Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

madhondt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:31:
Hang dit af van de uitvoering, of is dit steeds glanzend? Hoe kijken jullie er naar?
Dat is voor het eerst dat ik iemand de achterbumper plastiekerig hoor noemen. Ik heb een rode Style, daar is de bumper iig ook glanzend. Maar bijv de stijl van de deuren is mat, terwijl bij de Connect en Lounge dit ook glanzend is.

Oja, op de Style heb je geen HUD, dus de navigatie is dan alleen in het hoofdscherm te volgen. Het enige voordeel van de ingebouwde navi tov waze of ABRP is dat de batterij verwarmd kan worden als je een laadstop nadert. Dit kan t de hand en ook niet via 3rd party apps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgIKcfPezpukfNRxLpgUxWGtzkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YV9B3ALf9qD21AVKfcP0jJ83.jpg?f=user_large

/edit: Oh, mijn auto was al gepost door @MooDyBLueS :)

[ Voor 19% gewijzigd door zonoskar op 31-05-2024 12:51 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
madhondt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
[...]

@MooDyBLueS bedankt voor de uitgebreide feedback!
Met ABRP ben ik bekend en heb het ook gebruikt om vooraf reizen te plannen met Volvo, maar al hetgeen via Carplay of Android Auto gebeurt heeft geen kennis van de batterij status van de auto, toch? Dus vooraf plannen, ja, maar interactief herplannen op basis van werkelijke status ontbreekt m.i.
Klopt, er is inderdaad geen integratie met batterijstatus van de auto. Volgens mij kan dat nergens met AA/AC, alleen de ingebouwde navigatiesystemen. Dus als dat voor je vakantierit of weekendje weg belangrijk is, dan zou ik inderdaad de Hyundai navi ervoor gebruiken.

Ik ben echter van mening dat los van het preconditioneren, je prima zelf kan inschatten hoe ver je kan rijden als je de auto een paar maandjes hebt. Of je neemt een veiligere marge, dus niet telkens met 5% aankomen maar 10-15%. Het opladen gaat zo snel met de Ioniq 5/6 en EV6 dat je zelfs onder niet-ideale omstandigheden alweer na 20-25 min verder kan naar je volgende stop. Dat zeg ik overigens nog niet uit eigen ervaring, maar wat ik van de vele reviews en YT videos weet.

We hebben ook een Kia e-Soul 64 kWh welke slechts 77 kW snellaadt, in koude condities blijft ie zelfs soms op 55-60 kW hangen en zelfs daar was ik op vakantie naar Italië telkens na max. 35 min weer weg. Ja, dat was in dat geval af en toe wel even iets te lang, maar dat is dus een EV die qua laadsnelheid én verbruik gewoon een volle generatie ouder is. En qua laadsnelheid zelfs minder dan jouw Volvo. Ik denk dus dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken over het wel/niet uitlezen van de batterijstatus. Maar mocht je dat écht belangrijk vinden, dan zou ik persoonlijk niet voor een Hyundai/KIA gaan maar Volvo/Polestar/Tesla/Renault.
[...]

Niet helemaal duidelijk uit je antwoord en de foto's: zijn er ook uitvoeringen waar het plastiek mat is ipv glanzend?
Naar mijn weten niet. Zoals hierboven inmiddels ook gepost zijn de matte lakkleuren ook met glanzen plastic.

Maar euhm... als dit een dealbreaker voor je is, waarom laat je dit dan niet wrappen? Kost je voor een bumper luttele honderden euro's maximaal. Kan je kleur én afwerking kiezen, je kan er zelfs een carbonlook oid van maken. Of hout (doe maar niet). :P

[ Voor 5% gewijzigd door MooDyBLueS op 31-05-2024 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ABRP kan overigens wel via de ODB2 stekker je batterijstatus uitlezen. Je misschien dan wel betalen voor de app.

https://www.ioniqforum.co...y-from-obd2-dongle.38936/

Ik zou als Volvo rijder eerder zorgen maken om alle beeps en bongs van de Hyundai.

[ Voor 16% gewijzigd door zonoskar op 31-05-2024 13:36 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:02:

Vorig jaar wilde Allianz niet de schadevrije jaren van de tweede (bij Allianz verzekerde) auto meenemen vanwege de koppeling van de schadevrije jaren aan een specifieke auto (zelfde verhaal als hier op de KNMV site staat)
Bij mijn verz.mij. is het blijkbaar wel mogelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s91GSijpV21AbFdE25d0f528lRY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OjuuktxJd4M6F6GVYmrTuzEL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@zonoskar Dat is even een mooie feature om te hebben zeg!

ABRP is overigens wel al vrij snel dat je een abo moet hebben voor bepaalde functies, AA/AC valt daar ook onder, real-time traffic dito. Daarom gebruik ik hem alleen tijdens vakanties en dan sluit ik hem voor die maand af, kost me €5. Afsluiten, gelijk opzeggen (auto-renewal) en je kan er gewoon nog 30/31 dagen van gebruik maken. Of je sluit het per jaar af voor €50/jr als je er veelvuldig gebruik van maakt.

Voor weekendjes weg ben ik zelf, ook met de KIA, nog niet verder dan ±600km gekomen en dat is 1x laden en misschien nog een 2e top-up zodat je op locatie niet gelijk de rest van de nacht afhankelijk hoeft te zijn van een goede 11 kW lader. Dan heb ik echt geen ABRP of batterijstatus indicator nodig, zelfs met de KIA heb je dan zoveel marge om mee te spelen, daar kom je wel uit. Op vakantie naar Zweden, Italië of Frankrijk vind ik het echter een ander verhaal, dan is het fijn om wat strakker te plannen en zo min mogelijk te stoppen. Althans, dat was met de KIA zo, die kon realistisch 280-330 km tussen stops, dat zal met mijn 77 kWh IONIQ 6 wel een stukje meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Bij mijn verz.mij. is het blijkbaar wel mogelijk:
[Afbeelding]
Klopt, dat is wat ik ook bedoelde.

Nuance is wel dat je voor de 2e auto geen letterlijke schadevrije jaren opbouwt. Je profiteert alleen van de korting van de 1e. Maar who cares?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:10:
@Xaria Oh ja dat kan er ook mee te maken hebben. Wij zijn namelijk precies in die periode van de randstad naar het noorden verhuisd. Daar zijn dus niet alleen de huizen goedkoper, maar ook de autoverzekeringen blijkbaar.

Overigens merkte ik ook nog wat anders bij het maken van een werkplaatsafspraak omdat er nog altijd een trilling in de banden zit sinds aflevering een maand geleden, wat doortrilt naar het stuur. Mijn dealer in de randstad plande minstens 6 weken vooruit, dat vond ik erg lang en dus heb toen gezegd: kan ik niet naar jullie andere vestiging dat is ook inmiddels een stuk dichter bij voor mij? Dat kon, ik werd ook netjes door hun zelf gebeld: 2,5 week later al een afspraak.
Hier ook het noorden, scheelt over een aantal jaren ook in de motorrijtuigenbelasting :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40

koboy

Heb een idee voor een icon

MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:45:
@zonoskar Dat is even een mooie feature om te hebben zeg!

ABRP is overigens wel al vrij snel dat je een abo moet hebben voor bepaalde functies, AA/AC valt daar ook onder, real-time traffic dito. Daarom gebruik ik hem alleen tijdens vakanties en dan sluit ik hem voor die maand af, kost me €5. Afsluiten, gelijk opzeggen (auto-renewal) en je kan er gewoon nog 30/31 dagen van gebruik maken. Of je sluit het per jaar af voor €50/jr als je er veelvuldig gebruik van maakt.

Voor weekendjes weg ben ik zelf, ook met de KIA, nog niet verder dan ±600km gekomen en dat is 1x laden en misschien nog een 2e top-up zodat je op locatie niet gelijk de rest van de nacht afhankelijk hoeft te zijn van een goede 11 kW lader. Dan heb ik echt geen ABRP of batterijstatus indicator nodig, zelfs met de KIA heb je dan zoveel marge om mee te spelen, daar kom je wel uit. Op vakantie naar Zweden, Italië of Frankrijk vind ik het echter een ander verhaal, dan is het fijn om wat strakker te plannen en zo min mogelijk te stoppen. Althans, dat was met de KIA zo, die kon realistisch 280-330 km tussen stops, dat zal met mijn 77 kWh IONIQ 6 wel een stukje meer zijn.
ABRP is naar mijn mening leuk als je stop interval ongeveer gelijk opgaat met je moeten opladen interval. Maar om van het voorverwarmen van de batterij te profiteren ben je alsnog alle laadstops in de navigatie van de auto aan het instellen. Mij te veel gedoe, zeker omdat het echt alleen lekker werkt als ABRP de accu status kan uitlezen met een OBD dongle. Je kunt ook zelf waarden instellen, maar voor je dat lekker hebt staan (en de verschillen voor zomer en winter) ben je wel even bezig.

Afgelopen zomer na 250 km ABRP als navigatie de deur uit gegooid toen hij vond dat ik van 20 naar 80% moest gaan laden terwijl er nog 60% in zat. De waardes voor de Ioniq 6 waren dusdanig afwijkend dat er geen barst van klopte. Was trouwens ook onze eerste grote rit.....
We zijn weer terug gegaan naar ons oude ritme van rijden tot na een uur of 2 we even willen stoppen. Enige verandering is dat we wel elke keer aan de lader gaan voor de duur van de stop, terwijl we op dino sap dit alleen deden als we bij ⅓ vol zaten.

De navigatie van Hyundai is niet perfect, maar goed genoeg om niet te gaan klooien met aparte apps. ABRP is wel erg handig om een overnachtingsplek te vinden na x uur rijden.

Qua range: zomer op de autobahn met 150 is met 18" zomerbanden 250 a 300 km range zeker haalbaar bij 80% vol

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:26
Ah, vandaag ook een dode auto na hem 4 dagen niet te gebruiken. 12V batterij kapot bleek na doormeting door de Hyundai pechhulp (gewoon ANWB trouwens) maar zij mogen deze niet vervangen 😡
Dat.mag alleen door de Hyundai garage tot mijn stomme verbazing, dus wat voor nut heeft zo'n pechhulp dan.

In ieder geval wel uitleg gekregen waarom die 12V accu's vaak al snel falen. Heeft te maken met lang stilstaan na productie/reis/levering en doordat de accu dan leeg is geweest is hij meteen verpest. Eigenlijk zouden alle auto's een nieuwe accu moeten krijgen bij oplevering bij een dealer.

Anyway hopelijk deze week aan de beurt bij de dealer, altijd fijn als je dealer niet de auto heeft mogen leveren van een leasemaatschappij waardoor je pas later aan de beurt bent. En zou fijn zijn als ik het red er ook zelf naar toe te rijden.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@AeoIus Vervelend om te horen dat jij er nu ook mee te maken hebt gehad.

In principe werkt het met pechhulp zo dat zij je helpen met kleine dingen om je letterlijk weer op weg te helpen, lukt dat niet dan wordt afhankelijk van de situatie je auto afgesleept naar een dealer ter hoogte van waar je pech hebt. Sta je in Groningen stil dan mag je dus niet vragen om naar Amsterdam gebracht te worden, hoogstens misschien nog Assen of vergelijkbaar.

In dit geval zou de pechhulp je auto dus bij een dealer neer moeten zetten, die vervolgens verplicht is jou weer op weg te helpen en afhankelijk van de afspraken met de leasemaatschappij in jouw geval heb je al dan niet via de dealer/leasemaatschappij dan recht op vervangen vervoer als dit niet binnen 24 uur verholpen kan worden.

Helaas hoor ik om me heen van collega's ook regelmatig dat leasemaatschappijen je helemaal uitknijpen en er niks van service meer verkregen wordt. Twee simpele voorbeelden: collega in een VW ID.4 kreeg bij een reparatie afspraak die 2 weken heeft geduurd een Up mee als vervangende auto, pas na veel gezeur ook. Kerel is 200+ cm en heeft een gezin. Ook bijbetaling deden ze niet aan want dat was te ingewikkeld in de facturering vond de leasemaatschappij. Andere collega heeft na levering van z'n Model Y toestemming gevraagd om op eigen kosten de auto te laten wrappen, goedgekeurd, nu iemand achterop geknald en achterbumper moet vervangen worden. Werd hem doodleuk geëist dat hij eerst de hele wrap eraf moest laten halen voordat ze hem gingen repareren, met als reden omdat ze anders de kleur niet goed kunnen matchen. Daar gat je 3k wrap na 8 maanden.

Leuk hoor... dat leasen. Ik ben ermee gestopt en hoewel het mij privé wel iets meer geld afhankelijk van wat voor auto ik kies, maar de vrijheid van alles wat erbij hoort is superfijn. En ik merk ook dat dealers veel welwillender zijn en hoewel ik bij Kia/Hyundai ook gewoon voor vervangend vervoer moet betalen, ik heb immers geen LM waar ik dat kan claimen, kan ik wel kiezen of ik genoeg heb aan een Picanto of dat ik liever voor een paar tientjes extra een grotere auto of zelfs elektrisch mee (Kona bijv) mee wil. Of een leenfiets wat ik regelmatig heb gedaan bij Kia.

Anyway, ik hoop dat het snel opgelost wordt voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
AeoIus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:53:
Ah, vandaag ook een dode auto na hem 4 dagen niet te gebruiken. 12V batterij kapot bleek na doormeting door de Hyundai pechhulp (gewoon ANWB trouwens) maar zij mogen deze niet vervangen 😡
Dat.mag alleen door de Hyundai garage tot mijn stomme verbazing, dus wat voor nut heeft zo'n pechhulp dan.

In ieder geval wel uitleg gekregen waarom die 12V accu's vaak al snel falen. Heeft te maken met lang stilstaan na productie/reis/levering en doordat de accu dan leeg is geweest is hij meteen verpest. Eigenlijk zouden alle auto's een nieuwe accu moeten krijgen bij oplevering bij een dealer.

Anyway hopelijk deze week aan de beurt bij de dealer, altijd fijn als je dealer niet de auto heeft mogen leveren van een leasemaatschappij waardoor je pas later aan de beurt bent. En zou fijn zijn als ik het red er ook zelf naar toe te rijden.
Laad ie nog wel iets op of moet je starten met een booster?
Tip: BlueLink app afsluiten, deze neemt nl ook nog wel wat stroom van de 12v accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 23:34:

Leuk hoor... dat leasen. Ik ben ermee gestopt en hoewel het mij privé wel iets meer geld afhankelijk van wat voor auto ik kies, maar de vrijheid van alles wat erbij hoort is superfijn. En ik merk ook dat dealers veel welwillender zijn en hoewel ik bij Kia/Hyundai ook gewoon voor vervangend vervoer moet betalen, ik heb immers geen LM waar ik dat kan claimen, kan ik wel kiezen of ik genoeg heb aan een Picanto of dat ik liever voor een paar tientjes extra een grotere auto of zelfs elektrisch mee (Kona bijv) mee wil. Of een leenfiets wat ik regelmatig heb gedaan bij Kia.

Anyway, ik hoop dat het snel opgelost wordt voor je.
Ik heb ook het idee dat je als particulier (dus niet via een LM) toch iets meer service krijgt bij de dealer.
Ik wordt netjes gebracht naar mijn werk of ik krijg een andere (gelijkwaardige) auto mee als zijnde 'proefrit'.
Heb wel eens een proefrit van 4 dagen gehad :)
Deze auto beviel mij trouwens zo goed dat ik hem een aantal maanden later gekocht heb..... wel slim van de dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Enkele dagen terug kwam ik een andere Ioniq 6 tegen op de snelweg en deze leek last te hebben van phantom braking, zoals we wel eens bij Tesla's zien. Zelf zad ik in de rechter rijstrook te rijden tussen de vrachtwagens en op de linkerrijstrook begon er een kleine file te ontstaan omdat er een vrachtwagen aan het inhalen was, ondanks het inhaalverbod voor vrachtwagens.

In die file zie ik ineens een Ioniq 6 voorbijschuiven waarvan de remlichten continue aan en uit gaan. Ik kan mij inbeelden dat die wagen op zijn adaptive cruise control rijdt, maar zelfs dan zou dit toch niet mogen? Iemand anders al eens iets gelijkaardigs gezien?

Ik begin zelf ineens weer te verlangen naar een verklikkerlampje ergens waarmee ik kan zien wat mijn eigen remlichten doen. Zo spijtig dat dat kleine autootje op je display dat dan weer niet toont.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Blokker_1999 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:25:
Enkele dagen terug kwam ik een andere Ioniq 6 tegen op de snelweg en deze leek last te hebben van phantom braking, zoals we wel eens bij Tesla's zien. Zelf zad ik in de rechter rijstrook te rijden tussen de vrachtwagens en op de linkerrijstrook begon er een kleine file te ontstaan omdat er een vrachtwagen aan het inhalen was, ondanks het inhaalverbod voor vrachtwagens.

In die file zie ik ineens een Ioniq 6 voorbijschuiven waarvan de remlichten continue aan en uit gaan. Ik kan mij inbeelden dat die wagen op zijn adaptive cruise control rijdt, maar zelfs dan zou dit toch niet mogen? Iemand anders al eens iets gelijkaardigs gezien?

Ik begin zelf ineens weer te verlangen naar een verklikkerlampje ergens waarmee ik kan zien wat mijn eigen remlichten doen. Zo spijtig dat dat kleine autootje op je display dat dan weer niet toont.
Dit gebeurt bij mij ook. Met regeneratie aan gaan de remlichten aan als je het gas los laat.

Misschien was ik het wel 🙈.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Vandaar dat ik de regen.stand niet op L3 of autom. heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:16:
[...]

Ik heb ook het idee dat je als particulier (dus niet via een LM) toch iets meer service krijgt bij de dealer.
Ik wordt netjes gebracht naar mijn werk of ik krijg een andere (gelijkwaardige) auto mee als zijnde 'proefrit'.
Heb wel eens een proefrit van 4 dagen gehad :)
Deze auto beviel mij trouwens zo goed dat ik hem een aantal maanden later gekocht heb..... wel slim van de dealer.
Zo'n goede service heb ik bij KIA nog niet meegemaakt, wel bij Lexus hiervoor. Daar kreeg ik echt de duurste modellen soms inderdaad voor meerdere dagen mee. Kreeg op een gegeven een RX van ruim over een ton mee, dat was best wel spannend toen ik zelf in een CT 200h van 14k tweedehands reed.

Bij Hyundai zit ik pas net, dus dat moet ik nog gaan ervaren op dit gebied, maar los daarvan is mijn algemene ervaring tussen leasen en privé aanschaf een groot verschil ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
AnjaT850 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:11:
[...]

Laad ie nog wel iets op of moet je starten met een booster?
Tip: BlueLink app afsluiten, deze neemt nl ook nog wel wat stroom van de 12v accu.
Als hij maar eenmaal Ready is, laad hij de 12V accu uit het batterijpakket. Maar de deuren gingen niet eens meer open en de accu was leegleeg..
Gisteren de auto een tijd aan laten staan en een paar ritten gehad en na de nacht startte hij vanochtend nog. Ik hoop dat hij dat morgen ook nog doet. Ik laat vandaag nog een booster bezorgen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Azqi schreef op zondag 2 juni 2024 @ 10:25:
[...]

Dit gebeurt bij mij ook. Met regeneratie aan gaan de remlichten aan als je het gas los laat.

Misschien was ik het wel 🙈.
Dat zou me verbazen in dit geval. De snelheid van het treintje wagens leek me nog redelijk constant, er zal wel een kleine variatie inzitten waarbij elke vertragign de lichten deed aangaan. Maar wanneer je niet op ACC rijdt gaan de lichten pas branden bij een bepaalde vertraging, en niet altijd wanneer je het gaspedaal loslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
AeoIus schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:23:
[...]

Als hij maar eenmaal Ready is, laad hij de 12V accu uit het batterijpakket. Maar de deuren gingen niet eens meer open en de accu was leegleeg..
Gisteren de auto een tijd aan laten staan en een paar ritten gehad en na de nacht startte hij vanochtend nog. Ik hoop dat hij dat morgen ook nog doet. Ik laat vandaag nog een booster bezorgen voor de zekerheid.
Die van mij is begin mei vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.
Ik zou de booster niet in de kofferbak leggen, bij mij was het nogal een gedoe om die open te krijgen toen de auto 'dood' was |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AnjaT850 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:53:
[...]

