Ik woon in Purmerend, NH.koboy schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Ben bang dat je om de update sneller binnen te halen je een tijdmachine moet bouwen, of met bijna lichtsnelheid de juiste kant op moet gaan![]()
Welke regio zit je? Misschien zit er iemand in de buurt die de update al gedaan heeft en het stickje nog heeft liggen.
Ik bedoel eigenlijk ook, moet ik nog iets speciaals doen om de update aangeboden te krijgen? Ik zie in de instellingen staan OTA beschikbaar, maar bijwerken is niet te selecterenkoboy schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Ben bang dat je om de update sneller binnen te halen je een tijdmachine moet bouwen, of met bijna lichtsnelheid de juiste kant op moet gaan![]()
Welke regio zit je? Misschien zit er iemand in de buurt die de update al gedaan heeft en het stickje nog heeft liggen.
Oh, op die fietsrvd69 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 20:52:
[...]
Ik bedoel eigenlijk ook, moet ik nog iets speciaals doen om de update aangeboden te krijgen? Ik zie in de instellingen staan OTA beschikbaar, maar bijwerken is niet te selecteren
Je kunt blijven wachten, de download opdrachten wordt op een gegeven moment wel naar de auto verstuurd. Je kunt ook de Hyundai updater downloaden en daarmee een update USB stick maken (minimaal 32GB USB-A). Downloaden en op de stick zetten kost nog steeds enige uren, update zelf een uurtje.
De updater kun je downloaden van dezelfde site als waar de update informatie staat. Link is al meerdere keren voorbij gekomen.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Ik heb bij de action een usb van 16 euro gehaald en het zelf gedaan. Stelt niet heel veel voorrvd69 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 12:42:
[...]
Dank! Ik blijk dus nog de vorige versie navigatie software te hebben. Wat kan ik doen om de OTA sneller binnen te halen? Alvast bedankt voor de info!!
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Ja, paar toegevoegd, vond dat wel een beetje mijn plicht omdat je ook gebruik maakt van het werk wat anderen er al in gestopt hebben.hemertje schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:54:
[...]
Mooi verhaal en gave reis!
Vraagje: Heb je de ongedocumenteerde palen toegevoegd via Plugshare?
Huis van 1902 - Gasloos Daikin altherma+Warmtepompboiler +12 REC 405wp+SIgenstor 24kWh-12kW + Hyundai Ioniq 6 FE + Inster Pulse (2/2025)
Net de update ook met USB stick gedaan, stelt idd niet veel voor. Wel apart is dat ik bij de instellingen op het software scherm na de update een optie zie “OTA automatisch downloaden”, die stond er nog niet voordat ik de update had gedraaid. Anyway, so far so good!azutphen schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:38:
[...]
Ik heb bij de action een usb van 16 euro gehaald en het zelf gedaan. Stelt niet heel veel voor
Linksonder je dashboard, bij de zekeringen.rvd69 schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 09:49:
Ik wil ABRP linken met OBD2 dongle. Weet iemand waar de OBD2 Port zit?
No keyboard detected. Press F1 to continue.
helaas plaatst na het plaatsen van de dongle de afschermkap er niet meer opBlokker_1999 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 16:28:
[...]
Linksonder je dashboard, bij de zekeringen.
maar het valt niet op dat ie er niet op zit
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
Dat is precies mijn probleem, ik vind het er niet uit zien. Eerst maar eens kijken hoe de interne navigatie het doet, ik lees goede berichten!hemertje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:33:
[...]
helaas plaatst na het plaatsen van de dongle de afschermkap er niet meer op
ik zie vanuit de bestuurderstoel niet dat de kap eraf isrvd69 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:34:
[...]
Dat is precies mijn probleem, ik vind het er niet uit zien. Eerst maar eens kijken hoe de interne navigatie het doet, ik lees goede berichten!
Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal
die doet het prima, in de basis heb je de dongle helemaal niet nodigrvd69 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:34:
[...]
Dat is precies mijn probleem, ik vind het er niet uit zien. Eerst maar eens kijken hoe de interne navigatie het doet, ik lees goede berichten!
Het eerste wat ik met mijn gloednieuwe aangeschafte auto heb gedaan is met een ijzerzaagje het plastic afschermkapje insnijden zodat de opening groter wordt voor een informatie dongel.hemertje schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 19:33:
[...]
helaas plaatst na het plaatsen van de dongle de afschermkap er niet meer op
Vraag van totaal andere orde. Wat levert nu de hoogste range op, rijden op i-paddle en dus max terugwinning, level 0 en dus de auto veel meer laten uitrollen, iets er tussenin? Ik ben er nog niet helemaal uit, voor mijn gevoel rem je op i-paddel erg af waardoor je steeds weer gas bij moet geven. Wat zijn jullie ervaringen tot dusver?
Hangt deels af van je uitvoering. Heb je een AWD, dan rijd je in i-pedal permanent in AWD modus, met het bijbehorende hogere verbruik. In alle andere (niet sport) standen rijd je in praktijk alleen de eerste meters in AWD, en de rest in RWD.rvd69 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:53:
Vraag van totaal andere orde. Wat levert nu de hoogste range op, rijden op i-paddle en dus max terugwinning, level 0 en dus de auto veel meer laten uitrollen, iets er tussenin? Ik ben er nog niet helemaal uit, voor mijn gevoel rem je op i-paddel erg af waardoor je steeds weer gas bij moet geven. Wat zijn jullie ervaringen tot dusver?
De auto is behoorlijk efficiënt met regenereren, maar niet hoeven regenereren is altijd beter. Dit maakt i-pedal daardoor ook de slechtste optie als je zelf de snelheid regelt. Beste is zo veel mogelijk cruise control rijden. Zou me niet verbazen dat als je dat doet voor een RWD de rest naar het niet/nauwelijks meetbaar gaat.
Heb hem zelf in de middelste auto stand staan en haal met onze RWD de 600 km.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!
Zie de AWD vs RWD opmerking van andere reactie.rvd69 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:53:
Het ligt verder voornamelijk in hoeverre je je eigen rijstijl kan controleren. Denk eraan dat remmen altijd een vorm van energie-verlies oplevert, zelfs met volle regeneratie. Of je dan zelf remt of de I-pedal remt maakt eigenlijk niet zoveel uit. De belangrijkste vraag is dus met welke instelling je zelf het beste de controle over de remactie (en optrekken) kan maken. Voor mij kan ik het meest efficient remmen zonder de i-pedal te gebruiken. Die remt mij inderdaad te snel af waardoor ik vaak 'teveel rem'. Uitrollen (standje 1 van 4) en heel langzaam bij remmen indien benodigd is voor mij dus efficiënter dan de I-pedal te gebruiken. Verschil is wel bijna niet merkbaar (ik gok 0,4 kwh/100km ofzo) dus het maakt niet veel uit volgens mij.
Probeer trouwens ook eens de AUTO-recuperatie stand. Die werkt ook best heel fijn. Die schakel je in door de rechtertrigger lang in te trekken als je niet reeds op i-pedal modus staat. Dat is wel een mooie middenweg tussen i-pedal en één recuperatie stand. Bij de AUTO-recuperatie doet hij sterk remmen als hij denkt dat het nodig is (bijvoorbeeld bij een stilstaande auto dichtbij voor je of bij een te verwachten scherpe bocht) en hij remt minder sterk als je nog veel vrije rijbaan voor je hebt.
[ Voor 17% gewijzigd door boukev op 24-07-2023 10:53 ]
Kun je dan niet beter zoiets kopen: https://obdwarenhuis.nl/o...ngkabel-plat-16-pins-60cm of past het kapje dan alsnog niet terug?boukev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:53:
[...]
Het eerste wat ik met mijn gloednieuwe aangeschafte auto heb gedaan is met een ijzerzaagje het plastic afschermkapje insnijden zodat de opening groter wordt voor een informatie dongel.Dat voelde echt enorm verkeerd maar heb het wel netjes kunnen afwerken haha. Afschermkapje zit er netjes op en dongel is nu onzichtbaar.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik zal die auto stand ook eens proberen!boukev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:51:
[...]
Zie de AWD vs RWD opmerking van andere reactie.
Het ligt verder voornamelijk in hoeverre je je eigen rijstijl kan controleren. Denk eraan dat remmen altijd een vorm van energie-verlies oplevert, zelfs met volle regeneratie. Of je dan zelf remt of de I-pedal remt maakt eigenlijk niet zoveel uit. De belangrijkste vraag is dus met welke instelling je zelf het beste de controle over de remactie (en optrekken) kan maken. Voor mij kan ik het meest efficient remmen zonder de i-pedal te gebruiken. Die remt mij inderdaad te snel af waardoor ik vaak 'teveel rem'. Uitrollen (standje 1 van 4) en heel langzaam bij remmen indien benodigd is voor mij dus efficiënter dan de I-pedal te gebruiken. Verschil is wel bijna niet merkbaar (ik gok 0,4 kwh/100km ofzo) dus het maakt niet veel uit volgens mij.
Probeer trouwens ook eens de AUTO-recuperatie stand. Die werkt ook best heel fijn. Die schakel je in door de rechtertrigger lang in te trekken als je niet reeds op i-pedal modus staat. Dat is wel een mooie middenweg tussen i-pedal en één recuperatie stand. Bij de AUTO-recuperatie doet hij sterk remmen als hij denkt dat het nodig is (bijvoorbeeld bij een stilstaande auto dichtbij voor je of bij een te verwachten scherpe bocht) en hij remt minder sterk als je nog veel vrije rijbaan voor je hebt.
Goeie tip, dat zou wel werken inderdaad maar dan betaal ik wel 24 euro i.p.v. 0 euro snijwerk en heb ik alsnog een kabel weg te werken ergens achter waardoor ik alsnog aan even aan de klus moet.zonoskar schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Kun je dan niet beter zoiets kopen: https://obdwarenhuis.nl/o...ngkabel-plat-16-pins-60cm of past het kapje dan alsnog niet terug?
Zojuist de knoop doorgehakt en de IONIQ 6 Style met standaard accupakket besteld in Digital Green.
Heeft iemand een idee van levertijden, ik kan geen topic hierover vinden op tweakers.
Heeft iemand een idee van levertijden, ik kan geen topic hierover vinden op tweakers.
kan je er een foto van plaatsen?boukev schreef op maandag 24 juli 2023 @ 07:53:
[...]
Het eerste wat ik met mijn gloednieuwe aangeschafte auto heb gedaan is met een ijzerzaagje het plastic afschermkapje insnijden zodat de opening groter wordt voor een informatie dongel.Dat voelde echt enorm verkeerd maar heb het wel netjes kunnen afwerken haha. Afschermkapje zit er netjes op en dongel is nu onzichtbaar.
Met de First Edition rij ik zoveel mogelijk op cruisecontrol en regeneratie op AUTO standzonoskar schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:29:
[...]
Kun je dan niet beter zoiets kopen: https://obdwarenhuis.nl/o...ngkabel-plat-16-pins-60cm of past het kapje dan alsnog niet terug?
Vind het heerlijk rijden
Los ervan dat naar mijn idee de radar veel verder zou moeten kijken en beter anticiperen op de voorgangers
Radar standaard maximaal kijken en met de afstanden bepalen wat de afstand is tot je voorganger
Met de afstand op standje 1 kijkt de radar ook niet verder dan dit, helaas...
Zoveel mogelijk rollen is het beste en dan gelijkmatig remmen met i-pedal of de regeneratie standen maakt denk ik niet zoveel uit. Met I pedal moet je alleen niet het pedaal direct helemaal loslatenrvd69 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 09:53:
Net bericht ontvangen dat mijn FE (grijs, voorraadmodel) 15 augustus wordt geleverd! Wilde
Initieel een ‘normale’ AWD bestellen, maar de dealer wees me op dit voorraadmodel en toen was de keuze snel gemaakt.
Nog even met mijn ICE op vakantie en dan daarna de auto verder ontdekken.
Zal tzt wat foto’s plaatsen en mijn ervaringen delen.
Initieel een ‘normale’ AWD bestellen, maar de dealer wees me op dit voorraadmodel en toen was de keuze snel gemaakt.
Nog even met mijn ICE op vakantie en dan daarna de auto verder ontdekken.
Zal tzt wat foto’s plaatsen en mijn ervaringen delen.
Ik heb Apple CarPlay draaien in de auto, echter zou ik graag willen dat de voice control op het stuur niet Siri activeert maar gewoon de functies van de auto oproept. Kan ik dat ergens instellen?
[ Voor 3% gewijzigd door rvd69 op 26-07-2023 17:26 ]
Als het goed is zou kort drukken het Hyundai systeem moeten activeren, lang drukken Siri. Zo gaat het hier althans.rvd69 schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 17:23:
Ik heb Apple CarPlay draaien in de auto, echter zou ik graag willen dat de voice control op het stuur niet Siri activeert maar gewoon de functies van de auto oproept. Kan ik dat ergens instellen?
Wellicht nog een kleine update over ons real-world vakantieverkeer, ik las hier eerder een mooi reisverslag.
Verbruik en route van onze woonplaats naar Basel viel m.i. Een beetje tegen. Bij 120 autobahncruisen (op de cruisecontrol) blijft er van de (initiele) 500km range relatief weinig over. (RWD long range lounge met de grote wielen). Na AC laden tot 100% in het hotel stond er 380 km op de range-ometer. Dat was even schrikken.
Op doorreis naar Italië nog iets aardigs: Na de Gotthard-tunnel is het een kilometer of 30km bergaf, daar liep de range zowaar weer op. Ik had hem even bijgeladen bij het eerste tankstation na de tunnel, dus de meter gaf gedurende die kilometers een verbruik van 0 kWh /100 aan. Dat was wel leuk.
We kunnen hier op ons vakantieadres niet laden, dus tot heden vooral aan de snelladers, range-ometer dan vaak 330-350km, als ik de gereden km bij de range optel kom ok min of meer rond 400 uit. Tot heden vooral veel snelweg 120 en 90. Ik weet nog niet of ik het vind tegenvallen of meevallen.
Snelladen gaat in elk geval als een speer, je bent in veel gevallen sneller weg dan de tesla’s en polestars die je tegenkomt bij de laders. Vaak is ‘ie al klaar terwijl je nog in de rij staat voor het toilet. (Met freshmile niet handig). Tussen 9 en 18 minuten tot heden.
De eerste probleempjes ook al gehad: Een door de navigatie uitgekozen snellader die op een met slagbomen afgesloten terrein stond (want zondag en alles dicht) alsook een lader die na 5 minuten de brui eraan gaf en met geen mogelijkheid weer wilde starten.
Verder merk ik dat ik voor Italie niet de juiste passen heb en dus altijd de hoofdprijs betaal. Het ‘Premium’-gevoel zullen we maar zeggen. Je moet maar wat over hebben voor het ‘milieu’
![]() | ![]() | ![]() |
Wanneer je je telefoon met AppleCar hebt aangesloten doet de interne stemherkenning het nietLeopold of Lent schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:44:
[...]
Als het goed is zou kort drukken het Hyundai systeem moeten activeren, lang drukken Siri. Zo gaat het hier althans.
Dan moet je langer indrukken, geeft het systeem ook aan, om verplicht Siri te gebruiken
Ah, ik was vergeten te melden dat de auto eerst via usb verbonden is met een AI-box, en dan carplay wireless met de ai box. Als je via de knoppen eerst naar de hyundai interface gaat, werkt stem ook weer. Defeats the purpose, I guess.hemertje schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 07:53:
[...]
Wanneer je je telefoon met AppleCar hebt aangesloten doet de interne stemherkenning het niet
Dan moet je langer indrukken, geeft het systeem ook aan, om verplicht Siri te gebruiken
Net even getest. Ik heb CarPlay ook via een kastje draadloos verbonden. Kort indrukken activeert inderdaad het hyundai systeem, lang indrukken Siri. Bedankt voor de info!Leopold of Lent schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 08:59:
[...]
Ah, ik was vergeten te melden dat de auto eerst via usb verbonden is met een AI-box, en dan carplay wireless met de ai box. Als je via de knoppen eerst naar de hyundai interface gaat, werkt stem ook weer. Defeats the purpose, I guess.
3 Maanden en meer dan 9000km later
Vooreerst, hadden we tweakblogs nog gehad, had ik dit daar op gepost, maar aangezien die niet meer bestaat schrijf ik mijn ervaring hier even neer.
3 maanden terug heb ik mijn klassieke Ioniq 28kWh na 4 jaar ingeruild voor een Ioniq 6. Voor de eerste keer in lange tijd ook geen full option wagen meer, maar een stapje lager. Let op, ik heb een Belgische Core+ uitvoering, deze verschilt in sommige opzichten van de Nederlandse Connect versie.
Voor hen die de TL;DR versie wensen: Het is een pracht van een wagen, ik rij er graag mee, maar had ik begin dit jaar geweten wat ik vandaag wist, had ik de upgrade niet gemaakt.
Daar sta je dan, 3 maanden in een relatie. Het nieuwe is er af en je vervalt in de dagelijkse routine. Hoe moet je dat nu gaan samenvatten. Beginnen bij het begin? Kijk naar pagina 1 van dit draadje en je hebt in essentie het begin, de tweede post werd door mij geplaatst, 13 maanden terug. Toen nog vol in verwondering van de Ioniq 6 die net gepresenteerd was, die er voor mij een stuk beter uitziet dan de Ioniq 5 (no offense, Ioniq 5 drivers) al had ik toen nog de verwachting dat deze budgettair niet zou passen voor mij. Ik volgde het nieuws rondom deze wagen ook van dichterbij en bekeek drive reviews en impressies van hen die deze wagen in Korea konden gaan testen. Uit alles kwam naar voren dat dit een wagen zou zijn die mij wel ging bevallen.
Januari komt om het hoekje, autosalon in Brussel en Hyundai Belgie gooit de Ioniq 6 in de verkoop. Prijzen zijn bekend en ik begin te rekenen. Ga langs bij de dealer om te kijken wat ze mij kunnen aanbieden van wagen en voor mijn bestaande wagen (ik ruil graag mijn oude wagen om bij de dealer, bespaart me veel gedoe met zelf alles te regelen en de financiering rond te krijgen). Ik wist toen al dat ik niet voor de hoogste uitvoering zou kunnen gaan omdat het financieel niet haalbaar zou zijn, en omdat ik toch liever met de kleinere batterij zou rondrijden dan heel de tijd dat gewicht van die grote batterij te moeten meenemen welke zelden van pas zou komen.
En wonder boven wonder, de puzzel valt in elkaar, met 1 klein minpuntje, niet in de kleur die ik wens. Een rode zou ik pas kunnen hebben in het najaar van 2024, maar de enige met kleine batterij die mijn dealer in zijn netwerk heeft zitten is grijs en zou rond pasen geleverd kunnen worden. Misschien had ik dat aanbod moeten heroverwegen en andere dealernetwerken gaan bezoeken, maar je weet hoe dat gaat, een wagen kopen is emotie. De papieren waren snel in orde, getekend en ik werd gefeliciteerd met vermoedelijk de eerste particulier verkochte Ioniq 6 in Belgie, reeds verkochte demowagens niet meegerekend. Waarschijnlijk niemand die had zien aankomen dat het 1tje met kleine batterij zou zijn.
Tijdens mijn vakantie in Japan in April krijg ik de melding dat de wagen aangekomen is bij de dealer. Van aan de andere kant van de wereld alles geregeld met dealer, bank, inschrijving en verzekering zodat ik op de dag dat ik terugkeer de wagen kon gaan ophalen. En zo geschiede. Landen in de ochtend, trein naar huis genomen, snel iets te eten gezocht, naar de bank voor de financiering, naar de dealer voor de wagen, daar me er snel van afgemaakt (ik kan een handleiding lezen, dankjewel) en dan naar de verzekeringagent voor daar de laatste details af te handelen.
En op weg van de dealer naar de verzekeringagent begint de ontdekkingstocht omdat je niet al rijdend de handleiding kunt lezen. Waar hebben ze die verdomde snelheidsbegrenzer toch verstopt? Vroeger was het 2x op de cruisecontrol knop drukken, maar dat is gewoon in- en uitschakelen van de ACC. Verdomde ingenieurs ook, waarom altijd alles aanpassen om maar aan te passen?
In an ever changing world, consistency is key.
Veel voelt al snel weer vertrouwd aan, alleen i-Pedal blijf ik de eerste duizenden kilometers van weg vanwege het feit dat ik het niet gewoon ben, maar ondertussen zit ook dat systeem, waarbij je de wagen tot stilstand kunt brengen in mijn arsenaal. Alleen de auto modus van regeneratie is iets waar ik nog niet aan begonnen ben om het te leren gebruiken en vertrouwen.
Maar er blijven verschillen waarop ik blijf vloeken. In de Classic was het zo dat autohold werd uitgeschakeld telkens je de wagen opnieuw startte, dat is nu niet meer het geval, wat mij betreft een positieve evolutie. Daar staat tegenover dat autohold ook niet actief was als je je Classic in achteruit plaatste, de modus werd wel weer actief van zodra je de wagen in Drive plaatst. Dit om een vorm van one pedal driving met je rempedaal te kunnen doen, en dat werkte wat mij betreft geweldig. Ook hier weer geen enkel idee waarom men dit niet toepast op het eGMP platform, temeer daar i-Pedal niet actief is in het achteruit rijden, en zoals enkele collega’s ook al hebben opgemerkt, ook telkens opnieuw gedeactiveerd wordt als je de wagen start.
Ik heb vele mensen horen klagen over al dat gebiep en geboing in de wagen. Al die waarschuwingsgeluidjes. En zelf stoor ik me er zo niet. Velen hoor ik zelden, anderen zijn meestal terecht om er mijn aandacht op te vestigen. Er is welgeteld 1 systeem waarbij ik van mening ben dat het niet klaar is voor gebruik maar spijtig genoeg wel weer net verplicht is geworden door de Europese Unie, as you guessed it, de waarschuwing dat je te snel rijdt. En ik heb geen enkel probleem met die waarschuwingen, maar had graag de optie gehad om de dynamische uitlezing van borden langs de weg uit te schakelen. Want dat systeem gaat zo vaak in de fout. Het leest borden van parallelwegen of van straten die je niet indraait, het mist de kennis om te bepalen wanneer een beperking van zo een bord niet langer van toepassing is, als je in een zone rijdt mist het vaak het einde van die zone. Ik ken een stukje weg waar een dynamische zone 30 bestaat vanwege de school die er is en je ziet het systeem daar werkelijk tilt slaan. Op 200m ga je van 50 naar 30 naar 50 met schoolzone naar 30 met schoolzone om dan terug te eindigen op 50.
De wagen is voor de rest een plezier om mee te rijden. Je voelt alleen wel dat hij langer is en iets meer ruimte nodig heeft dan mijn vorig karretje. Ik zie hem op menig parking dan ook vaak uitsteken met zijn achterwerk. Met de 150pk bij het kleine batterijpakket is het misschien niet de krachtigste wagen op de baan, maar daar heb ik geen behoefte aan. Niet iedereen heeft nood aan de snelle versnelling van een EV. De wagen gaat vlot genoeg mee op snelwegen en haalt netjes 190km/h op de autobahn. En ja, dan rijdt deze alsnog zeer rustig.
/f/image/TPq1lStUPd1XOaLPYXRbVoab.png?f=fotoalbum_medium)
Een belangrijke reden om te kiezen voor de Ioniq 6 is de efficientie. Reeds jaren ben ik bezig met efficient rijden en met de nog lagere Cw waarde dan de classic had ik gehoopt dat ik met een Ioniq 6 even efficient zou kunnen rijden. Spijtig genoeg lijkt dat niet waar te zijn. Begrijp me niet verkeerd. De wagen is zeer zuinig, maar met de Classic reed ik van de late lente tot de vroege herfst consistent onder de 10kWh/100km. Met de Ioniq 6 lukt me dat evenwel niet, hoewel ik daar op mijn gewoon woon/werk verkeer alsnog rond die 10kWh/100km zit, maar vaak dus in de dubbele cijfers. Ook op langere ritten zit het verbruik wat hoger. Vorig jaar met de Classic naar Munchen gereden, en daar was het mogelijk om de wagen onder de 10kWh/100km te houden.
/f/image/yWNk8FrvXShCAJjy7Ysk9B94.png?f=fotoalbum_small)
Enkele weken terug naar Dresden gereden, toegegeven, een lichtjes anders hoogteprofiel, maar met een gelijkaardige rijstijl ook daar alsnog richting de 11kWh/100km gegaan. Wel aangenamer rijden met een grotere afstand tussen stops en stops die, op een 350kW lader, niet langer zijn dan bij de Classic. Een prima wagen om lange afstanden mee te doen, dat kan niemand ontkennen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/l61MJHOtqDxVACimkOEkrdTQ.png?f=user_large)
Alles bij elkaar geteld, het is een pracht van een wagen, heel leuk om mee te rijden op enkele kleine ergernissen na, maar die ga je in elke wagen wel hebben. Een solide platform eronder, een wagen die er goed uitziet, die leuk is om mee te rijden. En toch, kijkend naar de wagen waar ik vandaan kom moet ik zeggen dat had ik in Januari de ervaring gehad die ik vandaag heb, de aankoop niet gemaakt zou hebben. Betekend dat dat ik spijt heb van de aankoop? Neen. Betekend dit dat ik de wagen niet zou aanraden aan anderen? Absoluut niet. Het betekend enkel dat voortschrijdend inzicht ons op andere gedachten kan brengen.
Ohja, de afgelopen dagen ook voor het eerst 2x een Ioniq 6 op de baan tegengekomen. 1 niet eens zo ver van bij mij thuis, maar die wel ver van huis was getuige het Duitse kenteken. De andere was een demo van een dealer.
Vooreerst, hadden we tweakblogs nog gehad, had ik dit daar op gepost, maar aangezien die niet meer bestaat schrijf ik mijn ervaring hier even neer.
3 maanden terug heb ik mijn klassieke Ioniq 28kWh na 4 jaar ingeruild voor een Ioniq 6. Voor de eerste keer in lange tijd ook geen full option wagen meer, maar een stapje lager. Let op, ik heb een Belgische Core+ uitvoering, deze verschilt in sommige opzichten van de Nederlandse Connect versie.
Voor hen die de TL;DR versie wensen: Het is een pracht van een wagen, ik rij er graag mee, maar had ik begin dit jaar geweten wat ik vandaag wist, had ik de upgrade niet gemaakt.
Daar sta je dan, 3 maanden in een relatie. Het nieuwe is er af en je vervalt in de dagelijkse routine. Hoe moet je dat nu gaan samenvatten. Beginnen bij het begin? Kijk naar pagina 1 van dit draadje en je hebt in essentie het begin, de tweede post werd door mij geplaatst, 13 maanden terug. Toen nog vol in verwondering van de Ioniq 6 die net gepresenteerd was, die er voor mij een stuk beter uitziet dan de Ioniq 5 (no offense, Ioniq 5 drivers) al had ik toen nog de verwachting dat deze budgettair niet zou passen voor mij. Ik volgde het nieuws rondom deze wagen ook van dichterbij en bekeek drive reviews en impressies van hen die deze wagen in Korea konden gaan testen. Uit alles kwam naar voren dat dit een wagen zou zijn die mij wel ging bevallen.
Januari komt om het hoekje, autosalon in Brussel en Hyundai Belgie gooit de Ioniq 6 in de verkoop. Prijzen zijn bekend en ik begin te rekenen. Ga langs bij de dealer om te kijken wat ze mij kunnen aanbieden van wagen en voor mijn bestaande wagen (ik ruil graag mijn oude wagen om bij de dealer, bespaart me veel gedoe met zelf alles te regelen en de financiering rond te krijgen). Ik wist toen al dat ik niet voor de hoogste uitvoering zou kunnen gaan omdat het financieel niet haalbaar zou zijn, en omdat ik toch liever met de kleinere batterij zou rondrijden dan heel de tijd dat gewicht van die grote batterij te moeten meenemen welke zelden van pas zou komen.
En wonder boven wonder, de puzzel valt in elkaar, met 1 klein minpuntje, niet in de kleur die ik wens. Een rode zou ik pas kunnen hebben in het najaar van 2024, maar de enige met kleine batterij die mijn dealer in zijn netwerk heeft zitten is grijs en zou rond pasen geleverd kunnen worden. Misschien had ik dat aanbod moeten heroverwegen en andere dealernetwerken gaan bezoeken, maar je weet hoe dat gaat, een wagen kopen is emotie. De papieren waren snel in orde, getekend en ik werd gefeliciteerd met vermoedelijk de eerste particulier verkochte Ioniq 6 in Belgie, reeds verkochte demowagens niet meegerekend. Waarschijnlijk niemand die had zien aankomen dat het 1tje met kleine batterij zou zijn.
Tijdens mijn vakantie in Japan in April krijg ik de melding dat de wagen aangekomen is bij de dealer. Van aan de andere kant van de wereld alles geregeld met dealer, bank, inschrijving en verzekering zodat ik op de dag dat ik terugkeer de wagen kon gaan ophalen. En zo geschiede. Landen in de ochtend, trein naar huis genomen, snel iets te eten gezocht, naar de bank voor de financiering, naar de dealer voor de wagen, daar me er snel van afgemaakt (ik kan een handleiding lezen, dankjewel) en dan naar de verzekeringagent voor daar de laatste details af te handelen.
En op weg van de dealer naar de verzekeringagent begint de ontdekkingstocht omdat je niet al rijdend de handleiding kunt lezen. Waar hebben ze die verdomde snelheidsbegrenzer toch verstopt? Vroeger was het 2x op de cruisecontrol knop drukken, maar dat is gewoon in- en uitschakelen van de ACC. Verdomde ingenieurs ook, waarom altijd alles aanpassen om maar aan te passen?
In an ever changing world, consistency is key.
Veel voelt al snel weer vertrouwd aan, alleen i-Pedal blijf ik de eerste duizenden kilometers van weg vanwege het feit dat ik het niet gewoon ben, maar ondertussen zit ook dat systeem, waarbij je de wagen tot stilstand kunt brengen in mijn arsenaal. Alleen de auto modus van regeneratie is iets waar ik nog niet aan begonnen ben om het te leren gebruiken en vertrouwen.
Maar er blijven verschillen waarop ik blijf vloeken. In de Classic was het zo dat autohold werd uitgeschakeld telkens je de wagen opnieuw startte, dat is nu niet meer het geval, wat mij betreft een positieve evolutie. Daar staat tegenover dat autohold ook niet actief was als je je Classic in achteruit plaatste, de modus werd wel weer actief van zodra je de wagen in Drive plaatst. Dit om een vorm van one pedal driving met je rempedaal te kunnen doen, en dat werkte wat mij betreft geweldig. Ook hier weer geen enkel idee waarom men dit niet toepast op het eGMP platform, temeer daar i-Pedal niet actief is in het achteruit rijden, en zoals enkele collega’s ook al hebben opgemerkt, ook telkens opnieuw gedeactiveerd wordt als je de wagen start.
Ik heb vele mensen horen klagen over al dat gebiep en geboing in de wagen. Al die waarschuwingsgeluidjes. En zelf stoor ik me er zo niet. Velen hoor ik zelden, anderen zijn meestal terecht om er mijn aandacht op te vestigen. Er is welgeteld 1 systeem waarbij ik van mening ben dat het niet klaar is voor gebruik maar spijtig genoeg wel weer net verplicht is geworden door de Europese Unie, as you guessed it, de waarschuwing dat je te snel rijdt. En ik heb geen enkel probleem met die waarschuwingen, maar had graag de optie gehad om de dynamische uitlezing van borden langs de weg uit te schakelen. Want dat systeem gaat zo vaak in de fout. Het leest borden van parallelwegen of van straten die je niet indraait, het mist de kennis om te bepalen wanneer een beperking van zo een bord niet langer van toepassing is, als je in een zone rijdt mist het vaak het einde van die zone. Ik ken een stukje weg waar een dynamische zone 30 bestaat vanwege de school die er is en je ziet het systeem daar werkelijk tilt slaan. Op 200m ga je van 50 naar 30 naar 50 met schoolzone naar 30 met schoolzone om dan terug te eindigen op 50.
De wagen is voor de rest een plezier om mee te rijden. Je voelt alleen wel dat hij langer is en iets meer ruimte nodig heeft dan mijn vorig karretje. Ik zie hem op menig parking dan ook vaak uitsteken met zijn achterwerk. Met de 150pk bij het kleine batterijpakket is het misschien niet de krachtigste wagen op de baan, maar daar heb ik geen behoefte aan. Niet iedereen heeft nood aan de snelle versnelling van een EV. De wagen gaat vlot genoeg mee op snelwegen en haalt netjes 190km/h op de autobahn. En ja, dan rijdt deze alsnog zeer rustig.
/f/image/TPq1lStUPd1XOaLPYXRbVoab.png?f=fotoalbum_medium)
Een belangrijke reden om te kiezen voor de Ioniq 6 is de efficientie. Reeds jaren ben ik bezig met efficient rijden en met de nog lagere Cw waarde dan de classic had ik gehoopt dat ik met een Ioniq 6 even efficient zou kunnen rijden. Spijtig genoeg lijkt dat niet waar te zijn. Begrijp me niet verkeerd. De wagen is zeer zuinig, maar met de Classic reed ik van de late lente tot de vroege herfst consistent onder de 10kWh/100km. Met de Ioniq 6 lukt me dat evenwel niet, hoewel ik daar op mijn gewoon woon/werk verkeer alsnog rond die 10kWh/100km zit, maar vaak dus in de dubbele cijfers. Ook op langere ritten zit het verbruik wat hoger. Vorig jaar met de Classic naar Munchen gereden, en daar was het mogelijk om de wagen onder de 10kWh/100km te houden.
/f/image/yWNk8FrvXShCAJjy7Ysk9B94.png?f=fotoalbum_small)
Enkele weken terug naar Dresden gereden, toegegeven, een lichtjes anders hoogteprofiel, maar met een gelijkaardige rijstijl ook daar alsnog richting de 11kWh/100km gegaan. Wel aangenamer rijden met een grotere afstand tussen stops en stops die, op een 350kW lader, niet langer zijn dan bij de Classic. Een prima wagen om lange afstanden mee te doen, dat kan niemand ontkennen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/l61MJHOtqDxVACimkOEkrdTQ.png?f=user_large)
Alles bij elkaar geteld, het is een pracht van een wagen, heel leuk om mee te rijden op enkele kleine ergernissen na, maar die ga je in elke wagen wel hebben. Een solide platform eronder, een wagen die er goed uitziet, die leuk is om mee te rijden. En toch, kijkend naar de wagen waar ik vandaan kom moet ik zeggen dat had ik in Januari de ervaring gehad die ik vandaag heb, de aankoop niet gemaakt zou hebben. Betekend dat dat ik spijt heb van de aankoop? Neen. Betekend dit dat ik de wagen niet zou aanraden aan anderen? Absoluut niet. Het betekend enkel dat voortschrijdend inzicht ons op andere gedachten kan brengen.
Ohja, de afgelopen dagen ook voor het eerst 2x een Ioniq 6 op de baan tegengekomen. 1 niet eens zo ver van bij mij thuis, maar die wel ver van huis was getuige het Duitse kenteken. De andere was een demo van een dealer.
Mooi om te lezen. Bedankt voor het delen. Ik zit in precies dezelfde situatie. Raak nu bijna de 10.000km aan met de 6 en heb mijn classic ook ingeleverd bij de aankoop. Dealer in Nederland noemde me ook waarschijnlijk één van de eerste particuliere aankopen begin dit jaar.Blokker_1999 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:49:
3 Maanden en meer dan 9000km later
Een belangrijke reden om te kiezen voor de Ioniq 6 is de efficientie. Reeds jaren ben ik bezig met efficient rijden en met de nog lagere Cw waarde dan de classic had ik gehoopt dat ik met een Ioniq 6 even efficient zou kunnen rijden. Spijtig genoeg lijkt dat niet waar te zijn. Begrijp me niet verkeerd. De wagen is zeer zuinig, maar met de Classic reed ik van de late lente tot de vroege herfst consistent onder de 10kWh/100km.
Het zal aan mijn rijgedrag liggen denk ik maar ik ben met de 6 gemiddeld net ietsje zuiniger dan dat ik met de classic kon zijn. Enige wat het minder zuinig maakt in mijn gevoel is als we het pre-heaten van de batterij (wat ik overigens vrijwel nooit nodig heb) meerekenen (dat is een gevalletje efficiëntie vs tijd keuze). Over de 10.000km zit ik nu op 12,9 kwh/100km vergeleken met langtijdgemiddelde van 13,5 met de classic. Ik vermoed dus dat bij minder zuinig rijgedrag de 6 beter uitkomt dan de classic maar voor hypermiling was de classic wel echt een beest. Dat zal mede door zijn lagere gewicht (ca. 300 kilo) zijn denk ik?
Een klein irritatiepunt waarbij ik de vraag heb of meer mensen hier last van hebben: de (over)gevoeligheid van de regensensor.
De ruitenwisser op de laagste automatische stand is voor mijn gevoel te gevoelig (wist te vaak). In principe zou dit geen probleem zijn als de ruitenwisser soepel over de ruit loopt. Maar bij lichte regen stuitert de ruitenwissen over het laatste stukje ruit en maakt daardoor een irritant geluid (enkel de grotere aan de bestuurderskant).
Het lijkt me toch vreemd dat dit door de tests is gekomen, vraag me dus af of ik hier alleen last van heb of dat dit een defect van de wisser is. Enige manier om het te voorkomen is het handmatig elke 30sec wissen, maar daar heb ik geen auto van €55.000 euro gekocht.
De ruitenwisser op de laagste automatische stand is voor mijn gevoel te gevoelig (wist te vaak). In principe zou dit geen probleem zijn als de ruitenwisser soepel over de ruit loopt. Maar bij lichte regen stuitert de ruitenwissen over het laatste stukje ruit en maakt daardoor een irritant geluid (enkel de grotere aan de bestuurderskant).
Het lijkt me toch vreemd dat dit door de tests is gekomen, vraag me dus af of ik hier alleen last van heb of dat dit een defect van de wisser is. Enige manier om het te voorkomen is het handmatig elke 30sec wissen, maar daar heb ik geen auto van €55.000 euro gekocht.
Ik heb hier geen last van. Klinkt alsof jouw ruitenwisser niet helemaal goed geïnstalleerd is. Even op video vastleggen en met de dealer / garage overleggen lijkt me het beste. Misschien is er iets verbogen of is de ruitenwisser zelf niet helemaal correct ?Loekie010 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:48:
Maar bij lichte regen stuitert de ruitenwissen over het laatste stukje ruit en maakt daardoor een irritant geluid (enkel de grotere aan de bestuurderskant).
Het lijkt me toch vreemd dat dit door de tests is gekomen, vraag me dus af of ik hier alleen last van heb of dat dit een defect van de wisser is.
Ik had bij mijn Volvo een soortgelijk probleem. Bleek dat er nog wat coating op de voorruit zat. Na schoonmaken met spiritus was het verdwenen.
@Blokker_1999 Lees ik het nou goed dat je de I6 niet gekocht had omdat je niet bij het verbruik van de Ioniq 28kWh in de buurt komt? Was je dan naar Tesla gegaan, of in de classic blijven rondrijden? Ik heb trouwens altijd al bewondering voor het verbruik dat jij kan halen, het beste wat ik ooit gehaald heb met de Ioniq 28 is 103 Wh/km.
@Blokker_1999 Lees ik het nou goed dat je de I6 niet gekocht had omdat je niet bij het verbruik van de Ioniq 28kWh in de buurt komt? Was je dan naar Tesla gegaan, of in de classic blijven rondrijden? Ik heb trouwens altijd al bewondering voor het verbruik dat jij kan halen, het beste wat ik ooit gehaald heb met de Ioniq 28 is 103 Wh/km.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
@zonoskar, het gaat om meer dan dat. Het is 1 van de elementen die meespeelt. Had ik gewacht met de aankoop, een goede testrit kunnen maken had ik sowieso meer twijfel gehad over de aankoop, gewoon omdat er wel wat kleine veranderingen aan de wagen zitten waar ik me vandaag nog altijd aan erger, die de wagen net iets minder gebruiksvriendelijk maken. Daar staat dan hoofdzakelijk tegenover dat er een beter rijbereik is en dat de wagen er mooier uitziet.
De aankoop van een wagen is en blijft voor een groot deel emotie, en ik heb me bij de aankoop daardoor te veel laten leiden. Had ik van mijn laatste brandstofwagen vandaan gekomen was de ervaring totaal anders geweest, hadden we op een punt gestaan waarop EVs een stuk betaalbaarder zouden zijn had ik mogelijks ook een andere conclusie getrokken. Maar alles bij elkaar geteld, en met de kennis van vandaag? Ik zou waarschijnlijk een andere keuze hebben gemaakt.
@boukev, zal straks eens kijken wat er op het dashboard staat, maar geloof dat ik op de 9400km die er nu opstaan rond de 10,6 zal zitten.
De aankoop van een wagen is en blijft voor een groot deel emotie, en ik heb me bij de aankoop daardoor te veel laten leiden. Had ik van mijn laatste brandstofwagen vandaan gekomen was de ervaring totaal anders geweest, hadden we op een punt gestaan waarop EVs een stuk betaalbaarder zouden zijn had ik mogelijks ook een andere conclusie getrokken. Maar alles bij elkaar geteld, en met de kennis van vandaag? Ik zou waarschijnlijk een andere keuze hebben gemaakt.
@boukev, zal straks eens kijken wat er op het dashboard staat, maar geloof dat ik op de 9400km die er nu opstaan rond de 10,6 zal zitten.
Ik heb wel gedegen testritten gedaan en tot de conclusie gekomen dat de Ioniq 6 voor mij de beste wagen is. De efficientie van de Ioniq classic zal door vrijwel geen enkele auto te benaderen zijn door de kleine accu en de I6 lijkt, op de Tesla na, de meest efficiente EV op de markt te zijn.
De Megane EV was veel te stug geveerd, de Polestar 2 voelde erg klein van binnen, in de Tesla 3 kon ik niet overweg met de middenconsole (en het ontbreken van de display achter het stuur) en tevens was deze ook vrij hard geveerd. De Stellantis wagens trokken me niet zo heel erg, al vind ik de e2008 wel heel erg geslaagd, maar niet genoeg om me te verleiden tot een proefrit. De Ioniq 5 vond ik te zacht. Min schoonbroer heeft een ID3, dus aan die horror wou ik niet beginnen. De enige waar ik echt over getwijfeld heb is de Jeep Avenger, erg leuk karretje alleen was die nog niet op de markt (en een Stellantis onderstel). Met de I6 heb ik het budget al iets teveel opgerekt, en heel lang getwijfeld over de Connect met kleine accu of een Style met grote accu. Het enige waar ik nu nog een beetje door twijfel is de ICCU issues die in de I6 ook de kop op lijken te steken. Maar zoals altijd, YMMV.
De Megane EV was veel te stug geveerd, de Polestar 2 voelde erg klein van binnen, in de Tesla 3 kon ik niet overweg met de middenconsole (en het ontbreken van de display achter het stuur) en tevens was deze ook vrij hard geveerd. De Stellantis wagens trokken me niet zo heel erg, al vind ik de e2008 wel heel erg geslaagd, maar niet genoeg om me te verleiden tot een proefrit. De Ioniq 5 vond ik te zacht. Min schoonbroer heeft een ID3, dus aan die horror wou ik niet beginnen. De enige waar ik echt over getwijfeld heb is de Jeep Avenger, erg leuk karretje alleen was die nog niet op de markt (en een Stellantis onderstel). Met de I6 heb ik het budget al iets teveel opgerekt, en heel lang getwijfeld over de Connect met kleine accu of een Style met grote accu. Het enige waar ik nu nog een beetje door twijfel is de ICCU issues die in de I6 ook de kop op lijken te steken. Maar zoals altijd, YMMV.
Zal dit eerst eens proberen inderdaad. Heb er net 1000km mee gereden dus nog niet gewassen. Ondanks de regen zit de waxlaag er nog redelijk op, misschien dat dit het probleem veroorzaakt.zonoskar schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:45:
Ik had bij mijn Volvo een soortgelijk probleem. Bleek dat er nog wat coating op de voorruit zat. Na schoonmaken met spiritus was het verdwenen.
@boukev, zonet even gekeken bij thuiskomst. 9482km en een gemiddelde van 10.5kWh/100km tot op heden.
/f/image/FmjpYbzGa63XILdu2QA9cOtj.png?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk draait alles om een combinatie natuurlijk. Lagere gewicht, kleinere frontale oppervlakte en nog altijd een vrij goede EV ondanks dat deze op een ICE platform is neergezet. Al was de ophanging achteraan nu ook niet direct de beste met al dat gewicht daar.
/f/image/FmjpYbzGa63XILdu2QA9cOtj.png?f=fotoalbum_large)
Uiteindelijk draait alles om een combinatie natuurlijk. Lagere gewicht, kleinere frontale oppervlakte en nog altijd een vrij goede EV ondanks dat deze op een ICE platform is neergezet. Al was de ophanging achteraan nu ook niet direct de beste met al dat gewicht daar.
Morgen krijg ik mijn Ioniq 6 geleverd. Natuurlijk hoop ik dat de nieuwste software erop staat maar lees ook dat mensen het via USB doen.
Waar kan ik de software downloaden?
Waar kan ik de software downloaden?
Eerste hit met Google “Hyundai Update”
Ik neem aan dat de 600km wordt gehaald met 18 inch?koboy schreef op maandag 24 juli 2023 @ 10:14:
[...]
Hangt deels af van je uitvoering. Heb je een AWD, dan rijd je in i-pedal permanent in AWD modus, met het bijbehorende hogere verbruik. In alle andere (niet sport) standen rijd je in praktijk alleen de eerste meters in AWD, en de rest in RWD.
De auto is behoorlijk efficiënt met regenereren, maar niet hoeven regenereren is altijd beter. Dit maakt i-pedal daardoor ook de slechtste optie als je zelf de snelheid regelt. Beste is zo veel mogelijk cruise control rijden. Zou me niet verbazen dat als je dat doet voor een RWD de rest naar het niet/nauwelijks meetbaar gaat.
Heb hem zelf in de middelste auto stand staan en haal met onze RWD de 600 km.
Ja, met 20 inch gaat er zo 80km vanaf. Let op: gaat wel om de Hyundai velgen. De 20 inch is ook een stuk breder (245 vs 225) waardoor de rolweerstand toeneemt. Zou me niet verbazen als de Pirelli's ook een hogere rolweerstand hebben dan de Hankooks.rvd69 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:10:
[...]
Ik neem aan dat de 600km wordt gehaald met 18 inch?
Ik heb de 20inch met Pirelli. Ik haal rond de 530km. Die 70-80km minder range heb ik wel over voor de looks van de 20inch. Ik vind persoonlijk die 18 inch erg lelijkkoboy schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 14:46:
[...]
Ja, met 20 inch gaat er zo 80km vanaf. Let op: gaat wel om de Hyundai velgen. De 20 inch is ook een stuk breder (245 vs 225) waardoor de rolweerstand toeneemt. Zou me niet verbazen als de Pirelli's ook een hogere rolweerstand hebben dan de Hankooks.
We rijden nu zo'n 3 maanden in onze Ioniq 6. Wat een geweldige auto. Ligt als een blok op de weg en is qua uitrusting zeer compleet. Toch zijn er ook wel wat "dingetjes". We worden wel erg vaak "gewaarschuwd"! Waar mogelijk hebben we acoustische signalen uitgeschakeld. Wat daarbij vervelend is is dat je dit voor bv. snelheidsoverschrijdingen (bij 2 km overschrijding al 3 signaalpiepjes) voor elke rit moet doen. Het meest vervelende vinden we echter dat de aanhangermodus bij het plaatsen van een fietsendrager wordt ingeschakeld. Op een rit naar Zwitserland daardoor geen cruise control, geen maximale I pedal drive, geen lane assist en geen dode hoek detectie. Al contact gehad met Hyundai. Daar lijkt het softwarematig aanpassen echter geen prioriteit te hebben. Overigens op de rit naar Zwitserland maar 2 keer hoeven bijladen.
Vanochtend zag ik dat er een nieuwe ota update is uitgevoerd, ik heb nog niet kunnen zien wat daarin veranderd is.
Weet iemand of dit gaat over de nieuwe update die leden van dit forum handmatig hebben uitgevoerd?
Weet iemand of dit gaat over de nieuwe update die leden van dit forum handmatig hebben uitgevoerd?
Goede morgen,
Even vraagje: Zijn er meer mensen met een fe waarbij de hendels niet of onregelmatig automaties naar buiten komen bij benadering?
Bij de dealer geweest en baterij van de ab vervangen en hoesje wat er om heen zat ter bescherming er af gehaald.
Tot nog toe geen resultaat.
Groet Dirk
Ioniq 6 fe gravety gold mat
Even vraagje: Zijn er meer mensen met een fe waarbij de hendels niet of onregelmatig automaties naar buiten komen bij benadering?
Bij de dealer geweest en baterij van de ab vervangen en hoesje wat er om heen zat ter bescherming er af gehaald.
Groet Dirk
Blijven klagen bij je dealer zodat zij je klacht bij HyundaiNL kunnen neerleggenNikoko schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 18:12:
We rijden nu zo'n 3 maanden in onze Ioniq 6. Wat een geweldige auto. Ligt als een blok op de weg en is qua uitrusting zeer compleet. Toch zijn er ook wel wat "dingetjes". We worden wel erg vaak "gewaarschuwd"! Waar mogelijk hebben we acoustische signalen uitgeschakeld. Wat daarbij vervelend is is dat je dit voor bv. snelheidsoverschrijdingen (bij 2 km overschrijding al 3 signaalpiepjes) voor elke rit moet doen. Het meest vervelende vinden we echter dat de aanhangermodus bij het plaatsen van een fietsendrager wordt ingeschakeld. Op een rit naar Zwitserland daardoor geen cruise control, geen maximale I pedal drive, geen lane assist en geen dode hoek detectie. Al contact gehad met Hyundai. Daar lijkt het softwarematig aanpassen echter geen prioriteit te hebben. Overigens op de rit naar Zwitserland maar 2 keer hoeven bijladen.
Heb namens 12 FE eigenaren deze klacht ook bij HyundaiNL gedropt!
De Ioniq5 ondersteund wel de fietsendrager, aanhanger, caravan, vouwwagen of wat je ook aansluit, dus de Ioniq5 zou ineens een onveilige auto zijn? Ze geven in de eerste reactie namelijk aan dit uitgeschakeld te hebben ivm ‘veiligheid’
Onzin natuurlijk, 3.000km rijden zonder CC is geen pretje en vermoeidheid…
Plan een lange reis is met je navigatie en de auto gaat je laadstations voorstellen om te gebruikenMFM101 schreef op vrijdag 4 augustus 2023 @ 12:36:
Vanochtend zag ik dat er een nieuwe ota update is uitgevoerd, ik heb nog niet kunnen zien wat daarin veranderd is.
Laadstations plannen deed hij al. Na de update komen er percentages van de accu bij.hemertje schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:16:
[...]
Plan een lange reis is met je navigatie en de auto gaat je laadstations voorstellen om te gebruiken
Heb dit op mijn wagen ook al vaak meegemaakt spijtig genoeg. Geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ook bij het uitstappen en willen vastmaken van de wagen door op de handle te duwen werkt regelmatig niet waardoor ik alsnog de sleutel moet vastnemen om daar op de knop te duwen.Dirk Groen schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 12:01:
Goede morgen,
Groet Dirk
Ik kom net terug uit Duitsland en heb daar wel de snelheids piepjes aangezet omdat de snelheid op de Duitse autosnelweg constant veranderd. Die herkenning werkt daar in ieder geval wel beter dan een Nederland. Hier is deze totaal niet te gebruiken en zelfs gevaarlijk (overdag vaak 130 km/h ipv 100 km/h of juist 90 km/h als dan weer 130 mag bij nat wegdek.Leopold of Lent schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 16:49:
[...]
Op de routes die ik volg (secundaire wegen, door bebouwde kom etc) heb je nog wel eens asverschuivingen, chicanes, ontbrekende markering, bloembakken en andere "duurzaam veilig" obstakels die niet als zodanig worden herkend. Dan zet ik de lane assist uit om niet onverwacht in de berm te belanden of op een vluchtheuvel of tegen een paaltje als de auto weer eens aan het stuur trekt. Met name op die momenten denkt de computer dat ik toe ben aan rustpauze. Soms gaat die piep en melding echt minutenlang door, bijzonder irritant. Op dit soort wegen kan je de auto ook niet zomaar stil zetten, dus dit is wel heel vervelend.
Op snelwegen krijg ik de melding nooit, terwijl het daar zo slaapverwekkend saai is dat je bijna denkt "nu mag het koffie-icoontje wel een keer aangaan", tijd voor een pauze. Op de snelweg kan je rustig in slaap vallen zonder melding te krijgen, op wegen waar je hyperalert bent om geen ongeluk te krijgen wordt je continu lastig gevallen.
Opvallend is ook dat de "neem pauze" melding veel penetranter is dan de collision-warning. Het is maar waar je waarde aan hecht...![]()
In mijn vorige auto merkte je al dat bijvoorbeeld cruise-control en verkeersborden lezen helemaal was afgestemd op de Duitse markt, wellicht is de Koreaan gewoon niet zo ingeregeld op onze Nederlandse wegen.
Op de Duitse secundaire wegen wordt je door de hulpsystemen of naar de berm gedrukt of naar het midden van de weg waar net een tegenligger aankomt (ook met 100 km/h). Na even zoeken kan dit gelukkig vrij eenvoudig worden uitgezet.
Op de Autobahn heeft dit uitzetten overigens ook een zeer positief effect. De auto voeld dan veel stabieler aan.
Dat stabielere op de autobahn: was dat met autosteer aan en lane keeping uit? Ik had op sommige stukken inderdaad het gevoel dat hij wat (a la BA van the A-team) heen een weer aan het sturen was, maar ik had alles aan staan, en reed ik behoorlijk door als het kon en mocht (150km/h).lfah2000 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 20:56:
[...]
Ik kom net terug uit Duitsland en heb daar wel de snelheids piepjes aangezet omdat de snelheid op de Duitse autosnelweg constant veranderd. Die herkenning werkt daar in ieder geval wel beter dan een Nederland. Hier is deze totaal niet te gebruiken en zelfs gevaarlijk (overdag vaak 130 km/h ipv 100 km/h of juist 90 km/h als dan weer 130 mag bij nat wegdek.
Op de Duitse secundaire wegen wordt je door de hulpsystemen of naar de berm gedrukt of naar het midden van de weg waar net een tegenligger aankomt (ook met 100 km/h). Na even zoeken kan dit gelukkig vrij eenvoudig worden uitgezet.
Op de Autobahn heeft dit uitzetten overigens ook een zeer positief effect. De auto voeld dan veel stabieler aan.
Wat verwacht je te zien?rvd69 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 08:26:
Iemand zijn Ioniq 6 in de glas coating laten zetten? Ben benieuwd naar wat foto’s!
Is toch een soort blanke lak over je auto heen?
Dat zou je misschien verwachten, maar heb dit op wat andere auto’s gezien, lak krijgt een veel diepere glans en, mits goed uitgevoerd door een goede detailler, is de auto echt krasvrij. Als je onder een lamp kijkt hoe de dealer de auto aflevert…hemertje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:54:
[...]
Wat verwacht je te zien?
Is toch een soort blanke lak over je auto heen?
Zaken die je meestal niet goed op een foto kunt pakken
Vandaar mijn vraag…
Vandaar mijn vraag…
Ik heb m’n zwarte I6 vanmiddag opgehaald bij de detailler, in de Glascoating gezet. Dat het dat die mooi was toen ik m bij de dealer ophaalde, maar wat een verschil!hemertje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:45:
Zaken die je meestal niet goed op een foto kunt pakken
Vandaar mijn vraag…
Dus…. Waar foto’s???rvd69 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 22:47:
[...]
Ik heb m’n zwarte I6 vanmiddag opgehaald bij de detailler, in de Glascoating gezet. Dat het dat die mooi was toen ik m bij de dealer ophaalde, maar wat een verschil!
Ik had dit gevoel laatst ook op de snelweg (autobahn met 120km). Hij was constant tussen de linkerkant van de rijstrook en het midden aan het wisselen. Vrij snel heb ik de steer assistant uitgezet en toen leek ik ook te zien dat hij de rechter rijstrook markering steeds aan het verliezen was. Deze wisselde tussen donker en licht grijs.koboy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:42:
[...]
Dat stabielere op de autobahn: was dat met autosteer aan en lane keeping uit? Ik had op sommige stukken inderdaad het gevoel dat hij wat (a la BA van the A-team) heen een weer aan het sturen was, maar ik had alles aan staan, en reed ik behoorlijk door als het kon en mocht (150km/h).
Het was echter ook 12 uur 's nachts, dus mogelijk had de camera hier meer moeite mee.
Heb vandaag mijn nieuwe Ioniq 6 opgehaald.
Behalve de snelheidsmelding, die je dus uit kan zetten, (Geen max. snelheid meer in de HUD, wat ik irritant vind.) is dat branden van de remlichten bij lichtjes loslaten van het gaspedaal echt irritant. Bij gebruik van R1 en je laat de snelheid zakken van 107 naar 103 gaan vol de remlichten aan. Kan dat niet anders? Ik zet het nu uit, maar misschien is er een betere oplossing.
Ik heb vanmiddag getest met een familielid achter me in een andere auto.
Behalve de snelheidsmelding, die je dus uit kan zetten, (Geen max. snelheid meer in de HUD, wat ik irritant vind.) is dat branden van de remlichten bij lichtjes loslaten van het gaspedaal echt irritant. Bij gebruik van R1 en je laat de snelheid zakken van 107 naar 103 gaan vol de remlichten aan. Kan dat niet anders? Ik zet het nu uit, maar misschien is er een betere oplossing.
Ik gebruik in de stad I-pedal, en op de snelweg de auto stand. Vind op de snelweg de I-pedal niet prettig als je op de cruise control rijdt. De auto van cruise control afhaken tijdens het rijden heeft tot gevolg dat de auto sterk afremt, dit los je op door de auto stand. Die heeft volgens mij ook minder impact op de remlichtenAzqi schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:44:
Nee dat kan helaas niet anders. Net als het steeds weer aangaan van de piepjes is er ook in een Europese richtlijn (=wet!) Vastgelegd dat vanaf een bepaalde vertraging de remlichten aan moeten gaan. Ik dacht 0,3g....Azqi schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 18:44:
Dank voor de replies. Ik hou het uit voorlopig. 👌
Gewoon rijden in de stand die jij het prettigst vindt. Langzaam aan komen er steeds meer EV's en hybrides op de weg, en zullen de remlichten steeds meer aan gaan.Azqi schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 19:42:
Dank voor de replies. Ik hou het uit voorlopig. 👌
Ik heb zelf al gezien dat recente Toyota hybrides het ook al doen toen ik bergaf er achter 1 zat waarvan de hele tijd de remlichten brandden.
N.B. beter deze situatie dan zoals in de VS naar de letter van de wet, waar de remlichten pas aan mogen gaan als je het rempedaal aanraakt.... Wel leuk voor achterliggers bij stevig regeneratief remmen. Gelukkig houdt niet elke fabrikant zich in de VS hieraan, en heeft Hyundai hier net een update voor gebracht.
@koboy, dat is niet wat de wet in de VS stelt. Er is wel een verplichting om bij het indrukken van het rempedaal de remlichten te laten aangaan, maar geen verbod om ze op andere momenten op te laten lichten. Daarom dat de meeste EVs het daar wel goed doen en ook Hyundai en de zustermerken een patch gaan implementeren om het bij eGMP wagens op te lossen.
Al blijft het mij verbazen dat iemand in Korea het een goed idee vondt om de remlichten alleen te laten aangaan bij het indrukken van het rempedaal.
Al blijft het mij verbazen dat iemand in Korea het een goed idee vondt om de remlichten alleen te laten aangaan bij het indrukken van het rempedaal.
Na begin Mei, middels dit forum wat hulp gekregen te hebben, heb ik 15 Mei een Ioniq 6 Connect (standard range, Noctural Grey metallic, 18 inch) besteld. Vorige week gebeld dat hij al binnen was (stond op 2e helft Oktober bij Leasemaatschappij).
28 Augustus de diesel inleveren en aan de bak met de I6. Het is een tijd geleden dat ik bijna kinderlijk enthousiast zit uit te kijken naar een datum!
Ik ben zeer benieuwd naar de DC-laad performance. Zelf heb ik geen laadpaal thuis maar kan onbeperkt snelladen door EU (zakelijke Shell Recharge pas geloof ik).
Voor wat miereneuqerij:
- Zijn de USB-C connecties +- 100W? Kan dit niet snel terugvinden in de specs.
- Iemand een mooie key-cover te adviseren?
- Iemand advies voor sneeuwkettingen voor de 18 inch? Ik ga sowieso nog even vragen bij de dealer
28 Augustus de diesel inleveren en aan de bak met de I6. Het is een tijd geleden dat ik bijna kinderlijk enthousiast zit uit te kijken naar een datum!
Ik ben zeer benieuwd naar de DC-laad performance. Zelf heb ik geen laadpaal thuis maar kan onbeperkt snelladen door EU (zakelijke Shell Recharge pas geloof ik).
Voor wat miereneuqerij:
- Iemand advies voor sneeuwkettingen voor de 18 inch? Ik ga sowieso nog even vragen bij de dealer
Ik heb vorige week een stiekem belletje naar mijn lease maatschappij (DL) gedaan om te vragen of ze meer info hadden (sta ook op 2e helft okt nl.). Maar kreeg een licht geïrriteerde: "Nee, in productie. Je hoort nog van ons". Begin nu wel licht hyped te worden of ik ook niet een belletje kan krijgen hah. Gefeliciteerd iig!kostenaci schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:15:
Na begin Mei, middels dit forum wat hulp gekregen te hebben, heb ik 15 Mei een Ioniq 6 Connect (standard range, Noctural Grey metallic, 18 inch) besteld. Vorige week gebeld dat hij al binnen was (stond op 2e helft Oktober bij Leasemaatschappij).
Gefeliciteerd! De laatste dagen duren het langst!kostenaci schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:15:
Voor wat miereneuqerij:
Met warme accu hoor je tot een procent of 40 a 50 flink door te laden: 230 kW of iets hoger bij de LR. Standard Range wat lager, maar je blijft uitkomen op die 20 minuten voor 10-80%.
Usb-c heb ik geen idee van. 100W is wel een hoop, dus vermoed van niet.
Key cover: ik heb deze in het rood https://m.nl.aliexpress.c...W1zP&gatewayAdapt=glo2nld
Ik kreeg gisteren ook een email over de status van mijn Rode Ioniq 6. Verwacht op 30-09 (en dan +3 wk voor aflevering), maar nog geen chassisnummer, dus kan nog wijzigen.ignition_mp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:36:
[...]
Ik heb vorige week een stiekem belletje naar mijn lease maatschappij (DL) gedaan om te vragen of ze meer info hadden (sta ook op 2e helft okt nl.). Maar kreeg een licht geïrriteerde: "Nee, in productie. Je hoort nog van ons". Begin nu wel licht hyped te worden of ik ook niet een belletje kan krijgen hah. Gefeliciteerd iig!
Ik zit te denken aan de 18" velgen voor mijn winterbandenset (ik heb voor 's zomers de 20").
Zijn er wellicht nog negatieve aspecten waar ik eventueel rekening mee moet houden?
Zijn er wellicht nog negatieve aspecten waar ik eventueel rekening mee moet houden?
Je staat minder vaak bij de snellader te kletsen met andere EV rijders, dus het is niet best voor je sociale contacten. Ook zijn de banden goedkoper, houd je meer geld over voor een snackje onderweg, dus ook niet goed voor de lijn.AnjaT850 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:38:
Ik zit te denken aan de 18" velgen voor mijn winterbandenset (ik heb voor 's zomers de 20").
Sorry kon het niet laten..... Enige negatieve aspect van de 18" velgen is dat niet iedereen ze mooi vindt.
Ronduit spuuglelijk. Je gaat dus ca 5-6 maanden jouw prachtige Ioniq 6 bewust spuuglelijk maken….koboy schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:47:
[...]
Je staat minder vaak bij de snellader te kletsen met andere EV rijders, dus het is niet best voor je sociale contacten. Ook zijn de banden goedkoper, houd je meer geld over voor een snackje onderweg, dus ook niet goed voor de lijn.
![]()
Sorry kon het niet laten..... Enige negatieve aspect van de 18" velgen is dat niet iedereen ze mooi vindt.

Ach, smaak is iets persoonlijks. Ik vind ze allebei niet super: de 18" wel erg eco EV, en de 20" veel te agressief. Met een connect ga ik dus niet bijbetalen om minder bereik te krijgen en duurdere banden te moeten kopen.rvd69 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:56:
[...]
Ronduit spuuglelijk. Je gaat dus ca 5-6 maanden jouw prachtige Ioniq 6 bewust spuuglelijk maken….
Ik blijf het irritant en onlogisch vinden dat je de stuurschakelaar naar beneden moet klikken voor het volgende liedje, ipv naar boven. Slaagt nergens op.
Voor de rest is het een topwagen!
Voor de rest is het een topwagen!
Hyundai dealer gaf aan dat ze 'relatief veel' I6's hebben vooruit besteld en nu beginnen binnen te komen. Deze voorraad bestellingen koppelen ze dan aan een Leasemaatschappij order. Dit heb ik bij twee Hyundai dealers gehoord. Zolang je niet een vreemde configuratie hebt, kan het goed uit pakken voor je!ignition_mp schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 14:36:
[...]
Ik heb vorige week een stiekem belletje naar mijn lease maatschappij (DL) gedaan om te vragen of ze meer info hadden (sta ook op 2e helft okt nl.). Maar kreeg een licht geïrriteerde: "Nee, in productie. Je hoort nog van ons". Begin nu wel licht hyped te worden of ik ook niet een belletje kan krijgen hah. Gefeliciteerd iig!
Ik duim mee
Met dat spuuglelijke zit ik ook wel wat mee ja.rvd69 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:56:
[...]
Ronduit spuuglelijk. Je gaat dus ca 5-6 maanden jouw prachtige Ioniq 6 bewust spuuglelijk maken….
Het gaat mij ook meer om mijn huidige velgen te beschermen tegen de weersinvloeden.
Dan wordt het 's winters maar wat extra velgen beschermer erop smeren 😉
Zo lelijk zijn ze nu ook weer niet. Beetje overdreven allemaal. Het is geen fiat multipla.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.
Is ook wel zo, kwestie van smaak 😉Bschnitz schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:44:
Zo lelijk zijn ze nu ook weer niet. Beetje overdreven allemaal. Het is geen fiat multipla.
Ik heb altijd op hetzelfde stuk snelweg bij het wisselen van rijstrook dat er wordt aangegeven 'stuuractiviteit, rijbaan assistentie geannuleerd'.
Auto stuurt dan ook niet lekker mee.
Wat zou dit kunnen zijn?
Wat zou dit kunnen zijn?
Sorry, had een nieuwe vraag moeten zijn 😉AnjaT850 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:32:
Ik heb altijd op hetzelfde stuk snelweg bij het wisselen van rijstrook dat er wordt aangegeven 'stuuractiviteit, rijbaan assistentie geannuleerd'.
Wat zou dit kunnen zijn?
Waarschijnlijk wissel je sneller van rijstrook dan de HDA-2. Je hebt maar een hele lichte stuurbeweging nodig nadat de doel-rijstrook in het display groen is geworden om de wissel te laten verlopen. Een te vroege of te grote stuurbeweging triggert deze melding.AnjaT850 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:32:
Wat zou dit kunnen zijn?
Zodra de auto de wissel heeft opgepakt kun je het stuur "loslaten", en ook de richtingaanwijzer uitdoen. De richtingaanwijzer blijft dan aan tot de manoeuvre voltooid is.
Nu dat er wat meer Ioniq 6’en op de weg zijn hoop ik op wat meer rijders ervaringen. Ik ben er nog steeds niet uit welke setting de langste range geeft: i-pedal, auto, een andere stand? Of wellicht combinatie, stad i-pedal, snelweg auto? Iemand hier al wat meer kijk op?
Ik denk dat de stand die het beste bereik oplevert tussen stuur en stoel zit. Afgezien van het punt dat i-pedal de AWD constant geactiveerd houdt zijn de verschillende standen een hulpmiddel om jou zo comfortabel mogelijk te laten rijden op een manier die bij jouw rijstijl past. Omdat het rempedaal in eerste instantie ook alleen maar regeneratief vertraagt, maakt het ook een niet uit of je dat gebruikt.rvd69 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:44:
Nu dat er wat meer Ioniq 6’en op de weg zijn hoop ik op wat meer rijders ervaringen. Ik ben er nog steeds niet uit welke setting de langste range geeft: i-pedal, auto, een andere stand? Of wellicht combinatie, stad i-pedal, snelweg auto? Iemand hier al wat meer kijk op?
De auto standen vertragen de auto afhankelijk van de opkomende navigatie aanwijzingen, maar vooral ook kijkend naar de voorligger waarbij de afstand die hij wil groter is dan de meeste Nederlanders aanhouden. Zodra je dus dicht op je voorligger zit zal de auto bij stroom los fors vertragen om die afstand te bereiken.
Hypermilen en laten uitrollen geeft het grootste bereik, daarbij past (auto)stand 0.
De auto is heel efficiënt in de regeneratie, want in de bergen in Oostenrijk haal ik een bereik vergelijkbaar met Nederland, zij het bij een iets lagere gemiddelde snelheid. Het verschil tussen de standen verwacht ik niet van dat het meer dan een paar kilometer verschil oplevert.
Ik verwacht dat de stand die bij jouw rijstijl past je het beste bereik oplevert, doordat de andere standen altijd overmatig remgedrag zullen geven.
Beste tip voor een maximaal bereik blijft een hypermilen achtige rijstijl, maar dat is wel iets wat je moet willen, fijn niet vinden, en de mogelijkheid voor krijgen qua verkeersdrukte.
Ik had inderdaad beide uitgezet.koboy schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 00:42:
[...]
Dat stabielere op de autobahn: was dat met autosteer aan en lane keeping uit? Ik had op sommige stukken inderdaad het gevoel dat hij wat (a la BA van the A-team) heen een weer aan het sturen was, maar ik had alles aan staan, en reed ik behoorlijk door als het kon en mocht (150km/h).
Die rijstrook assistent kun je ook makkelijk uit zetten. (zelfde knopje 3 sec vasthouden). Echt een wereld van verschil.XanderHuisman schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:48:
[...]
Ik had dit gevoel laatst ook op de snelweg (autobahn met 120km). Hij was constant tussen de linkerkant van de rijstrook en het midden aan het wisselen. Vrij snel heb ik de steer assistant uitgezet en toen leek ik ook te zien dat hij de rechter rijstrook markering steeds aan het verliezen was. Deze wisselde tussen donker en licht grijs.
Het was echter ook 12 uur 's nachts, dus mogelijk had de camera hier meer moeite mee.
Heb mijn Ioniq 6 Connect 77KW in zilver en sinds 17 juni, waarbij bij de bestelling een maand daarvoor werd gezegd dat deze 30 september zou komen. Ik kom van de Kia e-Niro welke ik al erg fijn vond en 4,5 jaar had gereden, maar deze is nog een stuk fijner en in ieder geval zuiniger en ik rijd met een veel geruster hart 120/130 na 19:00u.
Ik rijd in ieder geval elke keer weer met veel plezier in deze auto en heb er nu pas zo'n 2500km op zitten, doordat we 3 weken met een camper op pad zijn geweest.
Als je dan terugkomt in deze auto is het een warm bad zonder rammeltjes en directe reacties op gas en stuur
Ik rijd in ieder geval elke keer weer met veel plezier in deze auto en heb er nu pas zo'n 2500km op zitten, doordat we 3 weken met een camper op pad zijn geweest.
Als je dan terugkomt in deze auto is het een warm bad zonder rammeltjes en directe reacties op gas en stuur
Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers
Dank je, ik zal er eens op letten.koboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:50:
[...]
Waarschijnlijk wissel je sneller van rijstrook dan de HDA-2. Je hebt maar een hele lichte stuurbeweging nodig nadat de doel-rijstrook in het display groen is geworden om de wissel te laten verlopen. Een te vroege of te grote stuurbeweging triggert deze melding.
Zodra de auto de wissel heeft opgepakt kun je het stuur "loslaten", en ook de richtingaanwijzer uitdoen. De richtingaanwijzer blijft dan aan tot de manoeuvre voltooid is.
Ook wordt er soms aangegeven: 'geannuleerd - rijstrook niet ondersteund'.
Die krijg ik als de richtingaanwijzer aan staat ruim voordat de uitvoegstrook begint (zoals het hoort). Klopt ook, want de vluchtstrook mag je niet op.AnjaT850 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:49:
[...]
Dank je, ik zal er eens op letten.
Ook wordt er soms aangegeven: 'geannuleerd - rijstrook niet ondersteund'.
Op het laatste moment richting aangeven voor uitvoegen werkt wel....
Zelf vind ik het altijd jammer dat ik uit moet stappen, het liefst rijd ik lekker alsmaar door ☺️AeoIus schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:58:
Heb mijn Ioniq 6 Connect 77KW in zilver en sinds 17 juni, waarbij bij de bestelling een maand daarvoor werd gezegd dat deze 30 september zou komen. Ik kom van de Kia e-Niro welke ik al erg fijn vond en 4,5 jaar had gereden, maar deze is nog een stuk fijner en in ieder geval zuiniger en ik rijd met een veel geruster hart 120/130 na 19:00u.
Wel fijn zo'n meedenkende auto, thanks!koboy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 18:38:
[...]
Die krijg ik als de richtingaanwijzer aan staat ruim voordat de uitvoegstrook begint (zoals het hoort). Klopt ook, want de vluchtstrook mag je niet op.
Op het laatste moment richting aangeven voor uitvoegen werkt wel....
welk bluetooth 'kastje' hebben anderen goede ervaringen mee?rvd69 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:55:
[...]
Net even getest. Ik heb CarPlay ook via een kastje draadloos verbonden. Kort indrukken activeert inderdaad het hyundai systeem, lang indrukken Siri. Bedankt voor de info!
Wanneer je in de auto stapt zie je gelijk een ander bereik, zet je de airco etc uit dan zie je in de auto ook dit bereik
Net even gekeken omdat ik ook net volgeladen ben met RWD en 18 inch wielen. Volgens mij komt dit ook wel nagenoeg overeen met wat er staat als ik auto aanzet zonder A/C.chrvdbos schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:44:
Net even volledig opgeladen omdat ik wat verder weg moet en nou weet ik dat het momenteel zomer is, maar voor een First Edition (AWD en 20 inch wielen) vind ik dit (565 km) toch geen onbevredigend bereik.
Heb onderweg nu twee keer een witte Ioniq 6 vanuit Hengelo zien komen rijden. Maar verder nog steeds nergens een broertje gezien. Wel leuk omdat veel mensen nu toch nog steeds even komen vragen wat voor een auto dit is.
:strip_exif()/f/image/QBHF0wDK2upJm7jI7Nemrfzw.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door boukev op 24-08-2023 10:04 ]
van de week stonden er 699 Ioniq6 op kenteken geregistreerd