TerminalNL schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 07:33:
[...]
Nou als het alleen was wanneer je ervoor moet omrijden kon ik er nog mee leven. Maar zoals nu zijn wij onderweg naar zuid Frankrijk en is het een kwestie van op andere momenten laden. Meer dan voldoende ionity’s te vinden langs de route.
Tot nu toe vind ik het zoeken van losse stations echt drama. ABRP werkte in het verleden een stuk beter, maar het is toch zonde dat je een externe app nodig hebt om normaal te kunnen navigeren met je EV.
Gelukkig als je continu 120/130 rijd is de accu warm genoeg om geen precondition nodig te hebben…
Disclaimer vooraf: percentages zijn herinneringen en schattingen aan de hand van ervaringen.
Even beginnen met ABRP: 2 jaar geleden waren de verbruiks gegevens voor de Ioniq 6 een drama. Zelfs als je zou aannemen dat die voor 20" waren sloegen die nergens op. Geen idee of dat nu beter is, maar grote kans dat je die nog flink moet tunen, of je moet met een OBD-dongle willen rijden (maar dan heb je geen voorverwarmen). Bij mij vond hij toen dat ik voor het eerst moest laden omdat ik nog maar 35% zou hebben, en ik had er nog 65%....
ABRP vloog toen dus het raam uit, ook omdat die een Tesla had geselecteerd tegen mijn wens in.
ABRP plant volgens mij ook op basis van de laadcurve, veel laden tot 50/60%. Natuurlijk ook niet handig, dan heb je niet eens tijd om te plassen.
De Hyundai navigatie gaat naar mijn gevoel op zoek naar een laadplek langs de route tussen de 20 en 30%, met een voorkeur voor de opgegeven providers. Daar opladen tot 80%, rinse and repeat.
Vorig jaar had ik een Ionity abbo, en merkte ik in Duitsland dat er op de route zelf weinig Ionity stations lagen. Allemaal even van de snelweg af of zelfs even een klein stukje "verkeerd" rijden. Geen probleem, het is vakantie, en de stroomkosten halveren vond ik op dat moment belangrijk dan een half uur eerder aankomen. In de Ionity app heb ik toen stations gezocht met zo'n 200-300 km er tussen, en ondertussen lekker 150 op de ACC gereden. Prima lengte van de stints, en past ruimschoots binnen het bereik bij 18".
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!