zonoskar schreef op maandag 27 mei 2024 @ 13:27:
[...]
Ik zou HDA misschien nog op de snelweg gebruiken als het niet altijd aanstaat. Maar bij ons in de buurt is het systeem ronduit gevaarlijk met alle wegen die halverwege de rijbaan nog lijnen hebben. HDA snukt af en toe zo hard aan het stuur dat je moeilijk tegen kunt sturen en als dan een trekker tegemoet komt is dat niet fijn.
Ik snap je punt en niet om tegen je in te gaan, maar om wellicht mee te denken om het werkbaarder voor je te kunnen maken.
Als ik je zo hoor bedoel je 60-wegen met fietsbelijning? Dan zet ik hem ook even uit. Het is de knop linksboven op het stuur. Of de up/down knop links die heeft ook een centrale indrukknop die het hele HDA/ACC systeem annuleert. Enige wat dan overblijft is de lane keep assist, maar die geeft in mijn ervaring geen ruk aan het stuur, eerder een lichte correctie.
Op de snelweg klaagt ie ook om de 30 sec dat ik mijn handen op het stuur moet houden, dus de detectie is ook klote.
Klopt, ik vind ook dat ie snel klaagt. Maar het is eerst alleen visueel met de melding op het cluster en HUD. Met een simpel wiebeltje aan het stuur ben je ervan af. Ik zie het ook als mankement omdat ie zo goed stuurt dat je zelden hoeft te corrigeren en dus ook zelden zelf stuurinput geeft.
Andere optie die ik aan het uitproberen ben is bij de eerste visuele waarschuwing dat gewoon negeren, soms gaat ie alsnog weg als ie toch iets van een stuurbeweging detecteert, soms blijft ie in beeld en gaat ie na ik meen nog een minuut piepen. Als je dan gelijk even miniem wiebelt, is het ook over. Hoef je minder vaak te wiebelen.
Dus dit is een van de dingen die ik meteen uitzet en verder eigenlijk nooit meer aanzet. Ik kan er niet van op aan, dus dan maar uit. Als het standaard uit zou staan, dan zou ik het wellicht op de snelweg nog aanzetten (net als ACC), maar nu heb ik gewoon een sticker over de camera zitten en daarmee is ook DAW uitgeschakelt. Want als je bij een chicane een paar keer over de lijnen rijdt piept dat ding 30! sec lang (I'm not kidding). Ik vind een piepje of 2 niet erg, maar als de auto 30 sec lang piept dan laat maar.
Misschien kan je op dit gebied even met je dealer schakelen, want ik heb het in mijn 2000 km nog maar 1x meegemaakt ("Neem een pauze!" met koffie icoontje) en ik rijd hier ook op veel 80/60 wegen met landbouwverkeer, rotondes en gekke situaties waarbij je wel over de lijnen moet en heb niet het idee dat het zo snel problemen geeft als jij nu aangeeft.
Als de EU nog meer van die K systemen verpicht gaat stellen was dit mijn laatste nieuwe auto. Er zijn genoeg fijne auto's van voor 2022 waar je 10 of 15 jaar in kunt rijden.
Ik ben de laatste die gaat zeggen dat het allemaal perfect werkt, want je hebt op een aantal punten naar mijn mening zeker gelijk, maar ik zit wel in de houding van: die paar onvolkomenheden zijn prima te doen met de voordelen van alle andere hulpsystemen.
Zo vind ik het bijv. ook heerlijk filerijden met een auto als deze. Ja, hij trekt langzaam op naar verhouding, maar dan geef ik zelf even gas bij om erbij aan te sluiten.
En wat betreft de camera afplakken zou ik wel even oppassen: ik heb met mijn verzekeraar nog een gesprekje gehad over hoe het eigenlijk kan dat ik nu €25/mnd minder betaal dan mijn veel goedkopere MX-30 hiervoor. Reden? Al die hulpsystemen. Wat ik ermee wil zeggen: het zou mij niks verbazen als er bepaalde clausules in de verzekering zitten die o.a. afplakken verbieden en je mogelijk in de problemen kunnen brengen mocht je een aan jou verwijtbaar ongeluk krijgen en dit wordt ontdekt. Verder moet je het uiteraard voorzal zelf weten, ik ga echt niet de politie agent uithangen, maar weet wat je doet is all I'm saying.