Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenvw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-07 01:21
Ik heb nu een maandje een Hyundai Ioniq 6. De 77 batterij en voor de range 18inch onder laten zetten ipv de standaad grotere.

Nu had ik ergens de hoop dat ik daarmee rond de 545km ging halen (ipv de 614km wltp).
Ik heb helaas die wagen nog niet boven de 430 range gekregen.

Toegegeven ik woon op 3min van een snelweg en het werk is ook gewoon een afrit of 10 verder.
Dus gemiddeld een 105km/u met weinig of niks remmen. Maar maakt dat zo'n groot verschil?

Verbruik zie ik in de auto altijd staan rond de 16.9. In de app is driving ongeveer 88%. telt dat ook ergens mee in de berekening?

Ik rij mee met het verkeer dus tussen de 115-125 meestal.

[ Voor 5% gewijzigd door stephenvw op 12-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:32

koboy

Heb een idee voor een icon

@MooDyBLueS Kijk nou eens wat er in mijn google feed langskomt (nou ja, de Tesla versie dan): een reistassenset op maat:
https://www.car-bags.com/...4-deurs-sedan-detail.html

Bak geld, maar een goede tas kost je on line al snel 60 euro per stuk....

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

stephenvw schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:41:
Ik heb nu een maandje een Hyundai Ioniq 6. De 77 batterij en voor de range 18inch onder laten zetten ipv de standaad grotere.

Nu had ik ergens de hoop dat ik daarmee rond de 545km ging halen (ipv de 614km wltp).

Toegegeven ik woon op 3min van een snelweg en het werk is ook gewoon een afrit of 10 verder.
Dus gemiddeld een 105km/u met weinig of niks remmen. Maar maakt dat zo'n groot verschil?

Verbruik zie ik in de auto altijd staan rond de 16.9. In de app is driving ongeveer 88%. telt dat ook ergens mee in de berekening?

Ruim 600km WLTP betekent voornamelijk stad en provinciale weg rijden. Zo te zien rijd je 90% of meer snelweg, en dan is het verbruik een stuk hoger. Luchtweerstand gaat kwadratisch omhoog met de snelheid. Wat ik me herinner van 120/130 ritten is een verbruik richting de 20kWh/100km, dus die 16,9 ziet er kloppend uit.

Maar meerijden met het verkeer, 115-125, dat is niet in de randstad...... Als je de snelheid laat zakken naar 100 op de teller moet je makkelijk in de buurt van de 500km op de range indicator kunnen komen. De app neemt alle verbruik tijdens de rit mee. Enige verschil dat ik weet is dat de app voor de resterende range altijd uitgaat van airco uit, en de meter in de auto de stand van de airco meerekent.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:49

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik denk dat 40% wel een goede schatting is voor regeneratie. In de Bluelink app kun je zien hoeveel je hebt opgewekt met remmen. Bij mij is dat deze maand 68kWh en 179 kWh verbuikt, dus ik heb door remmen 38% energie terug gewonnen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
stephenvw schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:41:

Als ik kijk naar onze e-Soul 64 kWh met 452 km WLTP dan haal je dat ook alleen in zomer met veel gemixt verkeer. Doe je zelfs alleen snelweg 105 km/u op de teller op ACC dan houdt het toch echt wel bij 400 op en dan doe ik het erg rustig aan.

Bij de e-Soul is het vanwege z'n vorm funest om 115-125 te gaan rijden, dan schiet het naar 23-25 kWh/100 km en kan ik 300 km bereik zelfs vergeten.

Dus zonder zelf nog in de IONIQ 6 te rijden kan ik uit ervaring met de nodige andere EV's wel opmaken dat het geen gek bereik is, zeker niet met 115-125 rijden. Want ook al is het gemiddeld 105, gemiddeld betekent dat je er ook boven heb gereden en dan gaan zelfs de aalgladde IONIQ 6 gewoon bovengemiddeld meer verbruiken dan bij 100, al is het wel een van de beter in dat opzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:57:
Ik denk dat 40% wel een goede schatting is voor regeneratie. In de Bluelink app kun je zien hoeveel je hebt opgewekt met remmen. Bij mij is dat deze maand 68kWh en 179 kWh verbuikt, dus ik heb door remmen 38% energie terug gewonnen.
Je vergeet de energie die je verbruikt hebt met op snelheid houden.......
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 14:09:
[...]

Je vergeet de energie die je verbruikt hebt met op snelheid houden.......
8)7
Precies. Meest simpele manier van uitleggen: stel je stapt in je auto, rijdt direct de snelweg op en blijft vanaf dat moment continu 105 km/u aanhouden totdat je accu bijna leeg is.

Dan heb je (zo goed als) niks geregenereerd maar ben je wel efficiënt geweest omdat er geen (grote) snelheidsvariaties waren.

Stel je nu voor dat je hetzelfde doet maar op de snelweg continu van 105 terug laat zakken naar 50 en gelijk weer terug naar 105 en daarna gelijk weer terug naar 50, etc. De hele tijd totdat je accu bijna leeg is.

In dat laatste scenario zal je absoluut veel regenereren, maar overall significant minder zuinig hebben gereden. Want elke keer ná het regenereren moet je weer méér stroom verbruiken om op 105 km/u te komen.

It's as simple as that. En dit geldt voor alle EV's. Verbruikte energie is nooit meer evenredig terug te krijgen.

TL;DR: Snelheid behouden is efficiënter en dus zuiniger dan variëren in snelheid. Hoe meer variatie, hoe hoger het verbruik.

En dat is ook precies waarom de een wel een nette 17 kWh/100 km kan noteren en een ander amper tot de 19 kWh/100 km weet te komen. Iets met rijgedrag. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MooDyBLueS op 12-04-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Oja, denkfoutje. Sorry.

/Edit: een oplossing voor het steeds te moeten uitzetten van de snelheidswaarschuwingen kan zijn dat je de cameras in de voorraam afplakt. Je driver attention systeem en lkas/lfa gaan daardoor ook uit, maar die moest ik toch al telkens uitzetten. Je krijgt wel een waarschuwing per systeem wat uitgeschakeld wordt (3x). Voor mij is dit een oplossing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW4mbre8WPg7y-La4_Rs3Na9Hqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hfj89Nxmyr8dnJaEw5Uwqd97.jpg?f=user_large

/edit2: Hmm, vanmorgen sprong de snelheidswaarschuwing halverwege de rit weer aan. Vreemd.

/edit3: Even niet over nagedacht dat de ruitenwissers ook via die camera aangestuurd worden, dus geen interval meer. Hmm, toch maar verwijderen dan. Helaas.

[ Voor 111% gewijzigd door zonoskar op 16-04-2024 09:48 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:

- Is de USB-A de enige poort die Apple CarPlay/Android Auto aan kan (net als in onze Kia) of zijn de 2 USB-C in de bak van de middenarmsteun daar ook voor geschikt? Liefst zou ik mijn telefoon wegleggen in die bak namelijk, lekker clean.
Wellicht is een dongle hiervoor een oplossing? De telefoon kan je dan gewoon wegleggen.
Voorbeelden: https://www.androidplanet...d-auto-draadloze-dongles/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Let met dit soort dongles. Ze draaien Android, maar je hebt geen idee of ze ooit een update krijgen, en hoe veilig/clean die Android build tot stand is gekomen.
LinusTechTips heeft ooit eens naar Android streaming kastjes gekeken, en bijna allemaal kwamen ze met gratis malware/backdoors meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:24:
Let met dit soort dongles. Ze draaien Android, maar je hebt geen idee of ze ooit een update krijgen, en hoe veilig/clean die Android build tot stand is gekomen.
LinusTechTips heeft ooit eens naar Android streaming kastjes gekeken, en bijna allemaal kwamen ze met gratis malware/backdoors meegeleverd.
Bedankt! Is dus toch iets wat je niet zomaar moet aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 11:16:
[...]

Wellicht is een dongle hiervoor een oplossing? De telefoon kan je dan gewoon wegleggen.
Voorbeelden: https://www.androidplanet...d-auto-draadloze-dongles/
Thanks voor de tip, maar ik ben nogal tegen draadloos en inderdaad de LTT conclusie kwam ook mij naar boven.

Ik ben primair een iPhone gebruiker dus qua Android durf ik er niks nuttigs over te zeggen (heb alleen Android Auto met een paar jaar oude Xiaomi eens getest), maar CarPlay draadloos maakt je telefoon gloeiend heet, muziek streaming via Apple Music is dan niet meer lossless, batterij loopt ontzettend hard leeg en combineer dat met de draadloze oplader moeten gebruiken of via een van de andere USB-poorten moeten opladen en dan heb je dus een recept voor een traag reagerende interface die je telefoon gigantisch belast (want GPS+Wi-Fi+opladen).

In mijn ogen is er niks mis met een kabeltje aansluiten, maar in dit geval is het zo dat ik een 15 Pro heb met USB-C en mijn vrouw nog een 13 met Lightning. Maar ik heb haar al gezegd dat ze anders even tot september/oktober moet wachten en dan lekker een iPhone 16 (Pro) aan moet schaffen, kunnen we tenminste 1 kabeltje gebruiken.

Of ik ga even kijken of ik een USB-A (auto zijde) naar USB-C (telefoon zijde) kabeltje kan vinden met USB-C naar Lightning verloop, maar die moet dan wel data hebben en niet alleen opladen, wat een groot deel van de goedkopere kabels doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

Ik ben waarschijnlijk wat ouderwets, maar buiten een specifieke use case als een toerrit met de MRA app heb ik nog geen nut gehad voor Android Auto.
Er zit een heel klein usb-stikje in de USB-A met de muziek die we over het algemeen fijn vinden in de auto, spotify starten we gewoon op vanaf de telefoon over Bluetooth audio, en die gaat zo lekker door op vergelijkbare muziek dat ik gewoon van de telefoon af kan blijven.
De interne navigatie doet het qua route net zo goed als Google maps, en ook wanneer je even geen internet verbinding hebt.

Ondertussen heb ik dus zo min mogelijk afleiding op het scherm; lekker rustig en wel zo veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:53

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Klopt het dat Tesla laders niet voorkomen in de routeplanning, of heb ik iets ergens fout gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

beschuit schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 16:20:
Klopt het dat Tesla laders niet voorkomen in de routeplanning, of heb ik iets ergens fout gedaan?
Tesla laders hebben het heel lang niet goed gedaan met de Ioniq5/6 ev6. Schijnt nu opgelost te zijn. Misschien dat het daardoor komt.
Maar let wel op: de Tesla laders zijn 400V, dat betekent dat je maximaal ongeveer 120kW kunt laden, een dat alternatieven meestal veel sneller zijn. De afweging tijd/geld moet je zelf maken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:42
MooDyBLueS schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 12:28:
[...]
Of ik ga even kijken of ik een USB-A (auto zijde) naar USB-C (telefoon zijde) kabeltje kan vinden met USB-C naar Lightning verloop, maar die moet dan wel data hebben en niet alleen opladen, wat een groot deel van de goedkopere kabels doen.
De USB-A in de console is met Data
De andere USB-C's zijn zonder Data, een gemis in het ontwerp en dat voor zo'n auto als deze
Anders had je je USB met muziek in je opbergbak van de middenconsole kunnen leggen en klaar
Nu gebruikt niemand deze USB-C naar mijn idee want wat zou je daarin willen opladen?

Voor een draadloze verbinding tussen auto, iPhone en dus ook CarPlay heb ik vorig jaar een Carlinkit CarPlay Ai TV Box Plus Android13 8+128GB aangeschaft. Werkt prima en inmiddels een paar online updates gehad!

En die snelheid piepjes, ik zet ze niet uit, nooit gedaan en ze vallen me niet eens meer op
De snelheidregistratie van de auto wijkt 1-2km/u af van GPS, standaard staat de (A)CC 2-4km sneller dan de toegestane snelheis en daarmee rij ik vrijwel altijd met het verkeer mee
Ik rij 90% op de ACC, zowel binnen als buiten de bebouwde kom

Inmiddels is de FE met 20" wielen 13 maanden in bezit en rij er iedere dag met een groot plezier en trots in rond!
Met 12 maanden had ik 27.863km, 589 uur en 53 minuten gereden met een gemiddeld van 19,6km/100km, waarbij in de zomer vorig jaar naar Zuid Frankrijk heen en weer met een 750kg zware vouwwagen erachter

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:15:
[...]

De USB-A in de console is met Data
De andere USB-C's zijn zonder Data, een gemis in het ontwerp en dat voor zo'n auto als deze
Anders had je je USB met muziek in je opbergbak van de middenconsole kunnen leggen en klaar
Nu gebruikt niemand deze USB-C naar mijn idee want wat zou je daarin willen opladen?
Ja ik vind het ook een gemis in het ontwerp. Mijn Mazda MX-30 heeft onder de middentunnel (gekke plek, maar met 1,2m kabeltjes prima te doen) 2x USB-A zitten en die zijn allebei CarPlay geschikt. Nu hangt daar dus een USB-C voor mij en Lightning voor mijn vrouw aan, andere connector, maar niet de hele tijd kabel wisselen.

Tegelijkertijd vind ik het niet iets om de auto voor te laten staan. Dat vond ik wel bij de Tesla Model Y zonder parkeersensoren sinds ergens in 2022 gezien hoe slecht Tesla Vision nog steeds werkt als je geen parkeersensoren hebt.

USB-C kan je nog steeds voor je passagier gebruiken natuurlijk, maar waarom er dan 2 zitten is mij ook een raadsel. Ik had het wel logisch gevonden als de USB-A én (op z'n minst 1) USB-C onder de armsteun allebei CarPlay hadden ondersteund.
Voor een draadloze verbinding tussen auto, iPhone en dus ook CarPlay heb ik vorig jaar een Carlinkit CarPlay Ai TV Box Plus Android13 8+128GB aangeschaft. Werkt prima en inmiddels een paar online updates gehad!
Volgens mij had ik in een eerdere post al eens alle minpunten benoemd die ik eraan vind zitten, zal misschien niet voor iedereen gelden, maar ik moet niks van draadloos hebben. ;)
En die snelheid piepjes, ik zet ze niet uit, nooit gedaan en ze vallen me niet eens meer op
De snelheidregistratie van de auto wijkt 1-2km/u af van GPS, standaard staat de (A)CC 2-4km sneller dan de toegestane snelheis en daarmee rij ik vrijwel altijd met het verkeer mee
Ik rij 90% op de ACC, zowel binnen als buiten de bebouwde kom
Ik probeer dat ook zoveel mogelijk, maar binnen de bebouwde kom moet ik met zowel de Mazda als Kia nu echt opletten dat er niet iemand voor me duikt, door de relatief lage snelheden en korte afstanden waarmee mensen invoegen of letterlijk zichzelf ervoor gooien trappen ze beide behoorlijk fel op de rem anders.

Binnenkort ervaren hoe dat met de nieuwe interpretatie van Hyundai gaat.
Inmiddels is de FE met 20" wielen 13 maanden in bezit en rij er iedere dag met een groot plezier en trots in rond!
Met 12 maanden had ik 27.863km, 589 uur en 53 minuten gereden met een gemiddeld van 19,6km/100km, waarbij in de zomer vorig jaar naar Zuid Frankrijk heen en weer met een 750kg zware vouwwagen erachter
Hmm, ik vind dat als ik heel eerlijk mag zijn een vrij slecht verbruik.

Wij houden met Spritmonitor elke laadsessie bij (als je eraan gewend bent 10-15 sec werk) en daaruit maak ik bij onze Kia op dat we 47.000 km gereden hebben, incl. een vakantie naar Frankrijk ook maar zonder iets erop of erachter en ons gemiddelde verbruik zit nu op 17,9 kWh/100 km. Wel staat deze op de standaard 17" aero velgen en Michelin e-Primacy banden (± 1,5 jaar voor en ±6 maanden ook achter, daarvoor Nexen af-fabriek). Maar voor de rest heeft de auto de aerodynamica van een koelkast.

(Ter info: de Mazda staat na 13.000 km op 18,6 kWh/100 km op 18" velgen, maar wel vaak 100 km/u sukkelen en als het kan geen airco gebruiken maar bij kouder weer de stoel- en stuurverwarming en in warmer weer het dakraam eerst open, al gaat op 80+ wegen de airco wel gewoon aan vanwege het lawaai anders.)

En dit zijn dus zelfs de waardes mét laadverliezen want ik houd bij wat de laadpalen aangeven (soms de laadpas app achteraf, in het geval van publiek laden) en niet wat de auto aangeeft, dat is nog iets lager namelijk.

Nu snap ik die vouwwagen, maar Zuid Frankrijk is ±1200km enkele reis, dus veel meer dan zeg 3000km zal je waarschijnlijk niet ermee gereden hebben, iets meer dan 10% maar van je totale km's dus. Zouden het dan toch de 20" velgen zijn die het hem doen? Of rijd je vaak 130 km/u 's avonds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Grote klap van dat extra verbruik zit in de 20" velgen hoor. Het is letterlijk wie mooi wil zijn moet financiële pijn lijden ;)

Wat betreft auto's die zich er voor gooien en daardoor de ACC in de ankers laten gaan: met een beetje gas geven gaat hij niet zo hard in de ankers, en kun je het een beetje regelen.
Mijn ervaring met afstand standje 1 op de snelweg is dat het eigenlijk gewoon prima gaat, of mensen moeten gaten induiken die er eigenlijk niet zijn. Meestal zijn die ook vlot weer een baan verder, waardoor het genoeg is even het gaspedaal aan te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

koboy schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:12:
Grote klap van dat extra verbruik zit in de 20" velgen hoor. Het is letterlijk wie mooi wil zijn moet financiële pijn lijden ;)

Wat betreft auto's die zich er voor gooien en daardoor de ACC in de ankers laten gaan: met een beetje gas geven gaat hij niet zo hard in de ankers, en kun je het een beetje regelen.
Mijn ervaring met afstand standje 1 op de snelweg is dat het eigenlijk gewoon prima gaat, of mensen moeten gaten induiken die er eigenlijk niet zijn. Meestal zijn die ook vlot weer een baan verder, waardoor het genoeg is even het gaspedaal aan te raken.
Ik sluit me aan bij tip @koboy voor wat betreft ACC.
Ik vind effect 20 inch velgen wel meevallen.
Regenereren actief gebruiken of max. 100 rijden heeft veel meer effect naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over carplay/android auto gesproken. Telkens als ik mijn Android telefoon aansluit springt de media player op spotify. Dat wil ik niet altijd, maar zelfs als ik de media player op DAB zet en dan mijn telefoon afkoppel, toch wordt Spotify weer actief als ik de tel weer aansluit. Ik krijg ook niet gevonden hoe ik dit af zet. In het begin was dit nl. niet het geval, maar toen had ik nog nooit Spotify gebruikt in AA. Is dit een instelling? Of moet ik Spotify afsluiten ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op woensdag 17 april 2024 @ 21:35:
Over carplay/android auto gesproken. Telkens als ik mijn Android telefoon aansluit springt de media player op spotify. Dat wil ik niet altijd, maar zelfs als ik de media player op DAB zet en dan mijn telefoon afkoppel, toch wordt Spotify weer actief als ik de tel weer aansluit. Ik krijg ook niet gevonden hoe ik dit af zet. In het begin was dit nl. niet het geval, maar toen had ik nog nooit Spotify gebruikt in AA. Is dit een instelling? Of moet ik Spotify afsluiten ofzo?
Dit is een irritante gewoonte van Android om de laatste audio instelling te "herstellen". Dit gebeurt namelijk ook al met alleen een Bluetooth audio verbinding. Ik heb in de spotify instellingen gekeken en dacht dat ik alles in die richting al uit heb heb gezet, maar soms doet hij het toch nog.
Ik heb het vermoeden dat het helpt om het afspelen te stoppen voor de verbinding verbroken wordt, maar ben daar niet zeker van.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Vannacht een verrassende nacht met vorst. Vanmorgen weer 5 meldingen op de display met uitgeschakelde veiligheidssystemen. 😓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Mooie timing van de volgende video, nu we het toch over bedraad vs draadloos hebben gehad met Apple CarPlay, waar natuurlijk ook het (draadloos) opladen bijhoort:

Kort door de bocht gezegd wist ik al dat draadloos opladen redelijk bagger was, maar zelfs met die gedachte ben ik op sommige punten nog best geschrokken van de resultaten.

Aantal take-aways uit de iFixit video:
  • Best-case scenario (MagSafe met een iPhone voor perfecte uitlijning en ook Qi2) verbruikt draadloos 34% meer stroom dan bedraad. Stroom die je wel opneemt maar onderweg verloren gaat. En aangezien je lader maar een beperkt vermogen heeft, laadt je telefoon dus langzamer op.
  • Bij een niet goed uitgelijnde lader (wat zeker in elke auto vrij gebruikelijk is) is het stroomverbruik maar liefst 104% meer dan bedraad opladen!
  • De temperatuur bij een niet perfect uitgelijnde draadloze lader bleef continu boven 40C, dat is dus met scherm uit en zonder enige activiteit. Moet je nagaan als je CarPlay en GPS erbij gebruikt. Bij bedraad opladen bleef de temperatuur continu onder de 30C en vaak rond de 25C. Gigantisch verschil dus.
  • Ze hebben ook met het welbekende Tesla wireless charging platform getest en die bevestigt alles nogmaals: hogere temperaturen, langzamer opladen en meer stroomverbruik.
Nee, ik blijf lekker bij mijn kabeltje: sneller laden, beter voor de levensduur van mijn telefoonaccu, snellere connectie met CarPlay, lossless audio. En hoewel het in een auto een meetbaar maar niet merkbaar verschil zal zijn: minder stroomverbruik.

Wat ik er ook uithaal is dat het tijd wordt dat autofabrikanten hun algemene draadloze oplaadmatjes vervangen voor MagSafe/Qi2 laders, kan je ook nog eens magnetisch je telefoon erop 'klikken'. Dat is binnen het gehele draadloos opladen gamma tenminste nog een acceptabele variant, niet wat er nu in (volgens mij?) alle auto's zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Ik leg hem vaak op de draadloze oplader, ligt altijd goed, laat supersnel op.

Even een andere constatering, er zit in de kofferbak nergens een stalen oog om bagage vast te maken, dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

beschuit schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:46:
Ik leg hem vaak op de draadloze oplader, ligt altijd goed, laat supersnel op.

Even een andere constatering, er zit in de kofferbak nergens een stalen oog om bagage vast te maken, dat is wel jammer.
Er zitten 2 top-tether ogen in de achterkant rugleuning verstopt >:)
Maar ik denk niet dat je die bedoelt. Al onder de laadvloer gekeken? Anders heb je mooie oplossingen van "hoekjes" met klitteband aan de onderkant. Hier blijven spullen ook verdraaid goed in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:16:
Mooie timing van de volgende video, nu we het toch over bedraad vs draadloos hebben gehad met Apple CarPlay, waar natuurlijk ook het (draadloos) opladen bijhoort:

[YouTube: How Wireless Charging Works and Why It's Terrible]

Kort door de bocht gezegd wist ik al dat draadloos opladen redelijk bagger was, maar zelfs met die gedachte ben ik op sommige punten nog best geschrokken van de resultaten.

Aantal take-aways uit de iFixit video:
  • Best-case scenario (MagSafe met een iPhone voor perfecte uitlijning en ook Qi2) verbruikt draadloos 34% meer stroom dan bedraad. Stroom die je wel opneemt maar onderweg verloren gaat. En aangezien je lader maar een beperkt vermogen heeft, laadt je telefoon dus langzamer op.
  • Bij een niet goed uitgelijnde lader (wat zeker in elke auto vrij gebruikelijk is) is het stroomverbruik maar liefst 104% meer dan bedraad opladen!
  • De temperatuur bij een niet perfect uitgelijnde draadloze lader bleef continu boven 40C, dat is dus met scherm uit en zonder enige activiteit. Moet je nagaan als je CarPlay en GPS erbij gebruikt. Bij bedraad opladen bleef de temperatuur continu onder de 30C en vaak rond de 25C. Gigantisch verschil dus.
  • Ze hebben ook met het welbekende Tesla wireless charging platform getest en die bevestigt alles nogmaals: hogere temperaturen, langzamer opladen en meer stroomverbruik.
Nee, ik blijf lekker bij mijn kabeltje: sneller laden, beter voor de levensduur van mijn telefoonaccu, snellere connectie met CarPlay, lossless audio. En hoewel het in een auto een meetbaar maar niet merkbaar verschil zal zijn: minder stroomverbruik.

Wat ik er ook uithaal is dat het tijd wordt dat autofabrikanten hun algemene draadloze oplaadmatjes vervangen voor MagSafe/Qi2 laders, kan je ook nog eens magnetisch je telefoon erop 'klikken'. Dat is binnen het gehele draadloos opladen gamma tenminste nog een acceptabele variant, niet wat er nu in (volgens mij?) alle auto's zit.
Moet ik zeggen dat met een Samsung S21+ het draadloos opladen supersnel gaat, sneller dan naar mijn gevoel door een snoertje. Afgelopen zondag bij het navigeren van de toerrit met Android Auto aan liep de telefoon (bedraad aangesloten) in elk geval netto leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
beschuit schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:47:
Vrijdag mijn Lounge opgehaald, erg blij mee! Ik kom van een Kia e-Niro, dus even wennen aan een andere zithouding. Kleur is Biophilic Blue, ik heb de grijze dorpels zwart laten spuiten en ook het Hyundai logo is zwart. Verder andere 18" velgen genomen, dus ik heb een set kale Hyundai 18" velgen over. Mocht iemand belangstelling hebben, stuur een DM. EDIT: Zijn verkocht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een oude post die ik quote, maar hoe heb je dat zwart laten spuiten destijds laten doen? Toch niet door de Hyundai dealer zelf of wel?

Ik mag binnenkort mijn witte Connect ophalen en die heeft itt de FE grijze onderskirts en witte buitenspiegels, die zou ik beide graag zwart laten spuiten/wrappen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-07 18:11
Bij deze deel ik ook maar even mijn gemiddeld verbruik. Deze staat zowel in de auto als in de app op 13,6kWh/100km. Ik heb zolang ik hem heb (oktober 2023) nog geen reset op welke teller dan ook gedaan. Ja, automatisch na laden... Heb er nu 26k mee gereden. 55kW met 18" originele velgen en All-Season Michelin banden en hou me meestal redelijk aan de snelheid, in die zin dat ik in ieder geval nooit te langzaam rij.

Nog even een ander dingetje: Zou Hyundai hier ook mee lezen en kijken of er nog iets meegenomen kan worden in een eventuele volgende update? Zo ja, dan heb ik nog een klein verzoek. In mijn Superb was het namelijk zo dat wanneer ik de verlichting op Auto(matisch) had staan de verlichting overdag gewoon niet aan ging maar wanneer de ruitenwisser geactiveerd werden, door automatisch of handmatig, dan sprong de verlichting ook automatisch aan. Dit mis ik best wel op de Hyundai. Heb nu de verlichting ook op automatisch staan maar bij regen en ruitenwissers aan moet ik de verlichting verder handmatig inschakelen overdag.

En nog een laatste opmerking over de audio etc. Ik gebruik (misschien tegen beter weten in) een AI Box van Carlinkit via AliExpress. Ik vind de interne navigatie van Hyundai niet echt slecht maar in Enschede heeft hij mij al een paar keer geprobeerd over het Universiteitscomplex te laten rijden terwijl dit niet mogelijk was. Ook bij een paar andere routes maakt ie niet de beste keus in vergelijk met bijv. TomTom of Google Maps. Op de AI Box heb ik zowel TomTom als Google Maps geïnstalleerd en met een routine op mijn S23 maak ik gebruik van zowel Bluetooth als ook HotSpot voor live verkeer op de AI Box. Als je zou willen kun je er onderweg zelfs mee Netflixen... Ik vind het zelf vrij handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenvw
Goed om weten. Dan zal mijn verbruik normaal zijn met al die snelweg kms. Dat ging mijn Diesel dan toch beter af :D

Ondertussen heeft de wagen in de garage gestaan wegens een slechte laadkabel (haalde max 3.4.kw) en ze moesten een paar uur testen doen om de garantie te kunnen claimen.

Nieuwe kabel gehad en bij afhalen van de wagen wisten ze me te vertellen dat een software update gebeurd was ivb een terugroep actie voor de batterij. Dus daar gaat iedereen wss aanhangen (https://electrek.co/2024/...-147k-evs-us-ioniq-5-ev6/)

Wat na die software update(s) precies wel verdwenen is zijn de verkeersborden op de heads up display. Niet terug te krijgen. Op het dashboard zelf staan ze wel nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
RoVi71 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:05:
Ik vind de interne navigatie van Hyundai niet echt slecht maar in Enschede heeft hij mij al een paar keer geprobeerd over het Universiteitscomplex te laten rijden terwijl dit niet mogelijk was. Ook bij een paar andere routes maakt ie niet de beste keus in vergelijk met bijv. TomTom of Google Maps.
Ik ben ook weer over naar (bekabeld) waze. Zowel in hartje Arnhem als in mijn eigen dorp (veel werkzaamheden) echt een paar keer helemaal de mist in gegaan en dik om moeten rijden. Tot het beter geüpdate word blijf ik maar bij de telefoon navigatie.

Ben ook benieuwd of jullie dit merken maar is het niet bijzonder dat op het stuur:
- CC snelheid + boven zit en - naar beneden
- Dit ook voor volume, + boven - naar beneden
- Maar bij media selecteren naar boven "terug/vorig nummer" en naar beneden "volgend nummer" is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
stephenvw schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 14:44:
Goed om weten. Dan zal mijn verbruik normaal zijn met al die snelweg kms. Dat ging mijn Diesel dan toch beter af :D

Ondertussen heeft de wagen in de garage gestaan wegens een slechte laadkabel (haalde max 3.4.kw) en ze moesten een paar uur testen doen om de garantie te kunnen claimen.

Nieuwe kabel gehad en bij afhalen van de wagen wisten ze me te vertellen dat een software update gebeurd was ivb een terugroep actie voor de batterij. Dus daar gaat iedereen wss aanhangen (https://electrek.co/2024/...-147k-evs-us-ioniq-5-ev6/)

Wat na die software update(s) precies wel verdwenen is zijn de verkeersborden op de heads up display. Niet terug te krijgen. Op het dashboard zelf staan ze wel nog.
Uiteindelijk komen terugroepacties ook altijd bij de RDW in het register. Voor de Ioniq 6 net even gekeken en deze (ICCU) staat er nog niet bij. Wel frappant genoeg gisteren maar liefst 2 en eentje best ernstig:
41D022 - De aandrijfas kan een onjuiste behandeling hebben gehad. Als gevolg kunnen er haarscheuren in zijn ontstaan en kan de as breken.
41D033 - De controle-unit van de hoogspanningsbatterij kan bij zware belasting het 12-volt systeem in de auto niet ondersteunen. Als gevolg laadt de 12-volt accu dan niet bij en raakt verder leeg.
Beide met publicatiedatum 18-04-2024. Je kan helaas niet deeplinken, maar even zoeken op Hyundai + Ioniq 6 op deze pagina en je hebt ze.

Edit: die van de aandrijfas geeft bij doorklikken toch wel een vrij ernstige situatie aan:
Mogelijk gevaar
Een (verkeers)ongeval met letselschade
En de oplossing is een vrij ingrijpende:
Beschrijving van het herstel
De voertuigeigenaar wordt verzocht een afspraak te maken met de merkdealer. De aandrijfas wordt dan vervangen.
Hier het bijpassende artikel: https://www.carcomplaints...oniq-6-genesis-gv60.shtml

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 19-04-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 17:30:
[...]

Uiteindelijk komen terugroepacties ook altijd bij de RDW in het register. Voor de Ioniq 6 net even gekeken en deze (ICCU) staat er nog niet bij. Wel frappant genoeg gisteren maar liefst 2 en eentje best ernstig:

[...]

[...]

Beide met publicatiedatum 18-04-2024. Je kan helaas niet deeplinken, maar even zoeken op Hyundai + Ioniq 6 op deze pagina en je hebt ze.

Edit: die van de aandrijfas geeft bij doorklikken toch wel een vrij ernstige situatie aan:

[...]

En de oplossing is een vrij ingrijpende:

[...]

Hier het bijpassende artikel: https://www.carcomplaints...oniq-6-genesis-gv60.shtml
Wat is verstandig: afwachten totdat er contact met ons wordt opgenomen of zelf alvast contact opnemen met de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

ignition_mp schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:02:
[...]

Ik ben ook weer over naar (bekabeld) waze. Zowel in hartje Arnhem als in mijn eigen dorp (veel werkzaamheden) echt een paar keer helemaal de mist in gegaan en dik om moeten rijden. Tot het beter geüpdate word blijf ik maar bij de telefoon navigatie.

Ben ook benieuwd of jullie dit merken maar is het niet bijzonder dat op het stuur:
- Maar bij media selecteren naar boven "terug/vorig nummer" en naar beneden "volgend nummer" is?
Yes, voelt onnatuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 18:19:
[...]

Wat is verstandig: afwachten totdat er contact met ons wordt opgenomen of zelf alvast contact opnemen met de dealer?
Aangezien mijn Ioniq 6 hageltje nieuw over 1,5 week afgeleverd hoort te worden ga ik wel alvast contact opnemen (mail is er zojuist uit). Ik heb immers geen zin in een auto waarbij de recall nog moet gebeuren (evenals de 2e die open staat) en ik zodra ik hem heb gelijk een afspraak daarvoor mag gaan maken omen een paar weken later alweer bij de dealer te staan. Dus maar even kijken hoe ze reageren.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat bepaalde reeksen uitgezonderd zijn of dat het probleem in werkelijkheid minder ernstig is dan het zo op papier lijkt. Sowieso is er naar mijn weten nog geen Ioniq 6 met afgebroken aandrijfas ergens op een snelweg in de vangrail aangetroffen, maar toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op woensdag 17 april 2024 @ 19:54:
[...]
Nu snap ik die vouwwagen, maar Zuid Frankrijk is ±1200km enkele reis, dus veel meer dan zeg 3000km zal je waarschijnlijk niet ermee gereden hebben, iets meer dan 10% maar van je totale km's dus. Zouden het dan toch de 20" velgen zijn die het hem doen? Of rijd je vaak 130 km/u 's avonds?
Het extra verbruik zit hem vooral in de 20" wielen
In onze Whatsapp groep van Ioniq 6 rijders staan de FE wagen standaard op 20" en van hen verneem ik gelijke verbruiken
De wagens die standaard op de 18" staan of de rijders die hun FE van 20" naar 18" hebben gezet zitten idd echt een stuk minder in het verbruik wat koboy hier eerder al aangeeft en nee ik rijdt niet hard, hanteer de toegestane maximale snelheid

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
RoVi71 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:05:
Nog even een ander dingetje: Zou Hyundai hier ook mee lezen en kijken of er nog iets meegenomen kan worden in een eventuele volgende update? Zo ja, dan heb ik nog een klein verzoek. In mijn Superb was het namelijk zo dat wanneer ik de verlichting op Auto(matisch) had staan de verlichting overdag gewoon niet aan ging maar wanneer de ruitenwisser geactiveerd werden, door automatisch of handmatig, dan sprong de verlichting ook automatisch aan. Dit mis ik best wel op de Hyundai. Heb nu de verlichting ook op automatisch staan maar bij regen en ruitenwissers aan moet ik de verlichting verder handmatig inschakelen overdag.
Verwacht niets van Hyundai m.b.t. de updates dan kan het alleen maar mee vallen!
Ik rij de Ioniq 6 FE nu sinds 18 maart vorig jaar en er zijn in deze 13 maanden slechts 2 updates geweest, en dat was hoofdzakelijk een navigatie update.
En dan mis ik vooral de updates waarmee je je auto en zijn bediening persoonlijk kan maken, het is tenslotte een luxe computer waar je in rijd.

Het proactief uitblijven van (OTA) updates valt mij dan ook vies tegen van de World Car of the Year 2023.
Omdat de Ioniq 6 juist gepresenteerd werd met de functie OTA (Over The Air update) had ik en velen anderen met mij de verwachting en de hoop dat er toch wel maandelijks updates aangeboden zou worden.

Inmiddels heb ik daarover meerdere malen direct contact gehad met de Hyundai werknemers.
Hieronder de laatste reactie die ik van Hyundai onlangs ontvangen heb nadat ik nogmaals verbeterpunten, kansen en mogelijkheden met hen gedeeld heb zoals ik die ervaar vanuit de eerdere automerken en autotypes ervaren heb en ik als gebruikerservaringen en tips aan het adres van Hyundai lees op de andere diverse (internationale) social media platformen.
Beste Jeroen,

Een hoop suggesties die je doet zijn persoonlijke voorkeuren, die m.i. te begrijpen zijn.
Ik kan echter niet inschatten of dit voor breder publiek net zo relevant is en derhalve wordt opgepakt door onze teams in EU.
Zoals je weet wordt software Europabreed uitgerold en dienen er dus voldoende mensen bij te profiteren.

We delen je suggesties met de ontwikkelaars en als er nieuws te delen is vind je dat in de volgende updates of als wij proactief worden geïnformeerd via je dealer.
Onze dealers zijn daar voor service en om gebruikerservaringen te verzamelen.
Mijn advies is dan ook met hen in contact te blijven hieromtrent.
We ontvangen alle verbetervoorstellen van de dealers uiteraard graag.
Het is voor ons ondoenlijk om met iedere klant individueel contact over deze zaken te blijven onderhouden.
We willen onze dealers en klanten niet te kort doen.
Het is dan ook handig de communicatielijnen zoals ze bestaan te bewandelen zodat we niets missen.

Bedankt voor je suggesties en begrip nogmaals.
Ik ben benieuwd hoe jullie verwachtingen zijn m.b.t. de (toekomstige) updates.
Welke verbeterpunten, kansen en mogelijkheden zijn er aan het adres van Hyundai vanuit jullie (jarenlange) auto ervaringen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hemertje
ignition_mp schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:02:
[...]

Precies!
Van dit soort softwaregedrag krijg ik vlekken in mijn nek en jeuk :(

Dat Hyundai vooraf gedefinieerde (software) instellingen hanteert ontkom je niet aan.
Maar maak voor iedere bediening dan een optie in je Man Machine Interface dat deze achteraf vrij instelbaar is en je je bediening als berijder persoonlijk kan maken en sloop vooraf deze onlogische bedieningen eruit en herstel deze.

Zo is er nog 1 qua geluidsniveau.
Deze was bij de uitlevering maximaal geluidsvolume 75 ipv 100 als in 100% wat je zou verwachten
In november is met de update het maximaal volume qua zichtbaar cijfer terug gegaan naar 45 ipv 100!

Ik verwacht omdat je anders te lang aan het scrollen was
Maar je kunt ook je 'scrol' logaritmisch of exponentieel maken waardoor je niet meer lineair en dus lang hoeft te scrollen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Heeft iemand tip of ervaring voor de beste plek om de tolbadge te plakken achter de voorruit bij de Ioniq 6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
heb deze links van de spiegel geplakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:10:
[...]

Precies!
Van dit soort softwaregedrag krijg ik vlekken in mijn nek en jeuk :(

Dat Hyundai vooraf gedefinieerde (software) instellingen hanteert ontkom je niet aan.
Maar maak voor iedere bediening dan een optie in je Man Machine Interface dat deze achteraf vrij instelbaar is en je je bediening als berijder persoonlijk kan maken en sloop vooraf deze onlogische bedieningen eruit en herstel deze.

Zo is er nog 1 qua geluidsniveau.
Deze was bij de uitlevering maximaal geluidsvolume 75 ipv 100 als in 100% wat je zou verwachten
In november is met de update het maximaal volume qua zichtbaar cijfer terug gegaan naar 45 ipv 100!

Ik verwacht omdat je anders te lang aan het scrollen was
Maar je kunt ook je 'scrol' logaritmisch of exponentieel maken waardoor je niet meer lineair en dus lang hoeft te scrollen
Grotendeels volledig met je eens. Alleen dat geluidsniveau niet.

Het hoeft niet per se zoveel stappen te hebben. Nadeel van teveel stappen, wat 75 of 100 in mijn ogen ook is, is dat je altijd echt veel stappen (5-10) omhoog of omlaag moet om een merkbaar verschil te realiseren.

In mijn ervaring is het indrukken van een knop, ingedrukt houden en dan of op gehoor of aflezen van het volumeniveau (op ervaring leer je min of meer je fijnste waardes kennen) veel vervelender en ook gevaarlijker omdat het langer duurt dan kort een paar keer omhoog/omlaag.

Mijn Mazda bijv. gaat van 0-30. Groot voordeel is dat je van bijv. 5 (zacht achtergrondgeluid) naar 8 (goed hoorbaar) al een merkbaar verschil hebt. 3x even omhoog of omlaag tikken is voldoende dan. Groot voordeel is dat je dus puur op de tast 3x kan tikken en klaar. Als je een knop ingedrukt moet houden omdat je helemaal van 10 naar 20 moet, dan heb je én minder controle én het duurt langer.

Daarnaast: als je toch zo goed als geen verschil hoort van 10 naar 11 naar 12 naar 13, waarom dan al die kleine rotstapjes ertussen? Allemaal onnodig. Dus een schaal van 0-75 of 0-100 is waaaay too much.

Al is er ook het andere uiterste en dat heb ik een keer meegemaakt, al weet ik niet meer welke auto het was, kan een huurauto zijn geweest, die van 0-20 ging. Dan is standje 3 radio/achtergrond, maar 4 gelijk best hard als je ook nog een gesprek wil voeren met je medepassagier(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
hemertje schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 17:01:

Ik ben benieuwd hoe jullie verwachtingen zijn m.b.t. de (toekomstige) updates.
Welke verbeterpunten, kansen en mogelijkheden zijn er aan het adres van Hyundai vanuit jullie (jarenlange) auto ervaringen?
Updates indien noodzakelijk (bijvoorbeeld vwb de veiligheid), hoeft voor mij niet al te vaak.

Een betere 12V accu & verlichting bij de portiergrepen zou ik wel fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:00
Sinds een aantal weken heb ik een "vaag" probleem. Uit mijn Connect RWD, komt vanuit achter (ik denk de motor) tussen de ~14 en ~100 km/u een hoge zoem, deze slaat af (zo klinkt het) op het moment dat de auto remt. Het is anders dan de VESS. Mijn vermoeden is de motor / aandrijving het klinkt namelijk als een elektro motor. Ik ben al langs de dealer geweest alleen doet het probleem zich niet altijd voor op een langere rit gaat het soms ook vanzelf over en soms blijft het. Met de opname kon de dealer helaas niet zoveel, hij is wel even op de brug gegaan maar niks geks te zien. Tijdens de rit met de monteur deed hij het uiteraard niet...

Heeft iemand hier hetzelfde probleem (gehad)? Het geluid is vrij hinderlijk maar om de auto een week bij de dealer te laten staan zodat ze hem iedere dag kunnen testen is ook weer wat. Het ligt niet aan de banden, vorige week bandenwissel gehad en het geluid is er nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zomaar0iemand schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:43:
Sinds een aantal weken heb ik een "vaag" probleem. Uit mijn Connect RWD, komt vanuit achter (ik denk de motor) tussen de ~14 en ~100 km/u een hoge zoem, deze slaat af (zo klinkt het) op het moment dat de auto remt. Het is anders dan de VESS. Mijn vermoeden is de motor / aandrijving het klinkt namelijk als een elektro motor. Ik ben al langs de dealer geweest alleen doet het probleem zich niet altijd voor op een langere rit gaat het soms ook vanzelf over en soms blijft het. Met de opname kon de dealer helaas niet zoveel, hij is wel even op de brug gegaan maar niks geks te zien. Tijdens de rit met de monteur deed hij het uiteraard niet...

Heeft iemand hier hetzelfde probleem (gehad)? Het geluid is vrij hinderlijk maar om de auto een week bij de dealer te laten staan zodat ze hem iedere dag kunnen testen is ook weer wat. Het ligt niet aan de banden, vorige week bandenwissel gehad en het geluid is er nog steeds.
Komen bij mij een paar mogelijkheden op, allemaal te koppelen aan (recente) terugroepacties.
* ICCU is aan het sterven en laat dat weten (bekende recall)
* Aandrijfas die gedeeltelijk gebroken is (bekende recall)
* De koelolie pomp die aan het overlijden is (nog geen recall hier in NL, wel in de VS. Zie https://youtu.be/wi0lcat8Pus; hier staan ook wat aanwijzingen voor diagnose). Misschien is deze wel zo kapot dat je niet de pomp hoort, maar de motor met schade ....

[ Voor 3% gewijzigd door koboy op 22-04-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
koboy schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:24:
[...]

Komen bij mij een paar mogelijkheden op, allemaal te koppelen aan (recente) terugroepacties.
* ICCU is aan het sterven en laat dat weten (bekende recall)
* Aandrijfas die gedeeltelijk gebroken is (bekende recall)
* De koelolie pomp die aan het overlijden is (nog geen recall hier in NL, wel in de VS. Zie https://youtu.be/wi0lcat8Pus; hier staan ook wat aanwijzingen voor diagnose). Misschien is deze wel zo kapot dat je niet de pomp hoort, maar de motor met schade ....
Bedankt, ik neem aan dat de aandrijfas nog goed is gezien hij op de brug is geweest en mij vertelt is dat het veilig is om door te rijden.

Gelukkig is het een lease, dus verwacht niet heel veel hoofdpijn met de problemen. Maar vervelend dat de recalls in de VS wel al aan de gang zijn maar hier nog niet, staat ook niks open bij de RDW. Voor nu dan maar nog doorrijden tot het constant genoeg is (of ik de magische combinatie heb uitgevogeld) en terug naar de dealer ermee. Super fijne auto net zoals mijn vorige Kona alleen met dit soort dingen mis ik toch het stukje service dat collega's met andere merken wel krijgen van de dealers. Al snap ik dat geluidjes altijd lastig zijn voor monteurs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

zomaar0iemand schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:32:
[...]

Bedankt, ik neem aan dat de aandrijfas nog goed is gezien hij op de brug is geweest en mij vertelt is dat het veilig is om door te rijden.

Gelukkig is het een lease, dus verwacht niet heel veel hoofdpijn met de problemen. Maar vervelend dat de recalls in de VS wel al aan de gang zijn maar hier nog niet, staat ook niks open bij de RDW. Voor nu dan maar nog doorrijden tot het constant genoeg is (of ik de magische combinatie heb uitgevogeld) en terug naar de dealer ermee. Super fijne auto net zoals mijn vorige Kona alleen met dit soort dingen mis ik toch het stukje service dat collega's met andere merken wel krijgen van de dealers. Al snap ik dat geluidjes altijd lastig zijn voor monteurs ;)
Weet niet wanneer je bij de dealer bent geweest, maar de eerste 2 recalls staan pas sinds de 18e? bij RDW geregistreerd. Misschien dat ze nog niet in het werkplaats systeem van Hyundai staan; de brief erover heb ik in elk geval nog niet gezien. Link staat een stukje terug, maar is: https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
Wat betreft de aandrijfas: die moet helemaal vervangen worden. Geen idee in hoeverre ze die met een (neem ik aan) korte inspectie hebben kunnen bekijken.

Laat je weten hoe het afgelopen is? En welke dealer?

Edit: linkje er bij en kleine correctie

[ Voor 8% gewijzigd door koboy op 22-04-2024 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
koboy schreef op maandag 22 april 2024 @ 16:42:
[...]

Weet niet wanneer je bij de dealer bent geweest, maar de eerste 2 recalls staan pas sinds de 18e? bij RDW geregistreerd. Misschien dat ze nog niet in het werkplaats systeem van Hyundai staan; de brief erover heb ik in elk geval nog niet gezien. Link staat een stukje terug, maar is: https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx
Het vreemde is dat, als ik de kentekencheck doe, er onder terugroepacties "geen terugroepactie(s) geregistreerd" vermeld staat.
Terwijl ze wel vermeld staan in het terugroepregister van de RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
AnjaT850 schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:34:
[...]

Updates indien noodzakelijk (bijvoorbeeld vwb de veiligheid), hoeft voor mij niet al te vaak.

Een betere 12V accu & verlichting bij de portiergrepen zou ik wel fijn vinden.
Met beide heb ik met de FE geen problemen of problemen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Wat betreft de aandrijfas: die moet helemaal vervangen worden. Geen idee in hoeverre ze die met een (neem ik aan) korte inspectie hebben kunnen bekijken.

Ik sluit me hierbij aan. Komt ook nog eens bij: de aandrijfas vertoont volgens de terugroepactie (mogelijk) haarscheurtjes. De definitie daarvan is wat je bij het woord haar mag verwachten: flinterdunne scheurtjes. Het kan zomaar zijn dat als je er niet actief naar zoekt of actief de aandrijfas erop naloopt, dat het sowieso met een normale blik niet opvalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
AnjaT850 schreef op maandag 22 april 2024 @ 17:44:
[...]

Het vreemde is dat, als ik de kentekencheck doe, er onder terugroepacties "geen terugroepactie(s) geregistreerd" vermeld staat.
Terwijl ze wel vermeld staan in het terugroepregister van de RDW.
Dat is op een normale gang van zaken. Ik ben met de werking van terugroepacties gewend omdat ik zo'n 20 jaar Toyota/Lexus heb gereden en Toyota stond erom bekend om de kleinste foutjes al terugroepacties te doen.

De volgorde is:
1. Erkenning van het probleem door de fabrikant en daarmee registratie in de landelijke databases (bij ons RDW).
2. Controle door fabrikant/importeur op welke specifieke auto's het van toepassing is. Bijv. een terugroepactie op het schuifdak zal nooit voor een Style/Connect gelden. Kan alle Ioniq 6 auto's zijn wereldwijd, het kan een bepaalde batch zijn of welke combinatie dan ook.
3. Individuele uitzetting van terugroep. Pas in dit stadium wordt het op kentekens geregistreerd en volgen de daadwerkelijke oproepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op maandag 22 april 2024 @ 14:43:

Even mijn 2 centjes behalve wat er door anderen al aangehaald is: ik heb een soortgelijk probleem met mijn MX-30 gehad. Soortgelijk want het was ook bij stevig regenereren het geval en alleen bij hogere snelheden. Maar dan was het ook gelijk een aan/uit knop. Bleek de lagers in de aandrijfas te zijn.

Ben in totaal zo'n 8-10x bij de dealer geweest en het heeft ruim een jaar geduurd, paar eigen lapmiddeltjes verder is uiteindelijk de complete aandrijfas met nieuwe lagers gemonteerd. Dit heeft heel wat voeten in de aarde gehad want Japanners zijn blijkbaar control freaks en wat de dealer wilde proberen/doen/repareren, moest met Mazda Nederland besproken worden, die het op haar beurt bij Mazda Japan moest aanvragen cq laten goedkeuren. Mazda Japan is uiteindelijk dus met deze oplossing en de vervangende onderdelen gekomen. Wat meespeelde is dat ik blijkbaar de eerste op de hele wereld was met dit probleem, want obv mijn auto is er een TB (Technical Bulletin) aangemaakt.

Bij mijn Mazda was het vanaf pakweg 96 km/u en hoger en dan alleen bij bepaalde belasting (dus hoeveelheid Nm kracht in de + (accelereren) of in de - (regenereren)).

Kortom: hoewel een Hyundai en een Mazda ongetwijfeld 0 met elkaar delen, klinkt het in grote lijnen wel heel herkenbaar.

Overigens zijn Kia Niro's (geen idee of het voor de Kona ook van toepassing was) in het verleden geplaagd door een zoemende elektromotor, die dan vervangen moest worden. Kan je ook eens nalezen of die symptomen overeenkomen, is immers hetzelfde concern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

hemertje schreef op zondag 21 april 2024 @ 13:49:
heb deze links van de spiegel geplakt
Ik heb de tolbadge daar nu ook geplakt. Zaterdag testen in Italië. 😅

Ioniq 6 heeft dus geen gestippeld zwart deel op de ruit. Kleine rand boven rond cameradeel achter de voorruit.

[ Voor 20% gewijzigd door Azqi op 22-04-2024 22:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
[...]

MooDyBLueS schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:07:
[...]

Ik sluit me hierbij aan. Komt ook nog eens bij: de aandrijfas vertoont volgens de terugroepactie (mogelijk) haarscheurtjes. De definitie daarvan is wat je bij het woord haar mag verwachten: flinterdunne scheurtjes. Het kan zomaar zijn dat als je er niet actief naar zoekt of actief de aandrijfas erop naloopt, dat het sowieso met een normale blik niet opvalt.
Bedankt voor de tips, zal het meenemen bij de dealer. Betreft Ursem Barten in Noord-Holland, dit was niet de leverende dealer dat was H-Point alleen die zitten zo 200km rijden van mij vandaan (het minder leuke aan lease ;) )

Ik zal zeker melden wat de afloop is! voor het beeld (geluid) hier een link naar de opname vanuit de passagiers stoel voorin: https://drive.google.com/...UoYwXwm9/view?usp=sharing op het eind hoor je het "afslaan" als mijn vriendin langzamer dan ~14 km/u rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-07 22:18
Azqi schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:58:
[...]

Ioniq 6 heeft dus geen gestippeld zwart deel op de ruit. Kleine rand boven rond cameradeel achter de voorruit.
Heb ze daar ook plakken en grondig getest tijdens de (Belgische) paasvakantie: 2x 2000km tolwegen in Frankrijk/Spanje gedaan (in 26 uur heen in veel regen, 24 uur terug met mooi weer), tolbadge werkte zonder fout op die plek!

Ik vermoed dat de Ioniq 6 geen athermische voorruit heeft (en daarom dus geen zone van zwarte stippeltjes) dus ik was ook eerst wat onzeker of het wel ging werken, maar geen problemen ervaren (wederom, niet getest in IT, wel FR/ES)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Vraagje: hoe kijken jullie hier tegen een dashcam aan? Ik zag dat Hyundai in de accessoirelijst een Pioneer voor+achter dashcam aanbiedt voor €549 (al weet ik niet of dat incl. inbouw is).

Het is voor ons onze eerste gloednieuwe auto en enerzijds heb ik zoiets van: dashcam kan helpen stel dat iemand op mij klapt en het duidelijk niet mijn schuld is, maar het is op zichzelf ook een grote uitgave. Mijn vrouw zegt: ik zou die €549 + inbouwkosten waarschijnlijk lekker in mijn zak houden, dat is al een deel van een eventuele kleinere schade als we die zelf moeten betalen.

En ik moet toegeven: het is natuurlijk alleen maar voor situaties dat het wel verhaalbaar hoort te zijn, maar door een doorrijder of gemis aan kenteken/bewijs toch niet te verhalen is. Als je 'gewoon' een ongeluk hebt dan is het sowieso verhaalbaar (mits de andere partij de schuldige is natuurlijk) en rijd ik tegen een paaltje aan, dan is het sowieso voor eigen rekening (of sv-jaren inleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Over de afneembare trekhaak: ik heb nog nooit een auto met trekhaak gehad, maar overweeg het bij de IONIQ 6 voor o.a. de fietsdrager maar ook evt. een trekhaakkoffer (bewezen geen tot bijna geen effect op verbruik i.t.t. dakkoffer).

Wat moet ik me voorstellen bij "afneembaar"? Ik weet dat BMW's enzo een automatisch wegklapsysteem hebben en de Hyundai heeft dat niet, maar hoeveel werk is het om hem af te nemen en er weer op te zetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:46
[...]

Die terugroepactie van de aandrijfas 41D022 is maar voor een kleine aantal Ioniqs. Op de duitse hyundai site staat die er voor mijn Ioniq5 op, maar voor de meeste andere Ioniq5 gebruikers niet. Zou je dus even kunnen checken.
https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
41D033 stond ook op die site, maar lijkt erop dat ze hem er tijdelijk af hebben gehaald omdat de Duitse dealers nog niet waren ingelicht.

@zomaar0iemand Het zoemprobleem lijkt wel wat op deze bbeems in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" je zou eens kunnen testen met climate control uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Azqi schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:58:
[...]

Vooraf jaar op deze manier naar Zuid_Frankrijk gereden zonder problemen bij de Franse tolpoorten
Veel plezier, we kijken uit naar mooie landschapsfoto's samen met de Ioniq 6 _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:00:
Over de afneembare trekhaak: ik heb nog nooit een auto met trekhaak gehad, maar overweeg het bij de IONIQ 6 voor o.a. de fietsdrager maar ook evt. een trekhaakkoffer (bewezen geen tot bijna geen effect op verbruik i.t.t. dakkoffer).

Wat moet ik me voorstellen bij "afneembaar"? Ik weet dat BMW's enzo een automatisch wegklapsysteem hebben en de Hyundai heeft dat niet, maar hoeveel werk is het om hem af te nemen en er weer op te zetten?
Ik heb ook de afneembare trekhaak van Hyundai
Het betreft een verticaal afneembare trekhaak

Een filmpje: YouTube: Trekhaak verticaal afneembaar Westfalia
De contactdoos zit dan vast links van de trekhaak, vrijwel onzichtbaar onder de auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:11:
[...]

Ik heb ook de afneembare trekhaak van Hyundai
Het betreft een verticaal afneembare trekhaak

Een filmpje: YouTube: Trekhaak verticaal afneembaar Westfalia
De contactdoos zit dan vast links van de trekhaak, vrijwel onzichtbaar onder de auto
Thanks! Dit zegt veel meer dan wat ik zelf al had opgezocht.

En begrijp ik het dan goed dat alle IONIQ 6's dus al voorbereid zijn en die contactdoos en de uitsparing al hebben voor de afneembare trekhaak? Dus dat het puur een kwestie zou zijn van de trekhaak kopen, afdekdop eraf en trekhaak erin en klaar? Of moet de dealer nog wel een aanpassing doen voordat de auto trekhaak klaar is? Ik vraag het ook om even in te schatten of ik straks dus gewoon snel een trekhaak kan kopen of wel even echt een paar uurtjes bij de dealer moet doorbrengen.

Nog een checkvraag dan: in de accessoirelijst staat ook een trekhaakkabelset (mooi Scrabble woord) 13-polig voor 399. Is dat altijd nodig? Of waar gebruik je die precies voor? Ik zeg misschien iets doms hoor, maar ik dacht begrepen te hebben dat geremde aanhangwagens (of een Caravan) hun eigen kabel hebben die je op de contactdoos aansluit, is dat zo of is die kabelset een soort verlengstuk/verloopstuk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die kabelset hoort bij de trekhaak en is de aansluiting van de contactdoos naar de auto. Die hebben ze volgens mij ook in 7 polig, maar ik zou altijd 13 polig nemen, dat is toekomstgerichter. Ik heb ook de afneembare trekhaak. Het eraf nemen en terug zetten is even pielen, maar werkt vrij goed. Alleen zit de kogel gedeeltelijk voor de nummerplaat, dus ik weet niet hoe legaal het is om met haak te rijden zonder dat er iets aan hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:50:
Die kabelset hoort bij de trekhaak en is de aansluiting van de contactdoos naar de auto. Die hebben ze volgens mij ook in 7 polig, maar ik zou altijd 13 polig nemen, dat is toekomstgerichter. Ik heb ook de afneembare trekhaak. Het eraf nemen en terug zetten is even pielen, maar werkt vrij goed. Alleen zit de kogel gedeeltelijk voor de nummerplaat, dus ik weet niet hoe legaal het is om met haak te rijden zonder dat er iets aan hangt.
Check, dus dan is het de €989 voor de trekhaak én de €399 voor de 13-polige kabelset. Pittig, maar wel verrekte handig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:28:
[...]

Thanks! Dit zegt veel meer dan wat ik zelf al had opgezocht.

En begrijp ik het dan goed dat alle IONIQ 6's dus al voorbereid zijn en die contactdoos en de uitsparing al hebben voor de afneembare trekhaak? Dus dat het puur een kwestie zou zijn van de trekhaak kopen, afdekdop eraf en trekhaak erin en klaar? Of moet de dealer nog wel een aanpassing doen voordat de auto trekhaak klaar is? Ik vraag het ook om even in te schatten of ik straks dus gewoon snel een trekhaak kan kopen of wel even echt een paar uurtjes bij de dealer moet doorbrengen.

Nog een checkvraag dan: in de accessoirelijst staat ook een trekhaakkabelset (mooi Scrabble woord) 13-polig voor 399. Is dat altijd nodig? Of waar gebruik je die precies voor? Ik zeg misschien iets doms hoor, maar ik dacht begrepen te hebben dat geremde aanhangwagens (of een Caravan) hun eigen kabel hebben die je op de contactdoos aansluit, is dat zo of is die kabelset een soort verlengstuk/verloopstuk?
Nee, de dealer dient de gehele trekhaak nog te monteren en de bedrading aan te sluiten op de kabelboom die wel onder de kofferbak voorbereid is op.

Je kunt ook een vast trekhaak kopen, maa rof je dat mooi vind :P

Ik heb de trekhaak voor het afleveren erbij gekocht, kreeg een nette aanbieding en was gereed bij aflevering, dus achteraf geen nieuwe afspraak hoeven maken oid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zomaar0iemand
jouwheld schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 12:00:
[...]

Die terugroepactie van de aandrijfas 41D022 is maar voor een kleine aantal Ioniqs. Op de duitse hyundai site staat die er voor mijn Ioniq5 op, maar voor de meeste andere Ioniq5 gebruikers niet. Zou je dus even kunnen checken.
https://www.hyundai.com/d...nd-serviceaktionen.html#/
41D033 stond ook op die site, maar lijkt erop dat ze hem er tijdelijk af hebben gehaald omdat de Duitse dealers nog niet waren ingelicht.

@zomaar0iemand Het zoemprobleem lijkt wel wat op deze bbeems in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" je zou eens kunnen testen met climate control uit.
Dit lijkt inderdaad het probleem te zijn _/-\o_ ! Kan het nu reproduceren door stil te staan, temperatuur op max, fan speed op 5 en dan hoor je hem aan en afslaan door op het "heat" knopje te drukken! Ook tijdens het rijden (dan is het harder) kan je het geluid hiermee stoppen en weer starten. Wordt door de dealer teruggebeld voor een afspraak, ik hou jullie op de hoogte van het uiteindelijke probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 14:00:
[...]

Nee, de dealer dient de gehele trekhaak nog te monteren en de bedrading aan te sluiten op de kabelboom die wel onder de kofferbak voorbereid is op.

Je kunt ook een vast trekhaak kopen, maa rof je dat mooi vind :P

Ik heb de trekhaak voor het afleveren erbij gekocht, kreeg een nette aanbieding en was gereed bij aflevering, dus achteraf geen nieuwe afspraak hoeven maken oid
Thanks! Dat laatste heb ik ook overwogen, maar we hebben ons budget al opgerekt en er zit een verhuizing aan te komen, dus dan is +1400 wel even iets teveel van het goede. Na de verhuizing maken we wel weer even de balans op hoeveel er over is en als daar genoeg marge in zit dan ga ik alsnog zsm een afspraak bij de dealer maken, anders wachten we heel even. Maar dan weet ik nu in ieder geval dat het dus ook echt een werkplaatsafspraak moet zijn, iets om rekening mee te houden voor de zomervakantie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Hoi,

voor mijn afneembare trekhaak heb ik bij de dealer minder betaald

Kijk eens bij Trekhaakcentrum

https://app.trekhaakcentrum.nl/wijzig-auto?manual=1

Die was vorig jaar bij het uitkomen van de Ioniq 6 First Edition nog niet beschikbaar
De alles-in-een prijs voor de montage van uw trekhaak.
Montage van de trekhaak 860,-

Afneembare haak
13-polige aansluiting
Inclusief volledige montage

Uw Totaalprijs
Prijs excl. BTW 710,74

BTW (21%) 149,26

Totaalprijs 860,- Incl. btw (21%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Laatst online: 15:55
hemertje schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:54:
Hoi,

voor mijn afneembare trekhaak heb ik bij de dealer minder betaald

Kijk eens bij Trekhaakcentrum

https://app.trekhaakcentrum.nl/wijzig-auto?manual=1

Die was vorig jaar bij het uitkomen van de Ioniq 6 First Edition nog niet beschikbaar
De alles-in-een prijs voor de montage van uw trekhaak.
Montage van de trekhaak 860,-

Afneembare haak
13-polige aansluiting
Inclusief volledige montage

Uw Totaalprijs
Prijs excl. BTW 710,74

BTW (21%) 149,26

Totaalprijs 860,- Incl. btw (21%)
Ik was ook nog van plan om een trekhaak aan te schaffen maar wacht hier nog even mee. Bij de dealer krijg je ook een software aanpassing. Die krijg je bij trekhaakcentrum niet. De kans is dus dat je constant in de piepgeluiden zit en noodstops krijgt (dat heeft een collega namelijk met z'n volvo XC40).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
lfah2000 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:07:
[...]

Ik was ook nog van plan om een trekhaak aan te schaffen maar wacht hier nog even mee. Bij de dealer krijg je ook een software aanpassing. Die krijg je bij trekhaakcentrum niet. De kans is dus dat je constant in de piepgeluiden zit en noodstops krijgt (dat heeft een collega namelijk met z'n volvo XC40).
Ah dit is ook een goede om te weten. Juist omdat ik er helemaal nog onbekend mee ben, ga ik als ik het zo hoor liever voor de zekerheid (en garantie?) van de dealer. Kan er ook niet naar elkaar gewezen worden.

Als is het prijsverschil wel fors. ±1400 of ±860.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:38

3_s

Hou er rekening mee dat je cruise control niet meer werkt, als je de trekhaak in gebruik hebt. Dat is, voor mij, een goede reden om een dakkoffer te prefereren boven zo'n trekhaakbox.
En ook omdat ik een dakkoffer al heb 8)

[ Voor 13% gewijzigd door 3_s op 24-04-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 12:35
Toevallig ook deze week een afspraak gemaakt bij trekhaakcentrum. Hyundai dealer kwam ook met "zeker 1400 euro" aan en ben toen ook even verder gaan shoppen. En er zit een trekhaakcentrum relatief om de hoek dus dan is die keuze vrij snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
3_s schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:05:
Hou er rekening mee dat je cruise control niet meer werkt, als je de trekhaak in gebruik hebt. Dat is, voor mij, een goede reden om een dakkoffer te prefereren boven zo'n trekhaakbox.
En ook omdat ik een dakkoffer al heb 8)
Wat? Waarom?! 8)7

Parkeersensoren snap ik nog, maar cruise control? Wow, bizarre keuze. Dan moet ik zeggen dat ik er nog eens heel goed over na ga denken, want naar Italië of Zweden zonder cruise control zie ik niet zitten.

Voor de duidelijkheid: je bedoelt elke vorm van cruise control? Dus ook de basic (niet-adaptieve) cc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

3_s schreef op woensdag 24 april 2024 @ 16:05:
En ook omdat ik een dakkoffer al heb.
Mag ik vragen welke dakdragers je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:14:
[...]

Wat? Waarom?! 8)7

Parkeersensoren snap ik nog, maar cruise control? Wow, bizarre keuze. Dan moet ik zeggen dat ik er nog eens heel goed over na ga denken, want naar Italië of Zweden zonder cruise control zie ik niet zitten.

Voor de duidelijkheid: je bedoelt elke vorm van cruise control? Dus ook de basic (niet-adaptieve) cc?
ja helaas heeft Hyundai deze software keuze gemaakt
Kia heeft hiervoor een software update zodat je toch weer je CC kunt gebruiken

vooral klagen bij je dealer en Hyundai NL!
hopelijk helpt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
lfah2000 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:07:
[...]

welke piepgeluiden bedoel je en waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:02:
[...]

ja helaas heeft Hyundai deze software keuze gemaakt

hopelijk helpt het?
Hopelijk omdat de EV6/i5/i6 nagenoeg identiek zijn op technisch vlak dat Hyundai ook zo'n update beschikbaar maakt op termijn.

Wat mij nog wel te binnen schoot is dat ik me best kan voorstellen dat men specifiek adaptieve cruise control uitschakelt vanwege het feit dat je met de IONIQ 6 een 1500 kg aanhangwagen of kleine caravan achter kan hebben zitten, dan snap ik wel dat adaptieve cc misschien niet ideaal is.

Naar mijn mening zou reguliere cc echter altijd beschikbaar moeten blijven, dat doet immers niks met sensoren. Ik heb een Prius II uit 2006 gehad met cruise control die niet eens parkeersensoren had, is niks meer dan snelheid elektronisch vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe gebruik je de standaard CC dan? Voor zover ik weet is dat niet beschikbaar op de Ioniq 6. Klagen bij de dealer heeft geen zin, die zeggen dat Hyundai niets met hun input doet, die luisteren alleen naar directe klanten. Vooral klagen bij Hyundai NL dus.

[ Voor 46% gewijzigd door zonoskar op 24-04-2024 22:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stephenvw
MooDyBLueS schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:58:
Vraagje: hoe kijken jullie hier tegen een dashcam aan? Ik zag dat Hyundai in de accessoirelijst een Pioneer voor+achter dashcam aanbiedt voor €549 (al weet ik niet of dat incl. inbouw is).

Het is voor ons onze eerste gloednieuwe auto en enerzijds heb ik zoiets van: dashcam kan helpen stel dat iemand op mij klapt en het duidelijk niet mijn schuld is, maar het is op zichzelf ook een grote uitgave. Mijn vrouw zegt: ik zou die €549 + inbouwkosten waarschijnlijk lekker in mijn zak houden, dat is al een deel van een eventuele kleinere schade als we die zelf moeten betalen.

En ik moet toegeven: het is natuurlijk alleen maar voor situaties dat het wel verhaalbaar hoort te zijn, maar door een doorrijder of gemis aan kenteken/bewijs toch niet te verhalen is. Als je 'gewoon' een ongeluk hebt dan is het sowieso verhaalbaar (mits de andere partij de schuldige is natuurlijk) en rijd ik tegen een paaltje aan, dan is het sowieso voor eigen rekening (of sv-jaren inleveren).
Ik ben gegaan voor een propere inbouw. Fijn zelf gedaan en alle draadjes proper kunnen wegwerken:
https://www.amazon.de/dp/...1_487024491_TE_item_image

Voor en achter camera voor 270€ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

beschuit schreef op woensdag 24 april 2024 @ 20:53:
[...]

Mag ik vragen welke dakdragers je gebruikt?
Vragen staat vrij, maar momenteel nog geen. Ik heb er nog geen nodig gehad, dus nog niet op zoek gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit

beschuit

Is er iemand die met dakdragers heeft gereden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
beschuit schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:01:
Is er iemand die met dakdragers heeft gereden?
Niet met de ioniq 6, nog niet nodig gehad, 1 van de achterbanken plat en alle skis, snowboards etc. past er prima in en dan comfortable zitplek voor 3 volwassen. Met de Kona EV hebben we het wel gedaan, dakkoffer + winterbanden naar oostenrijk, range was zo ongeveer 200KM (met nog een gezonde 60km over bij de laadpunten) met 120 - 130 km/u. Fijn was het niet maar het was wel te doen. Reken sowieso op 20 - 25% range hit van een dakkoffer, een trekhaak koffer is een betere optie alleen geen ervaring mee persoonlijk, ligt er natuurlijk ook aan wat je vervoert, ski's gaan er moeilijk in :+

[ Voor 3% gewijzigd door zomaar0iemand op 25-04-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
MooDyBLueS schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:19:
[...]
Hopelijk omdat de EV6/i5/i6 nagenoeg identiek zijn op technisch vlak dat Hyundai ook zo'n update beschikbaar maakt op termijn.
Kia heeft zijn update al maanden beschikbaar, dus vooral bij Hyundai NL klagen en vragen waar hun update blijft
Wat mij nog wel te binnen schoot is dat ik me best kan voorstellen dat men specifiek adaptieve cruise control uitschakelt vanwege het feit dat je met de IONIQ 6 een 1500 kg aanhangwagen of kleine caravan achter kan hebben zitten, dan snap ik wel dat adaptieve cc misschien niet ideaal is.
Ik zie geen verschil tussen zelf remmen en de auto laten remmen, er blijft hetzelfde gewicht achterhangen
Naar mijn mening zou reguliere cc echter altijd beschikbaar moeten blijven, dat doet immers niks met sensoren. Ik heb een Prius II uit 2006 gehad met cruise control die niet eens parkeersensoren had, is niks meer dan snelheid elektronisch vastzetten.
Mijn idee ook, maar nog geen positieve reactie van Hyundai NL hierop gehad.
Die blijven maar schermen dat ze software voor iedereen maken en niet voor individuen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
een 'oplossing' is een TEB7AS tussen je auto en je aanhanger en je aanhanger wordt niet meer herkent

deze 'oplossing' toe passen is geheel voor eigen risico!
de (A)CC is dan weer te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
hemertje schreef op donderdag 25 april 2024 @ 19:53:
[...]

Kia heeft zijn update al maanden beschikbaar, dus vooral bij Hyundai NL klagen en vragen waar hun update blijft
Mee eens, dat is wel bijzonder te noemen dan.
[...]

Ik zie geen verschil tussen zelf remmen en de auto laten remmen, er blijft hetzelfde gewicht achterhangen
Ik wel. Want het gaat niet om remmen an sich, het gaat erom dat adaptief zoals de naam al zegt continu aanpassingen doet, tikkeltje langzamer/inhouden/remmen, dan weer versnellen, continu. Met 500/1000/1500kg erachter verergert die continue lastwisseling daarmee alleen maar meer. En ja, tuurlijk is de auto gemaakt om met 1500kg geremd te kunnen rijden. Maar als ik even gechargeerd zeg dat elke auto gemaakt is om te remmen, betekent dat nog niet dat het goed is om continu van 0 naar 100 en gelijk weer rap naar 0 te gaan en direct weer door naar 100. Dat is gewoon een belasting op de auto, zo ook met adaptieve cc en extra gewicht achter de auto.

Terwijl als je normale cruise control gebruikt, je zelf verder vooruit kijkt en dus eerder geneigd bent van de cc af te halen en uit te laten rollen en zeker met zo'n extra gewicht erachter wil je zo min mogelijk echt remmen. Niet dat je dat op het allerlaatste moment gaat doen (ook niet handig) maar juist méér anticiperen.

Kortom: daarom zit er potentieel (ik ken de echte reden niet) wel echt een reden achter waarom adaptieve cc niet te activeren is. Maar standaard cc is totale onzin.
[...]

Mijn idee ook, maar nog geen positieve reactie van Hyundai NL hierop gehad.
Die blijven maar schermen dat ze software voor iedereen maken en niet voor individuen
Die laatste opmerking is raar. Je hebt toch ook als gebruiker de keuze tussen i-Pedal en stand 1/2/3 regeneratie? En je kan toch ook kiezen tussen Android Auto/Apple CarPlay of de interne navi en media? Waarom dan niet wel of geen standaarc cruise control? En als geen enkele auto met trekgewicht erachter dit zou doen dan zou ik hem nog snappen, maar volgens mij is Hyundai een uitzondering hierop wat ik er zo van heb gelezen.

Ik blijf in ieder geval benieuwd hoe het zich ontwikkelt. Ga over een paar dagen mijn i6 eindelijk ophalen, eerst maar eens genieten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb trouwens iets vreemds met android auto. Als ik de telefoon aansluit springt het media systeem op de android auto, dat is wat ik wil. Het systeem is dan redelijk responsive, bijv de navigatie view update een paar keer per seconde. Maar als ik bijv even in het menu moet zijn, dan moet ik weer terug naar android auto overschakelen, maar dan is het systeem totaal niet responsive. De navigatie view update bijv slechts elke 15 sec. Als ik de telefoon dan weer af en aan koppel, dan werkt alles weer soepel. Schakel ik misschien op een verkeerde manier terug naar AA? Ik doe dat via het menu en dan AA selecteren. Of zou het aan mijn telefoon liggen (Poco F3 is niet de traagste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Mijn auto was vanochtend weer dood (startaccu) en ik had de startbooster in de kofferbak liggen 8)7
(wel open gekregen via een kabeltje onderaan de zijkant van de achterbank).
Ik hoop dat ik nu in aanmerking kom voor vervanging van de 12V accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
[b]hemertje schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:02:

Ja helaas heeft Hyundai deze software keuze gemaakt

hopelijk helpt het?
Zit er wel een 'standaard' CC op de Ioniq 6?
Zo ja, hoe zet je deze aan ipv ACC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:52
AnjaT850 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 13:48:
[...]

Zit er wel een 'standaard' CC op de Ioniq 6?
Zo ja, hoe zet je deze aan ipv ACC?
Op de oude Ioniq was dit het vasthouden van de knop op het stuur om te wisselen van de modi (afstand selectie of de inschakelknop). De 6 lijkt ook zo iets te hebben volgens de handleiding:

Als uw auto is uitgerust met handmatige
Snelheidslimietassistentie, houdt u de knop
Rijhassistentie ( ) ingedrukt om de Slimme
cruisecontrol uit te schakelen. Let er wel op dat
Manual Speed Limit Assist nu wordt
ingeschakeld.

Bij nader inzien denk ik dat ze hier wat anders bedoelen, maar je zou de oude methode desondanks kunnen proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Methew op 26-04-2024 21:49 ]

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Methew Misschien lees ik het verkeerd, maar is Manual Speed Limit Assist niet simpelweg snelheidsbegrenzer?

Aan de andere kant: kan zeker voor mensen die met trekhaak en iets erop/erachter op vakantie gaan waarbij de ACC uitgeschakeld wordt toch een vorm van hulp bieden. Stel je hem op 102 km/u in, voet op het stroompedaal en karren maar richting je vakantiebestemming volgende snellader.

Mijn vrouw's ouwe Aygo uit 2014 had dat ook, werkt prima. Geeft je iig de rust om niet continu je snelheid in de gaten te moeten houden, wat ik het fijnste vind aan (A)CC/begrenzer. Beter iets dan niets zeg ik maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
Methew schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:34:

Bij nader inzien denk ik dat ze hier wat anders bedoelen, maar je zou de oude methode desondanks kunnen proberen.
Ik ga dit zeker proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Methew
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:52
AnjaT850 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:10:
[...]

Ik ga dit zeker proberen, bedankt!
Vandaag nog even geprobeerd, in de oude Ioniq is het:
1) scc kiezen met de stuurknop, maar nog niet activeren dmv het vast zetten van de snelheid.
2) de 'afstand selectie' stuurknop indrukken en ingedrukt houden, de boordcomputer geeft na een paar tellen aan dat de modus nu cc is, knop loslaten.
3) snelheid vast zetten met de - toggle knop.

Hopelijk werkt dit ook in de nieuwe variant

Hyundai Ioniq 28kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongRangeStyle
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
Hoi,

Sinds een aantal maanden rij ik in een Ioniq 6 LR Style uitvoering. Ik moet zeggen dat het grandioos rijdt en prima bevalt kleine ergernissen ivm Style uitveoring daar gelaten.
Ook de prestaties lijken mij goed. Met voornamelojk i-pedal en mix stad/snelweg laat range van 470 zien bij huidige temperaturen en 90% accu.

Ik heb ook paar vragen die wellicht hier makkelijk hun antwoord kunnen vinden:

-Navigatie meldt dat karten verouderd zijn. In menu staat OTA beschikbaar. Je zou verwachten dat die dan zelf gaat updaten maar dus niet! Moet dit via deler of op andere wijze?

-Is er een manier om batterij conditioning handmatig aan te zetten? Dus zonder dat je navigatie naar een snellaadpunt instelt.

-Klopt het dat er bij een Style uitvoering geen brandblusser en geen adaptor voor 220 afname zit die je kunt connecten bij laadingan van de auto? Of als je dit zelf aanschft of dat werkt. (binnen onder achterbank is 220 wel aanwezig.

Foto van een poosje terug in Valkenburg, was leuk om toch ff een foto te maken:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHaedITApUBTn4YY4jY-PsNDWzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/atlUU8rMchdgVroevXejBGeF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
Wanneer je een ota melding hebt doen je deze handmatig te starten via het menu

Nee batterij conditionering is alleen beschikbaar via navigatie planning

Ben zelf niet bekend met de specs van de Style

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Laatst online: 15:55
LongRangeStyle schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:38:
Hoi,

Sinds een aantal maanden rij ik in een Ioniq 6 LR Style uitvoering. Ik moet zeggen dat het grandioos rijdt en prima bevalt kleine ergernissen ivm Style uitveoring daar gelaten.
Ook de prestaties lijken mij goed. Met voornamelojk i-pedal en mix stad/snelweg laat range van 470 zien bij huidige temperaturen en 90% accu.

Ik heb ook paar vragen die wellicht hier makkelijk hun antwoord kunnen vinden:

-Navigatie meldt dat karten verouderd zijn. In menu staat OTA beschikbaar. Je zou verwachten dat die dan zelf gaat updaten maar dus niet! Moet dit via deler of op andere wijze?

-Is er een manier om batterij conditioning handmatig aan te zetten? Dus zonder dat je navigatie naar een snellaadpunt instelt.

-Klopt het dat er bij een Style uitvoering geen brandblusser en geen adaptor voor 220 afname zit die je kunt connecten bij laadingan van de auto? Of als je dit zelf aanschft of dat werkt. (binnen onder achterbank is 220 wel aanwezig.

Foto van een poosje terug in Valkenburg, was leuk om toch ff een foto te maken:)
[Afbeelding]
https://update.hyundai.com/EU/E1/Main

USB maken en updaten..Ik heb dit al 2 x gedaan. De online update duurde te lang (is ook erg groot 25 Gb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De Style heeft iig geen 220V adapter. Brandblusser heeft mijn Style volgens mij ook niet, hebben andere uitvoeringen die wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@LongRangeStyle In principe zijn zowel de interne 230V (bij de achterbank) als de externe (V2L bij de laadaansluiting) max 3,4 kW dus tenzij je een situatie hebt waarbij je per se niet de interne kan/wil gebruiken, zijn ze identiek en kan je er net zoveel mee.

Even raampje achter open, verlengsnoer er doorheen en raampje 'strak' tegen het verlengsnoer aan dicht en je hebt exact hetzelfde resultaat. Of als je iets (Nespresso machine, waterkoker oid) in de kofferbak hebt is het vast ook mogelijk om een verlengsnoer tussen de 60/40 delen van de achterbank door te wurmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vond het lastig dat je geen waterfles in de deuren kwijt kan. Niet eens van die halve liter pet flesjes. Dus ik heb wat geklust met de 3D printer en het is dit geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vz5WP8g4goN6e9zUKuyWuTOShes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/edfUUWLvQ5jBLqXrfyHMcUFm.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VG-FV1RD9bqgb94lvTxkvAkTUc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ioI2oUs896jtsdelzuvNwSxl.jpg?f=user_large

Ik moet nog wel wat verzinnen dat ze een beetje steviger blijven liggen, als ik te hard rem vliegen ze er aan de voorkant eruit. Misschien wat rubber strips in de ronding. En aan elke kant moet er iets van 5mm af zodat hij wat verder naar achteren kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

zonoskar schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:01:
Ik vond het lastig dat je geen waterfles in de deuren kwijt kan. Niet eens van die halve liter pet flesjes. Dus ik heb wat geklust met de 3D printer en het is dit geworden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik moet nog wel wat verzinnen dat ze een beetje steviger blijven liggen, als ik te hard rem vliegen ze er aan de voorkant eruit. Misschien wat rubber strips in de ronding. En aan elke kant moet er iets van 5mm af zodat hij wat verder naar achteren kan.
Gek, bij mij past een halveliterflesje perfect in de deur. Wel schuin erin mikken.
Ik erger me meer aan die gigantische flessenhouders in de middentunnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongRangeStyle
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11-06-2024
zonoskar schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:43:
De Style heeft iig geen 220V adapter. Brandblusser heeft mijn Style volgens mij ook niet, hebben andere uitvoeringen die wel?
Het staat in ioniq 6 handleiding en ik zag het in een video. Al weet ik niet meer of dat een Nederlandse video was. Leveringen verschilllen nogal per land geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Niet online
LongRangeStyle schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:37:
Het staat in ioniq 6 handleiding en ik zag het in een video. Al weet ik niet meer of dat een Nederlandse video was. Leveringen verschilllen nogal per land geloof ik
In mijn Connect kan ik ook geen brandblusser vinden.
Volgens mij staat er in de handleiding 'indien van toepassing', misschien dat het verplicht is in bepaalde landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoVi71
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-07 18:11
AnjaT850 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:24:
[...]

In mijn Connect kan ik ook geen brandblusser vinden.
Volgens mij staat er in de handleiding 'indien van toepassing', misschien dat het verplicht is in bepaalde landen?
Ik kan ook geen brandblusser in mijn Connect vinden.

Ik heb deze bij de Ail aangeschaft voor de middenconsole. Veel handiger dan die diepe bak...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fkwxKG2jRwq_3qTLO4NFTPR52s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J0xGZIVpYjtGMGaP1noIrr2y.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door RoVi71 op 30-04-2024 15:41 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 40 Laatste