Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Die was al helemaal niks meer zodra je bij de dealer wegreed. Mijn 2024 Ioniq 6 Lounge, 58K nieuw, na 45.000 km:hemertje schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:21:
Bedankt Hyundai, daar gaat je inruilwaarde van je Ioniq 6
Schatting waarde verkoop:
€ 28.250 - € 31.100
Ja was bekend, daar blijft nu helemaal niks meer van overbeschuit schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:48:
[...]
Die was al helemaal niks meer zodra je bij de dealer wegreed. Mijn 2024 Ioniq 6 Lounge, 58K nieuw, na 45.000 km:
Schatting waarde verkoop:
€ 28.250 - € 31.100
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
De vooruitgang gaat bizar snel, de tweedehands markt ligt op zijn gat en het beleid omtrent belastingen op zowel elektriciteit als wegenbelasting gaat alle kanten op.
Onze DS 3 E-tense kregen we na 5 jaar nog maar 13000euro voor terug. En de demo IONIQ 6 die we kochten van de dealer had in nog geen 2 jaar ook al 18000euro afgeschreven.
Niet te veel over nadenken en gewoon lekker rijden. Het comfort, goedkope onderhoud en goedkope kilometers maken compenseert voor mij voldoende.
Oké een sedan heeft wat nadelen tov een fastback/tourer, maar wat mij betreft veel leuker dan een SUV. Daar zijn er al zoveel van.
Ik denk niet dat een ICE voor mij goedkoper zou zijn.
De grote mep die je inlevert komt voor een groot deel door het aanbod van goedkope concurrentie, waarvan de prijs door beleid van ome Elon ook zwaar naar beneden is gehaald.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik denk niet dat je Elon de schuld kan geven van de afschrijving van je Ioniq. Ook voor hij z'n ware aard liet zien schreven EV's al veel harder af dan ICE's.koboy schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:21:
Denk niet dat de prijsverlaging voor een grote extra afschrijving ineens zorgt.
De grote mep die je inlevert komt voor een groot deel door het aanbod van goedkope concurrentie, waarvan de prijs door beleid van ome Elon ook zwaar naar beneden is gehaald.
Dat komt door een aantal redenen:
- Er wordt nog veel ontwikkeld aan EV's, een nieuw model heeft vaak veel technische voordelen boven eentje van 5 jaar oud. Veel meer dan bij ICE's waar het eerder andersom is (er wordt niet meer ontwikkeld, oude modellen hebben minder SW-issues, en ook geen irritante verplichte piepjes).
- De 2e-hands koper twijfelt aan de houdbaarheid van de accu en heeft er niet of nauwelijks nog garantie op.
- Bij Hyundai en Kia geldt hetzelfde voor de ICCU.
- De 2e-hands koper heeft veel minder vaak dan de nieuwkoper (die vaak kapitaalkrachtiger is) de beschikking over een eigen oprit, waardoor hij publiek moet laden, wat een EV een stuk minder aantrekkelijk maakt.
- Zwalkend overheidsbeleid
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Toen de Ioniq 5 en 6 op de markt kwamen zijn er in totaal meer dan 10000 euro van de prijs van een model 3/y afgehaald. Hyundai is niet meegegaan in deze prijzenoorlog toen waar sommige anderen dat wel deden.Andrehj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:57:
[...]
Ik denk niet dat je Elon de schuld kan geven van de afschrijving van je Ioniq. Ook voor hij z'n ware aard liet zien schreven EV's al veel harder af dan ICE's.
Dat komt door een aantal redenen:Kortom, ik begrijp wel waarom een nieuwe EV zo hard afschrijft, en dat is (uitgezonderd bij Tesla's) niet de schuld van Elon.
- Er wordt nog veel ontwikkeld aan EV's, een nieuw model heeft vaak veel technische voordelen boven eentje van 5 jaar oud. Veel meer dan bij ICE's waar het eerder andersom is (er wordt niet meer ontwikkeld, oude modellen hebben minder SW-issues, en ook geen irritante verplichte piepjes).
- De 2e-hands koper twijfelt aan de houdbaarheid van de accu en heeft er niet of nauwelijks nog garantie op.
- Bij Hyundai en Kia geldt hetzelfde voor de ICCU.
- De 2e-hands koper heeft veel minder vaak dan de nieuwkoper (die vaak kapitaalkrachtiger is) de beschikking over een eigen oprit, waardoor hij publiek moet laden, wat een EV een stuk minder aantrekkelijk maakt.
- Zwalkend overheidsbeleid
De restwaarde van de model3/y is door die prijsverlagingen stevig omlaag gegaan, waardoor ook een prijsdruk op vergelijkbaar auto's is ontstaan.
Combineer dit met een overvloedig aanbod vanuit de lease (van vooral de 3/y), en de factoren die je hierboven noemt, en de "ellende" is compleet.
De ware aard van Elon zal het grootste deel aan de reet roesten, zie ook de toenemende verkoop van Chinese auto's.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Meningen verschillen over dit uiterlijk en de sedan versie, ik ben het hierin niet met je eens en vind de auto mooi en ben blij dat er een sedan te koop was en dat het anders was dan elke andere EV op dat moment. Dat niet iedereen hem mooi vind of erin wil rijden is best en maakt het in mijn ogen geen flop. Daardoor is het extra leuk als je een andere tegenkomt. Plus hij was car of the year volgens mij dus werd gewaardeerd. Alleen in verkoopaantallen is het niet het commerciële succes.Andrehj schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:44:
Hyundai heeft de ongelofelijke fout gemaakt om de Ioniq 6 een sedan te maken, waardoor de kofferbak erg slecht bruikbaar is. En sedans verkopen traditioneel slecht in NL (en eigenlijk heel West-Europa). Bovendien heeft ie het uiterlijk van een verdwaald ruimteschip. Die twee samen zorgen voor een erg klein potentieel koperspubliek.
Als de Ioniq 6 een hatchback was geweest en een wat meer conventioneel uiterlijk had gehad, dan waren er vele malen meer van verkocht.
Ik snap dus wel dat het een flop is.
En dat is jammer, want het aanbod van EV's met een fatsoenlijk lage luchtweerstand (dus CW-waarde maal frontaal oppervlak) is erg klein en mag wat mij betreft een stuk groter worden.
En er zijn zo veel sedans van Mercedes, BMW waar je nooit iemand over hoort klagen dat het een sedan is. Als je de sedan van Hyundai niet wil, moet je de Ioniq 5 kopen als je toch Hyundai wil rijden met dezelfde achterliggende techniek. Bovendien krijg je met een hatchback nooit deze CW waarde.
En de kofferbak is voor ons gezin (met 2 pubers) groot genoeg eerlijk gezegd. Er kan stiekem toch verrekte veel in en we zijn al meermaals op vakantie gegaan waar alles in de kofferbak past en we niets hoeven thuis te laten.
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Ik ben nog steeds best tevreden over mijn Ioniq6. Je haat of houdt van het uiterlijk, maar ik heb nog steeds bekijks op de parkeerplaats.
Model 3 LR (model 2023)
Mijn post ging er niet over wat jij of ik mooi vinden, maar wat het grote publiek mooi of handig vindt. En getuige de zwaar tegenvallende verkoopcijfers van de Ioniq 6 is deze combinatie van uiterlijk en eigenschappen niet bepaald populair.AeoIus schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 08:59:
Meningen verschillen over dit uiterlijk en de sedan versie, ik ben het hierin niet met je eens en vind de auto mooi
Dat klopt niet. Met precies dezelfde vorm had de achterruit ook mee omhoog kunnen scharnieren, waardoor het een hatchback met grote klep was geweest.en ben blij dat er een sedan te koop was en dat het anders was dan elke andere EV op dat moment. Dat niet iedereen hem mooi vind of erin wil rijden is best en maakt het in mijn ogen geen flop. Daardoor is het extra leuk als je een andere tegenkomt. Plus hij was car of the year volgens mij dus werd gewaardeerd. Alleen in verkoopaantallen is het niet het commerciële succes.
En er zijn zo veel sedans van Mercedes, BMW waar je nooit iemand over hoort klagen dat het een sedan is. Als je de sedan van Hyundai niet wil, moet je de Ioniq 5 kopen als je toch Hyundai wil rijden met dezelfde achterliggende techniek. Bovendien krijg je met een hatchback nooit deze CW waarde.
Zoals bijvoorbeeld de Audi A6 e-tron sportback heeft:

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja, dat zou makkelijker zijn geweest, hoewel het effectief in ruimte niet veel brengt bij de Ioniq 6 volgens mij.
Als het gaat om het openklappen heeft Mercedes de EQS als fastback en de EQE als sedan en BMW heeft standaard alleen een Sedan variant volgens mij in de 2, 3 en 4 serie in ieder geval. Dit zijn toch populaire auto's.
De Skoda Superb had vroeger een duo systeem waarbij je kon switchen van Sedan of fastback klep. Dat was helemaal top.
Dit probleem van het schommelen heeft mijn 53kwh Ioniq6 ook!meneerCitroen schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 08:43:
[...]
Ik heb hier ook sinds kort last van, ook de kleine accu. Naar mijn idee is dit ontstaan na de laatste OTA update (die ook mijn gebruikersprofiel in de auto heeft gereset heeft).
Ik heb een aantal tests gedaan en het lijkt niet goed te gaan bij sommige 150 en 300 KW laders van Alpitronic. Bij de 400 KW variant heb ik tot nu toe geen problemen gehad. Daarnaast lijkt het dat bij een batteryniveau van 50% of hoger dat hij na 1 minuut afslaat, maar bij een lager batterijniveau hij wel naar zo'n 150 KW gaat, maar daarna heftig schommelt in vermogen. Je kan dan in 15 minuten tot zo 'n 50% laden waarna er niet veel meer uit komt. Ik heb ook het idee dat ik tijdens het schommelen een tikkend geluid in de auto hoor, maar misschien dat dat tussen mijn oren zit.
