Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06:58
Peterhardenberg schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 08:11:
[...]

Hoe doe je een handmatige legionella run?
Als ik de temperatuur op 60 gr zet verwarmt de boiler niet verder dan 58,5 gr. en deze temperatuur word ook geen 2 uur vast gehouden.
Het zou voor mij een goede manier zijn om zelf te bepalen op welk moment de legionella run word gedaan.
Ik heb de legionella run zelf uitgezet en en stel hem nu dus zelf in op 60°C. Omdat ik dezelfde storing heb dat de boiler niet stopt bij 60°C laat ik mijn Home Assistant de boiler pas weer in de vakantiestand zetten wanneer het water 61,5°C is. Dit omdat ik bij 62°C de melding van de storing krijg, die omzeil ik dus mooi op deze manier. De boiler blijft dan inderdaad moeizaam een langere tijd boven de 60°C.

Het is sowieso wel bijzonder dat het water maar tot 60°C verwarmt kan worden wanneer de bacterie dan pas dood gaat. Lijkt mij logischer om het softwarematig om te krikken naar bijvoorbeeld 65°C zodat de bacterie zeker weten weg is, liever een iets hogere stroom rekening dan de bacterie in het water.

Ik heb trouwens nooit een correct werkende boiler gehad, vanaf het begin had ik al de foutmelding bij de eerste legionella run. Inmiddels de boiler iets langer dan een jaar in gebruik en het gaat nog altijd super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:46

Perkouw

Moderator General Chat
@Krisie300 Vziw gaat de Legionella run boven de 60 graden, al kan je zelf de doeltemperatuur inderdaad niet hoger zetten dan 60. Of begrijp ik jou/jullie verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-10 08:16
Krisie300 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:04:
[...]

Ik heb de legionella run zelf uitgezet en en stel hem nu dus zelf in op 60°C. Omdat ik dezelfde storing heb dat de boiler niet stopt bij 60°C laat ik mijn Home Assistant de boiler pas weer in de vakantiestand zetten wanneer het water 61,5°C is. Dit omdat ik bij 62°C de melding van de storing krijg, die omzeil ik dus mooi op deze manier. De boiler blijft dan inderdaad moeizaam een langere tijd boven de 60°C.

Het is sowieso wel bijzonder dat het water maar tot 60°C verwarmt kan worden wanneer de bacterie dan pas dood gaat. Lijkt mij logischer om het softwarematig om te krikken naar bijvoorbeeld 65°C zodat de bacterie zeker weten weg is, liever een iets hogere stroom rekening dan de bacterie in het water.

Ik heb trouwens nooit een correct werkende boiler gehad, vanaf het begin had ik al de foutmelding bij de eerste legionella run. Inmiddels de boiler iets langer dan een jaar in gebruik en het gaat nog altijd super!
als ik even google raadpleeg, krijg ik dit:

Doding bij hoge temperaturen:
Bij 55°C sterft legionella binnen enkele uren, bij 60°C binnen 30 minuten en bij 70°C onmiddellijk.

dus een max temperatuur van 60 graden zou meer als afdoende moeten zijn (in mij beleving)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krisie300
Perkouw schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:16:
@Krisie300 Vziw gaat de Legionella run boven de 60 graden, al kan je zelf de doeltemperatuur inderdaad niet hoger zetten dan 60. Of begrijp ik jou/jullie verkeerd?
Dan vergis ik mij daarin. Mijn boiler heeft de legionella run nooit gedaan zonder storing aan te geven omdat hij te warm wordt, 62,5 °C. Daarna schakelt hij gewoon op slaapstand. Ik had dus verwacht dat de doeltemperatuur van 60°C ook de temperatuur van de legionella run zou zijn en dat hij door die storing die ik heb te warm zou zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
forzafan schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 09:49:
[...]

als ik even google raadpleeg, krijg ik dit:

Doding bij hoge temperaturen:
Bij 55°C sterft legionella binnen enkele uren, bij 60°C binnen 30 minuten en bij 70°C onmiddellijk.

dus een max temperatuur van 60 graden zou meer als afdoende moeten zijn (in mij beleving)
Je hebt helemaal gelijk!

Dus @Peterhardenberg , als je de automatische legionella run uit zet en hem dan handmatig 1x per week naar de 60°C zet dan zou je geen probleem moeten hebben. Of je moet dit dus automatiseren via bijvoorbeeld Home Assistant om dit op die manier te doen.

Zie onderstaand ook de tekst van het RIVM. Zou allemaal veilig moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hvkVcdqcxgJCsDOZeG8Iz8RPJs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f0hXIySUZr6lX3HLVXzRdNnR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Krisie300 schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:25:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!

Dus @Peterhardenberg , als je de automatische legionella run uit zet en hem dan handmatig 1x per week naar de 60°C zet dan zou je geen probleem moeten hebben. Of je moet dit dus automatiseren via bijvoorbeeld Home Assistant om dit op die manier te doen.

Zie onderstaand ook de tekst van het RIVM. Zou allemaal veilig moeten zijn.

[Afbeelding]
Bedankt voor de info, dan zit ik al helemaal veilig zonder legionella run, standaard staat de temperatuur op 50 Gr, als de PV panelen over productie hebben Laat ik Homey de temperatuur op 60 gr zetten, Meeste dagen is de temperatuur dus enkele uren boven de 55 gr. in de winter de legionella maar weer aan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ketr
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14-10 08:43
Hi allen,

Ik heb de LG 270L warmptepomp boiler hier nu ongeveer anderhalf jaar draaien zonder problemen:). Ik vroeg mij wel af hoe het met onderhoud zit? Ik heb alleen nog maar de checks gedaan via de app en die geeft aan dat alles in orde is. Het lijkt mij toch verstandig om eens per jaar een check te laten doen door een monteur, doen jullie dat ook en weten jullie toevallig een zaak die dat doet? Ik zelf woon in Utrecht.

Ik hoor het van jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:11
Hier ruim 2 jaar en ik maak enkel het filter bovenop eens in de 3 maanden schoon maar als ik de vervuiling bekijk zou het zelf 2x per jaar kunnen.

Verder zijn er geen dingen als onvolledige verbranding als met een CV ketel, mijn idee is als het werkt blijf je er vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
ketr schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:50:
Hi allen,

Ik heb de LG 270L warmptepomp boiler hier nu ongeveer anderhalf jaar draaien zonder problemen:). Ik vroeg mij wel af hoe het met onderhoud zit? Ik heb alleen nog maar de checks gedaan via de app en die geeft aan dat alles in orde is. Het lijkt mij toch verstandig om eens per jaar een check te laten doen door een monteur, doen jullie dat ook en weten jullie toevallig een zaak die dat doet? Ik zelf woon in Utrecht.

Ik hoor het van jullie.
De werking van een warmtepomp is te vergelijken met een koelkast ;) En die draait jaren zonder onderhoud.
Wel regelmatig de veiligheden blijven controleren, en het stroom verbruik. Een hoger verbruik kan wijzen op een storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-10 12:42
Euh de LG heeft toch ook een hybride anode meende ik welke na 1,5 jaar gecontroleerd moet worden...?
Ah nee is een titaniumanode welke gewoon stroom nodig heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Icekiller2k6 op 01-10-2025 15:57 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
En als ze hem controleren wat kunnen ze dan zien? Of is het gewoon tot het stuk is en dan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:36

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Peterhardenberg schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:51:
Google eens in dit topic. of lees een paar pagina's terug.

onderstaande komt uit de handleiding.

ANTI-LEGIONELLA MODUS
De waterverwarmer voert één keer per week automatisch de anti-legionella modus uit. De watertemperatuur gaat tot 60 °C en blijft 1 uur staan. Deze temperatuur kan verbranden, dus we raden u aan om een thermostatische mengkranen te gebruiken. (Standaard inactief)
Actief / Inactief
- Om de anti-legionella modus in te stellen op
actief of inactief, houdt u de instelknop ongeveer 3 seconden ingedrukt.
Actief: (Display Knippert “Anti-legionella” “Antilegionella” x 4)
* Eenmaal per week in bedrijf
Inactief: (Display Knippert “Anti-legionella” x 4)

[Afbeelding]
Ik probeer de legionella modus uit te zetten, deze wil ik namelijk zelf plannen op basis van de dynamische tarieven door naar 60c te verwarmen, alleen ik krijg geen anti-legionella op het display als ik op door het mode menu skip, iemand een idee ?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:36
Weet iemand hier of het (actuele) vermogen/ stroomverbruik van een de warmtepompboiler uit te lezen is via Home Assistant?
In de LG Thinq app is deze waarde wel op te vragen via de "Energiebewaking", maar zie het zo snel niet als sensor/waarde terug in HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper79
HACS en dan deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2yZS40D1DWw5U4Wbqod81YxU40=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tqbOJXHXB3kG9WmyBGFbOZ1k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:11

Trackerfire

BTC HODLER

Jasper79 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:53:
Hier ruim 2 jaar en ik maak enkel het filter bovenop eens in de 3 maanden schoon maar als ik de vervuiling bekijk zou het zelf 2x per jaar kunnen.

Verder zijn er geen dingen als onvolledige verbranding als met een CV ketel, mijn idee is als het werkt blijf je er vanaf.
Hoe maak je deze schoon? Ik merk dat het bijna ondoenlijk is om de opgebouwde stof eruit te krijgen. Was je hem wellicht uit of? Ik krijg het niet voor elkaar :'(

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasper79
Ik spray hem in met afwasmiddel en dan uitspoelen met douchekop. Licht wrijven en dan droog deppen met theedoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 27-10 21:57
Jasper79 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 13:10:
Ik spray hem in met afwasmiddel en dan uitspoelen met douchekop. Licht wrijven en dan droog deppen met theedoek.
Oh, ook een interessante methode. Ik trek het ding er uit, loop er mee naar buiten, wapper er een beetje mee en haal de kruimeldief met borstel er nog even snel over.
En zoals al eerder opgemerkt, heb de indruk dat 1 of 2 keer per jaar best voldoende zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richspoelstra
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 25-10 13:47
He hallo! Nieuw op tweakers, maar gezien alle ervaringen rondom de LG Warmtepompboiler toch een account aangemaakt voor jullie advies. Voor ons nieuw aangekochte huis willen we de huidige geiser uit jaar 0 vervangen door een warmtepompboiler. Hieronder afbeelding van waar hij moet kopen, op de plek van de DR (staat nu een droger).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoi5qDv8yFmyXndqDhfggj0Luow=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K4720GWMYaVRFc1zHXCYs51X.png?f=fotoalbum_large

Nu is de vraag: we willen de koude lucht graag afvoeren naar buiten en nieuwe lucht aanzuigen vanuit binnen. Kan deze koude lucht afvoer rechtdoor meteen vanuit de unit door de gevel als de installateur dit goed doet, zodat de unit niet nog verder de berging in hoeft te komen te staan? Of moet hier een minimale lengte aan buis zitten (lijkt me niet, maar toch!).

Dank voor jullie reacties op voorhand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
richspoelstra schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:25:
He hallo! Nieuw op tweakers, maar gezien alle ervaringen rondom de LG Warmtepompboiler toch een account aangemaakt voor jullie advies. Voor ons nieuw aangekochte huis willen we de huidige geiser uit jaar 0 vervangen door een warmtepompboiler. Hieronder afbeelding van waar hij moet kopen, op de plek van de DR (staat nu een droger).

[Afbeelding]

Nu is de vraag: we willen de koude lucht graag afvoeren naar buiten en nieuwe lucht aanzuigen vanuit binnen. Kan deze koude lucht afvoer rechtdoor meteen vanuit de unit door de gevel als de installateur dit goed doet, zodat de unit niet nog verder de berging in hoeft te komen te staan? Of moet hier een minimale lengte aan buis zitten (lijkt me niet, maar toch!).

Dank voor jullie reacties op voorhand.
Nee, hoeft niet, maar ik kan me ook voorstellen dat je (juist in de zomer) de koude, droge, uit te blazen lucht ook wel eens (gedeeltelijk) in de bijkeuken wilt blazen. Gratis airco 🙂‍↔️.

Bij ons hebben we hem in de cv ruimte aangesloten op de vm uitblaasleiding van de cv ketel, maar in de zomer kies ik er voor om de koude lucht terug in de ruimte te blazen omdat daar ook de accu’s, omvormers en zonneboiler staan waardoor het wel eens heel warm kan worden. Functioneren die andere apparaten ook beter door, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
richspoelstra schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:25:
Nu is de vraag: we willen de koude lucht graag afvoeren naar buiten en nieuwe lucht aanzuigen vanuit binnen.
Is het zo'n tochtig huis dan of zet je een raam open als je wpb aan de gang gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richspoelstra
Wolly schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 21:04:
[...]

Is het zo'n tochtig huis dan of zet je een raam open als je wpb aan de gang gaat?
Dank beide voor de reactie! Nee hebben geen tochtig huis, denk je dat het aanzuigen vanuit binnen voor de wpb een probleem is? Zie dat hier op het forum vrij veel voorkomen. Ik las ook her en der dat vanuit huis aanzuigen verstandig is als de wpb in een ruimte staat die van zichzelf warm kan worden.

[ Voor 5% gewijzigd door richspoelstra op 12-10-2025 17:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
richspoelstra schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 17:54:
[...]

Dank beide voor de reactie! Nee hebben geen tochtig huis, denk je dat het aanzuigen vanuit binnen voor de wpb een probleem is? Zie dat hier op het forum vrij veel voorkomen. Ik las ook her en der dat vanuit huis aanzuigen verstandig is als de wpb in een ruimte staat die van zichzelf warm kan worden.
Lucht uitgeblazen = lucht die ook ergens ingezogen moet worden. Je kan een kamer niet vacuüm zuigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richspoelstra
Wolly schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Lucht uitgeblazen = lucht die ook ergens ingezogen moet worden. Je kan een kamer niet vacuüm zuigen :+
Haha begrijp ik! De ruimte waar de WPB komt te staan heeft zowel een ventilatierooster naar de gang als een kleine naar buiten. Dus dat zal niet snel gebeuren. 🙃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Wolly schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:08:
[...]

Een woning is nooit helemaal lucht dicht waardoor het bijna nooit vaccuum gezogen kan worden tenzij je je huis op de DIY manieren aangepakt hebt. Zonder luchtstroming in een woning blijf je er niet prettig in wonen is mijn ervaring. Ik werk in de klimaattechniek haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Krisie300 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:15:
[...]

Een woning is nooit helemaal lucht dicht waardoor het bijna nooit vaccuum gezogen kan worden tenzij je je huis op de DIY manieren aangepakt hebt. Zonder luchtstroming in een woning blijf je er niet prettig in wonen is mijn ervaring. Ik werk in de klimaattechniek haha!
Dat klopt, maar de 250-450m3 (afhankelijk van instellingen) die een wpb er per uur doorheen zuigt komt hopelijk niet door een paar kieren. Dat is een serieuze hoeveelheid lucht die toch aangevuld moet worden vanuit (koudere) buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famrossel3
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-10 16:31
FirstStop schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:04:
Beetje off topic: Ik overweeg deze boiler ook aan te schaffen, maar zag dat er voor onderhoud minimaal 50 cm boven het toestel vrij moet zijn, voor onderhoud van o.a. het filter. Maar ik wil m liefst gebruiken met slechts 10 cm boven ruimte. Past dat fysiek of kan je dan geen onderhoud meer doen?
heb je deze uiteindelijk gekocht? ik heb ook bijna geen ruimte boven de boiler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
famrossel3 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

heb je deze uiteindelijk gekocht? ik heb ook bijna geen ruimte boven de boiler...
Heeft denk ik vooral te maken met de luchtstroom die het apparaat moet aanzuigen. Het filter is op zich gemakkelijk schoon te maken, maar je zult wel voldoende lucht moeten aanzuigen om daaruit warmte te winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:36
famrossel3 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:50:
[...]

Hier geen probleem met max 20cm ruimte waar ook nog eens allerlei leidingen lopen.
Het filter aan de bovenkant trek je er naar voren toe uit, daar heb je niet veel hoogte voor nodig. Is vooral gemak, zodat je kunt zien wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-10 22:02
HaraldBou schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 15:18:
[...]

Heeft denk ik vooral te maken met de luchtstroom die het apparaat moet aanzuigen. Het filter is op zich gemakkelijk schoon te maken, maar je zult wel voldoende lucht moeten aanzuigen om daaruit warmte te winnen
En ook als de aanzuiging via een buis wil doen ipv uit de ruimte. Voor de duct kit is ook wel redelijk wat ruimte boven de boiler nodig (denk minimaal 25cm oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Duct is meen ik 10cm, heb hem nog liggen in de doos. Dan krijg je nog een 90° bocht en een buis dus reken minstens op 30cm schat ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kev!n
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-10 14:58
Ik heb dus een lange tijd een conflict gehad met de installateur met al eindstand geen afvoer/invoer van licht. Dus de pomp laat koude lucht los in de kamer om die vervolgens te gebruiken om te verwarmen.

Nu is mijn vraag.. hoe is bij andere dit geregeld? Is er een kut voor de afvoer van koude lucht? En/of toevoer van warme lucht. Hoe en waar moet ik beginnen om dit zelf te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Kev!n schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:58:
Ik heb dus een lange tijd een conflict gehad met de installateur met al eindstand geen afvoer/invoer van licht. Dus de pomp laat koude lucht los in de kamer om die vervolgens te gebruiken om te verwarmen.

Nu is mijn vraag.. hoe is bij andere dit geregeld? Is er een kut voor de afvoer van koude lucht? En/of toevoer van warme lucht. Hoe en waar moet ik beginnen om dit zelf te realiseren.
Ja, daar kun je een duct set voor gebruiken. Stuur maar even een dm als je meer wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisie300
Kev!n schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 14:58:

Bij mij in huis heb ik er bewust voor gekozen om gaan ducts/kanalen aan te sluiten. Zo'n warmtepomp doet het het beste met temperaturen onder de 25(?) graden had ik begrepen. Mijn WPB staat op zolder en daar wordt het al snel +30 °C, de koude uitblaas lucht zorgt ervoor dat de boiler bij mij efficiënter wordt. Dit zie ik ook heel mooi terug in mijn home assistant en het energieverbruik. In de wintertijd is het daardoor wel lastiger, maar ook met ducts maakt dat het lastiger omdat de buiten temperatuur dan nog lager is dan in huis (hoop ik maar).
Pagina: 1 ... 19 20 Laatste