Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
Ohmarinus schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:22:
[...]

Er staat volgens mij zeer duidelijk dat je de X-axis carbon rods niet mag smeren.

De Y-as en de Z-as wel.

Gebruik Lithium grease, en voor de Y-as liefst zonder ptfe
Ja, niemand zegt toch ook dat ze de carbon rods willen insmeren?
Ik bedoelde iig die ijzeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rn58tPg3nHTw8LEc_mZ6a8WrjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UwwxJrRsmb6NISyXEKFz1Q8p.png?f=fotoalbum_large

Link: https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/lgLKd0TJGI

Weet niet hoe legit dit is maar ziet ernaar uit dat ze niet zo moeilijk doen over verpakking én de kosten. We’ll see.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@Mday Ik heb die van mij net weggebracht. Er zat een keurig PostNL-label in mijn ticket.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Mday schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:44:
Link: https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/lgLKd0TJGI

Weet niet hoe legit dit is maar ziet ernaar uit dat ze niet zo moeilijk doen over verpakking én de kosten. We’ll see.
Ook al is dit niet zo, het is mij onderhand wel duidelijk dat Bambu Lab heel hard zijn best doet om dit goed op te lossen. Het kost ze sowieso een hoop geld, en toch ook wel wat imagoschade. En uiteraard zijn er mensen die meteen weer gaan zeuren dat het toch nog te lang duurde, er gaan weer conspiracy verhalen rond dat Bambu aan influencers heeft gevraagd het onder de pet te houden (wat bewijsbaar onzin is) en weet ik wat. Ik zag ook weer iemand van de Bambu fanclub die beweerde dat dit van de concurrentie komt. Hoe dan, vraag ik mij af? Hebben die alle kabels kapot gemaakt dan?

Eigenlijk tekent het het hele bestaan van Bambu Lab. Steeds moeten zij zich verdedigen tegen wilde beweringen, verdachtmakingen en vooral veel rancune. En dan is het juist zo mooi dat ze, aangespoord door twee bekende outubers, de dialoog aangegaan zijn met de 'krakers' van de X1C. En terwijl de CEO zijn standpunt helder uitlegt, wil hij ook de hobbyïsten niet in de weg staan, en maakt een mogelijkheid voor klanten die graag willen rommelen aan de machine. Eigenlijk een softwareversie van het nokje dat je moet afbreken op een Prusa machine om eigen firmware te installeren. Prima oplossing. En ik denk dat ze goed gaan kijken naar die firmware en de reacties vanuit de community en misschien wel zaken overnemen in de mailine.

Wat ik probeer te zeggen is dat, hoe erg de distractors ook proberen Bambu Lab negatief te belichten, steeds weer laten ze zien dat ze -anders dan anderen- daar gewoon op reageren en aantonen dat ze geen EvilCorp zijn. Het moet erg zwaar zijn om een anti-Bambu Lab persoon te zijn volgens mij.... :+
Ik ben erg blij met mijn X1C, maar ik noem mijzefl geen fan (ik haat dat woord). Als ze iets fout doen, doen ze iets fout, daar moet je niet moeilijk over doen. Maar ze doen vooral veel dingen goed, dat valt mij wel op. En dat mag dan ook wel gezegd worden.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
mphilipp schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:44:
[...]

Ook al is dit niet zo, het is mij onderhand wel duidelijk dat Bambu Lab heel hard zijn best doet om dit goed op te lossen. Het kost ze sowieso een hoop geld, en toch ook wel wat imagoschade.
Mee eens. Verbaast me ook wel dat de refund €86 is. Aangezien het eerst overal in dollars werd genoemd, ging ik uit van grofweg €75. Maar blijkbaar is het hoger.

Of het is een tikfout in de mail van Bambu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
sOid schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:42:
@Mday Ik heb die van mij net weggebracht. Er zat een keurig PostNL-label in mijn ticket.
Ah, Nice! Wanneer had je een refund gemeld? Heb je echt alles ingepakt (swatches bv)
Als je mijn bericht als cynisch had geïnterpreteerd dan was dat niet mijn bedoeling. Sterker nog, ik ga nóg eens upgraden naar een P1S omdat ik nog steeds vertrouwen heb in Bambu als fabrikant. Ik wilde alleen melden dat dit de eerste opvolging is waarvan ik heb gehoord, én een antwoord op een reactie van iemand eerder hier die zich afvroeg hoe de verpakking van het apparaat überhaupt zou moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mday schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:01:
[...]

Ah, Nice! Wanneer had je een refund gemeld? Heb je echt alles ingepakt (swatches bv)
Op 4 feb, zondag dus. Ja ik heb alles ingepakt. Zaterdag al gedaan omdat ik toen nog van plan was gebruik te maken van herroepingsrecht. Maar dat bleek niet nodig.

Wat een behoorlijke klus trouwens, om het allemaal netjes te doen. Uur bezig geweest met alle originele verpakkingsmaterialen die ik nog had liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mday schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:01:
[...]
Als je mijn bericht als cynisch had geïnterpreteerd dan was dat niet mijn bedoeling. Sterker nog, ik ga nóg eens upgraden naar een P1S omdat ik nog steeds vertrouwen heb in Bambu als fabrikant. Ik wilde alleen melden dat dit de eerste opvolging is waarvan ik heb gehoord, én een antwoord op een reactie van iemand eerder hier die zich afvroeg hoe de verpakking van het apparaat überhaupt zou moeten zijn.
Nee, zeker niet. Ik ben wel geneigd het te geloven. Anders wordt er weer gezeurd dat je alleen de originele doos mag gebruiken enzo. Sommige bedrijven doen dat, maar in dit geval is het natuurlijk 'hun schuld' dat je 'm terug moet sturen.

Which reminds me...ik heb mijn X1C doos volgens mij nog in de berging linggen. Kan onderhand wel weg denk ik :+

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
mphilipp schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:10:
[...]...........
Which reminds me...ik heb mijn X1C doos volgens mij nog in de berging linggen. Kan onderhand wel weg denk ik :+
Ik bewaar altijd alle dozen gedurende 2 jaar, voor het geval er iets terug moet voor garantie; maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zoveel ruimte ter beschikking heeft; en de P1S+AMS doos is wel wat groot tenslotte. O-)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 16:35:
[...]
Ik bewaar altijd alle dozen gedurende 2 jaar, voor het geval er iets terug moet voor garantie; maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zoveel ruimte ter beschikking heeft; en de P1S+AMS doos is wel wat groot tenslotte. O-)
Nee, zo lang doe ik dat niet. Een paar weken, meer niet. Ik heb niet zo heel veel opslag en wel heel veel rommel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:03

delorean7

Let's take the Aston toni

delorean7 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:34:
In mijn enthousiasme voor de nieuwe hobby een aantal te grote spools gekocht met filament (2.2kg) voor de A1 combo. Na wat gepruts met een externe houder heb ik dat gelukkig werkend in 1 kleur prints als externe pool.

Is er een manier om 3 kleuren op normale Bambu spools te laten gebruiken samen met 1 externe spool (die 2.2 kg)?

Anders heb ik een grote zwarte en witte spool die ik niet kan mengen zonder ze over te zetten op kleine spools.
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/how-to-mount-5kg-spool-on-ams-lite-v0-yrvbbkeutxgc1.jpg?width=640&crop=smart&auto=webp&s=c5802f55f6cf1942738dcda9e6ae218f70bfab62

Haha briljant dit, zelf gisteren voor het eerst de AMS Lite maar even geinstalleerd voor de lol.
Helaas binnenkort geen A1 meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Iemand enig idee hoe ik dit netjes strak kan krijgen? Ik snap niet waarom er, ergens halverwegen, opeens een verkeerde lijn in de print ontstaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qo8LJ6CalQXICBn7guhPFX-26dQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rq9csBvnosauPXwmPnbfctTn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P52L9SW89uNLJGH0wXo1bpsZV3w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YUDpd7fpxT7k6J8QAZn10tfK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
delorean7 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:21:
Iemand enig idee hoe ik dit netjes strak kan krijgen? Ik snap niet waarom er, ergens halverwegen, opeens een verkeerde lijn in de print ontstaat.

[Afbeelding][Afbeelding]
Met mijn zeer beperkte kennis op dit gebied: ben je toevallig tegen het ding aangestoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

sOid schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Met mijn zeer beperkte kennis op dit gebied: ben je toevallig tegen het ding aangestoten?
Onmogelijk, ding staat in een afgesloten cabine

Acties:
  • 0 Henk 'm!
delorean7 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:21:

[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je een timelapse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Durf dat nooit aan te zetten op de A1, je krijgt dan een melding dat het invloed kan hebben op de print kwaliteit? Nee dus, zal nog eens proberen dit model. Maar als er suggesties zijn over mogelijke aanpassingen, wellicht langzamer printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
delorean7 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 21:16:
[...]

Durf dat nooit aan te zetten op de A1, je krijgt dan een melding dat het invloed kan hebben op de print kwaliteit? Nee dus, zal nog eens proberen dit model. Maar als er suggesties zijn over mogelijke aanpassingen, wellicht langzamer printen?
Laatste layer shift die ik had, kwam doordat het model zelf niet stabiel was. Toevoegen van stabiliserende onderdelen loste dat op.

Maw; geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik kreeg vandaag wat spulletjes van Ali E. binnen en ik heb voor de gein maar eens zo'n PEI plate besteld met zo'n funky patroon aan de ene kant en carbon aan de andere. Na eerst een paar printjes die niet wilde blijven plakken heb ik 'm even goed gewassen en nu plakt het als een dolle zo te zien. Ik probeerde na de wasbeurt eerst nog even de bed temp op 65C te zetten, maar nu loopt er een met de standaard 'high temp pei plate' instelling (55C) en dat werkt zo te zien ook. Dan lag het blijkbaar aan de viezigheid die eraf gewassen moest worden. QR code afgedrukt (op papier) en met gluestick erop geplakt. Kijken hoe lang dat blijft zitten.

Ik heb nog zo'n Lightyear in bestelling, maar deze doen het ook goed. Lightyear is helemaal glad.

Is er een manier om de bed temp van de presets aan te passen zodat ik het niet bij elke print zelf moet regelen? Ik kan dat niet zo 123 vinden.
[edit]
gevonden: in de filament settings kun je dat aanpassen. Beetje jammer, dan moet ik dat voor alle filamenten doen.

[ Voor 6% gewijzigd door mphilipp op 07-02-2024 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

MC Taz Man schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:26:
[...]

Even aangenomen dat ik het goed zie dat je een textured PEI sheet gebruikt; Bed op 65 graden, brim van 10cmm, op 0.1mm van de print.

Werkt voor mij.
Nieuwe print gedaan, nagenoeg perfect :)

1 hoekje heel lichtjes losgekomen, maar dat mag geen naam hebben. Dat met brim en bed op 60, dus ik kan ook nog 65 proberen.
Het ontwerp zit ook niet helemaal mee, het lijkt een groot vlak oppervlak en dus goede hechting aan het bed, maar de "muren" worden bovenop een stukje geprint wat juist los staat van dat grote platte vlak. Waardoor het natuurlijk een stuk makkelijker los komt. Dan heb je die brim gewoon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:58:
[...]

Nieuwe print gedaan, nagenoeg perfect :)

1 hoekje heel lichtjes losgekomen, maar dat mag geen naam hebben. Dat met brim en bed op 60, dus ik kan ook nog 65 proberen.
Het ontwerp zit ook niet helemaal mee, het lijkt een groot vlak oppervlak en dus goede hechting aan het bed, maar de "muren" worden bovenop een stukje geprint wat juist los staat van dat grote platte vlak. Waardoor het natuurlijk een stuk makkelijker los komt. Dan heb je die brim gewoon nodig.
Ondertussen gebruik ik gewoon standaard een brim. 10mm, 0.1mm afstand. Kost nauwelijks filament, iets aan tijd & scheelt hoofdpijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Mh, heb nog niks gehoord van Bambu over het terugzenden. Afgelopen zondag ticket aangemaakt. Niet dat ik ongeduldig ben verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-06 17:31
Twijfel tussen de A1 en A1 mini..

Zijn er hier mensen met een A1 Mini en wat zijn de ervaringen na een tijdje?
Blijft ie goed/stabiel met één arm / bed slinger (is dat hoe het heet?, A1 heeft er 2 waar het bed op ligt)

Zullen ze de A1 die teruggestuurd zijn gewoon refurbishen en als nieuw verkopen..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebasFM
  • Laatst online: 17:48

SebasFM

BOFH

MC Taz Man schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:09:
[...]

*nix OS'en kunnen dat, uit mijn hoofd, wel. Althans, ik heb nog nooit problemen gehad op m'n Mac met grote USB schijven.
Via de Mac nu inderdaad een 128 GB kaartje kunnen formatteren en gebruiken, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Chief_GG schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:52:

Zijn er hier mensen met een A1 Mini en wat zijn de ervaringen na een tijdje?
Blijft ie goed/stabiel met één arm / bed slinger (is dat hoe het heet?, A1 heeft er 2 waar het bed op ligt)

Zullen ze de A1 die teruggestuurd zijn gewoon refurbishen en als nieuw verkopen..?
Ik wilde de mini, toch maar voor de A1 gegaan en geen spijt gehad van het grotere oppervlak. Ik was eerst een beetje nerveus want durfde met mijn Ender nooit het volledige oppervlak te gebruiken, maar dat is met A1 fluitje van een cent. De Mini is precies dat maar dan klein(er). Je hebt voor sommige prints dan meer plates nodig.

Er wordt veel gespeculeerd op reddit over refurbs, maar vooralsnog vermoed ik dat ze sowieso alle bestaande A1's heatbeds worden vervangen, of ze nou nieuwe huidige voorraad zijn of retourtjes. Dat laatste lijkt me wel aannemelijk dat ze die als refurbs gaan verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chief_GG schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:52:
Persoonlijk zou ik voor de A1 gaan dan als ik tussen die twee moest kiezen. Maar afhankelijk van de ruimte die je hebt en hoeveel je wilt uitgeven is het natuurlijk lastig. De A1 heeft een wat groter bouwoppervalk (duh!) dus dat geeft wat meer mogelijkheden.
Dat lijkt mij moeilijk. Ze zijn tenslotten in meer of mindere mate gebruikte en als je ze echt als nieuw wil verkopen, zul je ze helemaal moeten inspecteren. Want als jij een nieuwe koopt en op een of andere manier merkt dat ie al gebruikt is, wordt je boos. Dan moeten ze als refurbished verkocht worden. Misschien dat ze dat doen. Maar op die manier lopen de kosten voor die printer nóg verder op voor Bambu. Ze hebben ze terug moeten nemen, geld terug, extra credit geven en dan moet je kosten maken voor reparatie én nóg een keer verzending betalen. Ik denk dat je dan zwaar aan het verliezen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 13:14
Iemand een tipje? Ik kreeg mn rol zo binnen.. lijkt me niet echt fijn voor mn AMS.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jm85IBip-8GU5Q5l8CoP_QeisE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efRnM0kjpxfRSJbQZz2wHHKA.jpg?f=fotoalbum_large