Die van mij is begin mei vervangen en sindsdien geen problemen meer gehad.
Ik zou de booster niet in de kofferbak leggen, bij mij was het nogal een gedoe om die open te krijgen toen de auto 'dood' was |:(
Beter bij in de frunk dus, al kan die in de winter dan weer te koud worden voor zo een booster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:01:
[...]

Beter bij in de frunk dus, al kan die in de winter dan weer te koud worden voor zo een booster.
Ja dat is ook mijn idee, maar ik twijfel of deze (buiten te koud 's winters) niet te heet wordt 's zomers.
Te hoge temperatuur schijnt ook weer niet goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Blokker_1999 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Dat zou me verbazen in dit geval. De snelheid van het treintje wagens leek me nog redelijk constant, er zal wel een kleine variatie inzitten waarbij elke vertragign de lichten deed aangaan. Maar wanneer je niet op ACC rijdt gaan de lichten pas branden bij een bepaalde vertraging, en niet altijd wanneer je het gaspedaal loslaat.
Als ik 108 rijd en gas los laat naar 103 branden ze al. Uitgebreid getest met mijn zus in auto achter me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
AeoIus schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 20:53:

Ah, de mijne startte vorige maand ook niet na 5 dagen niet gereden niet hebben. En ik weet dat de mijne 3-4 maanden stil heeft gestaan, wachtend op aflevering. Dus ik ga er vanuit dat mijn 12V dan ook zo goed als overleden is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dunbar op 02-06-2024 15:44 ]

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:25:
[...]

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Want ook level 1 = regeneratie, maar daar gaan je remlichten absoluut niet bij branden.

En zelfs op i-Pedal is het niet direct dat de remlichten gaan branden, maar met enige vertraging en die vertraging is dan weer afhankelijk van of je op de snelweg rijdt of binnen de bebouwde kom bijv. In het laatste geval remt hij agressiever af en zullen je remlichten ook eerder gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Azqi schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:03:
[...]

Als ik 108 rijd en gas los laat naar 103 branden ze al. Uitgebreid getest met mijn zus in auto achter me.
In welke regeneratiestand? Dat is essentieel om hier een nuttige inhoudelijk iets over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

Eu wetgeving schrijft voor dat bij een vertraging van 1,3m/s^2 de remlichten aan moeten gaan. Dat is dus bij per seconde 3,6 km/h er af. Dat is best wel snel; de meeste dino sap verbrande te doen dat met gas los ruimschoots.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Dunbar schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:43:
[...]

Ah, de mijne startte vorige maand ook niet na 5 dagen niet gereden niet hebben. En ik weet dat de mijne 3-4 maanden stil heeft gestaan, wachtend op aflevering. Dus ik ga er vanuit dat mijn 12V dan ook zo goed als overleden is.
Lang stilstaan is niet goed voor een 12V accu, maar dat is ook voor ICE auto's normaal als ze van de fabriek komen. In dit soort situaties wordt deze losgekoppeld. Bij de dealer staan de auto's binnen ook vaak aan de druppel lader.
Ik denk eerder dat het probleem ligt in de connected services van de auto's tegenwoordig, en dat veel fabrikanten de stroom besparing en/of het opladen uit de aandrijf accu niet goed in de vingers hebben.

Daarnaast is volgens de Ioniq guy er sprake van een slechte partij 12V accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

MooDyBLueS schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:46:
[...]

In welke regeneratiestand? Dat is essentieel om hier een nuttige inhoudelijk iets over te kunnen zeggen.
De lichtste r1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Maar ik ben helemaal in voor een test met leden van dit forum. 😜 Ik rijd kris door het land, dus gaan we even simuleren. Blijven toch tweakers natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat is niet de lichtste, dat is 0 namelijk. ;) Maar zonder teveel muggenzifterij: ik kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen, dat is uitrollen zoals hybride auto's dat ook doen. En ik heb ook regelmatig achter met name een IONIQ 5 of EV6 gezeten tijdens filerijden waarvan ik dan natuurlijk niet weet welke stand ze gebruiken, maar ik zie dan zelden de remlichten aanspringen terwijl er wel uitgerold wordt en het lijkt dan overeen te komen met de stand 1 waar ik ook praktisch altijd op rijd.

Even anders gezegd: stand 1 is uitrollen met een hele lichte regeneratie, maar niet meer dan dat een benzine of hybride op de (elektro)motor afremt. Als je het laat uitrollen van 100 naar 0 ben je ook echt serieus even zoet, ik zie het dan ook echt niet voor me dat de remlichten continu branden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Je kan het op een regenachtige nacht zelf zien. Zet de achteruitcamera aan en als de remlichten aangaan zie je dat door een rode waas op de camera. Bij mij gaat dat inderdaad al bij regeneratie stand 1, erg vervelend. Ik heb ook niet de indruk dat de auto heel erg afremt. Bij mijn vorige Ioniq gingen de lampen pas bij regen stand 2 aan als er ook nog eens een extra vertraging was (bijv een oprit die omhoog loopt). Dus standaard gingen de lampen niet aan bij regen stand 2. Nou weet ik natuurlijk niet hoe die standen in beide auto's met elkaar matchen, maar de oude Ioniq remde echt wel harder in regen stand 2 dan mijn huidige I6 op standje 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
[...]

Je kunt dit aangeven bij de garage, dan kunnen ze 'em testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Dat is niet de lichtste, dat is 0 namelijk. ;) Maar zonder teveel muggenzifterij: ik kan me dat eerlijk gezegd niet voorstellen, dat is uitrollen zoals hybride auto's dat ook doen. En ik heb ook regelmatig achter met name een IONIQ 5 of EV6 gezeten tijdens filerijden waarvan ik dan natuurlijk niet weet welke stand ze gebruiken, maar ik zie dan zelden de remlichten aanspringen terwijl er wel uitgerold wordt en het lijkt dan overeen te komen met de stand 1 waar ik ook praktisch altijd op rijd.

Even anders gezegd: stand 1 is uitrollen met een hele lichte regeneratie, maar niet meer dan dat een benzine of hybride op de (elektro)motor afremt. Als je het laat uitrollen van 100 naar 0 ben je ook echt serieus even zoet, ik zie het dan ook echt niet voor me dat de remlichten continu branden.
Ik heb even geen idee wanneer deze regel in is gegaan, naar als het tegelijk is gegaan met de snelheidspiepjes vallen de 5 en de EV6 er niet onder, pas de exemplaren verkocht vanaf 1 juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
[...]
Ja dat verwacht ik dan ook. Een auto moet toch gewoon lang stil kunnen staan voordat die accu leeg is, of je nu connected bent of niet. In de Ioniq 6 is die 12V accu in ieder geval veel groter dan die van mijn Kia e-niro die ik hiervoor reed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Even herhalen wat ik eerder heb geschreven: vanaf een bepaalde vertraging gaan ze aan. Ik weet niet welke vertraging de wagen zou halen bij die snelheid in regeneatiestand 1, en met de wind die er op dat moment was en de hellingsgraad waar je op dat moment op reed.

Op secundaire wegen gaan de remlichten in de basis niet aan wanneer je in stand 1 het gaspedaal los laat. Tot 50km/h heb ik op mijn eentje kunnen testen, hogere snelheden gaan wat moeilijker, al zou ik wel eens de beelden van mijn dashcam kunnen nemen, misschien dat de camera achteraan voldoende ziet om dat te tonen.

Want zelfs in regeneatiestand 0 zit er alsnog een kleine regeneratie op je wagen. Kan je nagaan door in het infotainment systeem naar het huidige energieverbruik te gaan. In stand 0 zie je bij het loslaten van het gaspedaal 1 a 2kWh teruggewonnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AeoIus schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Ja dat verwacht ik dan ook. Een auto moet toch gewoon lang stil kunnen staan voordat die accu leeg is, of je nu connected bent of niet. In de Ioniq 6 is die 12V accu in ieder geval veel groter dan die van mijn Kia e-niro die ik hiervoor reed.
De mijne heeft in April bijna 4 weken stilgestaan zonder probleem. Niet aangesloten aan de lader, tractiebatterij op 63% en bij thuiskomst zonder problemen de wagen kunnen starten en aankoppelen aan de lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koboy schreef op zondag 2 juni 2024 @ 19:31:
[...]

Ik heb even geen idee wanneer deze regel in is gegaan, naar als het tegelijk is gegaan met de snelheidspiepjes vallen de 5 en de EV6 er niet onder, pas de exemplaren verkocht vanaf 1 juli.
De wetgeving in de EU die het aangaan van de remlichten bij een bepaalde vertragign regelt is ondertussen al meer dan 10 jaar oud.

Toen Alec van Technology Connections zijn video poste over de remlichten van zijn Amerikaanse Ioniq 5 (die gingen niet aan tenzij je expliciet het rempedaal intrapte) had hij in de video ook een opmerking over de EU, maar heeft dat later na commentaren onder de video gecorrigeerd gehad in een pinned comment onder die video als ik het mij nog goed herinner. In die comment gaf hij aan welke regelgeving het in de EU regelt en dat deze al heel wat jaren meegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Blokker_1999 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 21:06:
[...]

De wetgeving in de EU die het aangaan van de remlichten bij een bepaalde vertragign regelt is ondertussen al meer dan 10 jaar oud.

Toen Alec van Technology Connections zijn video poste over de remlichten van zijn Amerikaanse Ioniq 5 (die gingen niet aan tenzij je expliciet het rempedaal intrapte) had hij in de video ook een opmerking over de EU, maar heeft dat later na commentaren onder de video gecorrigeerd gehad in een pinned comment onder die video als ik het mij nog goed herinner. In die comment gaf hij aan welke regelgeving het in de EU regelt en dat deze al heel wat jaren meegaat.
Klopt, maar daar komt ook regelmatig een herziening in. Begin 2023 nog 1, waar voor zo ver ik uit de samenvatting van Google search kon zien een aanscherping van de vertraging. Het is verder een document van giga veel pagina's, waar ik met zoeken op remlichten op een klein telefoonscherm niets kon vinden, maar de helft van de pagina valt van mijn scherm.
Google bracht mij ook naar het Megane forum, waar eind 2023 werd gemeld dat het getal van 1,3m/s^2 recent was.

Anyway: Tesla's en de Ioniq 5 doen het niet, 1,3m/s^2 is per seconde 4,8km/h er af en daar zit je zo op (rekenfout in vorige post, 3,6=1m/s^2). Dit wijst ook op een recente aanscherping, die altijd ingaat met een model introductie jaar en wat later voor alle nieuwe auto's. De nieuwe model 3 zal het waarschijnlijk ook doen, net als die nieuwe Volvo etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
AeoIus schreef op zondag 2 juni 2024 @ 20:30:
[...]

Volgens 'mijn' wegenwacht meneer betreft het een slechte batch en is het niet alleen bij Hyundai/Kia maar hebben ook andere merken er last van.
je hebt dus gewoon pech als je een 12v accu uit deze batch hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
Woensdagochtend wordt de accu vervangen, dus dat is fijn.
Kleine update. Hier geeft de accu geen foutmelding... dus niet vervangen, wel de ICCU update gehad van de terugroep actie.

Dus nu maar een paar dagen stil laten staan om te kijken wat er gebeurd of zo.

[ Voor 70% gewijzigd door AeoIus op 05-06-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Ik heb zelf contact opgenomen met garage over de recall. Ze hebben de software geupdate, niet de ICCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 11:36
ivm het remlicht had ik eerder dit jaar dit Duitse filmpje tegengekomen waarbij een Kia EV6 en Ioniq 6 (zelfde stal) gebruikt worden om het remlicht-gedrag te onderzoeken bij regen-afremmen.

(Videolink start bij de test met de Ioniq 6)

Vooral het stukje waarbij het remlicht blijft branden na regen, terwijl de wagen versnelt op een aflopend stuk is... 8)7

Door dit filmpje duw ik regelmatig na het uitbollen/regen afremmen kortstondig op de versnellingspedaal in de hoop dat het remlicht niet nodeloos blijft branden en ik weer niet boze lichtflitsende en/of toeterende truckers achter me heb die denken dat ik voor mijn plezier of om hen te irriteren continu op de rem sta of aan het brake-checken ben.
Ik rij 95% van de tijd met ACC, het is de wagen zelf die te pas en te onpas het remlicht oplicht en laat branden. Ik denk dat er ruimte voor verbetering is in het algoritme, zelfs met rekening te houden met de opgelegde regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

TimoLimo schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:00:
ivm het remlicht had ik eerder dit jaar dit Duitse filmpje tegengekomen waarbij een Kia EV6 en Ioniq 6 (zelfde stal) gebruikt worden om het remlicht-gedrag te onderzoeken bij regen-afremmen.

(Videolink start bij de test met de Ioniq 6)
[YouTube: Haben die E-Autos von KIA & HYUNDAI ein Sicherheits-Problem?]

Vooral het stukje waarbij het remlicht blijft branden na regen, terwijl de wagen versnelt op een aflopend stuk is... 8)7

Door dit filmpje duw ik regelmatig na het uitbollen/regen afremmen kortstondig op de versnellingspedaal in de hoop dat het remlicht niet nodeloos blijft branden en ik weer niet boze lichtflitsende en/of toeterende truckers achter me heb die denken dat ik voor mijn plezier of om hen te irriteren continu op de rem sta of aan het brake-checken ben.
Ik rij 95% van de tijd met ACC, het is de wagen zelf die te pas en te onpas het remlicht oplicht en laat branden. Ik denk dat er ruimte voor verbetering is in het algoritme, zelfs met rekening te houden met de opgelegde regels.
Je kunt er over discussiëren of dit fout gedrag is, maar punt blijft dat de auto vertraagt (ondanks dat hij netto versnelt, wat je ook kunt doen met een ICE!) en dus de remlichten aan gaan. Daarbij kun je ook stellen dat het een user error is en de regen omhoog bijgesteld moest worden. Als je bergaf gaat kun je met een EV een relatief constante snelheid aanhouden ipv versnellen en met pieken hard vertragen. Dat is voor de passagiers in de auto veel comfortabeler.

Naar mijn mening kunnen truckers (en vorige zomer op de Grossglockner een motorrijder die de verf van mijn achterbumper probeerde te krabben met zijn voorwiel) zich beter bezighouden met voldoende afstand ten opzichte van elke voorligger houden zodat ze kunnen anticiperen dan zich druk maken om een paar remlichtjes van (PH)EV's. Daar komen er namelijk steeds meer van en de regels veranderen niet.

Edit: heb de video niet bekeken, maar een verschil in gedrag valt te verklaren uit een ander introductie moment van het model en daarmee veranderde regelgeving.

Edit 2: als het aangaan van de remlichten niet aan de regelgeving zou voldoen dan zou de auto geen Europese typegoedkeuring hebben gekregen.

[ Voor 7% gewijzigd door koboy op 05-06-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
beschuit schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:28:
Ik heb zelf contact opgenomen met garage over de recall. Ze hebben de software geupdate, niet de ICCU.
Eh ja\, dat dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
Ik weet niet zo goed wat het filmpje probeert te zeggen. Ik geef ook vaak nog even een tikje gas als ze aan blijven staan na een periode van 'regen'. Nu rijd ik vrijwel 95% van de tijd op Lvl 0 want dan trek ik er meer km's uit dus komt het bijna nooit voor maar dat is vooral mijn eigen ervaring.

In het filmpje zet ie hem op regen 2 en dan terug op 0. Dus geen tik gas tussendoor. Ook de autobahntest met 180 en dan op de remmen + uitrollen vind ik nog redelijk te verklaren. Het is misschien niet super praktisch maar imho vind ik het beter dan bij bijv een tesla die zonder remlichten op je af komt en dat je vol in de ankers moet om er niet in te klappen.

In ander nieuws: Vorige week een trekhaak laten monteren (trekhaakcentrum) en volgende week een lange tocht naar Frankrijk (Le Mans). Ben benieuwd wat een bagagekarretje met de verbruikscijfers en het rijcomfort (zonder hulpmiddelen) doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:29

3_s

ignition_mp schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:38:
In ander nieuws: Vorige week een trekhaak laten monteren (trekhaakcentrum) en volgende week een lange tocht naar Frankrijk (Le Mans). Ben benieuwd wat een bagagekarretje met de verbruikscijfers en het rijcomfort (zonder hulpmiddelen) doet
Ik heb onlangs een stukje gereden met een aanhangwagen van zo'n 800kg.
Verbruik ging x 2, rond de 31kWh.
Dat was wel een vrij hoge, misschien dat het met een lagere beter meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

koboy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:30:
[...]

Je kunt er over discussiëren of dit fout gedrag is, maar punt blijft dat de auto vertraagt (ondanks dat hij netto versnelt, wat je ook kunt doen met een ICE!) en dus de remlichten aan gaan.
Het remlicht hoort aan te gaan bij x m/s2 vertraging (ik dacht 1.3m/s2, of 2m/s2). Dus als jouw auto netto versnelt zouden de lichten niet aan moeten gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik heb hier geen YouTube, maar hoe kan je vertragen en toch netto versnellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

3_s schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:56:
Ik heb hier geen YouTube, maar hoe kan je vertragen en toch netto versnellen?
Bergaf heel klein beetje remmen; zo weinig dat je nog steeds sneller gaat. Doe je met een ICE niet, want sloop je je remmen. Met een (PH)EV die regenererend remt kun je de vertraging zonder frictie remmen regelen zodat je snelheid constant blijft. Een ICE laat je op de motor remmen terwijl je toch nog steeds harder gaat, om periodiek de snelheid er flink uit te remmen met de voetrem.

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 05-06-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ignition_mp schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:38:
Ik weet niet zo goed wat het filmpje probeert te zeggen. Ik geef ook vaak nog even een tikje gas als ze aan blijven staan na een periode van 'regen'.
Ik weet niet zo goed wat jij probeert te zeggen. :P Zonder gekheid: hoe kan je nou zelf zien dat je remlicht aan staat? Dat lijkt me toch schier onmogelijk of er moet iemand bumperklevend met een busje achter je zitten?
Nu rijd ik vrijwel 95% van de tijd op Lvl 0 want dan trek ik er meer km's uit dus komt het bijna nooit voor maar dat is vooral mijn eigen ervaring.
Ik rijd 99% van de tijd op lvl 1, op het begin probeerde ik nog weleens i-Pedal maar dat rijdt te onrustig. En misschien ligt het deels aan mij, maar ik kan daarmee (net als in een Tesla) gewoon niet zo ontspannen rijden als met lvl 0/1 en dan uit laten rollen. i-Pedal maar ook al vanaf lvl 2 zorgt er bij mij voor dat ik teveel moet tegen corrigeren.
In het filmpje zet ie hem op regen 2 en dan terug op 0. Dus geen tik gas tussendoor. Ook de autobahntest met 180 en dan op de remmen + uitrollen vind ik nog redelijk te verklaren. Het is misschien niet super praktisch maar imho vind ik het beter dan bij bijv een tesla die zonder remlichten op je af komt en dat je vol in de ankers moet om er niet in te klappen.
Beide vind ik niet heel relevant, wie zit er nu continu aan z'n flippers lvl 2 en dan weer 0, etc. Kan me ook heel goed voorstellen dat met het afremmen wat reeds gebeurt op lvl 2 en dan naar 0 schakelen dat de remlichten dan inderdaad nog een periode aanblijven omdat het vaart verminderen/afremmen al ingezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
3_s schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:11:
[...]

Ik heb onlangs een stukje gereden met een aanhangwagen van zo'n 800kg.
Verbruik ging x 2, rond de 31kWh.
Dat was wel een vrij hoge, misschien dat het met een lagere beter meevalt.
Je zou achter een IONIQ 6 een gestroomlijnde aanhangwagen moeten gebruiken. Eerdere tests hebben namelijk uitgewezen dat bijv. een VW ID.4 maar +25% ofzo kreeg met een boedelbak achtige aanhangwagen (hoog model) terwijl de Model 3 richting de +50-75% ging. Niet omdat de Model 3 een slechtere auto is, maar de ID.4 verbruikt zelf al meer door z'n ongunstigere vormgeving. Een aanhanger erachter heeft dus netto minder effect dan bij een gestroomlijnde auto zoals de Model 3 of IONIQ 6 die het lage verbruik voor een groot deel aan hun gebrek aan luchtweerstand te danken hebben.

