Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
Jasper79 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 05:46:
Vrij logisch ook omdat hij met duct mode er van uit gaat dat je de aan en/of afvoer met geïsoleerd buis hebt aangesloten en hij de lucht daar doorheen moet trekken of duwen.
Ja klopt.
@dzjam is bang voor het geluid, daar reageerde ik op. Als hij niet op duct modus draait dan is er naar mijn idee weinig geluid, slechts een lichte brom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-08 12:53
Dus de beste setup is wel een gat naar buiten + buis, maar duct modus niet aan?

Zonder duct, dus de binnenlucht gebruiken lijkt mij niet ideaal omdat de ruimte dan afkoelt, en juist in de bijkeuken hangt er vaak was te drogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:23
Beste is naar buiten met duct, minst geluid is buiten zonder duct. Minst zinvol is binnen met duct mode. Ik gebruik binnen zonder duct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinnoord
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12-03 09:20
dzjam schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 12:32:
Dus de beste setup is wel een gat naar buiten + buis, maar duct modus niet aan?

Zonder duct, dus de binnenlucht gebruiken lijkt mij niet ideaal omdat de ruimte dan afkoelt, en juist in de bijkeuken hangt er vaak was te drogen.
Duct aan of uit kan je kiezen op de wpb. Het is veel of weinig flow door de wpb heen.

Je kan hem binnenlucht laten aanzuigen en naar buiten huis laten blazen, zo heb ik hem ook in de garage staan welke aan het huis vast zit. Als er geen/weinig buis voor aan en afvoer nodig is kan je zelf kiezen of je hem op duct laat draaien of niet.

Afgelopen zomermaanden stond hij bij mij niet op duct stand, de aanvoer lucht is dan best warm en het vat is dan redelijk snel terug op temperatuur.
In de wintermaanden duurde dit veel langer vanwege de lagere lucht aanvoer temperatuur, toen heb ik hem op duct gezet om meer flow te krijgen door de wpb heen. Hij kan dan meer "warmte" halen uit de relatief koude lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:37
Kan iemand helpen. Vannacht legionella run gedaan. Nu krijg ik elke minuut deze melding. Stekker er al uitgehaald en weer in gedaan. Legionella preventie aan en uitgezet. Is er nog een andere manier om de boiler te resetten? Temperatuur stond gewoon op 62 graden dus hij heeft het wel gedaan.

Er knipper nu ook ch en dan hi

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL3s9CodjQ7DE3YqqSXZPRM-2LY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhyqFZueSzRdSCSr2jpC0ilj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Die melding krijg ik ook al maanden een keer of drie per legionella run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-09 12:14
Ja, die melding heb ik ook. Er schijnt een update voor te zijn (even zoeken in dit topic), maar dan moet er wel een monteur langs komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Groen op 08-04-2024 12:39 ]

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:37
Ja die update met monteur heb ik al gehad. Krijg eigenlijk nooit deze melding meer sinds die update.

Zeker niet met knipperen ch en dan Hi op het scherm. Maar nu is het opeens weer weg.
Ik kan de foutmelding
CH HI echter nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 02:01
Hallo, binnenkort wordt hier de LG 270 liter warmtepompboiler geplaatst. De installateur gaat gebruik maken van uponor leidingen icm perskoppelingen. Iemand hier ervaring mee of dit corrosie bestendig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilco van R
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 03-07 16:40
Allen,

Heb hier ook sinds een maand de 270 liter boiler draaien. Ben blij met de 270 liter tov de 200 want met een water temp van 50 graden ben je na een circa 35 minuten douche (gezinnvan 5) wel door je water heen.

Ik lees veel over de dielektrische koppelingen...mijn installateur zegt dat hier niets over gemeld wordt en dus ook niet toegepast wordt. Al pakte de monteur de handleiding voor installatie erbij...dus heel veel vertrouwen in dat oordeel heb ik niet. Nu zie ik wel dat ik andere koppelingen heb als wat ik bij andere fotos langs zie komen.

Tevens sinds deze week ook de temperatuur melding ontvangen tijdens de legionella run. Ik ga ze dus maar eens mailen. Enig idee aan welke kant van de boiler ze wezen moeten om e.e.a te doen?

Verder valt het geluid me mee, met de deur dicht hoor je hem nauwelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vX2kel7LOc9ILC7zsEk_uAXGFM0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CifMPU7AYYDdy39LyCo08wQO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMKGf5N9__9chxz2DrVaz4X_ZIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wG30gUYnhs0MKB74rRTJvgop.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Wilco van R op 11-04-2024 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
Wat een mooie spaghetti! Zal weer een top monteur geweest zijn.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:11

Trackerfire

BTC HODLER

Ik vind het er persoonlijk nogal gekunsteld uit zien, maar iedere installateur is daarin ook weer anders.. vooral de wirwar aan leidingen zou me persoonlijk storen. Maar als het werkt, dan werkt 't ;-)! En dat doet t nu juist niet goed. Ik zou de monteur terug laten komen om e.e.a. te checken en daarna wellicht in overleg LG inschakelen.

Mijn installateur heeft ook geen dielektrische koppelingen gebruikt overigens. Handleiding zegt er inderdaad niets over. Zal het eens per jaar eens checken op roestvorming.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Trackerfire schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:12:
Ik vind het er persoonlijk nogal gekunsteld uit zien, maar iedere installateur is daarin ook weer anders.. vooral de wirwar aan leidingen zou me persoonlijk storen. Maar als het werkt, dan werkt 't ;-)! En dat doet t nu juist niet goed. Ik zou de monteur terug laten komen om e.e.a. te checken en daarna wellicht in overleg LG inschakelen.

Mijn installateur heeft ook geen dielektrische koppelingen gebruikt overigens. Handleiding zegt er inderdaad niets over. Zal het eens per jaar eens checken op roestvorming.
Een klein beetje planning in het leidingwerk, en op z'n minst de kraantjes vastleggen op de muur zou al een netter resultaat geven.

Als ik een installateur laat komen, en dus meer betaal, wil ik het netjes.

Zoals het er nu uitziet had je net zo goed zelf een poging kunnen doen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:33
Wilco van R schreef op donderdag 11 april 2024 @ 08:07:
Allen,

Heb hier ook sinds een maand de 270 liter boiler draaien. Ben blij met de 270 liter tov de 200 want met een water temp van 50 graden ben je na een circa 35 minuten douche (gezinnvan 5) wel door je water heen.

Ik lees veel over de dielektrische koppelingen...mijn installateur zegt dat hier niets over gemeld wordt en dus ook niet toegepast wordt. Al pakte de monteur de handleiding voor installatie erbij...dus heel veel vertrouwen in dat oordeel heb ik niet. Nu zie ik wel dat ik andere koppelingen heb als wat ik bij andere fotos langs zie komen.

Tevens sinds deze week ook de temperatuur melding ontvangen tijdens de legionella run. Ik ga ze dus maar eens mailen. Enig idee aan welke kant van de boiler ze wezen moeten om e.e.a te doen?

Verder valt het geluid me mee, met de deur dicht hoor je hem nauwelijks.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij hebben ook de 270L en ook op 50gr, maar ik kan hier best lang douchen :). De kinderen in bad doen en dan nog met twee personen in totaal 40min douchen is geen probleem. En de wpb staat altijd op warmtepompmodus, dus het is niet alsof hij even gas geeft in de tussentijd. Ik vermoed dat je een redelijk onzuinige douchekop hebt? Dat kan uiteraard bewust zijn en heel fijn zijn, maar mocht je nog wat meer mileage uit je 270L willen halen dan kan ik je een waterbesparende douchekop aanraden. Wij hebben er zo een die nog geen 6L per minuut doet. We hebben wel een douchecabine, dat scheelt wellicht ook nog (t.o.v. een inloopdouche bijvoorbeeld, want dan heb je het sneller koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:24
Weet iemand ondertussen of je de aan/uitvoer los kan koppellen zonder dat je hele tank leeg loopt? Ik wil wat aanpassingen aan de leidingen doen, maar eigenlijk niet zo een zin om de hele tank eerst leeg te laten lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik heb een kraan op de aanvoer gezet na de eerste keer lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:30
Ik heb mijn WH27s ontvangen maar zie nergens op de verpakking de tiltsensor waar hier wel eens over wordt gesproken. Ook zie ik geen indicatie in welke richting je het apparaat eventueel wel mag kantelen, en in welke richting niet. Kijk ik verkeerd of ontbreken deze dingen tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:30
@hfa jij een idee waar de tiltsensor te vinden moet zijn? Ik wil hem binnenkort de trap op brengen waarbij ‘ie wel wat gekanteld moet worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Knopsje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:58:
@hfa jij een idee waar de tiltsensor te vinden moet zijn? Ik wil hem binnenkort de trap op brengen waarbij ‘ie wel wat gekanteld moet worden
Bij ons ook geen tilsensor. Bedrijf wat hem heeft geplaatst heeft er al veel meer geplaatst en gaf aan dat hij naar achteren gekanteld mag worden (display naar boven), niet te lang liefst en daarna minimaal 24 uur laten staan (net als met een koelkast) voordat ie aangezet wordt.

Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11
Knopsje schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 15:58:
De tiltsensor hoort 'normaliter' op de doos te zitten waarin de WPB geleverd wordt. Wat hier inderdaad gezegd wordt, zoveel mogelijk rechtstandig tillen. Kan het echt niet anders dan kan je hem wel iets kantelen waarbij je het display moet blijven zien zoals @Trackerfire ook zegt.

Succes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
Hallo, ik heb 2 bestaande dakdoorvoeren in de nabijheid van de warmtepompboiler (mechanische ventilatie en oude CV schoorsteen). Diameter van beide is 125mm. Het zou erg prettig zijn om de dakdoorvoeren niet aan te hoeven passen. Dat betekent dat ik vanuit de WPB met 160mm spirobuis aankom tot vlak onder de doorvoeren en dan een verloopstukje. Lengte buis is voor zowel aan-als afvoer zo'n 2m. Kom ik daarmee weg, of is de drukval door de doorvoeren echt te hoog? Iemand ervaring? De aanvoer van lucht zal dan komen vanuit de afvoer van de MV en dak middels een T-stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
Nul_op_de_Meter schreef op maandag 22 april 2024 @ 21:58:
Hallo, ik heb 2 bestaande dakdoorvoeren in de nabijheid van de warmtepompboiler (mechanische ventilatie en oude CV schoorsteen). Diameter van beide is 125mm. Het zou erg prettig zijn om de dakdoorvoeren niet aan te hoeven passen. Dat betekent dat ik vanuit de WPB met 160mm spirobuis aankom tot vlak onder de doorvoeren en dan een verloopstukje. Lengte buis is voor zowel aan-als afvoer zo'n 2m. Kom ik daarmee weg, of is de drukval door de doorvoeren echt te hoog? Iemand ervaring? De aanvoer van lucht zal dan komen vanuit de afvoer van de MV en dak middels een T-stuk.
Ik heb voor de afvoer ook de CV doorvoer gebruikt. Tot de doorvoer 160mm en maar een heel kort stukje, daarna ook meteen weer naar 160mm. Alleen door het dak ca. 60cm 125mm. Dat gaat prima. De aanvoer is wel vanuit de ruimte. Dus als je dit 2x doet weet ik niet of het goed gaat. En je mag dan ook nagenoeg geen bochten meer gebruiken (zie ook de tabel in de handleiding van de duct kit)

2m lang 125mm is te lang, maar als je dus aan de buitenkant ook naar 160mm kan, dan is het wellicht te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenorzomat
  • Laatst online: 30-01 08:03
Hallo, Sinds een aantal maanden ook dezelfde Warmtepompboiler van 270L. om juist de zonnepanelen te benutten heb ik ingesteld dat hij enkel mag verwarmen rond 12:00 uur en stopt rond 18:00 in de app bij Schema's. Dit lijkt hij ook netjes te doen alleen soms springt hij ook ineens in de avond of s ochtends vroeg aan. Weten jullie waarom hij zich niet volledig aan het ingestelde schema blijft houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Tenorzomat schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:43:
Hallo, Sinds een aantal maanden ook dezelfde Warmtepompboiler van 270L. om juist de zonnepanelen te benutten heb ik ingesteld dat hij enkel mag verwarmen rond 12:00 uur en stopt rond 18:00 in de app bij Schema's. Dit lijkt hij ook netjes te doen alleen soms springt hij ook ineens in de avond of s ochtends vroeg aan. Weten jullie waarom hij zich niet volledig aan het ingestelde schema blijft houden?
Herkenbaar, vaak gebeurd dit als onverhoopt de verbinding met het wifi netwerk verloren gaat. Dan werkt het schema pas weer na 24 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tenorzomat
Dankjewel voor je snelle reactie, kunnen we niet zoveel aan doen dus. Zo hebben wij op dit moment de warmtepompboiler geplaatst. Wij zijn er erg blij mee _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vyy6Kp4-CPcEf_8EZ4bgaOuruh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VqpY2T9dHYpjzxYebMIGqa0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Tenorzomat op 26-04-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:17
Weet iemand ook of deze warmtepomp boilers ook een modbus aansluiting hebben? Of eventueel via LGMV?
Ik zie iig op de aansluitingen schets deze nog staan. Iemand daar al ervaring mee?

CN_OUT_N1 of CN_REMO

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhOMR4VN6DQ2AHlPqbTweaBvJZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlbG44TIQfH1IY2Hm2RzxySm.jpg?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NimmaRoc
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08 11:45
Tenorzomat schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 14:43:
Heb je de update van LG al gehad waarvoor de monteur moet langskomen? Na die update was dit probleem bij mij verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

Hallo, ik was me het oriënteren op de aanschaf van een WPB. En had een voorkeur voor een Atlantic Explorer V4. Echter nu zie ik dit model LG WH27s.

Ik wil graag volledige controle van de WPB middels homeassistant. Ik lees diverse stukjes in dit forum daarover, echter het is moeilijk een compleet beeld te krijgen.

Wie kan mij helpen om antwoorden te krijgen op de onderstaande vragen:

Zichtbaar maken in HA:

Watertemperatuur.
Water flow in l/m.
Volume warm water.
COP
Energie gebruik. Volume in kWh en actueel kW. Dit laatste zou ik ook kunnen oplossen door een energy meter in serie met de groep te zetten, waarop de WPB is aangesloten.

Instellen via HA:

Watertemperatuur.
Wanneer de legionella run wordt uitgevoerd.
Start en stop van de verwarming van de WPB.

Is dit dan mogelijk? Zo niet, wat dan wel?

Verder dan nog een vraag over de aanvoer en afvoer van de lucht. De explorer heeft draaibare ducts waarop je lucht kanalen kunt aansluiten. Deze mis ik bij dit type. Daar ik via een klep wil kiezen tussen binnen lucht en buitenlucht aanvoer en de afvoer standaard naar buiten wil hebben, hoe zijn de luchtbuizen aan te sluiten?

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
COP en waterflow zichtbaar beide niet.

Volume warmwater dat bestaat niet in een boiler want een boiler gaat namelijk niet leeg, hij staat onder constante waterdruk en dus als je de WW kraan open zet loopt er koud water de boiler in, hierdoor zakt de temperatuur en als er geen WW meer uit komt zegt men dat hij "leeg"

Energie meting zit er wel al in, eventueel via powercalc kun je dag, week jaar etc aanmaken.

Controls zitten er wel in, legionella handmatig starten niet maar dmv een automation kun je wel zeggen ga maar aan op 60c (warmtepomp of element)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gV9IzEAmVy0uFc_mv2rY1OlxlYA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fmstdBItGjYpe13RIricw9ZU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxumZHeWzDn6KreI3GX43gMxXpk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Mo1dHi1t6MEX3J06vFrEgIrA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 08:17

edautz

Meten is weten.

@Jasper79 Bedankt voor deze nuttige informatie.

Nog een paar detail vraagjes:
Werken alle thermostaat standen naar behoren?
Dit is een cloud integratie van HA toch?
Wat is de respons en stabiliteit van de LG cloud?
Om de hoevelltijd worden de sensor waardes ververst?

En er lekker warmpjes bij zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Temperatuur is soms traag maar dat is hij vanuit de LG app al. En water opwarmen is ook een traag process zolang je de warmtepomp functie gebruikt natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2iiFDbb48I3ZHQQqqQfPHvhypg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tQboqnfJNDs8R5ff1a2o6y4p.png?f=fotoalbum_large

Bediening is wel direct, integratie werkt inderdaad op basis van de LG app, ligt die eruit dan doet hij het niet. Al heb ik het nog niet gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
edautz schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:58:

Verder dan nog een vraag over de aanvoer en afvoer van de lucht. De explorer heeft draaibare ducts waarop je lucht kanalen kunt aansluiten. Deze mis ik bij dit type. Daar ik via een klep wil kiezen tussen binnen lucht en buitenlucht aanvoer en de afvoer standaard naar buiten wil hebben, hoe zijn de luchtbuizen aan te sluiten?
De aanvoer zit aan de bovenkant (aan de voorkant) en de afvoer aan de achterkant. Je hebt een ductkit nodig per aansluiting die je los moet bij bestellen indien je buizen wilt aansluiten op de LG. Voor foto's zou je even moeten terugbladeren in het topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastheman
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10-07-2024
Is het een goed idee de WPB-inlaat aan te sluiten op de kanalen van de mechanische ventilatie, en de MV-box te laten vervallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
jastheman schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 21:55:
Is het een goed idee de WPB-inlaat aan te sluiten op de kanalen van de mechanische ventilatie, en de MV-box te laten vervallen?
Nee, want je WPB draait niet 24/7; je MV als het goed is wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastheman
hfa schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:00:
[...]

Nee, want je WPB draait niet 24/7; je MV als het goed is wel.
Maar de hoeveelheid geventileerde lucht per dag ligt wel in dezelfde orde…
Is er niemand die dit heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29
jastheman schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:31:
[...]

Ik heb de MV box in serie met de warmtepompboiler (en t-stuk omdebiet te garanderen) op die manier wordt iig een deel vd warmte vd ventialtielucht teruggewonnen. Daarbij via HA gemaakt dat de boiler zoveel mogelihk draait wanneer de MV box op hoog toerental draait

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:35
[...]

Het werkt natuurlijk niet zo, of ga je even een uur hijgen om daarna 23 uur je adem in te houden? :)
Je zou het wel kunnen doen, echter moet je dan de WPB ventilator continu laten draaien. Wat vaak weer overventilatie geeft.

[ Voor 15% gewijzigd door Jim423 op 09-05-2024 17:57 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
[...]

Bij mijn vorige woning draaide de WPB mee in de WTW, die draait toch de hele dag. Maar het vervallen van je MV box lijkt mij geen goed idee.

Door de WPB mee te laten draaien in de WTW bespaar je flink wat energie in de zomer en heb je kortstondig een verlies in de winter. Helaas krijg ik het in mijn huidige woning niet voor elkaar omdat alles te ver weg staat van elkaar.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ArnoudN schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:02:
[...]

Bij mijn vorige woning draaide de WPB mee in de WTW, die draait toch de hele dag. Maar het vervallen van je MV box lijkt mij geen goed idee.

Door de WPB mee te laten draaien in de WTW bespaar je flink wat energie in de zomer en heb je kortstondig een verlies in de winter. Helaas krijg ik het in mijn huidige woning niet voor elkaar omdat alles te ver weg staat van elkaar.
Een WTW haalt een efficientie van 95%. Hoe kan je dan flink wat energie bepalenbesparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saggy83
  • Laatst online: 05-11-2024
E-Hoog schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:17:
[...]

Voor die vraag zou ik eens kijken in het grote WPB topic, maar in principe kan het zonder. Dan draai je hem op binnenlucht. Je haalt dan warmte uit je huis. Die warmte is, zeker in de winter, ook niet gratis. Dus over het algemeen heeft een opstelling waarbij je buitenlucht gebruikt een beter rendement. Maar het hangt van veel factoren af :). Ik had het voor mijn situatie uitgerekend. COP is gemiddeld 3.2 met binnenlucht en 3.8 met buitenlucht. Maar daar moet je dan dus wel die aansluitingen kopen, slangen/buizen aanleggen, door je dak, etc. Dus of dat het waard is? Lastig te bepalen. Maar LG geeft wel aan dat je ruimte minimaal 20m3 moet zijn als je binnenlucht gebruikt. Dat heb ik niet (10m3) en dan koelt de lucht merkbaar af in die ruimte. Wat je COP niet ten goede komt natuurlijk.
Betekent dit dat we in de zomer de uitlaat kunnen gebruiken om de kamer te koelen en in de winter de uitlaat naar buiten kunnen verplaatsen? Dat wil zeggen, met 1 gat combineren we zomer-winteruitlaat en luchtinlaat? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Mits je er een klep tussen zet of een slang omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Wolly schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Een WTW haalt een efficientie van 95%. Hoe kan je dan flink wat energie bepalen?
In de zomer wilde ik graag licht koelen met de WTW. Door de koude lucht uit de WPB kon dat gedurende een uur of twee per dag heel goed.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ArnoudN schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:55:
[...]

In de zomer wilde ik graag licht koelen met de WTW. Door de koude lucht uit de WPB kon dat gedurende een uur of twee per dag heel goed.
En waar bestaat die flinke besparing op energie uit die je noemde?

Op twee uurtjes dat klein beetje koude lucht wat maar heel weinig zoden aan de dijk zet in een object als een woning? Het zal ongeveer hetzelfde opleveren als een 1000W airco als je een COP van 2-3 aanhoudt.

Een slaapkamer heeft in de zomer al gauw minimaal 1500W aan (continu) koelvermogen nodig om af te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Hier staat hij in de bijkeuken.

Als de boiler aan is en het in de keuken boven de 24 graden krijg ik een melding om de deur open te zetten.

Beter voor de keuken en voor het rendement van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik weet niet hoe jij aan 1000W komt maar onze airco hier heeft voor de huiskamer 36m2 met open keuken 18m2 nog geen 700W nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jasper79 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 15:11:
Ik weet niet hoe jij aan 1000W komt maar onze airco hier heeft voor de huiskamer 36m2 met open keuken 18m2 nog geen 700W nodig
Bedoel je koelvermogen of afgenomen vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saggy83
  • Laatst online: 05-11-2024
dat ze hier iemand hebben die foto's kan maken en het installatieproces van de VPB kan beschrijven. De VPB dient op de plaats van de oude aansluiting voor de CV-ketel geplaatst te worden - ik wil zeggen dat alles binnen handbereik van de leiding ligt. Wat heb ik nodig van het materiaal? Dat alle gaten op het dak nodig zijn voor ventilatie of dat eerstgenoemde van de CV-ketel voldoende is. Daarnaast zit de ventilatienok waar eventueel de afvoerlucht op aangesloten kan worden?
Wij krijgen de VPB-subsidie ​​alleen als het bedrijf installeert???

Ik wil deze
WPB WH27S Warmtepompboiler 270 Liter + 10 jaar garantie

Iedereen bedankt voor jullie hulp alvast

[ Voor 5% gewijzigd door Saggy83 op 10-05-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastheman
SalexSun schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:49:
[...]

Ik heb de MV box in serie met de warmtepompboiler (en t-stuk omdebiet te garanderen) op die manier wordt iig een deel vd warmte vd ventialtielucht teruggewonnen. Daarbij via HA gemaakt dat de boiler zoveel mogelihk draait wanneer de MV box op hoog toerental draait
Ik heb nog een mooie optie gevonden: de
NIBE MT-WH ventilatielucht/warmtepompboiler

https://www.viawww.nl/nibe-warmtepomp-mt-wh21-019-fs.html
Voor maar paar honderd euro meer dan de LG heb je dan terugwinning van je ventilatiewarmte én een mw-box minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
jastheman schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Ik heb nog een mooie optie gevonden: de
NIBE MT-WH ventilatielucht/warmtepompboiler

https://www.viawww.nl/nibe-warmtepomp-mt-wh21-019-fs.html
Voor maar paar honderd euro meer dan de LG heb je dan terugwinning van je ventilatiewarmte én een mw-box minder
Interessante optie. Maar als ik het goed begrijp pakt deze voor al het warmwater opwek lucht van binnen(?). In mijn opstelling doet die dat enkel voor het deel dat toch geventileerd wordt (oke, en een klein beetje meer) en anders verloren zou gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tebogo
Let op! De WH27S heeft sinds kort dezelfde subsidie als de WH20S, nl. € 725,00. Helaas, ik had nog op de € 950 gerekend, maar RVO keurt het niet meer goed...

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
Sinds een paar weken ben ik ook de trotse bezitter van de 270l variant van deze WP boiler. Vwb de anti legionella run, ben ik wel benieuwd of andere tweakers veel verschil zien in elektrisch verbruik bij het kiezen van de verschillende opties.
In optie 'automatisch' zie ik dat de back-up elementen worden aangesproken tijdens de anti-legionella run. Om dit verbruik te minimaliseren zou je ervoor kunnen kiezen om naar een hogere set temperatuur te gaan, zodat het temperatuurverschil tussen de set temperatuur en de 60 graden C kleiner wordt. Echter zal dit zorgen voor een minder efficiënt opererende warmtepomp gedurende de rest van de week en hogere stilstand verliezen. Heeft iemand hiermee geexperimenteerd en de 'sweet-spot' gevonden.
In modus 'warmtepomp' draait de warmtepomp op maximaal vermogen, wat er bij mij voor zorgt dat er condens optreedt aan de buitenkant. Ook zal de warmtepomp minder efficiënt zijn, bij deze maximale stand (wonderlijk dat LG hiervoor gekozen heeft). Die modus sla ik zelf dus liever over. Aanvoer van lucht is bij mij overigens van binnen, het apparaat blaast ook binnen uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 17-05-2024 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeutonMartin
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-09 21:05
Nul_op_de_Meter schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:05:
Sinds een paar weken ben ik ook de trotse bezitter van de 270l variant van deze WP boiler. Vwb de anti legionella run, ben ik wel benieuwd of andere tweakers veel verschil zien in elektrisch verbruik bij het kiezen van de verschillende opties.
In optie 'automatisch' zie ik dat de back-up elementen worden aangesproken tijdens de anti-legionella run. Om dit verbruik te minimaliseren zou je ervoor kunnen kiezen om naar een hogere set temperatuur te gaan, zodat het temperatuurverschil tussen de set temperatuur en de 60 graden C kleiner wordt. Echter zal dit zorgen voor een minder efficiënt opererende warmtepomp gedurende de rest van de week en hogere stilstand verliezen. Heeft iemand hiermee geexperimenteerd en de 'sweet-spot' gevonden.
In modus 'warmtepomp' draait de warmtepomp op maximaal vermogen, wat er bij mij voor zorgt dat er condens optreedt aan de buitenkant. Ook zal de warmtepomp minder efficiënt zijn, bij deze maximale stand (wonderlijk dat LG hiervoor gekozen heeft). Die modus sla ik zelf dus liever over. Aanvoer van lucht is bij mij overigens van binnen, het apparaat blaast ook binnen uit.
Heb je HomeAssistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
Nee, als dat veel voordeel oplevert zou ik dat best willen doen. Je schakelt dan tussen de verschillende modi en set temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
Nul_op_de_Meter schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Nee, als dat veel voordeel oplevert zou ik dat best willen doen. Je schakelt dan tussen de verschillende modi en set temperatuur?
In samenwerking met een zigbee temperatuur sensor en weersvoorspelling kun je hem mooi tussen de lijnen laten lopen, én nog eens zuiniger maken ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TeutonMartin
Nul_op_de_Meter schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Jaaa klopt.
Ik heb een aantal simpele automations in gebruik:
- Elke dinsdag 12:00 switch naar warmtepomp modus en temperatuur naar 60 graden
- Elke woensdag 12:00 switch naar automatische stand en 52 graden.
- Als het vermogen hoger wordt dan 800watt schakelt hij over naar warmtepompmodus waardoor het elektrische spiraal direct weer wordt uitgeschakeld (en ik krijg dan een melding als dit wordt getriggerd).

Ik draai dus eigenlijk altijd op automatisch (verbruik tussen de 280 en 340 watt per uur), bij veel watergebruik als het spiraal wordt bijgeschakelt draai ik dus enkel op de warmtepomp (verbruik van tussen de 600 a 650watt per uur).
Ik heb dus 1 keer per week 24 uur 60 graden wat mijn legionella run is in de warmtepompmodus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
TeutonMartin schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Jaaa klopt.
Ik heb een aantal simpele automations in gebruik:
- Elke dinsdag 12:00 switch naar warmtepomp modus en temperatuur naar 60 graden
- Elke woensdag 12:00 switch naar automatische stand en 52 graden.
- Als het vermogen hoger wordt dan 800watt schakelt hij over naar warmtepompmodus waardoor het elektrische spiraal direct weer wordt uitgeschakeld (en ik krijg dan een melding als dit wordt getriggerd).

Ik draai dus eigenlijk altijd op automatisch (verbruik tussen de 280 en 340 watt per uur), bij veel watergebruik als het spiraal wordt bijgeschakelt draai ik dus enkel op de warmtepomp (verbruik van tussen de 600 a 650watt per uur).
Ik heb dus 1 keer per week 24 uur 60 graden wat mijn legionella run is in de warmtepompmodus.
Mag ik vragen waar de modbus aansluiting zit op de WH27S? Ik heb deze nog niet kunnen vinden.
En heb je dan ook de registers? En kun je je automations delen?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
tebogo schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:33:
[...]

Mag ik vragen waar de modbus aansluiting zit op de WH27S? Ik heb deze nog niet kunnen vinden.
En heb je dan ook de registers? En kun je je automations delen?

Dank!
Ik denk dat @TeutonMartin dit via de HACS integratie heeft geautomatiseerd. Zo heb ik het iig gedaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeutonMartin
SalexSun schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat @TeutonMartin dit via de HACS integratie heeft geautomatiseerd. Zo heb ik het iig gedaan
Klopt ik ben niet zo handig met HA, gebruik het pas sinds kort.
Heb inderdaad via HACS smartthingQ lge sensor gedownload.

Zal binnenkort even kijken of ik de automations kan delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentinik_46
  • Laatst online: 12-09 12:26
Ik kon helaas geen antwoord vinden middels de zoekfunctie.

Sinds begin december ben ik in het bezit van een 200L variant van de WPB.
Na het instellen van een tijdschema (10.30 tot 19.30 uur) draait de boiler normaal gesproken op zondags de anti legionella run.

Nu valt het mij pas op dat de boiler al bijna 4 weken geen anti legionella run heeft uitgevoerd. De laatste run was op 28 april. In de tussentijd heeft de boiler altijd aangestaan en is er niks veranderd aan het tijdschema.

Heeft iemand dit wellicht eerder meegemaakt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXFfh6UIFeRfudGLEQvSgWHo90o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XmL7zCYlFSYJDbP16kt7BLoX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTHCQwAD80x8T3ub9yEd33-JK6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CkxnDT7ojcHAEakQ3K4rhLb9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRLmcZHI6JFWNnHYuh7J9ksLP4g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YjpaLeXmU1buAgxQyIaSoeLA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqKfolKs10TWC650rRDuMo_KS30=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xw2W6DY2vr1Sawh6NUaWS2be.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Valentinik_46 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:43:
Ik kon helaas geen antwoord vinden middels de zoekfunctie.

Sinds begin december ben ik in het bezit van een 200L variant van de WPB.
Na het instellen van een tijdschema (10.30 tot 19.30 uur) draait de boiler normaal gesproken op zondags de anti legionella run.

Nu valt het mij pas op dat de boiler al bijna 4 weken geen anti legionella run heeft uitgevoerd. De laatste run was op 28 april. In de tussentijd heeft de boiler altijd aangestaan en is er niks veranderd aan het tijdschema.

Heeft iemand dit wellicht eerder meegemaakt?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Just to be sure: dit zie je ook (niet) terug in de temperatuur van de boiler die > 60 graden uitkomt? Zo ja, dan zou ik eerst eens proberen de legionella modus aan en uit te zetten vinden WPB. Biedt dat geen oplossing, dan even de spanning er even afhalen en er weer op zetten. Dan verwacht ik dat de run wel weer geactiveerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentinik_46
hfa schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Just to be sure: dit zie je ook (niet) terug in de temperatuur van de boiler die > 60 graden uitkomt? Zo ja, dan zou ik eerst eens proberen de legionella modus aan en uit te zetten vinden WPB. Biedt dat geen oplossing, dan even de spanning er even afhalen en er weer op zetten. Dan verwacht ik dat de run wel weer geactiveerd wordt.
Klopt inderdaad. Doeltemperatuur staat op 50 graden in de wartepompmodus.
Dank, ik zal vandaag eens de modus aan en uit zetten. Als dit niet werkt dan de spanning even afhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Valentinik_46 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 07:58:
[...]

Klopt inderdaad. Doeltemperatuur staat op 50 graden in de wartepompmodus.
Dank, ik zal vandaag eens de modus aan en uit zetten. Als dit niet werkt dan de spanning even afhalen.
Ik hoop voor je andersom, uit en weer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 19:43
Heb door dit topic geskimped maar zag het nergens- ik wou even vragen als je hem oa via homeassistant op boost zet voor tot 60c te komen. Is de boiler dan slim genoeg om de legionella run uit te stellen voor de volgende 7 dagen?

Zou graag de legionella run door de dag en door de week willen.

[ Voor 5% gewijzigd door Icekiller2k6 op 23-05-2024 16:53 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
Icekiller2k6 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:52:
Heb door dit topic geskimped maar zag het nergens- ik wou even vragen als je hem oa via homeassistant op boost zet voor tot 60c te komen. Is de boiler dan slim genoeg om de legionella run uit te stellen voor de volgende 7 dagen?

Zou graag de legionella run door de dag en door de week willen.
Zover ik ervaren heb niet, maar probeer gerust en deel je ervaring…. Legionella begint ook niet op vast tijdstip, maar net elke keer iets later . Afhankelijk van feit hoe lang hij er de laatste keer over deed.
Zou echt grote plus zijn als legionella run planbaar wordt via app/ha in toekomst..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
forzafan schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:54:
[...]

Zover ik ervaren heb niet, maar probeer gerust en deel je ervaring…. Legionella begint ook niet op vast tijdstip, maar net elke keer iets later . Afhankelijk van feit hoe lang hij er de laatste keer over deed.
Zou echt grote plus zijn als legionella run planbaar wordt via app/ha in toekomst..
Eens, zou mooi zijn als we dat kunnen sturen.

Iig is het wel goed te monitoren. Alleen bij een legionella run gaat de temperatuur echt boven de 60 graden uit.
Dit is mooi zichtbaar met de HACS LG Thinq plugin voor HA.
De run van vandaag ;) De vorige was vorige week donderdag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGUI3VhvP1tDoduT92oeGtrM3I0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tzym9KSuPEDKhVhi5uJ8ZcnX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenorzomat
Afgelopen week hier ook een foutmelding:

Vervolgens behoorlijk verbruik gehad op de zelfde dag dat de melding verscheen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siq1PU56Pg9svHqnHJnwIJSDtnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vbMawqAn11G6IweQUA4BmR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-EwjXrHTGQlP2hXL8sTctYGobs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIVv4fF2IuulNsrtrNqccsm0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
Tenorzomat schreef op zondag 26 mei 2024 @ 15:35:
Afgelopen week hier ook een foutmelding:

Vervolgens behoorlijk verbruik gehad op de zelfde dag dat de melding verscheen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is de welbekende foutmelding als gevolg van de legionellarun. Je hebt dus een échte LG WPB :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valentinik_46
hfa schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:31:
[...]

Thanks, hij werkt weer zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tally
  • Laatst online: 06-06-2024
Hoi allemaal, wij hebben de Lg wpb van 270 liter ingesteld op 60 graden en hij geeft ook in de app aan dat deze temp correct is, echter bij het aanzetten van de kraan is de temp van het kraanwater 37 graden , als we dan het toilet doorspoelen is het water tijdelijk iets warmer. Nieuwe kraan gekocht met draaiknoppen , koud water uit alleen warm aan maar maakt niks uit 😟Heeft iemand de gouden tip voor warmer water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:24
Tally schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:48:
Hoi allemaal, wij hebben de Lg wpb van 270 liter ingesteld op 60 graden en hij geeft ook in de app aan dat deze temp correct is, echter bij het aanzetten van de kraan is de temp van het kraanwater 37 graden , als we dan het toilet doorspoelen is het water tijdelijk iets warmer. Nieuwe kraan gekocht met draaiknoppen , koud water uit alleen warm aan maar maakt niks uit 😟Heeft iemand de gouden tip voor warmer water
Hoe heet is het water uit je overflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Tally schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 15:48:
Graag een foto van je aansluitingen. Niet onverhoopt warm & koud wateraansluiting omgedraaid (?). En anders zou ik bijna denken dat je de beveiliging van je thermostaatkraan (nog) niet ingedrukt hebt; dan blijft hij inderdaad steken op 37/38 graden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
ps. wat gebeurt er alsje alleen koud water kraan aanzet? Die blijft wel koud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tally
hfa schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:01:
ps. wat gebeurt er alsje alleen koud water kraan aanzet? Die blijft wel koud?
Ja die blijft koud 😊

De aansluitingen zijn correct anders zouden we helemaal geen warm water hebben .

De thermostaatkraan is vervangen voor een mengkraan met draaiknoppen maar wij vermoeden dat de koude kraan niet volledig uitschakelt ondanks dat ie uitstaat.

Maar zodra je het toilet doorspoelt of de kranen van de wasbakken openzet , is het water van de badkraan wel warmer totdat het toilet reservoir weer gevuld is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tally
Shinoki schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:31:
[...]

Hoe heet is het water uit je overflow?
We weten niet precies wat je bedoelt met de overflow maar de aansluiting van het warm water van de wpb was zo warm dat je m niet normaal kon aanraken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Tally schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:35:
[...]

Ja die blijft koud 😊

De aansluitingen zijn correct anders zouden we helemaal geen warm water hebben .

De thermostaatkraan is vervangen voor een mengkraan met draaiknoppen maar wij vermoeden dat de koude kraan niet volledig uitschakelt ondanks dat ie uitstaat.

Maar zodra je het toilet doorspoelt of de kranen van de wasbakken openzet , is het water van de badkraan wel warmer totdat het toilet reservoir weer gevuld is
Klinkt inderdaad heel apart. En hoe was het vóór dat je de WPB had aangesloten? Werkte de kraan toen wel correct?

Komt er wel heet water uit de kranen van de wasbakken? Indien <ja>, dan zit het probleem 100% lokaal bij je badkraan. 'k Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 23:52
Allen,

Ik ben mij aan het oriënteren op de WPB, wij overwegen de LG met 270 liter.
Wat ik mij alleen afvraag is hoe de WPB de leiding op druk zet?
Zit er een "drukpomp" in of is het met zwaarte kracht?

In ons geval zou hij op de begane grond komen maar onze badkamer zit op de 1ste verdieping.
( 1x douche en 2x wastafel) helaas is er gaan andere mogelijkheid.

Alvast bedankt voor de reactie

Don't speak unless you can improve on the silence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Amster schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:13:
Allen,

Ik ben mij aan het oriënteren op de WPB, wij overwegen de LG met 270 liter.
Wat ik mij alleen afvraag is hoe de WPB de leiding op druk zet?
Zit er een "drukpomp" in of is het met zwaarte kracht?

In ons geval zou hij op de begane grond komen maar onze badkamer zit op de 1ste verdieping.
( 1x douche en 2x wastafel) helaas is er gaan andere mogelijkheid.

Alvast bedankt voor de reactie
Je waterleiding geeft/bepaald de druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
TeutonMartin schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Klopt ik ben niet zo handig met HA, gebruik het pas sinds kort.
Heb inderdaad via HACS smartthingQ lge sensor gedownload.

Zal binnenkort even kijken of ik de automations kan delen.
Wil nog even kijken of je de automations kunt delen😉

Bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SalexSun
tebogo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:39:
[...]

Wil nog even kijken of je de automations kunt delen😉

Bedankt!
Dit is mijn opzet. Het doet wat meer dan je mss wil, maar dat kun je makkelijk aanpassen. Het schedulen van de legionelle pre-run middels warmtepompstand gebeurt door de legionella run te detecteren (temp >62 oid). Vervolgens wordt in een time/date een trigger voor over iets van 6 1/2 dag gezet. Dit werkt ook goed wanneer je tussendoor HA herstart. Met een delay van 6 1/2 dag liep ik hier tegenaan.

In mijn geval. Douche triggered MV, De boiler pakt in eerste plaats lucht van de MV, daarna van buiten. Ik wil dus zoveel mogelijk de boiler laten draaien wanneer de MV op hoge stand draait. Bijkomend voordeel is dat de boiler na een douche meteen weer op temperatuur wordt gebracht waardoor de boiler in principe op een lagere temperatuur kan worden ingesteld.

Let op, de dag/nacht temperatuur zit momenteel in een automation verstopt. Dit is niet de 'default temperature'. GUI is voornamelijk voor debuggen, daar kom ik normaliter niet aan.

HA-technisch gezien kan het nog iets netter door template sensoren te gebruike ipv input numbers, maar dit was wat makkelijker in de opzet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIuXeU0AR34vDAAHwfWzbz6h7hc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wpZBYIhkNIxWXyry6BajOHJ1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1oVEoIrA0YSaUAbsDN5jOVWvNM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0T1N6B0MjJwsc404jJ17cXBb.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhsLJEud248ecytLVzJ883R7sCA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/peqDnDyjOk6G8YoQgaWyBdue.png?f=fotoalbum_tile

Config van 'Boiler: set temperature'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUaHIH653MMNhSeDWako2T9ZMt4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sCYzxE5RXaGQNfr5oMoU5N1b.png?f=fotoalbum_large

Resultaat vd antilegionella prerun
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6wMstN-oEm-TGkB-w2WstiGrhI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eskVZPan8JvhPFJOAv7vwmnn.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
alias: "Boiler: anit-legionella pre-run (on  pre-run trigger)"
description: >-
  Set the target temperature to 60 to heat the boiler mostly with heatpump
  instead of electric element
trigger:
  - platform: time
    at: input_datetime.boiler_anti_legionella_pre_heat_trigger
condition:
  - condition: template
    value_template: "{{ float(states('sensor.boiler_hot_water_temperature') , 90) < 61 }}"
    alias: Abort when water is already above 61
action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: 59
    target:
      entity_id: input_number.boiler_anti_legionella_temperature
    alias: Set to 60
  - delay:
      hours: 24
      minutes: 0
      seconds: 0
      milliseconds: 0
    alias: Timeout in case anything unexpected happens
    data:
      value: 0
    target:
    alias: Reset to 0
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
alias: "Boiler: anti-legionella pre-run (on anti-legionella run)"
  When detected the actual anti-legionella run has started:

* Set when the next anti-legionella pre-run must start, 6 days and 21 hour
  from now. This gives the next pre-run 3 hours to heat the boiler to 59 degrees
  with in heatpump operation

* Reset the pre-run target temperature to 0
trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ float(states('sensor.boiler_hot_water_temperature') , 50) > 61 }}"
    for:
      hours: 0
      minutes: 1
    alias: When boiler temperature is above 61 degrees
condition:
    value_template: >-
      {{as_timestamp(now()) >
      as_timestamp(states('input_datetime.boiler_anti_legionella_pre_heat_trigger'))}}
    alias: If next trigger not yet set (trigger datetime is in the past)
action:
  - service: input_datetime.set_datetime
    data:
      datetime: >-
        {{(as_timestamp(now()) + (((6 * 24) + 21) * 3600)) |
        timestamp_custom('%Y-%m-%d %H:%M:%S', True)}}
    target:
      entity_id: input_datetime.boiler_anti_legionella_pre_heat_trigger
    alias: Set trigger datetime to 6 days and 21 hours days from now
    data:
    target:
    alias: Reset pre-run temperature

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: "Boiler: apply set temperature "
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.boiler_set_temperature
    for:
condition: []
action:
  - service: water_heater.set_temperature
    data:
      temperature: "{{ states('sensor.boiler_set_temperature') }}"
    target:
      entity_id: water_heater.boiler

Deze heb ik momenteel niet aanstaan omdat ik het idee heb dat de warmtepompstand efficienter is, iig in de zomer. In winter mss niet omdat de AUTO-stand dan voor minder defrost zorgt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
alias: "Boiler: auto-select mode"
trigger:
    entity_id:
      - sensor.shower_water_temperature
      - input_number.boiler_anti_legionella_temperature
      - binary_sensor.shower_requests_mechanical_ventilation
    for:
      seconds: 30
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.boiler_energy_current
    above: 800
    for:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.boiler_energy_current
    below: 800
    for:
action:
  - if:
      - condition: or
        conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 30
          - condition: and
            conditions:
                entity_id: input_number.boiler_shower_mv_temperature
                above: 30
              - condition: state
                entity_id: binary_sensor.shower_requests_mechanical_ventilation
                state: "on"
            entity_id: sensor.boiler_energy_current
            above: 800
    then:
      - alias: Set mode to heat pump
        if:
          - condition: not
            conditions:
                state: heat_pump
        then:
          - service: water_heater.set_operation_mode
            data:
              operation_mode: heat_pump
            target:
    else:
      - if:
            entity_id: sensor.boiler_energy_current
            below: 100
        then:
          - alias: Set mode to eco
            if:
              - condition: not
                conditions:
                    state: eco
            then:
              - service: water_heater.set_operation_mode
                data:
                  operation_mode: eco
                target:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
alias: "Boiler: daytime operation trigger"
trigger:
    entity_id:
      - schedule.boiler_daytime_operation_schedule
action:
  - choose:
      - conditions:
            entity_id: schedule.boiler_daytime_operation_schedule
        sequence:
            data:
              value: 50
            target:
              entity_id: input_number.boiler_default_temperature
          - service: input_boolean.turn_on
            data: {}
            target:
              entity_id: input_boolean.boiler_trigger_operation
      - conditions:
            entity_id: schedule.boiler_daytime_operation_schedule
            state: "off"
        sequence:
            data:
              value: 46
            target:
              entity_id: input_number.boiler_default_temperature

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
alias: "Boiler: reduce hysteresis"
  This reduces hysteresis by requesting a high target temperature.  wait until
  the default target temperature is reached before resetting.

The wait action was added to prevent the boiler from briefly stopping/starting
  as was visible in power log
trigger:
  - platform: template
      {{ float(states('sensor.boiler_hot_water_temperature') , 60) <
      (float(states('sensor.boiler_set_temperature') , 0) - 4) }}
    alias: Water cools down too much
    for:
    entity_id:
      - input_boolean.boiler_trigger_operation
    to: "on"
action:
  - delay:
      milliseconds: 0
  - if:
          {{ float(states('sensor.boiler_hot_water_temperature') , 60) <
          (float(states('sensor.boiler_set_temperature') , 0) - 1) }}
        alias: Water is cold enough
    then:
        data:
          value: 59
        target:
          entity_id: input_number.boiler_trigger_operation_temperature
      - alias: Wait until water is hot enough
        wait_template: >-
          {{ states('sensor.boiler_hot_water_temperature') >=
          states('input_number.boiler_default_temperature') }}
        continue_on_timeout: true
        timeout: "4:30"
        data:
        target:
          entity_id: input_number.boiler_trigger_operation_temperature
  - service: input_boolean.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: input_boolean.boiler_trigger_operation

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
alias: "Boiler: trigger operation while/after showering"
  Trigger operation when MV starts due to showering. When MV stops, wait until
  the default target temperature is reached before resetting.

The wait action was added to prevent the boiler from briefly stopping/starting
  as was visible in power log
trigger:
    entity_id:
      - binary_sensor.shower_requests_mechanical_ventilation
    for:
action:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
            data:
              value: 55
            target:
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
          - wait_template: >-
              {{ states('sensor.boiler_hot_water_temperature') >=
              states('input_number.boiler_default_temperature') }}
            continue_on_timeout: true
            timeout: "3:00"
            alias: Wait for water temperature above the default temperature
            data:
            target:
mode: restart

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 03-06-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:11
Vandaag heb ik contact gehad met een winkel die verschillende warmtepompen levert. Ik wilde voor de Atlantic Explorer V4 270l gaan, maar deze winkel raadde me de LG-WH27S.F5 daarvoor in de plaats aan. Deze zou nog iets zuiniger zijn en met name service (als die nodig is) zou bij LG veel beter geregeld zijn, waar ze het bij Atlantic vaak af zouden laten weten.

In het algemene WPB topic lijkt de Explorer V4 toch wel de meest gebruikte boiler en wordt er o.a. geschreven dat de software van LG niet zo lekker werkt. De Explorer V4 zou ondertussen zijn sporen wel hebben verdiend.

Dus ook even hier kort de vraag aan mensen die ervaring met LG (liefst de LG-WH27S.F5) hebben: waren er ook mensen die twijfelende tussen de Explorer V4 en deze LG? Wat was de reden om toch voor de LG te gaan? En zijn er wellicht mensen die achteraf toch liever voor de Explorer waren gegaan?

Beter nu nog even goed orienteren nu ik nog moet gaan bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Dreamer-1982 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:34:
Vandaag heb ik contact gehad met een winkel die verschillende warmtepompen levert. Ik wilde voor de Atlantic Explorer V4 270l gaan, maar deze winkel raadde me de LG-WH27S.F5 daarvoor in de plaats aan. Deze zou nog iets zuiniger zijn en met name service (als die nodig is) zou bij LG veel beter geregeld zijn, waar ze het bij Atlantic vaak af zouden laten weten.

In het algemene WPB topic lijkt de Explorer V4 toch wel de meest gebruikte boiler en wordt er o.a. geschreven dat de software van LG niet zo lekker werkt. De Explorer V4 zou ondertussen zijn sporen wel hebben verdiend.

Dus ook even hier kort de vraag aan mensen die ervaring met LG (liefst de LG-WH27S.F5) hebben: waren er ook mensen die twijfelende tussen de Explorer V4 en deze LG? Wat was de reden om toch voor de LG te gaan? En zijn er wellicht mensen die achteraf toch liever voor de Explorer waren gegaan?

Beter nu nog even goed orienteren nu ik nog moet gaan bestellen :)
Ik gok dat je bij Chillair bent uitgekomen? Hier werd me namelijk ook het bovenstaande geadviseerd i.v.m. betere garantieafhandeling et cetera. Geen ervaring met de Atlantic maar zeer tevreden over de LG. Staan wat foto's van de installatie wat eerder in 't forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Trackerfire schreef op maandag 3 juni 2024 @ 23:40:
[...]

Ik gok dat je bij Chillair bent uitgekomen? Hier werd me namelijk ook het bovenstaande geadviseerd i.v.m. betere garantieafhandeling et cetera. Geen ervaring met de Atlantic maar zeer tevreden over de LG. Staan wat foto's van de installatie wat eerder in 't forum.
Nee in dit geval ging het om Airco Druten. Wel gaf de vrouw ook aan dat ze de LG op voorraad hadden en de Explorer V4 niet, dat kan natuurlijk ook meespelen in het advies. Maar de 10 jaar garantie die LG geeft zegt neem ik aan ook wat. Maar even kijken wat hier nog meer voor ervaringen zijn voordat ik de knoop doorhak. En wellicht doe je met beide geen slechte aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 00:08:
[...]

Nee in dit geval ging het om Airco Druten. Wel gaf de vrouw ook aan dat ze de LG op voorraad hadden en de Explorer V4 niet, dat kan natuurlijk ook meespelen in het advies. Maar de 10 jaar garantie die LG geeft zegt neem ik aan ook wat. Maar even kijken wat hier nog meer voor ervaringen zijn voordat ik de knoop doorhak. En wellicht doe je met beide geen slechte aankoop.
Hier zijn we vooral voor de LG gegaan vanwege design en het feit dat we al een LG airco hadden. Dus alles makkelijk te bedienen via de app. Bij de door jouw genoemde winkel heb ik overigens mijn duct kit gekocht. WPB zelf elders gekocht met de juiste factuuromschrijving ivm subsidie.

Ondersteuning vanuit LG vind ik persoonlijk niet denderend. Idem voor de verkooppartner waar ik hem heb gekocht. De reden voor het openen van dit topic startte oorspronkelijk omdat er een foutmelding in de app kwam icm de legionellarun én het feit dat de temperatuur die de WPB aangeeft altijd afwijkt met de doeltemperatuur. En het feit dat er gewoonweg niets vanuit LG werd vernomen in dit geval. Die verwezen naar de verkooppartner en vicaris versa...dus dan maar zelf op onderzoek uit.

Door de tijd heen weten we echter dat:
- foutmelding is puur in de app, de WPB blijft correct werken
- afwijking (van de WPB is zo'n 2-3 graden Celsius. En vervolgens heb je te maken met de hysterese van de WPB (lees: het verschil ten opzichte van de doeltemperatuur waarbij de WPB start met verwarmen). Dit hebben alle WPB's. Als je dat doorhebt, heb je geen omkijken naar de boiler.

Zou ik weer voor LG gaan: zeer waarschijnlijk wel. Alhoewel de Atlantic echt geen verkeerde WPB is en (zeker) veel gebruikers heeft op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, na wat afwegen ben ik toch voor de Atlantic gegaan, deze heb ik bij een andere leverancier besteld die hem voor een nette prijs incl. gratis verzenden deze vrijdag kan afleveren. Hopelijk ook een goede keuze, dat weten we over een tijdje wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tally
Ons probleem is opgelost, kraantje aan de ketel gemist 😊bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Verkeerd geplaatst ;(

[ Voor 76% gewijzigd door tebogo op 10-06-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goelettom
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 10-05 12:05
Ik ben mijn LG WPB aan het aansluiten, maar snap nog wat dingen niet.

Niemand gebruikt blijkbaar een expansievat. Waarom niet? Dan gaat hij toch via het overdrukventiel (T&P relief valve) warm water lozen op het riool? Lijkt me niet efficiënt?

Of voorkom je dat door een inlaatcombinatie in je koudwaterleiding te plaatsen, wat wel iedereen heeft?
En dat die dan dus weliswaar water loost, maar dat dat koud water is..?

(NB: de installatiehandleiding spreekt wel optioneel over een expansievat, maar niet over een inlaatcombinatie voor zover ik zie).

Welke waarde moet de inlaatcombinatie hebben? Ik neem aan dat die lager moet zijn dan de T&P relief valve?

Hopelijk kan iemand me wijzer maken :) Bedankt alvast!

[ Voor 1% gewijzigd door goelettom op 12-06-2024 20:55 . Reden: typfouten corr ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Ik heb er wel een expansievat voor zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goelettom
Jasper79 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:16:
Waarom? Om de reden die ik aangaf (geen warm water verspillen) of een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Stond meen ik in de handleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goelettom
Jasper79 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:39:
Stond meen ik in de handleiding
Klopt, de handleiding geeft dat als optie aan. Ik meende in de 56 pagina's hiervoor te lezen dat echter bijna niemand die suggestie opvolgde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trackerfire

Trackerfire

BTC HODLER

Heeft iemand de compressor al eens geïsoleerd of de gehele WPB? Ben eigenlijk wel een beetje klaar met het "hoge geluid". Trek een deur dicht en je hoort niks meer, maar als ik even op zolder wil werken en het ding staat te verwarmen is het toch wel een indringend geluid na een tijdje.

[ Voor 3% gewijzigd door Trackerfire op 13-06-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:05
Trackerfire schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:04:
Heeft iemand de compressor al eens geïsoleerd of de gehele WPB? Ben eigenlijk wel een beetje klaar met het "hoge geluid". Trek een deur dicht en je hoort niks meer, maar als ik even op zolder wil werken en het ding staat te verwarmen is het toch wel een indringend geluid na een tijdje.
ik zit er ook zo goed als naast te werken en gebruik om die reden een Noise Cancelling koptelefoon..Is denk ik goedkoper als de hele warmtepomp met een bv kast geluidsdicht maken, maar mochten er opties zijn om hem stiller te krijgen hoor ik het ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
forzafan schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 14:56:
[...]

ik zit er ook zo goed als naast te werken en gebruik om die reden een Noise Cancelling koptelefoon..Is denk ik goedkoper als de hele warmtepomp met een bv kast geluidsdicht maken, maar mochten er opties zijn om hem stiller te krijgen hoor ik het ook graag.
Hier idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@Trackerfire ik had nog 8cm geluidsisolatie liggen, van die foam vlokkenplaat. Die op maat er los bovenop gelegd (rondom het luchtkanaal natuurlijk). Ik kan niet zeggen dat het serieus verschil maakt. Hij staat hier in de installatieruimte, dus geluid is sowieso geen probleem. Anders zou ik het ook wel beter isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goelettom
Kan iemand me vertellen waarom de unit 50 cm aan de achterzijde vrij moet staan van de muur?
Volgens handleiding moet dat. Maar dat vreet natuurlijk plaats... Als het niet per sé nodig is, zet ik hem liever dichter tegen de muur....

Iemand die het weet?

Edit: ik lees nu dat veel mensen hem veel dichter tegen de muur hebben staan, zelfs met een (haakse) bocht in de afvoer naar boven of zijkant
Bij mij gaat de luchtafvoer linea recta naar achter door de muur heen.
Ik denk dus dat ik hem gewoon 10 of 15 cm van de muur zou kunnen zetten theoretisch?

[ Voor 36% gewijzigd door goelettom op 14-06-2024 19:58 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
goelettom schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:29:
Kan iemand me vertellen waarom de unit 50 cm aan de achterzijde vrij moet staan van de muur?
Volgens handleiding moet dat. Maar dat vreet natuurlijk plaats... Als het niet per sé nodig is, zet ik hem liever dichter tegen de muur....

Iemand die het weet?

Edit: ik lees nu dat veel mensen hem veel dichter tegen de muur hebben staan, zelfs met een (haakse) bocht in de afvoer naar boven of zijkant
Bij mij gaat de luchtafvoer linea recta naar achter door de muur heen.
Ik denk dus dat ik hem gewoon 10 of 15 cm van de muur zou kunnen zetten theoretisch?
Dat moet dan inderdaad geen probleem zijn. Hier staat hij 20cm van de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Achterkant is afvoer, dus voor luchtstroom. Eventueel zou je hem kunnen draaien dus met de leidingen naar de muur. Zo heb ik hem 10cm van de muur af staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
hfa schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:32:
[...]

Dat is de welbekende foutmelding als gevolg van de legionellarun. Je hebt dus een échte LG WPB :+
Ik heb een therma v wp van LG met zijn kuren.

Zou er dan echt niks foutloos de fabriek uitrollen richting de consument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goelettom
Jasper79 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:16:
Hoe groot is het expansievat dat je gebruikt, Jasper?
Pagina: 1 ... 14 ... 20 Laatste