madhondt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:55:
[...]
@
MooDyBLueS bedankt voor de uitgebreide feedback!
Met ABRP ben ik bekend en heb het ook gebruikt om vooraf reizen te plannen met Volvo, maar al hetgeen via Carplay of Android Auto gebeurt heeft geen kennis van de batterij status van de auto, toch? Dus vooraf plannen, ja, maar interactief herplannen op basis van werkelijke status ontbreekt m.i.
Klopt, er is inderdaad geen integratie met batterijstatus van de auto. Volgens mij kan dat nergens met AA/AC, alleen de ingebouwde navigatiesystemen. Dus als dat voor je vakantierit of weekendje weg belangrijk is, dan zou ik inderdaad de Hyundai navi ervoor gebruiken.
Ik ben echter van mening dat los van het preconditioneren, je prima zelf kan inschatten hoe ver je kan rijden als je de auto een paar maandjes hebt. Of je neemt een veiligere marge, dus niet telkens met 5% aankomen maar 10-15%. Het opladen gaat zo snel met de Ioniq 5/6 en EV6 dat je zelfs onder niet-ideale omstandigheden alweer na 20-25 min verder kan naar je volgende stop. Dat zeg ik overigens nog niet uit eigen ervaring, maar wat ik van de vele reviews en YT videos weet.
We hebben ook een Kia e-Soul 64 kWh welke slechts 77 kW snellaadt, in koude condities blijft ie zelfs soms op 55-60 kW hangen en zelfs daar was ik op vakantie naar Italië telkens na max. 35 min weer weg. Ja, dat was in dat geval af en toe wel even iets te lang, maar dat is dus een EV die qua laadsnelheid én verbruik gewoon een volle generatie ouder is. En qua laadsnelheid zelfs minder dan jouw Volvo. Ik denk dus dat je je niet al teveel zorgen hoeft te maken over het wel/niet uitlezen van de batterijstatus. Maar mocht je dat écht belangrijk vinden, dan zou ik persoonlijk niet voor een Hyundai/KIA gaan maar Volvo/Polestar/Tesla/Renault.
[...]
Niet helemaal duidelijk uit je antwoord en de foto's: zijn er ook uitvoeringen waar het plastiek mat is ipv glanzend?
Naar mijn weten niet. Zoals hierboven inmiddels ook gepost zijn de matte lakkleuren ook met glanzen plastic.
Maar euhm... als dit een dealbreaker voor je is, waarom laat je dit dan niet wrappen? Kost je voor een bumper luttele honderden euro's maximaal. Kan je kleur én afwerking kiezen, je kan er zelfs een carbonlook oid van maken. Of hout (doe maar niet).
[
Voor 5% gewijzigd door
MooDyBLueS op 31-05-2024 13:28
]