Het lijkt er op dat de "automatische" stand wat zuiniger is als de "warmtepomp" stand. Omdat ik de boiler alleen kan uitlezen met de LG app en de Homewizard socket, is het een (ongeveer) test geweest.
Eergisteren heb ik de boiler lauw gemaakt. In de ochtend gaf de LG app 18,5 graden aan. Ik heb het laatste stuk douchen met stortdouche en handdouche tegelijkertijd gedaan zodat hij sneller leeg/koud was. Gisteren op "automatische" stand op 43 gezet in de LG app. Aan het einde van de run staat de LG temp meter dan op 40. Verbruikt 1,6 kwh.
In de ochtend tijdens de opstart:
Rond 16:00 aan het einde van de run.
Gisteravond de boiler weer lauw gemaakt (nu niet door stortdouche en handdouche tegelijkertijd, maar alleen handdouche. Toen het water te lauw werd ben ik gestopt met douchen. De app gaf daarna toch nog 26 graden aan. Misschien dat door 1 afnamepunt er minder mengeling is in het vat en het daarom in het midden van het vat warmer is als dat je snel afneemt uit de boiler.
Vandaag op "warmtepomp" stand gezet op 43.
Vanochtend voor de start:
Toen de LG app 40 graden water aangaf heb ik een print screen gemaakt. De boiler draaide toen nog. Blijkbaar gaat hij op warmtepomp stand door tot 41,5.
Verbruikt op dat tijdstip dat de LG app de 40 graden aangaf: 2 kwh.
Dit is toen hij stopte op de 43 graden stand. Alleen is dit niet reëel omdat de watertemperatuur in het vat 41,5 is.
Mijn bevinding. Op de auto stand had ik 1,6 kwh gebruikt (watertemp van 18,5-40 volgens LG app).
Op de warmtepomp stand +/- 2 kwh (watertemp van 26-40 volgens LG app)
Dus het lijkt er ook nog op dat de begin temperatuur in het voordeel is voor de warmtepomp stand.
Op de warmtepomp stand gaat hij iedere 30/45 minuten defrosten wat blijkbaar een piek in het stroomverbruik maakt.
Ik heb dit nog niet eerder gezien maar heb de boiler pas vanaf April/Mei en nog niet de koudere lucht aanvoer temperatuur gehad en de laatste maand op automatisch gedraaid.
De lucht inlaat temperatuur was steeds tussen de 16/17 graden op beide dagen (heb een los metertje op het inlaatrooster liggen.
De boiler staat op de lage ventilator stand (niet duct modus).
Mogelijk dat op duct modus er minder defrosts zijn en dat het totale elektriciteits verbruik iets lager is.
Sorry voor het lange bericht.
Ik hoop dat er misschien andere personen zijn die bijvoorbeeld een watermeter i.c.m. meer sensoren er op hebben zitten waardoor een betere test uitgevoerd kan worden.
Ik blijf voorlopig op de automatische stand opwarmen. Het nadeel is dat zonder HA je steeds in stapjes de doeltemperatuur moet verhogen omdat anders het electrische element mee gaat werken, dan ben je verre van zuinig. Ook is het van belang dat er tijdens opwarmen niet veel getapt wordt.