Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Registratie: Oktober 2023
  • Niet online
kvandt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:35:
[...]
Zie ook https://blog.bambulab.com...ad-and-freedom-of-choice/ voor een reactie van Bambu. Klinkt hoopvol voor de echte tweaker.
Is er eigenlijk wel voordeel bij die alternatieve firmware?

Als Bambu vol zou zitten met lock-ins (alleen printen met eigen filament bijvoorbeeld zoals die DaVinci zooi van een paar jaar geleden) dan zou ik me wel voor kunnen stellen maar ik heb niet het gevoel dat ik uitgemolken word door Bambu.

Dat kan veranderen natuurlijk en hun eigen filament is al flink een stuk duurder geworden opeens. Maar vooralsnog zie ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-06 20:08
Llopigat schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:19:
[...]

Als Bambu vol zou zitten met lock-ins (alleen printen met eigen filament bijvoorbeeld zoals die DaVinci zooi van een paar jaar geleden) dan zou ik me wel voor kunnen stellen maar ik heb niet het gevoel dat ik uitgemolken word door Bambu.

Dat kan veranderen natuurlijk en hun eigen filament is al flink een stuk duurder geworden opeens. Maar vooralsnog zie ik het probleem niet.
Nog niet, je kunt wel veel meer data inzien van de verschillende sensoren. Zo kun je ook de mesh zien van het bedlevellen.

Het zou, eventueel, power users kunnen helpen om nóg nauwkeuriger te printen of sneller.
Ze kunnen ook functionaliteit toevoegen, maar veel biedt de X1Plus firmware nog niet.

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:19:
[...]
Dan moet je eigenlijk even de video van Teaching Tech bekijken. Er zijn momenteel nog niet echt grote voordelen, maar er is een roadmap en daar zijn al een paar zaken van gerealiseerd in Beta. Bovendien beweren ze dat de updates die in mainline Bambu Lab firmware zitten, ook beschikbaar komen in de X1 Plus firmware. Geen idee hoe ze dat doen, want als je eenmaal de jailbreak hebt uitgevoerd, krijg je geen officiële firmware meer.
Maar Michael van TT legf het allemaal uit. Het is op dit moment nog voornamelijk 'omdat het kan' en voor sommige mensen gewoon leuk om mee te spelen.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mphilipp schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:46:
[...]

Dan moet je eigenlijk even de video van Teaching Tech bekijken. Er zijn momenteel nog niet echt grote voordelen, maar er is een roadmap en daar zijn al een paar zaken van gerealiseerd in Beta. Bovendien beweren ze dat de updates die in mainline Bambu Lab firmware zitten, ook beschikbaar komen in de X1 Plus firmware. Geen idee hoe ze dat doen, want als je eenmaal de jailbreak hebt uitgevoerd, krijg je geen officiële firmware meer.
Maar Michael van TT legf het allemaal uit. Het is op dit moment nog voornamelijk 'omdat het kan' en voor sommige mensen gewoon leuk om mee te spelen.
Mja, ik ben niet zo'n fan van video's, dat is altijd zo'n tenenkrommend langzame manier om informatie op te nemen. Als je een geschreven bron hebt dan ben ik wel benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Llopigat schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:49:
[...]
Mja, ik ben niet zo'n fan van video's, dat is altijd zo'n tenenkrommend langzame manier om informatie op te nemen. Als je een geschreven bron hebt dan ben ik wel benieuwd!
Gewoon even kijken, zet 'm desnoods op 1.5x snelheid... :+ Hij heeft hoofdstukken, dus je kunt meteen door naar de delen waar ie over de voordelen praat.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:19

TTLCrazy

Listen to Frankie

Vooralsnog vind ik de officiële firmware prima, mochten er interessante features komen dan kan ik alsnog overstappen. Van wat ik heb gezien wil ik nu nog niet over.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Na wat wikken en wegen ben ik eruit dat ik een X1C combo wil aanschaffen. Ik heb dit hele topic doorgenomen en zag alleen rond Black Friday wat aanbiedingen, heeft het zin om nog ergens op te wachten qua aanbiedingen binnenkort?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:18
SacreBleu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:49:
Zijn er mensen die nog een goede tip hebben voor een leuke leverancier van filament?

Ik print voornamelijk PLA. Normaal koop ik Sunlu maar daar is nu veel niet op voorraad.
Bambulab ook niet en Eryone heeft ook niet veel soeps.
Is tegenwoordig ook een apart topic voor: [3D Printen] Centraal filament topic

Misschien dat je daar wat extra info kan vinden? Heb zelf recent niet veel gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:08
mphilipp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:14:
[...]

Heb je dit filament gecalibreerd? Zowel flow dynamics als flow rate? Want het lijkt wel of er een beetje teveel materiaal neergelegd wordt.
Even een verlate reactie, want die flow dynamics had ik niet gedaan, inmiddels wel dus. Voor de flow rate had ik ook maar een 1 punt afwijking, en voor de net gedane dynamics was dat een 0.01 of 0.02, die waren gewoon gelijk. Hierop ingevuld, K=0,01, en dat staat nu dan ook bij de waarden voor dit filament in het vakje van het filament in de AMS.
Ook @TTLCrazy en @jj85 bedankt voor de input; Ironing heb ik nog niet geprobeerd, wel al over gelezen, maar ik vind dat niet zo'n 'technische' oplossing, ook al niet als je dat bij 26 dezelfde onderdeeltjes moet doen.
Wat de laaghoogtes betreft, die had ik voor de toplagen al gehalveerd, maar verder nog niet mee geëxperimenteerd.
Uiteindelijk resultaat na deze marginale aanpassing: nul, het ziet er wat mij betreft nog precies zo uit. Nu is dit niet, bij dit deel, van groot belang; ik had dit gepost, omdat dit sowieso een moeilijker deeltje is, met die flauwe tophoek; grotere hoeken geven een veel rustiger en gladder beeld, weet ik van andere producten, en het is ook logisch dat dit een lastige tophoek moet zijn. Ik ga nog wel wat verder experimenteren.
Bedankt zover.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
SacreBleu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:49:
Zijn er mensen die nog een goede tip hebben voor een leuke leverancier van filament?

Ik print voornamelijk PLA. Normaal koop ik Sunlu maar daar is nu veel niet op voorraad.
Bambulab ook niet en Eryone heeft ook niet veel soeps.
eSUN bij Amazon. Betaalde vorige week €17,50 voor ABS+ in de "test" periode van "prime", maar dat maakt voor de prijs niet uit.
Dacht ik.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
  • Laatst online: 09-06 11:37
Jampot007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:33:
[...]

Goudkleurige textured plate van Bambu hoef ik nieteens meer schoon te maken met IPA, werkt ook vies.
Sowieso kun je een textured plate beter niet met IPA schoonmaken, werkt ECHT counter effective.
Ik heb meer dan voldoende "bad adhesion" tickets gehad en toen ik met klem verzocht om de PEI sheet als volgt schoon te maken (zeker als er IPA op gebruikt was) was het probleem in 95% van de gevallen opgelost:

Wassen met warm water, afwasmiddel en een ruwe spons (schuursponsje)
Droogmaken met een schone doek
Verder niets meer op doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Naalroc schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:02:
[...]

Even een verlate reactie, want die flow dynamics had ik niet gedaan, inmiddels wel dus. Voor de flow rate had ik ook maar een 1 punt afwijking, en voor de net gedane dynamics was dat een 0.01 of 0.02, die waren gewoon gelijk. Hierop ingevuld, K=0,01, en dat staat nu dan ook bij de waarden voor dit filament in het vakje van het filament in de AMS.
Ook @TTLCrazy en @jj85 bedankt voor de input; Ironing heb ik nog niet geprobeerd, wel al over gelezen, maar ik vind dat niet zo'n 'technische' oplossing, ook al niet als je dat bij 26 dezelfde onderdeeltjes moet doen.
Wat de laaghoogtes betreft, die had ik voor de toplagen al gehalveerd, maar verder nog niet mee geëxperimenteerd.
Uiteindelijk resultaat na deze marginale aanpassing: nul, het ziet er wat mij betreft nog precies zo uit. Nu is dit niet, bij dit deel, van groot belang; ik had dit gepost, omdat dit sowieso een moeilijker deeltje is, met die flauwe tophoek; grotere hoeken geven een veel rustiger en gladder beeld, weet ik van andere producten, en het is ook logisch dat dit een lastige tophoek moet zijn. Ik ga nog wel wat verder experimenteren.
Bedankt zover.
Mocht je ervoor open staan om je .3mf project file hier te delen, wil ik wel eens meekijken of ik een oplossing zou kunnen vinden. (file - save project as)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@smoken Ik heb dat nu opgeslagen als .3mf, maar hoe krijg ik dat hier? Nooit eerder gedaan op Tweakers; is dat een link toevoegen? Contr+K ?

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 10-01-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoken
Naalroc schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:02:
@smoken Ik heb dat nu opgeslagen als .3mf, maar hoe krijg ik dat hier? Nooit eerder gedaan op Tweakers; is dat een link toevoegen? Contr+K ?
uuuuuuuhm, goede vraag! Wellicht in een google drive zetten en die link delen?
En anders een DM, dat mag ook hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Heb je maar even een DM gestuurd @smoken en hoop dat ik het goed gedaan heb....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smoken
Naalroc schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:35:
Heb je maar even een DM gestuurd @smoken en hoop dat ik het goed gedaan heb....
Perfect! Ik heb je net een antwoord gestuurd.
Ik check het bestand z.s.m en mocht ik input hebben dan laat ik het weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:31
smoken schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Sowieso kun je een textured plate beter niet met IPA schoonmaken, werkt ECHT counter effective.
Ik heb meer dan voldoende "bad adhesion" tickets gehad en toen ik met klem verzocht om de PEI sheet als volgt schoon te maken (zeker als er IPA op gebruikt was) was het probleem in 95% van de gevallen opgelost:

Ja joh? Inprincipe maak je schoon en de ipa zelf vervliegt. Maakt niks uit zou ik zeggrn. Jou methode reinigt beter.

Met prusa textured sheet is schoonmaken (met ipa of zeep) is wel nodig.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smoken
Jampot007 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:38:
[...]

Ja joh? Inprincipe maak je schoon en de ipa zelf vervliegt. Maakt niks uit zou ik zeggrn. Jou methode reinigt beter.

Met prusa textured sheet is schoonmaken (met ipa of zeep) is wel nodig.
IPA maakt vetten los (van handen etc) welke uit de "groeven"/textuur komt en een soort laagje op de build plate achterlaat. Dus de IPA vervliegt, maar hetgeen dat voor de slechte adhesion zorgt niet.

Althans, dat is de ervaring die ik binnen support heb opgedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
smoken schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:31:
[...]

IPA maakt vetten los (van handen etc) welke uit de "groeven"/textuur komt en een soort laagje op de build plate achterlaat. Dus de IPA vervliegt, maar hetgeen dat voor de slechte adhesion zorgt niet.

Althans, dat is de ervaring die ik binnen support heb opgedaan :)
Ik heb juist hele andere ervaringen met mijn zwarte textured sheet. IPA er op, afvegen (wss is dát het verschil) en printen maar.

Het maakt niet alles goed schoon, dus naar verloop van tijd moet ik ook ff met dreft er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Kan je ook in BambuStudio een print afdrukken in spiegelbeeld? Ik kan het niet vinden, en in de wiki komt 'mirror' niet voor.
Ik kan het wel in een ander programma uitvoeren, maar dat is een omweg die niet noodzakelijk zou moeten zijn, het zou toch ook in Studio moeten kunnen?
Iemand?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SacreBleu
Naalroc schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:45:
Kan je ook in BambuStudio een print afdrukken in spiegelbeeld? Ik kan het niet vinden, en in de wiki komt 'mirror' niet voor.
Ik kan het wel in een ander programma uitvoeren, maar dat is een omweg die niet noodzakelijk zou moeten zijn, het zou toch ook in Studio moeten kunnen?
Iemand?
Rechtermuisknop op object en dan mirror?

NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Weer zoiets onzinnig simpels! 8)7 8)7
Maar waarom staat dat niet in de Wiki dan.
Weer een les geleerd: ik moet eens uitvoerig met die rechter muisknop gaan spelen :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erebus1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-06 11:40
Kun je op een sd card, mappen maken en daarin je slices droppen.

En wanneer je de card in de machine steekt, ook deze structuur van mappen terugvinden?
Nu komen ze allemaal in 1 pagina terecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 03:41

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

EDIT: Never mind, onder de video staat een link naar hetzelfde profiel op Makerworld.

Iemand enig idee waarom deze link het niet meer doet?
https://www.printables.co...-up-to-60-purge-reduction

Voor zij die de link niet herkennen, het profiel wordt besproken in volgende video:

[ Voor 33% gewijzigd door fanatic_david op 11-01-2024 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Deze had ik even terug ook al gelinkt. Goed dat je 'm herhaalt, want er is een update in de start g-code, dus anders had ik het ook niet geweten.

De link werkt niet meer omdat ie het verplaatst heeft van Printables naar Makerworld. Ik gebruik de methode en het scheelt inderdaad een hoop afval. Toch bijna de helft is niet gek.

Overigens is er ook een andere methode, waarbij ze de flushing volumes nauwkeurig berekenen voor elke multicolor print. Dat klinkt als veel werk, maar het is een print van 2 gram, dus je verliest er niet veel mee, maar je bepaalt heel nauwkeurig hoeveel er precies gepurged moet worden om van kleur A naar kleur B te gaan. Dat kan op zich al een boel schelen als je een flinke multi color print hebt. Ik ben benieuwd of dit samen gaat met de bovenstaande methode, waarbij je de afval al met bijna de helft reduceert simpelweg door een retract te doen voor het afknippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
smoken schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:44:
[...]

Toch grappig dat ik niks anders doe dan IPA :+
Zegt verder natuurlijk niks, maar dit is wel het irritante. De een zegt dit en de ander zegt dat.
Voor mij werkt dit al jaren goed en dat op verschillende printers op verschillende platen.

Wat ik wel zeker weet is dat als je lijmstift gebruikt, dat je dat NIET met IPA moet schoonmaken, maar direct onder de warme kraan met afwasmiddel (spreek uit ervaring :o )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Gisteren de printer binnen gekregen hier. Heb een A1 besteld omdat ik klaar was met mijn Ender. Man, wat een prachtig apparaat. Niet meer zelf levellen en super snel printen. Ook makkelijk op afstand hem kunnen aanzetten is ideaal. Echt heel blij mee tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:37
Eigenlijk wil ik de camera in de printer gewoon via RTSP kunnen uitlezen. Dan kan ik een mooie stream in mijn Home Assistant zetten. :P Is er een plek voor feature requests?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chaoscontrol schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:13:
Eigenlijk wil ik de camera in de printer gewoon via RTSP kunnen uitlezen. Dan kan ik een mooie stream in mijn Home Assistant zetten. :P Is er een plek voor feature requests?
Github

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik zag daar geen repository voor de firmware. Dit lijkt mij de juiste plek voor feature requests.

https://forum.bambulab.co...ware/feature-requests/100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:34
Er is een BambuLab integratie in HA: https://github.com/greghesp/ha-bambulab

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-06 07:17
Zou ook eens hier naar kijken als je met HA werkt https://www.wolfwithsword.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 09:06

Bz

en deze voor als je met ioBroker werkt https://github.com/DrozmotiX/ioBroker.bambulab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• my_fiero
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 02-06 08:19
zojuist weer een update ontvangen voor de X1C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Iemand een verklaring voor onderstaand resultaat? De bodem is nagenoeg perfect gelukt, maar de walls zien er niet uit (al is de linker wall nog aanvaardbaar). Ik gebruik zilver Basic PLA van BL. Het gaat over het object op plate 8 van volgende creatie: https://makerworld.com/en/models/118251#profileId-127131

Ik heb inmiddels een manuele Flow Dynamics Calibration uitgevoerd via Bambu Studio. Ik gebruik nu een K-value van 0.01 maar ik weet niet zeker of ik daarmee de verbetering zal zien die ik zoek. Suggesties/feedback zijn welkom, alvorens ik er nog een hoop filament tegenaan gooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV_yjRyTpqXHYyDLVKAwVq_9VPQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ6SxJJECaF4HNmFDR343Yl6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QAwohy-OTMI1PIwJNKMsfp-K7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGVJuUhHm1ptXXPnNjbNLH86.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9z4g-huFA40cEUBDrrFNTUuOKcs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XdY6yWDmrnj3f3JawzZ18Poe.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-DqQ-gomOWY8swVAoVZjCr6OC4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FCpyIM2DplmgYRxfSY7PdYE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:54
@fanatic_david Hoe is de printkwaliteit normaalgesproken?
In een eerdere post had je ook rare afwijkingen; fanatic_david in "Bambu Lab 3D Printers"

Overigens wel bijzonder (1e foto) dat de lagen die links goed gaan, aan de rechterkant verrkeerd gaan en vice versa.

Heb je al een volledige nieuwe calibratie uitgeprobeerd? Dus niet filament, maar van de printer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

jj85 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 22:34:
@fanatic_david Hoe is de printkwaliteit normaalgesproken?
In een eerdere post had je ook rare afwijkingen; fanatic_david in "Bambu Lab 3D Printers"

Overigens wel bijzonder (1e foto) dat de lagen die links goed gaan, aan de rechterkant verrkeerd gaan en vice versa.

Heb je al een volledige nieuwe calibratie uitgeprobeerd? Dus niet filament, maar van de printer?
Ik heb in de meeste gevallen niet te klagen over de printkwaliteit. Zo heb ik de eerder gelinkte AMS stand al voor een groot stuk geprint (ik ontbreek nog de lades + labels + BL logo's + TPU voetjes) en dat zonder problemen. De zilvere BL Basic PLA heb ik vandaag ook gebruikt voor de 'rails' van de lades en die zijn er perfect uitgekomen. Die eerdere post van mij was in het prille begin en is dus eerder een uitzondering dan de norm.

Eerder vandaag was er een firmware update, die heb ik geïnstalleerd. Vervolgens heb ik inderdaad een volledige calibratie gedaan.

EDIT: foto's van de rest van de print tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvaBLNCcNNuQ5G-VvlpyOGbr6FE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNsYBXcUmXu77f1JkfcOevFf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KTgoGfZUahO9D9YJvqu2-uBv_5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uWEqmZFYySjJ3caBZ8NgNlLF.jpg?f=fotoalbum_tile

EDIT 2: Het lijkt aan het zilvere filament te liggen als ik deze forumpost mag geloven: https://forum.bambulab.co...er-pla-pure-garbage/34059
In die post wordt ook gewezen op een opmerking op de productpagina https://eu.store.bambulab...nt?variant=42911328010459 :
For better print results, please reduce the Max volumetric speed from 21 mm³/s to 15 mm³/s when printing PLA Basic Silver/Gold/Bronze.
Je zou denken dat BL dit zelf kan regelen met dank aan de RFID tag. Daarnaast heb ik al ook al probleemloos met bronze kunnen printen, maar ik ga deze aanpassing zeker aan een test onderwerpen.

EDIT 3: En jawel, hier het resultaat van het verlagen van de max volumetric speed van 21 naar 15 mm³/s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juqjpViOT6IYb3m-MUczUa57vUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B2KRNjIpVy3otGM6Znv7gG24.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door fanatic_david op 14-01-2024 03:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Ik heb for science een experiment gedaan met printkwaliteit op de X1C. Voor een model van Printables had de maker een advies gegeven vwb printsnelheid en dat komt neer op L-A-N-G-Z-A-A-M printen, erg langzaam. Uit nieuwsgierigheid wilde ik wel even zien wat het verschil dan wel niet was, want het heeft nogal wat impact op de duur van de print. Zijn instructies waren als volgt (volgens mij op een Prusa Mk3S):
So here is my typical setup:
layer height: 0,15mm
outer perimeters: 20mm/s
other perimeters: 25mm/s
infill: 30mm/s
max. acceleration: 300mm/s² (to prevent tall models from wobbling around)
Ik heb hiervoor een aangepaste versie gemaakt van het 0.16 Optimal profiel in Bambu Studio en de layer height aangepast naar 0.15 en zo goed als ik kon de bovenstaande settings overgenomen. Dat profiel opgeslagen en dan eerst maar eens proberen op normale snelheid met het 0.16 optimal profiel, met als enige aanpassing de 0.15 layer height. Na een poosje heb ik 'm in silent mode gezet (50%) om te zien wat het effect was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAJAQmJls75wzOgF7bcSJSWqqSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BK0iXz9R9GQz9t576PADAt3.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet duidelijk de eerste fase vanaf de bodem: het oppervlak is nog een beetje mattig en je ziet duidelijk ringing. Als ik overschakel naar 50%, zie je het oppervlak al meer glanzen. Het gebruikte filament is overigens Eryone Ultra Black Silk (heel mooi). Dit was tevens een testprint om te zien of dit filament geschikt was voor dit doel . Ik had nl ergens foto's gezien van een model met ongeveer dit filament.

Goed, die print het ik afgebroken, want ik wist genoeg. Daarna het filament dat ik ook wilde proberen, en waarmee ik vervolgens het model verder heb geprint: Sunlu Grey Silk. Nu heb ik dus het hele onderdeel afgerukt met de aanbevolen settings die ik hierboven heb opgesomd. Duurt even, maar dan krijg je ook een aanzienlijker mooi resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LL7q30fCtQWCeNGcd786U85_ThQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lW0XZcokQKRDYbWzNEg5y6YO.jpg?f=fotoalbum_large

Nou wil ik niet zeggen dat de X1C niet mooi kan printen, want het is maar net wat je wil en met welk filament etc, etc. Voor dit model was ik echt uit op een zo realistisch mogelijk resultaat. Het moest echt lijken op gepolijst staat zeg maar. Mooi glad en glanzend. Ook moesten de onderdelen accuraat zijn, want het is behalve optisch mooi, ook mechanisch een juweeltje, en dat betekent dat alles perfect moet passen. En printsnelheid heeft ook daar een grote invloed op. Ik hoefde maar op twee asjes een klein beetje te schuren, want die waren nét iets te krap. De rest ging er met precies de juiste hoeveelheid moeite er in (het moet ook weer niet uit elkaar vallen :+ ).

Members only: Het model
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb een werkstuk (nu deels) gedrukt met Bambu ABS-geel en eSUN ABS+-Grijs
Dat is tot nu toe prima verlopen, maar krijg nu hele rare fouten in mijn onderdelen in Bambu-geel.
De foto's tonen het betreffende onderdeel.
Na meerdere pogingen heb ik als test 2 schijfjes afgedrukt in de default instellingen, in zowel Bambu als eSUN.
Daarbij is weer het geel totaal onacceptabel.
De beide spoelen zitten 2-3 weken in de AMS, en de vochtigheidsgraad staat op 34%, hetzelfde eigenlijk als de RV in de kamer.
Omdat het grijs goed print, verdenk ik nu de gele draad, waarmee ik 2-3 weken geleden een groot aantal onderdelen in prima staat uit de printer heb gekregen.

Ligt mijn probleem bij de RV??
Ik kan niets anders bedenken, maar het onderdeel waarbij dit nu naar voren kwam is fout op een groot aantal plekken, en lijkt onvoldoende materiaal te hebben. Ik had kort hiervoor de complete Calibratie uitgevoerd, met een kleine aanpassing voor het grijs, en alleen een 0,05 aanpassing voor de K waarde voor het geel (K= 0,15 nu, was 0,20)
Enig idee?

De rechte stukken lijken ok, maar alle verbindingen, en einden zijn defect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgegzRgtkpwt711T_2NYi1upMJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4phYcX47s8pJdPQhrnqb6bMp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C46Mj6rwV7EXC5MHzHbtlDOb1SM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gjcv4k3R99a3HlFzy74tOc50.jpg?f=fotoalbum_large
Test-onderdelen
De gele schijven lijken wel tandwielen! en hebben hele slechte oppervlakte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDGgH7J61pg-zyjaX7SKeUTcMHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGZSCZRWwTA8q79l7M4CBIMG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4T_cgb3SJ2A2l4uJ_kkW7uEkBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/glMe5l8PBaveLAVmTAvF5BpS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Naalroc schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:30:
Ik heb een werkstuk (nu deels) gedrukt met Bambu ABS-geel en eSUN ABS+-Grijs
Dat is tot nu toe prima verlopen, maar krijg nu hele rare fouten in mijn onderdelen in Bambu-geel.
De foto's tonen het betreffende onderdeel.
Na meerdere pogingen heb ik als test 2 schijfjes afgedrukt in de default instellingen, in zowel Bambu als eSUN.
Daarbij is weer het geel totaal onacceptabel.
De beide spoelen zitten 2-3 weken in de AMS, en de vochtigheidsgraad staat op 34%, hetzelfde eigenlijk als de RV in de kamer.
Omdat het grijs goed print, verdenk ik nu de gele draad, waarmee ik 2-3 weken geleden een groot aantal onderdelen in prima staat uit de printer heb gekregen.

Ligt mijn probleem bij de RV??
Ik kan niets anders bedenken, maar het onderdeel waarbij dit nu naar voren kwam is fout op een groot aantal plekken, en lijkt onvoldoende materiaal te hebben. Ik had kort hiervoor de complete Calibratie uitgevoerd, met een kleine aanpassing voor het grijs, en alleen een 0,05 aanpassing voor de K waarde voor het geel (K= 0,15 nu, was 0,20)
Enig idee?

De rechte stukken lijken ok, maar alle verbindingen, en einden zijn defect.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Test-onderdelen
De gele schijven lijken wel tandwielen! en hebben hele slechte oppervlakte
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het wordt, volgens mij, te vaak gezegd, maar misschien heb je toch last van vocht? (Ook al lijkt abs niet heel hygroscopisch te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:30:
In de AMS droogt je filament niet. Als het probleem vocht is, dan zit het IN het filament. Die korrels in de AMS zorgen er alleen voor dat er niet nog meer vocht in komt. Ik heb even gemist welke printer je precies hebt, maar je kunt een X1C in ieder geval als droger gebruiken. Dat is een van de menuopties. De enige manier om nat filament te drogen is warmte. Daarna met de korrels zorgen dat er niets meer bij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:00:
[...]

In de AMS droogt je filament niet. Als het probleem vocht is, dan zit het IN het filament. Die korrels in de AMS zorgen er alleen voor dat er niet nog meer vocht in komt. Ik heb even gemist welke printer je precies hebt, maar je kunt een X1C in ieder geval als droger gebruiken. Dat is een van de menuopties. De enige manier om nat filament te drogen is warmte. Daarna met de korrels zorgen dat er niets meer bij komt.
De AMS kán wel drogen, maar idd passief en niet met de silica van BL zelf. Ik heb bakjes met korrels erin en nooit last van vocht in m'n PLA, wat ik voorheen wel had toen die van BL er nog in zaten.

Maar da's 1) passief en 2) PLA. PLA is zo'n beetje het makkelijkste filament, dus als je daar een procent of 2 vocht uit haalt (totale gok) ben je al "gered". Voor PETG zou ik het er ook op gokken, maar alle andere filamenten zou ik persoonlijk in een oven/de printer drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:33:
[...]
De AMS kán wel drogen, maar idd passief en niet met de silica van BL zelf.
Ja, hij droogt de lucht in de AMS, maar niet het filament.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mphilipp schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:35:
[...]

Ja, hij droogt de lucht in de AMS, maar niet het filament.
En toch printte mijn slechte (en oude) PLA veel beter ná de droogkorrels, dan er voor.

Ik ben geen fan van "empirisch onderzoek", en n=1, maar dit is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:33:
[...]

De AMS kán wel drogen, maar idd passief en niet met de silica van BL zelf. Ik heb bakjes met korrels erin en nooit last van vocht in m'n PLA, wat ik voorheen wel had toen die van BL er nog in zaten.

Maar da's 1) passief en 2) PLA. PLA is zo'n beetje het makkelijkste filament, dus als je daar een procent of 2 vocht uit haalt (totale gok) ben je al "gered". Voor PETG zou ik het er ook op gokken, maar alle andere filamenten zou ik persoonlijk in een oven/de printer drogen.
Ik heb met de bestelling van de printer ook een aantal zakjes silica mee besteld van Bambu, maar die werken niet (goed) volgens jou?
Welke dan wèl?

En ik heb de filament zo lang als mogelijk in de oorspronkelijke vacuum verpakking gehouden, maar nu een week of 2 alleen grijs gedrukt, met het Bambu-geel nog steeds in de AMS, met silica zakjes.
Nu blijkt (???) de Geel dus te nat.?
Even voor de goede orde: Ik heb de P1S , met AMS, en gebruik Bambu ABS-geel, en eSUN ABS+ grijs momenteel, en over deze 2 filamenten gaat mijn verhaal.
Ik heb nooit vocht problemen gehad in de 3 jaar ervaring met mijn Ender 3V2, en daar gebruikte ik voornamelijk PLA en PETG, meeste van Jupiter. Die lagen opgeslagen in een niet luchtdichte doos, met wat silica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Ik gebruik zelfs el-cheapo rollen van 123-3d die al ruim een jaar op de plank liggen, zonder verpakking en heb nog nooit last gehad van natte PLA. Liggen altijd wel een rol of 5 op de plank en sommige worden echt weinig gebruikt. (Wel voornamelijk PLA, dus weet niet of het "erger" is bij anders filament.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik ga in elk geval maar een daarvoor ontworpen droger aanschaffen, en de Sunlu S2 lijkt op dit moment de beste en meest bezongen optie te zijn.
Of heeft iemand daar andere gedachten over?
Huishoud oven geschikt op 50°C?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:46:
[...]
En toch printte mijn slechte (en oude) PLA veel beter ná de droogkorrels, dan er voor.
Ik ben geen fan van "empirisch onderzoek", en n=1, maar dit is mijn ervaring.
Bij mij ligt het filament open en bloot op de plank. Ik heb voornamelijk PLA, twee rollen ABS en een beetje PETG en 1 rol TPU. Tot nu toe heeft alles prima gewerkt, in of buiten AMS. Alleen TPU krijg ik nog niet goed voor elkaar, maar dat spul heeft nooit lekker gewerkt, ook niet op mijn Enders. Dus misschien gewoon rotzooi of drijfnat... :+ Ik zal het eens een keer bakken, maar ik ben al lang blij dat ik nog geen verstopping heb opgelopen, want het gaat steeds maar nét.

Dus ja....is dat drogen wel nodig vraag ik mij af?

[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 16-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
En hoe lang ligt die ABS nu al op de plank, onbeschermd? Want anders dan vocht kan ik niets bedenken, vandaar mijn vraag hier over de mogelijkheden, maar iedereen bijt zich nu vast op "een vocht probleem"; ik ook...

Ik heb nèt die vakwerk constructie af, nu geprint in eSUN-grijs ABS+, en die is nagenoeg perfect, op basis instellingen, alleen 5 wandlagen, en met Brim, net als de gele hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:01:
En hoe lang ligt die ABS nu al op de plank, onbeschermd?
Enkele maanden. Luchtvochtigheid is hier op dit moment 30% en het is hier ook redelijk warm. Het komt hier in huis nooit onder de 20C. Misschien speelt dat een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Hier niet veel anders: 34% en 21,5°C dag en nacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magnatic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:10

Magnatic

5x A1 Mini, 2x Mini+, X1C, XL

Mijn ervaring is met gewoon PLA (Jupiter, Prusament, eSun) dat het zonder problemen zonder bijzondere maatregelen lange tijd bewaard kan worden en dan nog prima print. Bij mat of silk PLA ligt dat helaas anders. Ook bij ABS is mijn ervaring dat na langere tijd (na jaren, ik gebruik het zelden) dit wel problemen van vochtopname ondervindt.

Mijn webshop voor 3D-geprinte objecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:50:
[...]

Ik heb met de bestelling van de printer ook een aantal zakjes silica mee besteld van Bambu, maar die werken niet (goed) volgens jou?
Welke dan wèl?

En ik heb de filament zo lang als mogelijk in de oorspronkelijke vacuum verpakking gehouden, maar nu een week of 2 alleen grijs gedrukt, met het Bambu-geel nog steeds in de AMS, met silica zakjes.
Nu blijkt (???) de Geel dus te nat.?
Even voor de goede orde: Ik heb de P1S , met AMS, en gebruik Bambu ABS-geel, en eSUN ABS+ grijs momenteel, en over deze 2 filamenten gaat mijn verhaal.
Ik heb nooit vocht problemen gehad in de 3 jaar ervaring met mijn Ender 3V2, en daar gebruikte ik voornamelijk PLA en PETG, meeste van Jupiter. Die lagen opgeslagen in een niet luchtdichte doos, met wat silica.
Ik heb mijn niet-in-AMS-filament in plastic HEMA bakken liggen, met deze silica gel korrels op de bodem. Ik heb daarnaast deze AMS silica-containers geprint en in de AMS gedaan, met dezelfde korrels.

BS geeft netjes groen aan, op de vochtigheid van de AMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MC Taz Man schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:53:
[...]
Ik heb daarnaast deze AMS silica-containers geprint en in de AMS gedaan, met dezelfde korrels.
Die heb ik ook. Ik wilde een experiment doen, dus heb ik die bakjes gevuld met mijn eigen korrels en dat een paar dagen laten zitten. Ik heb daarnaast ook van die houders geprint die voorin de AMS moeten, maar die nog niet voorzien van korrels. In de middelste heb ik zo'n ronde hygrometer gestoken van Amazon. Na een paar dagen gaf ie 30% aan. Toen heb ik die linker en rechter houder voorin de AMS ook gevuld. De middelste niet, want daar zit de hygrometer in, en ik denk dat je dan een valse meting krijgt omdat je bovenop de korrels zit.
Na een poosje gaf ie 20% aan, en daar staat ie nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
Vorige week een P1S besteld met wat filament. Zou in 2 pakketten komen, logisch. Ze kwamen vorige week beide binnen en niet meer over nagedacht. Nu krijg ik vandaag ineens een pakketje met een losse P1-series Stainless Steel Extruder Unit. Die staat niet op de bon. Is daar iets fout gegaan of krijg je tegenwoordig een extra extruder bij de P1S?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
chaoscontrol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:16:
Vorige week een P1S besteld met wat filament. Zou in 2 pakketten komen, logisch. Ze kwamen vorige week beide binnen en niet meer over nagedacht. Nu krijg ik vandaag ineens een pakketje met een losse P1-series Stainless Steel Extruder Unit. Die staat niet op de bon. Is daar iets fout gegaan of krijg je tegenwoordig een extra extruder bij de P1S?
Lijkt hier op:
https://www.reddit.com/r/..._customer_support_is_bad/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

chaoscontrol schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:16:
of krijg je tegenwoordig een extra extruder bij de P1S?
Dat dus, de uitleg krijg je vast ook nog in de mail, maar er schijnt iets mis te zijn waardoor die in je nieuwe printer sneller slijt (dan gebruikelijk) en dan heb je alvast een nieuwe voor als dat tot problemen leidt.

Dus je kan gewoon gebruik maken van je printer.

Zie inhoud mail:
watercoolertje in "Bambu Lab 3D Printers"

[ Voor 12% gewijzigd door watercoolertje op 16-01-2024 17:24 ]

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik moet helaas even verder zeuren over mijn extrusie probleem: Nadat ik gisteren eigenlijk overtuigd begon te raken van de mogelijkheid dat vocht mijn vijand was, heb ik vanmorgen een nieuw rol ABS van Bambu uit de vacuum verpakking gehaald en hetzelfde vakwerk giek deel geprint. Resultaat: hetzelfde drama! Dat is de eerste foto hieronder; de grijze is dus de eSUM rol die goede resultaten geeft als vergelijking
Een paar andere test stukjes gemaakt, en ook die geven een onacceptabel resultaat, alsof er veel te weinig materiaal geextrudeerd wordt.
Vanavond, omdat er nu toch weer een nieuwe rol filament in zit, toch maar weer een calibratie uitgevoerd, wat ik vorige week ook gedaan had, en toen alleen een aanpassing van de K waarde had gemaakt, van 0,20 naar 0,15, maar dat was echt marginaal, nauwelijks enig verschil te zien.
Maar de calibratie van vanavond is uitermate slecht, zo slecht dat er geen enkel cijfer van toepassing is, en overal een ruw oppervlak is, maar aan de randen gewoon kale plekken. Ik laat 3 foto's hiervan zien, de eerste is het test resultaat van vanavond
De 2e is het test resultaat van vorige week, en de 3de is beide setjes, rechts onder is dus de goede van vorige week
Wat nu?
Het erg ruwe oppervlak doet mij denken aan overextrusie, maar de kale randen aan veel onderextrusie, en dat is volgens mij ook het geval op mijn werkstukken die ik eerder deze week liet zien. In een update zal ik een link naar die post plaatsen. (Update, zie hier: Naalroc in "Bambu Lab 3D Printers" )
Wat is hier aan de hand, en wat moet ik met dit testresultaat. En waarom???
(Ik heb meerdere foto's, maar niet allemaal geplaatst)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXTdxGxKEAkI1oEnzdUqMPQtmbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eKEpdq4xeAtYbByDD0F0DdF1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xw2pxRXLn9p8VmUief2a5k54So=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yYmcPaFYu6gJNZ5qOxytXwBY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bw6NSMQdPa2i1u2E8iVFR8PuowY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9bXyQrb2wudY7dufytD8FQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/II5JrxQwDE5K-WmybTDzHGApHYo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOq5r7unQu8BAQzMrwzVpfzO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:36:
Ik moet helaas even verder zeuren over mijn extrusie probleem: Nadat ik gisteren eigenlijk overtuigd begon te raken van de mogelijkheid dat vocht mijn vijand was, heb ik vanmorgen een nieuw rol ABS van Bambu uit de vacuum verpakking gehaald en hetzelfde vakwerk giek deel geprint.
Als je echt wilt uitsluiten dat vocht het probleem is, zou ik die rol maar eens een nachtje in de printer leggen en de 'dry filament' optie kiezen uit het utilities menu. Als ie dan nog steeds dergelijke resultaten geeft, is er iets anders aan de hand. Een rol die uit de verpakking komt is niet gegarandeerd helemaal droog.

En print voor de gein eens zo'n testprint als deze. Wie weet zit er iets geks in je model. Ik zou niet weten wat, maar gewoon met defaultprofiel en default snelheid.

Just to make sure: weet je zeker dat de Bambu Studio op de hoogte is van de actuele filamenten in de AMS? Want ik moet steeds op 'sync AMS' drukken, want bij elk model dat ik laad, of elke keer dat ik 'm start, is dat weer anders. Soms is ie ook de K values kwijt, maar in ieder geval dat syncen zorgt er voor dat ie de juiste info weer heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
watercoolertje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:23:
[...]
Dat dus, de uitleg krijg je vast ook nog in de mail, maar er schijnt iets mis te zijn waardoor die in je nieuwe printer sneller slijt (dan gebruikelijk) en dan heb je alvast een nieuwe voor als dat tot problemen leidt.

Dus je kan gewoon gebruik maken van je printer.

Zie inhoud mail:
watercoolertje in "Bambu Lab 3D Printers"
Geldt dat eigenlijk voor alle P1S'en? Of alleen dei de laatste maand geleverd zijn ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

Llopigat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 03:12:
[...]

Geldt dat eigenlijk voor alle P1S'en? Of alleen dei de laatste maand geleverd zijn ofzo?
Zoals ik het leea bij 1 batch dus niet voor alle gelukkig (of helaas want je krijgt een goede reserve)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

mphilipp schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 23:34:
[...]

Just to make sure: weet je zeker dat de Bambu Studio op de hoogte is van de actuele filamenten in de AMS? Want ik moet steeds op 'sync AMS' drukken, want bij elk model dat ik laad, of elke keer dat ik 'm start, is dat weer anders. Soms is ie ook de K values kwijt, maar in ieder geval dat syncen zorgt er voor dat ie de juiste info weer heeft.
Erger nog naar mijn persoonlijke ervaring: soms haalt een sync of re-sync niet de meest actuele situatie op. Ik moet dan mijn project opslaan, Bambu Studio sluiten, mijn project opnieuw openen, en dan pas werkt de re-sync correct.

Ik heb de indruk dat dit mij voornamelijk overkomt bij projecten die ik een tijdje laat openstaan op mijn computer, waarbij mijn computer tussendoor in slaapstand wordt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Na mijn dramatische resultaten van gisteren ( zie hier Naalroc in "Bambu Lab 3D Printers" ) heb ik een test calibratie gemaakt met als uitgangspunt het profiel van de eSUN ABS, en dat gaf uitstekende resultaten: de eerste test kwam uit op 0 en de fijne test op -1; de flow dynamics op K=0,01 daarna dit opgeslagen als het nieuwe profiel voor Bambu ABS, en vervolgens dezelfde print gemaakt van die buizenconstructie, met de verse rol Bambu. Resultaat: Slecht als steeds.
Nu heb ik precies datzelfde onderdeel gemaakt met eSUN grijs, op de settings voor dat filament, en het resultaat is perfect!. Ik zal nog 1 maal een foto daarvan plaatsen, maar het houdt echt op voor het Bambu filament.
Wat denk je, heeft het zin om een ticket te openen bij Bambu, want per slot van rekening heb ik 1 rol goed kunnen gebruiken, de 2e voor bijna de helft, de derde voor een paar meter, en de vierde nog nieuw in de doos. In november geleverd, maar de printer kwam pas half december. Tenzij ze goede vervanging willen leveren heb ik ook niets aan een tegoed voor toekomstig gebruik van filament, want het is rommel gebleken.
Het plaatje; helaas komen de defecten niet goed uit de verf, maar het volgende detail is hopelijk duidelijker.:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL6fXz41Yax5sxcclriIsHVi1eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twMzqMUWQTwPjRdGbiJoSB85.jpg?f=fotoalbum_large

en een detail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCtBYNgK5rCbUj8Usznz4PmaKBA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Q2V64y7M9w36qi2LQSh2eQC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:20
Naalroc schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:20:
Na mijn dramatische resultaten van gisteren ( zie hier Naalroc in "Bambu Lab 3D Printers" ) heb ik een test calibratie gemaakt met als uitgangspunt het profiel van de eSUN ABS, en dat gaf uitstekende resultaten: de eerste test kwam uit op 0 en de fijne test op -1; de flow dynamics op K=0,01 daarna dit opgeslagen als het nieuwe profiel voor Bambu ABS, en vervolgens dezelfde print gemaakt van die buizenconstructie, met de verse rol Bambu. Resultaat: Slecht als steeds.
Nu heb ik precies datzelfde onderdeel gemaakt met eSUN grijs, op de settings voor dat filament, en het resultaat is perfect!. Ik zal nog 1 maal een foto daarvan plaatsen, maar het houdt echt op voor het Bambu filament.
Wat denk je, heeft het zin om een ticket te openen bij Bambu, want per slot van rekening heb ik 1 rol goed kunnen gebruiken, de 2e voor bijna de helft, de derde voor een paar meter, en de vierde nog nieuw in de doos. In november geleverd, maar de printer kwam pas half december. Tenzij ze goede vervanging willen leveren heb ik ook niets aan een tegoed voor toekomstig gebruik van filament, want het is rommel gebleken.
Het plaatje; helaas komen de defecten niet goed uit de verf, maar het volgende detail is hopelijk duidelijker.:
[Afbeelding]

en een detail:
[Afbeelding]
Altijd een ticket openen. Ook voor BL een nuttige terugkoppeling.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:19

TTLCrazy

Listen to Frankie

@Naalroc Ik kan nergens lezen of je het filament nog gedroogd hebt ? Ook vers uit de verpakking kan het te vochtig zijn.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nederlandhc
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:59
Sterker nog, ik heb een best groot deel wat ik eerst droog voordat het een printer in gaat.
Al is het nieuw uit de verpakking.

Het kan ook zijn dat de rollen in een warenhuis "open en bloot" liggen op stellingen tot een bestelling. Daarna wordt het dan vacuum verpakt en verzonden. (Let op dit is uiteraard niet overal zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou zo'n USB computerstofzuigertje niet handig zijn om de Bambu een beetje te ontdoen van alle meuk die niet in de poochute valt? En ook de AMS heeft veel stof en rommeltjes. Ik zit al een poosje met dit idee in mijn hoofd. Die dingen kosten een tientje of 2 en oplaadbaar via USB.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnowA6PMy3CYMgQEdL5hf-pHom0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqtKrrnR7d9BJQeHODm4Z4Fk.jpg?f=fotoalbum_large
Dit model bijvoorbeeld. Lijkt redelijk positief beoordeeld te worden (for what it's worth on Amazon)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
TTLCrazy schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:05:
@Naalroc Ik kan nergens lezen of je het filament nog gedroogd hebt ? Ook vers uit de verpakking kan het te vochtig zijn.
Nee, niet gedroogd, ik verwacht van een product met een premium prijs OOK een premium kwaliteit; en dat is vochtige filament niet. Waarom dan al die moeite doen met de dure vacuum verpakking, en silicagel zakjes er in? Alleen voor de Bühne? En om de prijs te kunnen verhogen?
De eSUN is bijna de helft goedkoper, en werkt uitstekend, zo uit de vacuum verpakking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:29:
[...]
Nee, niet gedroogd, ik verwacht van een product met een premium prijs OOK een premium kwaliteit; en dat is vochtige filament niet. Waarom dan al die moeite doen met de dure vacuum verpakking, en silicagel zakjes er in? Alleen voor de Bühne? En om de prijs te kunnen verhogen?
De eSUN is bijna de helft goedkoper, en werkt uitstekend, zo uit de vacuum verpakking.
Ja, dat kun je allemaal verwachten, maar meten is weten. Ik zou het toch gewoon even proberen. Pas als je dat gedaan hebt, kun je met zekerheid zeggen dat er een productieprobleem met dat filament is. Zou ook zomaar kunnen dat BL dat als antwoord teruggeeft als je een ticket inschiet.

Ik zou het persoonlijk ook even doen, al wat het alleen maar om alles uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Mijns inziens hebben die zakjes silicagel in het midden van de filamentspoelen bovendien geen effect. Door de luchtdichte verpakking is de silica ingesloten in de uitsparing van spoelen. M.a.w. het absorbeert het vocht uit de lucht in het midden van de spoel, niet de lucht dat in contact is met het filament.

Persoonlijk neem ik niet de moeite om PLA te drogen, naar dat doe ik wel met PETG en TPU (andere soorten heb ik nog niet gebruikt).

[ Voor 17% gewijzigd door fanatic_david op 18-01-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
fanatic_david schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:49:
Mijns inziens hebben die zakjes silicagel in het midden van de filamentspoelen bovendien geen effect. Door de luchtdichte verpakking is de silica ingesloten in de uitsparing van spoelen. M.a.w. het absorbeert het vocht uit de lucht in het midden van de spoel, niet de lucht dat in contact is met het filament.

Persoonlijk neem ik niet de moeite om PLA te drogen, naar dat doe ik wel met PETG en TPU (andere soorten heb ik nog niet gebruikt).
Zoveel lucht is er sowieso niet meer binnen die sealing. Dat kleine beetje water in de overgebleven lucht zal geen verschil maken. Die zakjes zitten er meer in voor als het toch niet helemaal luchtdicht is gesealed. En dan is dat ook niet meer zo'n probleem omdat de folie dan niet meer zo strak zit.

Ik heb nog nooit filament gedroogd trouwens. Maar ik print alleen PLA. Helaas is het binnen mijn AMS altijd 45% vochtigheid zelfs als hij een hele week dicht heeft gezeten en de korrels er in liggen. In huis is het 50-60%. Ik snap niet dat het zo hoog blijft binnen die ams. Ja hij is niet hermetisch dicht maar ook niet zo open dat je dat zou verwachten :'(

Overigens zijn er mensen op de makerspace die een stuk 'professioneler' (denk: serieuzere produktie) doen dan ik en die hebben alle rollen gewoon open en bloot aan de muur hangen. Ik heb wel eens gevraagd hoe ze dat zien qua wateropname en hun mening was dat het met PLA niet belangrijk genoeg is om moeilijk over te gaan doen, zeker niet in een land waar de temperatuur vaak hoog ligt en de vochtigheid on de de 50%. Maar zelf neem ik toch liever wat meer voorzorgen want ik verdien er geen geld mee, het is gewoon voor de hobby.

Zij gebruiken trouwens allemaal gemodificeerde creality's (ze hebben er ook eentje met zo'n lopende band waardoor je constant door kan printen of hele lange zwaarden kan maken). Allemaal met Klipper aansturing (versneld door raspberry pi waardoor je even snel als een bambulab kan zijn). Geen enkele bambulab. Dat vinden ze te consumenterig 8)

Maargoed zelf vind ik het printen een hobby en het sleutelen aan mijn printer nadrukkelijk niet. Dus dan is een bambu echt fijn.

[ Voor 45% gewijzigd door Llopigat op 18-01-2024 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:02:
Zou zo'n USB computerstofzuigertje niet handig zijn om de Bambu een beetje te ontdoen van alle meuk die niet in de poochute valt? En ook de AMS heeft veel stof en rommeltjes. Ik zit al een poosje met dit idee in mijn hoofd. Die dingen kosten een tientje of 2 en oplaadbaar via USB.
[Afbeelding]
Dit model bijvoorbeeld. Lijkt redelijk positief beoordeeld te worden (for what it's worth on Amazon)
Dat is precies het model wat ik heb. Echt exact.

Ik ben er niet echt tevreden over. Hij maakt echt een TAKKEherrie, en de zuigkracht is belabberd. De filter binnenin is een zeer open sponsje dus er komt heel veel rotzooi gewoon door de spons heen zo het motortje in. Ik heb geprobeerd er serieuzer filterpapier in te doen maar dan zuigt hij helemaal niet meer.

Dus nee, ik zou veel eerder een adapter printen met een lange staaf eraan om aan de gewone stofzuiger te doen, die dan op zijn laagste stand zetten. Dan heb je nog steeds meer dan genoeg zuigkracht (en niet de kans dat je de fans kapot laat draaien).

PS: Als je in de buurt van fans zuigt, altijd opletten dat ze niet gaan draaien!! Indien nodig even een tandenstoker er tussen houden (tussen, dus niet op de bladen drukken!) terwijl die stil staat zodat ze niet kunnen draaien.

Dit is om 2 redenen: Als ze zo freewheelen onder sterke zuigkracht kunnen ze te hard gaan en de lagers beschadigen. En bovendien wekken ze dan stroom op (soms in omgekeerde polariteit) wat de motordrivers van de fans zou kunnen beschadigen. Op mijn oude printer zie ik dat zelfs met de stappenmotoren: Als ik die met de hand heen en weer beweeg terwijl de printer uit staat dan springt het display aan door de stroom die ze genereren. Dat is niet altijd fijn voor het bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Dat is precies het model wat ik heb. Echt exact.

Ik ben er niet echt tevreden over. Hij maakt echt een TAKKEherrie, en de zuigkracht is belabberd. De filter binnenin is een zeer open sponsje dus er komt heel veel rotzooi gewoon door de spons heen zo het motortje in. Ik heb geprobeerd er serieuzer filterpapier in te doen maar dan zuigt hij helemaal niet meer.
Mooi zo, die kunnen we dus wegstrepen. Punt is dat we als gewone stofzuiger zo'n Dyson steelding hebben, dus dat is niet echt handzaam om de printer mee schoon te maken.

Zou er in die categorie ook iets fatsoenlijks te koop zijn? Want dat ding heeft heel veel, overwegend positieve reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mphilipp schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:32:
[...]
Mooi zo, die kunnen we dus wegstrepen. Punt is dat we als gewone stofzuiger zo'n Dyson steelding hebben, dus dat is niet echt handzaam om de printer mee schoon te maken.

Zou er in die categorie ook iets fatsoenlijks te koop zijn? Want dat ding heeft heel veel, overwegend positieve reviews.
Ja vreemd, van die positieve reviews. Had ik ook gezien toen ik hem kocht. Ik kan morgen wel even een filmpje maken zodat je hem in meer detail kan zien, als je wilt (zal ik wel per DM doen ivm offtopic). Stuur me maar een DM als ik je daar mee kan helpen!

En ja ik heb een stofzuiger met zo'n slang er aan dus dan is dat veel minder een probleem inderdaad. Ik heb niet naar andere modellen gekeken. Ik weet wel van bijv. de "kruimeldieven" van de jaren '80 dat die ook meer speelgoed dan nuttig waren. Werkte wel een beetje voor kruimels op een tapijt maar dat kwam meer doordat ze draaiende borstels hadden om mee te helpen, ze zuigkracht was nauwelijks aanwezig.

[ Voor 23% gewijzigd door Llopigat op 18-01-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:34:
[...]
Ja vreemd, van die positieve reviews. Had ik ook gezien toen ik hem kocht. Ik kan morgen wel even een filmpje maken zodat je hem in meer detail kan zien, als je wilt (zal ik wel per DM doen ivm offtopic). Stuur me maar een DM als ik je daar mee kan helpen!
Nou, zoveel moeite hoef je niet te doen (bedankt). Misschien dat een kruimeldief handiger is dan zo'n Chinees prul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben trouwens de Pastamatic aan het printen om filament te respoolen. Heb er toch maar aan toegegeven nu ook eSun, wat ik heel fijn spul vindt, ook al aan de kartonnen spools is. En ik heb ook nog een paar spools liggen die te groot of te klein zijn. En ik heb denk ik geen zin om zoiets als de Hydra te maken. Ik ken mijn handigheid en straks sloop ik die AMS.

Maar zijn er nog tips of 'need to have mods'? Ik ga 'm wel op een plank oid monteren, want ik zie in sommige filmpjes dat het ding nog wankel is. Misschien motoriseren, maar eerst maar eens zo proberen.

Ik heb 'm vandaag wel open gehad, want slot 2 deed het niet meer. Die had al een paar weken last van een sensor die niet meer zag dat ik er nieuw filament in deed, maar nu was er een stuk filament afgebroken. Ik moest 'm dus al een poosje uit elkaar halen, maar daar zag ik tegenop en als ik het filament er een stuk in stak, pakte ie 'm wel op als je dat filament ging gebruiken. Nu dus maar eruit gehaald en een beetje geblazen enzo. Werkt weer als een speer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23:41
Llopigat schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:17:
[...]

Zoveel lucht is er sowieso niet meer binnen die sealing. Dat kleine beetje water in de overgebleven lucht zal geen verschil maken. Die zakjes zitten er meer in voor als het toch niet helemaal luchtdicht is gesealed. En dan is dat ook niet meer zo'n probleem omdat de folie dan niet meer zo strak zit.

Ik heb nog nooit filament gedroogd trouwens. Maar ik print alleen PLA. Helaas is het binnen mijn AMS altijd 45% vochtigheid zelfs als hij een hele week dicht heeft gezeten en de korrels er in liggen. In huis is het 50-60%. Ik snap niet dat het zo hoog blijft binnen die ams. Ja hij is niet hermetisch dicht maar ook niet zo open dat je dat zou verwachten :'(

Overigens zijn er mensen op de makerspace die een stuk 'professioneler' (denk: serieuzere produktie) doen dan ik en die hebben alle rollen gewoon open en bloot aan de muur hangen. Ik heb wel eens gevraagd hoe ze dat zien qua wateropname en hun mening was dat het met PLA niet belangrijk genoeg is om moeilijk over te gaan doen, zeker niet in een land waar de temperatuur vaak hoog ligt en de vochtigheid on de de 50%. Maar zelf neem ik toch liever wat meer voorzorgen want ik verdien er geen geld mee, het is gewoon voor de hobby.

Zij gebruiken trouwens allemaal gemodificeerde creality's (ze hebben er ook eentje met zo'n lopende band waardoor je constant door kan printen of hele lange zwaarden kan maken). Allemaal met Klipper aansturing (versneld door raspberry pi waardoor je even snel als een bambulab kan zijn). Geen enkele bambulab. Dat vinden ze te consumenterig 8)

Maargoed zelf vind ik het printen een hobby en het sleutelen aan mijn printer nadrukkelijk niet. Dus dan is een bambu echt fijn.
Ik ga vrij snel door mijn meeste rollen en heb altijd Prusament geprint. Ik heb hier ook een witte rol Filamentum Extrafil PLA en die had al vanaf het begin was last van stringing. Ondertussen ligt die rol hier al 2 jaar ik gebruik ze niet graag want nu heeft ze wel erg veel last van stringing.
Toevallig op het website gevonden dat (hun PLA althans) erg hygroscopisch is. Dus gedroogd in de oven. 6h op 45°C en nu print dat spul als een zonnetje zonder stringing en met consistentere extrusion. Beter als vers uit de verpakking

Bron: https://fillamentum.com/p...aments-before-processing/

Dus heb je PLA wat niet zo mooi print of stringing heeft, toch maar even proberen drogen.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Intruder
  • Laatst online: 17:55
Ik heb vandaag een bambu x1c met ams besteld, als het goed is dan komt deze begin febrauri ergens binnen.

Na enkele jaren toch redelijk veel gedoe te hebben gehad met mijn oude creality ender 3 s1 hoop ik dat dit voor mij een ommekeer is. Ik gebruikte de creality bijna nooit meer vanwege het continue opnieuw moeten tunen van de printer (met name de Z offset wat een ramp). Verder was hij gewoon te traag, ik had geen zin meer om 8-12 uur te moeten wachten op een simpele koptelefoon standaard bijvoorbeeld, of 4-5 uur voor een makita gereedschaps dock.

Ik gok dat ik de bambu erg veel ga gebruiken en hoop relatief weinig te hoeven tunen, ik begrijp dat 3d printen nog ver verwijderd is van de gemakzucht van een simpele inkjet printer, maar hoop dat de x1c een stuk dichter bij komt dat mijn oude creality.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06 11:01
Intruder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:51:
Ik heb vandaag een bambu x1c met ams besteld, als het goed is dan komt deze begin febrauri ergens binnen.

Na enkele jaren toch redelijk veel gedoe te hebben gehad met mijn oude creality ender 3 s1 hoop ik dat dit voor mij een ommekeer is. Ik gebruikte de creality bijna nooit meer vanwege het continue opnieuw moeten tunen van de printer (met name de Z offset wat een ramp). Verder was hij gewoon te traag, ik had geen zin meer om 8-12 uur te moeten wachten op een simpele koptelefoon standaard bijvoorbeeld, of 4-5 uur voor een makita gereedschaps dock.

Ik gok dat ik de bambu erg veel ga gebruiken en hoop relatief weinig te hoeven tunen, ik begrijp dat 3d printen nog ver verwijderd is van de gemakzucht van een simpele inkjet printer, maar hoop dat de x1c een stuk dichter bij komt dat mijn oude creality.
Ik kan je vertellen dat ik nu 2 vrienden heb die op mijn advies voor een X1C zijn gegaan, de ene afkomend van een Ender 3, de ander van mijn eerste printer (PP3DP UP! mini). Voor beide vrienden is het dag en nacht verschil en de ze printen ontzettend veel sinds ze de X1C hebben. Dus ik denk dat je hier een hele fijne investering aan gaat hebben! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
Bloodhoundje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Ik kan je vertellen dat ik nu 2 vrienden heb die op mijn advies voor een X1C zijn gegaan, de ene afkomend van een Ender 3, de ander van mijn eerste printer (PP3DP UP! mini). Voor beide vrienden is het dag en nacht verschil en de ze printen ontzettend veel sinds ze de X1C hebben. Dus ik denk dat je hier een hele fijne investering aan gaat hebben! :)
Jup, volledig mee eens. Ik heb die mijn Ender 5 Pro vervangen door een A1. Ben praktisch non stop aan het printen zonder enig issue. Echt heel blij mee, totaal andere ervaring als ik ervoor had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb de knoop doorgehakt en ga mijn eerste 3D-printer aanschaffen. Ik ga het vooral gebruiken voor 'nuttige' prints dus meerdere kleurtjes boeien mij niet zo. Daarnaast heb ik geen zin in veel gedoe met de printer zelf. 'T moet gewoon werken zonder geklooi.

Mijn oog is dus gevallen op de A1, zonder AMS Lite. Al kan ik ook de kit kopen en de AMS lite doorverkopen :+

Nou vraag ik me af wat voor dingen ik nog meer nodig heb. Is zo'n high temperature plate nou zinvol? Ik wil zowel PLA als PETG (voor buitengebruik) gaan printen.

Moet ik verder nog ergens aan denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intruder
Bloodhoundje schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Dat was inderdaad ook mijn indruk, veel minder gedoe en veel meer plezier.
Ben nu met de creality bezig om multiboard panelen te printen voor in de schuur, dat is echt een nachtmerrie. Het duurt lang en is gewoon niet betrouwbaar. Als de print lukt, dan is hij absoluut wel prima, maar er komen is gewoon niet ideaal. Op deze manier ben ik meer dan een maand bezig om een wandje vol te krijgen.

Ik heb blijkbaar geen hobby aan het tweaken van het apparaat, wel aan het printen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SacreBleu
sOid schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:30:
Ik heb de knoop doorgehakt en ga mijn eerste 3D-printer aanschaffen. Ik ga het vooral gebruiken voor 'nuttige' prints dus meerdere kleurtjes boeien mij niet zo. Daarnaast heb ik geen zin in veel gedoe met de printer zelf. 'T moet gewoon werken zonder geklooi.

Mijn oog is dus gevallen op de A1, zonder AMS Lite. Al kan ik ook de kit kopen en de AMS lite doorverkopen :+

Nou vraag ik me af wat voor dingen ik nog meer nodig heb. Is zo'n high temperature plate nou zinvol? Ik wil zowel PLA als PETG (voor buitengebruik) gaan printen.

Moet ik verder nog ergens aan denken?
Het voordeel van de AMS zit hem niet alleen in meerder kleuren maar ook het automatisch overlopen op een nieuwe rol filament als er eentje op is.

Het is behoorlijk ruk als tijdens het printen toch blijkt dat je rol iets minder filament had dan je nog moest printen.

Ook kun je er andere materialen aan hangen, dan hoef je niet telkens filament te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@SacreBleu Ah kijk, daar had ik nog niet aan gedacht. Dank voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Intruder schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:51:
Precies. Het enige tunen dat ik braaf doe, is als ik nieuw filament heb, even de K factor (pressure advance) calibratie via Bambu Studio. Het lijkt niet altijd heel veel te schelen, maar ik doe het gewoon. Kleine moeite en als het één mislukte print scheelt, is het al winst denk ik maar.

Verder zijn de Bambu Lab printers redelijk plug&play, maar 3D printen zelf is dat niet (altijd). Gedoe met bed adhesion, supports etc blijf je altijd wel houden. Maar als je al wat ervaring hebt, weet je die dingen en weet je ook waar je op moet letten. Ik heb vooral veel dingen uitgeprobeerd toen ik 'm net had, kijken wat de verschillende snelheden doen enzo. Tot nu toe is de ervaring erg positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
SacreBleu schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:14:
[...]

Het voordeel van de AMS zit hem niet alleen in meerder kleuren maar ook het automatisch overlopen op een nieuwe rol filament als er eentje op is.

Het is behoorlijk ruk als tijdens het printen toch blijkt dat je rol iets minder filament had dan je nog moest printen.

Ook kun je er andere materialen aan hangen, dan hoef je niet telkens filament te wisselen.
Vooral dat laatste. Ik wil een X1C of P1S met AMS bestellen omdat ik er tegen opzie om telkens naar zolder te lopen om manueel filamenten te wisselen. Ja, lui en luxe probleem, maar toch :D

Maar toch nog even tot februari want er zijn geruchten dat ze dan misschien details gaan lossen over een nieuwe printer.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:47

Nitai

Live the life you love.

Broodro0ster schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:00:
[...]

Vooral dat laatste. Ik wil een X1C of P1S met AMS bestellen omdat ik er tegen opzie om telkens naar zolder te lopen om manueel filamenten te wisselen. Ja, lui en luxe probleem, maar toch :D
Ik denk dat je dat probleem sowieso houdt, omdat je elke naar zolder moet om je build plate leeg te maken voordat je weer verder kan printen. :+

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02:42
@sOid wat heeft jou doen besluiten om te kiezen voor de A1?
@Intruder wat heeft jou doen besluiten om voor de X1c te kiezen?
Ik ben mijzelf nog aan het inlezen en neig nu naar de P1S. Maar ben benieuwd wat de overwegingen van andere zijn om tot bepaalde keuzes te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
chippie777 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:52:
Kosten en het feit dat iedereen er enthousiast over is. Ik twijfelde omdat de A1 geen ABS kan printen, maar van wat ik gelezen heb is PETG ook prima voor buitengebruik of mechanische belasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
Nitai schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:59:
[...]

Ik denk dat je dat probleem sowieso houdt, omdat je elke naar zolder moet om je build plate leeg te maken voordat je weer verder kan printen. :+
Ja, maar een printje ophalen doe ik op 30 seconden en dat is altijd leuk. Print eraf halen, plaat schoonmaken en de printer staat klaar voor de volgende print.

Als ik de spoel moet veranderen: naar boven lopen, printer opstarten, octoprint laat hem nog een 2e keer initializen, dan pas kan ik de nozzle gaan opwarmen via het LCD schermpje. 90 seconden wachten tot die warm genoeg is, filament er uit, andere rol op mijn spool holder en evt. de spoolhouder bijstellen als het een ander merk spoel is, uiteinde van het filament afknippen met een tangetje voor een proper uiteinde, 2x purgen, afval in de prullenbak van het purgen en dan kan ik terug naar beneden.

Ik sta dan gewoon 3-4 minuten aan de printer te wachten/bezig te zijn voordat ik verder kan met mijn andere taken. Ja, ik haat wachten en tijd verspillen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Broodro0ster schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Ja, maar een printje ophalen doe ik op 30 seconden en dat is altijd leuk. Print eraf halen, plaat schoonmaken en de printer staat klaar voor de volgende print.

Als ik de spoel moet veranderen: naar boven lopen, printer opstarten, octoprint laat hem nog een 2e keer initializen, dan pas kan ik de nozzle gaan opwarmen via het LCD schermpje. 90 seconden wachten tot die warm genoeg is, filament er uit, andere rol op mijn spool holder en evt. de spoolhouder bijstellen als het een ander merk spoel is, uiteinde van het filament afknippen met een tangetje voor een proper uiteinde, 2x purgen, afval in de prullenbak van het purgen en dan kan ik terug naar beneden.

Ik sta dan gewoon 3-4 minuten aan de printer te wachten/bezig te zijn voordat ik verder kan met mijn andere taken. Ja, ik haat wachten en tijd verspillen 8)7
*O* AMS *O*

Of althans, voor mij dé reden waarom ik de AMS zo geweldig vind :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
chippie777 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:52:
@Intruder wat heeft jou doen besluiten om voor de X1c te kiezen?
Ik ben mijzelf nog aan het inlezen en neig nu naar de P1S. Maar ben benieuwd wat de overwegingen van andere zijn om tot bepaalde keuzes te komen.
Was een beetje gevoel, omdat ik vrij veel problemen heb gehad met de creality wilde ik een redelijk high end apparaat hebben. Verder had de x1c ook de lidar sensor, dit gaf mij het gevoel dat er net iets minder gedoe weer mee was dan de p1s.

Ik kan het mis hebben hoor, maar gevoelsmatig kon ik beter voor de x1c gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Broodro0ster
MC Taz Man schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:58:
[...]

*O* AMS *O*

Of althans, voor mij dé reden waarom ik de AMS zo geweldig vind :+
Ja, dat was mijn reactie waarom ik een X1C of P1S met AMS wil :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weer wat nieuwe inzichten in de X1Plus firmware. Joel Telling (3D Printing Nerd) heeft twee man uit het X1Plus team op bezoek en laat zien hoe het geïnstalleerd wordt, hoe het werkt en er wordt ook eea 'onthuld' over de gesprekken met de CEO van Bambu Lab, Dr.Tao.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:47

Nitai

Live the life you love.

Broodro0ster schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:50:
[...]

Was een grapje, maar je had het over naar boven lopen, niet over het wisselen van filament ;)
En een printje klaar hebben komt over het algemeen vaker voor dan een lege spoel.

Overigens heb Ik ook meerdere AMS’en om dezelfde reden en omdat de filament goed droog blijft.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
Nitai schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:00:
[...]

Was een grapje, maar je had het over naar boven lopen, niet over het wisselen van filament ;)
En een printje klaar hebben komt over het algemeen vaker voor dan een lege spoel.

Overigens heb Ik ook meerdere AMS’en om dezelfde reden en omdat de filament goed droog blijft.
Ik print vaak met verschillende materialen en voor kennissen, dus ik moet telkens gaan wisselen voor een printje. Maar bijna zeker dat de X1C er komt met AMS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AKOEL
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-06 11:05
Stel, je zou een losse AMS willen bestellen, waar zouden jullie die bestellen?

Voor zover ik kan zien is de AMS op de website van Bambu Labs nu het goedkoopste: 365 euro + 15 euro verzendkosten. Levering voor 15 feb.

Zijn er uberhaubt nu winkels met een AMS op voorraad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
AKOEL schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:42:
Stel, je zou een losse AMS willen bestellen, waar zouden jullie die bestellen?
Ik weet niet waar je nog meer Bambu Lab spul kunt bestellen in Nederland, maar ik verwacht niet dat er (veel) prijsverschil zal zijn. Bambu is niet helemaal dol en zal het zodanig met de dealers regelen dat ze niet onder de prijs mogen/kunnen verkopen.
Ergo: gewoon bij Bambu bestellen, dan weet je ook waar je moet zijn voor garantie. Want de uitvoering van garantie vervalt in de EU naar het bedrijf waar je 'm gekocht hebt. En als de Makro Bambu Lab printers zou gaan verkopen, kun je dus mooi daarheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Llopigat
  • Niet online
mphilipp schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 22:44:
[...]
Ergo: gewoon bij Bambu bestellen, dan weet je ook waar je moet zijn voor garantie. Want de uitvoering van garantie vervalt in de EU naar het bedrijf waar je 'm gekocht hebt. En als de Makro Bambu Lab printers zou gaan verkopen, kun je dus mooi daarheen.
Mja dat is juridisch wel zo maar in de praktijk kan je ook gewoon bij de fabrikant terecht omdat het daar uiteindelijk toch wel terechtkomt. Ik heb nog nooit problemen gehad met garantie direct bij de fabrikant te claimen.

Maar je hebt helemaal gelijk hoor, ik zou gewoon direct bij Bambu bestellen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Llopigat schreef op zondag 21 januari 2024 @ 03:08:
[...]
Mja dat is juridisch wel zo maar in de praktijk kan je ook gewoon bij de fabrikant terecht omdat het daar uiteindelijk toch wel terechtkomt. Ik heb nog nooit problemen gehad met garantie direct bij de fabrikant te claimen.
Klopt, maar ik zag een verhaal van een Amerikaan die zijn Bambu elders had gekocht en door Bambu daarheen werd gestuurd voor vervanging. Bijkbaar is de wet in de VS ook zo. Maar inderdaad, meestal kun je ook gewoon bij de fabrikant terecht voor support als zij dat zo hebben ingericht.

Pagina: 1 ... 38 ... 105 Laatste

Let op:
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.

Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.