Nou, dat was geen leuk avondje. Gelukkig wel mooie doelpunten en acties gezien, maar die waren helaas niet van Ajax.
Dat we even gingen winnen van Napoli had ik niet verwacht, maar dat het zo tegen zo zitten had ik ook weer niet verwacht. Twee vaker bekritiseerde spelers vielen nu in negatieve zin op, maar ook sterkhouders als een Álvarez, Timber of Pasveer waren onzichtbaar of onzeker. Het zit niet goed, al een paar wedstrijden niet.
Blind werd weer naar voren geschoven en volbracht zijn taak daar op zich voldoende, maar dit was nu een tegenstander die wél continu gebruik kan maken van het gat wat je daarmee creëert. Feitelijk creëer je tegen een Napoli gewoon een 3-4-3 en je kunt best ter discussie stellen of dat verstandig is.
Daar waar Tadic zaterdag weer eens op zijn eigen positie stond mocht hij gisteravond weer een plek bezet houden waar hij niet past en het contrast was schrikbarend.
En dat brengt mij dan toch bij de bron van dit alles: degene die de tactiek bepaalt. Ik ben niet zo snel van het trainer (of speler) afbranden, maar zaterdag begon de ergernis en die is gisteren zeker niet minder geworden.
Hoe kan je zo lang denken dat een marge van één doelpunt thuis tegen een degradatiekandidaat een goed resultaat is? Hoe kan het dat je pas ingrijpt als het te laat is, én zet je dan ook nog niet eens echt iets om?
Gisteren hetzelfde verhaal. Als je de hele eerste helft ziet hoe Napoli succesvol gebruik maakt van het vooruitschuiven van Blind, waarom doe je daar dan niets aan in de rust? Waarom geen Wijndal of zelfs Baas erin zetten, die zitten toch niet voor niets op de bank? Dan had Bassey niet meer steeds uit het centrum hoeven komen, waardoor Timber meer steun en rust kreeg, en Pasveer minder onrust voor z'n hok (en maakt hij waarschijnlijk zo'n blunder niet). En misschien gaat een echte back die op komt nog wel zorgen dat Bergwijn iets meer ruimte voor acties krijgt, want die staat nu muurvast. Want laten we eerlijk zijn, Blind was gisteren niet in staat om zijn kwaliteiten dusdanig te tentoonspreiden dat hij onmisbaar was.
En als een Bergwijn niet rendeert, haal hem er dan af en zet Tadics links want daar kan hij het nog wel. En dan kan er op rechts ook gewoon een echte rechtsbuiten gezet worden want die heb je ook niet voor niets gehaald lijkt mij. Maar rendeert een Bergwijn wel omdat er bijvoorbeeld een echte back staat, haal dan een Tadic er toch maar gewoon een keer uit.
Ach, ik mijmer maar wat en heb de wijsheid ook niet in pacht. Mijn grootste ergernis is dat er gewoonweg niets lijkt te gebeuren. Wissels zetten vaak niets om en zijn redelijk voorspelbaar, en we blijven gewoon net zo lang op dezelfde manier van de eigen kracht uit gaan totdat het mis gegaan is.
En als Schreuder dan z'n interviews begint met: "De tactiek en opstelling is aan mij." en uiteindelijk doet alsof het zuiver de kracht van Napoli was en het gebrek aan durf bij Ajax dan geeft mij dat heel erg weinig vertrouwen dat hij ooit in gaat zien dat hij toch echt zelf andere keuzes moet gaan maken wil er iets veranderen.
Het maakt mij eigenlijk nu niet eens uit wat hij om zet, als hij maar iets probeert. We gaan nu vier keer op rij op in grote lijnen gelijkaardige manier de bietenbrug op en de spelers gaan langzaam meer morren.
Doe in ieder geval íets, anders groei je vrij snel naar een situatie waarin de top niet anders kan dan je overrulen of terzijde schuiven.