Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:38
Vandaag, 31-5, laatste dag om gebruik te kunnen maken van voordeel pasje tarief Ionity voor Ioniq6 FE.
Prijzen stijgen 1-6 naar 64c ipv 29 cent.

YouTube: nextnews: VW-Rabatte gegen Tesla, Ionity Preisschock, BMW i5, Faceli...

Is laatste item, belangrijkste begint bij 17.20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvd69
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-07-2024
Vandaag het chassisnummer gekregen van mijn bestelde Lounge, weet iemand hoe ik de live status kan volgen van waar de auto zich bevind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-06 22:39
Zojuist te horen gekregen dat mijn Ioniq 6 connect 53KWh ook gereed is. Deze word 15 Juni afgeleverd. Toch wel leuk dat ie een stukje eerder wordt afgeleverd gezien de levertijd eerder 23 Oktober zou zijn :)

[ Voor 7% gewijzigd door glennoo op 01-06-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:17

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik ga hem één dezer dagen bestellen Wil pas levering maart 2024), maar dub wat over de kleur.... Ik denk aan Biophillic Blue Pearl, Curated Silver Metallic of Transmission Blue Pearl. Wie weet waar ik deze kleuren kan bekijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MFM101
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 18:01
beschuit schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 12:14:
Ik ga hem één dezer dagen bestellen Wil pas levering maart 2024), maar dub wat over de kleur.... Ik denk aan Biophillic Blue Pearl, Curated Silver Metallic of Transmission Blue Pearl. Wie weet waar ik deze kleuren kan bekijken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybTw45J7qPYlER3oKOrv8wq0gQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pP3XkyHlJfLAmsLys0tdyYjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAHyfecyjUad2BKXcXKr_EhcXE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqP8WtrYYTFv3McQ4msgj2WJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzjcLClk4ZwrLWyvaIFWiRiREJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdME7LuVXA4NrEzQH9zU4iCs.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een plaatje van de mijne, Biophilic Blue Pearl. Het lijkt soms erg op een zwarte kleur, maar in de zon zie je dat het een andere tint heeft. Niet echt blauw maar meer een soort donker paarsachtig.
@zonoskar Hierbij een plaatje!

[ Voor 29% gewijzigd door MFM101 op 01-06-2023 13:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glennoo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcgro1Kto3V3NOy-I17Y9ACBPsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/utDXjUWKDVMOoSIy0ehzFLEG.png?f=fotoalbum_large

Ik zie dit ineens voorbij komen op de website van Hyundai, zou toch wel mooi zijn als ze dat alsnog gaan ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
Ioniq6 Fe na 4 weken en bijna 2000km iccu kapot?????

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:15
De curated silver staat op mijn oprit O-)

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
glennoo schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:24:
[Afbeelding]

Ik zie dit ineens voorbij komen op de website van Hyundai, zou toch wel mooi zijn als ze dat alsnog gaan ondersteunen.
We weten al sinds de introductie van het eGMP platform dat de hardware ervoor geschikt is en dat het puur gaat om softwarelicenties. Laat ons hopen dat ze het eindelijk in orde krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
hunter3315nl schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 16:56:
Ouch, pijnlijk. Hoop dat ze het snel kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-06 20:37
Hmm, dat klinkt allesbehalve goed en fijn.
Hoe manifesteerde de kapotte iccu zich? Hoofdbatterij die niet meer geladen kon worden? 12volt batterij die leeg was en dus geen werkend dashboard meer? Vermogen weggevallen tijdens het rijden? ...

Lijkt alsof de problemen die er bij de Ioniq 5 ook waren met de iccu misschien ook voor de 6 gelden? Had gehoopt dat we ervan gespaard zouden zijn. Time will tell...

Succes in ieder geval met de hopelijk spoedige herstelling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10

koboy

Heb een idee voor een icon

Open deur: bij de dealer! Die heeft kleurstalen in de vorm van kleine autos. Het nieuwe Ultimate red hebben ze hopelijk nu ook binnen, maar dat was toch geen kleur waar je naar keek. Wel een kleur die de Ioniq 6 erg goed staat trouwens.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrvdbos
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 02-06 19:31
Pech, kan gebeuren. Heb ik met mijn I5 ook vrij vroeg gehad. Dan kun je alleen nog DC laden.
Omdat die waar ik woon niet dik gezaaid zijn, kreeg ik een vervangende auto van de dealer voor die tijd.
ICCU ging op back order en het geheel duurde ca anderhalve maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
boukev schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 22:52:
[...]

Ik heb regelmatig gekeken of mijn remlichten aan gingen vandaag op de snelweg met I-pedal aan. Ze gingen alleen aan bij een vertraging die ongeveer gelijk is aan niveau 2 van regen. Bij hele lichte regen / vertraging (vergelijkbaar met coasten of licht afremmen op de motor van een benzine auto) bleven ze uit. Precies wat ik zou verwachten dus. Dus lijkt me prima. Ik denk echt dat er bij de US versie iets fout is gegaan in de aansturing van de remlichten want het lijkt gewoon goed te werken bij mijn versie. Ze blijven dus uit maar gaan alleen bij stevigere vertragingen aan. Heel normaal gedrag.

Als iemand bij een Nederlandse versie hetzelfde probleem als de US versie kan recreëren dan hoor ik het graag hoe die dat dan gedaan heeft. Want mij lukt het niet.
Klopt, de IONIQ 5 & 6 in Europa hebben al dat in regeneratiemodus 1 tm 3 de remlichten aangaan als je de druk op het stroompedaal verminderd. Alleen in I-Pedal moet echt je voet helemaal van het stroompedaal af.
Er is trouwens net nieuwe wetgeving geinstalleerd in de EU (maart 2023, https://eur-lex.europa.eu...J:L:2023:060:FULL&from=EN punt 5.2.22.2) dat aangeeft dat als de deacceleratie meer is dan 1.3 m/s bij een voertuig dat regeneratief kan remmen, dat dan de remlichten aan moeten gaan.

In Amerika is deze wetgeving er niet, en zal er waarschijnlijk voor gezorgd hebben dat er verschil tussen de uitvoeringen USA vs EUR is.

[ Voor 4% gewijzigd door krizzziz op 02-06-2023 15:06 ]

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 22:59
demonic schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:07:
[...]

LocatieDemoShowShow/demo?
AmersfoortSerenity white
nocturne grey metallic
BredaByte Blue Metallic
Den Bosch (Oostendorp)Gravity gold matBiphilic blue
Eindhoven (Content)Gravity gold matBiophilic Blue
GroningenBiophilic BlueZwart
LeidenSerenity white
nocturne grey
Rotterdam (Davo)Serenity White Pearlransmission Blue Pearl
Spijkenisse (Nooteboom)Gravity Gold MatteBiphilic Blue
UdenGravity gold mat
Biphilic blue
ZwolleZwart(?)Serenity white
Geen idee hoe up-to-date die nog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JLC_NL
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09-05 17:52
Heeft er hier al iemand een Ioniq6 geleverd gekregen met trekhaak? Of zelfs al ervaring met een aanhanger of caravan erachter? Ik hoor verhalen dat de cruisecontrol het niet zou doen met iets aangesloten op de trekhaak, dat zou toch wel erg vervelend zijn op lange vakantie routes. Deze foto's kwam ik van de week tegen op een ander forum, z'n range is met zo'n 260 kilometer best netjes. Meer mensen die een caravan gaan trekken met de Ioniq6?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aswJHELFkWcOzrK1luKzK-AViXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dj89VNxgjtX6vKoz0nj5U219.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/enCvAOnHQvHOYj8-5KDlipM1ack=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJqsrK2XHcJx1sN0Kb9znO7a.jpg?f=fotoalbum_large
https://youtu.be/nIWef1QjdJo

[ Voor 3% gewijzigd door JLC_NL op 02-06-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

JLC_NL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:53:
Heeft er hier al iemand een ioniq6 geleverd gekregen met trekhaak? Of zelfs al ervaring met een aanhanger of caravan erachter? Ik hoor verhalen dat de cruisecontrol het niet zou doen met iets aangesloten op de trekhaak, dat zou toch wel erg vervelend zijn op lange vakantie routes. Deze fotos kwam ik van de week tegej op het internet, zn range is 260 kilometer best netjes. Meer mensen die een caravan gaan trekken met de Ioniq6?[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die foto's zijn van die Canadees van het YouTube kanaal Ed's garage toch? Dat is de enige Ioniq 6 met iets aan de trekhaak en werkende cruise control. Hij heeft namelijk niet op de officiële manier in de kabelboom ingeplugd, maar met relais afgetapt van de verlichting.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:07

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb wel een trekhaak besteld, maar ik ga geen caravan trekken. Al zou het wel zuigen als de ACC niet werkt met een fietsendrager achterop.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-06 11:01

gdl

zonoskar schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 21:53:
Ik heb wel een trekhaak besteld, maar ik ga geen caravan trekken. Al zou het wel zuigen als de ACC niet werkt met een fietsendrager achterop.
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat de ACC niet werkt met een fietsendrager achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:20
Sterker nog , in de USA en Canada wil Hyundai de Ioniq 6 niet eens leveren met of een trekhaak plaatsen.
Vandaar dat Ed dit op eigen initiatief gemonteerd heeft

Ik heb een trekhaak met vouwwagen
Wanneer je iets in de adapter steekt worden alle hulpmiddelen uitgeschakeld, ook de meest simpele Cruisecontrol

Klagen bij je dealer en bij HyundaiNL !

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aware_Field_90
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23-09-2023
Mijn Gravity Gold Connect RWD heb ik afgelopen zaterdag opgehaald. Ik ben helemaal blij!!!

Ik heb wel een vraag voor collega-berijders:

Aangezien ik twee telefoons heb (beide iPhones) voor werk en privé zit ik met het volgende:

mijn privé telefoon heb ik aangesloten via de usb om CarPlay te gebruiken. Mijn zakelijke telefoon heb ik via de bluetooth verbonden. Maar toch kan ik niet gebeld worden via de auto op mijn zakelijke telefoon. Dan moet ik eerst de carplay afkoppelen en in het menu van telefoon wisselen. Bij mijn vorige auto kon ik dit tegelijk gebruiken.

En een sub-vraag is dan of spotify ook nog beschikbaar komt als standalone app voor het Ioniq platform?

En natuurlijk de verplichte foto van de Ioniq 6 in zijn natuurlijke habitat. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTRTFO3i9jqSQ32-C45tEElyOVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjylT7GI6qOpngumZGTPjwWe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Nu online
[Afbeelding]

Let op, alle modellen bij Hyundai zonder navigatie kunnen al Wireless Apple Carplay/Android Auto. Als je bij de prijslijsten van de Hyundai Tucson, of i10 kijkt zie je dit staan. Het gaat alleen om Wireless Apple Carplay/Android Auto icm met de navigatie waarbij dit niet mogelijk is.
En aangezien de IONIQ 5 standaard met navigatie wordt uitgevoerd, is de screenshot die jij deelt niet een update maar meer een bevestiging van de bestaande situatie.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_Field_90
krizzziz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Let op, alle modellen bij Hyundai zonder navigatie kunnen al Wireless Apple Carplay/Android Auto. Als je bij de prijslijsten van de Hyundai Tucson, of i10 kijkt zie je dit staan. Het gaat alleen om Wireless Apple Carplay/Android Auto icm met de navigatie waarbij dit niet mogelijk is.
En aangezien de IONIQ 5 standaard met navigatie wordt uitgevoerd, is de screenshot die jij deelt niet een update maar meer een bevestiging van de bestaande situatie.
Dit vertelde de verkoper mij bij de aflevering ook inderdaad. Voor nu heb ik een parrot op de zonneklep omdat ik dus niet tussen mijn telefoons kan wisselen, maar het zou mooi zijn als dit veranderde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
krizzziz schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Bijzondere keuze van Hyundai dan. Je pakt een super deluxe nieuwe bak waarbij je weet dat een groot gedeelte waarschijnlijk wel een dusdanig moderne telefoon heeft dat deze Android Auto of Carplay kan gebruiken om vervolgens een Navigatie systeem erin te stoppen wat waarschijnlijk nauwelijks gebruikt gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

glennoo schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:00:
[...]

