Tjah, maar er zitten ook portugese teams in de Conference League (of zaten

) dus die doen het daar gewoon minder. Dat de beste portugese teams het beter doen dan de Nederlandse moge duidelijk zijn, maar het gaat ook een beetje om de 'breedte van de (sub)top' om het maar zo te zeggen en dat lijkt momenteel in NL beter voor elkaar dan in Portugal.
Als het niveau daar zoveel lager is, in de Conference league dan in de andere competities, dan zou Portugal met een paar ploegen het daar toch ook goed moeten (kunnen) doen? Simpel als dat lijkt mij.
Dat gezegd hebbende, heb je denk ik vooral geluk dat nu Ajax het enorm laat afweten (en PSV eigenlijk ook) dat Feyenoord en AZ wel punten bij elkaar sprokkelen (Twente telt dit seizoen voor de punten eigenlijk niet mee). Het lost elkaar gelukkig goed af, had Ajax nu ook weer een goed seizoen gedraaid (want laten we wel wezen, in de coëfficientielijst zit daar ook een goed seizoen van bij) in de CL of wellicht in de EL, dan was het ook hard gegaan qua punten. Ik zie een Ajax (dus dit seizoen even niet meenemend) gemiddeld net wat minder dan Benfica, Porto net wat minder dan Ajax, maar dat ligt dicht bij elkaar.
PSV en Feyenoord zijn normaal gesproken wel vergelijkbaar met een Sporting/ Braga en AZ op de laatste weken na zou daar ook prima bij passen. Ik denk dan ook dat de competities best dicht bij elkaar liggen, maar dat de ploegen die net buiten de CL/ EL vallen in Nederland toch sterker zijn dan die van Portugal, daar wordt dan ook het meeste verschil gemaakt.