Terugsturen en nieuwe krijgen of kan ik er een ring voor printen? Omdat de ringen normaal voor cardboard zijn, vraag ik me af of het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
mphilipp schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Persoonlijk zou ik voor de A1 gaan dan als ik tussen die twee moest kiezen. Maar afhankelijk van de ruimte die je hebt en hoeveel je wilt uitgeven is het natuurlijk lastig. De A1 heeft een wat groter bouwoppervalk (duh!) dus dat geeft wat meer mogelijkheden.
[...]
[quote]mphilipp schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:41:
Dat lijkt mij moeilijk. Ze zijn tenslotten in meer of mindere mate gebruikte en als je ze echt als nieuw wil verkopen, zul je ze helemaal moeten inspecteren. Want als jij een nieuwe koopt en op een of andere manier merkt dat ie al gebruikt is, wordt je boos. Dan moeten ze als refurbished verkocht worden. Misschien dat ze dat doen. Maar op die manier lopen de kosten voor die printer nóg verder op voor Bambu. Ze hebben ze terug moeten nemen, geld terug, extra credit geven en dan moet je kosten maken voor reparatie én nóg een keer verzending betalen. Ik denk dat je dan zwaar aan het verliezen bent.

Thanks! Geld is me de A1 wel waard, is meer het wachten wat vervelend is omdat ik al sinds kerst wacht |:(

De unit niet verkopen (als nieuw of refurbished) lijkt me nog duurder voor ze..? Dan krijgen ze er in ieder geval nog wat voor terug. Lijkt mij namelijk ook een te groot verlies om elke A1 terug te moeten nemen en vervangen.

Is er overigens bekend waarom de Mini niet hetzelfde probleem zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-06 23:07
Richard89 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:25:
Iemand een tipje? Ik kreeg mn rol zo binnen.. lijkt me niet echt fijn voor mn AMS.

[Afbeelding]

Terugsturen en nieuwe krijgen of kan ik er een ring voor printen? Omdat de ringen normaal voor cardboard zijn, vraag ik me af of het kan?
Electriciteitstape omheen wikkelen, over het open stuk 2 stukjes extra en dan toplaag erop. Dan rolt die zo weer door de ams heen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chief_GG schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:53:
De unit niet verkopen (als nieuw of refurbished) lijkt me nog duurder voor ze..? Dan krijgen ze er in ieder geval nog wat voor terug. Lijkt mij namelijk ook een te groot verlies om elke A1 terug te moeten nemen en vervangen.
Nou, veel postorderbedrijven dumpen de returns bij een opkoper. Dat gaat dan meestal om kleding. Maar dit zijn defecte apparaten. Je moet die allemaal gaan repareren (hoewel arbeidsloon in China natuurlijk van een andere orde is) en verder ook goed nakijken of ze wel in orde zijn. En dan weer inpakken, en naar nieuwe klanten opsturen. Je moet ze met een flinke korting verkopen en ook weer garantie op geven. Ik weet niet wat de winstmarge is op zo'n apparaat, maar die is met de return actie al verdampt natuurlijk. Klopt dat je bij verkoop als refurbished alsnog iets ervoor krijgt, maar ik weet niet hoe die bedrijven rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Bloodhoundje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:00:
[...]

Electriciteitstape omheen wikkelen, over het open stuk 2 stukjes extra en dan toplaag erop. Dan rolt die zo weer door de ams heen :) .
Thanks! Ga ik ff proberen morgen 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beukerz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-05 00:32
Voor degene die een A1 mini willen bestellen. Ik kwam op Reddit de volgende code tegen:
A1M-NY-10
Hiermee gaat de totaal prijs van een A1mini met AMS van 489 naar 440 euro.
En zonder AMS van 319 naar 287euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Beukerz op 07-02-2024 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Beukerz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:44:
Voor degene die een A1 mini willen bestellen. Ik kwam op Reddit de volgende code tegen:
A1M-NY-10
Hiermee gaat de totaal prijs van een A1mini met AMS van 489 naar 440 euro.
En zonder AMS van 319 naar 287euro.
Wow, ik heb het gecheckt en je hebt gelijk, ik zit heel erg te twijfelen of ik de 100 eu (met code 150 nu) wil besparen en de A1 mini haal ipv wachten op de A1.

Ik heb al een 3d printer met 230x230 bedsize, dus dacht een kleintje is misschien wel prima want als ik groter wil kan ik mn oude printer gebruiken. Iemand hier een mening over?

Met deze kortingscode neig ik toch richting de mini, ook omdat die nu beschikbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:50
Inderdaad, die mini is wel interessant geprijsd op deze manier. Ik ben er ook niet goed uit als het groot genoeg is voor mij. Op mijn MK3S gooi ik meestal een print bed vol en heb er een hele dag geen omkijken naar.
Met een kleinere zou het prima werken als ik minder objecten er op gooi, maar dan moet ik vaker het printbed leegmaken en opnieuw gaan printen. Iets lastiger als je bent gaan werken of ligt te slapen.

Maar ik zit al een hele tijd te twijfelen voor een P1S of X1C, dus het zou wel een goedkope manier zijn om het Bambu systeem/kwaliteit te leren kennen.

Ik ben nu heel erg tevreden met de kwaliteit die ik haal op de Prusa machine en die moet minstens even goed blijven. En daar wil ik gerust snelheid voor inboeten.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:03
Broodro0ster schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:00:
Inderdaad, die mini is wel interessant geprijsd op deze manier. Ik ben er ook niet goed uit als het groot genoeg is voor mij. Op mijn MK3S gooi ik meestal een print bed vol en heb er een hele dag geen omkijken naar.
Met een kleinere zou het prima werken als ik minder objecten er op gooi, maar dan moet ik vaker het printbed leegmaken en opnieuw gaan printen. Iets lastiger als je bent gaan werken of ligt te slapen.

Maar ik zit al een hele tijd te twijfelen voor een P1S of X1C, dus het zou wel een goedkope manier zijn om het Bambu systeem/kwaliteit te leren kennen.

Ik ben nu heel erg tevreden met de kwaliteit die ik haal op de Prusa machine en die moet minstens even goed blijven. En daar wil ik gerust snelheid voor inboeten.
Ik ben begonnen met een Ender, en had uiteindelijk twee Prusa's staan (MK3S+).
Ik wilde eigenlijk overstappen naar de MK4 maar die was toen heel slecht leverbaar.

Uiteindelijk gekozen voor een X1C, en de printkwaliteit is niet slechter dan op de MK3+. Dat kan per print verschillen want lang niet alles kun je snel printen.

In mijn geval heeft de MK3+ al een lange tijd niet meer gedraaid omdat de X1X zo verschrikkelijk snel is.
Ik heb de Prusa nog wel als backup, maar gebruik 'm wel héél veel minder. Daarom is er ook een Prusa verkocht.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukerz
Ammo123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Wow, ik heb het gecheckt en je hebt gelijk, ik zit heel erg te twijfelen of ik de 100 eu (met code 150 nu) wil besparen en de A1 mini haal ipv wachten op de A1.

Ik heb al een 3d printer met 230x230 bedsize, dus dacht een kleintje is misschien wel prima want als ik groter wil kan ik mn oude printer gebruiken. Iemand hier een mening over?

Met deze kortingscode neig ik toch richting de mini, ook omdat die nu beschikbaar is :)
Ik zit met hetzelfde, twijfel om nu de mini met AMS te halen en dan zodra de A1 weer leverbaar is de mini te verkopen en de A1 aan te schaffen.

Wordt mijn eerste printer en wilde eigenlijk de A1 direct aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Beukerz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Ik zit met hetzelfde, twijfel om nu de mini met AMS te halen en dan zodra de A1 weer leverbaar is de mini te verkopen en de A1 aan te schaffen.

Heb het uiteindelijk toch aangeschaft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
Beukerz schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:47:
[...]

Zijn printers een beetje 2e hands te verkopen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Chief_GG schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:42:
[...]

Ik heb mijn oude (Creality CR6-SE) wel snel verkocht, via Tweakers overigens 😋. Denk dat het met bambu lab printers nog sneller gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beukerz
Chief_GG schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:42:
[...]

De P en X series die ik op marktplaats langs zien komen zijn allemaal binnen een paar dagen weg. Ik denk dat je een A serie ook wel zo kwijt bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mijn A1 retour is vandaag aangekomen in Duitsland. Afgelopen dinsdag meegegaan met PostNL.

Ben benieuwd wanneer het als ontvangen wordt geregistreerd door Bambu en wanneer ik m'n geld retour + kortingcoupon krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:27
Ik weet niet of er hier nog mensen aan het wachten zijn op een P1P naar P1S upgrade kit. Ik heb Bambu maar gewoon opgegeven, want daar lijk je echt niet tussen te komen. Ik heb nog nooit een mail gehad dat het weer leverbaar is, terwijl er toch al meerdere keren voorraad is geweest.

Na wat rondzoeken een Nederlandse tent gevonden die ook Bambu spullen verkoopt. En ik krijg zojuist het bericht dat ze de kit weer op voorraad hebben, voor 178 euro inclusief BTW. Zij verkopen hem wel inclusief de activated carbon filter, dus nog een prima prijs ook. Misschien heeft iemand er hier wat aan: https://www.lay3rs-retail...naar-p1s-upgrade-kit.html

Ik heb me 3 februari aangemeld voor de lijst en nu op voorraad, dus dat gaat een heel stuk beter dan via Bambu. :)

edit: linkje vergeten. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door dehardstyler op 09-02-2024 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
sOid schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:16:
Mijn A1 retour is vandaag aangekomen in Duitsland. Afgelopen dinsdag meegegaan met PostNL.

Ben benieuwd wanneer het als ontvangen wordt geregistreerd door Bambu en wanneer ik m'n geld retour + kortingcoupon krijg.
Cool. Ben benieuwd, keep us posted.

Ik heb nog niks ontvangen, geen update, geen instructie. Hij staat klaar om in de doos te worden gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mday schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Cool. Ben benieuwd, keep us posted.

Ik heb nog niks ontvangen, geen update, geen instructie. Hij staat klaar om in de doos te worden gezet.
Will do.

Ik heb het vermoeden dat ze het in batches doen om het logistieke proces beter te kunnen managen. Ik denk dat ik bij de eerste batch zit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chief_GG
Ik heb de A1 Mini maar besteld 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het rondklikken op makerworld/printables/thinigiverse naar eventuele upgrades die ik voor m'n toekomstige P1S kan gaan printen.

Ik zie regelmatig risers (voorbeeld 1) (voorbeeld 2) langskomen voor de top plate. Maar wat is hier precies het doel van? Ik lees iets over extra ventilatie voor printen van PLA, maar op een andere plek wordt dat weer ontkracht.

Daarnaast vraag ik me af of iemand wel 's heeft nagedacht over aansluiten van de printer exhaust op mechanische ventilatie. Mijn printer komt uiteindelijk op zolder te staan, vlak bij m'n MV-box. Het is dus vrij eenvoudig om het daarop aan te sluiten en eventuele gassen af te voeren. Zou dit meerwaarde hebben, of is dit juist onverstandig ivm mogelijke extra tocht? Ik begrijp dat ABS en ABA daar nogal gevoelig voor zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 10-02-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Laatst online: 21:59

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:49

watercoolertje

Untertitel

sOid schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:25:
Ik ben een beetje aan het rondklikken op makerworld/printables/thinigiverse naar eventuele upgrades die ik voor m'n toekomstige P1S kan gaan printen.

Ik zie regelmatig risers (voorbeeld 1) (voorbeeld 2) langskomen voor de top plate. Maar wat is hier precies het doel van? Ik lees iets over extra ventilatie voor printen van PLA, maar op een andere plek wordt dat weer ontkracht.

Daarnaast vraag ik me af of iemand wel 's heeft nagedacht over aansluiten van de printer exhaust op mechanische ventilatie. Mijn printer komt uiteindelijk op zolder te staan, vlak bij m'n MV-box. Het is dus vrij eenvoudig om het daarop aan te sluiten en eventuele gassen af te voeren. Zou dit meerwaarde hebben, of is dit juist onverstandig ivm mogelijke extra tocht? Ik begrijp dat ABS en ABA daar nogal gevoelig voor zijn.
Als die kamer/ruimte al afgezogen wordt dan komt die lucht uit de printer vanzelf in de MV uit ipv de rest van het huis, als je dus daar verder niet komt/bent (muv even je printje oppikken oid) maakt het weinig uit dat die lucht eerst vrij komt en daarna pas afgezogen wordt.

Mijne staat dus ook op zolder naast de afzuiging maar heb ze dus ook niet met elkaar verbonden omdat dat naar mijn idee niet nodig is.

Je MV is normaliter ook niet afgesteld op extra weerstand die de printer zou toevoegen. Normaal is die per ruimte afgesteld en dat is een balans met elkaar (als je 1 punt bijv. dichter draait wordt er uit alle andere punten harder afgezogen).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@watercoolertje De ruimte zelf wordt momenteel niet afgezogen. Alleen de keuken/woonkamer en badkamer. Maar is eventueel wel eenvoudig te regelen.

Ik heb een jaren '60 woning waarbij het dak nog niet is geïsoleerd dus natuurlijke ventilatie genoeg :+ Ik ben wel van plan om het dak dit jaar te gaan isoleren dus ik was alvast vooruit aan het denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:49

watercoolertje

Untertitel

sOid schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:57:
@watercoolertje De ruimte zelf wordt momenteel niet afgezogen. Alleen de keuken/woonkamer en badkamer. Maar is eventueel wel eenvoudig te regelen.

Ik heb een jaren '60 woning waarbij het dak nog niet is geïsoleerd dus natuurlijke ventilatie genoeg :+ Ik ben wel van plan om het dak dit jaar te gaan isoleren dus ik was alvast vooruit aan het denken.
Ah jah dan ligt het misschien anders, ons huis is juist te goed geïsoleerd en dus afhankelijk dat alle ruimtes goed worden afgezogen door de MV.

Op je andere vraag ben ik ook wel benieuwd, wil wel een riser voor de LEDs maar ben er nog niet over uit of die ook z'n ventilatieschuif/gaten moet hebben. Hij is een stuk stiller als alles (helemaal) dicht zit namelijk.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Open of dicht hangt af van het type filament. Met PLA is het beter om hem open te hebben, bij vrijwel alle andere soorten filament kan/moet hij dicht.
Ik leg gewoon een blokje aan de achterkant onder het deksel. Misschien nog eens 1 of andere overengineered uitzettertje voor printen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
_ferry_ schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 12:34:
Open of dicht hangt af van het type filament. Met PLA is het beter om hem open te hebben, bij vrijwel alle andere soorten filament kan/moet hij dicht.
Ik leg gewoon een blokje aan de achterkant onder het deksel. Misschien nog eens 1 of andere overengineered uitzettertje voor printen :+
Met andere woorden: gesloten riser waarbij de bovenkant nog open kan voor een kiertje is best of both worlds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik print PLA ook gewoon met de deuren dicht. Gaat prima. Zo warm wordt het nou ook weer niet. Als je de textured plate of high temp plate gebruikt, kan de bed temp naar 55-65C. De temperatuur in de kamer wordt met PLA nooit hoger dan 35-40C. Het zou raar zijn als er dan iets geks gebeurt met PLA. Volgens mij zelfs beter, want dan koelt ie geleidelijker af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Ik print PLA ook gewoon met de deuren dicht. Gaat prima. Zo warm wordt het nou ook weer niet. Als je de textured plate of high temp plate gebruikt, kan de bed temp naar 55-65C. De temperatuur in de kamer wordt met PLA nooit hoger dan 35-40C. Het zou raar zijn als er dan iets geks gebeurt met PLA. Volgens mij zelfs beter, want dan koelt ie geleidelijker af.
Same. Altijd dicht, nooit problemen met temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:48
soms als ik een spannende overhang heb, print ik wel met alles open. Met de gedachte dat het dan sneller koelt en dus meer kans heb dat de overhang goed gaat

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Oef, niet echt fijn vandaag. Had een extruder jam, bleek dat een van de filamenten vastgelopen was op de rol en toen in de extruder afgebroken.

De filmpjes over hoe je het uit elkaar moet halen kloppen alleen voor geen meter. De stekkers van de extruder, hotend enz. zijn allemaal heel anders dan in het filmpje. Edit: Ah, die was van de X1, volgens mij is er geen apart filmpje van de P1. Ik kan die in elk geval niet vinden op de wiki, de troubleshooting sectie is erg summier.

Het was ook best lastig om dit te doen, bij mijn vorige printer kon ik de extruder met de hand terugdraaien, maar bij deze is het tandwiel (de gele) niet bereikbaar zonder de hele boel eerst te demonteren :S

Ik moet zeggen, als het allemaal werkt is het geweldig maar als je er aan moet sleutelen vind ik het niet echt een fijn systeem. Ik zie wel dat ze een hoop aan het verbeteren zijn (bij de A1 kan je de hotend nu gewoon losklikken zag ik).

Maargoed, ik heb nu wel de kans gehad de hardened hotend en extruder gear in te bouwen...

[ Voor 39% gewijzigd door Llopigat op 10-02-2024 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief_GG
Chief_GG schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:43:
Ik heb de A1 Mini maar besteld 😄
Zo lang twijfel en besteld, happy daarmee..! Maar zit ook al zolang te kijken naar filament voorraden en zoals jullie al weten is dat dramatisch bij Bambu. En uiteraard gister besteld en vandaag filament op voorraad |:( :/ #$&*@#.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
@sOid het valt me vooral op dat de risers nodig zijn bij hoge hoge ambient temperaturen en evt luchtvochtigheid. Ik zie ook meer dan genoeg redditors die zeggen dat het kiertje niet eens nodig is.

@Chief_GG ik bestel(de) vooral polyterra bij 3djake. Snelle verzending, 19,99 per rol en doet niet onder voor Bambu filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKOEL
  • Laatst online: 11:15
Ik heb gisteren een print gedaan (p1s zonder ams), waarbij de rol filament krap was. Nu is de print 100% gelukt, met nog +/- 20 cm filament over, wat dus nu in de ptfe tube zit, zonder eindje om vast te pakken...

Hebben jullie tips om dit restje er uit te krijgen?

Bij de printkop de ptfe tube los maken? Of...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

mphilipp schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 13:12:
[...]

Het zal in veel gevallen wel goed gaan ja. Maar ze raden het aan, dat zal wel zo zijn redenen hebben. Zoals het sneller afkoelen wat voor overhangende delen een plus is.
AKOEL schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:04:
Ik heb gisteren een print gedaan (p1s zonder ams), waarbij de rol filament krap was. Nu is de print 100% gelukt, met nog +/- 20 cm filament over, wat dus nu in de ptfe tube zit, zonder eindje om vast te pakken...

Nieuwe rol filament pakken, met de hand invoeren terwijl je flush/feed filament doet. Dan werkt hij eerst het oude filament weg, en dan ga je door tot het nieuwe er uit komt.

[ Voor 31% gewijzigd door _ferry_ op 10-02-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:22

Fordox

00101010

Ik probeerde laatst opp Bambulab de 30 euro giftcard te vinden in mijn account, maar kon deze nergens terug vinden.
Heeft iemand een idee? De latere 56 euro kortingscode werkt wel

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:14:
[...]
Het zal in veel gevallen wel goed gaan ja. Maar ze raden het aan, dat zal wel zo zijn redenen hebben. Zoals het sneller afkoelen wat voor overhangende delen een plus is.
Ik laat het wel weten wanneer het een keer mis gaat. Ik heb 'm een keer dicht gelaten om te kijken wat er gebeurde en het ging gewoon goed. Dus sindsdien doe ik geen moeite meer. Totdat het een keer niet goed gaat. Ik kijk wel. For science.

Die Bambu is niet echt heel goed in het vasthouden van de warmte. Je moet de boel aardig opstoken als je het boven de 40C uit wil krijgen (bed op 100/110C, kwartiertje wachten), dus ik denk dat het best wel meevalt uiteindelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door mphilipp op 10-02-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:36

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Bambu raadt aan zowel bij PLA als PETG om te zorgen dat de chamber temperatuur niet te hoog wordt om te voorkomen dat het filament voordat het de hotend throat bereikt, de glass transition temperature overschrijdt.

Bron:
https://wiki.bambulab.com...t-acc/filament/heat-creep
Most of the time, this problem occurs when printing PLA and TPU filament which has a lower glass transition temperature. This particular type of filament gets softer much easier than other types of materials.

It also applies to PETG filament if the enclosure temperature is too high, and gets close to the glass transition temperature of the filament.

To ensure a good printing experience, it is recommended to always keep the temperature inside an enclosure at least 10 degrees lower than the glass transition temperature of the filament.
En hier nog wat meer info over filaments en temperatuur:
https://wiki.bambulab.com...ter-settings-of-filaments

[ Voor 5% gewijzigd door Ohmarinus op 10-02-2024 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
AKOEL schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 16:04:
*O*

Ja dit is gelukkig heel makkelijk. De voorkant van de printkop kan je er zo af klikken (zit magnetisch) en dan moet je het zwarte stukje van de PTFE houder indrukken. Zorg wel dat de kop heet is voor je het filament er uit trekt.

Ik heb zelf de hub (het ding achterop met de veer) beschadigd door te hard aan de PTFE te trekken -O- Het was me niet duidelijk dat je daar ook in moet drukken. Het stomme is dat je hem eigenlijk helemaal van de behuizing moet halen om dit te doen. Niet handig. Maar ik kwam er achter dat je het met een tandenstoker ook in kan drukken.

Gelukkig werkt alles nu weer goed na het vervangen van de extruder en hotend, net een print gedaan met 150 colour changes en dat ging helemaal goed. Oef...

[ Voor 7% gewijzigd door Llopigat op 10-02-2024 20:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-06 18:27
Llopigat schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:30:
[...]

*O*

[...]

Ja dit is gelukkig heel makkelijk. De voorkant van de printkop kan je er zo af klikken (zit magnetisch) en dan moet je het zwarte stukje van de PTFE houder indrukken. Zorg wel dat de kop heet is voor je het filament er uit trekt.

Ik heb zelf de hub (het ding achterop met de veer) beschadigd door te hard aan de PTFE te trekken -O- Het was me niet duidelijk dat je daar ook in moet drukken. Het stomme is dat je hem eigenlijk helemaal van de behuizing moet halen om dit te doen. Niet handig. Maar ik kwam er achter dat je het met een tandenstoker ook in kan drukken.
Voor het verwijderen van het laatste stukje kun je volgens mij ook de optie "Unload" gebruiken, dan wordt de nozzle verwarmd, een stukje afgeknipt en gaat de motor in de extruder achterwaarts draaien. Als je dan het laatste stukje voorzichtig terug trekt lijkt mij dat een veiligere optie.

Om je PTFE tube lus te halen en eventueel de connector van de AMS is er een heel handig tooltje.

https://makerworld.com/en/models/16505#profileId-15329

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AKOEL
  • Laatst online: 11:15
[...]

*O*

[...]

Korte update:
-Kapje van printkop
-zwarte ding achter ptfe tube indrukken
-ptfe tube komt los
-handmatig filament geknipt
- via 'feeding' 1 stapje omhoog
- resterende filament eruit halen
- ptfe tube weer terugplaatsen

Nog geen 10 seconden werk

Ik ga er vanuit dat als ik straks weer nieuw filament er in die via 'load' Dat t goed gaat. Misschien iets meer flushen maarja...

Top thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Ik heb een trechter voor een knikkerbaan geprint. Na uren printen valt mij op dat de kwaliteit van de print aan één kant wat afwijkt (linkerkant in de printer; P1S). De rest is prima.
Je ziet dit terug aan de bovenkant van de trechter. Het lijkt ook zichtbaar in de support, maar dit zie ik ook terug in de preview van Bambu Studio...

Geprint met PLA+ van Eryone en gesliced met 'Generic PLA' profiel in Bambu Studio. Niks geks verder. Tot op heden ook geen print issues gehad met dit filament.

Ding is functioneel helemaal prima, maar toch kan ik niet verklaren waarom dit gebeurt.
Iemand wellicht een idee / suggestie?

Bovenkant trechter, links matige kwaliteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mc6Gq8L0WsOXCeFzTAlq5E3lmRo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aaby82bc2nkj0Pbn7r0RmEHx.jpg?f=fotoalbum_large

Support linkerkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auXzzqqxyxfXwxVnFyUD4I8t7Rk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/azxSLhj3qB7DepFeXAA5jPTg.jpg?f=fotoalbum_large

Support in slicer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpJ-gALX9VFEgSqEmIVipZRtisQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cvwUi8s4nRI4uh4hVIZVdFU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ik heb zitten googlen maar kom er niet helemaal uit.

Ik had een 6.30u print, waarbij bij het laatste uur een clog zou zitten, print ging niet verder.. maar ik kan nergens vinden waar ik de temp wat kan verhogen, en of het mogelijk is de printkop te verplaatsen zodat ik er bij kan? Ik kon nu net niks, want de unclog tool die bij de printer geleverd werd, is veel te kort? Om vanaf de bovenkant door te drukken, en je kunt niet bij de onderkant komen omdat de positie van de nozzle boven de poopshute zit.

Print canceled, de clog zit er nog steeds in blijkbaar want AMS krijgt het filament er nog steeds niet in.. daar morgen maar naar kijken.

Maar ben benieuwd of je iets kunt doen met de temp + verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-06 13:30
Ik had een clog, was alleen niet de nozzle maar de extruder waar een afgebroken stukje filament in was blijven hangen waardoor de rest niet gefeed kon worden. Ik zou dus eerst even extruder checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 18:31:
[...]
Bambu raadt aan zowel bij PLA als PETG om te zorgen dat de chamber temperatuur niet te hoog wordt om te voorkomen dat het filament voordat het de hotend throat bereikt, de glass transition temperature overschrijdt.
Dat snap ik. Ik denk dat men het zekere voor het onzekere neemt. Ze weten natuurlijk niet welke temp bij jou de omgevingstemperatuur is. Want dat speelt ook een rol natuurlijk. Zoals gezegd komt de kamertemp bij mij niet boven de 40C uit als ik met PLA print. Dat is 20 graden onder die transitietemp. Dus ik heb nog wat speling. En de praktijk wijst ook uit dat het goed gaat. Ik heb geen last van clogs (wat het gevolg zou zijn van te warm filament vòòr de hotend), ondanks dat ik echt wel wat prints van meer dan 6 uur heb gedaan en ook wel eens zo'n beetje de hele dag aan het printen ben. In de zomer wordt het misschien een ander verhaal; dan wordt het hier best warm in huis. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:07:
Ik heb een trechter voor een knikkerbaan geprint. Na uren printen valt mij op dat de kwaliteit van de print aan één kant wat afwijkt (linkerkant in de printer; P1S). De rest is prima.
Je ziet dit terug aan de bovenkant van de trechter. Het lijkt ook zichtbaar in de support, maar dit zie ik ook terug in de preview van Bambu Studio...

Geprint met PLA+ van Eryone en gesliced met 'Generic PLA' profiel in Bambu Studio. Niks geks verder. Tot op heden ook geen print issues gehad met dit filament.

Ding is functioneel helemaal prima, maar toch kan ik niet verklaren waarom dit gebeurt.

[Afbeelding]

Support linkerkant
[Afbeelding]

Support in slicer
[Afbeelding]
Heb je de ABL gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25
[...]

*O*

[...]

Gelukkig werkt alles nu weer goed na het vervangen van de extruder en hotend, net een print gedaan met 150 colour changes en dat ging helemaal goed. Oef...
Idd met een tandenstoker of een speciaal printje. Die heb ik en is daar ideaal voor;
https://www.printables.co...bambu-ams-disconnect-tool

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Yes.
Maar je vraag triggert me wel. Eerder deze week legde de hotend de laagjes 1cm boven het printed, na leveling... Na een restart, met opnieuw ABL, ging het wel goed.
Zou het levelen soms niet 100% functioneren en tot dergelijke kwaliteitsafwijkingen kunnen leiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Richard89 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:17:
.maar ik kan nergens vinden waar ik de temp wat kan verhogen, en of het mogelijk is de printkop te verplaatsen zodat ik er bij kan?
In Bambu Studio of de app kan je temp en positie aanpassen. Op de temperatuur klikken en aanpassen maar. Als je op groene printer icoon drukt kan je ook de positie sturen. Soortgelijk in Bambu Studio.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CekAQ5Ou8jkwOE9hz5XRWfW7rIo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XopPdbfE0PdIjtxrThUP459h.png?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk ook wel op de printer zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:01:
[...]

Yes.
Maar je vraag triggert me wel. Eerder deze week legde de hotend de laagjes 1cm boven het printed, na leveling... Na een restart, met opnieuw ABL, ging het wel goed.
Zou het levelen soms niet 100% functioneren en tot dergelijke kwaliteitsafwijkingen kunnen leiden?
Ik zou ff een volledige onderhoudscyclus doorlopen. Dus de riemen stellen, X/Y/Z-assen schoonmaken, etc. Daarna een zelf-test, gevolgd door een volledige calibratie.

Klinkt alsof er iets niet helemaal lekker zit, hardwarematig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
jj85 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:08:
[...]

In Bambu Studio of de app kan je temp en positie aanpassen. Op de temperatuur klikken en aanpassen maar. Als je op groene printer icoon drukt kan je ook de positie sturen. Soortgelijk in Bambu Studio.
[Afbeelding]

Waarschijnlijk ook wel op de printer zelf.
Thanks, ja ik kon die setting wel vinden, maar hij reageerde er gewoon niet op. Hij bleef op 220 hangen, waarschijnlijk omdat hij dus nog bezig was met een print job? Als de printer idle is dan werkt het gewoon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

[Afbeelding]

Support linkerkant
[Afbeelding]

Support in slicer
[Afbeelding]
Als je de support van boven af bekijkt in de slicer is het alleen de korte stukjes die hij steeds 'omdraait', de lange lijnen waar je print daadwerkelijk op rust zijn gewoon normaal. Dus ik denk niet dat het specifiek de support is wat je probleem veroorzaakt.

Mijn vermoeden gaat uit naar de Aux fan, die zit redelijk dicht op de print aan die kant. Dat die de net gelegde filament gewoon omver blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Gerritjuh schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:57:
[...]

Voor het verwijderen van het laatste stukje kun je volgens mij ook de optie "Unload" gebruiken, dan wordt de nozzle verwarmd, een stukje afgeknipt en gaat de motor in de extruder achterwaarts draaien. Als je dan het laatste stukje voorzichtig terug trekt lijkt mij dat een veiligere optie.

Om je PTFE tube lus te halen en eventueel de connector van de AMS is er een heel handig tooltje.

https://makerworld.com/en/models/16505#profileId-15329
Dat unloaden had ik geprobeerd maar werkte helaas niet. Het filament kwam er niet uit. Vreemd want toen ik met de hand aan het wiel draaide wel. Ik snap het ook niet.

Bedankt voor die tool! Met de ams zelf heb ik er minder problemen mee omdat je hem daar met 2 vingers in kan drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[Afbeelding]

Support linkerkant
[Afbeelding]

Support in slicer
[Afbeelding]
Ligt de bovenkant die je ziet direct op de support? Of bestaat de bovenkant uit meerdere lagen? Want de support is geen mooie gladde basis, dus hetgeen je daar bovenop print zal altijd wat ruw zijn. Oplossing is dan om pakweg 3 toplagen te hebben, maar dat gaat dus niet als het ontwerp maar dik genoeg s
Is voor 1 laag.
Het ontwerp loopt natuurlijk schuin/gebogen af, dus je kunt niet Helemaal spreken van 1 laag, maar het idee blijft hetzelfde.

Verder kun je nog kijken of de nozzle wellicht iets van een beschadiging heeft waardoor het filament een beetje 1 kant wordt opgestuwd.
Maar de suggestie van hierboven betreffende de aux fan is ook wel een goeie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@_ferry_ @Ischium @MC Taz Man
Dank voor jullie suggesties!

@_ferry_ Bovenkant ligt niet direct op de support, de trechter is zo'n 4mm dik, bestaat uit 3 lagen met daartussen een infill.
Bij nadere inspectie blijkt juist de onderkant, hetgeen dat bovenop de support ligt, er prima uit ziet. Over de gehele trechter is de kwaliteit vergelijkbaar.
Het betreft dus enkel de bovenste laag.

Dus de suggestie van @Ischium is best een aardige. Die stond namelijk aan op 70%.

Ook zal ik de ABL nog eens goed monitoren / de onderhoudscyclus doorlopen zoals @MC Taz Man suggereert. Bij het starten vibreert het bed een paar keer. Tijdens een van de laatste ABLs viel me op dat de printer dit ook tussen het proben (6*6 grid) ook een aantal keer doet, was me voorheen nooit opgevallen.
Kortom, even genoeg input om verder op onderzoek te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

jj85 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 07:01:
[...]

Yes.
Heel soms komt er een extrusie aan de nozzle te zitten wanneer hij filament laadt. Normaal valt het in de poop chute, maar heel soms blijft het hangen en dan komt het tijdens het levelen tussen de nozzle en bed in.

Daarna legt 'ie nog een prime line enzo dus grote kans dat die drol er dan af valt. En dan ga je kijken en lijkt het net alsof 'ie in de lucht print. Die drol ligt dan onder in de machine ergens.

Is mij ook eens overkomen dat er zo'n drolletje tussen de achterste z-as kwam.

Zou zomaar zoiets geweest kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Na lang twijfelen tussen de MK4, XL en X1C dan toch maar overstag gegaan en gisterenavond de X1C met AMS besteld.
Ik heb nu een MK3S thuis en voor een vriend heb ik een MK4 gebouwd en al redelijk wat mee geprint. Het verschil is toch wel opmerkelijk tussen de MK3S en MK4. Geen 602 meer en VFA is een stuk minder.

Ik hoop met de X1C dezelfde print kwaliteit ga bereiken als de MK4 (mag gerust aan MK4 snelheden zijn), maar toch het gemak heb van de AMS en gesloten behuizing. Fingers crossed dus.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

jj85 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:22:
Ook zal ik de ABL nog eens goed monitoren / de onderhoudscyclus doorlopen zoals MC Taz Man suggereert. Bij het starten vibreert het bed een paar keer. Tijdens een van de laatste ABLs viel me op dat de printer dit ook tussen het proben (6*6 grid) ook een aantal keer doet, was me voorheen nooit opgevallen.
Kortom, even genoeg input om verder op onderzoek te gaan.
Dat schudden is om de load-cell sensors die in het bed zitten (voor de auto bed-leveling) te calibreren. Kort uitgelegd weet de printer welke waarde zou moeten zien tijdens het schudden, streept die weg tegen de bewegingen die hij daadwerkelijk meet, en gebruikt de rest waarden als offset zodat de printer een accurate 0 heeft om je bed mee te levelen. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Ischium schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Dat schudden is om de load-cell sensors die in het bed zitten (voor de auto bed-leveling) te calibreren. Kort uitgelegd weet de printer welke waarde zou moeten zien tijdens het schudden, streept die weg tegen de bewegingen die hij daadwerkelijk meet, en gebruikt de rest waarden als offset zodat de printer een accurate 0 heeft om je bed mee te levelen. :Y)
Dank voor je uitleg! Wat ik dan nog niet helemaal begrijp, waarom doet hij dit ook tijdens het levelen / proben van de 36 punten? Zou 1 keer voor de hele ABL sequence niet voldoende zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Het zal vast te maken hebben met dat het 2 seconden duurt om te doen, en een paar keer extra schudden voor accurater meten het waard is over niet extra schudden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jj85 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:43:
[...]

Dank voor je uitleg! Wat ik dan nog niet helemaal begrijp, waarom doet hij dit ook tijdens het levelen / proben van de 36 punten? Zou 1 keer voor de hele ABL sequence niet voldoende zijn? :?
Meer info is meer accuraat, gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 21:41
MC Taz Man schreef op maandag 12 februari 2024 @ 16:31:
[...]

Meer info is meer accuraat, gok ik
En misschien is de printer wel verplaatst sinds de vorige print.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
THM0 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Euh nee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

[...]

Het is overigens geen echte load cell maar simpelweg een piezo disc. En dan zitten er daar drie van onder het bed.

https://wiki.bambulab.com...-the-heatbed-force-sensor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Laatst online: 21:41
Ja maar dat weet de printer natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
THM0 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Niet relevant. Dit doet 'ie elke ABL

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]
Had het ook niet iets te maken met de spanning op de snaren? Ik meen dat ik een keer ergens las dat ie zo bepaalt of de spanning nog goed is en indien nodig een waarschuwing geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:47
Even een praktische vraag:
Je kunt 'support' kiezen, bij het instellen van Studio, maar dan ondersteunt hij alles, de gekste dingen, bv een 2 mm gaatje , dat helemaal niet belangrijk is, en zonder ondersteuning prima aan de maat is om eventueel nog opgeboord te kunnen worden, maar welk behoorlijk wat onderstuening materiaal gebruikt,
Ik meen ergens gezien te hebben dat je kunt selecteren wat en waar ondersteuning, normaal of met een boom, nodig of gewenst is.
Iemand die daar meer over weet en mij in de juiste richting kan sturen?
Bedankt alvast.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

kaanmijo

Picobello B.V.

Afgelopen weekend na 4 dagen kloten m'n Ender 3 zowat uit het raam gegooid omdat 'ie tegen bleef werken, dus tijd voor een upgrade! Een Bambulab P1S + AMS :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LV9NUZjPnr5Ls6_JJpyt6NA3p8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PDBl9VIIku4Kg32ZcEa2Ft5.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren al meteen iets geprint, kwam er bij de volgende print niets meer uit. Bleek een stukje filament afgebroken in de nozzle/extruder. Was al bang dat ik ‘m meteen weer kon terugsturen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 03:41

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Naalroc schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:07:
Even een praktische vraag:
Je kunt 'support' kiezen, bij het instellen van Studio, maar dan ondersteunt hij alles, de gekste dingen, bv een 2 mm gaatje , dat helemaal niet belangrijk is, en zonder ondersteuning prima aan de maat is om eventueel nog opgeboord te kunnen worden, maar welk behoorlijk wat onderstuening materiaal gebruikt,
Ik meen ergens gezien te hebben dat je kunt selecteren wat en waar ondersteuning, normaal of met een boom, nodig of gewenst is.
Bedankt alvast.
Ik heb even geen toegang tot Bambu Studio, maar je kan inderdaad kiezen wat voor type supports je wil gebruiken en vanaf welke hoek. Daarnaast kan je support blockers toevoegen in BS om het printen van supports op specifieke plaatsen te voorkomen. Of je kan vlakken van je model "painten" om aan te geven waar de supports moeten komen.

Hopelijk kan je verder met deze wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Naalroc schreef op maandag 12 februari 2024 @ 23:07:
Ik kies meestal voor 5mm outer brims, dan is de kans minimaal dat de print los komt van de plate. Bij het tabblad 'support' pak ik gewoon de standaard optie, die werkt in vrijwel alle gevallen voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Plu8vQDnCRk2RHKo12hbfzdk3P0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1GCWLjZEgDrz5p0OPwjvNtUC.png?f=fotoalbum_large

Andere vraag aan de experts, ik ben met wat motor onderdelen bezig; houder voor de navigatie (Samsung Galaxy Active Tab) en een plaat om het display naar de zijkant te verplaatsen zodat daarnaast een RAM mount geplaatst kan worden die bijv. een Gopro, telefoon, etc, kan vasthouden. Het gaat om een Yamaha T7 WR (offroad) die af en toe flink wat te verduren krijgt.

Deze items heb ik afgelopen week al geprint met normale PLA en gemonteerd, maar ik twijfel over de stevigheid op de lange termijn. UV straling/verkleuring ben ik niet zo bang voor, maar een beetje stevigheid wel. Zou PLA-CF beter op zijn plaats zijn hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQPEBUyrKIhyoxw44uSDqEqtxpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0YxlkRsgwprgW2hFKsPaVrIh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ik heb issues met 1 bepaalde print / filament..

bij het wisselen van kleur loopt de print telkens vast en krijg in een error dat het filament niet geladen kan worden. na wat troubleshooten kom ik er achter dat het niet het model is, ander merk filament werkt namelijk gewoon.

Ik denk dat tijdens het wisselen, het filament te heet wordt en daardoor vast loopt.
In bambu studio zie ik dat de max temp op 240 staat, ik krijg dit alleen niet terug naar max 220...

ik heb al een "eigen" filament aangemaakt, die staat netjes onder user preset, maar ik kan deze vervolgens niet selecteren in de AMS...

nu dacht ik, hij pakt misschien wel gewoon die settings vanuit de slicer maar ik zie bij het starten toch dat hij naar 240 gaat.

ik wil dat de nozzle maar max 220 wordt, hoe kan ik dit alsnog instellen en dat AMS dit ook oppikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zsub
  • Laatst online: 12-06 13:30
ouweklimgeit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Deze items heb ik afgelopen week al geprint met normale PLA en gemonteerd, maar ik twijfel over de stevigheid op de lange termijn. UV straling/verkleuring ben ik niet zo bang voor, maar een beetje stevigheid wel. Zou PLA-CF beter op zijn plaats zijn hier?
[...]
Ik zou me juist wel om UV druk maken, volgens mij wordt PLA daar broos van en juist bij schokken/impact kan het dan afbreken. Ik zou iets UV bestendigers en minder stijf dan PLA kiezen, dat beter tegen schokken kan. Ik denk dat ASA eventueel geschikter zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
ouweklimgeit schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:39:
[...]

Ik kies meestal voor 5mm outer brims, dan is de kans minimaal dat de print los komt van de plate. Bij het tabblad 'support' pak ik gewoon de standaard optie, die werkt in vrijwel alle gevallen voor mij.
[Afbeelding]

Andere vraag aan de experts, ik ben met wat motor onderdelen bezig; houder voor de navigatie (Samsung Galaxy Active Tab) en een plaat om het display naar de zijkant te verplaatsen zodat daarnaast een RAM mount geplaatst kan worden die bijv. een Gopro, telefoon, etc, kan vasthouden. Het gaat om een Yamaha T7 WR (offroad) die af en toe flink wat te verduren krijgt.

[Afbeelding]
Voor zo'n zaken zou ik wegblijven van PLA. Breekt als het broos wordt en als jouw motor een dag in de zon staat deze zomer, ga het zijn dat de mount vervormd.
Ik zou minimaal voor ABS/ASA gaan, miefst PC (kan evt. met carbon) of nylon met carbon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
kaanmijo schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:10:
Afgelopen weekend na 4 dagen kloten m'n Ender 3 zowat uit het raam gegooid omdat 'ie tegen bleef werken, dus tijd voor een upgrade! Een Bambulab P1S + AMS :)

[Afbeelding]

Gisteren al meteen iets geprint, kwam er bij de volgende print niets meer uit. Bleek een stukje filament afgebroken in de nozzle/extruder. Was al bang dat ik ‘m meteen weer kon terugsturen :+
Lekker! Ik heb gisteren melding gekregen dat mijn X1C met AMS verzonden is. Hoelang heb jij moeten wachten tot de levering eenmaal het pakket verzonden was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Broodro0ster schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 11:14:
[...]

Voor zo'n zaken zou ik wegblijven van PLA. Breekt als het broos wordt en als jouw motor een dag in de zon staat deze zomer, ga het zijn dat de mount vervormd.
Ik zou minimaal voor ABS/ASA gaan, miefst PC (kan evt. met carbon) of nylon met carbon.
Los van het feit dat het waar is wat je zegt, even gewoon uit nieuwsgierigheid: is PETG niet al voldoende?
Pagina: 1 ... 41 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.