Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 22:13
MooDyBLueS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:30:
[...]

Sorry, maar wat een onzin. Waarom moet het naar 100? Omdat je OCD je anders in de weg zit? Er zit 0 logica in een 0-100 schaal behalve dat het toevallig overeenkomt met een procentuele schaal.

(Semi-)professionele audio-apparatuur werkt juist met dB afwijkingen waarbij de schaal vaak van -80 dB naar +15 dB gaat. En let wel: de 0 dB waarde betekent niet stil, dat betekent het geijkte punt waarop de audio gemastered is. Als je dus op 0 dB draait, draai je op gelijk niveau, maar dat is echt bioscoop lawaai.

Mijn versterker thuis staat meestal ergens tussen de -50 en -30 dB, waarbij het standaard opstartvolume -50 dB is omdat -30 dB echt al serieus je buren kan doen wakkerschudden.

[...]

In de auto is het gewoon logischer dat je je niet het ongans scrollt met het scrollwiel. In de huidige 0-40 schaal is het prima te doen, maar ik heb de auto ook nog gekregen met de 0-100 schaal en dan ben je je echt helemaal rot aan het draaien om maar een klein beetje volume erbij te krijgen.

En leg dan eens uit waarom jij zo extreem stellig vindt dat het "0-100 moet zijn" en "0-40 dom is"?
de dB schaal is ook nog goed te doen idd wanneer je het wil laten refereren naar het ijkpunt
maar sinds wanneer is '40' maximaal?
volgens mij is maximaal '10' of '100' algemeen geaccepteerd in onze wereld?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
@hemertje Je zal er toch met een andere blik naar moeten kijken, je denkt iets teveel in mooie getallen, dat is jouw enige logica. Of althans zo komt het over.

Want 10 betekent dat elk stapje een enorm verschil in volume is, 10% van het maximum. En 100 is, zoals al meerdere malen aangehaald, een schaal waarop elk stapje bijna niks betekent, 1% immers, dus merkbaar verschil is er pas na vele stappen, zeker 5.

Daarom: met 40 zit je op 2,5% per stap, een mooie middenweg.

Maar of ze het nu 35, 40 of 50 hadden gemaakt, dat maakt allemaal niet zoveel uit. 40 is de keuze geworden, prima. 100 en 10 zijn echter twee uitersten die niet fijn zijn.

Kleine anekdote: ik heb eens een auto gereden (kan me niet meer herinneren welke het was) die een schaal tot 25 had als maximum, maar ook non-lineair waarbij de eerste paar stappen al een groot verschil betekenden. 0 was uiteraard stil, 1 was erg zacht, maar 2 was al goed hoorbaar en 3 al 'hard' te noemen. Niet hard als in oorverdovend, verre van, maar de stap met 2 was zo groot en de stap naar 4 ook weer, dat ik gewoon geen prettig volume voor radio kon vinden. Ben blij dat ik dit sindsdien niet meer meegemaakt heb. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
en nu mij nog even proberen te snappen MooDyBLues ;)

100% (volume) geven we normaliter aan met een 10 of 100 (of bij geluid in de dB-reeks zoals je aangeeft)

hoe we het geluidsvolume regelen zodat we niet teveel hoeven te scrollen kan je op vele manieren doen
maar in mijn beleving heeft 100% niet de waarde van 40
wellicht snap je mijn standpunt nu of je wilt me niet snappen dat kan ook natuurlijk?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@hemertje Het heeft niet met willen snappen te maken, echt niet. ;) Maar ik begrijp inderdaad niet zo goed waarom je dan precies 10 of 100 als enige opties ziet.

100% is het maximale volume, ongeacht de waarde die je als gebruiker als maximum ziet. Dus of dat 10, 40 of 100 is, de schaal is dan 0-10, 0-40 of 0-100. In alle gevallen is de maximumwaarde onderliggend 100%, dus 10, 40 of 100. Dit zijn gewoon keuzes en het is prima als er verschillen in zitten in hoe wij dat het liefste zien, maar alsnog vind ik geen logica terug in waarom het altijd 10 of 100 moet zijn. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:26
Inderdaad. Mijn versterker heeft een decibel schaal die alle kanten op gaat. En het is pas een probleem als er een scherm aanhangt die een fictieve waarde weergeeft. Als het alleen een draaiknop is zonder schermpje maakt niemand zich hier druk om.

Ik snap de stress hierover ook niet. Ik zet het op een stand die voor mij prettig is. Wat voor waarde op dat scherm staat is irrelevant, want die kunnen mijn oren toch niet lezen.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:00:
@hemertje Het heeft niet met willen snappen te maken, echt niet. ;) Maar ik begrijp inderdaad niet zo goed waarom je dan precies 10 of 100 als enige opties ziet.

100% is het maximale volume, ongeacht de waarde die je als gebruiker als maximum ziet. Dus of dat 10, 40 of 100 is, de schaal is dan 0-10, 0-40 of 0-100. In alle gevallen is de maximumwaarde onderliggend 100%, dus 10, 40 of 100. Dit zijn gewoon keuzes en het is prima als er verschillen in zitten in hoe wij dat het liefste zien, maar alsnog vind ik geen logica terug in waarom het altijd 10 of 100 moet zijn. :P
laten we het erop houden dat het voor mij als techneut niet in mijn hoofd past dat 100% met het getal 40 wordt aangeduid 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:29

3_s

Gisteren ontdekt dat m'n trekhaak niet gekeurd is, blijkbaar vergeten door de garage.
Wanneer ontdek je zoiets? De moment dat je je examen BE gaat afleggen ...

Straks maar eens gaan klagen bij de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AeoIus schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:39:
Inderdaad. Mijn versterker heeft een decibel schaal die alle kanten op gaat. En het is pas een probleem als er een scherm aanhangt die een fictieve waarde weergeeft. Als het alleen een draaiknop is zonder schermpje maakt niemand zich hier druk om.

Ik snap de stress hierover ook niet. Ik zet het op een stand die voor mij prettig is. Wat voor waarde op dat scherm staat is irrelevant, want die kunnen mijn oren toch niet lezen.
Ben het 100% met je eens. Ik stress er ook zeker niet over hoor, ging er alleen om dat mijn persoonlijke mening is dat ik niet mezelf helemaal rot wil moeten scrollen aan zo'n wieltje voordat ik iets van volumewijziging merk. Maar goed, ik heb er nu al genoeg over gezegd denk ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:23:
[...]
Maar goed, ik heb er nu al genoeg over gezegd denk ik. :P
ja, door naar de volgende :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 16:08

gdl

Ik heb sinds kort het probleem dat na zo'n 5 minuten het laden van mijn Ioniq 6 stopt terwijl de accu nog niet aan zijn ingestelde limiet zit. De wallbox (PulsarPlus) zegt dat de auto geen energie nodig heeft en de bluelink app zegt dat "The charging has stopped due to the external charget condition. Please check the charger status."

Als ik na een tijdje (1 uur of meer) het laden weer start via de bluelink app, laad de auto weer een tijdje bij, waarna het weer stopt met dezelfde melding.

Iemand tips of vergelijkbare ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:40

koboy

Heb een idee voor een icon

gdl schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:30:
Ik heb sinds kort het probleem dat na zo'n 5 minuten het laden van mijn Ioniq 6 stopt terwijl de accu nog niet aan zijn ingestelde limiet zit. De wallbox (PulsarPlus) zegt dat de auto geen energie nodig heeft en de bluelink app zegt dat "The charging has stopped due to the external charget condition. Please check the charger status."

Als ik na een tijdje (1 uur of meer) het laden weer start via de bluelink app, laad de auto weer een tijdje bij, waarna het weer stopt met dezelfde melding.

Heb je toevallig iets van smart charging aan staan, heeft Hyundai een app voor, de energieleverancier soms ook..... Ook kunnen die 2 elkaar "bijten".

Misschien ook even vragen in het Ioniq 5/ev6 forum? Zelfde platform alleen rijden er daar een stuk meer van rond

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gdl schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:30:

Heb het met de Kia e-Soul meegemaakt, heel lang lopen klieren met opnieuw starten, naar de auto lopen kabel ontkoppelen en weer opnieuw, etc. Uiteindelijk eens met onze andere EV destijds de kabel gewisseld en toen had die ineens dat probleem. Onder garantie van Kia een nieuwe kabel gekregen en sindsdien geen enkel probleem meer.

Nu ken ik de wallbox die je hebt niet, mijn Zappi heeft een vaste kabel en daar hadden we het probleem ook nooit, maar bij publiek en op werk laden wel. Is dus het uitproberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 16:08

gdl

Het lijkt ergens een slechte verbinding te zijn, het is me nog niet duidelijk waar. Gisteravond ging het opladen normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
Heeft er al iemand iets vernomen van Hyundai NL of de dealer over de terugroepactie(s)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
onlangs bij onze 30k onderhoudsbeurt zijn de iccu en accu getest en de software van de iccu geupdate
nog geen brief van Hyundai in huis gehad als je dat bedoelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 11:36
Gisteren de zogenaamde zombie-mode ervaren.

Ik heb de wagen net iets te snel in Drive gezet (niet gewacht op 'Ready') en dan kan je vastzitten in Neutraal of Park. Herstarten verandert niets aan de situatie.

Enige wat hielp was dus de wagen uitschakelen, de bestuurdersdeur openen en opnieuw sluiten. En dan werkte het opnieuw.

...Altijd wachten op Ready ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@TimoLimo Klinkt als iets wat prima met een software update gefixt kan en bovenal hoort te worden binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:05
AnjaT850 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:49:
Heeft er al iemand iets vernomen van Hyundai NL of de dealer over de terugroepactie(s)?
Nope, kan je lang wachten. Mijn iccu is helemaal kapot en moet vervangen worden, levertijd onbekend.

Communicatie gaat volgens de dealer via het merk zelf of de leasemaatschappij. Dus dat kan nog wel effe wat tijd in beslag nemen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
hemertje schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 19:18:
onlangs bij onze 30k onderhoudsbeurt zijn de iccu en accu getest en de software van de iccu geupdate
nog geen brief van Hyundai in huis gehad als je dat bedoelt
Ik wacht het nog wel even af, bedankt.
Ik neem aan dat alles oké was bij jouw auto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
TimoLimo schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:27:
Gisteren de zogenaamde zombie-mode ervaren.

Ik heb de wagen net iets te snel in Drive gezet (niet gewacht op 'Ready') en dan kan je vastzitten in Neutraal of Park. Herstarten verandert niets aan de situatie.

