In de winter uitblaast naar buiten, in de zomer naar binnenxZero91 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:49:
Hebben jullie ook zoon uitblaas ventiel ( 120mm ) aan de achterkant?
Waar gaat deze bij jullie naartoe?
Heel slim ja!hfa schreef op woensdag 20 december 2023 @ 12:57:
[...]
In de winter uitblaast naar buiten, in de zomer naar binnen
Wellicht dat ik dat ook ga doen!
Het blaast namelijk ijskoude lucht uit.
xZero91 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:15:
[...]
Heel slim ja!
Wellicht dat ik dat ook ga doen!
Het blaast namelijk ijskoude lucht uit.
Ik neem aan dat je afvoer bedoelt?xZero91 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:49:
Hebben jullie ook zoon uitblaas ventiel ( 120mm ) aan de achterkant?
Waar gaat deze bij jullie naartoe?
Die van mij gaat naar buiten
Heeft iemand de API van ThinQ werkend gekregen om bijvoorbeeld de temperatuur van het water uit te lezen?
https://thinq.developer.l...ut/service/ThinQ-Connect/
Ik gebruik home met lg ThinQ hiervoor dus moet zeker kunnen.
Ja dat bruine water had mij ook nooit opgevallen wanneer ik geen spierwit bad had. Het is ook echt maar een paar seconden dat er bruinig water uit komt. Niet het hele vat geeft bruin water.SalexSun schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:01:
@bartsnoek1981 we hebben soortgelijke ervaring maar nog nooit bruin water gezien. Zie ook deze post van mij en tijdje terug. Ik wil binnenkort nog eens kijken
https://gathering.tweaker...message/76059332#76059332
Ja ik moet ook daar binnenkort weer zijn, afvoer van de wasmachine is wat fanatiek en soms loopt dan het opvangbakje waar de condensafvoer en overstortventiel op uitkomen over.
Dan meteen maar even de koppeling open draaien en kijken wat er aan de hand is.
Ps ik laat de boiler gewoon vol bij checken van de aansluitingen, doe jij dat ook?
Vr gr Bart
Ja, om de bovenste te controleren hoeft de boiler niet helemaal leeg. Leeg laten lopen via het overdrukventiel en dan nog een of twee emmers via de het ventiel onderbartsnoek1981 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:31:
[...]
Ja dat bruine water had mij ook nooit opgevallen wanneer ik geen spierwit bad had. Het is ook echt maar een paar seconden dat er bruinig water uit komt. Niet het hele vat geeft bruin water.
Ja ik moet ook daar binnenkort weer zijn, afvoer van de wasmachine is wat fanatiek en soms loopt dan het opvangbakje waar de condensafvoer en overstortventiel op uitkomen over.
Ps ik laat de boiler gewoon vol bij checken van de aansluitingen, doe jij dat ook?
Vr gr Bart
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ik heb deze HACS integratie naar tevredenheid in gebruik.MartinPTweak schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:01:
Heeft iemand de API van ThinQ werkend gekregen om bijvoorbeeld de temperatuur van het water uit te lezen?
https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors
Zojuist een LG WH20s geinstalleerd. Staat nu een uur op de warmtepomp stand waarbij 450W/h verbruikt word. Is van 30⁰ naar 31,5⁰ gestegen. Is dit normaal? Hoe lang zal de WP er op de warmtepomp stand over doen om naar 52⁰ te gaan?
Als het goed is zal hij bij eerste keer ook het element gebruiken en hem 2 uur op 60 graden houden.
Hoe lang het duurt om van 30 naar 52 te gaan geen idee, lang dat wel.
Normaal zou hij ook niet verder terug zakken dan een graad of 45.
Hier is het 3 uur 5 graden stijgen en draait hij in z'n eigen lucht.
Hoe lang het duurt om van 30 naar 52 te gaan geen idee, lang dat wel.
Normaal zou hij ook niet verder terug zakken dan een graad of 45.
Hier is het 3 uur 5 graden stijgen en draait hij in z'n eigen lucht.
Ik heb ik dit inmiddels gedaan.xZero91 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 00:05:
Bedankt voor de reacties!
Dus de oplossing is;
Slang rechtstreeks naar buiten i.p.v. Ducobox en geïsoleerde slang gebruiken?
Helaas helpt het niet.
- geisoleerde slang richting buiten aangesloten.
Het begin en einde van de slang worden kletsnat.
Het punt waar de slang door de muur gaat wordt ook nat.
Waarschijnlijk gaat hierdoor vocht in de muur trekken naar verloop van tijd.
Er blijft ook een hele hoop condens op de warmtepompboiler staan.
Vooral veel condens en vocht.
[ Voor 5% gewijzigd door xZero91 op 24-12-2023 21:14 ]
Kan het niet komen omdat de doorgang veel te klein is. De standaard uitgang op mijn LG is 160 mm. Volgens mij is jouw uitgang 120 mm of iets dergelijks.xZero91 schreef op zondag 24 december 2023 @ 21:08:
[...]
Ik heb ik dit inmiddels gedaan.
Helaas helpt het niet.
- geisoleerde slang richting buiten aangesloten.
Het begin en einde van de slang worden kletsnat.
Het punt waar de slang door de muur gaat wordt ook nat.
Waarschijnlijk gaat hierdoor vocht in de muur trekken naar verloop van tijd.
Er blijft ook een hele hoop condens op de warmtepompboiler staan.
Vooral veel condens en vocht.
Dat zou de problemen wel enigzins kunnen verklaren.
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ik dacht ook dat hij groter is dan 120, heb de duct nog liggen in de schuur. Zal eens meten.
Edit, boekje zegt 160 en 200mm
Heb je toevallig je 120mm buis in de 160mm opening gestoken?
[ Voor 34% gewijzigd door Jasper79 op 25-12-2023 10:10 ]
Dat zou ook kunnen ja!Jasper79 schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:06:
Ik dacht ook dat hij groter is dan 120, heb de duct nog liggen in de schuur. Zal eens meten.
Dat heeft de installateur gedaan, niet ik.
Want als ik de slang, niet door de muur steek, is er niks aan de hand.
Er mist ook een kapje aan de bovenkant ( zie volgende foto ).
Ik denk dat dat de oplossing is.
Ik heb een nieuw kapje v/d luchtafvoer van LG gekocht. En ik laat het gat in de muur ook 160 maken?
Dat luikje is voor als je hem bovenop heb zitten dan kan je het filter eruit halen door dat luikje heen.
Ik zou persoonlijk meteen voor 200mm gaan, als het verder niet uitmaakt. Let op dat de doorvoer ook geïsoleerd moet zijn, evenals de aansluiting van de slang op de doorvoer. Alle aansluitingen/overgangen aftapen met pvc- of aluminiumtape
[ Voor 5% gewijzigd door SalexSun op 26-12-2023 09:10 ]
Klopt het dat na het instellen van het tijdsschema dit schema pas de volgende dag werkt (ingaat)?!?
Mijn LG WH20S blijft gewoon buiten de ingestelde tijd verwarmen na het instellen van het schema.
Had liever gezien en lijkt mij logischer als dit tijdschema direkt effect heeft.
Mijn LG WH20S blijft gewoon buiten de ingestelde tijd verwarmen na het instellen van het schema.
Had liever gezien en lijkt mij logischer als dit tijdschema direkt effect heeft.
Dat klopt. Lees de diverse ervaringen met het tijdschema in dit topic maar eens doorpeirre schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 20:00:
Klopt het dat na het instellen van het tijdsschema dit schema pas de volgende dag werkt (ingaat)?!?
Ten eerste, wat een matige installatie van de installateur.
Je ziet duidelijk op de foto dat hij een soort verloop-mof heeft gebruikt van 160mm naar 120mm .
Dat kapje hoort er achter ook op te zitten, anders blaast de boiler als nog af in de ruimte. De ducktkit van LG zit dit kapje gewoon standaard bij, dus zou je installateur er ook gewoon bij moeten hebben gekregen. De ducktkit voor aanvoer en afvoer is het zelfde.
Persoonlijk als het kan en je zou achter je boiler direct door de gevel kunnen, gebruik dan geïsoleerde spirobuis met een 2 graden afschot naar de buitenmuur. Zo heb ik het ook gemaakt en zo heb je nooit last dat er condens in de pijp blijft zitten. Een flexibele variant heeft ribbels in de binnenzijde en zal toch altijd een beetje in een bocht naar beneden hangen. Het gat moet overigens groter zijn dan 160 mm.
Ik meen dat er bij mij 165 mm gat is geboord. 160mm is namelijk de binnen afmetingen van de spirobuis. Een 200mm gat is niet echt nodig , het gat van de ducktkit is maar max 160mm er kan wel een 200mm pijp op maar gat blijft 160mm groot. Wanneer ik deze manier van installatie zie, weet ik weer waarom ik het liever zelf doe. Hier voor de subsidie alleen in bedrijf laten stellen (stekker in het stopcontact laten steken).
Ook door ervaring hier op het forum geleerd dat wanneer je condens aan de achterkant krijgt op het metaal van de boiler, dat armaflex isolatietape hier goed voor geschikt is, dit plak je op de achterzijde en het ongeïsoleerde deel van de ducktkit waar het klepje zit.
:strip_exif()/f/image/m4XBTKjb8QDeKEMmvMLdfn3C.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier boven zie je de aanvoer met geïsoleerde spirobuis, helaas geen foto van de achterzijde beschikbaar, maar dan weet je wat ik bedoel. Achterzijde is maar een heel kort stukje buis wat rechtstreeks naar buiten gaat.
:strip_exif()/f/image/4aHLm2BymoQTfFEFz4PTVxF7.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven op de gevel zie je twee bolkop roosters zitten, bovenzijde voor aanvoer en die daar onder voor afvoer. Ga voor de variant met gaas, ze zijn er ook met lamellen, maar deze geven erg veel weerstand in de luchtstroom. Persoonlijk zou ik ook de aanvoer van buiten halen. Maar daar zijn veel verschillende meningen hier over op het forum.
Ik zou zeker de installateur hier in mee nemen om dit probleem op te lossen, want dit is niet zoals het hoort.
Vr gr Bart
Als je condens hebt op je machine heb je niet genoeg flow. 160mm eps gebruiken, en op duct modus zetten.
Flexibele slang als is die 160 en Vernauwing naar 125 geeft alleen maar ellende.
Google op Burgerhout Eps 160. Past perfect. En dan maak je het zoals het hoort.
Geen gaas muur kappen gebruiken open kappen met keerklep. Desnoods een open (ook van Burgerhout) en er een lap rubber in plakken als klep.
Suk6
Flexibele slang als is die 160 en Vernauwing naar 125 geeft alleen maar ellende.
Google op Burgerhout Eps 160. Past perfect. En dan maak je het zoals het hoort.
Geen gaas muur kappen gebruiken open kappen met keerklep. Desnoods een open (ook van Burgerhout) en er een lap rubber in plakken als klep.
Suk6
Klopt het dat de zogenaamde salmonella-run niet in de LG app word aangegeven?
Ineens zie je de boiler (onlogisch) opwarmen tot 60+ graden. Ik denk dan, dat moet denk de salmonella-run zijn (?!).
Wat simpel zou het zijn als deze salmonella procedure ook in de LG app word aangegeven als deze gestart is en loopt. 😏
Ineens zie je de boiler (onlogisch) opwarmen tot 60+ graden. Ik denk dan, dat moet denk de salmonella-run zijn (?!).
Wat simpel zou het zijn als deze salmonella procedure ook in de LG app word aangegeven als deze gestart is en loopt. 😏
Klopt legionella word niet in de app aangegeven helaas. Je kan het inderdaad zien aan de hogere temp in de app. Of aan her verbranden van je handen in de keuken haha.peirre schreef op zondag 31 december 2023 @ 00:32:
Klopt het dat de zogenaamde salmonella-run niet in de LG app word aangegeven?
Ben je nog iets wijzer geworden?bartsnoek1981 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:31:
[...]
Ja dat bruine water had mij ook nooit opgevallen wanneer ik geen spierwit bad had. Het is ook echt maar een paar seconden dat er bruinig water uit komt. Niet het hele vat geeft bruin water.
Vr gr Bart
Nee , nog geen tijd gehad met de feestdagen. Maar gaat ergens in Januari gebeuren, helaas nog een hoop projecten op stapel, ik verveel mij gelukkig niet.
@bartsnoek1981
Ik heb er vandaag zelf naar gekeken.
Hieronder de fotos. De di-elektrische koppelingen zijn geoxideerd, de boiler zelf heeft er gelukkig niks van geleden. Op beide koppelingen was flinke oxidatie gegroeid. Op de fotos is er al een gedeelte van afgevallen. Bij het loskoppelen van de water uitvoer vielen ook losse stukken eruit. Ik weet niet of dit mogelijk van de invoer koppeling is losgekomen en door de boiler bij de uitvoer terecht is gekomen. Toen boiler leeg was heb ik die middels de onderste twee aansluitingen doorgespoeld, hierbij was geen vuil zichtbaar.
Ik heb twee nieuwe di-elektrische koppelingen geplaatst. Daarbij op basis van mijn eerdere bericht https://gathering.tweaker...message/76059332#76059332 de coating op de wateraansluitingen van de boiler doorbroken zodat de di-elektrische koppelingen elektrisch contact maken met het staal van het vat. In theorie zijn de die-elektrische koppelingen nu dus via/door de boiler beveiligd tegen oxidatie. Dit heb ik middels een multimeter gecontroleerd.
Over een half jaar nog maar eens kijken hoe het er dan voorstaat
Hieronder de fotos. De di-elektrische koppelingen zijn geoxideerd, de boiler zelf heeft er gelukkig niks van geleden. Op beide koppelingen was flinke oxidatie gegroeid. Op de fotos is er al een gedeelte van afgevallen. Bij het loskoppelen van de water uitvoer vielen ook losse stukken eruit. Ik weet niet of dit mogelijk van de invoer koppeling is losgekomen en door de boiler bij de uitvoer terecht is gekomen. Toen boiler leeg was heb ik die middels de onderste twee aansluitingen doorgespoeld, hierbij was geen vuil zichtbaar.
Ik heb twee nieuwe di-elektrische koppelingen geplaatst. Daarbij op basis van mijn eerdere bericht https://gathering.tweaker...message/76059332#76059332 de coating op de wateraansluitingen van de boiler doorbroken zodat de di-elektrische koppelingen elektrisch contact maken met het staal van het vat. In theorie zijn de die-elektrische koppelingen nu dus via/door de boiler beveiligd tegen oxidatie. Dit heb ik middels een multimeter gecontroleerd.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Aanvulling:SalexSun schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:12:
@bartsnoek1981
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik denk dat er op beide koppeling vergelijkbaar oxidatie aanwezig was. Op de eerste foto is de linkse koppeling die op de water invoer (koud water) was aangesloten. De oxidatie is dus van de boiler af, en tegen de stroomrichting in gegroeid
.
[ Voor 99% gewijzigd door SalexSun op 06-01-2024 13:31 ]
even een noob vraag.SalexSun schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:12:
@bartsnoek1981
die di-elektrische koppelingen plaats je toch alleen in geval aangekoppelde leidingwerk koper is? dus niet in geval van flexibele leiding?
Dat dacht ik ook, maar toen was dit het resultaatforzafan schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:35:
[...]
even een noob vraag.
die di-elektrische koppelingen plaats je toch alleen in geval aangekoppelde leidingwerk koper is? dus niet in geval van flexibele leiding?
https://gathering.tweaker...message/75324862#75324862 toen heb ik er snel die koppelingen tussen gezet in de hoop dat her probleem niet zou verergeren (met mogelijk lekkage tot gevolg)
Zal wellicht ook met het materiaal vd slang te maken hebbben.
Waarom heb je twee dielec koppelingen gebruikt, één is toch voldoende?SalexSun schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:50:
[...]
Dat dacht ik ook, maar toen was dit het resultaat
https://gathering.tweaker...message/75324862#75324862 toen heb ik er snel die koppelingen tussen gezet in de hoop dat her probleem niet zou verergeren (met mogelijk lekkage tot gevolg)
Zal wellicht ook met het materiaal vd slang te maken hebbben.
Ik dacht dat geen voldoende was, maar niet dus. Nu weet ik het niet meer en wil het gwn opgelost hebben. We zijn tevreden met de boiler, maar dit maakt dat ik toch niet zo snel weer voor LG zou kiezen. In de installatie handleiding staat er verder ook niks over vermeldWolly schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:52:
[...]
Waarom heb je twee dielec koppelingen gebruikt, één is toch voldoende?
Ziet er toch niet heel fris uit, ik verwacht dat het bij mij niet heel anders zal zijn. Ik zit er over te denken om volledig kunstof koppelingen te plaatsen, mocht de situatie bij mij vergelijkbaar zijn.SalexSun schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:12:
@bartsnoek1981
Als je een linkje hebt houd ik me aanbevolen. Eerder enkel 1/2 gevonden dacht ik.bartsnoek1981 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 03:11:
[...]
Ziet er toch niet heel fris uit, ik verwacht dat het bij mij niet heel anders zal zijn. Ik zit er over te denken om volledig kunstof koppelingen te plaatsen, mocht de situatie bij mij vergelijkbaar zijn.
Edit
Deze gevonden, maar lijken toch niet helemaal kunststof volgens de site van atag
https://rensa.nl/Product/0FI5213
https://www.atagverwarmin...atag-techno-info/01-2023/
[ Voor 22% gewijzigd door SalexSun op 07-01-2024 09:00 ]
Ja deze had ik inderdaad ook gevonden, denk dat ik toch een setje ga bestellen en ze kosten niet de wereld. Zo op de foto lijkt het toch wel echt van vol kunststof te zijn. Wanneer ik ze binnen heb, zal ik even een update geven.SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:44:
[...]
Als je een linkje hebt houd ik me aanbevolen. Eerder enkel 1/2 gevonden dacht ik.
Edit
Deze gevonden, maar lijken toch niet helemaal kunststof volgens de site van atag
https://rensa.nl/Product/0FI5213
https://www.atagverwarmin...atag-techno-info/01-2023/
Ik doelde op deze foto in de tweede linkbartsnoek1981 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 04:06:
[...]
Ja deze had ik inderdaad ook gevonden, denk dat ik toch een setje ga bestellen en ze kosten niet de wereld. Zo op de foto lijkt het toch wel echt van vol kunststof te zijn. Wanneer ik ze binnen heb, zal ik even een update geven.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/amOKNeBKTtGmDraoLh2PgDnf.jpg?f=user_large)
Wat hebben jullie met de CV aansluiting gedaan na het installeren van de WPB? Kan een CV zondermeer probleemloos draaien als het tapwatergedeelte niet aangesloten (dus leeg) is? Om te voorkomen dat de CV een doodlopend deel is in je waterleiding kun je deze niet aangesloten laten zitten lijkt me.
bij ons is er een kraan op de warm water leiding gezet en daarachter is de WPB aangesloten. kraan staat nu zo dat alleen WPB de warm water voorziening doet. Zet ik kraan open richting CV dan zal de CV gaan draaien bij warm water vraag.benniez schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
Wat hebben jullie met de CV aansluiting gedaan na het installeren van de WPB? Kan een CV zondermeer probleemloos draaien als het tapwatergedeelte niet aangesloten (dus leeg) is? Om te voorkomen dat de CV een doodlopend deel is in je waterleiding kun je deze niet aangesloten laten zitten lijkt me.
Maar voor de zekerheid staat ook in de instellingen van de CV zelf ( Nefit Proline) de tapwater voorziening uitgeschakeld.
Het is nu in de garage, waar LG 200L staat, 5 graden en wordt misschien nog wat kouder door de vorst.
Welke stand, warmtepomp, automatisch of turbo, is beter voor elektrisch verbruik?
Zijn er mensen met ervaring hier mee.
Welke stand, warmtepomp, automatisch of turbo, is beter voor elektrisch verbruik?
Afgedopt bij CV ketel en parameter voor SWW uitgezet op de ketel (Remeha Calenta 40c).benniez schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:40:
Doorgaans zorgt de warmtepomp stand voor het meest gunstige gebruik. De turbo stand zal altijd het elektrische element inschakelen en dus het meeste energie verbruiken.GerardPer schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:04:
Het is nu in de garage, waar LG 200L staat, 5 graden en wordt misschien nog wat kouder door de vorst.
Ook ik mag mij gelukkig prijzen met een 270L warmtepompboiler van LG. Heb tot nu toe alleen de afgevoerde lucht met een slang op het dak aangesloten, maar wil dat nu ook met de aangevoerde lucht doen.
In de handleiding zag ik volgens mij staan dat de wpb niet in een ruimte geplaatst mag worden onder de 1 graden. Hoe zit dit met de aangezogen lucht? Kan de wpb er tegen als hij met vorst lucht van buiten aanzuigt?
Begrijp uiteraard dat het rendement naar beneden gaat. Heb alleen ook een WTW unit geplaatst. Hierbij is de balans tussen ingaande en uitgaande lucht belangrijk en wordt dit blijkbaar verstoort als je enkel de afvoer of enkel de aanvoer van de wpb op het dak aansluit. Dan zou je beiden aan moeten sluiten, of beiden niet. Dan wordt de zolder alleen te koud.
In de handleiding zag ik volgens mij staan dat de wpb niet in een ruimte geplaatst mag worden onder de 1 graden. Hoe zit dit met de aangezogen lucht? Kan de wpb er tegen als hij met vorst lucht van buiten aanzuigt?
Begrijp uiteraard dat het rendement naar beneden gaat. Heb alleen ook een WTW unit geplaatst. Hierbij is de balans tussen ingaande en uitgaande lucht belangrijk en wordt dit blijkbaar verstoort als je enkel de afvoer of enkel de aanvoer van de wpb op het dak aansluit. Dan zou je beiden aan moeten sluiten, of beiden niet. Dan wordt de zolder alleen te koud.
:strip_exif()/f/image/Z3ffaim03qNlC9WmfIESJShR.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door RubenS1992 op 09-01-2024 08:13 ]
Ik meen me te herinneren dat de wpb tot best wel wat graden onder 0 kan werken (qua buitenlucht). En anders schakelt hij over op zijn elektrische element dacht ik. Doordat je hem op duct modus zet (dan gaat de fan harder draaien) trekt hij redelijk wat lucht door het apparaat en maak je beter gebruik van het beetje warmte wat er nog in de lucht zit deze dagen
Oke, het is dus niet zo dat het de WPB beschadigd of iets? De WTW heeft namelijk een speciale vorstklep om bevriezing/beschadiging van elementen tegen te gaan. Het is in feite een bypass klep welke warmte lucht uit de ruimte toevoegt om de ingaande lucht tot boven het vriespunt te krijgen.
Als de WPB vervolgens zelf overschakelt op het elektrische element is dat natuurlijk prima en zal de vorst ook geen invloed meer hebben op de WPB.
Heb de WPB ondertussen inderdaad op Duct Modus gezet.
Als de WPB vervolgens zelf overschakelt op het elektrische element is dat natuurlijk prima en zal de vorst ook geen invloed meer hebben op de WPB.
Klopt. De WPB kan 'gewoon' buitenlucht pakken, ook wanneer het buiten onder nul is. Er zal dan alleen wat vaker een defrost optreden (maar die ik had hier gisteren ook (al) te pakken met zolderlucht van 12 graden CelsiusRubenS1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:47:
Oke, het is dus niet zo dat het de WPB beschadigd of iets? De WTW heeft namelijk een speciale vorstklep om bevriezing/beschadiging van elementen tegen te gaan. Het is in feite een bypass klep welke warmte lucht uit de ruimte toevoegt om de ingaande lucht tot boven het vriespunt te krijgen.
Goed om te horen. Dan sluit ik verder alles gewoon aan. Hoe weet je trouwens dat een defrost optreedt? Vind de app persoonlijk erg beperkt, zoals het ontbreken van opties of data van de anti legionella run, gerealiseerde COP waarde, optie om een ondergrens in te stellen waarop het water weer verwarmt wordt, etc. Naar mijn idee vrij basic dingen die eenvoudig toe te voegen waren.
Los daarvan doet de WPB het overigens prima! Erg blij mee. Ben alleen zelf een Home Assistant freak dus vind het leuk als apparaten data teruggeven of op afstand aan te sturen zijn
Los daarvan doet de WPB het overigens prima! Erg blij mee. Ben alleen zelf een Home Assistant freak dus vind het leuk als apparaten data teruggeven of op afstand aan te sturen zijn
Bij mijn vorige woning had ik de warmtepompboiler in de retour van de WTW opgenomen. Op die manier draaide hij altijd met warme lucht. En omdat we ook een douche WTW (voorverwarmen koud water met het warme afvalwater van de douche) draaide de WPB vaak maar anderhalf uur per dag. De temperatuur van de WTW daalde wel tijdens die tijd, maar dat was snel weer op peil.RubenS1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:08:
Goed om te horen. Dan sluit ik verder alles gewoon aan. Hoe weet je trouwens dat een defrost optreedt? Vind de app persoonlijk erg beperkt, zoals het ontbreken van opties of data van de anti legionella run, gerealiseerde COP waarde, optie om een ondergrens in te stellen waarop het water weer verwarmt wordt, etc. Naar mijn idee vrij basic dingen die eenvoudig toe te voegen waren.
Ik weet dat de meningen hierover zeer verdeeld zijn, maar het werkt daar prima. Hier staat alles te ver van elkaar vandaan.
Wilde dit in eerste instantie inderdaad ook al doen, zelfs in combinatie met mijn warmtepompdroger, maar zag ook dat de meningen verdeeld waren. Met name ook de combinatie met de zeer vochtige lucht uit de badkamer zou een risico zijn op langere termijn. Klinkt echter nog steeds als een interessante optie.
Heb verder geen ervaring met een WTW. Lees online toch ook veel verhalen over de 'balans' in de aan-/afgevoerde lucht in de woning. Door de WPB zou dit verstoort worden. Geen idee wat de invloed daarvan is in de praktijk. Heb het namelijk achteraf ingebouwd in mijn woning van 1978. Hier zat tot voor kort helemaal geen mechanische ventilatie in, alleen losse badkamerventilator. Dus in die zin in alles een verbetering!
Heb verder geen ervaring met een WTW. Lees online toch ook veel verhalen over de 'balans' in de aan-/afgevoerde lucht in de woning. Door de WPB zou dit verstoort worden. Geen idee wat de invloed daarvan is in de praktijk. Heb het namelijk achteraf ingebouwd in mijn woning van 1978. Hier zat tot voor kort helemaal geen mechanische ventilatie in, alleen losse badkamerventilator. Dus in die zin in alles een verbetering!
Met retour van de WTW bedoel je neem ik aan de uitblaaskant.ArnoudN schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:40:
[...]
Bij mijn vorige woning had ik de warmtepompboiler in de retour van de WTW opgenomen. Op die manier draaide hij altijd met warme lucht. En omdat we ook een douche WTW (voorverwarmen koud water met het warme afvalwater van de douche) draaide de WPB vaak maar anderhalf uur per dag. De temperatuur van de WTW daalde wel tijdens die tijd, maar dat was snel weer op peil.
Ik weet dat de meningen hierover zeer verdeeld zijn, maar het werkt daar prima. Hier staat alles te ver van elkaar vandaan.
Als je WTW enigszins goed werkt is de temperatuur hier zeer laag, zo tegen de buitentemperatuur aan.
Nee, ik had hem in de retour naar de WTW toe zitten. Hij zoog de lucht uit twee badkamers die naast elkaar zaten af, door de WPB naar de WTW.Wolly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:22:
[...]
Met retour van de WTW bedoel je neem ik aan de uitblaaskant.
Als je WTW enigszins goed werkt is de temperatuur hier zeer laag, zo tegen de buitentemperatuur aan.
Aan het verbruik; en je merkt dat de WPB even stopt er weer opnieuw opspint (als je op dat moment toevallig aan het thuiswerken bent in dezelfde ruimteRubenS1992 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:08:
Hoe weet je trouwens dat een defrost optreedt?
Maar bij zo'n lage temperatuurdoet de warmtepomp niet zo veel en duurt het erg lang, denk dan verbruikt hij ook veel elektrisch.hfa schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:15:
[...]
Doorgaans zorgt de warmtepomp stand voor het meest gunstige gebruik. De turbo stand zal altijd het elektrische element inschakelen en dus het meeste energie verbruiken.
Op maandag heb ik de LG-WH27S.F5 Warmtepompboiler met een capaciteit van 270 liter laten installeren door een erkend installatiebedrijf. Vanaf die dag ben ik overgestapt van stadsverwarming, en tot op heden functioneert alles naar tevredenheid. Voordat ik deze beslissing nam, heb ik met LG gesproken over de meest voorkomende problemen.
In de ruimte waar de warmtepompboiler is geplaatst, is mechanische ventilatie aanwezig. Dit zorgt ervoor dat de koude lucht wordt afgevoerd door het ventilatiesysteem. Bovendien heb ik onderzocht welke modus het meest kosteneffectief is.
YouTube: LG WH27S a silent heat pump boiler
WARMTEPOMP-MODUS
Deze modus minimaliseert het stroomverbruik door alleen de warmtepomp te gebruiken voor verwarming, maar heeft een lage terugwinning.
AUTO-MODUS
Deze modus is in de fabriek ingesteld voor verzending. Deze modus zorgt voor een relatief laag stroomverbruik en een hoge terugwinning.
Verwarmingselementen zorgen voor extra verwarming als er meer vraag is dan de warmtepomp zelf kan bijhouden.
TURBO MODE
Deze modus biedt de hoogste terugwinning. In deze modus worden de warmtepomp en verwarmingselementen tegelijkertijd gebruikt.
VACATION MODE
Deze functie wordt aanbevolen als de waterverwarmer voor langere tijd niet wordt gebruikt.
In deze modus wordt de temperatuur van de boiler op ongeveer 20 °C gehouden om het energieverbruik te minimaliseren en te voorkomen dat de boiler bevriest.
De vakantieduur kan worden ingesteld of gewijzigd tussen 1 en 90 dagen via de LG ThinQ app.
In de ruimte waar de warmtepompboiler is geplaatst, is mechanische ventilatie aanwezig. Dit zorgt ervoor dat de koude lucht wordt afgevoerd door het ventilatiesysteem. Bovendien heb ik onderzocht welke modus het meest kosteneffectief is.
YouTube: LG WH27S a silent heat pump boiler
WARMTEPOMP-MODUS
Deze modus minimaliseert het stroomverbruik door alleen de warmtepomp te gebruiken voor verwarming, maar heeft een lage terugwinning.
AUTO-MODUS
Deze modus is in de fabriek ingesteld voor verzending. Deze modus zorgt voor een relatief laag stroomverbruik en een hoge terugwinning.
Verwarmingselementen zorgen voor extra verwarming als er meer vraag is dan de warmtepomp zelf kan bijhouden.
TURBO MODE
Deze modus biedt de hoogste terugwinning. In deze modus worden de warmtepomp en verwarmingselementen tegelijkertijd gebruikt.
VACATION MODE
Deze functie wordt aanbevolen als de waterverwarmer voor langere tijd niet wordt gebruikt.
In deze modus wordt de temperatuur van de boiler op ongeveer 20 °C gehouden om het energieverbruik te minimaliseren en te voorkomen dat de boiler bevriest.
De vakantieduur kan worden ingesteld of gewijzigd tussen 1 en 90 dagen via de LG ThinQ app.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 101% gewijzigd door rla033 op 18-01-2024 16:27 ]
Altijd nog beter dan alleen met het elektrisch element verwarmen. Dat is COP 1. Warmtepomp heeft een COP >1. Ondanks dat het vriest zit er nog wel energie i de lucht. Ik geloof dat het absolute nulpunt < -273 graden Celcius is, dus dan pas is er geen verschil meer tussen warmtepomp en elektrisch element.GerardPer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:31:
[...]
Maar bij zo'n lage temperatuurdoet de warmtepomp niet zo veel en duurt het erg lang, denk dan verbruikt hij ook veel elektrisch.
Niet helemaal waar, op een gegeven moment zal je zoveel defrosts hebben dat de COP lager dan 1 ishfa schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:23:
[...]
Altijd nog beter dan alleen met het elektrisch element verwarmen. Dat is COP 1. Warmtepomp heeft een COP >1. Ondanks dat het vriest zit er nog wel energie i de lucht. Ik geloof dat het absolute nulpunt < -273 graden Celcius is, dus dan pas is er geen verschil meer tussen warmtepomp en elektrisch element.
Deze hebben wij ook, veel plezier ervan.rla033 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:26:
Op maandag heb ik de LG-WH27S.F5 Warmtepompboiler met een capaciteit van 270 liter laten installeren door een erkend installatiebedrijf. Vanaf die dag ben ik overgestapt van stadsverwarming, en tot op heden functioneert alles naar tevredenheid. Voordat ik deze beslissing nam, heb ik met LG gesproken over de meest voorkomende problemen.
WARMTEPOMP-MODUS
AUTO-MODUS
TURBO MODE
VACATION MODE
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Goed om dat uitgezocht te hebben. Gebruik je nu dan de eerste modus? En staat hij op 60 graden ingesteld of was dat tijdens een legionella run? Anders lijkt mij dat wel warm. Bij ons staat hij momenteel op 48 graden en dat werkt prima. Zo bespaar je volgens mij nog wat extra energie.
@bartsnoek1981 mss nog een optie om de bestaande aansluitslang te vervangen door een tyleenslang. Dat is zo te zien in kiwa tot iig 70 graden beschikbaar. Aandachtspunt is dat de schroefbus(sen) kunststof moeten zijn, ik zie er veel staan met messing schroefbus
Edit
Die van unidelta zijn van kunsstof iig, maar daar zie ik niks over het temperatuurbereik
https://deltaline.nl/bere...koppelingen-unidelta.html
Edit2
Wel dubieus dat er een gmail adres wordt vermeld
Edit
Die van unidelta zijn van kunsstof iig, maar daar zie ik niks over het temperatuurbereik
Edit2
[ Voor 30% gewijzigd door SalexSun op 13-01-2024 09:19 ]
Ik heb hier ook aan zitten denken, maar vraag mij af of er in de gevlochten rvs slangen al niet een kern van een soort kunststof/tyleen zit.SalexSun schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:12:
@bartsnoek1981 mss nog een optie om de bestaande aansluitslang te vervangen door een tyleenslang. Dat is zo te zien in kiwa tot iig 70 graden beschikbaar. Aandachtspunt is dat de schroefbus(sen) kunststof moeten zijn, ik zie er veel staan met messing schroefbus
Edit
Edit2
Uiteraard lijkt mij een metaal op kunstof schroefdraad ook niet ideaal. Dus ik ben er nog niet helemaal over uit.
Binnenkort zal ik even met een vriend de warmtepomp droger van de wasmachine tillen (zwaar kreng) en dan kan ik bij de boiler komen. Ik hou iedereen uiteraard op de hoogte van de bevonden resultaten.
Voor de mensen die het wellicht interessant vinden, mijn boiler staat buiten/buiten aangesloten in een ruimte van 18'C
De afgelopen dagen was dit mijn verbruik met op de koude dagen elke dag een warm bad. Ik heb omdat de runs langer duren wel de timer voor de nacht uitgeschakeld. De boiler staat in warmtepomp stand op 58'C .
Op Zondag in de late avond een warm bad en op maandag einde middag een warm bad, de boiler is Maandag om 24u gestopt met verwarmen. Om die reden ook geen screenshot van de Dinsdag.:strip_exif()/f/image/7hK87jhYpc0SY4l2Lb203G6c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G6g1RVIE1sx9mEvuZmUtIF4K.jpg?f=fotoalbum_large)
De afgelopen dagen was dit mijn verbruik met op de koude dagen elke dag een warm bad. Ik heb omdat de runs langer duren wel de timer voor de nacht uitgeschakeld. De boiler staat in warmtepomp stand op 58'C .
Op Zondag in de late avond een warm bad en op maandag einde middag een warm bad, de boiler is Maandag om 24u gestopt met verwarmen. Om die reden ook geen screenshot van de Dinsdag.
:strip_exif()/f/image/7hK87jhYpc0SY4l2Lb203G6c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G6g1RVIE1sx9mEvuZmUtIF4K.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a1fZ2hyeTb7g0uLIolaCknCF.jpg?f=fotoalbum_large)
en heb je dan de legionella modus uitgeschakeld? Ik merk namelijk zelf dat legionella modus flink wat energie kan vragen en dan met name als hij op een bepaalde dag zn run niet kan afmaken.bartsnoek1981 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:38:
Voor de mensen die het wellicht interessant vinden, mijn boiler staat buiten/buiten aangesloten in een ruimte van 18'C
Op Zondag in de late avond een warm bad en op maandag einde middag een warm bad, de boiler is Maandag om 24u gestopt met verwarmen. Om die reden ook geen screenshot van de Dinsdag.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
bij ons staat die op warmtepomp stand, 50 graden, schema run van 11-17. Op zich zijn deze uren met dit koude weer voldoende om water naar 50 graden te krijgen, maar als dan de legionella run erbij komt, dan begint deze vrij laat..
volgens mij wacht software eerst of water met normale schema doeltemperatuur bereikt heeft om er vervolgens dan een legionella run achteraan te doen...
Vd week resulteerde dit dus bv dat boiler rond half 5 z'n legionella-run start, vervolgens kan die die niet afmaken en de volgende dag start het feestje opnieuw.. gevolg extra veel energie verbruik.
kan me dus voorstellen als je het water instelt op 55+ en legionella uit, dat je hoop energie nog kan besparen.
Heb die van mij nu ook buiten/buiten aangesloten. Merk dat hij op enkel de warmtepomp veel moeite heeft om het water echt op te warmen en in sommige gevallen zelfs af lijkt te koelen. Dit is dan met name als er vorst is buiten. Helaas schakelt hij zelf niet, of veel te laat, over op elektrisch verwarmen.
Valt me daarnaast ook op dat er redelijk wat condens vormt rondom de uitlaat waardoor dit aan de buitenzijde van de boiler naar beneden loopt en een plasje op de grond vormt. Mede hierom de inlaat toch maar weer vanaf binnen gedaan.
Valt me daarnaast ook op dat er redelijk wat condens vormt rondom de uitlaat waardoor dit aan de buitenzijde van de boiler naar beneden loopt en een plasje op de grond vormt. Mede hierom de inlaat toch maar weer vanaf binnen gedaan.
Had je de wpb ook op ductmodus gezet toen je hem buiten/buiten had aangesloten?RubenS1992 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:13:
Heb die van mij nu ook buiten/buiten aangesloten. Merk dat hij op enkel de warmtepomp veel moeite heeft om het water echt op te warmen en in sommige gevallen zelfs af lijkt te koelen. Dit is dan met name als er vorst is buiten. Helaas schakelt hij zelf niet, of veel te laat, over op elektrisch verwarmen.
.Koevoets schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:57:
[...]
Deze hebben wij ook, veel plezier ervan.
Goed om dat uitgezocht te hebben. Gebruik je nu dan de eerste modus? En staat hij op 60 graden ingesteld of was dat tijdens een legionella run? Anders lijkt mij dat wel warm. Bij ons staat hij momenteel op 48 graden en dat werkt prima. Zo bespaar je volgens mij nog wat extra energie.
Deze is afgesteld op 60 graden, zoals de installateur het heeft ingesteld. Ik heb het zo gelaten.
[ Voor 10% gewijzigd door rla033 op 16-01-2024 21:27 ]
Op welke modus staat het bij jullie ? Bij mij staat het op. Auto modeKoevoets schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:57:
[...]
Deze hebben wij ook, veel plezier ervan.
Als ik deze LG WPB zou plaatsen. Kan ik de uitblaaskant van de LG dan ook aansluiten op de MV box, zodat de koude lucht niet op zolder verspreid wordt? Wel lekker in de zomer, dan koppel ik 'm af.
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Kan wel MAAR je krijgt wel last van condens op plaatsen in je systeem die je niet wilt, houd daar rekening meeTrackerfire schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 11:00:
Als ik deze LG WPB zou plaatsen. Kan ik de uitblaaskant van de LG dan ook aansluiten op de MV box, zodat de koude lucht niet op zolder verspreid wordt? Wel lekker in de zomer, dan koppel ik 'm af.
Ok en waarom zou dat zijn? Bij inlaat aansluiting zou ik dit snappen, maar bij uitblazen komt er toch geen condens in het systeem?killer2 schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:51:
[...]
Kan wel MAAR je krijgt wel last van condens op plaatsen in je systeem die je niet wilt, houd daar rekening mee
Skoda Enyaq 80x FE | 2-kap '96, HR++(+) zonder na isolatie 160m2 vv beneden en radiatoren boven | Tado | 28 panelen 11.620Wp IQ7A 22 op NNO en 6 panelen op ZZW | Alblasserwaard | PV-output
Bij ons staat deze op warmtepomp modus. In gebruik vanaf half oktober met per maand ongeveer 62 kWh aan verbruik.rla033 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 21:48:
[...]
Op welke modus staat het bij jullie ? Bij mij staat het op. Auto mode
We hebben nog geen luchtkanalen naar buiten. Zijn met een gezin van 4 en gebruiken regelmatig ons bad en regendouche.
De lucht in de kanalen is koud, de buitenkant van de kanalen wordt daardoor ook koud. De lucht rond de kanalen koelt af en condenseert op de buitenkant van de kanalenTrackerfire schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 14:57:
[...]
Ok en waarom zou dat zijn? Bij inlaat aansluiting zou ik dit snappen, maar bij uitblazen komt er toch geen condens in het systeem?
Ok. Check! Dan nog de laatste vraag. Er staat komt er condens op plekken in het systeem waar je dat niet wilt. Kortom negatieve effecten dus?SalexSun schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:39:
[...]
De lucht in de kanalen is koud, de buitenkant van de kanalen wordt daardoor ook koud. De lucht rond de kanalen koelt af en condenseert aan de buitenkant van de kanalen
Ja dat wil je niet hebben. Kanalen kun je eventueel isoleren, maar de mv box zal niet lukken.Trackerfire schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 19:59:
[...]
Ok. Check! Dan nog de laatste vraag. Er staat komt er condens op plekken in het systeem waar je dat niet wilt. Kortom negatieve effecten dus?
Mss een alternatief wat ik heb gedaan, maar ipv een tweede dakdoorvoer (als je die niet hebt) een terugslagklep plaatsen. Dan blaast de unit de koude lucht recht naar buiten en wordt warmte die de MV box afvoert deels teruggewonnen
https://gathering.tweaker...message/77562108#77562108
code:
1
2
3
| luchtkanaal > tstuk > boiler > dakdoorvoer Terugslagklep |
De terugslagklep zou ik een niet geveerde variant kiezen. Dat zijn horizontale die onder zwaartekracht sluiten. De geveerde varianten zullen wss teveel weerstand hebben.
Voor alles na de boiler geldt wel weer hetzelfde mbt condensvorming, dus die kanalen iig isoleren. Ik weet niet of de dakdoorvoer ook geïsoleerd móet zijn, dat heb ik wel
Disclaimer: dit is niet mijn vakgebied oid. Mijn beperkte kennis heb ik uit pure interesse opgedaan
[ Voor 36% gewijzigd door SalexSun op 17-01-2024 20:14 ]
Dank voor je uitgebreide reactie. Kan ik wat mee. Dan nog even specifiek mijn situatie.SalexSun schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 20:03:
[...]
Ja dat wil je niet hebben. Kanalen kun je eventueel isoleren, maar de mv box zal niet lukken.
Mss een alternatief wat ik heb gedaan, maar ipv een tweede dakdoorvoer (als je die niet hebt) een terugslagklep plaatsen. Dan blaast de unit de koude lucht recht naar buiten en wordt warmte die de MV box afvoert deels teruggewonnen
https://gathering.tweaker...message/77562108#77562108
code:
1 2 3 luchtkanaal > tstuk > boiler > dakdoorvoer Terugslagklep
De terugslagklep zou ik een niet geveerde variant kiezen. Dat zijn horizontale die onder zwaartekracht sluiten. De geveerde varianten zullen wss teveel weerstand hebben.
Voor alles na de boiler geldt wel weer hetzelfde mbt condensvorming, dus die kanalen iig isoleren. Ik weet niet of de dakdoorvoer ook geïsoleerd móet zijn, dat heb ik wel
Disclaimer: dit is niet mijn vakgebied oid. Mijn beperkte kennis heb ik uit pure interesse opgedaan
De woonkamer, toilet en badkamer zitten op de mv box aangesloten. De badkamer zit op de 1e verdieping. De wc en woonkamer op de begane grond. Deze komen samen in 1 buis naar zolder waar de mv box hangt. Op deze zolder komt ook de wpb te staan. De laatste in de rangorde dus en direct op de mv box zou betekenen mengen met de aangevoerde lucht vanuit de begane grond en de 1e verdieping. Op zolder wordt er verder niet afgezogen en is er dus nog een ingang op de mv box vrij. Geldt hier hetzelfde principe?
Sorry voor de noob vraag. Ik maak waarschijnlijk ergens een denkfout. Maar ben ook hobby matig aan het kijken hoe het beste om een potentieel probleem van koude luchtstroom op zolder te voorkomen.
Ik snap de vraag niet helemaal, maar zie dat ik in mn vorige bericht een fout had staan
De boiler gebruikt dan de lucht die de MV anders naar buiten blaast. Als het debiet niet genoeg is gaat de terugslagklep open waardoor extra lucht kan toevoeren.
Ik weet niet of het een probleem is mbt stof om alle MV lucht altijd door de boiler te voeren. In mijn oplossing gaat het gros van de MV lucht niet door de boiler wanneer de boiler niet in bedrijf is
code:
1
2
3
| luchtkanaal > mv box > tstuk > boiler > dakdoorvoer Terugslagklep |
De boiler gebruikt dan de lucht die de MV anders naar buiten blaast. Als het debiet niet genoeg is gaat de terugslagklep open waardoor extra lucht kan toevoeren.
Ik weet niet of het een probleem is mbt stof om alle MV lucht altijd door de boiler te voeren. In mijn oplossing gaat het gros van de MV lucht niet door de boiler wanneer de boiler niet in bedrijf is
Ik zal proberen het je te verduidelijken. Volgens mij heb jij m zo aangesloten dat je zowel van de retour van de mv box gebruik maakt als aanvoer voor je wpb als de afvoer ook op de mv box. Klopt dit?SalexSun schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:05:
Ik snap de vraag niet helemaal, maar zie dat ik in mn vorige bericht een fout had staan
code:
1 2 3 luchtkanaal > mv box > tstuk > boiler > dakdoorvoer Terugslagklep
In mijn situatie zou ik alleen de router van de wpb aansluiten op de mv box en daarbij alles naar buiten laten blazen. De aanvoer van lucht laat ik gewoon van zolder “happen”.
Maakt dit t duidelijker?
Ja het is duidelijk, maar waarom zou je dat doen. Die warme lucht die de MV naar buiten blaast is dan helemaal verloren, zonde.
Bij ons zit het zo
Als je maar een dakdoorvoer hebt en niet de mogelijkheid hebt er een bij te maken, dan is het alternatief dus om de dakdoorvoer aanvoer te vervangen door een terugslagklep
Bij ons zit het zo
code:
1
2
3
| luchtkanaal > mv box > tstuk > boiler > dakdoorvoer afvoer dakdoorvoer aanvoer |
Als je maar een dakdoorvoer hebt en niet de mogelijkheid hebt er een bij te maken, dan is het alternatief dus om de dakdoorvoer aanvoer te vervangen door een terugslagklep
[ Voor 24% gewijzigd door SalexSun op 17-01-2024 21:21 ]
Ik herken dit (niet af kunnen maken van de legionella run) ook van afgelopen weekend. Zondag begon de legionella run later en is om 17.00 uur gestopt (vanwege de timer instelling). De volgende dag is de legionellarun gestart, op het moment dat de timer dat "toestaat". Toen 6 kWh verbruikt, terwijl dat normaal tussen de 1.5 en 2.5 kWh isforzafan schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:44:
[...]
en heb je dan de legionella modus uitgeschakeld? Ik merk namelijk zelf dat legionella modus flink wat energie kan vragen en dan met name als hij op een bepaalde dag zn run niet kan afmaken.
bij ons staat die op warmtepomp stand, 50 graden, schema run van 11-17. Op zich zijn deze uren met dit koude weer voldoende om water naar 50 graden te krijgen, maar als dan de legionella run erbij komt, dan begint deze vrij laat..
volgens mij wacht software eerst of water met normale schema doeltemperatuur bereikt heeft om er vervolgens dan een legionella run achteraan te doen...
Vd week resulteerde dit dus bv dat boiler rond half 5 z'n legionella-run start, vervolgens kan die die niet afmaken en de volgende dag start het feestje opnieuw.. gevolg extra veel energie verbruik.
kan me dus voorstellen als je het water instelt op 55+ en legionella uit, dat je hoop energie nog kan besparen.
LG HM091MRU44 | LG WH20S
Omdat je dan dat condens stuk op plekken waar je het niet wilt tegen gaat? Of heeft dat er niets mee van doen?SalexSun schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:19:
Ja het is duidelijk, maar waarom zou je dat doen. Die warme lucht die de MV naar buiten blaast is dan helemaal verloren, zonde.
Bij ons zit het zo
code:
1 2 3 luchtkanaal > mv box > tstuk > boiler > dakdoorvoer afvoer dakdoorvoer aanvoer
Beste,Koevoets schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:45:
[...]
Bij ons staat deze op warmtepomp modus. In gebruik vanaf half oktober met per maand ongeveer 62 kWh aan verbruik.
We hebben nog geen luchtkanalen naar buiten. Zijn met een gezin van 4 en gebruiken regelmatig ons bad en regendouche.
Wij vormen ook een gezin van vier personen, waarbij er dagelijks tweemaal gedoucht wordt, ongeveer 5 tot 10 minuten per keer, zowel 's ochtends als 's avonds. De twee kinderen douchen enkel in de avond. Zoals zichtbaar op de foto, hebben wij geen luchtkanalen naar buiten. De betreffende ruimte, waar de wasmachine en de droger staan, ervaart echter wel kou. Sinds de installatie is opgemerkt dat de temperatuur in die ruimte is afgenomen. Via de app zie ik een energieverbruik van ongeveer 7 kWh per dag. Ik vraag me af of dit normaal is gezien het feit dat we tweemaal per dag douchen.
@rla033 Ik heb over heel 2023 783,18 kWh verbruikt. 270 liter versie (staat in de garage, koude lucht naar buiten) min temp garage ca 8-9 in de winter.
Samenstelling 2 dames en 1 man (ikzelf) wordt regelmatig gedoucht van 5-10 minuten tot soms 30-45 min....
Ik kom uit op een gemiddelde van 2,15 kWh per dag.
Let wel is over een heel jaar!
Samenstelling 2 dames en 1 man (ikzelf) wordt regelmatig gedoucht van 5-10 minuten tot soms 30-45 min....
En op DUCT-modus, of staat hij op 'gewone' modus?killer2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:49:
@rla033 Ik heb over heel 2023 783,18 kWh verbruikt. 270 liter versie (staat in de garage, koude lucht naar buiten) min temp garage ca 8-9 in de winter.
op warmtepomp modus standaard geen duct modeNimmaRoc schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:27:
[...]
En op DUCT-modus, of staat hij op 'gewone' modus?
Op hoeveel graden staat het de WPB bij u ingesteld ?killer2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:58:
[...]
op warmtepomp modus standaard geen duct mode
Bij welke temperatuur is de WPB bij u ingesteld?killer2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:58:
[...]
op warmtepomp modus standaard geen duct mode
Ik heb even de opties snel uitgeschetst. Enkel in optie A en D wordt (een deel van) de uitgeblazen warme lucht als gevolg van de MV terug gewonnen. Bij de andere opties is die warmte verloren.Trackerfire schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:55:
[...]
Omdat je dan dat condens stuk op plekken waar je het niet wilt tegen gaat? Of heeft dat er niets mee van doen?
/f/image/3opLpnFgQm4gY223b1LKWYKA.png?f=fotoalbum_large)
Bij ons is optie D toegepast
[ Voor 14% gewijzigd door SalexSun op 18-01-2024 12:00 ]
Wat zijn de ervaringen van de "handmatige" update door LG?
Zijn alle problemen opgelost?
1. niet volgen programmering
2 fout sensor temperatuur te hoog.
Maken ze daar zelf een afspraak voor vanuit LG of is dat alleen een bepaalde serie die ze updaten?Konijnenbats schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:42:
Of moet je zelf bellen/mailen voor die update?
Ik herken de issues niet echt in de paar maanden dat we de boiler gebruiken trouwens.
Je moet daarvoor zelf een mailtje sturen naar lg.klimaat@lge.com. Dan krijg je een formulier retour die je moet invullen (oa. serienummer, en als bijlage de aankoopfactuur). Na terugsturen hiervan wordt door LG een afspraak ingepland waarop de monteur bij je langskomt voor de update.Koevoets schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Maken ze daar zelf een afspraak voor vanuit LG of is dat alleen een bepaalde serie die ze updaten?
Ik herken de issues niet echt in de paar maanden dat we de boiler gebruiken trouwens.
Als je geen storing hebt heb je ook geen update nodig.Koevoets schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:41:
[...]
Maken ze daar zelf een afspraak voor vanuit LG of is dat alleen een bepaalde serie die ze updaten?
Bij mij zijn alle problemen daarmee wel opgelost.Konijnenbats schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 17:42:
Ik heb geen storing, maar bij mij negeert hij het schema compleet; schakelt gewoonweg in nadat warm water is afgenomen.Konijnenbats schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:51:
[...]
Als je geen storing hebt heb je ook geen update nodig.
Dat kan ook een storing zijn. Maar op zich vinden wij het wel fijn als hij gaat opwarmen als de temperatuur in het vat tot rond de 40 gedaald is, het apparaat zich weer gaat opwarmen. Ik heb de indruk (puur gevoel) dat hij het punt 10 graden onder de ingestelde temperatuur gebruikt om weer te gaan verwarmen ongeacht schema en het schema gebruikt als het binnen die range blijft. Maar: puur gevoel. Is er iemand die daar meer over weet?
In de basis houdt de WPB zich wel aan het schema. Wijzigingen die je in het schema aanbrengt zijn na 24 uur effectief is mijn ervaring.HaraldBou schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:11:
Dat kan ook een storing zijn. Maar op zich vinden wij het wel fijn als hij gaat opwarmen als de temperatuur in het vat tot rond de 40 gedaald is, het apparaat zich weer gaat opwarmen. Ik heb de indruk (puur gevoel) dat hij het punt 10 graden onder de ingestelde temperatuur gebruikt om weer te gaan verwarmen ongeacht schema en het schema gebruikt als het binnen die range blijft. Maar: puur gevoel. Is er iemand die daar meer over weet?
Daarnaast heeft de WPB een hysterese (dus de afwijking die er moet zijn vanaf de doeltemperatuur om weer te gaan verwarmen) van 5 graden. Met het koude weer zit er zo'n 2 -3 graden afwijking in de gemeten temperatuur. Ofwel: doeltemperatuur is momenteel bijv. 50 graden hier, maar pas wanneer de temperatuur onder de 42graden zakt, start hij met verwarmen. Om vervolgens op 48 graden te stoppen.
Als je dit eenmaal weet, weet je dus ook hoe hoog je soms de doeltemperatuur moet zetten om de WPB even eerder te triggeren om te gaan verwarmen. Bijvoorbeeld als de kids uitgebreid in bad gaan én jezelf daarna ook nog wilt kunnen douchen in de avond.
Bij mij dus helaas niet, ook niet 24 uur nadat schema is aangepast. Is overigens een bekend probleem bij LG, vandaar dat ze (slechts) hierom de update bij mij komen uitvoeren.hfa schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:17:
[...]
In de basis houdt de WPB zich wel aan het schema. Wijzigingen die je in het schema aanbrengt zijn na 24 uur effectief is mijn ervaring.
tot dat je boiler binnen schema tijd (mits schema ingesteld) het water niet snel genoeg op temperatuur krijgt en dan verspringt je legionella tijd..rla033 schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:20:
Na twee weken monitoren heb ik opgemerkt dat het Legionella-programma op mijn WPB elke maandag van 15.00 tot 17.00 uur actief is.
[Afbeelding]
Heb nu in home assistant notificatie voor mezelf gemaakt dat als boiler legionella run aan het doen is ik daar melding van krijg zodat ik schema tijd kan uitbreiden en hij de legionella run kan afmaken... (ipv vlgd dag nog een keer de legionella run met bijbehorend hoog verbruik)