vraasen schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 11:42:
Hoe zijn de ervaringen met de 53kWh versie? Kijkend naar vermogen en verbruik. Dit kleiner accupakket heeft ong 80pk minder vermogen, maar is toch nog een best zware auto.
En hoe zijn de ervaringen met de Style uitvoering? Mis je bv de stoelverwarming en de dodehoeksensoren.
Zitten eraan te denken om wellicht een 53kWh Style erbij te nemen.
Als je echt op zoek bent naar een sportwagen, dan zit je bij de Ioniq wat mij betreft aan het verkeerde adres. Neemt niet weg dat het vanuit stilstand nog altijd een vinnige wagen kan zijn dankzij het onmiddelijke koppel bij stilstant. Maar heeft wat mij betreft meer dan voldoende vermogen om mee te kunnen, zelfs op de snelweg. Alleen de weg naar de topsnelheid is lang.
@
AnjaT850 hoewel een 500km op de 53kWh batterij met wat oefening en veel geduld haalbaar is denk ik ook dat maar weinig eigenaars in de buurt zullen komen, al zal ik zeker niet de enige zijn. Maar het vereist een aangepaste rijstijl die niet iedereen zal liggen. Vooral de snelwegkilometers zullen velen tegenvallen. Dat is namelijk gewoon ACC aan en op die rechter rijstrook blijven, achter/tussen vrachtwagens. Ik zal alleen beginnen inhalen wanneer de snelheid echt laag wordt (nee, ik ga geen 75 rijden op de snelweg) of wanneer ik me onveilig voel door het gedrag van de (vrach)wagen achter mij. Maar de snelweg is relatief eenvoudig om zuinig op te rijden. Minstens de helft van mijn afstand zit op secundaire wegen en daar is het net een heel stuk leuker.
Op die wegen rijd ik bijna constant met de begrenzer aan. Dat heeft 2 voordelen. Ik rij grotendeels een constante snelheid, net zoals op de snelweg, en ik moet niet op mijn snelheid letten, zal niet snel te snel rijden. Alleen de begrenzer aanpassen telkens de Vmax op de weg veranderd. Buiten dat rij ik op secundaire wegen ook gewoon Vmax. Ik ga niet extra traag rijden. Wel zal ik, wanneer er geen achterliggers zijn, mijn wagen rustig laten vertragen zonder regeneratie wanneer het kan en noodzakelijk is voor een aankomende, lagere Vmax op de weg. Wat voor heel wat eigenaars moeilijker is, is dat ik ook continue mijn regeneratie aanpas aan de omstandigheden. Als ik even wil coasten, naar regen 0, maar wanneer het verkeer wat drukker wordt al sneller op regen 1 als default en verhogen wanneer noodzakelijk tot in iPedal modus om tot stilstand te komen. Er zijn dagen waarop ik tientallen kilometers kan rijden zonder het rempedaal te moeten aanraken.
In de koudere maanden eerst kijken of ik er met stuur- en stoelverwarming kom, en enkel als het echt te koud is, zal ik met verwarming aan blijven rijden. En in de warme maanden moet het al echt heet in de wagen zijn voordat ik de airco zal aanzetten.
Het is wat mij betreft nog net geen hypermilen, daarvoor hou ik te veel rekening met het overige verkeer. Maar het begint wel in de buurt te komen. Maar ja, dan zet je ook mooie resultaten neer.
No keyboard detected. Press F1 to continue.