Enige wat hielp was dus de wagen uitschakelen, de bestuurdersdeur openen en opnieuw sluiten. En dan werkte het opnieuw.

...Altijd wachten op Ready ;)
Heb ik ook eens mogen ervaren, stond ik vooraan bij een brug met een behoorlijke rij auto's achter mij :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Bschnitz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Nope, kan je lang wachten. Mijn iccu is helemaal kapot en moet vervangen worden, levertijd onbekend.

Communicatie gaat volgens de dealer via het merk zelf of de leasemaatschappij. Dus dat kan nog wel effe wat tijd in beslag nemen.
Jeetje, hoe lang duurt dit nu al bij jou dan?
En is het raadzaam om toch alvast maar een afspraak te plannen om de iccu te laten testen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
AnjaT850 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Jeetje, hoe lang duurt dit nu al bij jou dan?
En is het raadzaam om toch alvast maar een afspraak te plannen om de iccu te laten testen denk je?
+1 week nu. Was vrijwel direct gebeurt na de OTA update.

2 maanden terug was ik hem ook 2/3 weeken kwijt omdat de batterij kapot was.

Anyway, of je een afspraak kan maken weet ik niet. Je kan ze altijd bellen en vragen of je een update van de ICCU mag?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
AnjaT850 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Ik wacht het nog wel even af, bedankt.
Ik neem aan dat alles oké was bij jouw auto?
ja gelukkig wel dank je
ook nog geen problemen ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Bschnitz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:13:
[...]

+1 week nu. Was vrijwel direct gebeurt na de OTA update.

2 maanden terug was ik hem ook 2/3 weeken kwijt omdat de batterij kapot was.

Anyway, of je een afspraak kan maken weet ik niet. Je kan ze altijd bellen en vragen of je een update van de ICCU mag?
Ja ga ik doen, thanks.
Sterkte ermee, ik hoop voor je dat je spoedig terecht kunt voor de vervanging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
Heb hem terug, direct 12v accu leeg terwijl die aan de laadpaal was bij de dealer dus weer terug naar huis voor de reservesleutel xD

Nu knippert mijn rechter dashboard af en toe....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Bschnitz schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:17:
Heb hem terug, direct 12v accu leeg terwijl die aan de laadpaal was bij de dealer dus weer terug naar huis voor de reservesleutel xD

Nu knippert mijn rechter dashboard af en toe....
Fijn dat je 'em weer terug hebt.
Wel weer balen van die 12v accu, ik begrijp niet dat ze daar bij de dealer niet wat beter om kunnen denken.
M.i. zouden alle dealers inmiddels wel op de hoogte moeten zijn van de problemen met deze accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:17:
[...]

Fijn dat je 'em weer terug hebt.
Wel weer balen van die 12v accu, ik begrijp niet dat ze daar bij de dealer niet wat beter om kunnen denken.
M.i. zouden alle dealers inmiddels wel op de hoogte moeten zijn van de problemen met deze accu.
Er is wel een verschil tussen bekende problemen en een definitieve oplossing ervoor.

Daarnaast zijn dealers compleet afhankelijk van de importeur, die op zijn beurt weer afhankelijk zijn van de fabrikant in het land van herkomst.

Ik heb dit behoorlijk op de voet kunnen volgen met mijn Mazda destijds en hoewel de dealer al snel wist wat er aan de hand was, moesten ze wachten op goedkeuring van de importeur voor de financiën en de fabrikant moest de onderdelen gaan aanleveren. Als je dan ook nog een praktisch nieuwe auto hebt met een probleem wat nog weinig anderen hebben meegemaakt, dan zit je al heel snel in een heel erg traag proces. Hoewel dat laatste misschien niet voor de Ioniq 6 opgaat, kan er wel serieus een tijd overheen gaan voordat er concrete oplossingen zijn, zelfs bij een recall.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 14:33:

Er is wel een verschil tussen bekende problemen en een definitieve oplossing ervoor.

Daarnaast zijn dealers compleet afhankelijk van de importeur, die op zijn beurt weer afhankelijk zijn van de fabrikant in het land van herkomst.

Ik heb dit behoorlijk op de voet kunnen volgen met mijn Mazda destijds en hoewel de dealer al snel wist wat er aan de hand was, moesten ze wachten op goedkeuring van de importeur voor de financiën en de fabrikant moest de onderdelen gaan aanleveren. Als je dan ook nog een praktisch nieuwe auto hebt met een probleem wat nog weinig anderen hebben meegemaakt, dan zit je al heel snel in een heel erg traag proces. Hoewel dat laatste misschien niet voor de Ioniq 6 opgaat, kan er wel serieus een tijd overheen gaan voordat er concrete oplossingen zijn, zelfs bij een recall.
Ik bedoelde meer dat ook de dealer(s) nu toch wel moeten weten dat de kans op het leeglopen van de 12v accu erg groot is.
Ik vind dat zij daar best wel rekening mee kunnen houden, vooral als een klant zijn of haar auto komt ophalen (en weer naar huis kan om de sleutel op te halen....).
Zelfs bij het schoonmaken van de binnenkant van de auto moet ik 'em aan zetten (op READY) om te voorkomen dat de accu leegloopt, laat staan dat een monteur de auto aan het repareren is.
Beetje moeite om dan even de 12v accu te checken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had vanmorgen trouwens weer een mismatch tussen de range van de Bluelink ap en auto. BL zegt 629 km range, auto zegt 610.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:06:
Ik had vanmorgen trouwens weer een mismatch tussen de range van de Bluelink ap en auto. BL zegt 629 km range, auto zegt 610.
Had je misschien de climate control (airco) aan in de auto?
De app houdt hier volgens mij geen rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Gisteren een lange rit gehad, 130 km heen en ook weer terug. In de ochtend een ietwat frisse 14C vertrokken en aangekomen met gemiddeld 12,8 kWh/100 km verbruik (A/C uit). In de middag terug met 20C vertrokken en thuis aangekomen met een gemiddeld verbruik van... jawel... 12,0 kWh/100 km, mét A/C op 21C.

De route was wel voor ca 35 min over 80 wegen en een enkele 60 weg, de rest snelweg en gewoon doorgereden met ca. 105 km/u op de teller.

Echt bizar hoe zuinig deze auto is. Nu nog de trilling uit de banden krijgen waarvoor ik inmiddels een afspraak heb staan, want dat trilt in het stuur door en dat levert een zeurderig gevoel op na niet al te lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AnjaT850 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 17:28:
[...]

Had je misschien de climate control (airco) aan in de auto?
De app houdt hier volgens mij geen rekening mee.
Nee, die had ik express voor het laden uitgezet.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
zonoskar schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 21:54:
[...]

Nee, die had ik express voor het laden uitgezet.
Wat je kan kijken als je naar het EV-scherm gaat zie je de range met airco staan. (Dat staat ook op je dash) en daar kan je ook zien wat de range is van de auto met airco uit.

Die laatste zou overeen moeten komen met wat er in de BL-app staat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xaria
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-09 22:54

Xaria

Boventitel

Hoi iedereen, volg dit topic al een tijdje maar had nog niet echt de moeite genomen om wat te melden. Maar heb sinds 11 mei ook een mooie Ioniq 6 voor de deur staan!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0aqsggaTqQKqh8KjQLKj4CRN4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeluZp1vjzHoMhRCcUISM01k.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPY_Ku9ozc-kRV47rK_yXO9Uc1U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hLf5NBoqcgQNnkumkQYu6yhG.jpg?f=fotoalbum_tile

Tot nu toe een kleine 500 km mee gereden. Nog geen klachen of opmerkingen eigenlijk.
Had al wel aan de dealer gevraagd hoe het zit met die kapotte ICCU waar mensen het over hadden. Maar hij gaf aan dat terugroepacties niet per se voor de hele range aan auto's is maar op chassisnummer. Hij gaf ook aan dat elke auto die ze leveren in principe alle updates krijgt voor ie geleverd wordt dus hopelijk veilig..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Xaria Welkom, mede serenity white pearl met 18" velgen berijder. :) Toevallig ook een Connect uitvoering?

Wat je laatste zin betreft: dat is inderdaad de theorie, maar ik heb helaas bij meerdere merken al gemerkt dat de praktijk niet altijd zo is. Ook mijn Ioniq 6 werd, ondanks dat het een hagelnieuw 2024 model betrof die nog niet eerder op kenteken was gezet, geleverd met verouderde updates. Gelukkig is het als het om multimedia/navi gaat zelf prima te doen, OTA of via USB als je minder geduld hebt.

Ook ik had overigens navraag gedaan over de 2 terugroepacties, daar werd voor levering naar gekeken en was voor mijn auto niet nodig is mij verteld. Daar vertrouwen we dan toch maar op, meer kan je niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongRangeStyle
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
AnjaT850 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:49:
Ik heb via rdw kentekencheck gekeken en de mijne kwam in aanmerking voor een terugropeactie. Verwijzend naar die terugropeactie heb ik een afspraak gemaakt. Het zou gaan om een update maar desondanks afspraak bijna 2 maanden verder omdat het erg druk is. Overigens had bij een eerdere navraag had dealer gezegd dat het ook meegenomen kon worden met reguliere onderhoud, suggererend dat het geen haast zou hebben. Met vakantie voor de boeg heb ok toch afspraak gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xaria

Xaria

Boventitel

MooDyBLueS schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:11:
@Xaria Welkom, mede serenity white pearl met 18" velgen berijder. :) Toevallig ook een Connect uitvoering?

Wat je laatste zin betreft: dat is inderdaad de theorie, maar ik heb helaas bij meerdere merken al gemerkt dat de praktijk niet altijd zo is. Ook mijn Ioniq 6 werd, ondanks dat het een hagelnieuw 2024 model betrof die nog niet eerder op kenteken was gezet, geleverd met verouderde updates. Gelukkig is het als het om multimedia/navi gaat zelf prima te doen, OTA of via USB als je minder geduld hebt.

Ook ik had overigens navraag gedaan over de 2 terugroepacties, daar werd voor levering naar gekeken en was voor mijn auto niet nodig is mij verteld. Daar vertrouwen we dan toch maar op, meer kan je niet doen.
Ja ook de connect uitvoering. Was uitgebreid genoeg, mis alleen het stoelgeheugen wat de meest dure versie dan wel weer heeft..snap niet dat ze dat niet standaard doen. Echt zo geweldig voor mensen die een auto delen met hun partner oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Xaria schreef op zondag 26 mei 2024 @ 19:53:
[...]

Ja ook de connect uitvoering. Was uitgebreid genoeg, mis alleen het stoelgeheugen wat de meest dure versie dan wel weer heeft..snap niet dat ze dat niet standaard doen. Echt zo geweldig voor mensen die een auto delen met hun partner oid.
Ze hadden dan ook stoelverkoeling wel mee kunnen nemen. Handig als iemand het warm heeft. :+

Iedere optie kost gewoon geld. en ze moeten ergens een keuze maken.
Ik snap het wel, ook al vind ik het niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
demonic schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:16:
[...]

Ze hadden dan ook stoelverkoeling wel mee kunnen nemen. Handig als iemand het warm heeft. :+

Iedere optie kost gewoon geld. en ze moeten ergens een keuze maken.
Ik snap het wel, ook al vind ik het niet leuk.
Hier ben ik het niet mee eens. Ja 2 van mijn vorige auto's hadden stoelverkoeling, maar die hadden dan ook lederen bekleding.

Mijn vorige Mazda MX-30 en mijn Hyundai Ioniq 6 hebben stoffen bekleding (Connect uitvoering) en daar heb ik nog nooit stoelverkoeling bij nodig gehad. Ook stoelverwarming vind ik maar beperkt nuttig. Leer daarentegen is ijskoud in de winter en gloedheet in de zomer, zeker als het in de zon gestaan heeft.

Los van het feit dat ik stoffen bekleding sowieso lekkerder vind zitten, heb ik dus geen enkele behoefte aan stoelverkoeling. Ook niet toen het laatst 27 graden was, ik de auto vergeten was met de rug in de zon te zetten en de voorstoelen dus vol in de zon stonden toen ik terugkwam.

Prima keuze zo dus van Hyundai voor de Connect. Maar de geheugenfunctie had ik ook wel willen hebben moet ik bekennen. Net als de audio upgrade. Maar als je de keuze hebt tussen een Connect met bijna 15k korting of een Lounge met 'maar' 5k korting, dan is het verschil ineens 13k tussen beide en dan is geen enkele set aan opties nog 13k waard in mijn ogen. Dus ben happy met wat ik heb en alles wat ik tov de Lounge mogelijk "mis" kan ik prima zonder mee leven.

[ Voor 18% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-05-2024 00:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

MooDyBLueS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:34:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Ja 2 van mijn vorige auto's hadden stoelverkoeling, maar die hadden dan ook lederen bekleding.

Mijn vorige Mazda MX-30 en mijn Hyundai Ioniq 6 hebben stoffen bekleding (Connect uitvoering) en daar heb ik nog nooit stoelverkoeling bij nodig gehad. Ook stoelverwarming vind ik maar beperkt nuttig. Leer daarentegen is ijskoud in de winter en gloedheet in de zomer, zeker als het in de zon gestaan heeft.

Los van het feit dat ik stoffen bekleding sowieso lekkerder vind zitten, heb ik dus geen enkele behoefte aan stoelverkoeling. Ook niet toen het laatst 27 graden was, ik de auto vergeten was met de rug in de zon te zetten en de voorstoelen dus vol in de zon stonden toen ik terugkwam.

Prima keuze zo dus van Hyundai voor de Connect. Maar de geheugenfunctie had ik ook wel willen hebben moet ik bekennen. Net als de audio upgrade. Maar als je de keuze hebt tussen een Connect met bijna 15k korting of een Lounge met 'maar' 5k korting, dan is het verschil ineens 13k tussen beide en dan is geen enkele set aan opties nog 13k waard in mijn ogen. Dus ben happy met wat ik heb en alles wat ik tov de Lounge mogelijk "mis" kan ik prima zonder mee leven.
Ik heb nu voor het eerst stuurverwarming en ik wil nooit meer een auto zonder. Stoelverwarming wordt zeer gewaardeerd door dames en is overigens ook zeer efficiënt voor het warmtegevoel in de auto. Meer dan de binnenverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, het is jammer dat Hyundai niet het Duitse model aanhoudt met 100 opties die je kunt aanvinken. Want ik had best zonder HDA/DAW en de rest kunnen leven op mijn Style, maar ik had wel graag stoelverwarming en een HUD gehad. Aan de andere kant is er ook niet veel variatie dus en kan de dealer courante kleuren gewoon als voorraad model voorbestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:39:
Ja, het is jammer dat Hyundai niet het Duitse model aanhoudt met 100 opties die je kunt aanvinken. Want ik had best zonder HDA/DAW en de rest kunnen leven op mijn Style, maar ik had wel graag stoelverwarming en een HUD gehad. Aan de andere kant is er ook niet veel variatie dus en kan de dealer courante kleuren gewoon als voorraad model voorbestellen.
Een beperkt aantal uitvoeringen produceren drukt de prijs enorm omdat je het fabricage proces enorm kunt vereenvoudigen.
Maar ik denk dat 90% van waar je zonder had kunnen leven verplicht is vanuit de EU typegoedkeuring. DAW is er 1 van, en volgens mij staan de niet botsen assistenten voor de volgende herziening op het programma.

Als je naar het Duitse model gaat kijken, kom je er vaak achter dat zodra je een paar opties hebt aangevinkt je vaak goedkoper uit bent met het 1 stap duurdere model waar het standaard op zit.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Azqi schreef op maandag 27 mei 2024 @ 07:18:
[...]

Ik heb nu voor het eerst stuurverwarming en ik wil nooit meer een auto zonder. Stoelverwarming wordt zeer gewaardeerd door dames en is overigens ook zeer efficiënt voor het warmtegevoel in de auto. Meer dan de binnenverwarming.
100% mee eens, met stuur- en stoelverwarming. Dat vind ik ook een geweldige feature. De stoelverkoeling met stoffen stoelen vind ik echter grote onzin (en dat heeft ie dan ook niet, dus waarschijnlijk is Hyundai het met mij eens ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 27 mei 2024 @ 08:39:
Dat is ongetwijfeld heel persoonlijk. Als je nieuw kan/mag bestellen, dan is het zeker fijn. Maar als je naar occasions kijkt, dan is het toch wel verrekte fijn dat praktisch alle Aziatische merken gewoon 3/4/5 pakketten aanbieden en that's it. Zoek welke opties je wil, welke uitvoering past daar bij en daar ga je dan naar op zoek.

Ik ben door wat jij zegt juist in het verleden gestopt met zoeken naar een BMW i3, toen ik tussen die en de Mazda MX-30 aan het twijfelen was. Na de 3e merkdealer nota bene waar ik geweest was en er toch bepaalde opties ontbraken terwijl ze met BMW optiecode in de advertentie stonden vermeld, was ik er gewoon klaar mee. Het is niet mijn hobby stad en land af te gaan en een rits aan optiecodes elke keer te moeten checken en dan keer op keer toch teleurgesteld te worden, de laatste keer had ik zelfs van tevoren gebeld en "ja dat zit erop". Kom je daar: nergens de optie te bekennen, bleek de interieurfoto van een andere i3 gemaakt en daardoor ook de advertentie niet kloppend en verhullen ze zich achter "aan de advertentie kunnen geen rechten worden ontleend" lulkoek. :P

Nee, dan heb ik persoonlijk liever gewoon de pakketten. Dat ben ik van Toyota en Lexus (merken die ik vaak gereden heb in het verleden) gewend en met de vorige Mazda alsook deze Hyundai was dat toch wel erg fijn. Maakt het gewoon een stuk makkelijker en overzichtelijker. Maar inderdaad, als je nét die ene optie mist, dan kan het jammer zijn.

Voor mij persoonlijk is de 360 cam en de Bose audio het voornaamste wat ik mis in mijn Connect. Vwb de audio wil ik nog eens naar een upgrade gaan kijken bij een audiospecialist. De 360 cam zal hem wel niet worden aangezien dat een af-fabriek optie is op alleen de Lounge. Denk niet dat Hyundai dealers dat om willen gaan bouwen en als ze dat al willen zal het ongetwijfeld een vermogen kosten.

Overigens vind ik de HDA2 geweldig en ik wil niet meer zonder iets dergelijks. Het was voor mij juist een van dé redenen om voor de Ioniq 6 te kiezen. Het werkt beter dan bij een Tesla, waar ik tijdens mijn proefrit rondom Amsterdam 2x ghost braking meemaakte en door wat miezer ineens de melding dat autopilot niet ingeschakeld kon worden. Een dag later had de Ioniq 6 nergens problemen mee, integendeel.

Ik rijd met name of kleine stukjes in de omgeving of hele lange afstanden per keer (100+ km enkele reis) en met name in het laatste geval is HDA2 echt super. Op snelwegen hoef ik in theorie niks te doen behalve af en toe het stuur minimaal te bewegen en natuurlijk op te letten. Ik heb echter al 2x gehad dat de auto bij plotselinge file al remde toen ik het net doorkreeg, de auto was dus net die 0,2 sec ofzo eerder en dat voelt gewoon erg veilig en fijn aan. Als ik niet op HDA2 rijd, dan checkt ie alleen noodstops en die zijn niet om je te helpen op tijd te remmen, maar alleen om de impact van een aanrijding zoveel mogelijk te beperken.

[ Voor 18% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-05-2024 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Xaria schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:05:
Hoi iedereen, volg dit topic al een tijdje maar had nog niet echt de moeite genomen om wat te melden. Maar heb sinds 11 mei ook een mooie Ioniq 6 voor de deur staan!

Tot nu toe een kleine 500 km mee gereden. Nog geen klachen of opmerkingen eigenlijk.
Had al wel aan de dealer gevraagd hoe het zit met die kapotte ICCU waar mensen het over hadden. Maar hij gaf aan dat terugroepacties niet per se voor de hele range aan auto's is maar op chassisnummer. Hij gaf ook aan dat elke auto die ze leveren in principe alle updates krijgt voor ie geleverd wordt dus hopelijk veilig..:)
Prachtig, heel veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
LongRangeStyle schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 22:59:

Ik heb via rdw kentekencheck gekeken en de mijne kwam in aanmerking voor een terugropeactie. Verwijzend naar die terugropeactie heb ik een afspraak gemaakt. Het zou gaan om een update maar desondanks afspraak bijna 2 maanden verder omdat het erg druk is. Overigens had bij een eerdere navraag had dealer gezegd dat het ook meegenomen kon worden met reguliere onderhoud, suggererend dat het geen haast zou hebben. Met vakantie voor de boeg heb ok toch afspraak gemaakt.
Ik heb ook een afspraak gepland voor over 2 maanden ....
Ik meen te hebben gelezen dat het niet alleen om een update gaat, maar ook om te testen.
Misschien heb ik die update trouwens begin mei al gehad toen ze de 12v accu hebben vervangen, ik weet niet hoe ik dat kan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

MooDyBLueS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:52:

Overigens vind ik de HDA2 geweldig en ik wil niet meer zonder iets dergelijks. Het was voor mij juist een van dé redenen om voor de Ioniq 6 te kiezen. Het werkt beter dan bij een Tesla, waar ik tijdens mijn proefrit rondom Amsterdam 2x ghost braking meemaakte en door wat miezer ineens de melding dat autopilot niet ingeschakeld kon worden. Een dag later had de Ioniq 6 nergens problemen mee, integendeel.
Ik zou HDA misschien nog op de snelweg gebruiken als het niet altijd aanstaat. Maar bij ons in de buurt is het systeem ronduit gevaarlijk met alle wegen die halverwege de rijbaan nog lijnen hebben. HDA snukt af en toe zo hard aan het stuur dat je moeilijk tegen kunt sturen en als dan een trekker tegemoet komt is dat niet fijn. Op de snelweg klaagt ie ook om de 30 sec dat ik mijn handen op het stuur moet houden, dus de detectie is ook klote. Dus dit is een van de dingen die ik meteen uitzet en verder eigenlijk nooit meer aanzet. Ik kan er niet van op aan, dus dan maar uit. Als het standaard uit zou staan, dan zou ik het wellicht op de snelweg nog aanzetten (net als ACC), maar nu heb ik gewoon een sticker over de camera zitten en daarmee is ook DAW uitgeschakelt. Want als je bij een chicane een paar keer over de lijnen rijdt piept dat ding 30! sec lang (I'm not kidding). Ik vind een piepje of 2 niet erg, maar als de auto 30 sec lang piept dan laat maar. Als de EU nog meer van die K systemen verpicht gaat stellen was dit mijn laatste nieuwe auto. Er zijn genoeg fijne auto's van voor 2022 waar je 10 of 15 jaar in kunt rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:27:
[...]

Ik zou HDA misschien nog op de snelweg gebruiken als het niet altijd aanstaat. Maar bij ons in de buurt is het systeem ronduit gevaarlijk met alle wegen die halverwege de rijbaan nog lijnen hebben. HDA snukt af en toe zo hard aan het stuur dat je moeilijk tegen kunt sturen en als dan een trekker tegemoet komt is dat niet fijn.
Ik snap je punt en niet om tegen je in te gaan, maar om wellicht mee te denken om het werkbaarder voor je te kunnen maken.

Als ik je zo hoor bedoel je 60-wegen met fietsbelijning? Dan zet ik hem ook even uit. Het is de knop linksboven op het stuur. Of de up/down knop links die heeft ook een centrale indrukknop die het hele HDA/ACC systeem annuleert. Enige wat dan overblijft is de lane keep assist, maar die geeft in mijn ervaring geen ruk aan het stuur, eerder een lichte correctie.
Op de snelweg klaagt ie ook om de 30 sec dat ik mijn handen op het stuur moet houden, dus de detectie is ook klote.
Klopt, ik vind ook dat ie snel klaagt. Maar het is eerst alleen visueel met de melding op het cluster en HUD. Met een simpel wiebeltje aan het stuur ben je ervan af. Ik zie het ook als mankement omdat ie zo goed stuurt dat je zelden hoeft te corrigeren en dus ook zelden zelf stuurinput geeft.

Andere optie die ik aan het uitproberen ben is bij de eerste visuele waarschuwing dat gewoon negeren, soms gaat ie alsnog weg als ie toch iets van een stuurbeweging detecteert, soms blijft ie in beeld en gaat ie na ik meen nog een minuut piepen. Als je dan gelijk even miniem wiebelt, is het ook over. Hoef je minder vaak te wiebelen.
Dus dit is een van de dingen die ik meteen uitzet en verder eigenlijk nooit meer aanzet. Ik kan er niet van op aan, dus dan maar uit. Als het standaard uit zou staan, dan zou ik het wellicht op de snelweg nog aanzetten (net als ACC), maar nu heb ik gewoon een sticker over de camera zitten en daarmee is ook DAW uitgeschakelt. Want als je bij een chicane een paar keer over de lijnen rijdt piept dat ding 30! sec lang (I'm not kidding). Ik vind een piepje of 2 niet erg, maar als de auto 30 sec lang piept dan laat maar.
Misschien kan je op dit gebied even met je dealer schakelen, want ik heb het in mijn 2000 km nog maar 1x meegemaakt ("Neem een pauze!" met koffie icoontje) en ik rijd hier ook op veel 80/60 wegen met landbouwverkeer, rotondes en gekke situaties waarbij je wel over de lijnen moet en heb niet het idee dat het zo snel problemen geeft als jij nu aangeeft.
Als de EU nog meer van die K systemen verpicht gaat stellen was dit mijn laatste nieuwe auto. Er zijn genoeg fijne auto's van voor 2022 waar je 10 of 15 jaar in kunt rijden.
Ik ben de laatste die gaat zeggen dat het allemaal perfect werkt, want je hebt op een aantal punten naar mijn mening zeker gelijk, maar ik zit wel in de houding van: die paar onvolkomenheden zijn prima te doen met de voordelen van alle andere hulpsystemen.

Zo vind ik het bijv. ook heerlijk filerijden met een auto als deze. Ja, hij trekt langzaam op naar verhouding, maar dan geef ik zelf even gas bij om erbij aan te sluiten.

En wat betreft de camera afplakken zou ik wel even oppassen: ik heb met mijn verzekeraar nog een gesprekje gehad over hoe het eigenlijk kan dat ik nu €25/mnd minder betaal dan mijn veel goedkopere MX-30 hiervoor. Reden? Al die hulpsystemen. Wat ik ermee wil zeggen: het zou mij niks verbazen als er bepaalde clausules in de verzekering zitten die o.a. afplakken verbieden en je mogelijk in de problemen kunnen brengen mocht je een aan jou verwijtbaar ongeluk krijgen en dit wordt ontdekt. Verder moet je het uiteraard voorzal zelf weten, ik ga echt niet de politie agent uithangen, maar weet wat je doet is all I'm saying. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 20:36
[...]

Ik zou HDA misschien nog op de snelweg gebruiken als het niet altijd aanstaat. Maar bij ons in de buurt is het systeem ronduit gevaarlijk met alle wegen die halverwege de rijbaan nog lijnen hebben. HDA snukt af en toe zo hard aan het stuur dat je moeilijk tegen kunt sturen en als dan een trekker tegemoet komt is dat niet fijn. Op de snelweg klaagt ie ook om de 30 sec dat ik mijn handen op het stuur moet houden, dus de detectie is ook klote. Dus dit is een van de dingen die ik meteen uitzet en verder eigenlijk nooit meer aanzet. Ik kan er niet van op aan, dus dan maar uit. Als het standaard uit zou staan, dan zou ik het wellicht op de snelweg nog aanzetten (net als ACC), maar nu heb ik gewoon een sticker over de camera zitten en daarmee is ook DAW uitgeschakelt. Want als je bij een chicane een paar keer over de lijnen rijdt piept dat ding 30! sec lang (I'm not kidding). Ik vind een piepje of 2 niet erg, maar als de auto 30 sec lang piept dan laat maar. Als de EU nog meer van die K systemen verpicht gaat stellen was dit mijn laatste nieuwe auto. Er zijn genoeg fijne auto's van voor 2022 waar je 10 of 15 jaar in kunt rijden.
Als je links op het stuur de knop met het stuur en de twee lijnen een tijdje ingedrukt houdt, dan worden de lijnen oranje op je dashboard. Lijn herkenning, bijsturen en over de lijn piep staan dan volledig uit (1 keer klikken zet normaal alleen bijsturen uit).

Dit doe ik standaard op 60 wegen, anders rij ik asociaal in het midden en druk ik de ander in de berm en met wat kracht vechten tegen de auto is ook gevaarlijk omdat ik dan opeens zelf de berm in kan schieten als de auto het "opgeeft".

Zelfde kon in de KONA met ACC, je kan de knop ingedrukt houden en dan heb je normale CC, nog niet getest in de Ioniq6 maar dat doe ik zo wel even opweg naar huis. Veel knoppen hebben een verstopte functie bij ingedrukt houden met Hyundai |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@zomaar0iemand Apart dat ook jij zo'n ervaring hebt op de 60-wegen, zoals ik al aangaf heb ik die hier ook legio maar herken het totaal niet. Ja ik moet wel de ACC/HDA uitschakelen dus niet op cruise control rijden, maar dat vind ik op 60 wegen met uitwijken, inhouden voor fietsers/trekkers, etc sowieso al niet fijn.

Heb je het dus ook zonder dat je op ACC rijdt op 60 wegen dat ie zo ingrijpt? Ik niet namelijk. Nu heb ik wel een modeljaar 2024 Ioniq 6 maar volgens de dealer was er geen verschil met het 2023 modeljaar.

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 27-05-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MooDyBLueS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:09:
@zomaar0iemand Apart dat ook jij zo'n ervaring hebt op de 60-wegen, zoals ik al aangaf heb ik die hier ook legio maar herken het totaal niet. Ja ik moet wel de ACC/HDA uitschakelen dus niet op cruise control rijden, maar dat vind ik op 60 wegen met uitwijken, inhouden voor fietsers/trekkers, etc sowieso al niet fijn.

Heb je het dus ook zonder dat je op ACC rijdt op 60 wegen dat ie zo ingrijpt? Ik niet namelijk. Nu heb ik wel een modeljaar 2024 Ioniq 6 maar volgens de dealer was er geen verschil met het 2023 modeljaar.
Als mijn Lane assist aanstaat en ik rij over een weg als deze: https://www.google.nl/map...!7i16384!8i8192?entry=ttu

Dan denkt de lane assist dat het gewoon een 1-baans weg is piept en geeft lichte (soms zware) correctie stootjes om mij tussen de twee stippellijnen te houden. Terwijl je eigenlijk met je rechter wielen constant over de lijn wilt rijden en alleen naar het midden bij het inhalen van fietsers. Na een tijd stopt hij wel, maar als ik weer even binnen de lijnen komt begint de dans opnieuw, dus dan maar uit op die wegen via het stuur even snel en daarna direct weer aan want op andere wegen werkt hij echt heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

[...]

HDA werkt alleen op de snelweg. Wanneer je dan de ACC aanzet schakelt hij meteen ook de autosteer in, en maakt de rijstrook wissel assistent beschikbaar. Of de HDA actief is merk je net nadat hij aan is gegaan aan de melding dat die assistent beschikbaar is, en aan het "snelweg" icoontje dat aan gaat.

Autosteer (knop met stuurtje) kun je ook apart aanzetten buiten de snelweg, en in de eerste weken heb ik gemerkt dat die nog wel eens overdreven middenin wilde rijden. Na de update van juni vorig jaar geen problemen meer gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenvw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 17:08
Bij mij werkt sinds een paar dagen de android auto niet meer.
Met verschillende kabels/gsms geprobeerd maar telkens de foutmelding dat ik een geschikte kabel moet nemen. Ook al gebruik ik de kabel waarmee het enkele weken zonder problemen werkte en waarmee ik in de vorige wagen nooit problemen heb gehad.

Als ik nu insteek zie ik ook dat hij 'slow charging' weergeeft. Helaas geen idee of dat altijd al het geval geweest is.

Zijn hier android auto users die is willen kijken of het bij hun ook 'slow charging' is?
Anders is het wss de USB poort die stuk is gegaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik gebruik HDA als verzamelnaam voor alle autosteer opties. Het is voor mij 1 pot nat.

Maar hoe zorg je nou er voor dat die DAW waarschuwing niet 30 sec lang duurt? Even aan het stuur trekken werkt niet. Moet ik ergens op drukken? De rem misschien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik vergeet altijd welke afkorting wat is.
Is DAW de koffietas? Even remmen lost het voor mij altijd op.
Ik haat die melding, komt veel te regelmatig voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:31
stephenvw schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:08:
Bij mij werkt sinds een paar dagen de android auto niet meer.
Met verschillende kabels/gsms geprobeerd maar telkens de foutmelding dat ik een geschikte kabel moet nemen. Ook al gebruik ik de kabel waarmee het enkele weken zonder problemen werkte en waarmee ik in de vorige wagen nooit problemen heb gehad.

Als ik nu insteek zie ik ook dat hij 'slow charging' weergeeft. Helaas geen idee of dat altijd al het geval geweest is.

Zijn hier android auto users die is willen kijken of het bij hun ook 'slow charging' is?
Anders is het wss de USB poort die stuk is gegaan :(
Heb geen Ioniq 6 maar een Ioniq 5, deze melding heb ik op een gegeven moment ook gekregen met een kabel die ik al tijden gebruikte.
Uiteindelijk deed de USB poort helemaal niets meer en heeft de dealer de USB poort en de AVN module vervangen.
AVN Module die defect gaat is bij de Ioniq 5 een bekend "probleem" dus wellicht bij de Ioniq 6 ook.
Probeer eens een USB stick met muziek erop, als die ook niet afspeelt dan is het bijna 100% zeker de module.

[ Voor 5% gewijzigd door Stephan_haarlem op 27-05-2024 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:04:

Zelfde kon in de KONA met ACC, je kan de knop ingedrukt houden en dan heb je normale CC, nog niet getest in de Ioniq6 maar dat doe ik zo wel even opweg naar huis. Veel knoppen hebben een verstopte functie bij ingedrukt houden met Hyundai |:(
Ben benieuwd of het jou lukt, ik heb de 'normale' CC nog niet voor elkaar kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:27:
Ik gebruik HDA als verzamelnaam voor alle autosteer opties. Het is voor mij 1 pot nat.

Maar hoe zorg je nou er voor dat die DAW waarschuwing niet 30 sec lang duurt? Even aan het stuur trekken werkt niet. Moet ik ergens op drukken? De rem misschien?
Heel bot gezegd is HDA gelijk aan ACC+autosteer+rijstrook assistent.

Wat betreft de DAW: die bestaat uit minimaal twee delen :
Je hebt de handen aan het stuur houden melding. Die gaat weg met een minimale stuurbeweging.
De melding met het koffiekopje gaat pas weg na lange tijd of even kort remmen. Voorkomen van het koffiekopje kan alleen door gelijkmatiger te rijden (CC!) en netjes binnen de lijntjes kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Stephan_haarlem schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:34:
[...]

Heb geen Ioniq 6 maar een Ioniq 5, deze melding heb ik op een gegeven moment ook gekregen met een kabel die ik al tijden gebruikte.
Uiteindelijk deed de USB poort helemaal niets meer en heeft de dealer de USB poort en de AVN module vervangen.
AVN Module die defect gaat is bij de Ioniq 5 een bekend "probleem" dus wellicht bij de Ioniq 6 ook.
Probeer eens een USB stick met muziek erop, als die ook niet afspeelt dan is het bijna 100% zeker de module.
Je bent met voor, hoewel ik geloof ik ook ergens gelezen/gezien heb dat de stekker naar de USB poort wel eens niet lekker gemonteerd zit. Symptoom is hetzelfde, oplossing scheelt alleen een bak centen. Als ik me goed herinner heeft Ed's garage op youtube een jaartje geleden een video gemaakt om te laten zien hoe dat deel van het interieur open gaat (om er daarna een wireless module in te verstoppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan_haarlem
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:31
koboy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:21:
[...]

Je bent met voor, hoewel ik geloof ik ook ergens gelezen/gezien heb dat de stekker naar de USB poort wel eens niet lekker gemonteerd zit. Symptoom is hetzelfde, oplossing scheelt alleen een bak centen. Als ik me goed herinner heeft Ed's garage op youtube een jaartje geleden een video gemaakt om te laten zien hoe dat deel van het interieur open gaat (om er daarna een wireless module in te verstoppen).
Klopt soms helpt het om de usb poort een beetje aan te duwen maar is wel vaak een tijdelijke oplossing. Daarnaast kost het vervangen van de poort en module niks gezien de garantie die ongetwijfeld nog op de auto zit.

Anders idd een wireless kastje voor CarPlay/android auto is ook een oplossing, weet alleen niet als de AVN module intern het begeeft of het dan blijft werken.
De AVN Module stuurt namelijk het audio/data gedeelte aan vanaf de usb poort naar het infotainment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

koboy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:18:
[...]

Heel bot gezegd is HDA gelijk aan ACC+autosteer+rijstrook assistent.

Wat betreft de DAW: die bestaat uit minimaal twee delen :
Je hebt de handen aan het stuur houden melding. Die gaat weg met een minimale stuurbeweging.
De melding met het koffiekopje gaat pas weg na lange tijd of even kort remmen. Voorkomen van het koffiekopje kan alleen door gelijkmatiger te rijden (CC!) en netjes binnen de lijntjes kleuren.
Ik rij quasi altijd met ACC en LA, toch krijg ik heel regelmatig een koffiekopje te zien. Volgens mij omdat ik te hard op die systemen rij: die volgen de baan voor mij, dus ik doe minder zelf, dus sneller een boodschap. Is maar een veronderstelling…
En ik lust niet eens koffie :( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Stephan_haarlem schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:30:
[...]

Klopt soms helpt het om de usb poort een beetje aan te duwen maar is wel vaak een tijdelijke oplossing. Daarnaast kost het vervangen van de poort en module niks gezien de garantie die ongetwijfeld nog op de auto zit.

Anders idd een wireless kastje voor CarPlay/android auto is ook een oplossing, weet alleen niet als de AVN module intern het begeeft of het dan blijft werken.
De AVN Module stuurt namelijk het audio/data gedeelte aan vanaf de usb poort naar het infotainment.
Ik had begrepen dat soms de stekker niet goed op de poort geklikt zit. Qua kosten voor ons maakt het niet uit, qua tijd tot oplossing waarschijnlijk wel omdat er geen onderdelen besteld hoeven worden. Tegenwoordig wordt vaak geroepen dat er iets stuk is op basis van het uitlezen van de auto, terwijl een losse stekker het probleem kan zijn......

Volgens mij had ed een snoertje van boven naar beneden in de middenconsole gelegd. Stak nog net genoeg uit om in de poort te prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

3_s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:31:
[...]

Ik rij quasi altijd met ACC en LA, toch krijg ik heel regelmatig een koffiekopje te zien. Volgens mij omdat ik te hard op die systemen rij: die volgen de baan voor mij, dus ik doe minder zelf, dus sneller een boodschap. Is maar een veronderstelling…
Heb je de drive mode gefinetuned naar zo snel en zo hard mogelijk reageren? Bij mij staat hij standaard, en in nog geen procent van de ritten de melding gezien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

koboy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:52:
[...]

Heb je de drive mode gefinetuned naar zo snel en zo hard mogelijk reageren? Bij mij staat hij standaard, en in nog geen procent van de ritten de melding gezien.....
Nee, niet aangepast. Rij ook altijd op de normale comfort stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:52:
[...]

Voor mij idem dito, nog maar 1x gezien in 2000 km sinds ik de auto heb, bijna exact een maand nu.

Ik las wel dat updates hier verbetering in hebben gebracht, dus voor een ieder die op dit punt vindt dat het niet lekker gaat, is het een goed idee eerst even de update te checken en indien nodig uitvoeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xaria

Xaria

Boventitel

MooDyBLueS schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:46:

En wat betreft de camera afplakken zou ik wel even oppassen: ik heb met mijn verzekeraar nog een gesprekje gehad over hoe het eigenlijk kan dat ik nu €25/mnd minder betaal dan mijn veel goedkopere MX-30 hiervoor. Reden? Al die hulpsystemen. Wat ik ermee wil zeggen: het zou mij niks verbazen als er bepaalde clausules in de verzekering zitten die o.a. afplakken verbieden en je mogelijk in de problemen kunnen brengen mocht je een aan jou verwijtbaar ongeluk krijgen en dit wordt ontdekt. Verder moet je het uiteraard voorzal zelf weten, ik ga echt niet de politie agent uithangen, maar weet wat je doet is all I'm saying. ;)
Ik vond de verzekering ook bijna eng laag dat ik 18 pagina's aan voorwaarden heb doorgelezen of het allemaal wel klopt. Mijn vorige auto was namelijk 16 euro per maand duurder, terwijl die een slordige 20k catalogus waarde minder had.
Nu met jouw beredenering klinkt het wel enigszins logisch als het voor de verzekeraar minder risico is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

3_s schreef op maandag 27 mei 2024 @ 17:31:
[...]

Ik zie de melding ook regelmatig. Heb overigens de laatste software. Treedt volgens mij sneller op als je harder rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:26
Azqi schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:36:
[...]

Ik zie de melding ook regelmatig. Heb overigens de laatste software. Treedt volgens mij sneller op als je harder rijdt.
Ik krijg hem ook regelmatig als ik net ben weggereden en nog druk aan het emmeren ben om snelheidswaarschuwing uit te zetten 8)7 Voor zover ik had begrepen aktiveert deze ook als je te veel abruptere kleine stuurbewegingen maakt om weer recht te rijden. Vanaf het moment dat ik rijd met het de stuurassist aan (stuurtje icoon) krijg ik de melding niet meer tijdens het rijden.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 06:36:
[...]

Interessant, dat zou betekenen dat harder rijden dan (volgens de auto) toegestaan een input op de koffie break is.
Zou wel verklaren waarom hij bij mij zo weinig optreedt: ik rij buiten de bebouwde kom weinig te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 17:02

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

koboy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:40:
[...]
Interessant, dat zou betekenen dat harder rijden dan (volgens de auto) toegestaan een input op de koffie break is.
Zou wel verklaren waarom hij bij mij zo weinig optreedt: ik rij buiten de bebouwde kom weinig te hard.
Mmmm. Zondag vanuit Lyon naar huis gereden, steeds 140/150. Niks gezien. Ik heb zelf wel eens het koffie symbool gehad na 10 minuten rijden, Volgens mij wordt het geactiveerd door slordig rijden/veel correcties (was er even niet bij...).

EDIT: Ah, ik zie dat AeoIus hetzelfde zegt.

[ Voor 3% gewijzigd door beschuit op 28-05-2024 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

[...]

Op een 80 weg achter een trekker een geïrriteerde stuur beweging maken, werkt ook. Inderdaad abrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 09:06:
[...]

Op een 80 weg achter een trekker een geïrriteerde stuur beweging maken, werkt ook. Inderdaad abrupt.
Abrupte snelheid/stuur acties wist ik al, maar jouw opmerking over hard rijden gaf mij de suggestie dat te hard rijden ook als onoplettend wed geteld....

Het zal bij mij wel zo weinig voorkomen doordat de auto voor mij uitnodigt tot rustig limousine rijgedrag. Gecombineerd met het sterk anticiperen (defensief rijden door motor ervaring) en training door snel wagenziekte vrouw en kind wat ook een gelijkmatiger rijgedrag oplevert.

N.B. de schooltaxi (Fiat 500s) moet ik echt bij blijven om normaal mee rijden tenzij die in eco stand staat. De auto is echt een rijgedrag bepalende factor voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
AnjaT850 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:42:
[...]

Ben benieuwd of het jou lukt, ik heb de 'normale' CC nog niet voor elkaar kunnen krijgen.
Nope, daar hebben ze limit verstopt met de Ioniq6 8)7 Jammer want met mijn vorige Kona kon ik op die manier wel "domme" CC aanzetten. In de handleiding staat er ook niks over helaas... Het is fijne auto maar hij blijft vreemd af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Yup, ik ook. Ik rijd eigenlijk altijd maar 3-5 km/u op de teller boven de snelheid die er geldt. Alleen soms op rustige en overzichtelijke 30 en 50 wegen waarvan ik weet dat het kan ga ik nog weleens wat harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Nope, daar hebben ze limit verstopt met de Ioniq6 8)7 Jammer want met mijn vorige Kona kon ik op die manier wel "domme" CC aanzetten. In de handleiding staat er ook niks over helaas... Het is fijne auto maar hij blijft vreemd af en toe.
Maar waarom zou je de ACC uit willen zetten? Of bedoel je de stuur en lijn assistentie systemen? Die laatste zijn namelijk wel uit te zetten zoals een paar posts hierboven al gezegd is.

ACC is toch juist vrijwel altijd handig? CC is juist bloedirritant als je zeg 85 km/u rijdt en die voor je rijdt fluctuerend 78-83 km/u. Ik maak zelden mensen mee die zeer vast hun snelheid aanhouden. Met CC in het verleden moest ik altijd continu bijwerken: hoger-lager-hoger-lager of gewoon uitzetten en maar zelf het stroompedaal bedienen. ACC haalt al deze kleine eigenaardigheden weg.

En de Ioniq 6 vind ik ook nog eens geweldig goed anticiperen. Als 105 km/u op ACC rijdt op de snelweg en een auto of busje voegt superdicht voor me in, dan doet de auto in eerste instantie maar heel weinig behalve ietsjes inhouden, omdat de auto blijkbaar geprogrammeerd is om te snappen dat 9/10 weggebruikers die dat doen toch sneller rijden en binnen enkele seconden weer buiten je ACC afstand grenswaarde zitten. Nergens dus voor nodig om abrupt te remmen en dat doet ie dan ook niet, pas als ze binnen die grenswaarde blijven voor langere tijd.

Enige wat ik zelf iets te behouden vind is de afstand tijdens filerijden en met name optrekken dan. Dan maakt ie er zomaar 3-4 auto's afstand van voordat ie het weer rustig dichtrijdt. Ja en dan heb je dus de gemiddelde weggebruiker die hem er toch altijd tussen moet gooien, waar dus ook alle ruimte voor is, maar daarom wil je er dus iets dichter op blijven tijdens filerijden. Als mensen er toch tussenwillen, krijgen ze natuurlijk die ruimte, maar ik hoef geen open uitnodiging van 3-4 autolengtes bij elke keer optrekken, dat gaat zelfs mij te ver. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:56
Ik krijg eind volgende week mijn Ioniq 6 geleverd en ik ben nu wat verzekeringen aan het vergelijken. Nu lees ik in de afgelopen reacties dat de meesten minder zijn gaan betalen, of lager dan verwacht. Willen jullie delen bij welke partij jullie zitten? Ikzelf kom nl enkel duurder uit. Ik ga van all risk naar all risk en van elektrisch naar elektrisch. Catalogus waarde gaat 15k omhoog, maar zo te lezen hoeft dat niet te resulteren in een hogere premie. Of ik zit nu heel laag qua premie of ik kijk bij de verkeerde partijen. Tov nu zou er ongeveer 50% bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

vraasen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:22:
Ik krijg eind volgende week mijn Ioniq 6 geleverd en ik ben nu wat verzekeringen aan het vergelijken. Nu lees ik in de afgelopen reacties dat de meesten minder zijn gaan betalen, of lager dan verwacht. Willen jullie delen bij welke partij jullie zitten? Ikzelf kom nl enkel duurder uit. Ik ga van all risk naar all risk en van elektrisch naar elektrisch. Catalogus waarde gaat 15k omhoog, maar zo te lezen hoeft dat niet te resulteren in een hogere premie. Of ik zit nu heel laag qua premie of ik kijk bij de verkeerde partijen. Tov nu zou er ongeveer 50% bijkomen.
Hangt heel erg af van de verzekeraar. Vorig jaar afgesloten na oriënteren op Independer bij Allianz direct voor 125/130 (geen schadevrije jaren). Die gooiden de premie naar 175 ofzo bij verlengen. Independer zegt nu dat Lancyr goedkoper is waar ik naar ga overstappen. Beide jaren trouwens ASR een fractie goedkoper, maar die zaten qua voorwaarden wat minder.

50% erbij is erg veel. Wel heb ik het idee dat sommige verzekeraars alle EV's op 1 hoop gooien, en de relatief hoge schade kosten van de Chinezen en Tesla ook op de rest projecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
koboy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:32:
[...]

Hangt heel erg af van de verzekeraar. Vorig jaar afgesloten na oriënteren op Independer bij Allianz direct voor 125/130 (geen schadevrije jaren). Die gooiden de premie naar 175 ofzo bij verlengen. Independer zegt nu dat Lancyr goedkoper is waar ik naar ga overstappen. Beide jaren trouwens ASR een fractie goedkoper, maar die zaten qua voorwaarden wat minder.

50% erbij is erg veel. Wel heb ik het idee dat sommige verzekeraars alle EV's op 1 hoop gooien, en de relatief hoge schade kosten van de Chinezen en Tesla ook op de rest projecteren.
Als dit het vergelijkingsmateriaal is dan valt mijn premie nog mee. Ik betaal nu ongeveer 42 en zou naar 63 gaan. Dat is dan wel inclusief 4 euro voor 3 jaar lang nieuwwaarde.

Lancyr komt hier op 109 en Allianz op 86.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

vraasen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Als dit het vergelijkingsmateriaal is dan valt mijn premie nog mee. Ik betaal nu ongeveer 42 en zou naar 63 gaan. Dat is dan wel inclusief 4 euro voor 3 jaar lang nieuwwaarde.

Bij wie zit je nu, en met hoeveel schadevrije jaren? Voer voor de echte vergelijking ook eens je huidige auto in in de vergelijkers, kun je zien wat je huidige verzekering zou doen bij de jaarlijkse premie herziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
koboy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:56:
[...]

Bij wie zit je nu, en met hoeveel schadevrije jaren? Voer voor de echte vergelijking ook eens je huidige auto in in de vergelijkers, kun je zien wat je huidige verzekering zou doen bij de jaarlijkse premie herziening.
Promovendum 16jr. Afgelopen jaar 31, nu 42, nieuw afsluiten 56. Dan valt de stijging naar 63 nog mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vraasen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:38:
[...]

Hier 13 sv-jaren en van €73/mnd voor onze MX-30 (catalogusprijs 38k) naar €48,25/mnd voor de Ioniq 6 Connect (catalogusprijs 57k). Dat is all-risk incl. inzittendenverzekering. Rechtsbijstand (met verkeersmodule) heb ik los al voor het hele gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vraasen
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:35:
[...]

Hier 13 sv-jaren en van €73/mnd voor onze MX-30 (catalogusprijs 38k) naar €48,25/mnd voor de Ioniq 6 Connect (catalogusprijs 57k). Dat is all-risk incl. inzittendenverzekering. Rechtsbijstand (met verkeersmodule) heb ik los al voor het hele gezin.
Bij welke partij is dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@vraasen Oeps vergeten te vermelden. Univé is dat. En we hebben onze 2e auto ook overgezet omdat het ook daar uit mijn hoofd €9 scheelde per maand, puur om over te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
In bijna een jaar tijd maar één keer het koffiekopje-gepiep mogen meemaken, dit was april jl tijdens de super leuke Ioniq 6 M&G toertocht event. Ik denk wegens te langzaam rijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
vraasen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:22:
Ik betaal zo'n € 60 (20+ schadevrije jaren) via de dealer (Van Mossel Automotive Group) met 5 jr nieuwwaarde dekking bij total loss.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:10:

Maar waarom zou je de ACC uit willen zetten? Of bedoel je de stuur en lijn assistentie systemen? Die laatste zijn namelijk wel uit te zetten zoals een paar posts hierboven al gezegd is.

ACC is toch juist vrijwel altijd handig? CC is juist bloedirritant als je zeg 85 km/u rijdt en die voor je rijdt fluctuerend 78-83 km/u. Ik maak zelden mensen mee die zeer vast hun snelheid aanhouden. Met CC in het verleden moest ik altijd continu bijwerken: hoger-lager-hoger-lager of gewoon uitzetten en maar zelf het stroompedaal bedienen. ACC haalt al deze kleine eigenaardigheden weg.
Eens, op één of andere manier mis ik soms de 'gewone' CC maar ik denk dat dit gewoon tussen mijn oren zit.
Ik gebruik vrijwel altijd de HDA op de snelweg en ACC op de 80 km wegen. Voor de rest heb ik het uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:10:

En de Ioniq 6 vind ik ook nog eens geweldig goed anticiperen. Als 105 km/u op ACC rijdt op de snelweg en een auto of busje voegt superdicht voor me in, dan doet de auto in eerste instantie maar heel weinig behalve ietsjes inhouden, omdat de auto blijkbaar geprogrammeerd is om te snappen dat 9/10 weggebruikers die dat doen toch sneller rijden en binnen enkele seconden weer buiten je ACC afstand grenswaarde zitten. Nergens dus voor nodig om abrupt te remmen en dat doet ie dan ook niet, pas als ze binnen die grenswaarde blijven voor langere tijd.

Enige wat ik zelf iets te behouden vind is de afstand tijdens filerijden en met name optrekken dan. Dan maakt ie er zomaar 3-4 auto's afstand van voordat ie het weer rustig dichtrijdt. Ja en dan heb je dus de gemiddelde weggebruiker die hem er toch altijd tussen moet gooien, waar dus ook alle ruimte voor is, maar daarom wil je er dus iets dichter op blijven tijdens filerijden. Als mensen er toch tussenwillen, krijgen ze natuurlijk die ruimte, maar ik hoef geen open uitnodiging van 3-4 autolengtes bij elke keer optrekken, dat gaat zelfs mij te ver. :P
Ik vind juist dat het merendeel van de invoegers langzamer rijdt waardoor de auto iedere keer behoorlijk moet inhouden en trager accelereert als de voorligger weer naar rechts gaat.
Vaak overrule ik dan de ACC, soms ook vanwege de afstand tot de voorligger waardoor iedereen z'n auto er maar tussen propt.
Bij filerijden vind ik juist dat ie het hartstikke goed doet, voor het eerst dat ik met een grote smile in de file sta :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vraasen
MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:09:
@vraasen Oeps vergeten te vermelden. Univé is dat. En we hebben onze 2e auto ook overgezet omdat het ook daar uit mijn hoofd €9 scheelde per maand, puur om over te zetten.
Wat een wirwar aan uitkomsten zeg. Daar kom ik op 63. All risk, 16jr, eigen risico 150, schadeverzekering inzittenden en 5% collectiviteitskorting.

Van Mossel geen optie, daar niet gekocht, maar deze zou op 78 komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

vraasen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:18:
[...]

Promovendum 16jr. Afgelopen jaar 31, nu 42, nieuw afsluiten 56. Dan valt de stijging naar 63 nog mee.
Die kwamen voor mij te duur uit. Wat mij vorig jaar wel opviel was dat de premie met mijn vrouw als regelmatige bestuurder (wat ze ook is) een paar euro goedkoper uitviel. Er zit bij mij blijkbaar al weer oude lullen toeslag op....
De motorfiets verkopen gaat en bak schelen, dan kan ik die 20 schadevrije jaren overhevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
vraasen schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:37:
[...]

Wat een wirwar aan uitkomsten zeg. Daar kom ik op 63. All risk, 16jr, eigen risico 150, schadeverzekering inzittenden en 5% collectiviteitskorting.

Van Mossel geen optie, daar niet gekocht, maar deze zou op 78 komen.
Ik denk zomaar dat het moment van afsluiten erg belangrijk is. Ik weet namelijk nog dat ik een tijd voordat ik de auto geleverd kreeg al had gekeken en toen was het niet veel soeps, hoogstens een tientje besparing tov de Mazda bij diverse partijen. Maar een week ervoor was het ineens dit en heb ik dus toegehapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:07:
[...]

Die kwamen voor mij te duur uit. Wat mij vorig jaar wel opviel was dat de premie met mijn vrouw als regelmatige bestuurder (wat ze ook is) een paar euro goedkoper uitviel. Er zit bij mij blijkbaar al weer oude lullen toeslag op....
De motorfiets verkopen gaat en bak schelen, dan kan ik die 20 schadevrije jaren overhevelen.
Dat is nergens voor nodig. Vrijwel alle grotere verzekeringsmaatschappijen hebben een partner of 2e auto verzekering. Daar maken wij al heel lang gebruik van bij 3 verschillende maatschappijen: ANWB, Allianz Direct en op dit moment Univé.

Voor die 2e auto bouw je dan géén schadevrije jaren op, ook niet via een verklaring achteraf oid, daar zijn ze duidelijk in. Maar... je bent gek als je niet de financiële voordelen pakt. En dan inderdaad gewoon wanneer je ooit om andere redenen van je motorfiets af wilt, dan ga hevel je die alsnog over naar je eigen autoverzekering.

Tot die tijd ben je een dief van je eigen portemonnee als je dat niet zo doet.

Het is alleen dat het zo onbekend is bij veel mensen, want ik heb vorig jaar nog een collega hiermee geholpen, puur door het hierover te hebben. Die wist ook niet van het bestaan ervan en is vervolgens minder dan de helft gaan betalen. En die 1-2 sv-jaren die je mogelijk opgebouwd hebt zeggen weinig. Je moet echt op 8-10 minstens zitten wil je in de buurt komen van de vaak 80% maximumkorting. Tot die tijd betaal je je scheel. Reken voor de gein maar eens uit hoeveel geld dat scheelt. Dan kan het principe van schadevrije jaren mij gestolen worden. Ik zit met 0 sv-jaren namelijk wel op de bonus-malus trede 16 geloof ik en als ik een ongeluk veroorzaak of iets claim op mijn auto, dan ga ik gewoon qua trede -5, niet qua sv-jaren want die bouw ik ook niet op.

Enige is dus dat je wel altijd bij dezelfde verzekeraar als je partner moet zitten. Maar of dat zo erg is? Misschien dat je tov 2 apart verzekeren een paar euro per maand 'teveel' betaalt, maar wat is teveel als je de volwaardige vruchten van maximale korting al plukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 15:16:
[...]

Ik betaal zo'n € 60 (20+ schadevrije jaren) via de dealer (Van Mossel Automotive Group) met 5 jr nieuwwaarde dekking bij total loss.
Oh ja, 3 jaar nieuwwaarde dekking heb ik nu via Univé ook erbij zitten. Ik kon via mijn dealer (Broekhuis) ook 5 jaar krijgen, maar die verzekering was €18 per maand duurder dan Univé. Dat vind ik wel een erg groot verschil. 4e en 5e jaar (en ook alle jaren daarna) krijg ik in ieder geval nu "marktwaarde" dekking dus er wordt gekeken naar wat ik zou moeten betalen om een zelfde auto te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:38:
[...]

Dat is nergens voor nodig. Vrijwel alle grotere verzekeringsmaatschappijen hebben een partner of 2e auto verzekering. Daar maken wij al heel lang gebruik van bij 3 verschillende maatschappijen: ANWB, Allianz Direct en op dit moment Univé.

Voor die 2e auto bouw je dan géén schadevrije jaren op, ook niet via een verklaring achteraf oid, daar zijn ze duidelijk in. Maar... je bent gek als je niet de financiële voordelen pakt. En dan inderdaad gewoon wanneer je ooit om andere redenen van je motorfiets af wilt, dan ga hevel je die alsnog over naar je eigen autoverzekering.

Tot die tijd ben je een dief van je eigen portemonnee als je dat niet zo doet.

Het is alleen dat het zo onbekend is bij veel mensen, want ik heb vorig jaar nog een collega hiermee geholpen, puur door het hierover te hebben. Die wist ook niet van het bestaan ervan en is vervolgens minder dan de helft gaan betalen. En die 1-2 sv-jaren die je mogelijk opgebouwd hebt zeggen weinig. Je moet echt op 8-10 minstens zitten wil je in de buurt komen van de vaak 80% maximumkorting. Tot die tijd betaal je je scheel. Reken voor de gein maar eens uit hoeveel geld dat scheelt. Dan kan het principe van schadevrije jaren mij gestolen worden. Ik zit met 0 sv-jaren namelijk wel op de bonus-malus trede 16 geloof ik en als ik een ongeluk veroorzaak of iets claim op mijn auto, dan ga ik gewoon qua trede -5, niet qua sv-jaren want die bouw ik ook niet op.

Enige is dus dat je wel altijd bij dezelfde verzekeraar als je partner moet zitten. Maar of dat zo erg is? Misschien dat je tov 2 apart verzekeren een paar euro per maand 'teveel' betaalt, maar wat is teveel als je de volwaardige vruchten van maximale korting al plukt?
Zal KNMV verzekeringen eens bellen dan..... Hun website zegt dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ucvb0Sz2RPdYDc-pX8WSWKY9dGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNHg1AIyyhoec1Z8BO8gwCCN.jpg?f=fotoalbum_large

Vorig jaar wilde Allianz niet de schadevrije jaren van de tweede (bij Allianz verzekerde) auto meenemen vanwege de koppeling van de schadevrije jaren aan een specifieke auto (zelfde verhaal als hier op de KNMV site staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaria

Xaria

Boventitel

Ik denk dat je niet moet onderschatten hoeveel postcode effect heeft op de verzekering. Een schadevrij jaar zegt niet zoveel. Ik heb er zelf 15, maar bij de huidige verzekeraar maakt het bar weinig uit of je er nou 10 of 30 hebt. Het is allemaal dezelfde korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Xaria Oh ja dat kan er ook mee te maken hebben. Wij zijn namelijk precies in die periode van de randstad naar het noorden verhuisd. Daar zijn dus niet alleen de huizen goedkoper, maar ook de autoverzekeringen blijkbaar.

Overigens merkte ik ook nog wat anders bij het maken van een werkplaatsafspraak omdat er nog altijd een trilling in de banden zit sinds aflevering een maand geleden, wat doortrilt naar het stuur. Mijn dealer in de randstad plande minstens 6 weken vooruit, dat vond ik erg lang en dus heb toen gezegd: kan ik niet naar jullie andere vestiging dat is ook inmiddels een stuk dichter bij voor mij? Dat kon, ik werd ook netjes door hun zelf gebeld: 2,5 week later al een afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
Hallo

Ik ben vandaag een Volvo XC40 full electric rijder en op einde van lease en op zoek naar een vervanger. Eigenlijk wel heel tevreden van de Volvo, zeer mooie afwerking en kwaliteit, maar het verbruik en de range vallen me wat tegen (is met de nieuwe versie wel iets verbeterd).

De Ionic 6 (ook 5) staat op mijn shortlist, maar er zijn een aantal punten waar ik wat twijfel. Kunnen jullie me helpen?

(1) Navigatie
In de volvo rijd ik met Google Maps, wat steeds up to date is qua kaarten en ook qua verkeer en files zeer correct en snel is (door o.a. data van Waze gebruikers). Wat zijn jullie ervaringen met de navigatie? Er is natuurlijk ook de optie om met Waze te rijden via Android Auto, maar dan dan is er wsch geen inplanning van laadstops. Bij Volvo vind ik het ook super dat ik ook de kaart kan zien achter het stuur, wat zeer prettig is. Is dit ook mogelijk op de Ioniq of is de kaart daar enkel op het middenscherm?

(2) Plastiek bumper
Op foto had ik mijn twijfels (door de vervorming van de foto), maar in het echt is vind ik de Ionic 6 een prachtige auto. Alleen vond ik de achterbumper onderaan heel plastiekerig overkomen door het feit dat het een plat recht stuk is en door de glans. Hang dit af van de uitvoering, of is dit steeds glanzend? Hoe kijken jullie er naar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@madhondt 1. Navigatie: ik ben al sinds een jaar of 5 een Apple CarPlay gebruiker, eerst Google Maps, de laatste paar jaar Apple Maps en probeer ook weleens Waze of Here Maps uit. Als je Android Auto gebruikt komt het op hetzelfde neer natuurlijk.

Als het je om planning van laadstops gaat, heb je bijv. ABRP (A Better Route Planner) die ook met AA/AC werkt.

Ik heb een enkele keer de ingebouwde Hyundai navigatie getest, maar werkelijk het enige punt waarop ik Hyundai/Kia wat vind achterlopen is juist het navigatie en infotainment deel. Niet dat het slecht is, want de ingebouwde navi heeft routeplanning en wordt ook bijgewerkt, al is dat eens paar 6 maanden uit mijn hoofd.

In mijn zoektocht naar een andere auto heb ik oa ook de Renault Megane proefgereden (als test voor de Scenic E-Tech) en die heeft net als jouw Volvo XC40 Google Maps navigatie. Ik kan niet ontkennen dat die integratie zeer goed werkt en als je het hebt over geïntegreerde navigatiesystemen waarschijnlijk de beste zijn samen met wat Tesla aanbiedt. Voor mij had ik echter zoiets van: waarom heb ik dat per se nodig? Ik kan Apple CarPlay (of Android Auto) gebruiken bij de Hyundai. En die enkele keer per jaar dat ik laadstops moet plannen kan ik of alsnog de ingebouwde navigatie gebruiken, of een gespecialiseerde app zoals ABRP.

Wel goed om te weten: via de ingebouwde navigatie kijkt de Hyundai wel of er beschikbare laders zijn, hoe snel ze zijn én preconditioneert hij het accupakket. Dat schijnt een must te zijn om echt die 250 kW of meer te halen. Doe je dat niet dan kan het weleens de helft zijn, ook niks om je voor te schamen natuurlijk, maar toch.

2. Plastic bumper: Dit hangt van de uitvoering af, of de kleur die je kiest. Niet of het plastic is, want dat is het volgens mij altijd. Maar mijn serenity white heeft bijv. een grijs-zilveren achterbumper. Terwijl sommige kleuren gecombineerd worden met zwart of donkergrijs. De First Editions hebben volgens mij altijd zwart, ook met serenity white bijvoorbeeld.

Zie deze post bijv. voor het verschil tussen een serenity white en transmission blue qua achterbumper:
IONIQ6WE in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"

Hier zie je een serenity white First Edition met zwarte onderkant:
MooDyBLueS in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"

En een ultimate red met zwarte bumper:
zonoskar in "Het grote Hyundai Ioniq 6 topic"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:22:
@madhondt 1. Navigatie: ik ben al sinds een jaar of 5 een Apple CarPlay gebruiker, eerst Google Maps, de laatste paar jaar Apple Maps en probeer ook weleens Waze of Here Maps uit. Als je Android Auto gebruikt komt het op hetzelfde neer natuurlijk.
@MooDyBLueS bedankt voor de uitgebreide feedback!
Met ABRP ben ik bekend en heb het ook gebruikt om vooraf reizen te plannen met Volvo, maar al hetgeen via Carplay of Android Auto gebeurt heeft geen kennis van de batterij status van de auto, toch? Dus vooraf plannen, ja, maar interactief herplannen op basis van werkelijke status ontbreekt m.i.
MooDyBLueS schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 09:22:
@madhondt 2. Plastic bumper: Dit hangt van de uitvoering af, of de kleur die je kiest. Niet of het plastic is, want dat is het volgens mij altijd. Maar mijn serenity white heeft bijv. een grijs-zilveren achterbumper. Terwijl sommige kleuren gecombineerd worden met zwart of donkergrijs. De First Editions hebben volgens mij altijd zwart, ook met serenity white bijvoorbeeld.
Niet helemaal duidelijk uit je antwoord en de foto's: zijn er ook uitvoeringen waar het plastiek mat is ipv glanzend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

madhondt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:31:
Hallo

Ik ben vandaag een Volvo XC40 full electric rijder en op einde van lease en op zoek naar een vervanger. Eigenlijk wel heel tevreden van de Volvo, zeer mooie afwerking en kwaliteit, maar het verbruik en de range vallen me wat tegen (is met de nieuwe versie wel iets verbeterd).

De Ionic 6 (ook 5) staat op mijn shortlist, maar er zijn een aantal punten waar ik wat twijfel. Kunnen jullie me helpen?

(1) Navigatie
In de volvo rijd ik met Google Maps, wat steeds up to date is qua kaarten en ook qua verkeer en files zeer correct en snel is (door o.a. data van Waze gebruikers). Wat zijn jullie ervaringen met de navigatie? Er is natuurlijk ook de optie om met Waze te rijden via Android Auto, maar dan dan is er wsch geen inplanning van laadstops. Bij Volvo vind ik het ook super dat ik ook de kaart kan zien achter het stuur, wat zeer prettig is. Is dit ook mogelijk op de Ioniq of is de kaart daar enkel op het middenscherm?

(2) Plastiek bumper
Op foto had ik mijn twijfels (door de vervorming van de foto), maar in het echt is vind ik de Ionic 6 een prachtige auto. Alleen vond ik de achterbumper onderaan heel plastiekerig overkomen door het feit dat het een plat recht stuk is en door de glans. Hang dit af van de uitvoering, of is dit steeds glanzend? Hoe kijken jullie er naar?
1). Navigatie: de auto heeft een online verbinding waarmee de altijd actuele wegen en file situatie wordt opgehaald. Wanneer die verbinding er niet is krijg je bij het plannen zelf een melding en wordt teruggevallen op de kaart in de auto zelf (6 maanden updates). Wanneer de verbinding is hersteld wordt meteen naar de actuele situatie bijgewerkt. Ik mijn ervaring is de online actualiteit vergelijkbaar met die van Google, wel zijn er accent verschillen qua routeplanning, en is het op sommige punten even wennen aan de uitgesproken teksten. De aanwijzingen zelf komen met pijltjes in de HUD, de kaart alleen op het hoofd display.
Apps als ABRP kunnen dingen toevoegen, maar eigenlijk alleen als je die in combinatie met een OBD dongle gebruikt. Qua beveiliging zijn daar bij een aantal OBD dongle uitvoeringen vraagtekens bij te stellen, maar dat laat ik aan jezelf over.
Mijn ervaring is dat de range van de auto veel groter is dan onze eigen stop interval (ongeveer 2 uur). Wanneer het tijd wordt voor een stop geef ik dat in de navigatie aan door te zoeken naar een lader langs de route. Er wordt dan keurig voorverwarmd als nodig, en de auto is eerder vol dan wij (met kleine kinderen) klaar zijn.
Als lease rijder ben je waarschijnlijk geen Tesla lader, maar houd er rekening mee dat je bij 400V laders (Tesla V2 en V3, misschien ook V4) maar de helft van de maximale laadsnelheid haalt.

2). Kleur van de bumper: zoals MooDyBLueS al aangaf, deze is afhankelijk van de uitvoering. Zou je eventueel met de complementaire delen aan de zijkant kunnen laten wrappen. Geeft ook wat bescherming aan de bovenkant van de bumper bij het in/uitladen.
Bij rode lak is het in elk geval glanzend antraciet met een spikkeltje er in.

Grootste pluspunt aan de Ioniq 6 vind ik de beenruimte achterin. Die is echt op limousine niveau. De kleine man van 3 kan daardoor niet in mijn rug trappen, wat heerlijk rustig rijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zomaar0iemand
madhondt schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 08:31:
Hallo

(1) Navigatie

(2) Plastiek bumper
Als aanvulling, de ingebouwde navigatie kan zowel op de HUD als op het scherm achter het stuur weergeven worden, en zelfs alle 3 tegelijk voor de gezinsleden met slecht richting gevoel 😉.

Over de bumper ik heb zelf de Nocturne Grey Matt editie met zwart glanzende bumper + grijze accenten. Ziet er niet heel verkeerd uit maar had zelf liever ook Matt gehad, alleen is de Matt van Hyundai niet super “Matt” dus het loopt opzich mooi over. Hier een foto na het wassen (Connect LR):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIrG6lr44BBPrp1kYnDzfZ28Il8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZTdHRlm5MlpdcuNtn2IPMcL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkfAfGoM3mZbqwQPmL7jhaPpw0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J6JAWXxt2DOVBalkxrvG6KZY.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 22 ... 41 Laatste