Het lijkt me best relevant. Testen heb ik uiteraard gedaan maar het verlies dat ik kan meten (met die niet zo nauwkeurige temperatuur van het water die in de app staat) zit een beetje in dezelfde orde als waarmee ik 'm op zou willen krikken. Dus dat schiet niet op want is het nou hetzelfde of is gewoon de meting niet precies genoeg omdat de temperatuur van het water niet precies genoeg wordt weergegeven (en ja, het is mijn vak dus ik weet dat ik dat kan bevechten door heel veel metingen. Dat heb ik gedaan). Moet ik 'm drie graden opkrikken? Vier? Dat verschil is niet te meten maar kan per dag over een jaar veel uitmaken.
Als ik het stilstandsverlies van deze specifieke boiler zou weten dan kom ik een stuk verder. Ik heb namelijk ook begrepen dat het meten van de stilstandsverliezen bij de fabrikant van een boiler gedaan worden bij een constante externe temperatuur van 15 graden en dat is zo ongeveer de temperatuur van het vertrek waar ie staat. Ik kan dan de "algemene" waarden tegen mijn metingen aan leggen en op die manier een en ander "ijken".
aanvulling:
"voldoende opwek, temperatuur op max (al dan niet in turbo stand) tot max bereikt, daarna uit of voor zolang opwek voldoende is"
dat is, zolang de saldering nog geldt, niet zo handig.
(en elektrisch element: weg hogere COP)
En juist met het oog op het niet "verspillen van energie (saldering) is het juist handig te weten waar het kantelpunt zit. Wellicht is het niet zo zinvol om 'm tot max op te krikken maar minder.
Als de saldering er niet meer is, is het een ander verhaal. Dan ljjkt het me inderdaad een kwestie van alle energie die je toch "over" hebt, de boiler in te gooien. Stilstandsverlies is dan niet meer relevant want anders zou je die energie die je nu daar aan besteed toch kwijt zijn.
met dank voor het meedenken!
groetjes, Anjo
[
Voor 24% gewijzigd door
fsas op 11-04-2025 15:28
]