kostenaci schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:40:
Vragen:
- Na wat onderzoeken, kom ik er niet uit hoe zinvol een warmtepomp is voor NL. Iemand met ervaringen?
- Zal de 160PK voldoende zijn voor deze zware auto? Ik heb testrit gepland maar dat is 230PK
Ik heb verderop in dit topic een keertje uitgerekend wat de impact van een warmtepomp is. In de winter heb je minder bereik voornamelijk door de verwarming (en een beetje door dichtere lucht bij de lagere temps). Met een warmtepomp hou je ongeveer 75% van de range over. Zonder warmtepomp hou je ongeveer 66% van de range over, dat is een stuk minder dus.
Dus 75% van 420 Km of 66% van 600 Km, valt toch uit in het voordeel van de 77kWh batterij, maar het verschil is niet heel groot (315 vs 400 Km). Als je kijkt naar snelweg kilometers dan is het misschien nog minder groot. De 77kWh batterij haalt ca 400Km bij constant 120km/h, de kleine accu zal op 280 zitten schat ik Als je daar 75 en 66% van neemt kom je uit op 260 vs 210 Km. Het voordeel van de 77kWh zonder warmtepomp is dus dat je in de zomer een stuk verder komt.
Of 151 Pk genoeg voor je zijn kan ik niet beslissen. Ik rij nu de Ioniq 28kWh met 120 Pk. De Pk/gewicht verhouding is vrijwel gelijk aan de Ioniq 6 met de kleine batterij, dus ik vermoed dat het dan ook vrijwel gelijk rijdt. Ik kan niet zeggen dat ik overal de traagste ben, verre van eigenlijk. Als je nu een 110 Pk diesel gewend bent, dan is elke EV een vooruitgang.
Maar met bovenstaande in gedachte heb ik zelf toch voor de Style 77kWh gekozen. Voornamelijk omdat ik thuis kan laden en ik met mijn huidige EV misschien 5 keer per jaar aan de DC lader sta. Maar je zegt zelf dat je vaker zult snelladen en niet thuis kunt laden, dan zou ik eerder richting de Connect neigen. Al valt het tijdsverlies door een te koude accu best mee als je onderstaande video ziet.