Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:03

3_s

Andrehj schreef op maandag 4 maart 2024 @ 20:02:
[...]

In ieder geval de Tesla Model X heeft standaard een trekhaak. Maar verder ben ik ze ook nog niet tegen gekomen.
Toen ik het postte, wist ik dat iemand het tegendeel ging bewijzen, maar ik had een Ford F150 verwacht, ofzo :).

In ieder geval, dat is de uitzondering die de regel bevestigt 8).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

koboy

Heb een idee voor een icon

Hun schreef op zondag 3 maart 2024 @ 23:08:
Even een vraagje, ik kom er online niet uit. Heeft de Ioniq 6 standaard een trekhaak?
Je weet dat bij aankoppelen van de stekker van de trekhaak alle rijhulpen (inclusief cruise control) worden uitgeschakeld?
Is op te lossen met een tussen-kastje dat de lampen van de aanhanger/fietsendrager electrisch scheidt van de auto, maar weet niet hoe de verzekering over dat soort dingen denkt.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 15:41

Hun

koboy schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 00:31:
[...]

Je weet dat bij aankoppelen van de stekker van de trekhaak alle rijhulpen (inclusief cruise control) worden uitgeschakeld?
Is op te lossen met een tussen-kastje dat de lampen van de aanhanger/fietsendrager electrisch scheidt van de auto, maar weet niet hoe de verzekering over dat soort dingen denkt.
Bedankt Koboy,

Dit is precies het soort informatie die ik graag wil hebben. Het uitvallen van cruisecontrol zou ik erg storend vinden. Zorgt dat tussen kastje wel voor juiste bediening van de lampen? En wordt dat vanaf de dealer ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hun schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Bedankt Koboy,

Dit is precies het soort informatie die ik graag wil hebben. Het uitvallen van cruisecontrol zou ik erg storend vinden. Zorgt dat tussen kastje wel voor juiste bediening van de lampen? En wordt dat vanaf de dealer ingebouwd?
Je kunt de dealer vragen, maar grote kans dat het op een stukje huisvlijt aan gaat komen. Google eens op teb7as
Let wel: Hyundai schakelt de rijhulpen uit om veiligheidsredenen (zeggen ze). Ik weet niet wat de invloed van het gebruik van zo'n kastje is bij ongevallen op verzekering en aansprakelijkheid, en BEN DUS OOK NIET VERANTWOORDELIJK VOOR DE CONSEQUENTIES VAN HET GEBRUIK VAN EEN DERGELIJK KASTJE.

Lampen gaan gewoon aan op het juiste moment. De auto ziet alleen geen/onvoldoende stroom over de aansluiting lopen en denkt dus dat er niets aan hangt. Nadeel is wel dat daardoor de auto ook niet het verbruik apart bijhoudt, en het na gebruik van een aanhanger enige tijd kost om de range indicator weer "omhoog" te krijgen.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Bij mij is zo'n kastje niet ingebouwd, de dealer werkt daar niet aan mee. Het is inderdaad vervelend dat zelfs de CC niet werkt, De andere hulpsystemen heb ik toch uit staan.

Iets anders, ik merkte gisteravond dat de remlichten al bij regen level 1 aangaan (ik had de achteruitcamera aan staan en daar zie je een rode waas als je remt), is dat niet een beetje snel? Bij mijn vorige Ioniq gingen de remlichten pas aan bij level 3 (of bij level 2 als je wat extra vertraging had van bijv het oprijden van een taluud) of bij expliciet remmen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:12:
Bij mij is zo'n kastje niet ingebouwd, de dealer werkt daar niet aan mee. Het is inderdaad vervelend dat zelfs de CC niet werkt, De andere hulpsystemen heb ik toch uit staan.

Iets anders, ik merkte gisteravond dat de remlichten al bij regen level 1 aangaan (ik had de achteruitcamera aan staan en daar zie je een rode waas als je remt), is dat niet een beetje snel? Bij mijn vorige Ioniq gingen de remlichten pas aan bij level 3 (of bij level 2 als je wat extra vertraging had van bijv het oprijden van een taluud) of bij expliciet remmen.
Net als de piepjes, is ook de vertraging waarbij de remlichten aangaan door Brussel vastgelegd.... Helaas....
Aan de andere kant: het overige verkeer went er maar aan, het worden steeds meer auto's die op een dergelijke manier met de remlichten omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-07 22:18

Vind ik ook wel. Ik heb al boze truckers achter me gehad op mijn dagelijkse route waar er wegwerkzaamheden zijn die dan met hun lichten flitsen en toeteren, ik rij zelfs op cruise control en lijkt alsof ik constant met de voet op de rem sta.. Irritant als achterligger, ik versta ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

koboy schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:24:
[...]

Net als de piepjes, is ook de vertraging waarbij de remlichten aangaan door Brussel vastgelegd.... Helaas....
Aan de andere kant: het overige verkeer went er maar aan, het worden steeds meer auto's die op een dergelijke manier met de remlichten omgaan.
Kun je dat nog eens uitleggen @koboy ? 🙏
Want de splinternieuwe Tesla model Y bij mij op het werk heeft dit niet. En fossiele auto’s ook niet? Daar kan je gewoon gas loslaten zonder remlichten. Alleen als ik regenereren aanzet op de Ioniq gaat die dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

TimoLimo schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:15:
[...]

Vind ik ook wel. Ik heb al boze truckers achter me gehad op mijn dagelijkse route waar er wegwerkzaamheden zijn die dan met hun lichten flitsen en toeteren, ik rij zelfs op cruise control en lijkt alsof ik constant met de voet op de rem sta.. Irritant als achterligger, ik versta ze wel.
Je bedoelt die gasten die onder het motto "ik kan overal overheen kijken" de verf van ja achterbumper af proberen te krabben? >:)

Ik ga er van uit dat dit een situatie was met naar beneden lopende weg. Het probleem is dan niet zo zeer de remlichten, maar dat je met constante snelheid naar beneden rijdt ipv versnellende en periodiek (stevig) afremmend.
Electrische auto's dalen nou eenmaal met constante snelheid af, iets wat een ICE niet kan omdat dat de remmen naar de kloten gaan.

Vanwege het sterk kunnen afremmen op de motor/regenereren van EV's (en ook PHEV's!) is er een regel gekomen bij welke vertraging de remlichten aan moeten gaan. Jij en ik kunnen daar niets aan veranderen, en boze truckers (of motorrijders in mijn geval) ook niet. Ze zullen er aan moeten wennen dat met het veranderende wagenpark het gedrag van remlichten ook verandert.

Edit/toevoeging: op cruise control zal de auto bij afdalen afremmen om de ingestelde snelheid vast te houden. Regeneratie niveau doet hij dan niets mee. Mijn ervaring met VAG DSG bakken en afdalen op cruise control is wisselend: de Golf van ruim 10 jaar geleden schakelde niet terug, de Karoq van 5 jaar geleden schakelde terug nadat hij 15 km/h te hard ging (of meer, rijkelijk laat in elk geval).

[ Voor 14% gewijzigd door koboy op 05-03-2024 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:38:
[...]

Kun je dat nog eens uitleggen @koboy ? 🙏
Want de splinternieuwe Tesla model Y bij mij op het werk heeft dit niet. En fossiele auto’s ook niet? Daar kan je gewoon gas loslaten zonder remlichten. Alleen als ik regenereren aanzet op de Ioniq gaat die dit doen?
Dit soort regels gaan eerst in voor nieuwe modellen/facelifts, en dan een aantal jaar later voor alle nieuw verkochte auto's. De Y zal wel als model oud genoeg zijn.
Voor fossiele auto's geldt de vertraging regel niet, omdat de vertraging ook afhankelijk is van de versnelling. Daar geldt nog steeds de rempedaal regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De EU regels schrijven voor dat een snelheidsoverschrijding moet leiden tot een waarschuwing naar die chauffeur. Nergens staat dat dat moet met een irritant piepje. In de ID7 kun je de piepjes gewoon uitzetten. Permanent. Hyundai heeft het alleen zo geïmplementeerd. Helaas. Zo zal het ook met vertraging zijn. In de Ioniq zat een accelerometer, in de I6 volgens mij niet. Die gooit de lampen aan als regen > 0 en pedaal helemaal los.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Ik was daarnet met een aanhangwagen aan het rijden en daarbij viel het me op dat de remlichten blijven branden, ook als je stopt met remmen.
Niet altijd, vond op dat korte stukje geen sluitende verklaring.

Ik remde zachtjes, want reed klein beetje te snel, en de remlichten bleven aan tot ik opnieuw gas gaf. Als ik harder remde, gingen ze wel sneller uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 20:30:
De EU regels schrijven voor dat een snelheidsoverschrijding moet leiden tot een waarschuwing naar die chauffeur. Nergens staat dat dat moet met een irritant piepje. In de ID7 kun je de piepjes gewoon uitzetten. Permanent. Hyundai heeft het alleen zo geïmplementeerd. Helaas. Zo zal het ook met vertraging zijn. In de Ioniq zat een accelerometer, in de I6 volgens mij niet. Die gooit de lampen aan als regen > 0 en pedaal helemaal los.
De EU regels wat betreft de snelheidswaarschuwing schrijven voor dat die bij elke start opnieuw aan moeten staan (en dus uitgezet moeten worden), maar schrijven niet een methode voor. De ID7 (introductie na de Ioniq 6) zal dus een andere waarschuwingsmethode hebben die het overneemt als je de piepjes permanent uitzet. Dat kan een trillend stuur zijn bijvoorbeeld. Is dat niet het geval dan voldoet die dus niet meer aan de EU type goedkeuring. Dit kan zijn af fabriek (onwaarschijnlijk), maar ook een (illegale!) modificatie achteraf. Voor de VAG auto's is er een nogal actieve hack gemeenschap.....
De meeste fabrikanten implenteren trouwens piepjes, omdat dat de meest eenvoudige methode is. Voordeel is ook dat het niet verwart met het trillen van het stuur bij de lane departure warning.

De exacte EU verordening voor de remlichten kan ik zo snel niet vinden. Wel een stukje op de ANWB website: https://www.anwb.nl/exper...remlichten-aan-in-b-stand
Bij een vertraging van meer dan 1,3m/s² moeten de remlichten dus aan gaan. Dat is bij net iets minder dan 4 km/h per seconde er af. Hier zit je al best wel snel aan, ook in een ICE auto die afremt op de motor (die dus geen remlichten aan hoeft te doen bij remmen op de motor).

N.B. de cruise control remt harder dan het ingestelde regeneratie niveau; alles om (voor zo ver mogelijk) de snelheid vast te houden op de ingestelde waarde.

N.B.2. ik reed afgelopen zomer in Oostenrijk een stuk achter een gloednieuwe Prius. Deze had ook (net als ik) continue brandende remlichten. Eerste reactie van mij was: laat je rem los man, de boel gaat kapot. Daarna realiseerde ik me dat hij net als ik regeneratief aan het remmen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:21
Hoi,

Ik ben afgelopen week voor de 2e keer naar Oostenrijk gereden met de Ioniq 6 long range (77,4KwH / RWD). Fijne auto om de rit mee te maken vooral het snel laden en de ruimte binnen waren weer heerlijk.

Echter liep ik bij deze rit tegen het volgende aan: de ingebouwde navigatie geeft constant aan dat we moesten laden tot 100% bij iedere geplande stop, als work-around toen maar zelf geladen tot 80 en planden vanaf dan de rit geheel opnieuw in (opnieuw bestemming invoeren + zoeken naar laadstops) nu is dit geen ramp maar wel vervelend.

In Januari plande de auto ook zelf stops in en waren deze netjes tot max 80% laden, ik heb het zelf niet in de settings kunnen vinden maar weet iemand hoe ik de auto weer kan instellen om snelladen tot max 80% in de route berekening te laten doen? (De batterij begrens ik liever niet op 80% DC laden als dit mogelijk is omdat we vaak terug komen bij de auto op 85% - 90% en dat beetje extra is wel lekker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:46
zomaar0iemand schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:55:
Ik heb het zelf niet in de settings kunnen vinden maar weet iemand hoe ik de auto weer kan instellen om snelladen tot max 80% in de route berekening te laten doen? (De batterij begrens ik liever niet op 80% DC laden als dit mogelijk is omdat we vaak terug komen bij de auto op 85% - 90% en dat beetje extra is wel lekker).
Helaas is dat wel de enige optie, max voor DC laden op 80% zetten. Dan rekent de navigatie daar ook mee.
Ik zelf zet hem op 90 % dan heb ik wel de ruimte om wat langer weg te blijven terwijl die doorlaadt. Maar dan rekent die iig niet tot 100%. Ik hou hem meestal ook via de app op mijn telefoon in de gaten en als die bijna bij de 90 is en mijn koffie is niet op dan zet ik hem via de app op max laden tot 100%. Daarna niet vergeten hem weer terug op 90% te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
jouwheld schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:19:
[...]

Helaas is dat wel de enige optie, max voor DC laden op 80% zetten. Dan rekent de navigatie daar ook mee.
Ik zelf zet hem op 90 % dan heb ik wel de ruimte om wat langer weg te blijven terwijl die doorlaadt. Maar dan rekent die iig niet tot 100%. Ik hou hem meestal ook via de app op mijn telefoon in de gaten en als die bijna bij de 90 is en mijn koffie is niet op dan zet ik hem via de app op max laden tot 100%. Daarna niet vergeten hem weer terug op 90% te zetten.
Helaas, hier was ik al bang voor. Jammer dat dit in Januari wel goed ging maar er dan toch iets veranderd is na de software update. Vooral gezien de battery conditioning alleen werkt via de ingebouwde navigatie. Ik denk dat ik dan ook voor max 90% gaan om inderdaad niet te haasten en dan de app wat meer in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12:42
Hoi,

Ik ben afgelopen week voor de 2e keer naar Oostenrijk gereden met de Ioniq 6 long range (77,4KwH / RWD). Fijne auto om de rit mee te maken vooral het snel laden en de ruimte binnen waren weer heerlijk.

