Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:15
c3ng schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:10:
[...]
...
Ik denk dat de Ioniq6 wel 12v kan bijladen zonder start maar dat dit niet mag (veiligheid) in Europa. Want in de VS kan het wel, dan brand dat ronde bolletje oranje:
https://www.reddit.com/r/...on_top_of_dash/?rdt=43810

Of het is gewoon een bug, dat bij stilstand wordt bepaald dat de hoogspanningsbatterij een te lage spanning heeft en dat deze waarde wordt gecached (niet ververst), zou me ook niets verbazen...
Dan zet ik die 2 alinea's naast elkaar, en dan zou ik niet zo héél snel (meer) denken aan een bug, maar aan een bewuste software-keuze (t.t.z. EU vs. USA- gedrag). De EU schiet soms toch wel héél erg het nagestreefde doel voorbij, denk ik dan weer. In diezelfde lijn, zoals ook hier geopperd: veiligheid. "Veiligheid ? Ho-ho: alle hens aan dek!". Een geluidje hier, een biepje daar, en vóór je 't weet word je van alle kanten uit jouw rijconcentratie gebracht met alweer een aandacht-afleidende biep voor alwéér een nieuw superdringend dingetje dat jouw aandacht vereist (en zo komt het dat je bijwijlen bij iedere herstart -bij sommige modellen- soms een hele menustructuur moet doorlopen om al die vervelende, en concentratie-opslorpende biepjes moet uitzetten).

Als ook hier dan weer veiligheid dé reden zou zijn (wat best wel eens zou kunnen), dan is dat alweer zo'n voorbeeld...

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

koboy

Heb een idee voor een icon

Ehm..... Veiligheid kan niet een punt zijn. Grote veiligheidsrisico bij NMC cellen ligt tijdens het opladen. Loodaccu's opladen zit totaal geen risico aan.

Boven de 30% zal de Ioniq 6 ook gewoon bijladen bij stilstand, anders heb je als je terugkomt op Schiphol na je 2 weken vakantie een grote kans op een lege accu.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Royal

Flush

Gisteren was onze v12 accu weer leeg, en dat terwijl hij gewoon voor de deur stond (65% batterij, niet aan het laden)

Na hulp van ANWB monteur weer onderweg, bij het uitlezen zat er nog maar 6v in. Dus vermoed toch dat er iets anders aan de hand is bij ons, vandaag de dealer maar weer eens bellen.

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Royal schreef op maandag 31 maart 2025 @ 06:50:
Gisteren was onze v12 accu weer leeg, en dat terwijl hij gewoon voor de deur stond (65% batterij, niet aan het laden)

Na hulp van ANWB monteur weer onderweg, bij het uitlezen zat er nog maar 6v in. Dus vermoed toch dat er iets anders aan de hand is bij ons, vandaag de dealer maar weer eens bellen.
Lijkt me enorm irritant, hoop dat ze het snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 16:56

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij mij heeft de dealer na de eerste keer dat de 12V batterij leeg was meteen een vervangende accu er in gezet. Vreemd dat dat niet standaard is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Komt omdat de accu meestal als nog voldoende meet als je bij de dealer aankomt en de accu dus net door de auto is bijgeladen.
Even een uurtje losgekoppeld laten staan en hij meet wel slecht.

Is overigens niet een puur Hyundai probleem. Pas geleden de half jaar oude accu van onze fiat 500 laten vervangen onder garantie (op de accu, niet de auto die is 12 jaar oud).

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Vanmorgen bij de dealer geweest en daar gaven ze aan dat de accu nog goed was. Maar omdat we nu twee keer met een lege accu gezeten hebben, hebben ze de accu vervangen. Fingers crossed dat het probleem nu opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12-05 11:57
Voor mij nieuw, maar voor jullie al bekend?

Ik lees hier net in online (Belgische) krant,
Gaat over Kia's & Ioniq 5 & 6 en nog anderen...

Honderden elektrische Kia’s staan momenteel aan de kant. Zo ook de EV6 van Jeroen Huyghebaert uit Sint-Niklaas. Hij koos de auto vanwege de razendsnelle laadtijden, maar ironisch genoeg zijn het nu net die technische hoogstandjes die hem in de steek laten. De gesofisticeerde boordlader ging stuk en een vervangonderdeel is niet beschikbaar. En dus zit er niets anders op dan een vervangauto te huren, maanden aan een stuk. Aan onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn vertelt Kia wat er aan de hand is en waar hun klanten recht op hebben.

Hier de link naar het. artikel
https://tinyurl.com/244cz8ad

[ Voor 6% gewijzigd door Buske op 31-03-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Dit is toch gewoon de ICCU? Dat lijkt mij toch wel een bekend probleem. Ik kan het artikel niet lezen vanwege de paywall.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3ng
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12-05 17:56
zonoskar schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:31:
Dit is toch gewoon de ICCU? Dat lijkt mij toch wel een bekend probleem. Ik kan het artikel niet lezen vanwege de paywall.
Ja dat is de ICCU. @Royal hopelijk is dat niet bij jou ook zo.... Ik zou vanaf nu even het 12v gedeelte monitorren, ook tijdens het rijden; OBD2 sensor heet 'Aux' (van auxiliary battery). Als het voltage blijft dalen tijdens het rijden heb je vrijwel zeker een ICCU probleem.

En blijf vooral zelf nadenken want de (meeste)dealers doen dat niet. Als je een lange rit voor de boeg hebt ook even een acculader mee nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door c3ng op 31-03-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:31
Ik heb hetzelfde gehad met een lege accu en die werd aangegeven kapot te zijn door ANWB. De dealer gaf aan dat deze nog goed was en heeft toen de terugroep actie ICCU update doorgevoerd en sindsdien geen problemen meer, dus zonder accu vervanging.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

c3ng schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Ja dat is de ICCU. @Royal hopelijk is dat niet bij jou ook zo.... Ik zou vanaf nu even het 12v gedeelte monitorren, ook tijdens het rijden; OBD2 sensor heet 'Aux' (van auxiliary battery). Als het voltage blijft dalen tijdens het rijden heb je vrijwel zeker een ICCU probleem.

En blijf vooral zelf nadenken want de (meeste)dealers doen dat niet. Als je een lange rit voor de boeg hebt ook even een acculader mee nemen.
Dank voor de tip! Ik ga het in de gaten houden. Heb nog geen OBD2 dongle maar zojuist besteld.

En welke accu booster gebruiken jullie? Ik vind het wel een fijne gedachte als we volgende maand weer richting Zuid-Frankrijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c3ng
Royal schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:45:
[...]

Dank voor de tip! Ik ga het in de gaten houden. Heb nog geen OBD2 dongle maar zojuist besteld.

En welke accu booster gebruiken jullie? Ik vind het wel een fijne gedachte als we volgende maand weer richting Zuid-Frankrijk gaan.
Een accu booster (quick start) is eigenlijk alleen bedoeld om de schakeling tussen HV en 12volt te herstellen (starten zegmaar), zodat de 12volt accu daarna weer wordt bijgeladen door de HV accu (via ICCU). Echter als iets met de ICCU aan de hand is werkt dat bijladen mogelijk niet meer en heb je dus een 12v lader nodig met langere adem....

Ik zou dus een booster nemen met grote capaciteit. Het gaat dus niet om de amperages (A) maar om de ampère/uur (Ah).

Wat je ook kunt doen is een 230volt druppel lader meenemen (want compact). Op een camping oid kun je dan bij lage voltages de boel weer opplussen.

[ Voor 12% gewijzigd door c3ng op 31-03-2025 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odyssey
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-05 15:21
Sinds vandaag werkt de bluetooth audio niet meer in onze ioniq 6. De speakers zelf zijn prima in orde en ook fm/am gaat netjes over de speakers. Ik heb een andere telefoon gekoppeld, mijn telefoon opnieuw gepaired. Een ander profiel geprobeerd, de software gereset. Niets.

Iemand enig idee wat er mis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenvw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11-05 23:47
Wat bedoel je met software gereset?
Hetzelfde als hier?

YouTube: How to Reset Hyundai Ioniq 6 Multimedia System

Indien niet probeer dat eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Gisteravond van de buurman een multimeter geleend om toch de nieuwe accu in de gaten te houden.

Na +/- 3 uur stil staan gaf de accu 12.5 aan. Daarna 400m naar de laadpaal gereden, auto op de paal aangesloten gaf de accu 14.5 aan.

Vanmorgen na +/- 11u geladen te hebben gaf de accu 12.01 aan.

—-

Dealer gebeld, verhaal uitgelegd, en volgende week afspraak om verder onderzoek te doen. Tot die tijd de auto maar niet te lang stil laten staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Royal op 01-04-2025 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• patrickvb
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 23:38
Tip: Met de Hyundai add-in van Home Assistant (https://github.com/Hyundai-Kia-Connect/kia_uvo) kun je ook de status van je 12V batterij in de gaten houden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x8TJugt9J6TTJSEPdH0VPJUx9ao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gaR30xmezFcv0mLNysmgT6lF.png?f=fotoalbum_large
De "Car battery" is dus de 12V batterij.

[ Voor 4% gewijzigd door patrickvb op 01-04-2025 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c3ng
Royal schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:01:
Gisteravond van de buurman een multimeter geleend om toch de nieuwe accu in de gaten te houden.

Na +/- 3 uur stil staan gaf de accu 12.5 aan. Daarna 400m naar de laadpaal gereden, auto op de paal aangesloten gaf de accu 14.5 aan.

Vanmorgen na +/- 11u geladen te hebben gaf de accu 12.01 aan.

—-

Dealer gebeld, verhaal uitgelegd, en volgende week afspraak om verder onderzoek te doen. Tot die tijd de auto maar niet te lang stil laten staan.
Dat lijkt me nog normaal, onder de 12 volt wordt het spannender. Als je 12volt ziet en daar even onder wil duiken kun je even alle ramen open/dicht doen, en/of ventilatie max. Ik zou verwachten dat hij dan naar beneden duikt, een threshold raakt en direct weer naar 14.5 13.5+ gaat (bijladen)

Als dat zo is werkt de ICCU goed als het gaat om DC HV -> DC 12volt.

[ Voor 3% gewijzigd door c3ng op 02-04-2025 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Plaatjes van de facelift zijn gelekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uj8ooo_4cgK_Fdr088Z4x-mGrnw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sEtPBhQOrWD1Q8GG5wu0Fm7V.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zm_Z3-frc6-NnJ0gP-hc_cU6XbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bUh3F9EvW3KKKDrb7Kh3WesT.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClnGvBHSkYA-ccWd_9_gzDRgqL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DOP8UXAHIFUBeNhbHC9DrXxT.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0msBNAtoqYshN2Kor5dXbbZ6GCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y2Tc0YHsFwLMTvQ19QNDogH7.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQEMMzeScGtSYlqEy3FOcqSXaOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zkIIkussbVK7kIDkj76MkoQd.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wz-GkMHTLDIEobfeE_sGvVLaC1c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IdBKVrn0Wda0Vu3FB0SGEzhA.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkT9lLJTmr_cgO7xJg2DnFCQ9Sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ICum8oMxlpPs6PjwyJktC4kK.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZS6UoaXxwGPa_BnlHRjBSOfqY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yyE8ET7ytrqb4gsvRuSfeEzC.webp?f=fotoalbum_large

Ik kan alleen zeggen dat ik blij ben dat ik de 'oude' Ioniq 6 rij. Maar misschien als ik de nieuwe in het echt zie dat het meevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:13

Bravo

Second Best

Ondertussen ook op de website van Hyundai: https://www.hyundai.com/w...ewsroom/detail/0000000928
Jammer dat er geen plaatjes zijn met de echte verlichting aan (ipv dagrijverlichting), die lijkt nu aan de voorzijde in de 'bumper' te zijn verwerkt?
Het vervallen van de 3e remlichtspoiler kan mij wel bekoren. ook de directe knoppen in de middenconsole voor stoelverwarming/koeling zou ik direct in mijn eigen I6 willen terugzien.

Het is dat ik er al 1 heb, anders zou deze direct op mijn wishlist staan :9~

[ Voor 13% gewijzigd door Bravo op 03-04-2025 14:57 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:29
Bravo schreef op donderdag 3 april 2025 @ 14:14:
Ondertussen ook op de website van Hyundai: https://www.hyundai.com/w...ewsroom/detail/0000000928
Jammer dat er geen plaatjes zijn met de echte verlichting aan (ipv dagrijverlichting), die lijkt nu in de 'bumper' te zijn verwerkt?
Het vervallen van de 3e remlichtspoiler kan mij wel bekoren. ook de directe knoppen in de middenconsole voor stoelverwarming/koeling zou ik direct in mijn eigen I6 willen terugzien.

Het is dat ik er al 1 heb, anders zou deze direct op mijn wishlist staan :9~
is er inderdaad op diverse fronten op vooruit gegaan!

wordt de volgende auto dan toch weer een Ioniq 6? :P

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lampen zitten inderdaad in het zwarte deel van de voorbumper. Een stuk lager dus, hopelijk doet dit niets met de zichtbaarheid 's avonds. Op de rode vind ik het glimmende zwart achter echt niet mooi, maar op de grijze is dat in kleur meegespoten, wat ik weer oke vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 3 april 2025 @ 15:34:
Lampen zitten inderdaad in het zwarte deel van de voorbumper. Een stuk lager dus, hopelijk doet dit niets met de zichtbaarheid 's avonds. Op de rode vind ik het glimmende zwart achter echt niet mooi, maar op de grijze is dat in kleur meegespoten, wat ik weer oke vind.
De rode op de foto's is een N-Line uitvoering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuulhfagJ-J84WbNFN7lwiJOuOQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jhKO69ljihRLLMPqDxq85pft.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_x9ewB5bdFdAeE5rjARxVd8228=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNZbzPkE7Di0AvB3qrNGSiqK.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze foto’s vind ik de auto er al veel mooier uit zien dan op de stock fotos! Heel benieuwd naar de andere kleuren combinaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 17:01
Ziet er beter uit dan pre-facelift, zou helemaal mooi zijn als er ook een stationvariant kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:13

Bravo

Second Best

Royal schreef op donderdag 3 april 2025 @ 17:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op deze foto’s vind ik de auto er al veel mooier uit zien dan op de stock fotos! Heel benieuwd naar de andere kleuren combinaties.
Ah, ook een foto met de normale verlichting. Heeft iets weg van de Kona oplossing.

Oef, waar de spoiler met het derde remlicht zat is een zwarte afdekplaat teruggekomen met een derde remlicht :F Hadden ze dat niet wat mooier kunnen afwerken? Dit ziet er heel erg uit als een goedkope oplossing.

En is de achterverlichting bij de N nu ook onderin de bumper geplaatst?

[ Voor 8% gewijzigd door Bravo op 03-04-2025 17:34 ]

Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:03
Er zijn niet veel wijzigingen die ik mooi vind. Eigenlijk enkel het gedeelte van de voorbumper boven de parkeersensoren, het gespoten gedeelte en de DRL dus.

