Royal schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:41:
Reactie van Hyundai NL over de CHG-balk en mute functionaliteit:
[...]
Heel blij met de reactie van Hyundai NL, fijn om serieus genomen te worden. De dealer heeft dus, zoals al gedacht, een lulverhaal aangehouden om er makkelijk van af te komen.
Hopelijk werkt de alternatieve methode voor de software update. Weet niet of ik de mute functie de moeite vindt om het instrumentencluster te laten vervangen, met reset KM stand als gevolg.
Daar ben ik weer een keer al ben ik sowieso niet super actief op dit forum en topic. Ben nog wel steeds erg blij met m'n Ioniq 6, maar deze heeft 2 weken geleden de eerste onderhoudsbeurt gehad (30k km). Natuurlijk aangegeven dat er een update moet zijn voor het kunnen gebruiken van de mute knop. Hyundai website zegt ook mooi bij maken van afspraak dat ze allerlei beloftes doen waaronder de laatste software versie. Je kan al raden wat er gezegd werd bij het ophalen van de auto: "Helaas is het bij uw auto niet mogelijk om deze update te doen..." refererend naar de update informatie over de mute knop functie (een aantal functies kunnen alleen met de ccNc software, maar dit is daar niet één van). Er werd in feite gesuggereerd dat dit niet zou kunnen op het model Ioniq 6 dat ik heb.
Toen ik er kwam om de auto op te halen sprak ik een jongen en gaf ik aan dat ik het vreemd vond dat dit niet zou kunnen aangezien alles erop wijst dat dit wel degelijk mogelijk is. Hierop liep hij naar een collega (jongedame) die zelf fervent Ioniq 6 rijder is waar ik mee in gesprek raakte en zij inderdaad bevestigde dat dit wel kon alleen dat het nogal een lastige update blijkt te zijn. Wat ik uit de
update informatie van Hyundai opmaak is dat de MY23 versie enkel via de dealer kan en de latere versies dit al aan boord hebben of via een OTA update krijgen. Dit matcht ook exact met het verhaal, maar ze gaf ook aan dat er de nodige onwetendheid of totale ontkenning van het bestaan van deze update is.
Ik ben dus wel blij met de opmerking in bovenstaande quote waarin ook Hyundai NL dit nogmaals bevestigd. De dame gaf mij ook aan om even te kijken of de update er inderdaad nog niet op staat en anders weer even een afspraak te maken om dit alsnog te regelen.
Maar nu het volgende. Mijn auto rijd intussen niet meer (normaal) en is gisteren afgesleept (oplegger) omdat deze spontaan gisterochtend bij starten in een storing kwam over elektrisch systeem met een accu symbooltje (dus 12V accu). Vervolgens getracht opnieuw te starten, maar geen verschil. Toen maar geen rijden naar het centrum en de auto stond in noodloop en wilde niet sneller dan zo'n 42km/u. Gelukkig 50km wegen en dichtbij, maar nadat ik klaar was en terug wilde rijden heb ik eerst even gekeken met OBD2 module en 1 code gecleared, maar dat loste niks op. Vervolgens was blijkbaar de spanning dusdanig laag dat de auto helemaal niet meer wilde rijden.
Gelukkig via de pechhulp vrij snel iemand van Hyundai garage uit de buurt langs kunnen komen, maar die had al redelijk snel door dat er meer aan de hand was dan een kapotte accu. Met externe accu eraan werkte het wel weer, maar bleef in de fout staan. Vermoedelijk dus ICCU of laadcircuit issues. De grap is dat de auto 34k km probleemloos heeft gereden en het bekende issue die ook bij de RDW als melding openstond is er juist twee weken geleden uitgehaald/opgelost bij het onderhoud en prompt nu krijg ik dit probleem.
Nu tijdelijk een leenauto (Nissan Juke (Joke

) en hopelijk wordt het snel opgelost, maar zo voor het weekend zal er niet eerder dan maandag naar worden gekeken. Één voordeel is dat de auto nu weer naar dezelfde dealer gaat waar deze onderhoud heeft gehad, dus ik ga gelijk afdwingen dat ze de update gaan doen. Mag nu wel als goedmakertje wat mij betreft!
Toevallig specifiek dit issue bij iemand anders weleens voorgekomen? Ik dacht het wel een keer gelezen te hebben, maar niet helemaal zeker.