Echter liep ik bij deze rit tegen het volgende aan: de ingebouwde navigatie geeft constant aan dat we moesten laden tot 100% bij iedere geplande stop, als work-around toen maar zelf geladen tot 80 en planden vanaf dan de rit geheel opnieuw in (opnieuw bestemming invoeren + zoeken naar laadstops) nu is dit geen ramp maar wel vervelend.

In Januari plande de auto ook zelf stops in en waren deze netjes tot max 80% laden, ik heb het zelf niet in de settings kunnen vinden maar weet iemand hoe ik de auto weer kan instellen om snelladen tot max 80% in de route berekening te laten doen? (De batterij begrens ik liever niet op 80% DC laden als dit mogelijk is omdat we vaak terug komen bij de auto op 85% - 90% en dat beetje extra is wel lekker).
Aanpassen kan ook in je Bluelink App

Rechtsonder Meer
EV-service
Oplaadlimieten instellen
AC / DC

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Ik kreeg vanmorgen net na het wegrijden een Bluelink melding

Lijkt erop dat er een update zit aan te komen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTi0AhlhSRc7EPh7hAMXghOijSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xQEH7sLILvSV2SEDEIJDtqBr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYTjp2X0WwKXNZTiMpVYZqIpphc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3m9O4mVFh4iUN2Kn1wevEtv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8rEdeq895HhQb7XIT72dPoPFy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yhVU37dfTcQRc5LziJmpglW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOAwj5-poL1fRRB5e_4Mtz_QxZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WP6sUtRK9xkYrXjRKL6f0tiF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/joeuZ2ap9aVW0adnPSNAfN293J4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJrwAgtgq1m55V19gt3iBFo9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-IFzlU4DtoS3y435qZzw0crZo8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFSmXp01kjoJQx7TQBL4xB2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LQkAPwJaawLHe3LmP9uvTcNkTrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFqqTZ0JhazY52a80VQDxUHd.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
hemertje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:50:
[...]

Aanpassen kan ook in je Bluelink App

Rechtsonder Meer
EV-service
Oplaadlimieten instellen
AC / DC
Helaas zijn dat de oplaadlimieten altijd, het gaat mij alleen om de oplaad limiet bij navigeren, maar ik zal deze in de tussen tijd telkens veranderen. Als ik een lange rit maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Hoi,

Afgelopen zomer berekende de auto gewoon automatisch nieuwe laadstops wanneer we (flink) eerder gingen laden. (Net als dat gebeurde bij omleidingen, files etc).
Ik kreeg alleen geen melding dat het gebeurde, maar hij deed het wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirnsum
  • Registratie: Mei 2002
hemertje schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:57:
Ik kreeg vanmorgen net na het wegrijden een Bluelink melding

Lijkt erop dat er een update zit aan te komen
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klonk mij meer als een "juridisch vinkje-zet gebeuren" dan een update in de oren eerlijk gezegd

Steam profiel UPlay JirnsumNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
koboy schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:30:
[...]

Afgelopen zomer berekende de auto gewoon automatisch nieuwe laadstops wanneer we (flink) eerder gingen laden. (Net als dat gebeurde bij omleidingen, files etc).
Ik kreeg alleen geen melding dat het gebeurde, maar hij deed het wel ;)
Klopt, als je weer met 80% weg rijd past hij alles netjes aan, alleen is het sneller om alles te laten herberekenen gezien we met twee auto's reden konden we de volgende laadstop dan alvast doorgeven voor het wegrijden. Het enige nadeel is dat er niks klopt van de aankomsttijd gezien hij rekent dat je 45 -50 min bij een paal staat om tot 100% te laden terwijl je al na ~20min wegrijd :D

Heb nu in ieder geval een aantal dingen om te proberen en anders maar weer plannen met ABRP en handmatig alle laadpunten erin knallen (jammer dat je geen reisplan via de app kan maken alleen een bestemming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
zomaar0iemand schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:12:
[...]
Heb nu in ieder geval een aantal dingen om te proberen en anders maar weer plannen met ABRP en handmatig alle laadpunten erin knallen (jammer dat je geen reisplan via de app kan maken alleen een bestemming).
Melden bij je dealer en bij Hyundai NL, hopelijk pakt men alle voorstellen, verbeterpunten en kansen eindelijk eens op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zomaar0iemand schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Klopt, als je weer met 80% weg rijd past hij alles netjes aan, alleen is het sneller om alles te laten herberekenen gezien we met twee auto's reden konden we de volgende laadstop dan alvast doorgeven voor het wegrijden. Het enige nadeel is dat er niks klopt van de aankomsttijd gezien hij rekent dat je 45 -50 min bij een paal staat om tot 100% te laden terwijl je al na ~20min wegrijd :D

Ik zou dan eerder van Ionity naar Ionity plannen zo lang de tarieven met abbo nog zo laag zijn.
ABRP heb ik afgelopen zomer ook mee gepland. Alleen waren de standaard verbruikswaarden dusdanig fout dat ik (connect, RWD, 18") met ruim 60% op de eerste laadstop aankwam ipv minder dan 30%. Die dus bij de eerste stop de deur uit gegooid. Met OBD dongel of een hoop instelwerk zal het uiteraard beter werken, maar de interne navigatie doet het voor mij meer dan goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:47
Toevallig een lichte bergop? De enige keren dat ik met zekerheid durf zeggen dat ze bij mij aangaan met regen1 is wanneer ik het gaspedaal loslaat terwijl ik ook een helling op rijdt. Dan is de vertraging voldoende om de lichten te doen aangaan. En heb ook voldoende vaak opgemerkt dat op een vlakke weg met regen 1 en voeten van de pedalen de lichten niet aangaan.

Zowel bij deze als op de Ioniq classic die ik hiervoor had gaan ze pas standaard aan bij regen 2.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Jirnsum schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:06:
[...]

Klonk mij meer als een "juridisch vinkje-zet gebeuren" dan een update in de oren eerlijk gezegd
Lees deze eens

https://evmagz.com/hyunda...ue-us-nhtsa-investigates/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Blokker_1999 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 19:14:
[...]

Toevallig een lichte bergop? De enige keren dat ik met zekerheid durf zeggen dat ze bij mij aangaan met regen1 is wanneer ik het gaspedaal loslaat terwijl ik ook een helling op rijdt. Dan is de vertraging voldoende om de lichten te doen aangaan. En heb ook voldoende vaak opgemerkt dat op een vlakke weg met regen 1 en voeten van de pedalen de lichten niet aangaan.

Zowel bij deze als op de Ioniq classic die ik hiervoor had gaan ze pas standaard aan bij regen 2.
Ze gaan aan vanaf regen 1 bij gas loslaten op horizontaal terrein. Getest met familielid achter me aan rijdend op de snelweg. Blijft verschrikkelijk irri.
Ik heb regen uit, behalve in de bebouwde kom.

Meningen wisselen in dit topic, maar ik heb nog rijles gehad, dat onnodig rempedaal aantikken een doodzonde was. 🤣 En de Ioniq doet het zelf.

Kreeg sinds vanmorgen een nieuwe veiligheidsmelding bij starten. Meer mensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip1979
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05-2024
AnjaT850 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 19:32:
[...]

Dat met de ruitenwissers heel herkenbaar, die van mij zijn soms helemaal de weg kwijt. Heel hard wissen als het vrijwel droog is en als ik bijna niets meer zie door de regen, dan gewoon niets doen.
Soms zo frustrerend dat ik 'em maar op handmatig zet.
Bij 170 km per uur in Duitsland met tegenwind worden de ruitenwissers hard tegen de voorruit geduwd zodat ze bijna niet meer werken (schrapend geluid).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik vond dit weekend een optie in het menu die ik niet had verwacht: battery-conditionering.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skwtCCT_2N33ucXg2sNvEimFYOQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3tcniniNJv53NigvDo3Yzqq7.jpg?f=user_large

Ik heb een Style uitvoering zonder warmtepomp en dus geen "preconditioning" (want dat is een optie op de Connect), maar wel Batterijverwarming. Ik vond het al verwarrend, maar door het menu item heb ik vandaag toch eens geprobeerd te navigeren naar een fastned laadstation. En verhip, het spiraaltje kwam op het scherm en ik zag dat er 4.8kW naar batterijverwarming ging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs2555yhM9w9xyoD_wZIq-gEP0I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ACgiUs5nLThDKq0zMrgzH1YT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JCfMdcfu02XoNnujHcWe2jjxaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bf1kK6uSwtHj3BfYGoNIpZ3N.jpg?f=user_large

De temp van de accu ging ook nog eens echt omhoog volgens carscanner. Dus ik heb geen idee wat die extra "preconditioning" optie is voor de Connect. Dus mocht je twijfelen tussen de Style en de Connect en het enige wat je tegenhoudt is de optie om de accu te verwarmen voor optimaal DC laden, dan hoeft dat dus niet :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWRR5u3kA19tNoVlw8IhTSaUIjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hVuW1dM9Q2iZf3K1hr5gkqTU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:55:
Ik vond dit weekend een optie in het menu die ik niet had verwacht: battery-conditionering.

[Afbeelding]

Ik heb een Style uitvoering zonder warmtepomp en dus geen "preconditioning" (want dat is een optie op de Connect), maar wel Batterijverwarming. Ik vond het al verwarrend, maar door het menu item heb ik vandaag toch eens geprobeerd te navigeren naar een fastned laadstation. En verhip, het spiraaltje kwam op het scherm en ik zag dat er 4.8kW naar batterijverwarming ging.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De temp van de accu ging ook nog eens echt omhoog volgens carscanner. Dus ik heb geen idee wat die extra "preconditioning" optie is voor de Connect. Dus mocht je twijfelen tussen de Style en de Connect en het enige wat je tegenhoudt is de optie om de accu te verwarmen voor optimaal DC laden, dan hoeft dat dus niet :)

[Afbeelding]
Mooi! Misschien een update gekregen?

Belatterij verwarming was alleen het op bedrijfstemperatuur brengen. Mooi dat het nu doorgetrokken is naar pre-conditioneren.
Kost alleen wat extra stroom omdat de uitvoeringen met warmtepomp het daarmee doen en de style aangewezen is op de gloeispiraal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

koboy schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:45:
[...]

Mooi! Misschien een update gekregen?

Belatterij verwarming was alleen het op bedrijfstemperatuur brengen. Mooi dat het nu doorgetrokken is naar pre-conditioneren.
Kost alleen wat extra stroom omdat de uitvoeringen met warmtepomp het daarmee doen en de style aangewezen is op de gloeispiraal.
Volgens mij had Teslabjorn het ook over 4 tot 5 kW voor conditionering op "zijn" Ioniq 6. Misschien dat het bij de Style dan langer duurt. Ik heb overigens niet geladen bij dat station, ik had nog zat in de "tank".

Nu nog een knop in de UI om de batterij verwarming aan te kunnen zetten zoals bij de Ioniq 5 refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip1979
Blokker_1999 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:36:
Even kijken of iemand volgende irritatie herkend en eventueel zelf heeft kunnen oplossen. Sinds enige tijd piept en kraakt het onder mijn linkervoet. De steun die er voor is lijkt wat bewegingsruimte te hebben gekregen als je er je voet op laat rusten. Daarnet al even van dichterbij bekeken en die steun lijkt deel uit te maken van een groter stuk binnenafwerking en dus niet los te verwijderen of vast te zetten. Iemand anders al ervaring mee?
Sinds een maand of drie hetzelfde probleem. Heb jij een oplossing gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-07 10:01
Ik heb sinds kort met enige regelmaat het probleem dat carplay totaal niet lekker werkt. Ik plug mijn mobiel in bij opstarten en vervolgens verbreekt ie de verbinding na 2 seconden. Elke keer hetzelfde probleem. Dan ineens werkt ie weer zonder probleem uren achter elkaar. Ik heb hetzelfde probleem ook met meerdere verschillende kabeltjes gehad. Iemand anders die dit herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:46
glennoo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:46:
Ik heb sinds kort met enige regelmaat het probleem dat carplay totaal niet lekker werkt. Ik plug mijn mobiel in bij opstarten en vervolgens verbreekt ie de verbinding na 2 seconden. Elke keer hetzelfde probleem. Dan ineens werkt ie weer zonder probleem uren achter elkaar. Ik heb hetzelfde probleem ook met meerdere verschillende kabeltjes gehad. Iemand anders die dit herkend?
Is bij de Ioniq 5 een gekend probleem, de usb aansluiting zou soms niet goed aangeklikt zijn aan de achterkant dus in het dashboard. Soms is de hele module defect. Zou kunnen dat dit bij de 6 ook het geval is, zie ook rvdgaag in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic" en amw82 in "Het grote Hyundai Ioniq 5 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Heb je een originele Apple kabel? Die oplossing werkt bij meerdere auto’s bij deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Nu online
zonoskar schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:55:

Ik heb een Style uitvoering zonder warmtepomp en dus geen "preconditioning" (want dat is een optie op de Connect), maar wel Batterijverwarming.
Die optie bevat toch de warmtepomp en preconditioning? Die optie heeft al die zaken. Voor bijna € 1.500,00 krijg je: Warmtepomp, batterijverwarming, preconditioning & Vehicle to Load (V2L): 230V-aansluiting buiten (alleen beschikbaar op Style)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

lfah2000 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:55:
[...]

Die optie bevat toch de warmtepomp en preconditioning? Die optie heeft al die zaken. Voor bijna € 1.500,00 krijg je: Warmtepomp, batterijverwarming, preconditioning & Vehicle to Load (V2L): 230V-aansluiting buiten (alleen beschikbaar op Style)
Oja, er was inderdaad ook een warmtepomp optie voor de Style. Die optie heb ik dus niet, maar dus wel preconditionering. Dus die optie voegt alleen de warmtepomp en V2L adapter toe. De adapter kun je voor 300 euro kopen geloof ik en de warmtepomp verdien je nooit terug in de levensduur van de auto. Wellicht dat die WP er op sommige ritjes er wel voor zorgt dat je niet tussentijds hoeft te laden, maar als je kijkt naar hoeveel elektriciteit je ermee bespaart tov de investering is dat niet rendabel (iig niet voor de ID7 in de onderstaande test)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Philip1979 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Nee, ga het laten liggen voor de garage, wagen is bijna 1 jaar oud dus mag stilaan op onderhoud, al zal dat vanwege mijn planning en vakantie pas in mei zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
Heb dit ook voorgehad. Gebruik over het algemeen mijn Motorola voor Waze via Android Auto. Werkt maandenlang goed. Ineens vliegt ie er continue uit met de melding dat Android Auto gestopt is met antwoorden. Plug ik dan de iPhone van het werk in met een Apple kabel, geen enkel probleem. Neem ik mijn spare Android, ook geen probleem.

Had recent weer het probleem, leek na goed een week weer opgelost te zijn, maar 2 dagen later opnieuw het probleem. De telefoon zelf is ondertussen vervangen (goede actie op een vervangend exemplaar) en zonder de kabel zelfs maar uit te trekken in de nieuwe wagen werkt de nieuwe telefoon zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glennoo
  • Laatst online: 23-07 10:01
Azqi schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Heb je een originele Apple kabel? Die oplossing werkt bij meerdere auto’s bij deze problemen.
Jazeker, inmiddels al 3 verschillende originele apple kabels en 2 niet originele erdoorheen gebrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:40:
[...]

Oja, er was inderdaad ook een warmtepomp optie voor de Style. Die optie heb ik dus niet, maar dus wel preconditionering. Dus die optie voegt alleen de warmtepomp en V2L adapter toe. De adapter kun je voor 300 euro kopen geloof ik en de warmtepomp verdien je nooit terug in de levensduur van de auto. Wellicht dat die WP er op sommige ritjes er wel voor zorgt dat je niet tussentijds hoeft te laden, maar als je kijkt naar hoeveel elektriciteit je ermee bespaart tov de investering is dat niet rendabel (iig niet voor de ID7 in de onderstaande test)

[YouTube: How far can electric cars REALLY go?? – we drive 12 until they DIE! Tesla, BYD & more | What Car?]
Hmmmm, heb ik toch mijn twijfels bij de manier waarop ze tot deze conclusie komen. Ze hebben de auto's namelijk continu gereden tot ze leeg waren. Dus als je alleen extreem lange ritten maakt is het verschil zo klein dat je het nooit terugverdiend. Maar dit is niet realistisch: je warmt per accu lading de auto meerdere keren op, en dan wordt het grote vermogen getrokken, niet bij het op temperatuur houden.
Toen het echt lekker koud was zag ik aan het begin van de rit de klimaatregeling bijna 4kW trekken. Laten we voorzichtig zijn, en zeggen dat de gloeispiraal voor dezelfde warmte productie 10kW nodig heeft, dan is het verschil 2 euro (bij €0,33/kWh) per uur op vol vermogen draaien.
Omgerekend naar de optie prijs is dat dus 750 uur vol vermogen verwarmen, of 1500 uur half vermogen, een mix van beide etc.

Zou goed kunnen dat je het niet terugverdient, hangt ook af van de tijd die je de auto wilt rijden.
Daar staat natuurlijk een stuk comfort tegenover: per kW vermogen warmt een warmtepomp sneller op.
Wat ons anderhalf jaar geleden voor de connect uitvoering heeft laten kiezen is de warmtepomp en de stoel/stuur verwarming. De extra rijhulpen/veiligheid waren voor ons niet noodzakelijk.

Wat betreft het real-life efficiency verschil: wij maken ook een aardige bak korte ritjes: over 13000 km (1e week juni tot nu, teller gereset voor de vakantie) komen we op een verbruik van 15,1 kWh/100km. Wat ik me herinner in de zomer ongeveer 14, winter ongeveer 16. Op 18" uiteraard, want op 20" kom je daar niet bij in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een warmtepomp verwarmt juist minder snel, daarom verbruik je in het begin 4kW, dat is de gewone gloeispiraal. Een warmtepomp is juist heel erg goed in het handhaven van de temperatuur in de auto. Ik had een warmtepomp in mijn vorige Ioniq en dat duurde soms 20 minuten voordat het een beetje opgewarmt was met alleen de warmtepomp. Dus ik zie die test als optimaal scenario voor de warmtepomp.

Ik heb sinds midden feb na 2200 km een gemiddeld verbruik van 156Wh/km. Met de verwarming op 21C, anders is het me te koud. Ik heb al een ritje gemaakt van net niet onder de 120Wh/km, dat was wel zonder snelweg en veel binnendoor en 17C buiten.

De verwarmde stoelen mis ik wel heel erg.

/edit: vandaag 112Wh/km. Niet slecht, dat haalde ik met de Ioniq 28kWh ook regelmatig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWTk5WdgPIAQ4IzzC9N9Yx_pZMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/san9u1Ux9Dk6uSd1Sfs4ZfdQ.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 20-03-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephenvw
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23-07 01:21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Laatst online: 26-07 22:18
Ook al even aan het volgen sinds de recall in Korea. Deze week de US dan ook. Ik heb voorlopig niets gevonden voor eventuele acties in Europa. Zou toch wel raar zijn dat EU-versies geen getroffen ICCU's hebben. Of is het gewoon weer allemaal wat logger en trager hier?

In principe zou een recall moeten verschijnen op Safe Gate maar niets voor de Ioniq 5/6 voorlopig.
(https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/search --> Filteren op Free Text 'hyundai' en eventueel Product category 'Motor vehicles'. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boukev
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-04 19:56
"Lowers peak voltage during charging".

Dat zinnetje maakt me vooral beetje bang. Hopelijk reduceert het enkel de hele kortstondige pieken en blijft de gemiddelde te behalen laadsnelheid redelijk hetzelfde zodat je er eigenlijk niks van merkt in de laadtijd.

Even afwachten dus. Ik vermoed dat in Nederland een dergelijke update gewoon met de normale update-cyclus bij de dealer / garage wordt uitgevoerd. In EU wordt veel minder vaak een volledige call back uitgevoerd dan in de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

Philip1979 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:39:
[...]

Hier hetzelfde.
Stoort me zo hard dat ik m’n voet er niet meer op zet :( .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hemertje
vanmorgen weer een license melding in het scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip1979
3_s schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Hier hetzelfde.
Stoort me zo hard dat ik m’n voet er niet meer op zet :( .
Hopelijk kunnen ze in de garage er iets aan doen.

Ik vind het echt een top auto qua rijden, snelheid laden en navigatie (eerste keer EV voor mij). Maar mijn zeiklijstje met puntjes voor de eerste beurt: 1) kraak/piep bij linkervoet 2) geluid boxen achterin te zacht 3) spelling op stoel (als je optrekt voel je dit) 4) achterportieren gaan enkel open bij uitzetten auto niet in P stand (ondanks optie in menu).

Het zijn allemaal geen enorme issues maar doen een beetje afbreuk aan prijs/kwaliteit verhouding m.i.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Philip1979 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:02:
[...]

Ik vind het echt een top auto qua rijden, snelheid laden en navigatie (eerste keer EV voor mij). Maar mijn zeiklijstje met puntjes voor de eerste beurt: 1) kraak/piep bij linkervoet 2) geluid boxen achterin te zacht 3) spelling op stoel (als je optrekt voel je dit) 4) achterportieren gaan enkel open bij uitzetten auto niet in P stand (ondanks optie in menu).

Het zijn allemaal geen enorme issues maar doen een beetje afbreuk aan prijs/kwaliteit verhouding m.i.
Alle 4 de door jou genoemde punten, heb ik in mijn Ioniq6 geen last van.

Tip bij punt 2:
Kan je instellen in de software. Of is dat niet voldoende voor jou?

Tip bij punt 4: knopje met lampje erin op de middenconsole gebruiken.
(Links van de raambediening)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Philip1979 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:02:
[...]

2. Je kunt de fader wat meer naar achteren verschuiven, wel verandert daardoor de geluidskarakteristiek iets omdat de hoogste tonen alleen van voren komen. Waarschijnlijk wel wat bij te regelen met de equalizer.

4. Is hier in het begin ook veel over geklaagd. Andere instelling kiezen en wat later weer terug schijnt te helpen.

1 en 3 zijn afwerking puntjes, kunnen waarschijnlijk snel bij een eerste bezoek aan de garage worden opgelost. Zou niet mogen gebeuren, maar blijkt toch het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s

3_s

hemertje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:33:
vanmorgen weer een license melding in het scherm
Ik ook. Stomme is dat die pas komt als ik al aan het rijden ben. Als je dan kiest om ze te zien, krijg je melding dat dat niet mag tijdens het rijden 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antokala
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:18
*knip*

[ Voor 93% gewijzigd door twain4me op 28-03-2024 21:46 . Reden: V&A ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag met de fiets onderweg geweest. Het verbruik viel me erg mee, 156Wh/km bij een reis van 60 Km gemixt 110/80 km/h. Alleen klote dat niet eens de ACC werkt als de fietsendrager aangesloten is. Maar goed, dat wist ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fa5PFe5ucCSUEganerrf_Cg-HeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SayjL1qGTJQUslpOrRuc7qnY.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door zonoskar op 30-03-2024 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
Vooral klagen bij Huyndai en je dealer

Kia heeft hiervoor een online update beschikbaar staan, dus waarom Hyundai niet!?

https://www.destentor.nl/...uisecontrol-uit~af0d8257/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 08:43
Goeiemorgen,

is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de gemiddelde praktijk actieradius/het verbruik van een 53 kWh style editie zonder WP? Jij misschien @zonoskar?
Volgend jaar loopt het leasecontract van mijn trouwe i3 af en de basis versie van de Ioniq 6 is een potentiële vervanger.
Ik probeer een beetje te achterhalen of de 1400+ euro voor de WP-optie het waard is, nu ik lees dat pre-conditionering v.d. batterij evt. ook via de weerstand kan?
Ik kom nu prima uit met de i3 (42 kWh bruto), maar er zijn twee scenarios die niet aan mijn BMW zijn besteedt.

1. Ben in het verleden (bijna) naar Eindhoven gestuurd (vanuit regio bollenstreek). Dat had ik met 180-200 snelwegkm max in de winter niet op en neer gekund zonder laadstop. Zou een Ioniq 6 53 kWh zo'n ritje op en neer trekken? Kans dat het gebeurd is redelijk "worst case scenario", maar zou fijn zijn...

2. Ander scenario waar mijn i3 niet voldoet is de 1100 km rit naar vakantie in Zuid-Frankrijk. Met ABRP zijn dat 6-7 laadstops van 30 minuten plus..

[ Voor 42% gewijzigd door PVPaneel op 06-04-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

PVPaneel schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 09:53:
Goeiemorgen,

is er iemand die iets zinnigs kan zeggen over de gemiddelde praktijk actieradius/het verbruik van een 53 kWh style editie zonder WP? Jij misschien @zonoskar?
Volgend jaar loopt het leasecontract van mijn trouwe i3 af en de basis versie van de Ioniq 6 is een potentiële vervanger.
Ik probeer een beetje te achterhalen of de 1400+ euro voor de WP-optie het waard is, nu ik lees dat pre-conditionering v.d. batterij evt. ook via de weerstand kan?
Ik kom nu prima uit met de i3 (42 kWh bruto), maar er zijn twee scenarios die niet aan mijn BMW zijn besteedt.

1. Ben in het verleden (bijna) naar Eindhoven gestuurd (vanuit regio bollenstreek). Dat had ik met 180-200 snelwegkm max in de winter niet op en neer gekund zonder laadstop. Zou een Ioniq 6 53 kWh zo'n ritje op en neer trekken? Kans dat het gebeurd is redelijk "worst case scenario", maar zou fijn zijn...

2. Ander scenario waar mijn i3 niet voldoet is de 1100 km rit naar vakantie in Zuid-frankrijk. Met ABRP zijn dat 6-7 laadstops van 30 minuten plus..
Die warmtepomp ga je ik dacht dat het @zonoskar was die had berekend dat je de warmtepomp niet terugverdient. Zou goed kunnen, zeker over een lease periode (elke optie betaal je helemaal over de lease periode, die wordt niet meegenomen in de restwaarde. Een klein beetje extra range en comfort is is wat je voor die meerprijs terugkrijgt. Een warmtepomp geeft tot 3 keer meer warmte af per kW dan een gloeispiraal. Doordat je de grootste besparing hebt bij het opwarmen van de auto zal de procentuele winst bij korte ritten groter zijn.

Met 18" velgen hebben wij afgelopen winter (als je het winter mag noemen) ongeveer 16,5 kWh/100km gedaan op zomerbanden met warmtepomp. Over het hele jaar (15k km) zitten we op 15,1 gemiddeld. Hierbij wordt op de snelweg 100 op de teller aangehouden, meer komt weinig voor hier in de randstad. 's avonds laat en op vakantie gaat de snelheid wel omhoog, en dat zie je terug in het verbruik.

Als de 180-200km snelweg het totaal voor de hele dag is denk ik dat je het makkelijk moet halen in de winter. Wij zitten in de winter op 75% van de WLTP range, kom je met 429km voor de kleine accu op iets meer dan 300km. Maar let op: 20" velgen halen minimaal 10% van je renge af!

De 10-80% oplaad tijd blijft gelijk met 18 minuten. De accu is kleiner maar het max laadvermogen ook. Met de grote accu halen we die tijd, met de kleine zal dat ook het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@koboy Dank voor je antwoord. De 180-200 km is het aantal snelwegkilometers dat ik momenteel op winterbanden uit mijn i3 weet te persen. 260-300 km als ik voornamelijk 60/80km wegen rijdt (lifetime avg van 15 kWh/100 km bij 50 km/pu avg speed met 38k op de teller).
Idealiter is "280 km overwegend snelweg" hetgeen ik uit de Ioniq 6 zou willen krijgen, omdat bijladen op locatie vaak niet kan en ik de snelladertijd liever vermijdt bij woon-werkverkeer).
Dat en de hoge laadsnelheid voor de rit naar Frankrijk zou dan 100% van mijn mobiliteitsbehoefte dekken.

[ Voor 10% gewijzigd door PVPaneel op 06-04-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

PVPaneel schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:59:
@koboy Dank voor je antwoord. De 180-200 km is het aantal snelwegkilometers dat ik momenteel op winterbanden uit mijn i3 weet te persen. 260-300 km als ik voornamelijk 60/80km wegen rijdt (lifetime avg van 15 kWh/100 km bij 50 km/pu avg speed met 38k op de teller).
Idealiter is "280 km overwegend snelweg" hetgeen ik uit de Ioniq 6 zou willen krijgen, omdat bijladen op locatie vaak niet kan en ik de snelladertijd liever vermijdt bij woon werk verkeer). Dat en de hoge laadsnelheid voor de rit naar Frankrijk zou dan 100% van mijn mobiliteit behoefte dekken.
Wat bedoel je met uit de i3 weten te persen? Tot helemaal leeg of tot bijvoorbeeld 10% wat je persoonlijke grens voor NU opladen is?
Wij laden tot 90% op, en de range indicator (die best wel accuraat is) gaf dan ruim 400km aan deze winter.
Ik kan wel zeggen dat met voornamelijk 60/80 wegen de WLTP range haalbaar is, of overheen te gaan. In heb afgelopen zomer in Oostenrijk met een rondrit door de bergen van ruim 100 km het verbruik voor gemiddeld die dag op net iets meer dan 10kWh/100km gehad.

Maar het beste advies is om een proefrit te maken op 18" en een voor een normale dag rit te maken. Bij uitzetten krijg je de cijfers voor die rit te zien, en dan kun je die vergelijken met de i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PVPaneel
@koboy Dat is de max range v.h. volle accupakket na instellen v.d. (snelweg)route. Dus idd helemaal vol naar helemaal leeg. In de praktijk heb ik dat nooit hoeven doen, omdat ik op langere ritten een lunchpauze bij een 11 kW lader uitstippel en we doorgaans meer dan genoeg hebben aan de 38 kWh netto uit het accupakket. Snelladen heb ik in 4 jaar tijd nog nooit hoeven doen. :)
Proefrijden ga ik zeker, daarmee staat of valt alles. Ik kom alleen nogal wisselende gebruikscijfers tegen in reviews, dus wilde een beetje een beeld hebben; de i3 heeft zeker geen cw van 0,21, maar ja, is wel 450 kg lichter :)

[ Voor 6% gewijzigd door PVPaneel op 06-04-2024 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

In februari haalde ik een verbruik van 190Wh/km zonder warmtepomp op mijn woon-werk rit (30km met ca 12km aan 50/80 km wegen en de rest 110). Dus met 53kWh (51 bruikbaar?) haal je dan 268 km. Nu haal ik regelmatig 120 Wh/km, zonder verwarming, dus dan zou je 425 km halen. Ik heb de grote accu, dus ik reken de waarden om naar de kleine accu. De GOM zegt nu bij 100% geladen 550 km bereik. Volgens mij bluelink app is mijn gemiddelde verbruik op dit moment 135 Wh/km na 3000 km.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat de warmtepomp niet rendabel is, zeker als je niet zelf hoeft te betalen voor de stroom. Dan moet je gewoon kijken naar wat het extra kost om te leasen. Bij mij was dat ca 24 euro per maand extra. Dat is bijna gelijk aan de meerprijs gedeeld door de leaseperiode. En qua brandstofvoorschot scheelde het niets. Het kan er slechts voor zorgen dat ik op sommige ritjes 1 of 2 keer vaker moet snelladen, afhankelijk van de reisafstand. Zeker nu ik er achter ben gekomen dat batterijverwarming voor snelladen ook mogelijk is zonder warmtepomp. Want ik feb haalde ik slechts 125 KW bij snelladen en dat zakte dan vanaf zo'n 40% naar 75 KW. Dit omdat de accu maar 11C was, voor optimale snelheid bij snelladen moet de accu rond de 20C zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

PVPaneel schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:03:
@koboy Dat is de max range v.h. volle accupakket na instellen v.d. (snelweg)route. Dus idd helemaal vol naar helemaal leeg. In de praktijk heb ik dat nooit hoeven doen, omdat ik op langere ritten een lunchpauze bij een 11 kW lader uitstippel en we doorgaans meer dan genoeg hebben aan de 38 kWh netto uit het accupakket. Snelladen heb ik in 4 jaar tijd nog nooit hoeven doen. :)
Proefrijden ga ik zeker, daarmee staat of valt alles. Ik kom alleen nogal wisselende gebruikscijfers tegen in reviews, dus wilde een beetje een beeld hebben; de i3 heeft zeker geen cw van 0,21, maar ja, is wel 450 kg lichter :)
Alles blijft natuurlijk afhankelijk van je rechtervoet. Ben je afhankelijk van Flitsmeister omdat je nooit langzamer dan 120 rijdt, dan doet dat wel wat voor je verbruik. Daarom zette ik er ook bij hoe wij rijden.
Probleem van zeker de "professionele" reviewers is dat ze meestal de versie op 20" meekrijgen. Ik weet van een FE rijder, die met moeite kwam aan de 530km range op het dashboard. Na aanschaf van de 18" set was ineens de 600km op het dashboard in bereik, net als bij onze connect met grote accu.
Ook hebben de "professionele" reviewers de neiging lomp sportief te rijden.
Op reis door Duitsland heb ik gemerkt dat de nuttige range (dus niet tot leeg) bij 150km/h tegen de 300km zou moeten liggen. We hebben dat niet kunnen verifiëren door de vele baustelles en volle blazen.

Onder de streep is de Ioniq 6 net zo efficiënt als de model 3 of een fractie efficiënter.

Helaas kan ik weinig zeggen over het verbruik op winterbanden. Ik heb nu een extra set 18" overgenomen waar ik de Hankook Ion winterbanden op heb laten zetten. Ze zijn pas net klaar, en liggen nu in de opslag. Na komende winter weet ik meer over deze combinatie.

Vergeleken met de i3 zit je op 10 jaar modernere techniek, 35% meer accucapaciteit een een lagere CW waarde. Dat gewicht merk je voornamelijk in de (constante) rolweerstand, maar die is in de praktijk een stuk minder dan de van de snelheid afhankelijke luchtweerstand.
Qua ruimte binnenin zijn het volgens mij ook compleet verschillende auto's, maar ik ken de i3 alleen van naar binnen kijken. Wat ik wel zag in video reviews van de recente i5 is dat de ruimte achterin de Ioniq 6 groter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:35:
In februari haalde ik een verbruik van 190Wh/km zonder warmtepomp op mijn woon-werk rit (30km met ca 12km aan 50/80 km wegen en de rest 110). Dus met 53kWh (51 bruikbaar?) haal je dan 268 km. Nu haal ik regelmatig 120 Wh/km, zonder verwarming, dus dan zou je 425 km halen. Ik heb de grote accu, dus ik reken de waarden om naar de kleine accu. De GOM zegt nu bij 100% geladen 550 km bereik. Volgens mij bluelink app is mijn gemiddelde verbruik op dit moment 135 Wh/km na 3000 km.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat de warmtepomp niet rendabel is, zeker als je niet zelf hoeft te betalen voor de stroom. Dan moet je gewoon kijken naar wat het extra kost om te leasen. Bij mij was dat ca 24 euro per maand extra. Dat is bijna gelijk aan de meerprijs gedeeld door de leaseperiode. En qua brandstofvoorschot scheelde het niets. Het kan er slechts voor zorgen dat ik op sommige ritjes 1 of 2 keer vaker moet snelladen, afhankelijk van de reisafstand. Zeker nu ik er achter ben gekomen dat batterijverwarming voor snelladen ook mogelijk is zonder warmtepomp. Want ik feb haalde ik slechts 125 KW bij snelladen en dat zakte dan vanaf zo'n 40% naar 75 KW. Dit omdat de accu maar 11C was, voor optimale snelheid bij snelladen moet de accu rond de 20C zijn.
Winterbanden? Da zou betekenen dat (winterbanden en) warmtepomp een krappe 3kWh/100 km hoger verbruik geven aangezien het zomer verbruik van jou dicht bij dat van ons ligt. Dat komt dan neer op een extra range van een 30 a 40 km voor de kleine accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Meer mensen hier die bij Fastned, tegenvallende snelheden ervaren? Andere providers geven hogere laadsnelheden.

Had van de week bij Fastned Weerbroek aan de A50 63kW van 56% tot 80%. Bij start laadsessie tikte hij wel even de 120 aan, maar zakte snel in. Of is Fastned aan het knijpen? Laadsessie was om 17:00 uur.

Dag later bij BP lader in Dordrecht gewoon strak 130 kW (max van de paal) gedurende de hele sessie.

[ Voor 7% gewijzigd door Azqi op 06-04-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

koboy schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 14:48:
[...]

Winterbanden? Da zou betekenen dat (winterbanden en) warmtepomp een krappe 3kWh/100 km hoger verbruik geven aangezien het zomer verbruik van jou dicht bij dat van ons ligt. Dat komt dan neer op een extra range van een 30 a 40 km voor de kleine accu.
Volgens mij geen winterbanden, het zijn banden van Nexen meen ik.

Ik heb overigens iets stoms gedaan. Ik heb een setje fietsremmen gespoten in de garage met de deur een stukje open. Nu zit de hele zij- en voorkant van de auto vol met spuitnevel. De auto stond dus buiten. Ik heb vandaag geprobeerd met thinner en commandant 4 om het er af te krijgen, maar met de hand gaat dit eeuwen duren. Zouden er bedrijfjes in de buurt van Eindhoven zijn die zoiets er af kunnen polijsten? Is ook meteen de lak mooi gepolijst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wil me even melden als huidige Kia e-Soul 64 kWh en Mazda MX-30 eigenaar dat ik zojuist de knoop heb doorgehakt en mijn handtekening heb gezet onder een koopcontract voor een Serenity White Pearl IONIQ 6 in 77 kWh Connect RWD uitvoering met de 18" velgen.

Over 3 weken ophalen, voorraadactie bij de lokale dealer. Inruil van de Mazda viel tegen maar uiteindelijk nog een kleine extra korting kunnen bedingen bovenop de actie waarvoor hij te koop stond.

Dealer had een lading Abyss Black en Serenity White Pearl besteld, allemaal in Connect uitvoering, allemaal hageltje nieuw, uit voorraad voor €44.900 ipv de € 56.290 waar je op uitkomt als je hem in de configurator samenstelt. Sterker nog: die 45k zeg maar even is gewoon minder dan de meest kale 53 kWh Style in de prijslijst.

Ze zijn 2 weken geleden op kenteken gezet en dus een 2024 auto, helaas wel nog net beginnend met een X ipv een Z, maar ach... daar kom ik wel overheen.

Door de proefrit was ik echt laaiend enthousiast geworden. Ik was eigenlijk al een tijdje aan het kijken naar wat een goede long range auto zou zijn. Had de IONIQ 6 eerst afgeschreven vanwege z'n vrij beperkte kofferbak en ook de vorm ervan, maar het feit dat hij 1500 kg mag trekken, er ook een dakkoffer van totaal 80kg op mag of eventueel een trekhaakkoffer zorgt ervoor dat het voor ons voor vakanties alsnog perfect is.

Had eerst naar een Tesla Model Y LR gekeken, maar vond de 45k voor een 2021 model toch wel erg pittig nog. Helaas (nou ja, helaas... mag niet klagen met dit budget natuurlijk) was een nieuwe voor 52k voor ons echt een stap te ver. Daarnaast was het echt niet leuk met die zoektocht: meerdere garages benaderd en telkens waren ze al weg of in onderhandeling of werd ik vlak voor mijn proefrit gebeld dat ie verkocht was. Na 6x was ik er klaar mee en heb ik de Model Y laten zitten.

Andere opties waren:
- BYD Seal RWD nieuw (46k): vond ik toch een te groot risico met restwaarde (particuliere aanschaf namelijk) en ook veel kleine ergernissen, rijden vond ik ook duidelijk minder goed, wel erg mooi design
- BMW i4 eDrive40: rijdt nog een tikkeltje beter en stiller en het interieur is echt mooi, maar de goedkoopste occasion is 50k, als 2 jaar oud model
- Ford Mustang Mach-E ER: design spreekt me niet aan en heb ooit als huurauto een 2019 Ford Fiesta gereden en de knoppen en interieur zijn gewoon nagenoeg identiek, ik heb nergens het gevoel in een duurdere auto te rijden, maar ook: als ER erg zwaar en met de onduidelijkheid omtrent MRB voor EV's straks wou ik toch wel max 2000 kg aanhouden.
- Toyota bZ4X: ben van oudsher een Toyota/Lexus rijder, maar met de beste wil ter aarde kon ik deze gewoon niet goedpraten. Elke 15k bij de dealer staan, kleine beurt voor €273 en grote €445 volgens dealer, 71 kWh accu en slechts 64 kWh bruikbaar, bereik in winter dramatisch, etc.
- Polestar 2 Long Range: de voor mij betaalbare modellen (die overigens wel gelijk een stuk goedkoper zijn dan alles hierboven) zijn erg onzuinig, namelijk de eerste lichtingen van 2021 ongeveer.

Terug naar de proefrit van de IONIQ 6: men had een Lounge klaargezet maar toen ik aangaf op de aanbieding van de Connect afgekomen te zijn heeft de verkoper die van het terrein gehaald (een demo wel, niet zo'n hagelnieuwe natuurlijk) en voor mij klaargezet. Wel met 20" velgen en hoewel ik meest van tijd erg onder de indruk was van hoe weinig je ervan doorhad, was het op de ergere kuilen en oneffenheden wel gelijk hard hoor. Dan merkte je echt die klap wel ondanks dat de ophanging het echt wel goed opving. Daarnaast vind ik de op papier 69 km verlaging van actieradius (laat het 40-50 km in de praktijk zijn) met 20" velgen echt niet grappig meer. Ook merk ik met de 17" van de Kia en de 18" van de Mazda dat je gewoon lekker een stoeprandje mee kan pakken zonder je zorgen hoeven te maken over je velgen, uiteindelijk is het gewoon een gebruiksvoorwerp natuurlijk.

Bovenal viel me tijdens het rijden op dat ik echt een heerlijke zitpositie kon vinden, stuur lekker naar me toe, benen bijna gestrekt, redelijk laag zitten. Duidelijk veel lager dan de e-Soul en MX-30 wat crossovers zijn, maar ook net niet zo laag als de Lexus IS 300h die ik daarvoor gehad heb, al vond ik het absoluut niet erg. De IONIQ 6 heeft een mooie balans tussen wel de lagere zit van een sedan als ook het fijne overzicht van net iets hoger zitten.

Het onderstel is verder echt heerlijk, ik reed over een dijkweg (80 weg) waar allemaal drempels liggen die ik met de Lexus zonder problemen met 85 op de cruise control overheen kon jakkeren, maar de Kia en Mazda konden dat niet. Althans... alles kan, maar dat was niet bepaald prettig. De IONIQ 6 zoeft er overheen. Nu is het een tijd geleden dat ik de Lexus gehad heb maar ik durf bijna wel te stellen dat de IONIQ 6 het misschien zelfs nog een tikkeltje comfortabeler doet.

Ook het feit dat de auto 1910 kg weegt in RWD trim heb ik geen moment gemerkt. Wat ik daarentegen ook niet gemerkt heb is de 227 pk. :P Zonder gekheid: als ik hem vergelijk met mijn 204 pk Kia dan voelt hij behalve in Sport mode de eerste seconde wat langzamer aan, maar ik ben helemaal geen snelle rijder en vond de 145 pk van de MX-30 ook al gewoon prima (al was die ook maar 1650kg). Wel duidelijk merkbaar: achterwielaandrijving, wat heb ik dat gemist zeg, wow. Geen torque steering meer wat (geloof het of niet) zelfs in de MX-30 een dingetje is. Nee, de IONIQ 6 heeft gewoon die heerlijke scheiding tussen stuur en achteras.

Enige nadeel aan de Connect uitvoering vond ik het gemis van Bose audio wat ik nu in mijn Mazda heb. De dealer heeft nog gevraagd of ze dat los kunnen bestellen en retrofitten maar dat was niet mogelijk. Ik vond de standaard audio overigens wel behoorlijk prima, heb op de snelweg met HDA aan even met de equalizer zitten spelen en uiteindelijk met volgens mij +2 treble +1 midrange en +5 bass een mooie mix gevonden met mijn eigen muziek via Apple CarPlay.

Ook de stoffen stoelen vond ik gewoon prima. Iets minder zijdelingse steun dan de Mazda geeft, daar zit je echt helemaal ingepakt wat ik op zich wel fijn vind, maar de IONIQ 6 is ook zeker niet verkeerd. Doordat het stof is vind ik het ontbreken van stoelverkoeling (wat onze Kia wel heeft, met lederen bekleding) ook geen gemis.

Uiteindelijk sta ik ook achter de keuzes die Hyundai maakt en opties die ze geven (deels wel gebonden aan uitvoering) door sowieso altijd de 18" velgen aan te bieden ivm bereik en behalve de topuitvoering die volgens mij altijd leer is ook gewoon stoffen bekleding aan te bieden.

Nog even opsommend wat mij verder positief is opgevallen:
+ infotainment werkt stuk sneller dan in de Kia, mooie stap vooruit
+ HUD is zoveel groter en mooier dan de Kia (via een opstaand plastic plaatje)
+ ruimte binnenin zowel voor als achter echt niks te klagen (wij zijn niet lang, ik ben de langste met mijn 177cm, maar hele lange mensen moeten achterin wellicht op hoofdruimte letten)
+ rijcomfort en stilte is subliem te noemen, dit heeft me echt versteld doen staan en ik reed zelfs op de comfortverslechtende 20", moet je nagaan
+ kofferbak toch wel lang, ook nog kleine ruimte onder de bodem
+ frunk bij de RWD is serieus bruikbaar, ook fijn dat ze gasveren gebruiken (net als de e-Soul, maar daar heb ik zelf een frunk moeten plaatsen)
+ RWD is lekker vlot altijd
+ HDA lijkt weer een stap beter tov de Kia e-Soul
+ audio is voor een niet-premium installatie goed te noemen, ik kijk later wel of ik ze ooit ga upgraden, eerst maar eens een paar maanden ervaren
+ verbruik tijdens mijn proefrit met airco aan en deels 100/80/60/50 wegen en regelmatig ook toch even sportstand proberen kwam uit op 16,9 kWh/100 km
+ stuur is fijn dik, die onderrand had alleen niet gehoeven van mij
+ fijne rijhulpsystemen op eentje na, ook superfijn dat voor ACC, drive mode, HDA praktisch alle knoppen links op het stuur zitten
+ 4x USB-C fast charging poorten (ik dacht 30W p/st gelezen te hebben) en 1x USB-A

En natuurlijk ook altijd een paar minpuntjes:
- die snelheidswaarschuwing, grrrrr. ik wist dit al van videos dus wist ook waar ik hem uit moest zetten en dus gelijk gedaan
- toch niet de topuitvoering, dus geen 360 camera, geen Blind-spot View Monitor en geen Bose audio, maar dat was me niet die hele klap meer waard. In ZH waren er wel een paar dealers met een Lounge voor 49k, maar dat is bijna 1,5 uur rijden voor me en +4k dus mij niet waard uiteindelijk.
- grootste gemis: geen geheugenfunctie voor de stoelverstelling
- met de HDA/lane assist aan is zelfs wanneer je niet op cruise control rijdt de auto bezig om je te corrigeren, dit werkt zeer nerveus. Gelukkig: druk op de knop en je rijdt weer rustig. Want: HDA op snelweg of lange tijd 80 wegen = heerlijk, maar als je binnendoor aan het rijden bent heel irritant.
- kofferbak is niet de meest praktische, maar valt mee te leven

Omdat mijn auto (soon to be) op een opslaglocatie staat net als alle voorraadauto's heb ik geen foto daarvan, maar de verkoper zei ook: zelfs dan zit ie aardig in folie ingepakt, maar voor degenen die even vergeten waren hoe een Serenity White er ook alweer uitziet (dit is een First Edition met 20" velgen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGGqskuQoj3dmz5a4EKgeuJg3bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jChA7SDhdl4psxL0d2zuARtW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Aanvullend: ik denk dat ik mijn IONIQ 6 in de onderste delen nog zwart ga laten wrappen evenals de spiegelkappen, net als de First Edition, dat hoeft niet meer dan een paar honderd te kosten.

En nog een paar kleine vraagjes:
- Is die snelheidswaarschuwing die verplicht aan moet elke keer als je de auto start ergens met 1 druk op de knop uit te schakelen? En dan alleen deze optie, niet gelijk alles.
- Is de USB-A de enige poort die Apple CarPlay/Android Auto aan kan (net als in onze Kia) of zijn de 2 USB-C in de bak van de middenarmsteun daar ook voor geschikt? Liefst zou ik mijn telefoon wegleggen in die bak namelijk, lekker clean.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:55:
Aanvullend: ik denk dat ik mijn IONIQ 6 in de onderste delen nog zwart ga laten wrappen evenals de spiegelkappen, net als de First Edition, dat hoeft niet meer dan een paar honderd te kosten.

En nog een paar kleine vraagjes:
- Is die snelheidswaarschuwing die verplicht aan moet elke keer als je de auto start ergens met 1 druk op de knop uit te schakelen? En dan alleen deze optie, niet gelijk alles.
- Is de USB-A de enige poort die Apple CarPlay/Android Auto aan kan (net als in onze Kia) of zijn de 2 USB-C in de bak van de middenarmsteun daar ook voor geschikt? Liefst zou ik mijn telefoon wegleggen in die bak namelijk, lekker clean.
Als eerste, gefeliciteerd met je aankoop!
Helaas is het antwoord op beide nee....
Wat betreft de snelheidswaarschuwing: als je je kunt aanpassen naar niet altijd max snelheid op de gps willen rijden is er goed mee te leven, maar vraagt enige gewenning. Ikzelf hoor hem op gebruikelijke routes niet meer, maar zodra ik in "onbekend" gebied ben wel.
De opgegeven ruimte in de kofferbak kun je trouwens alleen met een andere sedan vergelijken. Zodra er ergens een uitneembare hoedenplank in zit wordt er gesjoemeld bij het leven. Op papier was de kofferbak in onze vorige auto, een Skoda Karoq, groter, in de praktijk is het andersom. De Karoq had namelijk maar 360 liter tot de hoedenplank volgens mijn meetlint.
Goede keus ook voor de 18". Het scheelt namelijk minimaal de opgegeven 70km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

koboy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:07:
als je je kunt aanpassen naar niet altijd max snelheid op de gps willen rijden is er goed mee te leven, maar vraagt enige gewenning.
Jij rijdt overal 30 in de bebouwde kom?

De ID7 heeft 1 bijna onhoorbaar piepje als je de toegestane snelheid overschrijdt, daarmee zou ik kunnen leven. Wat Hyundai ervan gemaakt heeft is k#t. Uitzetten is ook prut, het systeem lijkt eerst wakker te moeten worden, het is erg stroperig in het begin. Afgezien van dit, top auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
zonoskar schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:12:
[...]

De ID7 heeft 1 bijna onhoorbaar piepje als je de toegestane snelheid overschrijdt, daarmee zou ik kunnen leven. Wat Hyundai ervan gemaakt heeft is k#t. Uitzetten is ook prut, het systeem lijkt eerst wakker te moeten worden, het is erg stroperig in het begin. Afgezien van dit, top auto.
De dealer had bij mij bij het afleveren van de auto de instelling pagina alvast gemapped onder de "ster" knop zodat het maar 3 keer het scherm aanraken is om het uit te zetten. Meestal doe ik dit voordat ik weg rij alleen duurt het soms een paar minuten voordat ik mijn gebruiker kan bevestigen, gelukkig is het al bijna muscle memory geworden dus soms dan maar rijdend alvast uitzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:07:
[...]

Als eerste, gefeliciteerd met je aankoop!
Thanks! :)
Helaas is het antwoord op beide nee....
Was ik al een beetje bang voor, maar het waren dan ook niet dingen waarvoor ik de auto zou laten staan. Elke auto heeft wel z'n eigenaardigheden. Ze MX-30 die ik erop inruil heeft bijv. wel 2x USB waar het niet uitmaakt welke je gebruik voor CarPlay, hij pakt de eerste die aangesloten wordt. Dus vandaar dat ik hoopte dat Hyundai er meer opties van heeft gemaakt, maar geen ramp.
Wat betreft de snelheidswaarschuwing: als je je kunt aanpassen naar niet altijd max snelheid op de gps willen rijden is er goed mee te leven, maar vraagt enige gewenning. Ikzelf hoor hem op gebruikelijke routes niet meer, maar zodra ik in "onbekend" gebied ben wel.
Is het alleen niet zo dat als het een 50 weg is dat je dan echt max exact die 50 moet rijden en bij 51 gaat piepen anders? Ik wil dat best een kans geven, maar waar ik nu woon zou me dat een lading bumperklevers opleveren uit ervaring, ik rijd met de Mazda/Kia altijd zo'n 5-7 km/u erboven en dan rijd je wel aardig met het verkeer mee.

Over snelheid gesproken: de IONIQ 6 is zo soepel en stil dat het me tijdens de proefrit opviel hoe snel ik boven de maximum snelheid zat, moest me echt inhouden. Dat is ongetwijfeld gewenning, maar geeft wel aan wat een klasse beter deze auto is.
De opgegeven ruimte in de kofferbak kun je trouwens alleen met een andere sedan vergelijken. Zodra er ergens een uitneembare hoedenplank in zit wordt er gesjoemeld bij het leven. Op papier was de kofferbak in onze vorige auto, een Skoda Karoq, groter, in de praktijk is het andersom. De Karoq had namelijk maar 360 liter tot de hoedenplank volgens mijn meetlint.
Daar heb je gelijk in. Van alle auto's die ik vergeleken heb en ook zelfs met schuin oog naar gekeken heb kwam er zelden eentje over de 450 liter, alleen de Tesla Model 3 maar dat vond ik echt een verschrikking qua zitpositie en dashboardhoogte (enorm verschil met de Model Y die me wel kon bekoren).

En daarover gesproken: mijn MX-30 heeft uit mijn hoofd 365 liter en is best bruikbaar, kijk ik naar de Kia e-Soul dan wordt er 315 liter opgegeven waar de Niro 450 liter heeft. Echter... de e-Soul heeft een enorme dubbele bodem en ik heb uitgerekend door zelf die maten op te nemen en dan komt er gewoon 130 liter bij. Haal de hoedenplank eruit (voor vakanties) en je kan makkelijk 500 liter of zelfs iets meer (niet gemeten) kwijt.

We zijn in dat gekke vierkante ding met ons gezin van 4 naar Frankrijk op vakantie geweest met 1 grote koffer, 2 medium koffers, een weekendtas en nog de nodige losse tassen en spullen. Proppen is het wel en goed positioneren, maar het was genoeg voor onze 2 weken.

Voor de IONIQ 6 ga ik als ik hem heb wel een keertje kijken welke koffers er van ons precies inpassen en hoeveel ruimte ik dan nog overhoud en of een dak-/trekhaakkoffer nodig gaat zijn.
Goede keus ook voor de 18". Het scheelt namelijk minimaal de opgegeven 70km.
Jeetje, echt minimaal 70 km zelfs? Wow.

Ja het was een hele uitgave (ook al is ie nog niet betaald) maar we denken hier echt een auto voor 10 jaar mee gekocht te hebben: grote accu met groot bereik, zuinig, ruim, genoeg praktische opties voor vakantie, heel snel snelladen en dus heel goed rijgedrag. Zelfs vandaag met die onwijs harde wind gaf de auto amper een krimp.

Over het snelladen als laatste: ik heb wel begrepen dat de 350 kW uit de specs een wassen neus is, maar alsnog is de 233 kW die hij werkelijk haalt erg snel. En ja, ook heb ik gezien dat het in de winter weleens wat tegen kan vallen met iets onder de 100 kW.
Alleen is dat bij onze e-Soul ook zo. Theoretisch maximum is 77 kW, in de winter haal je dat sowieso bijna nooit en is het eerder 48-55 kW.
Daarom heb ik ook een Long Range gekocht: ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van mijn eigen laadpaal met 28 zonnepanelen, als 2e keuze publiek laden als ik weet dat ik terug niet meer zou redden en pas als 3e keuze snelladen. Maar ook dan alleen om thuis te komen en daar vol te laden. Of natuurlijk op vakantie. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:18:
[...]

De dealer had bij mij bij het afleveren van de auto de instelling pagina alvast gemapped onder de "ster" knop zodat het maar 3 keer het scherm aanraken is om het uit te zetten. Meestal doe ik dit voordat ik weg rij alleen duurt het soms een paar minuten voordat ik mijn gebruiker kan bevestigen, gelukkig is het al bijna muscle memory geworden dus soms dan maar rijdend alvast uitzetten...
Ik wist hem nu ook vrij eenvoudig te vinden, omdat ik al een YT video ervan had gezien en het helpt wellicht dat we dus een Kia hebben met praktisch hetzelfde infotainment systeem. En heb dat inderdaad al rijdend gedaan, van tevoren al aan gedacht maar toen ik instapte toch vergeten. ;) Bij het eerste piepje boven de 30 dacht ik al gelijk: ah dat dus.

Ben verder wel benieuwd hoe erg dat bestuurder kiezen gaat zijn. Hebben jullie allemaal 2 (of meer) bestuurders erin gezet? Bij onze Kia is dat ook traag, maar zou het sneller gaan als je maar 1 bestuurder hebt? Of kan ik dan niet zowel mijzelf als mijn vrouw toegang tot de app geven? Met de Kia hebben we nu ieder een eigen profiel en inlog voor de app, maar eigenlijk merken we op het DAB station en volume na niks wat anders is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zomaar0iemand
MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:35:
[...]

Ik wist hem nu ook vrij eenvoudig te vinden, omdat ik al een YT video ervan had gezien en het helpt wellicht dat we dus een Kia hebben met praktisch hetzelfde infotainment systeem. En heb dat inderdaad al rijdend gedaan, van tevoren al aan gedacht maar toen ik instapte toch vergeten. ;) Bij het eerste piepje boven de 30 dacht ik al gelijk: ah dat dus.

Ben verder wel benieuwd hoe erg dat bestuurder kiezen gaat zijn. Hebben jullie allemaal 2 (of meer) bestuurders erin gezet? Bij onze Kia is dat ook traag, maar zou het sneller gaan als je maar 1 bestuurder hebt? Of kan ik dan niet zowel mijzelf als mijn vrouw toegang tot de app geven? Met de Kia hebben we nu ieder een eigen profiel en inlog voor de app, maar eigenlijk merken we op het DAB station en volume na niks wat anders is. :P
Wij hebben twee bestuurders (ik en mijn vriendin) meestal gaat het redelijk rap, maar soms hangt hij gewoon. Meestal rijden we dan gewoon en komt de knop beschikbaar om de bestuurder te bevestigen maar soms ook niet en dan pakt hij de laatste bestuurder (niet heel erg de grootste verschillen zijn de temperatuur van de Airco :+ en de LED kleur in de auto). Kan je wel aanraden op de "ster" (favoriet knop) in te stellen op instellingen dan is het alleen nog maar: voertuig > bord herkenning > uit. Stuk sneller (en veiliger als je het vergeet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
zomaar0iemand schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:51:
[...]

Wij hebben twee bestuurders (ik en mijn vriendin) meestal gaat het redelijk rap, maar soms hangt hij gewoon. Meestal rijden we dan gewoon en komt de knop beschikbaar om de bestuurder te bevestigen maar soms ook niet en dan pakt hij de laatste bestuurder (niet heel erg de grootste verschillen zijn de temperatuur van de Airco :+ en de LED kleur in de auto). Kan je wel aanraden op de "ster" (favoriet knop) in te stellen op instellingen dan is het alleen nog maar: voertuig > bord herkenning > uit. Stuk sneller (en veiliger als je het vergeet).
Ah top, dat klinkt dan toch als een verbetering tov de Kia, wat natuurlijk ook een oudere generatie EV is. Daar is het sowieso altijd minstens 30 sec wachten, vaak 1 minuut en worst case 2 min. Nooit exact getimed maar daar komt het ongeveer op neer.

Goede tip van die ster! Die heb ik bij de Kia nu op CarPlay staan, omdat de Kia itt de Mazda niet herkent of je de navi van CarPlay of de ingebouwde navi gebruikt. Anders gezegd: bij de Mazda kan je op de navi knop drukken en gaat hij dus afhankelijk van welke je gebruikt daar ook naartoe. Gebruik je niks? Dan gaat ie naar de ingebouwde.

Hoe zit dat bij de IONIQ 6? Herkent die ook of je CarPlay gebruikt voor de navi/media knoppen? Of is er nog een andere snelknop daarvoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:31:
[...]

Is het alleen niet zo dat als het een 50 weg is dat je dan echt max exact die 50 moet rijden en bij 51 gaat piepen anders? Ik wil dat best een kans geven, maar waar ik nu woon zou me dat een lading bumperklevers opleveren uit ervaring, ik rijd met de Mazda/Kia altijd zo'n 5-7 km/u erboven en dan rijd je wel aardig met het verkeer mee.

Over snelheid gesproken: de IONIQ 6 is zo soepel en stil dat het me tijdens de proefrit opviel hoe snel ik boven de maximum snelheid zat, moest me echt inhouden. Dat is ongetwijfeld gewenning, maar geeft wel aan wat een klasse beter deze auto is.
Na enige gewenning wordt de snelheidspiep een bekend achtergrond geluid voor de wegen waar je te hard mee moet rijden met het verkeer. Ik merk het op dit soort wegen niet meer als het een bekende weg is. Voor wegen waar ik niet bekend ben is die 4x ping voor mij fijn om me even bewust te maken, zeker als de weg uitnodigt tot te hard rijden en je relatief alleen rijdt. Zeker omdat je nogal makkelijk te hard rijdt in deze auto.

Op de snelweg trouwens is de afwijking van de teller zo klein dat je met max snelheid lekker mee rijdt op de middelste baan.

Je hebt een paar seconden nadat je boven de gedetecteerde max snelheid komt tot hij gaat piepen. Als je op dat moment je gas al weer los hebt gebeurt er niets. Je kunt dus ook rustig laten uitrollen vanaf de snelweg en met 90 en 70 bord passeren
[...]

Voor de IONIQ 6 ga ik als ik hem heb wel een keertje kijken welke koffers er van ons precies inpassen en hoeveel ruimte ik dan nog overhoud en of een dak-/trekhaakkoffer nodig gaat zijn.

[...]
Neem reistassen. Propt veel makkelijker >:)

Ja het was een hele uitgave (ook al is ie nog niet betaald) maar we denken hier echt een auto voor 10 jaar mee gekocht te hebben: grote accu met groot bereik, zuinig, ruim, genoeg praktische opties voor vakantie, heel snel snelladen en dus heel goed rijgedrag. Zelfs vandaag met die onwijs harde wind gaf de auto amper een krimp.

Over het snelladen als laatste: ik heb wel begrepen dat de 350 kW uit de specs een wassen neus is, maar alsnog is de 233 kW die hij werkelijk haalt erg snel. En ja, ook heb ik gezien dat het in de winter weleens wat tegen kan vallen met iets onder de 100 kW.
Alleen is dat bij onze e-Soul ook zo. Theoretisch maximum is 77 kW, in de winter haal je dat sowieso bijna nooit en is het eerder 48-55 kW.
Daarom heb ik ook een Long Range gekocht: ik wil zoveel mogelijk gebruik maken van mijn eigen laadpaal met 28 zonnepanelen, als 2e keuze publiek laden als ik weet dat ik terug niet meer zou redden en pas als 3e keuze snelladen. Maar ook dan alleen om thuis te komen en daar vol te laden. Of natuurlijk op vakantie. :+
Ja echt 70 km range. Er zijn mensen hier die zeggen dat wie mooi wil zijn pijn moet leiden....

Je zit er ongeveer op dezelfde manier in als wij. Ook prive gekocht voor minimaal 10 jaar, alleen een jaar eerder afgeleverd. We moeten alleen nog publiek laden, maar als het goed is worden de regels voor kabeltegels snel veranderd hier.

Snelladen gaat voorverwarmd met de geadverteerde snelheid 230/235kW. Mits de accu warm genoeg is. Voorverwarmen werkt alleen als er een snellader als doel in de (verder prima) interne navigatie staat. Deze is ook online verbonden voor files en ander gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:12:
[...]

Jij rijdt dus 60 door 30 zones?

Wat de ID7 dus doet is de letter van de wet opvolgen, niet de geest. Geldt ook voor Tesla die meteen de knop uitzetten in beeld brengt.

Mijn boodschap is: de piepjes zijn irritant, maar IK heb er aan kunnen wennen, en mijn vrouw ook. Als je vanaf het begin je er vol aan ergert wordt het nooit wat, je kunt ook eerst een week ofzo proberen de irritatie te laten zakken. Maar als je altijd max snelheid op de gps+3 wilt rijden wordt het nooit wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

koboy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:57:
[...]

Jij rijdt dus 60 door 30 zones?
Nee, ik rij 37-40 op de teller. Maar bij wegen van rechts zak ik onder de 30, dus na elke weg van rechts krijg ik weer piepjes. Verdomd irritant. Als je aan die piepjes gaat wennen, hoe moeten echte waarschuwingen dan binnenkomen bij je? Grote kans dat je die ook negeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
koboy schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 18:49:
[...]

Na enige gewenning wordt de snelheidspiep een bekend achtergrond geluid voor de wegen waar je te hard mee moet rijden met het verkeer. Ik merk het op dit soort wegen niet meer als het een bekende weg is. Voor wegen waar ik niet bekend ben is die 4x ping voor mij fijn om me even bewust te maken, zeker als de weg uitnodigt tot te hard rijden en je relatief alleen rijdt. Zeker omdat je nogal makkelijk te hard rijdt in deze auto.
Nou zeg dat wel. Dat was ook mijn ervaring tijdens de proefrit. Ik ga op het begin wel even ervaren hoe storend het piepje is, want het kan zeker handig zijn.
Op de snelweg trouwens is de afwijking van de teller zo klein dat je met max snelheid lekker mee rijdt op de middelste baan.
Goed om te weten, want mijn hersenen zijn nu eigenlijk geprogrammeerd op de afwijking in de Kia en Mazda. Kia 107 km/u op de teller is 102 km/u op gps en Mazda bereikt die gps snelheid bij 106 km/u. Dat zijn gevoelsmatig voor mij in de randstad ook snelheden waarmee je moet rijden om op de middelste baan mee te komen. Als de i6 zoals ik hem maar even kort ga noemen bijv. met 102/103 km/u al de 100 op gps bereikt dan is 100 op de teller rijden misschien niet meer zo erg.

Wie weet hebben ze het ook wel bewust strakker getrokken met het oog op deze veiligheidsfeature, want nu ik erover nadenk: eigenlijk zijn die piepjes bij exact 31/51/81/etc niet het probleem, maar dat de teller normaal vrij veel afwijkt van de werkelijkheid. :P
Je hebt een paar seconden nadat je boven de gedetecteerde max snelheid komt tot hij gaat piepen. Als je op dat moment je gas al weer los hebt gebeurt er niets. Je kunt dus ook rustig laten uitrollen vanaf de snelweg en met 90 en 70 bord passeren
Ah goed om te weten. Dan reed ik vanochtend dus al vrij lang ruim boven de 30. :P
Neem reistassen. Propt veel makkelijker >:)
Goed punt! Het is dat ik nu een kofferset en een tweetal losse koffers heb, maar ook wel een paar weekendtassen, maar dat laatste kan altijd uitgebreid worden. Is goedkoper dan een dakkoffer. :P
Ja echt 70 km range. Er zijn mensen hier die zeggen dat wie mooi wil zijn pijn moet leiden....
Haha ja dat is zeker zo. Ik kan er ook niet omheen: die 20" velgen zijn echt heel erg mooi, zowel in zwart op de First Edition als de zwart/zilveren, het staat de auto onwijs goed. Als het 20 km bereik ofzo gescheeld had, had ik er eventueel wel voor willen kiezen. Maar los van dat het wat strakker stuurt en mooier is, zijn er verder alleen maar nadelen zoals ik ook al aanhaalde. Waarvan de stoepranden en het bereik voor mij de grootste zijn.
Je zit er ongeveer op dezelfde manier in als wij. Ook prive gekocht voor minimaal 10 jaar, alleen een jaar eerder afgeleverd. We moeten alleen nog publiek laden, maar als het goed is worden de regels voor kabeltegels snel veranderd hier.
Ik hoop dat voor je ja, scheelt een hoop zowel qua kosten als qua gemak. Je zal er ongetwijfeld naar gekeken hebben, maar al eens gecheckt of je zoiets als een arm vanuit je tuin hoog over de stoep mag laten zwengelen? Die je dus weer terugdraait en fixeert wanneer je hem niet gebruikt? Volgens mij was er laatst nog iemand in Zwolle in het nieuws die dat gewoon gedaan heeft, ook weet dat de gemeente geen goedkeuring heeft gegeven, maar tegelijkertijd ziet de gemeente het tot nog toe door de vingers omdat er niet gelijk een wildgroei van kopieerders is ontstaan en bovenal geen direct gevaar oplevert. Mocht je zoiets toch ooit weg moeten halen kan je een laadpunt wel voor een goede prijs verkopen weer.
Snelladen gaat voorverwarmd met de geadverteerde snelheid 230/235kW. Mits de accu warm genoeg is. Voorverwarmen werkt alleen als er een snellader als doel in de (verder prima) interne navigatie staat. Deze is ook online verbonden voor files en ander gedoe.
Dat klinkt positief. Tijd om ook straks de interne navi maar eens te proberen, al is het maar alleen voor dit soort doeleinden.

Daarover gesproken: hoe gaat de Hyundai om met dubbele navigatie? Daarmee bedoel ik: stel dat ik de interne navi instel alleen voor het laadpunt en Apple CarPlay gebruik om daadwerkelijk te navigeren? Werkt dat? De MX-30 bijv. gooit de interne navi uit zodra hij navi via CarPlay herkent, de Kia doet dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

zonoskar schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:33:
[...]

Nee, ik rij 37-40 op de teller. Maar bij wegen van rechts zak ik onder de 30, dus na elke weg van rechts krijg ik weer piepjes. Verdomd irritant. Als je aan die piepjes gaat wennen, hoe moeten echte waarschuwingen dan binnenkomen bij je? Grote kans dat je die ook negeert.
Ik rijd dus gewoon 30 of net iets daaronder in een 30 zone. Helemaal geen piepjes, heerlijk rustig >:)

Bij mij is de gewenning dat op bekende wegen waar iedereen te hard rijdt de piepjes gerworden zijn tot geluid dat bij die omgeving hoort. Daarbuiten maken ze me er van bewust dat ik te hard rijd, en maak ik op dat moment de keuze mijn snelheid aan te passen of niet. Het heeft er voor gezorgd dat ik veel bewuster te hard rijd, en door de herinnering van de piepjes ook minder met de snelheidsmeter bezig ben en meer met het verkeer.

Voor mij was de aanpassing in rijstijl klein, en ik had ook in het begin de twijfel of ik aan de electronische rijleraar kon wennen. Ik heb het een kans gegeven, en ik heb er vrij vlot mee leren werken, maar ik besef me ook dat niet iedereen hetzelfde is. Als je echter vanaf het begin besluit je er mega aan te ergeren zul je nooit in die modus kunnen komen, net alsof je op een motorfiets naar een boom blijft kijken (wat geen goed idee is).
Maar misschien moet ik het vergelijken met het leren waarderen van bier, wijn, spruitjes of witlof. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:53:
[...]

Goed om te weten, want mijn hersenen zijn nu eigenlijk geprogrammeerd op de afwijking in de Kia en Mazda. Kia 107 km/u op de teller is 102 km/u op gps en Mazda bereikt die gps snelheid bij 106 km/u. Dat zijn gevoelsmatig voor mij in de randstad ook snelheden waarmee je moet rijden om op de middelste baan mee te komen. Als de i6 zoals ik hem maar even kort ga noemen bijv. met 102/103 km/u al de 100 op gps bereikt dan is 100 op de teller rijden misschien niet meer zo erg.

Wie weet hebben ze het ook wel bewust strakker getrokken met het oog op deze veiligheidsfeature, want nu ik erover nadenk: eigenlijk zijn die piepjes bij exact 31/51/81/etc niet het probleem, maar dat de teller normaal vrij veel afwijkt van de werkelijkheid. :P
100 op de teller is 98/99 op de GPS
Mijn ervaring hier op A4/A12/A13 is dat met alle trajectcontroles en zo de rechterbaan daar duidelijk onder zit, de middenbaan ongeveer op die snelheid, en de linkerbaan is voor mensen met geld te veel. De adaptieve cruise control helt ook een bak hoor. Niet meer te hard rijden scheelt ook enveloppen uit Leeuwarden.
[...]

Ik hoop dat voor je ja, scheelt een hoop zowel qua kosten als qua gemak. Je zal er ongetwijfeld naar gekeken hebben, maar al eens gecheckt of je zoiets als een arm vanuit je tuin hoog over de stoep mag laten zwengelen? Die je dus weer terugdraait en fixeert wanneer je hem niet gebruikt? Volgens mij was er laatst nog iemand in Zwolle in het nieuws die dat gewoon gedaan heeft, ook weet dat de gemeente geen goedkeuring heeft gegeven, maar tegelijkertijd ziet de gemeente het tot nog toe door de vingers omdat er niet gelijk een wildgroei van kopieerders is ontstaan en bovenal geen direct gevaar oplevert. Mocht je zoiets toch ooit weg moeten halen kan je een laadpunt wel voor een goede prijs verkopen weer.
Alle vormen van verlengde private aansluiting zijn hier in Leiderdorp verboden. Er wordt niet actief op gehandhaafd, maar het financiële risico was mij te groot (electricien voor het aansluiten, verbouwen van de stoppenkast naar 3 fasen, het telt aardig op).
Gisteravond is in de gemeenteraad een motie over kabeltegels besproken waarvan de indiener een goed gevoel had. We gaan het zien... Komt die er door gaan we snel de zooi in gang zetten, zowiezo gaan we eind van de zomer over op dynamisch.
Ik heb trouwens het afgelopen jaar door handig gebruik te maken van buitenlandse passen geladen voor minder dan 45 cent gemiddeld, ook voor de paar snellaad sessies.
[...]

Dat klinkt positief. Tijd om ook straks de interne navi maar eens te proberen, al is het maar alleen voor dit soort doeleinden.

Daarover gesproken: hoe gaat de Hyundai om met dubbele navigatie? Daarmee bedoel ik: stel dat ik de interne navi instel alleen voor het laadpunt en Apple CarPlay gebruik om daadwerkelijk te navigeren? Werkt dat? De MX-30 bijv. gooit de interne navi uit zodra hij navi via CarPlay herkent, de Kia doet dat niet.
Geen ervaring mee, we hadden de muziek op een grote SD kaart staan. Hier een klein puntje van ergernis: de mediaspeler sorteert binnen een album in database stand alfabetisch ipv op track nummer. Niet de database maar de mappenstructuur gebruiken gaat wel goed als de filenaam begint met het track nummer.
Waarschijnlijk gaan we spotify gewoon in de bluetooth audio stand gebruiken nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 16:31:

[...]

Klopt, ik denk dat het verschil met mijn 20" + winterbanden zelfs wel meer dan 100 km bedraagt.
Ik ben blij dat ik de zomerbanden er weer onder heb, vind ik persoonlijk toch fijner rijden.
Banden met een lage rolweerstand vergroten trouwens ook de actieradius, maar hoeveel exact is mij niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuit
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:53

beschuit

Why yes, a bulletproof vest

Is het mogelijk om bij de routeplanning voor grote afstanden voorkeuren voor laadstations (Ionity, Fastned, Tesla) aan te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnjaT850
  • Registratie: Juli 2023
  • Niet online
zonoskar schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 19:33:
[...]

Bij mij is het niet zozeer een gewenning, maar het zijn 'maar' 4 piepjes snel achter elkaar. Daarna is ie weer stil.
De echte waarschuwingen hebben m.i. toch andere geluiden (piepjes), waar ik wel direct op reageer.
Ik weet niet of hier rijders zijn die Flitsmeister gebruiken, maar daar wordt je doodgegooid met piepjes, meldingen, waarschuwingen etc etc. Hangt natuurlijk ook van je instellingen af, maar ik vind het verdomd handig al die piepjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

@MooDyBLueS Je kunt nu interne navigatie en bv Waze via Carplay tegelijk gebruiken. Dat kon in de oudere software niet.

@AnjaT850 Als je in Flitsmeister ‘meldingen slecht wegdek’ uitzet, wordt het veel rustiger. Alles wat je in Flitsmeister uitzet, blijft ook uit. In tegenstelling tot Hyundai. 😉

Wat mij persoonlijk het meest stoort naast de piepjes, is het aantal plekken waar Hyundai de wegsnelheid fout herkent. Er zijn veel wegwerkzaamheden met een veelvoud aan borden, dan is het erg onbetrouwbaar.

[ Voor 68% gewijzigd door Azqi op 09-04-2024 22:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koboy

koboy

beschuit schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:51:
Is het mogelijk om bij de routeplanning voor grote afstanden voorkeuren voor laadstations (Ionity, Fastned, Tesla) aan te geven?
Ja, zoek naar een laadstation, daar kun je een filter instellen. Die instelling wordt onthouden en ook gebruikt voor de routeplanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

Azqi schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 22:14:
@MooDyBLueS Je kunt nu interne navigatie en bv Waze via Carplay tegelijk gebruiken. Dat kon in de oudere software niet.

@AnjaT850 Als je in Flitsmeister ‘meldingen slecht wegdek’ uitzet, wordt het veel rustiger. Alles wat je in Flitsmeister uitzet, blijft ook uit. In tegenstelling tot Hyundai. 😉
Ja, maar Flitsmeister heeft ook geen wet om zich aan te houden. Het is eerder een hulpmiddel je niet aan de wet te houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

AnjaT850 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 21:52:
Bij mij is het niet zozeer een gewenning, maar het zijn 'maar' 4 piepjes snel achter elkaar. Daarna is ie weer stil.
Tot het volgende verkeerslicht, kruising, etc. In mijn dorp zijn er zoveel wegen van rechts dat ik de hele tijd onder/boven de limiet rij en het systeem dus constant aan het piepen is. Ik heb ook geen zin om met 25 door het dorp te kakken, of de hele tijd op mijn dash te kijken of ik niet misschien te snel ga. Ik kijk liever of ik kinderen zie die de rijbaan op kunnen schieten. Ik ben meestal wel voor EU regels, maar dit hebben ze echt verprutst. Het helpt niets (bij de meesten, die zetten het uit of negeren de waarschuwingen, behalve @koboy dan) en is irritant. Bij mijn volgende auto wordt dit echt een make or break issue. En als er geen auto's meer zijn zonder dit systeem, dan koop ik een pre 2023 auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@zonoskar Ik snap je punt en weerspreek je niet, want kijken of je kinderen de rijbaan op ziet schieten is zeker het allerbelangrijkste. Volgens mij is alleen het punt dat je de piepjes kan gaan gebruiken als reminder en dat ze na een periode van gewenning niet meer zo irritant zijn.

Ik moet het nog gaan ervaren, onze beide huidige auto's zijn uit 2020 en pas over 3 weken kan ik over mijn hagelnieuwe Ioniq 6 beschikken. Ik weet wel dat met name mijn Kia ook lekker veel piept bij lane-keep assist en als ik dus dreig over de strepen te gaan. Ook dat vond ik op het begin irritant maar zie het nu als een fijne assist die me altijd wel even snel doet checken of ik zelf nog bij moet corrigeren.

Wat betreft je laatste argument: ik snap je sentiment, maar als je realistisch bent gaat dit niet verdwijnen. Hoogstens zullen fabrikanten al dan niet via software updates dit tweaken. Vergeet niet dat het voor iedereen nog een beetje zoeken is, het wordt naar mijn weten pas 1-2 jaar afgedwongen namelijk. Ik zie het wel gebeuren dat als over 5 jaar zelfs elke ex-lease van 4-5 jaar oud dit heeft en er meer mensen over gaan klagen dat er aanpassingen gaan komen vanuit de EU. En die kunnen fabrikanten dan achteraf wijzigen in updates. Denk bijv. aan dat het blijvend ingesteld mag worden dat het pas bij +3 km/u te hard gaat piepen.

En even advocaat van de duivel spelende: hoe denk je het bij de opvolger van je volgende auto dan te gaan doen? Want je zegt een 2022 auto te gaan kopen. Maar wat als die 5-10 jaar oud is en je toe bent aan een nieuwe? No way dat je dan weer een 2022 koopt lijkt mij. En ik snap dat je natuurlijk kan zeggen "dat zie ik dan wel", maar uiteindelijk zal je dus wel moeten is mijn punt.

Kan echter geen kwaad om te kijken naar een auto die het eventueel iets makkelijker maakt om uit te schakelen. Ik heb zelf ook nog in een BYD Seal gereden en daar kon je de waarschuwing instellen op geluid+visueel, alleen visueel en uit. Alleen visueel was dus zonder piepjes maar zie je het wel in het scherm/hud voor je knipperen. Vind ik de ideale mix. Maar omdat geluidjes verplicht zijn vanuit de EU is het ook daar wel een optie die je elke rit opnieuw moet wijzigen.

[ Voor 9% gewijzigd door MooDyBLueS op 10-04-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

Er zijn een hele hoop aanvullende eisen aan nieuwe auto's gesteld vanuit de EU de afgelopen jaren. Wat betreft de snelheidswaarschuwing was de Ioniq6 de eerste of 1 van de eerste die hier onder viel. Zowel wetgever als gebruikers zijn nog zoekende. Verplicht is een duidelijke waarneembare waarschuwing; piepen is als voorbeeld genoemd, tegendruk vanuit het gaspedaal ook. Ik denk dat niemand blij wordt van knipperende lampen, of een gaspedaal dat ineens raar doet (hoe dat met cruise control moet werken snap ik niet), dus ik snap wel dat de fabrikanten voor het eenvoudig te implementeren piepen gaan. Daarnaast is de verplichting dat het uitschakelen een bewuste actie moet zijn. Na starten de vraag "piepjes, ja/nee" is dat waarschijnlijk niet, net als de knop uitzetten in beeld brengen bij snelheidsgepiep (hallo Tesla).
Over een paar jaar zal de zaak worden geëvalueerd, en als dan blijkt dat iedereen het meteen uit zet, zou ik niet raar staan te kijken als het helemaal niet meer uit mag, wetend hoe betweterig ze daar in het Europees Parlement denken.

Aan de andere kant is de verplichting makkelijk een alcoholslot in te laten bouwen naar mijn mening een veel belangrijkere die is ingevoerd. Dus niet alles wat uit de EU hoek komt is kommer en kwel.
(Ja ik weet dat dat MIJN auto iets duurder maakt, maar ik betaal dat graag als dat er voor kan zorgen dat rechters geen financiële belemmering voelen deze maatregel op te leggen aan de zielige niet zo rijke drankrijder die zijn auto nodig heeft voor zijn werk.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Nog even over de piepjes. Iedereen gebruikt wel de sneltoets op het stuur om deze snel te kunnen uitzetten toch?

Roltoets links op stuur vast houden, Maximumsnelheid, Uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb de ster-knop op de middenconsole gemapt naar dat menu. Helaas kun je niet rechtsreeks mappen op de snelheidwaarschuwing setting. Dus je moet dan nog steeds Max snelheid->off klikken op het touchscreen. Die sneltoets op het stuur werkt toch alleen als je in de instellingen optie bevind, ik heb meestal de tripmeter zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Laatst online: 22-05 12:35
Het blijft wel een constant gemekker over de snelheidspiepjes hier zeg. Waar je je maar druk over kan maken.

Even wat anders om die sfeer te doorbreken: het viel mij op dat als ik niet op de ACC aan het rijden ben ik een veel betere efficiëntie haal op regen lvl 0. Kan aan mijn rijstijl liggen maar heb ipv achterin 16 tot begin 17 kwh/100km deze week een 13.9(!) gereden. Binnendoor, 80 (+/- 90) rit van een km of 30. Snelweg lijk ik nu op 14,5 te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

ignition_mp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:06:
Het blijft wel een constant gemekker over de snelheidspiepjes hier zeg. Waar je je maar druk over kan maken.

Even wat anders om die sfeer te doorbreken: het viel mij op dat als ik niet op de ACC aan het rijden ben ik een veel betere efficiëntie haal op regen lvl 0. Kan aan mijn rijstijl liggen maar heb ipv achterin 16 tot begin 17 kwh/100km deze week een 13.9(!) gereden. Binnendoor, 80 (+/- 90) rit van een km of 30. Snelweg lijk ik nu op 14,5 te kunnen halen.
Wat voor de één gemekker is, is voor de ander belangrijk. Laten we elkaar als gebruikers van de Ioniq6 helpen. Voor mij is verbruik b.v. totaal niet relevant, maar begrijp dat dat voor andere mensen wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy

koboy

18" waarschijnlijk?
Ik denk dat het voornamelijk aan je rijstijl ligt die misschien wel mee verandert met de regen instelling, maar er zijn nog zo veel andere factoren zoals temperatuur, nat/droog wegdek (!), soort rit.....
Ik heb in de bergen van Oostenrijk bij een rondrit 10,1 gehaald. Gemiddeld over het nu hele jaar zitten we op 15,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ignition_mp
  • Laatst online: 22-05 12:35
Klopt, 18" (Connect 77kw)

Ja het is natuurlijk nu ook warmer weer dus dat helpt ook. Maar het viel mij op dat het (mede dan door rijstijl vermoedelijk) zo'n groot verschil was. Bladerde even door de cijfers heen en kom nu ook na een half jaar op 15 uit.

[ Voor 3% gewijzigd door ignition_mp op 11-04-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

ignition_mp schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:35:
Klopt, 18" (Connect 77kw)

Ja het is natuurlijk nu ook warmer weer dus dat helpt ook. Maar het viel mij op dat het (mede dan door rijstijl vermoedelijk) zo'n groot verschil was. Bladerde even door de cijfers heen en kom nu ook na een half jaar op 15 uit.
Klein beetje temperatuur zie je niet zo terug in het verbruik. Wat er wel in hakt is of de weg droog is, en of het regent. De rolweerstand van een natte weg is flink hoger, en regen is ook niet best voor de luchtweerstand. Afgelopen weken is het nou niet echt lekker weer geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Met de ACC rij je natuurlijk zo zuinig als je voorganger. Ik merk dat veel mensen totaal niet anticiperen, dus bij een oranje verkeerslicht nog gas bijgeven als ze nog 200m verwijderd zijn omdat er een gat is ontstaan met de voorganger. Dat is natuurlijk killing voor je verbruik als de ACC je voorganger dan volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dat is ook mijn ervaring met mijn huidige EV's. Niet alleen dat: geloof het of niet, maar regenereren op de hoogste stand is in principe niet zuiniger dan lift & coast en anticiperen.

Het punt is namelijk dat zowel met ACC als met i-Pedal (of lvl 3 regen) je veel vaker aan het afremmen bent. Feitelijk gezien is het onmogelijk om dezelfde hoeveelheid energie die je in het optrekken hebt gestopt weer volledig terug te winnen. Je zal altijd maar 40-50% terug kunnen winnen en zelfs dat is tijdelijk.

Wat ACC doet is continu corrigeren ten aanzien van je voorligger. Wat helpt is de ACC afstand op 2 of nog groter zetten. Misschien niet het handigst op meerbaans snelwegen omdat je dan continu iemand krijgt die in het gat duikt, maar juist op eenbaans snelwegen of zelfs 80 wegen kan het geen kwaad ACC afstand op 2 of 3 te zetten. De auto reageert dan namelijk (bewust) ook trager en soepeler op wat er voor je gebeurt, simpelweg omdat je er veel minder dicht op zit.

Stel je een segment van 30 seconden voor. Als je op ACC 20 sec totaal stroom vraagt en 10 sec terugwint met tussenpozen met telkens een beetje snelheid erbij en dan weer eraf, ben je dus continu stroom heen en weer aan het schuiven. En je wint wel wat terug maar moet weer meer dan je hebt teruggewonnen gebruik om weer op snelheid te komen.
Vergelijk dat met normale CC en daarbij wordt puur een vaste snelheid aangehouden en hoef je minder piekstroom te vragen en kan je op zo'n zelfde segment met minder stroom af, ondanks dat je niks terugwint, omdat je gewoon heel geleidelijk stroom vraagt en niet steeds op en neer gaat met de vraag van stroom.

Het idee van i-Pedal is dat je went aan het rijden met 1 pedaal, maar de meeste mensen laten gewoon hun voet los en pas als ze zien dat de auto te sterk afremt geven ze weer een beetje stroom bij. Dat is net als ACC niet vloeiend en verbruikt dus meer stroom omdat je ook gewend bent dat de auto toch wel afremt en je relatief later van het stroompedaal af zult gaan dan wanneer je hem lekker uit laat rijden.

Misschien ben ik een van de weinigen maar ik rijd mijn Kia en Mazda EV's op regen level 1, het rijdt veel relaxter, je kan (ver) van tevoren al stroom loslaten en lekker uit laten rollen wat ook gewoon stroom terugwint én ervoor zorgt dat je meer tijd hebt om te anticiperen en mogelijk zelfs minder snelheid hoeft te verliezen hierdoor.

De nuance is dat je zelfs met i-Pedal of hoe Tesla's werken ook potentieel kan coasten door je voet lichtjes op te tillen, maar mijn ervaring is dat het daarmee een stuk moeilijker is om zo vloeiend en relaxt te rijden als met lvl 1 lift & coast.

Sinds ik dit doe is het gemiddelde verbruik van onze Kia (daar wordt het meest mee gereden) wat ik bij Spritmonitor bijhoudt aardig gezakt. Nu gemiddeld 18,5 kWh/100km en daarvoor 19,4 kWh/100 km. Die 18,5 is overigens overall, dus inclusief de eerste pakweg 15.000 km op 19,4 kWh/100 km.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 11-04-2024 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:17:
[...]

Dat is ook mijn ervaring met mijn huidige EV's. Niet alleen dat: geloof het of niet, maar regenereren op de hoogste stand is in principe niet zuiniger dan lift & coast en anticiperen.

Het punt is namelijk dat zowel met ACC als met i-Pedal (of lvl 3 regen) je veel vaker aan het afremmen bent. Feitelijk gezien is het onmogelijk om dezelfde hoeveelheid energie die je in het optrekken hebt gestopt weer volledig terug te winnen. Je zal altijd maar 40-50% terug kunnen winnen en zelfs dat is tijdelijk.

Wat ACC doet is continu corrigeren ten aanzien van je voorligger. Wat helpt is de ACC afstand op 2 of nog groter zetten. Misschien niet het handigst op meerbaans snelwegen omdat je dan continu iemand krijgt die in het gat duikt, maar juist op eenbaans snelwegen of zelfs 80 wegen kan het geen kwaad ACC afstand op 2 of 3 te zetten. De auto reageert dan namelijk (bewust) ook trager en soepeler op wat er voor je gebeurt, simpelweg omdat je er veel minder dicht op zit.

Stel je een segment van 30 seconden voor. Als je op ACC 20 sec totaal stroom vraagt en 10 sec terugwint met tussenpozen met telkens een beetje snelheid erbij en dan weer eraf, ben je dus continu stroom heen en weer aan het schuiven. En je wint wel wat terug maar moet weer meer dan je hebt teruggewonnen gebruik om weer op snelheid te komen.
Vergelijk dat met normale CC en daarbij wordt puur een vaste snelheid aangehouden en hoef je minder piekstroom te vragen en kan je op zo'n zelfde segment met minder stroom af, ondanks dat je niks terugwint, omdat je gewoon heel geleidelijk stroom vraagt en niet steeds op en neer gaat met de vraag van stroom.

Het idee van i-Pedal is dat je went aan het rijden met 1 pedaal, maar de meeste mensen laten gewoon hun voet los en pas als ze zien dat de auto te sterk afremt geven ze weer een beetje stroom bij. Dat is net als ACC niet vloeiend en verbruikt dus meer stroom omdat je ook gewend bent dat de auto toch wel afremt en je relatief later van het stroompedaal af zult gaan dan wanneer je hem lekker uit laat rijden.

Misschien ben ik een van de weinigen maar ik rijd mijn Kia en Mazda EV's op regen level 1, het rijdt veel relaxter, je kan (ver) van tevoren al stroom loslaten en lekker uit laten rollen wat ook gewoon stroom terugwint én ervoor zorgt dat je meer tijd hebt om te anticiperen en mogelijk zelfs minder snelheid hoeft te verliezen hierdoor.

De nuance is dat je zelfs met i-Pedal of hoe Tesla's werken ook potentieel kan coasten door je voet lichtjes op te tillen, maar mijn ervaring is dat het daarmee een stuk moeilijker is om zo vloeiend en relaxt te rijden als met lvl 1 lift & coast.

Sinds ik dit doe is het gemiddelde verbruik van onze Kia (daar wordt het meest mee gereden) wat ik bij Spritmonitor bijhoudt aardig gezakt. Nu gemiddeld 18,5 kWh/100km en daarvoor 19,4 kWh/100 km. Die 18,5 is overigens overall, dus inclusief de eerste pakweg 15.000 km op 19,4 kWh/100 km.
Nou verwacht ik dat de Ioniq 6 wat efficiënter is met regenereren dan 40-50%, want anders haal je geen 10,1 kWh/100 km bij een dagtrip naar de Grossglockner.
Wij hebben de auto eigenlijk de hele tijd (1 jaar dus) ingesteld op auto regen level 2, en halen een keurig verbruik van 15,1kWh/100km over ruim 15k km. Wel gaat de cruise control er pas op op de provinciale- of snelweg. Mijn ervaring met distance 2 of meer hier in de randstad is trouwens dat de auto dan continue in de remmen gaat vanwege alle auto's die zich er voor gooien. Standje 1 is wat dat betreft al op het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@koboy Die 40-50% is een schatting (had ik erbij moeten zetten), maar feit is dat wat je met optrekken verbruikt is 100% en wat je regenereert is nooit ook maar dichtbij de 100%.

Het punt gaat ook puur over dat regenereren niet efficiënter is dan lift & coast. Betekent niet dat je geen goed verbruik kan krijgen met regenereren. En uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf bepalen.

Over die distance 1/2 had ik ook al benoemd, werkt met name op eenbaanswegen waar je niet ingehaald kan/mag worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koboy

koboy

MooDyBLueS schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:11:
@koboy Die 40-50% is een schatting (had ik erbij moeten zetten), maar feit is dat wat je met optrekken verbruikt is 100% en wat je regenereert is nooit ook maar dichtbij de 100%.

Het punt gaat ook puur over dat regenereren niet efficiënter is dan lift & coast. Betekent niet dat je geen goed verbruik kan krijgen met regenereren. En uiteindelijk moet iedereen het voor zichzelf bepalen.

Over die distance 1/2 had ik ook al benoemd, werkt met name op eenbaanswegen waar je niet ingehaald kan/mag worden.
Klopt helemaal, en ik denk dat iedereen een eigen balans moet vinden tussen een vaste instelling of continue instellingen tweaken, en dit passend bij de rijstijl van de persoon (en partner).
Ikzelf ben van de vaste instellingen omdat ik liever die aandacht bij de weg en het verkeer houd, en ik vind het behoorlijk irritant dat de ACC soms inschakelt van standje 1 naar 2 op basis van je rijgedrag met de ACC uit..... Gelukkig kun je de instelling zien aan het aantal "radar blokjes" bovenin het scherm.

Pagina: 1 ... 19 ... 40 Laatste