Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vanochtend mijn IONIQ 6 eindelijk op mogen halen. Wat is die parelmoer wit toch mooi in het echt! :9~ Het prachtige weer helpt natuurlijk mee, maar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKbH1a5pf9YNFcXAZOeq2R1snGg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WxvqPTSHFeNfykLDGRjdYWBd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_wKh3AQTV-0_ufBBd-ljXBe0N4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6cQd8ElkjE9pqE5aaOv1bEn.jpg?f=fotoalbum_tile

Op de foto komt het echt niet goed over, in het echt is hij vele malen mooier. Maar beter dan een foto kan ik het voor jullie helaas niet maken. :P

Dealer had hem netjes met 95% afgeleverd. Eerste ritjes gemaakt, A/C gewoon aan, stukjes 60/80/100 wegen en het verbruik na 56 km gereden te hebben: 12,9 kWh/100 km. Hier valt wel aan te wennen. 8)

Onze Kia e-Soul kwam werkelijk nooit onder de 15 kWh/100 km uit en zonder ook maar mijn best te doen (ik moet de auto nog leren kennen). Dit verbruik nu al is geweldig.

Auto rijdt heerlijk, nog comfortabeler op de 18" sloffen dan de 20" waarmee ik de proefrit maakte. Je merkt wel dat je iets qua scherpte in stuurgedrag verliest en het sturen gaat nog lichter (smallere banden), maar niet storend. Daarnaast heb ik inmiddels de My Driving Mode optie gevonden waarmee ik stroompedaal respons, vermogen en stuur respons individueel in heb kunnen stellen. Ik hou van een relaxte respons op het stroompedaal (zoals in Eco) maar wel zwaarder sturen (zoals in Sport).

Het hete hangijzer: de piepjes. Ik kan er wel aan wennen hoe ik het nu ervaren heb, wel is het binnen de bebouwde kom bij ons in de wijk regelmatig zo dat hij op een stuk 50 ineens denkt dat het 30 is of andersom en sowieso schakelt hij dan heel veel van snelheid waarbij hij elke keer die enkele pling geeft, dat vind ik nog het meest storende. Uiteindelijk de piepjes als je te hard rijdt vind ik meer dan prima. Heb met Here Maps getest wat de gps-snelheid was op 50 km/u en dat bleek 48 km/u te zijn, prima dus.

Verder heb ik net als in de Kia uitgezet dat hij bij het benaderen van de auto gelijk de spiegels uitklapt, want in mijn ervaring was dat best irritant. Lichtelijk irritant is dat Hyundai ook de lampen erop koppelt en dat niet individueel in te stellen is. Het zij zo.

Verder: wat een stilte aan boord! Op de snelweg met 100 km/u cruisend konden mijn vrouw en ik en ook de kinderen normaal praten met elkaar, de radio hoeft niet zo hard om hem verstaanbaar te maken, dat is echt zo fijn en heb ik gemist sinds ik een aantal jaar geleden mijn laatste Lexus de deur uit deed.

Wel had ik het bandengeluid bij 18" nog iets minder verwacht maar dat lijkt vrijwel gelijk aan de 20" te zijn. Niet erg, maar dat is letterlijk het enige wat je enigszins nog hoort. Kan ook aan de Hankook Eco banden liggen die er nu onder liggen, de 20" waarmee ik de proefrit reed waren Pirelli Sport nog iets. Heb zelf goede ervaringen met Bridgestone Turenza of Michelin Primacy, maar goed... eerst de Hankook's maar eens oprijden.

Oh en na die rit van 56 km, begonnen met 95% acculading, geëindigd met 90%. Bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:42:
Vanochtend mijn IONIQ 6 eindelijk op mogen halen. Wat is die parelmoer wit toch mooi in het echt! :9~ Het prachtige weer helpt natuurlijk mee, maar toch.

[Afbeelding][Afbeelding]

Op de foto komt het echt niet goed over, in het echt is hij vele malen mooier. Maar beter dan een foto kan ik het voor jullie helaas niet maken. :P

Dealer had hem netjes met 95% afgeleverd. Eerste ritjes gemaakt, A/C gewoon aan, stukjes 60/80/100 wegen en het verbruik na 56 km gereden te hebben: 12,9 kWh/100 km. Hier valt wel aan te wennen. 8)

Onze Kia e-Soul kwam werkelijk nooit onder de 15 kWh/100 km uit en zonder ook maar mijn best te doen (ik moet de auto nog leren kennen). Dit verbruik nu al is geweldig.

Auto rijdt heerlijk, nog comfortabeler op de 18" sloffen dan de 20" waarmee ik de proefrit maakte. Je merkt wel dat je iets qua scherpte in stuurgedrag verliest en het sturen gaat nog lichter (smallere banden), maar niet storend. Daarnaast heb ik inmiddels de My Driving Mode optie gevonden waarmee ik stroompedaal respons, vermogen en stuur respons individueel in heb kunnen stellen. Ik hou van een relaxte respons op het stroompedaal (zoals in Eco) maar wel zwaarder sturen (zoals in Sport).

Het hete hangijzer: de piepjes. Ik kan er wel aan wennen hoe ik het nu ervaren heb, wel is het binnen de bebouwde kom bij ons in de wijk regelmatig zo dat hij op een stuk 50 ineens denkt dat het 30 is of andersom en sowieso schakelt hij dan heel veel van snelheid waarbij hij elke keer die enkele pling geeft, dat vind ik nog het meest storende. Uiteindelijk de piepjes als je te hard rijdt vind ik meer dan prima. Heb met Here Maps getest wat de gps-snelheid was op 50 km/u en dat bleek 48 km/u te zijn, prima dus.

Verder heb ik net als in de Kia uitgezet dat hij bij het benaderen van de auto gelijk de spiegels uitklapt, want in mijn ervaring was dat best irritant. Lichtelijk irritant is dat Hyundai ook de lampen erop koppelt en dat niet individueel in te stellen is. Het zij zo.

Verder: wat een stilte aan boord! Op de snelweg met 100 km/u cruisend konden mijn vrouw en ik en ook de kinderen normaal praten met elkaar, de radio hoeft niet zo hard om hem verstaanbaar te maken, dat is echt zo fijn en heb ik gemist sinds ik een aantal jaar geleden mijn laatste Lexus de deur uit deed.

Wel had ik het bandengeluid bij 18" nog iets minder verwacht maar dat lijkt vrijwel gelijk aan de 20" te zijn. Niet erg, maar dat is letterlijk het enige wat je enigszins nog hoort. Kan ook aan de Hankook Eco banden liggen die er nu onder liggen, de 20" waarmee ik de proefrit reed waren Pirelli Sport nog iets. Heb zelf goede ervaringen met Bridgestone Turenza of Michelin Primacy, maar goed... eerst de Hankook's maar eens oprijden.

Oh en na die rit van 56 km, begonnen met 95% acculading, geëindigd met 90%. Bizar.
Fijn dat ie zo goed bevalt, heel veel plezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
RoVi71 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:40:

Ik heb deze bij de Ail aangeschaft voor de middenconsole. Veel handiger dan die diepe bak...
[Afbeelding]
Lijkt mij ook wel handig, bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ga die Ali bak ook eens bekijken. En vreemd dat er bij @MooDyBLueS Hankook onder ligt, ik kreeg de auto op Nexen banden.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:44

koboy

Heb een idee voor een icon

Is een beetje afhankelijk van verkrijgbaarheid. Voorkeur voor Hyundai en Kia is Hankook geloof ik....
Is Hankook niet een onderdeel van hetzelfde mega-concern?

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:08:
Ik ga die Ali bak ook eens bekijken. En vreemd dat er bij @MooDyBLueS Hankook onder ligt, ik kreeg de auto op Nexen banden.
Bij mij zaten (en zitten nog steeds) de Pirelli P Zero banden eronder.
Erg stille banden, maar m.i. met een vrij hoge rolweerstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:16:
Is een beetje afhankelijk van verkrijgbaarheid. Voorkeur voor Hyundai en Kia is Hankook geloof ik....
Is Hankook niet een onderdeel van hetzelfde mega-concern?
Ze hebben zo te lezen wel een deal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY18_CR_uLHj2PzIlZfQIEXBtrs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdjTHjlPgmARFWVaeDmZpUuO.jpg?f=user_large

https://www.hankooktire-m...ffe1a16770244d70ec3bae3ed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stephenvw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-09 17:08
Ondertussen ook eens met plastidip aan het werk gegaan :)
het is, voor een leek, nog vrij vlot gegaan.

Carwash test is zonder problemen verlopen. Enkel de door de garage zeer slecht gemonteerde voorste plaat is eraf gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r6E-wDFxJO2Ed1vn-ZrsGd4MiIM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2N3tJqUdz8TG74HF53kIbVnM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:08:
Ik had het nog specifiek gevraagd, want onze Kia e-Soul (2020) kwam met die Nexen banden en dat vind ik me een partij grote bagger. Heb uiteindelijk bij de Kia uitgezongen tot ze aan vervanging toe waren, nu ligt er rondom Michelin Primacy 4(+) onder. Wat een verschil... De Kia is qua bandengeluid van luidruchtige herrieschopper naar hoorbaar aanwezig gegaan (ja de Kia is heel slecht geïsoleerd qua geluid). Nu overstemt het windgeruis het bandengeluid, dat zegt wel genoeg qua verbetering.

Zodoende vroeg ik bij de dealer ook welke banden hij op geleverd zou worden, dat bleek dus Hankook te zijn. Want als dat Nexen weer zou zijn, dan had ik toch echt vriendelijk verzocht/onderhandeld/zelf betaald voor Michelin of Bridgestone.

Edit: ik zie nu net dat de 2024 prijslijst (mijn IONIQ 6 is een 2024 model, geen oude voorraad) inderdaad de Hankook banden vermeldt.

[ Voor 6% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-04-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:25:
[...]

Bij mij zaten (en zitten nog steeds) de Pirelli P Zero banden eronder.
Erg stille banden, maar m.i. met een vrij hoge rolweerstand.
Dat zijn de 20" toch? Volgens mij inderdaad zeer goede banden, maar niet per se op eco gericht en ook breder dan de 18".

Heeft er ook mee te maken dat de 18" banden 225/55 zijn en volgens de prijslijst de 20" 245/40. Die 2 cm breder merk je wel, in positieve én negatieve zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:28:
[...]

Dat zijn de 20" toch? Volgens mij inderdaad zeer goede banden, maar niet per se op eco gericht en ook breder dan de 18".

Heeft er ook mee te maken dat de 18" banden 225/55 zijn en volgens de prijslijst de 20" 245/40. Die 2 cm breder merk je wel, in positieve én negatieve zin.
Klopt, zijn de 20".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@stephenvw Ziet er goed uit. Ik moet het bij mij nog doen, de vinyl laat hier en daar al los, dus het ziet er niet meer zo mooi uit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhOd_vAZb93VriS2nJwvNLiDv44=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pFVRLZFCexhrPEO8cTbgWxX2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgIKcfPezpukfNRxLpgUxWGtzkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YV9B3ALf9qD21AVKfcP0jJ83.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMXHYrGNvaJjRmVHD1gvuEp2b7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pwkql6Y9fqj5CPnFRcLyjE5l.jpg?f=user_large

Ik heb een band kapot gereden op een stoeprand (dom), Ik hoop dan maar dat ze die Nexen niet kunnen vinden en er iets anders op komt. Maar dan moet de andere kant ook denk ik.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 08:03
Iemand ervaring en tips mbt het volgende?
Vanochtend bij instappen melding [i]Controleer Electrisch systeem

Eigenwijs dacht ik dat lost zich wel op net als veiligheidsmeldingen bij nat/koud weer.

Na een paar kilometer echter de melding Stop voertuig. Controleer oplaadfunctionaliteit of iets dergelijks.
Auto aan de kant gezet en helemaal uit en na korte tijd weer aangezet. Meldingen blijven verschijnen.

Ondersteuningsdienst gebeld en nu afwachten..

Heeft iemand hier ervaring mee en een mogelijke eenvoudige oplossing?

Is er iets fout? "Ik heb het niet gedaan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PH_ONE
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 31-07 16:01
Vannacht is er een infotainment update geinstalleerd op m'n Ioniq 6, nu merkte ik tijdens m'n tripje naar werk vannochtend dat er geen bluetooth audio meer lijkt te spelen. Zie nog wel de media informatie op m'n scherm. Zie ook de playtime lopen, maar geen geluid wat ik ook probeer. Opnieuw verbinden, telefoon verwijderen etc. Anderen ook dit probleem na de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

PH_ONE schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:44:
Vannacht is er een infotainment update geinstalleerd op m'n Ioniq 6, nu merkte ik tijdens m'n tripje naar werk vannochtend dat er geen bluetooth audio meer lijkt te spelen. Zie nog wel de media informatie op m'n scherm. Zie ook de playtime lopen, maar geen geluid wat ik ook probeer. Opnieuw verbinden, telefoon verwijderen etc. Anderen ook dit probleem na de update?
Had dit gisteren ook. Druk up de volume knop zette de boel weer aan.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vanochtend toch even geprobeerd de piepjes uit te zetten, valt me op dat die optie niet rechtsboven in het scherm met de veiligheidsopties te vinden is. Waar een verkeersbord hoort te staan zoals ik met de proefrit auto heb ervaren.

Dus zojuist eens gekeken en ik blijk nog op software versie CE_E.EUR.04.221028.MICOM te zitten terwijl volgens deze tabel het CE_E.EUR.S5W.L.001.001.231102 hoort te zijn.

Beetje jammer dat je een nieuwe auto koopt en de dealer niet de moeite neemt deze te updaten.

Ik zag ook dat er een nieuwe update is volgens de auto, maar de knop bijwerken blijft uit. Ik weet vanuit mijn ervaring met Kia dat het ook via USB kan, maar wat is ervoor nodig om deze over-the-air te kunnen doen? Gaat hij hem eerst volledig zelf downloaden en moet ik daar op wachten?

En is het altijd een kwestie van zelf op "bijwerken" drukken en dan in/bij de auto blijven? Of update hij zelf wanneer de auto uit staat (evt. nadat ik op bijwerken heb gedrukt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:29

3_s

BaseT schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:13:

Eigenwijs dacht ik dat lost zich wel op net als veiligheidsmeldingen bij nat/koud weer.

Na een paar kilometer echter de melding Stop voertuig. Controleer oplaadfunctionaliteit of iets dergelijks.
Auto aan de kant gezet en helemaal uit en na korte tijd weer aangezet. Meldingen blijven verschijnen.

Die eerste melding had ik onlangs ook, maar die ging daarna automatisch weg en is niet meer terug geweest sindsdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
MooDyBLueS schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:12:

Dus zojuist eens gekeken en ik blijk nog op software versie CE_E.EUR.04.221028.MICOM te zitten terwijl volgens deze tabel het CE_E.EUR.S5W.L.001.001.231102 hoort te zijn.
Software versie (S5W) is wat anders dan de firmware versie (MICOM). Maar het kan alsnog zijn dat je een software update achterloopt hoor.

