Wil me even melden als huidige Kia e-Soul 64 kWh en Mazda MX-30 eigenaar dat ik zojuist de knoop heb doorgehakt en mijn handtekening heb gezet onder een koopcontract voor een Serenity White Pearl IONIQ 6 in 77 kWh Connect RWD uitvoering met de 18" velgen.
Over 3 weken ophalen, voorraadactie bij de lokale dealer. Inruil van de Mazda viel tegen maar uiteindelijk nog een kleine extra korting kunnen bedingen bovenop de actie waarvoor hij te koop stond.
Dealer had een lading Abyss Black en Serenity White Pearl besteld, allemaal in Connect uitvoering, allemaal hageltje nieuw, uit voorraad voor €44.900 ipv de € 56.290 waar je op uitkomt als je hem in de configurator samenstelt. Sterker nog: die 45k zeg maar even is gewoon minder dan de meest kale 53 kWh Style in de prijslijst.
Ze zijn 2 weken geleden op kenteken gezet en dus een 2024 auto, helaas wel nog net beginnend met een X ipv een Z, maar ach... daar kom ik wel overheen.
Door de proefrit was ik echt laaiend enthousiast geworden. Ik was eigenlijk al een tijdje aan het kijken naar wat een goede long range auto zou zijn. Had de IONIQ 6 eerst afgeschreven vanwege z'n vrij beperkte kofferbak en ook de vorm ervan, maar het feit dat hij 1500 kg mag trekken, er ook een dakkoffer van totaal 80kg op mag of eventueel een trekhaakkoffer zorgt ervoor dat het voor ons voor vakanties alsnog perfect is.
Had eerst naar een Tesla Model Y LR gekeken, maar vond de 45k voor een 2021 model toch wel erg pittig nog. Helaas (nou ja, helaas... mag niet klagen met dit budget natuurlijk) was een nieuwe voor 52k voor ons echt een stap te ver. Daarnaast was het echt niet leuk met die zoektocht: meerdere garages benaderd en telkens waren ze al weg of in onderhandeling of werd ik vlak voor mijn proefrit gebeld dat ie verkocht was. Na 6x was ik er klaar mee en heb ik de Model Y laten zitten.
Andere opties waren:
- BYD Seal RWD nieuw (46k): vond ik toch een te groot risico met restwaarde (particuliere aanschaf namelijk) en ook veel kleine ergernissen, rijden vond ik ook duidelijk minder goed, wel erg mooi design
- BMW i4 eDrive40: rijdt nog een tikkeltje beter en stiller en het interieur is echt mooi, maar de goedkoopste occasion is 50k, als 2 jaar oud model
- Ford Mustang Mach-E ER: design spreekt me niet aan en heb ooit als huurauto een 2019 Ford Fiesta gereden en de knoppen en interieur zijn gewoon nagenoeg identiek, ik heb nergens het gevoel in een duurdere auto te rijden, maar ook: als ER erg zwaar en met de onduidelijkheid omtrent MRB voor EV's straks wou ik toch wel max 2000 kg aanhouden.
- Toyota bZ4X: ben van oudsher een Toyota/Lexus rijder, maar met de beste wil ter aarde kon ik deze gewoon niet goedpraten. Elke 15k bij de dealer staan, kleine beurt voor €273 en grote €445 volgens dealer, 71 kWh accu en slechts 64 kWh bruikbaar, bereik in winter dramatisch, etc.
- Polestar 2 Long Range: de voor mij betaalbare modellen (die overigens wel gelijk een stuk goedkoper zijn dan alles hierboven) zijn erg onzuinig, namelijk de eerste lichtingen van 2021 ongeveer.
Terug naar de proefrit van de IONIQ 6: men had een Lounge klaargezet maar toen ik aangaf op de aanbieding van de Connect afgekomen te zijn heeft de verkoper die van het terrein gehaald (een demo wel, niet zo'n hagelnieuwe natuurlijk) en voor mij klaargezet. Wel met 20" velgen en hoewel ik meest van tijd erg onder de indruk was van hoe weinig je ervan doorhad, was het op de ergere kuilen en oneffenheden wel gelijk hard hoor. Dan merkte je echt die klap wel ondanks dat de ophanging het echt wel goed opving. Daarnaast vind ik de op papier 69 km verlaging van actieradius (laat het 40-50 km in de praktijk zijn) met 20" velgen echt niet grappig meer. Ook merk ik met de 17" van de Kia en de 18" van de Mazda dat je gewoon lekker een stoeprandje mee kan pakken zonder je zorgen hoeven te maken over je velgen, uiteindelijk is het gewoon een gebruiksvoorwerp natuurlijk.
Bovenal viel me tijdens het rijden op dat ik echt een heerlijke zitpositie kon vinden, stuur lekker naar me toe, benen bijna gestrekt, redelijk laag zitten. Duidelijk veel lager dan de e-Soul en MX-30 wat crossovers zijn, maar ook net niet zo laag als de Lexus IS 300h die ik daarvoor gehad heb, al vond ik het absoluut niet erg. De IONIQ 6 heeft een mooie balans tussen wel de lagere zit van een sedan als ook het fijne overzicht van net iets hoger zitten.
Het onderstel is verder echt heerlijk, ik reed over een dijkweg (80 weg) waar allemaal drempels liggen die ik met de Lexus zonder problemen met 85 op de cruise control overheen kon jakkeren, maar de Kia en Mazda konden dat niet. Althans... alles kan, maar dat was niet bepaald prettig. De IONIQ 6 zoeft er overheen. Nu is het een tijd geleden dat ik de Lexus gehad heb maar ik durf bijna wel te stellen dat de IONIQ 6 het misschien zelfs nog een tikkeltje comfortabeler doet.
Ook het feit dat de auto 1910 kg weegt in RWD trim heb ik geen moment gemerkt. Wat ik daarentegen ook niet gemerkt heb is de 227 pk.

Zonder gekheid: als ik hem vergelijk met mijn 204 pk Kia dan voelt hij behalve in Sport mode de eerste seconde wat langzamer aan, maar ik ben helemaal geen snelle rijder en vond de 145 pk van de MX-30 ook al gewoon prima (al was die ook maar 1650kg). Wel duidelijk merkbaar: achterwielaandrijving, wat heb ik dat gemist zeg, wow. Geen torque steering meer wat (geloof het of niet) zelfs in de MX-30 een dingetje is. Nee, de IONIQ 6 heeft gewoon die heerlijke scheiding tussen stuur en achteras.
Enige nadeel aan de Connect uitvoering vond ik het gemis van Bose audio wat ik nu in mijn Mazda heb. De dealer heeft nog gevraagd of ze dat los kunnen bestellen en retrofitten maar dat was niet mogelijk. Ik vond de standaard audio overigens wel behoorlijk prima, heb op de snelweg met HDA aan even met de equalizer zitten spelen en uiteindelijk met volgens mij +2 treble +1 midrange en +5 bass een mooie mix gevonden met mijn eigen muziek via Apple CarPlay.
Ook de stoffen stoelen vond ik gewoon prima. Iets minder zijdelingse steun dan de Mazda geeft, daar zit je echt helemaal ingepakt wat ik op zich wel fijn vind, maar de IONIQ 6 is ook zeker niet verkeerd. Doordat het stof is vind ik het ontbreken van stoelverkoeling (wat onze Kia wel heeft, met lederen bekleding) ook geen gemis.
Uiteindelijk sta ik ook achter de keuzes die Hyundai maakt en opties die ze geven (deels wel gebonden aan uitvoering) door sowieso altijd de 18" velgen aan te bieden ivm bereik en behalve de topuitvoering die volgens mij altijd leer is ook gewoon stoffen bekleding aan te bieden.
Nog even opsommend wat mij verder positief is opgevallen:
+ infotainment werkt stuk sneller dan in de Kia, mooie stap vooruit
+ HUD is zoveel groter en mooier dan de Kia (via een opstaand plastic plaatje)
+ ruimte binnenin zowel voor als achter echt niks te klagen (wij zijn niet lang, ik ben de langste met mijn 177cm, maar hele lange mensen moeten achterin wellicht op hoofdruimte letten)
+ rijcomfort en stilte is subliem te noemen, dit heeft me echt versteld doen staan en ik reed zelfs op de comfortverslechtende 20", moet je nagaan
+ kofferbak toch wel lang, ook nog kleine ruimte onder de bodem
+ frunk bij de RWD is serieus bruikbaar, ook fijn dat ze gasveren gebruiken (net als de e-Soul, maar daar heb ik zelf een frunk moeten plaatsen)
+ RWD is lekker vlot altijd
+ HDA lijkt weer een stap beter tov de Kia e-Soul
+ audio is voor een niet-premium installatie goed te noemen, ik kijk later wel of ik ze ooit ga upgraden, eerst maar eens een paar maanden ervaren
+ verbruik tijdens mijn proefrit met airco aan en deels 100/80/60/50 wegen en regelmatig ook toch even sportstand proberen kwam uit op 16,9 kWh/100 km
+ stuur is fijn dik, die onderrand had alleen niet gehoeven van mij
+ fijne rijhulpsystemen op eentje na, ook superfijn dat voor ACC, drive mode, HDA praktisch alle knoppen links op het stuur zitten
+ 4x USB-C fast charging poorten (ik dacht 30W p/st gelezen te hebben) en 1x USB-A
En natuurlijk ook altijd een paar minpuntjes:
- die snelheidswaarschuwing, grrrrr. ik wist dit al van videos dus wist ook waar ik hem uit moest zetten en dus gelijk gedaan
- toch niet de topuitvoering, dus geen 360 camera, geen Blind-spot View Monitor en geen Bose audio, maar dat was me niet die hele klap meer waard. In ZH waren er wel een paar dealers met een Lounge voor 49k, maar dat is bijna 1,5 uur rijden voor me en +4k dus mij niet waard uiteindelijk.
- grootste gemis: geen geheugenfunctie voor de stoelverstelling
- met de HDA/lane assist aan is zelfs wanneer je niet op cruise control rijdt de auto bezig om je te corrigeren, dit werkt zeer nerveus. Gelukkig: druk op de knop en je rijdt weer rustig. Want: HDA op snelweg of lange tijd 80 wegen = heerlijk, maar als je binnendoor aan het rijden bent heel irritant.
- kofferbak is niet de meest praktische, maar valt mee te leven
Omdat mijn auto (soon to be) op een opslaglocatie staat net als alle voorraadauto's heb ik geen foto daarvan, maar de verkoper zei ook: zelfs dan zit ie aardig in folie ingepakt, maar voor degenen die even vergeten waren hoe een Serenity White er ook alweer uitziet (dit is een First Edition met 20" velgen):