Ik ga binnenkort ook op vakantie, en ben van plan om zo veel mogelijk gebruik te maken van IONITY. Deze hebben meestal geen Alpitronic, of hebben de 400KW of hoger variant.
Ik heb wel gezien dat een Porsche Macan wel wist te laden na mij bij dezelfde lader toen hij het bij mij niet deed. Misschien dat ik toch maar even langs de dealer ga, en heeft de auto een software update nodig.
Het laden start, loopt op tot 150/160kw, en zakt daarna heel snel weer in naar 30kw en springt weer op naar 120kw enz. Het laden word na 1 a 2 minuten gestopt met de melding dat er een kabelfout/ communicatiefout is. Na mij kan een andere auto aan dezelfde paal laden. Dus aan de snellaadkabel en de paal lag het niet. En aan de lader ook niet want heb er meerdere geprobeerd. Tijdens die 1 a 2 minuten dat de snellader laad leek ik van binnen de auto bonken te horen.
Bij de Hyundai dealer konden ze niets vinden. Monteur zei dat die snellaad componenten geen software hebben waar het aan kan liggen. Dus het zal aan de lader liggen. Zo word ik van de kastje naar de muur gestuurd. Dus fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem!
Sinds de update van een half jaar geleden heb ik dit probleem. Heb het probleem zonder uitzondering bij alle keren dat ik bij Fastned (150Kw/ 300Kw) sta. Afgelopen week gebeurde het echter ook bij een snellader van Shell recharge (150Kw). Bij palen van Totalenergies, BP pulse en Ionity komt het schommelen niet voor.
Na een aantal keer bellen/ mailen met Fastned is dit hun reactie:
'Ik heb de betreffende lader er direct bij gepakt en op basis van het tijdstip waarop we je feedback ontvingen, je laadsessie kunnen terugvinden. Ik zie dat de laadsnelheid inderdaad vanaf een bepaald moment sterk afnam. Bij controle van andere laadsessies op dezelfde lader zie ik deze afwijking echter niet terug.
Het lijkt erop dat er tijdens de communicatie tussen je voertuig en de lader een storing is opgetreden, waardoor de lader niet meer de juiste informatie van je auto kon ontvangen.'
Zal nogmaals contact opnemen met de Hyundai dealer. Maar misschien heeft iemand hier ook nog een oplossing? Het is wel erg vervelend omdat je elke keer bij het snelladen staat te hopen dat hij het doet.
Ik zie op ev-database dat de Ioniq6 zowel Autocharge als Plug&Charge ondersteunt (bij deze is dit de eerste EV die ik weet die beide te ondersteunen 🙂).blitterswijk1 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 16:41:
…
Heb het probleem zonder uitzondering bij alle keren dat ik bij Fastned (150Kw/ 300Kw) sta. Afgelopen week gebeurde het echter ook bij een snellader van Shell recharge (150Kw). Bij palen van Totalenergies, BP pulse en Ionity komt het schommelen niet voor.
Na een aantal keer bellen/ mailen met Fastned is dit hun reactie:
'Ik heb de betreffende lader er direct bij gepakt en op basis van het tijdstip waarop we je feedback ontvingen, je laadsessie kunnen terugvinden. Ik zie dat de laadsnelheid inderdaad vanaf een bepaald moment sterk afnam. Bij controle van andere laadsessies op dezelfde lader zie ik deze afwijking echter niet terug.
Het lijkt erop dat er tijdens de communicatie tussen je voertuig en de lader een storing is opgetreden, waardoor de lader niet meer de juiste informatie van je auto kon ontvangen.'
Zal nogmaals contact opnemen met de Hyundai dealer. Maar misschien heeft iemand hier ook nog een oplossing? Het is wel erg vervelend omdat je elke keer bij het snelladen staat te hopen dat hij het doet.
Fastned biedt Autocharge aan, al die anderen (waarbij dit probleem zich niét voordoet) bieden geen van beide aan, of Plug&Charge.
Hoe startte je de laadsessie in die probleemgevallen met Fastned? Vooral indien je met Autocharge startte, kan het misschien een idee zijn om eens met een Electra laadpaal (eveneens gestart met Electra’s Autocharge) te kijken of hetzelfde schommelen zich dáár voordoet (Electra doet ook Autocharge)? Héél misschien is er een bug in de software in het Autocharge-gedeelte van de Ioniq6 software dat die communicatie tijdens laadsessies bij Fastned (en wie weet dus ook bij Electra) verstoort?
Het lijkt onwaarschijnlijk, maar wie nog nooit bèta-tester was van iets dat maar ál te snel “de markt in moest”, steke zijn hand op 😒…
Model 3 LR (model 2023)
zei bevestigden mij dt ze problemen hadden met de Ioniq 6 en Plug & Charge
heb je deze aan staan?
Bij Fastned werd het laden steeds afgebroken na de schommelingen. Vorige week bij de Shell recharge paal van 150kw, schommelde de laadsnelheid ook maar bleef wel doorlopen. Toen hij bij 55% de snelheid schommelde tussen 4 en 54Kw heb ik het laden gestopt en naar een Totalenergies gereden. Daar laadde hij met zonder schommelingen.
Model 3 LR (model 2023)
Op de website van Hyundai zie ik alleen nog de changelog van de eerdere update (juli)?
SW versie: CE_E.EUR.S5W_L.001.001.250604
FW versie: CE_E.EUR.02.250401
Navigatie versie: STD5W.EUR.HMC.250512.510d66e
Kaartversie: EUR.18.43.61.012.631.5
[ Voor 48% gewijzigd door gerwim op 29-08-2025 12:16 ]
Reactie van de dealer:blitterswijk1 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:32:
Electra heeft in Nederland maar 1 paal zie ik, bij een delifrance in Sliedrecht. In België paar honderd. Maar daar kom ik niet in de buurt om het te testen. Heb het probleem opnieuw aangekaart bij de dealer. Maar heb daar geen hoge verwachtingen van
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen.
Dus hopelijk is de oplossing er binnenkort
Ik laad regelmatig bij Fastned met Autocharge en herken het probleem niet. Mijn snelheden zijn in Duitsland wel veel beter dan in Nederland, maar heb geen rare schommelingen.blitterswijk1 schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:03:
[...]
Reactie van de dealer:
Ik heb uw mail gelezen over het schommelen in laden. Dit is een bekend probleem en ze zijn met een update bezig voor bepaalde laadpalen.
Dus hopelijk is de oplossing er binnenkort
Heb daar wel eens tickets voor geopend, maar is volgens Fastned Congestie. Maar dan praat ik over 145 kW krijgen, terwijl ik 220 kW verwacht.
Woot, mystery update. 🤩 Heb hem nog niet aangeboden gekregen.gerwim schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:
Iemand enig idee wat de changelog is van de nieuwe update? Ik heb zojuist een update geïnstalleerd, die naast kaarten, ook andere fixes heeft.
Op de website van Hyundai zie ik alleen nog de changelog van de eerdere update (juli)?
[ Voor 30% gewijzigd door Azqi op 29-08-2025 14:25 ]
Dit is de desbetreffende pagina: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaNgerwim schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 11:20:
Iemand enig idee wat de changelog is van de nieuwe update? Ik heb zojuist een update geïnstalleerd, die naast kaarten, ook andere fixes heeft.
Hoe heb je deze pagina gevonden? Op het overzichtscherm van de meldingen staat ie niet?Vanus schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 11:55:
[...]
Dit is de desbetreffende pagina: https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN
Wat betreft de update:
1. Zoeken van Google POI's werkt (nog) niet (er staat ook "binnenkort" in de changelog) dus ben benieuwd.
2. Jammer dat er niet gespecificeerd wordt wat de rest van de bekende problemen zijn die opgelost zijn. Passagiersstoel verwarming werkt bij mij in elk geval nog steeds niet (https://www.reddit.com/r/...appeared/#bottom-comments)
Wat betreft de stoelverwarming: heb je de 12V accu al een keer een paar tellen los gehad? Heeft bij mij de snelheid verkeersborden die niet meer in beeld waren teruggebracht, en meen ik bij anderen nog andere problemen opgelost.gerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Hoe heb je deze pagina gevonden? Op het overzichtscherm van de meldingen staat ie niet?
Wat betreft de update:
1. Zoeken van Google POI's werkt (nog) niet (er staat ook "binnenkort" in de changelog) dus ben benieuwd.
2. Jammer dat er niet gespecificeerd wordt wat de rest van de bekende problemen zijn die opgelost zijn. Passagiersstoel verwarming werkt bij mij in elk geval nog steeds niet (https://www.reddit.com/r/...appeared/#bottom-comments)
Alleen de negatieve pool die niet onder een extra kapje zit loshalen is genoeg.
[ Voor 4% gewijzigd door koboy op 30-08-2025 13:06 ]
Nee, maar aangezien het knopje van de stoelverwarming er wel is, wanneer je de auto aanzet, maar verdwijnt als je een paar KM hebt gereden (ik weet niet of het aan die paar KM ligt, kan ook zijn dat het een tijdsfactor is, of voltage van iets, of temperatuur van iets...), vermoed ik dat het een software issue is. Ik kan het altijd proberen die 12v hoor :-)koboy schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:05:
[...]
Wat betreft de stoelverwarming: heb je de 12V accu al een keer een paar tellen los gehad? Heeft bij mij de snelheid verkeersborden die niet meer in beeld waren teruggebracht, en meen ik bij anderen nog andere problemen opgelost.
En een soft reset?gerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Nee, maar aangezien het knopje van de stoelverwarming er wel is, wanneer je de auto aanzet, maar verdwijnt als je een paar KM hebt gereden (ik weet niet of het aan die paar KM ligt, kan ook zijn dat het een tijdsfactor is, of voltage van iets, of temperatuur van iets...), vermoed ik dat het een software issue is. Ik kan het altijd proberen die 12v hoor :-)
Multimedia- of navigatiesysteem resetten met een paperclip of speld in het kleine pinhole-gaatje op het systeem zelf?
Bij mij werkte de Bluelink app een tijdje niet meer. 12volt eraf ook hier de oplossing.koboy schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:05:
[...]
Wat betreft de stoelverwarming: heb je de 12V accu al een keer een paar tellen los gehad? Heeft bij mij de snelheid verkeersborden die niet meer in beeld waren teruggebracht, en meen ik bij anderen nog andere problemen opgelost.
Na de update gaf het scherm in de auto een qrcode "voor nadere info". Die qr code leidde naar deze website https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaNgerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 12:50:
[...]
Hoe heb je deze pagina gevonden? Op het overzichtscherm van de meldingen staat ie niet?
Wat betreft de update:
Had even de hoop na de pagina bekeken te hebben dat bij ons net zoals ccNc Android auto en Carplay op de HUD te zien zou worden, maar helaas niet na installatieVanus schreef op maandag 1 september 2025 @ 16:44:
[...]
Na de update gaf het scherm in de auto een qrcode "voor nadere info". Die qr code leidde naar deze website https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeView/MQ6BaN
Bij mij niet, zie YouTube: hyundai ioniq 6 waarschuwingsgeluid snelheidslimiet uitschakelen
Dit kan niet via de ota update. Het is een slecht design waarbij iets van 7 updates moeten worden doorgevoerd, die ook nog niet op alle auto's werkt. De update van Aug 24 gaf overigens al een melding dat dit uitgezet zou moeten kunnen worden met de mute knop.Vanus schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 08:15:
Na de ota update van 9 juli 2025 zou de functie "waarschuwingsgeluid voor snelheidslimiet uitschakelen" toch moeten werken?
Bij mij niet, zie YouTube: hyundai ioniq 6 waarschuwingsgeluid snelheidslimiet uitschakelen
Bij mijn auto is uiteindelijk de hele AVN unit vervangen, omdat de update wel was uitgevoerd op een unit die er niet geschikt voor was.
Krijgen net de update gepushed OTA. Kaart en software versie matchen met de handmatige update. Rest kan ik niet zien via Bluelink, en de auto staat niet hier....Azqi schreef op vrijdag 29 augustus 2025 @ 14:23:
[...]
Woot, mystery update. 🤩 Heb hem nog niet aangeboden gekregen.
Ik merk geen verschil, op misschien een fractie snellere opstarttijd na.
Zelfde hier. Probleem nog niet weg. Workaround is via voice (en dan is die knop gek genoeg ook weer terug)gerwim schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 13:24:
[...]
Nee, maar aangezien het knopje van de stoelverwarming er wel is, wanneer je de auto aanzet, maar verdwijnt als je een paar KM hebt gereden (ik weet niet of het aan die paar KM ligt, kan ook zijn dat het een tijdsfactor is, of voltage van iets, of temperatuur van iets...), vermoed ik dat het een software issue is. Ik kan het altijd proberen die 12v hoor :-)
Filmpje van de dashcam
Nu weet ik dat de koplampen echt niet de beste zijn, maar ik zie op een ~15 meter voor de auto gewoon helemaal niks meer. Echt een groot nadeel van die projector lampen IMHO.
Maar weer terug naar de dealer of is dit gewoon wat het is?
terug naar de dealer en de koplampen maximaal omhoog laten schroeven, had ik destijds ook last vanTerminalNL schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:38:
Een tijd geleden heb ik de auto al eens bij de dealer gebracht om de koplampen af te stellen. Nu was dat iets beter, maar nu reed ik gisteren avond weer in het donker terug en het leek alsof de koplampen een stuk lager stonden.
Filmpje van de dashcam
Nu weet ik dat de koplampen echt niet de beste zijn, maar ik zie op een ~15 meter voor de auto gewoon helemaal niks meer. Echt een groot nadeel van die projector lampen IMHO.
Maar weer terug naar de dealer of is dit gewoon wat het is?
Sorry, dat moest er even uit
[ Voor 4% gewijzigd door 3_s op 09-09-2025 13:54 ]
Dat maar eens doen na de vakantie.hemertje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:57:
[...]
terug naar de dealer en de koplampen maximaal omhoog laten schroeven, had ik destijds ook last van
Zitten nu in Zuid Frankrijk, wat is het toch een heerlijke auto om zo’n afstand te rijden. 4 keer laden voor we op de eindbestemming waren.
Wel een “grappig” fenomeen zie ik hier, er zijn er zoveel die waarschijnlijk thuis niet kunnen laden en dus maar bij de snelladers hun gebakje tot 100% proberen te laden. Staat er een rij van 2 wagens wegens 2 defecte palen, en gewoon kalm door blijven laden

4 beschikbare palen;
1 stond net met een etron met een snelheid van niks.
2 een MG die bij aankomst al 85% had
3 een EQS met bij aankomst al 90%
4 een ID.5 die bij aankomst 94% had.
Als je ze er op wijst halen ze hun schouders op en zeggen ze dat ze nog niet vol zijn…
Tijd dat IONITY ook boetes gaat zetten op 80%+ laden.
Het moet een Hyundai logo voorstellen maar lijkt eerder op iets voor in de slaapkamer. Ik heb er een zwart hoesje van Ali express voor gekocht ziet er al beter uit dan dat zilver en blauw. Maar wat een gedrocht inderdaad. Kreeg bij de laatste beurt een I5 als leenauto met een veel kleinere en normalere sleutel het kan dus wel.3_s schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:53:
Ik ben over het algemeen zeer tevreden van de Ioniq 6, maar die sleutels zijn de meest marginale die ik in lange tijd, of zelfs ooit, heb gehad. Die blotten af, de fysieke sleutel hangt daar los aan, dat plasticje ben ik al lang kwijt. Ondertussen ben ik ook één van die fysieke sleutels kwijt (dat vijsje is losgetrild, gok ik).
Sorry, dat moest er even uit.
Ik zag zo’n sleutel nooit eerder, en lees : “Iets voor in de slaapkamer, zwart hoesje, een gedrocht in zilver en blauw”zomaar0iemand schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:56:
[...]
Het moet een Hyundai logo voorstellen maar lijkt eerder op iets voor in de slaapkamer. Ik heb er een zwart hoesje van Ali express voor gekocht ziet er al beter uit dan dat zilver en blauw. Maar wat een gedrocht inderdaad.
…
Ik ben met mijn dirty mind dus ongetwijfeld op het verkeerde spoor, maar weet dat dit net zogoed de definitie van een dildo had kunnen zijn… 😇
Model 3 LR (model 2023)
😂flupp schreef op woensdag 10 september 2025 @ 14:10:
[...]
Ik zag zo’n sleutel nooit eerder, en lees : “Iets voor in de slaapkamer, zwart hoesje, een gedrocht in zilver en blauw”
Ik ben met mijn dirty mind dus ongetwijfeld op het verkeerde spoor, maar weet dat dit net zogoed de definitie van een dildo had kunnen zijn… 😇
Ik gebruik de sleutel werkelijk nooit.
Zit onderweg altijd in mijn tas en thuis in zo'n faraday hoesje.
Die losse sleuteltjes vind ik inderdaad helemaal maf. Bij de Leaf (onze drie voorgaande autos) zat deze gewoon in de digitale sleutel geschoven. Ik had eerst niet eens door dat in dat gekke blauwe plasticje een sleutel zat. Zou het zo weggegooid kunnen hebben...3_s schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:53:
de fysieke sleutel hangt daar los aan
Maar nu ik weet dat het het Hyundai-logo moet voorstellen, stoort het me veel minder

Niet vergeten mee te nemen...
Het is inderdaad heel grappig dat veel mensen de sleutel of key fob niet 'zien voor wat die is'. (moet toch zielig zijn voor de key fob dat ze niet gezeizn worden). Een kwartslag draaien en mensen zeggen: Ohhhhhhh...3_s schreef op donderdag 11 september 2025 @ 15:43:
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die zich eraan stoort.
Maar nu ik weet dat het het Hyundai-logo moet voorstellen, stoort het me veel minder.
Ik vind het juist een leuk ontworpen sleutel! Goed bedacht zo met de knoppen om de H van Hyundai heen. Zit fijn in je zak vanwege de afgeronde vormen.
De kleine sleutels zijn reserve, idd als de 12V accu leeg is. Kijk maar achter de deur hendels voor het sleutelgat. Stop er eentje in een vakje in je tas die je altijd mee hebt, of bewaar ze gewoon ergens thuis. Waarschijnlijk heb je ze nooit nodig. Als je langs de weg staat met een lege 12v accu komt de anwb toch langs.
Btw, de sleutel is ook nodig om het slotje van het stopcontact binnenin de auto voor 1x los te draaien zodat het afdek schuifje kan bewegen. Dus doe dat en berg ze daarna op
Kan best leuk ontworpen zijn, maar de sleutel van de Ioniq Classic kon ik blind in mijn broekzak bedienen. Met de Ioniq 6 sleutel lukt dat na 1.5 jaar nog steeds niet. Ergo: dom ontworpen.RemiB schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:41:
Ik vind het juist een leuk ontworpen sleutel! Goed bedacht zo met de knoppen om de H van Hyundai heen. Zit fijn in je zak vanwege de afgeronde vormen.
Overigens had ik vandaag idd ook weer een aanpassing in de gebruikersvoorwaarden.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
… van de auto? Die werd toch verkocht? Kan dat, dergelijke voorwaarden wijzigen?zonoskar schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:14:
[...]
…
Overigens had ik vandaag idd ook weer een aanpassing in de gebruikersvoorwaarden.
Model 3 LR (model 2023)
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Wat wordt verkocht?flupp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:58:
[...]
… van de auto? Die werd toch verkocht? Kan dat, dergelijke voorwaarden wijzigen?
Gebruikersvoorwaarden mogen gewoon aangepast worden, mits je de gebruiker erover informeert.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Jullie hebben het toch over de auto, of? Dan vraag ik mij af: een verkochte auto bijkomende beperkingen opleggen, kan dat dan eigenlijk?zonoskar schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:16:
[...]
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Wat wordt verkocht?
Gebruikersvoorwaarden mogen gewoon aangepast worden, mits je de gebruiker erover informeert.
Ik trek het nu op flessen, maar stel dan dat de gebruiksvoorwaarden op een bepaald moment worden gewijzigd: “vanaf nu mag de audio enkel maar meer bij stilstaande audio worden gebruikt”. Wat zou jij dan doen. Jou erbij neerleggen en nog altijd zeggen
?Gebruikersvoorwaarden mogen gewoon aangepast worden, mits je de gebruiker erover informeert.
Model 3 LR (model 2023)
Ik zie het er wel in, maar is gewoon slechte kwaliteit.RemiB schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:41:
[...]
Het is inderdaad heel grappig dat veel mensen de sleutel of key fob niet 'zien voor wat die is'. (moet toch zielig zijn voor de key fob dat ze niet gezeizn worden). Een kwartslag draaien en mensen zeggen: Ohhhhhhh...
Ik heb die toch al twee keer nodig gehad.RemiB schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:41:
De kleine sleutels zijn reserve, idd als de 12V accu leeg is. Kijk maar achter de deur hendels voor het sleutelgat. Stop er eentje in een vakje in je tas die je altijd mee hebt, of bewaar ze gewoon ergens thuis. Waarschijnlijk heb je ze nooit nodig. Als je langs de weg staat met een lege 12v accu komt de anwb toch langs.
Inderdaad, een keer gedaan en nu is dat altijd open.RemiB schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:41:
Btw, de sleutel is ook nodig om het slotje van het stopcontact binnenin de auto voor 1x los te draaien zodat het afdek schuifje kan bewegen. Dus doe dat en berg ze daarna op
Die gebruiksvoorwaarden slaan vaak op de software en de app die op basis van data werken. Denk aan de navigatie of de Bluelink app. Vaak wordt je data langer bewaard, ergens anders bewaard of mogen ze het voor interne doeleinden gebruiken (hoe vaak wordt functie X gebruikt). Ik heb de melding nog niet kunnen lezen, ik krijg hem altijd tijdens de rit...flupp schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 15:30:
[...]
Jullie hebben het toch over de auto, of? Dan vraag ik mij af: een verkochte auto bijkomende beperkingen opleggen, kan dat dan eigenlijk?
Ik trek het nu op flessen, maar stel dan dat de gebruiksvoorwaarden op een bepaald moment worden gewijzigd: “vanaf nu mag de audio enkel maar meer bij stilstaande audio worden gebruikt”. Wat zou jij dan doen. Jou erbij neerleggen en nog altijd zeggen
[...]
?
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Als je niet de "echte" sleutel bij je hebt wordt de ANWB niet blij. Die moeten dan de deur open forceren met een speciale haak ofzo om de voorklep open te kunnen maken.RemiB schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:41:
[...]
Het is inderdaad heel grappig dat veel mensen de sleutel of key fob niet 'zien voor wat die is'. (moet toch zielig zijn voor de key fob dat ze niet gezeizn worden). Een kwartslag draaien en mensen zeggen: Ohhhhhhh...
Geen idee of ze in dat geval zeggen: "jammer dan, ga de sleutel maar halen", of de auto laten afslepen (wat ook weer lastig is omdat de auto niet in neutraal kan!).
Hier in België sturen ze dan een taxi om de resersleutel te gaan halen.koboy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:35:
[...]
Als je niet de "echte" sleutel bij je hebt wordt de ANWB niet blij. Die moeten dan de deur open forceren met een speciale haak ofzo om de voorklep open te kunnen maken.
Geen idee of ze in dat geval zeggen: "jammer dan, ga de sleutel maar halen", of de auto laten afslepen (wat ook weer lastig is omdat de auto niet in neutraal kan!).
Bron: ervaring met sleutel aan de verkeerde kant van een gesloten deur

maar de ANWB komt dan toch om de 12V accu te jumpstarten zodat de auto weer open kan en zodat je met de dynamo — uhh de ICCU de accu weer verder op kan laden? Of zie ik dat verkeerd?koboy schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:35:
[...]
Als je niet de "echte" sleutel bij je hebt wordt de ANWB niet blij. Die moeten dan de deur open forceren met een speciale haak ofzo om de voorklep open te kunnen maken.
fair enough, mij lukt een dat inderdaad alleen met een sleutelhanger eraan zodat ik weet welke kant welke is... Maar heel hendig is da nie neezonoskar schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:14:
[...]
Kan best leuk ontworpen zijn, maar de sleutel van de Ioniq Classic kon ik blind in mijn broekzak bedienen. Met de Ioniq 6 sleutel lukt dat na 1.5 jaar nog steeds niet. Ergo: dom ontworpen.
Trouwens heel vet dat je van de Ioniq classic naar de 6 bent geupgrade. Als ik een classic ioniq (EV) zie rijden voel ik toch altijd wat respect voor die pioniers.
En hoe gaat de ANWB de 12V accu jumpstarten als de auto niet open kan?RemiB schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:38:
[...]
maar de ANWB komt dan toch om de 12V accu te jumpstarten zodat de auto weer open kan en zodat je met de dynamo — uhh de ICCU de accu weer verder op kan laden? Of zie ik dat verkeerd?
Edit: nog een andere tip voor de sleutel: als er iemand in de auto achterblijft terwijl je even snel een boodschap gaat doen, laat de sleutel in de auto. Doe je dit niet gaat het alarm af (meerdere keren).
[ Voor 21% gewijzigd door koboy op 17-09-2025 11:51 ]
oja, goed puntkoboy schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:46:
[...]
En hoe gaat de ANWB de 12V accu jumpstarten als de auto niet open kan?
De auto kan gewoon open met de bijgeleverde metalen sleutel. Moest de ANWB bij mij ook gebruiken toen mijn 12V accu kapot was.koboy schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:46:
[...]
En hoe gaat de ANWB de 12V accu jumpstarten als de auto niet open kan?
Maar het ging er nou juist om dat die niet mee was. Iets met thuisliggen en zo....zonoskar schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:50:
[...]
De auto kan gewoon open met de bijgeleverde metalen sleutel. Moest de ANWB bij mij ook gebruiken toen mijn 12V accu kapot was.
Lees even een stukje terug....
Maar niet getreurd, ik blijf actief in dit forum
De Lounge had 18" velgen, maar ik heb de 20" velgen van de Connect eronder laten zetten.
:strip_exif()/f/image/pOeJzsppsV2GzQjKeRHmj9pQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb ook nog een schitterend schaalmodel van de Ioniq 6 erbij gekregen, ben ik ook super blij mee

:strip_exif()/f/image/XOxoZ4amiPrLJUWpUJrxsfBf.jpg?f=fotoalbum_large)
Gefeliciteerd! mooi ding, nagenoeg een kopie van die van onsAnjaT850 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:30:
Ik heb vandaag mijn grijze Ioniq 6 Connect RWD ingeruild.
Maar niet getreurd, ik blijf actief in dit forumwant ik hem hem ingeruild voor een prachtige zwarte Lounge AWD (demo).
De Lounge had 18" velgen, maar ik heb de 20" velgen van de Connect eronder laten zetten.
[Afbeelding]
Heb ook nog een schitterend schaalmodel van de Ioniq 6 erbij gekregen, ben ik ook super blij mee![]()
[Afbeelding]
Waarom de andere al ingeruild als ik vragen mag?
Dank je.TerminalNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:36:
[...]
Gefeliciteerd! mooi ding, nagenoeg een kopie van die van ons![]()
Waarom de andere al ingeruild als ik vragen mag?
Ik liep hier toevallig tegenaan, stond niet echt in de planning 😉
Demo was zeer scherp geprijsd en een jaartje nieuwer. AWD is prettig op de modderige landweggetjes hier en de 360 gr. camera blijk ik toch wel erg handig te vinden.
Ook dat de deurhendels naar buiten komen vind ik top, ik moest bij de Connect daar nog wel eens naar zoeken in het donker.
Tijdens de proefrit vond ik in eerste instantie wel dat de auto een vreemd geluid maakte, maar dat bleek het 'Sound Effect' van de auto zelf te zijn. Heb ik dus maar snel uitgezet 😀
:strip_exif()/f/image/t13jfVnABySbVYYK2wx9v2wY.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds vandaag berijder van de business edition, erg blij mee! De eerste kilometers bevielen goed, HDA 2.0 goed kunnen testen. Af en toe nog wat onverklaarbare trillingen, dat komt misschien door het lange stilstaan. Komende van een ID3 toch een stuk luxer en groter.
Wat meteen opviel bij thuiskomst was de korte laadkabel van 3 meter en dat de kabel in de laadpoort ‘hing’ zodat ie niet vergrendelde en het laden niet wilde starten. Had eigenlijk een kabel van 5m verwacht, kwestie van aanpassen denk ik!
maar gefeliciteerd!
Gefeliciteerd met de prachtige auto!!!Stockbaard schreef op donderdag 18 september 2025 @ 19:36:
[Afbeelding]
Sinds vandaag berijder van de business edition, erg blij mee! De eerste kilometers bevielen goed, HDA 2.0 goed kunnen testen. Af en toe nog wat onverklaarbare trillingen, dat komt misschien door het lange stilstaan. Komende van een ID3 toch een stuk luxer en groter.
Wat meteen opviel bij thuiskomst was de korte laadkabel van 3 meter en dat de kabel in de laadpoort ‘hing’ zodat ie niet vergrendelde en het laden niet wilde starten. Had eigenlijk een kabel van 5m verwacht, kwestie van aanpassen denk ik!
Ik heb een 5 mtr kabel erbij, bij mijn vorige ook.
Soms heb je die extra paar meter echt wel nodig, ik zou een verzoek indienen om die 3 mtr kabel om te ruilen voor een 5 mtr kabel.