Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05 20:43

SebasFM

BOFH

bszz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:18:
Nog even een paar dingetjes: Gezien de slechte verkrijgbaarheid van sommige verbruiksartikelen bij BL leek het mij verstandig een voorraadje spares aan te leggen, van filament cutter, tot olie/vet en PFTE slangen.

Nu zijn er twee zaken mbt tot de A1 + AMS waar ik niet helemaal uit kom:

-Je kunt voor de X1C 4m PFTE kopen en voor de A1 alleen op maat een setje van 4 slangen. Weet iemand of deze dezelfde specs hebben (binnen/buitendiameter). Uit de Wiki haal ik het antwoord niet helaas.
-Wat voor olie en vet gebruiken jullie? Of kun je ook WD40 gebruiken? Bij Bambu: leuk dat er instructies zijn om bijv. olie te gebruiken op de Y-as maar in hun webshop nergens te vinden.
Ik kreeg bij de aanschaf van mijn P1S eerste week januari een setje reserve PFTE tubes mee inclusief 2 verschillende soorten zakjes vet. (Of waren die zakjes bedoeld voor de installatie? 8)7 )
Verder had ik er wel een extra hotend van 0.4mm voor carbon filament meebesteld.
Richard89 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 13:53:
Ik zie op Temu ook sunlu filament, voor 10eu per KG.. iemand hier ervaring mee? is wel heel erg goedkoop?

Edit: laat maar.. ik let niet op, is 250gr..
Op de site van Sunlu (mits voorradig in de EU) een stuk goedkoper.

[ Voor 16% gewijzigd door SebasFM op 01-02-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 21:06

Bz

Ik had laatst Sunlu PETG voor €12 kg. prima spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz

Bz

Ik kocht laatst Sunlu 4 voor de prijs van 3 voor €12.50 oid per kg. Prima kwaliteit PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowandchicken
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10-02 22:23
Ik volg deze thread en de ontwikkelingen van de Bambu printers al een tijdje.
Ik ben zo'n 5 jara geleden begonnen met de 3d print hobby en waar ik eerst altijd een beetje skeptisch was en het een nerd ding vond, was ik direct verkocht toen ik er zelf 1 had. Wat een uitkomst! Voor zoveel dagelijkse probleempjes, hub even wat tekenen in tinkercad als het snel en overal moet of anders fusion, printen klaar. problem solved.
Nu heb ik 5 jaar geleden een Ultimaker S3 gekocht. Ik heb hem zakelijk aangeschaft, wat de prijs destijds wat interessanter maakte, maar de consumentenprijs lag destijds op zo'n 4500.- Erg veel geld, maar ik wilde inderdaad geen gehannes en het ding moest out of de box gewoon printen zonder gedoe.
Ook had de S3 een dual extruder, waardoor ik 2 soorten filament tegelijk kon printen. (nou dat valt in de praktijk wel tegen, want de mechanische handeling die de printer moet doen om te wisselen van kop vind ik erg omslachtig, al produceerd het in ieder geval geen waste, omdat hij echt 2 nozzles heeft.
Maar goed, tot nu toe vind ik het een hele fijne en betrouwbare printer.
Nu zit ik momenteel bij een bedrijf en die hadden een Creality max K1 gekocht. Ruim onder de 1000.-
WOW. Die print snelheid! Waar bij mijn ultimaker de minste of geringste print uren duurt en vaak een nacht nodig heeft om te printen, poept dit ding er in een half uurtje tot 2 a 3 uurtjes een heel ontwerp uit.
Dan is mijn printer toch wel heeeel erg duur geweest bedacht ik me (tuurlijk zaten we in een andere tijd..)
Ik was benieuwd of er hier mensen zijn die een goede afweging of vergelijk kunnen maken tussen een ultimaker en de bambu labs.

Ik vind het zonde om de ultimaker de deur uit te doen, want hij heeft me zelfden in de steek gelaten, maar hij heeft toch best wat nadelen voor me die de BL allemaal wel lijkt te tekkelen. De belangrijkste hierin zijn: build volume (bij UM max 19,5 x19,5 x 19,5), de snelheid en kosten spare parts. Een printcore om nylon of carbon te printen kost gewoon 300.--!!

Ik kan de BL er naast aanschaffen natuurlijk (al weet ik niet hoe ik dat thuis moet uitleggen ;) ) maar graag wat onderbouwde ervaringen zou fijn zijn. Nadeel van beide printers naast elkaar gebruiken (1 voor de quality en 1 voor de snelheid) is dat de UM 2,85mm filament moet hebben en alle andere printers 1,75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb afgelopen zaterdag de A1 combo ontvangen. Mijn eerste 3D printer. Mooi ding, maar nog geen 24 uur later kreeg ik een pushbericht via de app: terugroepactie ivm brandgevaar van de heatbed cable. Advies: maak ticket aan en stop direct met gebruiken.

Uiteraard heb ik mijn kabel geïnspecteerd en op 't ding dat nog geen 24 uur oud was, zat het euvel ook. Ontzettend balen natuurlijk, en zowel op Reddit als het Bambu forum lees ik veel soortgelijke verhalen. Reacties van Bambu op de tickets zijn erg langzaam en weinig concreet. De paar concrete reacties die ik (op tickets van anderen) heb gelezen, hebben het over een periode van 2 a 3 maanden wachten tot ze nieuwe heatbeds kunnen leveren.

Dat is voor mij echt onacceptabel. Ik heb het product nog geen 24 uur kunnen gebruiken en zou dan 3 maanden moeten wachten -_-

Ik wil 'm dus eigenlijk retourneren; ik heb onder Europese wetgeving nog pakweg een week herroepingsrecht. Maar hier loop ik tegen een paar problemen aan: 1) ze reageren momenteel zeer traag op tickets waardoor ik bang ben dat de goedkeuring van mijn retouraanvraag buiten die periode van 14 dagen valt en 2) het product is natuurlijk gemonteerd en gebruikt, terwijl het herroepingsrecht 't volgens mij heeft over ongebruikt...

Wat te doen? Misschien handig als ik hier een apart topic voor aanmaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 14:56
ik heb zojuist mijn P1S uitgepakt, en wilde m eigenlijk zonder AMS gebruiken, maar ik met het kleine stukje PFTE buis wat ik op de plaatjes online wel zie, bij het gebruiken van de printer met een losse rol.

Er gaat netjes een buis van de feeder naar het AMS deel op de printer, maar ik heb nergens een los klein stukje gevonden.

in de AMS box zitten wel een aantal tubes, maar dat zijn spare parts voor de AMS.. mis ik iets?

Edit: ik moest de gehel adapter van de ams tube eraf halen, ik had alleen de tube los gemaakt.. "gevonden"..

[ Voor 11% gewijzigd door Richard89 op 02-02-2024 09:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@cowandchicken ik heb gister de X1 carbon uitgepakt en als ik dat vergelijk met de twee Ultimaker 2's die ik onder handen heb gehad is dit wel een level up imo. Die Ultimaker's heb ik overigens niet intensief gebruikt, had ze opgekocht en doorverkocht.

Goede bouwkwaliteit en prima ervaring, voelt echt als een enterprise machine.

Maar goed, heb pas 1 Benchy geprint.

Had alleen een meetfout gemaakt, dacht dat hij precies in mij bestaande kast zou passen maar heb er geen rekening mee gehouden dat het display uitsteekt. Dus ik moet nog even uitleggen dat er een nieuwe kast komt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-05 22:47
sOid schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:09:
Ik heb afgelopen zaterdag de A1 combo ontvangen. Mijn eerste 3D printer. Mooi ding, maar nog geen 24 uur later kreeg ik een pushbericht via de app: terugroepactie ivm brandgevaar van de heatbed cable. Advies: maak ticket aan en stop direct met gebruiken.

Uiteraard heb ik mijn kabel geïnspecteerd en op 't ding dat nog geen 24 uur oud was, zat het euvel ook. Ontzettend balen natuurlijk, en zowel op Reddit als het Bambu forum lees ik veel soortgelijke verhalen. Reacties van Bambu op de tickets zijn erg langzaam en weinig concreet. De paar concrete reacties die ik (op tickets van anderen) heb gelezen, hebben het over een periode van 2 a 3 maanden wachten tot ze nieuwe heatbeds kunnen leveren.

Dat is voor mij echt onacceptabel. Ik heb het product nog geen 24 uur kunnen gebruiken en zou dan 3 maanden moeten wachten -_-

Ik wil 'm dus eigenlijk retourneren; ik heb onder Europese wetgeving nog pakweg een week herroepingsrecht. Maar hier loop ik tegen een paar problemen aan: 1) ze reageren momenteel zeer traag op tickets waardoor ik bang ben dat de goedkeuring van mijn retouraanvraag buiten die periode van 14 dagen valt en 2) het product is natuurlijk gemonteerd en gebruikt, terwijl het herroepingsrecht 't volgens mij heeft over ongebruikt...

Wat te doen? Misschien handig als ik hier een apart topic voor aanmaak...
Yeah, lastig. Ik heb ook een A1, net een maandje, zonder het euvel. YT, Reddit en andere socials staan bol van de waarschuwingen e.d. dus ik zit helemaal te twijfelen wat ik ermee moet want hij doet het echt fantastisch. Los van het feit dat het erop lijkt dat Bambu het probleem serieus neemt is er niet een helder 'wat nu'. Lastige is... ik ben echt dol op mijn A1...

In jouw geval zou ik sowieso een ticket aanmaken, want ik meen dat een retour begint met de intentie tot retournering en daarbij is het aanmaken van een gedateerd 'papertrail' essentieel. Je hebt daarmee zwart op wit dat je je beroept op je retourrecht; dat zij er erg lang over doen is niet jouw probleem. Herroepingsrecht is ook, als ik me niet vergis, zonder opgaaf van reden. Dus, 'ik ben ontevreden over het product' of 'ik heb me bedacht' geldt gewoon. Een terugroepactie van deze orde van grote is een nog betere reden dan dat, lijkt me, en ik denk dat Bambu dat wel honoreert. Zo niet, zeggen dat je geen vertrouwen meer hebt in een vervangend / alternatief product en ze in gebreke (gaat) stellen. Maar kijk maar eerst hoe het loopt joh.

Edit: ik heb overigens geen pushbericht gekregen... wel een mail met een melding dat ik een beschermende kabelmof krijg opgestuurd. Zou het misschien een batch met faulty bedden zijn en dat de mijne erbuiten valt?

[ Voor 3% gewijzigd door Mday op 02-02-2024 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een X1C of P1S die PLA enzo gewoon ook met de deuren dicht printen. Als ik nl de temp van de enclosure in de gaten hou, zie ik dat deze zelfs met de textured plate (waarbij de bed temp tot 55C gaat) niet boven de 40C uitkomt. En als de bedtemp 55C is, dan kan een omgevingstemperatuur van een graad of 40C ook geen kwaad in mijn optiek.
Bij ABS/ASA loopt de temperatuur hoger op, maar ook niet echt veel hoger. Volgens mij heb ik 'm niet boven de 45C uit zien komen. En dan is het bed 100C en de nozzle 270C. Maar er werd volgens mij gesproken over dat de 60C bereikt kon worden in de X1C, maar dat zie ik niet zo gebeuren. Misschien als ik 'm inpak in een thermische deken :+

Ervaringen?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sOid schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 09:09:
Ik begrijp dat inmiddels Bambu labs via Youtubers/influencers hebben opgeroepen dat alle A1 gebruikers direct moeten stoppen met het gebruiken van hun printers. Klinkt allemaal een beetje raar, maar Bambu gaat alle gebruikers op de hoogte stellen.

Misschien denken ze dat het zo sneller gaat ofzo. Maar goed, als de boodshap maar over komt: als je een A1 hebt, trek de stekker uit het stopcontact

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMD1VLq-sgeu2z58LCNi72_Mwsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54zEKtO9vch1pb60kYpviZDr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzugxHVegOf9BPOiwUTn3UlGTaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgDeCI6E9qk3OcFlDqBPumIZ.jpg?f=fotoalbum_large

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-05 22:21
mphilipp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:23:
Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen met een X1C of P1S die PLA enzo gewoon ook met de deuren dicht printen. Als ik nl de temp van de enclosure in de gaten hou, zie ik dat deze zelfs met de textured plate (waarbij de bed temp tot 55C gaat) niet boven de 40C uitkomt. En als de bedtemp 55C is, dan kan een omgevingstemperatuur van een graad of 40C ook geen kwaad in mijn optiek.
Bij ABS/ASA loopt de temperatuur hoger op, maar ook niet echt veel hoger. Volgens mij heb ik 'm niet boven de 45C uit zien komen. En dan is het bed 100C en de nozzle 270C. Maar er werd volgens mij gesproken over dat de 60C bereikt kon worden in de X1C, maar dat zie ik niet zo gebeuren. Misschien als ik 'm inpak in een thermische deken :+

Ervaringen?
Ik heb mijn P1S nu een maand of 4 en print hoofdzakelijk PLA en soms PETG op de textured plate. Vooralsnog altijd met de deur en deksel dicht. Heb er ook een temperatuur meter in gelegd en heb dezelfde ervaring rond de 35 graden (sensor ligt wel op de bodem van de printer..). Prints komen er dan ook altijd probleemloos uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDdmDDT-QEop-jUvaC7Wn-A7hqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cjLljIjS7dfU40PEEaYMHxE5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rammz schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:38:
[...]
Ik heb mijn P1S nu een maand of 4 en print hoofdzakelijk PLA en soms PETG op de textured plate. Vooralsnog altijd met de deur en deksel dicht. Heb er ook een temperatuur meter in gelegd en heb dezelfde ervaring rond de 35 graden (sensor ligt wel op de bodem van de printer..). Prints komen er dan ook altijd probleemloos uit.
Mooi, dat bevestigt dus mijn ervaring. Ik denk dat die machines ook niet geweldig goed geïsoleerd zijn. Ik zag ergens op YT dat iemand van binnen wat isolatiespul had aangebracht en wat andere maatregelen genomen heeft om de boel goed dicht te maken en te isoleren. Voor ABS en ASA is het in mijn ervaring nog steeds warm genoeg, maar het kan voor Nylon en PC wel eens te fris zijn.

Goed te weten dus dat deurtje/klepje open helemaal niet nodig is. Een en ander zal ook wel afhankelijk zijn van de temp in de ruimte waar de printer staat. Bij mij is dat nooit kouder dan 20C. Ik kan mij voorstellen dat als je in Brazilië zit, het temp verhaal anders wordt, en de printer wel wat warmer kan worden.

[ Voor 16% gewijzigd door mphilipp op 03-02-2024 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:07
mphilipp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:23:

Ervaringen?
Zelfde ervaring. Deurtje altijd dicht.
Wel draait de chamber dan op zo'n 70%, dat zal ook wel effect hebben op de temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Mday schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:05:
[...]

In jouw geval zou ik sowieso een ticket aanmaken, want ik meen dat een retour begint met de intentie tot retournering en daarbij is het aanmaken van een gedateerd 'papertrail' essentieel. Je hebt daarmee zwart op wit dat je je beroept op je retourrecht; dat zij er erg lang over doen is niet jouw probleem. Herroepingsrecht is ook, als ik me niet vergis, zonder opgaaf van reden. Dus, 'ik ben ontevreden over het product' of 'ik heb me bedacht' geldt gewoon. Een terugroepactie van deze orde van grote is een nog betere reden dan dat, lijkt me, en ik denk dat Bambu dat wel honoreert. Zo niet, zeggen dat je geen vertrouwen meer hebt in een vervangend / alternatief product en ze in gebreke (gaat) stellen. Maar kijk maar eerst hoe het loopt joh.
Daar zitten helaas wel wat haken en ogen aan als het product eenmaal is gebruikt.
Edit: ik heb overigens geen pushbericht gekregen... wel een mail met een melding dat ik een beschermende kabelmof krijg opgestuurd. Zou het misschien een batch met faulty bedden zijn en dat de mijne erbuiten valt?
Het begint er steeds meer op te lijken dat het echt een ontwerpfout is die alle machines treft. Zie ook de post van @mphilipp. Thanks @mphilipp, deze info had ik nog niet gezien.

Ik vrees dat ik mijn A1 vandaag maar weer ga demonteren en inpakken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz

Bz

P1S heeft in tegenstelling tot de X1 geen kamertemp meting. Dat wilde ik wel, dus ik heb een riser ontworpen waar je met een Wemos en een SHT3x de temp en luchtvochtigheid kunt meten. USB aansluiting is aanweig in de P1S aanwezig, dus een wemos is een makkelijke keuze. Vervolgens monitor ik de data in mijn home automation system (ioBroker). https://makerworld.com/en/models/157566#profileId-172931

De kamertemp komt niet bove de 40°C uit. Geprint met PETG en PLA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I5StdAL6onmV06gvW7hbWJp3ajY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mp6OMYxiFG8cJkMENA2YRs0T.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Gelet op het A1 debacle, ben ik met een schuin oog aan het kijken naar de P1S.

Ik ben wel benieuwd; heeft een van jullie de xtouch upgrade gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bz

Bz

ik niet, aangezien ik de P1S geintegreerd heb in mijn ioBroker systeem, en daar een interface heb, waar ik als kan monitoren en bedienen. Bovendien gebruik ik met name Babulab slicer of Orcaslicer als ik wil drukken. Alleen als ik TPU gebruik voer ik het filment in mbv het kleine schermpje voor de bediening. Voor mij was er weinig meerwaarde aan een groter schermpje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m12Br7kB-j1eZZJmaWrV3R4M95s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ciPZ2FmvWCS0jFudHDI14zUU.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door Bz op 03-02-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40

watercoolertje

Untertitel

sOid schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:52:

[YouTube: xtouch Bambu Lab P1P/P1S touch screen upgrade guide]
Gebruik de bediening enkel om weer op resume te drukken na een pauze (voor magneet inserts), zou niet weten wat een tochscreen toevoegd als ik alles vanaf mijn laptop of telefoon kan besturen.

Mijn antwoord is dus nee, koop ik liever filament van dat geld.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Bz @watercoolertje Tnx, twijfelde ook al aan de toegevoegde waarde.

Ik ben trouwens nieuw in dit wereldje; heb je een linkje naar een ontwerp die magnetische inserts nodig heeft? Ben benieuwd hoe dat werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:23
mphilipp schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:36:
[...]

Ik begrijp dat inmiddels Bambu labs via Youtubers/influencers hebben opgeroepen dat alle A1 gebruikers direct moeten stoppen met het gebruiken van hun printers. Klinkt allemaal een beetje raar, maar Bambu gaat alle gebruikers op de hoogte stellen.

Misschien denken ze dat het zo sneller gaat ofzo. Maar goed, als de boodshap maar over komt: als je een A1 hebt, trek de stekker uit het stopcontact

[Twitter]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het kon ook bijna niet goed gaan, het tempo waarop Bambulab 3D printer modellen eruit 'pompt'....

Zou de niet-officiele aankondiging te maken hebben met eventuele rechtzaken enz? Misschien dat ze met een een officiele stop gedwongen worden alles terug te nemen en ze nu nog kunnen werken aan een oplossing waarmee ze de A1 kunnen fixen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Jampot007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:09:
[...]

Het kon ook bijna niet goed gaan, het tempo waarop Bambulab 3D printer modellen eruit 'pompt'....

Zou de niet-officiele aankondiging te maken hebben met eventuele rechtzaken enz? Misschien dat ze met een een officiele stop gedwongen worden alles terug te nemen en ze nu nog kunnen werken aan een oplossing waarmee ze de A1 kunnen fixen.
Ik las ergens dat de terminologie die ze in de blogpost hebben gebruikt (callback vs een andere term) in de VS in ieder geval wordt gezien om juridische aansprakelijkheid bij ontstaan van brand te voorkomen.

Of dat klopt weet ik niet, maar daar zullen ze ongetwijfeld mee bezig zijn ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 11:13

delorean7

Let's take the Aston toni

Lekker verhaal met die A1
YouTube: Bambu Lab A1: Potential Fire Hazard? - PrintFixFriday 125

Moet zeggen dat ik hier ook last had van licht flikkerende lichten (heel subtiel op sommige LED).

Overigens niet veel te zien op de kabel van mijn exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
delorean7 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:48:
Lekker verhaal met die A1
YouTube: Bambu Lab A1: Potential Fire Hazard? - PrintFixFriday 125

Moet zeggen dat ik hier ook last had van licht flikkerende lichten (heel subtiel op sommige LED).

Overigens niet veel te zien op de kabel van mijn exemplaar.
In welk deel heeft 'ie het over licht flikkeren? Ik had er behoorlijk last van. Nou heb ik dat vaker met deze GU10 LEDjes bij piekspanning (inschakelen stofzuiger of boormachine) dus ik dacht dat het daar aan lag. Maar het flikkeren dat ik bij de A1 zag was wel een stuk heftiger.

Ik heb 'm intussen weer uit elkaar geschroefd en ingepakt. Het saaiste uur van mijn leven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

sOid schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:36:
[...]

In welk deel heeft 'ie het over licht flikkeren? Ik had er behoorlijk last van. Nou heb ik dat vaker met deze GU10 LEDjes bij piekspanning (inschakelen stofzuiger of boormachine) dus ik dacht dat het daar aan lag. Maar het flikkeren dat ik bij de A1 zag was wel een stuk heftiger.

Ik heb 'm intussen weer uit elkaar geschroefd en ingepakt. Het saaiste uur van mijn leven :+
Dat was mijn eigen observatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Bz schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:48:
P1S heeft in tegenstelling tot de X1 geen kamertemp meting. Dat wilde ik wel, dus ik heb een riser ontworpen waar je met een Wemos en een SHT3x de temp en luchtvochtigheid kunt meten. USB aansluiting is aanweig in de P1S aanwezig, dus een wemos is een makkelijke keuze. Vervolgens monitor ik de data in mijn home automation system (ioBroker). https://makerworld.com/en/models/157566#profileId-172931

De kamertemp komt niet bove de 40°C uit. Geprint met PETG en PLA
[Afbeelding]
Was ook mijn eerste keuze, esp met sensor. Nu gekozen voor een Xiaomi LYWSD03MMC bluetooth sensor met custom firmware waardoor hij in HA uit te lezen is (via een ESPhome bluetooth proxy).

Sensor werkt gemakkelijk een jaar op een batterij en kost zo'n 3 a 4 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMRWxaL0UfYKCSmZom2bZj8Ud8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMHNmd4THeoTmaenoBeQG8lN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-05 22:33

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

jj85 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:51:
[...]

Was ook mijn eerste keuze, esp met sensor. Nu gekozen voor een Xiaomi LYWSD03MMC bluetooth sensor met custom firmware waardoor hij in HA uit te lezen is (via een ESPhome bluetooth proxy).

Sensor werkt gemakkelijk een jaar op een batterij en kost zo'n 3 a 4 euro.

[Afbeelding]
Bij de X1C zit de temperatuur sensor bovenin in de buurt van de aan/uit knop die daar aan de voorkant bovenop zit.

Dit is ook de meest relevante plek om de temperatuur te meten omdat de hotend ook op die hoogte zit en je zo een duidelijker beeld krijgt of de temperatuur te hoog is voor PLA en er eventueel wat gelucht moet worden om verstopping te voorkomen.

Ik raad iedereen aan die een temperatuur sensor plaatst, dit dan ook te doen op de meest relevante plaats en niet onderin de printer 😉

Snap ook wel dat de formfactor van die hygrometer te wensen overlaat hoor. Maar je wil vooral bovenin meten ivm de extruder-positie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Ohmarinus schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 16:54:
[...]

Bij de X1C zit de temperatuur sensor bovenin in de buurt van de aan/uit knop die daar aan de voorkant bovenop zit.

Dit is ook de meest relevante plek om de temperatuur te meten omdat de hotend ook op die hoogte zit en je zo een duidelijker beeld krijgt of de temperatuur te hoog is voor PLA en er eventueel wat gelucht moet worden om verstopping te voorkomen.

Ik raad iedereen aan die een temperatuur sensor plaatst, dit dan ook te doen op de meest relevante plaats en niet onderin de printer 😉

Snap ook wel dat de formfactor van die hygrometer te wensen overlaat hoor. Maar je wil vooral bovenin meten ivm de extruder-positie.
Helemaal met je eens. Dacht er eerder vanmiddag ook over na en inmiddels staat hij al bovenin, naast het poepgat vd extruder :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWh2wfdSKZpE8j4N9IYxYCFNT5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1fODrXyuyq1zdkDcHS3nwkU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:09:
[...]
Geen idee of het daarmee te maken heeft. Het is deels denk ik een ontwerpfout en ook QA/QC die niet goed functioneren. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom in hemelsnaam daar een vaste kabel aan moest. Was er nou echt geen ruimte meer voor een aansluiting voor zo'n normaal netsnoer die je in het apparaat steekt?
Dan heb je wel weer een stuk ruimte achter de printer nodig voor de stekker, maar de aansluiting kan ook aan de zijkant of je pakt een haakse connector.

Maar goed, de engineers van Bambu zijn denk ik hard aan het werk om dit op te lossen. Het is best wel een dingetje en de Bambu haters wrijven in hun handen vermoed ik. Het gaat iig een bak geld kosten. Of het ze veel klanten gaat kosten betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jj85 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:44:
[...]
Zelfde ervaring. Deurtje altijd dicht.
Wel draait de chamber dan op zo'n 70%, dat zal ook wel effect hebben op de temperatuur
Haha...die pleurt ik meteen uit als die aan durft te gaan. Wát een herrieding....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P12McLhZw7nwaDBcj3icgzu66bc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/61LMDK8ZVObCl5d5pvxZuNPn.jpg?f=fotoalbum_large
Kijk, hij staat nu bij mij sinds gisteravond laat te printen op een 23u printje en het is nog maar 33C. Chamber fan staat uit; part cooling 100% en aux op 70%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 17:51

theezeefje

Poehee

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goeie supplier van PLA op plastic spoelen,
MTB3D in Delfgauw heeft goeie, hier haal ik met enige regelmaat. probleem van online bestellen is dat je mogelijk een spoel uit een oudere batch krijgt, deze zijn te breed, en passen niet in de AMS. Ik ga daarom bij ze langs om de juiste spoelen uit te zoeken.

En volgens mij heeft 123-3d hun eigen spoelen vervangen door minder brede! ze zijn nu 6,8cm breed, en dat is even breed als mn prusament spoelen, en die werken prima.
iemand ervaring met dit nieuwe formaat spoelen van 123-3d ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mday
sOid schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:13:
[...]

Daar zitten helaas wel wat haken en ogen aan als het product eenmaal is gebruikt.

[...]

Het begint er steeds meer op te lijken dat het echt een ontwerpfout is die alle machines treft. Zie ook de post van @mphilipp. Thanks @mphilipp, deze info had ik nog niet gezien.

Ik vrees dat ik mijn A1 vandaag maar weer ga demonteren en inpakken :(
Nee hoor, net voor je opgezocht op ACM. Alle aankopen online aangekocht kunnen op moment van ontvangst binnen 14 dagen gewoon teruggezonden worden, zonder opgaaf van reden. Zelfs gebruikt, tenzij je er echt 100en uren mee hebt geprint (want ‘schappelijk’ gebruik om te beoordelen of je tevreden bent) en dan nog zou je volgens mij in je recht staan. Vooral nu er een gebrek geconstateerd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

jj85 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:01:
[...]

Helemaal met je eens. Dacht er eerder vanmiddag ook over na en inmiddels staat hij al bovenin, naast het poepgat vd extruder :)

[Afbeelding]
Kijk! Mooi om te zien dat het dus toch past! Netjes hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 22:24
mphilipp schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Geen idee of het daarmee te maken heeft. Het is deels denk ik een ontwerpfout en ook QA/QC die niet goed functioneren. Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom in hemelsnaam daar een vaste kabel aan moest. Was er nou echt geen ruimte meer voor een aansluiting voor zo'n normaal netsnoer die je in het apparaat steekt?
Dan heb je wel weer een stuk ruimte achter de printer nodig voor de stekker, maar de aansluiting kan ook aan de zijkant of je pakt een haakse connector.

Maar goed, de engineers van Bambu zijn denk ik hard aan het werk om dit op te lossen. Het is best wel een dingetje en de Bambu haters wrijven in hun handen vermoed ik. Het gaat iig een bak geld kosten. Of het ze veel klanten gaat kosten betwijfel ik.
Ik heb een A1 sinds eind december en die heeft weinig stilgestaan tot nu toe. Visuele inspectie van de aansluiting laat helemaal niks abnormaals zien. Vooralsnog maak ik mij geen zorgen maar volg de ontwikkelingen wel met belangstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 22:22

Ja heb hem hier toegepast. Voor een 15 euro een leuk projectje. Voegt ook wel wat toe als in werkt makkelijker dan het standaard display.
Nadeel vind ik dat je geen ams instellingen kunt doen en daar je telefoon alsnog voor nodig hebt.

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Update op de A1 recall: https://blog.bambulab.com/a1-recall-update/
Given the challenges customers face in reliably assessing cable damage on their own, and to ensure our customers' absolute safety, we are extending the recall to include all A1 printers currently in the market, regardless of their condition.
We strongly urge all customers to stop using their A1 printers until the issue has been resolved.
@sOid Voor jou zeker ook van belang lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
jj85 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 07:00:
Update op de A1 recall: https://blog.bambulab.com/a1-recall-update/

[...]

@sOid Voor jou zeker ook van belang lijkt me
Whoa. Serieuze actie hoor. Beide best goed om te overwegen. Is een p1p/s een betere upgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:19
Ik heb de knoop doorgehakt en gekozen voor de P1S met AMS. Donderdag besteld, zaterdag binnen. Het is wel even wennen wanneer je van een Creality pro komt. Jaren met Cura gewerkt en nu dan aan de slag met Bambu Studio dat toch even anders werkt. Eerste. printje gemaakt. (De bekende Benchy die op de sd kaart staat) Nu bezig mijn eerste printje te maken via Bambu Studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb het niet, misschien later eens... Maar mis het tot nu toe niet.

Je hebt ook nog panda touch;
https://biqu.equipment/pr...ay-for-bambu-lab-printers

Maar die disclaimer qua firmware is nogal een gok. Koop je een kant en klaar product, maar met de kans dat het met een firmware update niet meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
_ferry_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:52:
[...]

Ik heb het niet, misschien later eens... Maar mis het tot nu toe niet.

Je hebt ook nog panda touch;
https://biqu.equipment/pr...ay-for-bambu-lab-printers

Maar die disclaimer qua firmware is nogal een gok. Koop je een kant en klaar product, maar met de kans dat het met een firmware update niet meer werkt.
Ziet er op zich wel goed uit. Maar inderdaad; nadeel van closed source.

Overigens heb ik begrepen dat het installeren van custom firmware op (een veel van de?) printer(s) intussen ook mogelijk is. Qua garantie is dat natuurlijk wel 'een ding'.

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 04-02-2024 10:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jugger naut
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:42
Ik heb een paar dagen geleden een X1C met AMS ontvangen. Het begin ging wat stroef, op mijn eerste print kreeg ik direct "Micro LIDAR is offline" errors, maar ik heb de stappen op hun support pagina gevolgd en sindsdien werkt het perfect.

De laatste keer dat ik een 3D printer had is al een aantal jaar geleden. Dit was een Ender 3, ik ben toen de interesse verloren aangezien ik enkel bezig was een zeer matige printer werkend te krijgen.

De X1C is echt een verademing, gewoon aan en gaan. Ik heb inmiddels al wat dingen in Fusion 360 ontworpen en geprint. Het zal vast al vaak gezegd zijn, maar ik wou het toch even delen. Wat een top apparaat.

Ik print overigens met Sunlu PLA+ op de Generic PLA settings. Passen prima in de AMS en tot nu toe al 10 perfecte prints mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:17
Ik heb problemen met de AMS lite en de A1, vele prints die er halfweg mee stoppen, de filament valt net buiten het tandwiel bij de extruder hij pushed dus niks door, maar het filament zit nog wel voor de sensor.

Dus blijft 'printen' maar er komt niks uit,

Losse rol filament gebruiken heeft dit issue niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
T-Forever schreef op zondag 4 februari 2024 @ 13:37:
Ik heb problemen met de AMS lite en de A1, vele prints die er halfweg mee stoppen, de filament valt net buiten het tandwiel bij de extruder hij pushed dus niks door, maar het filament zit nog wel voor de sensor.

Dus blijft 'printen' maar er komt niks uit,

Losse rol filament gebruiken heeft dit issue niet.
Terugsturen ;) https://blog.bambulab.com/a1-recall-update/

Ik zit vanwege de recall nu te kijken naar een p1p of een p1s. Ik vind de A1 echt perfect voor mijn behoeften maar ik heb a) geen zin om te wachten tot (na) mei, en b) ik heb geen zin om het heatbed te vervangen met evt gezeik met het uitlevelen van mijn bed nadat ik eraan heb zitten prutsen.

Met de recall discount + 100% refund zit ik op:
144 euro extra voor de p1p
245 euro extra voor de p1s zonder ams

Het is m.i. nog steeds flink geld. Ik zou wel graag een enclosure willen voor het geval ik toch zwaarder materiaal wil printen en het tocht /waait op zolder als het raam open staat wat de printkwaliteit beïnvloedt. En het allerliefste wil ik een AMS maar de is ver buiten mijn budget.

Ja, ik kan toch wachten op een heatbed upgrade en die 120,- verpatsen aan bambulab filament of betere extruders, en dan kost het me helemaal niets. Maar de ‘goedkope’ upgrade naar coreXY kietelt toch een beetje…

Iemand advies? Ik print voornamelijk PLA en PETG en wil ook graag TPU proberen. zwaarder materiaal heb ik nog niet aan gedacht maar kan genoeg potentiële toepassingen bedenken.

[ Voor 53% gewijzigd door Mday op 04-02-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz

Bz

voor de p1p kun je zelf de enclosure printen. https://wiki.bambulab.com/en/p1/modplate-customization

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-05 00:54
Mday schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:48:
[...]

Terugsturen ;) https://blog.bambulab.com/a1-recall-update/

Ik zit vanwege de recall nu te kijken naar een p1p of een p1s. Ik vind de A1 echt perfect voor mijn behoeften maar ik heb a) geen zin om te wachten tot (na) mei, en b) ik heb geen zin om het heatbed te vervangen met evt gezeik met het uitlevelen van mijn bed nadat ik eraan heb zitten prutsen.

Met de recall discount + 100% refund zit ik op:
144 euro extra voor de p1p
245 euro extra voor de p1s zonder ams
Ik zit in hetzelfde schuitje, ik denk dat ik ga voor de P1S met AMS. ongeveer 350 bijbetalen. Dan zou de AMS maar 100 euro meer kosten ten opzichte van een losse p1s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
TommyknockerNL schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Ik zit in hetzelfde schuitje, ik denk dat ik ga voor de P1S met AMS. ongeveer 350 bijbetalen. Dan zou de AMS maar 100 euro meer kosten ten opzichte van een losse p1s.
Hoe kom je uit op 350? Een p1s combo kost 1015. Tenzij je een AMS lite hebt kom ik uit op 499 bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyknockerNL
Mday schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Hoe kom je uit op 350? Een p1s combo kost 1015. Tenzij je een AMS lite hebt kom ik uit op 499 bijbetalen.
Ah, niet goed gelezen ik ging uit van mijn situatie met de AMS Lite 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
MC Taz Man schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:15:
[...]
We gebruiken dit spul voor de pullies en dit spul voor de Z-as.
Gebruik je die superlube (niet vet) ook voor de linear rods?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nope, als ik het wel heb doet BL adviseren om deze enkel met IPA schoon te maken & that's it. Dus dat doet ik dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
MC Taz Man schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:17:
[...]

Nope, als ik het wel heb doet BL adviseren om deze enkel met IPA schoon te maken & that's it. Dus dat doet ik dan ook.
Ik zie dit in de wiki staan:
Please note that if you clean the rods with IPA, you need to add a uniform thin coat of oil/grease on the rods, to prevent rust. Besides that, ensure that IPA does not reach the bearings of the X and Y axis.
Dat betekend toch dat je na de ipa er iets op moet smeren tegen de roest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
joepadmiraal schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:52:
[...]

[...]

Nee, er staat alleen dat je een gelijkmatige laag ipa op moet smeren om roest te voorkomen. En dat je het niet bij de x-y lagers moet laten komen. wacht nu twijfel ik ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Mday op 04-02-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Laatst online: 15-05 16:19
Mday schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:10:
[...]

Nee, er staat alleen dat je een gelijkmatige laag ipa op moet smeren om roest te voorkomen. En dat je het niet bij de x-y lagers moet laten komen. wacht nu twijfel ik ook.
Dat staat er ook niet. De carbon rods moet je schoonmaken met IPA, de stalen rods mag je schoonmaken met IPA maar daarna moet je die wel smeren. Je moet IPA niet in de lagers laten komen.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
Ah ja mischien had ik iets expliciter moeten vermeden dat het om de stalen rods gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Roest? :? Ik heb de X1c, die heeft carbon rods... Die roesten niet. Ik denk dat jij het over een ander model hebt, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerritjuh
  • Laatst online: 15-05 16:19
MC Taz Man schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:45:
[...]

Roest? :? Ik heb de X1c, die heeft carbon rods... Die roesten niet. Ik denk dat jij het over een ander model hebt, niet?
Alleen de X-as, de Y- en Z-as zijn wel van metaal.

"If it ain't broke, don't fix it!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gerritjuh schreef op zondag 4 februari 2024 @ 20:01:
[...]

Alleen de X-as, de Y- en Z-as zijn wel van metaal.
Ah, daar gebruik ik de gelinkte spullen voor.:
MC Taz Man schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Ah, goed punt... We gebruiken dit spul voor de pullies en dit spul voor de Z-as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Crap, ik stond op het punt om een P1S te bestellen, maar nu lees ik dat ze behoorlijk luid zijn. Iemand met een P1S / P1P die daar wat over kan zeggen (na de firmware upgrade ook bv)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mday schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:31:
Crap, ik stond op het punt om een P1S te bestellen, maar nu lees ik dat ze behoorlijk luid zijn. Iemand met een P1S / P1P die daar wat over kan zeggen (na de firmware upgrade ook bv)
X1c hier, maar die is erg vergelijkbaar qua geluid.

Ja, ze zijn vrij hard, ook ná de update. De update heeft wel veel effect gehad, maar is zou er nog steeds niet naast willen werken de hele dag.

Onze printer staat in de kamer naast de slaapkamer en sinds de update is het ding helemaal niet meer te horen 's nachts. Daar voor wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je kan ook een printer van een ander merk kopen, die maakt maar de helft van het lawaai.... en de helft van de snelheid :+ ;)

Wat vooral nog vrij luid is, is de fan, als je die op 70% zet ipv 100, dan scheelt dat al behoorlijk.
Als ik de deur dicht doe hoor ik in de kamer er naast eigenlijk al niets meer. En je kan de snelheid nog aanpassen als het bijvoorbeeld een issue is in de nacht. Schijnt ook te schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
_ferry_ schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:54:
Wat vooral nog vrij luid is, is de fan, als je die op 70% zet ipv 100, dan scheelt dat al behoorlijk.
Als ik de deur dicht doe hoor ik in de kamer er naast eigenlijk al niets meer. En je kan de snelheid nog aanpassen als het bijvoorbeeld een issue is in de nacht. Schijnt ook te schelen.
Het geluid hangt ook af van wat je print. Ik was laatst een desk organizer aan het printen met vakken. De wanden tussen de vakken hebben natuurlijk een infill en als ie dan steeds over 10cm ofzo de infill moet trekken, maakt dat best herrie. Andere prints zijn dan weer heel stil. En ook filament wissels met de AMS zijn luidruchtig. Als ie het filament ophaalt en de andere weer naar de printer duwt is ook en irritant geluid.

Als ik een all-nighter heb, doe ik de deuren van mijn kantoortje dicht en ik heb 'm ook een keer op silent mode gezet, want ik was bang dat iedereen in huis zou gaan klagen over de herrie midden in de nacht.
En ter info: het werkblad waar de printer op staat, is superstabiel (poten vooraan en met beugels aan de muur) en ik heb de printer zelf op rubber pads staan die voor wasmachines gebruikt worden. Dit om te voorkomen dat ie resonantie doorgeeft aan het blad. Dat is een Ikea buroblad, en dus hol. Maar door die pads is ie goed geïsoleerd en je voelt wel trillingen in het blad, maar hij maakt geen deel uit van het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmm. mogelijk een bug gevonden, die ik behoorlijk irritant vind... Had net wat problemen met m'n mesh en moest daardoor een AP een power cycle geven. Daardoor was mijn X1 ff z'n netwerk kwijt. Nu weer volle verbinding, maar no way dat ik een stream krijg. Niet in de app, niet op m'n Mac en niet in Orca. Ook ff op m'n enige Windows bak geprobeerd, maar helaas.

Ik vermoed dat er een streaming sessie is, die niet goed is afgesloten met de netwerk problemen, maar ik kan het niet hard maken. Iemand bereid om dit te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 08:11
Mday schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:31:
P1P hier dus niet enclosed en geen dikke fan.
Print voornamelijk PLA
wát een herriebak! Heb een volledige kast met geluidsdempend materiaal bekleed om hem tot een acceptabel geluidsniveau te krijgen.
Moet wel zeggen, na de firmware update is de herrie een heeeeeeel stuk minder, maar ik laat hem nog steeds liever in de kast staan.
Zie https://gathering.tweaker...message/75031404#75031404

[ Voor 6% gewijzigd door Zilverdael80 op 05-02-2024 07:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geekess
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-05 13:44
P1S hier, en momenteel is de printer redelijk stil. Ik print nu even ietsje langzamer. Bij pla en petg zet ik de chamber fan heel laag tot uit, dat scheelt vooral bakken met geluid.
Is hij muisstil? Nee. Kan ik er een film naast kijken, of mijn dochter haar toetsen ernaast maken? Ja hoor. Geen probleem. Beetje het geluid van een inkjetprinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Laatst online: 08:11
theezeefje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:50:
Nog niet, heb gister een aantal besteld. Zouden vandaag moeten binnenkomen, maar daar geloof ik sowieso geen snars van, 123-3D verstuurd nooit op zondag, alleen 123-inkt doet dat.
Maargoed, hoop ze morgen binnnen te krijgen dan kan ik wat passen en meten en ervaring delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Dank voor alle reacties! Als die p1p net zo ernstig is al de p1s ga ik wel voor de s en dan volg ik deze guide: https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/aaJQ1oqutd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Voor de A1 bezitters, de recall opties kan je hier selecteren en in werking zetten.
https://bambulab.com/en/support/aone-recall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
delorean7 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:45:
Voor de A1 bezitters, de recall opties kan je hier selecteren en in werking zetten.
Gisteravond al even ingevuld. Ik ga hem zelf wel vervangen.
Kabel ziet er bij mij nog perfect uit. Wat ik er van las gaat het om 0,1% van alle A1's. Dat valt mij nog mee, al is het wel een heel gedoe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:40

watercoolertje

Untertitel

Mday schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:57:
Dank voor alle reacties! Als die p1p net zo ernstig is al de p1s ga ik wel voor de s en dan volg ik deze guide: https://www.reddit.com/r/BambuLab/s/aaJQ1oqutd
Lijkt me dat de p1s veel stiller is tenzij je zelf een enclosure maakt voor de p1p natuurlijk. Deur open of dicht scheelt namelijk al de helft van het geluid.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
watercoolertje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:43:
[...]

Lijkt me dat de p1s veel stiller is tenzij je zelf een enclosure maakt voor de p1p natuurlijk. Deur open of dicht scheelt namelijk al de helft van het geluid.
Ja, precies, het is opvallend hoe erg de ervaringen uiteen lopen. Ik vond de A1 relatief luid maar best doable. Als de P1S een klankkast is die het geluid van een P1P op een andere manier versterkt is het gewoon stuivertje wisselen. Maar goed, ik lees dan ook weer dat een demper op de Exhaust fan plaatsen 5-7 decibel zou moeten schelen en een stoeptegel op een rubber tegel zou ook de resonantie tegen moeten gaan...

Ach ja, ik zie wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Over het lawaai; Ik kies er voor om er nagenoeg niets aan te doen. Printer staat in een kast die dicht kan, in een kamer waar we niet hoeven te zijn. That's it.

Echter kan je, als je wil knutselen, wél de printer heel stil krijgen. "Simpel", oa, door de ventilator(en) te vervangen door stillere. Vooral de chamber fan, die het meeste lawaai maakt. Noctua is altijd een goede stille oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
delorean7 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:45:
Net een mail ontvangen dat als je hem zelf wil vervangen dat het eind maart wordt.
Voor de mensen die misschien twijfelen welke optie te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
MC Taz Man schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:04:
Over het lawaai; Ik kies er voor om er nagenoeg niets aan te doen. Printer staat in een kast die dicht kan, in een kamer waar we niet hoeven te zijn. That's it.

Echter kan je, als je wil knutselen, wél de printer heel stil krijgen. "Simpel", oa, door de ventilator(en) te vervangen door stillere. Vooral de chamber fan, die het meeste lawaai maakt. Noctua is altijd een goede stille oplossing.
Yeah, snap ik. Mijn printer staat een meter naast me in mijn home office op zolder die volledig open is, wat op zichzelf al een grote klankkast is naar het trapgat toe en 's nachts printen is daarom niet mogelijk; Ik heb om die reden een wasmachine-ombouw getimmerd met rockwool aan de binnenkant . Ik kan eenzelfde kastje timmeren voor mijn P1S, bedenk ik me nu. Het zal wel loslopen, en zo niet print ik wat dempers :+

[ Voor 4% gewijzigd door Mday op 05-02-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 14:56
Iemand een idee?

Ik probeer voor het eerst met 2 kleuren te werken, ik heb een plaatje omgezet naar SVG, deze in tinkercad ingevoegd, op de "bodem" van m'n print.

Ik heb een bakje gemaakt, waarbij ik een logo op de bovenkant wil printen, dus de bovenkant ligt met die zijde op de plate, zodat ik dat zou kunnen doen.

ne heb ik 'm in tickercad zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqGfOJNSk-xG1B_TBiyAwR3Wunc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9swjpXxwVRubNAA2uLR8oUoi.png?f=user_large

Alleen in bambu studio ziet hij het hele logo niet. wie weet wat ik verkeerd doe? ik hoef geen hoogteverschil, ik wil alleen het logo met een andere kleur "inkleuren".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-05 18:15
Ik kom me ook hier melden :w
4 jaar een ender 3 gehad, met periodes van aardig veel printen. Vond het nu wel tijd voor een upgrade, vooral het 'hij doet het gewoon' idee spreekt me wel aan :+
Ben erg benieuwd naar de snelheid, dat ziet er op filmpjes voor mij nog steeds uit alsof het versneld is afgespeeld _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyknockerNL
Gisteren ticket ingeschoten voor de A1 refund, Vanochtend een mail gekregen dat de voucher 86 euro wordt bij optie 1. Had minder verwacht omdat 80 dollar was gecommuniceerd.

Gelijk de printer maar ingepakt in afwachting op de verzendgegevens. Voor de mensen die dit ook gaan doen is onderstaande link wellicht handig.

Packing Guide A1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:19
theezeefje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:50:

En volgens mij heeft 123-3d hun eigen spoelen vervangen door minder brede! ze zijn nu 6,8cm breed, en dat is even breed als mn prusament spoelen, en die werken prima.
Ik heb mijn P1S net maar de nieuwe spoelen van 123-3D passen netjes in de AMS en doen het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Richard89 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:55:
Iemand een idee?

Ik probeer voor het eerst met 2 kleuren te werken, ik heb een plaatje omgezet naar SVG, deze in tinkercad ingevoegd, op de "bodem" van m'n print.
Die SVG kun je ook in Bam,bu Studio invoegen door het onderdeel te selecteren en dan 'add object' te kiezen en dan de SVG te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-03 17:51

theezeefje

Poehee

chippie777 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Ik heb mijn P1S net maar de nieuwe spoelen van 123-3D passen netjes in de AMS en doen het prima.
Ok, heel relax! dank

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:30:
Hmm. mogelijk een bug gevonden, die ik behoorlijk irritant vind... Had net wat problemen met m'n mesh en moest daardoor een AP een power cycle geven. Daardoor was mijn X1 ff z'n netwerk kwijt. Nu weer volle verbinding, maar no way dat ik een stream krijg. Niet in de app, niet op m'n Mac en niet in Orca. Ook ff op m'n enige Windows bak geprobeerd, maar helaas.

Ik vermoed dat er een streaming sessie is, die niet goed is afgesloten met de netwerk problemen, maar ik kan het niet hard maken. Iemand bereid om dit te testen?
FF een update, voor het geval iemand dit ook wil testen; Printer is net klaar en na een power cycle heb ik weer een video feed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Ik meld mij bij deze ook in dit Topic. 4 a 5 jaar geleden begonnen met een Anycubic i3 Mega, veel geklooi met bed levelling etc waardoor ik de interesse al snel een beetje begon te verliezen.

Ik ben nu de gelukkige bezitter van een P1S met AMS combo en heb er inmiddels 40 printuren op zitten. Vooralsnog best goed met de (schaars beschikbare) Bambu filamenten, maar met de andere filamenten zoals Sunlu/Prusament is het nog even uitvogelen naar de juiste instellingen. Bij gebruik van de optie ironing all top surfaces wordt met de Bambu filament best een goed resultaat behaald. En het schermpje van de P1S vind ik best te doen, heb er niet zoveel problemen mee. Al is het scherm van de X1C vast 10x makkelijker te bedienen.

Vooralsnog vooral bakjes geprint uit de Gridfinity reeks en haakjes voor mijn Skadis pegbord. Bepaalde layershifting moet ik nog onder controle krijgen, dat is wellicht een ontwerp dingetje (wanddikte niet een veelvoud van 0,4mm).

Sunlu met kunststof spoel gaat goed. De prusament echter niet zodra de spoel 'in z'n achteruit moet' oftewel terug op moet rollen. Daarnaast had ik bij een Prusament Charmine Red PETG dat de spoel dan weer te breed was voor de AMS. Dus nog even op zoek naar een lijstje met merken die goed werken in de AMS.

Onaangename verrassing was de beperking van microSD: max 32 GB. Ga er straks een Sandisk Max Endurance inzitten ter vervanging van de No Name microSD kaart. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-05 10:35
TommyknockerNL schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:36:
Gisteren ticket ingeschoten voor de A1 refund, Vanochtend een mail gekregen dat de voucher 86 euro wordt bij optie 1. Had minder verwacht omdat 80 dollar was gecommuniceerd.

Gelijk de printer maar ingepakt in afwachting op de verzendgegevens. Voor de mensen die dit ook gaan doen is onderstaande link wellicht handig.

Packing Guide A1
mm in dubio wat ik ga doen.. normaal ben ik best wel van het dozen bewaren .. maar deze vond ik toch wat te groot. Doos is een paar weken geleden naar de stort gebracht .

OPsturen in een verhuisdoos lijkt me behoorlijk risico....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedro_Newbie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:26
SebasFM schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:32:
...
Onaangename verrassing was de beperking van microSD: max 32 GB. Ga er straks een Sandisk Max Endurance inzitten ter vervanging van de No Name microSD kaart. :9
Weet je zeker dat de max 32GB is? In mijn X1C heb ik er gewoon 1 van 64GB inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
DvD77 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:38:
[...]

mm in dubio wat ik ga doen.. normaal ben ik best wel van het dozen bewaren .. maar deze vond ik toch wat te groot. Doos is een paar weken geleden naar de stort gebracht .

OPsturen in een verhuisdoos lijkt me behoorlijk risico....
Ja, same here, hoewel de return al is aangemeld. Ik heb niks anders dan een verhuisdoos. Ze doen het er maar mee. Ik zorg ervoor dat het netjes verpakt wordt en verzonden. Er komt nog een instructie onze kant op mbt de verzending zelf begreep ik.

Mh ik zit zo erg te twijfelen om nú een P1S te bestellen en hopen dat ze die 86 euro met terugwerkende kracht kunnen refunden… dadelijk is ie out of stock en tegen de tijd dat ik instructie krijg en ze hem eindelijk hebben ontvangen is het alweer maart…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-05 21:27
Ik had dit weekend voor het eerst de gelegenheid om het automatisch wisselen van het filament bij het leeg lopen van 1 spoel eens rustig te kunnen bekijken, en had me daar op voorbereid. Situatie als volgt:
Spoel A1 bijna leeg met Bambu ABS geel en spoel locatie A2 met een volle spoel Bambu ABS geel; beide gegevens werden dan ook netjes getoond in de slicer; als je op " Auto Refill" klikt, dan werd ook daar zowel A1 als A2 getoond met het gele Bambu filament, dus alles zou moeten functioneren. Dus vóór de start werden zowel de A1 èn de A2 op de eerste foto hieronder getoond in geel; de foto is genomen nadat A1 leeg was, en A2 vol, maar die werd dus niet geselecteerd om verder te printen.
Nou, dat moest wel, maar werkte niet dus: Gestart werd met de bijna lege spoel A1, toen de draad op was werd het einde netjes uit het karton getrokken, en ondanks de scherpe knik aan het einde van de draad werd dit gewoon door de invoer getrokken, waarna de witte knipper LED rood werd, en even daarna uit ging. De draad werd in zijn geheel op gebruikt , en daarna werd de printkop geparkeerd. Op mijn PC scherm zag ik daarna een waarschuwing dat de spoel leeg was, en ik een nieuwe spoel moest monteren in het nu lege vak A1. Na nog het eea nagekeken te hebben, dat uiteindelijk maar gedaan, want er was verder geen beweging in te krijgen!

Vraag is, wat is er verkeerd gegaan cq. wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik sluit hierbij een paar foto's die de stand van zaken, zoals hierboven beschreven, moeten weergeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHAiwHS_Iz3VyzOsLaNOc7Q1VeU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RALaTim8wTEtFhzodROqIcqT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E0yybeOgMdiV80wrlVV5wZHsSvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ChvcM3lrJsjxUKHTRTG0QQtp.jpg?f=fotoalbum_large

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 09:19

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik had een bijna lege spoel geselecteerd en die heeft hij zo goed als opgemaakt en toen geprobeerd te retracten ofzo, ging niet goed. De hele AMS uit elkaar gehad en het filament uiteindelijk gelukkig kunnen verwijderen.

Ik had eigenlijk een melding zoals bij jou verwacht @Naalroc, er zat geen extra filament van dezelfde kleur in bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zowaar wat lichte problemen met warping (PLA), ik print eerlijk gezegd ook niet zo vaak grote objecten, alhoewel ik laatst een simpel sorteerbakje had gemaakt met 2 perimeter dikke wanden, dunne bodem, 20x20 breed, en die was prima.

Nu met dit bezig;
https://makerworld.com/en/models/117107#profileId-125930
En het brede basisframe trekt gedurende de print wat op in de hoeken. Niet onbruikbaar, ze schuiven nog gewoon in elkaar, maar gezien ik er meerdere ga printen is het wel een mooie case om te verbeteren en te testen.
Heb de PEI plaat al schoon gemaakt, en wat 3DLac er op.
Aux fan naar 20 gezet, en uit voor de eerste 2 lagen in plaats van 2.
Al met al is het effect al minder, maar het is er nog wel een beetje.
(Deurtje en deksel staan op een kier, bed 55 graden, nozzle 255, extrudr PLA)

De eerste lagen gaan iig goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9bZhw0EhuqD3mea4TwYRPbRLe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWpTpDjGeuDfXlQH4f1hDeGT.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er dus op dat de "opbouw" bovenop de onderkant de boel teveel onder spanning zet.
Moet ik de lichte warping maar voor lief nemen? Of zijn er nog verbeteringen haalbaar? (Brim kan ik uiteraard ook nog proberen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

[...]

[...]

Er staat volgens mij zeer duidelijk dat je de X-axis carbon rods niet mag smeren.

De Y-as en de Z-as wel.

Gebruik Lithium grease, en voor de Y-as liefst zonder ptfe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14-05 14:33
Naalroc schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:02:
Ik had dit weekend voor het eerst de gelegenheid om het automatisch wisselen van het filament bij het leeg lopen van 1 spoel eens rustig te kunnen bekijken, en had me daar op voorbereid. Situatie als volgt:
Spoel A1 bijna lee....................................
Ja dat zou ik ook wel willen weten.
Ik heb hetzelfde gehad zonder resultaat 8)7

Wat moet je dan doen om dit goed te laten verlopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
_ferry_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:38:
Zowaar wat lichte problemen met warping (PLA), ik print eerlijk gezegd ook niet zo vaak grote objecten, alhoewel ik laatst een simpel sorteerbakje had gemaakt met 2 perimeter dikke wanden, dunne bodem, 20x20 breed, en die was prima.

Nu met dit bezig;
En het brede basisframe trekt gedurende de print wat op in de hoeken. Niet onbruikbaar, ze schuiven nog gewoon in elkaar, maar gezien ik er meerdere ga printen is het wel een mooie case om te verbeteren en te testen.

[Afbeelding]

Het lijkt er dus op dat de "opbouw" bovenop de onderkant de boel teveel onder spanning zet.
Moet ik de lichte warping maar voor lief nemen? Of zijn er nog verbeteringen haalbaar? (Brim kan ik uiteraard ook nog proberen)
Even aangenomen dat ik het goed zie dat je een textured PEI sheet gebruikt; Bed op 65 graden, brim van 10cmm, op 0.1mm van de print.

Werkt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:57

BM

Moderator Spielerij
_ferry_ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:38:

Nu met dit bezig;

[Afbeelding]

Ik zet bij dat soort prints de aux fan vaak helemaal uit, dat loste mijn problemen met warping eigenlijk altijd wel op.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:21
Je moet de brim wel op 0 zetten anders helpt hij niet je hoeken naar beneden te trekken. Ik gebruik 5mm

Wil je dit niet kun je proberen de temperatuur 5 graden hoger of lager te zetten. Zo liet bij mij xtrudr vaak los met het default pla profiel en met 5 graden lager is het ok.
MC Taz Man schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:26:
[...]

Even aangenomen dat ik het goed zie dat je een textured PEI sheet gebruikt; Bed op 65 graden, brim van 10cmm, op 0.1mm van de print.

Werkt voor mij.

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 17:26

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Naalroc schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:02:
Spoel A1 bijna leeg met Bambu ABS geel en spoel locatie A2 met een volle spoel Bambu ABS geel; beide gegevens werden dan ook netjes getoond in de slicer; als je op " Auto Refill" klikt, dan werd ook daar zowel A1 als A2 getoond met het gele Bambu filament, dus alles zou moeten functioneren. Dus vóór de start werden zowel de A1 èn de A2 op de eerste foto hieronder getoond in geel; de foto is genomen nadat A1 leeg was, en A2 vol, maar die werd dus niet geselecteerd om verder te printen.
Nou, dat moest wel, maar werkte niet dus: Gestart werd met de bijna lege spoel A1, toen de draad op was werd het einde netjes uit het karton getrokken, en ondanks de scherpe knik aan het einde van de draad werd dit gewoon door de invoer getrokken, waarna de witte knipper LED rood werd, en even daarna uit ging. De draad werd in zijn geheel op gebruikt , en daarna werd de printkop geparkeerd. Op mijn PC scherm zag ik daarna een waarschuwing dat de spoel leeg was, en ik een nieuwe spoel moest monteren in het nu lege vak A1. Na nog het eea nagekeken te hebben, dat uiteindelijk maar gedaan, want er was verder geen beweging in te krijgen!

Vraag is, wat is er verkeerd gegaan cq. wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik sluit hierbij een paar foto's die de stand van zaken, zoals hierboven beschreven, moeten weergeven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien moet je de optie "AMS Filament Backup" nog aanzetten? In de handy app moet je daarvoor naar het tabblad "Devices", dan rechts bovenin het hamburgermenu openen en tikken op "AMS Settings". Daar vind je de genoemde optie.
Dit is vast ook te regelen via Bambu Studio (en op de X1C via het display) maar ik heb momenteel geen toegang tot BS om het daar even op te zoeken.

Ik heb het al meermaals gebruikt zoals jij verder hebt beschreven en ik vind het su-per-han-dig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Btje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:50:
Je moet de brim wel op 0 zetten anders helpt hij niet je hoeken naar beneden te trekken. Ik gebruik 5mm

Wil je dit niet kun je proberen de temperatuur 5 graden hoger of lager te zetten. Zo liet bij mij xtrudr vaak los met het default pla profiel en met 5 graden lager is het ok.

[...]
De 0.1 brim blijft bij mij gewoon "plakken" aan de print, die helpt dus wel degelijk iets. Niet veel, toegegeven, maar is dan voor mij ook niets meer dan een extra hulp. Het meeste doet, denk ik, die 65 graden van het bed.

Dit zijn overigens mijn PLA & PETG instellingen. Bij ABS gebruik ik de Engineering plate (makkelijker met de lijm) en de standaard instellingen van de printer. TPU moet ik nog aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief_GG
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-05 23:05
Die geruchte 5 Februari aankondiging is denk ik niet doorgegaan door de recall?

Wou graag een A1 kopen en zat te wachten tot BL mijn B2B account in orde had gemaakt (aangevraagd eind December!). Helaas pas 2 dagen geleden daadwerkelijk gekregen en dus pech! Mag ik nog langer wachten (en geen extra refund :p)

Heb nog geen andere ervaringen met 3d printen dus wil eigenlijk niet teveel betalen voor een P1 als instapmodel.., maar een A1 Mini is misschien weer wat klein 🤔
Heb in principe maar één wat grotere print in gedachte (lampenkap), de rest klein en zou prima passen.

Keuzes.. keuzes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Chief_GG schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:11:
Die geruchte 5 Februari aankondiging is denk ik niet doorgegaan door de recall?..
Wat zou er aangekondigd worden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-05 08:03
Mday schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:30:
[...]

Wat zou er aangekondigd worden dan?
Dat weten we niet. Maar mensen dachten een nieuwe printer.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mday
Ik lees vooral geruchten over een x1c upgrade… had gehoopt op een p2s ofzo maar denk dat de recall sowieso wat anders doet met hun roadmap.

[ Voor 3% gewijzigd door Mday op 06-02-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebasFM

SebasFM

BOFH

Pedro_Newbie schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:43:
Weet je zeker dat de max 32GB is? In mijn X1C heb ik er gewoon 1 van 64GB inzitten
Ik krijg de 64 GB versie niet geformatteerd omdat het Filesystem op de SD kaart (FAT32) max 32 GB ondersteunt. Kan in Windows ook niet formateren naar FAT32 met de 64 GB kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-04 17:26

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Je kan micro SD-kaarten tot 2TB gebruiken. Bron: https://wiki.bambulab.com/en/general/micro-sd-faq

Ikzelf gebruik momenteel een kaartje van 128GB, als ik het mij correct herinner. De enige beperking van FAT32 is dat een bestand maximaal 4GB groot kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebasFM schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:37:
[...]

Ik krijg de 64 GB versie niet geformatteerd omdat het Filesystem op de SD kaart (FAT32) max 32 GB ondersteunt. Kan in Windows ook niet formateren naar FAT32 met de 64 GB kaart.
*nix OS'en kunnen dat, uit mijn hoofd, wel. Althans, ik heb nog nooit problemen gehad op m'n Mac met grote USB schijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:29:
[...]

FF een update, voor het geval iemand dit ook wil testen; Printer is net klaar en na een power cycle heb ik weer een video feed.
Laatste update; wordt gefixt. https://github.com/bambulab/BambuStudio/issues/3541 & https://github.com/bambul...9#issuecomment-1909439238

[ Voor 10% gewijzigd door MC Taz Man op 06-02-2024 13:11 ]

Pagina: 1 ... 40 ... 103 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.