Bij die van mij ging het OTA updaten ook niet goed en moest ik het via usb doen (is wat werk met een stickje maken en lang wachten maar verder wel goed te doen hoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ignition_mp schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:40:
[...]

Software versie (S5W) is wat anders dan de firmware versie (MICOM). Maar het kan alsnog zijn dat je een software update achterloopt hoor.

Bij die van mij ging het OTA updaten ook niet goed en moest ik het via usb doen (is wat werk met een stickje maken en lang wachten maar verder wel goed te doen hoor)
Moet het dan de versie zijn die onder Navigatie-app-versie staat? Daarvan zegt mijn auto:
STD5W.EUR.HMC.221024.50f33d7

Het updaten via USB heb ik met de Kia een paar keer gedaan, ging inderdaad goed. Zie nu ook dat de Navigation Updater software bijgewerkt is en voor zowel Kia als Hyundai is, kan je via de settings wisselen, heel fijn als eigenaar van elk merk 1 auto. :)

Ik ga wel even een paar dagen afwachten en anders in het weekend zelf updaten maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vanochtend 38,5 km naar een klant gereden: 13,1 kWh/100 km. Nog lager dan gisteren. Met dit verbruik kom je op een netto bereik van 587 km met de 77 kWh accu. Ja die 18" velgen (en het weer natuurlijk) lijken hun vruchten af te werpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
BaseT schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:13:

Helaas geen eenvoudige oplossing, dit lijkt heel erg op een kapotte ICCU. Zie bv Kratos in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonrops
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-08 16:55
De Ioniq 6 is voor mij een serieuze kandidaat als volgende auto. Eerder in dit topic is gesproken over de afwezige cruise control bij aangekoppelde aanhanger. Als caravanbezitter is dit een lastige. Daarom heb ik de klantenservice maar eens aangeschreven. Eigenlijk tegen beter weten in. Uit de reactie blijkt dat ze zich niet in de kaarten laten kijken, er blijkt in ieder geval geen urgentie uit. Hieronder staat het relevante deel van het antwoord.
Wij hebben uw vraag aan de technische afdeling voorgelegd en zij geven aan dat er op dit moment vooralsnog nog geen updates aangekondigd zijn voor de IONIQ 6 welke dit probleem zou kunnen verhelpen. Misschien dat dit er in de toekomst wel komt, maar dit kunnen we op dit moment niet garanderen/ met zekerheid zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
antonrops schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:25:
De Ioniq 6 is voor mij een serieuze kandidaat als volgende auto. Eerder in dit topic is gesproken over de afwezige cruise control bij aangekoppelde aanhanger. Als caravanbezitter is dit een lastige. Daarom heb ik de klantenservice maar eens aangeschreven. Eigenlijk tegen beter weten in. Uit de reactie blijkt dat ze zich niet in de kaarten laten kijken, er blijkt in ieder geval geen urgentie uit. Hieronder staat het relevante deel van het antwoord.

[...]
Check:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byAQ7d_tM_oLfRn4weyvKNs9V7o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2TABEIwolrGKy4uu5k9s4qE9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lambriks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-04 14:56
zonoskar schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:35:
Over carplay/android auto gesproken. Telkens als ik mijn Android telefoon aansluit springt de media player op spotify. Dat wil ik niet altijd, maar zelfs als ik de media player op DAB zet en dan mijn telefoon afkoppel, toch wordt Spotify weer actief als ik de tel weer aansluit. Ik krijg ook niet gevonden hoe ik dit af zet. In het begin was dit nl. niet het geval, maar toen had ik nog nooit Spotify gebruikt in AA. Is dit een instelling? Of moet ik Spotify afsluiten ofzo?
Dat is volgens mij gewoon een instelling van Android Auto (op de telefoon). Optie 'Muziek automatisch starten' even uitzetten deed het voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 22:13
Iemand een idee hoe je dmv ODBLink je accu degradatie uitleest?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:33:
Accu degradatie “lees” je niet uit, dat test je. Check bijv eens een van de vele accu degradatie tests van Autoweek op YouTube. Net een Tesla Model X online gekomen.

Degradatie an sich is namelijk nauwelijks uit te lezen, wel kan de auto potentieel slechte cellen herkennen en uitschakelen maar dan moet het wel heel erg bont gemaakt worden.

Een test kijkt naar de begin voltages, eind voltages en km’s die je eruit hebt geperst van 100% naar zo dicht mogelijk bij 0%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaseT
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-07 08:03
jouwheld schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:07:
[...]

Helaas geen eenvoudige oplossing, dit lijkt heel erg op een kapotte ICCU. Zie bv Kratos in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"
Het blijkt inderdaad een kapotte ICCU te zijn. Auto staat voorlopig bij de dealer :(

Wel echt bijzonder dat dit na 6 maanden en iets meer de 15k km al voorkomt.

Onderdeel is besteld maar geen enkele indicatie wanneer die binnen gaan komen. Erg jammer maar kan daar weinig aan veranderen dus wacht maar af.

Is er iets fout? "Ik heb het niet gedaan"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
hemertje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:33:
TNO heeft hier onderzoek naar gedaan -> Afbeeldingslocatie: https://mijn.bovag.nl/downloads/onderzoek-cijfers/haalbaarheid-van-de-bepaling-van-de-restcapaciteit/tno-2021-r10550-ivdm-rapport-batterijcheck-eindrap

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yBHAx9DnSvDPnR9M4oS55s8aSM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cAMToPKY0xYZ2Q5sAdFRFWGe.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
BaseT schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Het blijkt inderdaad een kapotte ICCU te zijn. Auto staat voorlopig bij de dealer :(

Onderdeel is besteld maar geen enkele indicatie wanneer die binnen gaan komen. Erg jammer maar kan daar weinig aan veranderen dus wacht maar af.
Is een gekend probleem bij Ioniq 5 en 6 en kan op ieder moment optreden, er is ook een terugroepactie voor in voorbereiding. Check maar eens op https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx of je VIN hier invullen https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGGFjwbJ7zfOA1ZaOv1sSLHU41A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gHmwRop5MaydYavWaQsibg3U.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
AnjaT850 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:45:
Mijn auto was vanochtend weer dood (startaccu) en ik had de startbooster in de kofferbak liggen 8)7
(wel open gekregen via een kabeltje onderaan de zijkant van de achterbank).
Ik hoop dat ik nu in aanmerking kom voor vervanging van de 12V accu.
12V accu is vandaag vervangen door een nieuwe _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 20:36
zomaar0iemand schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 17:17:
[...]

Dit lijkt inderdaad het probleem te zijn _/-\o_ ! Kan het nu reproduceren door stil te staan, temperatuur op max, fan speed op 5 en dan hoor je hem aan en afslaan door op het "heat" knopje te drukken! Ook tijdens het rijden (dan is het harder) kan je het geluid hiermee stoppen en weer starten. Wordt door de dealer teruggebeld voor een afspraak, ik hou jullie op de hoogte van het uiteindelijke probleem.
Kleine update: Vandaag naar de dealer geweest, alles uitgelezen maar helaas niks kunnen vinden. Door het warme weer weigerde de auto om de verwarming aan te doen (ook met een instel temperatuur van 27C) dus helaas konden we het niet reproduceren |:( . Advies van de dealer is direct terugkomen als het geluid zich weer voordoet (of de temperatuur zakt en ik het weer kan reproduceren). Andere optie was de auto een dag te laten staan om helemaal open te schroeven maar daar waren we beiden niet echt happig op.

Blijkbaar heeft de auto een interne en externe temperatuur sensor en intern gaf hij 22C aan en dan weigert hij gewoon de verwarming te starten.Gelukkig maakt de airco geen vervelend geluid, wordt vervolgt bij slecht weer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 16:44
BaseT schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:57:
[...]

Nog lang volgehouden dan! 😅
Ik kreeg mijn Ioniq6 op 6 oktober en kon 13 oktober al niet meer DC-laden vanwege een kapotte ICCU. Afspraak maken duurde het langst vanwege drukte bij de garage. Zodra de unit binnen is, en volgens mij kan dat al vrij snel, is het ook binnen een dag weer gerepareerd. Daarna nog geen probleem daarmee weer gehad. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Terugroepactie staat inmiddels genoteerd bij het RDW onder mijn kenteken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDlhVwOxpH0ru3CLPjuQbSMr-cA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPYXJ3SVtCMETQNkC2jwaC2j.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongRangeStyle
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
lfah2000 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:10:
[...]

https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

USB maken en updaten..Ik heb dit al 2 x gedaan. De online update duurde te lang (is ook erg groot 25 Gb)
Vandaag ook maar middels USB stick update uitgevoerd en dat ging wel okey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
LongRangeStyle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:41:
[...]

Hier ook, want ik wou de enigszins eenvoudige manier van snelheidspiepjes hebben en de oude software versie had dat niet.

De update was wel erg lang, heb zo'n 45 min in de auto gezeten. De voortgangsbalk liep ook een 2e keer, geen idee of er meer bijzat, maar de 2e run ging in ±15 ipv ±30 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Hier ook, want ik wou de enigszins eenvoudige manier van snelheidspiepjes hebben en de oude software versie had dat niet.

De update was wel erg lang, heb zo'n 45 min in de auto gezeten. De voortgangsbalk liep ook een 2e keer, geen idee of er meer bijzat, maar de 2e run ging in ±15 ipv ±30 min.
De volgende keer kan je de auto verlaten en na een uur terugkomen als je niet wil blijven zitten

Nadat de update gestart is de raam openen en de deur sluiten , dan met je arm door de raam en je auto afsluiten, de raam sluit dan vanzelf en de auto gaat op slot

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:32:
[...]

Wat bedoel je met eenvoudige manier van snelheidspiepjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongRangeStyle
hemertje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:59:
[...]

De volgende keer kan je de auto verlaten en na een uur terugkomen als je niet wil blijven zitten

Nadat de update gestart is de raam openen en de deur sluiten , dan met je arm door de raam en je auto afsluiten, de raam sluit dan vanzelf en de auto gaat op slot
Je krijgt op display het advies om auto aan te laten tijdens het updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:59:
[...]

Ik wou na je eerste zin reageren met: "ik woon in de randstad, wat denk je zelf? :P " maar die tip kende ik nog niet. Bedoel je dan de knop op de middenconsole bij die van de ramen zit waarmee je de portieren sluit?

En kan je dan altijd van buitenaf weer de auto openen? Omdat hij wel aan staat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:35:
[...]

Wat bedoel je met eenvoudige manier van snelheidspiepjes?
Oeps, ik zie nu dat ik een typfout heb gemaakt. Ik bedoelde "een eenvoudige manier om snelheidspiepjes uit te zetten".

De oude software had niet dat verkeersbord met "snelheid" vanuit instellingen -> auto -> rijhulp. Sterker nog: het scherm had wel alle andere opties, maar snelheidswaarschuwingen heb ik niet kunnen vinden in de oude software. De nieuwe software wel.

Met de favorieten-knop op het dashboard gekoppeld aan instellingen, is het 4 tikjes om uit te schakelen. Wel laat ik het allemaal aan op ritten waarbij ik veel op snelwegen of 80 wegen zit, dan vind ik het juist behulpzaam. Wat ik ondanks alle piepjes ook fijn vind is dat als je zeg 102 km/u rijdt, dan piept ie wel even 4x maar zolang je op ACC 102 km/u aan blijft houden, gaat hij niet na een tijdje nogmaals piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
LongRangeStyle schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Misschien begrijp ik @hemertje verkeerd, maar ik denk dat hij bedoelt dat je wel de auto aanlaat maar de deuren op slot doet en ramen dicht.

Vraag me dan dus alleen af of je de auto van buitenaf nog wel open krijgt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Ben net terug met de Ioniq 6 van een week Italië. Wat een heerlijke reisauto. Terug kon ik in Duitsland ook stevig doorrijden (150 op de CC). Verbruik stijgt dan ook aanzienlijk naar 27 kWh/100 op de 20 inch bij 19 graden.

Viel me deze reis ook op, hoeveel effect stevige tegenwind heeft op je gebruik, als je bv 80 rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
LongRangeStyle schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:41:

Welke update is dit geweest?
Ik heb nl nog geen melding ontvangen van een nieuwe update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
LongRangeStyle schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:58:
[...]

Je zet hem dan ook niet uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:45:
[...]

Ik wou na je eerste zin reageren met: "ik woon in de randstad, wat denk je zelf? :P " maar die tip kende ik nog niet. Bedoel je dan de knop op de middenconsole bij die van de ramen zit waarmee je de portieren sluit?

En kan je dan altijd van buitenaf weer de auto openen? Omdat hij wel aan staat natuurlijk.
Ja precies zo
En ja van buitenaf dan weer gewoon te openen

Kreeg zelf deze tip van de monteur van mijn dealer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongRangeStyle
AnjaT850 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Ik kreeg melding dat kaarten verouderd waren. En als je update uitvoert wordt volgens mij de kaarten EN infotainment system software bijgewerkt naar hogere versie.
Zo zit de functionaliteit bij dat wanneer je een tunnel in gaat rijden met open ramen, dat de ramen automatisch sluiten en lucthcirculatie over gaat naar interne circulatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgxi9irvmkoGLxkRmuI6Zx5kjZ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Ea2Tn0ids5xnZ10dmrCWrTY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Kan iemand mij een goede grannycharger voor de Ioniq 6 aanraden? Of maakt het niet uit welke je bestelt op het web?

Kijk nu naar deze:
https://voldt.nl/products...ar-8a-16a-3-7kw-laadkabel

[ Voor 32% gewijzigd door Azqi op 07-05-2024 13:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glennoo
  • Laatst online: 12-09 13:05
Azqi schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:25:
Kan iemand mij een goede grannycharger voor de Ioniq 6 aanraden? Of maakt het niet uit welke je bestelt op het web?

Kijk nu naar deze:
https://voldt.nl/products...ar-8a-16a-3-7kw-laadkabel
Heb je die niet standaard bij de auto gekregen? Ik heb hem zelf nog nooit gebruik. Zit nog in de plastic verpakking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

glennoo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:41:
[...]

Heb je die niet standaard bij de auto gekregen? Ik heb hem zelf nog nooit gebruik. Zit nog in de plastic verpakking.
Je hebt gelijk 🙈. Gevonden, dankjewel @glennoo . 🎉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

AnjaT850 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Ik heb vandaag voor het eerst een OTA update gekregen. Net na vertrek de melding dat er een update was, en bij het parkeren de vraag of hij geïnstalleerd moest worden. Datum van de software ligt een paar dagen voor die op de website (231030 ipv 231102).
Wat mij ook opviel in de bluelink app was dat de modelnaam systeem CE_TEST is. Volgens de website zou dit met CEAE moeten beginnen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Azqi schreef op zondag 5 mei 2024 @ 11:21:
Ben net terug met de Ioniq 6 van een week Italië. Wat een heerlijke reisauto. Terug kon ik in Duitsland ook stevig doorrijden (150 op de CC). Verbruik stijgt dan ook aanzienlijk naar 27 kWh/100 op de 20 inch bij 19 graden.

Viel me deze reis ook op, hoeveel effect stevige tegenwind heeft op je gebruik, als je bv 80 rijdt.
Wow, dat is best stevig en zal zeker aan de combi 20" + 150 km/u liggen.

Toevallig heb ik gisteren én eergisteren een lange rit van 105 km heen en terug gemaakt, waarvan gisteren allebei na 19u waren en ik zo'n driekwart van de rit 130 km/u heb kunnen rijden, totaal 210 km dus. De heenrit met ±17 graden nog: 15,8 kWh/100 km, de late avondrit terug met ±13 graden: 17,0 kWh/100 km. Op 18" inch.

Met nog een kleine rit van 37 km bij die 4 lange ritten heb ik totaal 457 km op een acculading gereden. En dat is met echt doorrijden geweest, geen Eco stand.

Er is vandaag 71,38 kWh in de accu gegaan en dat komt totaal neer op een verbruik van 71,38 kWh / 457 km * 100 km = 15,62 kWh/100 km. En dat is incl. laadverliezen want dit is wat mijn laadpaal rapporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op zondag 5 mei 2024 @ 19:26:
[...]

Ja precies zo
En ja van buitenaf dan weer gewoon te openen

Kreeg zelf deze tip van de monteur van mijn dealer
Kijk, dat is een mooie optie om te weten. Die ga ik onthouden en de eerstvolgende keer uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had gisteren een ritje van 60 Km, vrijwel alleen 80 wegen. Verbruik kwam op 113Wh/km uit met de 18" wielen. Niet slecht, maar ik denk dat ik met de Ioniq 28kWh wel onder de 100 uitgekomen was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik heb deze week twee updates gehad. Telkens gewoon aanvaard. Na stoppen en opnieuw vertrekken (heeft wel meerdere uren stil gestaan), was die geïnstalleerd.
Waarom zou je dan USB gebruiken? Enkel om sneller de update te hebben en niet te moeten wachten tot ze aangeboden worden OTA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

3_s schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:57:
Ik heb deze week twee updates gehad. Telkens gewoon aanvaard. Na stoppen en opnieuw vertrekken (heeft wel meerdere uren stil gestaan), was die geïnstalleerd.
Waarom zou je dan USB gebruiken? Enkel om sneller de update te hebben en niet te moeten wachten tot ze aangeboden worden OTA?
Ik heb de auto nu iets meer dan een jaar. Het is voor het eerst dat ik een update OTA krijg. Die van voorjaar '23 had ik na 2 maanden voor we in juni op vakantie gingen met de hand geïnstalleerd, de update van najaar '23 kreeg ik gisteren eindelijk OTA door.
Vandaag weer een nieuwe update OTA, is hij aan het downloaden nu al een aantal uur..... Misschien was het stuk van gisteren de infotainment, en komt vandaag de kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vandaag nog even een rit naar ons oude huis moeten maken, kom ik plots binnen 5 minuten gewoon 2 IONIQ 6 rijders tegen.

Een volledig zwarte FE met zwarte velgen en een biophillic blue FE met eveneens zwarte velgen. Beiden waren ook mijn witte aan het bewonderen en ik die van hun. :D In een zat een ouder echtpaar, leuk om te zien dat het ook het oudere publiek aanspreekt en niet elke pensionado in een SUV eindigt.

Overigens krijg ik met mijn witte met 18" aero velgen verrassend veel ongevraagde positieve reacties op de velgen. Ik vond ze zelf eigenlijk gewoon prima, niks meer niks minder, daarom verbaast het mij dat men ze zo gaaf en/of mooi vindt.

De witte parelmoerkleur valt ook erg in de smaak, van stormtrooper dankzij de getinte achterruiten en zwarte spoiler tot aan futuristisch spaceship heb ik al voorbij horen komen. Ook zei iemand: "Ken je die hoverboards uit Back to the Future? Zo klinkt jouw IONIQ 6 als je voorbijrijdt." :P

Dan een vraagje: het lijkt alsof ik nu na ruim een week nog steeds een hele lichte trilling in het stuur voel, ik denk dat het wellicht door de banden komt (onbalans) maar na 1 week en 900 km gereden te hebben (ja gelijk een erg drukke week) zou ik wel verwacht hebben dat het nu weg zou zijn.

Banden (Hankook 18") geven tijdens het rijden voor 2.8 bar en achter 2.9 bar aan. Soms zelfs 0.1 hoger bij een of meerdere banden. Ik moet nog even in de deur kijken of dit de normale bandenspanning is, maar herkennen mensen dit qua trilling in het stuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 20:36:

Ik heb vandaag voor het eerst een OTA update gekregen. Net na vertrek de melding dat er een update was, en bij het parkeren de vraag of hij geïnstalleerd moest worden. Datum van de software ligt een paar dagen voor die op de website (231030 ipv 231102).
Wat mij ook opviel in de bluelink app was dat de modelnaam systeem CE_TEST is. Volgens de website zou dit met CEAE moeten beginnen.....
Ik heb nu ook de OTA update ontvangen, versie 231030 en ook CE_TEST.
Misschien ontvang ik vanmiddag of morgen de laatste versies, want volgens mij heb ik ook nog niet de nieuwste kaartversie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HP4jFaKEcbr05XmtYhouIwImCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BnsL9BDdqyJ9DTgsmlIJLLR7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:00:

Dan een vraagje: het lijkt alsof ik nu na ruim een week nog steeds een hele lichte trilling in het stuur voel, ik denk dat het wellicht door de banden komt (onbalans) maar na 1 week en 900 km gereden te hebben (ja gelijk een erg drukke week) zou ik wel verwacht hebben dat het nu weg zou zijn.

Banden (Hankook 18") geven tijdens het rijden voor 2.8 bar en achter 2.9 bar aan. Soms zelfs 0.1 hoger bij een of meerdere banden. Ik moet nog even in de deur kijken of dit de normale bandenspanning is, maar herkennen mensen dit qua trilling in het stuur?
Ik vind 2.8 bar eigenlijk wel meevallen, in de handleiding staat volgens mij 2.5 bar voor beide velgmaten en bij max belasting 2.6/2.9 bar.
Zelf heb ik ze op 2.6 bar en in de winter 0.2 bar hoger.
Ik had wel een trilling in het stuur toen ze mijn winterbanden te hard hadden opgepompt (> 3.2 bar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lichte trilling heb ik ook. In het begin van de Ioniq 5 leveringen had men daar ook veel last van. Bij mij is het nu nauwelijks merkbaar, dus ik laat het zo. Ik heb Nexen banden overigens.

@AnjaT850 Ik heb in feb toen ik de auto kreeg een usb update gedaan, mijn software versie is L.001.001.231102. vreemd dat de OTA zo ver achterloopt

[ Voor 36% gewijzigd door zonoskar op 09-05-2024 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 21:26
Bij mij bleek de OTA optie om te downloaden uitgevinkt. Dus aangezet en meteen was er een update. Die geïnstalleerd en meteen stond die optie weer uit. Dus maar meteen weer aangezet. Daarna niet meer gekeken of er nog meer kwam.
Had de hele week niet in de auto gezeten, maar morgen moet ik wel een stukkie rijden, dus mocht er nog iets van een update komen van de kaart, zie ik dat hopelijk vanzelf verschijnen.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 15:08:
Lichte trilling heb ik ook. In het begin van de Ioniq 5 leveringen had men daar ook veel last van. Bij mij is het nu nauwelijks merkbaar, dus ik laat het zo. Ik heb Nexen banden overigens.

