Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is er een manier om een meerkleurenprint buiten de AMS om te doen? Ik bedoel dan met de 'ouderwetse' kleurwissel zoals ik ook ooit deed in Prusa Slicer met mijn Enders. Ik probeer dat met de X1C, maar Bambu Studio lijkt het gewoon te negeren en print alles in één kleur ipv te luisteren naar de pauze.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb een filament extern geladen en kies die als kleur voor de print. Dan slice je dat en pak de slider in het preview scherm en zet die op de juiste laag en doet rechtsklik en kies dan 'filament change'. Eerst koos ik gewoon dezelfde omdat ik dacht dat ie zou reageren op de pauze die bij dat filament change hoort, maar nee. Dat werkt dus niet.
Toen op het hoofdscherm op het plusje gedrukt en er een filament aan toegevoegd (nr.6). Weer naar de slicer, schuifje op laag 41 gezet en nu filament change naar nr.6. Wat denk je? Gewoon negeren.

Waarom is dit zo moeilijk in Bambu Studio? Het zit gewoon in Prusa Slicer. Ze hoeven er niets voor te doen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die mislukte meerkleurenprint was overigens niet mijn enige frustratie dit weekend. Ik had nog een oude rol BasicFil PLA. Uiteraard eerst even een flow rate calibratie gedaan en toen aan het printen geslagen. Cool plate mét gluestick gebruikt, maar plakken, ho maar. Spagetti detectie werkt ook niet dus :+
Via een tip ergens op Facebook de bedtemperatuur op 60/65C gezet en ook de hotend temp op 225 en toen plakte het wel.
Typisch dat ik met de Ender 3 met die glasplaat met dat spul erop ook 60/65C gebruikt moest worden en op de cool plate standaard op 35C gaat. Maar goed, ik had nog een andere print met ander filament dat normaal wel goed plakt die ineens los ging laten. Maar dat was bij een grote print, een flink oppervlak; dat BasicFil wilde ook niet plakken bij een klein dingetje van 2x2cm ofzo. Maar goed, die bedtemperatuur opkrikken is denk ik wel een goede tip. Kromtrekken en loslaten heeft immers met afkoelen te maken.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-04 07:47
mphilipp schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:18:
Toen op het hoofdscherm op het plusje gedrukt en er een filament aan toegevoegd (nr.6). Weer naar de slicer, schuifje op laag 41 gezet en nu filament change naar nr.6. Wat denk je? Gewoon negeren.
Gewoon zo dus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHhHuYMsflBEuk-7Z5P5h-MtleQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zC7JeMGrAbeSSDDCpCN98nDA.png?f=fotoalbum_large

Dit werkt bij mij (P1S met AMS) prima.
Hij wisselt dan netjes naar die 2e kleur to op die laag, zonder purge tower etc.
Of bedoel je echt compleeet zonder AMS en een handmatige rol wissel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-05 20:50
AKOEL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:42:
Stel, je zou een losse AMS willen bestellen, waar zouden jullie die bestellen?

Voor zover ik kan zien is de AMS op de website van Bambu Labs nu het goedkoopste: 365 euro + 15 euro verzendkosten. Levering voor 15 feb.

Zijn er uberhaubt nu winkels met een AMS op voorraad?
https://www.lay3rs-retail.nl is de enige dealer die bambu mag verkopen in nl. En heeft ook onderdelen en bambu filament in stock. Ben er al een paar keer wat wezen halen wat ik met spoed nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joepadmiraal schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:30:
[...]
Gewoon zo dus?
[Afbeelding]

Dit werkt bij mij (P1S met AMS) prima.
Hij wisselt dan netjes naar die 2e kleur to op die laag, zonder purge tower etc.
Of bedoel je echt compleeet zonder AMS en een handmatige rol wissel?
Ja, zonder AMS. Ik heb wel een AMS, maar een paar rollen die daar niet in passen. Ik wilde iets printen dat maar één kleurwissel nodig had en daarvoor wilde ik die rollen gebruiken, maar dat rotding negeert gewoon die kleurwissel. Ik heb dit vaker gedaan met Prusa Slicer op mijn Enders en daar ging het gewoon prima. Hij stopt op de aangegeven layer en vraagt mij de rol te wisselen en het knopje te drukken als je klaar bent.

Ik heb het nu maar anders gedaan: andere kleuren gekozen en het toch maar via de AMS gedaan. Maar heel gek dat ie het niet doet. Zou gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:10
C4veman schreef op zondag 21 januari 2024 @ 20:01:
[...]

https://www.lay3rs-retail.nl is de enige dealer die bambu mag verkopen in nl. En heeft ook onderdelen en bambu filament in stock. Ben er al een paar keer wat wezen halen wat ik met spoed nodig had.
123-3D.nl verkoopt het ook al een tijdje maar bij beide is er tijdelijk geen voorraad ;)
https://www.123-3d.nl/search/?search=bambu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Ja, zonder AMS. Ik heb wel een AMS, maar een paar rollen die daar niet in passen. Ik wilde iets printen dat maar één kleurwissel nodig had en daarvoor wilde ik die rollen gebruiken, maar dat rotding negeert gewoon die kleurwissel. Ik heb dit vaker gedaan met Prusa Slicer op mijn Enders en daar ging het gewoon prima. Hij stopt op de aangegeven layer en vraagt mij de rol te wisselen en het knopje te drukken als je klaar bent.

Ik heb het nu maar anders gedaan: andere kleuren gekozen en het toch maar via de AMS gedaan. Maar heel gek dat ie het niet doet. Zou gewoon moeten werken.
Volgens mij kan je een pause GCODE gebruiken. Wss kan je dan ook een filament wissel uitvoeren. Moet je, uiteraard, in de slicer wel aangeven dat je externe filament gebruikt, ipv de AMS :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-05 20:50
MikeOO schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:17:
[...]

123-3D.nl verkoopt het ook al een tijdje maar bij beide is er tijdelijk geen voorraad ;)
https://www.123-3d.nl/search/?search=bambu
Waar denk je dat die het vandaan haalt..... alles wat bij 1233d te koop is komt daar via lay3rs.
1233d heeft geen direct contact met bambu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:55
mphilipp schreef op zondag 21 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Ik heb (nog) geen AMS bij mijn P1S, maar ik deed simpele multi-color prints met de PAUSE code. Dan simpelweg via de feeding optie unload, en load met andere filament, dan weer op continue, gaat prima.

De CHANGE FILAMENT deed in mijn geval zonder AMS ook niets, en printte gewoon door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AKOEL schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:41:
[...]
Ik heb (nog) geen AMS bij mijn P1S, maar ik deed simpele multi-color prints met de PAUSE code. Dan simpelweg via de feeding optie unload, en load met andere filament, dan weer op continue, gaat prima.
En dan bedoel je pause kiezen in de slicer ipv change filament? Dus niet de gcode editen?

Best wel apart dat ze die optie hebben gesloopt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AKOEL
mphilipp schreef op maandag 22 januari 2024 @ 09:20:
[...]

En dan bedoel je pause kiezen in de slicer ipv change filament? Dus niet de gcode editen?

Best wel apart dat ze die optie hebben gesloopt...
ja precies, in de slicer, bij de gewenste layer een pauze invoegen. change filament werkte bij mij ook niet, hij leek 'm inderdaad gewoon over te slaan...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:42
Heb vandaag ook de knoop doorgehakt en een X1 Carbon Combo gekocht, ervaring met verschillende 3D printers maar merkte dat ik geen zin meer had in printjes vanwege 'al het gedoe'. Hopelijk met deze printer een betere ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Goede keus denk ik @talkatoo je zult zeker minder gedoe ondervinden; maar vergeet het Bambu filament, er is beter en goedkoper spul op de markt, èn in voorraad. Bij Bambu zijn sommige types/kleuren al vele weken niet leverbaar.
Ik ben heel tevreden over mijn P1S+AMS.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Naalroc schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:39:
Goede keus denk ik @talkatoo je zult zeker minder gedoe ondervinden; maar vergeet het Bambu filament, er is beter en goedkoper spul op de markt, èn in voorraad. Bij Bambu zijn sommige types/kleuren al vele weken niet leverbaar.
Ik ben heel tevreden over mijn P1S+AMS.
Dat is een goede tip, zat al te kijken, zoveel uitverkocht.