Maar een gestroomlijnde aanhangwagen voor zoiets als meubels, tuintegels of dat soort dingen zal je niet snel treffen. Caravans daarentegen zijn hier steeds vaker mee in de weer.

Stel dus dat je pensionado bent en tig keer per jaar de caravan naar Zuid Frankrijk meesleurt, dan heeft een IONIQ 6 tov een 5 niet zoveel voordelen meer voor je. Ook wetende dat de 5 op veel vlakken weer praktischer is.

En als zijdelingse opmerking: als het gaat om dakkoffer vs trekhaakkoffer dan is laatstgenoemde ook altijd (flink) gunstiger voor het verbruik. Enige is dat bij een auto als de toch al vrij lange IONIQ 6 de auto in z'n geheel nog langer wordt én bepaalde systemen zich net zo gaan gedragen als met een aanhanger/caravan erachter of zelfs uitgeschakeld worden. Dus het is maar wat je wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-06-2024 07:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 20:36
De discussie over de remlichten snap ik niet helemaal, de auto voldoet aan alle wet- en regelgeving die hierover gaan is goedkeurt door de RDW. Dat het hinderlijk kan zijn voor achterliggers snap ik, maar met meer EVs op de weg is dit iets waar we gewoon als weggebruikers moeten wennen. Verder heb ik liever dat hij wat langer aanstaat dan niet. Ik rij wel eens achter een tesla in een file en die lijken wel een stroboscoop stand te hebben waarbij hij zeer snel uit en aan knippert, dit lijkt mij stukken hinderlijker dan een constant licht dat brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

koboy schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:24:
[...]

Bergaf heel klein beetje remmen; zo weinig dat je nog steeds sneller gaat. Doe je met een ICE niet, want sloop je je remmen. Met een (PH)EV die regenererend remt kun je de vertraging zonder frictie remmen regelen zodat je snelheid constant blijft. Een ICE laat je op de motor remmen terwijl je toch nog steeds harder gaat, om periodiek de snelheid er flink uit te remmen met de voetrem.
Er zijn genoeg mensen die dat met een ICE doen en dan gaan de remlichten ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

3_s schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:14:
[...]

Er zijn genoeg mensen die dat met een ICE doen en dan gaan de remlichten ook aan.
En met een flinke afdaling vliegen dan eerst de wieldoppen er af, daarna wordt de remkracht minder en tenslotte vlieg je uit de bocht tegen de berg of het ravijn in. Remmen moeten de kans krijgen om af te koelen anders gaan ze verglazen en gaan ze het steeds slechter doen.
De meeste standaard remsystemen kunnen niet eens een rondje Nordschleife aan zonder te oververhitten, en daar zitten al afkoelmomenten in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Laatst online: 22-05 12:35
MooDyBLueS schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:35:

Zonder gekheid: hoe kan je nou zelf zien dat je remlicht aan staat? Dat lijkt me toch schier onmogelijk of er moet iemand bumperklevend met een busje achter je zitten?
Als ik in het donker hier de wijk in rijd of een stukje over de hei/door het bos moet is alles verlicht in mijn spiegels. Niet dat het mij stoort of iets dergelijks maar het valt mij heel af en toe wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

koboy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:48:
[...]

En met een flinke afdaling vliegen dan eerst de wieldoppen er af, daarna wordt de remkracht minder en tenslotte vlieg je uit de bocht tegen de berg of het ravijn in. Remmen moeten de kans krijgen om af te koelen anders gaan ze verglazen en gaan ze het steeds slechter doen.
De meeste standaard remsystemen kunnen niet eens een rondje Nordschleife aan zonder te oververhitten, en daar zitten al afkoelmomenten in.
Overdrijven is ook een kunst 8)7.

Remsystemen zijn niet meer dezelfde als die van 30 jaar geleden.
Ik denk echt dat de meerderheid van de mensen die automaat rijdt, zo de berg afkomt. Traag & met de rem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

3_s schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:03:
[...]

Overdrijven is ook een kunst 8)7.

Remsystemen zijn niet meer dezelfde als die van 30 jaar geleden.
Ik denk echt dat de meerderheid van de mensen die automaat rijdt, zo de berg afkomt. Traag & met de rem.
Zoveel is er niet veranderd in de schijfrem techniek hoor. Het nog veel langer geleden verdwijnen van de asbest uit de blokken heeft er voor gezorgd dat ze eerder verglazen zelfs.
Toen ik nog automaat ICE reed was het op de lange afdalingen op de snelweg in Zuid Duitsland de bak in M en een versnelling kiezen die net iets afremt, de cruise control zorgde voor een klein beetje gas bij zodat de snelheid mooi constant bleef. Zag daar eigenlijk weinig remlichten continu branden, en als het zo was bij een Hollander....

Ook de passen in Oostenrijk die we gedaan hebben de afgelopen 30 jaar eigenlijk nooit iemand met de rem er op zien afdalen. Denk dat de irritatie bij de vrachtwagens meer er in zit dat ze niet kunnen voorspellen aan de hand van jouw remlichten wanneer je extra gaat afremmen. Daarvoor moeten ze maar afstand houden en vooruit kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

zomaar0iemand schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:07:
De discussie over de remlichten snap ik niet helemaal, de auto voldoet aan alle wet- en regelgeving die hierover gaan is goedkeurt door de RDW. Dat het hinderlijk kan zijn voor achterliggers snap ik, maar met meer EVs op de weg is dit iets waar we gewoon als weggebruikers moeten wennen. Verder heb ik liever dat hij wat langer aanstaat dan niet. Ik rij wel eens achter een tesla in een file en die lijken wel een stroboscoop stand te hebben waarbij hij zeer snel uit en aan knippert, dit lijkt mij stukken hinderlijker dan een constant licht dat brand.
Ik had 30 jaar geleden ene rij instructeur die het er bij me indrilde, NIET onnodig rempedaal gebruiken, met name op de snelweg en bij regenachtige omstandigheden. Dat gaat nooit meer weg.

De Tesla model Y van een collega heeft het stroboscoop effect niet overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongRangeStyle
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi,
Hierbij enkele ervaringen / vragen om te delen.

-Hier paar keer gelezen over het feit dat actiraduis op Bluelink en in de auto niet overeenkomen. Misschien bekend inmiddels maar mijn ervaring is dat Bluelink de actiradius aan geeft waarbij airco uit staat + rijmodus op ECO.

-Ik was in veronderstelling dat je "V2L binnen" alleen kon gebruiken als EV op kampeermodus(gebruiksmodus) staat. Dat bleek bij mijn test vandaag dus niet nodig te zijn. Zelfs onder het rijden was het "V2L binnen" gerbuik actief. Vraag me af of het gebruik van V2L effect heeft op het start accu.
Ik zou denken van niet maar goed. Meer mensen met V2L ervaring(en)??

-Ik ervaar dat de auto naar rechts neigt. Geeft me het gevoel dat die dus naar rechts trekt wat ik niet fijn vind en dus soms corrigeer. Zoals ik meen zoals @zonoskar een keer schreef kan je de functie "tussen lijnen houden" uit zetten. Maar ik heb dit liever niet. Weet iemand of je dat ergens kan instellen (ijken) zodat die niet naar de berm neigt??

-Ook benieuwd naar rijervaring/rijmodus van ervaren EV rijders tijdens lange snelweg ritten (vakantie) met klimmen en dalen? Ik zou zeggen bij klimmen regeneratie UIT en bij dalen regeneratie MAX (i-pedal) zodat je accu bijlaadt en evt remmen bespaart. Klopt dit gedachtengang of is er in de prakatijk een andere/fijnere rij modus te bedenken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

LongRangeStyle schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:40:
Hoi,

-Hier paar keer gelezen over het feit dat actiraduis op Bluelink en in de auto niet overeenkomen. Misschien bekend inmiddels maar mijn ervaring is dat Bluelink de actiradius aan geeft waarbij airco uit staat + rijmodus op ECO.

-Ik was in veronderstelling dat je "V2L binnen" alleen kon gebruiken als EV op kampeermodus(gebruiksmodus) staat. Dat bleek bij mijn test vandaag dus niet nodig te zijn. Zelfs onder het rijden was het "V2L binnen" gerbuik actief. Vraag me af of het gebruik van V2L effect heeft op het start accu.

-Ik ervaar dat de auto naar rechts neigt. Geeft me het gevoel dat die dus naar rechts trekt wat ik niet fijn vind en dus soms corrigeer. Zoals ik meen zoals @zonoskar een keer schreef kan je de functie "tussen lijnen houden" uit zetten. Maar ik heb dit liever niet. Weet iemand of je dat ergens kan instellen (ijken) zodat die niet naar de berm neigt??

-Ook benieuwd naar rijervaring/rijmodus van ervaren EV rijders tijdens lange snelweg ritten (vakantie) met klimmen en dalen? Ik zou zeggen bij klimmen regeneratie UIT en bij dalen regeneratie MAX (i-pedal) zodat je accu bijlaadt en evt remmen bespaart. Klopt dit gedachtengang of is er in de prakatijk een andere/fijnere rij modus te bedenken?
V2L komt uit de 800V accu en werkt als de auto aan staat. Rijden of gebruiksmodus maakt niet uit.

Naar rechts neigen kun je laten controleren door de calibratie te laten doen door de dealer. Kan helaas niet zelf. Controleer wel even of hij het ook doet met stuurhulp uit. Zowiezo neigt elke auto naar rechts doordat de wegen een afschot hebben naar rechts voor de afwatering en ook om er voor te zorgen dat een ongecontroleerd uitrollend voertuig niet op de andere weghelft komt.

Rijden in de bergen: basis is je niet druk maken om je remlichten, als ze dat per se willen mag de achterligger dat doen. Bergop gewoon zoals je gewend bent, bergaf regeneratie flipperen om je snelheid te controleren geeft de meest gelijkmatige snelheid. Remmen kan ook, is het eerste deel van de pedaalslag toch regeneratief. Ook hierin, gewoon rijden wat je het prettigst vindt qua manier van snelheid regelen om je eigen snelheid aan te houden.
Verbruik maakt hierin weinig uit, omdat je de uitzeilen stand (regen 0) niet zult gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Hoi,

Hoi, twee keer met de ioniq 6 naar Oostenrijk gereden en daarvoor met een Kona EV. Voor rijden in de bergen bij klimmen lekker laten staan wat je fijn vind, als je gas geeft regenereert hij niet, je hebt voldoende vermogen om ook bergopwaarts weg te sprinten. Bergafwaarts doe ik hem op 3, en dan de flipper vasthouden dan gaat hij ook naar max (let wel als je tot stilstand komt met de flipper vasthouden blijft de auto ook staan en moet je een tikje op het gas pedaal geven om weer verder te gaan (eenmalige auto hold)), vervolgens kan ik de flipper weer loslaten om het wat te laten rollen of een beetje gas geven. Rijden in de bergen is soms al stressvol genoeg, om ook nog de hele tijd een 3D pinball space cadet te spelen is het mij niet waard :+ . En inderdaad remlichten lekker loslaten, het is heerlijk om een weer in het dal te komen met opeens 50km extra :9

[ Voor 3% gewijzigd door zomaar0iemand op 07-06-2024 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@LongRangeStyle Ik sluit me bij @zomaar0iemand aan. Er is 0 reden om bij het klimmen iets anders te selecteren dan je bij afdalen nodig hebt. Dus stel het gaat variërend omhoog en omlaag, waarom dan niet op i-Pedal laten staan? Je voet drukt als het ware door de regeneratie heen en accelereren = geen regeneratie zoals hierboven al gemeld. Je gaat bergopwaarts niks winnen/verliezen met welke stand dan ook. Het enige wat je gaat krijgen is een verschil in hoe snel/heftig de auto reageert op gas los.

Dus in dat opzicht klopt je gedachtegang helaas niet. Als de auto accelereert is er niks bij te laden. En bij remmen met het pedaal gebruikt praktisch elke EV ook de eerste zeg 80% remkracht niet de fysieke remmen. Pas bij erg hard remmen (harder dan je met i-Pedal ervaart) of het laatste stukje voordat je stil komt te staan worden de fysieke remmen gebruikt. Kleine note: als je het flippertje achter het stuur vasthoudt om tot stilstand te komen, worden de fysieke remmen niet gebruikt. Dus feitelijk is er niks wat jij als gebruiker kan doen om de fysieke remmen meer te sparen behalve gewoon niet onnodig erg hard remmen met het rempedaal. Anders gezegd: als je als Max Verstappen gaat rijden, dan slijten je remmen (veel) harder, maar daar gaat welke stand dan ook niks aan veranderen, dat is puur je rijgedrag. Praktisch elk normaal rijgedrag betekent gewoon: maak je geen zorgen, rij zoals je fijn vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaria
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 22:54

Xaria

Boventitel

Vind het wel komisch, iedereen heeft zo te zien een andere mening welke regeneratie stand het meest prettig rijdt.

Zelf rijd ik echt alleen maar met I-pedal. Ik zou echt niet meer anders willen. Ik zeg maar beetje gekscherend het is zoals ik Mario Kart speel. Alleen maar een gaspedaal ! Remmen is angst :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:56
Vandaag mijn Ioniq 6 mogen ophalen. Al veel door de menu's heen gelopen en eea aangepast. Bij sommige zaken heb ik het idee dat de keuzes niet worden onthouden, dus daar moet ik nog voor terug. Bv de welkomst en afscheid geluiden/piepjes. Gedeactiveerd maar helaas weinig effect.

Bestaat er voor Hyundai ook zoiets als vcds coderen net als bij de VAG groep? Ik zou het fijn vinden als bv de grootlichtassistent onthouden blijft of je laatste rijmodus.

Ik wil eigenlijk andere velgen eronder, maar ik heb nog niks naar smaak kunnen vinden. Mogelijk ook lastiger doordat OEM de voorkeur heeft. Ik heb ook al wat gewrapt aan de achterzijde aangezien ik geen fan ben an doorlopende achterlichten. Ik heb ook de 'puntjes' meegepakt om te zien of dit me aanstaat. Dit ga ik er morgen weer af halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VO1yhdn3_WdBiHJhHITiuBqAtD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFRv6SluCcch0WwLYgjHv5HF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6PDyCDMxYhkLVc1lM0ojEMP2cg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DvdUpLATPzd8vZt5NSdBU4d4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongRangeStyle
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi,

@koboy @zomaar0iemand en @MooDyBLueS

Bedankt voor jullie waardevolle tips. Ik rij nagenoeg alrijd i-pedal. Dat zal ik blijven doen tot ik behoefte ervaar naar een ander modus.
Wat betreft neiging naar rechts heb ik idd rekening gehouden met afschot, wind etc. Als ik rij hulp uitzet ervaar ik duidelijk anders. Met rijhulp pakweg 50cm lonks vrij tov middenstreepjes en 30cm tov van de berm. Ik zal eens dealer vragen of die wat kan betekenen tijdens de afspraak ihk terugroepactie.

Ik was een bekangrijke vraag vergeten. Namelijk het mogelijk is om het rechts inhalen te verbieden/uitscahekelen als je met acc rijd. Dit is toch een veiligheids dingetje zou je zeggen. Heeft geen enkel moeite om rechts in te halen😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Xaria schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:38:
Vind het wel komisch, iedereen heeft zo te zien een andere mening welke regeneratie stand het meest prettig rijdt.

Zelf rijd ik echt alleen maar met I-pedal. Ik zou echt niet meer anders willen. Ik zeg maar beetje gekscherend het is zoals ik Mario Kart speel. Alleen maar een gaspedaal ! Remmen is angst :+
Het is inderdaad preferentie, ik heb hem altijd op 3 staan vind ik heerlijk. Maatje van me die veel motor rijd zet hem altijd direct op iPedal omdat het meer op motor rijden lijkt volgens hem. Probeer af en toe een beetje te flipperen, maar standje 3 en dan het daadwerkelijke afremmen regelen met het gas stroompedaal rijdt voor mij het fijnst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

LongRangeStyle schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:27:
[...]

@koboy @zomaar0iemand en @MooDyBLueS

Bedankt voor jullie waardevolle tips. Ik rij nagenoeg alrijd i-pedal. Dat zal ik blijven doen tot ik behoefte ervaar naar een ander modus.
Wat betreft neiging naar rechts heb ik idd rekening gehouden met afschot, wind etc. Als ik rij hulp uitzet ervaar ik duidelijk anders. Met rijhulp pakweg 50cm lonks vrij tov middenstreepjes en 30cm tov van de berm. Ik zal eens dealer vragen of die wat kan betekenen tijdens de afspraak ihk terugroepactie.

Ik was een bekangrijke vraag vergeten. Namelijk het mogelijk is om het rechts inhalen te verbieden/uitscahekelen als je met acc rijd. Dit is toch een veiligheids dingetje zou je zeggen. Heeft geen enkel moeite om rechts in te halen😳
Dat is wel een smalle weg dan hoor! Kan me voorstellen dat hij dan voor de veiligheid wat meer rechts aanhoudt >:)

Hier staat hij al een jaar op auto-2, komt voor mijn gevoel het meest overeen met wat ik van remmen op de ICE automotor gewend was. Auto standje omdat ik het wel fijn vindt dat hij wat mee remt met de voorligger.

Wat betreft het rechts inhalen: ssssst! Je brengt ze bij de Europese wetgever op ideeën.....
Daarnaast zijn er ook situaties waarin rechts inhalen mag: bij file, en op een uitvoegstrook onder andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
Hoi,

Heeft iemand hier ervaring met het de achteruit voorzien van Rain-X of soortgelijke middelen? Reed vandaag weer door de regen en zag nauwelijks iets door de achteruit (en buiten-spiegels deels) vanwege de druppels. Andere tips zijn ook zeker welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

zomaar0iemand schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:51:
Hoi,

Heeft iemand hier ervaring met het de achteruit voorzien van Rain-X of soortgelijke middelen? Reed vandaag weer door de regen en zag nauwelijks iets door de achteruit (en buiten-spiegels deels) vanwege de druppels. Andere tips zijn ook zeker welkom!
Aardappel door midden snijden en inzepen
Tandpasta schijnt ook te werken, maar durf ik niet goed.
(Schuurmiddel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Misschien kun je ceramic coating proberen?

Gisteren trouwens een mooi tripje gemaakt, van Reusel naar Blijdorp, 110 Km. Heen reis max 100 kunnen rijden, gemiddeld 86km/h met 142Wh/km. De terugreis was na 19:00, dus 130 op grote stukken. Gemiddeld 104 km/h met 186Wh/km. Lekker zuinige wagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

zomaar0iemand schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:51:
Hoi,

Achterruit verwarming aandoen. Zorgt er voor dat de druppels makkelijker tegen elkaar aan vloeien waardoor je weer zicht krijgt ipv een must van kleine druppels.
De spiegels worden hier ook in mee gepakt....

* koboy voelt zich erg oud met deze truc uit de tijd dat een achterruitenwisser een luxe optie was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
koboy schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:18:
[...]

Achterruit verwarming aandoen. Zorgt er voor dat de druppels makkelijker tegen elkaar aan vloeien waardoor je weer zicht krijgt ipv een must van kleine druppels.
De spiegels worden hier ook in mee gepakt....

* koboy voelt zich erg oud met deze truc uit de tijd dat een achterruitenwisser een luxe optie was
Haha, ja dat is inderdaad wat ik nu doe, maar iets rain-X klinkt een stuk aantrekkelijker / makkelijekr vooral met dit weer de laatste tijd.
zonoskar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 10:09:
Misschien kun je ceramic coating proberen?

Gisteren trouwens een mooi tripje gemaakt, van Reusel naar Blijdorp, 110 Km. Heen reis max 100 kunnen rijden, gemiddeld 86km/h met 142Wh/km. De terugreis was na 19:00, dus 130 op grote stukken. Gemiddeld 104 km/h met 186Wh/km. Lekker zuinige wagen.
Bedoel je dan een spray voor op de ruit of de hele auto coaten? De hele auto gaat helaas niet lukken omdat het een Lease is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

zomaar0iemand schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:12:
Bedoel je dan een spray voor op de ruit of de hele auto coaten? De hele auto gaat helaas niet lukken omdat het een Lease is
Waarom zou je een leaseauto niet kunnen coaten? Ceramic coating is een soort waxlaag (heel kort door de bocht), dat is onzichtbaar en gaat er na verloop van tijd af. Je zou het alleen op de raam kunnen (laten) doen, maar meestal is de verpakking genoeg voor een hele auto. Er zijn ook spay-on ceramic coatings, die gaan alleen niet zo lang mee (ca een half jaar), maar ik neem aan dat ze langer meegaan dan een aardappel.

Ik moet zeggen dat ik zelf geen grote probelemen heb met zicht naar achteren, maar misschien is dat omdat ik een Ioniq had als vorige auto, die ook geen ruitenwisser had op de achterraam. Ben er aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
zonoskar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 11:26:
[...]

Waarom zou je een leaseauto niet kunnen coaten? Ceramic coating is een soort waxlaag (heel kort door de bocht), dat is onzichtbaar en gaat er na verloop van tijd af. Je zou het alleen op de raam kunnen (laten) doen, maar meestal is de verpakking genoeg voor een hele auto. Er zijn ook spay-on ceramic coatings, die gaan alleen niet zo lang mee (ca een half jaar), maar ik neem aan dat ze langer meegaan dan een aardappel.

Ik moet zeggen dat ik zelf geen grote probelemen heb met zicht naar achteren, maar misschien is dat omdat ik een Ioniq had als vorige auto, die ook geen ruitenwisser had op de achterraam. Ben er aan gewend.
Het is meer mijn eigen gierigheid dat ik geen geld wil uitgeven aan een auto die niet van mij is :+ Vandaar dat ik zocht naar een wat goedkopere oplossing zoiets als Rain-X waarbij ik relatief goedkoop uit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ah, op die manier. Ik heb Rain-X eens geprobeerd op een douchewand. Maar dat leek niet veel toe te voegen. Misschien is dit iets: https://www.carglass.nl/s...en/nano-coating-voorruit/ Dit zou een half jaar mee moeten gaan, dus misschien in de oktober/november laten aanbrengen?

Een spray-on ceramic coating is niet heel duur, bijv: https://www.turtlewax.com...ax-spray-coating-16-fl-oz of https://www.bol.com/nl/nl...g190526/9200000108939406/ (dit schijnt een van de beste te zijn).

[ Voor 13% gewijzigd door zonoskar op 10-06-2024 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:56
Vandaag op kantoor geweest en hierdoor een goede test kunnen doen met het snelweg verbruik. Verbruik is gebaseerd op wat de auto bij parkeren weergeeft. Ritten zijn 95% snelweg met Vmax 100km/h. 18 Inch velgen. Snelweg recuperatie stand 0, daarbuiten i-pedal.

Heenreis: 14,7kWh/100km, temp 12°C, afstand 54,5km, gem snelheid 89km/h

Terugreis 11,8kWh/100km, temp 17°C, afstand 56,1km, gem snelheid 85km/h

Erg tevreden met dit verbruik, zeker van de terugreis.

Helaas wel een mankement ontdekt. Op het stuur zitten op 4 plaatsen snedes in het leer. Lijkt alsof de transportfolie met een mesje eraf is gesneden. Dealer geïnformeerd, verwacht dat dat een nieuw stuurwiel wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door vraasen op 12-06-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukev
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 19:56
[b]vraasen in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"

Helaas wel een mankement ontdekt. Op het stuur zitten op 4 plaatsen snedes in het leer. Lijkt alsof de transportfolie met een mesje eraf is gesneden. Dealer geïnformeerd, verwacht dat dat een nieuw stuurwiel wordt.
Heb ik ook gehad direct na oplevering van de auto rechtstreeks uit de fabriek. Werd bij mij vrij snel gratis hersteld met nieuw stuur. Moest wel even wachten tot het nieuwe stuur binnen was bij de garage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Xaria schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:38:

Uiteindelijk ontwikkelt ieder zijn eigen rijstijl, en daar is niets mis mee. In tegendeel. Ik ben iemand die op secundaire wegen continue met die flippers op het stuur bezig is in de regeneratie aan te passen aan de omstandigheden. Anderen gebruiken een vaste instelling en komen er nooit aan. Sommige gebruiken de auto stand, anderen hebben graad i-pedal continue aanstaan. Iedere zijn ding.

Enige wat ik zelf nog graag had gezien is de mogelijkheid tot het aanpassen terwijl de cruise control afstaat. Zo hatelijk als ik van de snelweg afkom, de ACC uitzet en het gaspedaal nog niet induw om er dan achter te komen dat de wagen nog in regen3 staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AeoIus
Nog een kleine update op mijn batterijprobleem.: Nadat de ICCU software de recall update heeft ontvangen is mijn batterij probleem die leegloopt over lijkt het. Ik kan mijn auto nu laten staan en krijg geen usb batterijverbruik meldingen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 16:44
Ik keek net even op de update site van Hyundai (https://update.hyundai.com/EU/NL/updateNoticeList) om te zien of er al een nieuwe update was maar nog steeds staat die van oktober online. Ik zag dat je via Klantondersteuning ook kon chatten met een medewerker dus heb de vraag maar gesteld wanneer we een nieuwe update konden verwachten. Antwoord was dat er 2x per jaar een update zou worden uitgebracht en dat ze nu zitten te wachten op de voorjaarsupdate die er, volgens de chatmedwerker, ieder moment aan kon komen. Ben benieuwd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 22:13
het is dikke ellende met de updates als het het mij vraagt

van een elektrische auto, een rijdende computer, auto van het jaar 2023, die veel reclame maakt over de OTA updates verwacht ik iedere maand een update en dan niet alleen voor de navigatie maar ook van de boardsoftware

helaas maakt Hyundai beide niet waar!

over de rest super tevreden, een heerlijke reiswagen, maar m.b.t. de OTA's mag het beleid van Hyundai drastisch wijzigen

zo dat ben ik ook weet kwijt ;)

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
hemertje schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 13:02:
het is dikke ellende met de updates als het het mij vraagt

van een elektrische auto, een rijdende computer, auto van het jaar 2023, die veel reclame maakt over de OTA updates verwacht ik iedere maand een update en dan niet alleen voor de navigatie maar ook van de boardsoftware

helaas maakt Hyundai beide niet waar!

over de rest super tevreden, een heerlijke reiswagen, maar m.b.t. de OTA's mag het beleid van Hyundai drastisch wijzigen

zo dat ben ik ook weet kwijt ;)
Vraag me dan toch af wat je in een maandelijks update zou willen zien, ik vind een groot deel van de connected "features" nu al onzin (sport, weer etc.) kan me niet echt voorstellen wat je nog meer wilt in de software behalve draadloos android auto / apple carplay (schandalig dat de nieuwe Kona dit wel heeft maar de I5 en I6 niet) en een flinke overhaul van de navigatie software (mogelijkheden tot het plannen van een route, met batterij niveau's bij aankomst en tot hoeveel % laden per stop etc.). Ook draait de boordcomputer volgens mij op een bejaarde hamster dus ik zou liever features uit willen zetten zodat ik wat sneller bij de airco kom bijvoorbeeld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
precies dit...

dat Hyundai luistert naar hun klanten en hun klantwensen, maar ze luisteren niet eens dus hoeven ze ook geen klantwensen te realiseren en aan te bieden

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Mijn wensen zijn anders dan die van jullie.
Ik denk niet dat je van Hyundai mag verwachten dat ze voor iedere klant een aparte update maken.
En een maandelijkse update hoeft van mij echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
zeker en is ook goed

dat eerste hoeft ook helemaal niet wanneer ze het systeem zo flexibel programmeren zodat je het naar eigen hand kunt instellen wanneer je de fabrieksinstelling niet logisch vind
dat is nadenken over de man/machine interface

simpel dingetje
met Apple Carplay / Spotity een nummer vooruit skippen is pijltje naar beneden.
ik vind het verre van logisch want voor mij is vooruit skippen omhoog en niet naar beneden.

dus als IK Hyundai zou zijn zou ik het softwaresysteem zo programmeren dat mijn klanten de bedienwijze vrij instelbaar naar eigen gerief kan instellen?

tenslotte heb je deze vrijheid tegenwoordig op iedere telefoon, tablet, tv, etc, dus waarom zijn we met onze auto's wel afhankelijk van de keuze van de programmeur?

en een navigatie update mag van mij best maandelijks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb een paar maanden geleden een hele waslijst feature requests naar Hyundai gestuurd. Kreeg een nette email terug "bedankt voor het contact" en verder niks. Volgens mij gaat al die feedback zo de prullenmand in. De dealer vertelde dat Hyundai ook niet naar de dealers luistert, dat hun input helemaal genegreerd wordt en dat ze alleen belangrijk vinden wat klanten ervan vinden.

Het zal mij benieuwen of we ooit airco gestuurd op de stoelsensor krijgen (dus driver-only als geen passagier), dan weet je dat ze wel naar mijn feedback geluisterd hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hier hetzelfde nadat ik vorig jaar de FE in blijde ontvangst genomen heb en er een aantal weken mee gereden heb, ik krijg wel een reactie terug dat het is doorgestuurd maar dat niet alle wensen verwerkt kunnen worden, mee eens, maar maak het dan vrij instelbaar, dan ben je van de verzoeken af ;)

nu na ruim een jaar nog geen enkele update gezien, dus mijn conclusie is ook dat het de prullenmand in verdwijnt, kan me niet voorstellen dat geen enkele klantwens door de beoordelingscommissie heen komt?

inmiddels verstuurd Hyundai brieven over de diverse terugroepacties, misschien moeten we met zijn allen die klantwensen hebben eens gaan bellen bellen of mailen naar degene die deze brieven ondertekend

L. Gordijn
General manager After Sales
https://www.linkedin.com/in/leon-gordijn-4655993/
Mooie erkenning voor het harde werk van onze Hyundai dealerorganisatie en het After Sales team dat ik sinds 1,5 jaar mag leiden: ik ontving onlangs van Hyundai Motor Company (현대자동차) de Outstanding Progress Award.

We kregen deze award omdat we in Nederland het afgelopen jaar op After Sales gebied de meeste vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van alle andere Europese landen! Trots en superblij mee en dank aan ieder die hieraan heeft bijgedragen!
Nou Leon, hier is zoveel meer progressie uit te halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Misschien is het een idee om een soort vakgroep op te richten waarin we verbeteringen, wensen, bugs etc. kunnen bundelen, dit kan dan gedeeld worden met meneer Gordijn :)
Naar mijn weten heeft Hyundai geen digitaal platform waarop dit gedeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Wat verwachten jullie dan, dat elk verzoek van iedereen ingewilligd wordt? Dat is hier toch ook niet, dus bij zo’n conglomeraat zeker niet.
En na een jaar nog geen update, klopt volgens mij ook niet. Ik heb er toch al twee gehad, als ik het me juist herinner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
hoi 3_s,

wanneer jeje software flexibel programmeert dat ieder zijn/haat eigen instellingen kan aanpassen tov de fabrieksinstellingen hoef je vrijwel geen updates ana de bestaande software uit te brengen, enkel nieuwe features waar Hyundai nog niet over heeft nagedacht zoals bv de kans die zonoskar hierboven aangeeft

ik lees nergens dat er afgelopen jaar geen update is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Laatst online: 12-09 13:05
3_s schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 23:03:
Wat verwachten jullie dan, dat elk verzoek van iedereen ingewilligd wordt? Dat is hier toch ook niet, dus bij zo’n conglomeraat zeker niet.
En na een jaar nog geen update, klopt volgens mij ook niet. Ik heb er toch al twee gehad, als ik het me juist herinner.
Toevallig dat mijn i6 net zijn eerste verjaardag heeft gevierd maar ik heb nog geen enkele update gezien. Als je zo loopt te pronken met OTA updates op de productpagina dan kun je toch wel verwachten dat ze dat ook een beetje waar maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@hemertje Maar wat moet er dan meer instelbaar zijn? Het enige dat ik mis, is dat ik niet kan starten met geen regeneratie (en standaard de snelheidsmeldingen uit, maar dat kan ik hen niet kwalijk nemen).
Er is volgens mij maar één merk dat hier hard op inzet, en dat is Tesla.

@glennoo Dan zou ik het toch eens (laten) nakijken, want bij mij zijn er al geweest. Ik kan me nu niet herinneren dat er iets wezenlijks veranderd of toegevoegd is, dus misschien gaat dit enkel over de kaarten.
En als ik in dit topic zoek, zijn er nog:
AnjaT850 in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"
Azqi in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Laatst online: 12-09 13:05
@3_s Ironisch genoeg lijkt mijn kaart versie dus wel helemaal up to date te zijn (Ik zie een recenter versie nummer dan bij AnjaT850) maar is mijn infotainment dan weer uit vorig jaar Mei, als ik de datum mag geloven. Raar dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoVi71
Naast bepaalde features die ik persoonlijk mis is het ook zo dat updates verbeteringen met zich mee zouden moeten brengen.
Ik zou graag zien dat wanneer de ruitenwissers aan gaan, dan ook automatisch de verlichting aan gaat wanneer deze op Auto(matisch) staat. Ik heb met dit regenachtige weer geconstateerd dat de groene lampjes in het midden boven in de display alleen aan gaan met donker weer maar wat veiligheid betreft zou deze m.i. ook aan moeten springen bij genoeg licht en regen.
Daarnaast mag wat mij betreft de software voor de lane-assist (of hoe dit ook genoemd wordt) wel worden verbeterd zodat hij de auto altijd zoveel mogelijk rechts laat rijden op een weg waar geen streep in het midden van de weg aanwezig is maar alleen aan de zijkanten.
Ook heeft de camera/software moeite met het detecteren van een dubbele streep in het midden van de weg. Dat de auto daar moeite mee heeft staat ook wel in de manual aangegeven maar softwarematig zou dit toch te verbeteren moeten zijn?
Ik maak veelvuldig gebruik van Android Auto/Apple Carplay en ik zou het toch wel heel fijn vinden wanneer ik deze als snelkeuze onder de Ster-knop terug zou vinden. Volgens mij is dat nu niet het geval. Wanneer ik nu Carplay als scherm heb en ik wil handmatig van radiozender veranderen zijn daar nu m.i. teveel handelingen voor nodig.
Knop voor handmatig voorverwarmen van de accu i.v.m. gebruik van andere navigatiesystemen is ook handig.
En als ze toch bezig zijn, graag ook een knop voor de "Neem een pauze" waarschuwing. Deze komt bij mij te vaak op waarbij ik het vermoeden heb dat dit ook weer te maken heeft met andere instellingen.
Verbeteren van de melding "Stuur vast houden" heb ik ook wel oren naar. Hierbij is de auto denk ik debet aan zijn eigen succes. Hij ligt echt strak op de weg en ik hoef vrijwel nooit bij te sturen op lange rechte stukken. Dat er dan af en toe een melding komt, prima! Even een héél klein tikje aan het stuur en het is weg. Maar (en ik heb dat ook al eerder gemeld) soms krijg ik de melding, geef ik een tikje aan het stuur en 5 seconden later piept ie alweer op! En dát kan volgens mij best wel verbeterd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3_s

3_s

@glennoo Dat heb ik bij mij niet gecontroleerd, misschien is dat bij mij ook zo (en zijn er daar geen updates).

@RoVi71 Ik ben helemaal akkoord met het feit dat er verbeteringen mogelijk zijn, ik wil enkel aangeven dat het niet abnormaal is dat dit niet gebeurd (of pas bij een volgend model).
Sommige van uw punten zou ik ook willen.
Enkele opmerkingen:
- Standaard helemaal rechts rijden, in de file is het juist helemaal links ivm vluchtstrook
- Dubbele streep: bestaat in België niet, volgens mij :)
- Android Auto: kan je niet met de mode-knop op het stuur naar daar springen?
- Voorverwarmen: vind ik ook stom. Maar aan de andere kant, deze week geladen en dat ging zonder voorverwarmen ook aan 175 kWh.
- Die pauze-melding krijg ik ook heel vaak. Volgens mij omdat ik weinig stuur en veel gebruik maken van cruise conctrol & lane assist. Even remmen laat dit stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
glennoo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:39:
@3_s Ironisch genoeg lijkt mijn kaart versie dus wel helemaal up to date te zijn (Ik zie een recenter versie nummer dan bij AnjaT850) maar is mijn infotainment dan weer uit vorig jaar Mei, als ik de datum mag geloven. Raar dit.
Ik ben sinds een tijdje weer helemaal up to date met de updates :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
3_s schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 09:12:
@hemertje Maar wat moet er dan meer instelbaar zijn? Het enige dat ik mis, is dat ik niet kan starten met geen regeneratie (en standaard de snelheidsmeldingen uit, maar dat kan ik hen niet kwalijk nemen).
Er is volgens mij maar één merk dat hier hard op inzet, en dat is Tesla.
Persoonlijk zou ik niet graag zien dat Hyundai het update beleid van Musk overneemt.
Bijna wekelijks andere betekenissen van de 'knoppen', ineens erachter komen dat de automatische regensensor en knipperlichten het niet meer doen ('ojee moet weer handmatig, hoe werkt dat ook alweer...').
Ik vind die constante veranderingen van van alles en nog wat nogal verwarrend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
3_s schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:34:
@glennoo Dat heb ik bij mij niet gecontroleerd, misschien is dat bij mij ook zo (en zijn er daar geen updates).

@RoVi71 Ik ben helemaal akkoord met het feit dat er verbeteringen mogelijk zijn, ik wil enkel aangeven dat het niet abnormaal is dat dit niet gebeurd (of pas bij een volgend model).
Sommige van uw punten zou ik ook willen.
Enkele opmerkingen:
- Standaard helemaal rechts rijden, in de file is het juist helemaal links ivm vluchtstrook : Vluchtstroken hebben we in Nederland volgens mij alleen maar op de snelweg en daar heb je merendeels wel gescheiden rijbanen dus zou de auto prima in het midden van een rijbaan gehouden kunnen worden. Gaat voornamelijk om de buitenwegen.
- Dubbele streep: bestaat in België niet, volgens mij :)
- Android Auto: kan je niet met de mode-knop op het stuur naar daar springen? :Voor zover ik weet niet. Er zijn een aantal voorgeprogrammeerde opties maar volgens mij staat Apple Carplay daar nou net niet tussen.
- Voorverwarmen: vind ik ook stom. Maar aan de andere kant, deze week geladen en dat ging zonder voorverwarmen ook aan 175 kWh. :Met deze temperaturen is het ook niet nodig. In de winter misschien ook niet maar kan dan wel handig zijn. Feit is nu gewoon dat er geen instelling voor aanwezig is en dat moet volgens mij wel kunnen.
- Die pauze-melding krijg ik ook heel vaak. Volgens mij omdat ik weinig stuur en veel gebruik maken van cruise conctrol & lane assist. Even remmen laat dit stoppen. :Maar dat is niet wenselijk toch? Wanneer er achter mij een aantal auto's rijden dan wil ik toch niet de rem aan moeten tikken om een melding weg te krijgen? Een knop voor het in- of uitschakelen heeft de voorkeur maar je zou ook prima de melding meteen weg kunnen klikken door bijv. op OK op het stuur te drukken. Dit moet programmeertechnisch toch gemakkelijk mogelijk zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
3_s schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:34:
dat zegt toch genoeg hoe conservatief de autowereld is?
het zou mijn inziens juist heel normaal moeten zijn dat je je bedieningen naar eigen wens kan instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb iets vreemd opgemerkt met de airco, het is te zeggen...

gisteren was het lekker zonnig overdag en ik stap dus 's avonds in een warme auto. Op het randje van oncomfortabel, maar ik hou het uit zonder airco dus zet puur de ventilatie aan. Na een 25 minuten rijden voel ik de luchtstroom ineens koud worden, heel koud. Ik ga naar het klima scherm en de A/C knop staat nog altijd wit ipv blaus, dus geen airco zou je denken.

Maar dan schakel ik over naar mijn actueel stroomverbruik en zie ik tot mijn verbazing dat er 2kW verbruikt wordt onder klimatisatie. Maar waarom? En waarom dat nergens aangeven? Het is ook niet uit te zetten. Schakel ik de ventilatie uit en opnieuw aan springt de airco ook weer aan zonder weergave. Zet ik handmatig de airco aan en weer uit, blijft die toch gewoon doorwerken? Waarom doen wat ik NIET vraag?

Pagina: 1 ... 23 ... 41 Laatste