De koplampen los van de DRL ben ik normaal geen voorstander van, maar dat lijkt hier onopvallend opgelost te zijn. Ik vraag me af wat het voor de bruikbaarheid doet. Lager = minder ver schijnen. Dit is toch al een minpunt van de 6.

Naast het glimmende zwart wordt ook meer mat zilver toegevoegd wat het voor mij te druk maakt. Wanneer de reguliere bumper het zilver mist en de carrosserie kleur heeft. Ook op de 'uiteinden' van de bumper (onderaan voor het wiel) dan zal het heel anders ogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QtZvzPe_GTSu3fyv9l_ODVozqxw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5ucfgOtbQ2VmDhqJADNgRV3.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S18cfO_FElyus04K6U4BPY1dKgI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/14PAPiVtXkRae2XAaPjLM1uM.webp?f=fotoalbum_large

Voor de zijkant ook jammer dat de afwijkende kleur op de deur doorgetrokken wordt.

De achterzijde slaat de plank nog verder mis voor mij. Hier hebben ze zich wel heel gemakkelijk van de ducktail af gebracht. Een simpel zwart plaatje met het remlicht erin. 1 Voordeel voor wanneer je dit mooi vindt, dit lijkt ook op onze uitvoeringen te passen. Blijkbaar doet de ducktail weinig voor de aërodynamica.

Het iets grotere spoilertje ziet er wel aardig uit. Alleen hoe ze de oplossing voor de camera en bediening er letterlijk opgeplakt hebben....

En het onderste deel van de bumper, dat steekt ook letterlijk buiten de auto uit. Qua kleuren lijken er naast het zilver 2 verschillende zwart tinten gebruikt te zijn. Wellicht lichtinval.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xwJkaxgHr19lSQqh5YbH2UnqQyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ys0q22fol2syeOZ3fqBjjA2m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB4zzBomRlI0oDEcORNcio6Axwc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IfGvD5HbQjZ4yekPxIuNnBCd.webp?f=fotoalbum_large

Aan de binnenkant 2 gemiste kansen onbenut. De subwoofer oplossen zoals in de Ioniq 5, geen rooster onder de achterruit welke spiegelt (en het geluid te aanwezig is voor de achterpassagiers wanneer je de bass wat hoger zet). En het zilveren randje om het display welke in de voorruit spiegelt.

Voor de verbeelding, de 2 tone deleten doet in mijn ogen heel veel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpLROv0ZOrTFNz7AJVvIKUoHvV4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s29h6qAWqKyToU6zPLXRRmfU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Vind de dual-tone wel wat hebben

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Vind het er niet beter op geworden. Het direct herkenbare (wat ik mooi vond) is er helemaal van af. Vooral die spleet ogen vind ik gewoonweg lelijk. Is nu net of ze de Hyundai spleetjes op een Mercedes hebben geplakt.

Wel voordeel voor de sneeuw periode: die kan niet meer op de whale-tail blijven liggen en ze de kofferbak in schuiven.

Gelukkig zijn we van plan nog jaaaaaaaren met de onze rond te rijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Begrijp ik het goed dat de gewone 6 nog de ducktail heeft en de N niet meer?

De bumper steekt inderdaad achter te ver uit
Met de gemiste kansen binnen, ook mee eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hemertje schreef op donderdag 3 april 2025 @ 19:19:
Begrijp ik het goed dat de gewone 6 nog de ducktail heeft en de N niet meer?

De bumper steekt inderdaad achter te ver uit
Met de gemiste kansen binnen, ook mee eens!
ik heb het idee dat de twee modellen Ioniq 6 <2025 en >2025 hier door elkaar heen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

hemertje schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:27:
[...]

ik heb het idee dat de twee modellen Ioniq 6 <2025 en >2025 hier door elkaar heen staan
Dat klopt, in die post staat als laatste de huidige variant.

Ook grappig, ik vertrok vanmorgen met 505 km bereik en na 27km rijden kwam ik aan op mijn werk met nog 505 km bereik over :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ralphbaas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:23
Mijn huidige lease auto moet vervangen worden.
Bij Ayvens is de ioniq 6 dik in de aanbieding. Ook de volle Lounge editie.
Ik vind het een geweldige auto, maar de fiscale waarde van €62000 staat me toch tegen.
Daarom keek ik naar andere auto's:
- De Ionq5 84kWh Connect (die veel minder opties heeft, geen 360 camera etc)
- Renault Scenic Etech - Iconic (meest volle versie)

Tot mijn grote vreugde zie ik nu bij de configurator van Hyunday sinds vandaag enkel 1 versie.

Ioniq 6 Business Edition
Bijna dezelfde opties erin als de Lounge... maar nu voor €46.999 (levertijd 21 weken).
Wellicht dat de komst van de nieuwe versie de prijs heeft gedrukt.

[ Voor 5% gewijzigd door ralphbaas op 11-04-2025 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Is dat misschien het facelift model al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
ralphbaas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 00:27:
Mijn huidige lease auto moet vervangen worden.
Bij Ayvens is de ioniq 6 dik in de aanbieding. Ook de volle Lounge editie.
Ik vind het een geweldige auto, maar de fiscale waarde van €62000 staat me toch tegen.
Daarom keek ik naar andere auto's:
- De Ionq5 84kWh Connect (die veel minder opties heeft, geen 360 camera etc)
- Renault Scenic Etech - Iconic (meest volle versie)

Tot mijn grote vreugde zie ik nu bij de configurator van Hyunday sinds vandaag enkel 1 versie.

Ioniq 6 Business Edition
Bijna dezelfde opties erin als de Lounge... maar nu voor €46.999 (levertijd 21 weken).
Wellicht dat de komst van de nieuwe versie de prijs heeft gedrukt.
Lijkt mij de huidige Connect RWD versie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

AnjaT850 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:50:
[...]

Lijkt mij de huidige Connect RWD versie ;)
Zit wel erg veel extra zooi op. Het is eerder een uitgeklede FE: zonder AWD en open dak. Maar nog steeds met een hoop toeters en bellen die je niet echt nodig hebt: 360 view, (remote) parking assist, bose sound (dat van de connect is al erg goed en gebalanceerd, het bose systeem klinkt als bose dus veel laag en hoog). Maar ook met opties die je misschien juist niet wilt, zoals 20" wat je verbruik naar Ioniq 5 niveau brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oeh, ik las even over de prijs heen, 47k? Mijn barebones Style kostte 50k, ik voel me een beetje opgelicht :) Het is niet eens een versie met de kleine accu.

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 11-04-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Zouden het import modellen zijn?
In NL hebben we toch geen 'Business Edition'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
AnjaT850 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:31:
Zouden het import modellen zijn?
In NL hebben we toch geen 'Business Edition'?
jawel, sinds deze week :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 16:25:
Oeh, ik las even over de prijs heen, 47k? Mijn barebones Style kostte 50k, ik voel me een beetje opgelicht :) Het is niet eens een versie met de kleine accu.
De facelift komt er aan. Dit is een actie model van de uitlopende versie. Geen idee of ze de reguliere versies nog verkopen, maar normaal gesproken betekent business versie dat de korting voor de leasemaatschappij er al (grotendeels) in verwerkt zit, en er dus weinig marge op zit. Door deze ook aan particulieren aan te bieden proberen ze die naar een iets duurdere maar (door groter volume) makkelijker te produceren uitvoering te verleiden.
Enige keus die je trouwens hebt op deze business edition is het kleurtje..... Zelfs 18" is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

koboy schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 17:43:
[...]

De facelift komt er aan. Dit is een actie model van de uitlopende versie. Geen idee of ze de reguliere versies nog verkopen, maar normaal gesproken betekent business versie dat de korting voor de leasemaatschappij er al (grotendeels) in verwerkt zit, en er dus weinig marge op zit. Door deze ook aan particulieren aan te bieden proberen ze die naar een iets duurdere maar (door groter volume) makkelijker te produceren uitvoering te verleiden.
Enige keus die je trouwens hebt op deze business edition is het kleurtje..... Zelfs 18" is geen optie.
18 inch wil je als zakelijke rijder ook niet. Verbruik is dan geen issue. Je wilt maximaal auto en opties voor je bijtelling euro’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:33:
[...]

18 inch wil je als zakelijke rijder ook niet. Verbruik is dan geen issue. Je wilt maximaal auto en opties voor je bijtelling euro’s.
Verbruik boeit niet ja, range wel. En met hoeveel die 20" schelen kan dat in de winter net het verschil zijn tussen moeten stoppen of niet.
Daarbij houd ik ook rekening met hoe zwaar de rechtervoet van de doorsnee lease rijder is.

Zet daar het aanbod van de VW iD7 naast met 614km range t.o.v. de 545 voor de 20" Ioniq 6, en de meestal status gevoelige lease rijder gaat in die klasse niet voor de Ioniq 6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Ja dat blijkt.
Volgende week maar even langs de dealer om mijn Connect in te ruilen, met gesloten beurs natuurlijk 😀
Want de facelift kan mij nog niet zo bekoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
koboy schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:42:
[...]

Verbruik boeit niet ja, range wel. En met hoeveel die 20" schelen kan dat in de winter net het verschil zijn tussen moeten stoppen of niet.
Daarbij houd ik ook rekening met hoe zwaar de rechtervoet van de doorsnee lease rijder is.

Zet daar het aanbod van de VW iD7 naast met 614km range t.o.v. de 545 voor de 20" Ioniq 6, en de meestal status gevoelige lease rijder gaat in die klasse niet voor de Ioniq 6.
sinds wanneer heeft VW status? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

hemertje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:56:
[...]

Exact. Niet 1 van de ID modellen heeft me kunnen overtuigen. Mijn collega met een ID7 heeft minder praktijkrange dan ik.

Van de week bij de presentatie van de Ioniq 9 geweest. Loei van een auto. Wel erg plastic, maar VEEL auto.

Als je status wilt, moet je naar een BMW/Audi/Mercedes of Porsche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Azqi schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:04:
[...]
Als je status wilt, moet je naar een BMW/Audi/Mercedes of Porsche.
de Ioniq 6 is mijn eerste Aziatische auto, maar wat een genot en comfort tov de Duitsers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

hemertje schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:56:
[...]

Koreaans<Frans<Duits<Priemiejum (Merc/Bummer/Audi)<Patser (Porsche, Jag)

Kijk maar eens in de parkeergarage naar het aantal cee'd station/i30 wagon t.o.v. Golfjes variant (of seat/Skoda equivalent)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-05 17:55
TerminalNL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:49:
Mijne heeft bij aflevering alle updates gehad, en het vervelende gepiep is dus ook uit. Gaat om model van februari 2023.

Zijn er meer mensen waarbij Carplay behoorlijk wisselvallig werkt? Hij valt wel eens weg, of wilt soms helemaal niet verbinden. Of het geluid stottert soms. De auto net een paar dagen in bezit, maar vraag me af of het bij Apple ligt of de wagen.
Even mijzelf quoten met een update voor mensen met soortgelijke problemen.

Auto is 2 keer terug geweest naar de dealer voor het Carplay probleem.
Eerste keer hebben ze niks kunnen vinden en alleen de contacten schoongemaakt van de kabel etc. Dat hielp niet, en dus is van de week de kabel en USB poort vervangen en dat lijkt nu een 300km verder goed te werken gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
koboy schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:14:
[...]

Koreaans<Frans<Duits<Priemiejum (Merc/Bummer/Audi)<Patser (Porsche, Jag)

Kijk maar eens in de parkeergarage naar het aantal cee'd station/i30 wagon t.o.v. Golfjes variant (of seat/Skoda equivalent)
Tja helaas veel volgers zonder eigen gezonde verstand te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
TerminalNL schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:44:
[...]

Even mijzelf quoten met een update voor mensen met soortgelijke problemen.

Auto is 2 keer terug geweest naar de dealer voor het Carplay probleem.
Eerste keer hebben ze niks kunnen vinden en alleen de contacten schoongemaakt van de kabel etc. Dat hielp niet, en dus is van de week de kabel en USB poort vervangen en dat lijkt nu een 300km verder goed te werken gelukkig.
Ik krijg ook een nieuwe USB poort en daarna gelijk de updates. Ik denk dat ze laatst de update niet durfde te doen nadat ik aangaf dat de USB minimaal 1 keer per uur uitvalt. Als die update via dezelfde USB gebeurt wil je geen corruptie in je bestanden naar de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
Is er een mogelijkheid om plug&charge aan de gang te krijgen zonder chargeMyHyundai te gebruiken?

Voor de vakantie willen we Ionity gaan gebruiken, met het power abonnement, en daarmee scheelt het 5cent per kwh tegenover het abonnement van Hyundai. Maar lijkt er op dat plug&charge dan niet gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:35
TerminalNL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 21:23:
Is er een mogelijkheid om plug&charge aan de gang te krijgen zonder chargeMyHyundai te gebruiken?

Voor de vakantie willen we Ionity gaan gebruiken, met het power abonnement, en daarmee scheelt het 5cent per kwh tegenover het abonnement van Hyundai. Maar lijkt er op dat plug&charge dan niet gaat werken.
Helaas niet. Ben nog geen manier hiervoor tegen gekomen.
Fastned biedt zijn eigen variant aan genaamd Autocharge. Misschien is dat wat voor je?

ehhhh..HOI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:44

Kun je niet (zoals bij Kia Charge) een abonnement bij Ionity nemen via Hyundai?
In mijn Kia Charge kan ik een Ionity Power abonnement afsluiten en die ondersteunt dan volgens mij ook Plug&Charge.

[Edit]
Hmzzzz. De kleine letters hebben het wel over de laders in NL. dat is dus net niet de bedoeling…..

[ Voor 8% gewijzigd door Soepie op 16-04-2025 23:58 ]

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Soepie schreef op woensdag 16 april 2025 @ 23:54:
[...]

Kun je niet (zoals bij Kia Charge) een abonnement bij Ionity nemen via Hyundai?
In mijn Kia Charge kan ik een Ionity Power abonnement afsluiten en die ondersteunt dan volgens mij ook Plug&Charge.

[Edit]
Hmzzzz. De kleine letters hebben het wel over de laders in NL. dat is dus net niet de bedoeling…..
Met het Ionity power abonnement via Hyundai betaal je 5 cent per kWh meer dan rechtstreeks via Ionity.
En als het alleen in NL werkt schiet het al helemaal niet op. Jammer, want het lijkt me ideaal. Scheelt toch weer een minuut klooien met de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

TerminalNL schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:29:
[...]

Met het Ionity power abonnement via Hyundai betaal je 5 cent per kWh meer dan rechtstreeks via Ionity.
En als het alleen in NL werkt schiet het al helemaal niet op. Jammer, want het lijkt me ideaal. Scheelt toch weer een minuut klooien met de app.
Plus dat je bij de eerste keer afsluiten van een abbo via Ionity zelf korting krijgt. In elk geval vorige zomer....
De app is wat gerommel inderdaad, vooral als op 1 of andere manier de mobiele data uit is gezet (vraag me niet hoe lang het duurde voor ik daar achter was)..... Het schijnt wel dat er een pas in aantocht is van Ioniy zelf, dat zou het weer makkelijker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
TerminalNL schreef op donderdag 17 april 2025 @ 06:29:
[...]

Niet iedereen heeft het werkend gekregen, maar ik heb een abbo bij Mobilize van de Renault groep. Daar heb je voor 5 euro per maand een abbo en laad je voor 39 cent bij Ionity. Abbo is na een maand weer op te zeggen. Voordeel is dat je een pas krijgt en dus bij Ionity kan inpluggen, pas er langs en gaan. Geen gedoe met app om laden te starten..
https://www.mobilize.co.nl/oplossingen/onderweg-opladen.html
App vraagt om Renault VIN, maar kun je negeren, is uitgebreid hier besproken [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

jouwheld schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:28:
[...]

Niet iedereen heeft het werkend gekregen, maar ik heb een abbo bij Mobilize van de Renault groep. Daar heb je voor 5 euro per maand een abbo en laad je voor 39 cent bij Ionity. Abbo is na een maand weer op te zeggen. Voordeel is dat je een pas krijgt en dus bij Ionity kan inpluggen, pas er langs en gaan. Geen gedoe met app om laden te starten..
https://www.mobilize.co.nl/oplossingen/onderweg-opladen.html
App vraagt om Renault VIN, maar kun je negeren, is uitgebreid hier besproken [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
Maar de laatste weken ook een hoop gedoe met die Mobilize. Opnieuw via hun een Ionity abbo nemen betekent nieuwe pas en dat de oude niet meer werkt. Ook begreep ik dat het nu onmogelijk is om zonder Renault VIN een account te maken. Doe daarbij laad-sessies die blijven hangen in de facturering keten, en dat het tussen een paar dagen en paar weken/nooit kan duren voor je de pas hebt.....
Dan kom je uit op alleen een paar euro besparing van de abbo prijs en het hebben van een pas. Daartegenover staat dat je tegen de TOS ingaat door te liegen dat je een Renault hebt, wat je kwetsbaar maakt zodra je support nodig hebt.

Ik weet niet waar @TerminalNL naar toe gaat, maar als ik me goed herinner is Freshmile voor Frankrijk dacht ik nog steeds een goede keuze. Zit wel een per minuut deel in het tarief, maar met onze 800V auto's heb je daar alleen maar profijt van.
Ook in Nederland wel handig trouwens. Afgelopen zaterdag geladen bij Allego met Freshmile (€0,30/kWh + €0,30/min). 20-83% in een kwartier voor effectief 41,5 cent/kWh. We hebben de grote accu, en na even op tempo komen heeft hij gewoon voor langere tijd 235kW staan stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 12:41

Dat kan bij Fastned.

Maar dat ligt aan de auto, niet aan de laadpas van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
Frigo box in wagen.

Ik heb er een tijdje een gebruikt in mijn Kona, op 12v maar dit voldeed niet aan mijn verwachtingen (niet genoeg koelen).
Ook was ik bang dat hij de kleine batterij zou leeg trekken.

Nu dacht ik, misschien met Ioniq met die 220v aansluiting in de wagen gaat het beter?
Is hoofdzakelijk om op uitstapjes, drankjes :9B en voeding koel te houden, en bij het winkelen vlees, ijsjes en zo mee te kunnen nemen naar huis.

Is er iemand die er een gebruikt in de Ioniq, en zijn ervaring wil delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Buske schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:33:
Frigo box in wagen.

Ik heb er een tijdje een gebruikt in mijn Kona, op 12v maar dit voldeed niet aan mijn verwachtingen (niet genoeg koelen).

Nu dacht ik, misschien met Ioniq met die 220v aansluiting in de wagen gaat het beter?
Is hoofdzakelijk om op uitstapjes, drankjes :9B en voeding koel te houden, en bij het winkelen vlees, ijsjes en zo mee te kunnen nemen naar huis.

Is er iemand die er een gebruikt, en zijn ervaring wil delen?
Geen ervaring in de Ioniq 6, maar wel dat ze eigenlijk altijd alleen maar capaciteit hebben om de boel koel te houden en dat je het apparaat vooraf op temperatuur moet brengen. Degenen die ik ooit heb gezien bevatten een klein peltier elementje dat alleen de zaak op temperatuur kan houden, maar onvoldoende is om een warme (lege) box af te koelen. Een paar koel elementen uit de vriezer doet wonderen trouwens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Frigo box in wagen.

Wij hebben een compressor koelbox, die krijgt ook op 12volt het prima koud. De simpele peltier element koelboxen krijgen het nooit goed koud is mijn ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
Frigo box in wagen.

Ik heb tijdens de vakantie de koelbox op 220 V gehad. En geen kans dat de 12V accu wordt leeggetrokken. Ik heb ingesteld dat de 220V stopt als de accu onder de 50% komt, maar dat is geen probleem geweest.

Koelbox trouwens achter de voorstoel gezet. Dat werkte goed. (hij was ook te hoog voor de kofferbak waar ook geen 220V aansluiting is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lfah2000
Royal schreef op maandag 31 maart 2025 @ 06:50:

Heeft de sleutel verbinding met de auto? Als die dichtbij ligt zou ik de sleutel verder weg leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
TerminalNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:19:
[...]

Wij hebben een compressor koelbox, die krijgt ook op 12volt het prima koud. De simpele peltier element koelboxen krijgen het nooit goed koud is mijn ervaring.
Welk merk heb je, en maakt een compressor koelbox merkbaar meer lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
lfah2000 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 10:59:
[...]

Ik heb tijdens de vakantie de koelbox op 220 V gehad. En geen kans dat de 12V accu wordt leeggetrokken. Ik heb ingesteld dat de 220V stopt als de accu onder de 50% komt, maar dat is geen probleem geweest.

Bedankt is goede tip!

Koelbox trouwens achter de voorstoel gezet. Dat werkte goed. (hij was ook te hoog voor de kofferbak waar ook geen 220V aansluiting is).
Was ik ook van plan, heb ruimte zat :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flupp
@TerminalNL @krizzziz @Soepie Als ik ff mijn input op tafel mag gooien, als niet-Hyundai rijder, maar met enkele jaren EV ervaring…

Autocharge en Plug&Charge zijn 2 verschillende systemen, die beide hetzelfde beogen: laden zonder laadpas (en het bijhorende “gedoe”).

Autocharge werkt met een systeem waarbij de auto zélf een “ingebakken” identiteit heeft, een beetje vergelijkbaar met een MAC-adres bij een computer(netwerkkaart). De auto moet hierop voorzien zijn. Ik vermoed dat Hyundais hierop niét voorzien zijn - wat geenszins een beperking is als je ‘t mij vraagt, maar zie verder.

Plug&Charge is een (ander) systeem waarbij de diverse partijen (auto, laadpaaloperator en leverancier van de elektriciteit) hun identiteiten aan elkaar laten kennen dmv elk hun eigen certificaat.

Bij mijn weten zijn beide systemen misschien wel mogelijk in één en eenzelfde wagen, maar ik ken (tot bewijs van het tegendeel) alleszins nog geen enkel merk dat de beide systemen tegelijk aanbiedt bij hun wagen(s).