Wat zouden jullie aanraden voor een lampen kap? Zat te denken aan wit PETG. Is er een specifiek goed merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Ik gebruik nu eSUN, voor de ABS is dat €17,50 bezorgd, bij Amazon, hoewel ik geen fan van Amazon ben.
Maar ik heb alleen nog maar ABS gebruikt voor een specifiek project, wat sterk moet zijn en geen vervorming krijgt bij warmte

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:10
talkatoo schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:55:
[...]

Dat is een goede tip, zat al te kijken, zoveel uitverkocht.

Wat zouden jullie aanraden voor een lampen kap? Zat te denken aan wit PETG. Is er een specifiek goed merk?
Hangt sterk af waar het komt te hangen en de temperatuur van de lamp.

Binnen kun je prima PLA gebruiken mits de lamp niet in de volle zon komt te hangen. PLA vervormt met hoge temperaturen voor lange tijd. Ook de lamp zelf bepaalt natuurlijk deze warmte. Tegenwoordig is alles wel LED en dan maakt dat niet echt meer uit. Maar een lamp die erg warm wordt dan is PLA geen optie.

Zelf print ik eigen alles met PET-G. Print net zo makkelijk en is bestand te hoge temperaturen en ook de zon doet er niets meer. Genoeg dingen buiten staan in de volle zon al een paar jaar en gebeurt niets mee.

PLA heeft dan veel meer keuze in kleuren dus het is altijd middelen daarin >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Weer wat anders:
ik moest even een werkstukje in PETG maken, en alle instellingen daarvoor gezet, inclusief de temperaturen, en even naar de fan settings gekeken, omdat ik bij een eerdere gelegenheid met PLA de kunststof bijna uit de nozzle zag stromen.
Deze PETG is van Jupiter, en heeft een temp van 220-250°C, dus bij de instellingen van de draad de max temp. op 250 gezet.
Nu is dat ding aan het printen, maar ik zie nog gewoon de ABS settings op mijn scherm, hierbij een paar foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmHYUn5DGdyoEtTdl5j175h0Jz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B60JrGULE0zTdy1eYPAsE1xa.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de koeling staat precies zo als bij het ABS printen, maar bij de default instellingen van PETG staan andere waarden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlvnS_cSf1bv41xpWErjbo_UhJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuafPVGCGlgEwUApV5qV8QW3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCxs157huuLbOmgwhpbtujeA0ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wawci4sq2sHQZMO6hMe2zBw0.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gaat er nu weer verkeerd? Of moet ik dat ook nog ergens anders wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:34
Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:49:
Weer wat anders:
[...]
Wat gaat er nu weer verkeerd? Of moet ik dat ook nog ergens anders wijzigen?
Je project of object hebben nog de ABS instelling, die moet je ook wijzigen naar PETG
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BMg-Ehua9UoCVaH4TAzmJ0-ScE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DqED6PsfkBPKF4DvF4CO5eRW.png?f=user_large

Verder zie ik in je AMS ook geen PETG rol gespecificeerd staat. Denk dat je daar ook nog even naar moet kijken

[ Voor 33% gewijzigd door Zilverdael80 op 24-01-2024 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Dat snap ik niet, en ik zie dit plaatje sowieso niet.
Maar je kunt in de foto 1 en 2 zien dat de PETG in houder 3 zit, en ik heb dan ook bij filament #3 op foto 2 de instellingen naar 250° veranderd, die daar hoger stonden (270°).
Ook de fan snelheden zijn default aanwezig/hoger dan op foto 1 wordt getoond.
Ik zie niet wat je bedoelt wat ik nog meer zou moeten/kunnen veranderen/aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:06
Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:32:
Maar je kunt in de foto 1 en 2 zien dat de PETG in houder 3 zit, en ik heb dan ook bij filament #3 op foto 2 de instellingen naar 250° veranderd, die daar hoger stonden (270°).
Ik zie niet wat je bedoelt wat ik nog meer zou moeten/kunnen veranderen/aanpassen.
A3 is ongespecifieerd.
Je hebt de instellingen van "Generiek PETG" aangepast, niet van AMS slot 3.
Dus, als je AMS slot 3 op 'Generic PETG' instelt, dan pakt hij de instellingen daarvoor, die heb je immers aangepast.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:32:
Filament instellingen, welk filament je voor sliced, en welk filament je mee print zijn 3 los staande dingen. Maar zo lang de printer weet welk type filament in de AMS zitten maakt hij er altijd een melding van dat ze niet hetzelfde type zijn. (Op de eerste screenshot is slot 3 ongedefinieerd dus meld hij stom genoeg niets)

Je hebt de instellingen voor PETG aangepast, maar niet aangegeven dat hij die moet gebruiken. Je hebt je object voor slot 1 (geel ABS) gesliced. Gezien je model in geel word weergegeven. En daarna heb je in de send print-job popup 'overruled' dat hij uit slot 3 moet printen. (waar PETG in zit) Gezien dat de printer niet weet wat er in slot 3 zit, doet de printer simpel wat hem verteld is.

Makkelijkste manier om het op te lossen is Rechter-muisklik op je model > "Change filament" > en dan slot 3 kiezen. Als je dan zorgt dat de filament type in het linker menu altijd overeen komen met wat er daadwerkelijk in de AMS zit zit je altijd goed.

[ Voor 16% gewijzigd door Ischium op 24-01-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een AMS sync gedaan? Want als je iets wijzigt, en hij neemt het niet over, denk ik meteen aan een sync die je nog moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
SacreBleu schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:38:
[...]

A3 is ongespecifieerd.
Dus, als je AMS slot 3 op 'Generic PETG' instelt, dan pakt hij de instellingen daarvoor, die heb je immers aangepast.
Dat had iik juist wèl gedaan, dat laat ik nog eens zien hieronder, daar heb ik de temp tot 250° ingesteld en dergelijke, en daar ben ik gekomen door op het potloodje te drukken achter slot 3, en daar PETG gekozen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzalQVsF-mWiRtsaGVl-FBe7Rzk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agUGMShfbbrY39DFxbmx3nJK.png?f=fotoalbum_large

Ik kijk zo even verder, even weg.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:00:
[...]
Dat had iik juist wèl gedaan, dat laat ik nog eens zien hieronder, daar heb ik de temp tot 250° ingesteld en dergelijke, en daar ben ik gekomen door op het potloodje te drukken achter slot 3, en daar PETG gekozen.[Afbeelding]

Ik kijk zo even verder, even weg.... :)
Ja, die zag ik inderdaad. Maar de eerste afbeelding in je post van de AMS liet zien dat slot 3 nog niet helemaal goed stond/staat.

Misschien dat er dan toch iets niet helemaal lekker is meegekomen met de instellingen.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ischium
  • Registratie: Juni 2023
  • Niet online

Ischium

Of is 'ie um niet

Je model is altijd de kleur van het slot/materiaal waarvoor je sliced. Model is geel, dus er is iets mis gegaan met toewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:34
iMars schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:10:
[...]

Ik ken Sunlu van ~3 jaar geleden ... dat gaat bij mij niet meer in de printer. Mag misschien inmiddels verbeterd zijn, maar ik blijf bij de merken die ik nu heb.
Ook mijn ervaring. Ik heb nu voor het eerst een paar rollen Sunlu besteld maar ik heb de grootste problemen met hechting aan het printbed (textured PEI). wat ik ook probeer: ontvetten, andere profielen, skirts, brim, het laat gewoon los en veroorzaakt een puinhoop. Het enige dat helpt is lijm (komt die toch nog van pas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
bszz schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 13:56:
[...]

Ook mijn ervaring. Ik heb nu voor het eerst een paar rollen Sunlu besteld maar ik heb de grootste problemen met hechting aan het printbed (textured PEI). wat ik ook probeer: ontvetten, andere profielen, skirts, brim, het laat gewoon los en veroorzaakt een puinhoop. Het enige dat helpt is lijm (komt die toch nog van pas).
Ik print naast bambu's eigen merk bijna alles met Sunlu (PETG). Geen adhesion issues hier op mijn X1C. Wel gebruik ik sinds de eerste dag al 3dlac welke ik elke 10 prints 1x coat. Verder print ik op de engineering plate.

Ik gebruik wel een eigen PETG profiel met iets andere snelheden/temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58
Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:49:
Ook de koeling staat precies zo als bij het ABS printen, maar bij de default instellingen van PETG staan andere waarden

[Afbeelding]
Aangezien je model op de achtergrond nog geel/oranje is, heb je hier (nog) niet je PETG toegewezen, maar staat deze nog steeds op slot 1 (of 4).

In een latere afbeelding lijkt het wel goed, hier staat slot 3 geselecteerd bij het object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Bloodhoundje schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Ik print naast bambu's eigen merk bijna alles met Sunlu (PETG). Geen adhesion issues hier op mijn X1C. Wel gebruik ik sinds de eerste dag al 3dlac welke ik elke 10 prints 1x coat. Verder print ik op de engineering plate.

Ik gebruik wel een eigen PETG profiel met iets andere snelheden/temps.
Sorry, ik print met Sunlu PLA. Vergeten te vermelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
SacreBleu schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 11:38:
[...]

A3 is ongespecifieerd.
Tja, dat had ik naar mijn idee dus wel gedaan, ik heb alle stappen nogmaals doorlopen, en bij het opstarten van de print moet ik , als altijd nogmaals bevestigen dat ik slot 3 wil gebruiken, en dat doet hij ook netjes, maar verder geen herkenning in het vakje op het scherm te zien , voor de AMS.
Maar ik zie NU wel dat de temp op 250 staat, en dat deed hij voorheen niet. Toch geeft hij in het vakje voor de slot3 verder geen info, terwijl ik dit aan het einde van de instellingen nog wel weer ingevoerd had. Het blijft me een raadsel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdqrfJEfGPdsJUPiYevzDoLP4kE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4yVgFG72RNQVgu2Xkli5z9Ge.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:37:
[...]

Tja, dat had ik naar mijn idee dus wel gedaan, ik heb alle stappen nogmaals doorlopen, en bij het opstarten van de print moet ik , als altijd nogmaals bevestigen dat ik slot 3 wil gebruiken, en dat doet hij ook netjes, maar verder geen herkenning in het vakje op het scherm te zien , voor de AMS.
Maar ik zie NU wel dat de temp op 250 staat, en dat deed hij voorheen niet. Toch geeft hij in het vakje voor de slot3 verder geen info, terwijl ik dit aan het einde van de instellingen nog wel weer ingevoerd had. Het blijft me een raadsel.

[Afbeelding]
Zeker heel raar. Je kunt na de print eens kijken of je het opnieuw kan instellen, niet de filament settings, maar het potloodje op de AMS. Daar zou gewoon moeten staan dat je het Generic PETG is.
En anders Zoals Philip suggereerde even de AMS opnieuw syncen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
SacreBleu schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:42:
[...]
En anders Zoals Philip suggereerde even de AMS opnieuw syncen. :)
Sorry, hoe doe je dat; had er wel al op gezocht, maar kennelijk niet goed gekeken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Ander onderdeel, procedure gevolgd, maar niets getoond in slot 3; wèl de fannetjes die lopen, en aangepaste temp., dus dat gewonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8j_Tn18g5QCs-uD-qvccWoosTWg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OkBcHfZKdYeheSmgbDfaEwgp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
Gezien die hogere temperatuur: Ik heb ook al een paar keer opgemerkt dat hij tijdens het flushen naar een veel te hogere temperatuur gaat. PLA flusht hij op 250 graden wat veel te hoog is voor PLA.

Ik denk dat hij dat doet om zo snel mogelijk te kunnen flushen: De PLA wordt niet echt 250 graden omdat het er zo hard doorheen gejast wordt en het geen tijd heeft om de hitte op te nemen.

Hebben jullie dat ook gezien? Ik heb helemaal niets veranders aan instellingen en gebruik gewoon de "Generic PLA" instelling. Ook geen flow calibraties gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:12

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Llopigat schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 21:44:
Gezien die hogere temperatuur: Ik heb ook al een paar keer opgemerkt dat hij tijdens het flushen naar een veel te hogere temperatuur gaat. PLA flusht hij op 250 graden wat veel te hoog is voor PLA.

Ik denk dat hij dat doet om zo snel mogelijk te kunnen flushen: De PLA wordt niet echt 250 graden omdat het er zo hard doorheen gejast wordt en het geen tijd heeft om de hitte op te nemen.

Hebben jullie dat ook gezien? Ik heb helemaal niets veranders aan instellingen en gebruik gewoon de "Generic PLA" instelling. Ook geen flow calibraties gedaan.
Ik dacht dat dat ook was om zeker te zijn dat eventuele deeltjes van een filament dat een hogere temperatuur nodig heeft, meer kans hebben om nog te worden geflushed uit de hotend. En PLA vloeit wel nog wat makkelijker bij een hogere temperatuur, dus wat je zelf al dacht is volgens mij ook de hoofdreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 19:58:
[...]

Sorry, hoe doe je dat; had er wel al op gezocht, maar kennelijk niet goed gekeken :?
In BS kun je het hier vinden:
https://user-images.githu...9ee-9d7f-e1f255b0ffb5.png

Ik weet niet of dit de fix is, maar zo hersynchroniseerd je AMS wel opnieuw de spoelen, wellicht dat hij dan wel netjes gaat aangeven welk filament in slot 3 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Naalroc schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 20:51:
Ander onderdeel, procedure gevolgd, maar niets getoond in slot 3; wèl de fannetjes die lopen, en aangepaste temp., dus dat gewonnen.

[Afbeelding]
Heb je de laatste versie van Bambu Studio?
Probeer je toevallig een custom / aangepast filament profile te laden op de AMS?

Daar zitten / zaten wat bugs in. In nieuwere versie hebben ze die functionaliteit er voor de P1 uitgehaald. Dan kun je enkel de standaard profielen kiezen.

Zelf ook ervaren dat de filamentkeuze na een tijdje weer verdween en er een ? kwam te staan.

https://github.com/bambul...releases/tag/v01.08.03.89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vY-w3W0Pr531acVlhaYs_TvwYQk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JnPYnLwDmsLRl9O7iF2atCFt.png?f=fotoalbum_large

Hoe dan ook, uiteindelijk gaat het erom dat je onder 'Prepare' het juiste filamentprofiel toewijst. Deze wordt gebruikt voor het slicen en het maken van de GCODE. Wat je exact bij AMS invult, voegt naar mijn idee, niet zoveel toe (bij de P1 printers).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:35

Fordox

00101010

Ik heb de A1 zonder AMS besteld :)
Dan wanneer deze binnen komt, ga ik een paar rolletjes Devil Design pla en petg halen.

Ik wou nog de hardened 0.4mm nozzle erbij kopen maar deze was gisteravond helaas niet op voorraad :'(

Maar nu rustig wachten op m'n kadootje!

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
@SacreBleu Hij kan alleen maar aangeven wat ik er in gestopt heb, in het 'prepare' hoofdstuk, want de grijze ABS, en ook de zwarte PETG zijn geen filamenten van Bambu, dus die hebben geen RFID. Ik heb de re-synch gedaan, en dan zijn de sloten 2,3 en 4 ook weg, maar die komen terug als je op het + je drukt, maar wel met niet in mijn bezit hebbende Bambu filamenten en fancy kleuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8XyBNvxz7WZ2Ek9euMa39VEcbSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CK2Dp1a8cQdNA2cDXyxdWfCj.png?f=user_large

@jj85 Je vroeg:(met antwoord in bold:)
Heb je de laatste versie van Bambu Studio? Dacht het wel, deze in elk geval1.8.4.51
Probeer je toevallig een custom / aangepast filament profile te laden op de AMS? Ja, althans, een niet-Bambu filament, in het laatste geval PETG van Jupiter

Daar zitten / zaten wat bugs in. In nieuwere versie hebben ze die functionaliteit er voor de P1 uitgehaald. Dan kun je enkel de standaard profielen kiezen.

Zelf ook ervaren dat de filamentkeuze na een tijdje weer verdween en er een ? kwam te staan. Je kunt zien dat ik dus ook dat "?" heb in het slot voor de PETG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FXo3qwOHvpBD5BXv4IRZeYh5PA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7m7oEid94mn0rdmvwoxgOGDg.png?f=user_large

Ik kan wel, door op het potloodje te drukken, er een ander filament en kleur uitkiezen van de dropdown list, maar dat gaat me een beetje te ver, want ik weet wat ik er in gestopt heb; zal het toch maar eens gaan doen dan, want dan kan ik ook zien of dat blijvend is.
Bedankt maar weer, beiden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Naalroc schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:46:

@jj85 Je vroeg:(met antwoord in bold:)
Heb je de laatste versie van Bambu Studio? Dacht het wel, deze in elk geval1.8.4.51
Probeer je toevallig een custom / aangepast filament profile te laden op de AMS? Ja, althans, een niet-Bambu filament, in het laatste geval PETG van Jupiter
Dat Jupiter profiel heb je dus zelf toegevoegd of aangemaakt. Dat werkt momenteel niet goed samen met de P1 serie.
Verbaas me dat je je custom profiel op de AMS nog kunt selecteren. Dat lukt hier niet meer na wat updates (daarvoor wel en had dezelfde problemen als jij).
Is je P1 firmware ook up to date?

Kies bij AMS nu enkel Generic PLA of Generic PETG en de kleur, dan blijft het gewoon staan.

Bij slicen wel je custom profile pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alhoewel ik een andere buildplate in bestelling heb die naar verluid geen gluestick meer nodig heeft, wil ik het wel nog even achter de hand houden. Ik haat het spul, maar het is helaas toch nog af en toe nodig.
Maar welke sticks kun je ipv die van Bambu Lab gebruiken? Maakt het nog iets uit? Is Pritt ook goed? Want steeds als er bij een product staat dat het 'speciaal' is voor toepassing XYZ, krijg ik de kriebels en vermoed dat het precies hetzelfde is als product ABC dat minder dan de helft kost. Nou is BL gluestick niet heel duur, maar je het wel weer verzendkosten.

Dus: (geteste) alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
mphilipp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:06:
Alhoewel ik een andere buildplate in bestelling heb die naar verluid geen gluestick meer nodig heeft, wil ik het wel nog even achter de hand houden. Ik haat het spul, maar het is helaas toch nog af en toe nodig.
Maar welke sticks kun je ipv die van Bambu Lab gebruiken? Maakt het nog iets uit? Is Pritt ook goed? Want steeds als er bij een product staat dat het 'speciaal' is voor toepassing XYZ, krijg ik de kriebels en vermoed dat het precies hetzelfde is als product ABC dat minder dan de helft kost. Nou is BL gluestick niet heel duur, maar je het wel weer verzendkosten.

Ik snap je helemaal als het gaat over het gebruik van een gluestick; irritant om schoon te maken van je prints. Meh!
Ik gebruik nu de hema gluestick op de coolplate en die doet het ook prima. Ik heb wel het idee dat die wat meer rommel achterlaat dan die van bambulab. Maar voor het gemak zou ik niet een speciale kopen. Ik wil zelf denk ik de smoothPEI plate kopen. geen gluestick, wel gladde onderkant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rejoen schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:11:
[...]
Ik wil zelf denk ik de smoothPEI plate kopen. geen gluestick, wel gladde onderkant
Ja, die wilde ik ook hebben, maar toen ik die wilde bestellen was ie, zoals van alles in de Bambu Store, uitverkocht. Aangezien ik toch ook al aan het kijken was naar die Lightyear G10 buildplate, heb ik die maar besteld. Daar hoor ik veel goede verhalen over, dus laat mij dan maar die eikel zijn die erin trapt :+ Ik ga het gewoon eens zelf proberen. Volgens hunnie hoef je nl helemaal geen gluestick of wat dan ook te gebruiken op die wonderplaat van ze. Je moet alleen even de temps omhoog gooien voor bepaalde materialen. We gaan het zien; ik laat weten wat mijn ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

mphilipp schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 23:06:

Ik gebruik al jaren 3D Lac, en dan de metalen spraycan. Het voordeel is dat je dit makkelijk kunt aanbrengen en ook weer makkelijker afwast dan gluestick. Je moet wel, net als met gluestick, de onderkant van je prints even afspoelen want anders is de onderkant plakkerig als het nat wordt.

Maar ik ben recentelijk naar textured pei gegaan van Bambu zelf (nog de zwarte oude plaat die inmiddels discontinued is). En dat werkt perfect zonder lijm. Zowel PLA als PETG als TPU werken er perfect op.

[ Voor 5% gewijzigd door Ohmarinus op 26-01-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ohmarinus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:52:
[...]
Maar ik ben recentelijk naar textured pei gegaan van Bambu zelf (nog de zwarte oude plaat die inmiddels discontinued is). En dat werkt perfect zonder lijm. Zowel PLA als PETG als TPU werken er perfect op.
Ik heb ook de textured plate van Bambu, en dat gaat heel vaak goed, maar ik heb toch een enkel keer gehad dat de print losliet. En soms wil je ook niet die structuur hebben, en juist een mooi glad oppervlak. En dat is met die lijm zo waardeloos, want de strepen zie je in de print. Eigenlijk net als die funky PEI platen van Ali E met carbon of 3d effect erop.
Ik ga nog wel een keer experimenteren met die structured plate en wat hogere bed temps, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

mphilipp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Ik heb ook de textured plate van Bambu, en dat gaat heel vaak goed, maar ik heb toch een enkel keer gehad dat de print losliet. En soms wil je ook niet die structuur hebben, en juist een mooi glad oppervlak. En dat is met die lijm zo waardeloos, want de strepen zie je in de print. Eigenlijk net als die funky PEI platen van Ali E met carbon of 3d effect erop.
Ik ga nog wel een keer experimenteren met die structured plate en wat hogere bed temps, kijken of dat helpt.
Met 3D Lac op de engineering plate krijg je ook een hele mooie onderkant. Maar direct op die Lightyear plaat is het volgens mij nog gladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:07
Ik ben me nog aan het orienteren voor de aanschaf van een P1S of X1C. De gouden PEI sheets zijn de makkelijkste in gebruik snap ik, maar soms wil ik graag een smooth finish ipv textured voor bepaalde onderdelen. Werken met lijm haat ik. Heeft Bambu ook smooth sheets waar je PLA op kunt printen zonder lijm?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:35
mphilipp schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Ik heb sinds de (gouden) textured plate eigenlijk bijna nooit meer gehad dat een print los liet. 1 keer wat warping maar dat was na wat Dreft ook weer opgelost. Ik print wel alleen met PLA en PETG.

Die Ali platen met funky holo prints werken eigenlijk ook altijd goed. Ik kies dan wel gewoon voor de textured plate in de slicer.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bszz
Zojuist een ticket ingeschoten bij Bambu omdat ik wel een membership heb maar de membership filaments eigenlijk nooit leverbaar zijn. Lekker 6 maanden fictieve korting waar je niks aan hebt omdat je niks kunt kopen :( Ben benieuwd.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bszz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:52:
Zojuist een ticket ingeschoten bij Bambu omdat ik wel een membership heb maar de membership filaments eigenlijk nooit leverbaar zijn. Lekker 6 maanden fictieve korting waar je niks aan hebt omdat je niks kunt kopen :( Ben benieuwd.....
Het is nooit anders geweest. Ik kijk al niet meer, en koop gewoon ander filament. Dat rfid is wel leuk, maar zolang zij hun productieprobleem niet hebben opgelost hebben we er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

bszz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 14:52:
Geinig, ik zat te denken om hetzelfde te doen. Ik wil graag filaments kopen, maar heb nog geen enkele keer kleuren beschikbaar gehad die ik ook wilde hebben. Heeft weinig zin zo. Laat je ook even weten wat hun reactie was?

[ Voor 4% gewijzigd door Ohmarinus op 26-01-2024 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Ohmarinus schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:41:
[...]

Geinig, ik zat te denken om hetzelfde te doen. Ik wil graag filaments kopen, maar heb nog geen enkele keer kleuren beschikbaar gehad die ik ook wilde hebben. Heeft weinig zin zo. Laat je ook even weten wat hun reactie was?
In hun voorwaarden zeggen ze dat ze beschikbaarheid niet garanderen en geen compensatie verlenen. Prima als het om een enkel kleurtje gaat maar dit is structureel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:14

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Inderdaad, het is niet te geloven hoe weinig er op voorraad is bij BL. Daarnaast zijn er een hoop kleuren die je kan kopen met spoel (als ze in voorraad zijn althans) maar niet als refill, dus adverteren met refills als goedkoopste optie is ook misleidend.

En nog iets: ik had voor enkele filamenten notificaties ingesteld om op de hoogte te blijven van voorraad, maar die notificaties komen niet of veel te laat. Zo kreeg ik vanmorgen een notificatie dat zwart PLA-CF terug op voorraad zou zijn maar het was gisteren en ook vanmiddag gewoon terug uitverkocht. Een week geleden had ik zelf opgemerkt dat het op voorraad was, dus toen besteld en gisteren ontvangen.

[ Voor 45% gewijzigd door fanatic_david op 26-01-2024 21:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
By the way: het lijkt een terugkerend thema... Ik kijk even in de eShop van Prusa en zie dat daar PLA en ABS/ASA ook voornamelijk out of stock is. Ik koop gewoon Esun of Sunlu, daar heb ik goede resultaten mee. Print goed en consistent. Alleen tegenwoordig met kartonnen spools, dus ik heb maar een respooler gemaakt, want een randje printen werkt ook niet (spool is dan te groot...)

[edit]
Overigens kan ik Eryone aanbevelen als je mooie speciale filamenten zoekt. Ik heb bv Ultra Black Silk en dat geeft een heel cool effect. Zo hebben ze meer metallic achtige filamenten die zeer de moeite waard zijn voor bepaalde prints.

[ Voor 24% gewijzigd door mphilipp op 26-01-2024 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
Damn, die 4-in-1 filament splitter was eindelijk eens op voorraad. Kreeg een notificatie terwijl ik in de stad was.

Kom ik thuis, alweer uitverkocht.. Zucht. Je moet echt heel snel zijn.

Deze bedoel ik: https://eu.store.bambulab...bambu-4-in-1-ptfe-adapter

Het is echt lastig om alle dingen die ik wil hebben te combineren in een bestelling want hun voorraadbeheer is zo slecht. Er is altijd wel wat niet beschikbaar en als je ze los bestelt zit je weer met de verzendkosten.

Ik denk dat ik trouwens ook wel voor de smooth PEI plate ga. Ik heb een hekel aan dat gedoe met die glue sticks en dat moet bij alle platen met stickers erop. De PEI is volgens mij de enige die dat niet heeft (met PLA). En het motiefje van de textured is niet altijd gewenst.

Edit: Oeps, ik ben niet de enige die dit voorraadprobleem heeft, sorry als het teveel geklaag is bij elkaar. Ik bedoelde het vooral als waarschuwing dat je snel moet wezen maar dat was dus allang gemeld. Ik had het topic nog niet bijgelezen sorry.

[ Voor 85% gewijzigd door Llopigat op 27-01-2024 02:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:34
Llopigat schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 02:38:
Damn, die 4-in-1 filament splitter was eindelijk eens op voorraad. Kreeg een notificatie terwijl ik in de stad was.

Kom ik thuis, alweer uitverkocht.. Zucht. Je moet echt heel snel zijn.

Deze bedoel ik: https://eu.store.bambulab...bambu-4-in-1-ptfe-adapter
[...]
IMO is die nooit op voorraad geweest.
21:33 de mail gekregen terwijl ik 20:00 nog had gekeken. 21:35 ... uitverkocht.
Die adapter zou ik graag bestellen icm een 0.2mm nozzle voor het fijnere werk
Dat ik tegelijk nog een leuke voorraad filament met 'membership korting' op de kop kan tikken heb ik maar uit mijn hoofd gezet.
Printers maken kunnen die gasten, hoor je mij niet over klagen, maar mijn god! fix je voorraden eens! |:(
Lukt je dat niet, geef dan die RFID tag vrij zodat men er zelf mee aan de knutsel kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richard89
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-05 14:56
Na lang volgen en kwijlen toch de aankoop gedaan.. de P1S + AMS besteld.. kom van een CR6-SE Creality en die doet het perfect, naar de trage printsnelheid en het missen van multi color toch doen besluiten om deze aan te schaffen... Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
Zilverdael80 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:15:
[...]
Lukt je dat niet, geef dan die RFID tag vrij zodat men er zelf mee aan de knutsel kan.
Dat zou idd mooi zijn zeg.
Zou zoiets niet kunnen door orcaslicer aan te passen eigenlijk?
Of zijn de rfid tags hardcoded in de firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKOEL
joepadmiraal schreef op maandag 29 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Dat zou idd mooi zijn zeg.
Zou zoiets niet kunnen door orcaslicer aan te passen eigenlijk?
Of zijn de rfid tags hardcoded in de firmware?
ik kwam dit tegen op Reddit: https://www.reddit.com/r/...ating_the_rfid_tags_from/

maar laatste update op github is 10 maanden geleden... maar lijkt niet zo makkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AKOEL schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:18:
[...]
ik kwam dit tegen op Reddit: https://www.reddit.com/r/...ating_the_rfid_tags_from/

maar laatste update op github is 10 maanden geleden... maar lijkt niet zo makkelijk
Het zou inderdaad erg leuk zijn als ze dat stukje vrij zouden geven zodat je via een tooltje zelf die tags kan aanmaken. Maarja...het is natuurlijk een van de USP's voor hun eigen filament. Aan de andere kant: dat spul is bijna niet te krijgen...

Is overigens wel weer problematisch als iedereen eigen tags kan aanmaken. Als je zoiets gebruikt in een profile dat je op Makerworld zet, gaat dat niet werken. Je krijgt dan wellicht een extra attribuutje erbij dat aangeeft dat het zelf verzonnen is. Maar die nieuwe merken, kleuren en typen filament moeten wel weer ergens opgeslagen worden. En ze hebben alleen betekenis bij jou. Als ze dit niet vooraf bedacht hebben, wordt dat best wel een puzzeltje hoe je daarmee moet omgaan. Dan zou je er het printer id bij moeten gaan opslaan zodat ie weet welke externe filamenten hij moet negeren als ie een 3MF file krijgt waarin die externe filamenten staan. Ik denk niet dat we dit any time soon gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepadmiraal
Bedankt voor die github link.
Ik heb er even rond gekeken en ze zijn nu zo ver dat ze de tags kunnen decoden. Het blijkt dat alle info (kleur, temperatuur, etc) in de tag zelf zit. Helaas is de encryptie nog niet gekraakt, en ze verwachten ook niet dat dat ooit gaat gebeuren. Iemand vermeld wel dat hij 1 op 1 kopieen heeft kunnen maken en gebruiken.
Maar dat is niet super nuttig denk ik.

Dus het enige dat we kunnen doen is hopen dat bambu het ooit gaat ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:46

SambalBij

We're all MAD here

Voor mensen met een A1 (de grote, niet de mini) check dit even;

https://blog.bambulab.com/a1-heatbed-cable-callback/
https://forum.bambulab.com/t/power-lead-caught-on-fire/52110
https://www.reddit.com/r/...1_heatbed_cable_callback/

Schijnbaar issues met de heatbed kabel (waar netspanning doorheen gaat) die beschadigd kan zijn/raken.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 22:53
Steeds zit ik te denken om Bambu Lab naast de Voron 2.4 te zetten en deze printer zie ik steeds meer. En ik hoef te tunen en de multi color spreekt mij er aan. Wat bij de voron ook mogelijk is. Maar niet zo uitgebreid als de bambu Lab.

Moeilijk keuze allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:52:
Steeds zit ik te denken om Bambu Lab naast de Voron 2.4 te zetten en deze printer zie ik steeds meer. En ik hoef te tunen en de multi color spreekt mij er aan. Wat bij de voron ook mogelijk is. Maar niet zo uitgebreid als de bambu Lab.
Nou...je kunt ook een AMS achtig spulletje bouwen voor de Voron, de ERCF. Die kun je zo groot maken als je wilt. Alleen is het best een dingetje om 'm goed af te stellen. Het is (nog) niet echt een officiëel Voron project, maar er zijn wel talloze mods. Volgens mij hebben een aantal slimmerds inmiddels ook al een filament cutter geïmplementeerd :+ Het is best leuk spul, en niet heel duur om te maken, maar veel werk. Wat dat betreft is Bambu Lab's AMS een fraai stukje werk. Volgens mij de minst problematische MMU oplossing die er is.
Ook de toolchanger van de Prusa XL kent zo zijn problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

SambalBij schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:46:
Voor mensen met een A1 (de grote, niet de mini) check dit even;

https://blog.bambulab.com/a1-heatbed-cable-callback/
https://forum.bambulab.com/t/power-lead-caught-on-fire/52110
https://www.reddit.com/r/...1_heatbed_cable_callback/

Schijnbaar issues met de heatbed kabel (waar netspanning doorheen gaat) die beschadigd kan zijn/raken.
Ik heb m in pre-order staan, ik verwacht dat ze hem over 2 weken verschepen. Dus ik neem aan dat die unit wel goed zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Nogmaals print temperaturen voor Bambu Lab ABS originele filament: op de doos staat dat de print temperatuur 220-250°C moet zijn, maar de temperatuur waarop die bij de originele instellingen aan het drukken gaat, is 270° en daar blijft die op staan.

Nu weet ik wel hoe dit, ook onder het drukken kunt wijzigen, maar ik vraag me toch af wat die printtemp nu eigenlijk het beste kan zijn. Als referentie gebruik ik ABS+ van eSUN, en daarbij staat op de spoel een print temp. van 230-270°C en dat gaat prima.
Dus, wie gebruikt er ABS en op welke temperatuur stel je het hot-end in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:04:
Ik ben nu met Polymaker aan het printen en ik heb gewoon de Polymaker default van Bambu Studio gepakt. Hij staat op 270C. Niets aan gedaan. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
Dat is dus precies mijn punt: ik print op de Bambu waarden in Studio, en dat is 270°, maar op hun box en spoel staat 220-250°. Ik heb het voor deze keer op 250 terug gezet en zie geen verschil (nu, tijdens het printen) maar waarom deze tegenstijdige/verwarrende informatie van hetzelfde merk, vraag je je dan af.
Maar in Studio staat dus kennelijk 270 voor Polymaker; maar wat staat er dan op hun spoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:18:
Dat is dus precies mijn punt: ik print op de Bambu waarden in Studio, en dat is 270°, maar op hun box en spoel staat 220-250°. Ik heb het voor deze keer op 250 terug gezet en zie geen verschil (nu, tijdens het printen) maar waarom deze tegenstijdige/verwarrende informatie van hetzelfde merk, vraag je je dan af.
Maar in Studio staat dus kennelijk 270 voor Polymaker; maar wat staat er dan op hun spoel?
Ook al eens op de website van Polymaker gekeken? Daar zie ik weer heel andere settings. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Nu online
die max temp wijkt niet zo veel af met wat @mphilipp al schreef: 270.
Dit staat op de spoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ayxo9ZrkrIypB9jC8FkQ-OmZZ4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ATizIG6ZKWgZBjrmQRaDLPqF.png?f=user_large
En op de site staat dus 260..... wel allemaal dicht bij elkaar, die aanbevelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 14:22:
die max temp wijkt niet zo veel af met wat @mphilipp al schreef: 270.
Dit staat op de spoel:
[Afbeelding]
En op de site staat dus 260..... wel allemaal dicht bij elkaar, die aanbevelingen.
Ik denk dat het er voornamelijk mee te maken heeft wat je print. Polymaker geeft een paar suggesties op basis of je wel of niet enclosed aan het printen bent.

In hun tech sheet voor het filament geven ze een waarde tot 265. Misschien dat 270 beter werkt voor de Bambulab printers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:07
Hogere volumetric flow betekend ook meestal dat de temperatuur wat omhoog moet.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:00:
Hogere volumetric flow betekend ook meestal dat de temperatuur wat omhoog moet.
Precies. Als ik bv met PLA aan het printen ben en ik heb haast, zet ik de temp +10C en als ie dat heeft bereikt, schakel ik naar de sport stand. Als je dat niet doet, zie je vaak dat de kwaliteit achteruit gaat.
Ridiculous gebruik ik eigenlijk nooit, want dat gaat nooit echt lekker. Ik denk dat je daar toch wel geschikt filament moet hebben en ook even kijken hoe hoog de temp moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ik werd vanochtend wakker met het bericht dat mn geld is teruggestort.
Blijkbaar cancelt Bambulab A1 pre-orders
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2p00EJD89ApiUe9c-hynEcm4Vkk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MnPb0tOpeevMSegJZOdy64Zl.png?f=fotoalbum_large
Ze nemen wel een enorme klap zo, maar het is heel netjes van hun hoe ze het afhandelen.

Maar nu heb ik zo geen printer :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJVMW12XnLcnG3jAzY-u_2YH4_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bI2CrtZ5LVJuR3pzTLz0EUAW.png?f=fotoalbum_large

Een nieuwe bestellen kan ook nog niet

[ Voor 24% gewijzigd door Fordox op 31-01-2024 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ik heb door dit topic gezocht maar of overheen gelezen, of er is nog geen antwoord geweest..

Iemand vroeg laatst of er print sheets zijn die een gladde finish geven maar waar je geen lijm etc. bij hoeft te gebruiken.

Ik kom zelf van een Creality met glasplaat en die had een gladde finish en hoefde nooit lijm te gebruiken bij PLA (bij PETG vond 'ie dat wel fijn). is dat bij Bambu anders?

En nog een vraag, waar halen jullie nieuwe sheets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeShell
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:37
Nou @bszz , ik kan alvast voorspellen voor je wat het antwoord gaat zijn! Ik heb enkele dagen terug namelijk met het zelfde bericht de CustomerSupport benaderd.

"Onze mensen doen er alles aan om de shop te bevoorraden, enorm bedankt voor je keuze voor BambuLab!"

Ik heb namelijk het zelfde gevoel wat jij hebt, leuk allemaal, maar je hebt helemaal niks aan je abonnement als je toch 99% van de tijd niet kan kopen wat je graag zou willen. Ik heb nog een abbo omdat ik vrij recent een nieuwe printer heb gekocht, maar als ik er los voor zou hebben betaald dan wilde ik zeker mijn geld terug.

Wat kost een los abbo eigenlijk?

www.MEPS-Sim.com - SimRacing immersion made easy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Richard89 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:18:
Ik heb door dit topic gezocht maar of overheen gelezen, of er is nog geen antwoord geweest..

Iemand vroeg laatst of er print sheets zijn die een gladde finish geven maar waar je geen lijm etc. bij hoeft te gebruiken.
Bambu heeft (indien op voorraad :+ ) een smooth PEI plate, en er zijn diverse plates bij Ali E. te krijgen (helemaal smooth, maar ook met funky patroontjes). Ik heb daar een van besteld en ook een van Lightyear; die hebben een G10 plate die geen lijm zou behoeven. Als ik 'm heb, laat ik weten hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Fordox schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:35:
Ik werd vanochtend wakker met het bericht dat mn geld is teruggestort.
Blijkbaar cancelt Bambulab A1 pre-orders
[Afbeelding]
Ze nemen wel een enorme klap zo, maar het is heel netjes van hun hoe ze het afhandelen.

Maar nu heb ik zo geen printer :'(
[Afbeelding]

Een nieuwe bestellen kan ook nog niet
Denk niet dat ze een enorm klap nemen. Ze nemen het heel goed en verstanding aan. Ik heb ook een A1 en kreeg een mailtje dat ze een hulpstuk opsturen voor de connectie van de heatbed. Ondanks je het gewoonweg kunt printen. Tot nu toe nemen ze hun klanten echt wel serieus. En klanten verliezen ze niet. Als je toch al besloten hebt om een bambu te kopen, omwillen van de kwaliteit, ga je het binne X aantal tijd sowieso bestellen. Ik heb inmiddels een X1C en een A1.
Enkel positieve ervaringen mee.Gezamelijk heb ik er +2000 uren opzitten en geen enkel isue. Enkel de PFTE buis begint te slijten, but thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Erebus1 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:32:
[...]

Denk niet dat ze een enorm klap nemen. Ze nemen het heel goed en verstanding aan. Ik heb ook een A1 en kreeg een mailtje dat ze een hulpstuk opsturen voor de connectie van de heatbed. Ondanks je het gewoonweg kunt printen. Tot nu toe nemen ze hun klanten echt wel serieus. En klanten verliezen ze niet. Als je toch al besloten hebt om een bambu te kopen, omwillen van de kwaliteit, ga je het binne X aantal tijd sowieso bestellen. Ik heb inmiddels een X1C en een A1.
Enkel positieve ervaringen mee.Gezamelijk heb ik er +2000 uren opzitten en geen enkel isue. Enkel de PFTE buis begint te slijten, but thats it.
Oh ik bedoel alleen een klap in de financiëele zin. Ik vind het een goed teken dat ze een goed product willen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
Nog even een paar dingetjes: Gezien de slechte verkrijgbaarheid van sommige verbruiksartikelen bij BL leek het mij verstandig een voorraadje spares aan te leggen, van filament cutter, tot olie/vet en PFTE slangen.

Nu zijn er twee zaken mbt tot de A1 + AMS waar ik niet helemaal uit kom:

-Je kunt voor de X1C 4m PFTE kopen en voor de A1 alleen op maat een setje van 4 slangen. Weet iemand of deze dezelfde specs hebben (binnen/buitendiameter). Uit de Wiki haal ik het antwoord niet helaas.
-Wat voor olie en vet gebruiken jullie? Of kun je ook WD40 gebruiken? Bij Bambu: leuk dat er instructies zijn om bijv. olie te gebruiken op de Y-as maar in hun webshop nergens te vinden.

En de bonusvraag: Wat zijn must-haves om op voorraad te houden (Kan best een weekje zonder printer maar als er toch zaken zijn waarvan je kunt verwachten dat ze af en toe vervangen moeten worden.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bszz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:18:
-Je kunt voor de X1C 4m PFTE kopen en voor de A1 alleen op maat een setje van 4 slangen. Weet iemand of deze dezelfde specs hebben (binnen/buitendiameter). Uit de Wiki haal ik het antwoord niet helaas
Gewoon Bambu overslaan en direct een paar meter kopen bij de specialist.

Ennehh...WD40 is geen smeermiddel. Op de Y as kun je lichte machineolie gebruiken en ik heb Superlube (vet) voor de Z leadscrews.

[ Voor 12% gewijzigd door mphilipp op 31-01-2024 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mphilipp schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:26:
[...]

Gewoon Bambu overslaan en direct een paar meter kopen bij de specialist.

Ennehh...WD40 is geen smeermiddel. Op de Y as kun je lichte machineolie gebruiken en ik heb Superlube (vet) voor de Z leadscrews.
Thanks, roept gelijk meer vragen op: Is het aan te bevelen dan gelijk voor de Capricorn tubes te gaan?

Overigens: WD40 heb ik niet zelf verzonnen maar staat in de wiki

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bszz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:44:
[...]
Thanks, roept gelijk meer vragen op: Is het aan te bevelen dan gelijk voor de Capricorn tubes te gaan?
Nee, niet nodig.
Overigens: WD40 heb ik niet zelf verzonnen maar staat in de wiki
Kan, maar ik vind WD40 eerder een paardenmiddel om zaken schoon te maken enzo. Voer voor oeverloze discussies, maar ik houdt mij vast aan deze quote:
WD-40 was developed as a water displacement product, which is what the: “WD” stands for. It’s basically a type of solvent.

However, any liquid is a lubricant, including alcohol, water, mineral spirits and many other things. While WD-40 can be used as a type of lubricant, it’s actually a pretty poor lubricant.

Not only is it very thin, and will not stay on the part it’s being applied to, it also washes out any previous lubricant, because of it’s solvent properties. So ultimately once it evaporates, because it’s also quite volatile, what little real lubrication that was there is now gone.

So is it a “lubricant?” Well, yes it is, but that’s not what it was designed for and it does a pretty piss poor job of lubricating things.
Dus gebruik ik gewoon lichte machine olie, dat is gemaakt om te smeren en niets anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 21:06

Bz

@bszz
Betreffende capricorn tubes, lees dit even https://wiki.bambulab.com/en/general/bambu-mods-to-avoid

Replacing the PTFE tube on the AMS with Capricorn PTFE or similar can lead to loading/unloading issues and puts more strain on the internal motor of the AMS, and also on the feeders.

We do not recommend using this kind of PTFE tube with our products to avoid the issues mentioned above.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
bszz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:18:
Nog even een paar dingetjes: Gezien de slechte verkrijgbaarheid van sommige verbruiksartikelen bij BL leek het mij verstandig een voorraadje spares aan te leggen, van filament cutter, tot olie/vet en PFTE slangen.

Nu zijn er twee zaken mbt tot de A1 + AMS waar ik niet helemaal uit kom:

-Je kunt voor de X1C 4m PFTE kopen en voor de A1 alleen op maat een setje van 4 slangen. Weet iemand of deze dezelfde specs hebben (binnen/buitendiameter). Uit de Wiki haal ik het antwoord niet helaas.
-Wat voor olie en vet gebruiken jullie? Of kun je ook WD40 gebruiken? Bij Bambu: leuk dat er instructies zijn om bijv. olie te gebruiken op de Y-as maar in hun webshop nergens te vinden.

En de bonusvraag: Wat zijn must-haves om op voorraad te houden (Kan best een weekje zonder printer maar als er toch zaken zijn waarvan je kunt verwachten dat ze af en toe vervangen moeten worden.....)
Goeie vraag! ik lees graag even mee :-D
Ik las dat de filament cutter ongeveer 5 rollen mee zou gaan, afhankelijk van het filament maar dat lijkt mij sws wel eentje voor op de lijst ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:11:
@bszz
Replacing the PTFE tube on the AMS with Capricorn PTFE or similar can lead to loading/unloading issues and puts more strain on the internal motor of the AMS, and also on the feeders
Ik vind dat sowieso ook een oplossing op zoek naar een probleem. Als de tubes van Bambu, of die ik bij de webshop heb gehaald goed werken, waarom dan vervangen door duurdere exemplaren? Het gaat er niet sneller door ofzo.

De 3D print community is gek op modificaties en soms lijkt het wel of bepaalde mensen alleen maar bezig zijn met het modden van hun printer, ipv leuke dingen maken :+ Het gros van al die mods is vrijwel overbodig. En het is denk ik ook wel goed om dat lijstje van Bambu te volgen, waarin zij waarschuwen voor bepaalde mods omdat ze het functioneren van de printer belemmeren. Uiteraard zijn er mensen die meteen roepen dat het onzin is omdat zij geen problemen ermee hebben. Maar Bambu krijgt de service requests, en ziet dan een patroon. De Hydra mod bijvoorbeeld. Ziet er prachtig uit en lost zo te zien een hoop problemen op. Maar je moet het wél heel nauwkeurig uitvoeren en goed opletten wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
mphilipp schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:11:
[...]

Ik vind dat sowieso ook een oplossing op zoek naar een probleem. Als de tubes van Bambu, of die ik bij de webshop heb gehaald goed werken, waarom dan vervangen door duurdere exemplaren? Het gaat er niet sneller door ofzo.

De 3D print community is gek op modificaties en soms lijkt het wel of bepaalde mensen alleen maar bezig zijn met het modden van hun printer, ipv leuke dingen maken :+ Het gros van al die mods is vrijwel overbodig. En het is denk ik ook wel goed om dat lijstje van Bambu te volgen, waarin zij waarschuwen voor bepaalde mods omdat ze het functioneren van de printer belemmeren. Uiteraard zijn er mensen die meteen roepen dat het onzin is omdat zij geen problemen ermee hebben. Maar Bambu krijgt de service requests, en ziet dan een patroon. De Hydra mod bijvoorbeeld. Ziet er prachtig uit en lost zo te zien een hoop problemen op. Maar je moet het wél heel nauwkeurig uitvoeren en goed opletten wat je doet.
Tsja, ik ben een redelijke noob en ik lees dan dat zo'n tube beter bestand is tegen versterkte filamenten etc. Hoor dan liever op een forum met ervaringsdeskundigen wat zij er van vinden dan van een webshop die z'n spulletjes moet verkopen. En wat de info van Bambu betreft: Zij adviseren in hun instructies ook echt WD40 dus ook daar hoor ik graag de kritische noot van gebruikers zoals ik zelf

Acties:
  • +3 Henk 'm!
bszz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:24:
[...]
Tsja, ik ben een redelijke noob en ik lees dan dat zo'n tube beter bestand is tegen versterkte filamenten etc. Hoor dan liever op een forum met ervaringsdeskundigen wat zij er van vinden dan van een webshop die z'n spulletjes moet verkopen.
Die PTFE tube van Bambu Lab heeft een bepaalde maat: 2.5mm van binnen en 4mm buiten. Standaard PTFE tube is kleiner, vandaar dat Bambu adviseert om niet die andere maat te kopen, want dan gaat het mogelijk stroever. Wat ik gekocht heb is gewoon de juiste maat. Bovendien wil ik gewoon één lang stuk hebben ipv de voorgesneden stukjes van Bambu. Dat heeft te maken met het feit dat ik de AMS aan de muur boven de printer heb gemonteerd en dat de afstand wat groter is dan de standaard PTFE tube toelaat.

Verder snap ik eerlijk gezegd niet dat ze WD40 adviseren. Ik vind het rotzooi en volgens mij adviseerden ze eerst lichte machineolie en is het later verandert naar WD40. Maar goed, iedereen moet doen wat ie wil. Het is primair een vochtverdrijver en spul om zaken weer gangbaar te maken. Maak er van wat je wil... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:30
Naalroc schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:04:
Nogmaals print temperaturen voor Bambu Lab ABS originele filament: op de doos staat dat de print temperatuur 220-250°C moet zijn, maar de temperatuur waarop die bij de originele instellingen aan het drukken gaat, is 270° en daar blijft die op staan.

Nu weet ik wel hoe dit, ook onder het drukken kunt wijzigen, maar ik vraag me toch af wat die printtemp nu eigenlijk het beste kan zijn. Als referentie gebruik ik ABS+ van eSUN, en daarbij staat op de spoel een print temp. van 230-270°C en dat gaat prima.
Dat verschilt per machine en snelheid, bambu is vrij snel waardoor je snel plastic uitpoept dus je moet sneller verwarmen anders krijgt jouw filament niet genoeg warmte voordat het eruit gaat.

Ik denk wel dat ze hun eigen filament getuned en ingesteld hebben als standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Heb eindelijk mijn X1C! Begon met de melding dat de lead screws ingesmeerd moesten worden, ach, voor de zekerheid maar beetje gedaan met bijgeleverde smeersel. Had niet verwacht dat de eerste print zo magisch voelde (ik heb al best wat printers gebruikt voor m’n werk). Toch een next level experience.

Schakelen jullie de printer ‘s nachts helemaal uit? (Heeft dat nadelen?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:03
Heb er een slimme stekker tussen zitten. Hij gaat uit als ik tijdje niets print. Vind het namelijk zonde van het verbruik al valt stand-by nog wel aardig mee (8w P1s met ams)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rejoen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:57
talkatoo schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:17:
Heb eindelijk mijn X1C! Begon met de melding dat de lead screws ingesmeerd moesten worden, ach, voor de zekerheid maar beetje gedaan met bijgeleverde smeersel. Had niet verwacht dat de eerste print zo magisch voelde (ik heb al best wat printers gebruikt voor m’n werk). Toch een next level experience.

Schakelen jullie de printer ‘s nachts helemaal uit? (Heeft dat nadelen?)
He die melding kreeg ik ook toen ik hem binnen had gekregen. Na een kort onderzoek bleek de reden hiervoor te zijn dat deze melding automatisch na een bepaalde tijd gegeven wordt (dus als de printer bv lang onderweg is in een zeecontainer bv). Uit de fabriek zijn de lead screws al gesmeerd dus het had niet gehoeven (zal vast geen kwaad kunnen als het extra gedaan is).

Ik zet mijn printer uit als ik hem niet gebruik en ondervind daar geen nadeel aan. Hij start weer snel op en is dan bijna direct klaar voor gebruik (duurt ongeveer 30 seconden). Alle instellingen doe ik via bambustudio regelen en dat gaat prima nadat hij opgestart is (hij herkent de printer gelijk weer en ik kan syncen met de AMS als dat nodig is). Ik zet hem uit om stroom verbruik te verminderen ( dat is ongeveer 10 Watt in standby schijnt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
@talkatoo Ik zet de mijne ook altijd uit als ik hem niet gebruik. Ik gebruik hem ook niet dagelijks. Het is niet eens zozeer het standbyverbruik maar ik hou er niet van als apparaten met mechanische onderdelen opeens kunnen gaan werken zonder dat ik er om gevraagd heb. Dit is met BambuLab ook al eens echt gebeurd dus het is niet bepaald vergezocht vind ik: https://www.reddit.com/r/...ers_to_start_printing_in/

Dus meer voor de (brand)veiligheid in mijn geval. Ik print ook nooit zonder dat ik erbij ben. Op deze manier kan dit ook gewoon niet gebeuren zonder dat ik er erg in heb :) Het blijft een stuk gereedschap en daar ben ik voorzichtig mee, ik neem aan dat mensen hun soldeerbout of cirkelzaagbank ook niet aan laten staan als hij niet gebruikt wordt :)

[ Voor 18% gewijzigd door Llopigat op 01-02-2024 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan1211
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:13
Voor degene die er misschien op zaten te wachten.
Er is weer voor een groot deel filament beschikbaar in de Bambu Store.

Vond het langzamerhand ook echt belachelijk worden, die 6-maanden subscription zijn zo maar amper bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:14

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Op de notificaties ivm voorraad hoef je sowieso niet te wachten, je kan beter nu en dan zelf de website checken. Zo kreeg ik gisteren pas de melding dat PLA Basic in zilver terug in voorraad was, terwijl ik die gisteren net geleverd heb gekregen. Ik had namelijk vorige vrijdag al opgemerkt dat er terug voorraad was en toen meteen besteld.

Ik denk niet dat ik ooit ga betalen voor de subscription om korting te krijgen op hun filament. Er is gewoon geen zekerheid dat je zal kunnen bestellen wat je nodig hebt. Bovendien is de korting enkel van toepassing op een beperkt aantal filaments.
Binnenkort zal mijn gratis subscription wellicht komen te vervallen (X1C werd gekocht in september) en dan zal ik wat onderzoek doen naar goedkopere (en beter verkrijgbare) alternatieven.

[ Voor 39% gewijzigd door fanatic_david op 01-02-2024 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ohmarinus

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Bz schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:11:
@bszz
Betreffende capricorn tubes, lees dit even https://wiki.bambulab.com/en/general/bambu-mods-to-avoid

Replacing the PTFE tube on the AMS with Capricorn PTFE or similar can lead to loading/unloading issues and puts more strain on the internal motor of the AMS, and also on the feeders.

We do not recommend using this kind of PTFE tube with our products to avoid the issues mentioned above.
De hoofdreden hiervoor is dat de Capricorn tubes een ID hebben van 2mm ipv 2.5mm.

Dit is omdat ze vaak met bowden tubes gebruikt worden en je dan minder slack hebt omdat het filament minder rammelt in de buis. Het filament werkt dan als een springveer als de ID groter is.

Maar Bambu extruders zijn direct drive, dus dan veroorzaakt een kleinere ID juist meer frictie. Daarom wordt het afgeraden. Meer frictie is meer kans op slechte extrusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Misschien (nouja, best waarschijnlijk) dat die tekorten qua filament ook kwamen door black friday deals. Filament was toen goedkoper, maar ook veel mensen die toen een printer kochten en daar natuurlijk wat Filament bij hebben besteld.

Heb zelf nog aardig wat op voorraad, maar als je een groot project print kan het opeens best snel gaan heb ik gemerkt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:59
Het gaat vrij hard als hij veel print. Hij staat hier momenteel praktisch dag en nacht te printen. Heb van de week ook weer 9 rollen besteld. Laatste tijd neem ik meestal Sunlu. Hiervoor veel GST3D, maar daar heb ik veel slechte rollen van gehad waarbij het niet goed is opgerold en hij dan vastloopt.. :/

Alleen bij Sunlu momenteel ook weinig voorraad helaas. Qua prijs zijn ze wel behoorlijk scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard89
Ik zie op Temu ook sunlu filament, voor 10eu per KG.. iemand hier ervaring mee? is wel heel erg goedkoop?

Edit: laat maar.. ik let niet op, is 250gr..

[ Voor 18% gewijzigd door Richard89 op 01-02-2024 14:01 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 103 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.