Voor alle alleenstaanden: Hoe doen jullie het financieel?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:00
dehardstyler schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:16:
Wat je ook nog kunt doen, is bijvoorbeeld Pepper gaan volgen (nl.pepper.com). Ik doe dat sinds corona begon en er komt ontzettend veel besparingsmogelijkheden voorbij.
https://porterenee.nl/ is ook zo'n website met handige bespaar tips

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

de Peer schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:31:
[...]

Jawel want dat betekent dat je 15 jaar moet sparen voor een daklekkage, en 2 jaar voor groot onderhoud aan je auto. 5 jaar voor een warmtepomp/CV ketel etc..

Ik vind sparen geen luxe. In eerste instantie een gezonde buffer opbouwen is essentieel om uit de financiële noodsituatie te komen.
Het probleem zit 'm niet in de voorbeelden die je noemt (15 jaar per lekkage is prima, groot onderhoud iedere 2 jaar is veel, CV gaat zeker een jaar of 10 mee), maar dat je daarmee dan dus ook maar rekening houdt met één spaardoel tegelijkertijd.

Stel dat je een aantal losse doelen hebt (zeg maar klein onderhoud, auto, huis, huishoudelijk, en ziektekosten), dan zou je echt wel meer dan prima uitkomen als je op ieder doel 100 euro per maand inlegt. 100 euro per maand dekt de kosten voor bijna alles. Het probleem zit 'm in dat je dan dus 500 euro per maand moet kunnen sparen om op ieder doel 100 euro in te leggen. En 500 euro is echt wel heel veel geld voor de meeste mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Je doet niet echt iets fout, maar misschien niet bewust genoeg.

Een van de interessantere besparingen die ik heb gedaan, is die in de supermarkt. Oké, gezin van 5 hier, maar de basis daarin geldt voor iedereen.

- Maak een bewuste keuze in welke supermarkt je bezoekt. Een AH is erg klantgericht en netjes, maar dat zie je direct terug in de prijs. De Lidl is wat 'rommeliger' en er lopen minder medewerkers rond, maar is wel een stukje goedkoper.

- Werk met een boodschappenlijstje en houd je daar aan. Niks zo venijnig als impulsaankopen. Vooral als je al honger hebt is dat een 'gevaar'.

- Bepaal of je ècht het juiste koopt. Een biefstukje is erg lekker, maar een pond rundergehakt is een stukje goedkoper. En een pond gehakt kun je als single 4x van eten. Bij mij zal vlees nooit zelden duurder zijn dan €10/kg. Extra aardappelen ipv "uberhaupt vlees is nóg goedkoper uiteraard, maar je wilt wel iets lekkers te eten hebben ;)
Is dat ene koekje wel de lekkerste? Die er naast is per koekje 50% goedkoper. Doe je mooi 2x zo lang van het pak. Weer een euro in de zak.
Een pak vruchtendrank? Aanmaaklimonade is een stuk goedkoper (vooral met een betere verdunning).
Plakje goudse kaas of worst voor op het brood is lekker en redelijk verantwoord. Achterham is goedkoop, salami is goedkoop... maar die speciale gerookte vleeswaren of dat stukje Franse kaas zijn duur.

- Bepaal of je echt alles nodig hebt. Wil je die zak chips echt hebben? Weer een euro'tje in de zak.
Is dat biertje / wijntje echt nodig? Alcohol is duur en niet nodig. Beperk je tot 1 à 2 glaasjes in het weekend.

Ik doe nu voor 2 volwassenen + kleuter boodschappen voor €60 à €70 per week. Half vorig jaar zat dit rond de €80 en dat was vóór de huidige inflatie. Dat zou er nu boven de €100 zijn.
Ik heb een licht vertekend beeld hier, want de flesvoeding en wasmiddel komen er nog los bij, want die zijn in de supermarkt 15-50% te duur t.o.v. online met mooie aanbiedingen.
Met slim boodschappen doen kom je een heel eind en zo hoeft niemand tekort te hebben.

Je bent motorrijder. Prachtige hobby, echt waar. Kun je daar ook een seizoenshobby van maken? Van oktober t/m april zet je 'm geschorst in de garage (geen verzekering en wegenbelasting) en mei - september mag-ie de weg op. Of gebruik je deze voor woon-werk?

Je gaat graag en regelmatig naar de bios. Die lekkere hapjes en drankjes bij de bios kosten een klein vermogen t.o.v. wanneer je zelf een flesje goedkope (!) cola meeneemt. Niemand zal jouw rugzak er op controleren :) Scheelt ook weer zó een tientje per maand (of meer)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-07 15:01
Er is al veel gemeld. Je doet niet direct iets fout. Maar er zijn wel punten waarop je iets kunt aanpassen om zo meer ruimte te krijgen.

Los van de auto en motor (zijn beide nodig?) loont het ook soms om naar de verzekeringen te kijken. Hoe is je auto en je motor verzekerd? Heb je een duur iets in je pakket zitten? Kijk ook eens naar je ziektekostenverzekering. Vaak betalen mensen elke maand aan iets wat ze niet of niet meer nodig hebben. Heb je in jou situatie een vergoeding voor zwangerschapsgym o.i.d nodig? Vaak betaal je dat wel en scheelt het als je hier en daar afschaalt.

Wat betreft sporten, ga je ook echt vaak naar de sportschool of zou je ook voldoening halen uit hardlopen, of thuis iets doen met wat gewichten? Of een andere en goedkopere sportschool? Hetzelfde voor je mobiel. Heb je een duur pakket en heb je elke mand veel data over? Pak dan een goedkopere versie. Een abbo voor de bios lijkt me ook niet direct noodzakelijk. Kaartjes zijn duur en dan komt er vast ook wat eten en drinken bij. Niet dat je niet meer mag genieten, maar stop dat abbo en ga wat minder naar de bios en kijk thuis een filmpje extra.
En wellicht beetje vreemd, maar je contactlenzen hoe krijg je die? Ik heb lang elke maand een pakket met lenzen gehad. Koop een keer een bril en zonnebril op sterkte en je bent (als er niks kapot gaat) een paar jaar van de kosten af. En brillen hoeven niet duur te zijn, zekers als je die in je ziektekostenverzekering hebt zitten en op aanbiedingen let.
Verder, goedkoop 2de hands witgoed is waarschijnlijk niet het meest zuinige. Is natuurlijk niet handig om met beperkt budget nieuw spul te kopen. Maar met de huidige prijzen kan dat op de langere termijn ook wel wat opleveren.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:11

de Peer

under peer review

Eigenlijk is het ook gewoon hilarisch hoe de (vaak genoemde) wasmachine een probleem kan zijn, en maakt ook gelijk duidelijk dat begroten en potjes hebben handig is.
Ik kocht mijn huidige wasmachine in 2012 voor 300 euro. Tot nu toe kost die dus 2,50 euro per maand qua afschrijving.
Ik hoop dat hij nog een tijdje mee gaat, dan gaat dit bedrag nog meer omlaag.

Het probleem is niet onverwachte kosten, maar gebrek aan buffer en het maken van een begroting. Gebrek aan basis financiën. Overigens niet vreemd, want dit is de norm.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
Hier 32 jaar oud, alleenstaand, werk 40 uur.

In december 2015 een appartement gekocht met 2 slaapkamers (1 op bovenverdieping) voor een mega laag bedrag, alles opnieuw behangen en geverfd en ik kon er in. Hypotheek: 316 p/maand. VVE bijdrage: 128 p/maand. Jaarlijks gasverbruik valt enorm mee met 500m3.

Alles destijds nieuw gekocht, meubels, tv, witgoed. Keuken en badkamer heb ik laten zitten, intussen wel plannen voor nieuwe keuken en nieuwe vloer op de 'woonverdieping'.
  • Ik sport niet
  • Ga eens in de 2 jaar misschien naar de bios
  • Ga hooguit 3x per jaar uit eten
  • En op vakantie ga ik niet, als leider bij de scouting ga ik ieder jaar gratis op vakantie :P
  • In het weekend alles zoveel mogelijk op de fiets
Wel heb ik
  • Netflix (gedeeld account dus 3 euro p/maand ofzo)
  • Abbo op dating site
  • Spotify
  • Amazon Prime
  • Mobiel abbo via Simyo 13 euro
  • TV + Internet Ziggo (ga overstappen naar KPN zonder TV abbo, is goedkoper en TV is alleen maar meuk afgewisseld met reclame)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Verder boodschappen uitsluitend bij de AH dus als ik toch ooit krap kom te zitten kan ik daar nog besparen, auto die 1 op 12 loopt, 2x per jaar een dikke Lego Technic set etc.

Members only:

EDIT: in het oosten van de Achterhoek overigens. 316 p/maand hypotheek heb je in het westen een kartonnen doos voor geloof ik :P

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 22-06-2022 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 22:30
Allemachtig, wat een reacties. Ik ben tot pagina 3 gekomen voor nu maar lees alles nog een keer verder.

Ik zie overal bijna de reactie: Meer verdienen. Wat vinden jullie een normaal inkomen van iemand van 33, 7 jaar werkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

GrazendeKoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:28:
Allemachtig, wat een reacties. Ik ben tot pagina 3 gekomen voor nu maar lees alles nog een keer verder.

Ik zie overal bijna de reactie: Meer verdienen. Wat vinden jullie een normaal inkomen van iemand van 33, 7 jaar werkervaring?
Om voor die vraag een antwoord te krijgen moet je gaan vergelijken en daarvoor is dit topic in leven geroepen: Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-07 13:20
Welkom in het harde leven, de realiteit.

500euro om te leven wel extravagant veel, je benoemd allerlei kosten die je echt niet maandelijks hoeft te doen.
Als je tijd hebt kan je altijd gaan bijklussen.
Als je niet rond komt, of je wilt meer sparen, dan moet je besparen
je kan vrij makkelijk een voertuig verkopen.

Ten slotte: zoek een lief, een gaan samenwonen
Ondanks het cliche dat zegt dat vrouwen veel geld kosten, kan je ook wel kosten delen en zo besparen, en dat is heel wat.

Om je wat op te krikken, zal ik je mijn verhaal delen, met veel meer miserie.
Ik kon als alleenstaande wel rondkomen met 40euro/week dus 200/maand
dit omvat alle dagelijkse dingen zoals voeding, verzorging, poets en wasmiddelen.

Daarnaast zijn er de nutsvoorzieningen dus energie/gas/elektriciteit, Water, GSM, Internet..
Hierop kan je ook flink wat besparen, beperk water en energie verbruik, pas je gsm en internet abbo aan.
Helaas kom je wel al snel aan 200euro/maand (de zware maanden gaan nog komen!)
Dan komen we bij huur, ik had iets heel kleins, en kwam toe met 600 euro. tegenwoordig waarschijnlijk niet meer vindbaar.

Er zijn ook jaarlijkse kosten die je reeds moet opsparen, verzekeringen: Familiale en brandverzekering zijn jaarlijk zo'n 400 euro (afhankelijk van je woning) Voertuigen kosten veel geld, zit makkelijk aan 1000 euro + nog eens 300 euro verzekering
dat is al 1700, tel belastingen, onderhoudskosten, keuring, en je zit snel aan 2400, dus zo'n 100euro per maand.
Tel hierbij tegenwoord 100euro per maand aan brandstof. (aan 2euro/l)

De totale som is nu al 200+200+600+100+100 = 1200euro
Daarbij moet onderhoudsgeld tellen 280 => ik verdiende slechts 1500 en had dus 1480kosten.
Sociaal geraak je geïsoleerd, en ik dacht echt dat als er niets veranderde dat het leven eigenlijk niets meer te bieden had.
Dus ik ben de bank gaan overtuigen dat ik een lening moest hebben om een huis te renoveren.
Dat lukte, en met de weinige middelen ben ik eraan begonnen, het was moeilijk, maar al heel snel veranderde alles, toen ik een nieuwe relatie had. Ik kon bij haar inwonen, en zo meer besparen, en mijn loon ging jaarlijks omhoog.

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdevries189
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-08-2023
Hier een software ontwikkelaar van 39. Ik hou rond de 1500 euro per maand over.

Hoe doe ik dit?

1. Zorgen dat je bij een fintech aan de slag kunt.
2. Aantal jaar geleden een koopwoning gekocht hebben (met een vriendin die ik inmiddels liever kwijt dan rijk ben).
3. Enkel een motor als vervoermiddel.
4. Zorgen dat je vorig jaar nog een goedkoop energiecontract kon afsluiten en voor een aantal jaar vast kon
zetten (betalen 69 euro per maand).

Ik moet toegeven dat ik niet altijd even gelukkkig ben als ik 's avonds thuis kom (ga 1x per week naar kantoor) en dat mormel weer op de bank zie zitten maar daarentegen kan ik wel elke 2 maanden ZONDER VRIENDIN op vakantie. Dat maakt dan wel weer een hoop goed.

[ Voor 8% gewijzigd door jdevries189 op 23-06-2022 00:37 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:18
Klinkt als een sprookjeshuwelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeBarret
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-01-2023
jdevries189 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:35:

Ik moet toegeven dat ik niet altijd even gelukkkig ben als ik 's avonds thuis kom (ga 1x per week naar kantoor) en dat mormel weer op de bank zie zitten maar daarentegen kan ik wel elke 2 maanden ZONDER VRIENDIN op vakantie. Dat maakt dan wel weer een hoop goed.
Met deze dame wil je toch niet oud worden? I uitelkaar gaan echt geen optie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-07 14:06

Hoe doe ik dit?

2. Aantal jaar geleden een koopwoning gekocht hebben (met een vriendin die ik inmiddels liever kwijt dan rijk ben).
4. Zorgen dat je vorig jaar nog een goedkoop energiecontract kon afsluiten en voor een aantal jaar vast kon

Wat een verhaal joh. Ik hoop dat dit een grapje is, maar als je over je vriendin praat als ‘dat mormel’, hoop ik dat je een ruggengraat hebt en daar iets aan gaat doen.

Overigens 1500 euro per maand sparen, samenwonen, 39 jaar zijn en werken bij een fintech is ook niet heel zo bijzonder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18

Rmg

RodeBarret schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 05:52:
[...]

Voor 2 van de 4 tips heb je ook een tijdreismachine nodig.

Als ik die had was ik terug gegaan naar het moment dat ze elkaar ontmoette, want dit is vrij treurig _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
GrazendeKoe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:28:

Afhankelijk van je opleiding, ik zit met MBO3, 32 jaar, 10 jaar werkervaring redelijk laag (vind ik) met
Members only:
, maar ik kan me er in mijn huidige situatie prima mee redden. Kom ik in een situatie waar ik meer inkomen nodig heb, kan ik altijd gaan onderhandelen of ander werk zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 23-06-2022 09:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
de Peer schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:13:
[...]

[...]

Ik heb deze eigenlijk bewust niet genoemd. Ik adviseer het iedereen die ruim in zijn financiën zit. Maar juist in zo'n situatie als TS zitten er risico's aan want het is het verschuiven van een probleem. TS heeft die 5 jaar misschien ooit nog nodig waar hij voor bedoeld is: in het geval van de Duo-lening niet meer kunnen betalen.
inderdaad slecht advies. Die lening heeft je juist in de problemen gebracht en zou je zsm moeten aflossen om ruimte te creeeren. Stopzetten en dan na 5 jaar er nog steeds mee zitten en nog eens een veel Hogere rente betalen zou echt niet verstandig zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:37
g4wx3 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:21:
Ten slotte: zoek een lief, een gaan samenwonen
Ondanks het cliche dat zegt dat vrouwen veel geld kosten, kan je ook wel kosten delen en zo besparen, en dat is heel wat.
Sinds ik gescheiden ben 2 jaar geleden heb ik nog hetzelfde inkomen en moet ik alle kosten alleen betalen. Ook moet ik mijn ex €500/maand betalen voor de kinderen.
Ondanks dat heb ik nu wel geld over en vroeger niet. Een vrouw haal je niet in huis om goedkoper uit te komen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Johan Bogle schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:30:
[...]
inderdaad slecht advies. Die lening heeft je juist in de problemen gebracht en zou je zsm moeten aflossen om ruimte te creeeren. Stopzetten en dan na 5 jaar er nog steeds mee zitten en nog eens een veel Hogere rente betalen zou echt niet verstandig zijn.
Goed om te weten; zodra je inkomsten wegvallen of flink omlaag gaan hoef je die lening dus (tijdelijk) niet meer af te betalen. Het is naar draagkracht en ik neem aan dat TS nog in het oude stelsel zit waarbij de (restanten van de) lening na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Zo lang dat voordeliger is dan de lening afbetalen (door rente bijvoorbeeld) zou ik TS (of wie dan ook) niet aanraden om meer dan het absolute minimum af te betalen (tenzij je 'm in een keer compleet kan afbetalen natuurlijk!).

[ Voor 3% gewijzigd door Thomas op 23-06-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:18

Honesty

kattenneus!

Hoe doe ik dit?

Dan kom ik nog liever iedere maand 1500 te kort om schulden te maken dan zo te moeten leven. Maar het kan zij dat je aan het sparen bent voor een uitweg en heiligt het doel alle middelen. Maar ik raad je aan om nu al je geluk structureel te gaan zoeken ipv om de twee maanden een weekje bijtanken.
Je leeft maar 1 keer en iedere dag in ongeluk is weggegooide tijd.
Zelf gewoon veel geluk gehad met een rijke en lieve vrouw, maar heb zelf ook geen behoefte aan luxe dus ik breng zelf ook meer in dan dat ik opmaak. Enige luxe is een flesje whisky per maand.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

cadsite schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Sinds ik gescheiden ben 2 jaar geleden heb ik nog hetzelfde inkomen en moet ik alle kosten alleen betalen. Ook moet ik mijn ex €500/maand betalen voor de kinderen.
Ondanks dat heb ik nu wel geld over en vroeger niet. Een vrouw haal je niet in huis om goedkoper uit te komen. :X
Ligt natuurlijk ook enorm aan je partner. Er zijn er die zelf weinig/geen inkomen hebben maar wel een dure smaak, maar het merendeel is dat hoop ik toch niet. Ik ben door mijn partner i.i.g. een stuk goedkoper uit. We delen de kosten naar draagkracht, en ik kan met gemak 1/3e van mijn netto inkomen opzij zetten iedere maand zonder verder op de centen te hoeven letten (met inkomen dat ongeveer even hoog is als TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdevries189
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 29-08-2023
RodeBarret schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 05:52:
[...]

Tsja.. Het is of dit, of de eindjes aan elkaar gaan knopen door op jezelf te wonen. Dan is de keus snel gemaakt.

Ik verdien momenteel 6k maar een studieschuld van 80k helpt nou ook niet bepaald mee..
Orangelights23 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:13:
[...]

Wat een verhaal joh. Ik hoop dat dit een grapje is, maar als je over je vriendin praat als ‘dat mormel’, hoop ik dat je een ruggengraat hebt en daar iets aan gaat doen.

Overigens 1500 euro per maand sparen, samenwonen, 39 jaar zijn en werken bij een fintech is ook niet heel zo bijzonder.
Ik heb daar geen ruggegraat voor. En idd niet bijzonder. Heb ik ook nergens beweerd. Had idd nog wat meer kunnen zijn ware het niet dat we op basis van 60/40 de gezamelijke kosten betalen (en nog 2 leningen ernaast heb)

[ Voor 44% gewijzigd door jdevries189 op 23-06-2022 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:34

mwa

cadsite schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:34:
[...]

Wat voor vrouwen heb jij in je omgeving dan? Zoek (ja makkelijk gezegd natuurlijk) een vrouw die zelfstandig is, haar eigen boontjes kan doppen en geen vent nodig heeft om te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:34
nvt

[ Voor 138% gewijzigd door mr_evil08 op 23-06-2022 09:02 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
jdevries189 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Tsja.. Het is of dit, of de eindjes aan elkaar gaan knopen door op jezelf te wonen. Dan is de keus snel gemaakt.
Tja en daar hebben we dus de crux van dit topic. Hoe je het financieel doet als alleenstaande.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:02:
[...]

Tja en daar hebben we dus de crux van dit topic. Hoe je het financieel doet als alleenstaande.
Dan ben ik echt liever alleen zonder een cent te makken. Wat doet het met je mentale gezondheid om met iemand te wonen die je niet langer gelukkig maakt?

Maar dat uit elkaar gaan is vaak een hele rollercoaster. Vorig jaar zelf meegemaakt. Na 10 jaar zelf de stekker eruit getrokken. De tijdelijke woonruimtes waar je in terecht komt zijn niet je van het. En je krijgt er emotioneel een flinke klap van. Op de lange termijn is het wel de beste keuze.

Toevallig rond die tijd ook een nieuwe baan gekregen die beter betaalde. Ik raad alleen niet aan om alle drie de stappen tegelijk te nemen. Uit elkaar, nieuwe baan, verhuizen. Allemaal life events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey77
  • Laatst online: 00:03

Mickey77

Allround ICT-er

GrazendeKoe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:07:
[...]
De hypotheek kan ik helaas weinig aan veranderen momenteel, ik zit voor 1.6% twintig jaar. Hiervoor huurde ik voor 700 euro per maand.
Je lopende hypotheek lijkt een vaststaand gegeven, dat ie is net zo hoog is als je (vorige) huur lijkt dat te bevestigen. Maar toch zijn er wel mogelijkheden. Hoe groot is je huis? In een periode dat de koophuizen door het dak gaan, is downsizen misschien een optie. Ik heb het ook gedaan.

Ik begrijp de gedachte dat je altijd beter af bent met koop t.o.v. huur en dat het lastig is om nu iets te kopen. Maar of je nu van koop naar kleinere koop gaat, of van koop terug naar huur, je maakt misschien wel een hoop geld vrij. Dat kan bijvoorbeeld een buffer opleveren van 40k of meer. Dat kan de verandering zijn die je nu zoekt.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Redman.
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-07 13:00
Johan Bogle schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:30:
[...]
Prima advies. De DUO lening heeft een enorm lage rente (momenteel 0.0%). Je kunt beter geld besparen door het aflossen van de studieschuld stop te zetten en dat geld gebruiken om een lening met een hogere rente af te lossen (zoals hoogstwaarschijnlijk zijn hypotheek).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
.Redman. schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:28:
[...]

Prima advies. De DUO lening heeft een enorm lage rente (momenteel 0.0%). Je kunt beter geld besparen door het aflossen van de studieschuld stop te zetten en dat geld gebruiken om een lening met een hogere rente af te lossen (zoals hoogstwaarschijnlijk zijn hypotheek).
Nee. Ten eerste is je hypotheek 30 jaar dus merk je daar vrijwel niks van in je maandlasten en ten tweede is DUO bij de eerstvolgende herziening meer dan 1.6%. Elke schuld die je volledig kan afbetalen zodat de aflossing verdwijnt geeft je meer lucht elke maand. Aflossen op de hypo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
TweakerVincent schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:53:
Heb in zelfde schuitje gezeten. Enige echte oplossing is meer verdienen. 3k bruto is niet best natuurlijk. Sinds ik ben gaan Midlancen houd ik bakken met geld over.
Hier val ik trouwens een beetje over... Een beetje maar... ook omdat ik 2700 bruto verdien.

En als ik op Qmusic de lonen hoor van mensen die bellen voor 'Verdubbel je salaris in 1 minuut' is mijn loon lang zo gek nog niet. Daar komt met regelmaat 1800 bruto voorbij...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrazendeKoe
FastFred schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:03:
[...]

Hier val ik trouwens een beetje over... Een beetje maar... ook omdat ik 2700 bruto verdien.

En als ik op Qmusic de lonen hoor van mensen die bellen voor 'Verdubbel je salaris in 1 minuut' is mijn loon lang zo gek nog niet. Daar komt met regelmaat 1800 bruto voorbij...
3000 bruto is volgens mij momenteel modaal en zou een salaris moeten zijn waarvan je goed zou kunnen leven. Het financiële systeem zoals we dat kennen is ook wel een beetje aan het einde van zijn leven. De trend is overduidelijk: Waar mijn ouders een mooie boerderij hadden in hun 30'ers, mijn vader alleen werkte, mijn moeder huismoeder was en de zorg op zich nam van 3 kinderen is allang voorbij. Denk dat het alleen maar erger gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:06

mrc4nl

Procrastinatie expert

GrazendeKoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:05:
[...]

3000 bruto is volgens mij momenteel modaal en zou een salaris moeten zijn waarvan je goed zou kunnen leven. Het financiële systeem zoals we dat kennen is ook wel een beetje aan het einde van zijn leven. De trend is overduidelijk: Waar mijn ouders een mooie boerderij hadden in hun 30'ers, mijn vader alleen werkte, mijn moeder huismoeder was en de zorg op zich nam van 3 kinderen is allang voorbij. Denk dat het alleen maar erger gaat worden.
Tja inflatie heb je elk jaar. (de centrale banken willen 2%, dit is dit jaar een stuk meer) maar de minimum lonen stijgen niet zo hard mee, dus ja de lage inkomens zullen het alleen maar moeilijker krijgen.

Nou is het wel zo dat de overheid allerlei tegemoetkomingen heeft voor de lage inkomens, huursubsidie etc, maar het is allemaal vrij complex, en moeilijk te doorgronden, en als je ook maar een paar euro teveel verdient mag je meteen alles inleveren.

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-07 17:44

aap

[...]

Waar mijn ouders een mooie boerderij hadden in hun 30'ers, mijn vader alleen werkte, mijn moeder huismoeder was en de zorg op zich nam van 3 kinderen is allang voorbij. Denk dat het alleen maar erger gaat worden.
Hoewel ik ook denk dat het leven tegenwoordig duurder is (t.o.v. de salarissen), dankzij de globalisering en de krapte op de woningmarkt, kun je m.i. de levens van onze ouders en onszelf niet helemaal direct vergelijken.

Mijn ouders woonden ook in een prachtig groot huis op hun 30e, dat ik nu - bijna 50 - me nog steeds niet kan veroorloven, maar:
  • wij gingen vroeger maar 1 keer per jaar op vakantie en dan gingen we kamperen met een derdehands vouwwagen
  • wij hadden geen mobiele telefoons, internet of Netflix
  • mijn ouders hadden maar 1 auto (wij nu ook trouwens, maar dat lijkt niet echt de norm te zijn in gezinnen van vandaag)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:32
Ik zie vaak terug komen dat een vriendin direct veel geld zou besparen. Ik zit in een redelijk vergelijkbare situatie als de TS maar heb sinds een half jaar een relatie en mijn uitgaven zijn enorm gestegen. Veel meer vakantie, wat luxer eten, vaker uit eten, meer feestjes, af en toe een cadeautje, kortom allemaal zaken die mijn leven enorm verrijken en het laatste jaar veel leuker maken dan veel voorgaande jaren, maar zeker niet goed voor je spaarrekening.

In augustus trekt ze bij mij in omdat ik (net als de TS) een koophuis heb en zij gehuurd zit. De financiële impact hiervan wordt hier ook sterk overdreven. Tenzij het advies hier is om na een relatie van een half jaar het huis al op naam van 2 personen te zetten en de hypotheek te delen, wat mij enorm slecht advies lijkt in de huidige maatschappij en woningmarkt. Kortom, huis blijft van mij, hypotheeklasten blijven ook van mij. Ze geeft haar zekerheid in een huurhuis op voor mij en ik vind dat daar iets tegenover moet staan, ze gaat dus ook geen huur betalen. Wel delen we natuurlijk de meeste andere vaste lasten buiten de hypotheek (belasting, verzekering, energie en boodschappen) maar hier ga ik echt geen honderden euro's per maand mee winnen omdat veel van deze zaken natuurlijk ook gewoon meer gaan kosten met 2 personen. Wat ze bespaart ten opzichte van haar oude huur kan ze in een spaarpot stoppen zodat ze ook wat op kan bouwen de komende jaren (net als ik doe met het afbetalen van mijn huis), wel zo eerlijk. En hopelijk kunnen we beide spaarpotjes ooit inzetten om samen iets te kopen.

Kortom "een vriendin zoeken" is echt geen garantie op financiële voorspoed op de korte tot middenlange termijn. Voordat je daadwerkelijk samen een huis koopt ben je echt wel een tijd verder en waarschijnlijk koop je dan ook iets groter 'omdat het kan'. Buiten het financiële plaatje maakt het je leven natuurlijk wel een stuk leuker :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
[...]

3000 bruto is volgens mij momenteel modaal en zou een salaris moeten zijn waarvan je goed zou kunnen leven.
En met dat salaris kan jij:
- Een koophuis hebben
- Een auto + een motor hebbem
- Een hele zooi streaming diensten + Pathé abbo
- Sportschool abbo
- Redelijk wat geld voor je 'leuke dingen'
- En nog een redelijke studieschuld afbetalen

Dus volgens mij kan je er best goed van leven. Bedenk eens zonder die studieschuld, dan was jouw spaarbedrag al meer dan verdubbeld.

Je hebt inderdaad een ruwweg modaal salaris. Maar je hebt 5 jaar gestudeerd, en nu genoeg werkervaring dat de snelle groei iig wel eruit zal zijn. En dan is een modaal salaris simpelweg niet een heel geweldig salaris. Als je nu fulltime in het basisonderwijs had gewerkt had je minstens €1000 extra verdient per maand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 19:56
[...]

Mijn vader kocht op z'n 21e in z'n eentje het huis waar hij nu nog steeds in woont. Op het perceel stonden twee huizen, waar hij er eentje van verhuurde. Hij verdiende als bouwvakker niet slecht, maar het was ook geen topinkomen.

Veertig jaar later zijn ik en m'n vriendin allebei WO-geschoold, tegen de 30, verdienen beide bovenmodaal maar lukt het ons niet om een huis te kopen. Erg leuk, het financiële systeem anno 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Janpietertje89 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:49:
Ik zie vaak terug komen dat een vriendin direct veel geld zou besparen. Ik zit in een redelijk vergelijkbare situatie als de TS maar heb sinds een half jaar een relatie en mijn uitgaven zijn enorm gestegen. Veel meer vakantie, wat luxer eten, vaker uit eten, meer feestjes, af en toe een cadeautje, kortom allemaal zaken die mijn leven enorm verrijken en het laatste jaar veel leuker maken dan veel voorgaande jaren, maar zeker niet goed voor je spaarrekening.
Goh bijzonder, het zal erg afhangen van de standaard die de vriendin er op nahoudt en de beslissingen die je vervolgens samen neemt.
In mijn geval was het samenwonen een gigantische besparing omdat de meeste kosten toch echt gehalveerd werden. Ik ben niet echt meer kosten gaan maken. Nog even veel vakantie. Ja 2 x zoveel feestjes en verjaardagen, maar die betaal je ook met 2 dus geen extra kosten.
En denk ook aan: nog maar 1 auto nodig, energierekening samen betalen, goedkoper boodschappen doen qua porties. En de grootste kosten zijn natuurlijk samen hypotheek betalen en huisonderhoud.
Je moet wel flink extra gaan uitgeven om die besparing te niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
[...]

Met 3000 bruto, oftewel 2400 netto zou ik toen ik nog alleenstaand was echt ruim mee kunnen rondkomen en genoeg over hebben om te kunnen sparen, 2x per jaar op wintersport gaan en in de zomer een reis van 3+ weken naar het buitenland te kunnen maken. Ik heb jarenlang op een uitgavenpatroon van +/- 2000/maand gezeten met aanzienlijk hogere inkomsten, maar echt niet meer nodig om gewoon lekker alles te kunnen doen wat ik wil :).

Kosten/maand (huidige prijzen), ruwweg:

E800 (huur kleine woning incl. gas/water/elektra/internet/tv - goedkoopste internet van ziggo)
E90 (goedkoopste zorgverzekering, maximaal eigen risico, in 1x betalen
E40 (gemeentelijke belastingen)
E30 (goedkoop telefoon abbo en overige verzekeringen - alleen reis, inboedel en aansprakelijkheids)
E10 (geen auto, meeste reisbewegingen op de fiets, soms OV)
E400 (boodschappen - doe ik niet perse heel economisch...)
E200 (horeca - kan natuurlijk ook minder)
E200 (hobby's - kan ook makkelijk minder)
E250 (schatting vakanties, kan ook makkelijk minder)

En dan blijft er nog E400/maand over om te sparen, en heel veel luxe uitgaven waar als het zou moeten makkelijk in gesneden zou kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

GrazendeKoe schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 13:38:
Vrienden om me heen hebben een eigen budget van rond de 200 per week.
Daar zou ik me niet te snel op verkijken. Het is goed denkbaar dat sommigen van die vrienden helemaal niks sparen. Of af en toe een bespaar-weekje doen als jij niet kijkt. Waarschijnlijk hebben de meeste van je vrienden geen motor en waarschijnlijk ook niet allemaal een Pathé-abonnement. Wellicht zit er ook eentje bij die praktisch niet op vakantie gaat. Het is heel makkelijk om te denken dat een 'normaal' leven al die dingen omvat, omdat je al die dingen bij vrienden kan zien, maar in de praktijk zullen heel veel mensen hier keuzes tussen maken :)

Zie het voorbeeld van @Hielko hierboven; ziet er allemaal heel normaal uit, maar hij spendeert extreem weinig aan vervoer. Dan moet je als auto- en motorbezitter niet zijn horecauitgaven als 'normaal leven' zien, zonder dat erbij te beseffen :)

Wat nog wel aardig is om te beseffen is dat je met een hypotheek vrij stabiele woonlasten hebt die in de toekomst waarschjinlijk relatief minder op je inkomen drukken, én dat je daarmee ook vermogen opbouwt. Bij jouw hypotheekbedrag en rente is de aflossingscomponent waarschijnlijk zo rond de 500 euro. Dat is gewoon geld dat van jou blijft :)

[ Voor 32% gewijzigd door eamelink op 23-06-2022 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:47

Metalfreak

Hoije woh!

de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:57:
[...]

Goh bijzonder, het zal erg afhangen van de standaard die de vriendin er op nahoudt en de beslissingen die je vervolgens samen neemt.
In mijn geval was het samenwonen een gigantische besparing omdat de meeste kosten toch echt gehalveerd werden. Ik ben niet echt meer kosten gaan maken. Nog even veel vakantie. Ja 2 x zoveel feestjes en verjaardagen, maar die betaal je ook met 2 dus geen extra kosten.
En denk ook aan: nog maar 1 auto nodig, energierekening samen betalen, goedkoper boodschappen doen qua porties. En de grootste kosten zijn natuurlijk samen hypotheek betalen en huisonderhoud.
Deze is inderdaad wel herkenbaar. Na een relatie van 10 jaar uit elkaar gegaan en de kosten per persoon zijn inderdaad veel hoger. Nu mag ik alsnog niet klagen vind ik met een eigen koophuis, een veel te dure en grote auto en regelmatig gebruik van de horeca.

Overigens is één auto met z'n tweeën ook niet altijd realistisch, dat was bij ons dan ook niet het geval, maar de auto werd gewoon uit eigen zak betaald. Maar met 2 man verbaasde ik me er soms over met hoe weinig je per persoon uit kwam. Dat moet ik nu weer allemaal alleen ophoesten. Die lamp 's avonds maakt het niet uit of 'ie voor één of voor twee personen moet branden, hetzelfde geldt voor de verwarming.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

eamelink schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Daar zou ik me niet te snel op verkijken. Het is goed denkbaar dat sommigen van die vrienden helemaal niks sparen. Of af en toe een bespaar-weekje doen als jij niet kijkt. Waarschijnlijk hebben de meeste van je vrienden geen motor en waarschijnlijk ook niet allemaal een Pathé-abonnement. Wellicht zit er ook eentje bij die praktisch niet op vakantie gaat. Het is heel makkelijk om te denken dat een 'normaal' leven al die dingen omvat, omdat je al die dingen bij vrienden kan zien, maar in de praktijk zullen heel veel mensen hier keuzes tussen maken :)
Inderdaad. En andersom komt het ook voor. Verbaasdheid dat een vriend de afgelopen 5-10 jaar 150k bij elkaar gespaard heeft, terwijl gedacht werd dat ze ongeveer dezelfde levensstandaard aanhielden. De 1 gaf alles uit en de andere spaarde altijd 1000-1500 per maand.
Het valt niet op, en er wordt vaak niet over gesproken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:03
Hielko schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:59:
E800 (huur kleine woning incl. gas/water/elektra/internet/tv - goedkoopste internet van ziggo)
Het 'probleem' is precies dat dit niet meer bestaat :P

Daarvoor moet je sociaal huren, en daar kom je met de inkomens die vaak in deze topics terugkomen, niet meer tussen. Los van de wachttijd 'verdien je teveel'. Een vrije sector huurwoning kost je al snel rond de 900-1000, daaronder bestat er bijna niks.
Qua koop zit je ondanks een betrekkelijk lage hypotheeklast (TS heeft er een van 800 euro) natuurlijk wel met het onderhoudscomponent en/of een VVE, waardoor je daar ook niet meer aan komt.

En dan hebben we het nog over kale woonlasten: water/internet/tv komen daar nog overheen. En gas en elektra zijn tegenwoordig opeens 2-3x zo duur geworden, dus daar mag je ook al 150 euro voor uittrekken. Al met al gaat naar de factor 'wonen' die 400 euro heen die je anders had gespaard.

Stop dan de kosten die jij aan vakanties uitgeeft uit aan een gemotoriseerd voertuig, en je komt nét rond maar houd geen cent over.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
[...]

Je gaat voorbij aan mijn belangrijkste punt, dat de TS echt niet binnen nu en een jaar een meisje vindt en dan al in een positie zit waar het slim zou zijn zijn hele zekerheid van een koophuis op te geven waar hij hard voor gewerkt heeft door samen de eigenaar van het huis en hypotheek te worden. Dit is een proces waar je als je het enigsinds doordacht doet echt wat langer voor nodig hebt (naar mijn mening). En als je dan toe bent om samen te kopen koop je vaak wat groter en voor je het weet komen er kinderen om de hoek. Ik zie dit dus echt niet als een besparing die gemiddeld genomen veel zoden aan de dijk zet op financieel gebied.

Ook ben ik het oneens dat feestjes niet duurder zijn als ze 2x frequenter zijn omdat je de kosten deelt, je drinkt toch allebei? 2x zoveel feestjes, 2x zoveel tickets, 2x zoveel consumpties, 4x zoveel kosten. 1 auto is ook niet echt een optie als je in landelijk gebied woont met slecht OV.

Die besparing op wat gunstiger boodschappen doen word bij mij teniet gedaan door het feit dat ik vaker wat 'leuker' wil koken met mn nieuwe partner, en ik denk dat ik daar niet de enige in ben. Energie is inderdaad valide, maar valt in mijn situatie met goed geïsoleerd nieuwbouw huis enorm mee en verbruik is ook wat gestegen, dus dat is tientjeswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
Richh schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:20:
[...]

Het 'probleem' is precies dat dit niet meer bestaat :P
Ik woon er nog steeds, dat zijn de huidige kosten (en is verhuur van particulier, maar snap dat je het vandaag de dag niet zomaar vindt, maar dat was 10 jaar geleden eigenlijk ook al zo). Destijds betaalde ik nog minder, geloof dat ik begon op E650/maand oid. Maar het is dan wel een simpele schipperswoning, met een simpele keuken van 40 jaar oud, geen centrale verwarming, een badkamer die betere tijden heeft gekend en af en toe lekt er ergens weer wat.

[ Voor 14% gewijzigd door Hielko op 23-06-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:03
Hielko schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:25:
[...]

Ik woon er nog steeds, dat zijn de huidige kosten. Destijds betaalde ik nog minder, geloof dat ik begon op E650/maand oid. Maar het is dan wel een simpele schipperswoning, met een simpele keuken van 40 jaar oud, een badkamer die betere tijden heeft gekend en af en toe lekt er ergens weer wat.
Dat snap ik: als je eenmaal in sociale huur bent ingestapt, dan ga je daar niet meer weg. Of misschien woon je zelfs in de vrije sector en mag de verhuurder je er toch niet uitzetten, en enkel huurverhogingen rekenen.

Nogmaals: deze woningen bestaan voor wie nú iets zoekt, gewoon niet meer. "Luxe" is daarbij niet de bepalende factor wat de prijzen bepaalt, schaarste is het probleem. Ook buiten de randstad.

Er zijn momenteel studenten die dergelijke bedragen overmaken en daarvoor niet eens een eigen keuken hebben, zeg maar. Dan overdrijf ik niet eens.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Janpietertje89 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Je gaat voorbij aan mijn belangrijkste punt, dat de TS echt niet binnen nu en een jaar een meisje vindt en dan al in een positie zit waar het slim zou zijn zijn hele zekerheid van een koophuis op te geven waar hij hard voor gewerkt heeft door samen de eigenaar van het huis en hypotheek te worden.
dat is waar, dat kan maar zo heel veel langer duren.
Ook ben ik het oneens dat feestjes niet duurder zijn als ze 2x frequenter zijn omdat je de kosten deelt, je drinkt toch allebei? 2x zoveel feestjes, 2x zoveel tickets, 2x zoveel consumpties, 4x zoveel kosten.
Oeps, daar maakte ik een denkfout idd.
1 auto is ook niet echt een optie als je in landelijk gebied woont met slecht OV.
tsja erg situatieafhankelijk dus. keuzes. Ik ben bewust ergens gaan wonen waar vandaan ik naar mijn werk kan fietsen. Partner gaat wel met auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aap

aap

[...]

Er is ook een belastingvoordeel voor samenwoners, mits je vrijwillig of verplicht belastingpartners bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
aap schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Er is ook een belastingvoordeel voor samenwoners, mits je vrijwillig of verplicht belastingpartners bent.
En vergeet niet gemeentebelasting en afvalstoffenheffing etc ook allemaal voordeliger zijn als je samenwoont.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:25
Focus je op zaken die je kan beïnvloeden:
  • breng je uitgaven per post in kaart.
  • bepaal de beïnvloedbare posten
  • zet die posten op volgorde van impact
  • stuur bij, de posten met grootste impact eerst.
Het geld dat je zo bespaart, stop je vervolgens in bespaarmaatregelen:
  • leningen aflossen (duurste eerst).
  • investeren in bespaarmaatregelen (kieren dichten, energieslurpers vervangen, auto er uit en investeren in beter motorpak zodat je met een voertuig toe kan, verzin het).
  • investeer in vergroten van je inkomenspotentieel (opleiding), dat heeft op termijn het grootste effect.
Saai? Ja. Werkt het? Ja. Het is vooral een mindset om zo te leven. Door je geld vooral uit te geven aan zinnige dingen creëer je ruimte en kun je tegelijkertijd leuk leven. Een tweede/derde/vierde abonnement op een streamingsdienst (of andere 'troost'-producten) maakt je leven niet leuker. Een mooie motortocht (of iets anders waar jij graag je bed voor uit komt) wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:12

_Apache_

For life.

..

[ Voor 99% gewijzigd door _Apache_ op 23-06-2022 12:06 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:12

_Apache_

For life.

sOid schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:40:
[...]

En vergeet niet gemeentebelasting en afvalstoffenheffing etc ook allemaal voordeliger zijn als je samenwoont.
Mwa, je gaat van 1 VE (vervuilings eenheid) naar 3 (2 of meers personen gezinnen).

Waarom daar geen 2 persoonsvariant tussen zit is mij niet bekend.
Alsof je hetzelfde vervuilingspatroon hebt als een gezin van 6. 8)7

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Mwa, je gaat van 1 VE (vervuilings eenheid) naar 3 (2 of meers personen gezinnen).

Waarom daar geen 2 persoonsvariant tussen zit is mij niet bekend.
Alsof je hetzelfde vervuilingspatroon hebt als een gezin van 6. 8)7
Denk dat dat verschilt per gemeente. Zie bijvoorbeeld afvalstoffenheffing in mijn gemeente.

Bij gebruik door 1 persoon € 226,32
Bij gebruik door 2 personen € 301,20
Bij gebruik door meer dan 2 personen € 375,60

Dat scheelt dus zeker als je samenwoont.

En rioolheffing is per perceel (iets van 182 euro bij mij). Dus ook daar ben je voordeliger uit als je 2 inkomens hebt en hier beiden de helft van zou betalen.

[ Voor 15% gewijzigd door sOid op 23-06-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeBarret
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 03-01-2023
jdevries189 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:44:
[...]

Ik verdien momenteel 6k maar een studieschuld van 80k helpt nou ook niet bepaald mee..

[...]

Ik heb daar geen ruggegraat voor. En idd niet bijzonder. Heb ik ook nergens beweerd. Had idd nog wat meer kunnen zijn ware het niet dat we op basis van 60/40 de gezamelijke kosten betalen (en nog 2 leningen ernaast heb)
Ik zou denken als je 1500 euro over houdt van dat bedrag kan je makkelijk een studio huren, inclusief. Als je dan van dat mormel af bent inclusief overwaarde van je huis? Ik heb ook ooit met mensen gewoond die me ongelukkig maakte en ik weet hoe het voelt (mijn eigen familie in dit geval, geen contact meer met ze). Bijna 30 jaar later kan ik nog genieten van de rust en de privacy als ik thuiskom in mijn piepkleine studiootje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
aap schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Welke belastingvoordelen denk je dan aan in de situatie van de TS? Box3 belasting lijkt me totaal niet relevant voor hem, dan was dit topic niet gemaakt :) Verder kan ik weinig verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap

aap

Janpietertje89 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Welke belastingvoordelen denk je dan in de situatie van de TS? Box3 belasting lijkt me totaal niet relevant voor hem, dan was dit topic niet gemaakt :) Verder kan ik weinig verzinnen.
Algemene heffingskorting minst verdienende partner (ook wel de “aanrechtsubsidie” genoemd.)

[ Voor 3% gewijzigd door aap op 23-06-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:39
Qua uitgaven doe je het denk ik prima, en het is al een hele stap dat je actie wilt ondernemen voordat je in de problemen zit. Veel goede adviezen zijn al gegeven, het meeste sluit ik me aan bij de adviezen om een stap te maken in je inkomen. Ga eerst eens met je baas in gesprek, wellicht is er mogelijkheid voor een forse eenmalige retentie bonus. Of misschien zit er een 13de maand in. Of wellicht kun je toch een voordelige lease auto krijgen. Of is er bereidheid om je 5 of 10% loonsverhoging te geven. Staar je niet blind op een eventuele CAO, naar boven afwijken kan altijd als ze willen. Daarnaast kun je overwegen ergens anders te solliciteren met betere voorwaarden. Je hebt wel de leeftijd om nu zo'n stap te maken.

De afgelopen jaren zat ik qua uitgaven consequent op 1800-1900 per maand, inclusief alles, vaste lasten, dus afschrijving auto (wat vaak niet gerekend wordt), vakanties, boodschappen, kado's etc. En we leven voor mijn gevoel bepaald niet zuinig. Dit is op basis van samenwonen en huren, maar mijn kosten zijn zeker niet omlaag gegaan toen we gingen samenwonen dus staar je daar niet blind op.

Sinds eind vorig jaar is zo'n beetje alles bij ons flink duurder geworden. Waar we voorheen op 500 euro boodschappen zaten met z'n tweeën, is dat nu structureel in de 600, daar is echt minimaal 20% bij gekomen (vorige week nog doorgerekend). Maar veel andere zaken zijn ook duurder, benzine (duh), onderhoud, kleding, uitjes (al valt dat nog wel mee). Alles bij elkaar hakt dat er bij ons ook in, sparen kan nog wel, maar wel moeizamer dan voorheen.

Maar, wij hebben elk één auto, geen extra motor. We hebben alleen de basis internet en tv (tweak 36 euro per maand, NLZiet 8 euro, telefoon simyo 11 euro). De goedkoopste zorgverzekering met hoogste eigen risico. Andere verzekeringen minimaal. Sport uitgaven is voor ons alleen zwemmen 1x in de week, de rest is gratis (afgezien van kleding/schoenen).

Vorig jaar heb ik heel bewust m'n diesel vervangen door een hybride benzine, voornamelijk voor de lagere wegenbelasting. In vergelijking met 3 jaar geleden rijd ik nog maar een derde van wat ik ooit deed. Ik zal niet beweren dat ik de hoge energieprijzen heb zien aankomen op deze korte termijn, maar het leek me wel duidelijk dat de druk op de co2 uitstoot op middellange termijn voor fors hogere brandstofprijzen zou zorgen wegen gebrek aan investeringen in fossiel en het bevorderen van elektrisch.

Ook hebben we jaren geleden al gezorgd dat we een energie neutraal huis hebben. Daar plukken we nu de vruchten van, want we krijgen al jaren elke maand 30 tot 50 euro terug, dus geen geld kwijt aan energie (ook nu niet, we krijgen juist meer terug). Voornaamste reden was financieel en comfort en iets minder het milieu. Maar de grotere afhankelijkheid van gas (los van rusland) leek me toen ook al niet heel slim.

Kortom, bekijk wat je aan structurele uitgaven kunt doen, en kijk daar altijd met een lange termijn visie naar. Veel dingen heb je niet kunnen zien aankomen, net zo min ik dat kan. Wel kun je logisch beredeneren dat bepaalde dingen domweg zullen gaan gebeuren, al kun je er geen exacte tijd aan hangen. Wel kun je je er zo goed mogelijk op voorbereiden, maar dan moet je die stappen wel durven zetten ten koste van een vakantie, of een nieuwe fiets, of die nieuwe helm, of die nieuwe tv.

En tweedehands witgoed is echt geen schaamte hoor. Vorige maand de waterpomp van onze tweedehands wasmachine (die al 10 jaar is waarschijnlijk) nog zelf vervangen. Zo veel kan er aan die dingen niet kapot wat je niet zelf kunt vervangen. 800 euro voor een goeie nieuwe, of 25 euro voor een pompje en 30 minuten werk? We kunnen een nieuwe zo betalen, geen probleem, maar ik vind het ook gewoon zonde als er maar één onderdeeltje kapot is. Een auto doe je ook niet weg als je de remblokken moet vervangen. Zelf als je het duurste onderdeel van een wasmachine of vaatwasser moet vervangen, ben je max 200 euro kwijt, en kun je weer jaren vooruit.

[ Voor 10% gewijzigd door barbarbar op 23-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Janpietertje89
aap schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Algemene heffingskorting minst verdienende partner (ook wel de “aanrechtsubsidie” genoemd.)
Die vervalt in 2023 dus denk niet dat de TS daar nog veel aan heeft. Moet hij ook nog een vriendin treffen die zelf niet werkt, lijkt me financieel sowieso niet de beste optie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mink Z.
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:26
Janpietertje89 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Die vervalt in 2023 dus denk niet dat de TS daar nog veel aan heeft. Moet hij ook nog een vriendin treffen die zelf niet werkt, lijkt me financieel sowieso niet de beste optie.
Of hij moet een vriendin zoeken die voor 1963 geboren is, daarvoor vervalt de heffingskorting niet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mwa

mwa

Mink Z. schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Of hij moet een vriendin zoeken die voor 1963 geboren is, daarvoor vervalt de heffingskorting niet.
En die heeft misschien nog een mooie erfenis in petto binnen niet al te lange tijd O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-07 16:19
barbarbar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:59:
Maar, wij hebben elk één auto, geen extra motor. We hebben alleen de basis internet en tv (tweak 36 euro per maand, NLZiet 8 euro, telefoon simyo 11 euro). De goedkoopste zorgverzekering met hoogste eigen risico. Andere verzekeringen minimaal. Sport uitgaven is voor ons alleen zwemmen 1x in de week, de rest is gratis (afgezien van kleding/schoenen).
Is het niet aangewezen, wanneer er weinig buffer is, om best wel een verzekering te nemen met weinig eigen risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

[...]

Ik lees dat je daarvoor alleen in aanmerking komt als die minst verdienende parter
een lager inkomen heeft dan € 6.500 op jaarbasis.

Dus tsja, daar voldoen de meeste vrouwen (die werken) niet aan tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

blubbers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Is het niet aangewezen, wanneer er weinig buffer is, om best wel een verzekering te nemen met weinig eigen risico?
Zijn ook genoeg mensen die dat eigen risico er sowieso wel doorheen jassen i.v.m. een langdurig behandeltraject of chronische ziekte. Ik denk dat het altijd vrij verstandig is om voor een laag eigen risico te gaan, maar juist voor mensen met een kleinere beurs lijkt het een makkelijke besparing, tot je een keer je been breekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:39
blubbers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:23:
[...]

Ja op zich wel, maar als je het doorrekent is je risico uiteindelijk maar 250 euro. Het extra eigen risico van 500 (dus 800 ipv 300), levert je ook een besparing op van 250 euro. Dus als je één jaar niks hebt of weinig, ben je er beter mee af. Uiteraard moet je zelf inschatten of dit qua gezondheid verstandig is. Heb wel eens een huisarts bezoek gehad (gratis) en wat kleine dingen als een foto maken, maar dat is in NL gewoon heel goedkoop en kun je beter zelf betalen. Pas als je structurele uitgaven hebt aan zorg of medicijnen, of je moet opgenomen worden, is het niet meer verstandig. Daarbij, als je modaal verdient, is 800 euro achter de hand houden toch echt wel mogelijk. Je betaald ook pas veel later, soms wel een jaar of meer na de behandeling. Mijn redenering is dan ook om het vakantiegeld dan maar een keer te gebruiken als het echt niet anders kan, en de verzekeraar bellen en een betalingsplan vragen. Ook als kun je het zo in één keer betalen, je creëert toch weer wat ruimte voor jezelf.

Nog iets wat ik niet wist. Kinderen zijn tot hun 18de meeverzekerd zonder eigen risico. Dus ook al heb je kinderen, dan nog heeft het zin het hoogste eigen risico te nemen als je zelf verder gezond bent, omdat het eigen risico niet geld voor kinderen. Ben ook altijd verbaasd als ik hoor dat m'n familie zegt dat ze 300 tot 350 euro betalen voor hun zorgverzekering. Wij betalen dir jaar 89 per persoon, en dat is nog inclusief een tandongevallen aanvulling.

[ Voor 30% gewijzigd door barbarbar op 23-06-2022 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommerd_
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-05 19:00
Thomas schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Zijn ook genoeg mensen die dat eigen risico er sowieso wel doorheen jassen i.v.m. een langdurig behandeltraject of chronische ziekte. Ik denk dat het altijd vrij verstandig is om voor een laag eigen risico te gaan, maar juist voor mensen met een kleinere beurs lijkt het een makkelijke besparing, tot je een keer je been breekt.
Je been breken kan altijd natuurlijk, maar als ik het op mezelf reflecteer heb ik de afgelopen 3 jaar gekozen voor het hoogste eigen risico, in de tussentijd alleen 1 keer een foto moeten laten maken in het ziekenhuis (welke ik sowieso had moeten betalen, ook met het laagste eigen risico). Het is heel erg situatie afhankelijk, en als je er een rekenmodel op los laat zal je zien dat het een hoop kan opleveren onderaan de streep. (Dat geldt overigens natuurlijk niet voor iedereen)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Op vraag hoe doen jullie het als alleenstaande. Heel simpel, doelen en luxe bijstellen.

Ik heb zelf een netto inkomen van 1480 euro, een huis van 620 euro huur, daar naast rijd ik een Kia Picanto uit 2007 en heb ik een (goede) fiets.

Hoe minder je hebt, hoe beter je leert omgaan met geld. Ik kan net rondkomen EN auto rijden, wat veel mensen met dit inkomen waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen. Waar zit de kunst om iedere maand voor elkaar te boksen en weer te overleven?

Hier een kort rijtje met tips:

- Maak een Excel boekhoudbestand met je vaste inkomsten en uitgaven.
- Spreidt betalingen uit per maand ipv jaar/kwartaal. Zodat je makkelijk overzicht hebt over de maandelijkse uitgaven.
- Maak een budget voor boodschappen (voor mij is dit 250 euro per maand).
- Doe niet alle boodschappen bij 1 winkel, maar kijk bij A merken voor de goedkope acties en koop dan groot in (voor houdbaar). Voor de rest veel Aldi/Lidl/Nettodrama.
- Maak een budget voor benzine (maandbedrag), is het op, neem dan de fiets.
- Spaar wat geld en zorg dat dit een vast budget is op je spaarrekening voor reparaties auto (500 per jaar), en aanschaf apparatuur (koelkast die kapot gaat etc. 300 euro) en zorg voor een extraatje (200 euro).
- Leer zelf te sleutelen aan je fiets of auto, zodat je alleen onderdelen kwijt bent, en niet de reparatie uren.
- Koop niet altijd iets nieuws, maar kijk ook 2e hands. Soms kan je een hele inrichting voor je huis gratis afhalen bij diverse Marktplaats advertenties. Ook een grote Kringloopwinkel heeft vaak leuke spullen staan.
- Kijk bij al je bezit wat je daadwerkelijk nodig hebt en verkoop dat wat je toch niet gebruikt.
- Kijk naar wat voor auto je rijdt, is deze maandelijks duur, neem dan een kleiner model die als alleenstaande voldoet (je bent nu eenmaal geen voetbalmoeder).
- Kijk bij vakanties en uitstapjes naar gratis of voordelige dagjes weg. Vraag bijvoorbeeld bij kennissen en collega's of ze toevallig nog AH zegels hebben voor die korting op de Efteling. Kijk naar dagjes wandelen in een mooi natuurgebied in de buurt (zijn genoeg websites die je naar plekken brengen waar je nog nooit bent geweest). Kijk naar Spoordeel kaartjes voor een goedkoop dagje naar zee. Een dagje weg hoeft ook niet altijd geld te kosten. Een koeltas/koelbox met eten scheelt ook een hoop geld.
- Laatste tip: zie je iets dat je graag wil kopen (verleiding), kijk dan bij jezelf of je het wel echt nodig hebt of dat je er ook echt veel mee gaat doen, zo niet weersta de verleiding.

Verder betreft de top post: met jouw inkomen heb je meestal meer open wegen dan met het mijne. Dus leer budgetteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:44
[...]

Je bedoelt combinatiekorting neem ik aan?
Algemene heffingskorting krijgt iedereen toch? Ook als je geen partner hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeEs schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Je bedoelt combinatiekorting neem ik aan?
Algemene heffingskorting krijgt iedereen toch? Ook als je geen partner hebt.
Nee combinatiekorting is wat anders. (dan moet je kind(eren) hebben)

Heffingskorting krijg je alleen als je werkt geloof ik, behalve dus als je de minstverdiendende partner bent, dan kan hij uitbetaald worden (ipv een korting). Maar ik weet de details verder ook niet.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Thomas schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:27:
[...]

Het is natuurlijk wel aan te bevelen dat je dan wel dat geld op de spaarrekening hebt, mocht je het eigen risico moeten ophoesten.

Ikzelf heb ook al jaren maximaal eigen risico, en het gaat tot nu toe goed. Maar je kan een keer pech hebben dat je wordt aangereden bijv, ook al is het niet jouw schuld.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:20:
[...]

Nee combinatiekorting is wat anders. (dan moet je kind(eren) hebben)
Ahja, ik zie IDD dat aanrecht subsidie een beter term is dan "algemene heffingskorting minst verdienende partner".... Verwarrend, want algemene heffingskorting" is dus weer wat "anders"

Vergelijkbaar met combinatiekorting is het echter wel, die aanrechtsubsidie. En ben je van na '63 is dat ook geneuzel in de marge intussen lees ik... Maar goed.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeEs op 23-06-2022 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

GeeEs schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:26:
[...]

Ahja, ik zie IDD dat aanrecht subsidie een beter term is dan "algemene heffingskorting minst verdienende partner".... Verwarrend, want algemene heffingskorting" is dus weer wat "anders"
Nee aanrechtsubsidie is hoe het in de volksmond heet. de BD spreekt dus over algemene heffingskorting minst verdienende partner
En dat is wel degelijk hetzelfde als de algemene heffingskorting.
Alleen bij iemand die werkt is het een korting, maar als minst (of niet) verdienende parter wordt hij ook uitgekeerd als je niet of nauwelijks werkt.
Vergelijkbaar met combinatiekorting is het echter wel.
Ja beetje. Maar die is juist gericht op wél werken ;)

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 23-06-2022 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Nee aanrechtsubsidie is hoe het in de volksmond heet. de BD spreekt dus over algemene heffingskorting minst verdienende partner
En dat is wel degelijk hetzelfde als de algemene heffingskorting.
Alleen bij iemand die werkt is het een korting, maar als minst (of niet) verdienende parter wordt hij ook uitgekeerd als je niet of nauwelijks werkt.

[...]

Ja beetje. Maar die is juist gericht op wél werken ;)
Je hebt er alleen wat aan als je partner niks of (heel) weinig verdient... En jijzelf een stuk meer. Dan kan je (minst verdienende) partner toch (maximaal) heffingskorting uitbetaald krijgen.
Hoe groter het inkomensverschil hoe beter... :)

Qua verwarrend zit het hem in de naam vind ik.
Als je zoekt op "algemene heffingskorting" kom ik niet bij dit uit. Dan moet je de hele rits erachter typen met minst verdienende partner...
Aanrechtsubsidie was in 1x raak. Maar je hebt gelijk, het is hetzelfde.

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Ik heb inmiddels uitzicht op een andere baan, ik ga 3600 bruto verdienen obv 40 uur in plaats van 3000 nu. Ik kon kiezen uit 36 uur of 32 uur werken. Ik ben gegaan voor 32 uur zodat ik een dag extra per week overhoud, met het idee cursussen te doen met als doel mezelf verder te ontwikkelen. De cursussen worden betaald en de uren die ik er in steek krijg ik uitbetaald. Uiteindelijk is het doel op mijn vrije vrijdag ZZP opdrachten te gaan doen. Waarin laat ik het even het midden, is niet de strekking van dit topic. Verder kom ik op een functie terecht waarin echt nog doorgroei zit.

Gemiddeld zal ik zo'n 34 uur per week werken, dus 3060 bruto. Na aftrek van pensioenpremie blijft er netto zo'n 2380 euro over.

Mijn koophuis heb ik pas sinds een paar maanden overigens, die houd ik natuurlijk aan. Ironisch genoeg heb ik het huis zeker niet kunnen veroorloven dankzij mijn inkomen. Met enig geluk heb ik op de beurs leuk kunnen 'bijverdienen'.

Op mijn KPN abo's wil ik gaan besparen door naar T-mobile over te stappen, maar geen TV meer af te sluiten. Dit gaat mij 38 euro per maand opleveren.

Het verbaast me wel dat sommige mensen zeggen dat 125 euro leefgeld per week veel is. Hiervan moet ik eten, leuke uitstapjes maken, hobby's beoefenen, tanken, naar de kapper gaan. Verder kan ik misschien nog wat euro's besparen door Netflix te delen (doe ik al, maar vraag er geen geld voor), evenals HBO en Prime. Win ik misschien nog eens 15 euro per maand mee, toch 180 op jaarbasis.

DUO had ik overigens al even op pauze, zij het tijdelijk. Deze ga ik niet vervroegd aflossen, het inflateert weg. In mijn studietijd was de te betalen rente op de lening overigens altijd lager dan wat ik ontving op mijn spaarrekening. Ik verwacht niet dat dat wijzigt.

In de nieuwe situatie blijft er elke maand ruim 200 euro over om te gaan sparen (ruim 350 per maand zonder aflossing DUO), terwijl ik dan ook nog een extra dag per week vrij bent. Vrij van de vaste baan in ieder geval, want ik ga het wel een invullen geven waarmee ik wil bij verdienen.

https://ibb.co/rx3Grbn

Allemaal dank voor de reacties en tips!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cadsite
Een vrije dag kost dubbel geld.
Een dag minder inkomen en een dag waarin je meer uitgeeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cadsite schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:40:
ja eigenlijk kan TS maar beter óók in het weekend gaan werken.

@GrazendeKoe goed bezig, mooie stap! En verder ook gewoon je eigen koers varen en af en toe nog eens dit topic doorlezen om te reflecteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
de Peer schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:43:
[...]
ja eigenlijk kan TS maar beter óók in het weekend gaan werken.
Heb ik dat nu gezegd?
Ik zeg gewoon hoe het zit.
(en ja, ik werk bij in het weekend. Ik vind dat efficiënter dan een een topic 'ik heb te weinig' te openen op een tech forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paralectic
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16-07 16:39
Dostar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:17:
Op vraag hoe doen jullie het als alleenstaande. Heel simpel, doelen en luxe bijstellen.

Ik heb zelf een netto inkomen van 1480 euro, een huis van 620 euro huur, daar naast rijd ik een Kia Picanto uit 2007 en heb ik een (goede) fiets.

Hoe minder je hebt, hoe beter je leert omgaan met geld. Ik kan net rondkomen EN auto rijden, wat veel mensen met dit inkomen waarschijnlijk niet voor elkaar krijgen. Waar zit de kunst om iedere maand voor elkaar te boksen en weer te overleven?

Hier een kort rijtje met tips:

- Maak een Excel boekhoudbestand met je vaste inkomsten en uitgaven.
- Spreidt betalingen uit per maand ipv jaar/kwartaal. Zodat je makkelijk overzicht hebt over de maandelijkse uitgaven.
- Maak een budget voor boodschappen (voor mij is dit 250 euro per maand).
- Doe niet alle boodschappen bij 1 winkel, maar kijk bij A merken voor de goedkope acties en koop dan groot in (voor houdbaar). Voor de rest veel Aldi/Lidl/Nettodrama.
- Maak een budget voor benzine (maandbedrag), is het op, neem dan de fiets.
- Spaar wat geld en zorg dat dit een vast budget is op je spaarrekening voor reparaties auto (500 per jaar), en aanschaf apparatuur (koelkast die kapot gaat etc. 300 euro) en zorg voor een extraatje (200 euro).
- Leer zelf te sleutelen aan je fiets of auto, zodat je alleen onderdelen kwijt bent, en niet de reparatie uren.
- Koop niet altijd iets nieuws, maar kijk ook 2e hands. Soms kan je een hele inrichting voor je huis gratis afhalen bij diverse Marktplaats advertenties. Ook een grote Kringloopwinkel heeft vaak leuke spullen staan.
- Kijk bij al je bezit wat je daadwerkelijk nodig hebt en verkoop dat wat je toch niet gebruikt.
- Kijk naar wat voor auto je rijdt, is deze maandelijks duur, neem dan een kleiner model die als alleenstaande voldoet (je bent nu eenmaal geen voetbalmoeder).
- Kijk bij vakanties en uitstapjes naar gratis of voordelige dagjes weg. Vraag bijvoorbeeld bij kennissen en collega's of ze toevallig nog AH zegels hebben voor die korting op de Efteling. Kijk naar dagjes wandelen in een mooi natuurgebied in de buurt (zijn genoeg websites die je naar plekken brengen waar je nog nooit bent geweest). Kijk naar Spoordeel kaartjes voor een goedkoop dagje naar zee. Een dagje weg hoeft ook niet altijd geld te kosten. Een koeltas/koelbox met eten scheelt ook een hoop geld.
- Laatste tip: zie je iets dat je graag wil kopen (verleiding), kijk dan bij jezelf of je het wel echt nodig hebt of dat je er ook echt veel mee gaat doen, zo niet weersta de verleiding.

Verder betreft de top post: met jouw inkomen heb je meestal meer open wegen dan met het mijne. Dus leer budgetteren.
Kan je een uitgebreide versie van je uitgaven posten? misschien heb ik hier iets aan om zelf flink te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa

mwa

GrazendeKoe schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:21:
Ik heb inmiddels uitzicht op een andere baan, ik ga 3600 bruto verdienen obv 40 uur in plaats van 3000 nu. Ik kon kiezen uit 36 uur of 32 uur werken. Ik ben gegaan voor 32 uur zodat ik een dag extra per week overhoud, met het idee cursussen te doen met als doel mezelf verder te ontwikkelen. De cursussen worden betaald en de uren die ik er in steek krijg ik uitbetaald. Uiteindelijk is het doel op mijn vrije vrijdag ZZP opdrachten te gaan doen. Waarin laat ik het even het midden, is niet de strekking van dit topic. Verder kom ik op een functie terecht waarin echt nog doorgroei zit.

Gemiddeld zal ik zo'n 34 uur per week werken, dus 3060 bruto. Na aftrek van pensioenpremie blijft er netto zo'n 2380 euro over.

Mijn koophuis heb ik pas sinds een paar maanden overigens, die houd ik natuurlijk aan. Ironisch genoeg heb ik het huis zeker niet kunnen veroorloven dankzij mijn inkomen. Met enig geluk heb ik op de beurs leuk kunnen 'bijverdienen'.

Op mijn KPN abo's wil ik gaan besparen door naar T-mobile over te stappen, maar geen TV meer af te sluiten. Dit gaat mij 38 euro per maand opleveren.

Het verbaast me wel dat sommige mensen zeggen dat 125 euro leefgeld per week veel is. Hiervan moet ik eten, leuke uitstapjes maken, hobby's beoefenen, tanken, naar de kapper gaan. Verder kan ik misschien nog wat euro's besparen door Netflix te delen (doe ik al, maar vraag er geen geld voor), evenals HBO en Prime. Win ik misschien nog eens 15 euro per maand mee, toch 180 op jaarbasis.

DUO had ik overigens al even op pauze, zij het tijdelijk. Deze ga ik niet vervroegd aflossen, het inflateert weg. In mijn studietijd was de te betalen rente op de lening overigens altijd lager dan wat ik ontving op mijn spaarrekening. Ik verwacht niet dat dat wijzigt.

In de nieuwe situatie blijft er elke maand ruim 200 euro over om te gaan sparen (ruim 350 per maand zonder aflossing DUO), terwijl ik dan ook nog een extra dag per week vrij bent. Vrij van de vaste baan in ieder geval, want ik ga het wel een invullen geven waarmee ik wil bij verdienen.

Ik zie in je lijstje staan hypotheek bruto. Doe jij geen maandelijkse HRA of doe je dat jaarlijks?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 18:02
cadsite schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:40:
[sarcasme]
Precies, dit is exact de quote die iedereen heeft vlak voordat ze dood gaan. "Had ik maar meer gewerkt!" "Had ik maar minder tijd met mijn geliefde doorgebracht" [/sarcasme]

Jij werkt dus 7 dagen per week? Weekend kan je ook alleen maar geld uitgeven..

Baas! Goed zo!

Niet teveel besparen, is als IT'er niet nodig :P. Gewoon meer geld verdienen 8). En idd, iets minder werken om vervolgens een beetje bij snabbelen als ZZP'er gaat je een hoop geven!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Higaphix
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-07 16:04

Higaphix

Dit is geen ondertitel

Wellicht hebben een paar mensen iets aan m'n spreadsheet. Ik heb deze een tijdje geleden in elkaar gezet om wat inzicht te krijgen in wat zaken. Ik heb er ook een grafiek mee gegenereerd voor een ander topic.

https://docs.google.com/s...XMzu0dbA/edit?usp=sharing

De sheet zal een "ongeveer in de buurt van maar het scheelt procentueel bijna niets van de praktijk" antwoord geven voor "gemiddelde gevallen". (zie lijst met toekomstige features)

Daar waar zelf iets ingevoerd moet worden wordt dit gevraagd (te herkennen aan vraagtekens).

Je kan je bruto jaarinkomen opgeven, of aan de hand van een paar vragen via je maandinkomen uitrekenen.
Als beide ingevuld zijn wordt het opgegeven jaarinkomen aangehouden.

Vaste lasten/maand heeft betrekking op wat je per maand ongeveer kwijt bent.
Vaste lasten/jaar is een restcategorie voor kosten die niet perse in één maand vallen, of uit te smeren zijn over het hele jaar. Als je je zorgpremie bijvoorbeeld in één keer betaald, tel je dat hier op.

Er kan nog een hoop toegevoegd/verbeterd worden, laat maar weten wat er nodig is.

Een lijst van zaken die ik sowieso kan bedenken:

-Er is alleen nog maar box 1
-Voor huren kan het een en ander berekend worden, voor kopen nog niet.
-Een aantal toeslagen zijn nog niet geimplementeerd
-Er is nog geen goede support voor partners (Maar dit is een alleenstaandentopic, dus die use-case heeft niet zo heel veel haast :+)
-Maandelijkse/jaarlijkse kosten moeten voorlopig nog even als droge getallen worden ingevoerd
-Alles staat op 1 sheet -> rotzooi (zoals ik al zei, het is nog vrij nieuw voor me)
-De sheet is van OpenDocument naar Google Docs geconverteerd. Het lijkt allemaal te werken, maar ik heb nog geen volledige check gedaan

Als je 'm wilt gebruiken, maak gerust een kopietje. Ik de comments aangezet voor als er ergens iets niet blijkt te kloppen :)

Uiteraard kunnen er geen rechten aan de sheet ontleend worden ;)

Dit is geen handtekening

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
FastFred schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:34:
Hier 32 jaar oud, alleenstaand, werk 40 uur.

In december 2015 een appartement gekocht met 2 slaapkamers (1 op bovenverdieping) voor een mega laag bedrag, alles opnieuw behangen en geverfd en ik kon er in. Hypotheek: 316 p/maand. VVE bijdrage: 128 p/maand. Jaarlijks gasverbruik valt enorm mee met 500m3.

Alles destijds nieuw gekocht, meubels, tv, witgoed. Keuken en badkamer heb ik laten zitten, intussen wel plannen voor nieuwe keuken en nieuwe vloer op de 'woonverdieping'.
  • Ik sport niet
  • Ga eens in de 2 jaar misschien naar de bios
  • Ga hooguit 3x per jaar uit eten
  • En op vakantie ga ik niet, als leider bij de scouting ga ik ieder jaar gratis op vakantie :P
  • In het weekend alles zoveel mogelijk op de fiets
Wel heb ik
  • Netflix (gedeeld account dus 3 euro p/maand ofzo)
  • Abbo op dating site
  • Spotify
  • Amazon Prime
  • Mobiel abbo via Simyo 13 euro
  • TV + Internet Ziggo (ga overstappen naar KPN zonder TV abbo, is goedkoper en TV is alleen maar meuk afgewisseld met reclame)
***members only***

Verder boodschappen uitsluitend bij de AH dus als ik toch ooit krap kom te zitten kan ik daar nog besparen, auto die 1 op 12 loopt, 2x per jaar een dikke Lego Technic set etc.

***members only***

EDIT: in het oosten van de Achterhoek overigens. 316 p/maand hypotheek heb je in het westen een kartonnen doos voor geloof ik :P
Je bent er bewust mee bezig, dat vind ik erg knap.

Heb je soms niet het gevoel dat je wat mist? Het lijkt me maar saai zo, nooit op vakantie, niet sporten, weinig uitgaan of terrasjes doen. Natuurlijk, iedereen vindt andere dingen leuk. Maar ik kan me die combinatie echt niet voorstellen.

Heb je een bepaald doel waar je naartoe werkt qua carrière of geld? Ik vind namelijk dat als je geen doel hebt je best wel wat mag leven als je het juiste inkomsten-uitgavenpatroon hebt en je een buffer hebt opgebouwd. Want anders ga je over 50 jaar de pijp uit en dan denk je echt niet "zo dat heb ik effe mooi gedaan met 120k op mijn bankrekening".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:28
sOid schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:40:
[...]

Afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn vaak juist duur als je samenwoont. Veel gemeenten rekenen met 1 'eenheid' voor een éénpersoons huishouden en 3 'eenheden' voor een meerpersoons huishouden. Ben je met 2 personen, dan betaal je ieder voor anderhalf persoon.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
mwa schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:23:
[...]

En die heeft misschien nog een mooie erfenis in petto binnen niet al te lange tijd O-)
Als ze niet werkt zal die erfenis waarschijnlijk ook geen vetpot zijn. Of ze moet zelf geërfd hebben van rijke ouders.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:44:
[...]

Afvalstoffenheffing en rioolheffing zijn vaak juist duur als je samenwoont. Veel gemeenten rekenen met 1 'eenheid' voor een éénpersoons huishouden en 3 'eenheden' voor een meerpersoons huishouden. Ben je met 2 personen, dan betaal je ieder voor anderhalf persoon.
Klopt, maar desondanks is dat vaak (per persoon) goedkoper dan wat je als alleenstaande betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
[...]

Er is nogal een verschil tussen samen een huis gaan kopen/huren en daarbij alle kosten delen, of een partner bij je in laten trekken.

Als je samen gaat kopen of huren, dan is het logisch dat je alle kosten 'eerlijk' verdeelt. En dan merk je dat flink in je maandelijkse budget, hoewel het ook wel zo is dat wanneer je samen gaat kopen of huren toch ook snel geneigd bent om gebruik te maken van het feit dat er meer budget beschikbaar is. Waardoor je zoektocht uitkomt bij een groter/beter huis en/of een betere locatie. Als je samen gaat kopen of huren zijn de huur/hypotheeklasten daarmee vaak hoger. Dan kom je per persoon waarschijnlijk nog wel voordeliger uit, maar de kosten gaan zeker niet halveren.

Trekt de één bij de ander in, dan mag je verwachten dat degene die de rechten heeft voor de huur- of koopwoning in principe ook al plichten daarvan draagt. Toen wij samen gingen wonen, kwam het er op neer dat mijn vriend 120 euro per maand moest bijdragen aan energie, gemeentelijke lasten, inboedelverzekering en abbo's voor tv/internet. Van dat bedrag ging de helft op aan een gestegen energieverbruik en hogere gemeentelijke lasten. De besparing van samenwonen was daarmee dus een paar tientjes.

Inmiddels zijn we verhuisd en hebben we nu samen een huis gekocht. En dragen we dus ook samen de plichten die daarbij horen. Met als resultaat dat ik nu wél meer geld over houd. Alleen zit er wel 6 jaar tussen het moment van 'een partner vinden' en 'samen een huis kopen'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:56

Fijn dat je vooruitzicht hebt op een betere baan!

Ik snap alleen niet helemaal waarom je van een baan van 3000 euro bruto voor 40 uur naar 3060 euro bruto voor 34 uur gaat. Daarmee ga je er netto misschien 3 tientjes op vooruit...

Waarom niet eerst in ieder geval een jaar fulltime werken voor die 3600 euro per maand, zodat je in ieder geval een leuke 300 euro per maand extra kan sparen? Dan kan je daarna altijd nog overwegen of je minder kan gaan werken om te gaan ZZP'en.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Hahn schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Fijn dat je vooruitzicht hebt op een betere baan!

Ik snap alleen niet helemaal waarom je van een baan van 3000 euro bruto voor 40 uur naar 3060 euro bruto voor 34 uur gaat. Daarmee ga je er netto misschien 3 tientjes op vooruit...

Waarom niet eerst in ieder geval een jaar fulltime werken voor die 3600 euro per maand, zodat je in ieder geval een leuke 300 euro per maand extra kan sparen? Dan kan je daarna altijd nog overwegen of je minder kan gaan werken om te gaan ZZP'en.
Laat ik zeggen dat het de afgelopen 3.5 jaar zware en mentaal pittige jaren waren. Ik gun mijzelf daarom een extra dag zonder externe verplichtingen voor minimaal een half jaar. Die extra dag ga ik gebruiken voor cursussen/bijscholing. Een stukje investeren in mijzelf zodat ik hopelijk weer meer loon kan krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:36
@GrazendeKoe Congratz met je nieuwe job!
Nu je bewust kiest voor gelijkblijvend loon en meer vrije uren: Voelt het inmiddels niet meer alsof je als een student leeft? (Herwaardering voor alles wat je reeds hebt/kunt en zo?) Ook heel wat waard :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leonie_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-07-2022
Hey GrazendeKoe }:O

Leuke naam!

& feel you. Hier ook een 29-jarige single die in de Randstad woont. Ik verhuis volgende week van een appartementje van 900EUR naar een studio van 625EUR in een soort studentenhuis, om de redenen die jij noemt. Ik weiger om te leven om mijn vaste lasten te kunnen betalen en wil het gevoel hebben dat ik toewerk naar perspectief en een goede financiële gezondheid. Dat vraagt om radicale keuzes.

Een ander huis is wel het radicaalste wat ik heb gedaan, en eerlijk gezegd ook niet makkelijk. Het is niet een keuze die iedereen (AKA mijn ouders) begrijpt, maar soms moet je even pijn lijden om daarna weer met volle kracht vooruit te kunnen. Andere dingen die ik momenteel doe en heb gedaan:
- een gedetailleerd overzicht maken van mijn inkomsten en uitgaven
- dan strenge keuzes maken m.b.t. vaste uitgaven zoals abonnementen
- alleen dingen kopen die ik echt nodig heb
- 1x per week grote boodschappen doen op de markt
- bijna alleen dingen kopen in de bonus/uitverkoop/met korting

Ik ben nu een plan aan het maken om mijn studieschuld versneld af te lossen. Ik wil ook gaan beleggen én tegelijkertijd sparen. De tips van Porterenee helpen me heel erg. Ik ga ook de broer van een vriendin die bezig is FIRE te worden vragen om advies.

Tips voor jou, al zijn een aantal al genoemd:
- maak een goed overzicht van je financiële situatie
- schroef je vaste lasten omlaag
- zoek hulp. dit kan ook een familielid zijn of een collega of vage kennis. Weet wel wie je om hulp vraagt. Het liefst is het iemand die erg creatief is en kennis heeft van verschillende inkomstenbronnen. En die je kunt vertrouwen.
- vraag loonsverhoging of zoek een andere baan waarbij je meer verdient
- zorg voor een extra inkomstenstroom (ben ik zelf ook nog naar op zoek)
- je hebt een koophuis. Misschien kun je (tijdelijk) een huisgenoot zoeken? Ik weet niet hoe groot je huis is... maar je zou die persoon een contract kunnen geven voor 2 jaar. Dan verdien je toch aardig wat geld. Ik zou dit overigens niet als enige maatregel nemen, maar dit combineren met (be)sparen, aflossen, et cetera

Nogmaals: ik snap je helemaal. Als single, jong persoon en generally als mens in deze wereld is het niet altijd makkelijk. We're in this together. Ik geloof in je!! :>

PS: ik lees nu je bericht hierboven waarin je zegt dat je een andere baan hebt, gefeliciteerd! Ik vind 200EUR per maand om leuke dingen mee te doen ook erg weinig. Daarnaast kun je op die manier niet zo veel vermogen opbouwen. Ik zou toch kijken of dat anders kan. Wellicht met die ZZP opdrachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Leonie_ op 01-07-2022 06:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ManzokuSan
  • Laatst online: 17-07 13:27
Leonie_ schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 06:40:
Ik weiger om te leven om mijn vaste lasten te kunnen betalen ...
Ik vrees dat je toch zult moeten leven om je vaste lasten te kunnen betalen :+

Verder vind ik je keuze om in een studio te gaan wonen wel een dappere. Hopelijk heb je er goed over nagedacht en lever je er niet te veel "levensvreugde" voor in. De kunst is nu om die 275 ook direct te besparen en niet extra uit te gaan geven onder het mom van; "ik woon toch goedkoper".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-07 16:09
Bijzonder opzich, een topic openen dat je moedeloos wordt van je financiële situatie en twee weken later minder gaan werken. Je zal of je uitgaven moeten verlagen of je inkomen verhogen.

Je oplossing ligt mijns inziens in je standaard aanpassen. Minder werken is minder luxe. Dus niet én allerlei abonnementen én een motor én leuke dingen doen.
- Kies tussen Netflix of Pathé, of neem Pathé thuis.
- Maak van motorrijden je leuke ding doen in het weekend.
- Sport buiten, of verzamel attributen zodat je thuis kan sporten.
- Maak van je ZZP plan als hobby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dostar
Paralectic schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Kan je een uitgebreide versie van je uitgaven posten? misschien heb ik hier iets aan om zelf flink te besparen.
Ik wil je best mijn Excel bestand keer toesturen via de mail, je mag mij altijd een prive bericht sturen. Daar naast kan ik wel tips geven over waar ik welke boodschappen/aankopen doe en welke (goedkope) abonnementen ik heb lopen voor o.a. Telefonie/internet/verzekeringen etc.

Tips:

Mobiel abo via dochterbedrijven van de grote mobiel boeren, denk aan: Simyo (KPN), Hollands Nieuwe (Vodafone) of Tele2/Simpel (T-Mobile). Meestal zijn dit soort abonnementen goedkoper, maar is de snelheid van de 4G of 5G verbinding wel langzamer. Ik gebruik vaak websites zoals Mobiel.nl om abonnementen te vergelijken.
Tip voor WhatsApp: zet in de instellingen dat je alleen afbeeldingen, audio en video download via de wifi en niet via de bundel. Stel in bij apps die niet direct non stop verbinding nodig hebben, dat die alleen mogen verbinden tijdens wifi. etc. etc.

Het zelfde is van toepassing op je Internet/TV abonnement. Vaak helpen prijsvergelijk websites enorm mee.

Betreft verzekeringen heb je vaak Independer voor je standaard Inboedel/WA/Zorg, maar ook eventueel je auto verzekering.
Mijn uitvaartverzekering heb ik via de Dela lopen, omdat je daarbij in natura vergoed wordt (Kist, bloemen, broodjes, dienst etc.), waardoor deze goedkoper is dan een verzekering via de grote verzekeraars waar je een vast bedrag krijgt. Je kan er ook natuurlijk voor kiezen GEEN uitvaartverzekering te nemen en je nabestaanden te belasten in de toekomst. Maar voor 10 euro per maand Dela, kan je net zo goed er voor zorgen dat je na je overleiden geen last bent. En je nabestaanden kunnen er dan nog 1 laatste feestje van maken met zijn allen.

Boodschappen is heel simpel: Lidl voor groente en fruit (goedkoopste en beste getest), altijd letten op aanbiedingen en eventueel groenten die je kan invriezen ook gewoon invriezen en groot inkopen.
Zelfde met vlees/vis, aanbiedingen kopen en invriezen die hap.
Van boodschappen is eten veruit het duurste en gebruik je het meeste, dus let zelfs in de al goedkope supermarkt op aanbiedingen en koop groot in.
Heb je een maaltijd gekookt zoals o.a. stamppot, gooi dan niks weg, maar koop plastic bakjes bij de Action om de zooi in te vriezen. Lekker makkelijk en je gooit geen voedsel weg.
Let ook met boodschappen doen op het volgende: Koek, Snoep, Chips, dit heb je niet echt nodig en is al snel erg duur.
Koop wel bijvoorbeeld Volkoren brood in de aanbieding (1 euro per stuk) en vries ook deze in. Leg alleen de sneetjes brood eruit die je ook echt gaat opeten die dag.

Betreft aanschaf meubilair, wasmachine, etc. etc., er staat genoeg gratis op Marktplaats of eventueel een kennis die het gratis weg geeft (kennis die wel meer te besteden heeft). Ik heb vaker zaken gratis op MP gezet die ik niet meer nodig had en waar ik maar weinig voor kon krijgen. Zijn altijd mensen die het op komen halen. Ook facebook heeft vaak groepen voor gratis delen van spullen.
Er bestaat genoeg gratis in de wereld gelukkig, alleen moet je er wel even voor zoeken of moeite doen.

Belangrijkste tip van allemaal: Klusjes in en rond je huis, zoals reparaties, schilderwerk, etc. etc. Youtube is je grootste vriend hier in. Leer jezelf alles aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 01:43

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

Dostar schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:
[...]
Mijn uitvaartverzekering heb ik via de Dela lopen, omdat je daarbij in natura vergoed wordt (Kist, bloemen, broodjes, dienst etc.), waardoor deze goedkoper is dan een verzekering via de grote verzekeraars waar je een vast bedrag krijgt. Je kan er ook natuurlijk voor kiezen GEEN uitvaartverzekering te nemen en je nabestaanden te belasten in de toekomst. Maar voor 10 euro per maand Dela, kan je net zo goed er voor zorgen dat je na je overleiden geen last bent. En je nabestaanden kunnen er dan nog 1 laatste feestje van maken met zijn allen.
Dit snap ik nooit zo goed, we hebben het over kostenbesparingen waar in het begin van het topic mensen zich al afvragen of het sportschool abonnement van €20 per maand "wel echt nodig is" en dan prijst men een (in het leven) geheel nutteloze verzekering van €10 per maand aan.

Als je zo weinig geld op je rekening hebt dat je nabestaanden daar je uitvaart niet eens van kunnen betalen dan kun je beter die €10 euro extra sparen in plaats van een organisatie te steunen waarvan het nog maar de vraag is of die over 50 jaar nog bestaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ArmouredSPony schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Dit snap ik nooit zo goed, we hebben het over kostenbesparingen waar in het begin van het topic mensen zich al afvragen of het sportschool abonnement van €20 per maand "wel echt nodig is" en dan prijst men een (in het leven) geheel nutteloze verzekering van €10 per maand aan.

Als je zo weinig geld op je rekening hebt dat je nabestaanden daar je uitvaart niet eens van kunnen betalen dan kun je beter die €10 euro extra sparen in plaats van een organisatie te steunen waarvan het nog maar de vraag is of die over 50 jaar nog bestaat.
Niet mee eens. Juist erg netjes om je nabestaanden hier niet mee te belasten omdat jijzelf dit niet kan bekostigen. Het siert je dan om die 10 euro per maand te betalen.

En ja is nutteloos zo lang je leeft, maar dat is nu juist het hele punt van deze verzekering. Ik heb de mijne overigens opgezegd toen ik zelf wat vermogen had opgebouwd.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 06-07-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmouredSPony
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-07 01:43

ArmouredSPony

ArmouredSpacePony

de Peer schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:42:
[...]

Niet mee eens. Juist erg netjes om je nabestaanden hier niet mee te belasten omdat jijzelf dit niet kan bekostigen. Het siert je dan om die 10 euro per maand te betalen.

En ja is nutteloos zo lang je leeft, maar dat is nu juist het hele punt van deze verzekering. Ik heb de mijne overigens opgezegd toen ik zelf wat vermogen had opgebouwd.
Deze verzekering is geen garantie dat ze over decennia ook daadwerkelijk uitbetalen. OP maakt een topic om zijn financiële problemen op te lossen en niet te vergroten. Door te zorgen dat je voldoende buffer hebt om je begrafenis (en andere incidentele uitgaven) gewoon van spaargeld te kunnen betalen bereik je hetzelfde doel zonder jezelf met extra kosten op te zadelen (ook geen onredelijk risico tegenover zijn familie wanneer OP 33 is met 0,0640% sterftekans dit jaar)?

Over risico's gesproken.. je sportschool abonnementje betaalt zichzelf waarschijnlijk beter terug omdat een slechte fysieke en/of mentale gezondheid ook een negatieve invloed kunnen hebben op je financiële situatie en levensloop. Maar goed zo zie ik het ik snap jullie punten wel. edit: na je edit zeggen we eigenlijk hetzelfde dus laat ook maar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ArmouredSPony schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:07:
[...]

Deze verzekering is geen garantie dat ze over decennia ook daadwerkelijk uitbetalen.
Daar is hij ook niet voor.
Het gaat erom dat ze bij overlijden volgende week een groot deel van de kosten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Dostar schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:23:
[...]

Ik wil je best mijn Excel bestand keer toesturen via de mail, je mag mij altijd een prive bericht sturen. Daar naast kan ik wel tips geven over waar ik welke boodschappen/aankopen doe en welke (goedkope) abonnementen ik heb lopen voor o.a. Telefonie/internet/verzekeringen etc.

Tips:

Mobiel abo via dochterbedrijven van de grote mobiel boeren, denk aan: Simyo (KPN), Hollands Nieuwe (Vodafone) of Tele2/Simpel (T-Mobile). Meestal zijn dit soort abonnementen goedkoper, maar is de snelheid van de 4G of 5G verbinding wel langzamer. Ik gebruik vaak websites zoals Mobiel.nl om abonnementen te vergelijken.
Tip voor WhatsApp: zet in de instellingen dat je alleen afbeeldingen, audio en video download via de wifi en niet via de bundel. Stel in bij apps die niet direct non stop verbinding nodig hebben, dat die alleen mogen verbinden tijdens wifi. etc. etc.
Ik heb zelf geen vaste internet aansluiting meer, ik doe alles met een 4G unlimited abo. Verder heb ik thuis een kastje die het wifi signaal omzet voor het beraadde netwerk, zodat ook mijn server en switches internet hebben

Voor 25 euro in de maand heb ik dus onbeperkt internet+bellen. En best rap internet ook,waar ik woon is de 4G verbinding snel genoeg.

Het is wel zo dat een hotspot de accu snel leegtrekt, dus moet mijn mobiel veel aan de lader, maar het voordeel is dat ik ook onderweg onbeperkt internet heb, ipv alleen thuis.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dostar
ArmouredSPony schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:30:
[...]

Als ik het goed begrijp schuif jij graag dit soort kosten op een ander (nabestaanden/belastingbetaler) af bij je overleiden? Met handig boekhouden/geld management is 10 euro per maand makkelijk te missen. Vooral bij het opvolgen van mijn andere tips. Tevens is een begrafenis niet meer iets dat een paar tientjes kost, maar vooral 1000den euro's. Ik vind jouw redenering nogal egoïstisch. Niet bedoeld als persoonlijke aanval verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Dostar schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:47:
[...]

Als ik het goed begrijp schuif jij graag dit soort kosten op een ander (nabestaanden/belastingbetaler) af bij je overleiden? Met handig boekhouden/geld management is 10 euro per maand makkelijk te missen. Vooral bij het opvolgen van mijn andere tips. Tevens is een begrafenis niet meer iets dat een paar tientjes kost, maar vooral 1000den euro's. Ik vind jouw redenering nogal egoïstisch. Niet bedoeld als persoonlijke aanval verder.
Uit zijn reactie maak ik op dat ie voldoende spaargeld heeft dat hij daarmee zijn uitvaart kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:35
GrazendeKoe schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:29:
[...]

Laat ik zeggen dat het de afgelopen 3.5 jaar zware en mentaal pittige jaren waren. Ik gun mijzelf daarom een extra dag zonder externe verplichtingen voor minimaal een half jaar. Die extra dag ga ik gebruiken voor cursussen/bijscholing. Een stukje investeren in mijzelf zodat ik hopelijk weer meer loon kan krijgen.
36 uur ook overwogen? Als je de mogelijkheid hebt om 4x9 te werken heb je toch die vrije dag extra en dat extra uurtje extra op de andere dagen is goed te doen. Zou ik overigens alleen doen als de reistijd acceptabel is. Andere optie is dan om eens in de twee weken een dag vrij te nemen.

Die paar uurtjes extra leveren je wel een een stuk meer salaris op uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
B-Real schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:11:
[...]

36 uur ook overwogen? Als je de mogelijkheid hebt om 4x9 te werken heb je toch die vrije dag extra en dat extra uurtje extra op de andere dagen is goed te doen. Zou ik overigens alleen doen als de reistijd acceptabel is. Andere optie is dan om eens in de twee weken een dag vrij te nemen.

Die paar uurtjes extra leveren je wel een een stuk meer salaris op uiteraard :)
Zeker over nagedacht, maar 4x9 is helaas niet mogelijk. Ik werd wel al gevraagd om in plaats van 32 uur, 34 uur te gaan werken. Dus eenmaal per twee weken een ochtend er bij werken. Dat overweeg ik inderdaad wel te doen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
Dostar schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:47:
[...]

En ik vind jouw post nogal kortzichtig.

Als er een prima spaarpot is, of een flinke overwaarde op het huis, dan zadel je helemaal niemand met de kosten van een begrafenis op. Hooguit moeten je nabestaanden wat voorschieten, als er het vermogen vast zit in je koophuis, maar dat hoeft in een financieel gezonde familie geen probleem te zijn. Er blijft dan door het betalen van de begrafenis uit je vermogen wat minder over voor de erfgenamen, maar daar is in mijn ogen niets erg of asociaal aan. Zeker niet wanneer je alleenstaand bent zonder kinderen. Want dan beland je eventuele erfenis toch "alleen maar" bij andere huishoudens voor wie de erfenis niets meer is dan een financiële meevaller.

Het wordt anders wanneer het gaat om iemand zonder voldoende eigen vermogen om een begrafenis te betalen. Hoe verantwoord het richting je nabestaanden is om géén uitvaartverzekering te nemen verschilt dus per situatie.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste