:30 ]

Pagina: 1 ... 42 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.