@AnjaT850 Ik heb in feb toen ik de auto kreeg een usb update gedaan, mijn software versie is L.001.001.231102. vreemd dat de OTA zo ver achterloopt
Als je met achter lopen bedoelt dat het zo lang geduurd heeft voordat hij aangeboden werd geef ik je gelijk, maar het versie verschil tussen de OTA en de USB is wel 2 dagen......
De tweede update heeft trouwens de versie naar 231102 gebracht, en ook de CE_TEST naar de juiste waarde gebracht.
De update vinkjes stonden na de tweede update uit, heb ik weer aangezet

Het lijkt er op dat Hyundai pas kort geleden de OTA echt heeft opengezet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nog iets, het is bekend dat met een aanhanger of fietsendrager alle hulpsystemen uitgezet worden. maar ik vond dit in het drive mode menu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i0w0SAXxEylgkqlwIxHH9-xZVnM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VS7bnVHUsWKsu3j3PaCRvvvL.jpg?f=user_large

Maar deze lijkt niets te doen, ACC doet het nog steeds niet als ik deze setting uit zet. In de handleiding kan ik er ook niets over vinden, iemand een idee wat dit zou moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
Heb dit menu nog niet gezien, maar heb ook geen trekhaak. Ik kan me voorstellen dat het iets doet met regeneratieve remkracht die tijdens het rijden gebruikt wordt in ACC. In het ideale geval is dit iets wat verschijnt als de auto merkt dat je iets hebt aangesloten, maar het zou fijn zijn als optie trekhaakkoffer/fietsendrager er ook in zat die de ACC altijd actief houdt.

En nog een kleine update over de OTA setting. Die stond vanochtend weer uit :-( Dus hij lijkt die niet aan te houden wat ik bijzonder vind. Iemand anders hier ook last van?

[ Voor 19% gewijzigd door AeoIus op 10-05-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Laatst online: 12-09 13:05
AeoIus schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:26:
Bij mij bleek de OTA optie om te downloaden uitgevinkt. Dus aangezet en meteen was er een update. Die geïnstalleerd en meteen stond die optie weer uit. Dus maar meteen weer aangezet. Daarna niet meer gekeken of er nog meer kwam.
Had de hele week niet in de auto gezeten, maar morgen moet ik wel een stukkie rijden, dus mocht er nog iets van een update komen van de kaart, zie ik dat hopelijk vanzelf verschijnen.
Waar zag jij die optie? Ik zie die nergens terug in het systeem van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
glennoo schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:44:

Volgens mij staat dit in de Bluelink app onder '.... meer -> servicelijst -> (onderaan) infotainment OTA-update'.
Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iGudKJS1VrjqecqVzWBMDCoy7W0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dNI1bShOurUfumjR0eiXhYdO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
glennoo schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:44:
[...]
Je kunt in de auto bij je instellingen waar je je versie informatie ziet helemaal naar beneden scrollen.
Daar staat die optie bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
Kreeg vandaag trouwens ook de navigatie update via OTA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
AeoIus schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:17:
Kreeg vandaag trouwens ook de navigatie update via OTA
Ik heb gisteren ook de laatste OTA-update ontvangen.
Maar ik mis nu onder de versie informatie dat de OTA-update is geactiveerd, in de app staat het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hebben jullie ook dat de bluelink app hele andere getallen laat zien dan de auto? Ik heb de auto gisteren 100% opgeladen, de app geeft aan 595 km bereik, de auto 565 km. Na een rit van 30 km geeft de auto 134Wh/km aan, de app geeft 120Wh/km.

Geen OTA update gezien trouwens. Misschien de auto eens porren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

zonoskar schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:52:
Hebben jullie ook dat de bluelink app hele andere getallen laat zien dan de auto? Ik heb de auto gisteren 100% opgeladen, de app geeft aan 595 km bereik, de auto 565 km. Na een rit van 30 km geeft de auto 134Wh/km aan, de app geeft 120Wh/km.

Is de app wel gerefreshed? Dat is bij mij bij openen niet altijd zo. Na een refresh(pull down swipe op scherm Status) klopt hij bij mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online

Volgens mij heb jij al eerder een usb update gedaan, OTA-update loopt behoorlijk achter ;)
Software versie is bij mij nu L.001.001.231102 en kaartversie is 16.48.69.024.631.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje

De auto rekent alles bij elkaar, dus ook Airco gebruik etc
Wellicht rekent de App alleen de rij energie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

hemertje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:16:
[...]

De auto rekent alles bij elkaar, dus ook Airco gebruik etc
Wellicht rekent de App alleen de rij energie?
Dat zou het kunnen zijn. Ik had de airco aan toen ik vanmorgen in de auto stapte. Dit zou dus wel betekenen dat ik maar 21 km van de WLTP af zit. Niet slecht :)

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 13-05-2024 14:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 16:44
Azqi schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:55:
[...]

Is de app wel gerefreshed? Dat is bij mij bij openen niet altijd zo. Na een refresh(pull down swipe op scherm Status) klopt hij bij mij wel.
Kan het misschien ook komen omdat je de Climate Control aan hebt staan? Ik heb weliswaar de 55kW variant maar ervaar namelijk hetzelfde. Wanneer de auto helemaal 100% geladen is, dan geeft de Bluelink app aan dat ik 375km kan rijden. Stap ik in de auto met Climate Control aan, dan is het rijbereik volgens de auto ca. 363km.
Gisteren toevallig de CC uitgezet, auto geladen en volgens de app 372km rijbereik en toen ik vanmorgen instapte gaf ook de auto ditzelfde rijbereik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Precies dat met de laatste update de volumeinstellingen gewijzigd zijn.
Voorheen luisterde ik podcasts op volume 40, nu nog maar op 10.
Ofwel is er aan m'n gsm iets veranderd, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:10
Kan na de update niet meer laden, al 3 verschillende palen probeert. Paal zegt GO maar auto zegt nein danke. 4 knipperende bolletjes bij de laadklep. Verder geen belangrijke meldingen in de app of in de auto behalve dat het dus niet lukt.

Iemand nog een idee wat ik kan proberen voordat ik met mijn laatste 100KM naar de garage ga?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Bschnitz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:38:
Kan na de update niet meer laden, al 3 verschillende palen probeert. Paal zegt GO maar auto zegt nein danke. 4 knipperende bolletjes bij de laadklep. Verder geen belangrijke meldingen in de app of in de auto behalve dat het dus niet lukt.

Iemand nog een idee wat ik kan proberen voordat ik met mijn laatste 100KM naar de garage ga?
Zowel AC als DC? Als je niet binnen zeg 10-15 km naar een DC snellader kan komen om dat te proberen én daarna alsnog zonder problemen je garage bereiken, zou ik zeggen: bel nu je garage.

Aan de andere kant: je hebt Hyundai pechhulp, dus als je echt strandt heb je die stok achter de deur. Ik snap echter heel goed dat je dat wilt voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Bschnitz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:38:

1 van de manieren waarop de ICCU kapot kan gaan. Als het goed is kun je nog DC laden, maar zowiezo de garage bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dunbar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-07 12:12
Woendag de auto na afsluiten de OTA update laten installeren, vanochtend de hele auto dood. De 12V batterij leeg. Nu weet ik niet of dit kwam door de update, of dat de batterij sowieso kuren heeft (de auto nog niet eerder 4 dagen niet gebruikt), maar slordig is het wel. Zou niet mogen voorkomen bij een gloednieuwe auto imho.

Tomorrow is often the busiest day of the week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Dunbar schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:49:
Woendag de auto na afsluiten de OTA update laten installeren, vanochtend de hele auto dood. De 12V batterij leeg. Nu weet ik niet of dit kwam door de update, of dat de batterij sowieso kuren heeft (de auto nog niet eerder 4 dagen niet gebruikt), maar slordig is het wel. Zou niet mogen voorkomen bij een gloednieuwe auto imho.
Tsja, lege 12V accu is probleem nummer 1 bij EV's. Vraag maar aan de pechhulp.
Reden er voor kan zijn een slechte accu (Hyundai heeft een slechte serie gehad); dealer pas de accu laten doormeten als hij een uurtje heeft stilgestaan. Hoe moeilijk de dealer doet kun je mazzel in hebben maar ook pech.
Je schrijft dat je de auto 4 dagen niet hebt gebruikt. Heb je dan de sleutel op zak? Als je te dicht in de buurt van de auto komt wordt hij elke keer "wakker".

Advies: bij de Lidl verkopen ze voor 5 tientjes een starthulp. Is ook erg handig bij een ICE (11 jaar oude Fiat met lekstroom door een kapotte bluetooth module).....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Dunbar schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:49:
Had je de auto wel aan laten staan tijdens de update?

BlueLink app afsluiten als de auto voor langere tijd stil staat kan ook wel eens helpen.

Ook wordt geadviseerd de auto aan te zetten (op ready) als de deuren voor langere tijd open staan (bijv tijdens schoonmaken vd auto).
Onderstaande wordt door Hyundai aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyHBEzaP0Bu8-V6lEMQOi0cH0Zw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/trWVK1BvrJUFosgPeiywQmLh.jpg?f=user_large

Mijn 12v accu is trouwens een paar weken geleden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
3_s schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:16:
Precies dat met de laatste update de volumeinstellingen gewijzigd zijn.
Voorheen luisterde ik podcasts op volume 40, nu nog maar op 10.
Ofwel is er aan m'n gsm iets veranderd, dat kan ook.
Volume is inderdaad aangepast in de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
jouwheld schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Volume is inderdaad aangepast in de laatste update.
En "for the better" als je het mij vraagt. Naar volume 40 moeten om een podcast of muziek een beetje te horen is natuurlijk van de zotte. Dat betekent dat er veel teveel stappen tussenzitten die niks betekenen en je je helemaal rot aan het draaien bent aan het wieltje op het stuur om maar iets van volumewijziging voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn74
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 11:27
Zijn hier nog meer mensen die vorig jaar een ioniq 6 besteld hebben en deze nog geleverd moeten krijgen?
Er werd destijds een levertijd van 3 maanden aangegeven, dit is inmiddels al opgelopen naar 6 maanden maar nog steeds geen chassis of vin nummer bekend dus ga er dan ook niet vanuit dat de auto momenteel onderweg is naar Nederland.
Benieuwd of iemand anders al wel een concrete leverdatum heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:10
koboy schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:16:
[...]

1 van de manieren waarop de ICCU kapot kan gaan. Als het goed is kun je nog DC laden, maar zowiezo de garage bellen.
Yup ICCU kapot. Auto blijft voorlopig bij de garage.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
martijn74 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:00:
Zijn hier nog meer mensen die vorig jaar een ioniq 6 besteld hebben en deze nog geleverd moeten krijgen?
Er werd destijds een levertijd van 3 maanden aangegeven, dit is inmiddels al opgelopen naar 6 maanden maar nog steeds geen chassis of vin nummer bekend dus ga er dan ook niet vanuit dat de auto momenteel onderweg is naar Nederland.
Is het lease of privé? Als het privé is, zou ik eens met de dealer gaan praten omdat er legio voorraad staat in heel het land, mits dat natuurlijk net je uitvoering+kleur is. Er staan letterlijk vele tientallen Connects, een wat kleiner aantal Lounge en ook wat Styles hagelnieuw te koop. Wellicht dat je dealer om te praten is om je zo een te leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door MooDyBLueS op 14-05-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zelfs als het lease is zou ik rond gaan bellen. Maar bij mij was de VIN ook pas 3 weken voor levering bekend, dus dat wil niet veel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:03:
Zelfs als het lease is zou ik rond gaan bellen. Maar bij mij was de VIN ook pas 3 weken voor levering bekend, dus dat wil niet veel zeggen.
Ik heb genoeg collega's die leasen en meestal is er weinig tot geen flexibiliteit omdat contracten al bij bestelling gesloten zijn en prijzen door leasemaatschappijen vastgesteld zijn. Dus ja je kan altijd bellen natuurlijk, maar profiteren van de dingen waar je als privé rijder van kan profiteren is er meestal niet bij, erg kleine kans dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AeoIus
In de lease kan het soms ook worden geruild. De dealer die mij mij mocht leveren had geen zilver metallic besteld bij zijn eerste modellen. Nadat ik aangaf toch echt die kleur te willen zou de levering 30 september worden.
Paar weken later werd ik gebeld. Hij is er, dus had hem in juni. Dus ze hebben die misschien geruild met een andere dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Aeolan Ja dat had ik dus ook bij mijn Volvo V40. Ik wou die graag in polestar blauw, maar dat ging lang duren. De dealer heeft toen samen met de leasemaatschappij rondgebeld en toen was de levertijd ineens maar 3 maanden omdat een andere dealer deze kleur wel had besteld. Je kan altijd proberen :) Ik heb overigens ook 12 maanden gewacht (11 maanden na bestellen was de auto binnen) op mijn Ioniq 6 omdat ik perse de rode kleur wou en niemand die kleur had voorbesteld. Ben er zeer blij mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMXHYrGNvaJjRmVHD1gvuEp2b7A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Pwkql6Y9fqj5CPnFRcLyjE5l.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2AHB6nwMjEN0y4rIuGUVjJQoaI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tGHjPgIx578fWjX5TVS5EVwP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AeoIus schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:21:
In de lease kan het soms ook worden geruild. De dealer die mij mij mocht leveren had geen zilver metallic besteld bij zijn eerste modellen. Nadat ik aangaf toch echt die kleur te willen zou de levering 30 september worden.
Paar weken later werd ik gebeld. Hij is er, dus had hem in juni. Dus ze hebben die misschien geruild met een andere dealer.
Ja een soort van 1 op 1 ruil is inderdaad het probleem niet. Probleem komt als er iets wezenlijk anders is: uitvoering of prijs bijvoorbeeld. Dan is het al heel snel of nee of dat je de kortingen op geen enkele manier doorberekend krijgt en je dus een goedkopere auto tegen een eigenlijk te hoge prijs rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

martijn74 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 13:00:
De auto staat een maand op de boot.....
3 maanden is wel snel hoor, wie heeft dat doorgegeven, dealer of leasemaatschappij?

Mijn auto is 15 december 2022 besteld, 13 december 2022 gebouwd en eind maart 2023 rolde hij volkomen onverwacht bij de dealer voor de deur van de trailer. Op het moment van bestellen hield ik nog rekening met minimaal 6 maanden levertijd, maar het werden er 3½. N.B. mijn auto is dus uitgeleverd terwijl de in oktober bestelde first editions nog lang niet allemaal waren afgeleverd of aangekomen in Nederland. Gelukje van een door de importeur bestelde (voorraad?) auto.

Toen ik bestelde was het niet mogelijk om op wat voor manier dan ook de voortgang te volgen voor de dealer. Alleen als je online bestelde kreeg je die gegevens wel.... Misschien dat het systeem van de dealers nu zo aangepast is dat deze info er wel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn74
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 11:27
koboy schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 00:14:
[...]

De auto staat een maand op de boot.....
3 maanden is wel snel hoor, wie heeft dat doorgegeven, dealer of leasemaatschappij?

Mijn auto is 15 december 2022 besteld, 13 december 2022 gebouwd en eind maart 2023 rolde hij volkomen onverwacht bij de dealer voor de deur van de trailer. Op het moment van bestellen hield ik nog rekening met minimaal 6 maanden levertijd, maar het werden er 3½. N.B. mijn auto is dus uitgeleverd terwijl de in oktober bestelde first editions nog lang niet allemaal waren afgeleverd of aangekomen in Nederland. Gelukje van een door de importeur bestelde (voorraad?) auto.

Toen ik bestelde was het niet mogelijk om op wat voor manier dan ook de voortgang te volgen voor de dealer. Alleen als je online bestelde kreeg je die gegevens wel.... Misschien dat het systeem van de dealers nu zo aangepast is dat deze info er wel is.
De 3 maanden levertijd werd toen door de dealer aangegeven. Begreep wel van de dealer dat Hyundai Nederland werkt aan een ETA lijst voor alle bestelde auto's, maar deze is er dus nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

martijn74 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:27:
[...]

De 3 maanden levertijd werd toen door de dealer aangegeven. Begreep wel van de dealer dat Hyundai Nederland werkt aan een ETA lijst voor alle bestelde auto's, maar deze is er dus nog niet.
Toen ik bestelde werd er vanuit Hyundai Nederland ook geen verwachte levertijd gegeven. Mijn inschatting van minimaal 6 maanden toen was er 1 van mijzelf nadat ik om de ervaren levertijden van de Ioniq 5 in het begin had gevraagd (die op dat moment bij lange na niet werd gehaald).
Dit was ook de reden dat ik er zo bovenop heb gezeten: ik had een private lease contract dat eind juli afliep. Dus toen woensdag eind van de middag de orderboeken open gingen, zat ik donderdag 9 uur mijn bestelling te plaatsen. De verkoper wist nog niet eens dat dat kon, alleen zijn baas. Op die manier was ik de grote bulk van lease contracten voor.

3 maanden is alleen haalbaar wanneer een auto geproduceerd wordt op of vlak na het moment van bestellen, simpelweg omdat de boot er al een maand over doet, en er om de week 1 vertrekt. Tel daar bij op de tijd die nodig is voor de douane aan beide kanten, transport naar de dealer.....
Kijk eens naar de eerste pagina's van dit draadje, er zijn een aantal first edition bestellers die de voortgang konden volgen en iedereen op de hoogte hielden. Dit waren vooraf ingeplande productie plekken van vooraf geconfigureerde auto's, als ik me goed herinner half december. Half maart werden de eerste afgeleverd.

Waarom die van mij er nog voor heeft gezeten weet ik niet. Misschien dat hij oorspronkelijk als dealer demo was bedoeld? Ik vermoed wel dat de rode kleur er iets mee te maken had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
martijn74 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:27:
[...]

Lol, hoor ik dat goed? Een "Estimated Time of Arrival" lijst, die er nog niet is? Hoe moet ik dat in vredesnaam voor me zien? Dat alles nu nog aan de Koreaanse goden is overgeleverd? 8)7

Een ETA is toch wat de naam zegt: geschat. Niks zeker dus maar een grove indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 11:38:
[...]

En "for the better" als je het mij vraagt. Naar volume 40 moeten om een podcast of muziek een beetje te horen is natuurlijk van de zotte. Dat betekent dat er veel teveel stappen tussenzitten die niks betekenen en je je helemaal rot aan het draaien bent aan het wieltje op het stuur om maar iets van volumewijziging voor elkaar te krijgen.
maximaal volume hoort gewoon 100 te zijn, punt.
hoe je dat oplost zonder ligt bij de programmeur

in het verleden had Hyundai dit lineair gedaan waardoor je inderdaad blijft draaien in stappen van 1
wanneer Hyundai ervoor gekozen had dit exponentieel / logaritmisch of in stappen van 5 te doen i.p.v. stappen van 1, blijf je niet draaien tot in den treure

nu heeft Hyundai er dom voor gekozen de lineaire schaal met de stappen van 1 in te korten tot 40 bij maximaal volume 8)7

een mooi voorbeeld over hoe Hyundai denkt over de Man Machine interface van hun software :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koboy

koboy

hemertje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:28:
[...]

in het verleden had Hyundai dit lineair gedaan waardoor je inderdaad blijft draaien in stappen van 1
wanneer Hyundai ervoor gekozen had dit exponentieel / logaritmisch of in stappen van 5 te doen i.p.v. stappen van 1, blijf je niet draaien tot in den treure

nu heeft Hyundai er dom voor gekozen de lineaire schaal met de stappen van 1 in te korten tot 40 bij maximaal volume 8)7

een mooi voorbeeld over hoe Hyundai denkt over de Man Machine interface van hun software :?
Hier ben ik het niet met je eens.

Je kunt het op dit punt gewoon nooit goed doen. Als je de snelheid van draaien aan het wieltje gaat koppelen aan een exponentiële toename van de toename gaan er weer mensen zeuren dat dat te (on)gevoelig staat afgesteld, en moet daar weer een instelling voor komen.

Zo lang er een ongeveer lineaire toename komt in het waargenomen volume met het lineair oplopen van het getaletje zitten we op de goede weg (waargenomen volume is een logaritme van de daadwerkelijke geluidsdruk; er zit dus al een exponentiële toename in de versterkingsfactor in). Of het dan van 0 naar 40 loopt of van 0 naar 100 is volstrekt arbitrair, en gaat over gebruiksgemak waarbij een ophoging met 1 wel tot een verschil in volume moet leiden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Sorry, maar wat een onzin. Waarom moet het naar 100? Omdat je OCD je anders in de weg zit? Er zit 0 logica in een 0-100 schaal behalve dat het toevallig overeenkomt met een procentuele schaal.

(Semi-)professionele audio-apparatuur werkt juist met dB afwijkingen waarbij de schaal vaak van -80 dB naar +15 dB gaat. En let wel: de 0 dB waarde betekent niet stil, dat betekent het geijkte punt waarop de audio gemastered is. Als je dus op 0 dB draait, draai je op gelijk niveau, maar dat is echt bioscoop lawaai.

Mijn versterker thuis staat meestal ergens tussen de -50 en -30 dB, waarbij het standaard opstartvolume -50 dB is omdat -30 dB echt al serieus je buren kan doen wakkerschudden.

In de auto is het gewoon logischer dat je je niet het ongans scrollt met het scrollwiel. In de huidige 0-40 schaal is het prima te doen, maar ik heb de auto ook nog gekregen met de 0-100 schaal en dan ben je je echt helemaal rot aan het draaien om maar een klein beetje volume erbij te krijgen.

En leg dan eens uit waarom jij zo extreem stellig vindt dat het "0-100 moet zijn" en "0-40 dom is"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Volume van 0-11 toch?

[ Voor 164% gewijzigd door zonoskar op 16-05-2024 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

https://youtu.be/hW008FcKr3Q

Vooral de laatste zinnen in de scène zijn ook erg van toepassing hier.....

Pagina: 1 ... 21 ... 41 Laatste