koboy schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 22:18:
[...]

Hypermilen! De dag van de toerrit heb ik uiteindelijk een fractie meer dan 13 kWh/100km gedaan, maar terug ook een stuk 130. Merk wel dat zodra je wat meer door gaat rijden het vlot meer wordt. Aan de andere kant deed mijn partner vandaag 12,45 kWh/100km met voornamelijk snelweg.
Wel, ben nog niet thuis, maar tijdens het laden even de Bluelink gekoppeld en dan heb ik deze statistieken al voor vandaag, waarbij de laatste 80km snelweg ik geen vrachtwagens voor me had:

Ook leuk, kom je met koude batterij toe, plug je die lader in, hoor je ineens een vloeistof borrelen in je wagen. Als dat stopt, en de batterij warm is, ging ie wel netjes richting 140kW (kleine batterij in mijn karretje)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:43

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bjorn heeft zijn range test voor de Ioniq 6 gedaan. De Ioniq 6 is niet zo efficient als de Tesla model 3 met vergelijkbare accu, maar komt aardig in de buurt. Auto's met een hogere range hebben ook meteen een veel grotere accu, dus dat doet de Ioniq 6 goed. Alleen vreemd is dat de Kona 64kWh een iets grotere range heeft met 10kWh minder accu. Je zou denken dat de Kona niet echt goed gestroomlijnd is.

Dus nu nog benieuwd naar de 1000km challenge. Dat wordt nog een uitdaging aangezien Bjorn bij de range test al moeite had om de accu op temperatuur te krijgen voor de hoge laadstromen. De temp van de koudste accucel moet boven de 25C liggen voordat de auto met 200+ kW wil laden. De accu verwarming kreeg dat niet voor elkaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:56

koboy

Heb een idee voor een icon

Probleem dat Bjorn had was dat de pre conditioning stopt ergens tussen de 20 en 17%, en dat hij toen nog niet bij de lader was, met een maar half opgewarmde accu. Iets waar het navigatie systeem trouwens keurig melding van maakte!
Benieuwd of hij hier rekening mee houdt in de 1000km challenge.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Maar als je met 20% bij de lader komt, haal je van 20 tot 30% max laadsnelheid, en daarna zakt het alweer tot 170 kW. Dus Bjorn wil altijd met 2-5% aankomen bij de lader om zolang mogelijk van de hoge laadsnelheid te kunnen profiteren. Al heb ik ook laadcurves gezien waarbij tot 15% maar 170kW geladen wordt en dan tot 50% met 230kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:22:
Maar als je met 20% bij de lader komt, haal je van 20 tot 30% max laadsnelheid, en daarna zakt het alweer tot 170 kW. Dus Bjorn wil altijd met 2-5% aankomen bij de lader om zolang mogelijk van de hoge laadsnelheid te kunnen profiteren. Al heb ik ook laadcurves gezien waarbij tot 15% maar 170kW geladen wordt en dan tot 50% met 230kW.
In de appgroep van de toerrit is door iemand de laadcurve gedeeld: https://evkx.net/models/h..._range_awd/chargingcurve/. Hier is te zien dat vanaf een paar procent opgebouwd wordt van ruim 200 naar 235kW bij ongeveer 45% vol. Daarna een tijd ongeveer 180, om vanaf 70% echt te gaan afbouwen.
Denk dat je met tijd wint met leveren tot 20% en een warme accu hebben, dan zo ver mogelijk leeg te rijden.
De Ioniq 6 is duidelijk een ander beestje dan de Lucid, die alleen maar echt snel laadt met een lege accu.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MFM101
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:08
broord schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 15:46:
Hi,

Sinds enige tijd lees ik met interesse mee in dit forum. Ik overweeg een 6 RWD Lounge of een 6 AWD connect te leasen na afloop van mijn huidige contract (04-2024).

Nu heb ik een officiële dealer gebeld met de vraag wat de levertijd van de betreffende 2 configuraties is. De betreffende medewerker kwam niet verder dan (voor beide configuraties) een termijn van tussen de 9 en 12 maanden.

Mijn vraag aan jullie is of jullie dit vanuit eigen onderzoek herkennen? Mogelijk ook of voor een van beide configuraties mogelijk t.o.v. de ander een langere levertijd van toepassing is. Bovenstaande vooral om te voorkomen dat ik nu een bestelling plaats en de auto ver voor het aflopen van mijn contract geleverd wordt.

Mijn gevoel op basis van jullie berichten is overigens dat de 12 maanden makkelijk aangetikt wordt.

Alvast bedankt!
Er staan een aantal FE modellen bij de Hyundai Dealer, die zijn direct beschikbaar als het goed is, scheelt je een lange wachttijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MFM101
Brilsmurfffje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:32:
[...]

1 week geleden besteld en waarschijnlijk volgende week ophalen. Een connect 77kwh rwd in de kleur zwart met paarse gloed en de 18" aero wielen.

Gaat om een voorraad model, de leasemij moet nog een aantal offertes opvragen, kenteken is al bekend.

Er waren bij Hyundai geen opties dus bestellen zou enkel betekenen dat we de kleur die we willen kunnen bestellen. Enkel gaf de dealer aan dat het 8 maanden duurt en dat op het moment van bestellen de prijs ook niet vaststaat dus als de autos duurder worden gaat ook je lease prijs omhoog.
Nice!

Ik heb dezelfde besteld ;) Er zijn er meerdere beschikbaar bij de dealer, die hebben gewoon een x aantal besteld en in voorraad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loekie010
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:26
YouTube: Hyundai Ioniq 6 RWD range test

Ook de eerste echte test van de IFS (matrix) verlichting is van Bjorn, hier was ik erg benieuwd naar.
Conclusie: verlichting draait niet mee in de bochten, breedte van de lichtbundel is niet heel breed en vooral vooruit gefocust, matrix resolutie is redelijk laag (i.t.t. bijv. Audi). Maar licht schijnt erg ver naar voren, heeft een hoge helderheid en het blokkeren van lichtbundels voor tegenmoetkomend en naderend verkeer werkt uitstekend (verblind dus geen mede bestuurders).

Voor de meeste situaties op de Nederlandse wegen en snelwegen dus ideaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HomerJ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:15
Dealer belde net dat mijn auto binnen is, in februari besteld. Half jaar eerder dan verwacht!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glennoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:04
HomerJ schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:16:
Dealer belde net dat mijn auto binnen is, in februari besteld. Half jaar eerder dan verwacht!
Wat voor model had je precies besteld? Ik zit zelf RDW beetje in de gaten te houden en zie toevallig dat er sinds een paar dagen eentje tussen staat die exact de mijne zou kunnen zijn. Wat ook al verrassend vroeg zou zijn gezien de initiële levertijd van 23 Oktober.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MFM101
Weet iemand of de Connect uitvoering de functie heeft om via de sleutel de auto naar voor of achter te laten rijden?

[Voor 18% gewijzigd door MFM101 op 02-05-2023 15:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-05 12:08
Die van mij heeft die functionaliteit niet (of ik heb nog niet uitgevonden hoe het werkt :) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

glennoo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 14:46:
[...]

Wat voor model had je precies besteld? Ik zit zelf RDW beetje in de gaten te houden en zie toevallig dat er sinds een paar dagen eentje tussen staat die exact de mijne zou kunnen zijn. Wat ook al verrassend vroeg zou zijn gezien de initiële levertijd van 23 Oktober.
Ik zie nog geen rode versie onder de 52000 euro (77kWh Style), dus mijn auto is nog niet geregistreerd :) (ook feb besteld)

@MFM101 Alleen de Lounge versie heeft de slimme parkeerassistent (RSPA)

[Voor 8% gewijzigd door zonoskar op 02-05-2023 16:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Frits_87
afgelopen maandag contact gehad met de dealer dat me auto er is, volgende week wordt hij geleverd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
gdl schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 15:35:
Die van mij heeft die functionaliteit niet (of ik heb nog niet uitgevonden hoe het werkt :) )
2 knopjes op de afstandsbediening naast het knopje om de koffer te openen.
Nuja, als de batterij te koud is, begint deze alsnog te verwarmen van zodra je met laden begint, dat kost een beetje tijd, maar ondertussen kan de wagen al wel laden en, eenmaal warm, verder laden aan maximaal vermogen. En als je echt snel onderweg bent, gaat je batterijpak nu ook weer niet al te koud staan. Dit weekend zelf nog gemerkt bij een 300kW lader. Bij 10% en een lage temperatuur had ik iets meer dan 80kW, hoor je de koelvloeistof krachtig rondgepompt worden en, ik neem aan, verwarmd worden en zie je enkele minuten later meer dan 130kW verschijnen op je dashbord (kleine batterij, geen grote)
zonoskar schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:40:
Bjorn heeft zijn range test voor de Ioniq 6 gedaan. De Ioniq 6 is niet zo efficient als de Tesla model 3 met vergelijkbare accu, maar komt aardig in de buurt. Auto's met een hogere range hebben ook meteen een veel grotere accu, dus dat doet de Ioniq 6 goed. Alleen vreemd is dat de Kona 64kWh een iets grotere range heeft met 10kWh minder accu. Je zou denken dat de Kona niet echt goed gestroomlijnd is.

[YouTube: Hyundai Ioniq 6 RWD range test]

Dus nu nog benieuwd naar de 1000km challenge. Dat wordt nog een uitdaging aangezien Bjorn bij de range test al moeite had om de accu op temperatuur te krijgen voor de hoge laadstromen. De temp van de koudste accucel moet boven de 25C liggen voordat de auto met 200+ kW wil laden. De accu verwarming kreeg dat niet voor elkaar.
Nuja, het feit dat die Tesla Model 3 getest werd bij zomerse temperaturen terwijl er hier nog sneeuw naast de baan lag wil ook al iets zeggen lijkt mij. Dat speelt ook mee en mag je niet vergeten. In de comments onder de video schreef iemand dat je rekening kunt houden met 6 tot 8% hogere luchtdichtheid, dat scheelt al wat. Ik denk dat als je een Model 3 en een Ioniq 6 tesamen zou testen, onder identieke omstandigheden, dat ze elkaar niet veel zullen ontlopen op gebied van efficientie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:08
Dat laatste klopt. Volgens Fastned komt de IONIQ 5 tot aan 50% zeker op Max laad snelheid.
Overigens begint deze dan ook al vanaf 2/3/4% op >230kW.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

1000 Km challenge van TeslaBjorn in 9:30, niet slecht. Ik had zelf ongeveer 9:45 tot 9:40 uitgerekend, dus Bjorn heeft het nog eens 10 minuten sneller kunnen doen. Het is 10 minuten langzamer dan een Model 3 LR, maar die heeft hij bij 20C getest, dus ik verwacht dat de HI6 dit zou kunnen evenaren bij die temperatuur.

[Voor 22% gewijzigd door zonoskar op 05-05-2023 12:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kostenaci
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 10:07
Goedemorgen,

Alvast excuus voor de lange post én onwetendheid maar ik zit met een dilemma...

Mijn zakelijke diesel gaat er uit en ik moet een nieuwe lease-auto uitkiezen en twijfel enorm tussen benzine of volledig elektrisch. Het limiet zit in het te besteden budget (geen eigen bijdrage). Dit is inclusief een onbeperkte tank/laadpas voor Europa. Los van bijtelling, zijn er geen kosten voor de berijder.

Áls ik elektrisch kies, zal het een Ioniq 6 worden.

Voor context:
- Buitendienst functie, vanuit midden NL 3-4 dagen per week bezoeken. Deze ritten zijn veelal onder de 300 kilometer retour.
- Ik heb geen eigen parkeerplek voor eigen laadpaal. staan wel in de buurt.
- Er zijn snellader (300kw) op 15 minuten rijden.
- Ik zal er mee naar Italië op vakantie gaan ofzo.

Dilemma:
Optie 1: 55 KWH RWD in Connect uitvoering (Budget is dan op)
Optie 2: 77 KWH RWD in Style uitvoering (Budget is dan op)

Ik neig naar de 55kw variant in Connect, met name vanwege de inclusieve warmtepomp (en natuurlijk stoelverwarming voor de vriendin....)

De range lijkt mij ruim voldoende in 95% van de jaarlijkse ritten.
Waarschijnlijk zal ik 'veel' gebruik maken van snelladers.

Vragen:
- Na wat onderzoeken, kom ik er niet uit hoe zinvol een warmtepomp is voor NL. Iemand met ervaringen?
- Zal de 160PK voldoende zijn voor deze zware auto? Ik heb testrit gepland maar dat is 230PK

Anders kies ik lekker een Jeep Compass e-hybrid maar dat staat mij mileau-technisch ook weer tegen.

Tips zijn welkom; het lijkt mij een mooi avontuur maar de stap van 1100km op een tank diesel naar 360 real-range lijkt mij wel spannend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koboy

koboy

Vraag 1: warmtepomp: zal zijn nut geven in de vroege en late ritten de helft van het jaar. Hiermee krijg je ook de mogelijkheid voor pre conditioning van de accu.
Vraag 2: denk dat 160pk voldoende zal zijn, maar hangt ook heel erg van je rijstijl af. Houd je van doorrijden, en altijd max-snelheid + meetcorrectie, dan heb ik twijfels. Parallel hieraan natuurlijk ook het 53/77 kWh accu verhaal.

Ikzelf kom van een 115pk benzine Skoda Karoq, en ervaar de 230pk van de 77kWh RWD versie als MEER dan zat, maar ben ook een rustige rijder.

Zag bij de opties niet of je naar 20" wielen zat te kijken, maar doe dat zeker niet in combinatie met de 53kWh accu. Praktijk wijst ondertussen uit dat de first edition rijders met 20" moeite moeten doen om op 16kWh/100km te komen. Met 18" zonder problemen onder de 13, net als de RWD

Succes met het afwegen van de plussen en minnen, en misschien optie 3: 77kWh connect en bijbetalen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kostenaci schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:40:
Goedemorgen,

Alvast excuus voor de lange post én onwetendheid maar ik zit met een dilemma...

Mijn zakelijke diesel gaat er uit en ik moet een nieuwe lease-auto uitkiezen en twijfel enorm tussen benzine of volledig elektrisch. Het limiet zit in het te besteden budget (geen eigen bijdrage). Dit is inclusief een onbeperkte tank/laadpas voor Europa. Los van bijtelling, zijn er geen kosten voor de berijder.

Áls ik elektrisch kies, zal het een Ioniq 6 worden.

Voor context:
- Buitendienst functie, vanuit midden NL 3-4 dagen per week bezoeken. Deze ritten zijn veelal onder de 300 kilometer retour.
- Ik heb geen eigen parkeerplek voor eigen laadpaal. staan wel in de buurt.
- Er zijn snellader (300kw) op 15 minuten rijden.
- Ik zal er mee naar Italië op vakantie gaan ofzo.

Dilemma:
Optie 1: 55 KWH RWD in Connect uitvoering (Budget is dan op)
Optie 2: 77 KWH RWD in Style uitvoering (Budget is dan op)

Ik neig naar de 55kw variant in Connect, met name vanwege de inclusieve warmtepomp (en natuurlijk stoelverwarming voor de vriendin....)

De range lijkt mij ruim voldoende in 95% van de jaarlijkse ritten.
Waarschijnlijk zal ik 'veel' gebruik maken van snelladers.

Vragen:
- Na wat onderzoeken, kom ik er niet uit hoe zinvol een warmtepomp is voor NL. Iemand met ervaringen?
- Zal de 160PK voldoende zijn voor deze zware auto? Ik heb testrit gepland maar dat is 230PK

Anders kies ik lekker een Jeep Compass e-hybrid maar dat staat mij mileau-technisch ook weer tegen.

Tips zijn welkom; het lijkt mij een mooi avontuur maar de stap van 1100km op een tank diesel naar 360 real-range lijkt mij wel spannend.
Met dit aantal kms zou ik zeker voor een iets luxere auto gaan en dus voor de connect 77kwh gaan. De kleiner accu zou ik echt niet aanraden want als je dan een keertje niet kan laten sta je direct vast. Kan je laden bij de klanten? Als in heb je voldoende stroom nodig voor een retourtje of is een enkeltje genoeg?

Wij hadden proefgereden in de 229pk en niet de 150pk. Ik moet zeggen dat ik de 229 al niet heel vlot vond aanvoelen voor een elektrische auto. Ik kan mij voorstellen dat de 150pk echt een beetje traag voelt. Je hebt wel een auto van 1500+ kilo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:09
zonoskar schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:49:
1000 Km challenge van TeslaBjorn in 9:30, niet slecht. Ik had zelf ongeveer 9:45 tot 9:40 uitgerekend, dus Bjorn heeft het nog eens 10 minuten sneller kunnen doen. Het is 10 minuten langzamer dan een Model 3 LR, maar die heeft hij bij 20C getest, dus ik verwacht dat de HI6 dit zou kunnen evenaren bij die temperatuur.

[YouTube: Hyundai Ioniq 6 RWD 1000 km challenge]
Niet slecht nee, maar het had zeker veel beter kunnen zijn als Hyundai het coldgaten onder controle krijgt, op deze manier heb je dus helemaal niets aan het 800v platform. Laadsnelheid valt gewoon erg tegen IMO

PC : Ryzen 7 5800X3D / PNY RTX 4090 / 32 GB DDR4 3600 CL18

Acties:
  • 0Henk 'm!
Geen idee of er hier mensen zijn die de snelheidsbegrenzer vaak gebruiken, maar als er mensen zijn zou ik graag hun ervaring horen.

Ik ben op dit moment namelijk zwaar ontevreden over dat stukje software van de wagen. Op secundaire wegen rij ik continue met de begrenzer aan. Het helpt me om meer op de weg te letten en zuiniger te rijden. Dat is een win-win maar ik heb nog nooit een wagen gehad die zo slecht met zijn begrenzer omgaat.

Er zijn 2 problemen die zich regelmatig voordoen, wat mij betreft zelfs veel te regelmatig. Ik heb de wagen nog geen tien dagen maar ben al enkele tientallen keren tegen onderstaande situaties aangelopen.

Aan de ene kant gebeurt het regelmatig dat ik aan het rijden ben en op kruissnelheid zit. Ik rij dan ook gewoon tegen de begrenzer aan en hou mijn voet op het gaspedaal zo stil mogelijk. Hoe ver ik het pedaal heb ingedrukt kan ik niet echt zeggen, maar als het is zoals in mijn vorige wagen, waar je dat wel kon aflezen, dan is het nog geen 20%. En ineens, uit het niets, beslist die wagen van uit zichzelf te versnellen. Komt dan wel zelf klagen dat ik sneller rij dan de ingestelde limiet (zelfs als de ISW foutief een hogere maximale snelheid aangeeft) maar het is toch echt de wagen die zelf besloten heeft van die limiet te negeren, zonder waarschuwing.

Het tweede probleem is wanneer ik aan het versnellen ben. Dan negeert deze veel te vaak de limiet bij het versnellen, en dat voel je onmiddelijk. Als de begrenzer ingesteld is dan wordt al vrij snel, en een heel stuk onder de limiet het vermogen beperkt. Als ik bij het versnellen merk dat het te vlot gaat, weet ik hoe laat het is. Zet die regen maar op 0, laat het gaspedaal maar even los en probeer dan nog maar eens van opnieuw aan te pikken en soms pas na 3 of 4 keer proberen zal de wagen eindelijk opmerken dat ik toch echt wens dat de begrenzer gerespecteerd wordt.

Ik wordt er gek van. Mijn Ioniq Classic deed dit ook heel af en toe, maar zoals ik de afgelopen dagen heb rondgereden, neen, dit is niet leuk meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

Brilsmurfffje schreef op zondag 7 mei 2023 @ 12:46:
[...]

Wij hadden proefgereden in de 229pk en niet de 150pk. Ik moet zeggen dat ik de 229 al niet heel vlot vond aanvoelen voor een elektrische auto. Ik kan mij voorstellen dat de 150pk echt een beetje traag voelt. Je hebt wel een auto van 1500+ kilo
Het is natuurlijk ook wat je gewend bent. Een Tesla of Polestar heeft bakken meer vermogen en is daardoor sneller. Een normale id3, Enyaq etc heeft weer net iets minder vermogen.
Heb net het verbruiksscherm er even bij aangehad, en met een beetje stroom optrekken (denk ice beetje, het kan dus minder) trek je 60-70 kW, en sla je een mega gat naar de auto's achter je.
Als je uit een normale ice auto komt is het bakken meer dan je gewend bent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

kostenaci schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:40:
Vragen:
Ik heb verderop in dit topic een keertje uitgerekend wat de impact van een warmtepomp is. In de winter heb je minder bereik voornamelijk door de verwarming (en een beetje door dichtere lucht bij de lagere temps). Met een warmtepomp hou je ongeveer 75% van de range over. Zonder warmtepomp hou je ongeveer 66% van de range over, dat is een stuk minder dus.

Dus 75% van 420 Km of 66% van 600 Km, valt toch uit in het voordeel van de 77kWh batterij, maar het verschil is niet heel groot (315 vs 400 Km). Als je kijkt naar snelweg kilometers dan is het misschien nog minder groot. De 77kWh batterij haalt ca 400Km bij constant 120km/h, de kleine accu zal op 280 zitten schat ik Als je daar 75 en 66% van neemt kom je uit op 260 vs 210 Km. Het voordeel van de 77kWh zonder warmtepomp is dus dat je in de zomer een stuk verder komt.

Of 151 Pk genoeg voor je zijn kan ik niet beslissen. Ik rij nu de Ioniq 28kWh met 120 Pk. De Pk/gewicht verhouding is vrijwel gelijk aan de Ioniq 6 met de kleine batterij, dus ik vermoed dat het dan ook vrijwel gelijk rijdt. Ik kan niet zeggen dat ik overal de traagste ben, verre van eigenlijk. Als je nu een 110 Pk diesel gewend bent, dan is elke EV een vooruitgang.

Maar met bovenstaande in gedachte heb ik zelf toch voor de Style 77kWh gekozen. Voornamelijk omdat ik thuis kan laden en ik met mijn huidige EV misschien 5 keer per jaar aan de DC lader sta. Maar je zegt zelf dat je vaker zult snelladen en niet thuis kunt laden, dan zou ik eerder richting de Connect neigen. Al valt het tijdsverlies door een te koude accu best mee als je onderstaande video ziet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loekie010
zonoskar schreef op zondag 7 mei 2023 @ 18:29:
[...]

Ik heb verderop in dit topic een keertje uitgerekend wat de impact van een warmtepomp is. In de winter heb je minder bereik voornamelijk door de verwarming (en een beetje door dichtere lucht bij de lagere temps). Met een warmtepomp hou je ongeveer 75% van de range over. Zonder warmtepomp hou je ongeveer 66% van de range over, dat is een stuk minder dus.

Dus 75% van 420 Km of 66% van 600 Km, valt toch uit in het voordeel van de 77kWh batterij, maar het verschil is niet heel groot (315 vs 400 Km). Als je kijkt naar snelweg kilometers dan is het misschien nog minder groot. De 77kWh batterij haalt ca 400Km bij constant 120km/h, de kleine accu zal op 280 zitten schat ik Als je daar 75 en 66% van neemt kom je uit op 260 vs 210 Km. Het voordeel van de 77kWh zonder warmtepomp is dus dat je in de zomer een stuk verder komt.

Of 151 Pk genoeg voor je zijn kan ik niet beslissen. Ik rij nu de Ioniq 28kWh met 120 Pk. De Pk/gewicht verhouding is vrijwel gelijk aan de Ioniq 6 met de kleine batterij, dus ik vermoed dat het dan ook vrijwel gelijk rijdt. Ik kan niet zeggen dat ik overal de traagste ben, verre van eigenlijk. Als je nu een 110 Pk diesel gewend bent, dan is elke EV een vooruitgang.

Maar met bovenstaande in gedachte heb ik zelf toch voor de Style 77kWh gekozen. Voornamelijk omdat ik thuis kan laden en ik met mijn huidige EV misschien 5 keer per jaar aan de DC lader sta. Maar je zegt zelf dat je vaker zult snelladen en niet thuis kunt laden, dan zou ik eerder richting de Connect neigen. Al valt het tijdsverlies door een te koude accu best mee als je onderstaande video ziet.

[YouTube: Hyundai Ioniq 6, Nio ET5 and Tesla Model 3 charging battle]
De maximale range is daarbij niet het belangrijkste, enkel op dagen dat je precies deze range rijdt en daarna kan opladen is dat van belang (bijv. in NL). Maar onderweg naar Italië is het erg lekker als je een 200km+ range hebt tussen de 80% en 15% SOC. Zo kan je tijdens korte stops direct snelladen en goed door rijden. Met een kleine accu zal je of veel vaker moeten stoppen, langer moeten laden per stop of langzaam moeten rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MFM101
Brilsmurfffje schreef op donderdag 20 april 2023 @ 14:32:
[...]

1 week geleden besteld en waarschijnlijk volgende week ophalen. Een connect 77kwh rwd in de kleur zwart met paarse gloed en de 18" aero wielen.

Gaat om een voorraad model, de leasemij moet nog een aantal offertes opvragen, kenteken is al bekend.

Er waren bij Hyundai geen opties dus bestellen zou enkel betekenen dat we de kleur die we willen kunnen bestellen. Enkel gaf de dealer aan dat het 8 maanden duurt en dat op het moment van bestellen de prijs ook niet vaststaat dus als de autos duurder worden gaat ook je lease prijs omhoog.
Ik heb precies dezelfde :D vandaag ophalen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:48
Ik haal morgen de FE op, maar ik heb er 18" aero wielen op laten zetten. Gelijk doorrijden om een Opticoat erop te laten zetten. Donderdag gelijk 1000 km ermee naar Praag rijden, wordt een goede testrit. Eens kijken hoe de Ioniq 6 presteert met hoge snelheden op de Autobahn :P

[Voor 15% gewijzigd door calvinturbo op 08-05-2023 12:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MFM101
calvinturbo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:37:
Ik haal morgen de FE op, maar ik heb er 18" aero wielen op laten zetten. Gelijk doorrijden om een Opticoat erop te laten zetten. Donderdag gelijk 1000 km ermee naar Praag rijden, wordt een goede testrit. Eens kijken hoe de Ioniq 6 presteert met hoge snelheden op de Autobahn :P
En wat doe je met je grote velgen?

Anders hadden we kunnen ruilen :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• calvinturbo
MFM101 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:50:
[...]

En wat doe je met je grote velgen?

Anders hadden we kunnen ruilen :D
Bij de dealer swappen ze die voor levering dus ik vrees dat dat ruilen niet meer gaat, helaas. Heb ook niet extra betaald voor die 18", dus die 20" gaat naar de dealer.

[Voor 11% gewijzigd door calvinturbo op 08-05-2023 13:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-05 07:40
calvinturbo schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:37:
met gemak naar max 191km/u :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

hemertje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 22:01:
[...]

met gemak naar max 191km/u :P
Hakt doorrijden flink in de range van de wagen of heb je daar toch een voordeel van de aerodynamica?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• calvinturbo
Brilsmurfffje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:10:
[...]

Hakt doorrijden flink in de range van de wagen of heb je daar toch een voordeel van de aerodynamica?
Het zal er altijd op inhakken, maar de Ioniq 6 heeft wel een mooie (snelle) laadcurve en uiteraard zal het helpen dat die aerodynamisch is. Ben benieuwd wat de meest optimale snelheid is qua tijd als je geen snelheidslimiet hebt. Zou dat gewoon de maximumsnelheid van de auto zijn?

Acties:
  • +3Henk 'm!
Das natuurlijk het principe dat vele Tesla rijders toepassen, goed doorrijden, beperkt laden om zo de snelste tijd neer te zetten. Waarbij de Ioniq 6 dan nog het voordeel zal hebben dat die zijn hoog laadvermogen langer kan aanhouden, maar je ongetwijfeld ook te maken gaat krijgen met een batterij die het wat warm heeft en daardoor de lading gaat knijpen.

Ik vermoed dat het nog iets te vroeg is om met zekerheid te kunnen zeggen wat optimale snelheid en optimale laadstrategie is op Duitse snelwegen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loekie010
Eind december heb ik een Ioniq 6 Connect 77kWh Biophilic op 20-inch besteld, deze zal eind september arriveren. Een collega heeft in februari exact dezelfde auto op 18 inch besteld en deze is zojuist gearriveerd (zelfde dealer). Dealer meldde bij navraag dat de velgen inderdaad de veroorzaker zijn…

Heeft een van jullie een vergelijkbare ervaring bij zelf geconfigureerde auto’s? Ik zie op buitenlandse fora juist veel uitgeleverde auto’s op 20-inch. In Nederland staan alle voorraad modellen dan weer op 18-inch.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glennoo
@Loekie010 Ik heb sowieso het idee dat de initiële leveringsdata nogal een "worst case scenario" zijn. Ik zie her en der wel meer berichten langskomen van mensen die Oktober te horen krijgen maar waarvan deze nu al uitgeleverd wordt. Maargoed, liever een late leveringstijd en hem eerder krijgen dan andersom. Sinds 25 April staat er ook al een model op opendata.rdw.nl welke exact voldoet aan het model wat ik besteld heb maar deze staat nog steeds niet op naam :) who knows.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MFM101
Loekie010 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:22:
Eind december heb ik een Ioniq 6 Connect 77kWh Biophilic op 20-inch besteld, deze zal eind september arriveren. Een collega heeft in februari exact dezelfde auto op 18 inch besteld en deze is zojuist gearriveerd (zelfde dealer). Dealer meldde bij navraag dat de velgen inderdaad de veroorzaker zijn…

Heeft een van jullie een vergelijkbare ervaring bij zelf geconfigureerde auto’s? Ik zie op buitenlandse fora juist veel uitgeleverde auto’s op 20-inch. In Nederland staan alle voorraad modellen dan weer op 18-inch.
Ik vermoed dat de meeste autodealers voorgeconfigureerde auto's hebben besteld, toevallig zat daar waarschijnlijk de auto van je collega bij. Als je minder gelukt hebt zal je op de volgende lichting moeten wachten.

Wat voor jou wellicht een optie is, zoek een voorraad model en zet daar de 20 inch wielen onder (kost je wel bijna 2900 euro) maar dan rijdt je wel snel in je nieuwe auto. (Mits je leasemaatschappij / contract dit toelaat)

Acties:
  • 0Henk 'm!
MFM101 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 16:52:
[...]

Ik vermoed dat de meeste autodealers voorgeconfigureerde auto's hebben besteld, toevallig zat daar waarschijnlijk de auto van je collega bij. Als je minder gelukt hebt zal je op de volgende lichting moeten wachten.

Wat voor jou wellicht een optie is, zoek een voorraad model en zet daar de 20 inch wielen onder (kost je wel bijna 2900 euro) maar dan rijdt je wel snel in je nieuwe auto. (Mits je leasemaatschappij / contract dit toelaat)
Moet je natuurlijk wel die kost willen maken, dat is niet een paar euro extra.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Blokker_1999 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Je zou zeggen dat die 20” wel even duur zijn als de 18”, ze ruilen immers wel 20 voor 18. Maar als je 20” wilt moet je 2900 bij betalen. Boeven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koboy

koboy

Blokker_1999 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 17:12:
[...]

Of die extra kosten niet maken en 18" nemen. Die 20"-ers zijn stroomvreters >:)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:05
koboy schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 18:50:
[...]
Of die extra kosten niet maken en 18" nemen. Die 20"-ers zijn stroomvreters >:)
Snap die lui ook niet die voor minder efficiënte wielen en lagere range gaan. En dan nog 2900 extra betalen lees ik en half jaar langer wachten.
Slim klinkt voor mij anders. 8)7

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• glennoo
Looks en meer stuurcomfort zijn ook een ding als de range je wat minder boeit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

glennoo schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:40:
Looks en meer stuurcomfort zijn ook een ding als de range je wat minder boeit.
Looks kan in nog wel inkomen. Algemeen comfort is minder, want plattere band. Band is breder, dus zwaarder sturen. En voor ik het vergeet: de band die er op zit heeft eigenlijk geen velgbeschermer, dus ze zullen snel lelijker worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Loekie010
Helemaal mee eens maar vind persoonlijk het verschil in uitstraling te groot. Range blijft voor mij ruim voldoende. Alsnog jammer dat er geen gulden middenweg is.
De 20ers achteraf plaatsen ga ik niet doen, dat kost me te veel geld en de leasemaatschappij gaat daar moeilijk over doen. Bij het samenstellen viel mij op dat het leasebedrag voor de 20ers een stuk hoger ligt, vooral te verklaren door de hogere gebruikskosten (efficiency en dure zomer/winterbanden).
Bovendien rijd ik momenteel een BMW i4 40, daar ben ik ook zeer tevreden over maar vind de ioniq stiekem gaver (+ meer opties en gek genoeg betere zitpositie)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• rvd69
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 15:47
Ik heb de Lounge besteld, vind persoonlijk die 18’ velgen echt spuuglelijk, doen echt afbreuk aan de I6. Nu ben ik gelukkig geen leaser dus heb niks met een leasemaatschappij te maken. Betaal graag wat extra’s en neem de mindere range voor lief.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05 11:11
Blokker_1999 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 08:51:
Das natuurlijk het principe dat vele Tesla rijders toepassen, goed doorrijden, beperkt laden om zo de snelste tijd neer te zetten. Waarbij de Ioniq 6 dan nog het voordeel zal hebben dat die zijn hoog laadvermogen langer kan aanhouden, maar je ongetwijfeld ook te maken gaat krijgen met een batterij die het wat warm heeft en daardoor de lading gaat knijpen.

Ik vermoed dat het nog iets te vroeg is om met zekerheid te kunnen zeggen wat optimale snelheid en optimale laadstrategie is op Duitse snelwegen.
Gisteravond geladen bij 15gr, 18% batterij, 30km accu verwarmd, laadtijd ong. 16 min
En dit zijn de cijfers, sorry, onderste foto eerst.
Start binnen 1 minuut met 230, blijft tot 49% zo hoog, zakt even in naar 150 en weer up naar 180.
Laatste 2 minuten inzakken naar 145
Is Ioniq6 FE met 20"

[Voor 3% gewijzigd door hunter3315nl op 12-05-2023 15:56]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hemertje
Brilsmurfffje schreef op maandag 8 mei 2023 @ 23:10:
[...]

had er eerlijk gezegd niet op gelet wat het verbruik deed, was ook maar een klein stukje

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hemertje
rvd69 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:35:
Ik heb de Lounge besteld, vind persoonlijk die 18’ velgen echt spuuglelijk, doen echt afbreuk aan de I6. Nu ben ik gelukkig geen leaser dus heb niks met een leasemaatschappij te maken. Betaal graag wat extra’s en neem de mindere range voor lief.
hier staan meerdere velgen

https://www.hyundai.com/nl/modellen/ioniq-6/accessoires.html

vreemd dat je die niet kunt selecteren bij het samenstellen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hemertje
hunter3315nl schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:52:
[...]

Gisteravond geladen bij 15gr, 18% batterij, 30km accu verwarmd, laadtijd ong. 16 min
En dit zijn de cijfers, sorry, onderste foto eerst.
Start binnen 1 minuut met 230, blijft tot 49% zo hoog, zakt even in naar 150 en weer up naar 180.
Laatste 2 minuten inzakken naar 145
Is Ioniq6 FE met 20"
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
233kW is het maximale wat je zult gaan halen.
Heb ik met de FE ook al een paar keer gehaald.

Fastned geeft aan dat ze dit vermogen maximaal meten bij de Ioniq 6

Zie https://support.fastned.n...les/4405121276945-Hyundai

En de laadcurve:
https://evkx.net/models/h..._range_awd/chargingcurve/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

hemertje schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:38:
[...]

had er eerlijk gezegd niet op gelet wat het verbruik deed, was ook maar een klein stukje
Luchtweerstand gaat kwadratisch t.o.v. de snelheid, dus het verbruik gaat hard omhoog. Met een slechtere aerodynamica harder, maar dat deel gaat "gewoon" evenredig.
N.B. bij een ICE gaat dit natuurlijk ook op, alleen valt het bij lagere snelheden minder op omdat er meer factoren meespelen zoals hogere interne weerstand van de motor, versnelling etc. Maar als je het vergelijkt in snelweg situatie met de ICE in de hoogste versnelling gaat het qua toename min of meer gelijk op.
Mijn partner vond ooit de auto best lekker rijden bij topsnelheid, tot ik haar voorrekende dat ze dan elke 45 minuten kon gaan tanken.

• Dirk Groen
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23-05 09:42
Goede dag allemaal,
vraag over de glasscoat van hyundai.
kan deze ook op een matte lak aangebracht worden?
Kleur Gravety gold Mat.
hoor grag van de mensen die er verstand van hebben of ervaring's deskundige.
Groet Dirk

Acties:
  • +1Henk 'm!

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:24
Loekie010 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 19:52:
Bovendien rijd ik momenteel een BMW i4 40, daar ben ik ook zeer tevreden over maar vind de ioniq stiekem gaver (+ meer opties en gek genoeg betere zitpositie)
Interessant. Heb afgelopen week een proefrit gemaakt on de i4 en de ioniq 6 en ik vond de ioniq eigenlijk een beetje gewoontjes. Kan er ook aan liggen dat de 6 waarmee ik reed met stoffen bekleding was (dat zag er niet zo chique uit) en rubberen voetmatten had (yuk). Als ik hem vergelijk met mijn eigen ioniq (2018) dan is het interieur op sommige plekken veel mooier, maar op andere een beetje plastic fantastic (middenconsole, inam looking at you).

Ergo, vond de 6 dus eigenlijk tegenvallen. Ik realiseer me dat hyundai wel een paar dingen echt goed voor elkaar heeft (hda2, dode hoekherkenning, etc), maar dat heeft mijn huidige ioniq ook allemaal. Je krijgt er vooral range bij, maar dat heb ik niet echt nodig. Vond het dan ook heel irritant dat de Lounge niet keverbaar is icm kleine accu.

Conclusie is dus dat ik niet overtuigd ben van de Ioniq 6. Maar ook niet van de i4 overigens (was wel fijner, maar ook fors duurder)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dirk Groen schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:05:
Goede dag allemaal,
Kleur Gravety gold Mat.
Groet Dirk
Een van de stappen om glasscoating aan te brengen is het polijsten van de lak. Dat gaat niet samen met matte lak neem ik aan (maar ik ben geen expert of ervaring's deskundige).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

zonoskar schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:23:
[...]

Een van de stappen om glasscoating aan te brengen is het polijsten van de lak. Dat gaat niet samen met matte lak neem ik aan (maar ik ben geen expert of ervaring's deskundige).
Onze verkoper gaf aan dat de coat die Hyundai doet een beetje een wassen neus is en dat als je echt goede bescherming wil je dit beter na aflevering zelf kan regelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gdl
Ik heb op mijn Gravity Gold Matte Ioniq 6 een Krytex keramische coating laten aanbrengen. Krytex heeft een speciale coating voor matte lakken. Is niet goedkoop, maar ziet er super uit (je ziet het eigenlijk niet), en vuil/water loopt er super vanaf.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:43

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Waar heb je dat laten doen en wat kost zoiets dan?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gdl
beschuit schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:23:
Waar heb je dat laten doen en wat kost zoiets dan?
Ik heb je een PM gestuurd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 12:03
koboy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:09:
[...]

Luchtweerstand gaat kwadratisch t.o.v. de snelheid, dus het verbruik gaat hard omhoog. Met een slechtere aerodynamica harder, maar dat deel gaat "gewoon" evenredig.
N.B. bij een ICE gaat dit natuurlijk ook op, alleen valt het bij lagere snelheden minder op omdat er meer factoren meespelen zoals hogere interne weerstand van de motor, versnelling etc. Maar als je het vergelijkt in snelweg situatie met de ICE in de hoogste versnelling gaat het qua toename min of meer gelijk op.
Mijn partner vond ooit de auto best lekker rijden bij topsnelheid, tot ik haar voorrekende dat ze dan elke 45 minuten kon gaan tanken.
Bij een ICE benzine stijgt het verbruik ook vrij snel met hogere snelheden, bij een diesel lijkt dat eerder lineair te verlopen. Bij een EV zie je echt wel dat kwadratisch effect omdat inderdaad luchtweerstand daar de grootste oorzaak is van verbruik bij hogere snelheden.

De Ioniq 6 zal één van de weinige auto's zijn die dankzij lange tijd te kunnen snelladen (uitgaand van de laadcurve van de Kia EV6) nog iets van tijd wint door in Duitsland op onbeperkte stukken zo snel mogelijk te rijden. Bij de meeste andere modellen weegt de extra laadtijd meer door dan de tijdswinst van het rijden zodra je boven ~150 km/u gaat, net omwille van dat kwadratisch stijgend verbruik.
En dan nog is de netto tijdswinst waarschijnlijk marginaal, in de orde van minuten in de ideale omstandigheden waarbij je bv. 100 km lang constant aan hoge snelheid kan rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:08
Dirk Groen schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 20:05:
Goede dag allemaal,
Kleur Gravety gold Mat.
Groet Dirk
Mijn dealer heeft mij verteld dat dit WEL voor matte lak beschikbaar is.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:00
krizzziz schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:30:
[...]

Mijn dealer heeft mij verteld dat dit WEL voor matte lak beschikbaar is.
En de dealer propt de matte auto's ook door een wasstraat met borstels. (ondanks er meerdere keren nadrukkelijk word vermeld in de handleiding dit niet te doen!) 8)7 |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MFM101
Heeft er iemand een idee wat het beste is voor je batterij qua laden en percentage volladen van je batterij?

Ik heb op andere fora gezien van bijvoorbeeld Tesla modellen dat je de batterij beter tot 80% kan laden en niet naar 100% voor dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rvd69
Heeft iemand inmiddels ervaring met de 1 paddle optie? Remt de auto volledig af rekening houdend met de voorganger, of remt de auto op laatste moment hard af? Tevens, wat is jullie ervaring vwb range, auto uit laten rollen of 1 paddle approach, wat levert de hoogste range op?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koboy

koboy

rvd69 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:11:
Heeft iemand inmiddels ervaring met de 1 paddle optie? Remt de auto volledig af rekening houdend met de voorganger, of remt de auto op laatste moment hard af? Tevens, wat is jullie ervaring vwb range, auto uit laten rollen of 1 paddle approach, wat levert de hoogste range op?
Genoeg testen te vinden op o.a. YouTube dat 1 pedal de minst zuinige optie is. Dat is ook logisch omdat de constant balanceert op het randje van vermogen leveren en regenereren, en je regenereert nooit wat er (te veel) geleverd is terug.
Of het de zuinigste optie is weet ik niet maar bij mij staat hij in auto regen middelste niveau. Geeft voor mij het beste gevoel qua remmen en lang uit kunnen rollen. Als er niet alleen maar snelweg in de rit zit kom ik zo makkelijk in de buurt en zelfs onder de 11kWh/100km. (LR, RWD, 20")

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noctilucus
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 30-05 12:03
MFM101 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:42:
Heeft er iemand een idee wat het beste is voor je batterij qua laden en percentage volladen van je batterij?

Ik heb op andere fora gezien van bijvoorbeeld Tesla modellen dat je de batterij beter tot 80% kan laden en niet naar 100% voor dagelijks gebruik.
Dat wordt in het algemeen aangeraden voor Li-ion batterijen: vaak tot 100% laden zou de levensduur verkorten. Dat is geloof ik ook de reden waarom het laden boven 80% zoveel trager gaat, dat wordt afgeknepen omdat op volle snelheid laden boven de 80% niet zo gezond is voor de batterij.

Al heb ik eerlijk gezegd geen idee of er bij de meeste EV's niet al een buffer ingebouwd is tussen bruikbare batterijcapaciteit en maximale capaciteit?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:57
noctilucus schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:06:
[...]

Dat wordt in het algemeen aangeraden voor Li-ion batterijen: vaak tot 100% laden zou de levensduur verkorten. Dat is geloof ik ook de reden waarom het laden boven 80% zoveel trager gaat, dat wordt afgeknepen omdat op volle snelheid laden boven de 80% niet zo gezond is voor de batterij.
Dat klopt; het is in principe het beste om altijd tussen de 20% en 80% te rijden en te laden.

Tegelijkertijd is de 'angst' dat het daarboven opeens drastisch gaat verkorten een beetje overdreven. Een fatsoenlijke li-ion accu kan prima 1000 keer volledig ontladen en opladen zonder problemen. Bij een range van een i6 hebben we het dan dus over ~400.000 kilometer voordat je laten we zeggen 10% van je range kwijt bent.
De range afname is bovendien niet lineair, maar neemt uiteindelijk af; in het begin is de degradatie vaak sterker. Later is de degradatie meestal minder sterk.
Al heb ik eerlijk gezegd geen idee of er bij de meeste EV's niet al een buffer ingebouwd is tussen bruikbare batterijcapaciteit en maximale capaciteit?
De Ioniq Classic (2017) had al een 30.5 kWh accu terwijl er 28 kWh bruikbaar is :)
Iedere fatsoenlijke EV heeft zo een veilige marge, en laat accu's op 100% dus eigenlijk helemaal niet écht tot 100% opladen (en tevens ook niet volledig ontladen). Sowieso bestaat een accupakket uit ruim 100 cellen, waarbij de algemene li-ion vuistregels in principe gelden bij 1 cel, wat het degradatieprobleem nog verder minimaliseert.

• Loekie010
rvd69 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:11:
Je hebt keuze tot verschillende regeneratie niveau's, waarvan I-pedal de sterkste regeneratie heeft én de auto volledig linear afremt tot stilstand (zeer soepel). Persoonlijk vind ik dit ontzettend relax rijden, vooral in de bebouwde kom waardoor je eigenlijk je rempedaal niet hoeft aan te raken.

Het 'rekening houden met je voorganger' (adaptive cruise control) is een losstaand systeem in de Ioniq.

Op de snelweg zou je kunnen argumenten dat je i-pedal moet uitschakelen en de auto zo veel mogelijk moet laten coasten, het regeneren is namelijk niet 100% efficiënt. Overigens heb ik ergens gelezen dat bij de AWD versie en i-pedal ingeschakeld de aandrijving van de voorwielen niet wordt afgekoppeld (ook al gaat hier geen vermogen naartoe). Deze extra (onnodige) wrijving in de aandrijflijn zou weer voor minder effiency leiden, al zou iemand met een AWD dit moeten verifiëren.

• MFM101
Loekie010 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Je hebt keuze tot verschillende regeneratie niveau's, waarvan I-pedal de sterkste regeneratie heeft én de auto volledig linear afremt tot stilstand (zeer soepel). Persoonlijk vind ik dit ontzettend relax rijden, vooral in de bebouwde kom waardoor je eigenlijk je rempedaal niet hoeft aan te raken.

Het 'rekening houden met je voorganger' (adaptive cruise control) is een losstaand systeem in de Ioniq.

Op de snelweg zou je kunnen argumenten dat je i-pedal moet uitschakelen en de auto zo veel mogelijk moet laten coasten, het regeneren is namelijk niet 100% efficiënt. Overigens heb ik ergens gelezen dat bij de AWD versie en i-pedal ingeschakeld de aandrijving van de voorwielen niet wordt afgekoppeld (ook al gaat hier geen vermogen naartoe). Deze extra (onnodige) wrijving in de aandrijflijn zou weer voor minder effiency leiden, al zou iemand met een AWD dit moeten verifiëren.
Wat ik persoonlijk merk op de snelweg is dat de i-pedal hard afremt en daardoor krijg je een jojo effect wanneer je op hogere snelheden rijdt. (het is mogelijk om de regeneratie van je i-pedal in te stellen).

• san1980
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06:52
Wij merken in onze FE bij een snelheid vanaf zo'n 104 km per uur dat er een lichte trilling ontstaat in de auto. Je voelt dit ook aan het stuur. Wij hebben gisteren de auto naar de dealer gebracht. Die heeft opnieuw gebalanceerd en zei wel een kleine afwijking te hebben geconstateerd. Echter nu merken we helaas dat de trilling er nog is. De dealer zei ook dat het een eigenschap van een electrische auto zou zijn. Ik zag een topic over trillingen in de 5. Ik vroeg mij af of anderen dit ook met hun 6 hebben?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

san1980 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 13:19:
De dealer zei ook dat het een eigenschap van een electrische auto zou zijn.
Bij de Ioniq 5 zijn er inderdaad (veel) klachten (geweest) over hobbelen. Wat het probleem daar was weet ik niet, bij velen bleef het probleem na balanceren en wisselen van de banden. Volgens mij zit het gewoon in de velg (niet rond). Maar dat dit een egenschap van een EV is lijkt mij klinkklare onzin. Een EV motor heeft geen onbalans zoals een benzine/diesel motor en batterijen zitten vast. De rest van de auto is gelijk aan een brandstof auto.

• chrvdbos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-05 16:28
Wij merken in onze FE bij een snelheid vanaf zo'n 104 km per uur dat er een lichte trilling ontstaat in de auto. Je voelt dit ook aan het stuur. Wij hebben gisteren de auto naar de dealer gebracht. Die heeft opnieuw gebalanceerd en zei wel een kleine afwijking te hebben geconstateerd. Echter nu merken we helaas dat de trilling er nog is. De dealer zei ook dat het een eigenschap van een electrische auto zou zijn. Ik zag een topic over trillingen in de 5. Ik vroeg mij af of anderen dit ook met hun 6 hebben?
Ik heb de 5 als P45 bijna 2 jaar gereden en sinds maart dit jaar de 6 als FE.
Beiden nooit ook maar iets van een dergelijke trilling gemerkt.
Kulopmerking van die dealer dus.
Is er iemand hier die weet waar het verschil vandaankomt tussen wat de Bluelink app rapporteert van bereik en verbruik en wat de wagen rapporteert?

Als het op verbruik aankomt, dan rapporteerde de wagen gisteren een verbruik van 10,3kWh/100km sinds het laatst laden op een totale afstand van 88km. Ga ik in de Bluelink app kijken, dan zie ik daar 8.49 gerapporteerd worden.

https://tweakers.net/i/v5LM-1vmSF8FDxybk1WLAySsuAQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ZUSlCBdXFNvFbOz7MFLZzb0N.png?f=fotoalbum_small

En ook de GOM geeft na het laden een verschil weer. al is dat kleiner. Die rapporteerd namelijk in de wagen zo een 3% minder bereik dan in de app. 487km bij volle batterij in de wagen en 500km in de app.

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05 11:11
Loekie010 schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Klopt, in i-pedal blijft voorste motor meedoen, Kan je zien via pag. knopje en dan stroomrichting.

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-05 10:18
chrvdbos schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:20:
[...]

Ik heb de 5 als P45 bijna 2 jaar gereden en sinds maart dit jaar de 6 als FE.
Beiden nooit ook maar iets van een dergelijke trilling gemerkt.
Kulopmerking van die dealer dus.
Heb ik ook gehad, banden gebalanceerd en daarna was het bijna over, nu na 10.000 km weg, begreep dat dit kan komen door het lange stilstaan op de boot

• boukev
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 18:51
Blokker_1999 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 12:58:
Is er iemand hier die weet waar het verschil vandaankomt tussen wat de Bluelink app rapporteert van bereik en verbruik en wat de wagen rapporteert?

Als het op verbruik aankomt, dan rapporteerde de wagen gisteren een verbruik van 10,3kWh/100km sinds het laatst laden op een totale afstand van 88km. Ga ik in de Bluelink app kijken, dan zie ik daar 8.49 gerapporteerd worden.

[Afbeelding]

En ook de GOM geeft na het laden een verschil weer. al is dat kleiner. Die rapporteerd namelijk in de wagen zo een 3% minder bereik dan in de app. 487km bij volle batterij in de wagen en 500km in de app.
De auto staat voor het verbruik in de kilometerteller display standaard op het gemiddelde sinds de laatste laad-actie. Dit kan je op je stuur aanpassen naar het 2e knopje wat dan het gemiddelde per rit (of per alles) weergeeft. Komt dat wel overeen ?

• boukev
Heb nieuwe bandjes gekregen bij aankoop, heb er dus nooit wat van gemerkt. Het hoeft dus zeker niet zo te zijn. Ik vind het lang stilstaan op de boot best aannemelijk dat heb ik bij andere auto's wel gehad dat na lang stilstaan de banden wat hobbelig waren (na lang rijden inderdaad ook weer verdwenen).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gdl
Gisteren voor het eerst met de Ioniq 6 met fietsendrager op de trekhaak op de snelweg gereden, en ik kon de cruise control niet inschakelen, iemand enig idee welke setting ik moet aan passen om toch cruise control te hebben met de fietsendrager op de trekhaak?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• koboy

koboy

gdl schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:42:
Gisteren voor het eerst met de Ioniq 6 met fietsendrager op de trekhaak op de snelweg gereden, en ik kon de cruise control niet inschakelen, iemand enig idee welke setting ik moet aan passen om toch cruise control te hebben met de fietsendrager op de trekhaak?
De setting: Hyundai moet nog tot inkeer komen. Iets aan/op de trekhaak is momenteel geen ACC en een hoop andere veiligheidssystemen gaan ook uit. Volgens Hyundai voor de veiligheid.
"Ed's garage" op YouTube heeft afgetapt vanaf de draden naar de lampen met een relais-systeem; dan gaat het wel.
N.B. dit speelt bij meer modellen uit de HMG, o.a. de nieuwe Kia Niro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

Wow, een duimpje binnen een minuut.
Nog even een toevoeging: misschien is het iets voor de trekhaak rijders (wat ik zelf niet ben) om eens met Kassa te gaan praten? Die zijn altijd wel in voor een relletje op auto gebied.... In elk geval massale klagen via de dealers ....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Doet de normale CC het wel nog? Ik zal ook regelmatig met de fietsendrager op de HI6 rondrijden als hij er eenmaal is.

@gdl Hoe was het verbruik?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:44:
Doet de normale CC het wel nog? Ik zal ook regelmatig met de fietsendrager op de HI6 rondrijden als hij er eenmaal is.

@gdl Hoe was het verbruik?
Nee, ook de normale CC wordt uitgeschakeld.
Heb de de trekhaak besteld bij de Hyundai dealer? Overleg even met hem hoe aan te pakken, en kijk even naar Ed's garage op YouTube https://youtu.be/lI98azcAU2Y

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gdl
Het verbruik ging zo'n 15-20 % omhoog met een volwasen fiets op de drager... is slecht voor de Cv waarde natuurlijk

Acties:
  • 0Henk 'm!
boukev schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 14:41:
[...]

De auto staat voor het verbruik in de kilometerteller display standaard op het gemiddelde sinds de laatste laad-actie. Dit kan je op je stuur aanpassen naar het 2e knopje wat dan het gemiddelde per rit (of per alles) weergeeft. Komt dat wel overeen ?
Uiteraard gaat het hier om dezelfde data. Je vertrekt in de ochtend met een volgeladen batterij, kijkt 's avonds naar de teller mbt tot de laatste lading en de volgende ochtend in de app. Er zit gewoon een groot verschil tussen wat de wagen rapporteerd bij mij en wat de app weergeeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!
koboy schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:31:
Wow, een duimpje binnen een minuut.
Nog even een toevoeging: misschien is het iets voor de trekhaak rijders (wat ik zelf niet ben) om eens met Kassa te gaan praten? Die zijn altijd wel in voor een relletje op auto gebied.... In elk geval massale klagen via de dealers ....
Waarom zou Kassa daar iets aan moeten doen? Hyundai heeft tijdens het testen vastgesteld dat er een risico kan ontstaan wanneer je een last aan het slepen bent, dat bepaalde veiligheidssystemen dan onbetrouwbaar kunnen zijn. Zij kunnen niet zien wat voor last jij aan je wagen hebt bevestigd en gaan uit veiligheidsoverweging die systemen uitschakelen. Waarom zou je dan ooit die willen inschakelen en het risico nemen dat die systemen falen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• koboy

koboy

Blokker_1999 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 07:50:
[...]

Waarom zou Kassa daar iets aan moeten doen? Hyundai heeft tijdens het testen vastgesteld dat er een risico kan ontstaan wanneer je een last aan het slepen bent, dat bepaalde veiligheidssystemen dan onbetrouwbaar kunnen zijn. Zij kunnen niet zien wat voor last jij aan je wagen hebt bevestigd en gaan uit veiligheidsoverweging die systemen uitschakelen. Waarom zou je dan ooit die willen inschakelen en het risico nemen dat die systemen falen?
Dit is voor het eerst dat ik hoor dat Hyundai testen heeft uitgevoerd...... Maar dat is ook precies waarom Kassa hier zo goed in is. Die vragen die naar welke testen, de resultaten en zo.
Blijft het probleem: als de veiligheidssystemen het probleem zijn, waarom wordt de cruise control dan niet de "domme" versie?
N.B. de Ioniq 5, wat eigenlijk dezelfde auto is met een andere bovenkant laat de keuze aan de gebruiker voor zo ver ik heb begrepen. En nog belangrijker: waarom eten de dealers dit niet, zodat ze de klant kunnen voorlichten! Of nog beter, zet het in de brochure, kan gewoon met een sterretje naast de maximale treklast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loekie010
koboy schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 08:13:
[...]

Dit is voor het eerst dat ik hoor dat Hyundai testen heeft uitgevoerd...... Maar dat is ook precies waarom Kassa hier zo goed in is. Die vragen die naar welke testen, de resultaten en zo.
Blijft het probleem: als de veiligheidssystemen het probleem zijn, waarom wordt de cruise control dan niet de "domme" versie?
N.B. de Ioniq 5, wat eigenlijk dezelfde auto is met een andere bovenkant laat de keuze aan de gebruiker voor zo ver ik heb begrepen. En nog belangrijker: waarom eten de dealers dit niet, zodat ze de klant kunnen voorlichten! Of nog beter, zet het in de brochure, kan gewoon met een sterretje naast de maximale treklast.
Ik heb het idee dat de gemiddelde Hyundai dealer nog niet helemaal klaar is voor duurdere, meer geavanceerde auto's te verkopen. Kijk een paar youtube filmpjes en je hebt meer kennis over de auto dan de dealer. Daarbij vind ik de service ook onvoldoende (ervaring in Groningen en Rotterdam).
Vrienden van mij werken bij BMW en PON, als er een nieuw model komt krijgen ze meticuleuze training van design, systemen en techniek om zo 95% van de vragen direct te kunnen beantwoorden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koboy

koboy

Loekie010 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:40:
[...]

Ik heb het idee dat de gemiddelde Hyundai dealer nog niet helemaal klaar is voor duurdere, meer geavanceerde auto's te verkopen. Kijk een paar youtube filmpjes en je hebt meer kennis over de auto dan de dealer. Daarbij vind ik de service ook onvoldoende (ervaring in Groningen en Rotterdam).
Vrienden van mij werken bij BMW en PON, als er een nieuw model komt krijgen ze meticuleuze training van design, systemen en techniek om zo 95% van de vragen direct te kunnen beantwoorden.
Ga ik het hier toch opnemen voor (een deel) van de dealers. Mijn (beperkte) ervaring met dealer hier in Leiden is uitmuntend! Als ze iets niet weten zeggen ze dat gewoon, en wat service/onderhoud betreft werd gezocht naar een oplossing voor de lakstift die nog niet leverbaar was voor de erg nieuwe kleur Ultimate Red, en daar de best bij passende kleur gezocht. Ook weet ik dat de verkoper een training gehad heeft vanuit Hyundai Nederland.
Als contrast daarop heb je natuurlijk ook de "pure verkopers" die alleen maar denken aan hun bonus. een lulverhaal ophangen, en daarmee wegkomen omdat het grootste deel van deze verkoop lease betreft.

Hyundai Nederland heeft gewoon op een aantal punten steken laten vallen met de Ioniq 6, en dan voornamelijk op het punt voorlichting. Dat de Ioniq 6 een dure en geavanceerde auto is is geen excuus, want de Tucson is nou ook niet echt goedkoop te noemen, en daarnaast verkopen ze al jaren BEV's en zelfs een waterstof model.
Ik zal de blunders die ik weet even opnoemen:
  • de first edition adverteren met stoelventilatie icm stoffen bekleding, wat niet kan
  • voor de AWD/FE is een alarm benodigd voor de verzekering van Hyundai Nederland; niet gemeld aan de dealer, dus bij afleveren en opstellen van de verzekeringspapieren door de dealer komt iemand ineens voor onverwachte kosten te staan
  • trekhaak icm veiligheidssystemen/(A)CC
  • de dealer heeft geen idee van levertijden of wanneer hij een auto binnen krijgt; hoort pas wat als hij op de kade staat hier, of nog erger als hij van de trailer rolt voor de deur. dit geldt volgens mij voor alle modellen

Acties:
  • +6Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vind wel dat er serieus te weinig plaatjes in dit topic gepost worden... >:)

• Loekie010
zonoskar schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 17:10:
Ik vind wel dat er serieus te weinig plaatjes in dit topic gepost worden... >:)
Mee eens! Ik zal proberen hier over een paar weken verandering in te brengen.
Gisteren rechtstreeks met de Hyundai fleetmanager gebeld (leaseplan wist van niks) en goed nieuws! Mijn auto wordt zeer waarschijnlijk half juli geleverd, in eerste instantie was dit begin oktober (29 december besteld).

Verder kreeg ik bevestigd dat de specificatie van de auto de levertijd enorm kan beinvloeden. Dacht eerst dat dit enkel aan de velgen lag maar dit hoeft niet zo te zijn. Kan ook afhankelijk zijn van combinatie lakkleur, locatie (Benelux vs Duitsland bijv.) en optiepakket. Goed om dus even door te vragen bij de dealer mocht je er een willen bestellen, dit vermelden ze er meestal niet bij (of weten niet dat dit invloed heeft).

[Voor 9% gewijzigd door Loekie010 op 25-05-2023 08:51]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• koboy

koboy

De importeur heeft een hele berg auto's zelf geconfigureerd en besteld voordat de orderboeken open gingen. Zit er nog 1 naar jouw specificaties bij kan het dus vlot gaan.
De onze (LR, RWD Connect plus in rood) is 13 december gebouwd volgens het "geboortebewijs", terwijl ik 15 december heb besteld. Geleverd 21 april.
Doorvragen bij de dealer heeft weinig zin, alle info wat betreft de door de importeur geconfigureerde auto's en de matching daarvan zit bij de importeur.
Of de importeur nog steeds zelf configureert weet ik niet, zal ook afhangen van de wachtrij die er nu is.

Foto's komen ook nog wel, maar moet nog even wachten op een fraaie locatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!
koboy schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 10:01:
De importeur heeft een hele berg auto's zelf geconfigureerd en besteld voordat de orderboeken open gingen. Zit er nog 1 naar jouw specificaties bij kan het dus vlot gaan.
De onze (LR, RWD Connect plus in rood) is 13 december gebouwd volgens het "geboortebewijs", terwijl ik 15 december heb besteld. Geleverd 21 april.
Doorvragen bij de dealer heeft weinig zin, alle info wat betreft de door de importeur geconfigureerde auto's en de matching daarvan zit bij de importeur.
Of de importeur nog steeds zelf configureert weet ik niet, zal ook afhangen van de wachtrij die er nu is.

Foto's komen ook nog wel, maar moet nog even wachten op een fraaie locatie.
De mijne was zelfs een maand voordat de orderboeken opengingen al gebouwd. :)B

Ik verwacht dat de importeurs vooral voor het eerste jaar alles zelf geconfigureerd zullen hebben en vanaf modeljaar 24 grotendeels de orderboeken zullen bekijken alsook dealers zullen vragen om een minimale hoeveelheid stockwagens af te nemen, maar dan naar keuze van de dealer ipv importeur.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Alec van Technology Connections heeft vandaag een interessante video op zijn kanaal gezet over remlichten in combinatie met zijn Ioniq 5. Het zou me niet verbazen dat het probleem dat hij beschrijft ook bestaat op alle eGMP wagens. Iemand dit al eens kunnen nagaan?

YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights

Het komt er op neer dat als je gebruik maakt van iPedal, de remlichten alleen aangaan wanneer je het gaspedaal volledig loslaat. Sterk afremmen met het gaspedaal lichtjes ingetrapt zou de remlichten uitlaten.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:08
Ik zag het ook. Vreemd gedrag. De Hyundai IONIQ Electric heeft al remlichten bij het tweede blokje regeneratie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• boukev
Blokker_1999 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:36:
Alec van Technology Connections heeft vandaag een interessante video op zijn kanaal gezet over remlichten in combinatie met zijn Ioniq 5. Het zou me niet verbazen dat het probleem dat hij beschrijft ook bestaat op alle eGMP wagens. Iemand dit al eens kunnen nagaan?

YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights

Het komt er op neer dat als je gebruik maakt van iPedal, de remlichten alleen aangaan wanneer je het gaspedaal volledig loslaat. Sterk afremmen met het gaspedaal lichtjes ingetrapt zou de remlichten uitlaten.
Alleen in US versie voor zover ik weet. Op mijn ioniq 6 gaan de remlichten aan in alle remsituaties ook met de iPedal en licht gas.
Was in mijn ioniq 2018 ook zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!
De classic kan je niet als referentie nemen natuurlijk, die is gebouwd op een totaal ander platform.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:08
Blokker_1999 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 06:34:
De classic kan je niet als referentie nemen natuurlijk, die is gebouwd op een totaal ander platform.
Daarmee bedoelde ik dat Hyundai er toen el goed over nagedacht had. Vreemd dat ze in een nieuwer model de situatie onveiliger maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Loekie010
Zou inderdaad graag willen weten wanneer precies de remlichten aan gaan. Kan het haast niet geloven dat de remlichten altijd aan gaan bij i-pedal ingeschakeld. Vind het bloed irritant als een voorganger op de snelweg constant op de rem zit te drukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Loekie010 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:57:
Zou inderdaad graag willen weten wanneer precies de remlichten aan gaan. Kan het haast niet geloven dat de remlichten altijd aan gaan bij i-pedal ingeschakeld. Vind het bloed irritant als een voorganger op de snelweg constant op de rem zit te drukken.
Mijn i3 heeft one pedal driving en pas vanaf een bepaalde vertraging gaan de remlichten aan, hier zijn ook eu regels voor. Vermoed dat dit bij de Ioniq 6 ook zo werkt. Ik zou dat later deze week kunnen testen in het donker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:05
ik lig daar niet wakker van.
kan er toch niets aan doen.
En als vanwege de geldende regels de remlichten aan gaan dan dient dat wel een doel. Namelijk een achterligger te waarschuwen dat jij meer dan gemiddeld afremt. Prima toch? we willen het ook wel een beetje veilig houden.

e-Niro Exec.l, My19, Zappi, 40PV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vandaag deze vergelijking met de M3 op autoweek:
https://www.autoweek.nl/a...tesla-model-3-dubbeltest/

Acties:
  • +4Henk 'm!

• boukev
Ik heb regelmatig gekeken of mijn remlichten aan gingen vandaag op de snelweg met I-pedal aan. Ze gingen alleen aan bij een vertraging die ongeveer gelijk is aan niveau 2 van regen. Bij hele lichte regen / vertraging (vergelijkbaar met coasten of licht afremmen op de motor van een benzine auto) bleven ze uit. Precies wat ik zou verwachten dus. Dus lijkt me prima. Ik denk echt dat er bij de US versie iets fout is gegaan in de aansturing van de remlichten want het lijkt gewoon goed te werken bij mijn versie. Ze blijven dus uit maar gaan alleen bij stevigere vertragingen aan. Heel normaal gedrag.

Als iemand bij een Nederlandse versie hetzelfde probleem als de US versie kan recreëren dan hoor ik het graag hoe die dat dan gedaan heeft. Want mij lukt het niet.

• rvd69
Ik heb net het chassisnummer doorgekregen, mijn auto is dus gebouwd! Hoe kan ik volgen waar de auto zich bevind?
Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee