Maar dit is voor 5 dagen he 😉revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Volgens mij is je maandverbruik heel netjes. Ik zit deze maand al op 97kWh (gezin van 4)
Subsidie is nog beschikbaar hoor, mits geïnstalleerd door een erkende installateur.Bas1980 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 17:43:
[...]
Ga ik ook doen. Wat een aanfluiting dit. Had er meer van verwacht. Voornamelijk qua investering zonder subsidie etc.
En er lekker warmpjes bij zitten.
Ik heb een eerste voorlopige COP berekenings automatisering gemaakt. De definitieve komt als ik de sensors voor de wateruitlaat heb gemaakt en de gemiddelde uitlaat water temperatuur kan bepalen. De eerste indruk is dat ik met dit weer ergens rond de 1.5 zit. Dat scheelt toch weer t.o.v. de COP 1 van de gloeispiraal. Verder zal dat veel beter worden als de buiten temperatuur stijgt. Deze ervaring heb ik ook al de laatste 3 jaar met mijn warmtepomp voor het huis.Bas1980 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 18:42:
[...]
Probeer nu eens een weekje op turbo stand. Wedden dat je plus minus hetzelfde verbruik hebt? Als je eerst 2 uur moet wachten tot de WP warmte afgeeft aan het water ben je al 1 kwh kwijt. Als die dan nog 8 minuten moet draaien voor 1 graad en, stel, je moet 11 graden opwarmen, ben je nog eens ongeveer 1 tot 1,5 kwh kwijt.
Totaal: 2 tot 2,5 kwh
Als ik in de turbomodus opwarm van 40 tot 55 kost me dat krap 45 minuten, dus ongeveer 2 kwh.
Bovenstaande gegevens komen
1 - uit je eigen berekening
2 - uit mijn daadwerkelijke verbruik
Alleen ik kom niet hoger dan 56 😂
Wat heeft dan die warmtepomp dan nog voor zin?
Eerlijk? Ik ben er klaar mee.
Ik stel netjes 54 graden in. Op turbostand, prima. Maar zodra de boiler 52 graden meet meent ie de laatste 2 graden met alleen de warmtepomp te moeten doen. Gevolg, temperatuur zakt en net als afgelopen 24 uur blijft de warmtepomp 24 uur per dag 500 watt verstoken zonder dat er warmte wordt toegevoegd aan het water.
Ik stel netjes 54 graden in. Op turbostand, prima. Maar zodra de boiler 52 graden meet meent ie de laatste 2 graden met alleen de warmtepomp te moeten doen. Gevolg, temperatuur zakt en net als afgelopen 24 uur blijft de warmtepomp 24 uur per dag 500 watt verstoken zonder dat er warmte wordt toegevoegd aan het water.
@Bas1980 maar zoals eerder gezegd al eens contact opgenomen met de verkopende partij v.d. boiler? Dat het niet werkt lijkt me inmiddels wel duidelijk en gaan we hier niet oplossen ben ik bang.
Is al gecontacteerd. Maar zowel bij LG als bij de verkopende partij is de reactietermijn langer dan wat ik zou willen.
Ik heb net een week de LG 200L boiler. Tot dusver tevreden over het verbruik maar wil toch optimaliseren met Home Assistant. En vooral de dynamische prijzen van Zonneplan.
Heeft iemand een template voor deze automatisering. Het aan/uitzetten op prijs onder bepaald marge lukt wel maar ik wil graag deze deze met de vooruitzichten de goedkoopste uren kiest. Chatgpt komt nog niet echt met een werkende oplossing.
Heeft iemand een template voor deze automatisering. Het aan/uitzetten op prijs onder bepaald marge lukt wel maar ik wil graag deze deze met de vooruitzichten de goedkoopste uren kiest. Chatgpt komt nog niet echt met een werkende oplossing.
Kev!n schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:05:
Ik heb net een week de LG 200L boiler. Tot dusver tevreden over het verbruik maar wil toch optimaliseren met Home Assistant. En vooral de dynamische prijzen van Zonneplan.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
| sensors: nordpool_kwh_goedkoopste_4_uren: friendly_name: Stroomprijs_goedkoop unique_id: id_Stroomprijs_goedkoop icon_template: >- mdi:lightning-bolt value_template: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end) or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end) or (now() >= l[2].start and now() <= l[2].end) or (now() >= l[3].start and now() <= l[3].end) }} attribute_templates: cost1: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[0].value}} / {{l[0].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[0].end.strftime("%H:%M")}} cost2: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[1].value}} / {{l[1].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[1].end.strftime("%H:%M")}} cost3: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[2].value}} / {{l[2].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[2].end.strftime("%H:%M")}} cost4: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[3].value}} / {{l[3].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[3].end.strftime("%H:%M")}} nordpool_kwh_duurste_4_uren: friendly_name: Stroomprijs_duur unique_id: id_Stroomprijs_duur icon_template: >- mdi:lightning-bolt value_template: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{ (now() >= l[20].start and now() <= l[20].end) or (now() >= l[21].start and now() <= l[21].end) or (now() >= l[22].start and now() <= l[22].end) or (now() >= l[23].start and now() <= l[23].end) }} attribute_templates: cost1: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[20].value}} / {{l[20].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[20].end.strftime("%H:%M")}} cost2: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[21].value}} / {{l[21].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[21].end.strftime("%H:%M")}} cost3: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[22].value}} / {{l[22].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[22].end.strftime("%H:%M")}} cost4: >- {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_10_0', 'raw_today')|sort(attribute='value') %} {{l[23].value}} / {{l[23].start.strftime("%H:%M")}} - {{ l[23].end.strftime("%H:%M")}} |
Ik heb een 2 tal schakelaars waarmee ik dingen aan en uit kan zetten op basis van prijs.
/f/image/fUJjNEktcwTdaJ9LuphtpF3W.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Jojan265 op 24-01-2025 15:17 ]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik heb je berichten even terug gelezen en zie nergens dat je de duct modus ook geactiveerd hebt op de wpb.Bas1980 schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 20:17:
Eerlijk? Ik ben er klaar mee.
Heb je buiten de duct aansluiting wel de wpb op duct stand staan (dus de onderste 2 knopjes op de wpb minimaal zo'n 3 seconden tegelijk indrukken totdat je ping/ping/ping hoort?
Je wpb gaat dan echt na een aantal seconden op een behoorlijk (afzuigkap achtig geluid) lucht door de wpb blazen.
Officieel is het 310 m3/uur op niet duct stand en 380 m3/uur op duct, maar voor mijn gevoel klopt die eerste waarde echt niet en is het misschien een 4e van de lucht op duct stand.
Mogelijk dat je daardoor zo slecht de eindtemperatuur haalt.
Ook is het zo dat de temperatuurmeter op de machine/app ongeveer in het midden van het vat zit. Waarschijnlijk is bovenin wel 60 graden, in het midden 56 en onderin 52.
Ook zie ik als ik de turbostand gebruik als ik snel warm water wil na een bad, dat als je hem uit zet dat de temperatuur terug loopt.
Ik denk dat het warme water wat het element maakt waarschijnlijk langs de temperatuurmeter gaat richting boven en dan lijkt het alsof het vat afkoelt als je het element stopt (van turbostand naar normale warmtepomp stand), wat niet zo is. De warmte die onderin ontwikkelt wordt stijgt naar bovenin.
Als ik 60 graden instel komt hij ook maar tot 56/57 op de meter.
In de laatste berichten zie ik ook dat mensen denken dat hij niet opwarmt omdat de temperatuur op die meter lange tijd tijdens opwarmen hetzelfde blijft.
Dit komt volgens mij door de gelaagdheid van het water.
Als ik het vat bijvoorbeeld instel op 50 graden en hij stopt met verwarmen op bijvoorbeeld 46/47 op de meter. Zodra ik water ga gebruiken komt dat van bovenuit de wpb.
Stel ik douche ongeveer de helft van het warme water op, dan geeft mijn meter bijvoorbeeld 40 graden aan, terwijl het onder de sensor in de onderste helft van de tank maar ongeveer de temperatuur is van het inkomende koude water.
Mijn volgende periode dat de boiler van mij mag opwarmen, gaat hij eerst dat onderste water wat in de wpb zit opwarmen omdat de opwarm spiraal onderin zit, dus van bijvoorbeeld 10 graden naar 40 graden. Hij is dan, zeker in de koude wintermaanden, een aantal uren aan het verwarmen zonder dat de 40 graden in het midden wordt overschreden, pas als heel de onderste helft 40 graden is gaat de temperatuur oplopen tot boven de 40 graden. Vanaf dat moment loopt de temperatuur ongeveer in 1 tempo op richting doeltemperatuur (wel weer rekening houden dat hij 3/4 graden onder de doeltemperatuur stopt omdat de sensor in het midden zit)
Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk dat sommige misschien onterecht teleurgesteld zijn.
Dit is mijn verbruik afgelopen jaar zonder januari. Deze januari zit ik tot nu toe op 72 kwh. Ik gebruik de wpb op auto stand (probeer dan het element te vermijden) of warmtepomp stand, bijna nooit op turbo.
Gezin met 2 tieners, wij douchen bijna allemaal elke dag en gemiddeld 1/2 x per week een klein bad. De juli maand ben ik op vakantie geweest.
Wpb zet ik overdag naar gewenste doeltemperatuur van die dag. Zodra opgewarmd zet ik de temp weer laag tot de volgende dag ik hem opnieuw wil opwarmen.
:strip_exif()/f/image/DfBpmxpH0O3cx3dDlxMMVNoU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Robinnoord op 27-01-2025 00:14 ]
Ik heb nu 3 dagen de LG 270 warmtepompboiler laten plaatsen.
ik ben er nog niet echt over te spreken.
Het water word naar mijn idee niet warm genoeg. Als het water 55 gr is dan zou je er de handen niet onder kunnen houden. In de keuken (pal naast de boiler) kan ik mijn handen was zonder koud water bij te mengen.
Ik heb een temperatuurmeter besteld en ga de temperatuur de komende dagen een meten.
Het water in de douche, op de eerste etage, staat op zijn heetst maar ik kan er gewoon onder. Vindt het voor mij nog niet heet genoeg. Dat was met de cv wel anders.....
De leidingen naar de douche zijn geïsoleerd. Daar kan het dus niet aan liggen.
Iemand hier ideeën over?
Ik hoor het graag
ik ben er nog niet echt over te spreken.
Het water word naar mijn idee niet warm genoeg. Als het water 55 gr is dan zou je er de handen niet onder kunnen houden. In de keuken (pal naast de boiler) kan ik mijn handen was zonder koud water bij te mengen.
Ik heb een temperatuurmeter besteld en ga de temperatuur de komende dagen een meten.
Het water in de douche, op de eerste etage, staat op zijn heetst maar ik kan er gewoon onder. Vindt het voor mij nog niet heet genoeg. Dat was met de cv wel anders.....
De leidingen naar de douche zijn geïsoleerd. Daar kan het dus niet aan liggen.
Iemand hier ideeën over?
Ik hoor het graag
@Jac P Ik weet niet of de cv nog aanwezig is. Indien ja, heb je de tapwater leiding wel gesloten staan bij de cv. Anders pakt hij een gedeelte warm water van de wpb en misschien een klein gedeelte warm via de cv (maar als de cv uit staat is dat koud water).
Ik heb de cv nog (reserve en uit) staan en spoel 1 x in de paar maanden via de cv het water door. Ik was na de spoelbeurt in het najaar vergeten de tapwater kranen weer dicht te zetten. Toen kreeg ik van de winter ook steeds lauwer water uit de warme kraan.
Ik heb de cv nog (reserve en uit) staan en spoel 1 x in de paar maanden via de cv het water door. Ik was na de spoelbeurt in het najaar vergeten de tapwater kranen weer dicht te zetten. Toen kreeg ik van de winter ook steeds lauwer water uit de warme kraan.
[ Voor 6% gewijzigd door Robinnoord op 27-01-2025 19:58 ]
Volgens mij ook; hier tot nu toe 67kWh verbruikt (gezin van 6). NB. bij ons staat de boiler op een geïsoleerde voorzolder; aanzuig van binnen & uitblaas naar buiten momenteel. Gemiddelde aanzuigtemperatuur is daardoor 16-17 graden.revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:12:
[...]
Volgens mij is je maandverbruik heel netjes. Ik zit deze maand al op 97kWh (gezin van 4)
Verbruik december: 68.58 kWh
Verbruik november: 58.76 kWh
--> februari is historisch altijd de meest ongunstige maand dus die moet nog komen
HalloRobinnoord schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:52:
[...]
Ik heb je berichten even terug gelezen en zie nergens dat je de duct modus ook geactiveerd hebt op de wpb.
Heb je buiten de duct aansluiting wel de wpb op duct stand staan (dus de onderste 2 knopjes op de wpb minimaal zo'n 3 seconden tegelijk indrukken totdat je ping/ping/ping hoort?
Je wpb gaat dan echt na een aantal seconden op een behoorlijk (afzuigkap achtig geluid) lucht door de wpb blazen.
Officieel is het 310 m3/uur op niet duct stand en 380 m3/uur op duct, maar voor mijn gevoel klopt die eerste waarde echt niet en is het misschien een 4e van de lucht op duct stand.
Mogelijk dat je daardoor zo slecht de eindtemperatuur haalt.
Ook is het zo dat de temperatuurmeter op de machine/app ongeveer in het midden van het vat zit. Waarschijnlijk is bovenin wel 60 graden, in het midden 56 en onderin 52.
Ook zie ik als ik de turbostand gebruik als ik snel warm water wil na een bad, dat als je hem uit zet dat de temperatuur terug loopt.
Ik denk dat het warme water wat het element maakt waarschijnlijk langs de temperatuurmeter gaat richting boven en dan lijkt het alsof het vat afkoelt als je het element stopt (van turbostand naar normale warmtepomp stand), wat niet zo is. De warmte die onderin ontwikkelt wordt stijgt naar bovenin.
Als ik 60 graden instel komt hij ook maar tot 56/57 op de meter.
In de laatste berichten zie ik ook dat mensen denken dat hij niet opwarmt omdat de temperatuur op die meter lange tijd tijdens opwarmen hetzelfde blijft.
Dit komt volgens mij door de gelaagdheid van het water.
Als ik het vat bijvoorbeeld instel op 50 graden en hij stopt met verwarmen op bijvoorbeeld 46/47 op de meter. Zodra ik water ga gebruiken komt dat van bovenuit de wpb.
Stel ik douche ongeveer de helft van het warme water op, dan geeft mijn meter bijvoorbeeld 40 graden aan, terwijl het onder de sensor in de onderste helft van de tank maar ongeveer de temperatuur is van het inkomende koude water.
Mijn volgende periode dat de boiler van mij mag opwarmen, gaat hij eerst dat onderste water wat in de wpb zit opwarmen omdat de opwarm spiraal onderin zit, dus van bijvoorbeeld 10 graden naar 40 graden. Hij is dan, zeker in de koude wintermaanden, een aantal uren aan het verwarmen zonder dat de 40 graden in het midden wordt overschreden, pas als heel de onderste helft 40 graden is gaat de temperatuur oplopen tot boven de 40 graden. Vanaf dat moment loopt de temperatuur ongeveer in 1 tempo op richting doeltemperatuur (wel weer rekening houden dat hij 3/4 graden onder de doeltemperatuur stopt omdat de sensor in het midden zit)
Sorry voor het lange verhaal, maar ik denk dat sommige misschien onterecht teleurgesteld zijn.
Dit is mijn verbruik afgelopen jaar zonder januari. Deze januari zit ik tot nu toe op 72 kwh. Ik gebruik de wpb op auto stand (probeer dan het element te vermijden) of warmtepomp stand, bijna nooit op turbo.
Gezin met 2 tieners, wij douchen bijna allemaal elke dag en gemiddeld 1/2 x per week een klein bad. De juli maand ben ik op vakantie geweest.
Wpb zet ik overdag naar gewenste doeltemperatuur van die dag. Zodra opgewarmd zet ik de temp weer laag tot de volgende dag ik hem opnieuw wil opwarmen.
[Afbeelding]
Wat je allemaal schrijft klinkt logisch. Voor je beeldvorming, de duct mode staat aan omdat ik een uitblaas heb gemaakt. Dit stond ook in de handleiding om dit te doen.
Sinds een dag of 2 werlt de warmtepompboiler eindelijk naar behoren. Het is ook weer wat warmer buiten en 1 keer douchen gebruikt ie om en nabij de 2 Kwh om weer warm te worden op alleen warmtepomp stand. Toevallig dat de boiler net met zijn legionella run bezig was en ik zag dat ie nu gewoon de 62 graden haalt. In feite, eind goed al goed.
Extra uitbreiding die ik vandaag realiseer is een 2e duct kit voor inname lucht aansluiten. Omdat de warmtepompboiler in een onverwarmde en niet geïsoleerde garage staat, kan het bij lagere temperaturen juist heel lang duren vooraleer de juiste temperatuur is bereikt. Ik heb nu een 200mm gat van de woonkamer naar de garage gemaakt en met 200mm buis laat ik de wpb de lucht vanuit de woonkamer aanzuigen. Zal me benieuwen hoe het dan gaat. Dit op advies van installateur/verkooppunt.
Qua aanzuiggeluid valt het echt wel mee. Dat hoor je totaal niet. En aangezien we in huis bijna geen ventilatiemogelijkheid hebben, op 1 klapraampje na, is het ook wel weer handig. Raampje open en wpb die afzuigt. Dan heb je zo nu en dan ook nog wat ventilatie wat in mijn ogen juist wel goed is.
Yep... tapwateraansluiting van cv staat dicht....Robinnoord schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:50:
@Jac P Ik weet niet of de cv nog aanwezig is. Indien ja, heb je de tapwater leiding wel gesloten staan bij de cv. Anders pakt hij een gedeelte warm water van de wpb en misschien een klein gedeelte warm via de cv (maar als de cv uit staat is dat koud water).
Tot een graad of 8 zakken voordat de WP aanslaat, is heel normaal, dit voorkomt dat de WP te vaak aanslaat .Jac P schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:05:
Waarom slaat mijn boiler niet aan?
Het water zakt tot wel 7 graden onder doeltemperatuur.
Waarom springt ie niet aan...? Kan toch niet.
[Afbeelding]
Goedemorgen, is er een zoekfunctie? Indien ja, excuus voor de vraag.
Al heel wat info hier gehaald in de voorbereiding op de aanschaf. De LG WH20S F5 200 liter staat ondertussen beneden klaar en moet komend weekend naar zolder...
Ik heb 2 dielektrische koppelingen besteld, 1 voor koud inlet en 1 voor warm outlet.
Nu zie ik dat het overdruk ventiel van messing ook zo wordt ingeschroefd, moet daar ook geen koppeling tussen?
2e vraag, waar hebben jullie de 3/4" en 1/2" condensafvoer knie en slangen vandaan?
Bedankt alvast, ook voor de andere 69 pagina's 😁
Al heel wat info hier gehaald in de voorbereiding op de aanschaf. De LG WH20S F5 200 liter staat ondertussen beneden klaar en moet komend weekend naar zolder...
Ik heb 2 dielektrische koppelingen besteld, 1 voor koud inlet en 1 voor warm outlet.
Nu zie ik dat het overdruk ventiel van messing ook zo wordt ingeschroefd, moet daar ook geen koppeling tussen?
2e vraag, waar hebben jullie de 3/4" en 1/2" condensafvoer knie en slangen vandaan?
Als je helemaal bovenin kijkt, zie je daar de zoekfunctie. Vervolgens kun je zelf aangeven of je in 'dit topic' of het forum wilt zoeken.Longdude schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:08:
Overdrukventiel heb ik inderdaad ook voorzien van een diëlektrische koppeling (https://www.techniekwebsh...06NA0rEAQYAyABEgK_avD_BwE).
Daar kun je ook hobbyen voor je condensafvoer: https://www.techniekwebsh...0dRS9EEAQYBSABEgKyAPD_BwE
Ik heb alleen op de aansluitingen een dielektrische koppeling gebruikt.Longdude schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:08:
Qua aansluit materialen heb ik het volgende gebruikt:
- Leveranciers Merk Type EAN Aantal Prijs Verzendkosten Netto
- Hornbach diaqua Flexibele aansluitslang 3/4" binnendraad x 3/4" buitendraad 70 cm 7611038472177 2 € 16,95 € 33,90
- Hornbach Ubbink Spiraalslang 1" 4047883056232 2 € 5,80 € 11,60
- Hornbach Ubbink Slangpilaar 1/2" X 25 MM 8711465100403 1 € 3,85 € 3,85
- Hornbach Ubbink Slangpilaar 3/4" x 25 mm 8711465100434 2 € 3,85 € 7,70
- Hornbach Ubbink T-stuk 25 x 25 x 25 mm 8711465100632 2 € 3,85 € 7,70
- Hornbach veporit Kogelkraan 3/4" BI x 3/4" BI 4306517556082 2 € 12,25 € 24,50
- Hornbach veporit Kogelkraan 3/4" binnendraad x 3/4" buitendraad 4306517556129 1 € 11,95 € 11,95
- TechniekWebshop Ariston D-ELEKTRISCHE KOPPELING 3/4" (2X) 3234090858457 1 € 6,95 € 7,95 € 14,90
- € 116,10
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Let op !! onderstaande kranen zijn niet bedoeld voor SWW en hebben geen KIWA keur.tebogo schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Ik heb alleen op de aansluitingen een dielektrische koppeling gebruikt.
Qua aansluit materialen heb ik het volgende gebruikt:Lukt me even niet in een tabelletje ☹️
- Hornbach diaqua Flexibele aansluitslang 3/4" binnendraad x 3/4" buitendraad 70 cm 7611038472177 2 € 16,95 € 33,90
- Hornbach veporit Kogelkraan 3/4" binnendraad x 3/4" buitendraad 4306517556129 1 € 11,95 € 11,95
- TechniekWebshop Ariston D-ELEKTRISCHE KOPPELING 3/4" (2X) 3234090858457 1 € 6,95 € 7,95 € 14,90
- € 116,10
• Hornbach veporit Kogelkraan 3/4" BI x 3/4" BI 4306517556082 2 € 12,25 € 24,50
• Hornbach veporit Kogelkraan 3/4" binnendraad x 3/4" buitendraad 4306517556129 1 € 11,95 € 11,95
Mooi lijstje dank je wel! Heb je die slangpilaar er zo ingeschoefd zonder 90gr bocht?tebogo schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:34:
[...]
Ik heb alleen op de aansluitingen een dielektrische koppeling gebruikt.
Qua aansluit materialen heb ik het volgende gebruikt:Lukt me even niet in een tabelletje ☹️
- € 116,10
Klopt, en daaraan de flexibele slang, gekoppeld met het T-Stuk, en verder verlengd tot de afvoer.. werkt prima!Longdude schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:54:
[...]
Mooi lijstje dank je wel! Heb je die slangpilaar er zo ingeschoefd zonder 90gr bocht?
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Was ik me niet van bewust. Wat kan er fout gaan?Peterhardenberg schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:03:
[...]
Let op !! onderstaande kranen zijn niet bedoeld voor SWW en hebben geen KIWA keur.
• Hornbach veporit Kogelkraan 3/4" BI x 3/4" BI 4306517556082 2 € 12,25 € 24,50
• Hornbach veporit Kogelkraan 3/4" binnendraad x 3/4" buitendraad 4306517556129 1 € 11,95 € 11,95
@tebogo
Voor drinkwater dient de installatie materialen Kiwa gecertificeerd te zijn.
Dit ivm Hygiene.
Bron van deze bewering
Loop je nu gevaar?
Geen idee
Voor drinkwater dient de installatie materialen Kiwa gecertificeerd te zijn.
Dit ivm Hygiene.
Bron van deze bewering
Loop je nu gevaar?
Geen idee
Het is verplicht vanuit regelgeving voor veilig drinkwater. Er zal naast de mogelijke gezondheidsrisico’s ook een risico zijn als je je huis verkoopt en de bouwkundige keuring noemt dit in het rapport?tebogo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:52:
[...]
Was ik me niet van bewust. Wat kan er fout gaan?
de WP boiler staat ingesteld op modus: Warmtepomp. Desondanks gebruikt hij met deze instelling dan met tijden 2,44 Kwh. Dat kan toch niet.
Wat zijn jullie ervaringen hierin..?
Dat hangt van zoveel factoren af. Hoeveel je hem gebruikt, waar hij staat etc. Kennelijk vind hij het nodig om het verwarmingselement bij te laten springen.
Wat bedoel je met 2,44 kWh. Dat je 2,44 kWh per dag hebt gebruikt.Jac P schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:35:
de WP boiler staat ingesteld op modus: Warmtepomp. Desondanks gebruikt hij met deze instelling dan met tijden 2,44 Kwh. Dat kan toch niet.
Of bedoel je 2,44 kW verbruik
2,4 kWh per dag is wel veel maar niets bijzonder bij meerdere personen in een huishouden.
In WP modus is 2,44 kW verbruik te veel, wel tijdens de legionella run kan er een afname zijn van 2,44 kW
kW is de stroom die je op een moment verbruikt.
kWh is de hoeveelheid kW die in een uur is verbruikt.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Mooi is al opgelost.Jac P schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:01:
Sorry..... mijn fout.... het was de legionella run....
Ik heb vandaag digitale temperatuurmeter binnen gekregen. Deze meet van -50 tot + 300 graden. Afwijking van max 1 graden.
Tot mijn verbazing was de temperatuur van het water in de keuken (4 m afstand van de boiler) slechts 45 graden. Dit terwijl het water in de boiler 60 graden aan gaf.
Ik heb gebeld met de leverancier en installateur. De laatste komt maandag al langs.
Ben benieuwd wat er aan de hand is en hoop dat het opgelost wordt want lekker heet douchen (etage hoger) is nu totaal onmogelijk.
Tot mijn verbazing was de temperatuur van het water in de keuken (4 m afstand van de boiler) slechts 45 graden. Dit terwijl het water in de boiler 60 graden aan gaf.
Ik heb gebeld met de leverancier en installateur. De laatste komt maandag al langs.
Ben benieuwd wat er aan de hand is en hoop dat het opgelost wordt want lekker heet douchen (etage hoger) is nu totaal onmogelijk.
Is dit je nog gelukt? ik zit met het zelfde probleem. Entitty: water_heater.boiler_tapwater kan ik niet in zo'n thermostaat card krijgen. 't Werkt niet.MartinPTweak schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:14:
Vraag over home assistant en de WH27S.
Ik gebruik deze integratie.
https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors
Ik probeer een card te maken met deze informatie erop (rechter presentatie met mooie cirkel met temperatuur en - en + voor het zetten ervan).
Daar kom ik op als ik aan de linkerkant op een card klik, actie More Info.
Hoe kan dat wat ik dan krijg op een card krijgen?
Beginnend home assistant gebruiker.....
[Afbeelding]
Nee, kan kennelijk niet omdat het type wat is gebruikt hiervoor geen thermostaat is.BladetNL schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 22:40:
[...]
Is dit je nog gelukt? ik zit met het zelfde probleem. Entitty: water_heater.boiler_tapwater kan ik niet in zo'n thermostaat card krijgen. 't Werkt niet.
Dacht nog aan een conversie/copy naar het juiste type, maar geen idee hoe dat moet/kan, en voorlopig geen tijd voor.
[ Voor 0% gewijzigd door MartinPTweak op 01-02-2025 10:27 . Reden: typo ]
2 maanden geleden schreef ik dat de LG warmtepomp 275l aanslaat buiten schema tijd om of soms helemaal niet aansloeg met koud water als resultaat. Naar meerdere klachten hebben ze de printplaat vervangen. Hierna loopt hij netjes volgens schema. Maar wat me opviel is dat in de maanden dat het kouder werd, de boiller niet meer warm genoeg wordt op de eco stand. Vandaag moest de temp van 25 graden naar 55. Hij mag van 9 tot 16.00 verwarmen. alleen op het einde van de dag was hij van die 25 graden naar amper 37 graden verwarmt met wel elk uur 500 watt gebruik. Ik moet wel zeggen dat hij in mijn bijkeuken staat, waar het maar 12 graden is. Maar dan nog zou hij toch meer moeten verwarmen in die tijd en ook op 500 watt gebruik per uur? Januari heeft hij 182.5kw verbruikt. Dat is naar mijn idee veel te hoog. Ter vergelijking in september, okotober en november was het verbruik rond de 75kw per maand. Eind december hem ik de anti legionella aangezet. Zou dit het hoge verbruik kunnnen geven? Ik ben benieuw of iemand hier ervaringen mee heeft? We zijn een gezin van 4. De kinderen gaan wel 5 dagen per week in bad en we douchen lang. Maar dat deden we ook in de maanden met veel minder verbuik. Alvast dank voor de reacties.
:strip_exif()/f/image/d1IB25rI4zhugGe5RKqluTVh.jpg?f=fotoalbum_large)
onze boiler staat in een vergelijkbare ruimte die ook niet verwarmd wordt en waar het nu dagelijks rond de 10 graden is. januari verbruik was bij ons 101 KWh.eschaaper schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:07:
2 maanden geleden schreef ik dat de LG warmtepomp 275l aanslaat buiten schema tijd om of soms helemaal niet aansloeg met koud water als resultaat. Naar meerdere klachten hebben ze de printplaat vervangen. Hierna loopt hij netjes volgens schema. Maar wat me opviel is dat in de maanden dat het kouder werd, de boiller niet meer warm genoeg wordt op de eco stand. Vandaag moest de temp van 25 graden naar 55. Hij mag van 9 tot 16.00 verwarmen. alleen op het einde van de dag was hij van die 25 graden naar amper 37 graden verwarmt met wel elk uur 500 watt gebruik. Ik moet wel zeggen dat hij in mijn bijkeuken staat, waar het maar 12 graden is. Maar dan nog zou hij toch meer moeten verwarmen in die tijd en ook op 500 watt gebruik per uur? Januari heeft hij 182.5kw verbruikt. Dat is naar mijn idee veel te hoog. Ter vergelijking in september, okotober en november was het verbruik rond de 75kw per maand. Eind december hem ik de anti legionella aangezet. Zou dit het hoge verbruik kunnnen geven? Ik ben benieuw of iemand hier ervaringen mee heeft? We zijn een gezin van 4. De kinderen gaan wel 5 dagen per week in bad en we douchen lang. Maar dat deden we ook in de maanden met veel minder verbuik. Alvast dank voor de reacties.[Afbeelding]
Heb watertemperatuur ingesteld op 50 graden (warmtepomp stand) en met 2 volwassenen en 2 pubers (elke dag douche) redden we het net als we allemaal een beetje op onze douchetijd letten. Zodra buitentemperatuur en daarmee ook de ruimte waar boiler staat kwa temp weer omhoog gaat zet ik hem meestal op 55 graden.
Water temperatuur komt over het algemeen niet lager als +- 35 graden.
Belangrijk is wel dat je duct modus aanzet voor hogere luchtdoorstroming. dit scheelt ook in het aantal defrosts wat de boiler moet uitvoeren en wat veel energie kost.
Wat doe je met uitgaande lucht? direct naar buiten is het beste, anders maak je de kamer alleen maar koeler met en de ingaande lucht van de boiler weer kouder, wat minder efficient is.
ik mag overigens wel hopen dat alle nieuw uit te leveren lg boilers inmiddels voorzien zijn van de nieuwe printplaat / firmware ( hier ook onder garantie vervangen vanwege schema problemen)
[ Voor 3% gewijzigd door forzafan op 03-02-2025 09:05 ]
@Merijn. @forzafan hartelijk dank voor de antwoorden. Dat is een stuk beter dan bij mij. Ik bedacht me zelfs dat mijn CV dan voordeliger is om weer aan te zetten ipv 180KWh gezien me dat rond de 3/4 kuub per dag kostte. Behalve dat mijn zonnepalenen nog wel compenseren. Ik had hem wel op op 58graden staan. Misschien dat dit nog wat scheelt. De aanvoer temperatuur van het water is bij ons wel zeer laag nu. 8 graden. Dat helpt niet mee natuurlijk. Hebben jullie een idee of wat bij jullie de temperatuur daarvan is? Mocht dat nu ook hetzelfde zijn ga ik Lg toch maar weer eens contacten.
Alvast dank voor jullie reactie.
Alvast dank voor jullie reactie.
@forzafan Ik vergat te melden. Ik heb inderdaad die uitgang gemonteerd en de koude lucht blaast naar buiten. Een kantekening is dat na de laatste keer dat de printplaat is vervangen hij 1 cm scheef staat tov het gat en de tussen slang heel misschien iets terug lekt. Ik dacht dat het niets is als je buiten voelt. Maar ik zou de temp eens meten overdag terwijl hij werkt in de ruimte waar hij staat. Als die heel erg zakt terwijl hij aanspringt zou dit natuurlijk ook een probleem kunnen zijn.
Hier een verbruik van 152kWh voor de maand januari. Gezin van 2 personen. Boiler staat in de garage ongestookt, volledig op buiten lucht. Bijna 5m3 warm water geproduceerd. Boiler staat op 48 graden behalve op zaterdag dan 60 graden. Boiler wordt met HA aangestuurd zodat alleen overdag water wordt verwarmd en start dynamisch zodat de helft van de opwarmcyclus omstreeks 2 uur ‘s middags is. Dit om maximaal te profiteren van zonnestroom en buitenwarmte.
Water invoer temperatuur is momenteel 7,4 graden.
Het energy gebruik lijkt veel, echter heb ik vergeleken met de kosten van gasgebruik vorig jaar januari toen ik nog met de CV ketel warm water stookte. De conclusie is dat ik de helft minder kosten heb. Daar ik op buitenlucht draai verwacht ik dat het verbruik behoorlijk zal afnemen zodra de buitentemperatuur stijgt.
Water invoer temperatuur is momenteel 7,4 graden.
Het energy gebruik lijkt veel, echter heb ik vergeleken met de kosten van gasgebruik vorig jaar januari toen ik nog met de CV ketel warm water stookte. De conclusie is dat ik de helft minder kosten heb. Daar ik op buitenlucht draai verwacht ik dat het verbruik behoorlijk zal afnemen zodra de buitentemperatuur stijgt.
130 kWh in januari hier, 5 personen. Ook wel redelijk hoog, maar hij staat dan ook standaard op 58 graden ingesteld.
Vorig jaar stuurde ik hem aan via Home Assistant en toen was het jaarverbruik bijna 1.200 kWh.
Vorig jaar stuurde ik hem aan via Home Assistant en toen was het jaarverbruik bijna 1.200 kWh.
LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)
Uiteindelijk bij Widtkamp een set 90gr bochtjes erbij aangeschaft en daar "jouw" thules ingeschroefttebogo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:51:
[...]
Klopt, en daaraan de flexibele slang, gekoppeld met het T-Stuk, en verder verlengd tot de afvoer.. werkt prima!
https://www.wildkamp.nl/p...aad-10-bar-1-x-1/15007090
Inmiddels een externe temperatuur sensor actief.
De ervaringen van deze sensor versus de interne sensor bij het vullen van het bad vandaag:
/f/image/EmhuTQpNddYtbBPN7sxjuohz.png?f=fotoalbum_large)
Hier is te zien dat de tapwater temperatuur meer en meer verschilt van de boiler sensor hoe leger de boiler met warm water raakt. Bij een warmwater vullingsgraag van 71liter van de 240liter is het verschil 49,2 graden tapwater en 16,5 graden boiler interne sensor. De koudwater temperatuur is 7,3 graden, deze is constant en zit niet in de grafiek.
De ervaringen van deze sensor versus de interne sensor bij het vullen van het bad vandaag:
/f/image/EmhuTQpNddYtbBPN7sxjuohz.png?f=fotoalbum_large)
Hier is te zien dat de tapwater temperatuur meer en meer verschilt van de boiler sensor hoe leger de boiler met warm water raakt. Bij een warmwater vullingsgraag van 71liter van de 240liter is het verschil 49,2 graden tapwater en 16,5 graden boiler interne sensor. De koudwater temperatuur is 7,3 graden, deze is constant en zit niet in de grafiek.
Even voor mijn begrip. Kun je wel stellen dat er nog een bepaalde hoeveelheid warm water in de boiler zit? Door het gebruik van warm water voor het bad daalt de (gemiddelde) temperatuur in de boiler toch gewoon. De boiler zit naar mijn weten altijd vol met water.edautz schreef op zondag 16 februari 2025 @ 19:16:
Inmiddels een externe temperatuur sensor actief.
[Afbeelding]
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
klopt helemaal. er behoort geen lucht in de boiler te zitten.ArnoudN schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Even voor mijn begrip. Kun je wel stellen dat er nog een bepaalde hoeveelheid warm water in de boiler zit? Door het gebruik van warm water voor het bad daalt de (gemiddelde) temperatuur in de boiler toch gewoon. De boiler zit naar mijn weten altijd vol met water.
Maar het koude water wat in de boiler instroomt mengt zich maar langzaam met het warme water in de boiler, daarom blijft de temperatuur van de boiler dalen na het vullen van een bad.
Heel veel reacties zitten lezen, helaas mijn probleem nog niet gevonden.
De WPB, LG270 liter, geeft regelmatig geen water. Als je de warm water kraan open doet komt er gewoon niets uit. Koud uiteraard wel enz.
Van alles getest en gedaan, maar niets dat duidelijke oorzaak geeft. Soms na een paar minuten en vanochtend pas na 20 minuten dat er iets op gang komt. Meestal een eerst dun straaltje en dan langzaam opbouwend tot normaal. Water is dan gewoon heet, diagnose zegt niets aan de hand etc.
Iemand suggesties??
De WPB, LG270 liter, geeft regelmatig geen water. Als je de warm water kraan open doet komt er gewoon niets uit. Koud uiteraard wel enz.
Van alles getest en gedaan, maar niets dat duidelijke oorzaak geeft. Soms na een paar minuten en vanochtend pas na 20 minuten dat er iets op gang komt. Meestal een eerst dun straaltje en dan langzaam opbouwend tot normaal. Water is dan gewoon heet, diagnose zegt niets aan de hand etc.
Iemand suggesties??
Heb je dit bij alle warmwater kranen of alleen bij één?EBlackbird schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:57:
Iemand suggesties??
Heb je misschien er nog een mengkraan tussen zitten?
Hoelang staat de boiler? Heb je dielectrische koppelingen?EBlackbird schreef op maandag 17 februari 2025 @ 18:57:
Iemand suggesties??
Zonder deze koppelingen kan er vervuiling optreden die een leiding kunnen verstoppen na verloop van tijd.
Ik heb om te meten hoeveel warm water er in de boiler vloeit een flow sensor in de inlaat laten plaatsen. Deze flow sensor kan ook volume meten. Ik laat de boiler overdag opwarmen. Als deze klaar is met opwarmen dan weet ik dat de boiler met 270 liter warm water gevuld is.ArnoudN schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:12:
[...]
Even voor mijn begrip. Kun je wel stellen dat er nog een bepaalde hoeveelheid warm water in de boiler zit? Door het gebruik van warm water voor het bad daalt de (gemiddelde) temperatuur in de boiler toch gewoon. De boiler zit naar mijn weten altijd vol met water.
Door de gelaagdheid van het water constateer ik dat ik de boiler vrij leeg kan trekken voordat de tap water temperatuur scherp daalt. https://klimaatproductenk...rming/gelaagdheid-boiler#
Ik ben nog aan het bepalen waar de interne temperatuur sensor zit. https://klimaatproductenk...-temperatuursensor-boiler.
Als het buiten warm wordt zal ik de boiler na het vullen van het bad eens helemaal leeg trekken om de bepalen bij welke vullingsgraad van warmwater de taptemperatuur niet meer acceptabel is. Doe ik nu niet omdat mijn boiler de buitenlucht voor de compressor gebruikt.
Als ik dit laatste heb bepaalt zal ik dit tezijnertijd posten.
Bij alle kranen, overal in het huis.
Zit geen mengkraan tussen.
Is bijna iedere ochtend en overdag zo nu en dan.
Zit geen mengkraan tussen.
Is bijna iedere ochtend en overdag zo nu en dan.
Hij staat 3 weken nu, met de overgangskoppelingen geïnstalleerd door een installateur. Maar die loopt ook vast bij LG nu.Peterhardenberg schreef op maandag 17 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Hoelang staat de boiler? Heb je dielectrische koppelingen?
Zonder deze koppelingen kan er vervuiling optreden die een leiding kunnen verstoppen na verloop van tijd.
3 weken, dan maar snel de installateur het laten oplossen, Zelf niet aan gaan zitten,EBlackbird schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:29:
[...]
Hij staat 3 weken nu, met de overgangskoppelingen geïnstalleerd door een installateur. Maar die loopt ook vast bij LG nu.
Zit er ergens een slang dubbel? inlaat combinatie met een dicht kraantje?
Het klopt in ieder geval niet, en het kan dus geen vuil zijn.
Klus voor de installateur.
Klopt, installateur is ook druk bezig. Heeft ook alles nagelopen, idd de inlaatcombi al vervangen etc. Maar ook hij krijgt ff geen werkend antwoord bij LG.... Alles in heel goed contact dus met mijn installateur!Peterhardenberg schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 09:43:
[...]
3 weken, dan maar snel de installateur het laten oplossen, Zelf niet aan gaan zitten,
Zit er ergens een slang dubbel? inlaat combinatie met een dicht kraantje?
Het klopt in ieder geval niet, en het kan dus geen vuil zijn.
Klus voor de installateur.
Maar hoopte dat iemand hier hetzelfde had meegemaakt.... (hoop ik nog steeds, dan is er mogelijk een bruikbare oplossing).
Ik heb dit alleen in het begin gehad, maar toen zat er een foutje in de mengkraan van mijn douchekraan. Daar moesten nog een paar dopjes in waardoor het warme water met het koude kon mengen.EBlackbird schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 10:53:
[...]
Klopt, installateur is ook druk bezig. Heeft ook alles nagelopen, idd de inlaatcombi al vervangen etc. Maar ook hij krijgt ff geen werkend antwoord bij LG.... Alles in heel goed contact dus met mijn installateur!
Maar hoopte dat iemand hier hetzelfde had meegemaakt.... (hoop ik nog steeds, dan is er mogelijk een bruikbare oplossing).
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Bij mij komt er echt helemaal geen water uit. Niet in de gewone wastafel kraan, douche, keuken, etc... Nergens een druppel.ArnoudN schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:16:
[...]
Ik heb dit alleen in het begin gehad, maar toen zat er een foutje in de mengkraan van mijn douchekraan. Daar moesten nog een paar dopjes in waardoor het warme water met het koude kon mengen.
na een x aantal minuten 10 tot 20 (als je de kraan gewoon op zijn heetst open laat staan) komt er ineens een druppeltje.... dan een potloodstraaltje en dan... een minuut later sputterdesputter de volle lading heet water.
Net of er een klep dicht zit in de boiler. Inlaatcombi is dus al vervangen en zit de juiste kant op.
Wat de installateur even kan doen, is de boiler even afkoppelen en de koudwater aanvoer even op de heetwater leiding zetten. Als het dan niet gebeurd, weet hij zeker dat het in de boiler zit. Als het dan ook gebeurd, weet je zeker dat het ergens in de leidingen zit.EBlackbird schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:55:
[...]
Bij mij komt er echt helemaal geen water uit. Niet in de gewone wastafel kraan, douche, keuken, etc... Nergens een druppel.
na een x aantal minuten 10 tot 20 (als je de kraan gewoon op zijn heetst open laat staan) komt er ineens een druppeltje.... dan een potloodstraaltje en dan... een minuut later sputterdesputter de volle lading heet water.
Net of er een klep dicht zit in de boiler. Inlaatcombi is dus al vervangen en zit de juiste kant op.
Misschien is er al wel over gesproken en lees ik erover heen... Maar heb je al eens alle kranen in huis of dat leidingsysteem open gehad tegelijkertijd? Het kan zijn dat er toch ergens lucht in de leidingen zit wat er niet uit wil. Ik had hetzelfde. Koud water kwam goed uit de kraan, al het mengwater/warm water kwam niet, af en toe wat druppels/sputters.EBlackbird schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:55:
[...]
Bij mij komt er echt helemaal geen water uit. Niet in de gewone wastafel kraan, douche, keuken, etc... Nergens een druppel.
Dus je kan eventueel nog proberen alle kranen in huis tegelijkertijd open te zetten.
Ook getest, maakt allemaal niet uit. Zelfs in de kraan geblazen om te kijken of ik met tegendruk een klep kon forceren ofzo, allemaal geen oplossing. Als ik de aftap kraan direct aan de boiler (warme kant) open draai komt er niets uit zelfs... zit dus echt aan boiler kant.Krisie300 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 07:27:
[...]
Misschien is er al wel over gesproken en lees ik erover heen... Maar heb je al eens alle kranen in huis of dat leidingsysteem open gehad tegelijkertijd? Het kan zijn dat er toch ergens lucht in de leidingen zit wat er niet uit wil. Ik had hetzelfde. Koud water kwam goed uit de kraan, al het mengwater/warm water kwam niet, af en toe wat druppels/sputters.
Dus je kan eventueel nog proberen alle kranen in huis tegelijkertijd open te zetten.
nog maar eens een rare vraag, komt er wel water in de boiler?EBlackbird schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 08:41:
[...]
Ook getest, maakt allemaal niet uit. Zelfs in de kraan geblazen om te kijken of ik met tegendruk een klep kon forceren ofzo, allemaal geen oplossing. Als ik de aftap kraan direct aan de boiler (warme kant) open draai komt er niets uit zelfs... zit dus echt aan boiler kant.
@EBlackbird zou het kunnen dat de boiler lekt, bijv via de T&P klep, waardoor de boiler niet helemaal vol is.
Als je dan de kraan open zet zal de boiler zich eerst moeten vullen voordat het water uit de kraan komt
Als je dan de kraan open zet zal de boiler zich eerst moeten vullen voordat het water uit de kraan komt
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ja, want koud water gaat pas weer lopen (hoorbaar) als warmwater gegeven wordt.Peterhardenberg schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:00:
[...]
nog maar eens een rare vraag, komt er wel water in de boiler?
Dan zou ik koud water moeten horen lopen, dat gebeurt niet. Koud water gaat pas weer lopen als ook warm water gaat lopen.SalexSun schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:26:
@EBlackbird zou het kunnen dat de boiler lekt, bijv via de T&P klep, waardoor de boiler niet helemaal vol is.
Het lijkt haast of er een klep op de warmwater uitlaat zit die open of dicht gaat. Maar zover ik kan vinden in de schema's zitten daar geen kleppen.
Het is en blijft een bijzonder probleem. Ik heb het nu alweer bijna 20 uur niet, gisteren had ik het smorgens vroeg en in de middag.
Diagnose in de app zet alles op goed, al gekeken of ik verbanden zie tussen wanneer de compressor loopt en klaar is en stoppen van water, ook niet. Tijdstip ook niet... totale willekeur....
Hoop dat LG met iets gaat komen ondertussen.... Als ik weet wat he is/was zal ik dat hier ook vermelden uiteraard.
Ben nu wel erg benieuwd @EBlackbird naar installatie foto's of daar wat op te zien is
Perkouw schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:23:
Ben nu wel erg benieuwd @EBlackbird naar installatie foto's of daar wat op te zien is
:strip_exif()/f/image/mt83VUZIkkOY1UU8zsPigeal.jpg?f=fotoalbum_large)
De afsluitkraan zit dus op de warme uitgang. Ook uit die aftapkraan komt geen water... (Uiteraard wel als hij het weer gewoon doet)
Wat doet de watermeter op moment dat je de kraan opent en er nog geen water uit komt?
Heeft niks met het het probleem te maken, maar zit er nu een ontluchter op de afvoer voor het condenswater?EBlackbird schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:38:
[...]
[Afbeelding]
De afsluitkraan zit dus op de warme uitgang. Ook uit die aftapkraan komt geen water... (Uiteraard wel als hij het weer gewoon doet)
Denk ook niet dat dit bijdraagt aan het oplossen van je probleem maar ehm. Moet die 2e condensafvoer niet gewoon aangesloten zijn, hij zit er niet voor niets. Net als die TP valve. . .die wil je wel aangesloten hebben op het riool lijkt me.EBlackbird schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:38:
[...]
[Afbeelding]
Tweede condensafvoer is bij mij ook niet aangesloten.Perkouw schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:18:
[...]
Denk ook niet dat dit bijdraagt aan het oplossen van je probleem maar ehm. Moet die 2e condensafvoer niet gewoon aangesloten zijn, hij zit er niet voor niets. Net als die TP valve. . .die wil je wel aangesloten hebben op het riool lijkt me.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Niets.... Er stroomt geen water door de koude aanvoer leiding op dat moment.Jasper79 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:58:
Wat doet de watermeter op moment dat je de kraan opent en er nog geen water uit komt?
Oké dan hoeft de boiler dus niet eerst vol te lopen zoals iemand eerder dacht
Ik heb het gevonden, vanmiddag weer geen water. Ben de boel los gaan halen van de boiler.
Wat blijkt, de uitblaas is zo koud dat de aanvoer leiding bevriest (zitten stuk uit de buurt). Komen ijs blokken uit de leiding zetten.
Installateur gaat de leidingen omleggen en via de warme kant laten lopen.
Bedankt allemaal voor meedenken. Dat de uitblaas (die naar buiten loopt grotendeels) nog voldoende koude had om leidingen te bevriezen stond ik nog verrast van.
Wat blijkt, de uitblaas is zo koud dat de aanvoer leiding bevriest (zitten stuk uit de buurt). Komen ijs blokken uit de leiding zetten.
Bedankt allemaal voor meedenken. Dat de uitblaas (die naar buiten loopt grotendeels) nog voldoende koude had om leidingen te bevriezen stond ik nog verrast van.
Wat een toeval dat je dat hebt gevonden, Dit ga ik heel goed onthouden.EBlackbird schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:43:
Ik heb het gevonden, vanmiddag weer geen water. Ben de boel los gaan halen van de boiler.
GEEN LEIDINGEN VOOR DE UITBLAAS.
Dus soms wel water en ff later geen water meer
@EBlackbird zou je nog eens betere fotos van de di-elektrische koppelingen willen maken. Ik ben deze niet eerder tegengekomen, en twijfel een beetje of het wel in orde is (messing op ijzer). Maar als het dat wel is heb ik toch serieuze interesse
Zie mijn ervaring met andere koppelingen
https://gathering.tweaker...message/77709820#77709820
Zie mijn ervaring met andere koppelingen
https://gathering.tweaker...message/77709820#77709820
[ Voor 20% gewijzigd door SalexSun op 20-02-2025 05:38 ]
Ai ai, dat is een flink thermosifon wat je daar hebt.EBlackbird schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 17:38:
[...]
[Afbeelding]
Zou je een foto kunnen plaatsen van de huidige situatie? Ben wel benieuwd om wat voor afstanden het gaat.EBlackbird schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:43:
Hier blaast de wpb namelijk ook langs diverse waterleidingen (zowel tapwater als verwarming)...
Hallo, ik denk er ook aan om een warmtepompboiler van LG aan te schaffen. Nu heb ik een vraag. De boiler moet bij mij naar zolder via een vlizotrap die ik los ga halen, omdat het anders niet gaat passen in de breedte. Hebben jullie tips hoe ik het op zolder kan krijgen?
Tillen!Julia13 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:43:
Hallo, ik denk er ook aan om een warmtepompboiler van LG aan te schaffen. Nu heb ik een vraag. De boiler moet bij mij naar zolder via een vlizotrap die ik los ga halen, omdat het anders niet gaat passen in de breedte. Hebben jullie tips hoe ik het op zolder kan krijgen?
Maar meet eerst eens of het überhaupt past en of de vloer ik neem aan dat deze van hout is een gewicht van ruim 250 kilo kan hebben. Meestal als er een vlizotrap is het plafond ook niet heel erg hoog. Past het simpelweg wel in de ruimte waar je hem wil hebben staan.
Oh huh, kan dat geen kwaad? Zit er toch niet voor niets zou je zeggen. . .revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:20:
[...]
Tweede condensafvoer is bij mij ook niet aangesloten.
WPB weegt 110 kg daar komt 200 of 270 liter water bij dat maakt totaal geen 250 maar 310 of 380 KGDaf11 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Tillen!
Maar meet eerst eens of het überhaupt past en of de vloer ik neem aan dat deze van hout is een gewicht van ruim250 kilo
kan hebben. Meestal als er een vlizotrap is het plafond ook niet heel erg hoog. Past het simpelweg wel in de ruimte waar je hem wil hebben staan.
Geen praktische plaats om deze op een zoldertje neer te zetten via een vlizotrap.
Mocht je toch deze plaats willen gebruiken, dan 4 sterke mannen personen met sterke hijsbanden om de WPB op zolder omhoog trekken.
Wel bij de legionella runLongdude schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:14:
[Afbeelding]
Is dit een normaal beeld?
Stand warmtepomp, met pieken van 2500W?
Denk eerder dat het defrosts zijn, bij legionella run zal je zien dat hij gelijk en constant 2500w trekt.
wel apart dat je met dit weer zoveel defrosts hebt. Gebruik je duct modus? (Hogere ventilator snelheid) en blaas je lucht naar buiten of in de ruimte?Longdude schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:14:
[Afbeelding]
Lijkt erop dat hij in warmtepomp modus staat, in deze stand draait de compressor harder heb en krijg je bij een aanzuigtemperatuur onder +/- de 10c last van defrosts.Longdude schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 10:14:
[Afbeelding]
Had hier ook last van (de LG staat bij ons in een onverwarmde garage) , inmiddels heb ik de DUCT modus aan en draai ik onder de 10c op stand automatisch, de compressor draait dan rustiger en van defrosts heb ik nauwelijks meer last
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 09-03-2025 09:06 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Alleen dan wel opletten, als de doeltemperatuur te ver afwijkt van de actuele temperatuur, dat dan het electrische element mee aan gaatrevolution-nl schreef op zondag 9 maart 2025 @ 09:05:
[...]
Lijkt erop dat hij in warmtepomp modus staat, in deze stand draait de compressor harder heb en krijg je bij een aanzuigtemperatuur onder +/- de 10c last van defrosts.
Had hier ook last van (de LG staat bij ons in een onverwarmde garage) , inmiddels heb ik de DUCT modus aan en draai ik onder de 10c op stand automatisch, de compressor draait dan rustiger en van defrosts heb ik nauwelijks meer last
Ik heb een kleine zolder boven de keuken waar ik de 270L naar boven heb gehesen met een handtakel (met zo’n ketting eraan) en twee spanbanden om de boiler heen. Met twee man prima te doen, daarna naar de plek “wandelen”.Julia13 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:43:
Aanvulling: ik heb ook de vlizotrap verwijderd en de vloer van de zolder versterkt. Takel aan een houten constructie gehangen.
[ Voor 9% gewijzigd door juliorapido op 17-03-2025 19:29 ]
Hallo allen,
Ik heb zeer veel interesse in de betreffende LG maar ik ben nieuwsgierig, is er een mogelijkheid om hem meer op stroom te laten regelen? Zodat bij eventueel veel zon, de warmte spiraal juist aangesproken word?
Hoor graag van jullie antwoord.
Ik heb zeer veel interesse in de betreffende LG maar ik ben nieuwsgierig, is er een mogelijkheid om hem meer op stroom te laten regelen? Zodat bij eventueel veel zon, de warmte spiraal juist aangesproken word?
Ik doe dat via Home Assistant, ik zet het setpoint op 48 graden en afhankelijk van de stroomprijs zet ik hem op 54 of 60 graden. Eventueel kun je inderdaad ook van mode wisselen dus niet alleen warmtepomp maar ook Performance (ga er vanuit dat dat de boost mode is)
LG staat op zolder, binnen temperatuur daar is tussen 15 en 20 graden. Geen duct modus, en legionella run heb ik uitstaan, die doe ik zelf elke week overdag als de zon schijnt op de panelen.forzafan schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:59:
[...]
wel apart dat je met dit weer zoveel defrosts hebt. Gebruik je duct modus? (Hogere ventilator snelheid) en blaas je lucht naar buiten of in de ruimte?
Dit is het beeld in auto modus als de boiler van ca 47 naar setpoint 53gr gaat:
:strip_exif()/f/image/mUi6t4cc1mvzWTs1qK0WWVub.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds november dat de monteur was geweest om de printplaat te vervangen gebruikt de boiler ongeveer 100% meer energie, van 80 a 100 Kwh per maand naar 160a180KWh per maand. Als ik nu ook het probleem lees van de bevroren leidingen denk ik dat deze kou mij ook parten speelde. De dunwandige flexibele slang was na verplaatsen gescheurd en lekte lucht in deze kleine nis. Nu heb ik gewoon zelf een buis geprint van 5mm dik tot door de muur 3mm dik PETG. Doordat er lucht in zit is die ook issolerend. Ik moet wel zeggen dat hij van de 160mm naar 150mm verloopt. Maar gezien de afstand maar 40cm bedraagd denk ik niet dat dit problematisch is. Ik ben benieuwd of mijn verbruik nu weer terug gaat naar de 80 a 100 KWh per maand. De steigende buitentemperaturen gaan daar natuurlijk ook bij helpen. Mocht iemand ook zo een buis willen kun je me gerust benaderen om hem te printen. Ik zou laten weten of het de oplossing is.:strip_exif()/f/image/TfrfAKOAPFAQBDpMN7oHBMWi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2kxI6StgDKJcgy8jnQTRyhPG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PDHxXnlopwaeHZAIsKqZnVf9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TfrfAKOAPFAQBDpMN7oHBMWi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2kxI6StgDKJcgy8jnQTRyhPG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PDHxXnlopwaeHZAIsKqZnVf9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hPGCaEI6YOYAmXZvi7ZsBMPv.jpg?f=fotoalbum_large)
@eschaaper Knap gedaan met die krappe plaatsing, zo krap ik heb ik het nog niet eerder gezien!Perkouw schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:12:
[...]
Oh huh, kan dat geen kwaad? Zit er toch niet voor niets zou je zeggen. . .
En zoals ik eerder hier heb gevraagd (zie quote): kan het kwaad om maar één van de afvoeren aan te sluiten? Los van het feit dat ik soms zie dat er geen aansluiting is op de T&P relief valve, wat me niet de bedoeling lijkt
@Perkouw Hartelijk dank! Ja ik had geluk dat het precies paste, of nou ja ik had het wel gemeten. Maar een gedeelte van het deurkozijn moest nog weg gehaald worden om hem erin te schuiven. Hij staat in de bijkeuken die dan wel 20m2 is. Ik heb een soort van rooster geprint waardoor je het leidingwerk niet ziet. Maar het staat al een half jaar zo en het werkt goed. Ik heb een afvoerbuisomhoog staan met 3 y koppelingen waar alle drie de slangen in hangen. Ik heb gewoon van die slangen voor een waterpomp op de afvoeren geplaatst. Verder is hij aangesloten met flexibele leidingen, waardoor ook die diëlektrische koppeling niet nodig zou zijn. Ik heb ook nog geen roestwater, dus dat gaat goed denk ik.
Kan met Home Assistant, maar ook met Homey. Wij sturen hem zelf dmv tijd aan met Homey, maar zou natuurlijk net zo goed kunnen dmv een trigger via powerbythehour.Tunestwo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 06:29:
Hallo allen,
Interesse? Evt een pb sturen.
Okey dankjewel voor de info, maar het is niet dat je specifiek aantal wattage extra erin kan zetten zodat als je terug levert naar het net, dat je dat bij precies kan opheffen?Jasper79 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:24:
Ik doe dat via Home Assistant, ik zet het setpoint op 48 graden en afhankelijk van de stroomprijs zet ik hem op 54 of 60 graden. Eventueel kun je inderdaad ook van mode wisselen dus niet alleen warmtepomp maar ook Performance (ga er vanuit dat dat de boost mode is)
BP gestuurd!Kan met Home Assistant, maar ook met Homey. Wij sturen hem zelf dmv tijd aan met Homey, maar zou natuurlijk net zo goed kunnen dmv een trigger via powerbythehour.
Interesse? Evt een pb sturen.
Nee er zit geen sturing daarop. Eventueel wel WP ca 600W of performance 2000W meen ik
Ik heb vandaag mijn WPB 270 Ltr binnen gekregen, mijn vraag is nu hoe hebben jullie het met de installatie gedaan.. Zelf gedaan of door een installateur.
En indien zelf gedaan hoe zit het dan met de Subsidie die je kunt krijgen.
voor de doe het zelvers onder ons een vraag, wat zijn de leiding diktes die gebruikt zijn voor aanvoer koud water en de aansluiting naar het warm water systeem?.
En indien zelf gedaan hoe zit het dan met de Subsidie die je kunt krijgen.
voor de doe het zelvers onder ons een vraag, wat zijn de leiding diktes die gebruikt zijn voor aanvoer koud water en de aansluiting naar het warm water systeem?.