Voor het certificaat van de auto is daarvoor dus de fabrikant van de auto betrokken, want wanneer men spreekt over certificaten, dan moeten die toegekend, en op gezette tijdstippen ook hernieuwd worden. Dat kan gratis of tegen betaling. Ik ken geen merken die dit gratis doen (opnieuw: tot bewijs van het tegendeel).

Ik weet dat bijvb Tesla Autocharge aanbiedt, en dat VW, en ik dacht ook Hyundai, Plug&Charge.

Om dan in te pikken op de discussie: ik vermoed dat de Hyundai-aangeboden Ionity-formule met Plug&Charge iets meer kost dan een (hoe noem ik het) “naakt” Ionity abonnement, omdat daar dus ook de kost in zit vervat voor het regelen (en updaten) van het certificaat van de auto.

Echter, als zoiets in NL zo is ingesteld om jullie Hyundai te kunnen laten werken in combinatie met de Ionity laders, dan schat ik de kans heel groot dat dit systeem ook werkt elders in Europa (uiteraard dan óók met het Ionity-netwerk). Ik spreek nu even voor mijzelf: bij mijn Tesla (die met Autocharge werkt) werkt dit bij Fastned, eens ingesteld bij Fastned, ook over heel Europa.

Als de vermoedens die ik hierboven uitte allemaal kloppen, dan zijn er dus in dit Ionity verhaal 2 mogelijkheden: ofwel wil je mét Plug&Charge kunnen laden, ofwel hoeft dit voor jullie niet. In het eerste geval vrees ik een beetje dat jullie (momenteel) énkel zijn aangewezen op het (licht duurdere, omwille van het certificaten-beheer-verhaal) Hyundai-Ionity aanbod. In het andere geval, waarbij je vrede neemt met de Ionity (app of laadpas) is het lichtjes goedkopere (directe) Ionity abonnement voldoende.

Wie dit kan beamen of ontkennen: ik houd mij aanbevolen om te weten hoe het dan wél in elkaar zit!

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:44
flupp schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 14:05:
@TerminalNL @krizzziz @Soepie.

Wie dit kan beamen of ontkennen: ik houd mij aanbevolen om te weten hoe het dan wél in elkaar zit!
Ik gok een beetje dat autocharge (bijvoorbeeld FastNed) ongeveer hetzelfde systeem gebruikt.
Zowel onze Peugeot (e-2008) als mijn Kia (EV3) ondersteunen ook FastNed autocharge.
Ik denk dat in dit geval het meer gaat om het feit dat Ionity met abonnement gewoon een stuk goedkoper is dan FastNed en dat Plug&Charge dan hetzelfde gemak zou bieden ;)
En zover mij bekend werkt Tesla niet met autocharge op een non Tesla (maar daar heb ik ook nog niet naar gekeken)

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Buske schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:42:
[...]

Welk merk heb je, en maakt een compressor koelbox merkbaar meer lawaai?
Die ik gebruik is inmiddels al 30+ jaar oud, een model zoals deze
Blijkbaar een absorptie koel systeem. In hoogzomer kun je je ijsjes bevroren houden op het element :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Soepie schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 15:43:
[...]

Zowel onze Peugeot (e-2008) als mijn Kia (EV3) ondersteunen ook FastNed autocharge.
Kan goed zijn, ja, ik weet niet heel precies welke merken Autocharge aanbieden.

En zover mij bekend werkt Tesla niet met autocharge op een non Tesla (maar daar heb ik ook nog niet naar gekeken)
Als non-Tesla moet je dan weer de Tesla-app hebben, inderdaad, en het is dan op die manier dat ze dan weer weten welke kredietkaart er moet worden gebruikt (komt overigens ook met een maandelijks abonnement).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buske
TerminalNL schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 16:09:
[...]

Die ik gebruik is inmiddels al 30+ jaar oud, een model zoals deze
Blijkbaar een absorptie koel systeem. In hoogzomer kun je je ijsjes bevroren houden op het element :)
Dus je verkoopt hem? ;)

Ik weet intussen echt niet meer wat kopen (bomen & bos), misschien toch maar een tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Fastned heeft een eigen P&C systeem en staat los van Hyundai, ook hoeft je in de auto geen P&C op actief te zetten voor Fastned

Vorig jaar zomer bij Ionity P&C geprobeerd waarbij ik de P&C van Hyundai actief had, de auto wilde niet laden, achteraf bleek dat het Ionity P&C stuk was qua software bij Ionity

Op advies van Ionity de Hyundai P&C uitgezet en kon er weer normaal laden met de laadpas

Hopelijk inmiddels gefixt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
Buske schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:37:
[...]

Dus je verkoopt hem? ;)

Ik weet intussen echt niet meer wat kopen (bomen & bos), misschien toch maar een tweedehands.
Haha, niet mijn advertentie :P

Maar zoiets kan ik alleen maar aanraden. Er zal vast een moderne variant van zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag op en neer gereden naar friesland vanuit het zuiden van brabant. Het was rond de 9-12 C met de airco op 21C. (de 24C was nadat de auto al een tijdje in de zon gestaan had naast het huis). Ik heb vrijwel de hele rit 105-110 gereden en een stukje bij Lelystad mocht ik 130 (thanks PVV!). Ik blijf me verbazen over hoe efficient deze auto is. Met mijn Ioniq classic denk ik dat ik ongeveer hetzelfde verbruik zou hebben gehaald, maar met de I6 kan die trip dus gewoon zonder snelladen. Ik had nog ca 100 km bereik over. De hele rit bleef de som van de GOM en de afgelegde afstand rond de 530 km schommelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HtW8P7YlkmDTbxnu43V2HCRN_iE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qIDgMEzB9Pa4qEKWFZYLkd5S.jpg?f=user_large

Het knopje op het stuur om tussen de verschillende menu's in hget dash te schakelen blijft een beetje haken bij het indrukken. Misschien wat vuil achter gekomen? Bij de volgende beurt maar even vragen om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Hebben jullie wel eens gehad dat de auto niet wil laden? De auto begint met laden en wordt elke keer direct gestopt.

Ik krijg de melding “Controleer elek. syst. Wagen” als ik de auto start. De Hyundai pechhulp / ANWB is net geweest maar die kunnen helemaal niks.

De auto rijdt nog wel, maar met 47% gaan we niet ver komen. Hebben jullie nog een gouden tip om ons paasweekend te redden? :’(

[ Voor 9% gewijzigd door Royal op 20-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Royal schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:23:
Hebben jullie wel eens gehad dat de auto niet wil laden? De auto begint met laden en wordt elke keer direct gestopt.

Ik krijg de melding “Controleer elek. syst. Wagen” als ik de auto start. De Hyundai pechhulp / ANWB is net geweest maar die kunnen helemaal niks.

De auto rijdt nog wel, maar met 47% gaan we niet ver komen. Hebben jullie nog een gouden tip om ons paasweekend te redden? :’(
Doet hij het nog wel aan de snellader? In dat geval waarschijnlijk ICCU kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
Klinkt als stukke ICCU, aan de snellader en na pasen langs de garage. Hou er wel rekening mee dat sommige prima kunnen doorrijden met een stukke iccu en alleen snelladen, maar sommige hierdoor ook een lege 12 volt krijgen en dus niet ver komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Jullie zijn helden! Snelladen werkt. Paasweekend gered en een hele blije vriendin. :-)

Ik had al het vermoeden dat er iets met onze ICCU aan de hand was na al het gedoe met de 12V accu, maar de afgelopen 2 weken daar geen issues mee gehad. Dinsdag maar naar de dealer gelijk, hopelijk zitten we niet te lang zonder auto.
jouwheld schreef op zondag 20 april 2025 @ 11:46:
Klinkt als stukke ICCU, aan de snellader en na pasen langs de garage. Hou er wel rekening mee dat sommige prima kunnen doorrijden met een stukke iccu en alleen snelladen, maar sommige hierdoor ook een lege 12 volt krijgen en dus niet ver komen.
Dank voor de tip. Maar met een lege 12V kan de ANWB ons in ieder geval wel op weg helpen. Maar ik zal de accu monitoren tijdens het rijden straks.

[ Voor 44% gewijzigd door Royal op 20-04-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Royal schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:00:
Jullie zijn helden! Snelladen werkt. Paasweekend gered en een hele blije vriendin. :-)

Ik had al het vermoeden dat er iets met onze ICCU aan de hand was na al het gedoe met de 12V accu, maar de afgelopen 2 weken daar geen issues mee gehad. Dinsdag maar naar de dealer gelijk, hopelijk zitten we niet te lang zonder auto.

[...]

Dank voor de tip. Maar met een lege 12V kan de ANWB ons in ieder geval wel op weg helpen. Maar ik zal de accu monitoren tijdens het rijden straks.
Wel echt ruk, dat de dealer je niet proactiever geholpen heeft. Jij hebt al wat voor je kiezen gehad met die wagen. Die ICCU problematiek is al langer bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
hemertje schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:45:
Fastned heeft een eigen P&C systeem en staat los van Hyundai, ook hoeft je in de auto geen P&C op actief te zetten voor Fastned

Vorig jaar zomer bij Ionity P&C geprobeerd waarbij ik de P&C van Hyundai actief had, de auto wilde niet laden, achteraf bleek dat het Ionity P&C stuk was qua software bij Ionity

Op advies van Ionity de Hyundai P&C uitgezet en kon er weer normaal laden met de laadpas

Hopelijk inmiddels gefixt
Hyundai heeft plug&charge dat in ieder geval samenwerkt met Fastnet plug&charge. Dit ingesteld zodat ik in ieder geval kan laden voor als ik mijn shell pas niet bij me zou hebben.

Je moet overigens plug&charge WEL aanzetten in de auto, anders werkt het niet.

Dit werkt ook in het buitenland zodat fastnet dan ook mijn voorkeur heeft.
Vorig jaar wel een aantal keer problemen gehad bij het laden (met pas) bij Ionity. Of dit opgelost is weet ik niet maar uitendelijk altijd wel kunnen laden. Ik vermoed een software issue. Ionity biedt nog geen plug&charge aan en ook geen andere betaal methode (zoals met laadpas).

[ Voor 3% gewijzigd door lfah2000 op 20-04-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Huh?

Fastned plug & charge staat los van Hyundai, vorig jaar zelf geprobeerd nadat ik problemen had met Ionity plug & charge icm Hyundai plug & charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

hemertje schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:16:
Huh?

Fastned plug & charge staat los van Hyundai, vorig jaar zelf geprobeerd nadat ik problemen had met Ionity plug & charge icm Hyundai plug & charge
Fastned heeft Autocharge en dat staat inderdaad los van Hyundai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Ik heb deze aan moeten zetten, anders werkte het niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iab4w-H_SoTJXroarsgtXHAvOjk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vWtn5DoHR4rvOBOpSWwpuh0S.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Kunnen we hieruit dus besluiten dat
  • de Hyundai zélfs zónder een chargeMyHyundai abonnement over een (aan/uitschakelbare) Plug&Charge mogelijkheid beschikt (en Plug&Charge bij bijvb Ionity ook zónder zo’n chargeMyHyundai zou kunnen werken) - zie de discussie van een aantal dagen geleden? Of
  • dat Fastned dus zowel Autocharge als Plug&Charge laadpas-loos laadmogelijkheden aanbiedt, of
  • allebei?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Voor zover ik ervaren heb vorig jaar zomer werken Fastned en Ionity los en separaat van het Hyundai Plug&Charge systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Dit is mij destijds tevens door de helpdesks van Fastned en Ionity bevestigd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
hemertje schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:32:
Voor zover ik ervaren heb vorig jaar zomer werken Fastned en Ionity los en separaat van het Hyundai Plug&Charge systeem
Ok, dat is ook hetgeen ik dacht: Fastned werkt met Autocharge, niet met Plug&Charge.

Echter, dat spoort dan niet met @lfah2000’s eerdere bewering als zou zijn Hyundai dmv FastNed’s “Plug&Charge” kunnen laden ?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c3ng
Dat doet wel wat met de zichtbaarheid hoor! Licht gaat niet de bocht om en voor effectiviteit moet het dimlicht zo hoog mogelijk. Design gaat voor functie in dit geval.

@zonoskar Jij reed hiervoor ook in de Ioniq classic? Daarvan was het grootlicht echt dramatisch! (ik had nog halogeen). Met de Ioniq6 is de stap omhoog wel enorm gelukkig.

[ Voor 13% gewijzigd door c3ng op 21-04-2025 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
c3ng schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:40:
[...]

@zonoskar Jij reed hiervoor ook in de Ioniq classic? Daarvan was het grootlicht echt dramatisch! (ik had nog halogeen). Met de Ioniq6 is de stap omhoog wel enorm gelukkig.
En toch is de verlichting van de 6 echt dramatisch. Wat Hyundai matrix verlichting noemt is een grote grap. Ik kom van een DS 3 Crossback met de matrix koplampen af, die matrix was verdeeld in hele kleine secties. Hyundai vond 5 delen wel zat, en reageerd ook nog eens enorm langzaam en amper op tegenliggers verweg. Om over het lichtbeeld het nog niet eens te hebben. Zonder grootlicht zie je amper wat.

Doet wel enorm afbreuk als je bedenkt dat Stellantis een goed werkend systeem ook gewoon in de Corsa en 208 weet te bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c3ng
TerminalNL schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:22:
[...]

En toch is de verlichting van de 6 echt dramatisch. Wat Hyundai matrix verlichting noemt is een grote grap. Ik kom van een DS 3 Crossback met de matrix koplampen af, die matrix was verdeeld in hele kleine secties. Hyundai vond 5 delen wel zat, en reageerd ook nog eens enorm langzaam en amper op tegenliggers verweg. Om over het lichtbeeld het nog niet eens te hebben. Zonder grootlicht zie je amper wat.

Doet wel enorm afbreuk als je bedenkt dat Stellantis een goed werkend systeem ook gewoon in de Corsa en 208 weet te bouwen.
Ik vond matrix op de autobahn wel goed werken maar weet ook niet veel beter. Bjorn heeft het ook getest: YouTube: Hyundai Ioniq 6 headlights test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
c3ng schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:44:
[...]

Ik vond matrix op de autobahn wel goed werken maar weet ook niet veel beter. Bjorn heeft het ook getest: YouTube: Hyundai Ioniq 6 headlights test
Ja die had ik op voorhand van de aankoop ook al gezien. Maar toen viel het me al tegen, maargoed als je auto’s van 15 jaar geleden pakt is het natuurlijk al wel een hele verbetering.

Dit was wat ik gewend was, en dat was echt alsof je bij daglicht aan het rijden was in het donker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

c3ng schreef op maandag 21 april 2025 @ 09:40:
Ja de classic was echt afschuwelijk slecht. Ik had er H7 LEDs in gebouwd, maar zelfs daarmee was het eng om in het donker te rijden, zeker als je geen grootlicht kon aanzetten. De Ioniq 6 is een stuk beter in dat opzicht. Mijn uitvoering heeft geen matrix LED, dus geen idee of dat slecht is, maar die test van Bjorn heeft me toen wel doen besluiten dat ik daar geen extra geld voor over zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
TerminalNL schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:22:
[...]

En toch is de verlichting van de 6 echt dramatisch.
Ja dat was mijn eerste ervaring ook
Ik heb na een paar maanden de garage de stand van de lampen maximaal omhoog laten draaien om ook met standaard lichtstand een goed bereik te hebben

Nu geen klachten meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

Azqi schreef op zondag 20 april 2025 @ 12:55:
[...]

Wel echt ruk, dat de dealer je niet proactiever geholpen heeft. Jij hebt al wat voor je kiezen gehad met die wagen. Die ICCU problematiek is al langer bekend.
Ja inderdaad, met de V12 problemen gaven jullie al aan dat onze ICCU stuk aan het gaan is, maar volgens onze dealer was dit geen probleem voor de i6 alleen de i5.

Vanmorgen gebeld en wij kunnen pas op 1 mei terecht voor diagnose. Als er dan onderdelen besteld moeten worden, ga ik er vanuit dat we nog wel een aantal weken met deze problemen zitten. Tot die tijd zitten wij dus vast aan snelladen, is dit niet heel slecht voor de batterij? Naast natuurlijk de extra kosten die dit met zich meebrengt.

We waren zo blij met de auto, maar vertrouwen en betrouwbaarheid is de afgelopen maand behoorlijk geschaad. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
Royal schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:42:
[...]

Ja inderdaad, met de V12 problemen gaven jullie al aan dat onze ICCU stuk aan het gaan is, maar volgens onze dealer was dit geen probleem voor de i6 alleen de i5.

Vanmorgen gebeld en wij kunnen pas op 1 mei terecht voor diagnose. Als er dan onderdelen besteld moeten worden, ga ik er vanuit dat we nog wel een aantal weken met deze problemen zitten. Tot die tijd zitten wij dus vast aan snelladen, is dit niet heel slecht voor de batterij? Naast natuurlijk de extra kosten die dit met zich meebrengt.

We waren zo blij met de auto, maar vertrouwen en betrouwbaarheid is de afgelopen maand behoorlijk geschaad. :/
Je zou nog eens op een andere AC lader kunnen testen, maar lijkt toch echt wel een stukke ICCU. Ik zou wat meer druk op garage zetten dat je niet kan laden en dus ook niet meer kan rijden. Het feit dat je wel kan snelladen even achterwege laten. De analyse van een stukke ICCU hoeft volgens mij niet lang te duren, dan kunnen ze hem iig al bestellen.
Er zijn Ioniq 5 rijders geweest die de extra kosten van snelladen vergoed hebben gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Royal schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:42:
[...]

Als het je thuis laadpaal betreft zou je ook nog de granny lader kunnen proberen, zien of die wel laadt.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad en kon het oplossen door mijn Wallbox te resetten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royal
  • Niet online

Royal

Flush

jouwheld schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:06:
[...]

Je zou nog eens op een andere AC lader kunnen testen, maar lijkt toch echt wel een stukke ICCU. Ik zou wat meer druk op garage zetten dat je niet kan laden en dus ook niet meer kan rijden. Het feit dat je wel kan snelladen even achterwege laten. De analyse van een stukke ICCU hoeft volgens mij niet lang te duren, dan kunnen ze hem iig al bestellen.
Er zijn Ioniq 5 rijders geweest die de extra kosten van snelladen vergoed hebben gekregen.
Meerdere laadpalen geprobeerd, verschillende aanbieders, en ook meerdere kabels. Maar niks werkt. Heb de dealer gevraagd om er wat meer spoed achter te zetten, maar helaas. Vanmiddag daarom ook maar gebeld met Hyundai Nederland in de hoop dat die wat meer druk kunnen uitoefenen of een alternatief kunnen bieden.

Compensatie voor de extra kosten van snelladen wilde de dealer ook niet in mee. Dus dat verzoek heb ik ook bij Hyundai direct neergelegd, afwachten maar.
AnjaT850 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:39:
[...]

Als het je thuis laadpaal betreft zou je ook nog de granny lader kunnen proberen, zien of die wel laadt.
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad en kon het oplossen door mijn Wallbox te resetten 😉
Granny charger is bij ons thuis geen optie. Maar gok dat deze ook niet werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
Royal schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 16:03:
[...]

Meerdere laadpalen geprobeerd, verschillende aanbieders, en ook meerdere kabels. Maar niks werkt. Heb de dealer gevraagd om er wat meer spoed achter te zetten, maar helaas. Vanmiddag daarom ook maar gebeld met Hyundai Nederland in de hoop dat die wat meer druk kunnen uitoefenen of een alternatief kunnen bieden.

Compensatie voor de extra kosten van snelladen wilde de dealer ook niet in mee. Dus dat verzoek heb ik ook bij Hyundai direct neergelegd, afwachten maar.
wanneer je weer contact hebt met deze dealer vraag hem eens wat zijn toegevoegde waarde is als hij niet voor zijn klanten opkomt?

komt hij niet nader tot je toe zou ik een andere dealer gaan zoeken
wel willen verkopen maar service tot aan de voordeur, dan kan echt niet
ook dat mag je teruggeven aan Hyundai NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
...
...
Je kunt het alleszins proberen. Anderzijds is het misschien een (ahum) "opportuniteit" om eens een maandabonnement op Plug&Charge bij Ionity te proberen.

Wanneer ik hier lokaal (AC) laad, dan kost 1 kWh mij 0.431€, terwijl Ionity met zijn Ionity Power abonnement dan weer "slechts" 0.39€ aanrekent. Uiteraard nog altijd wat duurder dan thuis laden, maar dit vind ik wel een eerlijke prijs. Eén maandabonnement op Ionity Power, 12€, en die extra kosten gaan dan best meevallen, als je 't mij vraagt? Met dat Plug&Charge, eens goed ingesteld bij Ionity, kom je aan de laadpaal toe, plug je in, en begint het opladen zonder dat je nog met laadpassen moet beginnen goochelen - wees wel zeker dat je Plug&Charge hébt (of kúnt hebben - zie een recente discussie hier in deze thread).

Over de sterkere degradatie zou ik mij al zeker geen zorgen maken, die batterij management systemen van de fabrikanten staan best wel op punt, en beschermen de batterijen tegen te sterke (laad)belastingen. Denk niet dat het alleen maar Tesla zou zijn die die kennis in huis heeft (ze slaan enkel maar harder op hun tam-tam en maken er meer lawaai over). Ook Hyundai heeft al ervaring met diverse EV modellen op de markt, hee.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:14
[...]

[...]

Granny charger is bij ons thuis geen optie. Maar gok dat deze ook niet werkt.
Als je een rechtsbijstand verzekering hebt zou ik die ook alvast op de hoogte stellen, als je de auto een paar weken kwijt ben voor reparatie lijkt mij compensatie / vervangend vervoer meer dan terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
Zo langzamerhand wel een lachertje om die mute-knop te kunnen gebruiken om de snelheids piepjes uit te zetten.
Herwers Arnhem heeft nu al 2 volle dagen de tijd gehad en het lukt ze keer op keer niet en het mooiste is, dat je er telkens achter moet komen in je auto en ze het je niet vertellen bij het geven van de sleutel.
Pfff. Wie van jullie heeft ervaring met een dealer die die updates wel kan uitvoeren?

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste