Ik moet helaas even verder zeuren over mijn extrusie probleem: Nadat ik gisteren eigenlijk overtuigd begon te raken van de mogelijkheid dat vocht mijn vijand was, heb ik vanmorgen een nieuw rol ABS van Bambu uit de vacuum verpakking gehaald en hetzelfde vakwerk giek deel geprint. Resultaat: hetzelfde drama! Dat is de eerste foto hieronder; de grijze is dus de eSUM rol die goede resultaten geeft als vergelijking
Een paar andere test stukjes gemaakt, en ook die geven een onacceptabel resultaat, alsof er veel te weinig materiaal geextrudeerd wordt.
Vanavond, omdat er nu toch weer een nieuwe rol filament in zit, toch maar weer een calibratie uitgevoerd, wat ik vorige week ook gedaan had, en toen alleen een aanpassing van de K waarde had gemaakt, van 0,20 naar 0,15, maar dat was echt marginaal, nauwelijks enig verschil te zien.
Maar de calibratie van vanavond is uitermate slecht, zo slecht dat er geen enkel cijfer van toepassing is, en overal een ruw oppervlak is, maar aan de randen gewoon kale plekken. Ik laat 3 foto's hiervan zien, de eerste is het test resultaat van vanavond
De 2e is het test resultaat van vorige week, en de 3de is beide setjes, rechts onder is dus de goede van vorige week
Wat nu?
Het erg ruwe oppervlak doet mij denken aan overextrusie, maar de kale randen aan veel onderextrusie, en dat is volgens mij ook het geval op mijn werkstukken die ik eerder deze week liet zien. In een update zal ik een link naar die post plaatsen. (Update, zie hier:
Naalroc in "Bambu Lab 3D Printers" )
Wat is hier aan de hand, en wat moet ik met dit testresultaat. En waarom???
(Ik heb meerdere foto's, maar niet allemaal geplaatst)
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos