Ik heb me daar vorige week ook voor aangemeld, met de hoop dat ik dit jaar nog wat kosten kon maken
Helaas, tot nu toe geen reactie gehad. Stomme feestdagen.
Ik heb me daar vorige week ook voor aangemeld, met de hoop dat ik dit jaar nog wat kosten kon maken
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Een ticket aanmaken en het daar in sturen was in een dag geregeld.3_s schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:49:
[...]
Ik heb me daar vorige week ook voor aangemeld, met de hoop dat ik dit jaar nog wat kosten kon maken.
Helaas, tot nu toe geen reactie gehad. Stomme feestdagen.
Oke bestel ik gewoon ene geharde 0.4.SacreBleu schreef op donderdag 28 december 2023 @ 09:40:
[...]
Origineel lijkt mij de eerste twee jaar het handigst. Echt duur zijn de nozzles niet.
Een geharde staal nozzle is handig(er) als je filament gebruikt wat 'abresive' is.
Vooral Carbon Fiber en Glow in the Dark filamenten zijn erg abresive.
Je kunt eigenlijk nooit misstaan met een geharde nozzle, gaan sowieso langer mee.
Of een 0,6 nozzle nodig is, is vrij persoonlijk. Prints gaan sneller, maar je hebt ook dikkere lijnen.
Dus qualiteit van bepaalde prints kan dan minder zijn.
Op mijn Prusa MK3 had ik wel een 0.6 nozzle, maar die deed lang niet zo snel printen als de X1C die ik nu heb.
Ik heb ook dunnere lijnen gemaakt, maar dan is het model te kwetsbaar. Ik zal wat foto`s toevoegen om een idee te geven. Ik gebruik nu een 0.4 nozzle. Zou een 0.2 nozzle beter werken in dit geval? Qua printtijd maakt het voor mij niet uit, want het zijn kleine elementen.SacreBleu schreef op donderdag 28 december 2023 @ 17:39:
[...]
Scherper zou kunnen door de dikte van de snijrand te verkleinen, ga ik vanuit.
Voor de rest zouden we je instellingen moeten hebben, een foto van de print hoe het moet zijn en hoe het eruit komt.
Met een kleinere nozzle wordt het juist kwetsbaarder in de meeste gevallen. Dan zou je juist een grotere nozzle willen hebben.MCC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:42:
[...]
Ik heb ook dunnere lijnen gemaakt, maar dan is het model te kwetsbaar. Ik zal wat foto`s toevoegen om een idee te geven. Ik gebruik nu een 0.4 nozzle. Zou een 0.2 nozzle beter werken in dit geval? Qua printtijd maakt het voor mij niet uit, want het zijn kleine elementen.
En op het mandela model worden de lijnen sowieso niet goed gelegd.
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Zou ander materiaal helpen? Ik heb nu een mat PLA filament erop zitten.SacreBleu schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 08:52:
[...]
Met een kleinere nozzle wordt het juist kwetsbaarder in de meeste gevallen. Dan zou je juist een grotere nozzle willen hebben.
Je kan ook overwegen om ander materiaal te gebruiken.
Je hebt heel veel materialen, maar niet elk materiaal is geschikt voor dezelfde klus.MCC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:03:
[...]
Zou ander materiaal helpen? Ik heb nu een mat PLA filament erop zitten.
Als ik de cutters vergelijk met de exemplaren die ik gekocht heb (toen ik nog geen printer had)
Is het materiaal hetzelfde maar hun snijvlak een stuk dunner. Je moet er ook geen enorme kracht opzetten, dan buig je ze krom, maar ze moeten wel iets kunnen hebben. Hoe scherper/dunner de rand hoe minder schuur werk naderhand.
Ik heb de eerste laag op 0.2 en de laaghoogte op 0.1. Dikte standaard op 0.33.
Als je hem dunner zet vallen er weer gaten in.
En heb je nog een idee hoe het kan dat sommige lijnen zo slordig worden gelegd?
NZXT H9 Flow White | MSI MAG X670E TOMAHAWK WIFI | AMD 7800X3D | Lian Li Galahad II Trinity 360 | 64GB 6000CL30 | Nvidia RTX 4080 | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair RM850x
Moeilijk te zeggen, zonder plaatjes en/of het model. Heb je een link naar de STL bij toeval?MCC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:03:
[...]
Zou ander materiaal helpen? Ik heb nu een mat PLA filament erop zitten.
Als ik de cutters vergelijk met de exemplaren die ik gekocht heb (toen ik nog geen printer had)
Is het materiaal hetzelfde maar hun snijvlak een stuk dunner. Je moet er ook geen enorme kracht opzetten, dan buig je ze krom, maar ze moeten wel iets kunnen hebben. Hoe scherper/dunner de rand hoe minder schuur werk naderhand.
Ik heb de eerste laag op 0.2 en de laaghoogte op 0.1. Dikte standaard op 0.33.
Als je hem dunner zet vallen er weer gaten in.
En heb je nog een idee hoe het kan dat sommige lijnen zo slordig worden gelegd?
https://drive.google.com/...Dku8w/view?usp=drive_linkMC Taz Man schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:21:
[...]
Moeilijk te zeggen, zonder plaatjes en/of het model. Heb je een link naar de STL bij toeval?
Ik heb gekeken en ik zie geen rare dingen... Enige wat ik kan bedenken is dat je probeert te printen op 0.08 mm. Met een 0.1 eerste laag.MCC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:50:
[...]
https://drive.google.com/...Dku8w/view?usp=drive_link
Kan je hier wat mee?
Nou... Prusa beweerd dat PLA minder flexibel is dan PETG:Bz schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:38:
Alsnik iets stevigs wil printen pak ik PETG of liever nog ABS. Er zijn een aantal handige overzichten te vinden op inet.
Dat klopt, daarom is het zo 'brittle'. PLA geeft nagenoeg niet mee, waardoor het sneller breekt.MC Taz Man schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 11:50:
[...]
Ik heb gekeken en ik zie geen rare dingen... Enige wat ik kan bedenken is dat je probeert te printen op 0.08 mm. Met een 0.1 eerste laag.
[...]
Nou... Prusa beweerd dat PLA minder flexibel is dan PETG:
[YouTube: How to 3D PRINT A GUITAR - the challenges, how it sounds, and how much it costs]
Als ik zo vluchtig kijk zit er gewoon geen scherp randje in het model. De rand die moet snijden is plat. Als je niet steeds met een vijltje of schuurpapier aan de slag wil moet je het model aan passen zodat die rand meer in een puntje loopt. Slicer instelling veranderen of ander materiaal gaat iig niet veel uithalen zo te zien.MCC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 09:50:
[...]
https://drive.google.com/...Dku8w/view?usp=drive_link
Kan je hier wat mee?
Dankjewel, dat helpt al. Ik heb geen idee hoe ik modellen moet aanpassen, want ik koop ze gewoon om te printen. Als ik naar andere kijk dan hebben zij een dunnere snijrand, maar de wanden dunner maken heeft dus geen zin? Dat gaat ten koste van de kwaliteit?Ischium schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:08:
[...]
Als ik zo vluchtig kijk zit er gewoon geen scherp randje in het model. De rand die moet snijden is plat. Als je niet steeds met een vijltje of schuurpapier aan de slag wil moet je het model aan passen zodat die rand meer in een puntje loopt. Slicer instelling veranderen of ander materiaal gaat iig niet veel uithalen zo te zien.
Als je de STL hebt, zou je kunnen proberen deze te importeren in Tinkercad. Daar heb ik ook veel modellen gemaakt. In jouw geval dan "gewoon" een pyramide toevoegen aan de rand.MCC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:27:
[...]
Dankjewel, dat helpt al. Ik heb geen idee hoe ik modellen moet aanpassen, want ik koop ze gewoon om te printen. Als ik naar andere kijk dan hebben zij een dunnere snijrand, maar de wanden dunner maken heeft dus geen zin? Dat gaat ten koste van de kwaliteit?
Ai, dat is flink klote! Ongeacht hoe lang je hebt gewacht is dit gewoon bizar knudde.ViNyL schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:46:
Mijn X1c is afgelopen woensdag geleverd nadat DHL de bezorging tweemaal had uitgesteld voor kerst.
Het was denk ik erg druk of er was iemand ziek en de boel is overgeladen (lees gesmeten) want bij het uitpakken zag ik gelijk een dikke deuk in de metalen zijkant en het plastic boven paneel.
[Afbeelding]
Gelijk een melding gemaakt bij Bambu maar tot op heden nog niets gehoord ivm kerst en drukte. Printer niet verder uitgepakt nog. Beetje een domper na een maand wachten!
Dat is balen! Hopelijk lossen ze het goed op. Goed idee om idd niet verder uit te pakken. Hij zal zo wel terug moeten en jij krijgt dan weer een nieuwe. Jammer, maar dit soort dingen gebeuren. Ik zag laatst een foto voorbij komen op FB waarbij het glas van zowel de deur als het dakje aan gruzelementen lag. Soms wordt er flink gesmeten met die dozen, ook al staat er een grote sticker op 'voorzichtig'. Er staat ook een sticker met een pijl op, en de bezorger zet 'm ijskoud op zijn kop bij mij neer...ViNyL schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:46:
Gelijk een melding gemaakt bij Bambu maar tot op heden nog niets gehoord ivm kerst en drukte. Printer niet verder uitgepakt nog. Beetje een domper na een maand wachten!
[ Voor 3% gewijzigd door mphilipp op 29-12-2023 13:09 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Bambu Lab P1S Combo
Dankjewel. Ik ga proberen een pyramide toe te voegen om te kijken of dit helpt.MC Taz Man schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 12:32:
[...]
Als je de STL hebt, zou je kunnen proberen deze te importeren in Tinkercad. Daar heb ik ook veel modellen gemaakt. In jouw geval dan "gewoon" een pyramide toevoegen aan de rand.
Nee, helaas niet. Wat ik ook probeerde, de eerste laag is twijfelachtig.MCC schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 18:45:
[...]
Dankjewel. Ik ga proberen een pyramide toe te voegen om te kijken of dit helpt.
Heb je nog een tip voor het probleem van het neerleggen van de lijnen?
Als je multicolor doet met één extruder, ontkom je niet aan filament wissel, en dat betekent hoe dan ook dat je waste gaat krijgen. An sich is het systeem van Bambu geniaal om het filament af te knippen, zodat je een mooie knip krijgt. Andere filamentwisselaars die dat niet doen, hadden vaak last van vastgelopen filament. Echter, er zit ook een foutje in het systeem, en dat is dat ie de knip zet zonder een retract te doen. En dat is het slimme van die mod/patch op de ingebouwde G-code in Bambu Studio. Het reduceert het afval tot de helft ongeveer. Je kunt nog meer doen door wat te spelen met de multiplier (0.5 is het startpunt) en de purging volumes. Is best wat werk, maar je kunt er ook weer een paar procent mee af schaven. Ook zaken als purge to infill is iets dat je aan kunt zetten. Misschien niet bij elke print, maar ook hier weer de moeite waard om te proberen.MacorgaZ schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 15:52:
Ik print nog niet zoveel multi-color maar wil de algemene waste wel verminderen, ik zie best veel van die rolletjes pure kleur-filament die die maakt na het finishen van een print. Dat lijkt me wat onnodige verspilling, maar goed.
Er is inmiddels ook een optie waarbij je kan kiezen om het kleurwissel 'afval' in de infill van het object te verstoppen (indien mogelijk natuurlijk). Dat is niet altijd gewenst (denk aan transparant filament) maar het is wel een coole optie. Het kan trouwens ook in de supports:mphilipp schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:50:
[...]
Ik heb geen idee hoe de prioriteitenlijst van Bambu eruit ziet, maar ik vermoed wel dat ze bezig zijn met de waste. Zoals het nu is, is het bij best veel multicolor prints dramatisch veel (onnodige) waste.
[ Voor 25% gewijzigd door Llopigat op 30-12-2023 04:17 ]
Gebruik je een officiële plate?mphilipp schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 00:56:
By the way: ik doe braaf elke keer als ik nieuw filament gebruik even een auto-calibrate van dat filament. Ik gebruik Bambu Studio. De eerste test, Flow Dynamics, gaat altijd goed en die levert mij dan een K-waarde op die hij vastlegt. Echter, als ik daarna de Flow Rate test doe, krijg ik netjes die vlakjes te zien, hij gaat er met zijn oogje overheen en vervolgens zegt Bambu Studio dat er 'iets' fout ging met de test en hij het resultaat zal negeren. Dit is elke keer. PLA, PETG, ABS, maakt niet uit, steevast de Flow Rate test gaat fout. Hij zegt niet wat, geeft geen hardware error oid. De standaard test met de Lidar gaan steeds goed (de lijntjes vooraan op de buildplate), dus ik denk niet dat ie kapot is. Anders zou ie denk ik ook wel een error geven.
Ik heb het oogje nog even schoon gemaakt met een doekje en IPA, maar dat verandert niets.
Iemand een idee? Doe ik iets fout? Of kan ik beter een ticket openen bij Bambu?
Er is tegenwoordig ook de optie dat je een extra object print, waar "alle" purge in gaat. Dat model wordt "alternatief mooi", maar wel bruikbaar.Llopigat schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 04:01:
[...]
Er is inmiddels ook een optie waarbij je kan kiezen om het kleurwissel 'afval' in de infill van het object te verstoppen (indien mogelijk natuurlijk). Dat is niet altijd gewenst (denk aan transparant filament) maar het is wel een coole optie. Het kan trouwens ook in de supports:
[Afbeelding]
Edit: Sorry trouwens als dit al genoemd was want het zit er al een tijdje en ik kan het me niet voorstellen dat dit nog niemand was opgevallen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Yep, ik ben echt heel braaf...
Klopt, dat is bekend. En het helpt zeker. Elk procentje is er weer één. Bij minder walls en/of filament dat niet heel erg diep van kleur is kan purge to infill niet handig zijn. maar als het kan, is het zeker een goede aanvulling op de '2cm retract' truuk.Llopigat schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 04:01:
[...]
Er is inmiddels ook een optie waarbij je kan kiezen om het kleurwissel 'afval' in de infill van het object te verstoppen (indien mogelijk natuurlijk). Dat is niet altijd gewenst (denk aan transparant filament) maar het is wel een coole optie. Het kan trouwens ook in de supports:
FF je lidar & sensor schoonmaken. Toen ik dit had, was die vies. FF alcohol er overheen en probleem over.
Eerst dupliceren (was voorheen <CMD>+D, nu niet meer... Damn updates /boomer), dan weer "Arrange all objects" doen. <SHIFT>+A, aldus BS op m'n Mac.Naalroc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:43:
Even een snelle vraag, waarvan ik het antwoord nergens kan vinden: ik wil op 1 plaat een groot aantal dezelfde onderdeeltjes printen, maar niet een hele plaat vol: dat kan dus door links klikken en dan de bovenste kiezen: "Fill bed with copies".
Maar hoe. als je er nu 20 wilt, anders dan 20 x Add (Ctl+ I) te kiezen?
Hij is nu bezig, maar zal dadelijk gelijk naar kijken, al kan ik me niet herinneren dat er "Dupliceren" in voorkomt. I s dat in het rijtje van rechts-klik?MC Taz Man schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:57:
[...]
FF je lidar & sensor schoonmaken. Toen ik dit had, was die vies. FF alcohol er overheen en probleem over.
[...]
Eerst dupliceren (was voorheen <CMD>+D, nu niet meer... Damn updates /boomer), dan weer "Arrange all objects" doen. <SHIFT>+A, aldus BS op m'n Mac.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Heb ik ook al gedaan. Microvezeldoekje met IPA, maar hetzelfde resultaat.MC Taz Man schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:57:
[...]
Ik gebruik nu al tijden de officiële (zwarte) textured plate & de tests gaan perfect. Is een tijd geleden een soft-/firmware update voor geweest. Probeer die eens?mphilipp schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:23:
[...]
Heb ik ook al gedaan. Microvezeldoekje met IPA, maar hetzelfde resultaat.
En volgens mij gebruikt ie de lidar ook voor de flow dynamics test, first layer inspection en de pressure advance test. En daar geeft ie nooit problemen mee, dus het lijkt mij ook geen storing in dat onderdeel.
Ik heb ook de textured plate, maar die is sowieso incompatible met die tests, dus ik gebruik altijd de cold plate (voor PLA dan) en engineering plate voor ABS. Ik gebruik dan ook de glue stick op die platen.
Heb gekeken en op m'n Mac is het "Clone" geworden. <CMD>+kNaalroc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:11:
[...]
Hij is nu bezig, maar zal dadelijk gelijk naar kijken, al kan ik me niet herinneren dat er "Dupliceren" in voorkomt. I s dat in het rijtje van rechts-klik?
Kan je er nog even naar kijken, want het scheelt heel wat gedoe, als je een groot aantal handmatig moet neerleggen
Dank
Dat arrangeren weet ik, al kan je het soms zelf wel beter doen: met 4 grotere vlakken legde hij er ook maar 2 op de plaat, bij 'volleggen', maar als je er handmatig 4 oplegde, en NIET arrangeerde, deed hij het prima, ook de resultaten waren gewoon goed!
Weet niet waar je de camera vanaf wil bekijken, maar mocht het vanuit bambu studio zijn, heb je wel de video plugin geïnstalleerd?Demiesehv schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:43:
Wow dat is heel snel, was blij verast toen dhl aan de deur stond in 3 dagen hem binnen.
Hij draait nu een test ronde.
Alleen krijg geen beeld op de camera.
[Afbeelding]
"Clone" heet de optie die je zoekt, verschijnt als je met de rechter muisknop op het model klkt en dan kun je aangeven hoeveel exemplaren je erbij wilt.Naalroc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:11:
[...]
Hij is nu bezig, maar zal dadelijk gelijk naar kijken, al kan ik me niet herinneren dat er "Dupliceren" in voorkomt. I s dat in het rijtje van rechts-klik?
Kan je er nog even naar kijken, want het scheelt heel wat gedoe, als je een groot aantal handmatig moet neerleggen
Dank
Dat arrangeren weet ik, al kan je het soms zelf wel beter doen: met 4 grotere vlakken legde hij er ook maar 2 op de plaat, bij 'volleggen', maar als je er handmatig 4 oplegde, en NIET arrangeerde, deed hij het prima, ook de resultaten waren gewoon goed!
Op mijn telefoon in de app.Fly-guy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:45:
[...]
Weet niet waar je de camera vanaf wil bekijken, maar mocht het vanuit bambu studio zijn, heb je wel de video plugin geïnstalleerd?
Bij mij werkt de camera in de app alleen de eerste keer dat de app opgestart is. Ik moet deze echt afsluiten, wil de camera daarna weer beeld geven.
De X1C is nieuw en zit op de laatste firmware. Bambu Studio is ook 'nieuw'. Ik ga straks eens kijken of alles in de toolhead goed zit qua stekkertjes enzo en dan maak ik maar een ticket aan. Net ging weer de test met TPU fout. Alles wat ie geprint had zag er netjes uit, dus het is ook niet zo dat ie er hard van schrok ofzo.MC Taz Man schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 13:33:
[...]
Ik gebruik nu al tijden de officiële (zwarte) textured plate & de tests gaan perfect. Is een tijd geleden een soft-/firmware update voor geweest. Probeer die eens?
@MC Taz Man Ja, klopt, dat is het en het getal dat je moet invullen is eentje minder dan je in totaal nodig hebt, dus idd het aantal clones, + degene die er al ligtTHM0 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:52:
[...]
"Clone" heet de optie die je zoekt, verschijnt als je met de rechter muisknop op het model klkt en dan kun je aangeven hoeveel exemplaren je erbij wilt.
Nah ja, het werkt nu... Da's het belangrijkste...mphilipp schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:25:
Nouja...zal je altijd zien.Ik heb nóg maar een keer de lensjes gepoetst, ook de camera dan maar, een duwtje op alle stekkertjes gegeven en een ultieme poging gedaan om een flow rate calibration te doen....en die lukt dan ineens. Ik was al helemaal klaar om een log aan te maken (als dat kan na zo'n calibration) en een ticket aan te maken.
Ik heb ook nog even de FAQ gelezen en die automatische calibratie kijkt heel nauw. Als er een klein stringetje filament op het proefstukje ligt, kan ie het al niet. Dat kan best de reden zijn geweest voor de eerdere failures. Het ding print overigens verder helemaal goed hoor. Ik wilde alleen de boel even helemaal goed doen; kijken of dat een verschil maakt. En het zit erop, dus moet het werken
Dat N-1 is idd een goede toevoeging... Ben ik ondertussen al helemaal gewoon gewordenNaalroc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:24:
[...]
@MC Taz Man Ja, klopt, dat is het en het getal dat je moet invullen is eentje minder dan je in totaal nodig hebt, dus idd het aantal clones, + degene die er al ligt![]()
Bedankt beiden!
1) Heb je enkel de aanpassing in het AMS gedeelte gedaan of ook een PLA filament gekozen voor het slicen? Bambu studio doet niet veel met de settings van de AMS. Het gaat erom wat je als filament hebt gezet op de Prepare tab tijdens het slicen.Naalroc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 20:47:
1)-Maar hoe kan dit gebeuren? het lijken de temperaturen voor ABS, wat ik daarvoor met de AMS had geprint, maar ik had echt heel duidelijk Generic PLA voor de xterne spoel ingegeven.
2)-Nu ik hier toch om aanwijzingen vraag, nog een kleintje: hoe krijg ik die externe spoel draad weer uit de buis, want die zit nu dus vast in de printkop, al kon ik hem er ook niet uit krijgen toen hij nog heet was.......![]()
![]()
AMS inregelen vond ik ook niet heeeel intuïtief. Wat ik nu doe is zodra ik wat verander aan de lading van de AMS ik dat direct op de printer aanpas. Daarna druk in in bambu studio op resync om die settings over te nemen. Daarna voor je model het juiste filament selecteren, en dat gaat eigenlijk altijd goed.Naalroc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:11:
Ad 2: ja dat werkt natuurlijk, gelukt, en Ad1, daar moet ik mee aan de slag, want ik had al zoveel geprobeerd om die Generic PLA er in te krijgen, dat ik niet meer weet wat het laatste was. In elk geval had ik de AMS al uitgezet (ont-vinkt....) omdat op de 1 of andere manier alle filamenten op ABS stonden, terwijl ik 1 leeg had gelaten en de andere op PETG stond.
Komt ooit goed...![]()
Bedankt
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Dit is exact hetzelfde probleem als waar ik tegenaan liep. De lijst in de AMS is niet hetzelfde als die van je slicer. En zover ik weet is het niet mogelijk om custom filament profielen in de AMS lijst te krijgen.Naalroc schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:34:
als ik op dat potloodje klik, dan krijg ik een lange lijst met mogelijk filamenten, maar daar staat mijn filament van eSUN-ABS NIET bij, terwijl dat dus wel te zien is op pagina prepare, De enige eSUN die in die lijst staat is de eSUN PLA, die er bij aflevering al in staat. Hoe krijg ik mijn geinstalleerde eSUN-ABS+ nu te zien in deze lijst?
Overigens, kan ik de andere waarden ook niet aanpassen hier, dan krijg je een waarschuwing of je werkelijk de lijst wilt aanpassen, of zo, doe je niet dus....
Is in de laatste versie van Bambu Studie icm de laatste firmware (voor P1 serie nu nog in bèta) wel mogelijk.ABSolute schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:20:
[...]
Dit is exact hetzelfde probleem als waar ik tegenaan liep. De lijst in de AMS is niet hetzelfde als die van je slicer. En zover ik weet is het niet mogelijk om custom filament profielen in de AMS lijst te krijgen.
In mijn optiek is de integratie van de AMS in Bumbu Studio vrij vreemd gedaan .
Ik had ook best wel Bambu Lab filament willen gebruiken, maar de soort die ik nodig had, is al meer dan 6 weken niet verkrijgbaar, en je hebt ook geen idee, wanneer het er wèl weer is.ABSolute schreef op zondag 31 december 2023 @ 07:20:
[...]
Dit is exact hetzelfde probleem als waar ik tegenaan liep. De lijst in de AMS is niet hetzelfde als die van je slicer. En zover ik weet is het niet mogelijk om custom filament profielen in de AMS lijst te krijgen.
In mijn optiek is de integratie van de AMS in Bumbu Studio vrij vreemd gedaan .
Als je enkel Bambulab filament gebruikt met de RFID stickers werkt het perfect, de AMS detecteert welk filament is geladen in welk slot en dan kun je in de slicer tab "synchronize filament list from AMS" klikken om de slicer te laten weten welk filament beschikbaar is.
Ik heb voor Studio de versie 1.8.2.56 dat naar ik dacht de laatste is; voor de machine heb ik de laatste, 'complete ' versie 2 weken geleden geïnstalleerd, maar ga me niet wagen aan een Bèta versie, dan wacht ik nog wel even. Het goede nieuws voor mij is, dat het (deze keer) niet aan mij ligt
Hier hetzelfde, foutje in de app lijkt mij.Fly-guy schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:11:
[...]
Bij mij werkt de camera in de app alleen de eerste keer dat de app opgestart is. Ik moet deze echt afsluiten, wil de camera daarna weer beeld geven.
Eindigt door rechthoekige koker achter aan om in een rechthoek, of loopt die intern taps toe naar een cirkel zoals in je tafel? Anders vrees ik dat je vrij snel, heel weinig meer in je vuilniszak gaat krijgen.mphilipp schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:13:
Laatste klusje van het jaar! Misschien wat inspiratie voor anderen qua werkplek. Ik wilde graag de AMS aan de muur hebben, zodat ik de klep makkelijker open en dicht kon doen als ik bv PLA print. Ik had geen zin in zo'n riser, want volgens mij rammelt dat ook nog eens. Bovendien heb ik een idee om een soort afzuigkap te fabriceren die ofwel de lucht afzuigt/filtert en afvoert, of circuleert. Want als je PLA/PETG print, wil je de vieze lucht en warmte afvoeren, maar bij ABS/ASA wil je wel van de vieze lucht af, maar niet de warmte afvoeren. Maar goed, dat komt allemaal nog.
Verder wilde ik een poop chute die ik op een vuilniszak oid kon aansluiten en niet een bakje die ik steeds weer er achter vandaan moet pulken om leeg te gooien. Ik heb een ontwerp gevonden die de poop door de tafel heen afvoert. Ik heb eea fotografisch vastgelegd in het kader van 'pics or it didn't happen'.
Het gat in mijn werkblad waar het afdekplaatje in zit met een hokje waar de poopchute in geleid wordt.
[Afbeelding]
Overzicht van het nog lege werkblad. Je ziet het pijpje dat onder het werkblad in het gat gestoken moet worden en waar de vuilniszak op gestoken kan worden.
[Afbeelding]
Poopchute aan de achterkant van de printer
[Afbeelding]
De AMS op zijn steuntjes aan de muur
[Afbeelding]
De printer weer op zijn plek
[Afbeelding]
Nou ben ik vreselijk handig, dus hangt de AMS nét iets te hoogGeen probleem, want ik wil 'm echt op die hoogte hebben om genoeg vrije ruimte boven de printer te hebben. Ik heb al een langere kabel besteld bij Bambu en een flink stuk PTFE slang. Dat komt altijd wel van pas.
Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three
Die carbon rods hoeven niet gesmeerd. Voor de leadscrews gebruik ik nog steeds de zakjes lube doe bij de printer kwamenYzord schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:07:
Welk vet gebruiken jullie om de roads in te smeren? Ik heb helaas no niks 123 thuis liggen
Xbox
[ Voor 27% gewijzigd door Yzord op 31-12-2023 19:56 ]
@Fly-guy , @my_fieromy_fiero schreef op zondag 31 december 2023 @ 16:36:
[...]
Hier hetzelfde, foutje in de app lijkt mij.
Ook moet ik de app ook echt killen anders is w accu snel leeg, de app blijft stroom trekken
Bij mij niet, ik kan nadat ik de camera heb bekeken, een uur modellen gaan zoeken, in de instellingen kijken, of waar dan ook, maar daarna blijft het camera beeld zwart.jj85 schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:49:
[...]
@Fly-guy , @my_fiero
Werkt het als je eerst even switched van Devices naar Models? Dat is in ieder geval bij mij een werkende workaround
[Afbeelding]
Het loopt inderdaad af naar een cirkel. Het is dit model.BM schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:28:
[...]
Eindigt door rechthoekige koker achter aan om in een rechthoek, of loopt die intern taps toe naar een cirkel zoals in je tafel? Anders vrees ik dat je vrij snel, heel weinig meer in je vuilniszak gaat krijgen.
Hoe vaak moet je dit doen eigenlijk? Ik wil het ook niet teveel doen.BM schreef op zondag 31 december 2023 @ 18:19:
[...]
Die carbon rods hoeven niet gesmeerd. Voor de leadscrews gebruik ik nog steeds de zakjes lube doe bij de printer kwamen
Staat gewoon in de wiki;Llopigat schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:00:
[...]
Hoe vaak moet je dit doen eigenlijk? Ik wil het ook niet teveel doen.
Xbox
Ah ok ik wist niet dat er een wiki was. Ik kende alleen de documentatie site. Is die er ook voor de P1?_ferry_ schreef op zondag 31 december 2023 @ 21:47:
[...]
Staat gewoon in de wiki;
https://wiki.bambulab.com...tenance/basic-maintenance
(Al hangt eea natuurlijk wel af van het gebruik, als hij 3 maanden amper gebruikt is is het onzinnig om toch na 3 maanden te smeren)
[ Voor 11% gewijzigd door Trasos op 01-01-2024 13:06 ]
Het beta programma heeft een limiet aan aantal testers, je word in een wachtrij geplaatst op het moment dat ze meer test aanmeldingen hebben dan de limiet. (staat in de popup op het moment dat je de beta firmware aanzet in de handy app).Fietstasss schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:46:
Ik blijf het probleem houden dat ik de Beta Firmware niet 'zichtbaar' krijg.
Printer (P1S) draait nu op 01.04.02.00 maar zou graag upgraden naar de Beta met nieuwe functionaliteiten.
Al meermaals in en uit het Beta-programma gestapt, ook meermaals printer volledig van stroom afgehaald en opnieuw aangezet, zowel met als zonder AMS aangesloten, maar krijg maar geen melding van een beschikbare nieuwe firmware, deze zou toch gewoon in de Bambu Handy app zichtbaar moeten worden?
Iemand info over hoe ik deze updates alsnog geinstalleerd kan krijgen?
Nah ja, zo'n AMS is leuk, maar die slikt geen CF, of andere abrasive filamenten. Die zijn ook nog eens gevoelig voor vocht ook.L.N. schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 07:59:
Een tijd geleden noemde ik deze bewaardozen als optie om filament te bewaren. Deze YouTuber heeft ze aangepast, zodat je kunt printen zonder het filament uit de bewaar doos te halen. Waarschijnlijk is dit minder relevant voor iemand met een AMS. Hij voegt ook een houder/doosje voor silica korrels toe.
[YouTube: DIY 10€ Filament Dry box]
Ik weet niet helemaal van de hoed en de rand hoor, maar zijn die CF filaments niet een probleem omdat je de PTFE tube er heel snel mee vernachelt? Als dat zo is, is dat met deze DYI drybox toch niet anders?MC Taz Man schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:34:
[...]
Nah ja, zo'n AMS is leuk, maar die slikt geen CF, of andere abrasive filamenten. Die zijn ook nog eens gevoelig voor vocht ook.
Xbox
Nee, da's correct. Maar hoe wil je het filament anders in de printer krijgen?BM schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:31:
[...]
Ik weet niet helemaal van de hoed en de rand hoor, maar zijn die CF filaments niet een probleem omdat je de PTFE tube er heel snel mee vernachelt? Als dat zo is, is dat met deze DYI drybox toch niet anders?
Mocht ik er finaal naast zitten hoor ik dat ook graag
Dat is waar, het kan schade veroorzaken aan de PTFE-tubes. Maar het is ook niet gezond voor je nozzle.BM schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:31:
[...]
Ik weet niet helemaal van de hoed en de rand hoor, maar zijn die CF filaments niet een probleem omdat je de PTFE tube er heel snel mee vernachelt? Als dat zo is, is dat met deze DYI drybox toch niet anders?
Mocht ik er finaal naast zitten hoor ik dat ook graag
Uhm, nee. De nozzle heeft niets te maken met het feit dat BL het heel sterk afraad om die filamenten te gebruiken in de AMS...chaoscontrol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:33:
Het gaat inderdaad om de nozzle. Uit ervaring kan ik vertellen dat het echt wel even duurt voor je nozzle stuk gaat door het printen van abrasive materialen. Dat zal met de hardened steel nozzle dus nog veel langer duren.
(Ik heb prima een keer 2 rollen GITD weg geprint op een cheap-ass niet-hardened nozzle en deed het er na nog maanden prima met andere filamenten.)
Ik bedoelde dat het niet zo erg is voor de PTFE tube maar wel voor de nozzle. De AMS is sowieso een matig apparaat.MC Taz Man schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Uhm, nee. De nozzle heeft niets te maken met het feit dat BL het heel sterk afraad om die filamenten te gebruiken in de AMS...
Ook dat is niet helemaal correct. Dat spul gaat door PTFE als een mes door boter. Daarbij is een hard-stalen nozzle wel bestand tegen wat CF filament.chaoscontrol schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:45:
[...]
Ik bedoelde dat het niet zo erg is voor de PTFE tube maar wel voor de nozzle.
Compleet oneens, maar okDe AMS is sowieso een matig apparaat.
Ging het niet meer om de feeders in de AMS? Die plastic dingetjes waar je ze in doet? Er zit in de AMS volgens mij niets dat het filament aanraakt of trekt, dat doet de extruder en die heeft stalen geleiders (in de X1C iig).MC Taz Man schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Uhm, nee. De nozzle heeft niets te maken met het feit dat BL het heel sterk afraad om die filamenten te gebruiken in de AMS...
Ook die onderdelen idd, was ik vergetenmphilipp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:15:
[...]
Ging het niet meer om de feeders in de AMS? Die plastic dingetjes waar je ze in doet? Er zit in de AMS volgens mij niets dat het filament aanraakt of trekt, dat doet de extruder en die heeft stalen geleiders (in de X1C iig).
Ik heb van die buttons geprint om op de feeders te zetten. Sowieso makkelijker om tegen te duwen om nieuw filament erin te krijgen en door het kleine stukje PTFE tube, beschadigt zo de feeder niet.
[ Voor 13% gewijzigd door MC Taz Man op 02-01-2024 12:44 ]
Tsja, niets is perfect. Maar voorlopig is het het beste MMU systeem dat zo uit de box gewoon werkt. Bambu heeft het best slim verzonnen. En uiteraard is het makkelijk om een bestaand systeem te bekijken en te bedenken wat beter kan, maar ik zou zeggen dat V1 best aardig gelukt is. Ik denk dat ze bij Bambu zelf ook druk in de weer zijn met de mods zoals Hydra en de praktijkervaringen van de gebruikers.MC Taz Man schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:20:
[...]
Ook die onderdelen idd, was ik vergeten. Al met al is de AMS (imo) een geweldig apparaat, maar verre van een perfect apparaat.
Daar moet ik mij ook bij aansluiten. Toen ik mijn eerste Prusa kocht, wilde ik er uiteindelijk ook een MMU opzetten. Dat heb ik niet gedaan nadat ik alle verhalen las over wat voor een gedrocht het was/kon zijn.mphilipp schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:21:
[...]
Tsja, niets is perfect. Maar voorlopig is het het beste MMU systeem dat zo uit de box gewoon werkt. Bambu heeft het best slim verzonnen. En uiteraard is het makkelijk om een bestaand systeem te bekijken en te bedenken wat beter kan, maar ik zou zeggen dat V1 best aardig gelukt is. Ik denk dat ze bij Bambu zelf ook druk in de weer zijn met de mods zoals Hydra en de praktijkervaringen van de gebruikers.
Ik heb zelf geen ervaring met de Prusa MMU, Mosaic of de ERCF, maar wat ik zo links en rechts begrijp is dat er nog best wel wat aan gerommeld moet worden om het goed aan de praat te krijgen. En de AMS heeft alleen problemen met de kartonnen spools en bepaalde afwijkende maten (waarvan ik er een aantal heb). Maar qua werking is het tot nu toe perfect. Wat er in kan, werkt gewoon.
Wilde vandaag toevallig iets printen, en zag toen de firmware update.jj85 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:52:
Voor de P1 users (@Fietstasss, @Naalroc ) : de nieuwe firmware is gereleased:
https://wiki.bambulab.com...-firmware-release-history
[ Voor 29% gewijzigd door Trasos op 02-01-2024 21:14 ]
Ik heb mijn Bambu nog niet zo lang en heb wat geprobeerd met ABS. Ik heb gemerkt dat er meer nodig is om dat op die textured plate te printen dan gewoon de defaults volgen. Na 2 mislukte (losgelaten) prints, heb ik maar de engineering plate gepakt en die voorzien van een laag gluestick en dat bleef wel zitten.Trasos schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:08:
[...]
Ik wilde vandaag iets in ASA printen, maar de print 'warpte' na een half uur van z'n plek af. Ondanks de brim.
Ik gebruik Bambu's eigen ASA filament op de textured PEI plate in een P1S, en had het bed een half uur voorverwarmd op 90 graden.
Morgen krijg ik wat adhesive spul binnen, waarmee ik de plate van tevoren kan insmeren.
Dear customer,
We hope this email finds you well. We have an important update regarding the extruder gear of the printer you ordered. Our quality control team has identified a potential issue with the extruder gear in some units after shipment.
Although the probability of this issue occurring is low, we want to ensure you have the best user experience. With your printer, we will include an extra extruder assembly as a spare part. If there is any wear on the extruder gear, we recommend replacing it with the provided spare. The replacement process is simple and can be done using the following guides:
Replacing the X1 extruder
Replacing the P1 extruder
Your printer has been shipped. The extra extruder unit has also been shipped in a separate package with the tracking number: .....
We have addressed any potential risks in the affected batch, so subsequent products and accessories are problem-free. Rest assured, we are strengthening our internal controls to deliver the best product experience to our users.
Please note that this email address is not monitored.
We apologize for any inconvenience caused and appreciate your understanding and support. If you have any questions or concerns, please reach out to our Customer Support. We are here to assist you throughout the process.
Thank you for choosing our product. We value your trust and look forward to providing you with a seamless printing experience.
Sincerely,
Bambu Lab
(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer
Ik heb het ook allemaal maar 1x geprobeerd. Aangezien men roept dat als je op bv de coldplate met PLA print, je die sticker kapot kunt trekken met het verwijderen, doe ik maar braaf die gluestick. Maar liever gebruik ik de textured plate. Daar gaat het prima op. Maar die werkt weer niet met de calibraties, dus die doe ik met de colde/engineering plate. En die ene keer met (Polymaker) ABS bleef ie niet zitten. Ik zal het ook eens zonder proberen.Naalroc schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:35:
Daarover heb ik een heel andere ervaring @mphilipp : Ik heb mijn machine ook nog maar kort, en heb al tientallen uren geprint met ABS, wat ik nog nooit eerder had gedaan.
Er is 1 maal een print los gekomen, en afwassen met Dreft en daarna kalibreren loste dat probleem op.
Ik gebruik geen hechtmiddelen (ook nooit gedaan trouwens op mijn Ender) en grotendeels de default settings. Gebruik 2 merken: Bambu Lab en eSUN (want Grijs is al maanden niet te koop bij Bambu)!
De cold plate kan je gewoon gebruiken zonder lijm, met PLA. Ik gebruik daar altijd glasex op vóór en na elke print. Niet dat ik die plate nog gebruik, maar goed.mphilipp schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:09:
[...]
Ik heb het ook allemaal maar 1x geprobeerd. Aangezien men roept dat als je op bv de coldplate met PLA print, je die sticker kapot kunt trekken met het verwijderen, doe ik maar braaf die gluestick. Maar liever gebruik ik de textured plate. Daar gaat het prima op. Maar die werkt weer niet met de calibraties, dus die doe ik met de colde/engineering plate. En die ene keer met (Polymaker) ABS bleef ie niet zitten. Ik zal het ook eens zonder proberen.
Maar wat dat betreft lijkt het soms wel of anderen een heel ander apparaat hebben. Mensen die beweren nooit hechtmiddelen (of juist release agent) te gebruiken en 100% succes hebben en anderen hebben daar juist weer géén succes mee. Vooral in het begin, probeer ik van alles uit, en dan eerst volgens het boekje, zodat ik niet op spokenjacht ga. Daarna kan ik gaan experimenteren.
Overigens heb ik op mijn Ender ook nooit iets gebruikt. Die speciale glasplaat was gewelidig. Gewoon de boel laten afkoelen en het komt er zo vanaf. Maar ik weet niet of dat met ABS ook zo werkt, want dat deed ik natuurlijk niet op mijn Ender 3...
De meegeleverde PEI plaat, ik heb niets anders...
Dat werkt bij mij exact hetzelfde met de PEI plaat en afkoelen.mphilipp schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:09:
[...]........
Overigens heb ik op mijn Ender ook nooit iets gebruikt. Die speciale glasplaat was gewelidig. Gewoon de boel laten afkoelen en het komt er zo vanaf. Maar ik weet niet of dat met ABS ook zo werkt, want dat deed ik natuurlijk niet op mijn Ender 3...
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq