De cijfers van Tealabjorn in die spreadsheet zijn op winterbanden. Om er dan nog een keer winter aftrek op te geven is dubbelop......
Belangrijker is het om naar de auto te kijken in dit geval denk ik. Qua WLTP range zijn ze vergelijkbaar, die van de Ioniq 6 zelfs iets meer. De arriya is alleen een SUV, en doet dat bij een verbruik van 17,6 kWh/100km, de Ioniq 6 doet 13,9 (WLTP). Duidelijk is dat de Arriya een stuk minder efficiënt is, wat je bij hogere snelheden gaat merken.
Omdat je in Nederland bijna nergens overdag 120 mag rijden heb ik hier weinig gegevens over, maar mijn inschatting is dat je in de zomer de 300 km gaat halen (100% naar 0%). Met de Arriya gaat het kiele kiele worden als hij het al haalt. Doe er regen en kou bovenop met meer wrijving tot gevolg en de Ioniq 6 zal richting net wel net niet gaan, en de arriya naar bij lange na niet.
Dingen die je verbruik in de winter kunnen helpen zijn een warmtepomp (heeft de style niet, de arriya?). Zie nu dat de warmtepomp in de connect in eco stand bijna 4kW trekt. Voor een zelfde warmteopbrengst zal een gloeispiraal zeker 3x zo veel trekken.
Als laatste: de arriya en de Ioniq 6 zijn totaal verschillende auto's. De Ioniq 6 is een sedan en geen SUV en is ook qua afmetingen een klasse hoger. Die klasse hoger ga je vooral in de passagiers ruimte (zeker achterin) merken. Denk dat een eerlijker concurrent voor de Arriya de Kona/Niro is, en voor de Ioniq 6 een model 3.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!