Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20-08 10:24
Peterhardenberg schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:11:
[...]

Hoe doe je een handmatige legionella run?
Als ik de temperatuur op 60 gr zet verwarmt de boiler niet verder dan 58,5 gr. en deze temperatuur word ook geen 2 uur vast gehouden.
Het zou voor mij een goede manier zijn om zelf te bepalen op welk moment de legionella run word gedaan.
Ik heb de legionella run zelf uitgezet en en stel hem nu dus zelf in op 60°C. Omdat ik dezelfde storing heb dat de boiler niet stopt bij 60°C laat ik mijn Home Assistant de boiler pas weer in de vakantiestand zetten wanneer het water 61,5°C is. Dit omdat ik bij 62°C de melding van de storing krijg, die omzeil ik dus mooi op deze manier. De boiler blijft dan inderdaad moeizaam een langere tijd boven de 60°C.

Het is sowieso wel bijzonder dat het water maar tot 60°C verwarmt kan worden wanneer de bacterie dan pas dood gaat. Lijkt mij logischer om het softwarematig om te krikken naar bijvoorbeeld 65°C zodat de bacterie zeker weten weg is, liever een iets hogere stroom rekening dan de bacterie in het water.

Ik heb trouwens nooit een correct werkende boiler gehad, vanaf het begin had ik al de foutmelding bij de eerste legionella run. Inmiddels de boiler iets langer dan een jaar in gebruik en het gaat nog altijd super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:22

Perkouw

Moderator General Chat
@Krisie300 Vziw gaat de Legionella run boven de 60 graden, al kan je zelf de doeltemperatuur inderdaad niet hoger zetten dan 60. Of begrijp ik jou/jullie verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
Krisie300 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb de legionella run zelf uitgezet en en stel hem nu dus zelf in op 60°C. Omdat ik dezelfde storing heb dat de boiler niet stopt bij 60°C laat ik mijn Home Assistant de boiler pas weer in de vakantiestand zetten wanneer het water 61,5°C is. Dit omdat ik bij 62°C de melding van de storing krijg, die omzeil ik dus mooi op deze manier. De boiler blijft dan inderdaad moeizaam een langere tijd boven de 60°C.

Het is sowieso wel bijzonder dat het water maar tot 60°C verwarmt kan worden wanneer de bacterie dan pas dood gaat. Lijkt mij logischer om het softwarematig om te krikken naar bijvoorbeeld 65°C zodat de bacterie zeker weten weg is, liever een iets hogere stroom rekening dan de bacterie in het water.

Ik heb trouwens nooit een correct werkende boiler gehad, vanaf het begin had ik al de foutmelding bij de eerste legionella run. Inmiddels de boiler iets langer dan een jaar in gebruik en het gaat nog altijd super!
als ik even google raadpleeg, krijg ik dit:

Doding bij hoge temperaturen:
Bij 55°C sterft legionella binnen enkele uren, bij 60°C binnen 30 minuten en bij 70°C onmiddellijk.

dus een max temperatuur van 60 graden zou meer als afdoende moeten zijn (in mij beleving)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisie300
Perkouw schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:16:
@Krisie300 Vziw gaat de Legionella run boven de 60 graden, al kan je zelf de doeltemperatuur inderdaad niet hoger zetten dan 60. Of begrijp ik jou/jullie verkeerd?
Dan vergis ik mij daarin. Mijn boiler heeft de legionella run nooit gedaan zonder storing aan te geven omdat hij te warm wordt, 62,5 °C. Daarna schakelt hij gewoon op slaapstand. Ik had dus verwacht dat de doeltemperatuur van 60°C ook de temperatuur van de legionella run zou zijn en dat hij door die storing die ik heb te warm zou zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
forzafan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

als ik even google raadpleeg, krijg ik dit:

Doding bij hoge temperaturen:
Bij 55°C sterft legionella binnen enkele uren, bij 60°C binnen 30 minuten en bij 70°C onmiddellijk.

dus een max temperatuur van 60 graden zou meer als afdoende moeten zijn (in mij beleving)
Je hebt helemaal gelijk!

Dus @Peterhardenberg , als je de automatische legionella run uit zet en hem dan handmatig 1x per week naar de 60°C zet dan zou je geen probleem moeten hebben. Of je moet dit dus automatiseren via bijvoorbeeld Home Assistant om dit op die manier te doen.

Zie onderstaand ook de tekst van het RIVM. Zou allemaal veilig moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hvkVcdqcxgJCsDOZeG8Iz8RPJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0hXIySUZr6lX3HLVXzRdNnR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
Krisie300 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!

Dus @Peterhardenberg , als je de automatische legionella run uit zet en hem dan handmatig 1x per week naar de 60°C zet dan zou je geen probleem moeten hebben. Of je moet dit dus automatiseren via bijvoorbeeld Home Assistant om dit op die manier te doen.

Zie onderstaand ook de tekst van het RIVM. Zou allemaal veilig moeten zijn.

[Afbeelding]
Bedankt voor de info, dan zit ik al helemaal veilig zonder legionella run, standaard staat de temperatuur op 50 Gr, als de PV panelen over productie hebben Laat ik Homey de temperatuur op 60 gr zetten, Meeste dagen is de temperatuur dus enkele uren boven de 55 gr. in de winter de legionella maar weer aan zetten.
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste