Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:17
Ik heb de installatie zelf gedaan, voor de subsidie moet het inbedrijf stellen door een installateur gedaan worden. Dit heeft onze airco monteur gedaan voor ons.
Factuur van €100 voor het omzetten van de werkschakelaar. (die we als korting weer kregen op de factuur van de airco's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunestwo
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:22
evgestel schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:19:
Ik heb vandaag mijn WPB 270 Ltr binnen gekregen, mijn vraag is nu hoe hebben jullie het met de installatie gedaan.. Zelf gedaan of door een installateur.
En indien zelf gedaan hoe zit het dan met de Subsidie die je kunt krijgen.
voor de doe het zelvers onder ons een vraag, wat zijn de leiding diktes die gebruikt zijn voor aanvoer koud water en de aansluiting naar het warm water systeem?.
Ik ben zelf zoekende, ik heb een bedrijf online gevonden die voor 75€ ex btw de installatie check't via online foto's en paar vragen stelt en zo doende een factuur maakt met installatie om de subsidie aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evgestel
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 19-05 14:46
wat zijn de leiding diktes die je aangehouden hebt voor de water aansluitingen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:37
evgestel schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:14:
wat zijn de leiding diktes die je aangehouden hebt voor de water aansluitingen?.
De bestaande waterleiding dikte is hiervoor bepalend. zorg er voor dat de niet kleiner word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:26
Heeft iemand een inschatting hoe lang het water in de wpb de warmte vasthoudt?
Momenteel staat deze hier op de 'Auto' stand en houdt het water dus semi-continu op de ingestelde 55 graden. Maar met de langer wordende dagen, zou ik willen proberen om het opwarmen wat meer in lijn te brengen met de opbrengst van de zonnepanelen. Die liggen op het westen, dus beginnen vanaf 12:00 uur tot eind van de dag 'te leveren'.

Is het realistisch om de wpb dus in te stellen om bijvoorbeeld alleen tussen 12:00 en 20:00 uur te verwarmen?
Gezin van 4 personen, waarvan 2 kleine kinderen. Zwaartepunten van warm watergebruik is 's ochtends rond 7 uur, en 's avonds tussen 18:00 en 22:00 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 14:03
Merijn. schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 10:15:
Momenteel staat deze hier op de 'Auto' stand en houdt het water dus semi-continu op de ingestelde 55 graden. Maar met de langer wordende dagen, zou ik willen proberen om het opwarmen wat meer in lijn te brengen met de opbrengst van de zonnepanelen. Die liggen op het westen, dus beginnen vanaf 12:00 uur tot eind van de dag 'te leveren'.

Is het realistisch om de wpb dus in te stellen om bijvoorbeeld alleen tussen 12:00 en 20:00 uur te verwarmen?
Gezin van 4 personen, waarvan 2 kleine kinderen. Zwaartepunten van warm watergebruik is 's ochtends rond 7 uur, en 's avonds tussen 18:00 en 22:00 uur.
Hij was bij ons gisteravond om 24 uur weer klaar met opwarmen (tot 53 graden) en temperatuur is nu 50,5 graden (met een beetje afname voor opfrissen vanochtend). Hij staat bij ons in een semi verwarmde garage.

Dus ik denk dat jouw plan wel zou moeten lukken. Misschien moet je de temperatuur iets hoger zetten als je in de avond veel verbruik hebt.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37

zeker 24-36uur. heb hier een 200L boiler staan die.ik 1x per dag (rond 1300) opwarm tot 49C. daarmee kunnen we savonds maar ook sochtends douchen als we willen. gewoon instellen dus en kijken hoe het bevalt. t zou kunnen dat je iets aan de temps of de tijden moet sleutelen maar dat ding hieft echt niet continu aan te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

De wpb staat hier al 8 jaar alleen tussen 12.00-20.00 gescheduled en dat gaat gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
Dank voor deze bevestiging! Gelijk het schema ingesteld. :-)
Uit het verbruiksgrafiekje in de app blijkt eigenlijk ook wel dat het moet kunnen, die laat ook nu al zien dat hij slechts paar uurtjes per dag "werkt". Maar dan precies op tijden dat de zonnepanelen (nog) niet echt meedoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Bij mij kan ik wel op aansturing klikken maar opent er niets. Laatste beta net geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02-06 13:56

Kan met gemak. Hier een 200l, die mag van ons niet voor 1230 starten met opwarmen, stand turbo die we om 1230 dan op 60 graden zetten en zodra het 56 is geworden weer automatisch op 55 wordt gezet. Geen centje pijn daarna, tenzij onze dochter gaat douchen en de tijd vergeet🤯.
Wij voeden onze LG trouwens via een zonneboiler die al aanwezig was, dus krijgt hij bijna altijd (midden in de winter valt dat wel wat tegen) iets voorverwarmd water en in de zomer hoeft hij daarom zelden grote temperatuurverschillen te overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
HaraldBou schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:52:
[...]

Kan met gemak. Hier een 200l, die mag van ons niet voor 1230 starten met opwarmen, stand turbo die we om 1230 dan op 60 graden zetten en zodra het 56 is geworden weer automatisch op 55 wordt gezet.
Klinkt alsof je de boiler aanstuurt via HA of iets dergelijks? Die turbo-mogelijkheid zie ik namelijk niet in de app, daar kan ik alleen maar een simpel aan-uit tijdschema instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Merijn. schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:18:
[...]

Klinkt alsof je de boiler aanstuurt via HA of iets dergelijks? Die turbo-mogelijkheid zie ik namelijk niet in de app, daar kan ik alleen maar een simpel aan-uit tijdschema instellen.
In de app kun je kiezen uit automatisch of turbo (of uit) volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
HaraldBou schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:37:
In de app kun je kiezen uit automatisch of turbo (of uit) volgens mij.
Gevonden, maar niet in combinatie met tijdschema's. Had gehoopt dat je dan bijvoorbeeld een tijdsblok "turbo" en een tijdsblok "automatisch" zou kunnen maken. Of op basis van watertemperatuur een stand kiezen ofzo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21-05 20:39
Merijn. schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:19:
[...]

Gevonden, maar niet in combinatie met tijdschema's. Had gehoopt dat je dan bijvoorbeeld een tijdsblok "turbo" en een tijdsblok "automatisch" zou kunnen maken. Of op basis van watertemperatuur een stand kiezen ofzo...
Dit soort dingen kunnen wel via Home Assistant. Dan moet je het wel zelf programmeren. Maar het is te doen.
Staat op mijn to do lijst voor binnenkort in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Krisie300 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:03:
Dit soort dingen kunnen wel via Home Assistant. Dan moet je het wel zelf programmeren. Maar het is te doen.
Staat op mijn to do lijst voor binnenkort in ieder geval.
Was ik al een beetje bang voor. Momenteel probeer ik nog veel van die 'slimmigheid' buiten de deur te houden, maar zo langzamerhand geen ontkomen meer aan geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Merijn. schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:06:
[...]

Was ik al een beetje bang voor. Momenteel probeer ik nog veel van die 'slimmigheid' buiten de deur te houden, maar zo langzamerhand geen ontkomen meer aan geloof ik.
Het voordeel van Home Assistant in combinatie met bijvoorbeeld Zigbee is dat het een lokaal netwerk is, dus alles wordt slim maar is niet online. Zo houd je alles alsnog privé. De boiler werkt helaas wel via een eigen app en zit dus op wifi. Voor hoe ver ik weet is dit ook niet offline te halen.

In het kort, slimme boiler online, rest van het huis offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Home Assistant vraagje:

Wanneer ik de automatisering maak dat de WPB aan moet gaan wanneer het water 45 graden is en hij dit op moet warmen naar bijvoorbeeld 48 graden, dan gaat hij alsnog niet aan denk ik? Omdat het temperatuurverschil te klein is.
Wanneer je geen HA gebruikt dan slaat de WPB ook pas laat aan wanneer hij rond de 41 graden is.

Houdt dus in dat ik beter een lagere temperatuur kan programmeren in de automatisering?

Edit: Heb dit nu zo geprogrammeerd, alleen reageert hij niet op de automatisering als hij het automatisch moet doen, wat dus wel de bedoeling is van een automatisering 8)7 . Hij doet het wel als ik de "doe dan" regel handmatig uitvoer in de automatisering tab.

Iemand suggesties?

[ Voor 24% gewijzigd door Krisie300 op 09-04-2025 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:32
Krisie300 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:34:
Home Assistant vraagje:

Wanneer ik de automatisering maak dat de WPB aan moet gaan wanneer het water 45 graden is en hij dit op moet warmen naar bijvoorbeeld 48 graden, dan gaat hij alsnog niet aan denk ik? Omdat het temperatuurverschil te klein is.
Wanneer je geen HA gebruikt dan slaat de WPB ook pas laat aan wanneer hij rond de 41 graden is.

Houdt dus in dat ik beter een lagere temperatuur kan programmeren in de automatisering?

Edit: Heb dit nu zo geprogrammeerd, alleen reageert hij niet op de automatisering als hij het automatisch moet doen, wat dus wel de bedoeling is van een automatisering 8)7 . Hij doet het wel als ik de "doe dan" regel handmatig uitvoer in de automatisering tab.

Iemand suggesties?
Ik zet via een automation de doeltemperatuur op 59 om hem aan te zetten. Wanneer de boiler de gewenste temperatuur bereikt zet ik de temperatuur weer op een ‘basisniveau’ van 46 ofzo

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:48
Dag

Wij zijn in het bezit van de LG wh20s (de 200 liter variant) en ik wil graag weten wat het stilstandsverlies van deze boiler is. Ik heb wel verschillen in temperatuur bijgehouden over diverse nachten (dus zonder tapwater te gebruiken) maar ik had het graag wat preciezer.
Ik wil deze boiler namelijk een beetje als wateraccu gebruiken waarbij ik de doeltemperatuur wil verhogen als vandaag wel de zon schijn (zonnepanelen) maar morgen niet. Maar om die berekeningen te maken en te kijken of dat financieel "loont" moet ik eigenlijk het stilstandsverlies hebben. Het heeft immers niet veel zin om 'm vandaag twee graden hoger op te stoken als ie dat in de nacht aan stilstandsverlies weer kwijt is (en daar ziet het op basis van wat ik gemeten heb wel naar uit). Maar om het precies te weten te komen is de vermelde temperatuur van de boiler in de app niet nauwkeurig genoeg.
Ik heb het aan LG gevraagd maar die komen niet verder dan "nauwelijks" want hij is goed geisoleerd. En ze geven het aan ook niet te weten wat mijns inziens klinkklare onzin is want ze zijn verplicht een energielabel er aan te hangen en daarvoor moet door een (onafhankelijke) instantie het stilstandsverlies gemeten zijn. Zo'n beetje alle boilers die ik gezien heb, hebben dat stilstandsverlies in hun specificaties/datasheet staan. Maar die gegevens krijg je blijkbaar bij deze boiler niet?
iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 03-06 21:40

Perkouw

Moderator General Chat
Hm, hoe relevant is het eigenlijk? Want volgens mij gaat het je niet om de temperatuur maar om de opwek en dat je wilt 'bufferen' toch?

Dan kan je denk ik beter de uitgangspositie nemen -> voldoende opwek, temperatuur op max (al dan niet in turbo stand) tot max bereikt, daarna uit of voor zolang opwek voldoende is. . . . dat gecombineerd met een schema dat hij buiten die formule om *niets* doet. . ben je er ook. Dan is alleen de vraag wat is je gewenste doel temp en blijft dat voldoende op niveau, maar dat is van diverse factoren afhankelijk lees; je gebruik, waar hij staat etc.

Ik zeg testen! @fsas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsas
Het lijkt me best relevant. Testen heb ik uiteraard gedaan maar het verlies dat ik kan meten (met die niet zo nauwkeurige temperatuur van het water die in de app staat) zit een beetje in dezelfde orde als waarmee ik 'm op zou willen krikken. Dus dat schiet niet op want is het nou hetzelfde of is gewoon de meting niet precies genoeg omdat de temperatuur van het water niet precies genoeg wordt weergegeven (en ja, het is mijn vak dus ik weet dat ik dat kan bevechten door heel veel metingen. Dat heb ik gedaan). Moet ik 'm drie graden opkrikken? Vier? Dat verschil is niet te meten maar kan per dag over een jaar veel uitmaken.
Als ik het stilstandsverlies van deze specifieke boiler zou weten dan kom ik een stuk verder. Ik heb namelijk ook begrepen dat het meten van de stilstandsverliezen bij de fabrikant van een boiler gedaan worden bij een constante externe temperatuur van 15 graden en dat is zo ongeveer de temperatuur van het vertrek waar ie staat. Ik kan dan de "algemene" waarden tegen mijn metingen aan leggen en op die manier een en ander "ijken".

aanvulling:
"voldoende opwek, temperatuur op max (al dan niet in turbo stand) tot max bereikt, daarna uit of voor zolang opwek voldoende is"
dat is, zolang de saldering nog geldt, niet zo handig.
(en elektrisch element: weg hogere COP)

En juist met het oog op het niet "verspillen van energie (saldering) is het juist handig te weten waar het kantelpunt zit. Wellicht is het niet zo zinvol om 'm tot max op te krikken maar minder.
Als de saldering er niet meer is, is het een ander verhaal. Dan ljjkt het me inderdaad een kwestie van alle energie die je toch "over" hebt, de boiler in te gooien. Stilstandsverlies is dan niet meer relevant want anders zou je die energie die je nu daar aan besteed toch kwijt zijn.

met dank voor het meedenken!
groetjes, Anjo

[ Voor 24% gewijzigd door fsas op 11-04-2025 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 20:03
Bij ons 3 graden per 12 uur.
Edit: dit is de 270 liter variant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c4cCIUupWa7DgJ2G-nI7iOjVYwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sdw6yACypmEkCXB8oRVT7zw3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Groen op 11-04-2025 19:32 ]

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Groen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:31:

[Afbeelding]
dank je wel! Dat zal voor de 200 variant wel wat anders liggen (ik denk iets hoger?) maar het geeft wel een orde van grootte. mag ik vragen waar je dat grafiekje mee gemaakt hebt?

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
fsas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:32:
[...]

dank je wel! Dat zal voor de 200 variant wel wat anders liggen (ik denk iets hoger?) maar het geeft wel een orde van grootte. mag ik vragen waar je dat grafiekje mee gemaakt hebt?

groetjes, Anjo
Dit is vanuit home assistant. Dezelfde temperatuur die je ook op het display ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Groen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:52:
[...]

Dit is vanuit home assistant. Dezelfde temperatuur die je ook op het display ziet.
dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Groen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:52:
[...]

nitwit vraag: heb je een apart device nodig om de gegevens in home assistant te krijgen of is er vanuit home-assistant een koppeling mogelijk met de Tinq app?
ik heb totaal geen ervaring met home-assistent maar wil me er wel in gaan verdiepen. We hebben ook een warmtepomp en die ik wil gaan volgen/uitlezen om 'm beter in te kunnen stellen/ finetunen (daar moet dan volgens mij wel een of ander gadget aangehangen worden. is van Nefit, niet van LG)
Je hoeft niet alles voor (wellicht) de zoveelste keer uit te leggen hoor: een verwijzing ben ik ook al heel blij mee!

Wellicht staat het al ergens in het forum, heb het nog niet helemaal doorgespit...

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
fsas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 22:02:
[...]

nitwit vraag: heb je een apart device nodig om de gegevens in home assistant te krijgen of is er vanuit home-assistant een koppeling mogelijk met de Tinq app?
ik heb totaal geen ervaring met home-assistent maar wil me er wel in gaan verdiepen. We hebben ook een warmtepomp en die ik wil gaan volgen/uitlezen om 'm beter in te kunnen stellen/ finetunen (daar moet dan volgens mij wel een of ander gadget aangehangen worden. is van Nefit, niet van LG)
Je hoeft niet alles voor (wellicht) de zoveelste keer uit te leggen hoor: een verwijzing ben ik ook al heel blij mee!

Wellicht staat het al ergens in het forum, heb het nog niet helemaal doorgespit...

groetjes, Anjo
Ja, via de app. Deze integratie: https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:32
fsas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 15:20:

aanvulling:
"voldoende opwek, temperatuur op max (al dan niet in turbo stand) tot max bereikt, daarna uit of voor zolang opwek voldoende is"
dat is, zolang de saldering nog geldt, niet zo handig.
(en elektrisch element: weg hogere COP)
Voldoende opwek kan die toch gwn op max tot er onvoldoende opwek is. Ik heb in HA het vermogen vd zonnepanelen gefilterd en dat resultaat is best aardig.
Maar vergis je niet, een keer een middagje zon en hij heeft max bereikt

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 12-04-2025 07:09 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@SalexSun Eens, maar als ik fsas begrijp wil hij het optimale uit de opwek & saldering halen. Dan is zoiets natuurlijk niet handig lagere COP en je gebruikt meer energie die ook weer voor andere dingen ingezet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Perkouw schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:32:
@SalexSun Eens, maar als ik fsas begrijp wil hij het optimale uit de opwek & saldering halen. Dan is zoiets natuurlijk niet handig lagere COP en je gebruikt meer energie die ook weer voor andere dingen ingezet kan worden.
Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Als ik bv 1kWh extra in de boiler pomp en deze 1 kWh ben ik vervolgens in een nacht weer kwijt dan heb ik die 1 kWh weggegooid ipv te gebruiken voor iets anders. Als de saldering er niet meer is dan is dat een ander verhaal. Als de zon schijnt gaat er dan veel energie voor ongeveer nul euro naar het net en is dat uit financieel oogpunt gezien dus nog steeds weggegooid en kan ik het beter in de boiler pompen ook al is dat wellicht vergeefs omdat het volledig op gaat aan het stilstandsverlies. Uit duurzaam oogpunt is het net wellicht beter want wie weet wie die schone energie nog kan gebruiken (ipv vuile energie).
Door het stilstandsverlies beter te weten te komen dan alleen met metingen hoop ik te bereiken dat ik het omslagpunt kan vinden: Hoeveel kWh moet ik op een zonnige dag in de boiler pompen om over het stilstandsverlies over de donkere dag heen te komen en weegt dat (financieel en duurzaam) op tegen dat stilstandsverlies. Met nog de saldering in het achterhoofd.

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
dank je wel! Ik heb nog totaal geen ervaring met github maar dat zal een kwestie van me er in verdiepen zijn hoop ik? ik zag dat er drie home assistants te koop zijn. Ik neem aan dat ik de home assistant green (de eerste op de site van Home Assistant) kan gebruiken? (en niet die in combinatie met de raspberry pi of de yellow)?

groetjes, Anjo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@fsas check vooral even hier -> Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5 als het gaat over Home Assistant. Verder is de software gratis in gebruik, maar zal je wel iets van hardware nodig hebben om dit op te draaien.Lees: je kan het op best wat hardware draaien die je allicht in thuis hebt. Docker (virtualisatie) is ook mogelijk. :)

P.s. je hoeft niet steeds af te sluiten met groetjes + naam. Op een forum als deze is dat helemaal oke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-06 20:47
fsas schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:00:

Ik heb het aan LG gevraagd maar die komen niet verder dan "nauwelijks" want hij is goed geisoleerd. En ze geven het aan ook niet te weten wat mijns inziens klinkklare onzin is want ze zijn verplicht een energielabel er aan te hangen en daarvoor moet door een (onafhankelijke) instantie het stilstandsverlies gemeten zijn. Zo'n beetje alle boilers die ik gezien heb, hebben dat stilstandsverlies in hun specificaties/datasheet staan. Maar die gegevens krijg je blijkbaar bij deze boiler niet?
iemand enig idee?
270 liter hier. Daar was ik ook nieuwsgierig naar, ook gezocht of er al mensen die een extra isolatie hebben toegevoegd, maar niets gevonden.
Behalve de afname van temperatuur in de tijd heb je ook nodig wat er gebeurd is met warm water afgifte. Daarnaast ruimte temperatuur :-).

Dat staat hieronder in een dashboard op Home Assistent (Raspberry 5).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_7jhyVSBfy1HDx9L68hJyEgPFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v3CADWN2YlZPjkiZZSP9Eilp.png?f=fotoalbum_large

Als er waterverbruik is EN de temperatuur stijgt op de warmte uitvoer van de boiler dan is het warm water (groene lijn).
De blauwe lijn is de invoer temperatuur van het water. Die gaat naar beneden als er warmte uitvoer is van de boiler, dan moet er ook weer water bij :-).
Vanwege de gelaagdheid van het water is dat niet echt zichtbaar op dat moment in de gerapporteerde temperatuur van de boiler, dat is veel trager.

[ Voor 10% gewijzigd door MartinPTweak op 12-04-2025 10:25 . Reden: lijn kleuren genoemd en wat details. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
fsas schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 07:59:
[...]

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Als ik bv 1kWh extra in de boiler pomp en deze 1 kWh ben ik vervolgens in een nacht weer kwijt dan heb ik die 1 kWh weggegooid ipv te gebruiken voor iets anders. Als de saldering er niet meer is dan is dat een ander verhaal. Als de zon schijnt gaat er dan veel energie voor ongeveer nul euro naar het net en is dat uit financieel oogpunt gezien dus nog steeds weggegooid en kan ik het beter in de boiler pompen ook al is dat wellicht vergeefs omdat het volledig op gaat aan het stilstandsverlies. Uit duurzaam oogpunt is het net wellicht beter want wie weet wie die schone energie nog kan gebruiken (ipv vuile energie).
Door het stilstandsverlies beter te weten te komen dan alleen met metingen hoop ik te bereiken dat ik het omslagpunt kan vinden: Hoeveel kWh moet ik op een zonnige dag in de boiler pompen om over het stilstandsverlies over de donkere dag heen te komen en weegt dat (financieel en duurzaam) op tegen dat stilstandsverlies. Met nog de saldering in het achterhoofd.

groetjes, Anjo
Het verlies bij stilstand is niet zo gemakkelijk te geven, omdat er div variabelen mee spelen.
Zoals Omgevings temperatuur, temperatuur van het water in de boiler
Als het verschil tussen omgeving en boiler temp groter word word het verlies ook groter.

Mijn ervaring is dat bij een ingestelde boiler temperatuur van 50 gr en ruimte temperatuur van ongeveer 20 gr. er tijdens een week afwezigheid een stroomverbruik van ongeveer 0,5kWh per dag was. ( volgende keer toch maar vakantie modus activeren 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Peterhardenberg schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 10:44:
[...]

Het verlies bij stilstand is niet zo gemakkelijk te geven, omdat er div variabelen mee spelen.
Zoals Omgevings temperatuur, temperatuur van het water in de boiler
Als het verschil tussen omgeving en boiler temp groter word word het verlies ook groter.

Mijn ervaring is dat bij een ingestelde boiler temperatuur van 50 gr en ruimte temperatuur van ongeveer 20 gr. er tijdens een week afwezigheid een stroomverbruik van ongeveer 0,5kWh per dag was. ( volgende keer toch maar vakantie modus activeren 8)7 )
Ik weet dat er verschillende variabelen meespelen maar om een energielabel te krijgen moeten fabrikanten het ding laten testen op stilstandsverlies. Dit gebeurt zover ik weet bij een omgevingstemperatuur van 15 graden en een watertemperatuur van 45 graden. En dat komt behoorlijk overeen met onze instellingen hier. 0,5 kWh per dag is niet niks inderdaad... LG kwam niet verder dan 'nauwelijks" waarbij mijn antwoord was dat dat woord wellicht gekozen was ten opzichte van oudere, slechter geïsoleerde boilers... Het is zover ik weet een A+ boiler (de 200 lt variant) dus wat dat betreft in vergelijk wel goede isolatie, maar 0,5 kWh vind ik nog steeds niet "nauwelijks"

Meten is sowieso best lastig te doen (inderdaad: tijdens vakantie wel) omdat je ook nog water tapt natuurlijk. En de temperatuur van het inkomende water varieert in de seizoenen. het is hier uit metingen gebleken dat hij best wel een tijd nodig heeft om de temperatuur gelijkmatig over de boiler te verspreiden. Daarmee bedoel ik dat de temperatuur die het water heeft (app) niet de temperatuur is die het water zou hebben als het netjes verdeeld zou zijn over de boiler. Daar is meer dan een paar uur voor nodig en dus is die waarde niet betrouwbaar als je na het avondeten nog water tapt (wat hier zeer regelmatig nog gebeurt). Dus een theoretische waarde of een waarde gemeten in een vakantie is gbehoorlijk bruikbaar voor wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Groen schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:31:
Die kan ik bevestigen.
Gisteren om 17:00 uur voor het laatst aan geweest, nu 11:45 uur nog 51,5 graden. Doel temperatuur is 56 graden. En dat is inclusief licht verbruik in de avond.
Ruimte waar hij staat is 17-18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor veel boilervaten tussen de 200 - 300 l is het genormeerde warmteverlies (EN xxx?)
tussen de 0,8 kWh/d en 1,2 kWh/d. Een std. douchebeurt is ongeveer 1 - 1,2 kWh aan warmte.

Met een wpb is dus iets van 0,30 kWh - 0,45 kWh/dag aan stroomverbruik voor stand-by te verwachten,
in de winter dan. In de zomer een stuk minder.

Bij slecht installatiewerk kan het stand-by verbruik ook verdubbelen.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 13-04-2025 13:11 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppie63
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19-05 19:22
Perkouw schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:15:
[...]

Beetje flauw: maar de handleiding al eens bekeken ;)
Ik kan het in de handleiding niet vinden iig. Iemand een idee?

Quatt Hybrid. Woning: , 2 onder 1 kap, 141 m², HR++ glas, bouwjaar 1977. Volledig geïsoleerd. Bosch HR 30 Combi, LG WH20S Toon 2 thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
noppie63 schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:51:
[...]

Ik kan het in de handleiding niet vinden iig. Iemand een idee?
Pagina 28 -> "At least annually, lift and release the lever handle on water heater to ensure the waterways are clear and the valve operates freely". Staat ook een plaatje bij hoe dit moet. :) Als je iets verder leest staat erook verder dat je er goed aan doet het luchtfilter / condensafvoer etc. te controleren met een paar plaatjes erbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
dunklefaser schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:10:
Voor veel boilervaten tussen de 200 - 300 l is het genormeerde warmteverlies (EN xxx?)
tussen de 0,8 kWh/d en 1,2 kWh/d. Een std. douchebeurt is ongeveer 1 - 1,2 kWh aan warmte.

Met een wpb is dus iets van 0,30 kWh - 0,45 kWh/dag aan stroomverbruik voor stand-by te verwachten,
in de winter dan. In de zomer een stuk minder.

Bij slecht installatiewerk kan het stand-by verbruik ook verdubbelen.
Dank je. Waar moet ik aan denken bij slecht installatiewerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

fsas schreef op zondag 20 april 2025 @ 14:13:
[...]

Dank je. Waar moet ik aan denken bij slecht installatiewerk?
In eerste instantie dingen die op termijn onnodig energie (en geld) gaan kosten.
In het algemene wpb topic vind je bijvoorbeeld iets over thermosifon (het ontbreken van ~).
Dit kan je stand-by verbruik zomaar verdubbelen.
Bij appendages zou ik bijvoorbeeld op KIWA gekeurde kranen letten (groene hendel)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
dunklefaser schreef op zondag 20 april 2025 @ 16:51:
[...]

In eerste instantie dingen die op termijn onnodig energie (en geld) gaan kosten.
In het algemene wpb topic vind je bijvoorbeeld iets over thermosifon (het ontbreken van ~).
Dit kan je stand-by verbruik zomaar verdubbelen.
Bij appendages zou ik bijvoorbeeld op KIWA gekeurde kranen letten (groene hendel)
Dat sifon zit er, dus dat is mooi. Ik zie nergens groene hendels. Ook moet ik het doen met wat er zit.... ik kan het niet zelf.
weer wat geleerd. dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:16
Ik meet het verlies hier alleen qua verbruik.

Onze wpb (200ltr) verbruikt dagelijks een verschillend aantal kWh (soms 0,8kWh, soms 2,2kWh bijvoorbeeld), maar na een dag van geen gebruik verbruikt hij vrijwel altijd 0,6kWh.
We hebben de wpb nu op 55 graden staan.

Onze eboiler (30ltr) verbruikt ongeveer 0,3kWh na een dag van geen gebruik bij 40 graden. Bij voldoende zon zetten we de boiler naar 65 graden en verdubbelt hier het verbruik na een dag geen gebruik. Ook verbruik voor verwarmen is ongeveer verdubbeld. Wel geeft het meer comfort omdat we significant meer warm water tot onze beschikking hebben.

De extra kWh's die wij verliezen leveren hier maar 5ct op en voor ons is dat extra comfort de prijs waard, maar ik zie er zelf geen financieel voordeel in om de boilers hoger te verwarmen, ook niet wanneer we nauwelijks nog iets krijgen voor wat we terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Merijn. schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:19:
[...]

Nee, correct. Ik probeer dat via Homey, maar ben het met je eens dat dit een geweldige feature in de app zou zijn, liefst in combinatie met actuele stroomprijzen/epex. Niet iedereen is nerd en ik gun mensen zoals mijn ouders dit soort voorzieningen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
HaraldBou schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:42:
[...]

Nee, correct. Ik probeer dat via Homey, maar ben het met je eens dat dit een geweldige feature in de app zou zijn, liefst in combinatie met actuele stroomprijzen/epex. Niet iedereen is nerd en ik gun mensen zoals mijn ouders dit soort voorzieningen ook.
Ik vind de dingen die je in kunt stellen via de app ook bijzonder karig. Ik heb home assistant nog niet en stel 'm op dit moment veel met de hand in. ik heb daar overdag de tijd voor en dat geldt niet voor iedereen.
Zo heb ik "ontdekt" dat als ie op "auto" staat, de warmtepomp dan wel moduleert en de boiler wilswaar minder W trekt en er daardoor langer over doet om de doeltemperatuur te bereiken, maar overall verbruikt ie dan minde W. Maar... als het temperatuursverschil (tussen huidige en doel) te groot is, gaat het elektrische element mee doen. om dat te vermijden zet ik de doeltemperatuur in stapjes hoger zodat ie in de wp blijft. Hier is dat verschil ongeveer 10 graden. Meer dan dat en het elektrische element gaat aan. Dus ik zet de doeltemperatuur op maximaal 10 graden hoger, ook al is dat lager dan de doeltemp die ik uiteindelijk wil. Ik kijk dan na verloop van tijd nog eens en als dan de huidige temperatuuromhoog is gegaan krik ik ook de doeltemperatuur op. Dit herhaal ik net zo lang tot ik de gewenste doeltemperatuur heb. ik doe dat nu met de hand (nogmaals, heb de tijd en de motivatie) maar ook dat zou toch eigenlijk automatisch moeten kunnen.
het is me overigens een raadsel waarom ie niet moduleert als je de stand "warmtepomp" kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
fsas schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:54:
[...]

Ik vind de dingen die je in kunt stellen via de app ook bijzonder karig. Ik heb home assistant nog niet en stel 'm op dit moment veel met de hand in. ik heb daar overdag de tijd voor en dat geldt niet voor iedereen.
Zo heb ik "ontdekt" dat als ie op "auto" staat, de warmtepomp dan wel moduleert en de boiler wilswaar minder W trekt en er daardoor langer over doet om de doeltemperatuur te bereiken, maar overall verbruikt ie dan minde W. Maar... als het temperatuursverschil (tussen huidige en doel) te groot is, gaat het elektrische element mee doen. om dat te vermijden zet ik de doeltemperatuur in stapjes hoger zodat ie in de wp blijft. Hier is dat verschil ongeveer 10 graden. Meer dan dat en het elektrische element gaat aan. Dus ik zet de doeltemperatuur op maximaal 10 graden hoger, ook al is dat lager dan de doeltemp die ik uiteindelijk wil. Ik kijk dan na verloop van tijd nog eens en als dan de huidige temperatuuromhoog is gegaan krik ik ook de doeltemperatuur op. Dit herhaal ik net zo lang tot ik de gewenste doeltemperatuur heb. ik doe dat nu met de hand (nogmaals, heb de tijd en de motivatie) maar ook dat zou toch eigenlijk automatisch moeten kunnen.
het is me overigens een raadsel waarom ie niet moduleert als je de stand "warmtepomp" kiest.
Ik heb de WPB nou wel op Home assistant draaien. Het valt mij wel op dat hij nu niet naar de 60 graden gaat wanneer ik de handmatige legionella run doe. Hij stopt gewoon op 58 graden en dan slaat hij uit, heel bijzonder. Wanneer ik de legionella run van de WPB zelf gebruik schiet hij zelfs standaard door naar 62,5 graden en daarna slaat hij uit in storing omdat hij te warm wordt.

Via Home Assistant kan je dus ook niet heel veel meer instellen, je kunt meer automatiseren met andere dingen in je woning, zoals je zonnepanelen of thuisbatterij. Maar alles wat je in de app kunt instellen is ook alles wat je via home assistant in kunt stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
Krisie300 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb de WPB nou wel op Home assistant draaien. Het valt mij wel op dat hij nu niet naar de 60 graden gaat wanneer ik de handmatige legionella run doe. Hij stopt gewoon op 58 graden en dan slaat hij uit, heel bijzonder. Wanneer ik de legionella run van de WPB zelf gebruik schiet hij zelfs standaard door naar 62,5 graden en daarna slaat hij uit in storing omdat hij te warm wordt.

Via Home Assistant kan je dus ook niet heel veel meer instellen, je kunt meer automatiseren met andere dingen in je woning, zoals je zonnepanelen of thuisbatterij. Maar alles wat je in de app kunt instellen is ook alles wat je via home assistant in kunt stellen.
De handmatige legionella run? Daarmee bedoel je doeltemperatuur op 60 instellen?
Of is er een update geweest? 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Groen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:28:
[...]

De handmatige legionella run? Daarmee bedoel je doeltemperatuur op 60 instellen?
Of is er een update geweest? 😁
volgens mij kun je dat nog steeds alleen maar handmatig instellen. En dan kan de doeltemperatuur op 60 graden, niet hoger. En dan stopt ie dus daarvoor. Als je de boiler naar die temp laat klimmen op de "auto" stand (niet het elektrische element) dan is de hysterese ietsje kleiner en gaat ie soms tot 59.
maar op zich ben ik daar wel tevreden mee. Volgens mij is dat afdoende om legionella te doden (handhaaft die temperatuur redelijk lang ivm stilstandsverlies als je het zo uit kient dat je niet vlak daarna veel water tapt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Krisie300 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:11:
[...]

Legionella Modus is (helaas) niet zelf aan te sturen, En kan alleen op de WPB zelf worden ingesteld.
Zie onderstaande post.
Legionella Modus instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Peterhardenberg schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:16:
[...]

Legionella Modus is (helaas) niet zelf aan te sturen, En kan alleen op de WPB zelf worden ingesteld.
Zie onderstaande post.
Ik bedoelde inderdaad hem zelf op 60 graden zetten of de boiler zijn legionella stand aan te zetten zodat hij automatisch naar de 60 graden gaat. Wanneer ik hem handmatig op 60 graden zet dan gaat hij dus naar 62,5 graden en daarna met een storing slaat hij uit. (niet volledig van spanning, puur het element/wamtepomp)
Wanneer ik home assistent gebruik of wanneer ik hem handmatig op 60 graden zet dan komt hij op elke modus niet hoger dan 58 graden. Ik vind het bijzonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsas
[...]

Zie onderstaande post.
Ik heb m uitgezet omdat ook de workaround (van de spanning afhalen) hier niet werkte. En de legionella run "verloopt"een beetje in de tijd naar achteren. En hij stond op een gegeven moment in de avond gepland en dat vond ik niet echt fijn ivm zonnepanelen.
Dus uitgezet op de boiler en elke week stel ik nu de doeltemperatuur in op 60 graden. Hij haalt dan de 60 niet maar ik vind het heet genoeg. Er wordt dan vervolgens vele uren geen water meer getapt dus op zich blijft het mijns inziens lang genoeg op hore temperatuur om legionella te doden/voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
Zie onderstaande post.
Dus de "Set" knop 3 seconden aanraken activeert/deactiveert de legionella run, maar reset ook gelijk het filter? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsas
Merijn. schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:38:
[...]

Dus de "Set" knop 3 seconden aanraken activeert/deactiveert de legionella run, maar reset ook gelijk het filter? :?
Ja, met de knop "set" kun je de legionella run aan/uit zetten (toggle). Hoe dat met de reset van het filter dan zit is mij ook niet duidelijk, maar het alert voor dat filter lijkt tijdgestuurd, niet daadwerkelijk een vuil filter. Onze vorige boiler schreeuwde na een half jaar dat het filter schoongemaakt moest worden maar dat was nog brandschoon. Je kunt ook het filter schoonmaken op het moment dat je die knop gebruikt hebt... dan zou ie toch al gereset moeten worden en heb je dat mooi afgedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
Onze boiler staat nog binnenlucht te koelen, maar ik wil deze gaan aansluiten op buitenlucht. Welke dakdoorvoer voor een plat dak raden jullie aan of hebben jullie toegepast?

De gaten zitten redelijk dicht bij elkaar dus ik was op zoek naar iets wat naar de zijkant uitblaast, zodat niet de gekoelde lucht meteen weer aangezogen wordt. Ik kon echter nog weinig geschikts vinden. Wel een kabeldoorvoer, maar die is geen 160mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenkuiper
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21-05 08:26
Wij krijgen volgende week de LG 270 liter geleverd en ik ben Bezig met voorbereiden.

Wordt de pomp geleverd met een stekker of kan ik volstaan met een kabeldoos waarop de bekabeling ingevoerd kan worden??

Anders moet ik nog een stopcontact maken nml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Durf het niet meer te zeggen maar ik heb hem aan een werkschakelaar gezet. Mede omdat ik die nog had liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 21:58
Jeroenkuiper schreef op zaterdag 10 mei 2025 @ 10:45:
Wij krijgen volgende week de LG 270 liter geleverd en ik ben Bezig met voorbereiden.

Wordt de pomp geleverd met een stekker of kan ik volstaan met een kabeldoos waarop de bekabeling ingevoerd kan worden??

Anders moet ik nog een stopcontact maken nml
Zonder stekker.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-05 22:52
Groen schreef op maandag 28 april 2025 @ 23:19:
Onze boiler staat nog binnenlucht te koelen, maar ik wil deze gaan aansluiten op buitenlucht. Welke dakdoorvoer voor een plat dak raden jullie aan of hebben jullie toegepast?

De gaten zitten redelijk dicht bij elkaar dus ik was op zoek naar iets wat naar de zijkant uitblaast, zodat niet de gekoelde lucht meteen weer aangezogen wordt. Ik kon echter nog weinig geschikts vinden. Wel een kabeldoorvoer, maar die is geen 160mm.
Bij mij heeft het bedrijf dat deze geleverd heeft de afvoer ook niet afgerond. Er zat een afvoerbuis maar deze zou condensvorming veroorzaken. Voor een nieuwe (ik denk kunstof) uitlaat vragen zijn €599?! Is dat normaal? Zeker na het al betalen van €750 installatiekosten waar ze maximaal 2 uur mee bezig zijn geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Kev!n schreef op maandag 12 mei 2025 @ 20:57:
[...]

Bij mij heeft het bedrijf dat deze geleverd heeft de afvoer ook niet afgerond. Er zat een afvoerbuis maar deze zou condensvorming veroorzaken. Voor een nieuwe (ik denk kunstof) uitlaat vragen zijn €599?! Is dat normaal? Zeker na het al betalen van €750 installatiekosten waar ze maximaal 2 uur mee bezig zijn geweest?
Dat vind ik echt bizar veel geld om een buisje te laten vervangen. De afvoerbuis veroorzaakt condens? Is dat niet ook een gekke conclusie? Condens vormt normaal door temperatuur verschillen, niet door een materiaal.

[ Voor 32% gewijzigd door Krisie300 op 13-05-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Krisie300 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 09:41:
[...]

Dat vind ik echt bizar veel geld om een buisje te laten vervangen. De afvoerbuis veroorzaakt condens? Is dat niet ook een gekke conclusie? Condens vormt normaal door temperatuur verschillen, niet door een materiaal.
Als er koude lucht door een metalen buis word geblazen krijg je de temperatuur verschillen aan de buitenkant van die metalen buis waardoor de condens ontstaat. Een kunststof buis heeft daar minder last van.
Maar hier draait de LG al enkele jaren zonder aan/afvoer kanalen probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:51
Ik zoek een warmtepompboiler die zowel op lucht/water kan verwarmen als ook op water/water kan verwarmen. Kan dat met een LG WPB?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Nee deze kan dat niet, deze doet enkel Lucht Water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jac P
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15-05 23:52
Om een of andere reden zet mijn LG WPB mijn schema uit. Dit gebeurd onregelmatig. Ik heb dit schema aangemaakt zodat de WP gaat verwarmen tijdens zonuren.

Heeft iemand enig idee hoe dit mogelijk is en wat hier aan te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
Jac P schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:21:
Om een of andere reden zet mijn LG WPB mijn schema uit. Dit gebeurd onregelmatig. Ik heb dit schema aangemaakt zodat de WP gaat verwarmen tijdens zonuren.

Heb je toevallig net op die momenten dat het schema uitgezet wordt mbv de knoppen op het display van de WPB gekeken?
Ik heb het nooit specifiek getest, maar bij mij gebeurde het ook wel in de periode dat ik in het voorbij lopen wel eens de temperatuur van het water checkte via het display...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Merijn. schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 00:10:
[...]

Heb je toevallig net op die momenten dat het schema uitgezet wordt mbv de knoppen op het display van de WPB gekeken?
Ik heb het nooit specifiek getest, maar bij mij gebeurde het ook wel in de periode dat ik in het voorbij lopen wel eens de temperatuur van het water checkte via het display...
Dit kan ik beamen inderdaad. Gebeurde bij mij net zo. Wanneer je aan het display zit valt het schema uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:59
Hij doet dit ook als de app een update gehad heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 13:01
Jac P schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:21:

Je boiler is niet door LG geüpdatet met nieuwe firmware/moederbord? Indien nee dan even contact opnemen met LG support ( ook hier in dit topic te vinden ) . Al dit soort vage problemen incl schema kwijt na update app etc wordt allemaal opgelost met nieuwe firmware…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
forzafan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 05:56:
[...]

Je boiler is niet door LG geüpdatet met nieuwe firmware/moederbord? Indien nee dan even contact opnemen met LG support ( ook hier in dit topic te vinden ) . Al dit soort vage problemen incl schema kwijt na update app etc wordt allemaal opgelost met nieuwe firmware…
Even benieuwd, wat is dan de laatste versie van de firmware?

Mijn WHS270F5, is van vorig jaar mei.

In de LG Thinq-App onder Apparaatinformatie vind ik:
  • Firmware 1
    SAA41330704.00000704.0
  • Firmware 2
    SAA37643267.00000F3B.0
Benieuwd wat jullie hebben bij wie het is geupgrade?

Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Hier ook nooit een firmware update gezien Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiYWx9E9Ye1loH_5eRnKHMF66Lk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0qHWA5nw4EbaUY4n6P3Quwbn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-06 13:01
tebogo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 13:11:
[...]

Even benieuwd, wat is dan de laatste versie van de firmware?

Mijn WHS270F5, is van vorig jaar mei.

In de LG Thinq-App onder Apparaatinformatie vind ik:
  • Firmware 1
    SAA41330704.00000704.0
  • Firmware 2
    SAA37643267.00000F3B.0
Benieuwd wat jullie hebben bij wie het is geupgrade?

Bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Sm5IfC9Kk1-GboFvLPjRAZeG7U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7nJjusA521As3Div9PvisfMp.png?f=fotoalbum_large

Hier andere firmware nummer van een up to date boiler. Update ga je ook niet zomaar krijgen via de app oid , daar moet echt iemand van LG iets voor sleutelen.
Verbaasd me dat er nog steeds boilers worden uitgeleverd met oude firmware en/of dat je zelf maar actie moet ondernemen om het op te lossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
forzafan schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:50:
[...]
[Afbeelding]

Hier andere firmware nummer van een up to date boiler. Update ga je ook niet zomaar krijgen via de app oid , daar moet echt iemand van LG iets voor sleutelen.
Verbaasd me dat er nog steeds boilers worden uitgeleverd met oude firmware en/of dat je zelf maar actie moet ondernemen om het op te lossen
Heb jij de nieuwste firmware, gekregen via LG?

Wij verschillen n.l. alleen in Firmware 2:

Bij mij:
Firmware 2
SAA37643267.00000F3B.0

versus

Bij @forzafan
Firmware 2
SAA37643267.00000FAE.0

---------------------------------------

@Jasper79
Wij verschillen dan weer in Firmware 1

Bij mij:
Firmware 1
SAA41330702.00000702.0

versus

Bij @Jasper79
Firmware 1
SAA41330704.00000704.0

Schiet mij maar lek, wat is nu de nieuwste/laatste versie 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Dat durf ik ook niet te zeggen. Zou contact opnemen met LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-05 06:10

edautz

Meten is weten.

tebogo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 17:05:
[...]

Heb jij de nieuwste firmware, gekregen via LG?

Wij verschillen n.l. alleen in Firmware 2:

Bij mij:
Firmware 2
SAA37643267.00000F3B.0

versus

Bij @forzafan
Firmware 2
SAA37643267.00000FAE.0

---------------------------------------

@Jasper79
Wij verschillen dan weer in Firmware 1

Bij mij:
Firmware 1
SAA41330702.00000702.0

versus

Bij @Jasper79
Firmware 1
SAA41330704.00000704.0

Schiet mij maar lek, wat is nu de nieuwste/laatste versie 8)7
Bij mij, geïnstalleerd in december 2024:

Firmware 1:
SAA41330704.00000704.0

Firmware 2
SAA37643267.00000FAE.0

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
edautz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Firmware 1:
SAA41330704.00000704.0

Firmware 2
SAA37643267.00000FAE.0
Hier hetzelfde en ook geïnstalleerd in december. Misschien handig om ook nog de capaciteit te vermelden, bij ons is het de grote variant van 270 liter. Zou me niet verbazen als daar een verschil in kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Ook bijzonder dat je op de website van LG niks kan vinden over bepaalde firmware. Gewoon helemaal niks. Stel voor dat je wilt downgraden, een oudere versie wilt installeren, dan kan dat dus ook niet omdat ze zelf helemaal niks aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-06 16:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

edautz schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Firmware 1:
SAA41330704.00000704.0

Firmware 2
SAA37643267.00000FAE.0
Same! Bij mij ook geinstalleerd in dezelfde periode, betreft een 270l

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Merijn. schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 09:43:
[...]

Hier hetzelfde en ook geïnstalleerd in december. Misschien handig om ook nog de capaciteit te vermelden, bij ons is het de grote variant van 270 liter. Zou me niet verbazen als daar een verschil in kan zitten.
Ik heb zelf ook de 270 liter variant.

xxx704 lijkt mij toch nieuwer dan xxxx702
en
xxx0F3B.0 lijkt mij toch nieuwer dan xxxxxFAE.0

Wordt maar is dus in combinaties mogelijk, maakt het er niet eenduidiger op... 8)7

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste