Acties:
  • +4 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:24
flessuh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:37:
[...]

"Dit ZIJN' -> alsof volgende punten feiten zijn

en dan al 2 van de 4 punten met "kan" en "kunnen". Die snap ik dat ze er over vallen.
Wat betreft de eerste 2 punten zie ik ook niet in wat daar aan veranderd zou moeten worden..
Haha en dat mag een excuus zijn om een bedrijf te blokkeren? Het is geen overheidsinstantie met een voorbeeldfunctie of gezag. Als ze het niet eens zijn met een stukje tekst op een website (niet eens een landelijke reclameposter) dan gaan ze toch naar de reclame code commissie. Als het al onder reclame valt. Verder mag dit bedrijf dit gewoon zo benoemen op hun website.

Anders gaan we eens ff alle websites van boerenbedrijven/veeteelt/melkbedrijven onderzoeken op claims. Denk dat daar heel wat meer onzin staat, lol.

Tis gewoon sneu dat bedrijven vogelvrij worden verklaard. En een burgemeester die erbij staat aan de kant v/d boeren.

[ Voor 3% gewijzigd door segil op 13-07-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59

drooger

Falen is ook een kunst.

[...]

en dan al 2 van de 4 punten met "kan" en "kunnen". Die snap ik dat ze er over vallen.
Wat betreft de eerste 2 punten zie ik ook niet in wat daar aan veranderd zou moeten worden..
Zijn het dan geen feiten?
Wat klopt er dan feitelijk volgens jou niet aan?

Dat boeren vallen over de woorden kan en kunnen, tja... welke bewoording is dan wel feitelijk correct en acceptabel?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:20

flessuh

Set sail for fail!

segil schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Haha en dat mag een excuus zijn om een bedrijf te blokkeren? Het is geen overheidsinstantie met een voorbeeldfunctie of gezag. Als ze het niet eens zijn met een stukje tekst op een website (niet eens een landelijke reclameposter) dan gaan ze toch naar de reclame code commissie. Als het al onder reclame valt. Verder mag dit bedrijf dit gewoon zo benoemen op hun website.

Anders gaan we eens ff alle websites van boerenbedrijven/veeteelt/melkbedrijven onderzoeken op claims. Denk dat daar heel wat meer onzin staat, lol.

Tis gewoon sneu dat bedrijven vogelvrij worden verklaard. En een burgemeester die erbij staat aan de kant v/d boeren.
Ik zeg toch niet dat het een excuus is? Ik geef enkel aan welke punten ik me voor kan stellen dat ze een issue mee hebben.
drooger schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:56:
[...]

Zijn het dan geen feiten?
Wat klopt er dan feitelijk volgens jou niet aan?

Dat boeren vallen over de woorden kan en kunnen, tja... welke bewoording is dan wel feitelijk correct en acceptabel?
Geen idee, ik stond er niet te demonstreren..

[ Voor 17% gewijzigd door flessuh op 13-07-2022 16:57 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• belly89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:23
segil schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:54:
[...]

Dit is ook te bizar. Als bedrijf voel je je ook wel in steek gelaten door de burgermeester als die de kant van deze, in mijn ogen, terroristen kiest. Dit moeten ze veel harder aanpakken. En dan bedoel ik geen waarschuwing of een kleine boete. Laat ze nou maar eens die trekkers in beslag nemen. Personen die er niet verantwoordelijk mee om kunnen gaan zouden geen toegang moeten hebben tot zo'n lomp apparaat. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Daarmee zijn punt 3 en 4 niet incorrect.

Hoe zou je het zelf opgeschreven hebben?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2022 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:14
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Ik heb vanuit de deelnemers aan en organisatie van de protesten inderdaad niks constructiefs gehoord. Maar ik laat mij graag verrassen. Kijk voor de gein eens een op1 aflevering van de afgelopen weken waar boeren vertegenwoordiging aanwezig was om de stemming te peilen.

Voor zover de aanname gedaan wordt dat niemand meer iets kan; dat is precies wat het is. Een aanname. Gezien daar nog geen invulling aan gegeven is.

Maar dat is het ding dus, die invulling maakt niks uit, het verdict is al geveld. Er moet geboerd kunnen worden, dus wordt er niet ms geaccepteerd.
Ik heb ook niet veel op met de protesterende boeren, maar dat de boeren niet heel constructief zijn kan ik wel inkomen. Jaren lang is ze voorgehouden dat ze met bepaalde investeringen, PAS methodieken e.d. de boel voor elkaar konden breien. Een boel van die boeren hebben dus flink geïnvesteerd en die voelen zich nu logischerwijs bekocht door politiek. Die boosheid kan ik me dan ook zeker wel voorstellen wanneer je het gevoel hebt dat het jouw levenswerk, en vaak ook dat van (soms vele) generaties voor je, vanachter een tekentafel in Den Haag kapot gemaakt wordt. De overheid had dit gewoon veel moeten handelen.

En als de politiek dan ook nog eens met zo'n 'tonedeaf' statement komt, in plaats van direct voor deze boeren een perspectief te bieden door met een goed ingevoerd plan te komen dan snap ik wel dat je dat als boer op een gegeven moment niet serieus meer kan nemen, en dan helaas nemen sommigen de route van deze protesten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dennism dan ga je er wel aan voorbij dat dit probleem Willens en wetens al 40 jaar vooruit geschoven wordt. En dat dit niet in de laatste plaats door inmenging en lobbywerk van big agri, banken en grootboeren in de lokale en landelijke politiek zo is gekomen.

Wie hier dan toondoof is, is onderdeel van de discussie.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2022 17:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Dennism schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Ik heb ook niet veel op met de protesterende boeren, maar dat de boeren niet heel constructief zijn kan ik wel inkomen. Jaren lang is ze voorgehouden dat ze met bepaalde investeringen, PAS methodieken e.d. de boel voor elkaar konden breien. Een boel van die boeren hebben dus flink geïnvesteerd en die voelen zich nu logischerwijs bekocht door politiek. Die boosheid kan ik me dan ook zeker wel voorstellen wanneer je het gevoel hebt dat het jouw levenswerk, en vaak ook dat van (soms vele) generaties voor je, vanachter een tekentafel in Den Haag kapot gemaakt wordt. De overheid had dit gewoon veel moeten handelen.

En als de politiek dan ook nog eens met zo'n 'tonedeaf' statement komt, in plaats van direct voor deze boeren een perspectief te bieden door met een goed ingevoerd plan te komen dan snap ik wel dat je dat als boer op een gegeven moment niet serieus meer kan nemen, en dan helaas nemen sommigen de route van deze protesten.
Ondanks dat ik het er mee eens ben dat onze overheid dit beter had kunnen aanpakken.
Maar ik ben er het ook mee eens dat onze overheid in het verleden niet zo de oren had moeten laten hangen naar de boeren sector.

Niet specifiek voor jou, maar ook voor anderen. Wat ik mij af blijf vragen.
Is het de overheid geweest die heeft gezegd als jullie die maatregelen nemen komt het goed?
Ik ben geen boer, dus ik heb dat niet meegekregen.
Ik ga er eigenlijk van uit allerlei bedrijfjes en juist de sector zelf dat heeft zitten bedenken, om maar te kunnen blijven doorgaan.

In de trant van ja, maar als wij nou, dit doen, en kijken of we de uitstoot terug kunnen brengen, mogen wij dan alsjeblieft nog gewoon doorgaan. En de overheid die met zijn hand over zijn hart strijkt, van ok, toe dan voor deze ene keer. Ga maar kijken of het lukt.

Maar het is dus niet gelukt.

[ Voor 8% gewijzigd door sugarlevi01 op 13-07-2022 17:36 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Dennism schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:13:
[...]

Nu doe je net alsof boeren onwillige slachtoffers zijn. Maar boeren hebben zélf, via de machtigste lobby-organisatie van Nederland, tientallen jaren lang, de overheid op alle lagen beïnvloed om noodzakelijke maatregelen zoveel mogelijk af te schaffen.

Het landbouwbeleid is te ver doorgeschoten in Nederland en het is goed dat er meer evenwicht komt. Nederland moet weer van het slot. Dat betekent dat er boeren zullen moeten stoppen. Perspectief zal er met name zijn voor de echte boeren (de kleinere, biologische). De vervuilende intensieve boeren hebben als perspectief omschakelen of stoppen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kraanwagen
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 21-12-2023
Kijk ook eens naar de derogatie. Een tijdelijke maatregel, die boeren een concurrentievoordeel geven op (buitenlandse) boeren die daar geen gebruik van kunnen maken. Al jaren is bekend dat deze regeling eindig is. Bovendien heeft het niet geleid tot het daadwerkelijke doel: minder vervuiling.

In plaats van blij te zijn dat deze regeling jarenlang voor voordeel heeft gezorgd, wordt er door boeren alweer geklaagd dat ze de nek wordt omgedraaid. Terwijl ze er op hadden kunnen anticiperen.

En de gevolgen zijn voor boeren beperkt: de tijdelijke uitbreiding terugdraaien (minder vee dus). Helaas is het frame wat boeren naar buiten brengen dat ze nu in plaats van dierlijk mest kunstmest moeten gebruiken en dat is duurder en vervuilender. Maar dat is dus onzin: minder vee zorgt voor minder vervuiling en een inkomenssituatie die te vergelijken is met de situatie die voor de meeste Europese boeren van toepassing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

[...]

Nouja, het is een feit dat het kan reageren, en het is een feit dat er resistentie kan ontstaan.