Bijzondere keuze van Hyundai dan. Je pakt een super deluxe nieuwe bak waarbij je weet dat een groot gedeelte waarschijnlijk wel een dusdanig moderne telefoon heeft dat deze Android Auto of Carplay kan gebruiken om vervolgens een Navigatie systeem erin te stoppen wat waarschijnlijk nauwelijks gebruikt gaat worden.
Er zijn ook mensen die geen CarPlay/android auto gebruiken. Voor mij doet de navigatie het prima en stukken beter dan in de Karoq die nu weg is. Muziek gewoon een grote USB vol Flac bestanden en klaar.
Als je dus de gewone bluetooth connectie gebruikt kunnen wel 2 telefoons tegelijk koppelen als het goed is. Ook zijn de bluetooth koppelingen gekoppeld aan het bestuurder profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loekie010
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 31-07-2023
[Afbeelding]

Dit staat blijkbaar al sinds 2020 op de Hyundai website. Niks wijst er op dat dit daadwerkelijk 'coming soon' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_Field_90
koboy schreef op maandag 5 juni 2023 @ 16:06:
[...]

Er zijn ook mensen die geen CarPlay/android auto gebruiken. Voor mij doet de navigatie het prima en stukken beter dan in de Karoq die nu weg is. Muziek gewoon een grote USB vol Flac bestanden en klaar.
Als je dus de gewone bluetooth connectie gebruikt kunnen wel 2 telefoons tegelijk koppelen als het goed is. Ook zijn de bluetooth koppelingen gekoppeld aan het bestuurder profiel.
Tegelijk verbinden kan inderdaad en je kunt wisselen tussen de telefoons. Maar! Je kunt maar 1 actieve verbinding tegelijk hebben. Dit is super vervelend voor mensen met twee telefoons, ik loop hier dagelijks tegenaan. Als ik met BT mijn privé telefoon heb verbonden en ik word zakelijk gebeld, gaat die telefoon in de auto dus niet over.

Vandaar mijn oplossing met een extra parrot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Aware_Field_90 schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Tegelijk verbinden kan inderdaad en je kunt wisselen tussen de telefoons. Maar! Je kunt maar 1 actieve verbinding tegelijk hebben. Dit is super vervelend voor mensen met twee telefoons, ik loop hier dagelijks tegenaan. Als ik met BT mijn privé telefoon heb verbonden en ik word zakelijk gebeld, gaat die telefoon in de auto dus niet over.

Vandaar mijn oplossing met een extra parrot.
Ah, snap het. Dacht dat het alleen was als je CarPlay gebruikte. Wel stom zeg, dat kon onze Karoq 4 jaar geleden al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_Field_90
koboy schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 14:40:
[...]

Ah, snap het. Dacht dat het alleen was als je CarPlay gebruikte. Wel stom zeg, dat kon onze Karoq 4 jaar geleden al.
Ja mijn vorige auto ( Golf 8 ) ook, maar oké. Ik vergeef 't m voorlopig, mijn oplossing werkt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Aware_Field_90 schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Ja mijn vorige auto ( Golf 8 ) ook, maar oké. Ik vergeef 't m voorlopig, mijn oplossing werkt prima!
Als je nog een profiel vrij hebt in het multimediasysteem kun je die voor je zakelijke telefoon gebruiken. Heb je een mooie strikte scheiding van werk en prive....
Sorry baas, mijn auto doet maar 1 telefoon tegelijk, en na werktijd is dat dus mijn prive telefoon _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:04
Vandaag na een proefrit de Ioniq 6 connect besteld met 77KwH accupakket in mat nocture grey. De leasemaatschappij geeft een levertijd van rond de 25 weken aan, de dealer van de proefrit schatte voor het einde van het jaar, ben benieuwd!

Hij reed in ieder geval een stuk "elektrischer" dan mijn huidige Kona EV ook een stuk stiller, kijk er in ieder geval naar uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_Field_90
koboy schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Als je nog een profiel vrij hebt in het multimediasysteem kun je die voor je zakelijke telefoon gebruiken. Heb je een mooie strikte scheiding van werk en prive....
Sorry baas, mijn auto doet maar 1 telefoon tegelijk, en na werktijd is dat dus mijn prive telefoon _O-
Dat was ook een topidee geweest, maar onze zakelijke iPhones zijn volledig gelimiteerd in een bedrijfsmodus. Dus geen Spotify etc. En aangezien ik veel in de auto zit, vind ik dat wel fijn. Dus voor nu: privé telefoon voor carplay en de Parrot aan de zonneklep voor zakelijk. Het is niet anders!

Verder echt een topauto, het is super ontspannen rijden. Mijn gemiddelde verbruik over de eerste 1000 km is 14,5 kWh / 100km, dus dat is prima. Dit is met de airco altijd aan en af en toe ook 130 in de avond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Aware_Field_90 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 11:35:
[...]

Dat was ook een topidee geweest, maar onze zakelijke iPhones zijn volledig gelimiteerd in een bedrijfsmodus. Dus geen Spotify etc. En aangezien ik veel in de auto zit, vind ik dat wel fijn. Dus voor nu: privé telefoon voor carplay en de Parrot aan de zonneklep voor zakelijk. Het is niet anders!

Verder echt een topauto, het is super ontspannen rijden. Mijn gemiddelde verbruik over de eerste 1000 km is 14,5 kWh / 100km, dus dat is prima. Dit is met de airco altijd aan en af en toe ook 130 in de avond!
18" velgen neem ik aan, anders haal je dat verbruik niet. Over de laatste maand (staat nu 3000 km op) zitten wij op 12kWh/100km volgens de app (auto geeft ongeveer 1kWh/100km meer aan, geen idee waarom). Gewoon rijden, airco aan etc.

Let wel op met de uitstroomopeningen: zo ver mogelijk van je af kun je een zacht klikje voelen, en dan staat hij dicht, het eerste stukje terug is open gaan. Aan het ventilator geluid kun je horen wanneer ze helemaal open staan.
Heb hier door schade en schande achter moeten komen. Was gewend die dingen zo veel mogelijk van me af te mikken omdat ik dan de koude lucht niet zo op me krijg. Vond de prestaties van de airco maar matig, maar schoof dat op de eco stand; beetje lawaaiig was hij ook.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aware_Field_90
koboy schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:20:
[...]

18" velgen neem ik aan, anders haal je dat verbruik niet. Over de laatste maand (staat nu 3000 km op) zitten wij op 12kWh/100km volgens de app (auto geeft ongeveer 1kWh/100km meer aan, geen idee waarom). Gewoon rijden, airco aan etc.

Let wel op met de uitstroomopeningen: zo ver mogelijk van je af kun je een zacht klikje voelen, en dan staat hij dicht, het eerste stukje terug is open gaan. Aan het ventilator geluid kun je horen wanneer ze helemaal open staan.
Heb hier door schade en schande achter moeten komen. Was gewend die dingen zo veel mogelijk van me af te mikken omdat ik dan de koude lucht niet zo op me krijg. Vond de prestaties van de airco maar matig, maar schoof dat op de eco stand; beetje lawaaiig was hij ook.... 8)7
Yes 18" velgen inderdaad en dat met de airco had ik ook ineens door, haha!

Net verbruik hebben jullie ook!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
En dan denk ik: amateurs :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5elQvzoGVaDK1PmMxx-RZYdF-7w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ser0VB5yBtJBhKdAMmSOzMvn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfbVcUZ3MEnH3bnFPQAkKHGTrrM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VM5iJL1B72BQLAlcwpgOQfQf.png?f=user_large

Voor ik de wagen had, en met de ervaring van de Ioniq Classic had ik de verwachting deze wagen in de huidige zomerse omstandigheden in de richting van 600km te kunnen duwen, ondertussen denk ik dat ik blij zal moeten zijn als ik er 530km op de GOM krijg bij 100%, of 10x de batterijcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:02
Krijg de 6 over anderhalve week. Iemand nog tips?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
Bschnitz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:58:
Krijg de 6 over anderhalve week. Iemand nog tips?
Genieten van elke rit. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
  • Laatst online: 09-06 17:19
Blokker_1999 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:50:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor ik de wagen had, en met de ervaring van de Ioniq Classic had ik de verwachting deze wagen in de huidige zomerse omstandigheden in de richting van 600km te kunnen duwen, ondertussen denk ik dat ik blij zal moeten zijn als ik er 530km op de GOM krijg bij 100%, of 10x de batterijcapaciteit.
165 kWh verbruikt en 54 kWh recuperation, die laatste lijkt heel erg hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CH-Xs1qE2Y_lPlIKHx7Mlm1RN3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/noGYjNP5lubXCVO67FjXogIc.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna 600 kan zoals je ziet. Op de GOM staat volgens mij iets van 560-570 (geen zin om in te stappen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Rijden jullie veel op cruise om deze scores te halen?

Dan 100kmh ivm de piepjes gok ik zo? Of is dat tegenwoordig permanent uit te zetten ipv elke keer bij het instappen?

Ik ga nu puur van video reviews uit hier haha

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Nu online
Bschnitz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 22:43:
Rijden jullie veel op cruise om deze scores te halen?

Dan 100kmh ivm de piepjes gok ik zo? Of is dat tegenwoordig permanent uit te zetten ipv elke keer bij het instappen?

Ik ga nu puur van video reviews uit hier haha
Nope, vanwege EuroNCAP is permanent uitzetten van de piepjes vanwege snelheid niet meer mogelijk.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

krizzziz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 23:26:
[...]

Nope, vanwege EuroNCAP is permanent uitzetten van de piepjes vanwege snelheid niet meer mogelijk.
EuroNCAP was vroeger de reden. EU veiligheidsregels hebben deze piepjes (en o.a. lane assist) verplicht voor auto's geïntroduceerd na 1 juni 2022 (of 1 juli, geen zin in opzoeken).
Als je het accepteert als horend bij de auto went het vrij snel, net als het banden geluid en de buitenaardse zoem bij lage snelheden om voetgangers te waarschuwen. Het zijn er maar 4, en je hebt een seconde of 5 voordat hij afgaat, dus als je even doorschiet bij optrekken gebeurt er niets.

Voor deze waarden hoef je eigenlijk geen moeite te doen. Ik rij gewoon mee met het verkeer, en dus ook iets te hard op semi provinciale wegen. Op de snelweg gewoon 100 op de cruise control.
Het verbruik gaat wel hard omhoog bij hogere snelheden en of je dat accepteert is een persoonlijke keuze, net als in een ICE auto. Mijn Fiat 500 doet 4,5-5liter/100km bij 100km/h, en 6,5-7 bij 130.... Maar als ik een keer een stuk 130 kan rijden, wat niet zo vaak voorkomt, doe ik dat wel want ik hoor dat het motortje die Italian tuneup fijn vindt.

Wel fijn trouwens is dat in elk geval de navigatie stem gefocussed is op de bestuurders positie, en de muziek gewoon duur gaat in de rest van de auto. Of dit ook voor de piepjes geldt heb ik nog niet kunnen vaststellen, dat zijn ze te kort voor.

Nog een piepjes tip: gordel om voor je op start drukt, en als je het OK wieltje ingedrukt houdt kom je in het uitschakel scherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aware_Field_90

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi om te zien dat dit ook kan!

Ik rijd de Ioniq 6 nu een weekje en heb dus zogezegd rond de 14kWh/100km maar dan rijd ik de auto zonder aanpassingen aan mijn rijstijl. Dus in de avond gewoon 130 en af en toe wat steviger door de bochten of optrekken. De auto en het onderstel nodigen daar ook wel toe uit, vind ik.

Ondanks dat ik thuis geen laadpaal heb, ervaar ik 0% stress. Op mijn werk is een 22kW paal te vinden en in de buurt ook altijd wel een 11kW paal ergens, maar die heb ik bijna nooit nodig gok ik. Ik rijd ongeveer 60.000km per jaar, en verwacht met deze auto zonder laadstress al die kilometers te kunnen doen, ondanks dat ik dus thuis geen laadmogelijkheid heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
maharens schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 21:46:
[...]

165 kWh verbruikt en 54 kWh recuperation, die laatste lijkt heel erg hoog?
Het is wat de app aangeeft natuurlijk, al is het in dat geval ongetwijfeld 165kWh netto verbruikt, nadat de 54kWh die gerecupereerd is er is afgeteld. Maar waar ik me ook nog altijd vragen bij stel is het verschil tussen de app en de wagen zelf, en gegeven de GOM, heb ik meer vertrouwen in de juistheid van de cijfers in de wagen.

Ook deze ochtend, de wagen geeft aan 9.0 rond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8v_fBUOl1WTwFmcbpR2Al0SF5_I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wUXyQZ74MN4JJkJJtWgYgrMW.png?f=user_large

terwijl de app 7.13 aangeeft (lang leve warm weer en trage vrachtwagens op de snelweg)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li_moe8haDNiG4_MPMkJY0cM7ak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l61MJHOtqDxVACimkOEkrdTQ.png?f=user_large

Maar gegeven een geschat bereik van net boven de 500km bij 100% lading gaan de wagen en app daar uit van een gemiddeld verbruik dat dichter bij het resultaat van de wagen ligt, dan het resultaat dat in de app te zien is.

@koboy, ergens heb ik het vermoeden dat dat de grote batterij is, of heb je een kleine batterij in je wagen? In dat laatste geval ben ik namelijk onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:02:
[...]

@koboy, ergens heb ik het vermoeden dat dat de grote batterij is, of heb je een kleine batterij in je wagen? In dat laatste geval ben ik namelijk onder de indruk.
Grote ja >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Blokker_1999 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:02:
[...]

Het is wat de app aangeeft natuurlijk, al is het in dat geval ongetwijfeld 165kWh netto verbruikt, nadat de 54kWh die gerecupereerd is er is afgeteld. Maar waar ik me ook nog altijd vragen bij stel is het verschil tussen de app en de wagen zelf, en gegeven de GOM, heb ik meer vertrouwen in de juistheid van de cijfers in de wagen.

Ook deze ochtend, de wagen geeft aan 9.0 rond

[Afbeelding]

terwijl de app 7.13 aangeeft (lang leve warm weer en trage vrachtwagens op de snelweg)

[Afbeelding]

Maar gegeven een geschat bereik van net boven de 500km bij 100% lading gaan de wagen en app daar uit van een gemiddeld verbruik dat dichter bij het resultaat van de wagen ligt, dan het resultaat dat in de app te zien is.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een EV zoveel regenereert, ik heb wel eens wat gezien bij anderen, maar dat is vele malen lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukev
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 19:56
In deze zomer tijden kruip ik nu gemiddeld tegen de 585 km bereik aan (effectief bereik dus --> afgelegde kms als ik ga laden + resterende kms). Verbruik schommelt afhankelijk van snelheden tussen de 11 en 14 kwh / 100km. Om de 600km te behalen moet ik rond de 12,7 kWh gemiddeld rijden, dat lijkt dus nog net niet.

En ik herhaal de tip van koboy maar even want die doe ik zelf ook zonder frustratie. En bijna alle andere piepjes staan bij mij uit behalve de echte benodigde veiligheidssystemen (collision warning etcetera).

Nog een piepjes tip: gordel om voor je op start drukt, en als je het OK wieltje ingedrukt houdt kom je in het uitschakel scherm.

En nog kleine andere update. Op mijn stuur in het 'nepleer' zaten twee sneetjes (ik denk foutje van de 'stitch' machine) en hierdoor was het stiksel op 1x plek ook doorgesneden en dit raakte dus los. Garage heeft het perfect en snel vervangen onder garantie met een nieuw stuur. Complimenten voor Autogroep Twente dus.

[ Voor 19% gewijzigd door boukev op 10-06-2023 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
maharens schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een EV zoveel regenereert, ik heb wel eens wat gezien bij anderen, maar dat is vele malen lager.
Ik geef alleen maar weer wat er in de BlueLink app staat. Meer kan ik ook niet doen. Hoe correct deze informatie is, daar kan ik niets over zeggen. Temeer daar de informatie in de app niet helemaal overeen komt met wat de wagen weergeeft, maar ze wel netjes in lijn liggen met elkaar.

Daarnaast heb ik een traject voor woon/werk verkeer dat volgens mij net een zeer mooi traject is om net wel zeer zuinig te kunnen rijden. Afhankelijk van de route die ik neem zit ik tussen de 34 en 37km enkel waarvan ofwel 20 ofwel 29km snelweg zijn. De meeste ritten worden op de kortere route gemaakt daar file op de snelweg de langere route ook een stukje langere reistijd betekend. Al moet ik daar natuurlijk bij zeggen dat filerijden goed is voor de zuinigheid en ook voor redelijk wat recuperatie zorgt met al dat start/stop verkeer.

Maar in de ochtend heb ik ook op de korte route toch nog enkele kilometers met stop/start verkeer wat dus voor heel wat recuperatie zorgt. Tel daarbij dat het stuk snelweg vaak in het kielzog van een vrachtwagen wordt afgelegd en er op de secundaire wegen slechts een heel klein stukje met een snelheidslimiet boven de 50 gereden wordt en je hebt een ideale mix voor zuinig reden met veel recuperatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maharens
Blokker_1999 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:26:
[...]

Ik geef alleen maar weer wat er in de BlueLink app staat. Meer kan ik ook niet doen. Hoe correct deze informatie is, daar kan ik niets over zeggen. Temeer daar de informatie in de app niet helemaal overeen komt met wat de wagen weergeeft, maar ze wel netjes in lijn liggen met elkaar.

Daarnaast heb ik een traject voor woon/werk verkeer dat volgens mij net een zeer mooi traject is om net wel zeer zuinig te kunnen rijden. Afhankelijk van de route die ik neem zit ik tussen de 34 en 37km enkel waarvan ofwel 20 ofwel 29km snelweg zijn. De meeste ritten worden op de kortere route gemaakt daar file op de snelweg de langere route ook een stukje langere reistijd betekend. Al moet ik daar natuurlijk bij zeggen dat filerijden goed is voor de zuinigheid en ook voor redelijk wat recuperatie zorgt met al dat start/stop verkeer.

Maar in de ochtend heb ik ook op de korte route toch nog enkele kilometers met stop/start verkeer wat dus voor heel wat recuperatie zorgt. Tel daarbij dat het stuk snelweg vaak in het kielzog van een vrachtwagen wordt afgelegd en er op de secundaire wegen slechts een heel klein stukje met een snelheidslimiet boven de 50 gereden wordt en je hebt een ideale mix voor zuinig reden met veel recuperatie.
Het laatste stuk begrijp ik niet helemaal. Achter een vrachtwagen, alsmede lage snelheden zijn goed voor je verbruik, maar doet niks voor je recuperatie m.i.

Ook de melding dat het in de app staat en dat het daarmee wel waar moet zijn is niet afdoende denk ik. Vandaar mijn opmerking of het wel klopt, oftewel klopt dan de weergave in de app wel. Misschien klopt het, maar met een app zoals Tessie voor Tesla kun je precies over je rit zien wat je recuperatie is en dat is bij lange na niet 1/3e van het verbruik en dat komt voor mijn gevoel precies overeen wat ik voel en zie in de auto als hij regenereert.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koboy

koboy

Langere reizen met de Ioniq 6 (18" RWD).

TLDR: waanzinnig fijne reisauto.

We zijn vol beladen, 2 volwassenen en 2 kinderen, vertrokken met 100% soc. Reis in eerste instantie gepland met ABRP, maar de standaard instellingen voor de Ioniq 6 zijn veel te pessimistisch; heb ook het gevoel dat de factor voor hogere snelheden te groot is voor de gestroomlijnde Ioniq 6. Daardoor alleen maar de interne navigatie gebruikt vanaf de eerste laadstop volgens ABRP. Die interne navigatie voldoet eigenlijk prima. Als je typt vindt hij heel makkelijk je doel, zelfs met alleen een hotel naam. Ja het kan luxer, wat Tesla, BMW etc doen, maar het doet wat het moet doen, inclusief een goede inschatting van de aankomsttijd, omleidingen voor files/ongelukken etc. Vind dat hier in de reviews veel te zwaar over gemopperd wordt, bijna alsof het slecht werkt, wat niet zo is.
Preconditioning heb ik niet aan zien gaan, maar het was dan ook behoorlijk warm. Gevoelsmatig gaat de interne navigatie voor het plannen van de laadstops uit van 20 - 80% laden.
Het rijden zelf was een genot. Stil, soepel, vermogen genoeg om zelfs bij een extra korte Duitse invoegstrook door werkzaamheden meer dan makkelijk genoeg vaart te kunnen maken zonder een extra groot gat af te hoeven wachten. Geschat verbruik bij 150 op de cruise control is 22-25kWh/100km (motor trekt een dikke 30kW), wat eigenlijk best prima is. Auto is super stabiel bij die snelheden, echt een genot om in te reizen. Enige minpuntje dat ik kon vinden was dat de stoelen een tikje zacht zijn. Na een paar uur voel ik dat in mijn achterwerk, maar dat kan ook door mijn gebrek aan zitvlees komen. Mijn partner hier niet over gehoord, en in een citroen heb ik hetzelfde probleem (Volvo van 15 jaar geleden en recente Skoda doen dit beter). Oplossing is een beetje gaan verzitten, andere positie voor de benen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunter3315nl
Reparatie duurde 9 dagen, dus het kan wel snel. Kudoos voor H-Point Gorkum
Snelladen zojuist met 235 kW en thuis laden werkt ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gfDifRmk6qgDKMJYRhSK5eJVs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVwK8USy4Z3GTabrXJlTspTn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Vrijdag ophalen, vandaag aangekomen in Utrecht bij de dealer.

Ben zeer benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boukev
koboy schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:00:
Langere reizen met de Ioniq 6 (18" RWD).

TLDR: waanzinnig fijne reisauto.
Leuk om te lezen. Mijn tripjes zijn tot nu toe enkel in Nederland maar ben ook erg benieuwd naar het gedrag op hoge snelheden voor lange tijd. Deze zomer komen wat ritjes via Duitsland dus dan kan ik ook goed testen op hogere snelheid.

Ik vind zelf de interne navigatie ook best fijn eigenlijk, vooral vergeleken met eerdere systemen die ik in een auto heb gehad. Ik noem dat zeker niet als een negatief punt.

Ik was benieuwd naar het bereik tijdens warmer weer en had het ingeschat op 580 tot 600km bij mijn rijgedrag (gem 12,8 kWh/100km). Ik begin in de buurt te komen dus ben tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIUuL6nFx7j7VsDdwZaMlN3f94o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nn0yQFwa5AxMeYLWzHJ5XILr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
maharens schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:05:
[...]

Het laatste stuk begrijp ik niet helemaal. Achter een vrachtwagen, alsmede lage snelheden zijn goed voor je verbruik, maar doet niks voor je recuperatie m.i.

Ook de melding dat het in de app staat en dat het daarmee wel waar moet zijn is niet afdoende denk ik. Vandaar mijn opmerking of het wel klopt, oftewel klopt dan de weergave in de app wel. Misschien klopt het, maar met een app zoals Tessie voor Tesla kun je precies over je rit zien wat je recuperatie is en dat is bij lange na niet 1/3e van het verbruik en dat komt voor mijn gevoel precies overeen wat ik voel en zie in de auto als hij regenereert.
Het doet niets voor je recuperatie, maar zorgt wel voor een bijkomende daling in verbruik waardoor de verhouding tussen recuperatie en verbruik natuurlijk anders wordt.

Het is ook geen 1/3de, zoals ik eerder heb gesugereerd is het verbruik dat wordt weergegeven het totale verbruik min de recuperatie, en dan kom je meer in de buurt van 20 tot 25% op vele ritten, iets wat met een zeer laag verbruik op het stukje snelweg, gecombineerd met het vele vertragen puur op regeneratie mij persoonlijk geen onmogelijk cijfer lijkt te zijn.

Hoe je het ook draait of keert, het bereik dat de wagen aangeeft, en dat lichtjes afwijkt van de app maar wel in lijn ligt met de app, lijkt mij ook perfect haalbaar. Zelfs als ik de batterij tijdens de week aan het leegrijden ben, blijft de som van wat de GOM aangeeft alsook de teller sinds laatste lading een bereik bij 100% aangeven dat in de buurt komt van wat app en wagen zelf ook aangeven.

Sowieso ga ik volgend weekend mijn statistiek om zeep helpen. Even over en weer naar dresden, 750km enkele rit, bijna volledig op snelweg. Zal dan wel andere cijfers halen, maar dat zien we volgende week wel weer.

[ Voor 6% gewijzigd door Blokker_1999 op 12-06-2023 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broord
  • Laatst online: 22-07-2024
boukev schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:22:
[...]

Leuk om te lezen. Mijn tripjes zijn tot nu toe enkel in Nederland maar ben ook erg benieuwd naar het gedrag op hoge snelheden voor lange tijd. Deze zomer komen wat ritjes via Duitsland dus dan kan ik ook goed testen op hogere snelheid.

Ik vind zelf de interne navigatie ook best fijn eigenlijk, vooral vergeleken met eerdere systemen die ik in een auto heb gehad. Ik noem dat zeker niet als een negatief punt.

Ik was benieuwd naar het bereik tijdens warmer weer en had het ingeschat op 580 tot 600km bij mijn rijgedrag (gem 12,8 kWh/100km). Ik begin in de buurt te komen dus ben tevreden.

[Afbeelding]
Is dat met een AWD en 20inch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

broord schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 12:23:
[...]

Is dat met een AWD en 20inch?
_O- _O- _O-

De AWD maakt in de praktijk niet zo veel uit. Grote klap in bereik komt door de 20".

N.B. normaal en eco mode zijn in de praktijk RWD (alleen niet bij wegrijden, een als je heel veel vraagt van de auto). I-pedal schakelt ook permanent de AWD in.

Dit moet wel met 18" zijn, voor heet geval het niet duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broord
  • Laatst online: 22-07-2024
koboy schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:25:
[...]

_O- _O- _O-

De AWD maakt in de praktijk niet zo veel uit. Grote klap in bereik komt door de 20".

N.B. normaal en eco mode zijn in de praktijk RWD (alleen niet bij wegrijden, een als je heel veel vraagt van de auto). I-pedal schakelt ook permanent de AWD in.

Dit moet wel met 18" zijn, voor heet geval het niet duidelijk is.
Nja, meer omdat op de afbeelding van poster een FE te zien is - FE is volgens mij AWD met 20inch - en daardoor werd ik een beetje op het verkeerde been gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boukev
broord schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Nja, meer omdat op de afbeelding van poster een FE te zien is - FE is volgens mij AWD met 20inch - en daardoor werd ik een beetje op het verkeerde been gezet.
Ik heb RWD long range 18 inch inderdaad, geen FE. Afbeelding is de standaard uit de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azutphen
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07-06 21:07

azutphen

Energie blijft altijd behouden

JLC_NL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:53:
Heeft er hier al iemand een Ioniq6 geleverd gekregen met trekhaak? Of zelfs al ervaring met een aanhanger of caravan erachter? Ik hoor verhalen dat de cruisecontrol het niet zou doen met iets aangesloten op de trekhaak, dat zou toch wel erg vervelend zijn op lange vakantie routes. Deze foto's kwam ik van de week tegen op een ander forum, z'n range is met zo'n 260 kilometer best netjes. Meer mensen die een caravan gaan trekken met de Ioniq6?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://youtu.be/nIWef1QjdJo
Rijden met een FE met paardentrailer en halen ook ca 260 km. Het klopt dat met aanhanger cruisecontroll en paar andere dingen niet werken. Best irritant

Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
azutphen schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:58:
[...]

Het klopt dat met aanhanger cruisecontroll en paar andere dingen niet werken. Best irritant
Zou het helpen om hiervoor met z'n allen tickets of meldingen te maken bij de dealers? (In de hoop dat wanneer de mijne geleverd wordt volgend jaar dit opgelost is) ik was het sowieso van plan bij de dealer binnen te springen om dit aan te kaarten

Zelfde voor biepjes bij overschrijden snelheidslimiet: ik zou die graag instelbaar zien EN niet bij elke start moet ingegeven worden (bv +8km/u vanwege eventuele onderraportering werkelijke snelheid en marges/toleranties bij flitsen ;) )

En een dedicated knop ergens in het menu voor battery preheating te starten zonder navigatie, welke ook nog werkt onder 18% charge (bv pas uitschakelen op 10%, of 8% :-D)

Nog zaken die voor verbetering vatbaar zijn in het software-gedeelte? B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

TimoLimo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:28:
[...]

Zou het helpen om hiervoor met z'n allen tickets of meldingen te maken bij de dealers? (In de hoop dat wanneer de mijne geleverd wordt volgend jaar dit opgelost is) ik was het sowieso van plan bij de dealer binnen te springen om dit aan te kaarten

Zelfde voor biepjes bij overschrijden snelheidslimiet: ik zou die graag instelbaar zien EN niet bij elke start moet ingegeven worden (bv +8km/u vanwege eventuele onderraportering werkelijke snelheid en marges/toleranties bij flitsen ;) )

En een dedicated knop ergens in het menu voor battery preheating te starten zonder navigatie, welke ook nog werkt onder 18% charge (bv pas uitschakelen op 10%, of 8% :-D)

Nog zaken die voor verbetering vatbaar zijn in het software-gedeelte? B)
Trekhaak: geen ACC als er iets aan zit is bewust gedaan voor de veiligheid is het officiële bericht vanuit Hyundai. Ligt al via meerdere dealers bij Hyundai NL, en wordt vanuit rijders clubs regelmatig bij Hyundai NL onder de aandacht gebracht. Er zit wel voortgang in vanuit het hackers/soldeer gebeuren. Er is omheen te werken.

Piepjes instelbaar: kun je op de buik schrijven. Staat in een Europese richtlijn voor voertuig veiligheid. Elk nieuw geïntroduceerd model gaat hier "last van krijgen". Begin met je er niet meteen al aan ergeren, aangepraat door de reviews. Het valt heel erg mee.

Pre heating knop: nog zo iets wat opgeblazen wordt door de reviews. Is wel een punt waar duidelijk nog ontwikkeling plaatsvindt want de Ioniq 5/EV6 konden dit eerst helemaal niet.

Maar ga de auto eerst eens echt ervaren. Nu al over allemaal kleine dingen gaan klagen bij de dealer zorgt er echt niet voor dat je serieus genomen wordt (heb het hier dus niet over de trekhaak). Al je nu al weet hoe vervelend het gaat worden annuleer je de order toch? Als je de auto eenmaal een poosje rijdt, stuur dan een lijstje over wat fijn is en wat verbeterd kan worden naar de dealer.
In reviews wordt een hoop stampij gemaakt over een paar relatief kleine dingen om het onderscheid te kunnen maken naar duurdere alternatieven (BMW o.a.), en vooral naar Tesla. Wat daarbij vooral niet zo benadrukt wordt is dat t.o.v. een Tesla de auto veel stiller is, minder stug geveerd, en op een heleboel andere punten beter is (zelfstandig inparkeren, niet remmen voor schaduwen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie010
koboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 03:25:
[...]

Trekhaak: geen ACC als er iets aan zit is bewust gedaan voor de veiligheid is het officiële bericht vanuit Hyundai. Ligt al via meerdere dealers bij Hyundai NL, en wordt vanuit rijders clubs regelmatig bij Hyundai NL onder de aandacht gebracht. Er zit wel voortgang in vanuit het hackers/soldeer gebeuren. Er is omheen te werken.

Piepjes instelbaar: kun je op de buik schrijven. Staat in een Europese richtlijn voor voertuig veiligheid. Elk nieuw geïntroduceerd model gaat hier "last van krijgen". Begin met je er niet meteen al aan ergeren, aangepraat door de reviews. Het valt heel erg mee.

Pre heating knop: nog zo iets wat opgeblazen wordt door de reviews. Is wel een punt waar duidelijk nog ontwikkeling plaatsvindt want de Ioniq 5/EV6 konden dit eerst helemaal niet.

Maar ga de auto eerst eens echt ervaren. Nu al over allemaal kleine dingen gaan klagen bij de dealer zorgt er echt niet voor dat je serieus genomen wordt (heb het hier dus niet over de trekhaak). Al je nu al weet hoe vervelend het gaat worden annuleer je de order toch? Als je de auto eenmaal een poosje rijdt, stuur dan een lijstje over wat fijn is en wat verbeterd kan worden naar de dealer.
In reviews wordt een hoop stampij gemaakt over een paar relatief kleine dingen om het onderscheid te kunnen maken naar duurdere alternatieven (BMW o.a.), en vooral naar Tesla. Wat daarbij vooral niet zo benadrukt wordt is dat t.o.v. een Tesla de auto veel stiller is, minder stug geveerd, en op een heleboel andere punten beter is (zelfstandig inparkeren, niet remmen voor schaduwen).
Die trekhaak is wellicht te verklaren door regelgeving in het buitenland? Dan alsnog gek waarom de normale cruise control niet zou werken. De piepjes zijn ook te verklaren door nieuwe regelgeving, dus helaas niks aan te doen.

Een handmatige pre-heating knop is inderdaad iets wat handig zou zijn voor verschillende redenen. Vraag me af waarom dit in bijna geen enkele EV een mogelijkheid is. De meeste EV eigenaren die dit zouden gebruiken weten immers wat de mogelijke nadelige effecten van zijn.

Wellicht kunnen dit soort software zaken (voornamelijk default uitschakelen van piepjes) opgelost worden door het coderen van de auto zoals bij veel andere merken vrij makkelijk is geworden (OBD dongle en app).

Uit de reviews kan je concluderen dat de ioniq 6 gewoon een goede auto is en er niet echt een zeer duidelijke winnaar is op het vlak van laadtechniek en range. De keuze tussen bijv een Model 3, i4 en ioniq 6 zal voornamelijk op basis van persoonlijke voorkeur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

De trekhaak is waarschijnlijk bedacht door een slimme kop in Korea. Ook de nieuwe Kia Niro heeft dit probleem. Duitse importeur van Kia heeft gezegd dat het met modeljaar 24 opgelost is, en dat een retrofit voor de huidige autos aan gewerkt wordt. Nederlandse Hyundai importeur weet van niets.
Wel is ondertussen bekend dat de detectie gedaan wordt door de weerstand te meten bij de remlichten. Op facebook zegt iemand een oplossing te hebben gemaakt met een tussenjaar je. Wil hij voor 150 euro voor je bouwen.
Maar ik weet dat anderen ook al aan het knutselen geslagen zijn.

De i4 vind ik iets minder een concurrent. Veel duurder, en maakt de range niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
koboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 03:25:
[...]

Er zit wel voortgang in vanuit het hackers/soldeer gebeuren. Er is omheen te werken.
Ja, heb ook Ed's garage workaround gezien en andere ontwikkelingen gelezen. Blijft wel dat andere merken dit wel probleemloos kunnen, en er geen wettelijke noodzaak voor is. Edit: ah, kijk, volgens je onderstaande post zou Hyundai Duitsland er zogezegd rekening mee houden (eerst zien, dan geloven natuurlijk) we leven op hoop :D )
Wat weet jij van mijn rijervaring met de Ioniq 6? De wagen is sinds februari besteld en levering in 2024, en heb ondertussen 3 testritjes gemaakt bij de dealer. Vanwaar jouw "arrogantie" (kan effe geen diplomatischer woord verzinnen, mijn excuses) om mijn wishlist en verbeteringen (en van anderen) te minimaliseren/bagateliseren tot de order dan maar annuleren als het me niet aanstaat? Ik ben en blijf fan van de wagen, maar dat wil niet zeggen dat we met bepaalde zaken maar moeten leven (hoewel het in de praktijk meestal wel daarop neerkomt, natuurlijk ;)).
En begrijp me niet verkeerd, ik apprecieer je ervaringen met de wagen volledig en je hulpzame posts, maar schiet niet te snel in een fanboy-kramp :P Maar goed. Onwards and upwards! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Maximaal een paar 100 km gereden dus, in 3 korte sessies. We hebben er hier nu 4000 km opzitten, waarvan het grootste deel door mijzelf gereden. Ja, de eerste ritten vielen de piepjes op, nu nauwelijks nog.
Als je gewoon met het verkeer meerijdt in de middelste strook, of als het rustig is de rechter baan kun je de auto gewoon op max snelheid op de cruise control zetten zonder de boel op te houden, of zelf vertraagd te worden.

Ga nou eerst maar een paar 1000 km in die wagen rijden, zonder vooraf je al te ergeren aan piepjes. Zul je merken dat het heel erg meevalt. Nu oproepen om massaal te gaan klagen bij dealers over piepjes en knopjes voor batterij conditioning op basis van een paar 100 km in een auto die je nog niet eens hebt: dat is pas arrogant!

25 jaar geleden had je Trinitron monitoren; die hadden 2 stabilisatie draden. Als je die eenmaal had gezien bleef je ze ook zien. Zelfde geldt voor de piepjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
Ok, geen probleem, koboy, ik zal pas iets vragen of mijn mening geven wanneer ik net zoals jij recht van spreken heb als "echte" ervaringsdeskundige, ik zal dus nog effe geduld moeten hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leopold of Lent
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Goedendag,

Een tijdje al lees ik mee met dit topic. Sinds 24 mei ben ik ook trots eigenaar van een Ionic6 Lounge RWD met grote batterij. Zwart met licht interieur en de grote range-slurpende pornowielen. Ik rijd de auto privé en heb inmiddels 3100km gereden met de voiture, allemaal ritten van ongeveer een uur. Ik weet niet of me dat al een ervaringsdeskundige maakt, maar graag deel ik mijn verhaaltje.

Vandaag na het laden overigens voor het eerst een range van 503km op de meter. Toen het ’s ochtends nog wat kouder was had ik ongeveer een range van 480km. Ik laad hoofdzakelijk thuis, in combinatie met panelen en een dynamisch energiecontract. Wens van mij was om met wind-tegen, 10 graden vorst en sneeuwstorm bergop nog een range van ongeveer 300km te kunnen halen. Ik heb er wel vertrouwen in. Verder heb ik een rustige rijstijl dus wat de meter aangeeft zal ik in de praktijk ook wel halen. ’s Winters heb ik de 18” aero-set voor wat minder rangeverlies.

T.a.v. de bevinden van de piepjes heb ik een ietwat genuanceerd beeld. De piepjes zijn niet intens storend qua volume of klank, maar kunnen wel storend worden. Als je vaak te hard rijdt dan zal het systeem gaan piepen elk moment dat hij een nieuwe snelheid registreert. Omdat mijn exemplaar de borden leest (en onderborden niet begrijpt) gaat dit dus dikwijls fout. Daarnaast heb ik de neiging om op GPS snelheid te rijden. Bij mijn exemplaar is dat +2km bovenop wat de teller aangeeft. Volgens de boordcomputer rijd ik dus altijd te hard met piepjesgalore tot gevolg.

Het geluid zichzelf vind ik niet storend en laat zich het best vergelijken met het fasten-seatbelt piepje in een vliegtuig. Na een regulier snelheidsbord (of signalering van matrix bord) piept hij een paar keer en houdt dan stil. Echter, wanneer je in een trajectcontrole rijdt zal hij blijven piepen. Bij de trajectcontroles richting Amsterdam bijvoorbeeld dingdongt hij dus rustig tientallen kilometers achter elkaar door, terwijl je formeel gesproken niet te hard rijdt. Na verloop van tijd wordt het interval van de piepjes wat anders omdat de stilte tussen twee piepjes ietsje langer wordt. Blijkbaar beseften de programmeurs ook wel dat het irritant begint te worden na verloop van tijd, maar bij een nieuwe wegsituatie (nieuw bord) begint het feest gewoon weer opnieuw.

Wil je dit voorkomen, dan is het te adviseren om je aan de snelheid te houden op de boordteller en niet de GPS. Mij stoort het méér dat ik slechts 98 rijd in plaats van 100, dus de piepjes neem ik voor lief. Een keuze. De vraag is of de wal het schip zal keren.

Verder is het een zeer comfortabele auto die verassend ruim is van binnen in vergelijking met zijn directe concurrenten Polestar2 en de Model 3. De ruimte kom je dan weer te kort in de kofferbak, deze is echt klein. Je moet echt wel een beetje tetrissen om alle zooi erin te krijgen. Als je toch zoveel geld uitgeeft aan een auto is een aangepaste kofferset op de maten van de kofferbak geen slecht idee.

Zoals gezegd heb ik de RWD versie met grote batterij. Qua prestaties is het niet overweldigend – mijn vorige auto had beduidend meer vermogen – maar vlot genoeg om overal soepel mee te komen en sprintjes trekken om in te voegen is geen enkel probleem. De snelheidssensatie ontbreekt, maar je rijdt al snel te hard als je niet uitkijkt, iets wat electro-eigen zou zijn. Op papier doet de auto 7,4s naar de honderd, maar mijn eerste en enige onwetenschappelijke meting gaf 6,8s aan met een volle batterij. Het is dus zeker geen stumpert, al heb ik het idee dat ‘jakkeren’ niet echt past bij het karakter van de auto. Het is vooral soepel en moeiteloos. Pas als je stevig gaat remmen en meer remkracht benodigd dan de maximale regeneratie van de elektromotor merk je dat het een zware auto is en je eigenlijk meer remweg nodig hebt dan je verwachtte aan de hand van het rijgedrag. Zelf meen ik anticiperend te rijden en doorgaans lukt het me om de volledige route te remmen zonder de schijven te gebruiken. Dan gaat alles bijzonder soepel, al ben je wel de hele tijd aan het ‘flipperen’: buiten de stad op regeneratiestand 0 om zo veel mogelijk uit te rollen, binnen de stad op iPedal voor maximale recuperatie.

Overigens heb ik bewust gekozen geen trekhaak te (laten) monteren, dus daar weet ik niets vanaf.

[ Voor 0% gewijzigd door Leopold of Lent op 14-06-2023 14:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Edit: reactie op TimoLimo

Nee, je snapt het niet. Er is een verschil tussen mening geven, en oproepen massaal te gaan klagen over zaken aan een product dat je nog niet eens in bezit hebt.
Als je bij een TV winkel aankomt, en daar begint te mopperen over Samsung TVs die een camera hebben, dan stuurt de verkoper je ook naar de Sony TV's. Als je dan toch per se een Samsung wilt, maar zonder camera heb je een probleem.
Laat Mohammed naar de berg gaan, in plaats van de berg naar Mohammed te laten komen. Kijk hoe erg zaken zijn na een paar weken echt gebruik, en maak dan als je een irritatie puntje hebt een keuze: mopperen bij de dealer, accepteren hoe het zit, of misschien (bijvoorbeeld je rijstijl) een klein beetje aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Leopold of Lent schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:35:
[...]

Zelf meen ik anticiperend te rijden en doorgaans lukt het me om de volledige route te remmen zonder de schijven te gebruiken. Dan gaat alles bijzonder soepel, al ben je wel de hele tijd aan het ‘flipperen’: buiten de stad op regeneratiestand 0 om zo veel mogelijk uit te rollen, binnen de stad op iPedal voor maximale recuperatie.
Heb je de auto regen stand al geprobeerd (rechts ingedrukt houden)? Deze kun je ook in verschillende standen zetten, en dan varieert de auto het regeneratie niveau o.a. op basis van wat er voor je gebeurt. Maar ook met het rempedaal gebruik zal de auto in eerste instantie regenereren.
I-pedal vind ik zelf wat agressief, en krijg ook klachten over schokkerig rijden.
Kan me herinneren dat de auto stand ook de beste regeneratie opleverde in de Ioniq 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
Nee ik begrijp het heel goed, denk ik, maar toch bedankt!
In jouw analogie zit er een foutje, ik vraag geen hardwareaanpassing, enkel software. Nog een verschilletje: ik heb reeds een Samsung TV besteld op basis van de specs en ervaringen van anderen, ik hoef geen Sony. Maar ik kan zaken die ik persoonlijk als verbeteringen zie nu reeds melden, in de (ijdele?) hoop dat wanneer ik de tv krijg, er een firmware klaarstaat en dat ik nog dat tikkeltje meer van de tv kan genieten, desondanks de prima as-is situatie (anders had ik hem niet gekocht, niet?). En ik vraag enkel aan huidige en toekomstige eigenaars het eventueel te melden indien van toepassing voor hen. Je vreest blijkbaar dat dit bij Hyundai ten koste van iets gaat gaan om iets reeds te melden, althans die (foutieve?) indruk krijg ik.

Features worden meestal toegevoegd op basis van de vraag/tickets of in geval van bugfixing hoe erg een fout is en de voorkomendheid.
Als iedereen stil blijft en niets meldt, how would they know dat er toch een deel van hun gebruikers, huidig en toekomstig, hier en daar waar mogelijk een leuke verbetering willen zien, los van het feit of het achteraf technisch haalbaar is of niet?

Maar nogmaals: geen probleem als je het anders ziet. Ik volg in ieder geval je raad wel op: ik zal wel als Mohammed naar de berg gaan, hoor. (Maar ben jij in dit scenario dan God? :+ hehe just kidding). Laat maar vallen koboy, ik laat deze thread terugkeren naar de essentie: de fijne Ioniq 6. Ik zit in ieder geval op hete kolen om hem in ontvangst te nemen, maar 2024 is nog ver weg :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

TimoLimo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:48:
In jouw analogie zit er een foutje, ik vraag geen hardwareaanpassing, enkel software. Nog een verschilletje: ik heb reeds een Samsung TV besteld op basis van de specs en ervaringen van anderen, ik hoef geen Sony. Maar ik kan zaken die ik persoonlijk als verbeteringen zie nu reeds melden, in de (ijdele?) hoop dat wanneer ik de tv krijg, er een firmware klaarstaat en dat ik nog dat tikkeltje meer van de tv kan genieten, desondanks de prima as-is situatie (anders had ik hem niet gekocht, niet?). En ik vraag enkel aan huidige en toekomstige eigenaars het eventueel te melden indien van toepassing voor hen. Je vreest blijkbaar dat dit bij Hyundai ten koste van iets gaat gaan om iets reeds te melden, althans die (foutieve?) indruk krijg ik.

Features worden meestal toegevoegd op basis van de vraag/tickets of in geval van bugfixing hoe erg een fout is en de voorkomendheid.
Als iedereen stil blijft en niets meldt, how would they know dat er toch een deel van hun gebruikers, huidig en toekomstig, hier en daar waar mogelijk een leuke verbetering willen zien, los van het feit of het achteraf technisch haalbaar is of niet?

Maar nogmaals: geen probleem als je het anders ziet. Ik volg in ieder geval je raad wel op: ik zal wel als Mohammed naar de berg gaan, hoor. (Maar ben jij in dit scenario dan God? :+ hehe just kidding). Laat maar vallen koboy, ik laat deze thread terugkeren naar de essentie: de fijne Ioniq 6. Ik zit in ieder geval op hete kolen om hem in ontvangst te nemen, maar 2024 is nog ver weg :(
Helemaal met je eens, maar laten we het wel doen op basis van daadwerkelijke ervaringen na een aantal weken rijden. Je wordt dan een serieuzer genomen.
Dat gedoe met die trekhaak moet gewoon opgelost worden.
Voor de piepjes is de EU de berg, God zal dan wel Ursula zijn..... Hier mag gewoon niets aan veranderd worden. Wel zijn de piepjes confronterend: het is een digitale rijleraar die je laat weten hoe netjes je (niet meer) rijdt. Ook het instellen van een marge: het het je op een rit van een uur hooguit 2 minuten tijdwinst op, en als je diezelfde marge aanhoudt in het buitenland en hele rij boetes.

Preconditioning knop zie ik het nut van, maar nog niet gemist. Ik laat de auto computer aangeven wat het verstandigste is qua route, laden etc. Heb een paar keer gedacht het beter te weten, en kwam van een koude kermis (10-30 minuten extra rijtijd) thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 15:59
T.a.v. de bevinden van de piepjes heb ik een ietwat genuanceerd beeld. De piepjes zijn niet intens storend qua volume of klank, maar kunnen wel storend worden. Als je vaak te hard rijdt dan zal het systeem gaan piepen elk moment dat hij een nieuwe snelheid registreert. Omdat mijn exemplaar de borden leest (en onderborden niet begrijpt) gaat dit dus dikwijls fout. Daarnaast heb ik de neiging om op GPS snelheid te rijden. Bij mijn exemplaar is dat +2km bovenop wat de teller aangeeft. Volgens de boordcomputer rijd ik dus altijd te hard met piepjesgalore tot gevolg.
Ik vind die piepjes echt bijzonder storend en nee dat heeft niks te maken met reviews... Ik heb het volume van het snelheidspiepje nadrukkelijk uitgezet, maar ondanks dat geeft de auto gewoon piepjes, terwijl die instelling wel onthouden wordt door de auto. Enkel het volledig uitzetten van snelheidsherkenning lost het probleem voor die rit op. Wat een baggerzooi. Ben verder overigens heel lyrisch over de auto, maar ik zet dus bij het instappen élke keer de piepjes uit. Wat mij betreft is het dus gewoon een bug, want de auto honereert de instelling voor het volume van de piepjes niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

TimoLimo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 15:48:

Waarom heb je niet een voorraad model besteld? Er zijn toch niet echt opties die je kan kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

calvinturbo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:07:
[...]

Ik vind die piepjes echt bijzonder storend en nee dat heeft niks te maken met reviews... Ik heb het volume van het snelheidspiepje nadrukkelijk uitgezet, maar ondanks dat geeft de auto gewoon piepjes, terwijl die instelling wel onthouden wordt door de auto. Enkel het volledig uitzetten van snelheidsherkenning lost het probleem voor die rit op. Wat een baggerzooi. Ben verder overigens heel lyrisch over de auto, maar ik zet dus bij het instappen élke keer de piepjes uit. Wat mij betreft is het dus gewoon een bug, want de auto honereert de instelling voor het volume van de piepjes niet.
Volgens de eu richtlijn moeten de piepjes bij elke keer starten aan staan. Denk dus dat de volume instelling of een vertaalfout is, of dat hij elk volume goedkeurt behalve uit. Onthoudt hij de minst harde instelling wel? Kan natuurlijk ook een bug zijn, maar uit mag hij niet onthouden.
N.b. dit geldt ook voor de lane assist en nog een paar zaken.

Maar goed, zo lang we allemaal pro-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
TimoLimo schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:28:
[...]
Dan moet je niet bij Hyundai zijn. Dit is gewoon wettelijk verplicht en zal later dit jaar, geloof ik, zelfs verplicht worden op elke wagen die nieuw verkocht wordt, ook al is het een ouder model dat bij introductie nog niet moest voldoen aan deze eisen.

Veiligheidssystemen moeten na elke herstart opnieuw ingeschakeld zijn. Ik zie ook niet in waarom men rekening zou moeten houden met marges en toleranties. Die zijn er namelijk niet om de limiet te verhogen.

Enige waarvoor je zou moeten klagen bij Hyundai is hoe slecht de verkeersbordherkenning met momenten werkt. Gisteren reed ik naar huis en kwam onderweg, in de bebouwde kom, een dynamische zone 30 tegen die alleen actief is als de school die daar is begint of gedaan heeft. De wagen ging op enkele seconden 50 > 30 > 50 met schoolzone, 30 > 50. En heb al te veel fouten gezien van die herkenning op de enkele weken dat het gewoon niet leuk meer is. En hoewel ik het niet gebruik, heb ik de mogelijkheid om de ACC te laten werken op de snelheid van de navigatie uitgezet, mede omdat ik ineens, midden op de snelweg, het bordje op mijn dashboard zag gaan van 120 naar 50. Altijd leuk als je wagen dan ineens in de remmen zou gaan daarvoor.

Maar op de meeste momenten kan je er gelukkig wel op vertrouwen, en als je je dan gewoon aan de limiet houd, heb je er geen last van.
Kleine tip, reken het tijdsverschil eens uit tussen 98 en 100km/h en stop daarna met je er druk om te maken. Zelfs al is het een afstand van 100km ga je in de praktijk nog geen minuut winnen. Jaren terug was ik ook zo, op de snelheid van de GPS fluitend flitspalen voorbij en trajectcontroles door. En op een gegeven moment gewoon de knop omgezet, rustiger gaan rijden en gewoon meer ontspannen aankomen omdat ik me niet druk moet maken om die linkerrijstrookklever die maar niet naar rechts wil gaan.
koboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 14:57:
[...]
...
I-pedal vind ik zelf wat agressief, en krijg ook klachten over schokkerig rijden.
Kan me herinneren dat de auto stand ook de beste regeneratie opleverde in de Ioniq 5.
Heb zelf geen vertrouwen in die auto stand, ik wil voorspelbaarheid en heb het gevoel dat de wagen net onvoorspelbaarder wordt in die stand. De ipedal, daar heb ik minder problemen mee, ben er nog altijd aan aan het wennen, maar kan niet zeggen dat ik die overmatig aggressief vind of schokkerig. Alleen het tot stilstand komen kon volgens mij iets beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
Brilsmurfffje schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 17:39:
[...]
Waarom heb je niet een voorraad model besteld? Er zijn toch niet echt opties die je kan kiezen..
In België was de voorraad bij lancering zeer beperkt tot pakweg 300 voorgeconfigureerde modellen door de invoerder voor het jaar 2023.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Balance AWD-uitvoering, Serenity White met grijs interieur (dit was volgens mij de reden van niet in voorraad zijn, is een ongewone combinatie met wit exterieur, maar geeft gewoon een veel ruimtelijker gevoel. Ofwel de 20-inchers, die waren toen ook nog slecht leverbaar, had ik de 18" besteld, dan zou september een mogelijke leverdatum geweest zijn), gewone buitenspiegels en geen open dak.

Sinds april verleden jaar passeer ik regelmatig bij de Hyundai dealer binnen hier om de hoek. "Ja, lancering in juli, dan te bestellen". Lancering wel, maar enkel in Korea. "Nee, het zal voor september zijn". September came, maar niet bestelbaar. Dan werd de First Edition aangekondigd voor oktober-november. Dacht bij mezelf: oh nice: Serenity White met zwarte zijschorten en bumpers, zoals het hoort! Wel voor alle omringende landen, maar FE niet voor België.

Na een bezoek aan het Brusselse Autosalon in januari heb ik de wagen op de pre-opening rustig en uitvoerig kunnen ervaren, enkele bestelbonnen laten maken met configuraties, dan nog wachten op lease-offertes, wat paste binnen budget, enz.
Uiteindelijk dus levering februari 2024, maar de trekhaak moet ook nog geïnstalleerd en gekeurd worden, dus neem maar maart 2024 (zonder mogelijke calamiteiten op wereldniveau).
Tegen dat de bestelbon getekend was en bij de leasemaatschappij alles geregeld, waren er van die 300 voorraadmodelletjes niet veel meer over, laat staan in mijn gewenste config.

TLDR; Als mijn voorkeur niet tussen de slechts 300 voorgeconfigureerde Ioniq 6'en zit die beschikbaar waren in België in 2023, dan is 'ie maar op bestelling. Ik bepaal zelf wel welke auto ik wil maar vrees dat ik niet echt inzie waarom ik me hiervoor zou moeten verantwoorden? (Het zal aan mijn huidige, tijdelijk humeurige gemoedstoestand liggen waarom ik bepaalde dingen niet zie, mijn excuses aan iedereen, nothing personal)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leopold of Lent
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-11-2024
Blokker_1999 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:49:
Kleine tip, reken het tijdsverschil eens uit tussen 98 en 100km/h en stop daarna met je er druk om te maken. Zelfs al is het een afstand van 100km ga je in de praktijk nog geen minuut winnen. Jaren terug was ik ook zo, op de snelheid van de GPS fluitend flitspalen voorbij en trajectcontroles door. En op een gegeven moment gewoon de knop omgezet, rustiger gaan rijden en gewoon meer ontspannen aankomen omdat ik me niet druk moet maken om die linkerrijstrookklever die maar niet naar rechts wil gaan.
Hartelijk dank voor je bericht. Het gaat natuurlijk niet sec om het tijdsverschil. Dat is op een afstand van een uur bijna verwaarloosbaar met een minuut en dertien seconden. Alhoewel, ik ben wel eens onderweg dat elke minuut telt en dan is het mooi meegenomen. Het is natuurlijk een principekwestie waar ik vooral zelf last van heb.

Zo vind ik het storend dat nagenoeg elke auto een andere systeemsnelheid heeft. Mijn vorige auto had een afwijking van 4km/u en de auto van mijn partner heeft een afwijking van 8 km/u. Al die auto’s met al die afwijkingen bij elkaar op de snelweg die allemaal hun eigen variant van 100 rijden, dat vind ik vervelend. Niet alleen zou ik zelf graag op GPS snelheid rijden, het zou mooi zijn als alle auto’s dat doen voor een rustiger wegbeeld.

Ongetwijfeld komt de teller afwijking voort uit allerlei nationale en internationale veiligheidswetgeving, natuurlijk levert de afwijking slechts marginaal tijdverlies en kun je de teller afwijking gebruiken om je auto een minimaal gunstiger verbruik te geven door de vermindering van luchtweerstand op de net iets lagere snelheid; allemaal waar. Als je er utilitair naar kijkt, waarom zou je dan überhaupt niet gewoon minder hard rijden?

Echter, het is een principekwestie. Ik bepaal de snelheid waarmee ik mijn voertuig bestuur binnen de gestelde wettelijke kaders. Ik kies er daarom bewust voor om (zo dicht mogelijk) op de wettelijk gestelde limieten te rijden en daarvoor de GPS snelheid te gebruiken. Ik realiseer daarmee een bijna maar niet helemaal verwaarloosbare tijdswinst, een marginaal hoger verbruik en stel me open voor het doorlopende gezeur van piepjes die het doel hebben mij ervan te overtuigen langzamer te rijden dan de toegestane limiet. Nogmaals, dat is een weloverwogen keuze. Ik neem de piepjes voor lief. Enkel in de trajectcontrole vind ik het irritant.

Ofschoon ik hier meldt dat het me irriteert, is het slechts een lichte irritatie. Mijn rustige, defensieve rijstijl past bij het karakter van de auto en het comfort is ook een belangrijke reden geweest voor aanschaf. Het effect op mijn humeur en de mate van ontspannenheid is met deze piepjes gericht, wat niet wegneemt dat het (nog) beter was geweest als dit zou zijn in te stellen.
Blokker_1999 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 19:49:
Heb zelf geen vertrouwen in die auto stand, ik wil voorspelbaarheid en heb het gevoel dat de wagen net onvoorspelbaarder wordt in die stand. De ipedal, daar heb ik minder problemen mee, ben er nog altijd aan aan het wennen, maar kan niet zeggen dat ik die overmatig aggressief vind of schokkerig. Alleen het tot stilstand komen kon volgens mij iets beter.
Ten aanzien van de recuperatiestand deel ik de mening dat de auto-stand wat onvoorstelbaar is en ook niet de gewenste resultaten geeft. Bij mij in de buurt zijn rotondes en gevaarlijke kruisingen voor het systeem geen reden om de recuperatiestand wat hoger te zetten, dus doe ik het liever zelf. Het flipperen geeft mij genoeg controle over de mate van remmen op de electromotor en ik merk dat e.e.a. vloeiender gaat als ik in i-Pedal de remkracht met het stroompedaal afstem zodat ik niet vroegtijdig stil kom te staan. Als ik dat alleen doe met de flippers dan is het inderdaad wat schokkerig.

Wel vervelend is dat de gevoeligheid van het gaspedaal t.a.v. het gevraagde vermogen van de motor ook afhangt van de recuperatiestand. Op het moment dat je tijdens accelereren met de flippers van recuperatiestand wisselt, bijvoorbeeld van i-Pedal (max) naar 0 (uitrollen), en je rechtervoet stabiel houdt, dan krijg je onverwachte schokken. Bij ongewijzigde voetstand/mate van stroompedaal indrukken accelereert de auto In 0-stand veel sneller dan bij dezelfde voetstand in i-Pedal. De verandering bij wijzigingen in recuperatiemodus is onmiddellijk en dit rijdt daardoor niet erg comfortabel. Voor nu moet ik niet vergeten om bij stilstand vanuit i-Pedal (max regen) de stand te veranderen voordat ik weer wegrijd om deze schokken te voorkomen. Dat de gevoeligheid van het stroompedaal in rijmodus ECO wat minder is dan in SPORT is begrijpelijk, maar de mate van regenereren zou m.i. geen gevolgen moeten hebben voor de gevoeligheid van het stroompedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Lijkt me volstrekt logisch gedrag. Bij (bijna) gas los remt een benzinemotor ook op de motor. Maak je de motorrem sterker/zwakker dan zal hij dit doen....
Maar het eerste stuk van het rempedaal is ook regeneratief, en dus niet met de "normale" remmen. Je kunt proberen de regeneratie in een wat lichte maar fijne stand te zetten en dan het rempedaal te gebruiken als de vertraging niet genoeg is.
(Zou eigenlijk geen rempedaal/gaspedaal) moeten gebruiken, maar +/- wat er ook op staat)

Wat mij gisteren dan weer opviel was dat bergaf in de auto stand je kunt flipperen wat je wilt om de vertraging te beïnvloeden, maar zonder resultaat..... Min-pedaal gebruiken verhoogde de mate van regeneratie. Was wat vreemd gevoel want in een ice zou je de versnelling wisselen en liefst niet continue remmen om oververhitting te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukev
Leopold of Lent schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:50:
[...]

Wel vervelend is dat de gevoeligheid van het gaspedaal t.a.v. het gevraagde vermogen van de motor ook afhangt van de recuperatiestand. Op het moment dat je tijdens accelereren met de flippers van recuperatiestand wisselt, bijvoorbeeld van i-Pedal (max) naar 0 (uitrollen), en je rechtervoet stabiel houdt, dan krijg je onverwachte schokken. Bij ongewijzigde voetstand/mate van stroompedaal indrukken accelereert de auto In 0-stand veel sneller dan bij dezelfde voetstand in i-Pedal. De verandering bij wijzigingen in recuperatiemodus is onmiddellijk en dit rijdt daardoor niet erg comfortabel. Voor nu moet ik niet vergeten om bij stilstand vanuit i-Pedal (max regen) de stand te veranderen voordat ik weer wegrijd om deze schokken te voorkomen. Dat de gevoeligheid van het stroompedaal in rijmodus ECO wat minder is dan in SPORT is begrijpelijk, maar de mate van regenereren zou m.i. geen gevolgen moeten hebben voor de gevoeligheid van het stroompedaal.
Dit is voor mij de hoofdreden om eigenlijk altijd in standje 1 recuperatie te rijden. Ik rem wel een beetje bij als ik harder moet afremmen en als je zacht remt is dat nog steeds het recuperatiesysteem dus qua energieteruggave is het eigenlijk gelijk aan in standje 3 rijden. Ik zie tenminste geen significant verschil in verbruik tussen alle standen (zelfs bij standje 0, rem je in met het rempedaal ook met recuperatie). Dus ik kies gewoon wat ik zelf het lekkerste vind rijden.

*Edit: Oftewel wat Koboy hierboven ook zegt. Je was me te snel af.
koboy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:25:
Wat mij gisteren dan weer opviel was dat bergaf in de auto stand je kunt flipperen wat je wilt om de vertraging te beïnvloeden, maar zonder resultaat..... Min-pedaal gebruiken verhoogde de mate van regeneratie. Was wat vreemd gevoel want in een ice zou je de versnelling wisselen en liefst niet continue remmen om oververhitting te voorkomen.
Ooh dat zou nieuw zijn voor mij, in de Ioniq 2017 kwam er wel degelijk meer vertraging en recuperatie in volledige remstand bergafwaarts tot zijn maximum in ieder geval. Zal het dit weekend ook even testen bij de Ioniq 6 want dan rij ik in Zuid Duitsland.

[ Voor 19% gewijzigd door boukev op 15-06-2023 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

boukev schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Dit is voor mij de hoofdreden om eigenlijk altijd in standje 1 recuperatie te rijden. Ik rem wel een beetje bij als ik harder moet afremmen en als je zacht remt is dat nog steeds het recuperatiesysteem dus qua energieteruggave is het eigenlijk gelijk aan in standje 3 rijden. Ik zie tenminste geen significant verschil in verbruik tussen alle standen (zelfs bij standje 0, rem je in met het rempedaal ook met recuperatie). Dus ik kies gewoon wat ik zelf het lekkerste vind rijden.

*Edit: Oftewel wat Koboy hierboven ook zegt. Je was me te snel af.

[...]

Ooh dat zou nieuw zijn voor mij, in de Ioniq 2017 kwam er wel degelijk meer vertraging en recuperatie in volledige remstand bergafwaarts tot zijn maximum in ieder geval. Zal het dit weekend ook even testen bij de Ioniq 6 want dan rij ik in Zuid Duitsland.
In Zuid Duitsland had ik hem 150 op de ACC staan, en anders in auto-2. Dan regelt hij ook het regeneratief remmen tov. de voorganger. Gisteren was hele steile berg en geen verkeer voor me. In de Karoq reed ik dan een versnelling die net te veel vertraagde, en gaf eventueel een klein beetje gas bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calvinturbo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-06 15:59
koboy schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 18:53:
[...]

Volgens de eu richtlijn moeten de piepjes bij elke keer starten aan staan. Denk dus dat de volume instelling of een vertaalfout is, of dat hij elk volume goedkeurt behalve uit. Onthoudt hij de minst harde instelling wel? Kan natuurlijk ook een bug zijn, maar uit mag hij niet onthouden.
N.b. dit geldt ook voor de lane assist en nog een paar zaken.

Maar goed, zo lang we allemaal pro-
Bij mij lijkt de volumeinstelling überhaupt geen effect te hebben om de een of andere reden, dus ook het volume lager - maar niet uit - zetten voor die piepjes werkt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
TimoLimo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:30:
[...]

In België was de voorraad bij lancering zeer beperkt tot pakweg 300 voorgeconfigureerde modellen door de invoerder voor het jaar 2023.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Balance AWD-uitvoering, Serenity White met grijs interieur (dit was volgens mij de reden van niet in voorraad zijn, is een ongewone combinatie met wit exterieur, maar geeft gewoon een veel ruimtelijker gevoel. Ofwel de 20-inchers, die waren toen ook nog slecht leverbaar, had ik de 18" besteld, dan zou september een mogelijke leverdatum geweest zijn), gewone buitenspiegels en geen open dak.

Sinds april verleden jaar passeer ik regelmatig bij de Hyundai dealer binnen hier om de hoek. "Ja, lancering in juli, dan te bestellen". Lancering wel, maar enkel in Korea. "Nee, het zal voor september zijn". September came, maar niet bestelbaar. Dan werd de First Edition aangekondigd voor oktober-november. Dacht bij mezelf: oh nice: Serenity White met zwarte zijschorten en bumpers, zoals het hoort! Wel voor alle omringende landen, maar FE niet voor België.

Na een bezoek aan het Brusselse Autosalon in januari heb ik de wagen op de pre-opening rustig en uitvoerig kunnen ervaren, enkele bestelbonnen laten maken met configuraties, dan nog wachten op lease-offertes, wat paste binnen budget, enz.
Uiteindelijk dus levering februari 2024, maar de trekhaak moet ook nog geïnstalleerd en gekeurd worden, dus neem maar maart 2024 (zonder mogelijke calamiteiten op wereldniveau).
Tegen dat de bestelbon getekend was en bij de leasemaatschappij alles geregeld, waren er van die 300 voorraadmodelletjes niet veel meer over, laat staan in mijn gewenste config.

TLDR; Als mijn voorkeur niet tussen de slechts 300 voorgeconfigureerde Ioniq 6'en zit die beschikbaar waren in België in 2023, dan is 'ie maar op bestelling. Ik bepaal zelf wel welke auto ik wil maar vrees dat ik niet echt inzie waarom ik me hiervoor zou moeten verantwoorden? (Het zal aan mijn huidige, tijdelijk humeurige gemoedstoestand liggen waarom ik bepaalde dingen niet zie, mijn excuses aan iedereen, nothing personal)
Een voorraad die nog bijlangena niet is uitgeput trouwens. Maar dan moet je wel gewoon gaan rondschoppen bij de verschillende grote groepen. Kans is groot dat een leasemaatschapij met 1 enkele dealer samenwerkt, en als die door zijn allocatie heenzit, is het gedaan.

Het is ook spijtig dat Hyundai Belgie zijn eigen ding doet. Je ziet dat op meer vlakken. Niet alleen hebben we hier geen FE, maar ook voor andere dingen, zoals de laadkaart die Hyundai zelf aanbied in vele landen, val je hier buiten de boot.

Zelf had ik mijn wagen ook liever in het rood gehad, maar toen men dealer me zij dat ik dan pas tweede helft 2024 zou rijden, toch maar voor een grijze gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amoniacidized
  • Laatst online: 11-01-2024
Ik heb zelf een FE in Biophilic blue pearl en ben erg tevreden.

Ik las op de website van Hyundai dat er gisteren een update is uitgekomen. Ik zie ook in de getoonde afbeelding voor de ioniq 6 dat SOC bij aankomst laadpaal, of bestemming, nu weergegeven wordt EN de tijd die "moet" worden geladen. Ben bij de dealer geweest omdat ik deze versie nog steeds niet kan zien via de OTA update. Heeft iemand hier al een melding over gekregen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y5Vjz-dXMD81K26GDt63EQwbsPU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L9jaZH1RIIYuGPJ29giY2dtZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dat is een mooie upgrade!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
Is er eigenlijk iets bekend over je smartphone als sleutel kunnengebruiken? Ik zie her en der referenties naar de “my hyundai with bluelink” app maar die is niet te downloaden in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie010
glennoo schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 17:43:
Is er eigenlijk iets bekend over je smartphone als sleutel kunnengebruiken? Ik zie her en der referenties naar de “my hyundai with bluelink” app maar die is niet te downloaden in NL
Dit is een functie die alleen buiten Europa beschikbaar is. Waarom? Werkelijk geen idee. Ik zou er persoonlijk ook niet 100% op vertrouwen en altijd alsnog een sleutel op zak hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie010
amoniacidized schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:47:

Ik las op de website van Hyundai dat er gisteren een update is uitgekomen. Ik zie ook in de getoonde afbeelding voor de ioniq 6 dat SOC bij aankomst laadpaal, of bestemming, nu weergegeven wordt EN de tijd die "moet" worden geladen. Ben bij de dealer geweest omdat ik deze versie nog steeds niet kan zien via de OTA update. Heeft iemand hier al een melding over gekregen?

[Afbeelding]
Dit zou toch mooi zijn. Zou wel eens het verschil tussen de ingebouwde app en bijvoorbeeld ABRP willen zien (zonder OBD dongle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Nu online
amoniacidized schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 15:47:

[Afbeelding]
Gemiddeld genomen krijg je de OTA vanaf 1 week nadat de update op de website is verschenen tot ongeveer 3/4 weken erna. Dit merkte ik bij mijn IONIQ 5.

Hyundai hoopt natuurlijk dat de grote bups al de update via USB installeert, kost hun minder geld voor data.
Gewoon even wachten dus.

Maar mooie update toch? van die SOC? Jammer genoeg kan je niet de minimale SOC instellen. Na navraag bij Hyundai staat dit altijd op 10%.

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 22:24
Blokker_1999 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:49:
[...]

Een voorraad die nog bijlangena niet is uitgeput trouwens. Maar dan moet je wel gewoon gaan rondschoppen bij de verschillende grote groepen. Kans is groot dat een leasemaatschapij met 1 enkele dealer samenwerkt, en als die door zijn allocatie heenzit, is het gedaan.
In NL overigens ook zo. Dat dealers meer hebben ingekocht dan al is verkocht.
Werd zelf ook actief benaderd door https://www.h-point.nl/acties/voorraadactie-ioniq-5-en-6/.
met voorraad actie en extra scherpe prijs en extra's.

Zou volgende week kunnen rijden als ik voorraadmodel neem. Maar voor mij is inmiddels duidelijk dat de beperkte bagageruimte echt een dealbreaker is. De model Y is dan voor vergelijkbaar bedrag voor mij de betere keuze helaas.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:09:
[...]

In NL overigens ook zo. Dat dealers meer hebben ingekocht dan al is verkocht.
Werd zelf ook actief benaderd door https://www.h-point.nl/acties/voorraadactie-ioniq-5-en-6/.
met voorraad actie en extra scherpe prijs en extra's.

Zou volgende week kunnen rijden als ik voorraadmodel neem. Maar voor mij is inmiddels duidelijk dat de beperkte bagageruimte echt een dealbreaker is. De model Y is dan voor vergelijkbaar bedrag voor mij de betere keuze helaas.
Ik weet niet waar je vandaan komt als auto. Wel kan ik zeggen dat de Skoda Karoq met op papier 521 liter bagageruimte dat in de praktijk niet haalt. Tot aan de hoedenplank kwam ik met een meetlint tot ongeveer 380 liter. Het verschil komt o.a. door meten tot bovenrand rugleuning en nog wat andere trucs.
Dezelfde vakantie zooi als vorig jaar paste nu met gemak in de Ioniq 6, die vooral ook een handiger afmeting heeft.

Een sedan geeft veel minder kansen voor sjoemelen met het volume van de bagageruimte dan een hatchback doordat de bovenkant vastligt. Ja de ruimte in de kofferbak van de model y is groter, maar van Tesla is ook bekend dat ze de trucendoos voor het ophogen van dit getal volledig opentrekken, o.a. door het meetellen van de bak onderin (doet Hyundai niet, maar hij is ook veel kleiner).
Als je de beenruimte voor passagiers ook niet nodig hebt is de Tesla inderdaad de betere keuze. Beide prima autos, met sterke en zwakke punten op verschillende fronten.

Edit: zie in een ander draadje dat je een e-Niro hebt. Pak eens een meetlint en kijk hoe erg Kia met de hoedenplank rekening houd. Tenzij je die er uit laat met vakantie.....

[ Voor 26% gewijzigd door koboy op 15-06-2023 21:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rvd69
  • Laatst online: 01-07-2024
Net gebeld door m’n dealer, ik kan mijn Ioniq 6 RWD Lounge 11 juli ophalen. Vanaf moment bestellen tot af leverdatum net aan 4 maanden, precies binnen de window die mijn dealer had aangegeven (4-5 maanden). Nog 25 nachtjes slapenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P4pnCmubQpThT4b-MF9rSagb_hI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ebZMdm5SId3T7wLVu7ypTYuS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKLZ59U7El9ntD813OBXmRW3gws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5rPzuzrNa51ziaEhQUJmW7e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mxQL6oQpghQGzN2iH8mQgQll8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVy8aSaAr79sRat9NFcw44k1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 71% gewijzigd door rvd69 op 17-06-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 22:24
koboy schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 21:29:
[...]

Ik weet niet waar je vandaan komt als auto. Wel kan ik zeggen dat de Skoda Karoq met op papier 521 liter bagageruimte dat in de praktijk niet haalt. Tot aan de hoedenplank kwam ik met een meetlint tot ongeveer 380 liter. Het verschil komt o.a. door meten tot bovenrand rugleuning en nog wat andere trucs.
Dezelfde vakantie zooi als vorig jaar paste nu met gemak in de Ioniq 6, die vooral ook een handiger afmeting heeft.

Een sedan geeft veel minder kansen voor sjoemelen met het volume van de bagageruimte dan een hatchback doordat de bovenkant vastligt. Ja de ruimte in de kofferbak van de model y is groter, maar van Tesla is ook bekend dat ze de trucendoos voor het ophogen van dit getal volledig opentrekken, o.a. door het meetellen van de bak onderin (doet Hyundai niet, maar hij is ook veel kleiner).
Als je de beenruimte voor passagiers ook niet nodig hebt is de Tesla inderdaad de betere keuze. Beide prima autos, met sterke en zwakke punten op verschillende fronten.

Edit: zie in een ander draadje dat je een e-Niro hebt. Pak eens een meetlint en kijk hoe erg Kia met de hoedenplank rekening houd. Tenzij je die er uit laat met vakantie.....
Bij de Kia vind ik de bagageruimte ook te beperkt, maar je kunt die wat uitbreiden door de bodem er uit te halen en dan staat hij redelijk bovenaan in de bananaboxtest van Tesla Björn.
Met nog 400liter op de trekhaak en 600 liter op het dak lukt de wintersport nog wel.
Model Y heeft behalve bagageruimte achterin ook nog een Frunk voorin. slechts 80 liter, maar alle beetjes helpen.

Overigens staat e-niro ook gewoon (nog) in mijn signature.
En wegens 4% bijtelling heb ik nog geen grote haast om dat te veranderen ook al is tie bijna 4 jaar :) zelden zo lang met een auto gereden, maar als de belastingdienst het wil dan houd ik het nog wel even vol .

[ Voor 6% gewijzigd door eltron op 16-06-2023 19:29 ]

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Gisteren opgehaald en 200KM gedaan, prachtige om in te rijden. Piepjes valen wel op maar niet storend. Hij is alleen te groot voor de parkeerplaats xD

Alleen jammer dat je de ipedal niet standaard aan kan zetten. Hij start elke keer weer in 3 ;(

Ben helemaal happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

eltron schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Bij de Kia vind ik de bagageruimte ook te beperkt, maar je kunt die wat uitbreiden door de bodem er uit te halen en dan staat hij redelijk bovenaan in de bananaboxtest van Tesla Björn.
Met nog 400liter op de trekhaak en 600 liter op het dak lukt de wintersport nog wel.
Model Y heeft behalve bagageruimte achterin ook nog een Frunk voorin. slechts 80 liter, maar alle beetjes helpen.

Overigens staat e-niro ook gewoon (nog) in mijn signature.
En wegens 4% bijtelling heb ik nog geen grote haast om dat te veranderen ook al is tie bijna 4 jaar :) zelden zo lang met een auto gereden, maar als de belastingdienst het wil dan houd ik het nog wel even vol .
Dan heb je ook tijd om te wachten op de Ioniq 7, of de EV7. Dat zijn echte familie verhuisbussen >:)

https://www.autoweek.nl/a...en-stabiel-om-restwaarde/
Interessant stukje. Die prijzenoorlog en de daarbij horende extra afschrijving van de bestaande leasevloot wordt keihard doorberekend in (hogere) leaseprijzen voor nieuwe rijders....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie010
koboy schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:00:
[...]

Dan heb je ook tijd om te wachten op de Ioniq 7, of de EV7. Dat zijn echte familie verhuisbussen >:)

https://www.autoweek.nl/a...en-stabiel-om-restwaarde/
Interessant stukje. Die prijzenoorlog en de daarbij horende extra afschrijving van de bestaande leasevloot wordt keihard doorberekend in (hogere) leaseprijzen voor nieuwe rijders....
Dit is natuurlijk een typisch gevalletje van 'corporate greed'. Enkel de vruchten plukken in goede tijden en vervolgens het slachtoffer spelen. De acties zoals het verhogen van bijtelling en wegenbelasting voor EVs is daarentegen wel een terecht punt, de overheid zegt de electrificatie te ondersteunen (en zelfs te verplichten in langere termijn) en gaat het vervolgens financieel onaantrekkelijk maken.

Ik probeer hier geen discussie te starten en besef me dat dit van het onderwerp afdwaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Nu online
Maakt een Charge myHyundai abbonement misschien toch weer interessant, icm een IONIQ 6.
https://imotion.hyundai.n...-makkelijker-en-veiliger/

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe doet de airco van de Ioniq 6 het met dit weer? In mijn Ioniq 28kWh kan hij het maar net bijhouden, hij blijft de hele rit vrijwel maximaal blazen. Ik heb ook niet het idee dat je het heel erg koel kan maken, 24C of 20C voelt hetzelfde aan in dit weer. In mijn vorige auto (Volvo V40) had je dat 10 minuten en daarna ging hij lager. Hopelijk is dat in de Ioniq 6 ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 20:28:
Hoe doet de airco van de Ioniq 6 het met dit weer? In mijn Ioniq 28kWh kan hij het maar net bijhouden, hij blijft de hele rit vrijwel maximaal blazen. Ik heb ook niet het idee dat je het heel erg koel kan maken, 24C of 20C voelt hetzelfde aan in dit weer. In mijn vorige auto (Volvo V40) had je dat 10 minuten en daarna ging hij lager. Hopelijk is dat in de Ioniq 6 ook zo.
Staat bij mij in de eco stand middelste max ventilatie, en doet het prima. Als hij in de zon heeft gestaan (rood), gaan alle deuren open bij het instappen; dan is het maar een paar graden warmer binnen dan buiten (30°). Na een paar minuten gaar de airco zachter, een is het heerlijk 21° binnen. Soms even wat harder.
Om de max ventilatie in te stellen (auto 1-3) hoef je het menu niet in. Op de auto toets drukken wisselt hiertussen.

Iemand ook gemerkt dat hij soms voor de ACC overschiet van afstand 1 naar 2? Gebeurt volgens mij ergens bij het starten..... Knop per ongeluk indrukken lijkt me onwaarschijnlijk, dat zou dan 3x moeten zijn....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

Blokker_1999 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:14:
[...]

Het doet niets voor je recuperatie, maar zorgt wel voor een bijkomende daling in verbruik waardoor de verhouding tussen recuperatie en verbruik natuurlijk anders wordt.

Het is ook geen 1/3de, zoals ik eerder heb gesugereerd is het verbruik dat wordt weergegeven het totale verbruik min de recuperatie, en dan kom je meer in de buurt van 20 tot 25% op vele ritten, iets wat met een zeer laag verbruik op het stukje snelweg, gecombineerd met het vele vertragen puur op regeneratie mij persoonlijk geen onmogelijk cijfer lijkt te zijn.

Hoe je het ook draait of keert, het bereik dat de wagen aangeeft, en dat lichtjes afwijkt van de app maar wel in lijn ligt met de app, lijkt mij ook perfect haalbaar. Zelfs als ik de batterij tijdens de week aan het leegrijden ben, blijft de som van wat de GOM aangeeft alsook de teller sinds laatste lading een bereik bij 100% aangeven dat in de buurt komt van wat app en wagen zelf ook aangeven.

Sowieso ga ik volgend weekend mijn statistiek om zeep helpen. Even over en weer naar dresden, 750km enkele rit, bijna volledig op snelweg. Zal dan wel andere cijfers halen, maar dat zien we volgende week wel weer.
Moest bij het zien van mijn verbruik vandaag even terugdenken aan deze discussie, en dan denk ik: watjes...
Verbruik:recuperatie kan nog veel beter! 2:1 (ongeveer).....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55gYT2hxRkVcQ4zu9bSUyEk8Ys0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VRK7Bgcpsm9z6wLeZ5JmEKV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitterswijk1
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22-05 19:25
Zijn er al mensen die de Standard range uitvoering met 53kwh hebben gekozen en de auto al uitgeleverd hebben gekregen? Wel benieuwd naar!

Ik lees hier alleen verhalen van de 77kwh uitvoering. Bij de bestelling was de verwachte leverdatum 30-07-2023, maar dat lijkt me wat optimistisch als er nog geen een in nederland rijd op dit moment.
Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste