Bij de Flow Dynamics calibratie kun je de textured plate niet kiezen. Dus als ik de cold plate kies en de textured plaats, verwacht ik dat ie gaat piepen als ie dat checkt. Bij de andere test zo te zien wel.MasterMaceMichu schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:17:
@mphilipp Je kunt gewoon calibraties doen op de textured plate, nog nooit problemen mee gehad.
Ik wil eigenlijk die funky PEY platen bestellen bij Ali. Die hebben van die patronen die je op de print terug ziet. Maar vooral het supergladde oppervlak is wel mooi. Bij sommige prints is dat weer mooier dan de textured plate look. Ze zijn ook niet heel duur, dus wel leuk voor de afwisseling.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Bijvoorbeeld:
https://lightyeardirect.c...Soex3gkr9P23-LWrQmrG12xxg
Overweeg om deze te kopen maar twijfel of het niet te veel gehypet wordt.
Een plus voor dit printbed is dat hij 1,5mm dik is en hopelijk de kleine warp in m'n heatbed oplost.
[ Voor 13% gewijzigd door thomasfilius op 03-01-2024 13:21 ]
Watch out where the huskies go an' don't you eat that yellow snow!
Gebruik alleen Bambu filament, dus standaard profielen zijn ok.
Ik heb zojuist opnieuw het onderdeel van de Bentobox geprint.
Nog steeds met brim, maar nu met het bed op 100 graden en alle fans uitgeschakeld.
Tijdens het printen heeft de boel gehouden in ieder geval, nu afwachten hoe het gaat tijdens het afkoelen.
Ik heb daar ook eea over gelezen. Iemand op FB zei dat een paar maanden geleden iemand er een had en het stukje van de plaat waar de nozzle wordt schoongeboend brak daar af. Dat issue is ondertussen bekend bij Lightyear en zou opgelost zijn. Ziet er inderdaad goed uit. Gladde plaat die voor alles geschikt zou zijn zonder rotzooi op de plaat te smeren. Alleen een beetje aan de prijs. Maar als het goed is, wat mij betreft de prijs wel waard.thomasfilius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:19:
Zijn er al mensen hier die een G10 buildplate hebben?
[knip]
Overweeg om deze te kopen maar twijfel of het niet te veel gehypet wordt.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Edit: Aha, ik heb het eindelijk gevonden in de online manual (wat dus ook de eerder genoemde wiki blijkt te zijn), het stond niet in de manual zelf maar in een aparte sectie met firmware release notes. Het is inderdaad die calibratie:
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/173OGCW7OqxjOSNARVOpPkBr.webp?f=user_large)
[ Voor 85% gewijzigd door Llopigat op 03-01-2024 16:39 ]
Dat zelfde vroeg ik mij ook af, maar de tijd van de kalibratie is (volgens mij) verhoogd, was volgens mij 12 minuten.Llopigat schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:31:
Vraagje, voor de nieuwe firmware met active noise cancelling in de P1P printer, welke calibratie moet je daarvoor draaien? Is dat die in het front panel die 26 minuten duurt? Er staat alleen "Calibration" maar niet waarvoor. Als ik hem start zegt hij dat het 26 minuten gaat duren.
Ik kan me namelijk herinneren dat die bij het uitpakken van de printer er ook al in zat dus ik weet niet of dit de juiste is. Al kan ik me herinneren dat het veel minder dan 26 minuten duurt.
Maar ik zie het nergens anders (in de software zie ik alleen de flow dynamics en flow rate calibraties en die zijn sowieso alleen voor de X1 voor zover ik weet (omdat ze de LIDAR gebruiken die mijn printer niet heeft)
Dus ik denk dat het in de kalibratie zelf zit ingebouwd.
Ja dat was precies het verwarrende. Ik verwachtte dat er een aparte audio kalibratie bij was gekomen. Maar het is inderdaad die, het werd bevestigd in de release notes.Zilverdael80 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:39:
[...]
Dat zelfde vroeg ik mij ook af, maar de tijd van de kalibratie is (volgens mij) verhoogd, was volgens mij 12 minuten.
Dus ik denk dat het in de kalibratie zelf zit ingebouwd.
We strongly recommend performing the entire set of calibration functions after each firmware update to ensure consistent results.
Dus dacht ik dat er nog meer calibraties zijn? Want "entire set" , maar waar, welke dan?
Niet dus?, dit is alles, die 15 minuten die genoemd worden?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja precies, dit is zo verwarrend.Naalroc schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:40:
Dat had ik me ook afgevraagd, omdat er staat:
We strongly recommend performing the entire set of calibration functions after each firmware update to ensure consistent results.
Dus dacht ik dat er nog meer calibraties zijn? Want "entire set" , maar waar, welke dan?
Niet dus?, dit is alles, die 15 minuten die genoemd worden?
Ik denk dat dit een copy/paste is van de documentatie van de X1 serie waar je wel de individuele calibraties kan kiezen:
/f/image/cq0kRUVJHC9PzEFKXZuljhQP.png?f=fotoalbum_large)
Bij de P1 serie is dat blijkbaar allemaal onder die ene optie gefrummeld (behalve natuurlijk de lidar die er uberhaupt niet in zit). Waardoor die melding niet meer relevant is omdat je ze toch allemaal tegelijk doet.
[ Voor 10% gewijzigd door Llopigat op 03-01-2024 18:22 ]
Bij de P1 kun je ook keuzes maken via Bambu Studio of de app .Llopigat schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Ja precies, dit is zo verwarrend.
Ik denk dat dit een copy/paste is van de documentatie van de X1 serie waar je wel de individuele calibraties kan kiezen:
[Afbeelding]
Bij de P1 serie is dat blijkbaar allemaal onder die ene optie gefrummeld (behalve natuurlijk de lidar die er uberhaupt niet in zit). Waardoor die melding niet meer relevant is omdat je ze toch allemaal tegelijk doet.
/f/image/WeuD76jNau0tC46TKiJcb8s7.png?f=fotoalbum_large)
Hmm in de studio zie ik die niet. Misschien mis ik nog een update. Van de app wist ik het niet, die heb ik al tijden niet meer gebruikt. Bedankt voor de tip!jj85 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:40:
[...]
Bij de P1 kun je ook keuzes maken via Bambu Studio of de app .
[Afbeelding]
Onder Device en dan Calibration (helemaal rechts)Llopigat schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:06:
[...]
Hmm in de studio zie ik die niet. Misschien mis ik nog een update. Van de app wist ik het niet, die heb ik al tijden niet meer gebruikt. Bedankt voor de tip!
/f/image/3t72u06Q3fBdM3ryZ8l8gGny.png?f=fotoalbum_large)
Ahhhh daaaaar.jj85 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Onder Device en dan Calibration (helemaal rechts)
[Afbeelding]
Ik zat te kijken naar die andere calibration optie in het "hoofdmenu" vlak daarboven

Best verwarrend moet ik zeggen maargoed, bedankt!!
Edit: Bedankt @jj85 voor de uitleg over de flow calibratie. Zal het ook eens proberen. Dat kan inderdaad wel handig zijn, ik wist niet dat het handmatig kon. (Ik wou er niet weer een nieuwe post aan wijden)
[ Voor 14% gewijzigd door Llopigat op 03-01-2024 21:20 ]
Mooi!Llopigat schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Ahhhh daaaaar.
Ik zat te kijken naar die andere calibration optie in het "hoofdmenu" vlak daarboven. Daar staan alleen twee flow calibraties die voor de P1 niet van toepassing zijn want geen LIDAR.
Best verwarrend moet ik zeggen maargoed, bedankt!!
Die Flow Rate en Flow Dynamics zijn wel relevant voor P1, maar dan zij ze handmatig ipv LIDAR. Aan de hand van wat vlakken en lijnen en je eigen analyse worden de parameters bepaald. Heeft wel een mogelijke (positieve) impact op de kwaliteit van je prints. Voer ze zelf uit per merk en type van filament. Je ziet soms wel verbeteringen na handmatige calibratie t.o.v. default settings
[ Voor 0% gewijzigd door jj85 op 03-01-2024 21:25 . Reden: Typo ]
loop naar boven, is de printer gewoon bezig..

bizar hoe die noisecancelling werkt, nooit verwacht
En ja, ik heb de noise cancelling calibratie uitgevoerd na de laatste firmware upgrades.
Aan de fans is inderdaad niet veranderd. Alleen het mechanise deel. Als je dat eerder al niet hoorde door de fans, zul je dat nu ook niet opmerken.fanatic_david schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:10:
Ik heb zelf de X1C met de laatste firmware, en ik merk maar weinig verandering in het geproduceerde geluid. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat ik enkel textured PEI plates gebruik waardoor de fans eigenlijk altijd het meeste lawaai produceren, zeker bij het printen met PLA.
En ja, ik heb de noise cancelling calibratie uitgevoerd na de laatste firmware upgrades.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Met PLA zullen de fans inderdaad het meeste lawaai blijven maken, en ik zie daar eigenlijk ook niet heel snel wat aan veranderen.
Volgens mij komt dit zelfs bij de A1(Mini) vandaanCT schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:01:
bizar hoe die noisecancelling werkt, nooit verwachtdacht dat het voor de x1c was weggelegd dat die wat 'extras' had (speakers oid) om dit te doen. ben dus aangenaam verrast!
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Klopt. Dat was de eerste machine waar ze dat truukje bij uithaalden. Daarna hebben ze het ook op de andere machines uitgerold.
Wat een fijne machine is dat zeg, Sjappoo voor BambuLabs.
Mijn oude printer is een Ender 5 en deze staat nu stof te happen in een hoek.
Ik las ergens een treffende quote:
"Bij mijn Ender was de printer de hobby, nu met een BambuLabs is het printen te hobby."
Het is nu weer leuk geworden om dingen te ontwerpen en te printen.
Van grappige figuren voor de kinderen (vooral articulated dieren zijn populair) tot zelf ontworpen multi-color onderzetters.
En sinds kort ben ik bezig met HueForge.
Ik heb voor jullie een paar vraagjes.
Waar ik wel eens last van heb zijn de vastlopers van spoolen.
Het filament blijft soms vastzitten aan de zijkant van een spool, dit heb ik bij een aantal kartonnen spoolen gehad.
Hebben jullie hier een oplossing (mod) voor?
En daarnaast heb ik een vraag over de workflow van opdrachten.
Hoe plannen jullie de opdrachten in en op basis waarvan bepalen jullie de (kost-)prijs van een opdracht?
Gebruiken jullie gewoon Excel o.i.d. of is daar andere software voor?
Ik ben de term Additive Manufactoring Software wel eens tegen gekomen.
Is dit zwaar overkill voor een hobbyist?
Ineens weet ik niet, ik heb mijn printer 10 dagen geleden besteld en toen was het er ook niet.Solid Seal schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:25:
Ben ik nou gek of is er ineens geen iDeal betaal mogelijkheid meer op de Bambu website?
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik had die mogelijkheid ook niet. Ik heb met cc betaald.watercoolertje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Ineens weet ik niet, ik heb mijn printer 10 dagen geleden besteld en toen was het er ook niet.
Welke heb jij besteld?
Ik een Bambu Lab A1 maar nog steeds geen shipping notice, zag wel staan voor 10 januari, maar duurt wat langer dan ik verwacht had.
Ik heb er één van VPSData, werkt op zich OK. Moet wel heel schoon zijn, anders kan je het echt vergeten met de hechting.thomasfilius schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:19:
Zijn er al mensen hier die een G10 buildplate hebben?
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh
De P1S editie en die was er echt heel snel (3 dagen), was ook op voorraad (met AMS), mogelijk is de A1 meer in trek want goedkoper en net nieuw?MADG0BLIN schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:57:
[...]
Ik had die mogelijkheid ook niet. Ik heb met cc betaald.
Welke heb jij besteld?
Ik een Bambu Lab A1 maar nog steeds geen shipping notice, zag wel staan voor 10 januari, maar duurt wat langer dan ik verwacht had.
Veel plezier iig als je hem binnen hebt!
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik merk juist best veel verschil, steppers zijn veel stiller geworden en het geluid van de steppers is storender dan de fans imo. Dit op een P1S ook gewoon met een textured build plate en PETGfanatic_david schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 10:10:
Ik heb zelf de X1C met de laatste firmware, en ik merk maar weinig verandering in het geproduceerde geluid. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat ik enkel textured PEI plates gebruik waardoor de fans eigenlijk altijd het meeste lawaai produceren, zeker bij het printen met PLA.
Als ik kijk wat ik de afgelopen jaren heb geprint is dat ook veel calibratie spul om de printer goed te laten printen. Bij de Bambu verwacht ik dat niet gezien de positieve reacties hier. Kortom ik verdiep mij nog even in beide merken alvorens een keuze te maken.
Zijn er hier tweakers die van een Creality 3 Pro komen en zijn overgestapt naar de P1S?
Ik weet namelijk 100% (volgens bank afschrift) dat ik mijn X1C met iDeal heb betaaldwatercoolertje schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 13:48:
[...]
Ineens weet ik niet, ik heb mijn printer 10 dagen geleden besteld en toen was het er ook niet.
Een stuk betrouwbaarder en sneller, plus het gemak van de remote app out of the box.
[ Voor 3% gewijzigd door joepadmiraal op 04-01-2024 15:43 ]
Ik weet niet precies wat het oude vertrouwde betekent. Zo'n K1 is ook heel anders dan een Ender 3. Het maakt in feite niet heel veel uit. Ja, je moet een andere slicer 'leren', maar dat is niet heel erg ingewikkeld. Ik weet niet welke je gebruikte, maar aangezien Bambu Studio gebaseerd is op Prusa Slicer/Superslicer, is de overstap niet heel groot als je Prusa gewend was. Gebruikte je Cura, dan is het wel even wennen denk ik.chippie777 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
Ik print al wat jaartjes met mijn Ender 3 pro en ben eigenlijk wel toe aan wat anders. (vind ik :-) )
[knip]
Blijf ik bij het oude vertrouwde of doe ik toch een stap naar het andere?
Maar verder is het alleen maar gemakkelijker, ook al pak je de K1 (ongefundeerd, want ik ken dat ding helemaal niet
Persoonlijk zou ik ook richting Bambu kijken, vanwege die mogelijkheid voor een AMS en het ecosysteem dat ze inmiddels opgebouwd hebben. Dat is een sterk punt, wat Prusa ook al doorhad. Dat hebben ze bij Bambu goed afgekeken. De concurrentie heeft een inhaalslag te maken.
De oranje delen zijn geprint met eSun PETG, de zwarte met BambuLab ASA.
:strip_exif()/f/image/JCJWxlg8e7dgy3d5jbOPZ1vt.jpg?f=fotoalbum_large)
ASA kostte wat meer moeite, en heb nu nog steeds een heel klein beetje 'wobble' aan de onderkant.
Maar dat is ruim binnen de marge wat mij betreft.
Ik vroeg me nog wel af wat de rare lijnen, zoal te zien op de linkerhoek van het zwarte deel, veroorzaakt heeft. Dan kan ik daar in het vervolg wellicht rekening mee houden.
Dit onderdeel is overigens geprint met alle ventilatoren uitgeschakeld.
:strip_exif()/f/image/tXIP753TVTDJsuT3vwV7xR70.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik Cura, maar goed iets nieuws leren is nooit erg. :-)mphilipp schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:09:
[...]
Ik weet niet precies wat het oude vertrouwde betekent. Zo'n K1 is ook heel anders dan een Ender 3. Het maakt in feite niet heel veel uit. Ja, je moet een andere slicer 'leren', maar dat is niet heel erg ingewikkeld. Ik weet niet welke je gebruikte, maar aangezien Bambu Studio gebaseerd is op Prusa Slicer/Superslicer, is de overstap niet heel groot als je Prusa gewend was. Gebruikte je Cura, dan is het wel even wennen denk ik.
Maar verder is het alleen maar gemakkelijker, ook al pak je de K1 (ongefundeerd, want ik ken dat ding helemaal niet). Vanaf een Ender 3 is eigenlijk alles een verbetering.
Persoonlijk zou ik ook richting Bambu kijken, vanwege die mogelijkheid voor een AMS en het ecosysteem dat ze inmiddels opgebouwd hebben. Dat is een sterk punt, wat Prusa ook al doorhad. Dat hebben ze bij Bambu goed afgekeken. De concurrentie heeft een inhaalslag te maken.
Ik kwam van een Ender3v2 en nooit teruggekeken. Cura -> BS is niet zo'n grote overstap, als je er ff tijd in steekt.chippie777 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
Ik print al wat jaartjes met mijn Ender 3 pro en ben eigenlijk wel toe aan wat anders. (vind ik :-) ) In eerste instantie was ik weer bij Creality aan het kijken naar de KE, K1 of K1C maar ik kwam bij "toeval" bij Bambu terecht. En nu slaat de twijfel toe. Blijf ik bij het oude vertrouwde of doe ik toch een stap naar het andere? Stapje voor stapje schuift mijn budget in de richting van de Bambu P1S. Vooral het feit dat je altijd nog een AMS kan aanschaffen en dan eenvoudiger met verschillende kleuren kunt gaan printen spreekt mij aan. Bij Creality is dat (nog) niet mogelijk.
Als ik kijk wat ik de afgelopen jaren heb geprint is dat ook veel calibratie spul om de printer goed te laten printen. Bij de Bambu verwacht ik dat niet gezien de positieve reacties hier. Kortom ik verdiep mij nog even in beide merken alvorens een keuze te maken.
Zijn er hier tweakers die van een Creality 3 Pro komen en zijn overgestapt naar de P1S?
Persoonlijk komt er hier nooit meer een Creality printer in huis. Ik wil voortaan enkel nog printers van bedrijven die wél aan QC doen. Verder is het allemaal een kwestie van voorkeur, opties en budget natuurlijk.
Wij hadden het "geluk" dat we de X1c met AMS in de KS op konden pikken voor, uit m'n hoofd, 1.500 euro. Voor mensen die nu overstappen, zou ik de P1s aanbevelen als je zo'n scherm wil/aankan. Ikzelf heb nu teveel luxe met de webcam en touchscreen
Mocht je dat geld niet hebben, of er niet voor over hebben, dan zou ik de A1 aanbevelen. Wanneer we het hebben over BL printers, uiteraard.
Andere merken waar ik goede dingen over hoor is die nieuwe Qidi. Was een hoop ellende mee, schijnt nu opgelost. Prusa natuurlijk, als je dat geld daar aan uit wil geven. Ik vind ze veel te duur.
Mijn eerste printer was een Ender 3 V2. De eerste avond, toen ik hem geassembleerd had, had ik al moeite met het printbed, de bijgeleverde veertjes waren lam. Hadden amper weerstand.chippie777 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
Ik print al wat jaartjes met mijn Ender 3 pro en ben eigenlijk wel toe aan wat anders. (vind ik :-) ) In eerste instantie was ik weer bij Creality aan het kijken naar de KE, K1 of K1C maar ik kwam bij "toeval" bij Bambu terecht. En nu slaat de twijfel toe. Blijf ik bij het oude vertrouwde of doe ik toch een stap naar het andere? Stapje voor stapje schuift mijn budget in de richting van de Bambu P1S. Vooral het feit dat je altijd nog een AMS kan aanschaffen en dan eenvoudiger met verschillende kleuren kunt gaan printen spreekt mij aan. Bij Creality is dat (nog) niet mogelijk.
Dus de eerste dag dat ik die Ender had, moest ik al meer uitgeven om te zorgen dat het zou werken. Ik kreeg namelijk heel dat bed niet level.

Uiteindelijk heel dat ding verbouwd met nieuwe mobo, frame, extruder. Maar nog niet naar mijn zin. Toen een Prusa gekocht en dat was dag en nacht verschil. De Prusa heb ik nog, maar ben wel overgestapt naar een Bambu X1C. En net als anderen hier, daarna nooit meer teruggekeken. Ook de Prusa is een beetje stof aan het happen, want ik gebruik 'm amper.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Waarvoor dient dit?Trasos schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:14:
De Bentobox staat inmiddels in elkaar.
[Afbeelding]
ASA kostte wat meer moeite, en heb nu nog steeds een heel klein beetje 'wobble' aan de onderkant.
Ik vroeg me nog wel af wat de rare lijnen, zoal te zien op de linkerhoek van het zwarte deel, veroorzaakt heeft. Dan kan ik daar in het vervolg wellicht rekening mee houden.
[Afbeelding]
Bij mijn weten is een bentobox om je lunch in te steken, maar zo ziet dit er niet uit…
https://makerworld.com/en/models/12786#profileId-24358BentoBox is an air scrubber that sits inside the X1C or enclosed P1P. It removes VOCs and fumes in the air within the printer. Mainly used for printing ABS, ASA, Nylon, and other high VOCs filaments.
https://www.printables.co...r-for-bambu-lab-x1c-enclo
Ik zie nog geen details op de release details pagina.
[ Voor 24% gewijzigd door AKOEL op 05-01-2024 10:10 ]
In de app zelf zie ik wel wat staan:AKOEL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 10:09:
Ik zie nog geen details op de release details pagina.
/f/image/eKbW3a2AKzAYwRg12lgbu4lu.png?f=fotoalbum_large)
Ja en wat baal ik dat ik een jaar aangekloot heb met die ender.chippie777 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 15:35:
Heb de p1s wow wat een machine
YouTube: X1plus community Bambu Lab firmware - A win for everyone?
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Ik had dezelfde bedenkingen als jij: laat een ander het eerst maar lekker uitzoeken en de problemen oplossen..Demiesehv schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 17:14:
Ik heb mijn p1s staan maar nog met de oude firmware.
Zouden jullie gewoon updaten?
Geen problemen?
Maar kon vanmorgen de verleiding toch niet weerstaan..
Ben verbluft: als ik anders langs liep (printer staat in een gesloten meubel) dan hoorde ik altijd als hij bezig was; Nú moet ik even de deur open doen om te kijken....en ja hij is nog steeds bezig!

Na de update, dat is maar een paar minuten (5?), dan wèl gelijk een calibratie uitvoeren, dacht een half uurtje dat hij daarmee bezig is.
Nadien niets anders tegen gekomen als gebrek aan lawaai. Aan de printen die ik gemaakt heb zie ik geen verschil.
Mijn advies: gewoon doen

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Is inmiddels als oud nieuws. Zo oud dat Bambu ervan weet en meteen ervoor heeft gezorgd dat je met de laatste firmware dit truukje niet meer kunt doen. En ook niet terug kunt naar de vorige firmware (waarmee het wél gaat).Nitai schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:41:
De X1 heeft nu een opensource firmware beschikbaar:
YouTube: X1plus community Bambu Lab firmware - A win for everyone?
Nou weten we meteen waarom firmware updates alleen maar via de cloud kunnen. Tenminste...dat zou een overweging kunnen zijn. Nu hebben ze alles in de hand en kunnen ze je inderdaad ervan weerhouden die alternatieve firmware te installeren. Totdat iemand daar ook weer wat op verzint. Er is altijd een manier...
Ik heb precies dezelfde lijn op dezelfde print (met petg), ik denk dat dat het begin/eindpunt was van de buitenste perimeter. Bij prints waar het erg storend is kun je nog een optie kiezen dat hij random posities kiest voor het beginpunt.Trasos schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:14:
De Bentobox staat inmiddels in elkaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat kost natuurlijk iets meer tijd, nu kiest hij gewoon een plek die dichtbij het punt ligt vanwaar hij vandaan komt.
Weet je het zeker, want het is pas deze week gereleased. Of is dat jouw definitie van oud nieuws?mphilipp schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:19:
[...]
Is inmiddels als oud nieuws. Zo oud dat Bambu ervan weet en meteen ervoor heeft gezorgd dat je met de laatste firmware dit truukje niet meer kunt doen. En ook niet terug kunt naar de vorige firmware (waarmee het wél gaat).
Ik had het nog niet gezien, dus ik dacht ik deel het even.
En het is niet gek dat het op een oudere firmware werkt, zo werkt het jailbreaken nu eenmaal. Totdat het weer werkt op een nieuwere firmware zoals je aangeeft.
Ik ga het zelf niet uitproberen, heb ook geen X1 en ook geen behoefte aan. Het is wel mooi dat er een open source alternatief is, waar aan gewerkt wordt. Custom firmware die een beetje door ontwikkeld is, kan veel mogelijkheden qua informatie, tuning etc bieden.
Tsja je hoeft niet altijd de laatste firmware te installeren. Zelf ben ik altijd wat terughoudend, zoals bij al m’n hardware.Nou weten we meteen waarom firmware updates alleen maar via de cloud kunnen. Tenminste...dat zou een overweging kunnen zijn. Nu hebben ze alles in de hand en kunnen ze je inderdaad ervan weerhouden die alternatieve firmware te installeren. Totdat iemand daar ook weer wat op verzint. Er is altijd een manier...
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Oud nieuws, als in dat TYFKAN3D (The Youtuber Formerly Known as Nero 3D) 10 dagen geleden een aankondiging en een korte opsomming van de mogelijkheden gaf:Nitai schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Weet je het zeker, want het is pas deze week gereleased.
Klopt, ik weet dat ik eigenlijk een paar dagen moet wachten om te zien of er grote bugs in zitten. Zo zat er een beestje in de pas gereleasde firmware voor de P serie, waarvoor er nu een patch is. Hij bleef blijkbaar hangen in de calibratie oid. Ik heb er geen, dus ik ben niet in de details gedoken.Tsja je hoeft niet altijd de laatste firmware te installeren. Zelf ben ik altijd wat terughoudend, zoals bij al m’n hardware.
Maar deze keer heb ik vrij snel de X1C update geïnstalleerd. En ik geloof een dag ofzo later zag ik Nero3D's video. De laatste firmware kwam 10 dagen na de voorlaatste, dus dat was vrij snel. Ik dacht dus dat het wel goed was om die te installeren om problemen te voorkomen. Maar goed...het bleek dus voornamelijk een andere reden te hebben (denk ik dan).
Kijk ook even naar de recente video van Teaching Tech, die heeft zelfs vragen gesteld aan de ontwikkelaars en Bambu (met antwoorden).mphilipp schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 21:54:
[...]
Oud nieuws, als in dat TYFKAN3D (The Youtuber Formerly Known as Nero 3D) 10 dagen geleden een aankondiging en een korte opsomming van de mogelijkheden gaf:
[YouTube: BambuLab X1 Custom Firmware is ALMOST Here!]
[...]
Klopt, ik weet dat ik eigenlijk een paar dagen moet wachten om te zien of er grote bugs in zitten. Zo zat er een beestje in de pas gereleasde firmware voor de P serie, waarvoor er nu een patch is. Hij bleef blijkbaar hangen in de calibratie oid. Ik heb er geen, dus ik ben niet in de details gedoken.
Maar deze keer heb ik vrij snel de X1C update geïnstalleerd. En ik geloof een dag ofzo later zag ik Nero3D's video. De laatste firmware kwam 10 dagen na de voorlaatste, dus dat was vrij snel. Ik dacht dus dat het wel goed was om die te installeren om problemen te voorkomen. Maar goed...het bleek dus voornamelijk een andere reden te hebben (denk ik dan).
Ik merk dat de printsnelheid enorm snel is (ongeveer 3x zo snel als mijn MK3s), maar voor de meeste van mijn prints is kwaliteit het belangrijkste. Ik geef er niet om dat de printsnelheid dan iets omlaag gaat, maar zo'n profielen zijn precies niet (meer) aanwezig in BambuStudio en OrcaSlicer? Op sommige tutorials zie ik dat je wel de keuze hebt tussen snelle en tragere profielen.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ben geen veteraan in het 3D wereldje, kan dus niets zeggen over je MK3, nog heb ik niet helemaal het idee wat je precies bedoelt, maar bij bambu kun je een aantal dingen doen op kwaliteitsvlak.Broodro0ster schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:10:
Ik heb (nog) geen Bambulab printer, maar ik ben even aan het spelen met BambuStudio om te zien wat ik mag verwachten van de slicer en de printsnelheden.
Ik merk dat de printsnelheid enorm snel is (ongeveer 3x zo snel als mijn MK3s), maar voor de meeste van mijn prints is kwaliteit het belangrijkste. Ik geef er niet om dat de printsnelheid dan iets omlaag gaat, maar zo'n profielen zijn precies niet (meer) aanwezig in BambuStudio en OrcaSlicer? Op sommige tutorials zie ik dat je wel de keuze hebt tussen snelle en tragere profielen.
Ten eerste kun je silent mode aanzetten, wat de snelheid met 50% doet afnemen en volgens mij de kwaliteit iets doet toenemen. Ten tweede kun je selecteren hoe hoog je lagen moeten worden, wat de kwaliteit enorm beïnvloedt (en uiteraard ook printtijd) en als derde kun je (eventueel per object of gehele print) apart ook een sloot aanpassingen doen qua kwaliteit.
Over die silent mode heb ik een keer gelezen, maar waar zet je dat aan? In de slicer?Fly-guy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Ben geen veteraan in het 3D wereldje, kan dus niets zeggen over je MK3, nog heb ik niet helemaal het idee wat je precies bedoelt, maar bij bambu kun je een aantal dingen doen op kwaliteitsvlak.
Ten eerste kun je silent mode aanzetten, wat de snelheid met 50% doet afnemen en volgens mij de kwaliteit iets doet toenemen. Ten tweede kun je selecteren hoe hoog je lagen moeten worden, wat de kwaliteit enorm beïnvloedt (en uiteraard ook printtijd) en als derde kun je (eventueel per object of gehele print) apart ook een sloot aanpassingen doen qua kwaliteit.
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Pas als de print is gestart kun je diverse snelheden selecteren waaronder silentBroodro0ster schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:59:
[...]
Over die silent mode heb ik een keer gelezen, maar waar zet je dat aan? In de slicer?
(in de handy app of op printer zelf)
[ Voor 6% gewijzigd door RoelsRules op 06-01-2024 14:29 ]
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Normaal gesproken staat ie op 'standard mode' en print ie op 100%. Je kunt vervolgens tijdens de print via het control panel een andere mode kiezen, zoals 'silent' voor extra langzaam (50%), 'sport' voor 125% en 'ludricous' voor 150%.Broodro0ster schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:59:
[...]
Over die silent mode heb ik een keer gelezen, maar waar zet je dat aan? In de slicer?
Maar je kunt ook in de slicer natuurlijk alle setting aanpassen vwb snelheid zoals acceleratie enzo. Dat kost wel wat meer moeite, maar dan kun je exact aangeven wat je wil. Er zijn ook presets zoals extra fine en draft in de slicer en die doen uiteraard ook wat met de printsnelheid en detail.
De normale modus is al retesnel tegenover een Prusa en print dezelfde kwaliteit af als de Prusa, hetzij tot bijna drie keer sneller.Broodro0ster schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:10:
Ik heb (nog) geen Bambulab printer, maar ik ben even aan het spelen met BambuStudio om te zien wat ik mag verwachten van de slicer en de printsnelheden.
Zelfs in Ludicrous mode zijn de prints nog prima, al heb ik die niet vaak gebruikt. De normale snelheid is al snel genoeg. Dus de silent mode gebruiken ten behoeven van de kwaliteit is m.i. echt niet noodzakelijk.
Jij hebt beide printers? Heb je geen problemen dat hoeken meer afgerond zijn als je op zo'n hoge snelheid print?SacreBleu schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:46:
[...]
De normale modus is al retesnel tegenover een Prusa en print dezelfde kwaliteit af als de Prusa, hetzij tot bijna drie keer sneller.
Zelfs in Ludicrous mode zijn de prints nog prima, al heb ik die niet vaak gebruikt. De normale snelheid is al snel genoeg. Dus de silent mode gebruiken ten behoeven van de kwaliteit is m.i. echt niet noodzakelijk.
En moet je altijd gluestick gebruiken om PLA op de smooth sheets te printen? Dat vermijd ik liever zoveel mogelijk.
De high temp smooth sheet lijkt me overeen te komen met de standaard Prusa PEI sheet dus ik vraag me af als het niet gewoon zonder glue stick kan.
De Prusa heb ik nog, ja. Is een MK3S+. Qua hoeken heb ik ze nog niet vergeleken als ik eerlijk ben.Broodro0ster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Jij hebt beide printers? Heb je geen problemen dat hoeken meer afgerond zijn als je op zo'n hoge snelheid print?
En moet je altijd gluestick gebruiken om PLA op de smooth sheets te printen? Dat vermijd ik liever zoveel mogelijk.
De high temp smooth sheet lijkt me overeen te komen met de standaard Prusa PEI sheet dus ik vraag me af als het niet gewoon zonder glue stick kan.
Ik heb nog nooit een lijmstift gebruikt. Ik print voornamelijk PLA, ik heb eerst de standaard sheet gebruikt maar na een week had ik daar aanhechtingsproblemen mee, ik had de Textured PEI-sheet meteen mee besteld.
Sindsdien gebruik ik doe en dat werkt helemaal prima.
Als je hoeken afgerond zijn/een soort van “blob” hebben dan moet je je filament even calibreren, de K factor.Broodro0ster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:10:
[...]
Jij hebt beide printers? Heb je geen problemen dat hoeken meer afgerond zijn als je op zo'n hoge snelheid print?
Ik heb overigens ook nog 2x een MK3S+ hier staan (gebruik ik nu niet eens meer..). De Bambu print echt een stuk sneller en de kwaliteit is soms zelfs een beetje beter.
[ Voor 12% gewijzigd door BlazeMuis op 07-01-2024 17:14 ]
Heb je nog iets extra aan dat meubel gedaan voor warmteafvoer oid? Ik heb mijn huidige printer ook in een gesloten kast staan maar heb toch vaak een deurtje open als ik print omdat anders de PLA te warm blijft. De Bambu heeft hier sowieso al extra koeling voor begrijp ik maar gaat dat nog steeds goed in een dichte kast?Naalroc schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:44:
[...]
Ik had dezelfde bedenkingen als jij: laat een ander het eerst maar lekker uitzoeken en de problemen oplossen..
Maar kon vanmorgen de verleiding toch niet weerstaan..
Ben verbluft: als ik anders langs liep (printer staat in een gesloten meubel) dan hoorde ik altijd als hij bezig was; Nú moet ik even de deur open doen om te kijken....en ja hij is nog steeds bezig!![]()
Na de update, dat is maar een paar minuten (5?), dan wèl gelijk een calibratie uitvoeren, dacht een half uurtje dat hij daarmee bezig is.
Nadien niets anders tegen gekomen als gebrek aan lawaai. Aan de printen die ik gemaakt heb zie ik geen verschil.
Mijn advies: gewoon doen
Ben ook benieuwd of die AMS ook op een andere plek kan dan op de printer, in mijn huidige meubel wordt dat lastig namelijk. Dat kon ik zelf wel vinden...
Op dit moment, en in de nabije toekomst print ik uitsluitend ABS, dus ik wil die warmte lekker vasthouden. Maar je hebt gelijk, dat is heel anders bij PLA. Daarbij wordt het dan ook veel aanbevolen, om de deur van de machine open te laten, en dan zou je die kast dus ook open moeten laten om de warmte kwijt te raken.Beekforel schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:06:
[...]
Heb je nog iets extra aan dat meubel gedaan voor warmteafvoer oid? Ik heb mijn huidige printer ook in een gesloten kast staan maar heb toch vaak een deurtje open als ik print omdat anders de PLA te warm blijft. De Bambu heeft hier sowieso al extra koeling voor begrijp ik maar gaat dat nog steeds goed in een dichte kast?
Ben ook benieuwd of die AMS ook op een andere plek kan dan op de printer, in mijn huidige meubel wordt dat lastig namelijk. Dat kon ik zelf wel vinden...
Maar ik heb er wel een afzuiging op gemaakt, dmv een toilet buisventilator, die naar buiten afvoert. De aanzuig opening heb ik expres NIET op de afzuiging van de printer aangesloten, maar op 2 cm afstand daarachter, dan zuigt hij altijd wel af, maar zuigt niet uit de printer zelf. Dan krijg ik geen ongewenste 'trek' door de printer, maar wel afvoer uit de kast. Want ABS stinkt, en geeft kwalijke dampen af, zo lees je er tenminste over, dus een beetje afvoer uit die kast kan nooit kwaad.. Zó aangesloten dat als de printer aan gaat, de afzuiging ook aangaat.
En wat betreft de plek: Ook ik kon hem niet op de printer plaatsen in die bestaande kast. De AMS staat er dus rechts naast, maar bij een volgende bestelling neem ik wèl gelijk die langere kabel van 1,50 m mee, en ook een extra filamentbuisje, dan ben je flexibeler. Het is nu een gedoe als je filament van een losse rol wilt toevoeren.
Ok, daar moet ik dan nog maar even over nadenken.Naalroc schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:24:
[...]
Op dit moment, en in de nabije toekomst print ik uitsluitend ABS, dus ik wil die warmte lekker vasthouden. Maar je hebt gelijk, dat is heel anders bij PLA. Daarbij wordt het dan ook veel aanbevolen, om de deur van de machine open te laten, en dan zou je die kast dus ook open moeten laten om de warmte kwijt te raken.
Maar ik heb er wel een afzuiging op gemaakt, dmv een toilet buisventilator, die naar buiten afvoert. De aanzuig opening heb ik expres NIET op de afzuiging van de printer aangesloten, maar op 2 cm afstand daarachter, dan zuigt hij altijd wel af, maar zuigt niet uit de printer zelf. Dan krijg ik geen ongewenste 'trek' door de printer, maar wel afvoer uit de kast. Want ABS stinkt, en geeft kwalijke dampen af, zo lees je er tenminste over, dus een beetje afvoer uit die kast kan nooit kwaad.. Zó aangesloten dat als de printer aan gaat, de afzuiging ook aangaat.
En wat betreft de plek: Ook ik kon hem niet op de printer plaatsen in die bestaande kast. De AMS staat er dus rechts naast, maar bij een volgende bestelling neem ik wèl gelijk die langere kabel van 1,50 m mee, en ook een extra filamentbuisje, dan ben je flexibeler. Het is nu een gedoe als je filament van een losse rol wilt toevoeren.
De printer staat in mijn werkkamer die aan de woonkamer vastzit dus ABS wil ik sowieso niet doen zonder afzuiging. Maar afzuigen naar buiten is ook niet eenvoudig hier.
Ik heb wel gedacht om de printer in mijn schuur te zetten maar ben bang dat het daar te vochtig wordt en de omgevingstemperatuur is misschien ook wel een ding.
Nou ja, het is inderdaad wel oud nieuws omdat Nero3D er op 2e Kerstdag mee naar buiten kwam, er inmiddels al een kleine shitstorm geweest is over dat Bambu Lab firmware downgrades onmogelijk heeft gemaakt en omdat Bambu Lab geprobeerd heeft om discussies erover te verwijderen op Reddit, deels weer terug heeft gezet en deels ook niet.Nitai schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:38:
[...]
Weet je het zeker, want het is pas deze week gereleased. Of is dat jouw definitie van oud nieuws?
Ik had het nog niet gezien, dus ik dacht ik deel het even.
En het is niet gek dat het op een oudere firmware werkt, zo werkt het jailbreaken nu eenmaal. Totdat het weer werkt op een nieuwere firmware zoals je aangeeft.
Ik ga het zelf niet uitproberen, heb ook geen X1 en ook geen behoefte aan. Het is wel mooi dat er een open source alternatief is, waar aan gewerkt wordt. Custom firmware die een beetje door ontwikkeld is, kan veel mogelijkheden qua informatie, tuning etc bieden.
ingen vill veta var du köpt din tröja
Weet iemand wat deze is? Ik neem aan een bugfix ofzo? Ik doe voor de zekerheid maar ff een nieuwe calibratie.
Edit: Oeps, flow rate calibratie dingetje dus, overheen gelezen. Sorry voor de vraag die al beantwoord was.
[ Voor 15% gewijzigd door Llopigat op 08-01-2024 14:03 ]
De beste print kwaliteit ga je krijgen rond de 200mm/s dus het is juist de kunst om hier dichtbij te blijven.Zilverdael80 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:55:
Ik denk dat je heel veel kwaliteitswinst kan bereiken door acceleratie en snelheid wat omlaag te zetten in de slicer
[Afbeelding]
Onder en boven de 200mm/s kan resonantie optreden en dat kan zorgen voor de ringing en ghosting waar regelmatig naar verwezen wordt.
Overigens is de 200mm/s afhankelijk van meerdere factoren, dus mijn advies hierin is altijd even in de preview van je slice altijd even "speed" te selecteren in het "color scheme"
Kan je ook even verduidelijken waar je precies op moet letten als je de "speed" weergave selecteert?smoken schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:33:
[...]
De beste print kwaliteit ga je krijgen rond de 200mm/s dus het is juist de kunst om hier dichtbij te blijven.
Onder en boven de 200mm/s kan resonantie optreden en dat kan zorgen voor de ringing en ghosting waar regelmatig naar verwezen wordt.
Overigens is de 200mm/s afhankelijk van meerdere factoren, dus mijn advies hierin is altijd even in de preview van je slice altijd even "speed" te selecteren in het "color scheme"
Als je die view selecteert kun je aan de kleur zien op welke snelheid er per deel van de print geprint wordt.fanatic_david schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:44:
[...]
Kan je ook even verduidelijken waar je precies op moet letten als je de "speed" weergave selecteert?
En die wil je dan zo dicht mogelijk bij de 200mm/s hebben.
Hier een klein voorbeeld:
/f/image/QTE6g8hw52hKpl9lRpa0dIzf.png?f=fotoalbum_large)
Deze week nog eens rustig bekijken wat ik allemaal nodig heb / graag wil hebben (want dat kan verschillen
Is er een manier om 3 kleuren op normale Bambu spools te laten gebruiken samen met 1 externe spool (die 2.2 kg)?
Anders heb ik een grote zwarte en witte spool die ik niet kan mengen zonder ze over te zetten op kleine spools.
Die AMS mini werkt toch door filament een stukje te retracten mbv de veer in de spoelhouders? Het lijkt me daardoor niet dat je multicolor kunt doen met een spoel die niet op de AMS zit.delorean7 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:34:
In mijn enthousiasme voor de nieuwe hobby een aantal te grote spools gekocht met filament (2.2kg) voor de A1 combo. Na wat gepruts met een externe houder heb ik dat gelukkig werkend in 1 kleur prints als externe pool.
Is er een manier om 3 kleuren op normale Bambu spools te laten gebruiken samen met 1 externe spool (die 2.2 kg)?
Anders heb ik een grote zwarte en witte spool die ik niet kan mengen zonder ze over te zetten op kleine spools.
ingen vill veta var du köpt din tröja
Klopt. Je kunt enkel de spool holder gebruiken óf de AMS, niet allebei, helaas.gday schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:08:
[...]
Die AMS mini werkt toch door filament een stukje te retracten mbv de veer in de spoelhouders? Het lijkt me daardoor niet dat je multicolor kunt doen met een spoel die niet op de AMS zit.
Of een spooler printen (wel even checken of daar een 2Kg spool op pastdelorean7 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:34:
In mijn enthousiasme voor de nieuwe hobby een aantal te grote spools gekocht met filament (2.2kg) voor de A1 combo. Na wat gepruts met een externe houder heb ik dat gelukkig werkend in 1 kleur prints als externe pool.
Dat is leuk om te horen en geeft wel vertrouwen.SacreBleu schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:04:
[...]
De Prusa heb ik nog, ja. Is een MK3S+. Qua hoeken heb ik ze nog niet vergeleken als ik eerlijk ben.
Ik heb nog nooit een lijmstift gebruikt. Ik print voornamelijk PLA, ik heb eerst de standaard sheet gebruikt maar na een week had ik daar aanhechtingsproblemen mee, ik had de Textured PEI-sheet meteen mee besteld.
Sindsdien gebruik ik doe en dat werkt helemaal prima.
Ik ben veel opzoek werk aan het doen over de X1C en Prusa XL en natuurlijk kom je vooral negatieve ervaringen tegen...
De kwaliteit moet minstens even goed zijn en dan wil ik er voor gaan. Snelheid mag een beetje sneller, maar hoeft niet 3x zo snel te zijn voor mijn. Kwaliteit primeert, maar wat extra snelheid is wel mooi meegenomen.BlazeMuis schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:11:
[...]
Als je hoeken afgerond zijn/een soort van “blob” hebben dan moet je je filament even calibreren, de K factor.
Ik heb overigens ook nog 2x een MK3S+ hier staan (gebruik ik nu niet eens meer..). De Bambu print echt een stuk sneller en de kwaliteit is soms zelfs een beetje beter.
Het is vooral de AMS die me interesseert want de MMU van Prusa lijkt me toch niet zo feilloos te zijn.
Kleurenprints ga ik wellicht niet zo vaak doen want veel waste, maar ik moet vaak filament wisselen en daar heb ik een hekel aan
Ook voor sommige stukken heb ik supports nodig en dan is een PETG interface layer wel fijn.
Ik heb X1C's en MK4's en nu ook de XL. Ja de X1C is sneller, maar niet heel veel sneller.Broodro0ster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:10:
[...]
MK3's zijn nu eenmaal een stuk langzamer... weet niet of ze deze ook nog sneller hebben weten te krijgen met de nieuwe firmware, ik zie namelijk dat de mini+ wel een stukken sneller is geworden met de nieuwe firmware.
X1C vs MK4 (mijn persoonlijke mening/ervaring)
Bij wat grotere prints, of ABS/ASA, dan pak ik gelijk de X1C. Voordeel is dat ik meerdere AMS'en heb en altijd filament beschikbaar heb. Printers staan altijd start klaar met een schone plaat. Dus slicen en op start rammen en gaan met die banaanDe Prusa's staan meestal start klaar met wat standaard filament. Ik merk dat de snelheid zo'n 70~90% van de X1C is, dus veel trager zijn ze niet. Sommige objecten merkte ik zelfs dat de MK4's iets sneller waren én met een hogere succes-rate (bed adhesie)
Ik kijk dus meestal even wat ik print en aan de hand daarvan maak ik een keuze van printer.
X1C vs XL (mijn persoonlijke mening/ervaring)
De XL shined als het aan komt op color changes (materiaal changes even buiten beschouwing laten, dat kan de X1C/P1 niet). Zodra je veel tool/kleur changes hebt, wint de XL het met gemak.Een mooi voorbeeld wat ik wel noemenswaardig vind: als ik mijn behuizingen print (3 tool changes) is de bambu net effe sneller.
X1C plate met 8 behuizingen doet er ~3h40 over (gemiddeld 28 min per behuizing)
XL plate met 19 behuizingen doet er ~9h30 over (gemiddeld 30 min per behuizing)
Op alle hot plates gebruik ik geen lijm (voor PLA)... zelfs voor PETG niet, al print ik dat heel weinig. Sommige gebruiken het als release agent, niet voor adhesion. Ik heb een schurft aan lijm/lakEn moet je altijd gluestick gebruiken om PLA op de smooth sheets te printen? Dat vermijd ik liever zoveel mogelijk.
Mijn X1C plate to go is de textured, zonder rotzooi erop. Even schoonmaken met IPA en printen maar.
Qua print kwaliteit kan je altijd mijn timelapses bekijken. De posts op YT hebben vaak ook foto's er bij staan. De minis zijn geprint op 0.08mm layer height, 50% snelheid.Broodro0ster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:07:
[...]
Dat is leuk om te horen en geeft wel vertrouwen.
Ik ben veel opzoek werk aan het doen over de X1C en Prusa XL en natuurlijk kom je vooral negatieve ervaringen tegen...
[...]
De kwaliteit moet minstens even goed zijn en dan wil ik er voor gaan. Snelheid mag een beetje sneller, maar hoeft niet 3x zo snel te zijn voor mijn. Kwaliteit primeert, maar wat extra snelheid is wel mooi meegenomen.
Het is vooral de AMS die me interesseert want de MMU van Prusa lijkt me toch niet zo feilloos te zijn.
Kleurenprints ga ik wellicht niet zo vaak doen want veel waste, maar ik moet vaak filament wisselen en daar heb ik een hekel aan
Ook voor sommige stukken heb ik supports nodig en dan is een PETG interface layer wel fijn.
https://www.youtube.com/channel/UC-saO8njNFk4usPdmX9ZG8A
Mijn dank is groot voor jouw uitgebreide uitleg. Aan mijn MK3S ga ik sowieso geen upgrades meer doen. Die print echt perfect, slow but steady. En die hou ik als backup of gaat de verkoop in.iMars schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:13:
[...]
Ik heb X1C's en MK4's en nu ook de XL. Ja de X1C is sneller, maar niet heel veel sneller.
MK3's zijn nu eenmaal een stuk langzamer... weet niet of ze deze ook nog sneller hebben weten te krijgen met de nieuwe firmware, ik zie namelijk dat de mini+ wel een stukken sneller is geworden met de nieuwe firmware.
Bij wat grotere prints, of ABS/ASA, dan pak ik gelijk de X1C. Voordeel is dat ik meerdere AMS'en heb en altijd filament beschikbaar heb. Printers staan altijd start klaar met een schone plaat. Dus slicen en op start rammen en gaan met die banaan
De Prusa's staan meestal start klaar met wat standaard filament. Ik merk dat de snelheid zo'n 70~90% van de X1C is, dus veel trager zijn ze niet. Sommige objecten merkte ik zelfs dat de MK4's iets sneller waren én met een hogere succes-rate (bed adhesie)
Ik kijk dus meestal even wat ik print en aan de hand daarvan maak ik een keuze van printer.
De XL shined als het aan komt op color changes (materiaal changes even buiten beschouwing laten, dat kan de X1C/P1 niet). Zodra je veel tool/kleur changes hebt, wint de XL het met gemak.
Een mooi voorbeeld wat ik wel noemenswaardig vind: als ik mijn behuizingen print (3 tool changes) is de bambu net effe sneller.
[...]
Op alle hot plates gebruik ik geen lijm (voor PLA)... zelfs voor PETG niet, al print ik dat heel weinig. Sommige gebruiken het als release agent, niet voor adhesion. Ik heb een schurft aan lijm/lak
Mijn X1C plate to go is de textured, zonder rotzooi erop. Even schoonmaken met IPA en printen maar.
En hoe is de print kwaliteit als je objecten vergelijkt tussen de machines?
Ik zag bij Bambulabs special filament voor supports: https://eu.store.bambulab.com/en-be/products/support-for-pla Ik ging er van uit dat i.p.v. dat speciaal filament ook gewoon PETG zou kunnen laden voor de interface layer. Maar uit jouw uitleg begrijp ik dat dit niet mogelijk is? Zou je kunnen verduidelijken waarom niet?
PLA print ik bijna altijd op de smooth sheet van Prusa. IPA er op en af en toe met een keukensponsje een beetje opschuren zodat de hologrammen verdwijnen als ik 10x hetzelfde geprint heb.
De textured Prusa sheet gebruik ik voor PETG of soms voor PLA als ik echt die finish wil. Maar sommige PLA objecten laten los van de textured sheet en ik wil graag mijn failure rates zo laag mogelijk houden, dus meestal kies ik het zekere voor het onzekere.
De Bambu textured sheet werkt beter met PLA dan die van Prusa?
De MK3 zal die upgrade niet krijgen, tenzij ze het mainboard vervangen. Zowel de Mini als de MK4 hebben een ander moederbord die wel kan. Volgens mij omdat dit een 32-bit is tegenover een 8-bit voor een MK3.iMars schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:13:
[...]
Ik heb X1C's en MK4's en nu ook de XL. Ja de X1C is sneller, maar niet heel veel sneller.
Bij wat grotere prints, of ABS/ASA, dan pak ik gelijk de X1C. Voordeel is dat ik meerdere AMS'en heb en altijd filament beschikbaar heb. Printers staan altijd start klaar met een schone plaat. Dus slicen en op start rammen en gaan met die banaan
De Prusa's staan meestal start klaar met wat standaard filament. Ik merk dat de snelheid zo'n 70~90% van de X1C is, dus veel trager zijn ze niet. Sommige objecten merkte ik zelfs dat de MK4's iets sneller waren én met een hogere succes-rate (bed adhesie)
De XL shined als het aan komt op color changes (materiaal changes even buiten beschouwing laten, dat kan de X1C/P1 niet). Zodra je veel tool/kleur changes hebt, wint de XL het met gemak.
Een mooi voorbeeld wat ik wel noemenswaardig vind: als ik mijn behuizingen print (3 tool changes) is de bambu net effe sneller.
[...]
Op alle hot plates gebruik ik geen lijm (voor PLA)... zelfs voor PETG niet, al print ik dat heel weinig. Sommige gebruiken het als release agent, niet voor adhesion. Ik heb een schurft aan lijm/lak
Daardoor werkt input shaping niet op de MK3S+.
Je kan zelf bepalen of je dat wil of dat je gewoon PETG wil gebruiken als support. Die opties blijven helemaal open.Broodro0ster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Mijn dank is groot voor jouw uitgebreide uitleg. Aan mijn MK3S ga ik sowieso geen upgrades meer doen. Die print echt perfect, slow but steady. En die hou ik als backup of gaat de verkoop in.
Ik zag bij Bambulabs special filament voor supports: https://eu.store.bambulab.com/en-be/products/support-for-pla Ik ging er van uit dat i.p.v. dat speciaal filament ook gewoon PETG zou kunnen laden voor de interface layer. Maar uit jouw uitleg begrijp ik dat dit niet mogelijk is? Zou je kunnen verduidelijken waarom niet?
PLA print ik bijna altijd op de smooth sheet van Prusa. IPA er op en af en toe met een keukensponsje een beetje opschuren zodat de hologrammen verdwijnen als ik 10x hetzelfde geprint heb.
De textured Prusa sheet gebruik ik voor PETG of soms voor PLA als ik echt die finish wil. Maar sommige PLA objecten laten los van de textured sheet en ik wil graag mijn failure rates zo laag mogelijk houden, dus meestal kies ik het zekere voor het onzekere.
De Textured PEI is wat mij perfect voor PLA zonder rommel als tussenlaag. Soms even wassen met Dreft en genoeg warm water.
:strip_exif()/f/image/REfz2R6tduZ9kwrx0sUW5noB.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is een kleine print, te vinden op Makerworld. Monteren is even priegelen en goed aandrukken, want hij zit strak, maar dan heb je wel een mooie guide om je plaat langs te duwen en dan zit ie altijd goed. Ik heb 'm in ABS afgedrukt. Aanrader!
Ik ben echt blij, mijn P1S met AMS pompt de prints er uit, heb nog nooit zoveel geprint met mijn Ender 3 V2 en dat allemaal zonder issues. Het enige issue was dat mijn AMS soms niet meer wilde verbinden, veel mee zitten pielen maar het lijkt gewoon een losse connector aan de buffer te zijn... Heel amateuristisch, alles vaak losgehaald en vastgezet, AMS uit elkaar, alles gecheckt, maar die 4/6-pin kabel zal net voor 98% vast hebben gezeten en nu eindelijk voor 100% vastgeklikt.
Het bijzondere is dat ik steeds lees dat Bambu Lab support zo enorm slecht is maar ik had mijn ticket voor dat AMS-issue tijdens de kerstvakantie ingediend, een dag later al (redelijke copy-paste template) reactie, en 3 dagen later reactie dat ik allemaal componenten kreeg ter vervanging. AMS power-board, data-board, beide kabels, via DHL 2 dagen later binnen. Er zullen vast enorm veel vertragingen en klachten zijn, maar ik ben heel erg tevreden.
Bambu Lab P1S Combo
Inderdaad, daar ben ik me van bewust. De upgrade naar 32-bit kost 280euro, maar dat ga ik niet meer doen. Mijn MK3S is afgeschreven en ik wil gewoon iets nieuwsSacreBleu schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:26:
[...]
De MK3 zal die upgrade niet krijgen, tenzij ze het mainboard vervangen. Zowel de Mini als de MK4 hebben een ander moederbord die wel kan. Volgens mij omdat dit een 32-bit is tegenover een 8-bit voor een MK3.
Ik ga hem houden als backup en als ik veel vertrouwen in de nieuwe machine heb, ga ik hem verkopen denk ik.
Top! Want lijm is een vies boeltje. Die gebruik ik enkel voor TPU en PC prints als release agent.SacreBleu schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:34:
[...]
Je kan zelf bepalen of je dat wil of dat je gewoon PETG wil gebruiken als support. Die opties blijven helemaal open.
De Textured PEI is wat mij perfect voor PLA zonder rommel als tussenlaag. Soms even wassen met Dreft en genoeg warm water.
Ook goed om te horen dat je toch PETG supports kunt gebruiken.
Klinkt allemaal goed wat ik hier hoor. Ik hoor wel geruchten dat er iets nieuws zou volgen in februari dus misschien nog heel even wachten om te bestellen. Eigenlijk heeft het geen haast, maar het kriebelt wel

Topsurface: 0,21 mm
Seam position: Random
Ironing type: all top surfaces.
Welke stappen kan ik in het algemeen nemen om de bovenlaag mooi glad te krijgen, en is er met deze flauw conische top nog verbetering mogelijk?
Materiaal ABS 270/90 °
:strip_exif()/f/image/pFzJxIzKoRuDfdEFLRzaTyH8.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb je dit filament gecalibreerd? Zowel flow dynamics als flow rate? Want het lijkt wel of er een beetje teveel materiaal neergelegd wordt.Naalroc schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:29:
Welke stappen kan ik in het algemeen nemen om de bovenlaag mooi glad te krijgen, en is er met deze flauw conische top nog verbetering mogelijk?
Materiaal ABS 270/90 °
@Naalrocmphilipp schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 21:14:
[...]
Heb je dit filament gecalibreerd? Zowel flow dynamics als flow rate? Want het lijkt wel of er een beetje teveel materiaal neergelegd wordt.
Als je inderdaad je materiaal goed hebt gekalibreerd en je printer heeft verder geen onderhoud nodig kan je ook nog ironing proberen. Dit probeert de toplaag zo mooi mogelijk te maken door elke oneffenheid op te vullen. Je moet wel even experimenteren met de opties, maar er zijn al mensen die proefondervindelijk goede resultaten hebben behaald.
just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied
imo een prima stap mbt de custom firmware
Wellicht eens spelen met de laag hoogtes, bijv de variabele optie.Naalroc schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:29:
In het algemeen ben ik niet bijster tevreden met de toplagen van mijn prints, maar ikheb nu een klein 'wieltje met een flauw conische top (van 5°) die de stappen wel erg duidelijk laat zien. De kern van dit deel is gewoon cylindrisch, dus een vlakke top. Hoe kan ik dat verbeteren? Ik heb nu de default settings voor kwaliteit, met de volgende aanpassingen:
Topsurface: 0,21 mm
Seam position: Random
Ironing type: all top surfaces.
Materiaal ABS 270/90 °
[Afbeelding]
https://wiki.bambulab.com...dio/adaptive-layer-height
But sometimes for some special models, such as models with a spherical top or slope, the printed surface may not be smooth enough, and the "ladder feeling" on the surface of the model is more obvious.
[ Voor 9% gewijzigd door jj85 op 10-01-2024 07:25 ]
Inderdaad een mooie stap en nu krijg je een keuze wat je wilt. Beste voor nu is dus om de firmware niet te upgraden als je nog V1.7.0.0 gebruikt. Dan kun je dus nog zonder inleveren van je garantie terugjj85 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 07:11:
https://blog.bambulab.com...ad-and-freedom-of-choice/
imo een prima stap mbt de custom firmware
Maar eerst eens zien hoe X1 Plus team ondersteuning gaat bieden en welke garanties. Want als blijft dat over 1 jaar ze ermee stoppen wat dan. Keiharde garanties dat je weer terug kunt worden niet gegeven en dat maakt het voor nu nog een lastige beslissing.
Heb al een X1C met ruim 3,5k aan werkuren dus best ervaring erin.
En net zoals de installatie en gebruiksgemak van de X1C, is deze A1 wederom een schot in de roos.
Zelfs als je 2 linkerhanden hebt, kun je deze machine vlug in elkaar zetten.
Ik nam mijn tijd en was net op 20 minuten klaar. Volledige kalibratie laten doen, updates doen. Alles onder het uur.
Meteen een file geprint die ik op de X1C ook gedaan had, en de kwaliteit was suuuuubliem. Voor een printer van +- 440 is dit gewoon een killer in die price range.
BB, please marry me.
A dedicated webpage will be set up for customers to sign a waiver of warranty and safety responsibility. Once signed, firmware R will become available to be installed on the printer, enabling third-party firmware installation even if you are already on V1.7.1.0.Yzord schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:44:
Beetje jammer dat de custom firmware vereisten een paar dagen geleden zijn gereleased NA dat Bambu al een update heeft uitgerold waarin het gepatcht is. Ik zit helaas op 01.07.01
This basically gives everyone their freedom to choose between Bambu Lab firmware and third-party firmware.
Het artikel is vrij duidelijk, ze maken een proces waarbij je expliciet afstand doet van alle garantie en support, en dan krijg je een firmware versie van Bambu die je in staat stelt om custom firmware te installeren.Yzord schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:55:
Ow, een filmpje van de x1 firmware team zei juist dat je geen update na 01.07.0 moest installeren.
Als je nog op 1.07.0 zit zou je die custom firmware kunnen installeren zonder te tekenen voor afstand van garantie (maar ik vermoed dat er ergens in de voorwaarden wel iets staat dat je bij aanpassing van de software afstand doet van garantie).
Met het nieuwe proces is het veel makkelijker voor Bambulab om het kaf van het koren te scheiden bij support.
Ik vermoed dat ze dan vooral bedoelde fw 18.x.x.x.Yzord schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:55:
Ow, een filmpje van de x1 firmware team zei juist dat je geen update na 01.07.0 moest installeren.
Vanaf nieuwe firmware updates vervalt de optie om custom fw te installeren.
Ikzelf vind het heel sympathiek van Bambu dat ze op deze manier tegemoetkomen. Ook heel sterk dat ze meteen afkaderen welke verantwoordelijkheden je als gebruiker zelf neemt en welke verantwoordelijkheden BL niet meer zal dragen.
Verder las ik in de blogpost ook dat ze wat gegevens uit de logbestanden gingen halen. Er stonden niet zozeer belangrijke of noemenswaardige gegevens in, maar vooral 'dingen' die voor een end-user niet van toepassing waren.
Verder hebben ze verduidelijkt dat toegang tot log-files streng is beperkt. De eerstelijns-support kan er, bijvoorbeeld niet bij. Ook worden log-bestanden 14 dagen ná het sluiten van het ticket waaraan ze zijn gehangen weer verwijderd.
Klopt, dit stond al in de voorwaarden. Dit hadden een aantal YT kanalen al aangekaard toen bekend werd dat er werd gewerkt aan X1Plus firmware.THM0 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:15:
[...]
...maar ik vermoed dat er ergens in de voorwaarden wel iets staat dat je bij aanpassing van de software afstand doet van garantie.
Met het nieuwe proces is het veel makkelijker voor Bambulab om het kaf van het koren te scheiden bij support.
Ik wilde destijds mijn beide MK3S+ upgraden naar MK4 ... toen zag ik wat het kostte (€639), ging ik rekenen, uiteindelijk heb ik beide verkocht en met een beetje bijbetalen twee nieuwe MK4's voor gekochtBroodro0ster schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:24:
[...]
Mijn dank is groot voor jouw uitgebreide uitleg. Aan mijn MK3S ga ik sowieso geen upgrades meer doen. Die print echt perfect, slow but steady. En die hou ik als backup of gaat de verkoop in.
De uiteindelijke kwaliteit is vrijwel gelijk, al vind ik dat de Prusa net iets beter is. Maar dat is ook de standpunt van Prusa, snelheid is niet het belangrijkste, maar de kwaliteit. Daarom is de XL net iets langzamer dan de Bambu, omdat dat hun (Prusa) standpunt is. Ja het kan sneller,... maar ze doen het niet.
De tricky prints vertrouw ik nog steeds eerder toe aan mijn Prusa's. Daarmee zeg ik niet dat de Bambu's slecht zijn, print nog steeds mijn productie op de 3 X1C's
Support materiaal, of PETG met PLA kan prima op de Bambu. Het is meer de multimaterial als TPU samen met PLA/PETG wat niet echt lekker gaat op een single extruder.
Wat betreft de sheets, mijn voorkeur is textured, zowel op de Bambu's als op de Prusa's. De enige reden dat ik nog een smooth sheet pak is als adhesion echt belangrijk is, meer dan de finish én ik geen brim's wil gebruiken. Wat mij betreft werkt het hetzelfde tussen Bambu en Prusa, al zeggen ze (geen ervaring) dat de nieuwe goudkleurige textured plate van Bambu een nog betere adhesion heeft.
Ah ja dat was 'mSacreBleu schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:26:
[...]
De MK3 zal die upgrade niet krijgen, tenzij ze het mainboard vervangen. Zowel de Mini als de MK4 hebben een ander moederbord die wel kan. Volgens mij omdat dit een 32-bit is tegenover een 8-bit voor een MK3.
Jammer voor jou (en mij) inderdaad, maar wat zij nu gaan doen is wel zo eerlijk. Het is vergelijkbaar met het wegbreken van het plastic nokje op de Prusa printers als je zoiets wil doen. Je zult namelijk altijd mensen hebben die de alternatieve firmware installeren, vervolgens lekker aan het rommelen gaan, en als ze problemen hebben naar Bambu gaan.Yzord schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 08:44:
Beetje jammer dat de custom firmware vereisten een paar dagen geleden zijn gereleased NA dat Bambu al een update heeft uitgerold waarin het gepatcht is. Ik zit helaas op 01.07.01
Het zal nog tot genoeg onrust leiden denk ik. Mensen die X1 Plus gebruiken en een probleem hebben dat echt niet door die firmware veroorzaakt wordt, maar Bambu zegt 'ik help je niet'. Door die extra stap met een waiver wordt je gedwongen er echt even goed over na te denken.
Al met al een goede stap van Bambu Lab. Snel gereageerd ook. Zij laten toch keer op keer zien dat ze (volgens mij oprecht) het beste voor hebben en gewoon echt een mooi product willen maken. Veel mensen in de 3D printer community zijn erg argwanend en zelfs vijandig tov Bambu merk ik. Volgens mij komt dat meer omdat hun favoriete merk door de opkomst van Bambu Lab in de verdrukking komt. Of zijn hebben een heel ander beeld van de hobby en willen dat iedereen zo denkt.
We kunnen Teaching Tech en 3D Printing Nerd dankbaar zijn voor het gebruiken van hun lijntjes binnen Bambu Lab om de conversatie op gang te brengen. Zij laten zien dat zij hun hart vwb deze hobby en de community op de juiste plaats hebben zitten.
[edit]
Misschien leuk om een poll te doen wie nu van plan is om Firmware R aan te vragen, erover nadenkt, die absoluut niet wil of zelfs al op X1 Plus zit.
[ Voor 4% gewijzigd door mphilipp op 10-01-2024 10:12 ]
Goudkleurige textured plate van Bambu hoef ik nieteens meer schoon te maken met IPA, werkt ook vies.iMars schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:57:
[...]
Ik wilde destijds mijn beide MK3S+ upgraden naar MK4 ... toen zag ik wat het kostte (€639), ging ik rekenen, uiteindelijk heb ik beide verkocht en met een beetje bijbetalen twee nieuwe MK4's voor gekocht
De uiteindelijke kwaliteit is vrijwel gelijk, al vind ik dat de Prusa net iets beter is. Maar dat is ook de standpunt van Prusa, snelheid is niet het belangrijkste, maar de kwaliteit. Daarom is de XL net iets langzamer dan de Bambu, omdat dat hun (Prusa) standpunt is. Ja het kan sneller,... maar ze doen het niet.
De tricky prints vertrouw ik nog steeds eerder toe aan mijn Prusa's. Daarmee zeg ik niet dat de Bambu's slecht zijn, print nog steeds mijn productie op de 3 X1C's
Support materiaal, of PETG met PLA kan prima op de Bambu. Het is meer de multimaterial als TPU samen met PLA/PETG wat niet echt lekker gaat op een single extruder.
Wat betreft de sheets, mijn voorkeur is textured, zowel op de Bambu's als op de Prusa's. De enige reden dat ik nog een smooth sheet pak is als adhesion echt belangrijk is, meer dan de finish én ik geen brim's wil gebruiken. Wat mij betreft werkt het hetzelfde tussen Bambu en Prusa, al zeggen ze (geen ervaring) dat de nieuwe goudkleurige textured plate van Bambu een nog betere adhesion heeft.
[...]
Ah ja dat was 'mMijn voornaamste reden was de nieuwe printerkop, automatisch perfect 1st layer ... en natuurlijk de snelheid
Zie ook https://blog.bambulab.com...ad-and-freedom-of-choice/ voor een reactie van Bambu. Klinkt hoopvol voor de echte tweaker.SacreBleu schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:27:
[...]
Klopt, dit stond al in de voorwaarden. Dit hadden een aantal YT kanalen al aangekaard toen bekend werd dat er werd gewerkt aan X1Plus firmware.
[ Voor 4% gewijzigd door kvandt op 10-01-2024 10:40 ]
In de post die je quote staat ook mijn reactie op datzelfde blog.kvandt schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:35:
[...]
Zie ook https://blog.bambulab.com...ad-and-freedom-of-choice/ voor een reactie van Bambu. Klinkt hoopvol voor de echte tweaker.
[ Voor 9% gewijzigd door SacreBleu op 10-01-2024 11:15 ]
Dit is geen "centraal 3D print topic". Maar specifiek bedoeld voor de discussie rond Bambu Lab printers.
Vragen over alternatieve slicers, filament, 3D ontwerp, luchtreinigers, etc. etc. kunnen in de daarvoor bestemde topics of in een eigen topic gesteld worden.