Het zou juist vreemd zijn als ze zouden zeggen dat alle stikstof reageert, en alles resistent wordt.

Ik snap ook wel dat de boeren erover vallen: Dit is simpelweg een gevaarlijke waarheid.

Zoals dat Marlboro een zin als "roken kan je longkanker geven" geen fijne zin vindt.

Wat betreft de boeren en wat ze wel niet wisten en/of in de melk te brokkelen hadden:

Ik denk dat dat enorm wisselt. Er zullen zeker boerenbedrijven zijn die precies weten hoe erg er gelobbyd is, en bakken met boter op hun hoofd hebben. En er zullen boeren zijn waarbij dit een donderslag bij heldere hemel is.

De invloed van bijv. de veevoer-bedrijven is dan veel kwaadwillender. Die weten precies wat ze doen, waarom ze het doen. En de politieke partijen die hun oren ernaar hangen, en ook vertikken het hele verhaal te vertellen, omwille van macht, ook dat is pure kwaadwillendheid.

[ Voor 29% gewijzigd door RobinHood op 13-07-2022 18:03 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RobinHood je ziet het telkens opnieuw gebeuren. Puur opportunisme. Of winstbejag. Als je door een uitbreiding een paar cent onder de prijs van de buurman kan, kun je je winst vergroten. Race to the bottom.

Maar hetzelfde zie je met het opheffen van de melkquota. Of het steeds verder dalend gebruik van de veiling van groenten, planten en bloemen. Lijkt eventjes leuk om het direct aan de AH te slijten. Totdat blijkt dat ze je in de tang hebben en elk jaar meer korting willen.

En ondertussen steeds verder aan het subsidieinfuus. Penny wise, pound foolish.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2022 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:31:
@Dennism dan ga je er wel aan voorbij dat dit probleem Willens en wetens al 40 jaar vooruit geschoven wordt. En dat dit niet in de laatste plaats door inmenging en lobbywerk van big agri, banken en grootboeren in de lokale en landelijke politiek zo is gekomen.

Wie hier dan toondoof is, is onderdeel van de discussie.
Waar ga ik daar aan voorbij? Dat is simpelweg een van de door de politiek gemaakte fouten in dit proces. De politiek heeft dit inderdaad voor zich uitgeschoven, en daar zal lobbywerk inderdaad onderdeel van zijn geweest. Dat hoeven we ook niet te ontkennen.

Maar dat neemt niet weg dat de wijze waarop nu gehandeld wordt simpelweg niet correct is en dat je dus een reactie als deze deels kan verwachten van boeren die zich in het nauw gedreven voelen vandaag de dag, terwijl ze andere zaken voorgespiegeld is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:09
[...]

Door "kan" en "kunnen" is het juist heel voorzichtig geformuleerd, dus daar zouden die boeren juist blij mee moeten zijn; het is juist in hun voordeel geformuleerd.

Waarom zouden ze daarover moeten vallen?

[ Voor 1% gewijzigd door polthemol op 14-07-2022 09:12 . Reden: noem ze gewoon boeren, een label voegt niets toe aan een discussie ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennism schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:04:
[...]

Waar ga ik daar aan voorbij? Dat is simpelweg een van de door de politiek gemaakte fouten in dit proces. De politiek heeft dit inderdaad voor zich uitgeschoven, en daar zal lobbywerk inderdaad onderdeel van zijn geweest. Dat hoeven we ook niet te ontkennen.

Maar dat neemt niet weg dat de wijze waarop nu gehandeld wordt simpelweg niet correct is en dat je dus een reactie als deze deels kan verwachten van boeren die zich in het nauw gedreven voelen vandaag de dag, terwijl ze andere zaken voorgespiegeld is.
'De politiek' is in deze geen losstaande entiteit. Binnen SGP, CDA en in mindere mate ook andere partijen zitten veel mensen die ofwel zelf werken binnen onderdelen van de keten ofwel er links mee hebben. Voor zover er zaken anders voorgespiegeld zijn, waren dit deels hun eigen luchtkastelen of koppen in het zand.

Hoe het momenteel gaat is wellicht niet correct, maar aangezien we niet terug in de tijd kunnen zit er niets anders op dan de pleister eraf trekken en voor een zachte landing zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:11:
[...]

'De politiek' is in deze geen losstaande entiteit. Binnen SGP, CDA en in mindere mate ook andere partijen zitten veel mensen die ofwel zelf werken binnen onderdelen van de keten ofwel er links mee hebben. Voor zover er zaken anders voorgespiegeld zijn, waren dit deels hun eigen luchtkastelen of koppen in het zand.

Hoe het momenteel gaat is wellicht niet correct, maar aangezien we niet terug in de tijd kunnen zit er niets anders op dan de pleister eraf trekken en voor een zachte landing zorgen.
Dat laatste ben ik met je eens, en dat is nu net waar ik denk dat het fout gaat, dik gedrukte hadden ze immers moeten doen voor, of direct bij het aankondigen. Niet komen met een paniek veroorzakend kaartje en dan verwachten dat dit geen reactie gaan oproepen.

Ze hadden simpelweg dat niet moeten aankondigen voordat de plannen rond zijn waarmee die 'zachte landing' tot in detail uitgewerkt is. Dan had je ook deze paniek niet veroorzaakt. Uiteraard waren er dan nog steeds wel wat boeren boos geweest puur 'omdat het kan', maar dan had je waarschijnlijk de grootste angel er wel uitgehaald. Veel boeren vertrouwen nu de politiek niet en zijn juist bang dat van die zachte landing niets terecht komt en ze o.a. door dit gebeuren op de fles gaan en met grote schulden achterblijven.

Dat er zaken niet fout zijn voorgespiegeld ben ik niet direct met je eens, denk aan boeren die voorgespiegeld zijn dat als ze X type stal bouwden als investering dat het dan OK was voor hun bedrijf, wat nu niet zo blijkt te zijn, het hele PAS verhaal waar de politiek nooit aan had moeten beginnen e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dennism schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Dat er zaken niet fout zijn voorgespiegeld ben ik niet direct met je eens, denk aan boeren die voorgespiegeld zijn dat als ze X type stal bouwden als investering dat het dan OK was voor hun bedrijf, wat nu niet zo blijkt te zijn, het hele PAS verhaal waar de politiek nooit aan had moeten beginnen e.d.
Maar dat is dus ook de kern van m'n punt.

De branche (in breedste zin) weet via allerlei wegen voor elkaar te krijgen dat de hete aardappel wordt doorgeschoven. Tientallen jaren lang.

Dan is het wachten op het moment dat de realiteit toeslaat. M.i. zijn er dan wat entiteiten bij die de waarheid niet onder ogen hebben willen zien. Of in hun eigen sprookjes zijn gaan geloven.

Dat PAS verhaal hadden ze inderdaad niet aan moeten beginnen. Maar zonder het gepolder onder druk van had dit natuurlijk nooit ontstaan. Wie houdt dan wie voor de gek?

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2022 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:30:
[...]

De branche (in breedste zin) weet via allerlei wegen voor elkaar te krijgen dat de hete aardappel wordt doorgeschoven. Tientallen jaren lang.

Dan is het wachten op het moment dat de realiteit toeslaat. M.i. zijn er dan wat entiteiten bij die de waarheid niet onder ogen hebben willen zien. Of in hun eigen sprookjes zijn gaan geloven.

Dat PAS verhaal hadden ze inderdaad niet aan moeten beginnen. Maar zonder het gepolder onder druk van had dit natuurlijk nooit ontstaan.
Dat ben ik met je eens, maar ik vind het lastig om individuele boeren nu dat voor 100% op hun bordje te leggen en ze geen direct perspectief te bieden terwijl er individueel misschien geen debet aan hebben, dat een branche voor eigen parochie lobbied weet 'de politiek' ook en het is m.i. dan ook grotendeels de fout van 'de politiek, a.k.a. de beslissers op dat moment, dat ze dit zolang hebben laten doorsudderen. Die hadden simpelweg eerder minder of niet gevoelig moeten zijn voor het gelobby. Dat is in ieder geval mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Dat PAS verhaal hadden ze inderdaad niet aan moeten beginnen. Maar zonder het gepolder onder druk van had dit natuurlijk nooit ontstaan. Wie houdt dan wie voor de gek?
tja maar dit kun je ook uitrollen over andere branches... we weten al decennia dat we van de olie af moeten. Dus waarom laten we nog toe dat er auto's met een verbrandingsmotor gemaakt of verkocht worden?
Enkel omdat die lobby blijkbaar sterker is hoeft daar nog niet op korte termijn verplicht van alles te gebeuren?

Die branche krijgt ondanks de lobby alsnog veel meer tijd om het voor elkaar te krijgen. Ja, whataboutism om jullie favoriete kreet er maar weer in te gooien, maar als jij ondernemer bent en ziet dat jou branche veel strengere regels opgelegt krijgt laat jij je toch ook horen?

[ Voor 4% gewijzigd door flessuh op 13-07-2022 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flessuh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:51:
[...]

tja maar dit kun je ook uitrollen over andere branches... we weten al decennia dat we van de olie af moeten. Dus waarom laten we nog toe dat er auto's met een verbrandingsmotor gemaakt of verkocht worden?
Enkel omdat die lobby blijkbaar sterker is hoeft daar nog niet op korte termijn verplicht van alles te gebeuren?

Die branche krijgt ondanks de lobby alsnog veel meer tijd om het voor elkaar te krijgen. Ja, whataboutism om jullie favoriete kreet er maar weer in te gooien, maar als jij ondernemer bent en ziet dat jou branche veel strengere regels opgelegt krijgt laat jij je toch ook horen?
Als je in een branche zit waarvan je kunt verwachten dat de duimschroeven gaan worden aangedraaid en je bereidt je niet voor of breidt zelfs nog uit heb je m.i. gewoon boter op je hoofd.

Ondernemerschap houdt ook in dat je af en toe eens een SWOT analyse doet.

Waarom denk je dat oliebedrijven inmiddels in transitie zijn naar energiebedrijven? En autofabrikanten steeds meer naar alternatieve aandrijflijnen?

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2022 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Als je in een branche zit waarvan je kunt verwachten dat de duimschroeven gaan worden aangedraaid en je bereidt je niet voor of breidt zelfs nog uit heb je m.i. gewoon boter op je hoofd.

Ondernemerschap houdt ook in dat je af en toe eens een SWOT analyse doet.

Waarom denk je dat oliebedrijven inmiddels in transitie zijn naar energiebedrijven? En autofabrikanten steeds meer naar alternatieve aandrijflijnen?
ok dus je bevestigd nu dat de overheid morgen kan roepen dat er geen voertuig met verbrandingsmotor meer verkocht mag worden. Er ligt een vonnis dat onze uitstoot naar beneden moet waar dat voor helpt.

Zou humor zijn zeg ;)

En nu doe je net alsof de agrarische sector niets gedaan heeft. De grafieken van stikstofuitstoot tonen aan dat ze wel van alles gedaan hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door flessuh op 13-07-2022 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
flessuh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:08:
[...]

ok dus je bevestigd nu dat de overheid morgen kan roepen dat er geen voertuig met verbrandingsmotor meer verkocht mag worden. Er ligt een vonnis dat onze uitstoot naar beneden moet waar dat voor helpt.

Zou humor zijn zeg ;)

En nu doe je net alsof de agrarische sector niets gedaan heeft. De grafieken van stikstofuitstoot tonen aan dat ze wel van alles gedaan hebben.
Vanaf 2030 inderdaad het geval, althans dat wil Nederland.
EU zet vooralsnog in op 2035.

Dus dat gaat net zo goed gebeuren.
Tegen de boeren is ook niet gezegd, morgen, maar 2030.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Zou humor zijn zeg ;)
Dat zijn op zich heel erg verschillende zaken. Of een ondernemer iets mag verwachten en kansen en bedreigingen meeneemt in z'n verdere bedrijfsvoering is iets anders dan of er iets verboden moet of mag worden. En of het morgen moet is een tweede, maar er ligt al een planning voor de uitfasering. En andere landen zijn hierin al voor gegaan.

Dus dan ben je m.i. je positie als CEO niet waard als je nu nog je geld vol op verbrandingsmotoren zet.
Ja klopt, er is van alles gedaan. Maar dit is én bij lange na niet genoeg én heeft in het proces gezorgd voor concentratie van de uitstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

[...]

Zou humor zijn zeg ;)
Dat zou in principe kunnen ja.

En dat is ook wat een aantal landen vanaf 2035 doen.

Kun je zeggen "Ha, maar dat is niet vandaag!", maar wat denk je wat er zou gebeuren als de overheid morgen zegt "weet je wat? Vanaf 2035 is er een verbod op de verkoop klassiek boerderijvee. Nog levende koeien mag je houden tot ze omvallen, en als je daarna nog wil boeren, mag je krekels kweken"
sugarlevi01 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:13:
[...]

En niet eens een verbod op de aanschaf van nieuwe koeien ofzo, alleen dat je de stikstof op orde hebt.

Meer vergelijkbaar met "alle auto's moeten dan en dan aan deze uitstootnorm voldoen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

[...]

echter de manier waarop het gebracht is zorgt er wel voor dat er nu bijna geen boer meer kan investeren...terwijl er wel degelijk oplossingen zijn, zoals voor de autosector de elektrische auto.

Echter door de manier van communiceren van de overheid, hebben bedrijven niet de kans nu te investeren in die transitie, simpelweg omdat tot alle plannen volledig uitgewerkt zijn banken het een te groot financieel risico vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
flessuh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:16:
[...]

echter de manier waarop het gebracht is zorgt er wel voor dat er nu bijna geen boer meer kan investeren...terwijl er wel degelijk oplossingen zijn, zoals voor de autosector de elektrische auto.

Echter door de manier van communiceren van de overheid, hebben bedrijven niet de kans nu te investeren in die transitie, simpelweg omdat tot alle plannen volledig uitgewerkt zijn banken het een te groot financieel risico vinden.
Lijkt mij verstandig gezien ook het argument gebruikt wordt, dat men nu allerlei investeringen gedaan heeft die men niet meer kan terugverdienen. }:|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Om de analogie compleet te maken...

EU wil 2035... De fabrikanten weten het eerst uit te stellen tot 2040. Daarna tot 2045. En zelfs tot 2050.
En dan komt er in 2046 een rechter langs die het welletjes vindt. En er een stokje voor steekt.

Wat een verrassing zeg ineens!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

flessuh schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Investeren waarin precies? Die technologische ontwikkelingen die keer op keer achterblijven bij de verwachtingen?

Daar gaat dit niet voldoende mee opgelost worden. Investeren is niet de oplossing. Desinvestering wel. En daar is 25 miljard voor gereserveerd ter compensatie.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:57
[...]

Heb je de europese regelgeving hiervan al gezien? Daar staat toch echt een eindpunt aan de verbrandingsmotor in. En dat is niet morgen, maar er is ook geen boer die morgen moet stoppen. Sterker nog ze moeten minderen en hoeven niet te stoppen (net zoals de autofabrikanten al verplicht een percentage EV auto's moeten verkopen op straffe van hoge boetes)
Zou humor zijn zeg ;)
Het gebeurt al, dus ga maar vast lachen :)
Pak eens de grafieken van een paar jaren langer terug erbij (jaren '70) en dan zul je zien dat 3/4 van de besparing door de boeren zelf in de jaren ervoor juist extra is bijgekomen. Dat is dus puur een stapje terug naar hoe het wat jaren terug was. Daarnaast is al minstens 15 jaar bekend dat die reductie niet voldoende ging zijn. Bij elk ander bedrijf valt dat onder bedrijfsrisico en had je maar een beter beleidsplan moeten maken. Maar nu het om de boeren gaat komt het uit de lucht vallen en moet alles er voor wijken omdat we anders geen eten meer zouden hebben? En dat ondanks dat het grootste gedeelte wat we eten geimporteerd wordt en het grootste gedeelte wat we verbouwen naar het buitenland gaat. En dan kun je nog zeggen dat ze exportwaarde hebben, maar ook dat valt aardig tegen als je het op het geheel bekijkt.

Het blijft dus een probleem dat mede door de boeren zelf veroorzaakt en in stand is gehouden. De regering had ook eerder op moeten treden, maar wat nu gebeurt komt echt niet zomaar uit de lucht vallen.

[removed]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Ik zat er neutraal in, ware het niet dat inmiddels blijkt dat de emotie valide is (zorgen, angst, etc), maar de argumentatie ontbreekt.

Langs de wegen de leuzen en protesten gade geslagen en ik vind het alarmerend hoe de argumenten 1:1 gekopieerd zijn van de covid-protestanten:

- ‘het klopt niet’: wat precies, weet niemand. Maar die blijft terugkomen.
- ‘Rutte is een dictator’: Alleen al het feit dat je dat bord in je weiland langs de snelweg kunt zeggen bewijst dat je ongelijk hebt.
- ‘Nederlands = dictatuur’: idem
- ‘NOS = fakenews’: maar ze betrappen op een leugen lukt niet, wel op nieuws wat ze niet aan staat. En ja, redacties maken keuzes over welk nieuws wel en niet etc.
- vlag ondersteboven: playbook van Qanon, ook al heeft het tal van andere betekenissen (zoals ‘persoon in gevaar, in geval vd VS), dit is al een tijd het symbool van alt right groepen.
- no farmers no food: ook al niet waar, sterker nog, reken voor de grap uit hoeveel mensen eten je kunt maken op de grond die gebruikt wordt voor diervoeding

Knap hoe ook dit voor mij in ieder geval gekaapt is door dezelfde ‘wappies’ als de covid protesten, de zonnebrand’rellen’ en de antiwaterwappies.

De rode draad is afkeer tegen overheid, wetenschap en logica. De discussie is voor boeren belangrijk en relevant, maar komt zo - wederom - zelden tot de essentie. Tevens is historisch besef werkelijk nul.

Andersom weet onze overheid er geen raad mee en hebben we inmiddels een politiek klimaat die vooral bezig is deze groep chronisch boze mensen te voeden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:38
[...]

Het zijn ook gewoon feiten.
Niet elke ammoniakdruppel zal tot fijnstof worden omgezet, maar dat betekent niet dat ammoniak niet tot fijnstof omgezet wordt.
En (overmatig) gebruik van antibiotica in de vleesindustrie zorgt voor resistentie. Dat proces is gewoon bekend, je weet alleen niet precies wanneer het gebeurt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Duidelijk dat sommige mensen zich niet meer aan de grenzen weten te houden:
De bommelding is niet het enige incident in Leeuwarden. "Vorige week stonden er honderd man voor de deur die eisten dat wij gingen doen wat zij zeiden. Ze hadden een eisenpakket en dat moesten wij ondertekenen", zegt Stalenburg. "Ze wilden dat we afstand zouden nemen van het stikstofbeleid van de regering".

Een paar weken daarvoor werd de ingang van het provinciehuis geblokkeerd en vorige week ging een excursie naar Terschelling niet door vanwege een veiligheidsrisico. "Voor de deuren liggen nu zware betonblokken om te voorkomen dat iemand naar binnen rijdt. We zijn vogelvrij verklaard, lijkt het", vervolgt Stalenburg.

Stalenburg zegt dat de dreigementen zich ook op specifieke personen richten. "Als je naar buiten loopt bij het provinciehuis, dan roepen mensen je adres en roepen ze dat ze wel even langs zullen komen." Dat is volgens het Statenlid intimiderend en verontrustend.

Hij vertelt dat één van zijn collega's al meer dan een week niet thuis slaapt, uit vrees dat er iemand voor de deur staat. Iets wat bij andere collega's al gebeurd is.
En zie daar weer een reden waarom je moet waken voor wie je mee laat protesteren, het wordt gekaapt door mensen die imho zichzelf buiten de samenleving geplaatst hebben:
Stalenburg zegt dat de bedreigingen vaak niet uit de hoek van de boeren komen. Volgens hem komen ze vooral van mensen die ontevreden zijn over andere zaken in de samenleving, "bijvoorbeeld de coronawappies".
https://nos.nl/artikel/24...-ik-zag-collega-s-trillen

[ Voor 13% gewijzigd door drooger op 13-07-2022 22:21 ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

drooger schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:18:

[...]

En zie daar weer een reden waarom je moet waken voor wie je mee laat protesteren, het wordt gekaapt door mensen die imho zichzelf buiten de samenleving geplaatst hebben:

[...]

Tsjah... Elke medestander is er één zal de overheersende gedachte zijn...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• migchiell
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:26:
[...]

Tsjah... Elke medestander is er één zal de overheersende gedachte zijn...
Die protesterende boeren hebben geen benul en de grootindustrielen op de achtergrond hebben geen geweten, daarom hebben ze beiden geen bezwaar tegen "steun" van wappies en fascisten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37
drooger schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:18:

[...]

[...]

En daarom was het ook zaak z.s.m. paal en perk te stellen en degenen die hier (ruimschoots) overheen gaan direct van hun bed te lichten middels van toepassing zijnde wetgeving. Leg er maar een aantal terrorisme ten laste. Als je in wilt zetten op deëscalatie kan je beter eerst die rotte appels er uit gooien, dergelijk gedoogbeleid laat het van kwaad tot erger gaan. Ik kan er met m’n verstand niet bij dat dusdanige praktijken met de mantel der liefde wordt bedekt. De democratie wordt met voeten getreden en men wuift het weg als kattekwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 23:57
Caayn schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:54:
[...]
Blijkbaar leven de protesterende boeren in een andere realiteit. Getuige ook dit stukje uit het artikel:

[...]
De protesterende boeren, industrie, krijgt het al meerdere decennia voor elkaar om een aparte behandeling te krijgen en problemen worden mede op hun verzoek vooruit geschoven in de hoop op technologische oplossingen die uiteindelijk altijd tegenvallen.

offtopic:
Door de manier van protesteren sta ik alleen maar meer achter mijn keuze om mijn vleesconsumptie te verminderen en meer soja/plantaardige zuivel vervangers te gebruiken.
Ik sta helemaal achter je verhaal maar ik wil je wel even wijzen op.. dat je soja ook zoveel mogelijk moet beperken. Wat wij daar in Brazilië doen, dat is geen schoonheid of iets wat we moeten willen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

En dan te bedenken dat Friesland in 2019 al een aanpak van stikstof introk, na een protest: https://nos.nl/artikel/23...nprotest-in-provinciehuis

Wat een verrassing, toegeven aan radicalen blijkt niet te werken.
AMARONE schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:39:
[...]

Ik sta helemaal achter je verhaal maar ik wil je wel even wijzen op.. dat je soja ook zoveel mogelijk moet beperken. Wat wij daar in Brazilië doen, dat is geen schoonheid of iets wat we moeten willen.
Koeien bunkeren alleen heel wat meer soja op dan mensen. Zelfs al maakt soja procentueel gezien nauwelijks deel uit van hun dieet, eet een koe alsnog veel meer soja dan een mens op kan.

https://www.quest.nl/mens...zijn-duurzamer-dan-vlees/ volgens dit, en hun bron is weer Milieu Centraal, scheelt het een factort 2.5 voor kip, en een factor 12 voor koe.

Overigens kan vee natuurlijk wel dingen eten die wij niet kunnen eten, en hier op het laagveen groeit bijvoorbeeld geen graan, dan is wat vee niet zo'n gek idee, alleen niet op de huidige schaal.

En het is natuurlijk ook een manier om van voedselresten af te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
recapped:

ze leggen het best goed uit.
lol BBB "Farmers Citizens Movement"

Aandacht voor hoe je linkdrops voorkomt de volgende keer

[ Voor 35% gewijzigd door polthemol op 15-07-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De argumenten tegen verandering worden niet echt weerlegd helaas. Verder inderdaad vrij ok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Vind het wel een geinig channel, vooral als het over Nederland gaat, weten ze de politieke partijen nog redelijk uit te spreken :D

En in ander nieuws rijkswaterstaat gaat de op zn kop hangende Nederlandse vlagggen bij snelwegviaducten verwijderen
:
https://www.rtlnieuws.nl/...elweg-viaduct-verwijderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://dvhn.nl/groningen...in-Ter-Apel-27817879.html

Ludiek statement om aan te melden bij Ter Apel... Ik stel voor dat we ze naar Afghanistan of Syrie sturen voor een snuffelstage.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silent7
MikeyMan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:58:
https://dvhn.nl/groningen...in-Ter-Apel-27817879.html

Ludiek statement om aan te melden bij Ter Apel... Ik stel voor dat we ze naar Afghanistan of Syrie sturen voor een snuffelstage.
poe daar zit nog veel in
70 (!) Duise trekkers erbij
Alsof ze het bij Ter Apel al niet moeilijk genoeg is

en typisch Schrodinger boeren weer, "we voele ons niet welkom dus gaan we naar het AANMELDcentrum ipv centra voor uitgeprocedeerde die "niet welkom" zijn"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
Silent7 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:00:
[...]

poe daar zit nog veel in

en typisch Schrodinger boeren weer, "we voele ons niet welkom dus gaan we naar het AANMELDcentrum ipv centra voor uitgeprocedeerde die "niet welkom" zijn"
Tsja, dat boerenverstand hè.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• migchiell
Hoogste tijd voor een extra clausule in het tractorrijbewijs: tractoren zijn alleen toegestaan voor werkgerelateerd gebruik, bij ander gebruik kan je rijbewijs worden ingetrokken en je tractor in beslag genomen.

Zal natuurlijk iets zorgvuldiger geformuleerd moeten worden, maar ongeveer dit idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:09
Rijkswaterstaat gaat de omgekeerde Nederlandse vlaggen en spandoeken van boeren langs de rijkswegen weghalen. Dat bevestigt een woordvoerder na berichtgeving van RTL Nieuws. Het gaat om vlaggen en spandoeken aan bruggen, viaducten, verkeerslichten en lantaarnpalen die zijn opgehangen wegens de boerenprotesten.

De wegbeheerder wil de vele oproepen langs de wegen verwijderen in het kader van verkeersveiligheid. "De doeken kunnen loslaten en op de weg belanden. Als een automobilist onder een viaduct vandaan komt en er belandt ineens een doek op de voorruit, dan is dat hartstikke gevaarlijk", aldus de woordvoerder.
Daar gaat weer een hoop geld van de belastingbetaler. Zal een nog een "leuke" tweestrijd worden. Kijken of ze sneller opgehangen kunnen worden of sneller weggehaald.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LordSinclair schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:25:
[...]

Daar gaat weer een hoop geld van de belastingbetaler. Zal een nog een "leuke" tweestrijd worden. Kijken of ze sneller opgehangen kunnen worden of sneller weggehaald.
Kosten kunnen best van de landbouwsubsidies afgetrokken worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Silent7 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:00:
[...]

poe daar zit nog veel in

Het begint ook een beetje te lijken op een uit de hand gelopen Ome Henk sketch. Aan de ene kant kan je gewoon niet uitsluiten dat er een hoop individuele angst, onzekerheid en wanhoop speelt. Aan de andere kant weten we allemaal hoe er op social media en netwerken gestookt wordt om dergelijke acties te promoten.

Dat laatste zie ik in Duitsland dus ook. Hetgeen ook verklaar waarom ook daar geprotesteerd wordt:
https://www1.wdr.de/nachr...nde-solidaritaet-100.html

Voor degenen die het hele artikel niet willen / hoeven lezen, het slotstuk stelt duidelijk dat men zich in Duitsland weliswaar ook zorgen maakt, maar dat er nog een stuk meer ruimte is om oplossingen te vinden anders dan het reduceren van de veestapel. Dit in tegenstelling tot in het buurland.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migchiell
Cid Highwind schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Het begint ook een beetje te lijken op een uit de hand gelopen Ome Henk sketch. Aan de ene kant kan je gewoon niet uitsluiten dat er een hoop individuele angst, onzekerheid en wanhoop speelt. Aan de andere kant weten we allemaal hoe er op social media en netwerken gestookt wordt om dergelijke acties te promoten.

Dat laatste zie ik in Duitsland dus ook. Hetgeen ook verklaar waarom ook daar geprotesteerd wordt:
https://www1.wdr.de/nachr...nde-solidaritaet-100.html

Voor degenen die het hele artikel niet willen / hoeven lezen, het slotstuk stelt duidelijk dat men zich in Duitsland weliswaar ook zorgen maakt, maar dat er nog een stuk meer ruimte is om oplossingen te vinden anders dan het reduceren van de veestapel. Dit in tegenstelling tot in het buurland.
Dus boeren willen niet meer in Nederland wonen en om dat duidelijk te maken gaan ze naar een plek waar mensen zich komen aanmelden omdat ze heel graag in Nederland willen wonen 8)7

En die Duitse boeren zijn nog gekker, die willen niet meer in Nederland wonen maar WONEN OOK NIET IN NEDERLAND WANT HET ZIJN DUS DUITSERS.

Ik quote jou even vanwege je opmerking over de sketch :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:13
MikeyMan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:01:
[...]

Kosten kunnen best van de landbouwsubsidies afgetrokken worden.
Laten we die nu ook maar eens ter discussie stellen. De boeren krijgen bijna 16k de neus per jaar. Als we daar mee stoppen hebben we een mooi potje per jaar om elektrische auto”s te subsidiëren. In plaats van natuur vernietigende intensieve landbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 14:21
boer (de; m/v/x; meervoud: boeren)
iem. die een agrarisch bedrijf leidt;

agra·risch (bijvoeglijk naamwoord)
de landbouw betreffend
Toch even voor de zekerheid: het zijn toch de veehouders die minder stikstof moeten produceren? Of gaat de hele discussie op het moment ook over de boeren?

Want ik dacht:
- boeren mogen mogelijk minder stikstof gaan uitrijden op het land
- veehouders hebben te maken met de stikstof maatregelen in verband met de natura 2000 gebieden

Of zijn er ook echt boeren die bij wijze van bloembollen telen ook aan het protesteren? Worden die ook hard getroffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HEY_DUDE
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:13
President schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:17:
[...]

Toch even voor de zekerheid: het zijn toch de veehouders die minder stikstof moeten produceren? Of gaat de hele discussie op het moment ook over de boeren?

Want ik dacht:
- boeren mogen mogelijk minder stikstof gaan uitrijden op het land
- veehouders hebben te maken met de stikstof maatregelen in verband met de natura 2000 gebieden

Of zijn er ook echt boeren die bij wijze van bloembollen telen ook aan het protesteren? Worden die ook hard getroffen?
Veeteelt is onderdeel van de landbouw ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
HEY_DUDE schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Laten we die nu ook maar eens ter discussie stellen. De boeren krijgen bijna 16k de neus per jaar. Als we daar mee stoppen hebben we een mooi potje per jaar om elektrische auto”s te subsidiëren. In plaats van natuur vernietigende intensieve landbouw.
yeah geef geld van arbeider A aan leasebak rijder of iemand die even 25+K heeft liggen voor een auto, waarom zou je t ook aan de echte minima geven voor dubbelglas/isolatie zodat ze de komende winter doorkomen en de algehele gas/energievraag NL kleiner is?

Sorry, zo verleggen gaat natuurlijk niet maar ALS je dan gaat verleggen doe het dan tenminste naar mensen die ECHT nodig hebben, en de mensen die het echt nodig hebben, de mensen waar men in het journaal over praat dat die rekeningen niet meer kunnen betalen, hoeveel daarvan zullen een EV rijden of zelfs maar denken aan een EV rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
HEY_DUDE schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:21:
[...]

Veeteelt is onderdeel van de landbouw ;)
Meh, zou stuk makkelijker zijn als de media het hebben over 'boeren' bij landbouw en 'veetelers' bij het houden van dieren (voor vlees of andere dierlijke producten zoals melk of eieren)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Om het even echt schrijnend te maken
Regering maakt 25 miljard vrij om, wat is het 65.000 boeren met trekkers te helpen

een jeugdvriend is hierbij betrokken
https://www.tno.nl/nl/tno...doe-het-zelf-voorzetraam/
https://www.linkedin.com/...vity:6952632975377244160/
25 miljoen voor 1.2 miljoen gewone gezinnen mag via crowdfunding en liefdadigheid
Dat is schandalig imho./

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Silent7 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:32:
Regering maakt 25 miljard vrij om, wat is het 65.000 boeren met trekkers te helpen

25 miljoen voor 1.2 miljoen gewone gezinnen mag via crowdfunding en liefdadigheid
Dat is schandalig imho./
boeren 25.000.000.000/65000= 384.615,38 per boer
gewone Nederlanders 1.2miljoen gezinnen zouden met 25miljoen geholpen zijn, ~€21 per gezin, omdat mensen met een HART zoeken naar oplossingen waar die mensen wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Dat is schandalig imho./
er is "slechts" 7 miljard voor het uitkopen hé.. waar de rest voor is? Zal wel advieskosten zijn voor de bureaus die alles door gaan rekenen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zijn tevens maar iets van 53k boeren in totaal. Waarvan m.i. minimaal 80% überhaupt geen klap te maken heeft met dit hele verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
flessuh schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:37:
[...]

er is "slechts" 7 miljard voor het uitkopen hé.. waar de rest voor is? Zal wel advieskosten zijn voor de bureaus die alles door gaan rekenen :P
oh ja, ik zat er flink naast

boeren 7.000.000.000/65000= 107.692.31 per boer
gewone Nederlanders 1.2miljoen gezinnen zouden met 25miljoen geholpen zijn, ~€21 per gezin, omdat mensen met een HART zoeken naar oplossingen waar die mensen wat aan hebben.

Vergeleken met EVs ( die zo durf ik te stellen allemaal gereden worden door mensen die niet tot die 1.2M echt moeilijk zittende gezinnen behoren) waar 71.000.000 voor beschikbaar was in 2022 voor een whoping 29.531
autos (check autoweek die hebben de cijfers) en 25.000.000.000 voor de boeren ("slechts" 7.000.000.000 voor uitkoop) voor 65K boeren.
Bechamend dat een beschaafd land 1.2M mensen letterlijk in de kou gaat laten staan.

Ik houd niet van scheve vergelijkingen maar als er dan opeens EV subsidies aangedragen wordt dan schiet het even in het verkeerde keelgat :)

Zelfs met de huidige nog onduidelijke plannen zitten de boeren er stukken beter voor dat een heel groot deel van de Nederlanders die niet de tijd.mogelijkheden.invloed hebben om voor zichzelf op te komen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Silent7 als er uiteindelijk 1000 boeren worden uitgekocht van dat geld mag je denk ik in je handen knijpen.

Edit:blijkbaar toch iets van 30k bedrijven met vee volgens CBS.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
MikeyMan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:58:
@Silent7 als er uiteindelijk 1000 boeren worden uitgekocht van dat geld mag je denk ik in je handen knijpen.

de grap is...of meer ironie...hoe lager het aantal uitgekochtten, hoe schrijnender het is dat we 1.200.000 gezinnen in de diepe ellende laten zitten.
Het is imo razend makend dat iemand met een trekker van een €ton of wat alle aandacht krijgt waar mensen van 1.2miljoen gezinnen een winter van doffe ellende op zich af zien komen en zo weinig mensen die ze willen helpen.

het belachelijke, wij kijken elke dag het NOS journaal bij het ontbijt, tijdje terug, item, rode kruis breekt tenten af bij Ter Apel. mijn commentaar? "hoe lang duurt het voor we in het journaal zien dat de mensen weer buiten slapen en er tenten moeten komen, nou dat was dus letterlijk een nieuwsitem vanmorgen. Als het niet zo pijnlijk was, letterljk tranentrekkend zou het gewoon een klucht zijn.

Oh hoeveel stallen zouden met COA geld omgebouwd kunne worden naar noodopvang plekken, boeren verdienene, mensen zitten warm, problemen opgelost? geen idee, we hebben het te druk met afgesloten distributie centra, het is toch om te huilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Om het even echt echt schrijnend te maken:
https://webwoordenboek.nl...eren-sterven-er-in-afrika

Alles staat los van elkaar. Veehouders uitkopen is prima, die lui mogen best wel een vergoeding krijgen voor het verplicht sluiten van hun bedrijf en verliezen van hun investeringen/inkomsten.

Heeft echt 0,0 te maken met energie armoede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Silent7 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:16:
[...]

de grap is...of meer ironie...hoe lager het aantal uitgekochtten, hoe schrijnender het is dat we 1.200.000 gezinnen in de diepe ellende laten zitten.
Het is imo razend makend dat iemand met een trekker van een €ton of wat alle aandacht krijgt waar mensen van 1.2miljoen gezinnen een winter van doffe ellende op zich af zien komen en zo weinig mensen die ze willen helpen.

het belachelijke, wij kijken elke dag het NOS journaal bij het ontbijt, tijdje terug, item, rode kruis breekt tenten af bij Ter Apel. mijn commentaar? "hoe lang duurt het voor we in het journaal zien dat de mensen weer buiten slapen en er tenten moeten komen, nou dat was dus letterlijk een nieuwsitem vanmorgen. Als het niet zo pijnlijk was, letterljk tranentrekkend zou het gewoon een klucht zijn.

Oh hoeveel stallen zouden met COA geld omgebouwd kunne worden naar noodopvang plekken, boeren verdienene, mensen zitten warm, problemen opgelost? geen idee, we hebben het te druk met afgesloten distributie centra, het is toch om te huilen?
Er kunnen prima twee dingen tegelijkertijd erg zijn. :)

Je moet niet afgeven of diegenen die wel geholpen worden, want dat is ook nodig, maar op de politiek die deze wig drijft.

Less alienation, more cooperation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

President schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Om het even echt echt schrijnend te maken:
https://webwoordenboek.nl...eren-sterven-er-in-afrika

Alles staat los van elkaar. Veehouders uitkopen is prima, die lui mogen best wel een vergoeding krijgen voor het verplicht sluiten van hun bedrijf en verliezen van hun investeringen/inkomsten.

Heeft echt 0,0 te maken met energie armoede.
Ze mogen best een vergoeding krijgen maar dit probleem is al 30 jaar bekend en valt voor het grootste deel toch echt onder ondernemersrisico. 7 miljard is wel heel ruimhartig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

emnich schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Ze mogen best een vergoeding krijgen maar dit probleem is al 30 jaar bekend en valt voor het grootste deel toch echt onder ondernemersrisico. 7 miljard is wel heel ruimhartig....
het probleem is misschien al lang bekend maar het beleid van de overheid is redelijk nieuw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 19:58:

Magere tabel met aantallen.
https://opendata.cbs.nl/s.../80782ned/table?del=36EF3

Uitgebreide tabel.
https://opendata.cbs.nl/s...1302ned/table?fromstatweb

Is 7,5 miljard, en de honderden miljoenen extra die ze nog willen uittrekken, nog boven op die 1.3 miljard uit 2020? Of is dat er al bij geveegd?

https://www.ad.nl/binnenl...s-ver-te-zoeken~a0972977/

En zit er grondwaarde bij in, want ik zie eigenlijk vaak alleen varkens-en productierecht genoemd worden en kostenvergoedingen voor de stallen. Dus wel nog land, maar je mag geen dieren meer houden.

@flessuh Een groot deel van het bedrag is alsnog gereserveerd voor innovatie. Dus dat gaat ook naar de boeren en hun leveranciers om verder te gaan om met nieuw technieken te spelen.

[ Voor 16% gewijzigd door sugarlevi01 op 14-07-2022 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@sugarlevi01

Zou dit het onderscheid verklaren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qf4T9yu6wjMl17_DMY1tXGgIk1I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DCtYXzqKsW1XAPVt1K3Ole8K.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Voor de geïnteresseerden, vanavond in Nieuwsuur.
Buitenlandse invloed op stikstofprotest
Bij de discussie over de stikstofplannen van het kabinet gaat het er soms stevig aan toe. Het debat wordt, zeker online, ook beïnvloed door complotdenkers uit de Amerikaanse alt-right-beweging. Tegelijk verspreiden Nederlandse aanhangers van de beweging complottheorieën over de boerenprotesten in het buitenland. Verslaggever Rudy Bouma onderzoekt het fenomeen en schuift aan in de studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Niet online
Ik ben zelf hartstikke blind, ik zat alleen naar het graasdieren totaal te kijken. Dat is 25.000.
Maar ik zie dat die andere er daar 30k van heeft. Ok.. I am out. Ik moet iets anders doen dan naar een scherm kijken. Waarschijnlijk tellen er een aantal dubbel ofzo. is het bij de een het specialisme, en bij de ander, heeft ook een koe of schaap rondlopen.

En dan zijn er nog zo'n 3.800 'ophokbedrijven'. En een aantal gevarieerd.

[ Voor 20% gewijzigd door sugarlevi01 op 14-07-2022 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CynicRelief
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:26
zometeen in Nieuswuur, de inmenging van nepnieuws in dit topic (niet tweakers persee, maar iha), lijkt me wel relevant, gezien de onzin die her en der verkondigd wordt; ik kan helaas niet, ik moet de AvondEtappe kijken, ofwel, er zijn momenteel belangrijkere issues dan boeren, en hun schapen, die de feiten niet onder ogen wensen te zien (disclaimer: er zijn beslist boeren die wel de feiten onder ogen zien en meebewegen/innoveren)

[ Voor 13% gewijzigd door CynicRelief op 14-07-2022 21:32 ]

The universe is an island, surrounded by whatever it is that surrounds universes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Sandor_Clegane schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Er kunnen prima twee dingen tegelijkertijd erg zijn. :)

Je moet niet afgeven of diegenen die wel geholpen worden, want dat is ook nodig, maar op de politiek die deze wig drijft.
natuurlijk gegrijp ik dat, was alleen even verveelend gevoel dat iemand liever geld aan EVs dan aan boeren zou willen besteden, terwijl er zoveel meer mensen zijn die met zoveel minder dan zowel boeren als ev rijders krijgen echt geholpen zouden zijn :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:58
CynicRelief schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:27:
zometeen in Nieuswuur, de inmenging van nepnieuws in dit topic (niet tweakers persee, maar iha), lijkt me wel relevant, gezien de onzin die her en der verkondigd wordt; ik kan helaas niet, ik moet de AvondEtappe kijken, ofwel, er zijn momenteel belangrijkere issues dan boeren, en hun schapen, die de feiten niet onder ogen wensen te zien (disclaimer: er zijn beslist boeren die wel de feiten onder ogen zien en meebewegen/innoveren)
Heb je npostart voor, kun je dat nog terugkijken nadat je mee hebt gepuft de berg op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

dawg schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:20:

[...]
Wie had dat toch gedacht.

Naja, wel mooi dat wat meer mainstream media er nu ook over bericht, hopelijk gaan de oogkleppen van provinciebesturen nu eindelijk af, en hebben ze door dat ze met een stel radicalen/extremisten aan het praten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

dawg schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:20:

[...]
Ik zag al wat voorbij komen. We staan op de kaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:21

Amphiebietje

In de blubber

Sandor_Clegane schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:42:
[...]

Ik zag al wat voorbij komen. We staan op de kaart. :)
Mjah, dat Tweakers soms als onofficiële bron voor nieuws wordt gebruikt, was al langer duidelijk. Bijvoorbeeld als er een nieuwtje uit een van de provincies gedeeld wordt dat een dag of wat oud is, nog niet op de landelijke media staat, en na bericht op Tweakers dat plots wel zo is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Amphiebietje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:50:
[...]

Mjah, dat Tweakers soms als onofficiële bron voor nieuws wordt gebruikt, was al langer duidelijk. Bijvoorbeeld als er een nieuwtje uit een van de provincies gedeeld wordt dat een dag of wat oud is, nog niet op de landelijke media staat, en na bericht op Tweakers dat plots wel zo is. :)
Meer als NL zijnde, niet Tweakers specifiek.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
Dus aanvullend op mijn eerdere post over de gebruikte retoriek, zijn er meer aspecten parallel aan eerdere 'volksopstanden':

- boosheid bij mensen aanwakkeren vanuit commercieel belang - rol van lobby door voedselproducenten en andere bedrijven
- inmenging vanuit buitenland om onvrede aan te wakkeren, oa via FvD en social media spamming
- onkunde van 'de media' incl wijzelf om in te zien dat 0,x% van de mensen in NL boer zijn en een klein deel daarvan effectief het podium claimt of nog erger: het podium ze wordt afgenomen door beroepsmilitanten, zoals, wederom, FvD. Voorbeeld mbt 5G: dat hele wappie-circus leidt niet tot problemen, maar was wel een zorg blijkbaar.

Ondertussen houden mensen die niet zoveel op hebben met boeren het debat in hun greep vanuit opportunisme om de onvrede gaande te houden, duiken de complotsektes erop, bedrijven met grote belangen en 'missen' we de buitenlandse inmenging hierin. Tis gewoon een gelegenheidsclubje wat zich blijft vormen.

Wat zou het toch mooi zijn om bestuurders te hebben die dit proces leerden te begrijpen en daarmee ook selectiever zijn in waar ze de aandacht aan schenken: namelijk de boeren die daadwerkelijk getroffen worden. Hun emotie is immers terecht, maar de milieuschade die voorkomen moet worden is daarmee niet minder reeel.

Edit: dank voor het delen van die bronnen en elementen die voor mij het patroon tonen en de herhaling die zich begint af te tekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-07-2022 09:03 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:58:
Dus aanvullend op mijn eerdere post over de gebruikte retoriek, zijn er meer aspecten parallel aan eerdere 'volksopstanden':

- boosheid bij mensen aanwakkeren vanuit commercieel belang - rol van lobby door voedselproducenten en andere bedrijven
- inmenging vanuit buitenland om onvrede aan te wakkeren, oa via FvD en social media spamming
- onkunde van 'de media' incl wijzelf om in te zien dat 0,x% van de mensen in NL boer zijn en een klein deel daarvan effectief het podium claimt of nog erger: het podium ze wordt afgenomen door beroepsmilitanten, zoals, wederom, FvD. Voorbeeld mbt 5G: dat hele wappie-circus leidt niet tot problemen, maar was wel een zorg blijkbaar.

Ondertussen houden mensen die niet zoveel op hebben met boeren het debat in hun greep vanuit opportunisme om de onvrede gaande te houden, duiken de complotsektes erop, bedrijven met grote belangen en 'missen' we de buitenlandse inmenging hierin. Tis gewoon een gelegenheidsclubje wat zich blijft vormen.

Wat zou het toch mooi zijn om bestuurders te hebben die dit proces leerden te begrijpen en daarmee ook selectiever zijn in waar ze de aandacht aan schenken: namelijk de boeren die daadwerkelijk getroffen worden. Hun emotie is immers terecht, maar de milieuschade die voorkomen moet worden is daarmee niet minder reeel.

Edit: dank voor het delen van die bronnen en elementen die voor mij het patroon tonen en de herhaling die zich begint af te tekenen.
Prima analyse, maar de vraag is wel of we aan bestuurders die het proces begrijpen voldoende hebben. Op welk punt valt dit te doorbreken? Ik vrees dat het een hele kluif is. :(

@dawg wel top dat de voorzitter van de vereniging van statenleden een SGP-er is... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

artikelen achter paywalls zijn geen bronnen. Voor een gedegen bron zal ieder deze moeten kunnen bekijken

Wel interessant om dit eens tussendoor te lezen in plaats van eindeloos boeren gebash in de kranten.

tldr: ex-boswachter en oud-medewerker van natuurmonumenten geven aan dat de natuur robuust is, maar ook continu veranderend, dus het doel van natura2000 an sich onlogisch is omdat het streeft naar onveranderde natuur. Iets wat volgens hun juist tegen de natuur in gaat.

Overigens geven zij aan dat het helemaal niet slecht gaat met de biodiversiteit, maar geven enkel van bepaalde planten / bomen aan. Niet zozeer insecten etc waar het vele ecologen volgens mij meer om gaat. :P

(zal nog wel even wat toevoegen aan het verhaal zodra ik weer bij de krant kom. Na auto ongeval wat minder mobiel)

[ Voor 11% gewijzigd door polthemol op 15-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Amphiebietje schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:50:
[...]

ik heb het even gekeken, maar stukje over twekaers gemist eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drooger

drooger

Falen is ook een kunst.

Als tegenhanger voor het artikel van de Telegraaf, hier een NRC artikel over het Diemerbos (geen Natura2000):
Niet alleen Europees beschermde natuurgebieden lijden onder luchtvervuiling. Ook het recreatieve Diemerbos bij Amsterdam is bedekt met een deken van onzichtbare stikstof. Waar de stikstof precies vandaan komt, is niet helemaal duidelijk.

De uitstoot van ammoniak door boerenbedrijven zal ertoe bijgedragen hebben, maar zeker ook het verkeer in de hoofdstad, de snelwegen eromheen, de industrie in het havengebied. Want het Diemerbos is een ‘groene long’ te midden van stedelijke nijverheid, veel agrarische bedrijven zijn er in de omgeving niet.

...

Stikstof mag dan onzichtbaar zijn, de gevolgen zijn dat niet. Manshoge brandnetels staan langs de wandelpaden, net als drie meter hoge en langgerekte stekelige braamstruwelen. „In een normaal bos staan ook brandnetels, maar die halen geen twee meter.

...

Het loofbos met zwarte els, wilg, iep, es, eik, beuk en berk is echter langzamerhand een nachtmerrie voor ecologen aan het worden. Van de vijftig soorten planten en struiken die in een bos als dit zouden kunnen groeien, zijn er in de laatste vijftien jaar nog maar vijf tot tien over, zegt Rossenaar.

...

En nog iets: het bos kan zich door woekerplanten niet meer op natuurlijke wijze verjongen. „Voor een klein jong boompje is het ingewikkeld geworden om een grote boom te worden. Ga maar eens groeien, met al die brandnetels en bramen om je heen.”

[ Voor 5% gewijzigd door drooger op 15-07-2022 09:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:57
flessuh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:35:
artikelen achter paywalls zijn geen bronnen. Voor een gedegen bron zal ieder deze moeten kunnen bekijken

Wel interessant om dit eens tussendoor te lezen in plaats van eindeloos boeren gebash in de kranten.

tldr: ex-boswachter en oud-medewerker van natuurmonumenten geven aan dat de natuur robuust is, maar ook continu veranderend, dus het doel van natura2000 an sich onlogisch is omdat het streeft naar onveranderde natuur. Iets wat volgens hun juist tegen de natuur in gaat.

Overigens geven zij aan dat het helemaal niet slecht gaat met de biodiversiteit, maar geven enkel van bepaalde planten / bomen aan. Niet zozeer insecten etc waar het vele ecologen volgens mij meer om gaat. :P

(zal nog wel even wat toevoegen aan het verhaal zodra ik weer bij de krant kom. Na auto ongeval wat minder mobiel)
Tja, het is natuurlijk wat lastig om dit te geloven als je onderzoeken ziet die simpelweg precies aangeven hoeveel plantensoorten er voorheen waren en hoeveel dat al is afgenomen. Waarbij ze precies benoemen wat er was en wat er al verdwenen is. Dan kan een 'kenner' wel zeggen dat het bij hem niet het geval is, maar dat k

Verder klopt het niet dat natura2000 volledig streeft naar onveranderde natuur, als er een keer een plantje verdewijnt/bijkomt zal er helemaal niets gebeuren. Als er zoals nu tig planten verdwijnen, waarbij je de oorzaak overduidelijk bij gedrag van de mens kunt leggen, is dat een ander verhaal. Het grote punt hierbij is dat natura2000 nu wel moet sturen op 'gelijk' blijven, omdat de verandering die nu gebeurt te groot en te snel is. Daar kan de natuur zich niet op aanpassen.

Dus dat de natuur continue verandert klopt helemaal, maar het verhaal over biodiversiteit klopt gewoon niet, die is bewezen op veel plekken hard af aan het nemen. Ondanks dat het op andere vlakken juist steeds betere met de natuur gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door polthemol op 15-07-2022 11:51 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Lol de boeren denken, als Duitse boeren meedoen, waarom niet heel de Nederlandse werkende populatie
tadaa
https://www.melkveebedrij...tot-15-minuten-stilstand/
"In een videoboodschap roept Agractie-voorman Bart Kemp Nederlanders op aanstaande vrijdag, 15 juli vanaf 15.00 uur het werk 15 minuten stil te leggen. Dit uit solidariteit met de agrariërs die getroffen worden door het stikstofbeleid. "

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Silent7 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:00:
Lol de boeren denken, als Duitse boeren meedoen, waarom niet heel de Nederlandse werkende populatie
tadaa
"In een videoboodschap roept Agractie-voorman Bart Kemp Nederlanders op aanstaande vrijdag, 15 juli vanaf 15.00 uur het werk 15 minuten stil te leggen. Dit uit solidariteit met de agrariërs die getroffen worden door het stikstofbeleid. "
Wikipedia: Lesbians and Gays Support the Miners

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
tadaa
Denk dat ze de bouw en een goed gedeelte van de ambtenarij wel meekrijgen hoor. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

tadaa
shit, in onze koffiepauze van een kwartier het werk neerleggen. Hoe ga ik dat uitleggen aan mijn werkgever :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 22:44

Roozzz

Plus ultra

tadaa
Misschien kunnen we in dat kwartiertje even al die vlaggen, boerenzakdoeken en andere spandoeken verwijderen uit het straatbeeld, gewoon als signaal naar deze hardwerkende veetelers.

Man, man :F

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Prima analyse, maar de vraag is wel of we aan bestuurders die het proces begrijpen voldoende hebben. Op welk punt valt dit te doorbreken? Ik vrees dat het een hele kluif is. :(
Volgens mij ken je dit topic al, maar voor de rest die dit nog niet gezien/gelezen heeft:

Hoe weren wij ons tegen misinformatie?

Het probleem begint bij een reeks aan psychologische principes waarin we als mens structureel overschatten hoe goed we om kunnen gaan met informatie en het herhalen ervan. Marketeers weten dit al decennia, maar ook mensen met (nog) kwadere bedoelingen hebben de principes goed in hun vingers.

In het topic worden verschillende vormen van desinformatie strategie aangehaald en uitgelegd. Verder kennen we natuurlijk de verschillende vormen van 'bias' waar we hinder van ondervinden in ons menselijke bestaan, waarbij dat versterkt wordt door 'bubble'-vorming.

Te veel mensen met een mening zoeken mensen met dezelfde mening en te weinig mensen zoeken het discomfort van een inhoudelijke discussie met iemand die het niet met ze eens is.

Dat geldt voor ons net zo goed - al is ook dit principe aan erosie onderhevig als je discussie gaat voeren met mensen die bedreven zijn in de desinformatieprincipes. Die zijn er juist op uit om door sealioning en andere manieren jou het werk te laten doen, om hun onzin te laten ontkrachten. De klassieke 'ik stel alleen maar vragen'-saboteurs.

Wat dan wel?

Voorkomen is beter dan genezen: complotgelovers zijn vaak al te ver heen, laat ze daar. Focus je op mensen die nog wel open staan voor de realiteit, of een realiteit anders dan dat ze op Telegram en Facebook vinden.

Andere strategie die soms werkt is het wijzen op de belangen van de mensen die steevast wijzen naar de belangen van anderen. Zoals politici die anderen de hele tijd corrupt noemen, maar zelf 101 baantjes hebben en zich daar bovenop laten betalen door Rusland. Grenst aan whataboutism, maar heeft als doel de retoriek ook te laten gebruiken op hen die ze wel willen geloven. Die retoriek zou niet selectief moeten zijn, zeg maar.

Boerenprotesten zijn dus geen boerenprotesten

En dan tenslotte, met oog op de stikstofcrisis en de boerenprotesten is vast te stellen dat de boerenprotesten veelal geen boerenprotesten zijn, helaas. Het helpt enorm door toch die groepen die zich nu als 1 manifesteren beter te identificeren en hun doelen te achterhalen en benoemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ken het topic inderdaad. Probleem is dat wij ons wel kunnen weren tegen misinformatie, maar dat lost het probleem niet direct op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:38
NiGeLaToR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:58:
MikeyMan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Het grootste probleem is dat het politiek gezien helemaal niet in het belang is van de (meeste) politieke partijen om genuanceerd naar processen te kijken. Het politieke gewin zit juist vaak in het uitvergroten van delen of problemen bij (kleine) groepen en daarmee "aan de haal gaan". De laatste jaren valt mij steeds vaker op hoe polariserend juist de politiek werkt. Het is dan weliswaar passend in een democratie dat het volk vertegenwoordigd wordt, om een land te besturen heb je echter ook een gevoel van gemeenschappelijke ambities nodig. In verkiezingstijd zie je dit nog wel terug, als partijen ineens naar oneliners als "goed onderwijs, goede zorg en goed klimaat" (kan je niet tegen zijn toch??) terug grijpen. Dat verdwijnt na de verkiezingsdag echter heel rap naar de achtergrond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

MikeyMan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:54:
Ik ken het topic inderdaad. Probleem is dat wij ons wel kunnen weren tegen misinformatie, maar dat lost het probleem niet direct op.
Inderdaad. Er is wel degelijk een probleem wat opgelost moet worden. Echter de misinformatie omtrent hetgeen er nu precies aan de hand is is legio en de media versterken dat door elke poep en scheet met pakkende kopteksten te brengen.

Er zijn in Nederland wel degelijk stukken natuur die last hebben van stikstof en verzuren. Daar moet je niet bij wegkijken maar wat aan doen. Aan de andere kant zijn er ook veel informatiebronnen die informatie selectief of tendentieus brengen. Die gooien slechts olie op het vuur en dragen niks bij aan een oplossing.

Er zijn ook boeren die misschien wel willen protesteren maar niets hebben met de recalcitrante en agressieve protesten van sommige groepen boeren. Er zijn ook gewoon boeren die het al prima voor elkaar hebben en hun uitstoot al heel flink hebben teruggebracht.

In die zin zou er veel meer gekeken moeten worden naar maatwerk. Een boer met 7 megastallen is niet hetzelfde als de boer die biologische aardappelen teelt. Daartussenin zit nog een heel skala.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Boerenprotesten zijn dus geen boerenprotesten
sorry maar door deze zin geef je mij nog al het vermoeden dat je veel desinformatie van de andere kant hebt gelezen.

Ja de protesten worden "geïnfiltreerd" door anti-alles idioten, maar er zijn zat boeren die wel werkelijk protesteren met reden en met doel.

de protesten die je in de media ziet zijn juist de extremere waar die anti-alles idioten bij betrokken zijn.
Geeft ook een goed beeld dat ook de Nederlandse media gewoon schuldig is aan desinformatie. Then again, NIEMAND geeft een volledig beeld, en niemand krijgt een volledig beeld voorgeschoteld omdat je toch naar de favoriete nieuwsbron gaat kijken welke slechts een deel uitlicht.. of dat nou "voor" of "tegen" is, het is niet het volledige spectrum.

[ Voor 34% gewijzigd door flessuh op 15-07-2022 11:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Nu online
flessuh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:13:
[...]

sorry maar door deze zin geef je mij nog al het vermoeden dat je veel desinformatie van de andere kant hebt gelezen.

Ja de protesten worden "geïnfiltreerd" door anti-alles idioten, maar er zijn zat boeren die wel werkelijk protesteren met reden en met doel.
Ja de kop is met opzet, de nuance volgt eronder. Tis exemplarisch.

Punt is dat de drang naar korte koppen, berichten en weglaten van nuance en diepgang polarisatie oplevert - zoals in dit ene kopje.

Uiteraard heb je gelijk en draait de stikstofcrisis en de protesten van boeren om hun voortbestaan en is dat volkomen legitiem - maar is de retoriek voor een groot deel gebaseerd op het herhalen van desinformatie over dingen die niet gebeuren, bestaan of feitelijk zijn om mensen op te jutten. En dat imho heeft niets met boerenprotesten te maken, maar met het bedrijven van politiek of het uitoefenen van een lobby met bepaalde reden. Zoals hier wordt opgemerkt vanuit het buitenland, over Nederland.

Edit: mistte je post-edit.

Wat je stelt over dat 'niemand' het volledige beeld heeft is geen excuus om daarmee maar een alternatieve realiteit te produceren en dat als waarheid te poneren en al het andere af te serveren als fakenews. Het zou juist moeten nopen tot behoedzaamheid en nuance - maar het tegendeel gebeurt.

Het argument wat je noemt wordt door veel complotgelovers gebruikt om hun gelijk te bewijzen: omdat de NOS een keer een foutje rectificeert of een keuze maakt iets wel/niet te delen is hun 'bewijs' dat de NOS onbetrouwbaar is. Intrigerend, wat mij betreft - omdat ze dat niet toepassen op hun eigen bronnen.

[ Voor 20% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-07-2022 11:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

NiGeLaToR schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:22:
[...]

Ja de kop is met opzet, de nuance volgt eronder. Tis exemplarisch.

Punt is dat de drang naar korte koppen, berichten en weglaten van nuance en diepgang polarisatie oplevert - zoals in dit ene kopje.

Uiteraard heb je gelijk en draait de stikstofcrisis en de protesten van boeren om hun voortbestaan en is dat volkomen legitiem - maar is de retoriek voor een groot deel gebaseerd op het herhalen van desinformatie over dingen die niet gebeuren, bestaan of feitelijk zijn om mensen op te jutten. En dat imho heeft niets met boerenprotesten te maken, maar met het bedrijven van politiek of het uitoefenen van een lobby met bepaalde reden. Zoals hier wordt opgemerkt vanuit het buitenland, over Nederland.
Zoals ik al vaker heb verkondigd hier is dit ook de grote fout van de overheid geweest. Omdat er "onvolledig" gecommuniceerd is, geeft het enorm de ruimte voor wilde verhalen.

En zoals je zegt, door weinig diepgang (wat de communicatie van de overheid al miste aangezien de uitvoering doorgeschoven wordt naar provincies) wordt de polarisatie enkel gevoed omdat beide kanten van de discussie er hun eigen invulling aan gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:37
flessuh schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:35:

Tja, om het een beetje gechargeerd neer te zetten, klimaat verandering is ook geen probleem voor de natuur en de planeet, de aarde overleeft de mensen wel. Ja, planten en dieren veranderen als de ecologische voorwaarden veranderen.

natura2000 gebieden zijn wetgevend gericht op vogel habitat. en verandering van ecologie maakt die natura2000 gebieden dus niet meer geschikt voor de vogels die er moeten zitten, en dat is dus een probleem (voor vogel en voor de wet).

Het is niet voor niets dat er verschillende categorieën van Natura2000 gebieden zijn, met hun eigen voorwaarden en (KDW waarden)

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 15-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Hoe gaat het eigenlijk met de protesten? Ik moet namelijk zeggen dat ik er weinig meer van hoor en zie. Je ziet nog wel het 'stille protest' met vlaggen en dergelijke, maar grote acties lijken wel behoorlijk klaar. Afgezien van links en rechts nog een klein groepje actievoerders.
Is de media het beu? Is het doel bereikt in hun beleving? Of is men protestmoe en niet zo eenvoudig meer te mobiliseren?

Hier reed men (10 voertuigen) gisteravond nog even met een hoop kabaal naar het gesloten gemeentehuis :+ Het was snel klaar en men vertrok weer in stilte. Begin ik er nog even niet over dat mijn gemeente letterlijk nul boerenbedrijven bevat; het is hier sterk verstedelijkt en alles is volgebouwd... Maar goed, het was vast nuttig :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

DirtyBird

Praktiserend denker

Het is weer raak op de a1 ter hoogte van bathmen. Wat een tuig.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:02
Roozzz schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:51:
Hoe gaat het eigenlijk met de protesten? Ik moet namelijk zeggen dat ik er weinig meer van hoor en zie. Je ziet nog wel het 'stille protest' met vlaggen en dergelijke, maar grote acties lijken wel behoorlijk klaar. Afgezien van links en rechts nog een klein groepje actievoerders.
Is de media het beu? Is het doel bereikt in hun beleving? Of is men protestmoe en niet zo eenvoudig meer te mobiliseren?

Hier reed men (10 voertuigen) gisteravond nog even met een hoop kabaal naar het gesloten gemeentehuis :+ Het was snel klaar en men vertrok weer in stilte. Begin ik er nog even niet over dat mijn gemeente letterlijk nul boerenbedrijven bevat; het is hier sterk verstedelijkt en alles is volgebouwd... Maar goed, het was vast nuttig :z
Had dat nou niet gezegd :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nu dus de toeleveranciers/industrie...?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Sorry, gelukkig werk ik thuis vandaag :>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin elke dag minder sympathie te voelen voor deze terrorboeren.
Ik denk er zelfs over om geen vlees meer te eten en melk te drinken.
Wie had dat ooit gedacht?!
Pagina: 1 ... 34 ... 67 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Enkele huisregels:
• De belangrijkste: we houden hier zelf ons fatsoen.
• Discussie over de stikstofproblematiek zelf hoort in De stikstofproblematiek: oorzaak, gevolgen en oplossingen
• Alleen maar je frustratie hier uiten of komen ranten voegt niets toe en laten we dus.
• Wees terughoudend met het uitdelen van labels, het werkt stigmatiserend, polariserend en generaliserend. Bovendien is een label uit de onderbuik gegeven, lang niet altijd terecht.
• Wees tevens terughoudend met slow-chat voor het overzicht. De quickreply staat daarom ook uit.